ITMO980223A1 - DEVICE FOR THE SUPPLY OF A FORMING CAVITY OF A MOLD FOR CERAMIC PRODUCTS - Google Patents

DEVICE FOR THE SUPPLY OF A FORMING CAVITY OF A MOLD FOR CERAMIC PRODUCTS Download PDF

Info

Publication number
ITMO980223A1
ITMO980223A1 ITMO980223A ITMO980223A1 IT MO980223 A1 ITMO980223 A1 IT MO980223A1 IT MO980223 A ITMO980223 A IT MO980223A IT MO980223 A1 ITMO980223 A1 IT MO980223A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
tubular wall
mold
loading
drawer
hopper
Prior art date
Application number
Other languages
Italian (it)
Inventor
Stefano Compagni
Original Assignee
Stefano Compagni
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Stefano Compagni filed Critical Stefano Compagni
Priority to ITMO980223 priority Critical patent/IT1304323B1/en
Publication of ITMO980223A1 publication Critical patent/ITMO980223A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1304323B1 publication Critical patent/IT1304323B1/en

Links

Description

D E S C R I Z I ON E DESCRIPTION

annessa a domanda di brevetto per INVENZIONE INDUSTRIALE dal titolo. DISPOSITIVO PER L’ALIMENTAZIONE DI UNA CAVITÀ DI FORMATURA DI UNO STAMPO PER PRODOTTI CERAMICI. attached to a patent application for INDUSTRIAL INVENTION entitled. DEVICE FOR POWERING A FORMING CAVITY OF A MOLD FOR CERAMIC PRODUCTS.

Forma oggetto del presente trovato un dispositivo per l alimentazione di una cavità di formatura di uno stampo per prodotti ceramici. The present invention relates to a device for feeding a molding cavity of a mold for ceramic products.

In modo specifico, ma non esclusivo, esso può essere utilizzato per riempire l alveolo di formatura di uno stampo per piastrelle ceramiche con due o più strati di materiale secco in polvere sovrapposti tra loro. Normalmente questa tecnica, chiamata doppio caricamento, prevede di deporre prima uno strato inferiore di supporto costituito da materiale più grossolano, e poi uno o più strati superiori di materiale decorante più fine e pregiato. Questa tecnica, che consente di ottenere uno strato decorato di rilevante spessore, può essere utilizzata per realizzare piastrelle in gres porcellanato. Specifically, but not exclusively, it can be used to fill the forming cavity of a mold for ceramic tiles with two or more layers of dry powder material superimposed on each other. Normally this technique, called double loading, involves first depositing a lower support layer consisting of coarser material, and then one or more upper layers of finer and more valuable decorating material. This technique, which allows to obtain a decorated layer of considerable thickness, can be used to make porcelain stoneware tiles.

In particolare si fa riferimento ad un dispositivo comprendente almeno un cassetto di caricamento e un gruppo di caricamento. Il cassetto di caricamento è mobile orizzontalmente con la possibilità di assumere selettivamente una prima posizione, esterna allo stampo, in corrispondenza della quale può essere riempito di una quantità dosata di materiale, e una seconda posizione, di caricamento, in corrispondenza della quale è posizionato sopra la cavità dello stampo per trasferirvi a caduta il materiale. Il gruppo di caricamento, che è situato di fronte al cassetto di caricamento ed è mobile in solidarietà còn esso, è in grado di deporre almeno uno strato di materiale in granuli o in polvere sulla cavità dello stampo, preferibilmente in modo che lo strato venga sovrapposto al materiale in precedenza depositato dal cassetto. . In particular, reference is made to a device comprising at least one loading drawer and a loading unit. The loading drawer is movable horizontally with the possibility of selectively assuming a first position, external to the mold, in correspondence with which it can be filled with a metered quantity of material, and a second loading position, in correspondence with which it is positioned above the cavity of the mold to transfer the material by gravity. The loading unit, which is located in front of the loading drawer and is movable in solidarity with it, is capable of depositing at least one layer of granulated or powdered material on the mold cavity, preferably so that the layer is superimposed. to the material previously deposited from the drawer. .

È già noto un dispositivo di questo tipo dal brevetto europeo EP 0 444 730, nel quale il gruppo di caricamento comprende uno schermo piano, orizzontale, forato, sul quale è predisposto, con possibilità di scorrimento relativo, un contenitore per il materiale decorante in polvere dotato di una bocca inferiore di uscita del materiale. Nell’impiego, dapprima il cassetto deposita uno strato di argilla atomizzata nell’alveolo di formatura dello stampo, dopodiché il cassetto arretra in modo da posizionare lo schermo piano forato sopra lo strato di argilla; in seguito, mantenendo lo schermo immobile, il contenitore del materiale decorante scorre sopra lo schermo depositando, attraverso i fori dello stesso, uno strato di materiale decorante sopra lo strato inferiore in argilla. A device of this type is already known from the European patent EP 0 444 730, in which the loading unit comprises a flat, horizontal, perforated screen on which, with the possibility of relative sliding, a container for the powdered decorating material is arranged. equipped with a lower material outlet. In use, the drawer first deposits a layer of atomized clay in the mold forming cavity, then the drawer moves back in order to position the perforated flat screen over the clay layer; then, keeping the screen immobile, the container of the decorating material slides over the screen, depositing, through its holes, a layer of decorating material on top of the lower clay layer.

Un inconveniente del dispositivo noto sopra menzionato è quello di avere dei tempi operativi relativamente elevati. A drawback of the known device mentioned above is that of having relatively long operating times.

Un altro inconveniente è rappresentato dal notevole ingombro e dalla complessità costruttiva del gruppo di caricamento. Another drawback is represented by the considerable bulk and the constructive complexity of the loading unit.

Scopo del presente trovato è quello di ovviare ai sopra citati inconvenienti della tecnica nota mediante un dispositivo per l alimentazione di materiale in granuli o in polvere ad una cavità di formatura di uno stampo ceramico, in grado di alimentare più strati di materiale secco in polvere sovrapposti tra loro con una velocità operativa relativamente elevata. The purpose of the present invention is to obviate the aforementioned drawbacks of the prior art by means of a device for feeding granular or powder material to a forming cavity of a ceramic mold, capable of feeding several layers of superimposed dry powder material. with each other with a relatively high operating speed.

Un vantaggio del presente trovato è quello di fornire un dispositivo di ingombro ridotto. An advantage of the present invention is that of providing a device with reduced overall dimensions.

Un altro vantaggio è quello di realizzare un dispositivo costruttivamente semplice ed economico e dal funzionamento estremamente affidabile. Another advantage is that of making a constructively simple and economical device with extremely reliable operation.

Questi scopi e vantaggi ed altri ancora vengono tutti raggiunti dal trovato in oggetto così come esso risulta caratterizzato dalle rivendicazioni sotto riportate. These aims and advantages and others besides are all achieved by the invention as it is characterized by the claims reported below.

Ulteriori caratteristiche e vantaggi del presente trovato meglio appariranno dalla descrizione dettagliata che segue di una forma di realizzazione del trovato in oggetto, illustrata a titolo esemplificativo ma non limitativo nelle allegate figure. Further characteristics and advantages of the present invention will become clearer from the following detailed description of an embodiment of the present invention, illustrated by way of non-limiting example in the attached figures.

La figura 1 mostra una schematica vista in elevazione verticale, parzialmente sezionata, di un dispositivo realizzato in accordo con il presente trovato, impiegato nelfambito di una pressa per la formatura di piastrelle ceramiche. Figure 1 shows a schematic vertical elevation view, partially sectioned, of a device made in accordance with the present invention, used in the context of a press for forming ceramic tiles.

La figura 2 mostra un particolare ingrandito di figura 1. Figure 2 shows an enlarged detail of Figure 1.

La figura 3 mostra una vista in pianta dall’alto di figura 2. Figure 3 shows a top plan view of Figure 2.

La figura 4 mostra una schematica vista in elevazione verticale, con alcune parti asportate per meglio evidenziarne altre, di un particolare di una seconda forma di realizzazione del trovato in oggetto. Figure 4 shows a schematic vertical elevation view, with some parts removed to better highlight others, of a detail of a second embodiment of the present invention.

La figura 5 mostra una vista in pianta dall’alto di figura 4. Figure 5 shows a top plan view of Figure 4.

La figura 6 mostra, in scala ingrandita, una vista dal basso di un particolare di figura 4. Figure 6 shows, on an enlarged scale, a bottom view of a detail of Figure 4.

Con riferimento alle sopra citate figure da 1 a 3, si è indicato complessivamente con I un dispositivo per l’alimentazione di una cavità di formatura di uno stampo 2 per piastrelle ceramiche. Il dispositivo 1 viene utilizzato vantaggiosamente per effettuare il doppio caricamento dello stampo 2, ovverosia per riempire la cavità di formatura con due o più strati sovrapposti di materiale in granuli o in polvere da pressare. Il dispositivo 1 può servire in particolare nell’ambito della produzione di piastrelle in gres porcellanato. With reference to the aforementioned figures 1 to 3, the reference I generally indicates a device for feeding a molding cavity 2 for ceramic tiles. The device 1 is advantageously used to carry out the double loading of the mold 2, ie to fill the molding cavity with two or more superimposed layers of granular or powder material to be pressed. The device 1 can be used in particular in the production of porcelain stoneware tiles.

Il dispositivo 1 comprende un cassetto 3 di caricamento, mobile orizzontalmente con la possibilità di assumere selettivamente una prima posizione, esterna allo stampo, in corrispondenza della quale può essere riempito di una quantità dosata di materiale, e una seconda posizione, di caricamento, in corrispondenza della quale è posizionato sopra la cavità dello stampo per trasferirvi a caduta il materiale. Il cassetto 3, che è di tipo sostanzialmente noto, definisce al suo interno un vano suddiviso in frazioni di vano mediante una o più griglie, le quali sono predisposte per favorire un corretto e regolare trasferimento del materiale all’ interno della cavità di formatura. Il cassetto 3 è esteso in larghezza per consentire il riempimento di una pluralità di alveoli di formatura disposti l’uno a fianco deU’altro. Nella prima posizione il cassetto 3 può essere riempito da un gruppo 4, di tipo noto, per l’alimentazione di materiale in granuli o in polvere, quale ad esempio argilla atomizzata utilizzabile per la formazione dello strato inferiore di supporto in una piastrella in gres porcellanato. The device 1 comprises a loading drawer 3, movable horizontally with the possibility of selectively assuming a first position, external to the mold, in correspondence with which it can be filled with a metered quantity of material, and a second loading position, in correspondence with of which it is positioned above the cavity of the mold to transfer the material by gravity. The drawer 3, which is of a substantially known type, defines inside a compartment divided into compartment fractions by means of one or more grids, which are designed to favor a correct and regular transfer of the material inside the forming cavity. The drawer 3 is extended in width to allow the filling of a plurality of molding cavities arranged side by side. In the first position the drawer 3 can be filled by a group 4, of a known type, for feeding material in granules or powder, such as atomised clay that can be used to form the lower support layer in a porcelain stoneware tile. .

