CH640152A5 - Capillary micropipette - Google Patents

Capillary micropipette Download PDF

Info

Publication number
CH640152A5
CH640152A5 CH108180A CH108180A CH640152A5 CH 640152 A5 CH640152 A5 CH 640152A5 CH 108180 A CH108180 A CH 108180A CH 108180 A CH108180 A CH 108180A CH 640152 A5 CH640152 A5 CH 640152A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
rod
micropipette
pipette
actuating rod
piston
Prior art date
Application number
CH108180A
Other languages
French (fr)
Inventor
Manfred Aberle
Original Assignee
Pharmed Sa
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Pharmed Sa filed Critical Pharmed Sa
Priority to CH108180A priority Critical patent/CH640152A5/en
Publication of CH640152A5 publication Critical patent/CH640152A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01LCHEMICAL OR PHYSICAL LABORATORY APPARATUS FOR GENERAL USE
    • B01L3/00Containers or dishes for laboratory use, e.g. laboratory glassware; Droppers
    • B01L3/02Burettes; Pipettes
    • B01L3/021Pipettes, i.e. with only one conduit for withdrawing and redistributing liquids
    • B01L3/0217Pipettes, i.e. with only one conduit for withdrawing and redistributing liquids of the plunger pump type

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Clinical Laboratory Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Devices For Use In Laboratory Experiments (AREA)

Abstract

The micropipette comprises an actuating stem (2) movable axially in relation to the pipette body (1) and arranged so as to drive in rotation a stop screw (14) adjustably limiting the stroke of the plunger (7) in the capillary tube (3). The adjustment rotation of the stem (2) is displayed by means of a digital counter (11, 12, 13) through which the stem (2) also passes and which is actuated by the rotation of the latter. An overstroke of the actuating stem (2) makes it possible to release the stem of the plunger (8) when the plunger is replaced. The capacity adjustment and display can be very precise and the handling of the pipette as a whole is greatly simplified. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Micropipette à capillaire comportant un corps de pipette, une tige d'actionnement montée de façon axialement déplaçable dans ledit corps, un tube capillaire dont une extrémité est fixée dans ledit corps, et un piston disposé de façon déplaçable dans ledit tube capillaire et muni d'une tige de piston dont l'extrémité libre est fixée dans un organe de retenue solidaire de la tige d'actionnement, caractérisée en ce que la tige d'actionnement (2) est montée dans le corps de pipette   ( I )    de façon à pouvoir tourner autour de son axe et est couplée de façon rotative avec un écrou d'arrêt (14) à filetage extérieur engagé dans une partie tubulaire (15) à filetage intérieur du corps de pipette, ledit écrou formant une butée déplaçable axialement par la rotation de la tige d'actionnement pour limiter la course de celle-ci, de façon réglable,

   dans un sens de son déplacement axial, une butée fixe (17) étant solidaire du corps de pipette pour limiter le déplacement axial de la tige d'actionnement dans l'autre sens et en ce que la tige d'actionnement est couplée, d'autre part, de façon rotative, avec un élément d'entraînement   (1 t)    d'un compteur numérique (11 à 13), de sorte que l'indication de ce compteur fournit une mesure de volume correspondant à la course du piston (7) entre les deux positions extrêmes de la tige d'actionnement.



   2. Micropipette selon la revendication 1, caractérisée en ce que la tige d'actionnement est munie, à son extrémité située à l'intérieur du corps de pipette, dudit organe de retenue (9) pour l'extrémité de piston (8) et est agencée pour pouvoir être déplacée axialement, contre la force d'un ressort de surcourse (19), au-delà de sa position extrême inférieure de façon à faire coopérer l'organe de retenue avec une butée en forme de téton (4) pour ouvrir l'organe de retenue et permettre l'introduction ou l'enlèvement de l'extrémité de la tige de piston.



   3. Micropipette selon la revendication 2, caractérisée en ce que l'organe de retenue comporte plusieurs languettes de pincement longitudinales agencées pour s'écarter sous l'action de la butée en forme de téton (4).



   4. Micropipette selon la revendication 1, caractérisée en ce que la tige d'actionnement (32) est creuse de façon à permettre le passage de la tige de piston (38) et est munie, à son extrémité située à l'extérieur du corps de pipette, dudit organe de retenue (322) pour l'extrémité de la tige de piston.



   5. Micropipette selon la revendication 4, caractérisée en ce que l'organe de retenue comporte une vis de serrage (322) et en ce qu'une partie (321'), fixée de façon amovible sur la tige d'actionnement, comporte une clef (323) pour l'actionnement de ladite vis de serrage.



   La présente invention concerne une micropipette à capillaire selon le préambule de la revendication 1.



   Une micropipette à capillaire de ce genre a été décrite dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique   No    3606086. Le réglage de la capacité de cette pipette,   c'est-à-dire    du volume de liquide contenu dans le tube capillaire lors de l'utilisation de la pipette, n'est possible qu'en remplaçant un manchon servant de butée pour limiter le déplacement axial de la tige d'actionnement, ce manchon étant disposé autour de cette tige, à l'intérieur du corps de pipette, par un manchon de longueur différente. Cette opération est relativement compliquée et délicate, car elle nécessite de dévisser une pièce fermant   Fextrèmité    du corps de pipette opposée à celle qui se prolonge par le tube capillaire.

  En outre, aucune indication de la longueur du manchon, donc de la capacité de la pipette, n'est donnée à l'utilisateur de celle-ci par simple observation de l'appareil prêt à l'emploi.



   L'invention se propose de fournir une micropipette de ce type permettant notamment de régler de façon particulièrement simple et précise la capacité de la pipette, tout en faisant apparaître une indication correspondant à la capacité ainsi fixée.



   A cet effet, la micropipette selon l'invention comporte les moyens
 décrits dans la partie caractéristique de la revendication 1.



   L'invention vise également à faciliter la manipulation de la pi
 pette lors du remplacement du piston, et notamment à permettre
 l'enlèvement de celui-ci sans le toucher. Deux solutions pour attein
 dre ce but sont décrites dans les revendications 2 et 3, d'une part, et 4 et 5, d'autre part.



   D'autres aspects et avantages de la micropipette selon l'invention
 apparaîtront à la lumière de la description suivante d'exemples de
 réalisation illustrés dans le dessin annexé, dans lequel:
 la fig. I est une coupe axiale à travers une micropipette à capillaire selon l'invention;
 la fig. 2 est une coupe axiale, à une échelle agrandie, de l'organe de retenue de la tige de piston dans la micropipette selon la fig. 1;
 la fig. 3 est une coupe axiale, également à échelle agrandie, de l'extrémité de la tige d'actionnement, à l'extérieur du corps de pipette, selon une variante de la micropipette de la fig. 1.



   La micropipette représentée à la fig. 1 comporte un corps de pipette 1 dans lequel est montée une tige d'actionnement 2 de façon à pouvoir être, d'une part, déplacée axialement par rapport au corps de pipette et, d'autre part, actionnée en rotation autour de son axe.



  Un tube capillaire 3 est fixé dans la partie inférieure 1' du corps 1, par l'intermédiaire d'une pièce de fixation 4 présentant un logement cylindrique 4' qui s'élargit en forme de cône 4" pour recevoir le tube 3. Une pièce de pincement conique 5 fendue axialement et un écrou de serrage 6 permettent de pincer le tube capillaire 3 que   l'on    introduit jusqu'au fond du logement 4' pour le fixer dans une position axiale bien définie par rapport au corps 1.



   Un piston 7 déplaçable à l'intérieur du tube capillaire 3 est solidaire d'une tige de piston 8 dont l'extrémité libre est retenue dans la tige d'actionnement 2 par un organe de retenue tel que 9 qui sera décrit plus bas.



   La tige d'actionnement 2 présente une section permettant de réaliser un couplage rotatif avec une pièce qu'elle traverse de façon
 axialement déplaçable, cette section pouvant être par exemple hexagonale. Cette tige est ainsi couplée en rotation avec une bague d'encliquetage 10 définissant des pas de rotation par rapport au corps 1 tout en pouvant être déplacée axialement par rapport à cette bague, et est couplée de façon similaire avec un premier disque 11 d'un compteur numérique 11, 12, 13 à trois chiffres, par exemple, tel que représenté schématiquement à la fig. 1. Enfin, la tige 2 est couplée de la même façon avec un écrou d'arrêt réglable 14 qu'elle entraîne en rotation, mais par rapport auquel elle est librement déplaçable en direction axiale. L'écrou 14 possède un filetage extérieur et est vissé dans un tube cylindrique 15 disposé à l'intérieur du corps 1.

  La rotation de la tige 2 provoque ainsi un déplacement axial de l'écrou 14 et actionne en même temps le compteur   1 1    à 13. L'écrou 14 définit la position limite supérieure de la tige d'actionnement 2 qui est munie, à son extrémité située à l'intérieur du corps 1, d'un dispositif de butée coopérant notamment avec cet écrou d'arrêt 14. Dans l'exemple de la fig. 1, le dispositif de butée est formé de deux parties 16' et 16", la partie 16' coopérant avec l'écrou 14.



   Pour définir la position inférieure de la tige 2, le corps de pipette
 1 est muni d'une pièce de butée fixe 17 dont le bord supérieur coopère avec la partie 16" montée sur la tige 2. Un ressort de rappel 18 est disposé de façon à travailler en compression entre les parties 16" et 17, et tend à ramener la tige 2 dans sa position limite supérieure.

 

   Il ressort de ce qui précède que la capacité de la micropipette peut être réglée par une rotation de la tige d'actionnement, la course de celle-ci étant limitée par les parties fixe 17 et réglable 14, et que le réglage effectué est affiché par le compteur numérique   1 1    à 13. La conception telle que décrite en rapport avec la fig. 1 offre une très grande précision dans le réglage et la lecture, tout en permettant une manipulation extrêmement simple au moyen d'un seul organe, la tige d'actionnement 2.



   Dans l'exemple de réalisation de la fig. 1, la tige de piston 8 est connectée à la tige d'actionnement 2 au moyen d'un organe de pin  



  cement 9 monté à l'extrémité inférieure de la tige 2. Dans cette forme d'exécution, le dispositif de butée 16', 16" comporte un ressort de compression 19 plus rigide que le ressort 18, disposé entre les parties 16' et 16", la partie 16" étant déplaçable axialement par rapport à la tige 2 contre l'action de ce ressort d'une faible longueur limitée par le contact avec la partie 16', d'une part, et avec une douille 20 solidaire de la tige 2, d'autre part.



   La fig. 2 montre l'agencement de l'organe de retenue de la fig. 1 à une échelle agrandie. A l'intérieur de la douille 20, on distingue l'organe de retenue 9 de l'extrémité de la tige de piston 8. La pièce 9 a essentiellement la forme d'une douille dont une extrémité est fendue pour former des languettes de pincement axiales. Une extrémité de la pièce 9 est vissée sur la tige 2 en retenant également la douille 20 dont le diamètre intérieur limite le déplacement latéral des languettes de pincement. Ces dernières présentent une face d'entrée oblique qui, d'une part, facilite l'introduction de la tige de piston 8 et qui, d'autre part, coopère avec un téton 4, lorsque la tige d'actionnement 2 est poussée au-delà de sa position limite inférieure normale pour effectuer une surcourse libérant l'extrémité de la tige 8.

  En effet, lorsque la partie de butée 16" vient en contact avec la butée fixe 17 limitant la course normale, une pression plus forte sur la tige 2 permet de déplacer la partie 16' par rapport à la partie 16" contre la force du ressort 19 et amène l'extrémité inférieure de l'organe de retenue à lamelles 9 dans une position où le téton 4 vient écarter les lamelles et libérer l'extrémité de la tige 8.



   Comme on le voit sur la fig. 1, la tige d'actionnement 2 est munie à son extrémité extérieure d'un bouton 21 permettant, d'une part, d'exercer une pression axiale et, d'autre part, d'effectuer le réglage par rotation de la tige 2.



   La fig. 3 illustre une variante d'exécution, selon laquelle la tige de piston, désignée dans ce cas par 38, est retenue non pas par l'extrémité inférieure de la tige d'actionnement, mais à l'extrémité supérieure de celle-ci, désignée par 32 dans la fig. 3. A cet effet, la tige d'actionnement est creuse, de façon à permettre le passage de la tige de piston 38, et l'extrémité de cette dernière est introduite dans un logement cylindrique d'un bouton d'actionnement désigné par 321.

 

  Une vis de serrage 322 est vissée latéralement dans une partie 321" de ce bouton, de façon à pincer l'extrémité de la tige de piston 38.



  Pour faciliter la manipulation, le bouton 321 est réalisé en deux parties, une partie 321" solidaire de la tige d'actionnement 32 et une partie 321' fixée de façon amovible sur la partie 321" et comportant une clef 323 pour l'actionnement de la vis de serrage 322.



   Dans les deux cas de retenue de la tige de piston illustrés respectivement par les fig. 2 et 3, cette tige peut être retenue ou libérée très simplement sans que l'opérateur ait à toucher un piston et une tige éventuellement contaminés.



   La présente invention fournit ainsi une micropipette particulièrement bien adaptée à un usage rapide et aisé, aussi bien en ce qui concerne le fonctionnement normal que le réglage de la capacité et le remplacement du piston. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. capillary micropipette comprising a pipette body, an actuating rod mounted axially displaceable in said body, a capillary tube one end of which is fixed in said body, and a piston movably disposed in said capillary tube and provided a piston rod, the free end of which is fixed in a retaining member integral with the actuation rod, characterized in that the actuation rod (2) is mounted in the pipette body (I) so able to rotate about its axis and is rotatably coupled with a stop nut (14) with external thread engaged in a tubular part (15) with internal thread of the pipette body, said nut forming a stop movable axially by the rotation of the actuating rod to limit the stroke thereof, in an adjustable manner,

   in one direction of its axial displacement, a fixed stop (17) being integral with the pipette body to limit the axial displacement of the actuating rod in the other direction and in that the actuating rod is coupled, on the other hand, in a rotary manner, with a drive element (1 t) of a digital counter (11 to 13), so that the indication of this counter provides a volume measurement corresponding to the stroke of the piston (7 ) between the two extreme positions of the actuating rod.



   2. Micropipette according to claim 1, characterized in that the actuating rod is provided, at its end situated inside the pipette body, with said retaining member (9) for the piston end (8) and is arranged to be able to be displaced axially, against the force of an overtravel spring (19), beyond its lower extreme position so as to make the retaining member cooperate with a stud-shaped stop (4) for open the retainer and allow the insertion or removal of the end of the piston rod.



   3. Micropipette according to claim 2, characterized in that the retaining member comprises several longitudinal pinching tongues arranged to move apart under the action of the stopper in the form of a stud (4).



   4. Micropipette according to claim 1, characterized in that the actuating rod (32) is hollow so as to allow the passage of the piston rod (38) and is provided, at its end situated outside the body pipette, said retainer (322) for the end of the piston rod.



   5. Micropipette according to claim 4, characterized in that the retaining member comprises a clamping screw (322) and in that a part (321 '), removably fixed to the actuating rod, comprises a key (323) for actuating said clamping screw.



   The present invention relates to a capillary micropipette according to the preamble of claim 1.



   A capillary micropipette of this kind has been described in US Patent No. 3606086. The adjustment of the capacity of this pipette, that is to say the volume of liquid contained in the capillary tube during the use of the pipette is only possible by replacing a sleeve serving as a stop to limit the axial displacement of the actuating rod, this sleeve being disposed around this rod, inside the pipette body, by a sleeve of different length. This operation is relatively complicated and delicate, because it requires unscrewing a piece closing the end of the pipette body opposite to that which is extended by the capillary tube.

  In addition, no indication of the length of the sleeve, therefore of the capacity of the pipette, is given to the user thereof by simple observation of the device ready for use.



   The invention proposes to provide a micropipette of this type making it possible in particular to adjust the capacity of the pipette in a particularly simple and precise manner, while showing an indication corresponding to the capacity thus fixed.



   To this end, the micropipette according to the invention comprises the means
 described in the characteristic part of claim 1.



   The invention also aims to facilitate the manipulation of the pi
 pette when replacing the piston, and in particular to allow
 removing it without touching it. Two solutions to achieve
 dre this purpose are described in claims 2 and 3, on the one hand, and 4 and 5, on the other hand.



   Other aspects and advantages of the micropipette according to the invention
 will appear in the light of the following description of examples of
 realization illustrated in the appended drawing, in which:
 fig. I is an axial section through a capillary micropipette according to the invention;
 fig. 2 is an axial section, on an enlarged scale, of the retaining member of the piston rod in the micropipette according to FIG. 1;
 fig. 3 is an axial section, also on an enlarged scale, of the end of the actuating rod, outside the pipette body, according to a variant of the micropipette of FIG. 1.



   The micropipette shown in fig. 1 comprises a pipette body 1 in which an actuating rod 2 is mounted so as to be able, on the one hand, to be displaced axially with respect to the pipette body and, on the other hand, actuated in rotation about its axis .



  A capillary tube 3 is fixed in the lower part 1 'of the body 1, by means of a fixing part 4 having a cylindrical housing 4' which widens in the shape of a cone 4 "to receive the tube 3. A conical pinch piece 5 axially split and a clamping nut 6 allow the capillary tube 3 to be pinched, which is introduced to the bottom of the housing 4 ′ to fix it in a well-defined axial position relative to the body 1.



   A piston 7 movable inside the capillary tube 3 is integral with a piston rod 8 whose free end is retained in the actuation rod 2 by a retaining member such as 9 which will be described below.



   The actuating rod 2 has a section allowing a rotary coupling to be made with a part which it passes through
 axially displaceable, this section possibly being for example hexagonal. This rod is thus coupled in rotation with a latching ring 10 defining rotational steps relative to the body 1 while being able to be moved axially relative to this ring, and is similarly coupled with a first disc 11 of a digital counter 11, 12, 13 with three digits, for example, as shown diagrammatically in FIG. 1. Finally, the rod 2 is coupled in the same way with an adjustable stop nut 14 which it drives in rotation, but relative to which it is freely movable in the axial direction. The nut 14 has an external thread and is screwed into a cylindrical tube 15 disposed inside the body 1.

  The rotation of the rod 2 thus causes an axial displacement of the nut 14 and simultaneously activates the counter 1 1 to 13. The nut 14 defines the upper limit position of the actuation rod 2 which is provided, at its end located inside the body 1, of a stop device cooperating in particular with this stop nut 14. In the example of FIG. 1, the stop device is formed by two parts 16 'and 16 ", the part 16' cooperating with the nut 14.



   To define the lower position of rod 2, the pipette body
 1 is provided with a fixed abutment piece 17 whose upper edge cooperates with the part 16 "mounted on the rod 2. A return spring 18 is arranged so as to work in compression between the parts 16" and 17, and tends to return the rod 2 to its upper limit position.

 

   It appears from the above that the capacity of the micropipette can be adjusted by a rotation of the actuating rod, the stroke of the latter being limited by the fixed 17 and adjustable 14 parts, and that the adjustment made is displayed by the digital counter 1 1 to 13. The design as described in connection with FIG. 1 offers very high precision in adjustment and reading, while allowing extremely simple handling by means of a single member, the actuating rod 2.



   In the embodiment of FIG. 1, the piston rod 8 is connected to the actuation rod 2 by means of a pin member



  cement 9 mounted at the lower end of the rod 2. In this embodiment, the stop device 16 ', 16 "comprises a compression spring 19 more rigid than the spring 18, disposed between the parts 16' and 16 ", the part 16" being axially displaceable relative to the rod 2 against the action of this spring of a short length limited by contact with the part 16 ', on the one hand, and with a socket 20 integral with the rod 2, on the other hand.



   Fig. 2 shows the arrangement of the retaining member of FIG. 1 on an enlarged scale. Inside the sleeve 20, a distinction is made between the retaining member 9 and the end of the piston rod 8. The part 9 essentially has the form of a sleeve, one end of which is split to form pinching tongues axial. One end of the part 9 is screwed onto the rod 2 while also retaining the sleeve 20 whose internal diameter limits the lateral displacement of the pinching tongues. The latter have an oblique entry face which, on the one hand, facilitates the introduction of the piston rod 8 and which, on the other hand, cooperates with a stud 4, when the actuation rod 2 is pushed to the -from its normal lower limit position to perform an overtravel releasing the end of the rod 8.

  In fact, when the stop part 16 "comes into contact with the fixed stop 17 limiting the normal stroke, greater pressure on the rod 2 makes it possible to move the part 16 ′ relative to the part 16" against the force of the spring. 19 and brings the lower end of the lamellar retaining member 9 into a position where the stud 4 spreads the lamellae apart and releases the end of the rod 8.



   As seen in fig. 1, the actuating rod 2 is provided at its outer end with a button 21 allowing, on the one hand, to exert an axial pressure and, on the other hand, to effect the adjustment by rotation of the rod 2 .



   Fig. 3 illustrates an alternative embodiment, according to which the piston rod, designated in this case by 38, is retained not by the lower end of the actuating rod, but at the upper end of the latter, designated by 32 in fig. 3. For this purpose, the actuating rod is hollow, so as to allow the passage of the piston rod 38, and the end of the latter is introduced into a cylindrical housing of an actuating button designated by 321 .

 

  A clamping screw 322 is laterally screwed into a part 321 "of this button, so as to pinch the end of the piston rod 38.



  To facilitate handling, the button 321 is produced in two parts, a part 321 "integral with the actuating rod 32 and a part 321 'removably fixed on the part 321" and comprising a key 323 for actuating the clamping screw 322.



   In the two cases of retention of the piston rod illustrated respectively in FIGS. 2 and 3, this rod can be retained or released very simply without the operator having to touch a piston and a possibly contaminated rod.



   The present invention thus provides a micropipette which is particularly well suited for rapid and easy use, both with regard to normal operation and the adjustment of the capacity and replacement of the piston.


    

Claims (5)

REVENDICATIONS 1. Micropipette à capillaire comportant un corps de pipette, une tige d'actionnement montée de façon axialement déplaçable dans ledit corps, un tube capillaire dont une extrémité est fixée dans ledit corps, et un piston disposé de façon déplaçable dans ledit tube capillaire et muni d'une tige de piston dont l'extrémité libre est fixée dans un organe de retenue solidaire de la tige d'actionnement, caractérisée en ce que la tige d'actionnement (2) est montée dans le corps de pipette ( I ) de façon à pouvoir tourner autour de son axe et est couplée de façon rotative avec un écrou d'arrêt (14) à filetage extérieur engagé dans une partie tubulaire (15) à filetage intérieur du corps de pipette, ledit écrou formant une butée déplaçable axialement par la rotation de la tige d'actionnement pour limiter la course de celle-ci, de façon réglable,  CLAIMS  1. capillary micropipette comprising a pipette body, an actuating rod mounted axially displaceable in said body, a capillary tube one end of which is fixed in said body, and a piston movably disposed in said capillary tube and provided a piston rod, the free end of which is fixed in a retaining member integral with the actuation rod, characterized in that the actuation rod (2) is mounted in the pipette body (I) so able to rotate about its axis and is rotatably coupled with a stop nut (14) with external thread engaged in a tubular part (15) with internal thread of the pipette body, said nut forming a stop movable axially by the rotation of the actuating rod to limit the stroke thereof, in an adjustable manner, dans un sens de son déplacement axial, une butée fixe (17) étant solidaire du corps de pipette pour limiter le déplacement axial de la tige d'actionnement dans l'autre sens et en ce que la tige d'actionnement est couplée, d'autre part, de façon rotative, avec un élément d'entraînement (1 t) d'un compteur numérique (11 à 13), de sorte que l'indication de ce compteur fournit une mesure de volume correspondant à la course du piston (7) entre les deux positions extrêmes de la tige d'actionnement.  in one direction of its axial displacement, a fixed stop (17) being integral with the pipette body to limit the axial displacement of the actuating rod in the other direction and in that the actuating rod is coupled, on the other hand, in a rotary manner, with a drive element (1 t) of a digital counter (11 to 13), so that the indication of this counter provides a volume measurement corresponding to the stroke of the piston (7 ) between the two extreme positions of the actuating rod. 2. Micropipette selon la revendication 1, caractérisée en ce que la tige d'actionnement est munie, à son extrémité située à l'intérieur du corps de pipette, dudit organe de retenue (9) pour l'extrémité de piston (8) et est agencée pour pouvoir être déplacée axialement, contre la force d'un ressort de surcourse (19), au-delà de sa position extrême inférieure de façon à faire coopérer l'organe de retenue avec une butée en forme de téton (4) pour ouvrir l'organe de retenue et permettre l'introduction ou l'enlèvement de l'extrémité de la tige de piston.  2. Micropipette according to claim 1, characterized in that the actuating rod is provided, at its end situated inside the pipette body, with said retaining member (9) for the piston end (8) and is arranged to be able to be displaced axially, against the force of an overtravel spring (19), beyond its lower extreme position so as to make the retaining member cooperate with a stud-shaped stop (4) for open the retainer and allow the insertion or removal of the end of the piston rod. 3. Micropipette selon la revendication 2, caractérisée en ce que l'organe de retenue comporte plusieurs languettes de pincement longitudinales agencées pour s'écarter sous l'action de la butée en forme de téton (4).  3. Micropipette according to claim 2, characterized in that the retaining member comprises several longitudinal pinching tongues arranged to move apart under the action of the stopper in the form of a stud (4). 4. Micropipette selon la revendication 1, caractérisée en ce que la tige d'actionnement (32) est creuse de façon à permettre le passage de la tige de piston (38) et est munie, à son extrémité située à l'extérieur du corps de pipette, dudit organe de retenue (322) pour l'extrémité de la tige de piston.  4. Micropipette according to claim 1, characterized in that the actuating rod (32) is hollow so as to allow the passage of the piston rod (38) and is provided, at its end situated outside the body pipette, said retainer (322) for the end of the piston rod. 5. Micropipette selon la revendication 4, caractérisée en ce que l'organe de retenue comporte une vis de serrage (322) et en ce qu'une partie (321'), fixée de façon amovible sur la tige d'actionnement, comporte une clef (323) pour l'actionnement de ladite vis de serrage.  5. Micropipette according to claim 4, characterized in that the retaining member comprises a clamping screw (322) and in that a part (321 '), removably fixed to the actuating rod, comprises a key (323) for actuating said clamping screw. La présente invention concerne une micropipette à capillaire selon le préambule de la revendication 1.  The present invention relates to a capillary micropipette according to the preamble of claim 1. Une micropipette à capillaire de ce genre a été décrite dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique No 3606086. Le réglage de la capacité de cette pipette, c'est-à-dire du volume de liquide contenu dans le tube capillaire lors de l'utilisation de la pipette, n'est possible qu'en remplaçant un manchon servant de butée pour limiter le déplacement axial de la tige d'actionnement, ce manchon étant disposé autour de cette tige, à l'intérieur du corps de pipette, par un manchon de longueur différente. Cette opération est relativement compliquée et délicate, car elle nécessite de dévisser une pièce fermant Fextrèmité du corps de pipette opposée à celle qui se prolonge par le tube capillaire.  A capillary micropipette of this kind has been described in US Patent No. 3606086. The adjustment of the capacity of this pipette, that is to say the volume of liquid contained in the capillary tube during the use of the pipette is only possible by replacing a sleeve serving as a stop to limit the axial displacement of the actuating rod, this sleeve being disposed around this rod, inside the pipette body, by a sleeve of different length. This operation is relatively complicated and delicate, because it requires unscrewing a piece closing the end of the pipette body opposite to that which is extended by the capillary tube. En outre, aucune indication de la longueur du manchon, donc de la capacité de la pipette, n'est donnée à l'utilisateur de celle-ci par simple observation de l'appareil prêt à l'emploi. In addition, no indication of the length of the sleeve, therefore of the capacity of the pipette, is given to the user thereof by simple observation of the device ready for use. L'invention se propose de fournir une micropipette de ce type permettant notamment de régler de façon particulièrement simple et précise la capacité de la pipette, tout en faisant apparaître une indication correspondant à la capacité ainsi fixée.  The invention proposes to provide a micropipette of this type making it possible in particular to adjust the capacity of the pipette in a particularly simple and precise manner, while showing an indication corresponding to the capacity thus fixed. A cet effet, la micropipette selon l'invention comporte les moyens décrits dans la partie caractéristique de la revendication 1.  To this end, the micropipette according to the invention comprises the means  described in the characteristic part of claim 1. L'invention vise également à faciliter la manipulation de la pi pette lors du remplacement du piston, et notamment à permettre l'enlèvement de celui-ci sans le toucher. Deux solutions pour attein dre ce but sont décrites dans les revendications 2 et 3, d'une part, et 4 et 5, d'autre part.  The invention also aims to facilitate the manipulation of the pi  pette when replacing the piston, and in particular to allow  removing it without touching it. Two solutions to achieve  dre this purpose are described in claims 2 and 3, on the one hand, and 4 and 5, on the other hand. D'autres aspects et avantages de la micropipette selon l'invention apparaîtront à la lumière de la description suivante d'exemples de réalisation illustrés dans le dessin annexé, dans lequel: la fig. I est une coupe axiale à travers une micropipette à capillaire selon l'invention; la fig. 2 est une coupe axiale, à une échelle agrandie, de l'organe de retenue de la tige de piston dans la micropipette selon la fig. 1; la fig. 3 est une coupe axiale, également à échelle agrandie, de l'extrémité de la tige d'actionnement, à l'extérieur du corps de pipette, selon une variante de la micropipette de la fig. 1.  Other aspects and advantages of the micropipette according to the invention  will appear in the light of the following description of examples of  realization illustrated in the appended drawing, in which:  fig. I is an axial section through a capillary micropipette according to the invention;  fig. 2 is an axial section, on an enlarged scale, of the retaining member of the piston rod in the micropipette according to FIG. 1;  fig. 3 is an axial section, also on an enlarged scale, of the end of the actuating rod, outside the pipette body, according to a variant of the micropipette of FIG. 1. La micropipette représentée à la fig. 1 comporte un corps de pipette 1 dans lequel est montée une tige d'actionnement 2 de façon à pouvoir être, d'une part, déplacée axialement par rapport au corps de pipette et, d'autre part, actionnée en rotation autour de son axe.  The micropipette shown in fig. 1 comprises a pipette body 1 in which is mounted an actuating rod 2 so as to be able, on the one hand, to be displaced axially with respect to the pipette body and, on the other hand, actuated in rotation about its axis . Un tube capillaire 3 est fixé dans la partie inférieure 1' du corps 1, par l'intermédiaire d'une pièce de fixation 4 présentant un logement cylindrique 4' qui s'élargit en forme de cône 4" pour recevoir le tube 3. Une pièce de pincement conique 5 fendue axialement et un écrou de serrage 6 permettent de pincer le tube capillaire 3 que l'on introduit jusqu'au fond du logement 4' pour le fixer dans une position axiale bien définie par rapport au corps 1. A capillary tube 3 is fixed in the lower part 1 'of the body 1, by means of a fixing part 4 having a cylindrical housing 4' which widens in the shape of a cone 4 "to receive the tube 3. A conical pinch piece 5 axially split and a clamping nut 6 allow the capillary tube 3 to be pinched, which is introduced to the bottom of the housing 4 ′ to fix it in a well-defined axial position relative to the body 1. Un piston 7 déplaçable à l'intérieur du tube capillaire 3 est solidaire d'une tige de piston 8 dont l'extrémité libre est retenue dans la tige d'actionnement 2 par un organe de retenue tel que 9 qui sera décrit plus bas.  A piston 7 movable inside the capillary tube 3 is integral with a piston rod 8 whose free end is retained in the actuation rod 2 by a retaining member such as 9 which will be described below. La tige d'actionnement 2 présente une section permettant de réaliser un couplage rotatif avec une pièce qu'elle traverse de façon axialement déplaçable, cette section pouvant être par exemple hexagonale. Cette tige est ainsi couplée en rotation avec une bague d'encliquetage 10 définissant des pas de rotation par rapport au corps 1 tout en pouvant être déplacée axialement par rapport à cette bague, et est couplée de façon similaire avec un premier disque 11 d'un compteur numérique 11, 12, 13 à trois chiffres, par exemple, tel que représenté schématiquement à la fig. 1. Enfin, la tige 2 est couplée de la même façon avec un écrou d'arrêt réglable 14 qu'elle entraîne en rotation, mais par rapport auquel elle est librement déplaçable en direction axiale. L'écrou 14 possède un filetage extérieur et est vissé dans un tube cylindrique 15 disposé à l'intérieur du corps 1.  The actuating rod 2 has a section allowing a rotary coupling to be made with a part which it passes through  axially displaceable, this section possibly being for example hexagonal. This rod is thus coupled in rotation with a latching ring 10 defining rotational steps relative to the body 1 while being able to be moved axially relative to this ring, and is similarly coupled with a first disc 11 of a digital counter 11, 12, 13 with three digits, for example, as shown diagrammatically in FIG. 1. Finally, the rod 2 is coupled in the same way with an adjustable stop nut 14 which it drives in rotation, but relative to which it is freely movable in the axial direction. The nut 14 has an external thread and is screwed into a cylindrical tube 15 disposed inside the body 1. La rotation de la tige 2 provoque ainsi un déplacement axial de l'écrou 14 et actionne en même temps le compteur 1 1 à 13. L'écrou 14 définit la position limite supérieure de la tige d'actionnement 2 qui est munie, à son extrémité située à l'intérieur du corps 1, d'un dispositif de butée coopérant notamment avec cet écrou d'arrêt 14. Dans l'exemple de la fig. 1, le dispositif de butée est formé de deux parties 16' et 16", la partie 16' coopérant avec l'écrou 14. The rotation of the rod 2 thus causes an axial displacement of the nut 14 and simultaneously activates the counter 1 1 to 13. The nut 14 defines the upper limit position of the actuation rod 2 which is provided, at its end located inside the body 1, of a stop device cooperating in particular with this stop nut 14. In the example of FIG. 1, the stop device is formed by two parts 16 'and 16 ", the part 16' cooperating with the nut 14. Pour définir la position inférieure de la tige 2, le corps de pipette 1 est muni d'une pièce de butée fixe 17 dont le bord supérieur coopère avec la partie 16" montée sur la tige 2. Un ressort de rappel 18 est disposé de façon à travailler en compression entre les parties 16" et 17, et tend à ramener la tige 2 dans sa position limite supérieure.  To define the lower position of rod 2, the pipette body  1 is provided with a fixed abutment piece 17 whose upper edge cooperates with the part 16 "mounted on the rod 2. A return spring 18 is arranged so as to work in compression between the parts 16" and 17, and tends to return the rod 2 to its upper limit position.   Il ressort de ce qui précède que la capacité de la micropipette peut être réglée par une rotation de la tige d'actionnement, la course de celle-ci étant limitée par les parties fixe 17 et réglable 14, et que le réglage effectué est affiché par le compteur numérique 1 1 à 13. La conception telle que décrite en rapport avec la fig. 1 offre une très grande précision dans le réglage et la lecture, tout en permettant une manipulation extrêmement simple au moyen d'un seul organe, la tige d'actionnement 2.  It appears from the above that the capacity of the micropipette can be adjusted by a rotation of the actuating rod, the stroke of the latter being limited by the fixed 17 and adjustable 14 parts, and that the adjustment made is displayed by the digital counter 1 1 to 13. The design as described in connection with FIG. 1 offers very high precision in adjustment and reading, while allowing extremely simple handling by means of a single member, the actuating rod 2. Dans l'exemple de réalisation de la fig. 1, la tige de piston 8 est connectée à la tige d'actionnement 2 au moyen d'un organe de pin **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  In the embodiment of FIG. 1, the piston rod 8 is connected to the actuation rod 2 by means of a pin member ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH108180A 1980-02-11 1980-02-11 Capillary micropipette CH640152A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH108180A CH640152A5 (en) 1980-02-11 1980-02-11 Capillary micropipette

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH108180A CH640152A5 (en) 1980-02-11 1980-02-11 Capillary micropipette

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH640152A5 true CH640152A5 (en) 1983-12-30

Family

ID=4202010

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH108180A CH640152A5 (en) 1980-02-11 1980-02-11 Capillary micropipette

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH640152A5 (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5413006A (en) * 1992-09-28 1995-05-09 Gilson Medical Electronics (France) S.A. Pipette for sampling and dispensing adjustable volumes of liquids
CN110099748A (en) * 2016-11-14 2019-08-06 艾卡工厂有限及两合公司 Hand-held dosing device
CN110694706A (en) * 2019-10-23 2020-01-17 临沂市人民医院 Multifunctional liquid-transfering gun
CN114505108A (en) * 2022-03-01 2022-05-17 上海科进生物技术有限公司 Liquid transfer device and adjusting method

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5413006A (en) * 1992-09-28 1995-05-09 Gilson Medical Electronics (France) S.A. Pipette for sampling and dispensing adjustable volumes of liquids
CN110099748A (en) * 2016-11-14 2019-08-06 艾卡工厂有限及两合公司 Hand-held dosing device
CN110694706A (en) * 2019-10-23 2020-01-17 临沂市人民医院 Multifunctional liquid-transfering gun
CN114505108A (en) * 2022-03-01 2022-05-17 上海科进生物技术有限公司 Liquid transfer device and adjusting method
CN114505108B (en) * 2022-03-01 2023-05-12 上海科进生物技术有限公司 Pipetting device and adjusting method

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0776247B1 (en) Pipette for distributing successive volumes of a liquid
EP0032469B1 (en) Pipette with positive displacement
CH661444A5 (en) Syringe
FR2541747A1 (en) MANUALLY CONTROLLED CARTRIDGE SOLENOID VALVE
EP0078724A1 (en) Positive-displacement precision pipette
CH625467A5 (en) Instrument d&#39;ecriture
EP0014120A1 (en) Pipette with positive displacement
CH640152A5 (en) Capillary micropipette
CH624312A5 (en) Micropipette with ejectable tip
FR2637512A1 (en) Device for the automatic delivery of a product or of any object
FR2876021A1 (en) DEVICE FOR COLLECTING AND IMPLANTING CAPILLARY GRAFT
EP0432557A1 (en) Instrument for measuring a dimension of an object
EP0278247A2 (en) Device for holding and handling a syringe
FR2714465A1 (en) Powder collection and distribution device.
FR2591212A1 (en) CAPPER-FORMING DEVICE, IN PARTICULAR FOR A SMALLER WINE BOTTLE, SUCH AS CHAMPAGNE
FR2628636A1 (en) Syringe grip for automatic discharger - has sprung double-jaw gripping mechanism on piston pushing member to secure end collar of syringe piston
EP0501883B1 (en) Screwdriver with flat blade and retractable guiding device
BE1006566A6 (en) Surgical instrument, particularly for so-called non-invasive surgery
BE493795A (en)
CA1318883C (en) Writing instrument incorporating a removable writing block
FR2671025A1 (en) Self-locking nut holder for offering up a nut
CH257194A (en) Pyrophoric lighter.
BE661940A (en)
BE1001366A6 (en) Device for loading pipettes.
CH257192A (en) Pyrophoric lighter.

Legal Events

Date Code Title Description
PUE Assignment

Owner name: SOCOREX ISBA S.A.

PL Patent ceased