CH655264A5 - Tapping appliance - Google Patents

Tapping appliance Download PDF

Info

Publication number
CH655264A5
CH655264A5 CH107984A CH107984A CH655264A5 CH 655264 A5 CH655264 A5 CH 655264A5 CH 107984 A CH107984 A CH 107984A CH 107984 A CH107984 A CH 107984A CH 655264 A5 CH655264 A5 CH 655264A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
ring
tap
driven
balls
tapping
Prior art date
Application number
CH107984A
Other languages
French (fr)
Inventor
Roland Zaugg
Original Assignee
Roland Zaugg
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Roland Zaugg filed Critical Roland Zaugg
Priority to CH107984A priority Critical patent/CH655264A5/en
Publication of CH655264A5 publication Critical patent/CH655264A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23BTURNING; BORING
    • B23B31/00Chucks; Expansion mandrels; Adaptations thereof for remote control
    • B23B31/02Chucks
    • B23B31/08Chucks holding tools yieldably
    • B23B31/083Chucks holding tools yieldably axially
    • B23B31/086Chucks holding tools yieldably axially having an overload clutch

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Percussive Tools And Related Accessories (AREA)

Abstract

The connection between the driving component (1) engaging via its shank (1a) in the spindle of a machine tool and the component (2) equipped with a tap holder clamp (3) is provided by balls (18) partially engaged in longitudinal grooves (21) of the component (1) and which are carried by a ring (11) mounted on the component (2) so that they can move axially. The ring (11) is angularly secured to the component (2) by virtue of balls (15) partially housed in pairs of longitudinal grooves (16, 17) in the component (2) and in the ring (11) respectively. When, at the end of the tapping operation, the component (2), moving axially forwards with respect to the component (1), arrives in the vicinity of the end of its travel, the balls (18) escape from the groove (21), in order angularly to release the components (1, 2). The tap can undergo no axial impact or stress because any axial force exerted on the balls (18) cannot be transmitted to it, since the ring (11) carrying the balls (18) is axially free on the component (2). <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Appareil à tarauder comprenant deux pièces solidaires l'une de l'autre angulairement, mais mobiles axialement l'une par rapport à l'autre, dont l'une, menante, est agencée de façon à être reliée à des moyens d'entraînement alors que l'autre, menée, est agencée de façon à porter un taraud, le tout de manière que, lors du taraudage, la pièce menée se déplace axialement par rapport à la pièce menante en raison de la différence entre l'avance de la pièce menante, produite par les moyens d'entraînement, et l'avance de la pièce menée, produite par l'avance naturelle du taraud, l'appareil comprenant en outre des moyens aptes à désaccoupler angulairement lesdites pièces menante et menée lorsque celles-ci occupent une position longitudinale relative située au voisinage de la fin de la course axiale de la pièce menée,

   caractérisé par le fait que lesdits moyens de désaccouplement sont constitués par une bague montée sur l'une desdites pièces de façon à pouvoir se déplacer axialement tout en en étant solidaire angulairement, cette bague portant, logée dans au moins un siège que présente sa face latérale, au moins une bille d'accouplement partiellement engagée dans une gorge longitudinale que présente l'autre pièce, de telle sorte que, lorsque la bille d'accouplement échappe à ladite gorge, à l'extrémité de celle-ci, la liaison angulaire entre les deux pièces menante et menée de l'appareil soit interrompue.



   2. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que ladite bague est portée par la pièce menée, portant le taraud, et est reliée par ladite bille à la pièce menante.



   3. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que la bille d'accouplement est soumise à l'action d'un ressort porté par ladite bague et qui tend à la déplacer radialement pour l'engager, lors du désaccouplement, dans une gorge annulaire torique ménagée dans la pièce présentant la gorge longitudinale et maintenir ainsi la bague dans une position longitudinale stable.



   4. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que ladite bague est rendue solidaire angulairement de la pièce qui la porte par au moins une bille de liaison partiellement engagée dans une gorge longitudinale de ladite pièce et dans une gorge longitudinale de ladite bague.



   5. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que ladite bague est montée sur la pièce qui la porte par l'intermédiaire de billes maintenues en place par un manchon formant cage interposé entre ladite bague et ladite pièce.



   6. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, dans lequel l'une desdites pièces est en forme de cloche,   I'autre    pièce étant constituée par un arbre engagé dans ladite cloche, caractérisé par le fait que la bague est interposée entre ledit arbre et la face intérieure de ladite cloche et est solidaire angulairement dudit arbre par rapport auquel elle est mobile axialement.



   7. Appareil à tarauder suivant la revendication 6, caractérisé par le fait que la pièce en forme de cloche est la pièce menante apte à être reliée à des moyens d'entraînement, alors que la pièce en forme d'arbre est la pièce menée portant le taraud.



   8. Appareil à tarauder suivant la revendication 4, caractérisé par le fait qu'il comprend trois billes d'accouplement disposées à 120'   le'    unes des autres et trois billes de liaison, également disposées à 120 les unes des autres, intercalées entre les billes d'accouplement.



   La présente invention a pour objet un appareil à tarauder comprenant deux pièces solidaires l'une de l'autre angulairement, mais mobiles axialement l'une par rapport à l'autre, dont l'une, menante, est agencée de façon à être reliée à des moyens d'entraînement alors que l'autre, menée, est agencée de façon à porter un taraud, le tout de manière que, lors du taraudage, la pièce menée se déplace axialement par rapport à la pièce menante en raison de la différence entre l'avance de la pièce menante, produite par les moyens d'entraînement, et l'avance de la pièce menée, produite par l'avance naturelle du taraud, l'appareil comprenant en outre des moyens aptes à désaccoupler angulairement lesdites pièces menante et menée lorsque celles-ci occupent une position longitudinale relative située au voisinage de la fin de la course axiale de la pièce menée.



   De tels appareils à tarauder sont connus en soi. Leur défaut réside dans le fait que le mécanisme de désaccouplement, qui désolidarise la pièce portant le taraud de la pièce d'entraînement en fin de course, provoque, au moment du désaccouplement, un choc qui se traduit par des sollicitations axiales auxquelles est soumis le taraud, capables d'endommager l'appareil, le taraud ou encore le filetage en voie d'usinage.



   Le but de la présente invention est de remédier à cet inconvénient en fournissant un appareil à tarauder dans lequel le mécanisme de désaccouplement ne puisse exercer aucune force axiale sur la pièce portant le taraud.



   Ce but est atteint grâce aux moyens définis dans la revendication 1.



   Le dessin représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention.



   La fig. 1 est une coupe axiale d'un appareil à tarauder en position de repos.



   La fig. 2 est une coupe de cet appareil, perpendiculaire à son axe, suivant la ligne   Il-Il    de la fig. 1, à plus petite échelle que celle-ci, et
 la fig. 3 est une coupe analogue à celle de la fig. 1, à l'échelle de la fig. 2, l'appareil étant représenté en position de désaccouplement.



   L'appareil représenté comprend une pièce menante 1, en forme de cloche, se prolongeant par une queue la constituant un emmanchement destiné à être engagé dans la broche d'une machine-outil.



  L'appareil comprend une pièce menée 2, ayant la forme générale d'un arbre, engagée dans la pièce 1, et qui est munie, à son extrémité antérieure, d'une pince 3 destinée à recevoir un taraud, non représenté.



   Un ressort à boudin 4 est engagé sur une tige 5 solidaire d'une bague d'arrêt 6 coulissant dans un chambrage 7 ménagé dans la pièce 1. Ce ressort 4 prend appui, d'une part, sur un épaulement intérieur 2a de la pièce 2 et, d'autre part, sur un écrou 10 vissé à l'extrémité de la tige 5 pour tendre à maintenir la bague 6 et la pièce 2 appliquées axialement l'une contre l'autre. Un ressort 8, prenant appui sur la bague 6 et sur la pièce 1, maintient la bague appliquée contre un manchon 9 logé dans le chambrage 7. En position de repos de l'appareil, représentée à la fig. 1, le ressort 4 maintient la pièce 2 en appui contre la bague 6 elle-même maintenue en appui contre le manchon 9 par le ressort 8.



   La pièce 2, qui est mobile axialement par rapport à la pièce 1, en est angulairement solidaire grâce à un mécanisme de liaison désaccouplable comprenant une bague 11. engagée sur la pièce 2, à l'intérieur de la pièce 1, qui se déplace axialement sur la pièce 2 par l'intermédiaire de billes 12 maintenues en place par une cage 13 formée d'un manchon interposé entre la bague 11 et la pièce 2. Cette der   mère    porte une rondelle à ressort 14, du type  Circlips  (marque déposée), qui sert de butée axiale à la bague 11. Trois billes 15, disposées à   120    les unes des autres, sont partiellement engagées à la fois dans trois gorges longitudinales 16 que présente la pièce 2 et dans trois gorges longitudinales   17.    faisant face aux gorges 16, ménagées dans la face intérieure de la bague 11.

   Ainsi celle-ci est mobile axialement le long de la pièce 2 tout en étant solidaire angulairement de celle-ci.



   La liaison, désaccouplable, entre la bague 11 et la pièce 1 est assurée par trois billes 18. disposées à   120    les unes des autres, intercalées entre les billes 15, logées dans trois sièges 19 ménagés sur la face latérale extérieure de la bague 11, et qui sont en outre partiellement engagées dans trois gorges longitudinales 21 ménagées dans la face intérieure de la pièce 1.



   Au cours du taraudage. la pièce 1, entraînée en rotation par la broche de la machine, avance avec celle-ci. La pièce 2 se déplace longitudinalement sous l'effet du taraudage même, le taraud se vissant  



  dans la pièce à usiner. Etant libre axialement, la pièce 2 peut, le cas échéant, se déplacer à une vitesse différente de celle de la pièce 1 dont les mouvements axiaux sont rigidement commandés par la machine. En fin de taraudage, l'avance de la broche de la machine, et par conséquent de la pièce 1 de l'appareil, est stoppée, mais la rotation continue, de même que l'avance de la pièce 2 sous l'effet du taraud. Il se produit alors un mouvement axial relatif entre les pièces   I    et 2.

  Lorsque la pièce 2, avec laquelle se déplacent axialement la bague 11 et les billes 18 portées par elle, parvient au voisinage de sa fin de course d'avance, dans la position représentée à la fig. 2, les billes 18 échappent aux gorges 21 dont la longueur est déterminée en conséquence, ce qui interrompt la liaison angulaire entre la bague 11, et par conséquent la pièce 2, et la pièce 1, stoppant ainsi l'avance du taraud tout en permettant à la machine de continuer sa rotation.



  Les billes viennent alors s'engager, sous l'effet de ressorts 20 interposés entre elles et la bague 11, dans une gorge annulaire torique 22 ménagée dans la pièce I sur laquelle elles roulent alors, ce qui évite tout rebond axial de la bague 11.



   Le désaccouplement s'effectue sans aucun choc ni à-coup, aucune force axiale qui pourrait être appliquée aux billes 18 ne se transmettant au taraud, puisque la bague 11 portant les billes est libre axialement sur la pièce 2 portant celui-ci. De plus, un ressort à boudin 23, en appui contre un épaulement de la pièce 2, est placé à l'avant de la bague 11 et amortit les chocs que celle-ci pourrait produire, en fin de course, si elle était projetée vers l'avant lorsque le désaccouplement a lieu.



   Enfin, il est à remarquer que l'appareil comporte un dispositif désigné d'une façon générale par 24, connu en soi, fonctionnant à l'instar d'un cliquet, permettant le retour du taraud après inversion du sens de marche de la machine. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Tapping device comprising two parts which are fixed to one another angularly, but axially movable relative to one another, one of which, leading, is arranged so as to be connected to means of drive while the other, driven, is arranged so as to carry a tap, all so that, during tapping, the driven part moves axially relative to the driving part due to the difference between the advance of the driving part, produced by the drive means, and the advance of the driven part, produced by the natural advance of the tap, the apparatus further comprising means capable of angularly uncoupling said driving and driven parts when these ci occupy a relative longitudinal position located near the end of the axial travel of the driven part,

   characterized in that said uncoupling means are constituted by a ring mounted on one of said parts so as to be able to move axially while being angularly integral therewith, this bearing ring, housed in at least one seat which has its side face , at least one coupling ball partially engaged in a longitudinal groove that the other part has, so that, when the coupling ball escapes said groove, at the end thereof, the angular connection between the two driving and led parts of the device is interrupted.



   2. Tapping device according to claim 1, characterized in that said ring is carried by the driven part, carrying the tap, and is connected by said ball to the driving part.



   3. Tapping device according to claim 1, characterized in that the coupling ball is subjected to the action of a spring carried by said ring and which tends to move it radially to engage it, during uncoupling, in an O-ring annular groove formed in the part having the longitudinal groove and thus maintain the ring in a stable longitudinal position.



   4. Tapping apparatus according to claim 1, characterized in that said ring is made angularly integral with the part which carries it by at least one connecting ball partially engaged in a longitudinal groove of said part and in a longitudinal groove of said Ring.



   5. Tapping device according to claim 1, characterized in that said ring is mounted on the part which carries it by means of balls held in place by a sleeve forming a cage interposed between said ring and said part.



   6. Tapping apparatus according to claim 1, in which one of said parts is in the shape of a bell, the other part being constituted by a shaft engaged in said bell, characterized in that the ring is interposed between said shaft and the inner face of said bell and is angularly integral with said shaft relative to which it is axially movable.



   7. Tapping apparatus according to claim 6, characterized in that the bell-shaped part is the driving part capable of being connected to drive means, while the tree-shaped part is the driven part carrying the tap.



   8. Tapping device according to claim 4, characterized in that it comprises three coupling balls arranged at 120 'from each other and three connecting balls, also arranged at 120 from each other, interposed between the coupling balls.



   The subject of the present invention is a tapping device comprising two parts which are angularly integral with one another, but axially movable relative to one another, one of which, leading, is arranged so as to be connected to drive means while the other, driven, is arranged so as to carry a tap, all so that, during tapping, the driven part moves axially relative to the driving part due to the difference between the advance of the driving part, produced by the drive means, and the advance of the driven part, produced by the natural advance of the tap, the apparatus further comprising means capable of angularly uncoupling said driving parts and driven when these occupy a relative longitudinal position located in the vicinity of the end of the axial stroke of the driven part.



   Such tapping devices are known per se. Their defect lies in the fact that the uncoupling mechanism, which separates the part carrying the tap from the drive part at the end of its travel, causes, at the time of uncoupling, a shock which results in axial stresses to which the tap, capable of damaging the device, the tap or the thread being machined.



   The object of the present invention is to remedy this drawback by providing a tapping device in which the uncoupling mechanism cannot exert any axial force on the part carrying the tap.



   This object is achieved by the means defined in claim 1.



   The drawing represents, by way of example, an embodiment of the subject of the invention.



   Fig. 1 is an axial section of a tapping device in the rest position.



   Fig. 2 is a section of this device, perpendicular to its axis, along the line Il-Il of FIG. 1, on a smaller scale than this, and
 fig. 3 is a section similar to that of FIG. 1, on the scale of FIG. 2, the device being shown in the uncoupling position.



   The device shown comprises a driving part 1, in the shape of a bell, extended by a tail constituting a fitting intended to be engaged in the spindle of a machine tool.



  The apparatus comprises a driven part 2, having the general shape of a shaft, engaged in part 1, and which is provided, at its anterior end, with a clamp 3 intended to receive a tap, not shown.



   A coil spring 4 is engaged on a rod 5 secured to a stop ring 6 sliding in a recess 7 formed in the part 1. This spring 4 is supported, on the one hand, on an internal shoulder 2a of the part 2 and, on the other hand, on a nut 10 screwed to the end of the rod 5 to tend to keep the ring 6 and the part 2 applied axially against one another. A spring 8, bearing on the ring 6 and on the part 1, keeps the ring applied against a sleeve 9 housed in the recess 7. In the device's rest position, shown in FIG. 1, the spring 4 maintains the part 2 in abutment against the ring 6 itself held in abutment against the sleeve 9 by the spring 8.



   The part 2, which is axially movable relative to the part 1, is angularly integral with it thanks to a disengageable connection mechanism comprising a ring 11. engaged on the part 2, inside the part 1, which moves axially on the part 2 by means of balls 12 held in place by a cage 13 formed by a sleeve interposed between the ring 11 and the part 2. This last mother carries a spring washer 14, of the Circlips type (registered trademark) , which serves as an axial stop for the ring 11. Three balls 15, arranged 120 from one another, are partially engaged both in three longitudinal grooves 16 presented by the part 2 and in three longitudinal grooves 17. facing the grooves 16, formed in the inner face of the ring 11.

   Thus it is axially movable along the part 2 while being angularly integral with the latter.



   The connection, which is uncouplable, between the ring 11 and the part 1 is ensured by three balls 18. arranged 120 from one another, interposed between the balls 15, housed in three seats 19 formed on the external lateral face of the ring 11, and which are also partially engaged in three longitudinal grooves 21 formed in the inner face of the part 1.



   During tapping. the part 1, driven in rotation by the spindle of the machine, advances with the latter. Part 2 moves longitudinally under the effect of the thread itself, the thread screwing



  in the workpiece. Being free axially, the part 2 can, if necessary, move at a speed different from that of the part 1, the axial movements of which are rigidly controlled by the machine. At the end of tapping, the advance of the spindle of the machine, and consequently of part 1 of the apparatus, is stopped, but the rotation continues, as does the advance of part 2 under the effect of tap. There is then a relative axial movement between parts I and 2.

  When the part 2, with which the ring 11 and the balls 18 carried by it move axially, reaches the vicinity of its advance limit switch, in the position shown in FIG. 2, the balls 18 escape the grooves 21 whose length is determined accordingly, which interrupts the angular connection between the ring 11, and therefore the part 2, and the part 1, thus stopping the advance of the tap while allowing the machine to continue its rotation.



  The balls then come to engage, under the effect of springs 20 interposed between them and the ring 11, in a toroidal annular groove 22 formed in the part I on which they then roll, which avoids any axial rebound of the ring 11 .



   The uncoupling takes place without any shock or jerk, no axial force which could be applied to the balls 18 not transmitted to the tap, since the ring 11 carrying the balls is axially free on the part 2 carrying the latter. In addition, a coil spring 23, bearing against a shoulder of the part 2, is placed at the front of the ring 11 and absorbs the shocks that the latter could produce, at the end of the race, if it was projected towards the front when uncoupling takes place.



   Finally, it should be noted that the device comprises a device generally designated by 24, known per se, operating like a ratchet, allowing the tap to return after reversing the direction of travel of the machine .


    

Claims (8)

REVENDICATIONS 1. Appareil à tarauder comprenant deux pièces solidaires l'une de l'autre angulairement, mais mobiles axialement l'une par rapport à l'autre, dont l'une, menante, est agencée de façon à être reliée à des moyens d'entraînement alors que l'autre, menée, est agencée de façon à porter un taraud, le tout de manière que, lors du taraudage, la pièce menée se déplace axialement par rapport à la pièce menante en raison de la différence entre l'avance de la pièce menante, produite par les moyens d'entraînement, et l'avance de la pièce menée, produite par l'avance naturelle du taraud, l'appareil comprenant en outre des moyens aptes à désaccoupler angulairement lesdites pièces menante et menée lorsque celles-ci occupent une position longitudinale relative située au voisinage de la fin de la course axiale de la pièce menée,  CLAIMS  1. Tapping device comprising two parts which are fixed to one another angularly, but axially movable relative to one another, one of which, leading, is arranged so as to be connected to means of drive while the other, driven, is arranged so as to carry a tap, all so that, during tapping, the driven part moves axially relative to the driving part due to the difference between the advance of the driving part, produced by the drive means, and the advance of the driven part, produced by the natural advance of the tap, the apparatus further comprising means capable of angularly uncoupling said driving and driven parts when these ci occupy a relative longitudinal position located near the end of the axial travel of the driven part, caractérisé par le fait que lesdits moyens de désaccouplement sont constitués par une bague montée sur l'une desdites pièces de façon à pouvoir se déplacer axialement tout en en étant solidaire angulairement, cette bague portant, logée dans au moins un siège que présente sa face latérale, au moins une bille d'accouplement partiellement engagée dans une gorge longitudinale que présente l'autre pièce, de telle sorte que, lorsque la bille d'accouplement échappe à ladite gorge, à l'extrémité de celle-ci, la liaison angulaire entre les deux pièces menante et menée de l'appareil soit interrompue.  characterized in that said uncoupling means are constituted by a ring mounted on one of said parts so as to be able to move axially while being angularly integral therewith, this bearing ring, housed in at least one seat which has its side face , at least one coupling ball partially engaged in a longitudinal groove that the other part has, so that, when the coupling ball escapes said groove, at the end thereof, the angular connection between the two driving and led parts of the device is interrupted. 2. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que ladite bague est portée par la pièce menée, portant le taraud, et est reliée par ladite bille à la pièce menante.  2. Tapping device according to claim 1, characterized in that said ring is carried by the driven part, carrying the tap, and is connected by said ball to the driving part. 3. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que la bille d'accouplement est soumise à l'action d'un ressort porté par ladite bague et qui tend à la déplacer radialement pour l'engager, lors du désaccouplement, dans une gorge annulaire torique ménagée dans la pièce présentant la gorge longitudinale et maintenir ainsi la bague dans une position longitudinale stable.  3. Tapping device according to claim 1, characterized in that the coupling ball is subjected to the action of a spring carried by said ring and which tends to move it radially to engage it, during uncoupling, in an annular toric groove formed in the part having the longitudinal groove and thus maintain the ring in a stable longitudinal position. 4. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que ladite bague est rendue solidaire angulairement de la pièce qui la porte par au moins une bille de liaison partiellement engagée dans une gorge longitudinale de ladite pièce et dans une gorge longitudinale de ladite bague.  4. Tapping apparatus according to claim 1, characterized in that said ring is made angularly integral with the part which carries it by at least one connecting ball partially engaged in a longitudinal groove of said part and in a longitudinal groove of said Ring. 5. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que ladite bague est montée sur la pièce qui la porte par l'intermédiaire de billes maintenues en place par un manchon formant cage interposé entre ladite bague et ladite pièce.  5. Tapping device according to claim 1, characterized in that said ring is mounted on the part which carries it by means of balls held in place by a sleeve forming a cage interposed between said ring and said part. 6. Appareil à tarauder suivant la revendication 1, dans lequel l'une desdites pièces est en forme de cloche, I'autre pièce étant constituée par un arbre engagé dans ladite cloche, caractérisé par le fait que la bague est interposée entre ledit arbre et la face intérieure de ladite cloche et est solidaire angulairement dudit arbre par rapport auquel elle est mobile axialement.  6. Tapping apparatus according to claim 1, in which one of said parts is in the shape of a bell, the other part being constituted by a shaft engaged in said bell, characterized in that the ring is interposed between said shaft and the inner face of said bell and is angularly integral with said shaft relative to which it is axially movable. 7. Appareil à tarauder suivant la revendication 6, caractérisé par le fait que la pièce en forme de cloche est la pièce menante apte à être reliée à des moyens d'entraînement, alors que la pièce en forme d'arbre est la pièce menée portant le taraud.  7. Tapping apparatus according to claim 6, characterized in that the bell-shaped part is the driving part capable of being connected to drive means, while the tree-shaped part is the driven part carrying the tap. 8. Appareil à tarauder suivant la revendication 4, caractérisé par le fait qu'il comprend trois billes d'accouplement disposées à 120' le' unes des autres et trois billes de liaison, également disposées à 120 les unes des autres, intercalées entre les billes d'accouplement.  8. Tapping device according to claim 4, characterized in that it comprises three coupling balls arranged at 120 'from each other and three connecting balls, also arranged at 120 from each other, interposed between the coupling balls. La présente invention a pour objet un appareil à tarauder comprenant deux pièces solidaires l'une de l'autre angulairement, mais mobiles axialement l'une par rapport à l'autre, dont l'une, menante, est agencée de façon à être reliée à des moyens d'entraînement alors que l'autre, menée, est agencée de façon à porter un taraud, le tout de manière que, lors du taraudage, la pièce menée se déplace axialement par rapport à la pièce menante en raison de la différence entre l'avance de la pièce menante, produite par les moyens d'entraînement, et l'avance de la pièce menée, produite par l'avance naturelle du taraud, l'appareil comprenant en outre des moyens aptes à désaccoupler angulairement lesdites pièces menante et menée lorsque celles-ci occupent une position longitudinale relative située au voisinage de la fin de la course axiale de la pièce menée.  