CH644081A5 - Device for folding the tabs of a folding-box cut-out - Google Patents

Device for folding the tabs of a folding-box cut-out Download PDF

Info

Publication number
CH644081A5
CH644081A5 CH737681A CH737681A CH644081A5 CH 644081 A5 CH644081 A5 CH 644081A5 CH 737681 A CH737681 A CH 737681A CH 737681 A CH737681 A CH 737681A CH 644081 A5 CH644081 A5 CH 644081A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
folding
legs
box
propellers
cutout
Prior art date
Application number
CH737681A
Other languages
French (fr)
Inventor
Rene Ducret
Original Assignee
Bobst Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Bobst Sa filed Critical Bobst Sa
Priority to CH737681A priority Critical patent/CH644081A5/en
Publication of CH644081A5 publication Critical patent/CH644081A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B31MAKING ARTICLES OF PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER; WORKING PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER
    • B31BMAKING CONTAINERS OF PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER
    • B31B50/00Making rigid or semi-rigid containers, e.g. boxes or cartons
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B31MAKING ARTICLES OF PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER; WORKING PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER
    • B31BMAKING CONTAINERS OF PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER
    • B31B50/00Making rigid or semi-rigid containers, e.g. boxes or cartons
    • B31B50/26Folding sheets, blanks or webs
    • B31B50/262Folding sheets, blanks or webs involving folding, leading, or trailing flaps of blanks
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B31MAKING ARTICLES OF PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER; WORKING PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER
    • B31BMAKING CONTAINERS OF PAPER, CARDBOARD OR MATERIAL WORKED IN A MANNER ANALOGOUS TO PAPER
    • B31B50/00Making rigid or semi-rigid containers, e.g. boxes or cartons
    • B31B50/26Folding sheets, blanks or webs
    • B31B50/52Folding sheets, blanks or webs by reciprocating or oscillating members, e.g. fingers
    • B31B50/54Folding sheets, blanks or webs by reciprocating or oscillating members, e.g. fingers operating on moving material

Abstract

The device comprises a series of variable-flexibility rods (30) arranged side by side in the same plane and held at their ends in supports (22 and 23) fixed against a sole-plate (21). The variable-flexibility rods are constituted by a tubular sleeve (41) through which passes a cable (45), the ends of which are fitted with an adjustment screw (44) engaging in bushes (42) crimped onto the tubular sleeve (41). Springs (43) acting in conjunction with the adjustment washers (collars) (57) enable the flexibility of the tubular sleeve (41) to be modified. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Dispositif pour plier les pattes d'une découpe de boîte pliante, comprenant des transporteurs latéraux inférieurs et supérieurs, un transporteur central inférieur et des moyens pour plier les pattes composées antérieures et postérieures de la découpe de boîte pliante, caractérisé en ce que les moyens pour plier les pattes composées de la découpe de boîte pliante comprennent des plieurs déformables (13, 14, 54, 55) constitués par plusieurs tiges à flexibilité variable (30) disposées côte à côte dans un même plan et en ce que les tiges à flexibilité variable (30) sont disposées dans les alésages (29) de deux supports (22 et 23) solidaires d'une semelle (21) suspendue à une traverse (10).



   2. Dispositif selon la revendication I, caractérisé en ce que les tiges à flexibilité variable sont constituées par un manchon tubulaire (41) en fil d'acier enroulé revêtu d'une gaine en matière plastique résistant au frottement équipé de moyens pour limiter son déplacement vertical et pour modifier sa flexibilité.



   3. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que les moyens pour limiter le déplacement vertical et pour modifier la flexibilité du manchon tubulaire (41) sont constitués par un câble (45) passant à l'intérieur dudit manchon tubulaire (41) et dont les extrémités sont munies d'une vis de réglage s'engageant dans une douille (42) fixée à chacune des extrémités dudit manchon tubulaire (41) et par des ressorts (43) s'appuyant d'une part contre ladite douille (42) et d'autrepart contre un canon de réglage (57).



   4. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que le manchon tubulaire est constitué par un tube de matière plastique souple.



   La présente invention a pour objet un dispositif pour plier les pattes d'une découpe de boîte pliante, notamment une découpe de boîte en carton, comprenant des transporteurs latéraux inférieurs et supérieurs, un transporteur central inférieur et des moyens pour plier les pattes composées antérieures et postérieures de la découpe.



   On connait déjà des dispositifs de ce genre qui sont utilisés pour effectuer le pliage des pattes d'une découpe de boîte pliante possédant des pattes simples et des pattes composées.



  Cette sorte de découpe de boîte pliante sert généralement à confectionner ce que les spécialistes appellent une boîte à fond automatique ou boîte à quatre ou six points de colle, ces dernières correspondant à une boîte pâtissière, par exemple (boîte à tourte). L'un des dispositifs connus, pour plier les pattes d'une boîte à fond automatique est constitué de crochets disposés chacun dans l'axe de passage de chacune des pattes antérieure et postérieure de la découpe. Les crochets destinés au pliage des pattes antérieures sont semblables à ceux décrits dans le brevet CH 383 140 et les crochets destinés au pliage des pattes postérieures sont du type de ceux décrits dans le brevet CH 464671.

  Le pliage des pattes antérieure et postérieure s'effectue pendant le mouvement linéaire de la découpe qui est entraînée par des transporteurs inférieur et supérieur placés de façon à ce que le retournement des pattes, lors du pliage, ne soit pas perturbé. Généralement, on place les transporteurs à proximité de la ligne de refoulage longitudinale de la patte à plier dans un premier temps et ensuite, on dispose les transporteurs suivants de l'autre côté de cette ligne de refoulage, c'est-à-dire dans l'axe de la patte venant d'être pliée de manière à libérer l'espace réservé au pliage dans un deuxième temps, d'une autre patte.

  Lors du pliage d'une patte composée avant, le crochet travaille conjointement avec une hélice de pliage destinée, pendant le mouvement d'avancement de la découpe, à retourner dans une direction opposée au sens d'avancement de la découpe une partie de cette patte composée. L'hélice a aussi pour fonction de maintenir la patte composée complète en position sensiblement horizontale lors du déplacement de la découpe. Ces opérations successives sont bien connues des spécialistes de la fabrication des boîtes pliantes et des cartonniers en général, mais ceux-ci sont souvent gênés, pendant l'utilisation des dispositifs du genre de celui décrit ci-avant. En effet, les hélices de pliage utilisées sont réalisées en métal ou, dans certains cas, en bois.



  Ces hélices de pliage ne conviennent pas pour toutes les grandeurs de pattes et il est nécessaire d'employer plusieurs hélices différentes correspondant chacune à une gamme de formats de pattes bien définis. Cet état de fait a pour conséquence que lors d'un changement de travail, par exemple, du pliage d'une découpe ayant de petites pattes au pliage d'une découpe ayant des pattes plus grandes, I'utilisateur de la machine est obligé de se livrer à un travail de démontage et de réglage des hélices déjà montées sur la machine. Il est évident que ces opérations ont une influence néfaste sur le temps de réglage de la machine et que, partant, le prix de revient de la boîte terminée est, lui aussi, touché par l'allongement du temps total de réglage nécessité par l'échange et le réglage des hélices de pliage.



   La présente invention a pour but d'apporter une solution au problème posé par l'existence des hélices de pliage, tout en réduisant de façon appréciable le temps d'immobilisation de la machine provoqué par le remplacement et le réglage desdites hélices de pliage, au moment du changement de format de la découpe de boîte devant être pliée.



   Pour ce faire, I'invention est définie par la revendication 1.



   Une forme d'exécution du dispositif selon l'invention sera décrite ci-après, à titre d'exemple, à l'aide du dessin annexé, dans lequel:
 la fig. I est une vue de côté d'une station de pliage des pattes avant et arrière d'une découpe de boîte pliante,
 la fig. 2 est une vue en coupe selon II-II de la figure 1,
 la fig. 3 est une vue selon A de la figure 2,
 la fig. 4 est une vue en coupe selon IV-IV de la figure 2 et
 la fig. 5 est une vue en plan d'une découpe de boîte pliante.



   La fig. I est une vue de côté d'une station de pliage des pattes avant 1 et arrière 2 d'une découpe de boîte pliante 3. La découpe de boîte pliante 3 est maintenue et transportée par des convoyeurs inférieurs 4, 5 respectivement 6, coopérant avec des convoyeurs supérieurs 7 et 8 (voir fig. 2). Deux traverses 9 et 10 sont disposées au-dessus des convoyeurs supérieurs 7 et 8. Ces traverses 9 et 10 s'étendent transversalement entre deux bâtis latéraux (non représentés) et sont destinées à supporter les moyens de pliage des pattes avant 1 et arrière 2 des découpes de boîtes plaintes 3. Le moyen de pliage des pattes avant 1 est composé de deux crochets   Il    et 12 et de deux plieurs déformables 13 et 14. Chaque crochet 11, respectivement 12, est relié à son organe de rappel 15 à l'aide d'un levier 16.

   L'organe de rappel 15 comprend une tige 17 s'engageant dans une noix de fixation 18 traversée par une barre 19 fixée à l'une de ses extrémités dans un support 20 monté de façon à pouvoir être déplacé, puis bloqué en position le long de la traverse 10. Chaque plieur déformable 13, respectivement 14, est constitué par une semelle 21 sur la face inférieure de laquelle sont montés deux supports 22 et 23. Ces supports 22 et 23 sont fixés à la semelle 21 à l'aide des vis 24. Une tige 25 est soudée sur la face supérieure de la semelle 21. La tige 25 traverse une noix de fixation 26 réalisée suivant la même construction que la noix de fixation 18. La noix de fixation 26 est traversée par une tige 27 fixée à l'une des extrémités dans un support 28 identique au support 20. Les deux supports 22  



  et 23 présentent dans leur zone inférieure une série d'alésages 29 aménagés dans les canons de réglage 57 (voir fig. 4) et au travers desquels passent des tiges à flexibilité variable 30.



  Dans l'exemple considéré on a placé côte à côte dans un même plan six tiges à flexibilité variable 30, mais il est bien évident qu'on peut soit réduire, soit augmenter ce nombre, sans pour autant changer le fonctionnement du dispositif. Une tablette 31 est placée au-dessous de chaque plieur déformable 14, respectivement 15, de façon à favoriser l'opération de pliage de la patte 1. La tablette 31 est constituée d'un fer équerre fixé aux convoyeurs inférieurs 6, respectivement 4, à l'aide des vis 32.



   La fig. 3 est une vue selon A de la figure 2 représentant la disposition des tiges à flexibilité variable, lors de l'opération de pliage de la patte 1. Les tiges à flexibilité variable 30a sont plus ou moins cintrées sous l'effet de poussée provoqué par le pliage de la patte 1. La tige à flexibilité variable 30 se trouvant placée à proximité du refoulage 33 de la découpe étant évidemment celle qui sera la moins sollicitée se cintrera beaucoup moins que la tige à flexibilité variable 30b se trouvant placée à proximité de l'extrémité 34 du refoulage diagonal 35 de la patte 1 (voir fig. 5).

  Après que la découpe de boîte pliante 3 aura été acheminée sur toute la longueur du plieur déformable 14, la patte I sera pliée en ayant pivoté  en arrière  autour du refoulage 36, tandis que la partie 37 de la patte 1 sera pliée en ayant pivoté  en avant  autour du refoulage diagonal 35 de la patte 1.



   Dans le même temps, la partie 38 de la patte 1 aura aussi été pliée en pivotant  en avant , cela sous l'action de l'autre plieur déformable 13 placé en regard du plieur déformable 14. Le support 22 des plieurs déformables 13 et 14 est équipé d'un guide échancré 39 assurant l'introduction de la patte 1 pliée sous le guide de maintien 40 (voir fig. 1) fixé contre le support 22 des plieurs déformables 13 et 14.



   La fig. 4 est une coupe selon IV-IV de la figure 2 et représente en détail la construction de l'une des tiges à flexibilité variable 30. La tige à flexibilité variable 30 se compose d'un manchon tubulaire 41 qui peut être avantageusement constitué, par exemple, par de la gaine de câble de vélo revêtue d'une matière plastique résistant au frottement ou simplement par un tube de matière plastique souple. Le manchon tubulaire 41 est muni à chacune de ses extrémités d'une douille 42 qui est fixée à chacune desdites extrémités par sertissage. Chaque douille 42 est sertie sur le manchon tubulaire 41 après le montage sur celui-ci des ressorts 43 et des supports 22 et 23. La douille 42 possède un filetage intérieur dans lequel vient se loger la vis de réglage 44.

  Pour modifier la flexibilité de la tige à flexibilité variable, on utilise un câble 45 passant à l'intérieur du manchon tubulaire 41. Le câble 45 possède des arrêts 46 à chacune de ses extrémités. Ces arrêts 46 sont fixés par soudure au câble 45 et s'engagent dans les logements 47 des vis de réglage 44. Les ressorts 43 sont destinés à rappeler dans sa position initiale la tige à flexibilité variable 30 après chaque opération de pliage, ainsi qu'à modifier sa flexibilité. Pour ce faire, les ressorts 43 prennent appui d'une part contre les douilles 42 et d'autre part contre l'une des faces d'un canon de réglage 57 vissé dans les supports 22 et 23. Pour  raidir  la tige à flexibilité variable 30, on peut aussi tendre le câble 45. L'action de tendre plus ou moins le câble 45 permet également de limiter le déplacement vertical de la tige à flexibilité variable 30.

  La découpe de boîte 3 représentée par la fig. 5 possède également des pattes arrières 2 qu'il est nécessaire de plier aussi lors de son avance au travers de la machine. Pour réaliser l'opération de pliage de la patte arrière 2 et de ses pattes 48 et 49, on a recours à un organe rotatif de pliage 50 attaquant la patte 2 depuis l'arrière et par en-dessous. Le mouvement imparti à l'organe rotatif de pliage 50 permet au crochet 51 de plier la patte 2 en la faisant pivoter autour du refoulage 52. Le pliage des parties 48 et 49 s'effectue quant à lui autour des refoulages diagonaux 53.



   Pour assurer le pliage des parties 48 et 49 de la découpe de boîte 3, on utilise deux plieurs déformables 54 et 55 placés en regard l'un de l'autre. Les plieurs déformables 54 et 55 sont conçus de la même façon que les plieurs déformables 13 et 14 décrits ci-avant et ils sont fixés à l'aide d'éléments semblables sur la traverse 9. La découpe de boîte 3 pliée est reprise entre les convoyeurs 4 et 56 à sa sortie des plieurs déformables 54 et 55.



   L'utilisateur a ainsi en main un dispositif qui lui facilitera le travail sur la machine pliant les découpes et qui, fait non négligeable, lui permettra de réduire dans une grande mesure le temps de réglage et de préparation de la machine pliant les découpes, ce qui augmentera le temps destiné à la production effective des boîtes pliantes. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Device for folding the legs of a folding box blank, comprising lower and upper lateral conveyors, a lower central conveyor and means for folding the front and rear compound legs of the folding box blank, characterized in that the means for folding the legs made up of the folding box cutout include deformable folders (13, 14, 54, 55) constituted by several rods with variable flexibility (30) arranged side by side in the same plane and in that the rods with variable flexibility (30) are arranged in the bores (29) of two supports (22 and 23) integral with a sole (21) suspended from a crosspiece (10).



   2. Device according to claim I, characterized in that the rods with variable flexibility consist of a tubular sleeve (41) of coiled steel wire coated with a sheath of friction-resistant plastic material equipped with means for limiting its displacement vertical and to modify its flexibility.



   3. Device according to claim 2, characterized in that the means for limiting the vertical displacement and for modifying the flexibility of the tubular sleeve (41) consist of a cable (45) passing inside said tubular sleeve (41) and the ends of which are provided with an adjusting screw engaging in a bushing (42) fixed to each end of said tubular sleeve (41) and by springs (43) bearing on the one hand against said bushing (42 ) and on the other hand against an adjustment barrel (57).



   4. Device according to claim 2, characterized in that the tubular sleeve is constituted by a flexible plastic tube.



   The present invention relates to a device for folding the legs of a folding box cutout, in particular a cardboard box cutout, comprising lower and upper lateral conveyors, a lower central conveyor and means for folding the front compound legs and posterior of the cut.



   Devices of this type are already known which are used for folding the legs of a folding box cutout having simple legs and compound legs.



  This kind of folding box cutout is generally used to make what specialists call an automatic bottom box or box with four or six glue dots, the latter corresponding to a pastry box, for example (pie box). One of the known devices for folding the legs of an automatic bottom box consists of hooks each arranged in the axis of passage of each of the front and rear legs of the cutout. The hooks intended for folding the front legs are similar to those described in patent CH 383,140 and the hooks intended for folding the rear legs are of the type described in patent CH 464671.

  The folding of the front and rear legs is carried out during the linear movement of the cut which is driven by lower and upper conveyors placed so that the turning of the legs, during folding, is not disturbed. Generally, the carriers are placed near the longitudinal delivery line of the tab to be folded first and then, the following carriers are placed on the other side of this delivery line, that is to say in the axis of the tab having just been folded so as to free the space reserved for folding in a second step, from another tab.

  When folding a front compound tab, the hook works in conjunction with a folding propeller intended, during the cutting advance movement, to return in a direction opposite to the cutting advancement direction part of this tab composed. The propeller also has the function of maintaining the complete compound lug in a substantially horizontal position when the cut is moved. These successive operations are well known to specialists in the manufacture of folding boxes and cardboard boxes in general, but these are often hampered during the use of devices of the kind described above. Indeed, the folding propellers used are made of metal or, in some cases, of wood.



  These folding propellers are not suitable for all leg sizes and it is necessary to use several different propellers, each corresponding to a range of well defined leg formats. This state of affairs has the consequence that when changing a job, for example, from folding a blank having small legs to folding a blank having larger legs, the user of the machine is obliged to engage in dismantling and adjusting the propellers already mounted on the machine. It is obvious that these operations have a harmful influence on the setting time of the machine and that, consequently, the cost price of the finished box is also affected by the lengthening of the total setting time required by the exchange and adjustment of the folding propellers.



   The present invention aims to provide a solution to the problem posed by the existence of folding propellers, while appreciably reducing the downtime of the machine caused by the replacement and adjustment of said folding propellers, at when the format of the box blank to be folded is changed.



   To do this, the invention is defined by claim 1.



   An embodiment of the device according to the invention will be described below, by way of example, using the appended drawing, in which:
 fig. I is a side view of a station for folding the front and rear legs of a folding box cutout,
 fig. 2 is a sectional view along II-II of FIG. 1,
 fig. 3 is a view along A of FIG. 2,
 fig. 4 is a sectional view along IV-IV of FIG. 2 and
 fig. 5 is a plan view of a folding box blank.



   Fig. I is a side view of a station for folding the front 1 and rear legs 2 of a folding box cutout 3. The folding box cutout 3 is maintained and transported by lower conveyors 4, 5 and 6 respectively, cooperating with upper conveyors 7 and 8 (see fig. 2). Two crosspieces 9 and 10 are arranged above the upper conveyors 7 and 8. These crosspieces 9 and 10 extend transversely between two lateral frames (not shown) and are intended to support the means for folding the front legs 1 and rear 2 cutouts of complaint boxes 3. The means of folding the front legs 1 is composed of two hooks II and 12 and two deformable folders 13 and 14. Each hook 11, respectively 12, is connected to its return member 15 to the using a lever 16.

   The return member 15 comprises a rod 17 engaging in a fixing nut 18 traversed by a bar 19 fixed at one of its ends in a support 20 mounted so that it can be moved, then locked in position along of the crosspiece 10. Each deformable folder 13, respectively 14, is constituted by a sole 21 on the underside of which are mounted two supports 22 and 23. These supports 22 and 23 are fixed to the sole 21 using screws 24. A rod 25 is welded to the upper face of the sole 21. The rod 25 passes through a fixing nut 26 made according to the same construction as the fixing nut 18. The fixing nut 26 is crossed by a rod 27 fixed to one of the ends in a support 28 identical to the support 20. The two supports 22



  and 23 have in their lower zone a series of bores 29 arranged in the adjustment barrels 57 (see FIG. 4) and through which rods with variable flexibility 30 pass.



  In the example considered, six variable flexibility rods 30 are placed side by side in the same plane, but it is obvious that this number can either be reduced or increased, without however changing the operation of the device. A shelf 31 is placed below each deformable folder 14, respectively 15, so as to promote the folding operation of the tab 1. The shelf 31 consists of a square iron fixed to the lower conveyors 6, respectively 4, using screws 32.



   Fig. 3 is a view along A of FIG. 2 showing the arrangement of the rods with variable flexibility, during the folding operation of the tab 1. The rods with variable flexibility 30a are more or less bent under the pushing effect caused by folding the tab 1. The variable flexibility rod 30 being placed near the delivery 33 of the cutout being obviously the one that will be the least stressed will bend much less than the variable flexibility rod 30b being placed near the end 34 of the diagonal delivery 35 of the tab 1 (see fig. 5).

  After the folding box blank 3 has been routed over the entire length of the deformable folder 14, the tab I will be folded by having pivoted back around the delivery 36, while the part 37 of the tab 1 will be folded by having pivoted in front around the diagonal delivery 35 of the tab 1.



   At the same time, the part 38 of the leg 1 will also have been folded by pivoting forward, this under the action of the other deformable folder 13 placed opposite the deformable folder 14. The support 22 of the deformable folders 13 and 14 is equipped with a notched guide 39 ensuring the introduction of the tab 1 folded under the retaining guide 40 (see fig. 1) fixed against the support 22 of the deformable folders 13 and 14.



   Fig. 4 is a section on IV-IV of FIG. 2 and shows in detail the construction of one of the rods with variable flexibility 30. The rod with variable flexibility 30 consists of a tubular sleeve 41 which can advantageously be constituted, by for example, by bicycle cable sheath coated with a friction-resistant plastic material or simply by a flexible plastic tube. The tubular sleeve 41 is provided at each of its ends with a sleeve 42 which is fixed to each of said ends by crimping. Each sleeve 42 is crimped onto the tubular sleeve 41 after the springs 43 and the supports 22 and 23 have been mounted thereon. The sleeve 42 has an internal thread in which the adjusting screw 44 is housed.

  To modify the flexibility of the variable flexibility rod, a cable 45 is used which passes inside the tubular sleeve 41. The cable 45 has stops 46 at each of its ends. These stops 46 are fixed by welding to the cable 45 and engage in the housings 47 of the adjustment screws 44. The springs 43 are intended to return the variable flexibility rod 30 to its initial position after each folding operation, as well as to change its flexibility. To do this, the springs 43 bear on the one hand against the bushings 42 and on the other hand against one of the faces of an adjustment barrel 57 screwed into the supports 22 and 23. To stiffen the rod with variable flexibility 30, the cable 45 can also be stretched. The action of more or less stretching the cable 45 also makes it possible to limit the vertical displacement of the rod with variable flexibility 30.

  The box cutout 3 shown in FIG. 5 also has rear legs 2 which it is necessary to also fold when advancing through the machine. To perform the folding operation of the rear leg 2 and its legs 48 and 49, use is made of a rotary folding member 50 attacking the leg 2 from the rear and from below. The movement imparted to the rotary folding member 50 allows the hook 51 to fold the tab 2 by pivoting it around the delivery 52. The folding of the parts 48 and 49 is carried out around the diagonal delivery 53.



   To ensure the folding of the parts 48 and 49 of the box blank 3, two deformable folders 54 and 55 are used which are placed opposite one another. The deformable folders 54 and 55 are designed in the same way as the deformable folders 13 and 14 described above and they are fixed with similar elements on the crosspiece 9. The cutout of the folded box 3 is taken up between the conveyors 4 and 56 at its exit from the deformable folders 54 and 55.



   The user thus has in hand a device which will facilitate his work on the machine folding the cutouts and which, which is not negligible, will allow him to reduce to a great extent the time of adjustment and preparation of the machine folding the cutouts, which will increase the time for the actual production of the folding boxes.


    

Claims (4)

REVENDICATIONS 1. Dispositif pour plier les pattes d'une découpe de boîte pliante, comprenant des transporteurs latéraux inférieurs et supérieurs, un transporteur central inférieur et des moyens pour plier les pattes composées antérieures et postérieures de la découpe de boîte pliante, caractérisé en ce que les moyens pour plier les pattes composées de la découpe de boîte pliante comprennent des plieurs déformables (13, 14, 54, 55) constitués par plusieurs tiges à flexibilité variable (30) disposées côte à côte dans un même plan et en ce que les tiges à flexibilité variable (30) sont disposées dans les alésages (29) de deux supports (22 et 23) solidaires d'une semelle (21) suspendue à une traverse (10).  CLAIMS  1. Device for folding the legs of a folding box blank, comprising lower and upper lateral conveyors, a lower central conveyor and means for folding the front and rear compound legs of the folding box blank, characterized in that the means for folding the legs made up of the folding box cutout include deformable folders (13, 14, 54, 55) constituted by several rods with variable flexibility (30) arranged side by side in the same plane and in that the rods with variable flexibility (30) are arranged in the bores (29) of two supports (22 and 23) integral with a sole (21) suspended from a crosspiece (10). 2. Dispositif selon la revendication I, caractérisé en ce que les tiges à flexibilité variable sont constituées par un manchon tubulaire (41) en fil d'acier enroulé revêtu d'une gaine en matière plastique résistant au frottement équipé de moyens pour limiter son déplacement vertical et pour modifier sa flexibilité.  2. Device according to claim I, characterized in that the rods with variable flexibility consist of a tubular sleeve (41) of coiled steel wire coated with a sheath of friction-resistant plastic material equipped with means for limiting its displacement vertical and to modify its flexibility. 3. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que les moyens pour limiter le déplacement vertical et pour modifier la flexibilité du manchon tubulaire (41) sont constitués par un câble (45) passant à l'intérieur dudit manchon tubulaire (41) et dont les extrémités sont munies d'une vis de réglage s'engageant dans une douille (42) fixée à chacune des extrémités dudit manchon tubulaire (41) et par des ressorts (43) s'appuyant d'une part contre ladite douille (42) et d'autrepart contre un canon de réglage (57).  3. Device according to claim 2, characterized in that the means for limiting the vertical displacement and for modifying the flexibility of the tubular sleeve (41) consist of a cable (45) passing inside said tubular sleeve (41) and the ends of which are provided with an adjusting screw engaging in a bushing (42) fixed to each end of said tubular sleeve (41) and by springs (43) bearing on the one hand against said bushing (42 ) and on the other hand against an adjustment barrel (57). 4. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que le manchon tubulaire est constitué par un tube de matière plastique souple.  4. Device according to claim 2, characterized in that the tubular sleeve is constituted by a flexible plastic tube. La présente invention a pour objet un dispositif pour plier les pattes d'une découpe de boîte pliante, notamment une découpe de boîte en carton, comprenant des transporteurs latéraux inférieurs et supérieurs, un transporteur central inférieur et des moyens pour plier les pattes composées antérieures et postérieures de la découpe.  The present invention relates to a device for folding the legs of a folding box cutout, in particular a cardboard box cutout, comprising lower and upper lateral conveyors, a lower central conveyor and means for folding the front compound legs and posterior of the cut. On connait déjà des dispositifs de ce genre qui sont utilisés pour effectuer le pliage des pattes d'une découpe de boîte pliante possédant des pattes simples et des pattes composées.  Devices of this type are already known which are used for folding the legs of a folding box cutout having simple legs and compound legs. Cette sorte de découpe de boîte pliante sert généralement à confectionner ce que les spécialistes appellent une boîte à fond automatique ou boîte à quatre ou six points de colle, ces dernières correspondant à une boîte pâtissière, par exemple (boîte à tourte). L'un des dispositifs connus, pour plier les pattes d'une boîte à fond automatique est constitué de crochets disposés chacun dans l'axe de passage de chacune des pattes antérieure et postérieure de la découpe. Les crochets destinés au pliage des pattes antérieures sont semblables à ceux décrits dans le brevet CH 383 140 et les crochets destinés au pliage des pattes postérieures sont du type de ceux décrits dans le brevet CH 464671. This kind of folding box cutout is generally used to make what specialists call an automatic bottom box or box with four or six glue dots, the latter corresponding to a pastry box, for example (pie box). One of the known devices for folding the legs of an automatic bottom box consists of hooks each arranged in the axis of passage of each of the front and rear legs of the cutout. The hooks intended for folding the front legs are similar to those described in patent CH 383,140 and the hooks intended for folding the rear legs are of the type described in patent CH 464671. Le pliage des pattes antérieure et postérieure s'effectue pendant le mouvement linéaire de la découpe qui est entraînée par des transporteurs inférieur et supérieur placés de façon à ce que le retournement des pattes, lors du pliage, ne soit pas perturbé. Généralement, on place les transporteurs à proximité de la ligne de refoulage longitudinale de la patte à plier dans un premier temps et ensuite, on dispose les transporteurs suivants de l'autre côté de cette ligne de refoulage, c'est-à-dire dans l'axe de la patte venant d'être pliée de manière à libérer l'espace réservé au pliage dans un deuxième temps, d'une autre patte. The folding of the front and rear legs is carried out during the linear movement of the cut which is driven by lower and upper conveyors placed so that the turning of the legs, during folding, is not disturbed. Generally, the carriers are placed near the longitudinal delivery line of the tab to be folded first and then, the following carriers are placed on the other side of this delivery line, that is to say in the axis of the tab having just been folded so as to free the space reserved for folding in a second step, from another tab. Lors du pliage d'une patte composée avant, le crochet travaille conjointement avec une hélice de pliage destinée, pendant le mouvement d'avancement de la découpe, à retourner dans une direction opposée au sens d'avancement de la découpe une partie de cette patte composée. L'hélice a aussi pour fonction de maintenir la patte composée complète en position sensiblement horizontale lors du déplacement de la découpe. Ces opérations successives sont bien connues des spécialistes de la fabrication des boîtes pliantes et des cartonniers en général, mais ceux-ci sont souvent gênés, pendant l'utilisation des dispositifs du genre de celui décrit ci-avant. En effet, les hélices de pliage utilisées sont réalisées en métal ou, dans certains cas, en bois. When folding a front compound tab, the hook works in conjunction with a folding propeller intended, during the cutting advance movement, to return in a direction opposite to the cutting advancement direction part of this tab composed. The propeller also has the function of maintaining the complete compound lug in a substantially horizontal position when the cut is moved. These successive operations are well known to specialists in the manufacture of folding boxes and cardboard boxes in general, but these are often hampered during the use of devices of the kind described above. Indeed, the folding propellers used are made of metal or, in some cases, of wood. Ces hélices de pliage ne conviennent pas pour toutes les grandeurs de pattes et il est nécessaire d'employer plusieurs hélices différentes correspondant chacune à une gamme de formats de pattes bien définis. Cet état de fait a pour conséquence que lors d'un changement de travail, par exemple, du pliage d'une découpe ayant de petites pattes au pliage d'une découpe ayant des pattes plus grandes, I'utilisateur de la machine est obligé de se livrer à un travail de démontage et de réglage des hélices déjà montées sur la machine. Il est évident que ces opérations ont une influence néfaste sur le temps de réglage de la machine et que, partant, le prix de revient de la boîte terminée est, lui aussi, touché par l'allongement du temps total de réglage nécessité par l'échange et le réglage des hélices de pliage. These folding propellers are not suitable for all leg sizes and it is necessary to use several different propellers, each corresponding to a range of well defined leg formats. This state of affairs has the consequence that when changing a job, for example, from folding a blank having small legs to folding a blank having larger legs, the user of the machine is obliged to engage in dismantling and adjusting the propellers already mounted on the machine. It is obvious that these operations have a harmful influence on the setting time of the machine and that, consequently, the cost price of the finished box is also affected by the lengthening of the total setting time required by the exchange and adjustment of the folding propellers. La présente invention a pour but d'apporter une solution au problème posé par l'existence des hélices de pliage, tout en réduisant de façon appréciable le temps d'immobilisation de la machine provoqué par le remplacement et le réglage desdites hélices de pliage, au moment du changement de format de la découpe de boîte devant être pliée.  The present invention aims to provide a solution to the problem posed by the existence of folding propellers, while appreciably reducing the downtime of the machine caused by the replacement and adjustment of said folding propellers, at when the format of the box blank to be folded is changed. Pour ce faire, I'invention est définie par la revendication 1.  To do this, the invention is defined by claim 1. Une forme d'exécution du dispositif selon l'invention sera décrite ci-après, à titre d'exemple, à l'aide du dessin annexé, dans lequel: la fig. I est une vue de côté d'une station de pliage des pattes avant et arrière d'une découpe de boîte pliante, la fig. 2 est une vue en coupe selon II-II de la figure 1, la fig. 3 est une vue selon A de la figure 2, la fig. 4 est une vue en coupe selon IV-IV de la figure 2 et la fig. 5 est une vue en plan d'une découpe de boîte pliante.  An embodiment of the device according to the invention will be described below, by way of example, using the appended drawing, in which:  fig. I is a side view of a station for folding the front and rear legs of a folding box cutout,  fig. 2 is a sectional view along II-II of FIG. 1,  fig. 3 is a view along A of FIG. 2,  fig. 4 is a sectional view along IV-IV of FIG. 2 and  fig. 5 is a plan view of a folding box blank. La fig. I est une vue de côté d'une station de pliage des pattes avant 1 et arrière 2 d'une découpe de boîte pliante 3. La découpe de boîte pliante 3 est maintenue et transportée par des convoyeurs inférieurs 4, 5 respectivement 6, coopérant avec des convoyeurs supérieurs 7 et 8 (voir fig. 2). Deux traverses 9 et 10 sont disposées au-dessus des convoyeurs supérieurs 7 et 8. Ces traverses 9 et 10 s'étendent transversalement entre deux bâtis latéraux (non représentés) et sont destinées à supporter les moyens de pliage des pattes avant 1 et arrière 2 des découpes de boîtes plaintes 3. Le moyen de pliage des pattes avant 1 est composé de deux crochets Il et 12 et de deux plieurs déformables 13 et 14. Chaque crochet 11, respectivement 12, est relié à son organe de rappel 15 à l'aide d'un levier 16.  Fig. I is a side view of a station for folding the front 1 and rear legs 2 of a folding box cutout 3. The folding box cutout 3 is maintained and transported by lower conveyors 4, 5 and 6 respectively, cooperating with upper conveyors 7 and 8 (see fig. 2). Two crosspieces 9 and 10 are arranged above the upper conveyors 7 and 8. These crosspieces 9 and 10 extend transversely between two lateral frames (not shown) and are intended to support the means for folding the front legs 1 and rear 2 cutouts of complaint boxes 3. The means of folding the front legs 1 is composed of two hooks II and 12 and two deformable folders 13 and 14. Each hook 11, respectively 12, is connected to its return member 15 to the using a lever 16. L'organe de rappel 15 comprend une tige 17 s'engageant dans une noix de fixation 18 traversée par une barre 19 fixée à l'une de ses extrémités dans un support 20 monté de façon à pouvoir être déplacé, puis bloqué en position le long de la traverse 10. Chaque plieur déformable 13, respectivement 14, est constitué par une semelle 21 sur la face inférieure de laquelle sont montés deux supports 22 et 23. Ces supports 22 et 23 sont fixés à la semelle 21 à l'aide des vis 24. Une tige 25 est soudée sur la face supérieure de la semelle 21. La tige 25 traverse une noix de fixation 26 réalisée suivant la même construction que la noix de fixation 18. La noix de fixation 26 est traversée par une tige 27 fixée à l'une des extrémités dans un support 28 identique au support 20. Les deux supports 22 **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  The return member 15 comprises a rod 17 engaging in a fixing nut 18 traversed by a bar 19 fixed at one of its ends in a support 20 mounted so that it can be moved, then locked in position along of the crosspiece 10. Each deformable folder 13, respectively 14, is constituted by a sole 21 on the underside of which are mounted two supports 22 and 23. These supports 22 and 23 are fixed to the sole 21 using screws 24. A rod 25 is welded to the upper face of the sole 21. The rod 25 passes through a fixing nut 26 made according to the same construction as the fixing nut 18. The fixing nut 26 is crossed by a rod 27 fixed to one of the ends in a support 28 identical to the support 20. The two supports 22 ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH737681A 1981-11-17 1981-11-17 Device for folding the tabs of a folding-box cut-out CH644081A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH737681A CH644081A5 (en) 1981-11-17 1981-11-17 Device for folding the tabs of a folding-box cut-out

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH737681A CH644081A5 (en) 1981-11-17 1981-11-17 Device for folding the tabs of a folding-box cut-out

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH644081A5 true CH644081A5 (en) 1984-07-13

Family

ID=4324155

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH737681A CH644081A5 (en) 1981-11-17 1981-11-17 Device for folding the tabs of a folding-box cut-out

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH644081A5 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3712522A1 (en) * 1986-04-18 1987-10-22 Bobst Sa DEVICE FOR FOLDING AND HOLDING THE TABLES OF A FOLDING BOX CUT
DE102004042529A1 (en) * 2004-09-02 2006-03-23 Mayr-Melnhof Karton Ag Apparatus and method for processing paper or cardboard blanks
CN103922181A (en) * 2014-04-10 2014-07-16 江苏东方印务有限公司 Time-saving and labor-saving corrugated board bottom hooking device good in folding effect

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE3712522A1 (en) * 1986-04-18 1987-10-22 Bobst Sa DEVICE FOR FOLDING AND HOLDING THE TABLES OF A FOLDING BOX CUT
FR2597399A1 (en) * 1986-04-18 1987-10-23 Bobst Sa DEVICE FOR FOLDING AND MAINTAINING THE LEGS OF A BOX CUT
DE102004042529A1 (en) * 2004-09-02 2006-03-23 Mayr-Melnhof Karton Ag Apparatus and method for processing paper or cardboard blanks
CN103922181A (en) * 2014-04-10 2014-07-16 江苏东方印务有限公司 Time-saving and labor-saving corrugated board bottom hooking device good in folding effect

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0577496B1 (en) Compact collapsible push chair for children
EP0401088A1 (en) Foldable push-chair for a child
FR2499039A1 (en) DEVICE FOR INSERTING SHEET PACKETS INTO A WORKING MACHINE
FR1450568A (en) Process for attaching labels to elementary bag-shaped packaging
EP0248700B1 (en) Packaging machine for &#34;american&#34; boxes
FR2546024A1 (en) APPARATUS FOR AUTOMATICALLY MOUNTING CHIP-TYPE CIRCUIT ELEMENTS ON PRINTED CIRCUIT BOARDS
FR2497643A1 (en) FOLDING TRAILER TABLE
FR2485416A1 (en) FEEDING DEVICE FOR BAR MATERIAL ON LATHES AND OTHER SIMILAR MACHINES, COMPRISING DIFFERENT SUPPORTS WHICH REMAIN AUTOMATICALLY AT THE SAME DISTANCE FROM EACH OTHER
CH620884A5 (en)
CH644081A5 (en) Device for folding the tabs of a folding-box cut-out
FR2491727A1 (en) IMPROVED FOLDABLE WIRE GUIDE FOR FISHING RODS
EP0987095B1 (en) Retractable central feeding device in a folding-glueing machine
EP0371919A1 (en) Sewing machine
CH683849A5 (en) Device to have a handle of a thread through the eye of a sewing needle and sewing machine equipped with such a device.
EP0692185A1 (en) Haymaking machine, especially a swather with controled fork-carrying arms
FR2664127A1 (en) AGRICULTURAL MACHINE, ESPECIALLY AN ANDAINEUSE OF PLANTS, WITH ADJUSTABLE WORKING WIDTH.
EP0708194A1 (en) Ironing board
EP0412873A1 (en) Folding table
CH666858A5 (en) DEVICE FOR FOLDING AND HOLDING THE LEGS OF A BOX CUT.
FR2466562A1 (en) TEMPLET FOR TUBULAR ARTICLE OF THE GENRE TRICOT
EP0359616B1 (en) Closing machine for containers
EP0219444B1 (en) Log-splitting machine with a rotatable conical splitting member
WO2004009446A2 (en) Machine and for packaging objects in a flexible tubular film
FR2777253A1 (en) Child&#39;s folding pushchair
FR2643347A1 (en) Device for conveying components with or without turning-over with a view to stacking them in at least one container

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased