CH629553A5 - Grating intended to be fitted on a frame - Google Patents

Grating intended to be fitted on a frame Download PDF

Info

Publication number
CH629553A5
CH629553A5 CH152279A CH152279A CH629553A5 CH 629553 A5 CH629553 A5 CH 629553A5 CH 152279 A CH152279 A CH 152279A CH 152279 A CH152279 A CH 152279A CH 629553 A5 CH629553 A5 CH 629553A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
grid
bars
cast iron
frame
pair
Prior art date
Application number
CH152279A
Other languages
French (fr)
Inventor
Derek Ferns
Original Assignee
Covers Self Level Ag
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Covers Self Level Ag filed Critical Covers Self Level Ag
Priority to CH152279A priority Critical patent/CH629553A5/en
Publication of CH629553A5 publication Critical patent/CH629553A5/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E03WATER SUPPLY; SEWERAGE
    • E03FSEWERS; CESSPOOLS
    • E03F5/00Sewerage structures
    • E03F5/04Gullies inlets, road sinks, floor drains with or without odour seals or sediment traps
    • E03F5/06Gully gratings

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Hydrology & Water Resources (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Water Supply & Treatment (AREA)
  • Road Paving Structures (AREA)

Abstract

The grating (1) is fitted on a frame having a hollow structure and a generally cylindrical shape the cross-section of which corresponds, on the whole, to that of the grating (1) and comprises internal support means for supporting the grating (1) so that the upper surface of the latter is located substantially at the level of the road surface. The grating (1) consists of a multiplicity of bars (2) which are spaced apart and of a multiplicity of junction components (3); this grating (1) is made of a material and with a shape such that it is elastically compressible, which means that the energy stored in the grating (1) by such an elastic compression forces parts of the grating in service to be applied elastically against complementary parts of the frame. Application to the production of gutter gratings placed in roads. <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Grille destinée à être montée sur un châssis, comprenant une pluralité de barres sensiblement parallèles, espacées les unes des autres transversalement par rapport à leur longueur, et une pluralité de pièces   dejonction    reliant lesdites barres les unes aux autres, caractérisée par le fait qu'elle est réalisée en un matériau élastique, les barres (2) d'au moins une paire de barres adjacentes n'étant reliées l'une à l'autre que par une seule pièce de jonction (3), disposée à une extrémité desdites barres (2), de telle manière que, lorsqu'elle est comprimée dans une direction transversale aux barres (2), la grille (1) puisse se déformer élastiquement, ce qui permet de l'introduire dans le châssis (7) et que, une fois la grille relâchée, la force élastique résultante amène la grille à se presser, par ses côtés opposés, contre le châssis (7).



   2. Grille suivant la revendication 1, caractérisée par le fait qu'une desdites pièces de jonction est située entre les deux barres de chaque paire de barres voisines, ces pièces de jonction étant placées à au moins une des extrémités des barres.



   3. Grille suivant l'une des revendications 1 ou 2, caractérisée par le fait que, dans plusieurs paires voisines de barres voisines, chaque paire ne comprend qu'une pièce de jonction, ces pièces de jonction étant placées de manière alternée à   l'une    et   â    l'autre extrémité des barres.



   4. Grille suivant l'une des revendications   I    à 3, caractérisée par le fait que chaque paire de barres voisines qui constitue une partie d'extrémité de la grille est pourvue de deux pièces de jonction.



   5. Grille suivant l'une des revendications   I    à 4, caractérisée par le fait que des moyens de verrouillage de la grille dans le châssis comportent des chevilles faisant saillie vers le bas, pratiquement perpendiculairement à la face inférieure de la grille, ces chevilles de verrouillage étant positionnées de façon à s'appliquer contre le châssis, lorsque la grille est pressée élastiquement contre ce dernier, de manière à produire ledit verrouillage.



   6. Grille suivant la revendication 5, quadrangulaire, caractérisée par le fait qu'elle comprend quatre chevilles de verrouillage situées chacune à un angle de la grille.



   7. Grille suivant les revendications 4 et 6, caractérisée par le fait que chaque cheville de verrouillage est parallèle et voisine d'une desdites pièces de jonction.



   8. Grille suivant l'une des revendications I à 7, caractérisée par le fait qu'elle comprend des pattes de verrouillage de la grille dans le châssis, qui s'engagent dans des fentes complémentaires que présente le châssis pour assurer ledit verrouillage lorsque la grille est pressée élastiquement contre le châssis, chacune des barres constituant une extrémité de la grille présentant une desdites pattes.



   9. Grille suivant l'une des revendications I à 8, caractérisée par le fait que lesdites barres sont parallèles lorsque la grille n'est pas comprimée élastiquement.



   10. Grille suivant l'une des revendications 1 à 9, caractérisée par le fait qu'elle est en une seule pièce.



     Il.    Grille suivant l'une des revendications 1 à 10, caractérisée par le fait qu'elle est en fonte à graphite sphéroïdal.



   12. Grille suivant l'une des revendications 1 à 10, caractérisée par le fait qu'elle est en fonte Meehanite.



   La présente invention a pour objet une grille destinée à être montée sur un châssis, comprenant une pluralité de barres sensiblement parallèles, espacées les unes des autres transversalement par rapport à leur longueur, et une pluralité de pièces de jonction reliant lesdites barres les unes aux autres.



   Le domaine auquel appartient la présente invention est celui de la construction des routes, I'invention se rapportant plus spécifiquement à une grille de caniveau qui doit être supportée au moyen d'un châssis-support pour affleurer à la surface d'une route ou chaussée par exemple.



   Dans la présente description, ces grilles sont décrites comme étant placées à la surface de routes ou de chaussées, mais il faut comprendre qu'elles pourraient être également placées dans d'autres surfaces, par exemple celles de terrains de jeux.



   Normalement, de telles grilles sont faites en fonte et peuvent peser entre 150 et 250 kg. Cela est évidemment un inconvénient sous le rapport de leur transport et de leur manutention, aussi bien que du point de vue du coût de leur fabrication. On a récemment proposé de faire de telles grilles en fonte à graphite sphéroïdal. Ce matériau est bien plus ductile ou malléable que la fonte ordinaire et, par conséquent, il peut absorber bien plus aisément les efforts appliqués par les roues des véhicules à moteur. En fait, les   gnlles    qui sont en fonte à graphite sphéroïdal et qui ont une résistance équivalant à celle des couvercles en fonte ordinaire, pesant 150 à 250 kg, ne pèsent que 7 à 9 kg environ.

  Ainsi, non seulement les grilles en fonte à graphite   sphéroidal    emploient beaucoup moins de métal, mais encore elles sont de manutention bien plus aisée, en particulier lors de leur mise en place ou de leur extraction. Malheureusement, comme elles sont très légères, elles tendent à être chassées hors de leur position normale par les roues des véhicules à moteur, en particulier lorsqu'une roue passe sur le bord d'une telle grille.



   Un autre désavantage des formes de grilles connues réside dans le fait qu'on peut les voler assez facilement, car elles ne sont maintenues en place que par leur poids.



   La grille suivant l'invention est caractérisée par le fait qu'elle est réalisée en un matériau élastique, les barres d'au moins une paire de barres adjacentes n'étant reliées l'une à l'autre que par une seule pièce de jonction, disposée à une extrémité desdites barres, de telle manière que, lorsqu'elle est comprimée dans une direction transversale aux barres, la grille puisse se déformer élastiquement, ce qui permet de l'introduire dans le châssis, et que, une fois la grille relâchée, la force élastique résultante amène la grille à se presser, par ses côtés opposés, contre le châssis.



   De préférence, la grille est pourvue de pattes de verrouillage qui s'adaptent dans des fentes complémentaires du châssis-support, de manière à produire ladite solidarisation, une patte au moins étant prévue sur chacune des barres qui constitue une extrémité de la grille.



  Suivant une autre solution, on peut omettre les pattes, et un ajustement à friction de la grille dans le châssis-support peut fournir la solidarisation recherchée. Il est également possible de pourvoir la grille de moyens à cheville de verrouillage faisant saillie vers le bas et sensiblement perpendiculaires à la face inférieure, la cheville de verrouillage étant positionnée de manière à engrener avec le châssissupport pour procurer la solidarisation recherchée. De préférence, quatre chevilles de verrouillage constituent les moyens à cheville de verrouillage, les chevilles en question étant situées aux coins de la grille.



   Avantageusement, une pièce d'écartement au moins est prévue entre chaque paire de barres voisines, les pièces d'écartement étant prévues aux extrémités des barres et une paire au moins de barres voisines ne comportant qu'une pièce d'écartement. De préférence, des paires voisines de multiples barres voisines ne comportent chacune qu'une pièce d'écartement, et ces pièces d'écartement sont placées de manière alternée aux extrémités opposées des barres. Dans ce cas, chaque paire de barres voisines qui constitue une partie d'extrémité de la grille peut être pourvue de deux pièces d'écartement.

 

   De préférence, les barres sont parallèles les unes aux autres lorsque la grille n'est pas comprimée élastiquement.



   La grille peut être faite d'une pièce, par exemple en fonte à graphite sphéroïdal ou en fonte   perlitique    dite Meehanite. Un avantage supplémentaire de l'utilisation de fonte à graphite sphéroidal ou de fonte Meehanite est que ces matériaux sont très stables, de sorte qu'un produit fini tel qu'une grille ne change pas de forme comme cela se produit avec la fonte ordinaire.  



   On décrira maintenant, à titre d'exemple non limitatif, deux



  formes de grille construites conformément à l'invention, avec référence aux dessins sur lesquels:
 la fig. I est une vue en perspective d'une grille selon une première forme de réalisation;
 la fig. 2a est une vue en perspective d'une partie de la grille de la fig. 1, montrée en place à l'intérieur d'une partie d'un châssissupport;
 la fig. 2b est une vue en perspective d'une autre partie du châssissupport;
 la fig. 3 est une vue en plan de la grille non comprimée de la fig. 1;
 la fig. 4 est une vue en plan de la grille comprimée de la fig. 1;
 la fig. 5 est une vue semblable à celle de la fig. 2a, mais montrant une grille selon la deuxième forme de réalisation, logée à l'intérieur d'une partie d'un châssis-support, et
 la fig. 6 est une vue en plan de la grille non comprimée de la fig. 5.



   En se référant aux dessins, les fig. 1 à 4 montrent une grille qui est désignée dans son ensemble par le repère 1. La grille 1 est constituée par une pièce unitaire faite en fonte à graphite sphéroidal. La grille 1 comporte huit barres 2 qui sont réunies à leurs extrémités par des pièces d'écartement 3. Chaque paire de barres 2, qui constitue une partie d'extrémité de la grille 1, comporte deux pièces d'écartement 3 réunissant les barres desdites paires, tandis que les autres paires de barres voisines ne sont réunies que par une pièce d'écartement.



  Comme on peut le voir aux mieux sur la fig. 3, les pièces   d'ecarte-    ment 3 associées aux paires de barres voisines 2, qui forment la partie centrale de la grille 1, sont placées alternativement en des côtés opposés de la grille. Deux pattes de verrouillage 4 sont formées solidairement sur la grille 1 à l'une de ses extrémités et une seule patte de verrouillage 5, sur l'autre extrémité de la grille.



   A cause de l'élasticité inhérente de la fonte à graphite sphéroïdal et de la conformation en méandre de sa partie centrale, la grille 1 peut être comprimée dans la direction de la flèche 6. Cette compression se voit sur la fig. 4, où l'état normal de la grille 1 est représenté par les lignes en traits mixtes.



   La grille 1 est dimensionnée de façon à bien s'adapter dans un châssis-support 7 (voir fig. 2a et 2b). Ce châssis-support 7 présente, en section transversale, sensiblement le même profil général que la grille 1. Le châssis-support 7 comporte une paroi 8, verticale dans l'ensemble, qui est pourvue à son extrémité supérieure d'une bride 9, dirigée vers l'extérieur. Cette bride 9 fait porter le châssis 7 par la surface de chaussée 10 environnante. Un épaulement 11, constitué par une partie de la paroi 8 formant bossage intérieur, sert à supporter la grille 1. La fig. 2b montre la partie du châssis-support 7, qui coopère avec l'extrémité de la grille 1 pourvue de la patte de verrouillage 5, une fente 12 étant prévue pour recevoir cette patte.



  Deux fentes semblables (non représentées) sont prévues à l'extrémité opposée du châssis 7 pour recevoir les pattes 4.



   Quand on désire mettre la grille 1 en place dans le châssis 7, cette grille est comprimée à partir de la forme représentée sur la fig. 3 (ou par les lignes en traits mixtes sur la fig. 4) jusque dans la forme représentée en traits pleins sur la fig. 4. Cette compression peut être obtenue de toute manière convenable, mais il est commode d'utiliser à cet effet une barre spéciale formant levier (non représentée). Une fois la grille 1 ainsi comprimée, elle peut être mise en place sur l'épaulement   1 1    formé dans le châssis 7, les pattes 4 et 5 étant alignées sur les fentes correspondantes. On cesse alors d'appliquer la force produisant la compression et l'énergie emmagasinée dans la grille 1 oblige les plaques 4 et 5 à s'adapter dans leurs fentes de manière à verrouiller la grille à l'intérieur du châssis 7.

  La grille 1 ne peut être alors enlevée du châssis 7 que par recompression, jusqu'à prendre la conformation représentée en traits pleins sur la fig. 4, la grille étant ensuite levée lorsqu'elle a acquis cette conformation. En conséquence, il n'y a pas de risque que la grille 1 soit chassée hors de son châssis 7 par le passage de la roue d'un véhicule à moteur. Cela empêche également l'enlèvement de la grille 1 par des personnes non autorisées et on a donc réalisé un dispositif antivol.



   Les fig. 5 et 6 montrent une forme de grille 1' modifiée. Comme cette grille 1' est très semblable à la grille 1, on ne la décrira pas en détail, mais les parties homologues seront désignées par les mêmes repères, avec un '. Ainsi, la grille 1' est pourvue de quatre chevilles de verrouillage 4', qui sont situées au voisinage des coins de la grille.



  Chacune des chevilles de verrouillage 4' fait saillie vers le bas à partir de la face inférieure de la grille 1' et est orientée parallèlement à l'une des pièces d'écartement 3' associée à une paire d'extrémité de barres 2'. Ainsi, lorsque la grille 1' est comprimée, elle peut être facilement placée à l'intérieur du châssis 7' et ses chevilles de verrouillage 4' sont forcées à s'appliquer dans les parois 8' du châssis 7'. Les chevilles de verrouillage 4' ont une longueur (60 mm) telle que la grille 1' ne puisse être enlevée du châssis 7' qu'en déplaçant pratiquement la grille vers le haut et, ainsi, la grille 1' ne peut être chassée hors du châssis par le passage de la roue d'un véhicule à moteur. En outre, ces chevilles de verrouillage 4' ont une fonction de verrouillage supplémentaire résultant due au fait qu'elles s'appliquent sur les parois 8' du châssis 7' avec friction.

 

   Des châssis du genre désigné par le repère 7 ou 7' sont décrits plus en détail dans la description de la demande de brevet déposée en
France le ler mars 1978, sous le No 78.05849. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Grid intended to be mounted on a frame, comprising a plurality of substantially parallel bars, spaced apart from one another transversely to their length, and a plurality of connecting pieces connecting said bars to each other, characterized in that '' it is made of an elastic material, the bars (2) of at least one pair of adjacent bars being connected to each other only by a single connecting piece (3), disposed at one end of said bars (2), so that, when compressed in a direction transverse to the bars (2), the grid (1) can deform elastically, which allows it to be introduced into the frame (7) and that , once the grid is released, the resulting elastic force causes the grid to press, by its opposite sides, against the frame (7).



   2. Grid according to claim 1, characterized in that one of said junction pieces is located between the two bars of each pair of neighboring bars, these junction pieces being placed at at least one of the ends of the bars.



   3. Grid according to one of claims 1 or 2, characterized in that, in several neighboring pairs of neighboring bars, each pair comprises only one connecting piece, these connecting pieces being placed alternately with the one and at the other end of the bars.



   4. Grid according to one of claims I to 3, characterized in that each pair of neighboring bars which constitutes an end part of the grid is provided with two connecting pieces.



   5. Grid according to one of claims I to 4, characterized in that means for locking the grid in the chassis comprise pins projecting downwards, practically perpendicular to the underside of the grid, these pins lock being positioned so as to be applied against the frame, when the grid is pressed elastically against the latter, so as to produce said lock.



   6. Grid according to claim 5, quadrangular, characterized in that it comprises four locking pins each located at an angle to the grid.



   7. Grid according to claims 4 and 6, characterized in that each locking pin is parallel and adjacent to one of said connecting pieces.



   8. Grid according to one of claims I to 7, characterized in that it comprises locking tabs of the grid in the chassis, which engage in complementary slots that the chassis has for ensuring said locking when the grid is pressed elastically against the frame, each of the bars constituting one end of the grid having one of said tabs.



   9. Grid according to one of claims I to 8, characterized in that said bars are parallel when the grid is not elastically compressed.



   10. Grid according to one of claims 1 to 9, characterized in that it is in one piece.



     He. Grid according to one of Claims 1 to 10, characterized in that it is made of spheroidal graphite cast iron.



   12. Grid according to one of claims 1 to 10, characterized in that it is made of Meehanite cast iron.



   The present invention relates to a grid intended to be mounted on a chassis, comprising a plurality of substantially parallel bars, spaced from one another transversely to their length, and a plurality of connecting pieces connecting said bars to each other. .



   The field to which the present invention belongs is that of road construction, the invention relating more specifically to a gutter grid which must be supported by means of a support frame to be flush with the surface of a road or pavement. for example.



   In the present description, these grids are described as being placed on the surface of roads or pavements, but it should be understood that they could also be placed in other surfaces, for example those of playgrounds.



   Normally, such grids are made of cast iron and can weigh between 150 and 250 kg. This is obviously a drawback in terms of their transport and handling, as well as from the point of view of the cost of their manufacture. It has recently been proposed to make such grids in spheroidal graphite cast iron. This material is much more ductile or malleable than ordinary cast iron and, therefore, it can absorb the forces applied by the wheels of motor vehicles much more easily. In fact, the gnlles which are in spheroidal graphite cast iron and which have a resistance equivalent to that of the covers in ordinary cast iron, weighing 150 to 250 kg, weigh only about 7 to 9 kg.

  Thus, not only do cast iron grids with spheroidal graphite use much less metal, but they are also much easier to handle, in particular during their installation or extraction. Unfortunately, as they are very light, they tend to be driven out of their normal position by the wheels of motor vehicles, in particular when a wheel passes over the edge of such a grid.



   Another disadvantage of known grid forms is that they can be stolen quite easily, because they are only held in place by their weight.



   The grid according to the invention is characterized in that it is made of an elastic material, the bars of at least one pair of adjacent bars being connected to each other only by a single connecting piece , arranged at one end of said bars, so that, when it is compressed in a direction transverse to the bars, the grid can deform elastically, which makes it possible to introduce it into the frame, and that, once the grid released, the resulting elastic force causes the grid to press, by its opposite sides, against the frame.



   Preferably, the grid is provided with locking tabs which fit into complementary slots in the support frame, so as to produce said connection, at least one tab being provided on each of the bars which constitutes one end of the grid.



  According to another solution, the legs can be omitted, and a friction adjustment of the grid in the support frame can provide the desired attachment. It is also possible to provide the grid with locking pin means projecting downward and substantially perpendicular to the underside, the locking pin being positioned so as to mesh with the support frame to provide the desired connection. Preferably, four locking pins constitute the locking pin means, the pins in question being situated at the corners of the grid.



   Advantageously, at least one spacer is provided between each pair of neighboring bars, the spacers being provided at the ends of the bars and at least one pair of neighboring bars having only one spacer. Preferably, adjacent pairs of multiple adjacent bars each have only one spacer, and these spacers are alternately placed at opposite ends of the bars. In this case, each pair of neighboring bars which constitutes an end part of the grid can be provided with two spacers.

 

   Preferably, the bars are parallel to each other when the grid is not elastically compressed.



   The grid can be made in one piece, for example in spheroidal graphite cast iron or in perlitic cast iron called Meehanite. An additional advantage of using spheroidal graphite cast iron or Meehanite cast iron is that these materials are very stable, so that a finished product such as a grid does not change shape as happens with ordinary cast iron.



   We will now describe, by way of nonlimiting example, two



  grid shapes constructed in accordance with the invention, with reference to the drawings in which:
 fig. I is a perspective view of a grid according to a first embodiment;
 fig. 2a is a perspective view of part of the grid of FIG. 1, shown in place inside part of a support frame;
 fig. 2b is a perspective view of another part of the chassis;
 fig. 3 is a plan view of the uncompressed grid of FIG. 1;
 fig. 4 is a plan view of the compressed grid of FIG. 1;
 fig. 5 is a view similar to that of FIG. 2a, but showing a grid according to the second embodiment, housed inside a part of a support frame, and
 fig. 6 is a plan view of the uncompressed grid of FIG. 5.



   Referring to the drawings, Figs. 1 to 4 show a grid which is designated as a whole by the reference 1. The grid 1 is constituted by a unitary part made of spheroidal graphite cast iron. The grid 1 comprises eight bars 2 which are joined at their ends by spacers 3. Each pair of bars 2, which constitutes an end part of the grid 1, comprises two spacers 3 joining the bars of said bars. pairs, while the other pairs of neighboring bars are only joined by a spacer.



  As can best be seen in fig. 3, the spacers 3 associated with the pairs of neighboring bars 2, which form the central part of the grid 1, are placed alternately on opposite sides of the grid. Two locking tabs 4 are formed integrally on the grid 1 at one of its ends and a single locking tab 5, on the other end of the grid.



   Because of the inherent elasticity of spheroidal graphite cast iron and the meandering conformation of its central part, the grid 1 can be compressed in the direction of arrow 6. This compression can be seen in FIG. 4, where the normal state of the grid 1 is represented by the dashed lines.



   The grid 1 is dimensioned so as to fit well in a support frame 7 (see fig. 2a and 2b). This support frame 7 has, in cross section, substantially the same general profile as the grid 1. The support frame 7 has a wall 8, generally vertical, which is provided at its upper end with a flange 9, directed outwards. This flange 9 causes the chassis 7 to be carried by the surrounding road surface 10. A shoulder 11, constituted by a part of the wall 8 forming an interior boss, serves to support the grid 1. FIG. 2b shows the part of the support frame 7, which cooperates with the end of the grid 1 provided with the locking tab 5, a slot 12 being provided for receiving this tab.



  Two similar slots (not shown) are provided at the opposite end of the chassis 7 to receive the tabs 4.



   When it is desired to put the grid 1 in place in the frame 7, this grid is compressed from the shape shown in FIG. 3 (or by the lines in dashed lines in fig. 4) up to the form shown in solid lines in fig. 4. This compression can be obtained in any suitable manner, but it is convenient to use for this purpose a special bar forming a lever (not shown). Once the grid 1 thus compressed, it can be placed on the shoulder 1 1 formed in the chassis 7, the tabs 4 and 5 being aligned on the corresponding slots. We then cease to apply the force producing the compression and the energy stored in the grid 1 forces the plates 4 and 5 to adapt in their slots so as to lock the grid inside the chassis 7.

  The grid 1 can then be removed from the chassis 7 only by recompression, until it takes the shape shown in solid lines in FIG. 4, the grid then being lifted when it has acquired this conformation. Consequently, there is no risk that the grid 1 is driven out of its chassis 7 by the passage of the wheel of a motor vehicle. This also prevents removal of the grid 1 by unauthorized persons and an anti-theft device has therefore been produced.



   Figs. 5 and 6 show a modified grid shape 1 '. As this grid 1 'is very similar to grid 1, it will not be described in detail, but the homologous parts will be designated by the same references, with a'. Thus, the grid 1 'is provided with four locking pins 4', which are located in the vicinity of the corners of the grid.



  Each of the locking pins 4 'projects downward from the underside of the grid 1' and is oriented parallel to one of the spacers 3 'associated with a pair of rod ends 2'. Thus, when the grid 1 'is compressed, it can be easily placed inside the chassis 7' and its locking pins 4 'are forced to be applied in the walls 8' of the chassis 7 '. The locking pins 4 'have a length (60 mm) such that the grid 1' can only be removed from the frame 7 'by practically moving the grid upwards, and thus the grid 1' cannot be driven out of the chassis by the passage of the wheel of a motor vehicle. In addition, these locking pins 4 'have an additional locking function resulting from the fact that they are applied to the walls 8' of the frame 7 'with friction.

 

   Chassis of the kind designated by the reference 7 or 7 'are described in more detail in the description of the patent application filed in
France on March 1, 1978, under No. 78.05849.


    

Claims (12)

REVENDICATIONS 1. Grille destinée à être montée sur un châssis, comprenant une pluralité de barres sensiblement parallèles, espacées les unes des autres transversalement par rapport à leur longueur, et une pluralité de pièces dejonction reliant lesdites barres les unes aux autres, caractérisée par le fait qu'elle est réalisée en un matériau élastique, les barres (2) d'au moins une paire de barres adjacentes n'étant reliées l'une à l'autre que par une seule pièce de jonction (3), disposée à une extrémité desdites barres (2), de telle manière que, lorsqu'elle est comprimée dans une direction transversale aux barres (2), la grille (1) puisse se déformer élastiquement, ce qui permet de l'introduire dans le châssis (7) et que, une fois la grille relâchée, la force élastique résultante amène la grille à se presser, par ses côtés opposés, contre le châssis (7).  CLAIMS  1. Grid intended to be mounted on a chassis, comprising a plurality of substantially parallel bars, spaced apart from each other transversely to their length, and a plurality of connecting pieces connecting said bars to each other, characterized in that '' it is made of an elastic material, the bars (2) of at least one pair of adjacent bars being connected to each other only by a single connecting piece (3), disposed at one end of said bars (2), so that, when compressed in a direction transverse to the bars (2), the grid (1) can deform elastically, which makes it possible to introduce it into the frame (7) and that , once the grid is released, the resulting elastic force causes the grid to press, by its opposite sides, against the frame (7). 2. Grille suivant la revendication 1, caractérisée par le fait qu'une desdites pièces de jonction est située entre les deux barres de chaque paire de barres voisines, ces pièces de jonction étant placées à au moins une des extrémités des barres.  2. Grid according to claim 1, characterized in that one of said junction pieces is located between the two bars of each pair of neighboring bars, these junction pieces being placed at at least one of the ends of the bars. 3. Grille suivant l'une des revendications 1 ou 2, caractérisée par le fait que, dans plusieurs paires voisines de barres voisines, chaque paire ne comprend qu'une pièce de jonction, ces pièces de jonction étant placées de manière alternée à l'une et â l'autre extrémité des barres.  3. Grid according to one of claims 1 or 2, characterized in that, in several neighboring pairs of neighboring bars, each pair comprises only one connecting piece, these connecting pieces being placed alternately with the one and at the other end of the bars. 4. Grille suivant l'une des revendications I à 3, caractérisée par le fait que chaque paire de barres voisines qui constitue une partie d'extrémité de la grille est pourvue de deux pièces de jonction.  4. Grid according to one of claims I to 3, characterized in that each pair of neighboring bars which constitutes an end part of the grid is provided with two connecting pieces. 5. Grille suivant l'une des revendications I à 4, caractérisée par le fait que des moyens de verrouillage de la grille dans le châssis comportent des chevilles faisant saillie vers le bas, pratiquement perpendiculairement à la face inférieure de la grille, ces chevilles de verrouillage étant positionnées de façon à s'appliquer contre le châssis, lorsque la grille est pressée élastiquement contre ce dernier, de manière à produire ledit verrouillage.  5. Grid according to one of claims I to 4, characterized in that means for locking the grid in the chassis comprise pins projecting downwards, practically perpendicular to the underside of the grid, these pins lock being positioned so as to be applied against the frame, when the grid is pressed elastically against the latter, so as to produce said lock. 6. Grille suivant la revendication 5, quadrangulaire, caractérisée par le fait qu'elle comprend quatre chevilles de verrouillage situées chacune à un angle de la grille.  6. Grid according to claim 5, quadrangular, characterized in that it comprises four locking pins each located at an angle to the grid. 7. Grille suivant les revendications 4 et 6, caractérisée par le fait que chaque cheville de verrouillage est parallèle et voisine d'une desdites pièces de jonction.  7. Grid according to claims 4 and 6, characterized in that each locking pin is parallel and adjacent to one of said connecting pieces. 8. Grille suivant l'une des revendications I à 7, caractérisée par le fait qu'elle comprend des pattes de verrouillage de la grille dans le châssis, qui s'engagent dans des fentes complémentaires que présente le châssis pour assurer ledit verrouillage lorsque la grille est pressée élastiquement contre le châssis, chacune des barres constituant une extrémité de la grille présentant une desdites pattes.  8. Grid according to one of claims I to 7, characterized in that it comprises locking tabs of the grid in the chassis, which engage in complementary slots that the chassis presents to ensure said locking when the grid is pressed elastically against the frame, each of the bars constituting one end of the grid having one of said tabs. 9. Grille suivant l'une des revendications I à 8, caractérisée par le fait que lesdites barres sont parallèles lorsque la grille n'est pas comprimée élastiquement.  9. Grid according to one of claims I to 8, characterized in that said bars are parallel when the grid is not elastically compressed. 10. Grille suivant l'une des revendications 1 à 9, caractérisée par le fait qu'elle est en une seule pièce.  10. Grid according to one of claims 1 to 9, characterized in that it is in one piece. Il. Grille suivant l'une des revendications 1 à 10, caractérisée par le fait qu'elle est en fonte à graphite sphéroïdal. He. Grid according to one of Claims 1 to 10, characterized in that it is made of spheroidal graphite cast iron. 12. Grille suivant l'une des revendications 1 à 10, caractérisée par le fait qu'elle est en fonte Meehanite.  12. Grid according to one of claims 1 to 10, characterized in that it is made of Meehanite cast iron. La présente invention a pour objet une grille destinée à être montée sur un châssis, comprenant une pluralité de barres sensiblement parallèles, espacées les unes des autres transversalement par rapport à leur longueur, et une pluralité de pièces de jonction reliant lesdites barres les unes aux autres.  The present invention relates to a grid intended to be mounted on a chassis, comprising a plurality of substantially parallel bars, spaced from one another transversely to their length, and a plurality of connecting pieces connecting said bars to each other. . Le domaine auquel appartient la présente invention est celui de la construction des routes, I'invention se rapportant plus spécifiquement à une grille de caniveau qui doit être supportée au moyen d'un châssis-support pour affleurer à la surface d'une route ou chaussée par exemple.  The field to which the present invention belongs is that of road construction, the invention relating more specifically to a gutter grid which must be supported by means of a support frame to be flush with the surface of a road or pavement. for example. Dans la présente description, ces grilles sont décrites comme étant placées à la surface de routes ou de chaussées, mais il faut comprendre qu'elles pourraient être également placées dans d'autres surfaces, par exemple celles de terrains de jeux.  In the present description, these grids are described as being placed on the surface of roads or carriageways, but it should be understood that they could also be placed in other surfaces, for example those of playgrounds. Normalement, de telles grilles sont faites en fonte et peuvent peser entre 150 et 250 kg. Cela est évidemment un inconvénient sous le rapport de leur transport et de leur manutention, aussi bien que du point de vue du coût de leur fabrication. On a récemment proposé de faire de telles grilles en fonte à graphite sphéroïdal. Ce matériau est bien plus ductile ou malléable que la fonte ordinaire et, par conséquent, il peut absorber bien plus aisément les efforts appliqués par les roues des véhicules à moteur. En fait, les gnlles qui sont en fonte à graphite sphéroïdal et qui ont une résistance équivalant à celle des couvercles en fonte ordinaire, pesant 150 à 250 kg, ne pèsent que 7 à 9 kg environ.  Normally, such grids are made of cast iron and can weigh between 150 and 250 kg. This is obviously a drawback in terms of their transport and handling, as well as from the point of view of the cost of their manufacture. It has recently been proposed to make such grids in spheroidal graphite cast iron. This material is much more ductile or malleable than ordinary cast iron and, therefore, it can absorb the forces applied by the wheels of motor vehicles much more easily. In fact, the gnlles which are in spheroidal graphite cast iron and which have a resistance equivalent to that of the covers in ordinary cast iron, weighing 150 to 250 kg, weigh only about 7 to 9 kg. Ainsi, non seulement les grilles en fonte à graphite sphéroidal emploient beaucoup moins de métal, mais encore elles sont de manutention bien plus aisée, en particulier lors de leur mise en place ou de leur extraction. Malheureusement, comme elles sont très légères, elles tendent à être chassées hors de leur position normale par les roues des véhicules à moteur, en particulier lorsqu'une roue passe sur le bord d'une telle grille. Thus, not only do the spheroidal graphite cast iron grids use much less metal, but they are also much easier to handle, in particular during their installation or extraction. Unfortunately, as they are very light, they tend to be driven out of their normal position by the wheels of motor vehicles, in particular when a wheel passes over the edge of such a grid. Un autre désavantage des formes de grilles connues réside dans le fait qu'on peut les voler assez facilement, car elles ne sont maintenues en place que par leur poids.  Another disadvantage of known grid forms is that they can be stolen quite easily, because they are only held in place by their weight. La grille suivant l'invention est caractérisée par le fait qu'elle est réalisée en un matériau élastique, les barres d'au moins une paire de barres adjacentes n'étant reliées l'une à l'autre que par une seule pièce de jonction, disposée à une extrémité desdites barres, de telle manière que, lorsqu'elle est comprimée dans une direction transversale aux barres, la grille puisse se déformer élastiquement, ce qui permet de l'introduire dans le châssis, et que, une fois la grille relâchée, la force élastique résultante amène la grille à se presser, par ses côtés opposés, contre le châssis.  The grid according to the invention is characterized in that it is made of an elastic material, the bars of at least one pair of adjacent bars being connected to each other only by a single connecting piece , arranged at one end of said bars, so that, when it is compressed in a direction transverse to the bars, the grid can deform elastically, which makes it possible to introduce it into the frame, and that, once the grid released, the resulting elastic force causes the grid to press, by its opposite sides, against the frame. De préférence, la grille est pourvue de pattes de verrouillage qui s'adaptent dans des fentes complémentaires du châssis-support, de manière à produire ladite solidarisation, une patte au moins étant prévue sur chacune des barres qui constitue une extrémité de la grille.  Preferably, the grid is provided with locking tabs which fit into complementary slots in the support frame, so as to produce said connection, at least one tab being provided on each of the bars which constitutes one end of the grid. Suivant une autre solution, on peut omettre les pattes, et un ajustement à friction de la grille dans le châssis-support peut fournir la solidarisation recherchée. Il est également possible de pourvoir la grille de moyens à cheville de verrouillage faisant saillie vers le bas et sensiblement perpendiculaires à la face inférieure, la cheville de verrouillage étant positionnée de manière à engrener avec le châssissupport pour procurer la solidarisation recherchée. De préférence, quatre chevilles de verrouillage constituent les moyens à cheville de verrouillage, les chevilles en question étant situées aux coins de la grille. According to another solution, the legs can be omitted, and a friction adjustment of the grid in the support frame can provide the desired attachment. It is also possible to provide the grid with locking pin means projecting downward and substantially perpendicular to the underside, the locking pin being positioned so as to mesh with the support frame to provide the desired connection. Preferably, four locking pins constitute the locking pin means, the pins in question being situated at the corners of the grid. Avantageusement, une pièce d'écartement au moins est prévue entre chaque paire de barres voisines, les pièces d'écartement étant prévues aux extrémités des barres et une paire au moins de barres voisines ne comportant qu'une pièce d'écartement. De préférence, des paires voisines de multiples barres voisines ne comportent chacune qu'une pièce d'écartement, et ces pièces d'écartement sont placées de manière alternée aux extrémités opposées des barres. Dans ce cas, chaque paire de barres voisines qui constitue une partie d'extrémité de la grille peut être pourvue de deux pièces d'écartement.  Advantageously, at least one spacer is provided between each pair of neighboring bars, the spacers being provided at the ends of the bars and at least one pair of neighboring bars having only one spacer. Preferably, adjacent pairs of multiple adjacent bars each have only one spacer, and these spacers are alternately placed at opposite ends of the bars. In this case, each pair of neighboring bars which constitutes an end part of the grid can be provided with two spacers.   De préférence, les barres sont parallèles les unes aux autres lorsque la grille n'est pas comprimée élastiquement.  Preferably, the bars are parallel to each other when the grid is not elastically compressed. La grille peut être faite d'une pièce, par exemple en fonte à graphite sphéroïdal ou en fonte perlitique dite Meehanite. Un avantage supplémentaire de l'utilisation de fonte à graphite sphéroidal ou de fonte Meehanite est que ces matériaux sont très stables, de sorte qu'un produit fini tel qu'une grille ne change pas de forme comme cela se produit avec la fonte ordinaire. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  The grid can be made in one piece, for example in spheroidal graphite cast iron or in perlitic cast iron called Meehanite. An additional advantage of using spheroidal graphite cast iron or Meehanite cast iron is that these materials are very stable, so that a finished product such as a grid does not change shape as occurs with ordinary cast iron. ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH152279A 1979-02-16 1979-02-16 Grating intended to be fitted on a frame CH629553A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH152279A CH629553A5 (en) 1979-02-16 1979-02-16 Grating intended to be fitted on a frame

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH152279A CH629553A5 (en) 1979-02-16 1979-02-16 Grating intended to be fitted on a frame

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH629553A5 true CH629553A5 (en) 1982-04-30

Family

ID=4212406

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH152279A CH629553A5 (en) 1979-02-16 1979-02-16 Grating intended to be fitted on a frame

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH629553A5 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0668409A1 (en) * 1994-02-18 1995-08-23 Norinco Manhole cover grating

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0668409A1 (en) * 1994-02-18 1995-08-23 Norinco Manhole cover grating
FR2716472A1 (en) * 1994-02-18 1995-08-25 Norinco Grid for closing manholes.

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO1999043532A1 (en) Infant&#39;s pushchair
FR2749260A1 (en) SUPPORT AND CONNECTION STRUCTURE FOR A VEHICLE CHASSIS ASSEMBLY
EP1561708B1 (en) Demountable modular platform for a refuse dump
FR2677684A1 (en) IMPROVED INDIVIDUAL PARKING BARRIERS.
EP0844335A1 (en) Movable barrier and assembly formed by a set of such barriers
EP3275771B1 (en) Device for parking bicycles, and elements making it possible to constitute this device
FR2686636A1 (en) IMPROVEMENT FOR A SHORING DEVICE.
CH629553A5 (en) Grating intended to be fitted on a frame
FR2559188A1 (en) DEVICE FOR FORMING THE JOINT OF AN INDUSTRIAL TYPE FLOOR, GENERAL CONCRETE
EP0347388A1 (en) Modular variable alignment barrier for creating a protective enclosure
CH651087A5 (en) SUPPORT FRAME ELEMENT FOR COVERING PLATES OR GRIDS AND CORRESPONDING COVERING PLATE OR GRID.
FR2816644A1 (en) Extendable barrier running on castors comprises identical pivoting modular elements each comprising vertical X-shaped branches
FR2660376A1 (en) Support lug
FR2573104A1 (en) Folding road marking post
BE834005A (en) SCAFFOLDING ASSEMBLY
FR2747419A1 (en) Base for street furniture
EP2513380B1 (en) Street ironwork having a frame and at least one covering element having limited movement within said frame
EP1035789A1 (en) Furniture piece made up of constructible elements
FR2612218A1 (en) Device for fixing road signs onto crash barriers
BE1013038A6 (en) Transport trailer structure interchangeable filed with special platform interchangeable.
FR2781515A1 (en) Scaffolding floor panel has trapezoidal panel with triangular hinged end flaps
CH652780A5 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING A WELL COVER OR AN ACCESS MOUTH, FRAME ELEMENT FOR IMPLEMENTING THE PROCESS AND COVER MADE ACCORDING TO THE PROCESS.
FR2670525A1 (en) FIXING DEVICE FOR SCAFFOLDING FLOORS.
BE882238A (en) FIXING DEVICE FOR CONTAINER RACKS
BE883655A (en) TUBULAR SCAFFOLD.

Legal Events

Date Code Title Description
NV New agent

Representative=s name: TROESCH SCHEIDEGGER WERNER AG

PUE Assignment

Owner name: SELF-LEVEL COVERS AKTIENGESELLSCHAFT C/O BALFIDOR

PL Patent ceased