The subject of the present invention is a tapping device comprising two parts which are angularly integral with one another, but axially movable relative to one another, one of which, leading, is arranged so as to be connected to drive means while the other, driven, is arranged so as to carry a tap, all so that, during tapping, the driven part moves axially relative to the driving part due to the difference between the advance of the driving part, produced by the drive means, and the advance of the driven part, produced by the natural advance of the tap, the apparatus further comprising means capable of angularly uncoupling said driving parts and driven when these occupy a relative longitudinal position located near the end of the axial travel of the driven part. De tels appareils à tarauder sont connus en soi. Leur défaut réside dans le fait que le mécanisme de désaccouplement, qui désolidarise la pièce portant le taraud de la pièce d'entraînement en fin de course, provoque, au moment du désaccouplement, un choc qui se traduit par des sollicitations axiales auxquelles est soumis le taraud, capables d'endommager l'appareil, le taraud ou encore le filetage en voie d'usinage.  Such tapping devices are known per se. Their defect lies in the fact that the uncoupling mechanism, which separates the part carrying the tap from the drive part at the end of its travel, causes, at the time of uncoupling, a shock which results in axial stresses to which the tap, capable of damaging the device, the tap or the thread being machined. Le but de la présente invention est de remédier à cet inconvénient en fournissant un appareil à tarauder dans lequel le mécanisme de désaccouplement ne puisse exercer aucune force axiale sur la pièce portant le taraud.  The object of the present invention is to remedy this drawback by providing a tapping device in which the uncoupling mechanism cannot exert any axial force on the part carrying the tap. Ce but est atteint grâce aux moyens définis dans la revendication 1.  This object is achieved by the means defined in claim 1. Le dessin représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention.  The drawing represents, by way of example, an embodiment of the subject of the invention. La fig. 1 est une coupe axiale d'un appareil à tarauder en position de repos.  Fig. 1 is an axial section of a tapping device in the rest position. La fig. 2 est une coupe de cet appareil, perpendiculaire à son axe, suivant la ligne Il-Il de la fig. 1, à plus petite échelle que celle-ci, et la fig. 3 est une coupe analogue à celle de la fig. 1, à l'échelle de la fig. 2, l'appareil étant représenté en position de désaccouplement.  Fig. 2 is a section of this device, perpendicular to its axis, along the line Il-Il of FIG. 1, on a smaller scale than this, and  fig. 3 is a section similar to that of FIG. 1, on the scale of FIG. 2, the device being shown in the uncoupling position. L'appareil représenté comprend une pièce menante 1, en forme de cloche, se prolongeant par une queue la constituant un emmanchement destiné à être engagé dans la broche d'une machine-outil.  The device shown comprises a driving part 1, in the shape of a bell, extended by a tail constituting a fitting intended to be engaged in the spindle of a machine tool. L'appareil comprend une pièce menée 2, ayant la forme générale d'un arbre, engagée dans la pièce 1, et qui est munie, à son extrémité antérieure, d'une pince 3 destinée à recevoir un taraud, non représenté. The apparatus comprises a driven part 2, having the general shape of a shaft, engaged in part 1, and which is provided, at its anterior end, with a clamp 3 intended to receive a tap, not shown. Un ressort à boudin 4 est engagé sur une tige 5 solidaire d'une bague d'arrêt 6 coulissant dans un chambrage 7 ménagé dans la pièce 1. Ce ressort 4 prend appui, d'une part, sur un épaulement intérieur 2a de la pièce 2 et, d'autre part, sur un écrou 10 vissé à l'extrémité de la tige 5 pour tendre à maintenir la bague 6 et la pièce 2 appliquées axialement l'une contre l'autre. Un ressort 8, prenant appui sur la bague 6 et sur la pièce 1, maintient la bague appliquée contre un manchon 9 logé dans le chambrage 7. En position de repos de l'appareil, représentée à la fig. 1, le ressort 4 maintient la pièce 2 en appui contre la bague 6 elle-même maintenue en appui contre le manchon 9 par le ressort 8.  A coil spring 4 is engaged on a rod 5 secured to a stop ring 6 sliding in a recess 7 formed in the part 1. This spring 4 is supported, on the one hand, on an internal shoulder 2a of the part 2 and, on the other hand, on a nut 10 screwed to the end of the rod 5 to tend to keep the ring 6 and the part 2 applied axially against one another. A spring 8, bearing on the ring 6 and on the part 1, keeps the ring applied against a sleeve 9 housed in the recess 7. In the device's rest position, shown in FIG. 1, the spring 4 maintains the part 2 in abutment against the ring 6 itself held in abutment against the sleeve 9 by the spring 8. La pièce 2, qui est mobile axialement par rapport à la pièce 1, en est angulairement solidaire grâce à un mécanisme de liaison désaccouplable comprenant une bague 11. engagée sur la pièce 2, à l'intérieur de la pièce 1, qui se déplace axialement sur la pièce 2 par l'intermédiaire de billes 12 maintenues en place par une cage 13 formée d'un manchon interposé entre la bague 11 et la pièce 2. Cette der mère porte une rondelle à ressort 14, du type Circlips (marque déposée), qui sert de butée axiale à la bague 11. Trois billes 15, disposées à 120 les unes des autres, sont partiellement engagées à la fois dans trois gorges longitudinales 16 que présente la pièce 2 et dans trois gorges longitudinales 17. faisant face aux gorges 16, ménagées dans la face intérieure de la bague 11.  The part 2, which is axially movable relative to the part 1, is angularly integral with it thanks to a disengageable connection mechanism comprising a ring 11. engaged on the part 2, inside the part 1, which moves axially on the part 2 by means of balls 12 held in place by a cage 13 formed by a sleeve interposed between the ring 11 and the part 2. This last mother carries a spring washer 14, of the Circlips type (registered trademark) , which serves as an axial stop for the ring 11. Three balls 15, arranged 120 from one another, are partially engaged both in three longitudinal grooves 16 presented by the part 2 and in three longitudinal grooves 17. facing the grooves 16, formed in the inner face of the ring 11. Ainsi celle-ci est mobile axialement le long de la pièce 2 tout en étant solidaire angulairement de celle-ci.  Thus it is axially movable along the part 2 while being angularly integral with the latter. La liaison, désaccouplable, entre la bague 11 et la pièce 1 est assurée par trois billes 18. disposées à 120 les unes des autres, intercalées entre les billes 15, logées dans trois sièges 19 ménagés sur la face latérale extérieure de la bague 11, et qui sont en outre partiellement engagées dans trois gorges longitudinales 21 ménagées dans la face intérieure de la pièce 1.  The connection, which is uncouplable, between the ring 11 and the part 1 is ensured by three balls 18. arranged 120 from one another, interposed between the balls 15, housed in three seats 19 formed on the external lateral face of the ring 11, and which are also partially engaged in three longitudinal grooves 21 formed in the inner face of the part 1. Au cours du taraudage. la pièce 1, entraînée en rotation par la broche de la machine, avance avec celle-ci. La pièce 2 se déplace longitudinalement sous l'effet du taraudage même, le taraud se vissant **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  During tapping. the part 1, driven in rotation by the spindle of the machine, advances with the latter. Part 2 moves longitudinally under the effect of the thread itself, the thread screwing ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH107984A 1984-03-05 1984-03-05 Tapping appliance CH655264A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH107984A CH655264A5 (en) 1984-03-05 1984-03-05 Tapping appliance

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH107984A CH655264A5 (en) 1984-03-05 1984-03-05 Tapping appliance

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH655264A5 true CH655264A5 (en) 1986-04-15

Family

ID=4201970

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH107984A CH655264A5 (en) 1984-03-05 1984-03-05 Tapping appliance

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH655264A5 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0720886A1 (en) * 1995-01-09 1996-07-10 Daishowa Seiki Co., Ltd. Tapper mechanism

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0720886A1 (en) * 1995-01-09 1996-07-10 Daishowa Seiki Co., Ltd. Tapper mechanism

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2481625A1 (en) TOOL HOLDER WITH TOOL POSITION CORRECTING MECHANISM
EP0779132B1 (en) Apparatus for attaching fasteners
EP0097602A1 (en) Gauge for checking the depth of a hole
CH655264A5 (en) Tapping appliance
EP1883486B1 (en) Tool-holder chuck for equipping a rotating machine, in particular of the impact wrench type
FR2532572A1 (en) HEAD HOLDER FOR MACHINE TOOL
BE498191A (en) THRUST-TORQUE CONTROL DEVICE FOR ROTATING TOOLS
EP3451079A1 (en) Device for orienting a valve for a timepiece
BE553234A (en)
BE898143A (en) A recovery of the position of a recess in a relatively large part, in particular of sheet metal.
FR2511632A1 (en) TIGHTENING CHUCK, IN PARTICULAR FOR DRILLING TOOLS UNDER PERCUSSION
CH647968A5 (en) Rotary rest
FR2566494A1 (en) BRAKE CYLINDER APPARATUS AND GAME REGENER MECHANISM IN PARTICULAR FOR RAILWAY VEHICLES
EP0314544B1 (en) Chuck, especially for automatically advancing machines
FR2720024A1 (en) Hand tool for removing assembly bolts
FR2671995A1 (en) Device for machining the wall or edge of a hole pierced beforehand
CH403442A (en) Feeding device for automatic lathe with sliding headstock
EP0113304B2 (en) Tap holder
CH252863A (en) Mechanical device allowing two moving parts to be moved relative to each other.
FR2612440A1 (en) WHEEL CUTTING DEVICE
CH376865A (en) Automatic screwdriver
CH270600A (en) Bar feeder for automatic lathe.
BE461478A (en)
CH293180A (en) Centrifugal regulator for timepiece.
EP0231852A2 (en) Chuck with means for regulating the position of a tool

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased