BE1002103A6 - Process and device for isolating a duct part of a circuit in which a fluid,in particular a liquid, is circulating - Google Patents

Process and device for isolating a duct part of a circuit in which a fluid,in particular a liquid, is circulating Download PDF

Info

Publication number
BE1002103A6
BE1002103A6 BE8800815A BE8800815A BE1002103A6 BE 1002103 A6 BE1002103 A6 BE 1002103A6 BE 8800815 A BE8800815 A BE 8800815A BE 8800815 A BE8800815 A BE 8800815A BE 1002103 A6 BE1002103 A6 BE 1002103A6
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
plug
conduit
liquid
pipe
internal wall
Prior art date
Application number
BE8800815A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Westinghouse Energy Systems In
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Westinghouse Energy Systems In filed Critical Westinghouse Energy Systems In
Priority to BE8800815A priority Critical patent/BE1002103A6/en
Application granted granted Critical
Publication of BE1002103A6 publication Critical patent/BE1002103A6/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16KVALVES; TAPS; COCKS; ACTUATING-FLOATS; DEVICES FOR VENTING OR AERATING
    • F16K7/00Diaphragm valves or cut-off apparatus, e.g. with a member deformed, but not moved bodily, to close the passage ; Pinch valves
    • F16K7/10Diaphragm valves or cut-off apparatus, e.g. with a member deformed, but not moved bodily, to close the passage ; Pinch valves with inflatable member

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Examining Or Testing Airtightness (AREA)

Abstract

Process for isolating, in a sealed way, particularly a duct part (1) of acircuit in which a fluid, particularly a liquid (2), is circulating,consisting in inserting into the duct (1) at least one hollow inflatable plug(3), in providing means ending at the inside of the plug so as to allow intoit at least one pressurised fluid in such a way as to be able to inflate itto immobilise it, inside the duct (1), and to lock it relative to theinternal wall (4) of the latter, in creating in the contact area between theplug (3) and the internal wall (4) of the duct (1), at least one collectionchamber (5) intended to collect the liquid infiltrating between the plug (3)and this internal wall (4) and in connecting this chamber (5), via a pipe(6), to the outside of the duct (1); and device for implementing thisprocess.<IMAGE>

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "Procédé et dispositif pour isoler une partie de canalisation d'un circuit dans lequel circule un fluide, en particulier un liquide". 



   La présente invention est relative à un procédé et à un dispositif pour isoler, de manière étanche, notamment une partie de canalisation d'un circuit dans lequel circule un fluide, en particulier un liquide. 



   L'utilisation de bouchons gonflables, dans le but d'assurer l'isolation étanche d'une partie d'un circuit hydraulique, est bien connue et largement utilisée dans la technique, tant dans les domaines conventionnels les plus divers que dans les applications nucléaires. 



   Dans de nombreuses applications, un tel bouchon est constitué d'un ballon fabriqué à partir d'un complexe élastomère- textile de composition adaptée aux conditions propres à l'application et qui, après avoir été introduit dans la canalisation à obturer est mis sous pression d'air, d'azote ou d'eau de façon à former une obs- truction étanche de la canalisation. 



   La pression du fluide est adaptée de façon à empêcher le glissement du bouchon dans la canalisation, sous l'action d'une pression différentielle éventuelle entre les faces du bouchon. Dans certains cas, des dispositifs de fixation sont prévus pour renforcer la résistance au glissement du bouchon. 



   La pression du fluide de remplissage joue aussi un rôle important dans l'obtention d'une bonne étanchéité. 



   Dans le domaine des centrales nucléaires, certains équipements d'un circuit hydraulique doivent être décontaminés chimi- quement de façon à pouvoir effectuer certains travaux d'entretien, ce qui amène à devoir les isoler hydrauliquement de leur circuit par l'installation de bouchons gonflables tels que décrits ci-dessus. 



   A titre d'exemple non limitatif, on peut citer la décontamination des boîtes à eau des générateurs de vapeur d'une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 centrale à eau sous pression, en vue d'une inspection ou d'une réparation interne. 



   La décontamination se fait au moyen d'un fluide qui aura pour mission de dissoudre les dépôts radioactifs déposés sur les parois de la boîte à eau et qui pourront, par ce procédé, être entraînés vers l'extérieur du générateur de vapeur. 



   Toutefois, le générateur de vapeur est directement connecté à la cuve du réacteur et à la pompe de circulation, et il est nécessaire d'empêcher le fluide décontaminant de s'écouler dans ces équipements ou dans d'autres canalisations annexes. 



   Dans certains cas, une pression différentielle de l'ordre de 2 bars peut être établie, et la force de friction entre bouchon et paroi de la canalisation peut être insuffisante pour éviter le glisse- ment axial du bouchon. En effet, le coefficient de friction dépend très fortement de l'état de surface de la tuyauterie, et la mince couche de dépôt qui s'est formée sur les parois, où la présence d'un film d'eau entre métal et élastomère peut réduire très fortement ce coefficient de frottement augmentant le risque de glissement. 



  Dans une telle application, il s'avère donc par conséquent nécessaire de maintenir le bouchon au moyen d'un câble accroché à la boîte à eau. 



   Ces dispositifs présentent toutefois une déficience importante. Ils ne permettent pas de détecter le manque d'étanchéité du bouchon. Or, la présence d'une fuite peut se traduire par l'écou- lement d'une certaine quantité du fluide décontaminant vers d'autres équipements, avec le risque de contamination chimique et, dans certains cas, nécessité d'un nettoyage important de ces équipements, opération qui peut être extrêmement coûteuse et longue. 



