CH664639A5 - Signalling system for alerting drives of road vehicle - uses directional radio warning transmissions drawing attention to stationary hazards, or relaying signals from emergency services - Google Patents

Signalling system for alerting drives of road vehicle - uses directional radio warning transmissions drawing attention to stationary hazards, or relaying signals from emergency services Download PDF

Info

Publication number
CH664639A5
CH664639A5 CH167485A CH167485A CH664639A5 CH 664639 A5 CH664639 A5 CH 664639A5 CH 167485 A CH167485 A CH 167485A CH 167485 A CH167485 A CH 167485A CH 664639 A5 CH664639 A5 CH 664639A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
signals
alarm
vehicle
transmitter
vehicles
Prior art date
Application number
CH167485A
Other languages
French (fr)
Inventor
Eliane Schmidt
Original Assignee
Eliane Schmidt
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Eliane Schmidt filed Critical Eliane Schmidt
Priority to CH167485A priority Critical patent/CH664639A5/en
Publication of CH664639A5 publication Critical patent/CH664639A5/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G08SIGNALLING
    • G08GTRAFFIC CONTROL SYSTEMS
    • G08G1/00Traffic control systems for road vehicles
    • G08G1/09Arrangements for giving variable traffic instructions
    • G08G1/095Traffic lights

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Traffic Control Systems (AREA)

Abstract

Signals are given to drivers within a predetermined zone by alarm transmitters mounted on emergency vehicles, at un-gated railway crossings or roadside hazards. Directional radio waves are transmitted into a field extending over a defined portion of a road. Some transmitters are characteristic of the vehicles carrying them, while other transmitters may relay their signals via directive antennae to cover gaps in the radiation patterns of the prim. sources. Private vehicles carry on-board alarm receivers associated with a dashboard instrument giving visual and audible warnings which are characteristic of the signal received. ADVANTAGE - Clear information is given reliably to drivers within relevant zone only.

Description

       

  
 



   DESCRIPTION



   La présente invention concerne un dispositif de signalisation pour la transmission d'informations aux conducteurs de véhicules routiers, notamment pour les avertir d'un danger, comportant un émetteur d'alarme et une série de récepteurs, ces récepteurs étant montés chacun à bord d'un véhicule et agencés pour recevoir des signaux émis par l'émetteur d'alarme.



   D'une manière générale, les conducteurs de véhicules routiers sont avertis des dangers permanents ou occasionnels au moyen d'une signalisation stationnaire, disposée le long de la route soit d'une manière fixe, soit d'une manière temporaire. Comme ce procédé nécessite des installations souvent étendues et   comateuses,    les autorités responsables de l'exploitation du réseau routier doivent souvent renoncer à signaler certains types de dangers, notamment les dangers temporaires résultant d'un écoulement anormal du trafic, par exemple lors d'un encombrement de la chaussée d'un accident, de la présence de nappes de   brouiliiard,    etc. Dans ces circonstances particulières, les dispositifs actuels de signalisation ne permettent - pas d'informer de manière convenable les conducteurs.



   Pour les cas particuliers de véhicules dont la circulation peut constituer un danger par elle-même, il est prévu des dispositifs avertisseurs optiques et/ou acoustiques portés par ces   véhicules-là      BI    s'agit tout d'abord des véhicules dits prioritaires, qui sont équipés de feux bleus et d'un avertisseur acoustique caractéristique et qui comprennent notamment les véhicules du service du feu, de la police et les ambulances.   I1    s'agit d'autre part de véhicules assurant des transports exceptionnels, en particulier ceux qui dépassent les dimensions légales ou le tonnage maximal, et qui sont équipés d'un feu tournant jaune.

  Ce mode de signalisation est toutefois nettement insuffisant, surtout pour les véhicules prioritaires circulant à vive allure, car les signaux optiques et acoustiques émis par ces véhicules sont généralement mal perçus par les conducteurs circulant en avant du véhicule prioritaire ou dans une rue transversale. De ce fait, les véhicules prioritaires sont gênés dans leur progression, rencontrent des situations dangereuses et perdent du temps.



   On connaît encore un autre procédé pour transmettre des informations à destination de l'ensemble des conducteurs, consistant à diffuser des messages d'informations routières intercalés dans les programmes radiophoniques destinés au public, en comptant sur le fait qu'une certaine proportion des conducteurs intéressés capteront ces messages à bord de leur véhicule, notamment grâce à un décodeur automatique qui enclenche le récepteur de radio sous l'effet d'un signal annonçant le message. Même si de plus en plus de véhicules sont équipés à l'heure actuelle de récepteurs de ce genre, les possibilités d'utilisation et l'efficacité d'un tel procédé sont fortement limitées.

  En effet, comme tous les messages sont captés dans une vaste région, on est obligé de se limiter à diffuser un petit nombre de messages, présentant un intérêt très général, sinon les conducteurs renoncent à s'intéresser aux messages puisque la plupart de ceux-ci ne les concernent pas. En outre, parmi les conducteurs directement concernés, il y en a toujours certains qui ne captent pas le message parce que leur récepteur n'est pas enclenché. Il faut d'ailleurs remar  quer que ce type de transmission des informations est totalement inadapté pour signaler la circulation d'un véhicule prioritaire.



   Par conséquent, la présente invention a pour but de fournir un dispositif de signalisation permettant de transmettre aux conducteurs circulant dans une zone déterminée, d'étendue généralement restreinte, des informations simples et claires pour les avertir d'une circonstance imprévue, notamment d'un danger ou de la proximité d'un véhicule prioritaire, d'une manière sûre et sans atteindre inutilement des conducteurs circulant en dehors de cette zone.



   Dans ce but, l'invention concerne un dispositif de signalisation du type mentionné en préambule, caractérisé en ce que   émetteur    d'alarme est un émetteur directif d'ondes radio, agencé pour diffuser des signaux dans au moins un champ comprenant une partie déterminée d'une route et/ou un autre émetteur d'alarme, et en ce que chacun des récepteurs est un récepteur d'alarme associé à un instrument de bord agencé pour délivrer au conducteur des signaux avertisseurs en fonction des signaux reçus de l'émetteur d'alarme.



   La présente invention sera mieux comprise à l'aide de la description de diverses formes de réalisation et d'utilisation, donnée cidessous en référence aux dessins annexés, dans lesquels:
 la figure 1 est une vue schématique en plan représentant le dispositif selon l'invention et son utilisation;
 la figure 2 est une vue en perspective d'un instrument de bord d'un véhicule, faisant partie du dispositif selon l'invention et renfermant un récepteur d'alarme, et
 les figures 3 et 4 sont des vues schématiques en plan illustrant diverses formes de réalisation et d'utilisation du dispositif sur une autoroute.



   La fig. 1 montre une portion de réseau routier comprenant notamment des routes 1, 2 et 3, un carrefour 4 et un passage à niveau 5 d'une voie ferrée 6. Sur ce réseau circulent dans le cas présent des véhicules du service du feu 10 et une ambulance 11, qui sont des véhicules prioritaires, et des véhicules privés désignés par les références 12 à 22. Les véhicules prioritaires 10 et 11 sont équipés d'un émetteur d'alarme directif d'ondes radio 30 comprenant une antenne directive 31 qui est dirigée vers la portion de route se trouvant en avant du véhicule et qui émet un signal caractéristique d'un véhicule prioritaire, dans un espace délimité sensiblement par un cône dont l'angle d'ouverture ne dépasse pas   30 ,    afin d'éviter une propagation des signaux dans des zones complètement extérieures à la route suivie par le véhicule.

  Cependant, pour couvrir un champ d'une largeur suffisante, I'angle d'ouverture de ce cône est au moins égal à   10 .    A titre d'exemple, on a représenté en traits interrompus dans la zone du carrefour 4 un champ 32 dans lequel il est possible de capter les signaux émis par l'émetteur d'alarme 30 de   l'un    des véhicules prioritaires 10. En pratique, la longueur de ce champ peut être de l'ordre de 200 à 300 m, selon la puissance d'émission et la configuration du terrain.



   Tous les véhicules représentés sur la fig. 1, à l'exception d'un seul dont le cas sera discuté plus loin, sont équipés d'un récepteur d'alarme (non représenté) qui est agencé pour capter les signaux émis par les émetteurs d'alarme 30, c'est-à-dire les signaux caractéristiques des véhicules prioritaires 10 et 11, ainsi que d'autres signaux caractéristiques d'un danger, et qui est associé à un instrument de bord 33 représenté sur la fig. 2. Cet instrument, qui sera décrit plus loin plus en détail, sert à délivrer des signaux avertisseurs au conducteur du véhicule.



   En référence à la fig. 1, le véhicule 12 se trouve dans le champ 32 de l'émetteur d'alarme du premier véhicule 10 du service du feu et il en capte donc les signaux, de sorte que son conducteur est averti par l'instrument de bord 33. En revanche, le véhicule 13 circulant sur la même route 1 se trouve hors du champ 32; son conducteur n'est pas averti par les signaux provenant de l'émetteur 30 du véhicule prioritaire. Il en va de même pour les véhicules 14 et 15 circulant sur la route transversale 2. Pour remédier à cette lacune, il est prévu un émetteur stationnaire d'alarme 34 équipé de plusieurs antennes directives 35 dont les champs respectifs couvrent les différentes approches du carrefour 4. On a dessiné à titre d'exemple en traits interrompus un champ 36 dans lequel on peut capter les signaux émis par une des antennes de l'émetteur 34.

  Cet émetteur est par exemple disposé au-dessus du carrefour 4 et il est équipé d'un récepteur non directif qui capte les signaux caractéristiques de véhicules prioritaires, émis par les émetteurs d'alarme 30, et qui les transmet à l'émetteur d'alarme 34 pour que celui-ci les rediffuse dans plusieurs directions par des antennes 35, de manière à relayer les émetteurs 30 des véhicules prioritaires 10 ou 11 quand l'émetteur stationnaire 34 se trouve dans le champ d'action.



   D'autre part, la route 3 est équipée de deux autres émetteurs d'alarme 40, 41 agencés pour diffuser des signaux caractéristiques d'un danger, ces signaux étant différents des signaux caractéristiques d'un véhicule prioritaire. L'émetteur d'alarme 40 est installé au voisinage du passage à niveau 5 et il est commandé par un détecteur approprié signalant l'arrivée d'un convoi ferroviaire. En l'occurrence, les détecteurs servant à actionner une installation classique 42 de signalisation du passage à niveau mettent également en action l'émetteur d'alarme 40 de manière à transmettre un signal de danger au conducteur de tout véhicule 16 circulant à proximité du passage à niveau.



   L'émetteur d'alarme 41 est disposé sur un autre tronçon de la route 3, en amont d'un virage dangereux 44 dans lequel la vitesse des véhicules est limitée par un signal 45. Un détecteur radar 46 mesure la vitesse des véhicules au voisinage du signal 45 et, si cette vitesse est excessive, il enclenche l'émetteur d'alarme 41. De cette manière, le conducteur d'un véhicule 17 circulant à une vitesse qui dépasse la limite reçoit automatiquement des signaux avertisseurs de danger par son instrument de bord 33, ce qui l'incite à ralentir.



   L'émetteur d'alarme 34 placé au carrefour 4 est également agencé pour rediffuser des signaux caractéristiques de danger, en relayant par exemple un émetteur d'alarme accompagnant un convoi exceptionnel ou une balise émettrice installée temporairement par la police.



   En référence à la fig.   2,1'instrument    de bord 33 installé sur les véhicules comporte un boîtier 50 renfermant aussi le récepteur d'alarme. Ce récepteur est agencé pour capter, au moyen d'une antenne fixée par exemple contre le pare-brise du véhicule, les signaux caractéristiques des véhicules prioritaires et les signaux caractéristiques d'un danger ou d'un véhicule prioritaire, émis par les émetteurs d'alarme décrits ci-dessus. Le récepteur transmet ces signaux à l'instrument de bord 33, lequel délivre alors des signaux avertisseurs.



   Le boîtier 50, destiné à être fixé dans le tableau de bord d'un véhicule, comporte sur sa face visible par le conducteur un témoin lu   mineuxjaune    51, qui est de préférence clignotant et qui signale un danger, un témoin lumineux bleu 52 qui est de préférence également clignotant et qui signale la proximité d'un véhicule prioritaire, un avertisseur acoustique 53 constitué par exemple par un simple vibreur, et un bouton de commande 54 permettant l'interruption du signal acoustique dans certaines conditions. D'autre part l'instrument de bord 33 comporte dans le boîtier 50 un raccordement à l'alimentation électrique du véhicule, ce raccordement étant branché par la clé de contact, donc en permanence quand le véhicule circule, et un module électronique commandant les différentes fonctions de l'instrument en réponse aux signaux reçus par le récepteur d'alarme.

 

  Dans l'exemple décrit ici, ces fonctions sont au nombre de trois mais, bien entendu, le dispositif selon la présente invention permet également de remplir d'autres fonctions de signalisation.



   La première fonction de l'instrument de bord 33 consiste à délivrer au conducteur du véhicule un signal optique en fonction du signal d'alarme reçu, par l'enclenchement du voyant lumineux cli   gnotantjaune    51 ou du voyant lumineux clignotant bleu 52, selon que le signal annonce un danger ou l'approche d'un véhicule prioritaire. Ce signal avertisseur optique est enclenché par l'instrument de bord pendant toute la durée de réception du signal radio correspondant et il est prolongé pendant une durée fixe après l'interruption de la réception, par exemple pendant 5 secondes, pour pallier d'éventuelles occultations momentanées du signal radio par des obstacles  et pour laisser par exemple à un véhicule prioritaire le temps de s'éloigner.



   La seconde fonction de l'instrument de bord 33 est l'émission d'un signal acoustique à destination du conducteur du véhicule l'avertisseur 53. Ce signal est constitué par exemple par des bips, qui sont de préférence émis à des cadences et/ou à des tonalités différentes selon qu'ils doivent signaler un danger ou un véhicule prioritaire.



  En principe, la durée d'émission du signal acoustique est la même que la durée de fonctionnement des témoins clignotants 51 ou 52.



  Cependant, pour éviter d'agacer le conducteur, il est prévu une commande manuelle pour l'interruption du signal acoustique au moyen du bouton 54. Dans la forme préférée de cette commande, le bouton 54 est un bouton-poussoir dont l'actionnement interrompt le signal acoustique pendant une durée prédéterminée, après quoi le signal acoustique reprend si l'alarme continue. Selon une autre variante, le bouton 54 peut commander un commutateur de manière à sélectionner à l'avance une durée maximale d'émission du signal acoustique, par exemple 3 s, 10 s, etc. Un signal acoustique ne pourra alors être diffusé que lors d'une nouvelle alarme.



   La troisième fonction de l'instrument de bord 33 consiste à délivrer un signal optique aux autres usagers de la route, au moyen des signaux lumineux indicateurs de direction du véhicule dans lequel il est monté. L'instrument de bord 33 est simplement connecté aux circuits d'alimentation des indicateurs de direction de manière à inverser l'état de chacun d'eux, c'est-à-dire de l'allumer lorsqu'il devrait normalement être éteint et de l'éteindre lorsqu'il devrait être allumé.



  De cette façon, la fonction d'indication d'une direction, commandée par le conducteur, est maintenue puisqu'elle consiste en un clignotement des indicateurs de   l'un    des côtés du véhicule et que l'instrument de bord 33 transforme ce clignotement en un autre clignotement des mêmes indicateurs. En revanche, les indicateurs de direction qui seraient normalement éteints sont allumés par l'instrument de bord 33. ce qui est une situation anonnale qui attire l'attention des autres usagers de la route. Sur la fig. 1, cette fonction est représentée par des traits disposés en éventail en face des indicateurs de direction, situés aux quatre angles des véhicules. Des traits continus 55a indiquent un allumage continu des indicateurs de direction, tandis que des traits interrompus 55b indiquent un clignotement.



  Ainsi, sur la fig. 1, le véhicule 12 situé dans le champ 32 de   l'émet-    teur d'alarme 30 du premier véhicule prioritaire 10 a des indicateurs de direction allumés de manière continue sur le côté gauche et clignotant sur le côté droit, car le conducteur a enclenché ces indicateurs à droite pour signaler son intention de se ranger au bord de la route. Il en va de même pour le véhicule 13, situé dans le champ de l'émetteur d'alarme stationnaire 34, et pour les véhicules 18, 19 et 20 situés dans le champ d'émission des véhicules prioritaires 10 et 11.



  C'est aussi le cas du véhicule 21, qui vient de sortir du champ 36 de l'émetteur 34 et dont l'instrument de bord 33 continue donc d'émettre des signaux avertisseurs pendant une durée prédéterminée. Par contre, sur les véhicules 14, 16 et 17, le conducteur n'a pas enclenché les indicateurs de direction et ceux-ci sont tous allumés de manière continue par les signaux d'alarme. Sur le véhicule 22, circulant derrière les véhicules prioritaires 10, le récepteur d'alarme n'a capté aucun signal radio et l'instrument de bord ne délivre donc aucun signal avertisseur.



   Comme on l'a mentionné plus haut, le véhicule 15 n'est pas équipé d'un récepteur alarme et d'un instrument de bord 33 selon la présente invention et il ne capte donc pas les signaux émis par les émetteurs d'alarme, bien qu'il se trouve dans le champ 36 de l'émetteur 34. Néanmoins, son conducteur a dans son champ de vision plusieurs véhicules qui captent ces signaux, notamment les véhicules 14 et 20, et il est donc alerté par l'allumage continu des indicateurs de direction de ces véhicules, lui signalant soit un danger particulier, soit la proximité d'un véhicule prioritaire. Il en va de même pour tous les usagers de la route non équipés d'un récepteur selon l'invention, par exemple les piétons ou les cyclistes.

  Il n'est donc pas indispensable que tous les véhicules autorisés à circuler soient équipés d'un récepteur d'alarme pour que le dispositif selon l'invention soit efficace; il suffit qu'une proportion importante des véhicules automobiles en soit équipée. Il est évident que le dispositif de signalisation selon l'invention peut être complété par des avertisseurs opti   ues stationnaires tels des f11x 9Fil5; E joluiFT0ZaM lae alluf t- itll    teurs d'alarme stationnaire 34, 40 et 41 de manière à être visibles de chaque usager.



   Il faut remarquer que l'inversion des indicateurs de direction des véhicules privés fournit au conducteur d'un véhicule prioritaire une information en retour sur la réception des signaux d'alarme. Par exemple, le conducteur du véhicule prioritaire 11 peut constater que les conducteurs des véhicules 19 et 21 ont été avertis, mais pas celui du véhicule 15. Il peut alors prendre les précautions utiles pour circuler rapidement mais en sécurité.



   Bien entendu, les véhicules prioritaires 10 et   1 1    sont également équipés d'un récepteur d'alarme et d'un instrument de bord délivrant des signaux avertisseurs à leur conducteur. Il faut toutefois remarquer que, dans certains cas, cet appareillage peut délivrer des signaux avertisseurs enclenchés indirectement par l'émetteur d'alarme 30 du véhicule prioritaire lui-même, relayé par un émetteur stationnaire d'alarme 34. Ces signaux sont sans intérêt direct pour le conducteur. Pour pallier cet inconvénient, I'instrument de bord monté sur les véhicules prioritaires est associé à un émetteur-récepteur de liaison, destiné à l'échange de conversations avec les conducteurs des autres véhicules prioritaires, et éventuellement avec une centrale de coordination.

  Cet émetteur-récepteur de liaison est enclenché automatiquement par l'émetteur d'alarme du véhicule, ainsi que par l'instrument de bord en même temps que les signaux avertisseurs. De cette manière, dans le cas de la fig. 1, dès que le conducteur de l'ambulance 11 entrera dans le champ 36 de l'émetteur d'alarme 34 et recevra ainsi les signaux enclenchés par les véhicules 10 du service de feu, il entrera automatiquement en communication avec les conducteurs de ces derniers véhicules afin de déterminer leur ordre de passage dans le carrefour 4 en évitant tout accident.



  L'émetteur-récepteur de liaison mentionné ci-dessus est d'un type connu; il est agencé pour rester enclenché après la fin de la réception des signaux d'alarme et n'être déclenché que manuellement.



   Pour fournir des informations complémentaires contribuant à accroître la sécurité, I'émetteur-récepteur de liaison des véhicules prioritaires 10 et   1 1    est pourvu d'un dispositif d'évaluation et d'affichage de la distance, en fonction de l'intensité de réception de signaux radio émis par les autres véhicules prioritaires. Un tel dispositif ne permet qu'une évaluation approximative de la distance, mais il est suffisant pour signaler la proximité d'un véhicule prioritaire pouvant constituer un danger.



   La fig. 3 représente une autoroute équipée d'émetteurs stationnaires d'alarme selon la présente invention. Cette autoroute comporte une première chaussée 56, une seconde chaussée 57 et une rampe de sortie 58 issue de la première chaussée. Le long de chacune des chaussées 56 et 57, des émetteurs d'alarme 60 sont installés de manière stationnaire sur des bornes téléphoniques classiques 61 et ils sont reliés par des fils à une centrale d'exploitation de l'autoroute, comme les téléphones de secours, de manière à pouvoir être commandés individuellement à partir de cette centrale et à renvoyer à la centrale un signal indiquant le fonctionnement de l'émetteur.

  Certains des émetteurs d'alarme 60 peuvent également être commandés directement et automatiquement par un détecteur particulier, par exemple un détecteur de verglas installé en aval, de manière à diffuser des signaux de danger correspondants.

 

   La rampe de sortie 58 est évidemment à sens unique. A son extrémité, à proximité d'un signal  sens interdit  62, est installé un détecteur radar 63 associé à un émetteur d'alarme 41 du même type que l'émetteur 41 décrit en référence à la fig. 1. L'antenne directive 35 de cet émetteur est dirigée vers la rampe de sortie 58. Si un véhicule 64 s'engage en sens interdit sur la rampe de sortie, son passage devant le signal 62 est détecté par le détecteur 63 qui enclenche l'émetteur d'alarme 41 pour une durée prédéterminée, de même qu'une série d'émetteurs d'alarme 60 situés en amont le long de l'autoroute, par exemple trois émetteurs 60 dans l'exemple représenté.  



  Sur la figure, on a indiqué le fonctionnement des émetteurs d'alarme en dessinant les antennes 35 uniquement pour les émetteurs en fonctionnement. On peut remarquer que la circulation en sens interdit du véhicule 64 provoque la réception de signaux avertisseurs pour le conducteur de ce véhicule et les conducteurs des véhicules circulant sur la zone dangereuse correspondante de la première chaussée 56.



  Grâce à l'allumage continu de ses indicateurs de direction, le véhicule en infraction 64 est particulièrement bien visible des autres usagers.



   Sur la seconde chaussée 57 de l'autoroute représentée sur la fig.



  3, une ambulance 11 circule en émettant des signaux d'alarme caractéristiques d'un véhicule prioritaire. L'antenne 31 de son émetteur d'alarme 30 est dirigée en avant du véhicule, pour déclencher des signaux avertisseurs dans les véhicules se trouvant dans son champ d'émission. Pour le cas de circulation sur une autoroute, l'antenne 31 peut avantageusement être tournée légèrement vers la droite de manière que son champ d'émission s'étende uniquement sur la chaussée 57 utilisée par le véhicule prioritaire 11, sans alerter les conducteurs circulant sur l'autre chaussée 56.



   La fig. 3 montre également un hélicoptère 66 utilisé par exemple par les services de police de la circulation. L'hélicoptère 66 est équipé d'un émetteur d'alarme 67 agencé pour diffuser des signaux d'alarme en direction de la route, dans un ou plusieurs champs d'émission déterminés. Il peut s'agir de signaux avertisseurs d'un véhicule prioritaire, par exemple si l'hélicoptère 66 est utilisé pour préparer le chemin de l'ambulance 11, ou des signaux caractéristiques d'un danger, par exemple pour signaler un encombrement de l'autoroute décelé par un occupant de l'hélicoptère. En outre, l'hélicoptère 66 est équipé d'un émetteur-récepteur de liaison semblable à celui des véhicules prioritaires, afin de permettre l'échange de conversations avec les conducteurs de ces véhicules.



   La fig. 4 illustre d'autres formes de réalisation et d'utilisation du dispositif selon l'invention, sur une autoroute comportant deux chaussées 56 et 57 et une rampe d'entrée 68. Un éboulement 69 a obstrué partiellement la chaussée 57 et a provoqué un carambolage, à la suite duquel des véhicules 70 encombrent la chaussée. Par l'une des bornes téléphoniques 61, un témoin 71 a alerté la centrale 72 d'exploitation de l'autoroute, qui a alors enclenché par commande à distance plusieurs des émetteurs stationnaires d'alarme 60 installés sur les bornes téléphoniques 61 dans la zone de l'accident et en amont. Les conducteurs s'approchant de cette zone sont ainsi avertis par leur instrument de bord, délivrant des signaux de danger.

  Le dispositif selon l'invention permet de n'alerter que les conducteurs circulant sur la chaussée dangereuse 57, sans que les conducteurs circulant sur l'autre chaussée 56 reçoivent des signaux de danger.



   Dans un tel cas, un véhicule de police ou de secours est envoyé rapidement sur les lieux de l'accident, notamment pour mettre en place une signalisation d'urgence comprenant des panneaux 72 et des feux clignotants. Cependant, pour être réellement efficace sur une autoroute, cette signalisation classique doit être mise en place sur une grande distance en amont de la zone dangereuse. Grâce au dispositif selon l'invention, elle peut être limitée à la zone dangereuse elle-même, puisque les conducteurs sont avertis par avance au moyen des émetteurs stationnaires 60 télécommandés.

  En outre, le personnel de secours peut mettre en place en même temps que les panneaux 72 un ou plusieurs émetteurs mobiles d'alarme 80 pour diffuser des signaux caractéristiques d'un danger, dans n'importe quelle zone proche du lieu de l'accident, notamment sur la rampe d'entrée 68 ou dans un carrefour adjacent à cette rampe. De préférence, l'émetteur d'alarme 80 est autonome et il est installé dans une balise portable qui peut comporter également un feu clignotant.



   La fig. 4 montre un aure exemple d'utilisation du dispositif selon l'invention, dans le cas d'un transport exceptionnel sur la chaussée 56. Ce transport est effectué par un véhicule spécial 82 dont les dimensions dépassent les limites légales et qui est accompagné par deux véhicules de police 83 et 84 équipés d'un émetteur d'alarme.



  Par leurs antennes directives 31, les véhicules 83 et 84 diffusent respectivement en avant et en arrière du véhicule 82 des signaux d'alarme de danger, lesquels sont captés uniquement par les véhicules circulant sur la même chaussée 56. Bien entendu, le véhicule spécial 82 pourrait aussi être équipé d'un émetteur d'alarme diffusant des signaux vers l'avant et vers l'arrière, ce qui permettrait de se passer des véhicules de police 83 et 84. Par rapport à un dispositif classique de signalisation par un feu clignotant ou tournant jaune installé sur le véhicule spécial 82, le dispositif selon l'invention est avantageux car il n'alerte que les conducteurs circulant dans une zone bien déterminée, il est bien perçu par les conducteurs situés en avant et il n'est pas tributaire des conditions de visibilité, par exemple en cas de brouillard.



   D'une manière générale, le dispositif selon l'invention présente d'importants avantages par rapport aux dispositifs connus de signalisation. Il permet de diffuser des informations, en particulier des signaux avertisseurs, directement à l'intérieur des véhicules. Ces signaux sont perçus par les conducteurs d'une manière beaucoup plus sûre que les signaux extérieurs, spécialement quand les conditions de circulation sont difficiles en raison d'une mauvaise visibilité, d'un accident ou d'un encombrement de la chaussée.



   Un autre avantage important du dispositif est le fait que les informations sont reçues uniquement dans une zone prédéterminée qui peut être stationnaire ou mobile. Les conducteurs portant alors beaucoup plus d'attention aux signaux avertisseurs puisqu'ils savent qu'ils sont concernés par ces signaux.



   Un autre avantage réside dans la possibilité de pouvoir diffuser, par un même dispositif, plusieurs types de signaux avertisseurs, correspondant à différents types de dangers. En plus des deux types de signaux décrits ci-dessus, correspondant à des véhicules prioritaires et à d'autres dangers, on peut imaginer d'utiliser le   dispositifnotam-    ment pour faciliter la circulation urbaine, par exemple en indiquant aux conducteurs la présence d'un embouteillage en aval ou le fait qu'ils doivent ralentir pour se trouver dans une onde verte. De telles applications sont de nature à permettre une meilleure utilisation du réseau routier.



   En combinaison avec des détecteurs de vitesse, le dispositif permet d'alerter essentiellement les conducteurs circulant d'une manière dangereuse, même si c'est involontaire. De cette manière, les conducteurs sont mieux informés et mieux incités à adapter leur vitesse, dans l'intérêt de leur propre sécurité et de celle des autres usagers.



   Par ailleurs, il faut remarquer que l'installation du dispositif sur les véhicules privés, comprenant essentiellement un récepteur radio très simple et l'instrument de bord 33 produit en grande série, peut se faire pour un faible coût unitaire.

 

   En plus des diverses utilisations décrites ci-dessus, on peut envisager d'utiliser le dispositif selon l'invention de bien d'autres manières. Par exemple, un avion de tourisme équipé d'un émetteur d'alarme pourrait diffuser des signaux de danger à destination des conducteurs circulant sur une route sur laquelle l'avion devrait effectuer un atterrissage de fortune. Dans des circonstances spéciales, le dispositif pourrait être utilisé pour communiquer aux conducteurs situés dans une zone déterminée des signaux dont la signification spéciale a été convenue pour la circonstance, par exemple l'occupation complète de la partie d'un parc de stationnement vers laquelle se dirige le conducteur. 



  
 



   DESCRIPTION



   The present invention relates to a signaling device for the transmission of information to drivers of road vehicles, in particular to warn them of a danger, comprising an alarm transmitter and a series of receivers, these receivers each being mounted on board a vehicle and arranged to receive signals from the alarm transmitter.



   In general, drivers of road vehicles are warned of permanent or occasional dangers by means of stationary signs, placed along the road either permanently or temporarily. As this process requires often extensive and comatose installations, the authorities responsible for the operation of the road network must often refrain from reporting certain types of danger, in particular temporary dangers resulting from an abnormal flow of traffic, for example during a congestion on the roadway due to an accident, the presence of mists, etc. In these particular circumstances, the current signaling devices do not allow drivers to be adequately informed.



   For special cases of vehicles the circulation of which may constitute a danger in itself, optical and / or acoustic warning devices worn by these vehicles are provided. BI is first of all so-called priority vehicles, which are equipped with blue lights and a characteristic horn and which include in particular vehicles of the fire service, the police and ambulances. On the other hand, these are vehicles providing exceptional transport, in particular those which exceed the legal dimensions or the maximum tonnage, and which are equipped with a yellow rotating light.

  This signaling mode is however clearly insufficient, especially for priority vehicles traveling at high speed, because the optical and acoustic signals emitted by these vehicles are generally poorly perceived by drivers traveling in front of the priority vehicle or in a cross street. As a result, priority vehicles are hampered in their progress, encounter dangerous situations and waste time.



   Yet another method is known for transmitting information to all drivers, consisting of broadcasting traffic information messages inserted in radio programs intended for the public, counting on the fact that a certain proportion of the drivers interested will receive these messages in their vehicle, in particular thanks to an automatic decoder which activates the radio receiver under the effect of a signal announcing the message. Even if more and more vehicles are currently equipped with receivers of this kind, the possibilities of use and the efficiency of such a process are greatly limited.

  Indeed, as all the messages are received in a vast region, we are obliged to limit ourselves to broadcasting a small number of messages, which are of very general interest, otherwise the drivers give up interest in the messages since most of them these do not concern them. In addition, among the drivers directly concerned, there are always some who do not receive the message because their receiver is not switched on. It should also be noted that this type of information transmission is totally unsuitable for signaling the circulation of a priority vehicle.



   Consequently, the object of the present invention is to provide a signaling device making it possible to transmit to drivers driving in a determined area, of generally limited scope, simple and clear information to warn them of an unforeseen circumstance, in particular of a danger or the proximity of a priority vehicle, in a safe manner and without unnecessarily reaching drivers traveling outside this zone.



   To this end, the invention relates to a signaling device of the type mentioned in the preamble, characterized in that the alarm transmitter is a directional transmitter of radio waves, arranged to broadcast signals in at least one field comprising a determined part d 'a road and / or another alarm transmitter, and in that each of the receivers is an alarm receiver associated with an on-board instrument arranged to deliver to the driver warning signals as a function of the signals received from the transmitter d 'alarm.



   The present invention will be better understood with the aid of the description of various embodiments and of use, given below with reference to the appended drawings, in which:
 Figure 1 is a schematic plan view showing the device according to the invention and its use;
 FIG. 2 is a perspective view of an on-board instrument of a vehicle, forming part of the device according to the invention and containing an alarm receiver, and
 Figures 3 and 4 are schematic plan views illustrating various embodiments and use of the device on a highway.



   Fig. 1 shows a portion of the road network comprising in particular roads 1, 2 and 3, a crossroads 4 and a level crossing 5 of a railway 6. On this network circulate in the present case vehicles of the fire service 10 and a ambulance 11, which are priority vehicles, and private vehicles designated by the references 12 to 22. Priority vehicles 10 and 11 are equipped with a radio wave directional alarm transmitter 30 comprising a directive antenna 31 which is directed towards the portion of the road located in front of the vehicle and which emits a signal characteristic of a priority vehicle, in a space delimited substantially by a cone whose opening angle does not exceed 30, in order to avoid propagation of signals in areas completely outside the route followed by the vehicle.

  However, to cover a field of sufficient width, the opening angle of this cone is at least equal to 10. By way of example, there is shown in broken lines in the area of intersection 4 a field 32 in which it is possible to pick up the signals emitted by the alarm transmitter 30 from one of the priority vehicles 10. In practice , the length of this field can be of the order of 200 to 300 m, depending on the transmission power and the configuration of the terrain.



   All the vehicles shown in fig. 1, with the exception of one, the case of which will be discussed below, are equipped with an alarm receiver (not shown) which is arranged to receive the signals emitted by the alarm transmitters 30, that is ie the signals characteristic of priority vehicles 10 and 11, as well as other signals characteristic of a danger, and which is associated with an on-board instrument 33 represented in FIG. 2. This instrument, which will be described later in more detail, is used to deliver warning signals to the driver of the vehicle.



   With reference to fig. 1, the vehicle 12 is in the field 32 of the alarm transmitter of the first vehicle 10 of the fire service and it therefore receives the signals, so that its driver is warned by the on-board instrument 33. In on the other hand, the vehicle 13 traveling on the same road 1 is outside the field 32; its driver is not warned by the signals coming from the transmitter 30 of the priority vehicle. The same applies to vehicles 14 and 15 traveling on transverse road 2. To remedy this shortcoming, a stationary alarm transmitter 34 is provided, equipped with several directional antennas 35 whose respective fields cover the different approaches to the crossroads. 4. A field 36 has been drawn by way of example in dashed lines in which the signals emitted by one of the antennas of the transmitter 34 can be picked up.

  This transmitter is for example placed above the junction 4 and it is equipped with a non-directive receiver which picks up the signals characteristic of priority vehicles, emitted by the alarm transmitters 30, and which transmits them to the transmitter of alarm 34 so that the latter rebroadcast them in several directions by antennas 35, so as to relay the transmitters 30 of priority vehicles 10 or 11 when the stationary transmitter 34 is in the field of action.



   On the other hand, route 3 is equipped with two other alarm transmitters 40, 41 arranged to broadcast signals characteristic of a danger, these signals being different from the signals characteristic of a priority vehicle. The alarm transmitter 40 is installed in the vicinity of the level crossing 5 and is controlled by an appropriate detector signaling the arrival of a railway convoy. In this case, the detectors used to activate a conventional installation 42 for signaling the crossing also activate the alarm transmitter 40 so as to transmit a danger signal to the driver of any vehicle 16 traveling near the crossing. at the level.



   The alarm transmitter 41 is disposed on another section of the road 3, upstream of a dangerous turn 44 in which the speed of the vehicles is limited by a signal 45. A radar detector 46 measures the speed of the vehicles in the vicinity signal 45 and, if this speed is excessive, it activates the alarm transmitter 41. In this way, the driver of a vehicle 17 traveling at a speed which exceeds the limit automatically receives danger warning signals by his instrument edge 33, which encourages him to slow down.



   The alarm transmitter 34 placed at the crossroad 4 is also arranged to rebroadcast characteristic danger signals, by relaying for example an alarm transmitter accompanying an exceptional convoy or a transmitter beacon temporarily installed by the police.



   With reference to fig. 2,1 on-board instrument 33 installed on vehicles comprises a box 50 also containing the alarm receiver. This receiver is arranged to receive, by means of an antenna fixed for example against the windshield of the vehicle, the signals characteristic of priority vehicles and the signals characteristic of a danger or of priority vehicle, emitted by the transmitters of alarm described above. The receiver transmits these signals to the on-board instrument 33, which then delivers warning signals.



   The box 50, intended to be fixed in the dashboard of a vehicle, has on its face visible to the driver a yellow mineux read indicator 51, which is preferably flashing and which signals a danger, a blue light indicator 52 which is preferably also flashing and which signals the proximity of a priority vehicle, an acoustic warning device 53 constituted for example by a simple vibrator, and a control button 54 allowing the interruption of the acoustic signal under certain conditions. On the other hand the on-board instrument 33 comprises in the housing 50 a connection to the electrical supply of the vehicle, this connection being connected by the ignition key, therefore permanently when the vehicle is traveling, and an electronic module controlling the various instrument functions in response to signals received by the alarm receiver.

 

  In the example described here, there are three of these functions but, of course, the device according to the present invention also makes it possible to fulfill other signaling functions.



   The first function of the on-board instrument 33 is to deliver an optical signal to the driver of the vehicle as a function of the alarm signal received, by switching on the yellow warning light 51 or the blue flashing warning light 52, depending on whether the signal announces a danger or the approach of a priority vehicle. This optical warning signal is activated by the on-board instrument for the entire duration of reception of the corresponding radio signal and it is extended for a fixed period after the interruption of reception, for example for 5 seconds, to compensate for possible occultations. momentary of the radio signal by obstacles and to allow, for example, a priority vehicle time to move away.



   The second function of the on-board instrument 33 is the emission of an acoustic signal intended for the driver of the vehicle, the horn 53. This signal consists for example of beeps, which are preferably emitted at rates and / or different tones depending on whether they have to signal a danger or a priority vehicle.



  In principle, the duration of emission of the acoustic signal is the same as the duration of operation of the flashing lights 51 or 52.



  However, to avoid annoying the driver, there is a manual command for the interruption of the acoustic signal by means of the button 54. In the preferred form of this command, the button 54 is a push button whose actuation interrupts the acoustic signal for a predetermined period, after which the acoustic signal resumes if the alarm continues. According to another variant, the button 54 can control a switch so as to select in advance a maximum duration of emission of the acoustic signal, for example 3 s, 10 s, etc. An acoustic signal can only be broadcast during a new alarm.



   The third function of the on-board instrument 33 consists in delivering an optical signal to the other road users, by means of the light signals indicating the direction of the vehicle in which it is mounted. The on-board instrument 33 is simply connected to the power supply circuits of the direction indicators so as to reverse the state of each of them, i.e. to switch it on when it should normally be off and turn it off when it should be on.



  In this way, the direction indication function, controlled by the driver, is maintained since it consists of a flashing of the indicators on one of the sides of the vehicle and that the on-board instrument 33 transforms this flashing into another flash of the same indicators. On the other hand, the direction indicators which would normally be extinguished are lit by the on-board instrument 33. which is an unusual situation which attracts the attention of other road users. In fig. 1, this function is represented by lines arranged in a fan opposite the direction indicators, located at the four corners of the vehicles. Solid lines 55a indicate continuous lighting of the direction indicators, while broken lines 55b indicate flashing.



  Thus, in fig. 1, vehicle 12 located in field 32 of the alarm transmitter 30 of the first priority vehicle 10 has direction indicators lit continuously on the left side and flashing on the right side, because the driver has engaged these indicators on the right to signal his intention to pull over to the side of the road. The same goes for vehicle 13, located in the field of the stationary alarm transmitter 34, and for vehicles 18, 19 and 20 located in the emission field of priority vehicles 10 and 11.



  This is also the case of the vehicle 21, which has just left the field 36 of the transmitter 34 and whose on-board instrument 33 therefore continues to emit warning signals for a predetermined duration. On the other hand, on vehicles 14, 16 and 17, the driver did not engage the direction indicators and these are all lit continuously by the alarm signals. On vehicle 22, traveling behind priority vehicles 10, the alarm receiver has not received any radio signal and the on-board instrument therefore does not deliver any warning signal.



   As mentioned above, the vehicle 15 is not equipped with an alarm receiver and an on-board instrument 33 according to the present invention and therefore does not pick up the signals emitted by the alarm transmitters, although it is in the field 36 of the transmitter 34. However, its driver has in his field of vision several vehicles which receive these signals, in particular vehicles 14 and 20, and he is therefore alerted by the continuous ignition direction indicators for these vehicles, signaling either a particular danger or the proximity of a priority vehicle. The same applies to all road users not equipped with a receiver according to the invention, for example pedestrians or cyclists.

  It is therefore not essential that all vehicles authorized to travel be equipped with an alarm receiver for the device according to the invention to be effective; it is sufficient that a significant proportion of motor vehicles are equipped with it. It is obvious that the signaling device according to the invention can be supplemented by stationary optical warnings such as f11x 9Fil5; E joluiFT0ZaM lae alluf t- itll stationary alarm sensors 34, 40 and 41 so as to be visible to each user.



   It should be noted that reversing the direction indicators of private vehicles provides the driver of a priority vehicle with feedback on the reception of the alarm signals. For example, the driver of the priority vehicle 11 can see that the drivers of the vehicles 19 and 21 have been warned, but not the driver of the vehicle 15. He can then take the necessary precautions to move quickly but safely.



   Of course, priority vehicles 10 and 1 1 are also equipped with an alarm receiver and an on-board instrument delivering warning signals to their driver. It should however be noted that, in certain cases, this apparatus can deliver warning signals triggered indirectly by the alarm transmitter 30 of the priority vehicle itself, relayed by a stationary alarm transmitter 34. These signals are of no direct interest for the driver. To overcome this drawback, the on-board instrument mounted on priority vehicles is associated with a link transceiver, intended for the exchange of conversations with drivers of other priority vehicles, and possibly with a coordination center.

  This link transceiver is automatically activated by the vehicle's alarm transmitter and by the on-board instrument at the same time as the warning signals. In this way, in the case of FIG. 1, as soon as the driver of the ambulance 11 enters the field 36 of the alarm transmitter 34 and thus receives the signals triggered by the vehicles 10 of the fire service, he will automatically enter into communication with the drivers of the latter vehicles in order to determine their order of passage through junction 4, avoiding any accident.



  The link transceiver mentioned above is of a known type; it is designed to remain engaged after the end of reception of the alarm signals and to be triggered only manually.



   To provide additional information contributing to increasing safety, the link transmitter for priority vehicles 10 and 11 is provided with a device for evaluating and displaying the distance, according to the reception intensity. radio signals from other priority vehicles. Such a device allows only an approximate evaluation of the distance, but it is sufficient to indicate the proximity of a priority vehicle which may constitute a danger.



   Fig. 3 shows a motorway equipped with stationary alarm transmitters according to the present invention. This highway has a first carriageway 56, a second carriageway 57 and an exit ramp 58 from the first carriageway. Along each of the carriageways 56 and 57, alarm transmitters 60 are stationary on conventional telephone terminals 61 and they are connected by wires to a central operating station on the highway, such as emergency telephones , so that they can be individually controlled from this central unit and send a signal to the central unit indicating the operation of the transmitter.

  Some of the alarm transmitters 60 can also be controlled directly and automatically by a particular detector, for example an ice detector installed downstream, so as to broadcast corresponding danger signals.

 

   The exit ramp 58 is obviously one-way. At its end, near a prohibited direction signal 62, is installed a radar detector 63 associated with an alarm transmitter 41 of the same type as the transmitter 41 described with reference to FIG. 1. The directive antenna 35 of this transmitter is directed towards the exit ramp 58. If a vehicle 64 engages in the prohibited direction on the exit ramp, its passage in front of the signal 62 is detected by the detector 63 which activates the alarm transmitter 41 for a predetermined duration, as well as a series of alarm transmitters 60 located upstream along the highway, for example three transmitters 60 in the example shown.



  In the figure, the operation of the alarm transmitters has been indicated by drawing the antennas 35 only for the transmitters in operation. It can be noted that the circulation in a prohibited direction of the vehicle 64 causes the reception of warning signals for the driver of this vehicle and the drivers of the vehicles traveling on the corresponding dangerous zone of the first carriageway 56.



  Thanks to the continuous lighting of its direction indicators, the infringing vehicle 64 is particularly clearly visible to other users.



   On the second roadway 57 of the highway shown in fig.



  3, an ambulance 11 circulates by emitting alarm signals characteristic of a priority vehicle. The antenna 31 of its alarm transmitter 30 is directed in front of the vehicle, to trigger warning signals in vehicles in its emission field. In the case of traffic on a motorway, the antenna 31 can advantageously be turned slightly to the right so that its emission field extends only over the road 57 used by the priority vehicle 11, without alerting the drivers traveling on the other floor 56.



   Fig. 3 also shows a helicopter 66 used for example by the traffic police services. The helicopter 66 is equipped with an alarm transmitter 67 arranged to broadcast alarm signals in the direction of the road, in one or more determined emission fields. These may be warning signals from a priority vehicle, for example if the helicopter 66 is used to prepare the route for the ambulance 11, or signals characteristic of a danger, for example to indicate congestion of the vehicle. highway detected by an occupant of the helicopter. In addition, helicopter 66 is equipped with a link transceiver similar to that of priority vehicles, in order to allow the exchange of conversations with the drivers of these vehicles.



   Fig. 4 illustrates other embodiments and uses of the device according to the invention, on a highway comprising two carriageways 56 and 57 and an entrance ramp 68. A landslide 69 partially obstructed the carriageway 57 and caused a pile-up , as a result of which vehicles 70 clutter the road. Through one of the telephone terminals 61, a witness 71 alerted the central 72 operating the highway, which then activated by remote control several of the stationary alarm transmitters 60 installed on the telephone terminals 61 in the area of the accident and upstream. Drivers approaching this area are thus warned by their on-board instrument, issuing danger signals.

  The device according to the invention makes it possible to alert only the drivers traveling on the dangerous road 57, without the drivers traveling on the other road 56 receiving danger signals.



   In such a case, a police or rescue vehicle is quickly dispatched to the scene of the accident, in particular to set up emergency signaling comprising panels 72 and flashing lights. However, to be truly effective on a highway, this classic signage must be put in place over a large distance upstream of the danger zone. Thanks to the device according to the invention, it can be limited to the danger zone itself, since the conductors are warned in advance by means of the stationary transmitters 60 remotely controlled.

  In addition, the emergency personnel can set up at the same time as the panels 72 one or more mobile alarm transmitters 80 to broadcast signals characteristic of a danger, in any area close to the accident site. , in particular on the entry ramp 68 or in a crossroads adjacent to this ramp. Preferably, the alarm transmitter 80 is autonomous and it is installed in a portable beacon which may also include a flashing light.



   Fig. 4 shows another example of using the device according to the invention, in the case of exceptional transport on the roadway 56. This transport is carried out by a special vehicle 82 whose dimensions exceed the legal limits and which is accompanied by two police vehicles 83 and 84 fitted with an alarm transmitter.



  By their directional antennas 31, the vehicles 83 and 84 respectively broadcast in front of and behind the vehicle 82 danger alarm signals, which are received only by vehicles traveling on the same road 56. Of course, the special vehicle 82 could also be fitted with an alarm transmitter broadcasting signals towards the front and towards the rear, which would make it possible to dispense with police vehicles 83 and 84. Compared to a conventional device for signaling by a flashing light or yellow turn installed on the special vehicle 82, the device according to the invention is advantageous because it alerts only the drivers traveling in a well-defined area, it is well perceived by the drivers located in front and it is not dependent visibility conditions, for example in the event of fog.



   In general, the device according to the invention has significant advantages over known signaling devices. It makes it possible to broadcast information, in particular warning signals, directly inside vehicles. These signals are perceived by drivers in a much safer way than external signals, especially when traffic conditions are difficult due to poor visibility, an accident or a traffic congestion.



   Another important advantage of the device is the fact that the information is received only in a predetermined area which can be stationary or mobile. Drivers pay much more attention to warning signals since they know they are affected by these signals.



   Another advantage lies in the possibility of being able to broadcast, by the same device, several types of warning signals, corresponding to different types of danger. In addition to the two types of signals described above, corresponding to priority vehicles and other dangers, one can imagine using the device in particular to facilitate urban traffic, for example by indicating to drivers the presence of a traffic jam downstream or the fact that they have to slow down to find themselves in a green wave. Such applications are likely to allow better use of the road network.



   In combination with speed detectors, the device essentially alerts dangerous drivers, even if it is unintentional. In this way, drivers are better informed and better encouraged to adapt their speed, in the interest of their own safety and that of other users.



   Furthermore, it should be noted that the installation of the device on private vehicles, essentially comprising a very simple radio receiver and the on-board instrument 33 produced in large series, can be done for a low unit cost.

 

   In addition to the various uses described above, it is possible to envisage using the device according to the invention in many other ways. For example, a passenger plane equipped with an alarm transmitter could broadcast danger signals to drivers traveling on a road on which the plane should make a makeshift landing. In special circumstances, the device could be used to communicate to drivers located in a specific area signals whose special meaning has been agreed for the circumstance, for example the complete occupation of the part of a parking lot towards which directs the driver.


    

Claims (16)

REVENDICATIONS 1. Dispositif de signalisation pour la transmission d'informations aux conducteurs de véhicules routiers, notamment pour les avertir d'un danger, comportant au moins un émetteur d'alarme et une série de récepteurs montés chacun à bord d'un véhicule et agencés pour recevoir des signaux émis par l'émetteur d'alarme, caractérisé en ce que l'émetteur d'alarme (30, 34, 40, 41, 60, 67, 80) est un émetteur directif d'ondes radio, agencé pour diffuser des signaux dans au moins un champ (34, 36) comprenant une partie déterminée d'une route et/ou un autre émetteur d'alarme, et en ce que chacun des récepteurs est un récepteur d'alarme associé à un instrument de bord (33) agencé pour délivrer au conducteur des signaux avertisseurs en fonction des signaux reçus de l'émetteur d'alarme  CLAIMS  1. Signaling device for the transmission of information to drivers of road vehicles, in particular to warn them of a danger, comprising at least one alarm transmitter and a series of receivers each mounted on board a vehicle and arranged for receive signals from the alarm transmitter, characterized in that the alarm transmitter (30, 34, 40, 41, 60, 67, 80) is a directional transmitter of radio waves, arranged to broadcast signals in at least one field (34, 36) comprising a determined part of a route and / or another alarm transmitter, and in that each of the receivers is an alarm receiver associated with an on-board instrument (33 ) arranged to deliver warning signals to the driver according to the signals received from the alarm transmitter   2. 2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'émetteur d'alarme est agencé pour diffuser des signaux dans un espace (32, 36) délimité sensiblement par un cône dont l'angle d'ouverture est compris entre 10 et 30 . Device according to claim 1, characterized in that the alarm transmitter is arranged to broadcast signals in a space (32, 36) delimited substantially by a cone whose opening angle is between 10 and 30. 3. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'émetteur d'alarme (34, 40, 41, 60) est stationnaire.  3. Device according to claim 1, characterized in that the alarm transmitter (34, 40, 41, 60) is stationary. 4. Dispositif selon la revendication 3, caractérisé en ce que l'émetteur d'alarme (34) est combiné avec un récepteur agencé pour recevoir des signaux d'un autre émetteur d'alarme (30), pour constituer un émetteur relais.  4. Device according to claim 3, characterized in that the alarm transmitter (34) is combined with a receiver arranged to receive signals from another alarm transmitter (30), to constitute a relay transmitter. 5. Dispositif selon la revendication 3 ou 4, caractérisé en ce qu'il comprend une centrale de commande, reliée à un ensemble d'émetteurs d'alarme (60) pour commander de manière sélective des groupes de ces émetteurs.  5. Device according to claim 3 or 4, characterized in that it comprises a control center, connected to a set of alarm transmitters (60) for selectively controlling groups of these transmitters. 6. Dispositif selon la revendication 3, caractérisé en ce qu'il comprend un appareil de détection (46, 63) d'un danger déterminé, agencé pour enclencher un émetteur d'alarme (41) en cas d'existence de ce danger.  6. Device according to claim 3, characterized in that it comprises an apparatus for detecting (46, 63) of a determined danger, arranged to activate an alarm transmitter (41) in the event of the existence of this danger. 7. Dispositif selon la revendication 1, dans lequel l'émetteur d'alarme (30) est monté sur un véhicule prioritaire (10, 11), caractérisé en ce qu'il dirige les ondes radio vers l'avant de ce véhicule, pour avertir les usagers de la route de l'arrivée du véhicule prioritaire.  7. Device according to claim 1, in which the alarm transmitter (30) is mounted on a priority vehicle (10, 11), characterized in that it directs the radio waves towards the front of this vehicle, for warn road users of the arrival of the priority vehicle. 8. Dispositif selon une quelconque des revendications 1 à 7 apte à signaler un danger ou l'approche d'un véhicule prioritaire, caractérisé en ce que l'émetteur d'alarme (34, 67) est agencé pour émettre un premier type de signaux, correspondant au danger, et un second type de signaux. correspondant à l'approche du véhicule prioritaire.  8. Device according to any one of claims 1 to 7 able to signal a danger or the approach of a priority vehicle, characterized in that the alarm transmitter (34, 67) is arranged to emit a first type of signals , corresponding to the danger, and a second type of signal. corresponding to the approach of the priority vehicle. 9. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'instrument de bord (33) comporte des organes avertisseurs de danger (51, 53), agencés pour délivrer au conducteur au moins un signal optique et/ou au moins un signal acoustique.  9. Device according to claim 1, characterized in that the on-board instrument (33) comprises danger warning members (51, 53), arranged to deliver to the driver at least one optical signal and / or at least one acoustic signal . 10. Dispositif selon les revendications 7 et 9, caractérisé en ce que l'instrument de bord (33) comporte des organes (52, 53) avertisseurs de l'approche d'un véhicule prioritaire, agencés pour délivrer au conducteur un signal optique et/ou un signal acoustique, ces signaux étant différents des signaux délivrés par les organes avertisseurs de danger.  10. Device according to claims 7 and 9, characterized in that the on-board instrument (33) comprises members (52, 53) warning of the approach of a priority vehicle, arranged to deliver to the driver an optical signal and / or an acoustic signal, these signals being different from the signals delivered by the danger warning devices. 11. Dispositif selon la revendication 9 ou 10, caractérisé en ce que le signal optique est fourni par un témoin lumineux clignotant (51, 52) monté sur le tableau de bord du véhicule.  11. Device according to claim 9 or 10, characterized in that the optical signal is supplied by a flashing indicator light (51, 52) mounted on the dashboard of the vehicle. 12. Dispositif selon la revendication 11, caractérisé en ce que l'instrument de bord (33) est agencé pour délivrer le signal optique pendant toute la durée de réception des signaux délivrés par l'émetteur d'alarme, et pour maintenir ensuite ce signal optique pendant une durée prédéterminée.  12. Device according to claim 11, characterized in that the on-board instrument (33) is arranged to deliver the optical signal throughout the duration of reception of the signals delivered by the alarm transmitter, and to then maintain this signal optical for a predetermined period. 13. Dispositif selon la revendication 12, caractérisé en ce que l'instrument de bord (33) comporte une commande manuelle (54) agencée pour supprimer le signal acoustique pendant une durée prédéterminée.  13. Device according to claim 12, characterized in that the on-board instrument (33) comprises a manual control (54) arranged to suppress the acoustic signal for a predetermined period. 14. Dispositif selon la revendication 12, caractérisé en ce que l'instrument de bord (33) est agencé pour délivrer le signal acoustique uniquement pendant une durée prédéterminée à partir du début de l'enclenchement du signal optique.  14. Device according to claim 12, characterized in that the on-board instrument (33) is arranged to deliver the acoustic signal only for a predetermined duration from the start of the engagement of the optical signal.   15. Dispositif selon la revendication 9 QU loi P & PtP; en sue que l'instrument de bord (33) est agencé pour inverser l'état des signaux lumineux indicateurs de direction du véhicule, pendant le fonctionnement des organes avertisseurs (51, 52, 53).     15. Device according to claim 9 QU law P &PtP; en sue that the on-board instrument (33) is arranged to reverse the state of the vehicle direction indicator light signals, during the operation of the warning members (51, 52, 53). 16. Dispositif selon la revendication 7, caractérisé en ce que l'instrument de bord monté sur un véhicule prioritaire (10, 11) est associé à un émetteur-récepteur de liaison, destiné à des échanges d'informations avec d'autres véhicules prioritaires et/ou avec une centrale de coordination, et en ce que l'émeteur-récepteur de liaison est enclenché automatiquement par le fonctionnement de l'émetteur d'alarme (30) du véhicule lui-même et/ou par la réception de signaux d'alarme provenant d'autres véhicules prioritaires.  16. Device according to claim 7, characterized in that the on-board instrument mounted on a priority vehicle (10, 11) is associated with a link transceiver, intended for the exchange of information with other priority vehicles and / or with a coordination center, and in that the link transceiver is activated automatically by the operation of the alarm transmitter (30) of the vehicle itself and / or by the reception of signals d alarm from other priority vehicles.
CH167485A 1985-04-18 1985-04-18 Signalling system for alerting drives of road vehicle - uses directional radio warning transmissions drawing attention to stationary hazards, or relaying signals from emergency services CH664639A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH167485A CH664639A5 (en) 1985-04-18 1985-04-18 Signalling system for alerting drives of road vehicle - uses directional radio warning transmissions drawing attention to stationary hazards, or relaying signals from emergency services

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH167485A CH664639A5 (en) 1985-04-18 1985-04-18 Signalling system for alerting drives of road vehicle - uses directional radio warning transmissions drawing attention to stationary hazards, or relaying signals from emergency services

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH664639A5 true CH664639A5 (en) 1988-03-15

Family

ID=4215947

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH167485A CH664639A5 (en) 1985-04-18 1985-04-18 Signalling system for alerting drives of road vehicle - uses directional radio warning transmissions drawing attention to stationary hazards, or relaying signals from emergency services

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH664639A5 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0349470A2 (en) * 1988-03-30 1990-01-03 Pan-Drive S.A. Remote guidance- and information system for drivers and pedestrians in road traffic areas
WO1996004632A1 (en) * 1994-08-05 1996-02-15 Federal Signal Corporation Alerting device and system for abnormal situations
CN113920718A (en) * 2020-07-10 2022-01-11 奥迪股份公司 Vehicle driving assistance system, method, vehicle, server, and storage medium

Cited By (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0349470A2 (en) * 1988-03-30 1990-01-03 Pan-Drive S.A. Remote guidance- and information system for drivers and pedestrians in road traffic areas
EP0349470A3 (en) * 1988-03-30 1992-07-15 Pan-Drive S.A. Remote guidance- and information system for drivers and pedestrians in road traffic areas
WO1996004632A1 (en) * 1994-08-05 1996-02-15 Federal Signal Corporation Alerting device and system for abnormal situations
US5572201A (en) 1994-08-05 1996-11-05 Federal Signal Corporation Alerting device and system for abnormal situations
EP0942402A2 (en) * 1994-08-05 1999-09-15 Federal Signal Corporation System and signalling apparatus for broadcasting an emergency warning
EP0942402A3 (en) * 1994-08-05 2000-08-23 Federal Signal Corporation System and signalling apparatus for broadcasting an emergency warning
CN113920718A (en) * 2020-07-10 2022-01-11 奥迪股份公司 Vehicle driving assistance system, method, vehicle, server, and storage medium

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1351207B1 (en) Street furniture with road safety
EP0860001B1 (en) Road monitoring device
FR2943607A3 (en) Safety system for railway level crossing in national or international railway networks in railway line operating company, has transmission device transmitting information of video images and audio alarm messages to driving posts of trains
US20120194353A1 (en) Emergency vehicle notification system
EP1840860A1 (en) Method and system of detecting when a vehicle is driving in the wrong direction by means of an image-forming detector
CH664639A5 (en) Signalling system for alerting drives of road vehicle - uses directional radio warning transmissions drawing attention to stationary hazards, or relaying signals from emergency services
FR2926511A1 (en) AUTOMATIC BRAKING SYSTEM OF A VEHICLE
FR2930362A1 (en) Motor vehicle i.e. car, driver warning method for express highway, involves emitting message representing dangerous occurrence and location to reception units, and displaying alarm message on screen of display units to warn vehicle driver
EP0407300B1 (en) On board electronic anti-collision device for a vehicle
FR2699946A1 (en) Road signalling system using radio transmitters and receivers
EP0136956A2 (en) System for the detection of a predetermined obstacle on the way of a ground vehicle
FR2752635A1 (en) DANGER SIGNAL TRANSMISSION SYSTEM FOR ROAD VEHICLES
FR2855301A1 (en) Obstacle e.g. school bus, presence signaling system for use during sport event e.g. rally, has message broadcasting device transmitting alert message to interior of vehicle for driver, when message is received from other vehicles
FR3049526A1 (en) METHOD FOR CONTROLLING AUTOMATIC DISPLAY OF A PICTOGRAM REPRESENTING A SITUATION BASED ON A SIGNAL RECEIVED FROM A REMOTE TERMINAL
FR2742284A1 (en) Optical communication system for inter-vehicle communication
FR3057827A1 (en) OBSTACLE DETECTION SYSTEM ON A TRAFFIC CHAUSSEE
FR2938485A1 (en) Device for detecting two-wheeler e.g. electric scooter, in dead angle or rear side of e.g. vehicle, has transmitter mounted on two-wheeler, and lighting and/or sound device triggered when signal received by receiver exceeds threshold
FR3132971A1 (en) SAFETY SYSTEM TO LIMIT THE RISK OF COLLISION BETWEEN USERS OF A TRAFFIC SPACE
EP0566437A1 (en) Assembly of two beacons for road signalling and associated on board receiver
BE1010581A7 (en) Multi-function safety device for a vehicle
FR2790858A1 (en) Detection system, for indicating to drivers approach or presence of motor cycles or emergency vehicles, includes emitter on motor cycle and emergency vehicle and receivers on other vehicle
FR2790859A1 (en) Method for detecting approach or presence of motor cycle in road traffic comprises alarm activating by indicator and triggered when radio signal is received
FR2687820A1 (en) Device for transmitting and retransmitting the braking information for motor vehicles
LU87658A1 (en) TRANSCEIVER DEVICE, PARTICULARLY FOR VEHICLE TRAFFIC AND PEDESTRIAN SAFETY
FR3115052A1 (en) Road restraint shell

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased