ITMI992695A1 - DEVICE FOR FINISHING TEXTILE PIECES - Google Patents

DEVICE FOR FINISHING TEXTILE PIECES Download PDF

Info

Publication number
ITMI992695A1
ITMI992695A1 IT1999MI002695A ITMI992695A ITMI992695A1 IT MI992695 A1 ITMI992695 A1 IT MI992695A1 IT 1999MI002695 A IT1999MI002695 A IT 1999MI002695A IT MI992695 A ITMI992695 A IT MI992695A IT MI992695 A1 ITMI992695 A1 IT MI992695A1
Authority
IT
Italy
Prior art keywords
roller
boiler
closure
hollow
decatizing
Prior art date
Application number
IT1999MI002695A
Other languages
Italian (it)
Inventor
Franck Ludwig
Original Assignee
Franck Ludwig
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Franck Ludwig filed Critical Franck Ludwig
Publication of ITMI992695A0 publication Critical patent/ITMI992695A0/en
Publication of ITMI992695A1 publication Critical patent/ITMI992695A1/en
Application granted granted Critical
Publication of IT1314317B1 publication Critical patent/IT1314317B1/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06CFINISHING, DRESSING, TENTERING OR STRETCHING TEXTILE FABRICS
    • D06C7/00Heating or cooling textile fabrics
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06BTREATING TEXTILE MATERIALS USING LIQUIDS, GASES OR VAPOURS
    • D06B23/00Component parts, details, or accessories of apparatus or machines, specially adapted for the treating of textile materials, not restricted to a particular kind of apparatus, provided for in groups D06B1/00 - D06B21/00
    • D06B23/14Containers, e.g. vats
    • D06B23/18Sealing arrangements
    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06CFINISHING, DRESSING, TENTERING OR STRETCHING TEXTILE FABRICS
    • D06C2700/00Finishing or decoration of textile materials, except for bleaching, dyeing, printing, mercerising, washing or fulling
    • D06C2700/13Steaming or decatising of fabrics or yarns

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

DESCRIZIONE DESCRIPTION

L'invenzione riguarda un dispositivo per il finissaggio, specialmente per la pressatura, il decatissaggio ed il fissaggio di pezze tessili in una caldaia con almeno una chiusura, tramite la quale la pezza entra nella caldaia, e, oppure fuoriesce . The invention relates to a device for finishing, especially for pressing, decatising and fixing textile pieces in a boiler with at least one closure, through which the piece enters the boiler, and / or comes out.

Il finissaggio di pezze tessili, come tessuti, tessuti a maglia e similari serve a preparare strutture superficiali di una determinata armatura per il confezionamento di capi di abbigliamento. Il finissaggio si articola in finissaggio ad umido e a secco. Esso può aver luogo in modo discontinuo oppure continuo. Già dalla metà degli anni 60 è noto il decatissaggio in caldaia come procedimento per il fissaggio permanente di tessuti di lana. Il fissaggio permanente di una fibra di lana allungata può essere chiarito come segue: The finishing of textile pieces, such as fabrics, knitted fabrics and the like, is used to prepare surface structures of a specific weave for the packaging of garments. The finishing is divided into wet and dry finishing. It can take place discontinuously or continuously. Decatising in boilers has been known since the mid-1960s as a procedure for the permanent fixing of woolen fabrics. Permanent fastening of an elongated wool fiber can be clarified as follows:

per effetto dell'allungamento sono sotto tensione le interazioni stabilizzanti la struttura cheratinica. Acqua bollente oppure vapore acqueo scindono i legami dei ponti di idrogeno ed i legami di sale. Ciò comporta un disgregamento ed un indebolimento della struttura molecolare. Riducenti possono avanzare più semplicemente e più rapidamente verso i legami covalenti disolfurici e scinderli. Dopo una deformazione della fibra di lana e dopo aver eliminato l'acqua bollente od il vapore si formano nuovi ponti di idrogeno e legami salini, che stabilizzano la nuova forma forzata della fibra di lana. as a result of the elongation, the interactions stabilizing the keratin structure are under tension. Boiling water or water vapor split the bonds of the hydrogen bridges and the salt bonds. This leads to a breakdown and weakening of the molecular structure. Reductants can move more simply and more rapidly towards the disulfide covalent bonds and cleave them. After a deformation of the wool fiber and after eliminating the boiling water or the steam, new hydrogen bridges and saline bonds are formed, which stabilize the new forced shape of the wool fiber.

Dalla DT-1 460 678 è divenuta nota una decatizzatrice operante in modo discontinua, la cui caldaia presenta una apertura che serve all'entrata oppure all'uscita della pezza tessile e di una sotto-pezza ed è chiudibile mediante un coperchio a tenuta di pressione, cosicché nella cassa è possibile mantenere una sovra-pressione desiderata garantente una temperatura del vapore superiore a 100°C. L'azionamento del coperchio avviene pneumaticamente mediante tiranteria e leva di orientamento che sono supportate sul tamburo di decatissaggio. Durante il funzionamento di questa decatizzatrice la pezza tessile inclusa la parte maggiore della sotto-pezza in un primo momento vengono avvolte sul tamburo di decatissaggio disposto nella caldaia. Non appena la pezza tessile avvolta finita la sotto-pezza può essere serrata in corrispondenza dell'apertura della caldaia per la durata dell'operazione di decatissaggio fra i labbri di tenuta del coperchio e la parete della caldaia. From DT-1 460 678 a decatizer operating in a discontinuous way has become known, the boiler of which has an opening that serves for the entry or exit of the textile piece and an under-piece and can be closed by means of a pressure-tight lid. , so that in the case it is possible to maintain a desired overpressure guaranteeing a steam temperature higher than 100 ° C. The lid is operated pneumatically by means of a linkage and an orientation lever which are supported on the decatizing drum. During the operation of this decatizer, the textile piece including the major part of the under-piece is initially wound on the decatizing drum arranged in the boiler. As soon as the wrapped fabric is finished, the blanket can be tightened at the opening of the boiler for the duration of the decatizing operation between the sealing lips of the lid and the wall of the boiler.

Un ulteriore decatizzatrice a caldaia, operante in modo discontinuo, per tessuti risulta dal DT 1 785 460 ed è formata da una caldaia cilindriforme di decatissaggio, chiudibile con un coperchio e sollecitata con vapore, e da un cilindro di decatissaggio, che è supportato in questa fisso sul posto e tuttavia girevole, ed è avvolgibile con tessuto. Quando il coperchio è aperto in un primo momento sul cilindro di decatissaggio viene formato un rotolo costituito dalla pezza tessile e da una sotto-pezza. Una volta realizzato un rotolo di decatissaggio il coperchio viene chiuso e viene bloccata la chiusura a baionetta. A further decatizing boiler, operating in a discontinuous way, for fabrics results from DT 1 785 460 and is formed by a cylindrical decatizing boiler, closable with a lid and stressed with steam, and by a decatizing cylinder, which is supported in this fixed in place and yet rotatable, and can be rolled up with fabric. When the lid is first opened, a roll is formed on the decatizing cylinder consisting of the textile piece and a sub-piece. Once a decatizing roll has been made, the lid is closed and the bayonet lock is locked.

Infine m-tec Maschinenbaugesellschaft mbH auf Viersen è divenuta nota una decatizzatrice a caldaia, che opera in modo discontinuo ed in cui il cilindro di decatissaggio è supportato girevole in direzione longitudinale della caldaia. Come chiusura la caldaia possiede un avancorpo rettangolare con cosiddetta chiusura a sacca. La chiusura a sacca contiene un coperchio scorrevole consentente l'entrata e l'uscita di pezza e sottopezza . Finally, m-tec Maschinenbaugesellschaft mbH auf Viersen a boiler decatizer has become known, which operates discontinuously and in which the decatizer cylinder is supported rotatably in the longitudinal direction of the boiler. As a closure, the boiler has a rectangular forepart with a so-called pouch closure. The pouch closure contains a sliding lid allowing the entry and exit of the piece and blanket.

In MELLIAND TEXTILBERICHTE 8/1978 pagg. 653, 654 è descritta una decatizzatrice a caldaia operante in continuo. Con l'entrata nella caldaia la pezza tessile viene portata fra una sotto-pezza ed un nastro di pressione e viene guidata attraverso la caldaia. La sotto-pezza ed il nastro di pressione sono senza fine e senza commettiture. La sotto-pezza che sui rulli di decatizzazione si muove nella caldaia è permeabile ai fluidi, cosicché il vapore può attraversare la pezza tessile da trattare. In questo dispositivo essa è fatta di Nomex-Poliammide. Il nastro di pressione pressa la pezza tessile contro la sotto-pezza e mantiene costanti i parametri, vapore, riscaldamento e pressione, che nella caldaia sono impostabili su valori fra 1 - 3 bar e 120 - 145°C. Per quanto riguarda le chiusure in corrispondenza delle entrate e dell'uscita della pezza nonché della sotto-pezza e del nastro di pressione si tratta di cosiddette chiusure a labbri con ingrossamenti elastici gonfiabili. Queste chiusure a labbri a striscio possono portare a danneggiamenti sulla pezza tessile. Inoltre i labbri di tenuta sono soggetti ad una usura relativamente alta. In MELLIAND TEXTILBERICHTE 8/1978 pp. 653, 654 a decatizer with a boiler operating continuously is described. Upon entering the boiler, the textile piece is brought between a blanket and a pressure belt and is guided through the boiler. The under-patch and the pressure strip are endless and without joints. The blanket that moves in the boiler on the decatizing rollers is permeable to fluids, so that the steam can pass through the textile piece to be treated. In this device it is made of Nomex-Polyamide. The pressure belt presses the textile piece against the under-piece and keeps constant the parameters, steam, heating and pressure, which in the boiler can be set on values between 1 - 3 bar and 120 - 145 ° C. As regards the closures at the inlets and outlets of the piece as well as the under-piece and the pressure strip, these are so-called lip closures with inflatable elastic enlargements. These smear lip closures can lead to damage to the textile piece. In addition, the sealing lips are subject to relatively high wear.

Anche le chiusure in corrispondenza delle decatizzatrici a caldaia operanti in modo discontinuo sono complicate e suscettibili di inconvenienti . The closures at the boiler decatizers operating in a discontinuous manner are also complicated and susceptible to drawbacks.

Partendo da questo stato della tecnica, l'invenzione si pone il compito di realizzare una chiusura, che può essere impiegata sia per dispositivi di decatissaggio a caldaia operanti in continuo sia anche in modo discontinuo, e meno suscettibili di inconvenienti e non provoca danneggiamenti alla pezza tessile. Starting from this state of the art, the invention sets itself the task of providing a closure, which can be used both for decatizing boiler devices operating continuously and also discontinuously, and less susceptible to problems and does not cause damage to the piece. textile.

Per un dispositivo del genere menzionato all'inizio questo problema viene risolto per il fatto che ogni chiusura presenta almeno un rullo cilindrico-cavo, circondato a mantello da un rivestimento elastico del rullo, laddove più passaggi si estendono dal cilindro cavo di ogni rullo fino in corrispondenza di una sua superficie mantellare ed il cilindro cavo presenta un sistema di adduzione del fluido in pressione nonché almeno due superfici a conca, che circondano il rullo (rulli) concentricamente al suo rispettivamente ai loro assi di rotazione e sono reciprocamente distanziati in modo che in direzione assiale del rullo (rulli) viene formato un intercapedine che sbocca nell'interno della caldaia ed un'intercapedine aperta verso l'esterno. For a device of the kind mentioned at the beginning this problem is solved by the fact that each closure has at least one cylindrical-hollow roller, surrounded by an elastic coating of the roller, where several passages extend from the hollow cylinder of each roller up to correspondence with one of its mantle surfaces and the hollow cylinder has a system for supplying the pressurized fluid as well as at least two concave surfaces, which surround the roller (s) concentrically to it respectively to their rotation axes and are mutually spaced so that in axial direction of the roller (rollers) a cavity is formed which opens into the inside of the boiler and a cavity open to the outside.

L'invenzione consiste essenzialmente nel fatto che il rivestimento elastico del rullo mediante un fluido in pressione viene spinto dal rullo cilindro-cavo in direzione delle superfici a forma di conca ed eventualmente in direzione di un ulteriore rullo, parallelo all'asse, con rivestimento elastico del rullo. Il fluido in pressione tramite un sistema di adduzione di per sé noto viene portato nel cilindro cavo rotante e di li', attraverso i suoi passaggi fra la superficie mantellare ed il rivestimento del rullo. Conseguentemente il rivestimento del rullo spinge la pezza tessile, entrante rispettivamente uscente, tramite esso, ed eventualmente una sottopezza contro la superficie a forma di conca rispettivamente contro il rivestimento dell'ulteriore rullo parallelo all'asse e chiude a tenuta l'interno della caldaia. Per dispositivi con soltanto un rullo per ogni chiusura, in caso di funzionamento continuo per evitare un attrito della pezza tessile ed il rivestimento del rullo sulle superfici a forma di conca queste possono essere rivestite con un cosiddetto Pressspan. Il Pressspan è una superficie metallica o di materia artificiale con buone caratteristiche di scorrimento. Quando la chiusura del dispositivo presenta due rulli cilindrico-cavi paralleli all'asse, rotanti in sensi contrari, anche nel caso di rivestimenti elastici del rullo, completamente sottopressione, non si verificano attriti con l'entrata e l'uscita della pezza tessile . The invention essentially consists in the fact that the elastic coating of the roller by means of a pressurized fluid is pushed by the cylindrical-hollow roller in the direction of the concave-shaped surfaces and possibly in the direction of a further roller, parallel to the axis, with elastic coating of the roller. The pressurized fluid, by means of a per se known adduction system, is carried into the hollow rotating cylinder and from there, through its passages between the mantle surface and the coating of the roller. Consequently, the coating of the roller pushes the textile piece, entering or exiting, through it, and possibly a sub-piece against the conca-shaped surface respectively against the coating of the further roller parallel to the axis and sealingly closes the inside of the boiler. For devices with only one roller per closure, these can be coated with a so-called Pressspan in the case of continuous operation in order to avoid friction of the textile piece and the coating of the roller on the bowl-shaped surfaces. Pressspan is a metal or artificial material surface with good sliding characteristics. When the closure of the device has two cylindrical-hollow rollers parallel to the axis, rotating in opposite directions, even in the case of elastic roller coatings, completely under pressure, there is no friction with the entry and exit of the textile piece.

Per trasmettere la rotazione dal rullo cilindrico-cavo sicuramente sul rivestimento sul rullo, rullo e rivestimento del rullo sono uniti fra di loro di preferenza con vincolo geometrico. L'unione ccr. vincolo geometrico ad esempio può essere formata da un accoppiamento cavo-chiavetta oppure da bacchette o piastre, che sono incorporate tramite vulcanizzazione nell'investimento del rullo e alle loro estremità sono collegate con il rullo. In order to transmit the rotation from the cylindrical-hollow roller securely onto the coating on the roller, the roller and the coating of the roller are preferably joined together in a geometrical manner. The union ccr. For example, the geometric constraint can be formed by a cable-key coupling or by rods or plates, which are incorporated by vulcanization into the roller investment and are connected to the roller at their ends.

Per un ermeticità ottimizzata della caldaia ogni superficie a forma di conca circonda il rullo (rulli) preferibilmente su un angolo periferico di almeno 100°. Con la chiusura secondo l'invenzione per la prima volta è possibile nel funzionamento di decatissaggio continuo esercitare già al momento dell'entrata una pressione sulla pezza tessile sufficiente per l'effetto di decatissaggio. Conseguentemente si può fare a meno di una sotto-pezza. Pertanto è possibile disporre all'interno della caldaia un immagazzinatore per la pezza in cui la pezza sgualcisce in seguito al vapore agente nella caldaia. Poiché la pezza tessile in seguito al processo di ritiro può entrare nella caldaia più rapidamente rispetto a quando esce di nuovo da questa, in questa esecuzione dell'invenzione è necessario prevedere due distinte chiusure. For optimized boiler sealing, each bowl-shaped surface surrounds the roller (s) preferably at a peripheral angle of at least 100 °. With the closure according to the invention it is possible for the first time in the continuous decatizing operation to exert sufficient pressure on the textile piece already at the time of entry for the decatizing effect. Consequently, one can do without a sub-patch. Therefore it is possible to arrange inside the boiler a storage unit for the piece in which the piece creases as a result of the steam acting in the boiler. Since the textile piece, following the shrinkage process, can enter the boiler more quickly than when it comes out of it again, in this embodiment of the invention it is necessary to provide two distinct closures.

In un ulteriore esecuzione dell'invenzione il funzionamento continuo di decatissaggio in caldaia viene coadiuvato dal fatto che all'interno della caldaia almeno un nastro di pressione senza fine, soggetto a trazione è guidato su almeno un rullo di decatissaggio. Questa esecuzione dell'invenzione può essere impiegata vantaggiosamente specialmente anche in combinazione con l'immagazzinatore. In a further embodiment of the invention the continuous decatizing operation in the boiler is aided by the fact that inside the boiler at least one endless pressure belt subject to traction is guided on at least one decatizing roller. This embodiment of the invention can be used advantageously especially also in combination with the storage unit.

Per evitare una formazione di condensa la caldaia può essere realizzata a doppia parete, laddove l'intercapedine fra le pareti viene percossa da un'agente di riscaldamento. Naturalmente al chiusura può essere impiegata vantaggiosamente anche su convenzionali decatizzatrici a caldaia funzionanti in modo discontinuo. In un primo momento la pezza tessile viene guidata tramite il rullo depressurizzato, con rivestimento del rullo applicato, nella caldaia ed ivi viene avvolta sul cilindro di decatissaggio, supportato girevole insieme ad una sotto-pezza. Una volta realizzato il rotolo di decatissaggio la caldaia viene chiusura a tenuta, durante il cilindro cavo viene sollecitato a pressione. Conseguentemente il rivestimento del rullo spinge contro le superfici a forma di conca. Infine il rullo cilindrico-cavo della chiusura può essere impiegato anche in altri dispositivi per il finissaggio, così ad esempio in una classica pressa a conca. Il rullo cilindrico-cavo ruota nella conca corrispondentemente sagomata. A seconda della sollecitazione a pressione del rivestimento del rullo su un cilindro cavo è possibile impostare la pressione di pressatura. In seguito l'invenzione viene illustrata più dettagliatamente in base ad esempi di realizzazione . To avoid condensation, the boiler can be made with a double wall, where the cavity between the walls is hit by a heating agent. Naturally, when closed, it can also be used advantageously on conventional boiler decatizers operating in a discontinuous manner. At first the textile piece is guided through the depressurized roller, with the roller coating applied, into the boiler and there it is wound on the decatizing cylinder, rotatably supported together with a sub-piece. Once the decatizing roll has been made, the boiler is sealed and pressurized during the hollow cylinder. Consequently, the roller coating pushes against the bowl-shaped surfaces. Finally, the cylindrical-hollow roller of the closure can also be used in other finishing devices, for example in a classic concave press. The cylindrical-hollow roller rotates in the correspondingly shaped bowl. Depending on the pressure load of the roller coating on a hollow cylinder, the pressing pressure can be set. Hereinafter, the invention is illustrated in more detail on the basis of embodiments.

In particolare: In particular:

la figura 1 mostra una sezione attraverso una chiusura del dispositivo di decatissaggio secondo 1'invenzione ; Figure 1 shows a section through a closure of the decatizing device according to the invention;

la figura 2 mostra una sezione attraverso un dispositivo di decatissaggio con due chiusure; la figura 3 mostra una sezione attraverso un dispositivo di decatissaggio con una chiusura; la figura 4 mostra una sezione attraverso un dispositivo di decatissaggio con caldaia in più parti e con due chiusure; Figure 2 shows a section through a decatizing device with two closures; Figure 3 shows a section through a decatizing device with a closure; Figure 4 shows a section through a decatizing device with boiler in several parts and with two closures;

le figure 5a-5c mostrano accoppiamenti differenti con vincolo geometrico, fra rullo e rivestimento del rullo di una chiusura; Figures 5a-5c show different couplings with geometrical constraint, between the roller and the covering of the roller of a closure;

la figura 6 mostra una sezione attraverso un dispositivo di decatissaggio senza rullo di decatissaggio nonché; Figure 6 shows a section through a decatizing device without a decatizing roller as well as;

la figura 7 mostra una rappresentazione di principio della pressa a conca con impiego di un rullo cilindrico-cavo secondo l'invenzione. Figure 7 shows a basic representation of the trough press using a cylindrical-hollow roller according to the invention.

La figura 1 mostra una chiusura indicata complessivamente con 1 di un dispositivo di decatissaggio, la quale presenta un rullo 2 cilindrico-cavo circondato a mantello da un rivestimento elastico 3 del rullo. Il rullo 2 è supportato girevole attorno al suo asse 4 supportato fisso sul posto. Per trasmettere la rotazione il rivestimento 3 del rullo ed il rullo 2 sono accoppiati tra di loro mediante cavi 5 e chiavette 6. Figure 1 shows a closure indicated as a whole with 1 of a decatizing device, which has a cylindrical-hollow roller 2 surrounded like a shell by an elastic coating 3 of the roller. The roller 2 is supported rotatably about its axis 4 supported fixed in place. To transmit the rotation, the coating 3 of the roller and the roller 2 are coupled together by means of cables 5 and keys 6.

Il cilindro cavo 7 all'interno del rullo 2 a tenuta di fluido impressione ed è collegato con un non rappresentato sistema di adduzione del fluido in pressione consentente l'immissione di un fluido in pressione specialmente acqua, olio oppure aria nel cilindro cavo rotante. Dal cilindro cavo 7 passaggi 8, distribuiti uniformemente sul contorno del rullo 2, si estendono fino alla sua superficie mantellare 9. The hollow cylinder 7 inside the roller 2 is sealed with impression fluid and is connected to a pressurized fluid supply system, not shown, which allows the introduction of a pressurized fluid, especially water, oil or air, into the rotating hollow cylinder. From the hollow cylinder 7 passages 8, evenly distributed on the contour of the roller 2, extend up to its mantle surface 9.

Due superfici a conca ila, llb disposti concentricamente all'asse di rotazione 4, circondano il rullo 2. I lati frontali 12a, 12b delle superfici Ila, llb a forma di conca terminano reciprocamente distanziate, in modo che in direzione dell'asse 4 viene <' >formato un intercapedine 14 che sbocca all'intero 13 della caldaia 17 e inoltre un intercapedine 15 aperta verso l'esterno. Two basin-shaped surfaces 11a, 11b arranged concentrically to the axis of rotation 4 surround the roller 2. The front sides 12a, 12b of the basin-shaped surfaces 11a, 11b terminate mutually spaced apart, so that in the direction of axis 4 it is formed a cavity 14 which opens into the interior 13 of the boiler 17 and in addition a cavity 15 open towards the outside.

La figura 1 mostra la pezza tessile 16 al momento dell'entrata nell'interno 13 della caldaia 17, rappresentata in figura 1 solo parzialmente, che viene fatta funzionare di preferenza con una pressione di esercizio nell'intervallo fra 1,3 e 2,8 bar. E' chiaramente riconoscibile come in seguito alla sollecitazione in pressione il rivestimento 3 del rullo è sollevato dal rullo 2 e la pezza tessile 16 viene spinta nello spazio anulare fra rivestimento 3 del rullo e la superficie llb a forma di conca. Mediante rotazione relativa del rullo 2 nel senso della freccia la pezza 16 con forze di attrito considerevolmente ridotte rispetto alle chiusure fino ad ora note viene trasportata all'interno 13 della caldaia. Per ridurre le forze di attrito contribuisce inoltre un cosiddetto Pressspan 32, che applicato sulla superficie llb a forma di conca. Il Pressspan è fatto di metallo o di materia artificiale e serve da superficie di scorrimento per la pezza tessile 16. Figure 1 shows the textile piece 16 at the moment of entry into the interior 13 of the boiler 17, represented in Figure 1 only partially, which is preferably operated with an operating pressure in the range between 1.3 and 2.8 bar. It is clearly recognizable that following the pressure stress the coating 3 of the roller is raised by the roller 2 and the textile piece 16 is pushed into the annular space between the coating 3 of the roller and the basin-shaped surface 11b. By relative rotation of the roller 2 in the direction of the arrow, the piece 16 with considerably reduced friction forces with respect to the hitherto known closures is transported inside 13 of the boiler. In addition, a so-called Pressspan 32 contributes to reduce the frictional forces, which is applied to the basin-shaped surface 11b. The Pressspan is made of metal or artificial material and serves as a sliding surface for the textile piece 16.

La figura 5 mostra diverse possibilità di trasmissione meccanica fra il rullo 2 cilindricocavo ed il rivestimento elastico 3 del rullo, la forma di realizzazione secondo la figura 5c corrisponde alla trasmissione meccanica rappresentata in figura 1. la figura 5a mostra invece piastre 28, che sono incorporate mediante vulcanizzazione nel rivestimento elastico 3 del rullo e sono fissate frontalmente ai rulli cilindrico -cavi. Al posto delle piastre 28, come indicato in figura 5b, possono incorporate mediante vulcanizzazione nel rivestimento elastico 3 del rullo bacchette 29, che sono accoppiate con il rullo 2 cilindrico-cavo solidale alla rotazione e tuttavia scorrevoli in direzione radiale. Figure 5 shows different possibilities of mechanical transmission between the cylindrical-hollow roller 2 and the elastic coating 3 of the roller, the embodiment according to Figure 5c corresponds to the mechanical transmission represented in Figure 1. Figure 5a instead shows plates 28, which are incorporated by vulcanization in the elastic coating 3 of the roller and are fixed frontally to the cylindrical rollers-cables. Instead of the plates 28, as indicated in Figure 5b, rods 29 can be incorporated by vulcanization into the elastic coating 3 of the roller, which are coupled with the cylindrical-hollow roller 2 integral with the rotation and yet sliding in the radial direction.

La figura 2 mostra un dispositivo di decatissaggio con caldaia cilindrica 17 e con due chiusure la, b strutturati nello stesso modo. La pezza tessile 16 viene trasportata in direzione della freccia dalla chiusura la lato-entrata tramite rulli di tensionamento e di rinvio 18, 19 nonché rullo di decatissaggio 21 verso la chiusura 1b lato-uscita. Figure 2 shows a decatizing device with cylindrical boiler 17 and with two closures la, b structured in the same way. The textile piece 16 is conveyed in the direction of the arrow from the infeed-side closure by means of tensioning and deflection rollers 18, 19 as well as decatizing roller 21 towards the outlet-side closure 1b.

la figura 3 mostra un dispositivo di decatissaggio a caldaia con soltanto una chiusura 1, tramite la quale sia la pezza tessile 16 che un nastro di pressione senza fine entrano nella caldaia 17 e fuoriescono. I rulli tenditori 19 producono nel nastro di pressione 22 la necessaria trazione, per esercitare sulla pezza tessile 16 la pressione necessaria per l'effetto di decatissaggio. L'azionamento della pezza 16 e del nastro di pressione 22 avviene tramite i rulli di azionamento 23 disposti all'interno della caldaia 17. La superficie 11 a forma di conca guida la pezza uscente con il nastro di pressione, mentre la superficie llb a forma di conca guida la pezza, entrante nella caldaia con il nastro di pressione. Figure 3 shows a boiler decatizing device with only one closure 1, through which both the textile piece 16 and an endless pressure belt enter the boiler 17 and exit. The tensioning rollers 19 produce the necessary traction in the pressure belt 22, in order to exert the necessary pressure on the textile piece 16 for the decatizing effect. The actuation of the piece 16 and of the pressure tape 22 takes place by means of the drive rollers 23 arranged inside the boiler 17. The bowl-shaped surface 11 guides the outgoing piece with the pressure tape, while the surface 11b in the shape of hollow guide the piece, which enters the boiler with the pressure tape.

La figura 4 mostra un dispositivo di decatissaggio a caldaia, la cui caldaia è formata da più contenitori 24, 25 laddove il contenitore centrale 25 è collegato a tenuta di pressione con i contenitori esterni 24 tramite corte aperture di collegamento 26. La pezza tessile 16 entra sulla chiusura la lato-entrata e in direzione della freccia su complessivamente quattro rulli di decatissaggio 21. Nel contenitore centrale 25 per coadiuvare l'effetto di decatissaggio a ogni rullo di decatissaggio è associato un nastro di pressione 22. Figure 4 shows a boiler decatizing device, the boiler of which is formed by several containers 24, 25 where the central container 25 is connected in a pressure-tight manner with the external containers 24 through short connection openings 26. The textile piece 16 enters on the closure the inlet side and in the direction of the arrow on a total of four decatizing rollers 21. In the central container 25, to assist the decatizing effect, each decatizing roller is associated with a pressure belt 22.

La figura 6 mostra infine il dispositivo di decatissaggio con due chiusure la e lb, che al posto di un rullo di decatissaggio presenta un immagazzinatore 27 per la pezza tessile 16. L'immagazzinatore 27 fa si che il tessuto 16 permanga più a lungo nell'interno 16 della caldaia 17 e quindi possa gualcirsi. Di conseguenza la pezza tessile 16 entra nella caldaia 17 con velocità più alta rispetto a quella a cui esso può uscire in corrispondenza della seconda chiusura lb. Le pressioni necessarie per il decatissaggio vengono applicate con l'ausilio della chiusura la. La disposizione di nastri di pressione per coadiuvare l'effetto di decatissaggio non è necessaria a causa della maggiore durata di permanenza di questa forma di realizzazione del dispositivo di decatissaggio secondo l'invenzione. Figure 6 finally shows the decatizing device with two closures la and lb, which instead of a decatizing roller has a storage 27 for the textile piece 16. The storage 27 causes the fabric 16 to remain longer in the inside 16 of the boiler 17 and therefore can become creased. Consequently, the textile piece 16 enters the boiler 17 at a higher speed than that at which it can exit at the second closure 1b. The pressures necessary for decatising are applied with the aid of the closure la. The arrangement of pressure tapes to assist the decatizing effect is not necessary due to the longer permanence of this embodiment of the decatizing device according to the invention.

La figura 7 mostra infine l'impiego del rullo 2 cilindrico cavo in una convenzionale pressa 31 a conca. Mediante sollecitazione a pressione del cilindro cavo 7 il rivestimento elastico 3 del rullo può essere più o meno sollevato dal rullo 2 e di conseguenza può esercitare una differenza pressione sul tessuto guidato attraverso la pressa conca. Figure 7 finally shows the use of the hollow cylindrical roller 2 in a conventional trough press 31. By means of pressure stress on the hollow cylinder 7, the elastic coating 3 of the roller can be raised more or less from the roller 2 and consequently can exert a difference in pressure on the fabric guided through the concave press.

Legenda Legend

Claims (8)

RIVENDICAZIONI 1. Dispositivo per il finissaggio, specialmente per pressare, decatizzare e fissare pezze tessili in una caldaia con almeno una chiusura, tramite la quale la pezza entra nella caldaia, e oppure fuoriesce, caratterizzato dal fatto che ogni chiusura (la, b) presenta almeno un rullo (2) cilindrico-cavo che è circondato a mantello da un rivestimento elastico (3) del rullo, laddove più passaggi (8) si estendono dal cilindro cavo (7) di ogni rullo fino alla sua superficie mantellare (9) e il cilindro cavo (7) presenta un sistema di adduzione del fluido in pressione, nonché almeno due superiici (Ila, b) a forma di conca, che circondano il rullo (rulli) concentricamente al suo rispettivamente ai suoi assi di rotazione (4) e sono reciprocamente distanziate, cosicché in direzione assiale del rullo (rulli) (2) viene formato una intercapedine (14) che sbocca nell'interno (13) della caldaia (17) e un intercapedine (15) aperta verso l'esterno. CLAIMS 1. Device for finishing, especially for pressing, decatizing and fixing textile pieces in a boiler with at least one closure, through which the piece enters the boiler, and or comes out, characterized by the fact that each closure (la, b) has at least a cylindrical-hollow roller (2) which is shelled by an elastic coating (3) of the roller, with multiple passages (8) extending from the hollow cylinder (7) of each roller to its shell surface (9) and the hollow cylinder (7) has a pressurized fluid supply system, as well as at least two basin-shaped surfaces (11a, b), which surround the roller (rollers) concentrically to its respectively its rotation axes (4) and are mutually spaced, so that in the axial direction of the roller (rollers) (2) a gap (14) is formed which opens into the interior (13) of the boiler (17) and a gap (15) open to the outside. 2. Dispositivo secondo la rivendicazione 1, caratterizzato dal fatto che il rivestimento (3) del rullo (2) sono accoppiati fra di loro con vincolo geometrico. 2. Device according to claim 1, characterized in that the coating (3) of the roller (2) are coupled together with a geometric constraint. 3 . Dispositivo secondo la rivendicazione 1 oppure 2, caratterizzato dal fatto che ogni superficie (Ila, b) a forma di conca circonda il rullo (2) su un angolo perimetrale di almeno 100°. 3. Device according to claim 1 or 2, characterized in that each basin-shaped surface (11a, b) surrounds the roller (2) on a perimeter angle of at least 100 °. 4. Dispositivo secondo una delle rivendicazioni da 1 fino a 3, caratterizzato dal fatto che esso presenta una prima chiusura (la) per l'entrata e la seconda chiusura (lb) per l'uscita del tessuto (16) nonché 1'immagazzinatore (27) per la pezza disposto all'interno della caldaia (17). Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that it has a first closure (la) for the entry and the second closure (1b) for the exit of the fabric (16) as well as the storage device ( 27) for the piece placed inside the boiler (17). 5. Dispositivo secondo la rivendicazione 4, caratterizzato dal fatto che 1'immagazzinatore (27) è una piastra, che è di sezione trasversale a forma di conca, si estende in direzione degli assi di rotazione (4) disposti parallelamente fra di loro, dei rulli (2, 5), cavi ed è disposta al di sotto delle chiusure (la, b). =. 5. Device according to claim 4, characterized in that the storage unit (27) is a plate, which has a hollow-shaped cross section, extends in the direction of the rotation axes (4) arranged parallel to each other, of the rollers (2, 5), hollows and is arranged under the closures (la, b). =. Dispositivo secondo una delle rivendicazioni da 1 fino a 5, caratterizzato dal fatto che all'interno della caldaia (17) almeno un nastro di pressione (22) senza fine, soggetto a trazione, è guidato su almeno un rullo di derattizzazione (21). Device according to one of claims 1 to 5, characterized in that inside the boiler (17) at least one endless, tensile pressure belt (22) is guided on at least one rodent roller (21). 7. Dispositivo secondo una delle rivendicazioni da 1 fino a 6, caratterizzato dal fatto che la caldaia (17) realizzata a doppia parete e l'intercapedine fra le pareti è percorsa da un agente di riscaldamento. Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that the boiler (17) made with a double wall and the space between the walls is crossed by a heating agent. 8. Rullo cilindrico-cavo per il dispositivo per il finissaggio, specialmente la pressatura, il decatissaggo ed il fissaggio di pezze tessile, caratterizzato dal fatto che un rivestimento elastico (3) del rullo circonda a mantello il rullo (2), laddove più passaggi (8) si estendono dal cilindro cavo (7) del rullo fino in corrispondenza della sua superficie mantellare (9) ed il cilindro mantellare (7) presenta un sistema di adduzione del fluido in pressione. 8. Cylindrical-hollow roller for the finishing device, especially the pressing, decatising and fixing of textile pieces, characterized by the fact that an elastic coating (3) of the roller surrounds the roller (2) like a mantle, where several passages (8) extend from the hollow cylinder (7) of the roller up to its mantle surface (9) and the mantle cylinder (7) has a system for supplying the pressurized fluid.
IT1999MI002695A 1999-09-02 1999-12-23 DEVICE FOR FINISHING TEXTILE PIECES IT1314317B1 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE19941766A DE19941766B4 (en) 1999-09-02 1999-09-02 Apparatus for equipping textile goods

Publications (3)

Publication Number Publication Date
ITMI992695A0 ITMI992695A0 (en) 1999-12-23
ITMI992695A1 true ITMI992695A1 (en) 2001-06-23
IT1314317B1 IT1314317B1 (en) 2002-12-09

Family

ID=7920513

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
IT1999MI002695A IT1314317B1 (en) 1999-09-02 1999-12-23 DEVICE FOR FINISHING TEXTILE PIECES

Country Status (2)

Country Link
DE (1) DE19941766B4 (en)
IT (1) IT1314317B1 (en)

Families Citing this family (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE10032947B4 (en) * 2000-07-06 2007-01-11 Moers Gmbh Textilmaschinen Apparatus for equipping textile goods and operating methods
ITMI20081362A1 (en) * 2008-07-24 2010-01-25 Biella Shrunk Process S A S Di Pie Tro Alberto & CONTINUOUS CYCLE FINISHING SYSTEM FOR FABRICS
CN106945347B (en) * 2017-04-19 2023-08-18 云南全心包装印刷有限公司 Stable energy-saving steam compression roller and steam energy-saving circulating system using same

Family Cites Families (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2834193A (en) * 1954-04-22 1958-05-13 Victor T Fahringer Pressure seal
DE1785460B1 (en) * 1968-09-26 1971-06-09 Drabert Soehne Decating device for tissue
DE2431900B2 (en) * 1974-07-03 1976-09-09 Kleinewefers Industrie-Companie Gmbh, 4150 Krefeld SEALING DEVICE FOR A VESSEL UNDER PRESSURE AND VACUUM PRESSURE

Also Published As

Publication number Publication date
DE19941766A1 (en) 2001-03-08
IT1314317B1 (en) 2002-12-09
DE19941766B4 (en) 2008-04-10
ITMI992695A0 (en) 1999-12-23

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FI95610C (en) Press section of a paper machine equipped with a compensating press
ITMI992695A1 (en) DEVICE FOR FINISHING TEXTILE PIECES
KR970002495B1 (en) Device for stabilization of the paper web
FI82088C (en) STOMKONSTRUKTION FOER ETT PRESSPARTI FOERSETT MED SKILDA NYP I EN PAPPERSMASKIN.
US4858448A (en) Apparatus for the continuous decating of a fabric
CA2056682A1 (en) Blow and air-conditioning device for an inverted cylinder group in the drying section of a paper machine
US6581301B1 (en) Paper drying machine
US3206869A (en) Apparatus for applying a gloss to paper in drying thereof
ITMI980204A1 (en) DEVICE ON AN UPPER CYLINDER OF THE IRONING MECHANISM OF AN IRONING MACHINE FOR TEXTILE FIBER TAPES
ITPI20010093A1 (en) METHOD AND EQUIPMENT PERFECTED FOR IRONING ON SHAPES OF FOOTWEAR ITEMS
GB1394212A (en) Device for the sterilization of packaging materials
EP1280956A1 (en) Fabric treatment apparatus comprising easily removable treatment tubes
ITTO980793A1 (en) PROCESS AND MACHINE FOR FINISHING FABRIC.
ITMI952168A1 (en) DOUBLE STRAP IRON
ITMI970236A1 (en) FINISHING MACHINE FOR ROPE OR WIDE FABRICS
ITBG970048A1 (en) ROTARY DRUM MACHINE FOR FINISHING FABRICS
HU185106B (en) Device for smoothing and drying wet cloth
DK0664764T3 (en) Stucco Folding machine
CA2650660A1 (en) Pressing arrangement
DE19533334C1 (en) Continuous wet decanting appts. with intensified surface polishing action
JPS6010554Y2 (en) Wrinkle removal processing equipment
US327599A (en) Sanfobd
FI102552B (en) Calendar
ITBG990024U1 (en) FABRIC FINISHING MACHINE
ITBG950012U1 (en) MACHINE FOR WET TREATMENT OF FABRICS