   L'invention a pour but de remédier à ces inconvé- nients et de procurer un procédé pour isoler, de manière étanche, notamment une partie de canalisation d'un circuit dans lequel circule un fluide, en particulier un liquide, consistant à insérer, dans la canali- sation, au moins un bouchon creux gonflable et à prévoir des moyens aboutissant à l'intérieur du bouchon pour y admettre au moins un fluide sous pression de manière à pouvoir gonfler celui-ci pour l'immobi- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 liser, à l'intérieur de la canalisation et pour le bloquer par rapport à la paroi interne de cette dernière. 



   A cet effet, selon l'invention, le procédé d'isolement consiste à créer, dans la zone de contact entre le bouchon et la paroi interne de la canalisation, au moins une chambre de collecte destinée à recueillir le liquide s'infiltrant entre le bouchon et cette paroi interne et à raccorder cette chambre, par un conduit, à l'extérieur de la canalisation. 



   Suivant un mode de réalisation de l'invention, on crée et on maintient, dans la chambre de collecte, et à travers le conduit susdit, une dépression par rapport aux pressions régnant de part et d'autre du bouchon. 



   Suivant un mode de réalisation avantageux de l'in- vention, pour déceler une infiltration de liquide entre le bouchon et la paroi interne de la canalisation, on détecte la présence de liquide dans le conduit précité. 



   Suivant une forme de réalisation de l'invention, on relie le conduit précité à un réservoir à pression atmosphérique. 



   Suivant une autre forme de réalisation de l'invention, on crée, via le conduit susdit, la dépression dans la chambre de collecte susdite, en faisant circuler de l'air sous pression dans un éjecteur auquel est relié ledit conduit, l'air et le liquide, en cas d'infiltration, étant séparés à la sortie de l'éjecteur. 



   Avantageusement, suivant l'invention, on ancre le bouchon à l'intérieur de la canalisation pour, d'une part, lui per- mettre d'occuper une position déterminée et, d'autre part, s'opposer à son glissement, lorsqu'il est gonflé, sur la paroi interne de la canalisation. 



   Suivant une forme de réalisation de l'invention, le dispositif pour la mise en oeuvre du procédé susdit comprend au moins un bouchon gonflable présentant, dans sa zone destinée à coopérer avec la paroi interne de la canalisation lorsqu'il est gonflé, au moins une rainure périphérique constituant la chambre de collecte susdite, un conduit partiellement agencé à l'intérieur du bouchon mettant en communication ladite rainure avec l'extérieur de la canalisation. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Suivant une forme de réalisation avantageuse de la présente invention, le dispositif précité comprend des moyens, agencés pour créer et maintenir une dépression dans la rainure périphé- rique susdite et tels que réservoir à pression atmosphérique pour la récupération du liquide s'infiltrant dans la rainure et avec lequel le conduit est mis en communication, éjecteur, alimenté à l'air sous pression et auquel est relié le conduit, qui débouche dans un cyclone agencé pour séparer l'air alimentant l'éjecteur du liquide s'infiltrant dans la rainure, un réservoir étant prévu pour récolter le liquide séparé de l'air. 



   Le procédé de l'invention et le dispositif utilisé à cet effet consistent donc en une conception du bouchon gonflable permettant d'améliorer l'étanchéité du bouchon, de détecter toute fuite de façon préventive et d'éviter toute fuite autour du bouchon même en cas de perte d'étanchéité, en dérivant la fuite vers l'extérieur de l'équipement. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront de la description des dessins annexés au présent mémoire, qui représentent, à titre d'exemples non limitatifs, deux formes par- ticulières de l'objet de l'invention. 



   La figure 1 est une vue en élévation et en coupe illustrant le procédé et le dispositif suivant l'invention. 



   La figure 2 est une vue analogue à la figure 1 et montre une variante des procédé et dispositif illustrés à la figure 1. 



   Dans les différentes figures, les mêmes notations de référence désignent des éléments identiques ou analogues. 



   Ainsi qu'on l'a déjà précisé précédemment, l'utili- sation de bouchons gonflables, dans le but d'assurer l'isolation étanche d'une partie d'un circuit hydraulique, est bien connue et largement utilisée par la technique tant dans les domaines conventionnels les plus divers que dans les applications nucléaires. Le procédé d'isolement étanche suivant l'invention d'une canalisation 1 d'un circuit dans lequel circule un liquide 2 consiste à insérer, d'une manière connue en soi, dans la canalisation 1, un bouchon creux gonflable 3 et à prévoir des moyens aboutissant à l'intérieur du bouchon 3 pour y admettre 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 un fluide sous pression de manière à pouvoir gonfler celui-ci pour l'immobiliser, à l'intérieur de la canalisation 1 et pour le bloquer par rapport à la paroi interne 4 de cette dernière.

   Suivant l'invention, on crée, dans la zone de contact entre le bouchon3 et la paroi interne 4 de la canalisation 1, une chambre de collecte 5 destinée à recueillir le liquide s'infiltrant entre le bouchon et la paroi interne et on raccorde cette chambre 5, par un conduit 6, à l'extérieur de la canalisation 1. Une dépression dans la chambre de collecte 5 est créée et maintenue à travers le conduit 6. En fait, le principe de base consiste à constituer dans la zone de contact entre le bouchon 3 et la canalisation 4, la chambre de collecte 5 de la fuite potentielle de liquide, qui est main- tenue à une pression inférieure à celle des fluides ou liquides se trouvant de part et d'autre du bouchon 3.

   Cette chambre de collecte 5 est raccordée à l'extérieur des équipements, par le conduit 6, en permettant d'établir et de maintenir cette dépression à la valeur ' optimale. 



   Un dispositif de détection d'infiltration de liquide (non représenté) entre le bouchon 3 et la paroi interne 4 de la canali- sation 1 indiquera immédiatement la présence de liquide dans le conduit 6, donc la présence d'une éventuelle fuite. 



   Suivant une première forme de réalisation de l'in- vention, comme on peut le voir d'une manière plus spécifique sur la figure I, le conduit 6 est relié à un réservoir à pression atmosphé- rique 7. Ou bien, suivant une seconde forme de réalisation de l'invention (figure 2), la dépression dans la chambre de collecte 5 est créée, via le conduit 6, en faisant circuler de l'air sous pression dans un éjecteur 8, auquel est relié le conduit 6, l'air et le liquide, habituel- lement de l'eau, en cas d'infiltration, étant séparés à la sortie de l'éjecteur 8.

   Le bouchon 3 est ancré, d'une manière traditionnelle à l'in- térieur de la canalisation 1 pour, d'une part, lui permettre d'occuper une position déterminée et, d'autre part, s'opposer à son glissement, lorsqu'il est gonflé, sur la paroi interne 4 de la canalisation 1, une amenée d'eau 9 étant prévue à l'intérieur du bouchon 3. Le bouchon gonflable est conçu et dimentionné en fonction de l'application spéci- fique envisagée.

   Comme on peut le voir sur les figures 1 et 2 des 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dessins annexés, il est en fait équipé conventionnellement de deux conduits : 
1) un conduit d'amenée d'air 10 permettant d'établir et de maintenir la pression adéquate dans le bouchon ; 
2) un conduit d'amenée d'eau 9 permettant d'amener et de pomper, si nécessaire, une certaine quantité d'eau ayant pour but, dans certaines applications où le bouchon doit être installé sous eau, de le lester de façon à vaincre la poussée d'Archimède qui rendrait difficile son placement. Dans d'autres cas, ce conduit permettra, après gonflage du bouchon avec un gaz, de remplacer ce gaz par de l'eau tout en maintenant la pression, de façon à réduire la réserve d'énergie qui risque d'être libérée en cas de rupture de l'enveloppe du bouchon.

   Ce bouchon d'eau peut aussi être utilisé pour former un blindage contre les rayonnements émis par la partie non décontaminée. 



   Le bouchon gonflable 3 présente, dans sa zone des- tinée à coopérer avec la paroi interne 4 de la canalisation 1, lorsqu'il est gonflé, une rainure périphérique constituant la chambre de collecte 5, le conduit 6, partiellement agencé à l'intérieur du bouchon, mettant en communication la rainure 5 avec l'extérieur de la canalisation 1. Cette chambre de collecte ou rainure 5 est aménagée dans la surface assurant l'étanchéité, de façon à former une zone de séparation entre les parois amont et aval du bouchon en contact avec les deux fluides différents et à isoler. On pourrait bien entendu aménager plusieurs chambres de collecte de ce type. Ces chambres de collecte seraient raccordées à l'extérieur par une canalisation indépendante. 



   Suivant l'invention, comme on peut le voir plus particulièrement sur la figure 1, le dispositif comprend une canalisation- 6 mettant la rainure périphérique 5 en communication avec l'atmos- phère, c'est-à-dire en dépression par rapport au fluide 2 se trouvant dans la chambre 2'. La canalisation 6 permet d'écouler toute fuite de liquide provenant de la chambre 2', cette fuite étant recueillie dans le réservoir 7. 



   Ou bien, suivant une variante, le dispositif pourrait comprendre un éjecteur 8, alimenté à l'air sous pression et auquel est relié le conduit 6, qui débouche dans un cyclone 12 agencé pour 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 séparer l'air alimentant l'éjecteur 8 de l'eau s'infiltrant dans la rainure, un réservoir 11étant prévu pour récolter l'eau séparée de l'air. 



   Des moyens (non représentés) agencés sur le conduit 6 et destinés à détecter le passage du liquide aqueux dans le conduit sont prévus. 



   Suivant une forme de réalisation avantageuse de l'invention, le bouchon gonflable 3 comprend un élément métallique rigide 13 pourvu d'un moyen d'accrochage 14 permettant d'y fixer un câble d'ancrage 15du bouchon à la canalisation. 



   Suivant l'invention, comme on l'a déjà précisé précé- demment, le conduit 10 d'air sous pression, permettant d'assurer le gonflage du bouchon, et le conduit 9 d'amenée d'eau, permettant d'introduire de l'eau dans le bouchon lors du gonflage de celui-ci, sont associés au bouchon gonflable, le conduit 10 d'amenée d'air étant avantageusement, dans sa partie située à l'intérieur du bouchon 3, munie d'un flotteur 16 permettant de maintenir l'embout au-dessus de la surface de l'eau, lors du remplissage et servant donc d'évent. 



  Le conduit 6 aboutissant à la rainure périphérique ainsi que les conduits 9 et 10 sont fixés dans l'élément métallique 13 présenté par le bouchon 3. Cet agencement permet, d'une part, de manipuler le bouchon sans effort sur les conduits et, d'autre part, son amarrage de façon à éviter tout glissement. 



   Le schéma de fonctionnement du dispositif de l'in- vention apparaît clairement en se référant aux figures annexées. 



   Lorsque le bouchon est mis en place, la pression adéquate est établie, assurant l'étanchéité, et le liquide approprié peut être amené dans la boîte à eau à décontaminer. 



   Si, pour une raison quelconque, soit une baisse accidentelle de pression dans le bouchon 3, soit une irrégularité de surface, un manque d'étanchéité apparaît, une fuite peut se développer. 



  Lorsque le liquide qui fuit atteint la chambre de collecte 5, il est simplement drainé vers l'extérieur, étant donné que ce chemin présente beaucoup moins de résistance à l'écoulement que la progression le long du reste du bouchon. Ce drainage peut, dans certains cas, être facilité par le maintien sous dépression de la chambre de collecte. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Comme on l'a déjà précisé, un système de détection, sensible à la présence du liquide dans le conduit de drainage, indiquera immédiatement la présence d'une fuite. 



   Outre les avantages précités, le procédé et le dispo- sitif décrits ci-dessus apportent les avantages suivants : 
1) Ils préviennent la propagation de part et d'autre du bouchon d'une fuite qui aurait tendance à se développer, en dérivant cette fuite vers l'extérieur à partir d'une chambre de collecte, coupant le chemin de fuite. 



   2) Dans le cas où la fuite s'établit, cette dérivation empêche la contamination de la partie de l'installation traitée et située en aval du bouchon. 



   3) La présence de fluide dans le conduit de drainage permet de diagnostiquer immédiatement la présence d'une fuite, ce qui permet de prendre les mesures correctives adéquates si nécessaire. 



   4) Dans le cas où l'installation à traiter est sèche avant l'agencement du bouchon, une fuite, mouillant la surface de contact bouchon-installation a pour résultat une réduction du coefficient de frottement. La présence de la chambre de collecte permet de garder sèche la partie en aval de la surface de contact bouchon/ installation, éliminant le risque dont question ci-dessus. 



   5) Le maintien d'une certaine dépression dans la chambre de collecte renforce les effets définis ci-dessus. De plus, il augmente la pression différentielle aux lèvres de la chambre, en contact avec la paroi de l'installation, ce qui améliore l'étanchéité du bouchon. Cette dépression peut être assurée par un éjecteur, comme montré sur la figure 2, ou par tout autre dispositif adéquat. 



   6) Si le fluide susceptible de fuite est dangereux, soit par ses propriétés chimiques (corrosif, toxique, inflammable,...), soit par sa radioactivité, le circuit de drainage peut être conçu de façon à éviter toute dispersion incontrôlée. 



   7) Les avantages précités augmentent de façon significative la sécurité du personnel effectuant le travail en réduisant le risque de contamination, suivant la nature du fluide utilisé. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

   tl   doit être entendu que la présente invention n'est en aucune façon limitée aux formes de réalisation décrites ci-dessus et que bien des modifications peuvent y être apportées sans sortir du cadre du présent brevet.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   "Method and device for isolating part of a pipe from a circuit in which a fluid, in particular a liquid, circulates".



   The present invention relates to a method and a device for sealingly isolating, in particular, part of a pipe from a circuit in which a fluid, in particular a liquid, circulates.



   The use of inflatable plugs, for the purpose of ensuring the watertight insulation of part of a hydraulic circuit, is well known and widely used in the art, both in the most diverse conventional fields and in nuclear applications. .



   In many applications, such a stopper consists of a balloon made from an elastomeric-textile complex of composition adapted to the conditions specific to the application and which, after having been introduced into the pipe to be closed, is put under pressure. air, nitrogen or water to form a sealed obstruction in the pipeline.



   The fluid pressure is adjusted so as to prevent the plug from sliding in the pipe, under the action of a possible differential pressure between the faces of the plug. In some cases, fixing devices are provided to reinforce the sliding resistance of the stopper.



   The filling fluid pressure also plays an important role in obtaining a good seal.



   In the field of nuclear power plants, certain equipment in a hydraulic circuit must be chemically decontaminated so as to be able to carry out certain maintenance work, which means having to isolate them hydraulically from their circuit by installing inflatable plugs such as as described above.



   By way of non-limiting example, mention may be made of the decontamination of water boxes of steam generators of a

 <Desc / Clms Page number 2>

 pressurized water plant, for internal inspection or repair.



   Decontamination is done by means of a fluid which will have the task of dissolving the radioactive deposits deposited on the walls of the water box and which can, by this process, be entrained towards the outside of the steam generator.



   However, the steam generator is directly connected to the reactor vessel and to the circulation pump, and it is necessary to prevent the decontaminating fluid from flowing in this equipment or in other ancillary pipes.



   In certain cases, a differential pressure of the order of 2 bars may be established, and the friction force between the plug and the wall of the pipe may be insufficient to avoid axial sliding of the plug. Indeed, the coefficient of friction very strongly depends on the surface condition of the piping, and the thin layer of deposit which has formed on the walls, where the presence of a film of water between metal and elastomer can greatly reduce this coefficient of friction increasing the risk of slipping.



  In such an application, it therefore appears necessary to maintain the plug by means of a cable attached to the water box.



   However, these devices have a significant deficiency. They do not make it possible to detect the lack of tightness of the cap. However, the presence of a leak can result in the flow of a certain quantity of the decontaminating fluid to other equipment, with the risk of chemical contamination and, in certain cases, the need for significant cleaning of this equipment, which can be extremely expensive and time consuming.



   The object of the invention is to remedy these drawbacks and to provide a method for sealingly isolating, in particular, part of a pipe from a circuit in which a fluid, in particular a liquid, circulates, consisting of inserting, into the canalization, at least one inflatable hollow plug and to provide means terminating inside the plug to admit at least one fluid under pressure so as to be able to inflate the latter for immobilization

 <Desc / Clms Page number 3>

 read, inside the pipe and to block it in relation to the internal wall of the latter.



   To this end, according to the invention, the isolation method consists in creating, in the contact zone between the plug and the internal wall of the pipe, at least one collection chamber intended to collect the liquid infiltrating between the plug and this internal wall and to connect this chamber, by a conduit, to the outside of the pipe.



   According to one embodiment of the invention, a vacuum is created and maintained in the collection chamber, and through the above-mentioned conduit, with respect to the pressures prevailing on either side of the plug.



   According to an advantageous embodiment of the invention, in order to detect an infiltration of liquid between the plug and the internal wall of the pipe, the presence of liquid in the above-mentioned conduit is detected.



   According to one embodiment of the invention, the above-mentioned conduit is connected to a tank at atmospheric pressure.



   According to another embodiment of the invention, the vacuum in the above-mentioned collection chamber is created, via the aforesaid duct, by circulating pressurized air in an ejector to which said duct is connected, the air and the liquid, in the event of infiltration, being separated at the outlet of the ejector.



   Advantageously, according to the invention, the plug is anchored inside the pipe to, on the one hand, allow it to occupy a determined position and, on the other hand, to oppose its sliding, when 'it is swollen, on the internal wall of the pipe.



   According to one embodiment of the invention, the device for implementing the above method comprises at least one inflatable plug having, in its zone intended to cooperate with the internal wall of the pipe when it is inflated, at least one peripheral groove constituting the aforementioned collection chamber, a conduit partially arranged inside the plug placing said groove in communication with the outside of the pipe.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   According to an advantageous embodiment of the present invention, the aforementioned device comprises means, arranged to create and maintain a depression in the aforementioned peripheral groove and such as a tank at atmospheric pressure for the recovery of the liquid infiltrating in the groove and with which the conduit is placed in communication, ejector, supplied with pressurized air and to which the conduit is connected, which opens into a cyclone arranged to separate the air supplying the ejector from the liquid infiltrating in the groove, a reservoir being provided for collecting the liquid separated from the air.



   The method of the invention and the device used for this purpose therefore consist of a design of the inflatable stopper making it possible to improve the sealing of the stopper, to detect any leakage in a preventive manner and to avoid any leakage around the stopper even in the event of loss of tightness, by deriving the leak towards the outside of the equipment.



   Other details and particularities of the invention will emerge from the description of the drawings appended to this specification, which represent, by way of nonlimiting examples, two particular forms of the subject of the invention.



   Figure 1 is an elevational view in section illustrating the method and the device according to the invention.



   FIG. 2 is a view similar to FIG. 1 and shows a variant of the method and device illustrated in FIG. 1.



   In the different figures, the same reference notations designate identical or analogous elements.



   As already specified above, the use of inflatable plugs, with the aim of ensuring the watertight insulation of part of a hydraulic circuit, is well known and widely used in the art both in the most diverse conventional fields than in nuclear applications. The sealed isolation method according to the invention of a pipe 1 of a circuit in which a liquid 2 circulates consists of inserting, in a manner known per se, into the pipe 1, an inflatable hollow plug 3 and providing means leading inside the plug 3 to admit it

 <Desc / Clms Page number 5>

 a fluid under pressure so as to be able to inflate the latter to immobilize it, inside the pipe 1 and to block it relative to the internal wall 4 of the latter.

   According to the invention, in the contact zone between the plug 3 and the internal wall 4 of the pipe 1, a collection chamber 5 is created intended to collect the liquid infiltrating between the plug and the internal wall and this is connected. chamber 5, through a conduit 6, outside the pipe 1. A depression in the collection chamber 5 is created and maintained through the conduit 6. In fact, the basic principle consists in constituting in the contact zone between the plug 3 and the pipe 4, the collecting chamber 5 for the potential leak of liquid, which is maintained at a pressure lower than that of the fluids or liquids on either side of the plug 3.

   This collection chamber 5 is connected to the outside of the equipment, via the conduit 6, making it possible to establish and maintain this depression at the optimum value.



   A liquid infiltration detection device (not shown) between the plug 3 and the internal wall 4 of the pipe 1 will immediately indicate the presence of liquid in the conduit 6, therefore the presence of a possible leak.



   According to a first embodiment of the invention, as can be seen in a more specific manner in Figure I, the conduit 6 is connected to an atmospheric pressure tank 7. Or, according to a second embodiment of the invention (Figure 2), the vacuum in the collection chamber 5 is created, via the duct 6, by circulating pressurized air in an ejector 8, to which the duct 6, l is connected the air and the liquid, usually water, in the event of infiltration, being separated at the outlet of the ejector 8.

   The plug 3 is anchored, in a traditional manner inside the pipe 1 so as, on the one hand, to allow it to occupy a determined position and, on the other hand, to oppose its sliding, when inflated, on the internal wall 4 of the pipe 1, a water supply 9 is provided inside the plug 3. The inflatable plug is designed and dimensioned according to the specific application envisaged.

   As can be seen in Figures 1 and 2 of

 <Desc / Clms Page number 6>

 annexed drawings, it is in fact conventionally equipped with two conduits:
1) an air supply duct 10 making it possible to establish and maintain the adequate pressure in the plug;
2) a water supply pipe 9 making it possible to supply and pump, if necessary, a certain amount of water, the purpose of which, in certain applications where the plug must be installed under water, is to ballast it so as to overcome Archimedes' push which would make placement difficult. In other cases, this conduit will allow, after inflation of the plug with a gas, to replace this gas with water while maintaining the pressure, so as to reduce the energy reserve which is likely to be released in the event of rupture of the cap envelope.

   This water plug can also be used to form a shield against the radiation emitted by the non-decontaminated part.



   The inflatable plug 3 has, in its zone intended to cooperate with the internal wall 4 of the pipe 1, when it is inflated, a peripheral groove constituting the collection chamber 5, the conduit 6, partially arranged inside of the plug, putting the groove 5 in communication with the outside of the pipe 1. This collecting chamber or groove 5 is arranged in the surface ensuring the seal, so as to form a separation zone between the upstream and downstream walls of the plug in contact with the two different fluids and to be isolated. We could of course arrange several collection chambers of this type. These collection chambers would be connected to the outside by an independent pipe.



   According to the invention, as can be seen more particularly in FIG. 1, the device comprises a pipe 6 putting the peripheral groove 5 in communication with the atmosphere, that is to say in depression with respect to the fluid 2 located in chamber 2 '. The pipe 6 allows any liquid leaking from the chamber 2 ′ to drain, this leak being collected in the tank 7.



   Alternatively, according to a variant, the device could include an ejector 8, supplied with pressurized air and to which the conduit 6 is connected, which opens into a cyclone 12 arranged for

 <Desc / Clms Page number 7>

 separating the air supplying the ejector 8 from the water infiltrating into the groove, a tank 11 being provided for collecting the water separated from the air.



   Means (not shown) arranged on the conduit 6 and intended to detect the passage of the aqueous liquid in the conduit are provided.



   According to an advantageous embodiment of the invention, the inflatable plug 3 comprises a rigid metallic element 13 provided with a hooking means 14 making it possible to fix an anchoring cable 15 from the plug to the pipe.



   According to the invention, as already specified above, the duct 10 for pressurized air, making it possible to inflate the plug, and the duct 9 for supplying water, making it possible to introduce the water in the plug during inflation thereof, are associated with the inflatable plug, the air supply duct 10 advantageously being, in its part located inside the plug 3, provided with a float 16 allowing the nozzle to be kept above the surface of the water, during filling and therefore serving as a vent.



  The conduit 6 leading to the peripheral groove as well as the conduits 9 and 10 are fixed in the metal element 13 presented by the plug 3. This arrangement makes it possible, on the one hand, to manipulate the plug effortlessly on the conduits and, d on the other hand, its mooring so as to avoid any slippage.



   The operating diagram of the device of the invention appears clearly with reference to the appended figures.



   When the cap is put in place, the correct pressure is established, ensuring tightness, and the appropriate liquid can be brought into the water box to be decontaminated.



   If, for any reason, either an accidental drop in pressure in the plug 3, or a surface irregularity, a lack of tightness appears, a leak may develop.



  When the leaking liquid reaches the collection chamber 5, it is simply drained to the outside, since this path has much less resistance to flow than the progression along the rest of the stopper. This drainage can, in certain cases, be facilitated by keeping the collecting chamber under vacuum.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   As already specified, a detection system, sensitive to the presence of the liquid in the drainage pipe, will immediately indicate the presence of a leak.



   In addition to the aforementioned advantages, the method and the device described above provide the following advantages:
1) They prevent the spread on either side of the stopper of a leak which would tend to develop, by deriving this leak towards the outside from a collection chamber, cutting the leak path.



   2) In the event that the leak is established, this bypass prevents contamination of the part of the installation treated and located downstream of the plug.



   3) The presence of fluid in the drainage pipe makes it possible to immediately diagnose the presence of a leak, which makes it possible to take adequate corrective measures if necessary.



   4) In the case where the installation to be treated is dry before the arrangement of the plug, a leak, wetting the plug-installation contact surface results in a reduction of the friction coefficient. The presence of the collection chamber keeps the part downstream of the plug / installation contact surface dry, eliminating the risk mentioned above.



   5) Maintaining a certain depression in the collection chamber reinforces the effects defined above. In addition, it increases the differential pressure at the lips of the chamber, in contact with the wall of the installation, which improves the sealing of the plug. This vacuum can be provided by an ejector, as shown in Figure 2, or by any other suitable device.



   6) If the fluid liable to leak is dangerous, either by its chemical properties (corrosive, toxic, flammable, etc.) or by its radioactivity, the drainage circuit can be designed so as to avoid any uncontrolled dispersion.



   7) The above advantages significantly increase the safety of the personnel carrying out the work by reducing the risk of contamination, depending on the nature of the fluid used.