Il dispositivo 1 comprende inoltre un gruppo 5 di caricamento, situato di fronte al cassetto 3 di caricamento e mobile in solidarietà con esso, in grado di deporre almeno uno strato di materiale in granuli o in polvere in modo che lo strato venga sovrapposto a materiale in precedenza « The device 1 also comprises a loading unit 5, located in front of the loading drawer 3 and movable in solidarity with it, capable of depositing at least one layer of granular or powdered material so that the layer is superimposed on material in precedence «

depositato nella cavità dello stampo ad opera del cassetto di caricamento. II materiale deposto dal gruppo 5 di caricamento è preferibilmente polvere per decorazioni ceramiche utilizzata normalmente per formare uno strato superiore decorato delle piastrelle in gres porcellanato. deposited in the mold cavity by the loading drawer. The material deposited by the loading unit 5 is preferably powder for ceramic decorations normally used to form a decorated upper layer of the porcelain stoneware tiles.

11 gruppo 5 di caricamento comprende un telaio 6 solidale al cassetto 3 di caricamento. Almeno una parete 7 tubolare, forata, è vincolata al telaio 6 con la possibilità di compiere movimenti, dietro comando, attorno al proprio asse trasversale. Quest’ultimo è disposto trasversalmente rispetto alla direzione F del moto del cassetto e del gruppo 5 di caricamento. I fori ricavati sulla parete 7 tubolare sono dimensionati e distribuiti secondo un prestabilito disegno. La parete 7 tubolare si estende in lunghezza in modo da interessare tutti gli alveoli di formatura dello stampo reciprocamente affiancati. Nel caso particolare la parete 7 tubolare è rigida e consiste essenzialmente in un rullo cilindrico orizzontale, rotante dietro comando attorno al proprio asse e girevolmente supportato alle estremità dal telaio 6. I supporti possono comprendere, ad esempio, delle ruote 8 montate girevolmente sul telaio 6 e sulle quali è appoggiato, per le proprie estremità, il rullo. The loading unit 5 comprises a frame 6 integral with the loading drawer 3. At least one perforated tubular wall 7 is constrained to the frame 6 with the possibility of carrying out movements, upon command, around its own transverse axis. The latter is arranged transversely with respect to the direction F of the motion of the drawer and of the loading unit 5. The holes made on the tubular wall 7 are sized and distributed according to a predetermined drawing. The tubular wall 7 extends in length so as to involve all the mold forming cavities which are mutually side by side. In the particular case, the tubular wall 7 is rigid and essentially consists of a horizontal cylindrical roller, rotating upon command around its own axis and rotatably supported at the ends by the frame 6. The supports may comprise, for example, wheels 8 rotatably mounted on the frame 6 and on which the roller rests by its ends.

Il gruppo 5 di caricamento comprende inoltre almeno una unità 9 di distribuzione del materiale in granuli o in polvere, disposta all’ interno della parete 7 tubolare, in grado di depositare il materiale sulla cavità dello stampo 2 attraverso i fori della parete 7 tubolare durante uno spostamento del cassetto 3 dalla seconda alla prima posizione. The loading unit 5 also comprises at least one unit 9 for distributing the material in granules or in powder form, arranged inside the tubular wall 7, capable of depositing the material on the cavity of the mold 2 through the holes in the tubular wall 7 during a moving tray 3 from the second to the first position.

Nel caso particolare l’unità 9 di distribuzione comprende una tramoggia 10 dotata di una bocca inferiore di uscita estesa in lunghezza in direzione dell’asse della parete 7 tubolare e disposta in prossimità di una generatrice della stessa. La bocca di uscita è lunga a sufficienza per interessare tutti gli alveoli di formatura dello stampo 2. La bocca inferiore di uscita, che può essere chiusa e aperta dietro comando, presenta una larghezza regolabile, ad esempio mediante spostamenti controllati di una parete della tramoggia 10, in modo da consentire la regolazione del flusso di materiale che esce, per caduta, dalla tramoggia stessa. In the particular case, the distribution unit 9 comprises a hopper 10 equipped with a lower outlet mouth extended in length in the direction of the axis of the tubular wall 7 and arranged near a generator of the same. The outlet mouth is long enough to involve all the forming cavities of the mold 2. The lower outlet mouth, which can be closed and opened upon command, has an adjustable width, for example by means of controlled displacements of a wall of the hopper 10 , in order to allow the regulation of the flow of material that comes out, by gravity, from the hopper itself.

La tramoggia 10 presenta, ad un’estremità laterale, un ingresso 11 predisposto per ricevere il materiale in granuli o in polvere da un gruppo 12 di alimentazione fisso esterno allo stampo. L’ingresso 11 della tramoggia è situato in corrispondenza di un’estremità laterale aperta della parete 7 tubolare. Il gruppo 12 di alimentazione può comprendere, ad esempio, una tramoggia di carico fissa dotata inferiormente di una bocca di uscita del materiale alla quale è operativamente associata una valvola di intercettazione. Negli spostamenti del cassetto 3 e del gruppo 5 di caricamento, l’ingresso 11 della tramoggia 10 mobile risulta posizionabile al di sotto della bocca di uscita della tramoggia fissa del gruppo 12. The hopper 10 has, at a lateral end, an inlet 11 designed to receive the material in granules or powder from a fixed feed unit 12 external to the mold. The inlet 11 of the hopper is located at an open lateral end of the tubular wall 7. The feeding assembly 12 can comprise, for example, a fixed loading hopper equipped at the bottom with an outlet for the material to which an on-off valve is operatively associated. In the movements of the drawer 3 and of the loading group 5, the inlet 11 of the mobile hopper 10 can be positioned below the outlet mouth of the fixed hopper of the group 12.

L’unità 9 di distribuzione comprende inoltre un trasportatoreagitatore 13 per il materiale in granuli o in polvere, predisposto alPintemo della tramoggia 10 per trasferire il materiale presente nella tramoggia medesima secondo una direzione parallela dell’asse della parete 7 tubolare. Il trasportatore-agitatore 13 è preferibilmente del tipo a coclea e comprende un’elica di trasporto girevole con asse orizzontale parallelo all’asse della parete tubolare. Il trasportatore-agitatore 13 viene azionato da mezzi motori 14 solidali al cassetto 3 e al gruppo 5 di caricamento. I mezzi motori 14 sono predisposti per comandare anche il movimento della parete 7 tubolare, ad esempio per mezzo di una trasmissione meccanica ad ingranaggi che consente alla parete 7 tubolare di ricevere il moto di rotazione dall’albero dell’elica di trasporto. I mezzi motori sono collocati all’estremità posteriore del cassetto 3 e vengono collegati all’albero del trasportatore-agitatore 13 per mezzo di un organo flessibile di trasmissione del moto.. Il trasportatore-agitatore 13 agisce sia per favorire la discesa del materiale per caduta attraverso la bocca inferiore della tramoggia 10, sia per trasferire almeno una parte del materiale in polvere che entra nella tramoggia dall’estremità d’ingresso 11 verso l’estremità opposta. Il trasportatore-agitatore 13 assolve sia al compito di evitare la formazione di ponti, ostruzioni e simili nella massa di materiale in polvere al’interno della tramoggia 10, allo scopo di assicurare un flusso omogeneo di uscita del materiale, sia al compito di effettuare un riempimento abbastanza omogeneo della tramoggia 10, allo scopo di assicurare la fuoriuscita del materiale lungo l’intera lunghezza della bocca inferiore di uscita della tramoggia stessa. The distribution unit 9 also includes a agitator conveyor 13 for the material in granules or powder, arranged inside the hopper 10 to transfer the material present in the same hopper according to a parallel direction of the axis of the tubular wall 7. The conveyor-agitator 13 is preferably of the screw type and comprises a rotating transport propeller with a horizontal axis parallel to the axis of the tubular wall. The conveyor-agitator 13 is operated by motor means 14 integral with the drawer 3 and with the loading unit 5. The motor means 14 are also designed to control the movement of the tubular wall 7, for example by means of a mechanical gear transmission that allows the tubular wall 7 to receive the rotation motion from the transport propeller shaft. The motor means are located at the rear end of the drawer 3 and are connected to the shaft of the conveyor-agitator 13 by means of a flexible motion transmission member. The conveyor-agitator 13 acts both to facilitate the descent of the material by gravity. through the lower mouth of the hopper 10, both to transfer at least a part of the powder material entering the hopper from the inlet end 11 to the opposite end. The conveyor-agitator 13 performs both the task of avoiding the formation of bridges, obstructions and the like in the mass of powdered material inside the hopper 10, in order to ensure a homogeneous output flow of the material, and the task of carrying out a fairly homogeneous filling of the hopper 10, in order to ensure the exit of the material along the entire length of the lower outlet mouth of the hopper itself.

Il gruppo 5 di caricamento è dotato di mezzi 15 per la pulizia della superficie interna della parete 7 tubolare. Essi agiscono preferibilmente per aspirazione, ma possono operare anche per raschiamento o in altro modo ancora. I mezzi di pulizia sono solidali al telaio 6 del gruppo 5 ed agiscono preferibilmente lungo una generatrice della parete 7 che dista circonferenzialmente dalla generatrice inferiore in prossimità della quale si estende la bocca di uscita della tramoggia 10. 1 mezzi 15 di pulizia sono predisposti per aspirare, o comunque per rimuovere ed allontanare, il materiale in polvere eventualmente rimasto attaccato alla superficie interna della parete 7 tubolare. Tali mezzi sono preferibilmente disposti poco dopo la generatrice inferiore della parete 7 con riferimento al verso del movimento della parete stessa. Per effetto del movimento della parete 7 tubolare (in questo caso il movimento è, come detto, una rotazione del rullo) tutta la superficie interna della parete stessa può venire interessata dall’azione dei mezzi di pulizia. The loading unit 5 is equipped with means 15 for cleaning the internal surface of the tubular wall 7. They preferably act by suction, but they can also operate by scraping or in another way. The cleaning means are integral with the frame 6 of the unit 5 and preferably act along a generatrix of the wall 7 which is circumferentially distant from the lower generatrix near which the outlet mouth of the hopper 10 extends. The cleaning means 15 are designed to suck , or in any case to remove and remove any powdered material that may have remained attached to the internal surface of the tubular wall 7. These means are preferably arranged shortly after the lower generatrix of the wall 7 with reference to the direction of movement of the wall itself. Due to the movement of the tubular wall 7 (in this case the movement is, as mentioned, a rotation of the roller) the entire internal surface of the wall itself can be affected by the action of the cleaning means.

Nel funzionamento, dapprima vengono riempiti con il relativo materiale in polvere sia il cassetto 3 che la tramoggia 10 del gruppo di caricamento, il primo con il materiale più grossolano destinato a formare Io strato inferiore di supporto, la seconda con il materiale più pregiato destinato a formare lo strato superiore di decorazione. Dopodiché il cassetto 3 provvede, in modo sostanzialmente noto, compiendo un movimento di andata e ritorno, a deporre il primo strato inferiore di supporto dentro ciascun alveolo di formatura. In operation, both the drawer 3 and the hopper 10 of the loading unit are first filled with the relative powder material, the first with the coarser material intended to form the lower support layer, the second with the more valuable material intended for form the top layer of decoration. Subsequently, the drawer 3, in a substantially known manner, by carrying out a to and fro movement, places the first lower support layer inside each forming cavity.

Durante il movimento di ritorno del cassetto 3, e senza interrompere tale movimento che pertanto avviene in modo continuo e senza fermate, viene comandata una rotazione delFelica del trasportatore-agitatore 13 e, conseguentemente, una rotazione della parete 7 forata del rullo. Quando la generatrice inferiore del rullo si viene a trovare, durante la corsa di ritorno, in corrispondenza del bordo della cavità di formatura, viene comandata l’apertura della bocca inferiore della tramoggia 10. Ciò comporta la caduta del materiale dalla tramoggia 10 sopra lo strato di argilla atomizzata in precedenza depositato dal cassetto 3. Il materiale (polvere da decorazione) scende attraverso la parete 7 rotante del rullo, in modo da sovrapporre allo strato di supporto uno strato superiore di polvere da decorazione. Il movimento orizzontale di ritorno del cassetto 3, e quindi del gruppo 5 di caricamento ad esso solidale, viene sincronizzato con il movimento di rotazione della parete 7 tubolare forata, in modo che lo strato superiore venga deposto riproducendo, più o meno fedelmente, il disegno individuato dai fori della parete. During the return movement of the drawer 3, and without interrupting this movement which therefore occurs continuously and without stopping, a rotation of the helix of the conveyor-agitator 13 is controlled and, consequently, a rotation of the perforated wall 7 of the roller. When the lower generatrix of the roller is found, during the return stroke, at the edge of the forming cavity, the opening of the lower mouth of the hopper 10 is commanded. This involves the fall of the material from the hopper 10 onto the layer. of atomized clay previously deposited by drawer 3. The material (decoration powder) descends through the rotating wall 7 of the roller, so as to superimpose a top layer of decoration powder on the support layer. The horizontal return movement of the drawer 3, and therefore of the loading unit 5 integral with it, is synchronized with the rotation movement of the perforated tubular wall 7, so that the upper layer is deposited reproducing, more or less faithfully, the design identified by the holes in the wall.

È possibile prevedere che la parete 7 tubolare presenti una zona chiusa, cioè priva di fori, relativamente stretta ed estesa in lunghezza secondo l’asse della parete stessa. Tale zona priva di fori può essere collocata di fronte alla bocca inferiore di uscita della tramoggia 10 in modo da impedire la caduta del materiale dalla tramoggia anche con la bocca aperta. Ciò consente di chiudere la bocca di uscita della tramoggia 10 mediante la parte non forata della parete 7 e di aprire la bocca, per far cadere il materiale sulla cavità dello stampo, quando davanti alla bocca viene fatta scorrere la parte forata della parete 7. It is possible to provide that the tubular wall 7 has a closed area, that is, without holes, relatively narrow and extended in length according to the axis of the wall itself. This area without holes can be placed in front of the lower outlet mouth of the hopper 10 so as to prevent the material from falling from the hopper even with the mouth open. This makes it possible to close the outlet mouth of the hopper 10 by means of the non-perforated part of the wall 7 and to open the mouth, to let the material fall onto the mold cavity, when the perforated part of the wall 7 is made to slide in front of the mouth.

Il dispositivo 1 permette di effettuare un doppio caricamento conseguendo un notevole risparmio di tempo in quanto il secondo strato, o comunque gli strati successivi al primo, vengono deposti durante la corsa di ritorno senza necessità di fermare il cassetto o il gruppo di caricamento. The device 1 allows to carry out a double loading, achieving a considerable saving of time since the second layer, or in any case the layers following the first, are deposited during the return stroke without the need to stop the drawer or the loading unit.

Secondo un’altra forma realizzativa del trovato illustrata nelle figure da 4 a 6, la parete tubolare può consistere in un nastro 16 flessibile, forato secondo un prestabilito disegno, avvolto ad anello chiuso su due o più rulli 17. In questo caso il movimento della parete tubolare consiste in uno scorrimento del nastro 16 sui rulli 17, almeno uno dei quali è di trascinamento. Nelle figure da 4 a 6 gli elementi analoghi all’esempio realizzativo delle figure da 1 a 3 sono stati indicati con gli stessi numeri. According to another embodiment of the invention illustrated in Figures 4 to 6, the tubular wall can consist of a flexible band 16, perforated according to a predetermined design, wound in a closed loop on two or more rollers 17. In this case, the movement of the tubular wall consists in a sliding of the belt 16 on the rollers 17, at least one of which is for dragging. In figures 4 to 6 the elements similar to the example of construction of figures 1 to 3 have been indicated with the same numbers.

Di fronte al nastro 16 flessibile è predisposto un elemento spintore 18, collocato pressoché all’altezza del piano della pressa, esteso in lunghezza in direzione orizzontale e perpendicolare all’avanzamento del cassetto 3 e del gruppo 5 di caricamento. L’elemento spintore 18, che può essere applicato anche al dispositivo delle figure da 1 a 3, è in grado di compiere, dietro comando, delle oscillazioni secondo una direzione G parallela al suo asse longitudinale. L’elemento spintore 18 è dotato inferiormente di una superficie 19 orizzontale, non piana ma movimentata da una pluralità di sporgenze e rientranze 20 sagomate e distribuite in modo prestabilito. In front of the flexible belt 16 there is a pusher element 18, located almost at the height of the press plane, extended in length in a horizontal direction and perpendicular to the advancement of the drawer 3 and of the loading unit 5. The pusher element 18, which can also be applied to the device of figures 1 to 3, is able to perform, upon command, oscillations according to a direction G parallel to its longitudinal axis. The pusher element 18 is equipped at the bottom with a horizontal surface 19, not flat but moved by a plurality of projections and recesses 20 shaped and distributed in a predetermined manner.

L’elemento longitudinale 18 assolve ad un duplice compito. The longitudinal element 18 performs a double task.

Il primo compito è quello di espellere una piastrella dallo stampo dopo la pressatura durante la corsa di andata del gruppo e del cassetto di caricamento rispettivamente 5 e 3. The first task is to eject a tile from the mold after pressing during the forward stroke of the group and of the loading drawer 5 and 3 respectively.

Il secondo compito è quello di muovere la parte superficiale dello strato superiore di polvere depositato dal gruppo 5 di caricamento. In uso, durante la corsa di ritorno del gruppo 5 di caricamento e subito dopo che questo ha deposto uno strato di polvere, l elemento longitudinale 18 viene comandato ad oscillare a destra e a sinistra (con riferimento alla direzione F del moto del gruppo di caricamento). In sostanza l’elemento longitudinale 18 mentre indietreggia in solidarietà con il gruppo 5 di caricamento, passa sopra alla polvere appena depositata dal gruppo 5 e nel contempo oscilla lateralmente in direzione G; inoltre la sua superficie inferiore 19, variamente frastagliata, interagisce a contatto con la parte superficiale della polvere, muovendola in modo più o meno disordinato. In questo modo si ottengono, sulla piastrella finita, degli effetti ornamentali particolari che possono riprodurre, ad esempio, l’aspetto di pietre naturali. The second task is to move the surface part of the upper layer of powder deposited by the loading unit 5. In use, during the return stroke of the loading unit 5 and immediately after this has deposited a layer of powder, the longitudinal element 18 is commanded to oscillate to the right and to the left (with reference to the direction F of the movement of the loading unit) . Basically, the longitudinal element 18 while backing away in solidarity with the loading group 5, passes over the powder just deposited by the group 5 and at the same time oscillates laterally in direction G; moreover its lower surface 19, variously indented, interacts in contact with the surface part of the powder, moving it in a more or less disordered way. In this way, particular ornamental effects are obtained on the finished tile that can reproduce, for example, the appearance of natural stones.

Il gruppo di caricamento può comprendere, secondo un’ulteriore forma realizzativa del trovato non illustrata, una pluralità di pareti tubolari a ciascuna delle quali è associata almeno una relativa unità di distribuzione del materiale in granuli o in polvere. Le varie pareti tubolari sono disposte Luna dopo l’altra per distribuire più strati sovrapposti di materiale decorante in polvere. The loading unit can comprise, according to a further embodiment of the invention not shown, a plurality of tubular walls to each of which is associated at least one relative unit for distributing the material in granules or powder. The various tubular walls are arranged one after the other to distribute multiple overlapping layers of powdered decorating material.

Al trovato potranno essere applicate numerose modifiche di natura pratico applicativa dei dettagli costruttivi senza che per questo si esca dall’ambito di tutela dell’idea inventiva sotto rivendicata. Numerous modifications of a practical applicative nature of the construction details may be applied to the invention without thereby departing from the scope of protection of the inventive idea claimed below.

Claims (12)

RIVENDICAZIONI 1. Dispositivo (1 ) per l alimentazione di una cavità di formatura di uno stampo (2) per prodotti ceramici, particolarmente piastrelle ceramiche, comprendente: un cassetto (3) di caricamento, mobile orizzontalmente con la possibilità di assumere selettivamente una prima posizione, esterna allo stampo (2), in corrispondenza della quale può essere riempito di una quantità dosata di materiale, e una seconda posizione, di caricamento, in corrispondenza della quale è posizionato sopra la cavità dello stampo per trasferirvi a caduta il detto materiale; un gruppo (5) di caricamento, situato di fronte al cassetto (3) di caricamento e mobile in solidarietà con esso, in grado di deporre almeno uno strato di materiale in granuli o in polvere in detta cavità con la possibilità che detto strato venga sovrapposto al materiale già depositato dal cassetto nella cavità dello stampo (2); caratterizzato per il fatto che detto gruppo (5) di caricamento comprende: almeno una parete (7; 16) tubolare, forata, il cui asse è disposto trasversalmente rispetto alla direzione (F) del moto del cassetto (3) e del gruppo (5), dotata della possibilità di compiere movimenti, dietro comando, attorno a detto asse; almeno una unità (9) di distribuzione del materiale in granuli o in polvere, disposta all’interno della parete (7; 16) tubolare, in grado di depositare il materiale nella cavità dello stampo (2) attraverso la parete tubolare durante uno spostamento del cassetto (3) e del gruppo (5) di caricamento. CLAIMS 1. Device (1) for feeding a mold cavity (2) for ceramic products, particularly ceramic tiles, comprising: a loading drawer (3), movable horizontally with the possibility of selectively assuming a first position, external to the mold (2), in correspondence with which it can be filled with a metered quantity of material, and a second loading position, in correspondence of which it is positioned above the cavity of the mold to transfer said material by gravity; a loading unit (5), located in front of the loading drawer (3) and movable in solidarity with it, capable of depositing at least one layer of granular or powdered material in said cavity with the possibility of said layer being superimposed to the material already deposited by the drawer in the mold cavity (2); characterized in that said loading unit (5) comprises: at least one tubular perforated wall (7; 16), whose axis is arranged transversely with respect to the direction (F) of the motion of the drawer (3) and of the unit (5), equipped with the possibility of carrying out movements, upon command, around said axis; at least one unit (9) for distributing the material in granules or in powder form, arranged inside the tubular wall (7; 16), capable of depositing the material in the cavity of the mold (2) through the tubular wall during a movement of the drawer (3) and the loading unit (5). 2. Dispositivo secondo la rivendicazione 1. caratterizzato dal fatto che detta parete (7) tubolare consiste in un rullo cilindrico e che detti movimenti consistono in rotazioni. 2. Device according to claim 1. characterized in that said tubular wall (7) consists of a cylindrical roller and that said movements consist of rotations. 3. Dispositivo secondo la rivendicazione i, caratterizzato dal fatto che detta parete tubolare consiste in un nastro (16) avvolto su una pluralità di rulli (17) 3. Device according to claim i, characterized in that said tubular wall consists of a tape (16) wound on a plurality of rollers (17) 4. Dispositivo secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che detto gruppo di caricamento comprende una pluralità di dette pareti tubolari a ciascuna delle quali è associata almeno una relativa unità di distribuzione del materiale in granuli o in polvere. 4. Device according to any one of the preceding claims, characterized in that said loading group comprises a plurality of said tubular walls to each of which is associated at least one relative unit for distributing the material in granules or in powder form. 5. Dispositivo secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che detta unità (9) di distribuzione comprende una tramoggia (10) dotata di una bocca inferiore di uscita estesa in lunghezza in direzione dell’asse della parete (7; 16) tubolare e disposta in prossimità di una generatrice della parete stessa. 5. Device according to any one of the preceding claims, characterized in that said distribution unit (9) comprises a hopper (10) equipped with a lower outlet mouth extending in length in the direction of the axis of the tubular wall (7; 16) and arranged near a generatrix of the wall itself. 6. Dispositivo secondo la rivendicazione 5, caratterizzato dal fatto che la larghezza della bocca inferiore di uscita della tramoggia (10) è regolabile. 6. Device according to claim 5, characterized in that the width of the lower outlet mouth of the hopper (10) is adjustable. 7. Dispositivo secondo la rivendicazione 5 o 6, caratterizzato dal fatto che detta tramoggia (10) presenta ad un’estremità un ingresso (lì) predisposto per ricevere il materiale in granuli o in polvere da un gruppo (12) di alimentazione fisso esterno allo stampo (2). 7. Device according to claim 5 or 6, characterized in that said hopper (10) has at one end an inlet (11) designed to receive the material in granules or in powder form from a fixed feeding unit (12) external to the mold (2). 8. Dispositivo secondo una qualsiasi delle rivendicazioni da 5 a 7, caratterizzato dal fatto che detta unità (9) di distribuzione comprende un trasportatore-agitatore (13) per il materiale in granuli o in polvere, predisposto all’ interno della tramoggia (10), in grado di trasferire almeno una parte del materiale presente nella tramoggia secondo una direzione parallela dell’asse della parete (7; 16) tubolare. 8. Device according to any one of claims 5 to 7, characterized in that said distribution unit (9) comprises a conveyor-agitator (13) for the material in granules or powder, arranged inside the hopper (10) , capable of transferring at least a part of the material present in the hopper in a direction parallel to the axis of the tubular wall (7; 16). 9. Dispositivo secondo la rivendicazione 8, caratterizzato dal fatto che detto trasportatore-agitatore (13), che è preferibilmente del tipo a coclea, viene azionato da mezzi motori (14) solidali al gruppo (5) di caricamento e predisposti per comandare anche il movimento della parete (7; 16) tubolare. 9. Device according to claim 8, characterized in that said conveyor-agitator (13), which is preferably of the screw type, is operated by motor means (14) integral with the loading unit (5) and arranged to also control the movement of the tubular wall (7; 16). 10. Dispositivo secondo la rivendicazione 9, caratterizzato dal fatto che la parete (7; 16) tubolare è collegata meccanicamente, preferibilmente mediante una trasmissione ad ingranaggi, con il trasportatore-agitatore (13). Device according to claim 9, characterized in that the tubular wall (7; 16) is mechanically connected, preferably by means of a gear transmission, with the conveyor-agitator (13). 11. Dispositivo secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, caratterizzato dal fatto che comprende dei mezzi aspiranti (15) predisposti per operare lungo una generatrice interna della parete (7; 16) tubolare. 11. Device according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises suction means (15) arranged to operate along an internal generatrix of the tubular wall (7; 16). 12. Dispositivo secondo le rivendicazioni precedenti e secondo quanto sopra descritto con riferimento ai disegni allegati e per gli scopi sopra citati. 12. Device according to the preceding claims and according to what is described above with reference to the attached drawings and for the purposes mentioned above.
ITMO980223 1998-10-27 1998-10-27 DEVICE FOR THE SUPPLY OF A FORMING CAVITY OF A MOLD FOR CERAMIC PRODUCTS IT1304323B1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMO980223 IT1304323B1 (en) 1998-10-27 1998-10-27 DEVICE FOR THE SUPPLY OF A FORMING CAVITY OF A MOLD FOR CERAMIC PRODUCTS

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
ITMO980223 IT1304323B1 (en) 1998-10-27 1998-10-27 DEVICE FOR THE SUPPLY OF A FORMING CAVITY OF A MOLD FOR CERAMIC PRODUCTS

Publications (2)

Publication Number Publication Date
ITMO980223A1 true ITMO980223A1 (en) 2000-04-27
IT1304323B1 IT1304323B1 (en) 2001-03-15

Family

ID=11386763

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
ITMO980223 IT1304323B1 (en) 1998-10-27 1998-10-27 DEVICE FOR THE SUPPLY OF A FORMING CAVITY OF A MOLD FOR CERAMIC PRODUCTS

Country Status (1)

Country Link
IT (1) IT1304323B1 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
IT1304323B1 (en) 2001-03-15

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ITMO940159A1 (en) METHOD FOR FORMING CERAMIC TILES AND RELATED PLANT
ITRE970056A1 (en) SYSTEM FOR LOADING THE MOLDS OF THE PRESSES FOR THE FORMING OF P IASTRELLE AND RELATIVE MEANS OF IMPLEMENTATION.
EP0927687A2 (en) Method and means for transfer of granular materials
ITMO960151A1 (en) METHOD AND MEANS FOR PRESSING CERAMIC TILES
ITRE960061A1 (en) LOADING SYSTEM FOR CERAMIC PRESS MOLDS FOR THE FORMING OF PRESS-GLAZED TILES, AND RELATED IMPLEMENTATION MEANS
IT201900003497A1 (en) POWDER DISPENSER DEVICE
ES2325031T3 (en) DEVICE FOR THE MANUFACTURE OF CONTINUOUS VETEATES OF DESIRED MODELS THAT EXTEND THROUGH THE WHOLE THICKNESS OF A PRODUCT AND ITS MANUFACTURING PROCESS.
ITMO970107A1 (en) PROCESS AND PLANT FOR THE FORMING OF CERAMIC AND SI MILI TILES
ITMI980458A1 (en) MACHINE FOR THE PRODUCTION OF TILES WITH COLOR CHANGE IN THE MASS
ITMO980223A1 (en) DEVICE FOR THE SUPPLY OF A FORMING CAVITY OF A MOLD FOR CERAMIC PRODUCTS
ITMI20002537A1 (en) PRESS FOR THE PRODUCTION OF TILES EQUIPPED WITH BELT LOADING DEVICES
ITRE970098A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR LOADING THE MOLDS OF CERAMIC PRESSES
IT201800010925A1 (en) Dry decorating machine for tiles
IT201800010922A1 (en) Method for the thickness decoration of a ceramic slab
IT201800001893A1 (en) MACHINE FOR THE PREPARATION AND DISTRIBUTION OF POWDERS FOR THE PRODUCTION OF TILES AND SHEETS WITH FULL THICKNESS DECORATIONS
ITMO20010253A1 (en) FEEDING SYSTEM OF A PRESS FOR THE FORMING OF CERAMIC OBJECTS
ITRE20010123A1 (en) DOUBLE LOADING CERAMIC TROLLEY
ITMI990719A1 (en) METHOD OF LOADING AND PRESSING DEVICE FOR THE CREATION OF TILES WITH STRIPS OR VEINS IN THE MASS
WO2006013032A1 (en) Plant for feeding a double layer of powder or granular material into the cavity of the mould for ceramic tile production
ITMO980236A1 (en) EQUIPMENT TO FEED POWDERED MATERIAL TO THE MOLD OF A CERAMIC PRODUCTS FORMING PRESS.
ITBO20000130A1 (en) PROCEDURE FOR THE PRODUCTION OF CERAMIC TILES EQUIPPED WITH VEINS AND EQUIPMENT FOR THE IMPLEMENTATION OF THE PROCEDURE.
ITMO20010063A1 (en) APPARATUS TO FORM TILES
ITMO990171A1 (en) PROCESSING AND MIXING GROUP OF POWDERS FOR OBTAINING MASS-DECORATED CERAMIC PRODUCTS.
IT202100029570A1 (en) Machine and method for the dry decoration of ceramic tiles, with a system for controlling an accumulation of ceramic compound
ITMO980197A1 (en) DEVICE FOR FEEDING THE MOLD IN THE PRESSING OF CERAMIC PRODUCTS AND RELATED METHOD