ITMO20130090A1 - KIT OF ELEMENTS FOR WINDOWS - Google Patents

KIT OF ELEMENTS FOR WINDOWS Download PDF

Info

Publication number
ITMO20130090A1
ITMO20130090A1 IT000090A ITMO20130090A ITMO20130090A1 IT MO20130090 A1 ITMO20130090 A1 IT MO20130090A1 IT 000090 A IT000090 A IT 000090A IT MO20130090 A ITMO20130090 A IT MO20130090A IT MO20130090 A1 ITMO20130090 A1 IT MO20130090A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
auxiliary
lintel
main
support structure
kit
Prior art date
Application number
IT000090A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Franco Donato
Original Assignee
Franco Donato
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Franco Donato filed Critical Franco Donato
Priority to IT000090A priority Critical patent/ITMO20130090A1/en
Publication of ITMO20130090A1 publication Critical patent/ITMO20130090A1/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E06DOORS, WINDOWS, SHUTTERS, OR ROLLER BLINDS IN GENERAL; LADDERS
    • E06BFIXED OR MOVABLE CLOSURES FOR OPENINGS IN BUILDINGS, VEHICLES, FENCES OR LIKE ENCLOSURES IN GENERAL, e.g. DOORS, WINDOWS, BLINDS, GATES
    • E06B1/00Border constructions of openings in walls, floors, or ceilings; Frames to be rigidly mounted in such openings
    • E06B1/56Fastening frames to the border of openings or to similar contiguous frames

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Crystals, And After-Treatments Of Crystals (AREA)
  • Piezo-Electric Or Mechanical Vibrators, Or Delay Or Filter Circuits (AREA)
  • Light Receiving Elements (AREA)

Description

Descrizione di invenzione industriale Description of industrial invention

KIT DI ELEMENTI PER SERRAMENTI KIT OF ELEMENTS FOR WINDOWS

Background dell’invenzione Background of the invention

[0001] L’invenzione concerne un kit di elementi per assemblare un telaio per serramenti, in particolare un serramento con anta del tipo a battente o a bilico. [0001] The invention relates to a kit of elements for assembling a frame for doors and windows, in particular a window or door with a hinged or pivot type door.

[0002] Il kit di elementi consente di realizzare un telaio per il montaggio di un serramento (con anta a battente o a bilico) del tipo a “filo muro”. [0002] The kit of elements makes it possible to create a frame for the assembly of a door or window frame (with hinged or pivot door) of the "flush with the wall" type.

[0003] Per serramento del tipo a “filo muro”, o “raso muro”, s’intende un serramento (porta, finestra, porta blindata, porta finestra, anta o antina per qualunque tipo di utilizzo, eccetera) privo della predisposizione per stipiti, cornici e coprifili a vista. In particolare, in questo tipo di serramento, è in genere previsto di stendere un intonaco a filo del muro, per cui, ad anta chiusa, vi sarà una continuità visiva tra muro e anta, in maniera da rispondere a determinati gusti di arredamento. [0003] By frame of the "flush with the wall" or "flush with the wall" type, we mean a frame (door, window, armored door, French window, door or door for any type of use, etc.) without the provision for exposed jambs, frames and architraves. In particular, in this type of window, it is generally foreseen to lay a plaster flush with the wall, so that, with the door closed, there will be a visual continuity between wall and door, in order to respond to certain furnishing tastes.

Sommario dell’invenzione Summary of the invention

[0004] Uno scopo dell’invenzione è di consentire l’assemblaggio di un telaio per un serramento del tipo a filo del muro. [0004] One purpose of the invention is to allow the assembly of a frame for a window frame of the type flush with the wall.

[0005] Il kit di elementi potrà comprendere, in particolare, almeno tre elementi, ma potrà comprendere anche più di tre elementi, in particolare sei elementi o anche più di sei elementi (considerando ad esempio i profili di spessoramento). [0005] The kit of elements may comprise, in particular, at least three elements, but may also comprise more than three elements, in particular six elements or even more than six elements (considering for example the shimming profiles).

[0006] Il kit di elementi può servire, in particolare, per assemblare un telaio per un serramento (in legno, lamiera, ferro, alluminio, o in qualsiasi altro materiale), ad esempio per una porta interna o esterna, in particolare da applicare a un controtelaio o direttamente sul muro. Il kit può comunque servire per qualsiasi anta o antina per interno o per esterno, o più in generale per qualsiasi tipo di serramento (a battente o a bilico). [0006] The kit of elements can be used, in particular, to assemble a frame for a window or door (in wood, sheet metal, iron, aluminum, or any other material), for example for an internal or external door, in particular to apply to a subframe or directly on the wall. The kit can in any case be used for any door or door for interior or exterior, or more generally for any type of window or door (casement or pivot).

[0007] Il kit di elementi potrebbe consentire di rendere a filo del muro (“filo muro” o “raso muro”) qualsiasi tipo di serramento, senza l’ausilio di stipiti e cornici coprifilo. [0007] The kit of elements could make it possible to make any type of window or door flush with the wall ("flush with the wall" or "flush with the wall"), without the aid of jambs and cover frames.

[0008] In particolare, almeno un elemento del kit, o ciascun elemento del kit (o almeno una parte degli elementi del kit), potrà incorporare - o potrà essere predisposto per alloggiare - un foglio (retina) porta intonaco/stucco per agevolare la rasatura di materiali di finitura che andranno a coprire il telaio realizzato con il kit di elementi. In particolare, tale predisposizione potrà comprendere una superficie dell’elemento dotata di almeno una zona ribassata che formerà una sede per ricevere il foglio porta intonaco/stucco. [0008] In particular, at least one element of the kit, or each element of the kit (or at least part of the elements of the kit), can incorporate - or can be designed to house - a plaster / stucco holder sheet (net) to facilitate the shaving of finishing materials that will cover the frame made with the kit of elements. In particular, this arrangement may include a surface of the element equipped with at least one lowered area which will form a seat to receive the plaster / stucco carrier sheet.

[0009] Lo stesso kit di elementi può essere utilizzato per assemblare, a seconda delle necessità, vari tipi di telaio, grazie al diverso posizionamento degli elementi che compongono il kit, in maniera da mettere in opera un serramento con le caratteristiche desiderate, in particolare con l’apertura destra a spingere, con l’apertura sinistra a spingere, con l’apertura destra a tirare, o con l’apertura sinistra a tirare. [0009] The same kit of elements can be used to assemble, according to the needs, various types of frame, thanks to the different positioning of the elements that make up the kit, in order to install a window with the desired characteristics, in particular with the right opening to push, with the left opening to push, with the right opening to pull, or with the left opening to pull.

[0010] Il kit di elementi può essere adattabile a qualsiasi tipo di spessore della parete. In particolare il kit di elementi permette di creare una linearità esteticamente perfetta anche nella parte interna del muro che, ad anta aperta, rimarrà a vista. [0010] The kit of elements can be adaptable to any type of wall thickness. In particular, the kit of elements allows you to create an aesthetically perfect linearity even in the internal part of the wall which, with the door open, will remain visible.

[0011] Un vantaggio è di consentire la realizzazione di un telaio per porte o finestre a battente o bilico in maniera costruttivamente semplice ed economica. [0011] An advantage is to allow the construction of a frame for hinged or pivot doors or windows in a constructively simple and economical way.

[0012] Un vantaggio è di realizzare un kit di elementi per la pratica e rapida istallazione di un telaio di un serramento a battente o a bilico. [0012] An advantage is to produce a kit of elements for the practical and rapid installation of a frame of a hinged or pivot window.

[0013] Un vantaggio è di provvedere un kit di elementi per assemblare un telaio su un controtelaio già istallato nel muro o direttamente su un muro. [0013] An advantage is to provide a kit of elements for assembling a frame on a subframe already installed in the wall or directly on a wall.

[0014] Un vantaggio è di consentire la semplice e pratica trasformazione di un serramento (a battente o a bilico) di tipo tradizionale, incorniciato con profili e stipiti a vista, in un serramento del tipo a filo del muro. [0014] An advantage is to allow the simple and practical transformation of a traditional type (casement or pivot) window frame, framed with visible profiles and jambs, into a window frame of the type flush with the wall.

[0015] Un vantaggio è di realizzare un telaio per serramenti che può essere applicato a qualsiasi tipo conosciuto di controtelaio, in particolare per muratura o cartongesso, o direttamente sul muro, per dare luogo a un serramento del tipo a filo del muro. [0015] An advantage is to make a frame for doors and windows that can be applied to any known type of counterframe, in particular for masonry or plasterboard, or directly on the wall, to create a window frame of the type flush with the wall.

[0016] Un vantaggio è di rendere disponibile un telaio per un serramento con anta/e girevole/i (a battente o a bilico), del tipo a filo del muro, ad esempio per muratura o cartongesso, costruttivamente semplice ed economico e di rapida e pratica istallazione. [0016] An advantage is to make available a frame for a frame with revolving door (s) (hinged or pivoting), of the type flush with the wall, for example for masonry or plasterboard, constructively simple and economical and fast and practical installation.

[0017] Tali scopi e vantaggi e altri ancora sono tutti raggiunti dal kit di elementi e/o dal telaio e/o dall’uso secondo una o più delle rivendicazioni sotto riportate. [0017] These purposes and advantages and others are all achieved by the kit of elements and / or by the frame and / or by the use according to one or more of the claims set out below.

[0018] Grazie all’invenzione è possibile provvedere un telaio per un serramento (a battente o a bilico) del tipo a filo muro, nella versione muratura e cartongesso. Il serramento (porta o finestra) si può così integrare nella parete dove alloggia senza l’impiego di stipiti e cornici coprifilo. È possibile, in pratica, togliere alla vista i componenti aggiuntivi, quali appunto stipiti e cornici coprifilo. In particolare si potrebbe trasformare qualsiasi classico serramento (a battente o a bilico) oggi presente nel mercato in un serramento a filo parete, senza stipiti e cornici coprifilo a vista. [0018] Thanks to the invention it is possible to provide a frame for a window or door (hinged or pivoted) of the flush-to-wall type, in the masonry and plasterboard version. The frame (door or window) can thus be integrated into the wall where it is housed without the use of jambs and architraves. In practice, it is possible to remove the additional components from view, such as jambs and cover frames. In particular, any classic door or window frame (hinged or pivoted) on the market today could be transformed into a door or window flush with the wall, without visible jambs and cover frames.

[0019] Il presente kit potrebbe consentire la pratica e veloce trasformazione di un qualsiasi serramento a battente oggi esistente, che prevede l’ausilio di stipiti e cornici coprifilo, in un serramento a filo parete (senza stipiti e cornici coprifilo). Il kit di elementi in oggetto può inoltre essere applicato anche a un controtelaio già montato in parete. Il kit di elementi in oggetto è adattabile a tutti i tipi di controtelai oggi esistenti, in particolare sia nella versione muratura, sia nella versione cartongesso. [0019] This kit could allow the practical and quick transformation of any hinged window frame that exists today, which provides for the use of jambs and cover frames, into a frame flush with the wall (without jambs and cover frames). The kit of elements in question can also be applied to a subframe already mounted on the wall. The kit of elements in question can be adapted to all types of counterframes existing today, in particular both in the masonry version and in the plasterboard version.

[0020] Ogni elemento del kit può essere realizzato in legno massello, ma potrebbe anche essere prodotto in legno di altro tipo, o in alluminio (o altro materiale metallico), o in materia plastica, per adattarsi a qualsiasi soluzione architettonica, e comunque in qualsiasi altro materiale. Pertanto il kit di elementi può essere realizzato in legno multistrato, in ferro, in acciaio, o in qualsiasi altro materiale. Ogni elemento può essere associato a un foglio (ad esempio una retina in fibra di vetro) per agevolare la rasatura dell’intonaco o stucco, evitando quindi qualsiasi eventuale sfogliatura del materiale di riporto. I fogli potranno essere forniti già applicati ai profilati, oppure separati per essere poi posizionati e fissati durante la messa in opera (ad esempio su sedi ribassate predisposte sulla superficie esterna degli elementi del kit). Le parti interne dei profilati sono verniciabili adattandole quindi al colore scelto per la finitura della parete. [0020] Each element of the kit can be made of solid wood, but it could also be produced in wood of another type, or in aluminum (or other metal material), or in plastic material, to adapt to any architectural solution, and in any case in any other material. Therefore the kit of elements can be made of plywood, iron, steel, or any other material. Each element can be associated with a sheet (for example a glass fiber net) to facilitate the smoothing of the plaster or stucco, thus avoiding any flaking of the fill material. The sheets can be supplied already applied to the profiles, or separated to be then positioned and fixed during installation (for example on lowered seats arranged on the external surface of the elements of the kit). The internal parts of the profiles can be painted, thus adapting them to the color chosen for the wall finish.

[0021] Il kit di elementi potrà essere fornito con una dotazione di uno o più distanziali per il suo posizionamento a regola d’arte. [0021] The kit of elements can be supplied with one or more spacers for its professional positioning.

[0022] Il kit di elementi potrà comprendere una, due, tre o più cerniere (a scomparsa) normali o regolabili, oppure potrà essere fornito senza cerniere. Il kit di elementi potrà avere una predisposizione per l’alloggiamento delle cerniere. [0022] The kit of elements may comprise one, two, three or more normal or adjustable (retractable) hinges, or it may be supplied without hinges. The kit of elements may have a predisposition for housing the hinges.

[0023] Il kit di elementi potrà, opzionalmente, avere in dotazione una certa quantità di materiale in foglio (retina porta intonaco/stucco), ad esempio la quantità (esattamente) necessaria per la rasatura a filo della parete. [0023] The kit of elements can optionally be equipped with a certain quantity of sheet material (plaster / stucco net), for example the quantity (exactly) necessary for leveling the wall.

[0024] Il suddetto materiale in foglio potrebbe essere fornito insieme con il kit. In particolare il materiale in foglio potrebbe essere fornito in maniera sciolta, o comunque non già predisposto in posizione o già fissato sugli elementi (profilati) del kit, poiché tali elementi possono essere interscambiabili durante la fase di assemblaggio, quando potrà essere determinato con certezza, in base alle necessità (ad esempio in caso di serramento con apertura destra/sinistra a spingere/tirare), il lato di applicazione del foglio porta intonaco/stucco su ogni elemento del kit. The above sheet material could be provided together with the kit. In particular, the sheet material could be supplied loose, or in any case not already prepared in position or already fixed on the elements (profiles) of the kit, since these elements can be interchangeable during the assembly phase, when it can be determined with certainty, as needed (for example in the case of a window with right / left push / pull opening), the application side of the plaster / stucco holder sheet on each element of the kit.

[0025] Il kit di elementi potrà avere in dotazione, opzionalmente, anche le eventuali guarnizioni per la battuta dell’anta. Il kit di elementi potrà avere in dotazione, opzionalmente, anche le eventuali zanche (elementi ripiegati ad angolo retto ai capi per fissare i profilati alla struttura muraria) per il fissaggio diretto al muro. [0025] The kit of elements may optionally also be supplied with any gaskets for the door stop. The kit of elements can optionally also have any anchors (elements folded at right angles at the ends to fix the profiles to the wall structure) for direct fixing to the wall.

[0026] Il kit di elementi può servire per un serramento con apertura dell’anta del tipo a bilico, ovverosia senza le classiche cerniere posizionate a un lato del serramento stesso, ma con l’anta adattata per essere imperniata (non a uno dei due montanti laterali, bensì) alla parte superiore del telaio, in alto, e al pavimento, in basso. [0026] The kit of elements can be used for a window with a pivot-type door opening, ie without the classic hinges positioned on one side of the window itself, but with the door adapted to be hinged (not to one of the two side uprights, but) to the upper part of the frame, at the top, and to the floor, at the bottom.

[0027] Il kit di elementi potrà inoltre servire per qualsiasi realizzazione di serramento che preveda anche una minima apertura del tipo a battente. [0027] The kit of elements can also be used for any construction of window or door which also provides for a minimum opening of the swing type.

[0028] In un esempio, il kit di elementi in oggetto comprende una pluralità di elementi i quali, messi in opera, incorniciano il serramento. Lo stesso kit permette, mediante l’appropriato posizionamento degli elementi che lo compongono, l’apertura destra a spingere, l’apertura sinistra a spingere, l’apertura destra a tirare, o l’apertura sinistra a tirare, per qualsiasi tipo di serramento, per interni o per esterni, nelle varie misure esistenti in commercio, e per qualsiasi spessore di parete. [0028] In one example, the kit of elements in question comprises a plurality of elements which, when installed, frame the window or door. The same kit allows, through the appropriate positioning of the elements that compose it, the right opening to push, the left opening to push, the right opening to pull, or the left opening to pull, for any type of window. , for interiors or exteriors, in the various sizes available on the market, and for any wall thickness.

Breve descrizione dei disegni Brief description of the drawings

[0029] L’invenzione potrà essere meglio compresa ed attuata con riferimento agli allegati disegni che ne illustrano esempi non limitativi di attuazione. [0029] The invention can be better understood and implemented with reference to the attached drawings which illustrate non-limiting examples of implementation.

[0030] La figura 1 è una sezione interrotta, secondo un piano di sezione orizzontale, di un sistema di apertura ad anta girevole (a battente) al quale è stato applicato un esempio di un kit di elementi secondo l’invenzione. [0030] Figure 1 is an interrupted section, according to a horizontal section plane, of a revolving door opening system (hinged) to which an example of a kit of elements according to the invention has been applied.

[0031] La figura 2 è una sezione interrotta, secondo un piano di sezione verticale, del sistema di apertura di figura 1. [0031] Figure 2 is an interrupted section, according to a vertical section plane, of the opening system of Figure 1.

[0032] La figura 3 è una sezione, analoga alla figura 2, di un sistema di apertura ad anta girevole (a battente) al quale è stato applicato un secondo esempio di un kit di elementi secondo l’invenzione. [0032] Figure 3 is a section, similar to Figure 2, of a revolving door opening system (hinged) to which a second example of a kit of elements according to the invention has been applied.

Descrizione dettagliata Detailed description

[0033] Nelle suddette figure sono rappresentati gli elementi di assemblaggio di un telaio che, nell’esempio specifico qui descritto, formano un kit di elementi da applicare a una struttura di supporto esterna (ad esempio a un controtelaio 1 che può essere già stato fissato a un muro M, oppure direttamente sul muro M senza l’interposizione del controtelaio 1) per assemblare un telaio per almeno un’anta 2 a battente. Il kit, prima del montaggio sulla struttura di supporto esterna, potrebbe comprendere un numero inferiore di elementi rispetto al numero di elementi qui illustrato, nel qual caso due o più elementi potrebbero essere ottenuti dal taglio di uno o più singoli elementi più lunghi. [0033] The above figures show the assembly elements of a frame which, in the specific example described here, form a kit of elements to be applied to an external support structure (for example to a subframe 1 which may have already been fixed to a wall M, or directly to the wall M without the interposition of the counter frame 1) to assemble a frame for at least one hinged door 2. The kit, before mounting on the external support structure, could include fewer elements than the number of elements illustrated here, in which case two or more elements could be obtained by cutting one or more single longer elements.

[0034] Il kit di elementi comprende una coppia di montanti principali 3 contrapposti (destro e sinistro) destinati in opera a essere disposti ai due lati verticali contrapposti (destro e sinistro) della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0034] The kit of elements comprises a pair of opposite main uprights 3 (right and left) intended to be placed on the two opposite vertical sides (right and left) of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0035] Ogni montante principale 3 può comprendere un corpo (profilato) esteso in lunghezza. Ogni profilato può avere una sezione trasversale che può presentare un primo lato 31 principale (piano) destinato in opera a essere disposto a filo di un primo lato 11 esterno della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0035] Each main upright 3 can comprise a body (profiled) extended in length. Each section can have a cross section which can have a first main side 31 (plane) intended in place to be arranged flush with a first external side 11 of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0036] La sezione trasversale del profilato può presentare un secondo lato 32 principale (piano) adiacente al primo lato principale (piano) e formante con esso uno spigolo principale, ad esempio ad angolo retto. Il secondo lato principale 32 (piano) può essere destinato in opera a essere applicato a un lato interno 12 della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0036] The cross section of the section can have a second main (flat) side 32 adjacent to the first main (flat) side and forming with it a main edge, for example at right angles. The second main side 32 (plane) can be intended on site to be applied to an internal side 12 of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0037] La sezione trasversale del profilato può presentare un terzo lato 33 principale di battuta adiacente al primo lato 31 principale (piano) e opposto al secondo lato 32 principale (piano). Il terzo lato 33 principale di battuta può essere dotato di mezzi di battuta, ad esempio una rientranza 4 o uno spallamento, disposti per formare in opera una battuta di chiusura per l’anta 2 a battente. [0037] The cross section of the profile can have a third main abutment side 33 adjacent to the first main side 31 (plane) and opposite to the second main side 32 (plane). The third main abutment side 33 can be equipped with abutment means, for example a recess 4 or a shoulder, arranged to form in place a closing abutment for the hinged door 2.

[0038] La sezione trasversale del profilato può presentare un quarto lato 34 principale interno (ad esempio piano) che può collegare il secondo lato 32 principale (piano) con il terzo lato 33 principale di battuta. [0038] The cross section of the profile can have a fourth internal main side 34 (for example flat) which can connect the second main (flat) side 32 with the third main abutment side 33.

[0039] Il kit di elementi può comprendere una coppia di montanti ausiliari 5 contrapposti (destro e sinistro). [0039] The kit of elements can comprise a pair of opposite auxiliary uprights 5 (right and left).

[0040] Ogni montante ausiliare 5 può comprendere un corpo (profilato) esteso in lunghezza. La sezione trasversale di questo profilato ausiliare può presentare un primo lato 51 ausiliare (piano) destinato in opera a essere posto a filo di un secondo lato 13 esterno della struttura di supporto opposto al primo lato 11 esterno. [0040] Each auxiliary upright 5 can comprise a body (profiled) extended in length. The transverse section of this auxiliary profile can have a first auxiliary side 51 (plane) intended in place to be placed flush with a second external side 13 of the support structure opposite the first external side 11.

[0041] La sezione trasversale di questo profilato (del montante ausiliare 5) può presentare un secondo lato 52 ausiliare (piano) adiacente al primo lato 51 ausiliare (piano) e formante con esso uno spigolo ausiliario (ad esempio ad angolo retto). Il secondo lato 52 ausiliare piano può essere destinato (come in questo specifico caso) a essere applicato in opera al lato interno 12 della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0041] The cross section of this profile (of the auxiliary upright 5) can have a second auxiliary (plane) side 52 adjacent to the first auxiliary (plane) side 51 and forming an auxiliary edge with it (for example at right angles). The second auxiliary flat side 52 can be intended (as in this specific case) to be applied on site to the internal side 12 of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0042] La sezione trasversale di questo profilato ausiliare può presentare un terzo lato 53 ausiliare (piano) adiacente al primo lato 51 ausiliare (piano) e opposto al secondo lato 52 ausiliare (piano). Il terzo lato 53 ausiliare (piano) può essere destinato in opera a essere posto a filo di almeno una parte del terzo lato 33 principale di battuta. [0042] The cross section of this auxiliary profile can have a third auxiliary (plane) side 53 adjacent to the first auxiliary (plane) side 51 and opposite to the second auxiliary (plane) side 52. The third auxiliary (flat) side 53 can be designed to be placed flush with at least a part of the third main abutment side 33.

[0043] La sezione trasversale di questo profilato ausiliare può presentare un quarto lato 54 ausiliare interno che collega il secondo lato 52 ausiliare (piano) con il terzo lato 53 ausiliare (piano). Il quarto lato 54 ausiliare interno può essere accoppiato in opera (con accoppiamento di forma e/o ad incastro e/o adesivo e/o a vite e/o con altri accoppiamenti anche di tipo noto) al quarto lato 34 principale. [0043] The cross section of this auxiliary profile can have a fourth auxiliary internal side 54 which connects the second auxiliary (flat) side 52 with the third auxiliary (flat) side 53. The fourth internal auxiliary side 54 can be coupled on site (with form and / or interlocking and / or adhesive and / or screw coupling and / or with other couplings, also of a known type) to the fourth main side 34.

[0044] Il kit di elementi può comprendere almeno un elemento superiore 6 di architrave (figura 2) disposto per essere applicato su un lato orizzontale superiore della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M), in particolare (come nel caso specifico qui illustrato) per collegare superiormente tra loro i due montanti 3 principali. [0044] The kit of elements can comprise at least one upper lintel element 6 (figure 2) arranged to be applied on an upper horizontal side of the external support structure (counterframe 1 and wall M), in particular (as in the specific case here illustrated) to connect the two main uprights 3 at the top.

[0045] Il kit di elementi può comprendere almeno un foglio principale 7 di materiale idoneo per rasatura, ad esempio un foglio di rete per intonaco o stucco, applicato ad almeno un montante principale 3. Ogni foglio principale 7 può avere una prima porzione che ricopre almeno una parte del primo lato 31 principale piano e una seconda porzione che sporge oltre lo spigolo principale. La seconda porzione potrà essere disposta per ricoprire in opera almeno in parte il primo lato esterno 11 della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0045] The kit of elements can comprise at least one main sheet 7 of material suitable for smoothing, for example a sheet of mesh for plaster or putty, applied to at least one main upright 3. Each main sheet 7 can have a first portion covering at least a part of the first main plane side 31 and a second portion which protrudes beyond the main edge. The second portion can be arranged to cover at least part of the first external side 11 of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0046] Il kit di elementi può comprendere almeno un foglio ausiliario 8 di materiale idoneo per rasatura, ad esempio un foglio di rete per intonaco o stucco, applicato ad almeno un montante ausiliare. Il foglio ausiliario 8 può avere una prima porzione che ricopre almeno una parte del primo lato ausiliario 51 (piano) e una seconda porzione che sporge oltre lo spigolo ausiliario. Questa seconda porzione potrà essere disposta per ricoprire in opera almeno in parte il secondo lato esterno 13 della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0046] The kit of elements can comprise at least one auxiliary sheet 8 of material suitable for smoothing, for example a sheet of mesh for plaster or putty, applied to at least one auxiliary upright. The auxiliary sheet 8 can have a first portion which covers at least a part of the first auxiliary side 51 (plane) and a second portion which projects beyond the auxiliary edge. This second portion can be arranged to cover at least part of the second external side 13 of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0047] L’elemento superiore 6 di architrave può comprendere un corpo (profilato) esteso in lunghezza e avente una sezione trasversale che può presentare un primo lato di architrave 61 (piano), in particolare destinato in opera a essere posto a filo del primo lato esterno 11 della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0047] The upper lintel element 6 can comprise a body (profiled) extended in length and having a cross section that can have a first side of the lintel 61 (flat), in particular intended to be placed flush with the first external side 11 of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0048] La sezione trasversale del profilato di architrave può comprendere un secondo lato di architrave 62 (piano) adiacente al primo lato di architrave 61 (piano) e formante con esso uno spigolo superiore (ad angolo retto). Il secondo lato di architrave 62 può essere destinato in opera a essere applicato a un lato interno superiore 14 della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). The cross section of the lintel section can comprise a second lintel side 62 (plane) adjacent to the first lintel side 61 (plane) and forming an upper (right-angled) corner with it. The second side of the lintel 62 can be designed in situ to be applied to an upper internal side 14 of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0049] La sezione trasversale del profilato di architrave può comprendere un terzo lato di architrave 63 di battuta adiacente al primo lato 61 di architrave (piano) e opposto al secondo lato 62 di architrave (piano). Il terzo lato di architrave 63 può essere dotato di mezzi di battuta (ad esempio una rientranza 9 o uno spallamento) disposti per formare in opera una battuta di chiusura per l’anta 2. La sezione trasversale del profilato di architrave può comprendere un quarto lato di architrave 64 interno che collega il secondo lato di architrave 62 (piano) con il terzo lato di architrave 63 di battuta. [0049] The cross section of the lintel section can comprise a third lintel side 63 adjacent to the first lintel side 61 (plane) and opposite the second lintel side 62 (plane). The third side of the lintel 63 can be equipped with abutment means (for example a recess 9 or a shoulder) arranged to form a closing abutment for the leaf 2. The cross section of the lintel profile can comprise a fourth side of internal lintel 64 which connects the second side of lintel 62 (floor) with the third side of lintel 63 of abutment.

[0050] Il kit di elementi può comprendere almeno un foglio superiore 10 di materiale idoneo per rasatura, ad esempio un foglio di rete per intonaco o stucco, applicato a un lato frontale (primo lato 61) dell’elemento superiore di architrave. Il foglio superiore 10 può avere una prima porzione che ricopre almeno una parte del lato frontale (piano) e una seconda porzione che sporge oltre uno spigolo superiore del lato frontale per ricoprire una parte del primo lato esterno 11 della struttura di supporto esterna. [0050] The kit of elements can comprise at least a top sheet 10 of material suitable for smoothing, for example a sheet of mesh for plaster or stucco, applied to a front side (first side 61) of the upper element of the lintel. The top sheet 10 may have a first portion covering at least a part of the front (flat) side and a second portion projecting beyond an upper edge of the front side to cover a part of the first outer side 11 of the external support structure.

[0051] Ogni montante ausiliare 5 può essere realizzato in legno o in altro materiale asportabile mediante sega, per cui una dimensione (larghezza) del montante ausiliare 5 potrà essere regolabile mediante asportazione di materiale (ad esempio dal quarto lato ausiliare 54 e/o dal primo lato ausiliare 51) durante la messa in opera da parte dell’installatore per l’adeguamento allo spessore della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0051] Each auxiliary upright 5 can be made of wood or other material that can be removed by saw, so that a dimension (width) of the auxiliary upright 5 can be adjusted by removing material (for example from the fourth auxiliary side 54 and / or from the first auxiliary side 51) during installation by the installer to adjust to the thickness of the external support structure (subframe 1 and wall M).

[0052] I due montanti principali 3, i due montanti ausiliari 5 e l’elemento superiore 6 di architrave possono essere realizzati nello stesso materiale, ad esempio in legno. [0052] The two main uprights 3, the two auxiliary uprights 5 and the upper element 6 of the architrave can be made of the same material, for example in wood.

[0053] Il kit di elementi può comprendere dei mezzi a cerniera 20 (ad esempio tre cerniere per porte o finestre) disposte per l’apertura dell’anta 2 a battente (in figura 1 è rappresentata in maniera schematica con tratteggio l’anta 2 in fase di apertura). È possibile prevedere che almeno uno dei montanti principali 3 sia predisposto per alloggiare i mezzi a cerniera 20 in una sede, ad esempio ricavata sul terzo lato principale 33 e/o sul quarto lato principale 34 del montante principale 3 scelto come sede di cerniera. [0053] The kit of elements can comprise hinged means 20 (for example three hinges for doors or windows) arranged for the opening of the hinged door 2 (in figure 1 the door 2 is schematically represented with dashed lines in the opening phase). It is possible to provide that at least one of the main uprights 3 is arranged to house the hinge means 20 in a seat, for example obtained on the third main side 33 and / or on the fourth main side 34 of the main upright 3 selected as the hinge seat.

[0054] Il kit di elementi 3, 5, 6 viene applicato alla struttura di supporto esterna (ad esempio al controtelaio 1 o direttamente sul muro M) per realizzare un serramento del tipo a filo del muro, ossia senza stipiti, cornici o coprifili a vista. Il serramento può essere applicato, in particolare, a un muro in cartongesso o in muratura. [0054] The kit of elements 3, 5, 6 is applied to the external support structure (for example to the counterframe 1 or directly on the wall M) to create a window frame flush with the wall, that is, without jambs, frames or architraves. view. The window frame can be applied, in particular, to a plasterboard or masonry wall.

[0055] Ogni corpo (profilato) sopra descritto potrà essere realizzato in legno (ad esempio legno grezzo) o in materiale assimilabile al legno, in alluminio o in altro materiale metallico, in PVC o in altro materiale plastico, in un materiale composito (legnoso e/o metallico e/o plastico), o in altri materiali ancora. [0055] Each body (profile) described above can be made of wood (for example raw wood) or material similar to wood, aluminum or other metal material, PVC or other plastic material, in a composite material (wood and / or metal and / or plastic), or in other materials.

[0056] Ogni corpo (profilato) potrà essere applicato alla corrispondente superficie o parete di controtelaio 1 (o di muro M) mediante adesione con materiale collante o cementante e/o mediante accoppiamento a incastro e/o con organi di collegamento (ad esempio a vite) e/o con altri metodi ancora di applicazione (anche di tipo noto). Ogni profilato potrebbe, in particolare, essere messo in opera mediante l’applicazione a un controtelaio (solitamente un controtelaio in legno che viene murato nella parete del muro), anche con sistemi di montaggio provvisti di mezzi di avvitamento regolabili per permettere il corretto posizionamento degli elementi del kit rispetto al controtelaio. [0056] Each body (profile) can be applied to the corresponding surface or wall of the counterframe 1 (or wall M) by adhesion with glue or cementing material and / or by interlocking coupling and / or with connection members (for example to vite) and / or with still other methods of application (even of a known type). Each profile could, in particular, be installed by applying it to a counterframe (usually a wooden counterframe that is bricked into the wall of the wall), even with mounting systems equipped with adjustable screwing means to allow the correct positioning of the elements of the kit with respect to the subframe.

[0057] Ogni corpo (profilato) in verticale (destro e sinistro), quando è messo in opera, può essere esteso in verticale, con la propria lunghezza (ad esempio 210 centimetri), sostanzialmente per l’intera altezza della luce del controtelaio. [0057] Each body (profiled) vertically (right and left), when installed, can be extended vertically, with its own length (for example 210 centimeters), substantially for the entire height of the subframe opening.

[0058] Gli spigoli del profilato possono comprendere spigoli vivi (come nel caso qui illustrato), oppure spigoli smussati o arrotondati. [0058] The edges of the section can comprise sharp edges (as in the case illustrated here), or beveled or rounded edges.

[0059] Quando il kit di elementi è applicato alla struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M), il primo lato principale 31, il primo lato ausiliario 51 e il primo lato di architrave 61 sono disposti per formare, ciascuno, un prolungamento a filo di una corrispondente superficie esterna (primo lato esterno 11) della parete della struttura di supporto esterna. Come si vede dalla figura 1, ciò vale, con una simmetria attorno ad un piano mediano di simmetria verticale, sia per la parete della struttura di supporto di sinistra, sia per la parete di destra. [0059] When the kit of elements is applied to the external support structure (counterframe 1 and wall M), the first main side 31, the first auxiliary side 51 and the first lintel side 61 are each arranged to form an extension flush with a corresponding external surface (first external side 11) of the wall of the external support structure. As can be seen from Figure 1, this is true, with a symmetry around a median plane of vertical symmetry, both for the wall of the left support structure and for the right wall.

[0060] Ogni foglio di materiale idoneo per agevolare la rasatura (foglio di rete per intonaco o cartongesso) può essere predisposto già fissato al corrispondente profilato, oppure può essere fornito insieme con il resto del kit, in maniera separata dal profilato, e quindi collocato in posizione (ad esempio su sedi ribassate già predisposte nelle zone previste di applicazione dei fogli) durante la messa in opera. [0060] Each sheet of material suitable to facilitate smoothing (mesh sheet for plaster or plasterboard) can be prepared already fixed to the corresponding profile, or it can be supplied together with the rest of the kit, separately from the profile, and therefore placed in position (for example on lowered seats already predisposed in the areas foreseen for the application of the sheets) during the installation.

[0061] Il foglio servirà, in particolare, per agevolare la rasatura dell’intonaco o dello stucco applicato sul primo lato del corrispondente profilato e sulla superficie esterna della corrispondente superficie della struttura di supporto esterna, in modo da realizzare un serramento del tipo a filo del muro, privo di incorniciature e in grado quindi di presentare una continuità visiva tra muro e porta. Il foglio per rasatura può essere realizzato in qualsiasi materiale (ad esempio in fibra di vetro) idoneo per formare un’armatura di rinforzo per intonaci/stucchi. La rete del foglio potrà avere le maglie della larghezza idonea per il tipo di intonaco da applicare e per lo spessore desiderato di rasatura, in particolare si potranno adottare maglie più strette per intonaci più fini e per rasature più sottili. Ogni foglio di materiale potrà essere realizzato, più in generale, in qualsiasi materiale idoneo per ricevere un materiale di rivestimento per pareti (intonaco, stucco, vernice, eccetera). [0061] The sheet will be used, in particular, to facilitate the smoothing of the plaster or stucco applied on the first side of the corresponding profile and on the external surface of the corresponding surface of the external support structure, so as to create a flush-type window of the wall, without frames and therefore able to present a visual continuity between wall and door. The smoothing sheet can be made of any material (such as fiberglass) suitable for forming a reinforcing armature for plasters / stuccos. The mesh of the sheet may have meshes of a suitable width for the type of plaster to be applied and for the desired smoothing thickness, in particular, narrower meshes can be adopted for finer plaster and for thinner smoothing. Each sheet of material can be made, more generally, in any material suitable for receiving a wall covering material (plaster, stucco, paint, etc.).

[0062] I due montanti principali 3 (destro e sinistro) potranno essere disposti in opera in maniera simmetrica rispetto al piano mediano verticale del vano della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). In particolare i due montanti principali 3 potranno essere fabbricati uguali tra loro e quindi disposti in maniera simmetrica durante l’installazione (ad esempio mediante ribaltamento di un montante). Analogamente anche i due montanti ausiliari 5 potranno essere uguali tra loro e potranno inoltre essere regolati in larghezza (mediante asportazione di materiale) nella messa in opera, allo scopo di adattare il kit di elementi a qualsiasi spessore di parete. [0062] The two main uprights 3 (right and left) can be arranged on site symmetrically with respect to the vertical median plane of the compartment of the external support structure (counterframe 1 and wall M). In particular, the two main uprights 3 can be manufactured identical to each other and therefore arranged symmetrically during installation (for example by overturning an upright). Similarly, the two auxiliary uprights 5 can also be identical to each other and can also be adjusted in width (by removing material) during installation, in order to adapt the kit of elements to any wall thickness.

[0063] I profilati (verticali) dei due montanti principali 3 potranno sostenere il profilato dell’elemento di architrave 6, ad esempio mediante mezzi di accoppiamento (di tipo noto), in particolare incastri già predisposti e/o colla e/o viti. [0063] The (vertical) profiles of the two main uprights 3 will be able to support the profile of the architrave element 6, for example by means of coupling (of known type), in particular already prepared joints and / or glue and / or screws.

[0064] La continuità visiva tra muro e serramento potrà essere fornita sia nei lati destro e sinistro, sia nel lato superiore della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). Un operatore potrà, infatti, stendere l’intonaco (o rasare lo stucco in caso di cartongesso), in particolare agevolato dai fogli per la rasatura dell’intonaco (o dello stucco) in modo pratico ed ottimale. [0064] The visual continuity between wall and window frame can be provided both on the right and left sides, and on the upper side of the external support structure (counterframe 1 and wall M). An operator can, in fact, spread the plaster (or skim the stucco in the case of plasterboard), in particular facilitated by the sheets for skimming the plaster (or stucco) in a practical and optimal way.

[0065] Nell’esempio descritto, il kit di elementi da applicare alla struttura di supporto esterna comprende gli elementi o pezzi illustrati nelle figure 1 e 2. In altri esempi sarà possibile prevedere un numero diverso di elementi, ad esempio per realizzare la continuità visiva tra muro e serramento solo per alcune parti del serramento stesso. [0065] In the example described, the kit of elements to be applied to the external support structure comprises the elements or pieces illustrated in Figures 1 and 2. In other examples it will be possible to provide a different number of elements, for example to achieve visual continuity between wall and window only for some parts of the window itself.

[0066] I vari pezzi del kit potranno essere montati sulla struttura di supporto esterna (sul controtelaio 1 o direttamente sul muro M) e accoppiati l’uno all’altro, ad esempio mediante accoppiamento ad incastro e/o con organi di fissaggio (ad esempio del tipo a vite) e/o con colle o siliconi e/o con ulteriori mezzi di accoppiamento. [0066] The various pieces of the kit can be mounted on the external support structure (on the counterframe 1 or directly on the wall M) and coupled to each other, for example by interlocking coupling and / or with fixing devices (for example screw type example) and / or with glues or silicones and / or with further coupling means.

[0067] I fogli di rete potranno essere applicati (solidamente fissati) al rispettivo profilato mediante adesione con materiale collante o cementante o mediante graffette o altri sistemi di ancoraggio. I fogli di rete potranno essere posizionati e fissati durante la messa in opera da parte dell’installatore (falegname) dopo aver deciso su quale lato della porta o finestra, a tirare o a spingere, si desideri avere il filo muro. [0067] The mesh sheets can be applied (solidly fixed) to the respective section by adhesion with adhesive or cementing material or by means of staples or other anchoring systems. The mesh sheets can be positioned and fixed during installation by the installer (carpenter) after deciding on which side of the door or window, to pull or push, you want to have the wall flush.

[0068] Ogni elemento del kit potrà essere dello stesso colore della parete del controtelaio, in modo che la continuità visiva possa essere assicurata anche con una rasatura di materiale relativamente molto sottile (ad esempio anche con vernici). [0068] Each element of the kit can be of the same color as the wall of the counter frame, so that visual continuity can be ensured even with a smoothing of relatively very thin material (for example also with paints).

[0069] Nel caso specifico qui illustrato in figura 1, l’anta 2 è stata montata con l’apertura sinistra a spingere. È tuttavia possibile cambiare il senso di apertura (ad esempio mediante l’inversione dei montanti 3 e dell’elemento di architrave 6) in maniera da ottenere un’anta con apertura a tirare. [0069] In the specific case illustrated here in figure 1, the door 2 was mounted with the left opening to push. However, it is possible to change the direction of opening (for example by inverting the uprights 3 and the lintel element 6) in order to obtain a door with a pull opening.

[0070] I mezzi di battuta (la rientranza o spallamento 4 e/o la rientranza o spallamento 9) potranno avere, opzionalmente, la predisposizione per una sede di alloggiamento di una guarnizione per la battuta dell’anta. [0070] The abutment means (the recess or shoulder 4 and / or the recess or shoulder 9) may optionally have the provision for a seat for housing a gasket for the door stop.

[0071] Nell’esempio di figura 3 (in cui gli elementi analoghi all’esempio delle figure 1 e 2 sono stati indicati con la stessa numerazione), il kit di elementi comprende (in aggiunta rispetto all’esempio delle figure 1 e 2) un elemento di architrave ausiliare 70 che può comprendere un corpo (profilato) esteso in lunghezza. La sezione trasversale di questo profilato ausiliare può presentare un primo lato 71 ausiliare (piano) destinato in opera a essere posto a filo del secondo lato 13 esterno della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M) opposto al primo lato 11 esterno. [0071] In the example of figure 3 (in which the elements similar to the example of figures 1 and 2 have been indicated with the same numbering), the kit of elements includes (in addition to the example of figures 1 and 2) an auxiliary lintel element 70 which may comprise a body (profiled) extended in length. The transverse section of this auxiliary profile can have a first auxiliary side 71 (plane) intended to be placed flush with the second external side 13 of the external support structure (counterframe 1 and wall M) opposite the first external side 11.

[0072] La sezione trasversale di questo profilato (dell’elemento di architrave ausiliare 70) può presentare un secondo lato 72 ausiliare (piano) adiacente al primo lato 71 ausiliare (piano) e formante con esso uno spigolo ausiliario (ad esempio ad angolo retto). Il secondo lato 72 ausiliare piano può essere destinato (come in questo specifico caso) a essere applicato in opera al lato superiore 14 della struttura di supporto esterna. [0072] The cross-section of this profile (of the auxiliary lintel element 70) can have a second auxiliary (flat) side 72 adjacent to the first auxiliary (flat) side 71 and forming an auxiliary edge with it (for example at right angles ). The second auxiliary flat side 72 can be intended (as in this specific case) to be applied in situ to the upper side 14 of the external support structure.

[0073] La sezione trasversale di questo profilato ausiliare può presentare un terzo lato 73 ausiliare (piano) adiacente al primo lato 71 ausiliare (piano) e opposto al secondo lato 72 ausiliare (piano). Il terzo lato 73 ausiliare (piano) può essere destinato in opera a essere posto a filo di almeno una parte del terzo lato 63 di architrave di battuta. [0073] The cross section of this auxiliary profile can have a third auxiliary (plane) side 73 adjacent to the first auxiliary (plane) side 71 and opposite to the second auxiliary (plane) side 72. The third auxiliary side 73 (flat) can be designed to be placed flush with at least a part of the third side 63 of the ledge.

[0074] La sezione trasversale di questo profilato ausiliare può presentare un quarto lato 74 ausiliare interno che collega il secondo lato 72 ausiliare (piano) con il terzo lato 73 ausiliare (piano). Il quarto lato 74 ausiliare interno può essere accoppiato in opera (con accoppiamento di forma e/o ad incastro e/o adesivo e/o a vite e/o con altri accoppiamenti anche di tipo noto) al quarto lato 64 di architrave. [0074] The cross section of this auxiliary profile can have a fourth auxiliary internal side 74 which connects the second auxiliary side 72 (plane) with the third auxiliary side 73 (plane). The fourth internal auxiliary side 74 can be coupled on site (with shape and / or interlocking and / or adhesive and / or screw coupling and / or with other couplings, also of a known type) to the fourth side 64 of the lintel.

[0075] L’elemento di architrave ausiliare 70 potrà essere disposto per collegare superiormente i montanti ausiliari 5. [0075] The auxiliary lintel element 70 can be arranged to connect the auxiliary uprights 5 at the top.

[0076] Il kit di elementi può comprendere almeno un foglio superiore ausiliario 15 di materiale idoneo per rasatura, ad esempio un foglio di rete per intonaco o stucco, applicato all’elemento di architrave ausiliare 70. Il foglio 15 può avere una prima porzione che ricopre almeno una parte del primo lato ausiliario 71 (piano) e una seconda porzione che sporge oltre lo spigolo ausiliario. Questa seconda porzione potrà essere disposta per ricoprire in opera almeno in parte il secondo lato esterno 13 della struttura di supporto esterna (controtelaio 1 e muro M). [0076] The kit of elements can comprise at least one auxiliary upper sheet 15 of material suitable for smoothing, for example a mesh sheet for plaster or putty, applied to the auxiliary lintel element 70. The sheet 15 can have a first portion which it covers at least a part of the first auxiliary side 71 (plane) and a second portion which protrudes beyond the auxiliary edge. This second portion can be arranged to cover at least part of the second external side 13 of the external support structure (counterframe 1 and wall M).

[0077] Nei kit di elementi sopra descritti, ogni corpo (profilato) può essere dotato di un ribassamento che potrà definire una sede di alloggiamento del foglio (indicato con 7, 8, 10 o 15) di materiale idoneo per rasatura. Ogni ribassamento potrà essere ricavato su una parte della superficie del lato (indicato con 31, 51, 61 o 71) di rasatura del profilato. [0077] In the kits of elements described above, each body (profile) can be equipped with a lowering which can define a seat for housing the sheet (indicated with 7, 8, 10 or 15) of material suitable for shaving. Each lowering can be obtained on a part of the surface of the side (indicated with 31, 51, 61 or 71) of the profile trim.

[0078] I kit di elementi sopra descritti possono essere adattabili per formare un telaio idoneo per un sistema di apertura con anta del tipo a bilico. [0078] The kits of elements described above can be adaptable to form a suitable frame for an opening system with a pivot-type door.

Claims (10)

RIVENDICAZIONI 1. Kit di elementi comprendente: - una coppia di montanti principali (3) contrapposti destro e sinistro destinati in opera a essere disposti a due lati verticali contrapposti destro e sinistro di una struttura di supporto (1; M) per almeno un’anta (2), ogni montante principale (3) comprendendo un corpo esteso in lunghezza e avente una sezione trasversale che presenta: un primo lato principale (31) piano, destinato in opera a essere disposto a filo di un primo lato esterno (11) della struttura di supporto (1; M); un secondo lato principale (32) adiacente al primo lato principale (31), destinato in opera a essere applicato a un lato interno (12) della struttura di supporto (1; M); un terzo lato principale (33) adiacente al primo lato principale (31) e opposto al secondo lato principale (32) e dotato di mezzi a battente (4) disposti per formare in opera una battuta per l’anta (2); e un quarto lato principale (34) che collega detto secondo lato principale (32) con detto terzo lato principale (33); - una coppia di montanti ausiliari (5) contrapposti destro e sinistro ciascuno dei quali comprende un corpo esteso in lunghezza e avente una sezione trasversale che presenta: un primo lato ausiliare (51) piano e destinato in opera a essere posto a filo di un secondo lato esterno (13) della struttura di supporto opposto al primo lato esterno (11); un secondo lato ausiliare (52) adiacente al primo lato ausiliare (51) e destinato in opera a essere applicato al lato interno (12) della struttura di supporto (1; M); un terzo lato ausiliare (53) adiacente al primo lato ausiliare (51) e opposto al secondo lato ausiliare (52) e destinato in opera a essere posto a filo di almeno una parte di detto terzo lato principale (33); e un quarto lato ausiliare (54) che collega detto secondo lato ausiliare (52) con detto terzo lato ausiliare (53) e che è accoppiato in opera a detto quarto lato principale (34); - almeno un elemento superiore (6) disposto per essere applicato su un lato superiore della struttura di supporto (1; M) per collegare superiormente tra loro i montanti di detta coppia di montanti principali (3). CLAIMS 1. Kit of elements comprising: - a pair of opposite right and left main uprights (3) intended to be placed on two opposite right and left vertical sides of a support structure (1; M) for at least one leaf (2), each main upright ( 3) comprising a body extending in length and having a cross section which has: a first main side (31) flat, intended in place to be arranged flush with a first external side (11) of the support structure (1; M); a second main side (32) adjacent to the first main side (31), intended in place to be applied to an internal side (12) of the support structure (1; M); a third main side (33) adjacent to the first main side (31) and opposite to the second main side (32) and equipped with hinged means (4) arranged to form a stop for the door (2); And a fourth main side (34) connecting said second main side (32) with said third main side (33); - a pair of opposite right and left auxiliary uprights (5) each of which comprises a body extending in length and having a cross section which has: a first auxiliary side (51) that is flat and intended to be placed flush with a second external side (13) of the support structure opposite the first external side (11); a second auxiliary side (52) adjacent to the first auxiliary side (51) and intended in place to be applied to the internal side (12) of the support structure (1; M); a third auxiliary side (53) adjacent to the first auxiliary side (51) and opposite to the second auxiliary side (52) and intended on site to be placed flush with at least a part of said third main side (33); And a fourth auxiliary side (54) which connects said second auxiliary side (52) with said third auxiliary side (53) and which is coupled in place to said fourth main side (34); - at least one upper element (6) arranged to be applied on an upper side of the support structure (1; M) to connect the uprights of said pair of main uprights (3) at the top. 2. Kit secondo la rivendicazione 1, in cui detto almeno un elemento superiore (6) comprende un corpo esteso in lunghezza e avente una sezione trasversale che presenta: un primo lato di architrave (61) piano destinato in opera a essere posto a filo del primo lato esterno (11) della struttura di supporto; un secondo lato di architrave (62) adiacente al primo lato di architrave (61) e destinato in opera a essere applicato a un lato interno superiore (14) della struttura di supporto (1; M); un terzo lato di architrave (63) adiacente al primo lato di architrave (61) e opposto al secondo lato di architrave (62) e dotato di mezzi a battente (9) disposti per formare in opera una battuta per l’anta (2); e un quarto lato di architrave (64) che collega detto secondo lato di architrave (62) con detto terzo lato di architrave (63). Kit according to claim 1, wherein said at least one upper element (6) comprises a body extending in length and having a cross section which has: a first side of a flat lintel (61) intended to be placed flush with the first external side (11) of the support structure; a second side of the lintel (62) adjacent to the first side of the lintel (61) and intended on site to be applied to an upper internal side (14) of the support structure (1; M); a third side of the lintel (63) adjacent to the first side of the lintel (61) and opposite the second side of the lintel (62) and equipped with hinged means (9) arranged to form a stop for the door (2) ; And a fourth side of lintel (64) which connects said second side of lintel (62) with said third side of lintel (63). 3. Kit secondo la rivendicazione 2, comprendente un elemento superiore ausiliare (70) comprendente un corpo esteso in lunghezza e avente una sezione trasversale che presenta: un primo lato ausiliare di architrave (71) piano destinato in opera a essere posto a filo del secondo lato esterno (13) della struttura di supporto (1; M); un secondo lato ausiliare di architrave (72) adiacente al primo lato ausiliare di architrave (71) e destinato in opera a essere applicato al lato interno superiore (14) della struttura di supporto (1; M); un terzo lato ausiliare di architrave (73) adiacente al primo lato ausiliare di architrave (71) e opposto al secondo lato ausiliare di architrave (72) e destinato in opera a essere posto a filo di almeno una parte di detto terzo lato di architrave (63); e un quarto lato ausiliare di architrave (74) che collega detto secondo lato ausiliare di architrave (72) con detto terzo lato ausiliare di architrave (73) e che è accoppiato in opera a detto quarto lato di architrave (64). Kit according to claim 2, comprising an auxiliary upper element (70) comprising a body extending in length and having a cross section which has: a first auxiliary side of the flat lintel (71) intended to be placed flush with the second external side (13) of the support structure (1; M); a second auxiliary side of lintel (72) adjacent to the first auxiliary side of lintel (71) and intended in place to be applied to the upper internal side (14) of the support structure (1; M); a third auxiliary side of the lintel (73) adjacent to the first auxiliary side of the lintel (71) and opposite the second auxiliary side of the lintel (72) and intended to be placed flush with at least a part of said third side of the lintel ( 63); and a fourth auxiliary side of lintel (74) which connects said second auxiliary side of lintel (72) with said third auxiliary side of lintel (73) and which is coupled in place to said fourth side of lintel (64). 4. Kit secondo la rivendicazione 3, in cui detto primo lato principale (31) e/o detto primo lato ausiliare (51) e/o detto primo lato di architrave (61) e/o detto primo lato ausiliare di architrave (71) comprendono almeno una parte cava per definire una sede atta a ricevere un foglio (7, 8, 10, 15) di materiale idoneo per rasatura, ad esempio un foglio di rete per intonaco o stucco. Kit according to claim 3, wherein said first main side (31) and / or said first auxiliary side (51) and / or said first lintel side (61) and / or said first auxiliary lintel side (71) they comprise at least a hollow part to define a seat suitable for receiving a sheet (7, 8, 10, 15) of material suitable for smoothing, for example a sheet of mesh for plaster or putty. 5. Kit secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, comprendente almeno un foglio principale (7) di materiale idoneo per rasatura, applicato a ogni montante di detta coppia di montanti principali (3), detto foglio principale (7) avendo una prima porzione che ricopre almeno una parte di detto primo lato principale (31) e una seconda porzione che sporge oltre detto primo lato principale (31), detta seconda porzione essendo disposta per ricoprire in opera almeno una parte del primo lato esterno (11) della struttura di supporto. 5. Kit according to any one of the preceding claims, comprising at least one main sheet (7) of material suitable for shaving, applied to each upright of said pair of main uprights (3), said main sheet (7) having a first portion covering at least a part of said first main side (31) and a second portion protruding beyond said first main side (31), said second portion being arranged to cover in place at least a part of the first external side (11) of the support structure. 6. Kit secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, comprendente almeno un foglio ausiliario (8) di materiale idoneo per rasatura, applicato a ogni montante di detta coppia di montanti ausiliari (5), detto foglio ausiliario (8) avendo una prima porzione che ricopre almeno una parte di detto primo lato ausiliario (51) e una seconda porzione che sporge oltre detto primo lato ausiliario, detta seconda porzione essendo disposta per ricoprire in opera almeno una parte del secondo lato esterno (13) della struttura di supporto. 6. Kit according to any one of the preceding claims, comprising at least one auxiliary sheet (8) of material suitable for shaving, applied to each upright of said pair of auxiliary uprights (5), said auxiliary sheet (8) having a first portion covering at least a part of said first auxiliary side (51) and a second portion protruding beyond said first auxiliary side, said second portion being arranged to cover in place at least a part of the second external side (13) of the support structure. 7. Kit secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, comprendente almeno un foglio superiore (10) di materiale idoneo per rasatura applicato a un lato frontale (61) di detto elemento superiore, detto foglio superiore (10) avendo una prima porzione che ricopre almeno una parte di detto lato frontale (61) e una seconda porzione che sporge oltre detto lato frontale (61). Kit according to any one of the preceding claims, comprising at least one upper sheet (10) of material suitable for shaving applied to a front side (61) of said upper element, said upper sheet (10) having a first portion covering at least one part of said front side (61) and a second portion which projects beyond said front side (61). 8. Kit secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, in cui ogni montante di detta coppia di montanti ausiliari (5) è realizzato in legno o in altro materiale asportabile mediante sega, una dimensione del montante essendo regolabile mediante asportazione di materiale da detto quarto e/o da detto primo lato ausiliare; detti montanti principali, detti montanti ausiliari e detto elemento superiore essendo, in particolare, realizzati nello stesso materiale, ad esempio in legno. Kit according to any one of the preceding claims, wherein each upright of said pair of auxiliary uprights (5) is made of wood or other material that can be removed by saw, one size of the upright being adjustable by removing material from said quarter and / or from said first auxiliary side; said main uprights, said auxiliary uprights and said upper element being, in particular, made of the same material, for example of wood. 9. Kit secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, in cui almeno uno dei montanti di detta coppia di montanti principali (3) è predisposto per alloggiare mezzi a cerniera (20) per l’apertura dell’anta (2), e/o in cui detto almeno un elemento superiore (6) è predisposto per alloggiare mezzi a perno per realizzare un sistema di apertura del tipo a bilico. Kit according to any one of the preceding claims, in which at least one of the uprights of said pair of main uprights (3) is arranged to house hinge means (20) for opening the door (2), and / or in wherein said at least one upper element (6) is arranged to house pin means for realizing a pivot-type opening system. 10. Telaio per un serramento del tipo a filo di muro, comprendente un kit di elementi secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti, e/o uso di un kit di elementi secondo una qualsiasi delle rivendicazioni precedenti per assemblare un telaio di un serramento del tipo a filo di muro.10. Frame for a window frame of the flush-with-the-wall type, comprising a kit of elements according to any one of the preceding claims, and / or use of a kit of elements according to any one of the preceding claims to assemble a frame of a window frame of the type a wall wire.
IT000090A 2013-04-09 2013-04-09 KIT OF ELEMENTS FOR WINDOWS ITMO20130090A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT000090A ITMO20130090A1 (en) 2013-04-09 2013-04-09 KIT OF ELEMENTS FOR WINDOWS

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
IT000090A ITMO20130090A1 (en) 2013-04-09 2013-04-09 KIT OF ELEMENTS FOR WINDOWS

Publications (1)

Publication Number Publication Date
ITMO20130090A1 true ITMO20130090A1 (en) 2014-10-10

Family

ID=48366414

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT000090A ITMO20130090A1 (en) 2013-04-09 2013-04-09 KIT OF ELEMENTS FOR WINDOWS

Country Status (1)

Country Link
IT (1) ITMO20130090A1 (en)

Citations (15)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1980390U (en) * 1967-12-14 1968-03-07 Guenter Herms FINISHED SHUTTERS
EP0037120A1 (en) * 1980-04-02 1981-10-07 alu trade Schrenk GmbH Window or door
GB2144164A (en) * 1983-07-28 1985-02-27 Heinrich Salzer A glazed unit capable of withstanding the impact of an explosion
EP0278364A2 (en) * 1987-02-11 1988-08-17 Heinz Zahner Device for covering door or window openings in buildings
DE19600950A1 (en) * 1996-01-12 1997-07-31 Roto Frank Ag Window roller shutter
DE19611468A1 (en) * 1996-03-22 1997-09-25 Silvan Becker Strip to join material for reinforcing outer plaster to door frame
DE29811818U1 (en) * 1998-07-02 1998-10-01 Pazen, Günter, 54492 Zeltingen-Rachtig Multi-layer wall structure with box for blinds or shutters
ITBO970098U1 (en) * 1997-06-19 1998-12-19 Porta Arredo S N C Di Vaccari PRE-ASSEMBLY MODULAR STRUCTURE OF JAMBS FOR DOORS WITHOUT FLUSH FLUSH FLUSH WITH PULL
EP0918127A1 (en) * 1997-11-20 1999-05-26 Schreinerei Plüss Door case and mounting device
DE10011576A1 (en) * 2000-03-09 2001-09-27 Hoffmann Gmbh & Co Kg Window or door frame for modular wall element for container, for dwelling or office; is inserted in slit in metal strip projecting from outer plate of wall element and secured by wedge seal in slit
DE10024603A1 (en) * 2000-05-18 2001-12-06 Erwin Gerhard Device to install window or door; fits window frame system into opening by installing individual frame parts in slits in roller blind guide to compensate for different wall thicknesses
EP1662069A1 (en) * 2004-11-25 2006-05-31 Martin Reuter Inspection device for fire resistant walls
EP1669514A1 (en) * 2004-11-18 2006-06-14 Orac NV Method and means for finishing a room
WO2007091171A2 (en) * 2006-02-09 2007-08-16 Pucci Saoro, S.R.L. Frame structure for doors or windows, for furniture or for lightings, having a surface on a same plane of a wall
EP1873325A1 (en) * 2006-06-28 2008-01-02 Under-Cover Plastering profile made of reinforced wall plastering material

Patent Citations (15)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1980390U (en) * 1967-12-14 1968-03-07 Guenter Herms FINISHED SHUTTERS
EP0037120A1 (en) * 1980-04-02 1981-10-07 alu trade Schrenk GmbH Window or door
GB2144164A (en) * 1983-07-28 1985-02-27 Heinrich Salzer A glazed unit capable of withstanding the impact of an explosion
EP0278364A2 (en) * 1987-02-11 1988-08-17 Heinz Zahner Device for covering door or window openings in buildings
DE19600950A1 (en) * 1996-01-12 1997-07-31 Roto Frank Ag Window roller shutter
DE19611468A1 (en) * 1996-03-22 1997-09-25 Silvan Becker Strip to join material for reinforcing outer plaster to door frame
ITBO970098U1 (en) * 1997-06-19 1998-12-19 Porta Arredo S N C Di Vaccari PRE-ASSEMBLY MODULAR STRUCTURE OF JAMBS FOR DOORS WITHOUT FLUSH FLUSH FLUSH WITH PULL
EP0918127A1 (en) * 1997-11-20 1999-05-26 Schreinerei Plüss Door case and mounting device
DE29811818U1 (en) * 1998-07-02 1998-10-01 Pazen, Günter, 54492 Zeltingen-Rachtig Multi-layer wall structure with box for blinds or shutters
DE10011576A1 (en) * 2000-03-09 2001-09-27 Hoffmann Gmbh & Co Kg Window or door frame for modular wall element for container, for dwelling or office; is inserted in slit in metal strip projecting from outer plate of wall element and secured by wedge seal in slit
DE10024603A1 (en) * 2000-05-18 2001-12-06 Erwin Gerhard Device to install window or door; fits window frame system into opening by installing individual frame parts in slits in roller blind guide to compensate for different wall thicknesses
EP1669514A1 (en) * 2004-11-18 2006-06-14 Orac NV Method and means for finishing a room
EP1662069A1 (en) * 2004-11-25 2006-05-31 Martin Reuter Inspection device for fire resistant walls
WO2007091171A2 (en) * 2006-02-09 2007-08-16 Pucci Saoro, S.R.L. Frame structure for doors or windows, for furniture or for lightings, having a surface on a same plane of a wall
EP1873325A1 (en) * 2006-06-28 2008-01-02 Under-Cover Plastering profile made of reinforced wall plastering material

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US8826612B2 (en) Window reveal systems and methods
CA2530226A1 (en) Arched door frame
US20140283469A1 (en) Partition systems and methods of installing the same
US2766858A (en) Demountable metal partitions
ITMO20130090A1 (en) KIT OF ELEMENTS FOR WINDOWS
KR102581579B1 (en) Sealed door frame structure
US9290987B2 (en) Window frame with jamb extender
US20100192494A1 (en) Elongate abutment member of plaster
ITPD20130163A1 (en) CLOSURE WITH VIEW WOOD AND METHOD FOR ITS REALIZATION
US20220098919A1 (en) Trim structure for a door
RU164667U1 (en) DOOR LEAF
ITBZ20110038A1 (en) METAL PROFILE FOR THE IMPLEMENTATION OF FRAMES OF FRAMES FITTED WITH SATIN WALL
CN207974319U (en) Blind box cover
US9464474B2 (en) Door buck
EP3964681B1 (en) Wall frame and method of assembling the wall frame
ITMO20120229A1 (en) ELEMENT AND KIT OF ELEMENTS FOR COUNTERFRAMES
DE19704762C1 (en) Window or outer door insert for shell of house
AU2018101091A4 (en) Skirting board assembly, method of installing a skirting board assembly, and a wall
US1862880A (en) Door and window frame construction
RU2149969C1 (en) Door (versions)
DE19711150C1 (en) Insert for window and external doors, especially for shell of dwellings
JP2920620B2 (en) Lower frame material and lower frame structure in four-sided frame temporary fixing material
IT201900007914A1 (en) WINDOW FOR EXTERIORS
IT201900001713U1 (en) WINDOW FOR EXTERIORS
RU2599700C1 (en) Method for mounting door frame to the opening wall and system of profiles to produce door opening frame