 <Desc / Clms Page number 9>

   It should be understood that the present invention is in no way limited to the embodiments described above and that many modifications can be made thereto without departing from the scope of this patent.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Procédé pour isoler, de manière étanche, notam- ment une partie de canalisation (1) d'un circuit dans lequel circule un fluide, en particulier un liquide (2), consistant à insérer, dans la canalisation (1), au moins un bouchon creux gonflable (3) et à prévoir des moyens aboutissant à l'intérieur du bouchon pour y admettre au moins un fluide sous pression de manière à pouvoir gonfler celui-ci pour l'immobiliser, à l'intérieur de la canalisation (1) et pour le bloquer par rapport à la paroi interne (4) de cette dernière, ledit procédé étant caractérisé en ce que l'on crée, dans la zone de contact entre le bouchon (3) et la paroi interne (4) de la canalisation (1), au moins une chambre de collecte (5) destinée à recueillir le liquide s'infiltrant entre le bouchon (3) et cette paroi interne (4)   CLAIMS 1. Method for sealingly isolating, in particular, part of a pipe (1) from a circuit in which a fluid, in particular a liquid (2), circulates, consisting in inserting, into the pipe (1), the at least one hollow inflatable plug (3) and to provide means leading to the interior of the plug to admit at least one fluid under pressure so as to be able to inflate the latter to immobilize it, inside the pipe ( 1) and to block it relative to the internal wall (4) of the latter, said method being characterized in that one creates, in the contact zone between the plug (3) and the internal wall (4) of the pipe (1), at least one collection chamber (5) intended to collect the liquid infiltrating between the plug (3) and this internal wall (4) et que l'on raccorde cette chambre (5), par un conduit (6), à l'extérieur de la canalisation (1).  and that this chamber (5) is connected, by a conduit (6), to the outside of the pipe (1). 2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'on crée et on maintient, dans la chambre de collecte (5) et à travers le conduit (6), une dépression par rapport aux pressions régnant de part et d'autre du bouchon (3).  2. Method according to claim 1, characterized in that one creates and maintains, in the collection chamber (5) and through the conduit (6), a vacuum with respect to the pressures prevailing on both sides of the plug (3). 3. Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que, pour déceler une infiltration de liquide entre le bouchon (3) et la paroi interne (4) de la canalisation (1), on détecte la présence de liquide dans le conduit (6).  3. Method according to either of claims 1 and 2, characterized in that, to detect an infiltration of liquid between the plug (3) and the internal wall (4) of the pipe (1), it is detected the presence of liquid in the conduit (6). 4. Procédé suivant l'une quelconque des revendi- cations 1 à 3, caractérisé en ce que l'on relie le conduit (6) à un réservoir à pression atmosphérique (7).  4. Method according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the conduit (6) is connected to an atmospheric pressure tank (7). 5. Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 2 et 3, caractérisé en ce que, via le conduit (6), on crée la dépression dans la chambre de collecte (5) en faisant circuler de l'air sous pression dans un éjecteur (8) auquel est relié ledit conduit (6), l'air et le liquide, en cas d'infiltration, étant séparés à la sortie de l'éjecteur (8).  5. Method according to either of Claims 2 and 3, characterized in that, via the conduit (6), vacuum is created in the collection chamber (5) by circulating pressurized air in an ejector (8) to which said duct (6) is connected, the air and the liquid, in the event of infiltration, being separated at the outlet of the ejector (8). 6. Procédé suivant l'une quelconque des revendi- cations 1 à 5, caractérisé en ce qu'on ancre le bouchon (3) à l'intérieur de la canalisation (1) pour, d'une part, lui permettre d'occuper une position déterminée et, d'autre part, s'opposer à son glissement, lorsqu'il est gonflé, sur la paroi interne (4) de la canalisation (1). <Desc/Clms Page number 11>  6. Method according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the plug (3) is anchored inside the pipe (1) to, on the one hand, allow it to occupy a determined position and, on the other hand, to oppose its sliding, when inflated, on the internal wall (4) of the pipe (1).  <Desc / Clms Page number 11>   7. Procédé suivant l'une quelconque des revendi- cations 1 à 6, caractérisé en ce qu'on prévoit une amenée d'eau (9) à l'intérieur du bouchon (3).  7. Method according to any one of claims 1 to 6, characterized in that a water supply (9) is provided inside the plug (3). 8. Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé suivant l'une quelconque des revendications 1 à 7, caractérisé en ce qu'il comprend au moins un bouchon gonflable (3) présentant, dans sa zone destinée à coopérer avec la paroi interne de la canalisation (1) lorsqu'il est gonflé, au moins une rainure périphérique constituant la chambre de collecte (5), un conduit (6) partiellement agencé à l'intérieur du bouchon (3) mettant en communication ladite rainure (5) avec l'extérieur de la canalisation (1).  8. Device for implementing the method according to any one of claims 1 to 7, characterized in that it comprises at least one inflatable plug (3) having, in its zone intended to cooperate with the internal wall of the pipe (1) when inflated, at least one peripheral groove constituting the collection chamber (5), a conduit (6) partially arranged inside the plug (3) putting said groove (5) in communication with the outside of the pipeline (1). 9. Dispositif suivant la revendication 8, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens, agencés pour créer et maintenir dans la rainure périphérique (5) une dépression par rapport aux fluides isolés et pour éviter la dispersion de fuites possibles de ces fluides et tels que réservoir à pression atmosphérique (7) pour la récupération du liquide s'infiltrant dans la rainure (5) et avec lequel le conduit (6) est mis en communication, éjecteur (8), alimenté à l'air sous pression et auquel est relié le conduit (6) qui débouche dans un cyclone (12) agencé pour séparer l'air alimentant l'éjecteur (8) du liquide s'infiltrant dans la rainure (5), un réservoir (11) étant prévu pour récolter le liquide séparé de l'air.  9. Device according to claim 8, characterized in that it comprises means, arranged to create and maintain in the peripheral groove (5) a depression with respect to the isolated fluids and to avoid the dispersion of possible leaks of these fluids and such that atmospheric pressure tank (7) for recovering the liquid infiltrating into the groove (5) and with which the duct (6) is put in communication, ejector (8), supplied with pressurized air and to which is connected the conduit (6) which opens into a cyclone (12) arranged to separate the air supplying the ejector (8) from the liquid infiltrating in the groove (5), a tank (11) being provided for collecting the liquid separated from the air. 10. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendi- cations 8 et 9, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens agencés sur le conduit (6) et destinés à détecter le passage du liquide dans ledit conduit.  10. Device according to either of claims 8 and 9, characterized in that it comprises means arranged on the conduit (6) and intended to detect the passage of the liquid in said conduit. Il. Dispositif suivant l'une quelconque des revendi- cations 8 à 10, caractérisé en ce que le bouchon gonflable (3) comprend un élément métallique rigide (13) pourvu d'un moyen d'accrochage (14) permettant d'y fixer un câble d'ancrage (15) du bouchon (3) à la canalisation (1).  He. Device according to any one of Claims 8 to 10, characterized in that the inflatable plug (3) comprises a rigid metallic element (13) provided with a hooking means (14) allowing a cable to be fixed to it anchoring (15) of the plug (3) to the pipe (1). 12. Dispositif suivant l'une quelconque des revendi- cations 8 à 11, caractérisé en ce qu'au bouchon gonflable (3) sont associés un conduit (10) de fluide sous pression, tel que de l'air, pour assurer le gonflage dudit bouchon, un conduit (9) d'amenée de liquide, <Desc/Clms Page number 12> tel que de l'eau, pour introduire ce dernier dans le bouchon, lors du gonflage de celui-ci, ce conduit (9) étant avantageusement, dans sa partie située à l'intérieur du bouchon (3), munie d'un flotteur (16).  12. Device according to any one of claims 8 to 11, characterized in that with the inflatable plug (3) are associated a conduit (10) of pressurized fluid, such as air, to ensure inflation. said plug, a liquid supply duct (9),  <Desc / Clms Page number 12>  such as water, to introduce the latter into the plug, during inflation thereof, this conduit (9) being advantageously, in its part located inside the plug (3), provided with a float (16). 13. Dispositif suivant la revendication 12, caractérisé en ce que le conduit (6) aboutissant à la rainure périphérique (5), ainsi que les conduits (10, 9) d'amenée de fluide sous pression et de liquide dans le bouchon, sont fixés dans l'élément métallique (13) présenté par le bouchon (3).  13. Device according to claim 12, characterized in that the conduit (6) leading to the peripheral groove (5), as well as the conduits (10, 9) for supplying pressurized fluid and liquid in the plug, are fixed in the metal element (13) presented by the plug (3).
BE8800815A 1988-07-14 1988-07-14 Process and device for isolating a duct part of a circuit in which a fluid,in particular a liquid, is circulating BE1002103A6 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE8800815A BE1002103A6 (en) 1988-07-14 1988-07-14 Process and device for isolating a duct part of a circuit in which a fluid,in particular a liquid, is circulating

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE8800815A BE1002103A6 (en) 1988-07-14 1988-07-14 Process and device for isolating a duct part of a circuit in which a fluid,in particular a liquid, is circulating

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1002103A6 true BE1002103A6 (en) 1990-07-03

Family

ID=3883530

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE8800815A BE1002103A6 (en) 1988-07-14 1988-07-14 Process and device for isolating a duct part of a circuit in which a fluid,in particular a liquid, is circulating

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE1002103A6 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CZ307012B6 (en) * 2008-11-25 2017-11-15 Fastra, S. R. O. A device for closing pipelines

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CZ307012B6 (en) * 2008-11-25 2017-11-15 Fastra, S. R. O. A device for closing pipelines

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2564109C (en) Method of repairing a leak in a flange of a gas pipe
FR2666440A1 (en) METHOD FOR CONTROLLING THE PLACEMENT OF A TRANSPORTABLE ELEMENT AND THE SEALING OF THE CONNECTION WITH A FIXED STRUCTURE AND USE OF THIS METHOD.
EP1656517A1 (en) Method for removal of permeate gases from a flexible tubular pipe and pipe embodied for carrying ou the same
FR2557669A1 (en) PROCESS FOR REPAIRING UNDERGROUND PIPELINES, IN PARTICULAR GAS
BE1002103A6 (en) Process and device for isolating a duct part of a circuit in which a fluid,in particular a liquid, is circulating
FR2483115A1 (en) DEVICE FOR COLLECTING LIQUIDS AND PURGE GASES IN AN INSTALLATION COMPRISING SUBSTANCES WHICH MAY PRESENT CERTAIN RADIOACTIVITY
EP3380794B1 (en) High-pressure and high-temperature closed geothermal exchanger for a magmatic or metamorphic formation
FR3061771B1 (en) DEVICE AND METHOD FOR SEALING TESTING
FR2819622A1 (en) Decontamination procedure, for inner surfaces of hollow radioactive components, uses chemical attack solution sprayed under pressure and recuperated
EP0417004A1 (en) Process for maintaining the pressure within a two-phase product storage under a pre-determined limit during the filling and associated condensation installation
FR2617285A1 (en) Method and device for detecting leaks in pools, in particular pools for nuclear use
EP0026714B1 (en) Pressure discharging device for the primary circuit of a pressurised water reactor
EP0044255B1 (en) Container for transporting irradiated combustion elements
FR2992420A1 (en) Leak detection device for use at steel liner wall of basin of swimming pool used for storage of e.g. fuels of nuclear power plant, has bell shaped walls defining chambers with open faces that are coaxially located in same plane
CH567226A5 (en) Underwater gas pipe leakage protection system - comprises liquid-filled enclosing sheath leading gas clear of water
FR2682450A1 (en) METHOD AND DIPOSITIVE OF PROVISIONAL INTRODUCTION OF AN APPARATUS INTO AN UNDERGROUND PIPING
FR2621083A1 (en) Submerged pump for taking up liquid from a pipe, particularly a deep water-discharge pipe for nuclear power station cooling water
EP3166712B1 (en) Plug for capturing a gas dissolved in a liquid, and measurement device
FR2700060A1 (en) System and method for controlling the level of coolant in a nuclear reactor
FR2638435A1 (en) Method of renovating storage tanks, tanks obtained and application to the buried storage of hydrocarbons
BE393202A (en)
FR2482272A1 (en) Geothermal energy recovery equipment - comprises cylinder divided by membranes in deep well with insulated chamber at top
FR2543261A1 (en) OBSERVATION DEVICE WITHIN A CRYOGENIC RESERVOIR IN SERVICE
FR3130925A1 (en) Pipe for the transport of fluids with steel tube with protective lining provided with slots for the evacuation of the gas accumulated under the lining
CH694866A5 (en) Supply system for an apartment with a gas-fired Waermeerzeuger and a Lueftungsanlage.

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: WESTINGHOUE ENERGY SYSTEMS INC.

Effective date: 19910731