CH612611A5 - Device with a transporter arm - Google Patents

Device with a transporter arm

Info

Publication number
CH612611A5
CH612611A5 CH1173376A CH1173376A CH612611A5 CH 612611 A5 CH612611 A5 CH 612611A5 CH 1173376 A CH1173376 A CH 1173376A CH 1173376 A CH1173376 A CH 1173376A CH 612611 A5 CH612611 A5 CH 612611A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
arm
movement
pin
conveyor
rack
Prior art date
Application number
CH1173376A
Other languages
French (fr)
Inventor
Claude Doerflinger
Rene Guillet
Francis Rezek
Original Assignee
Far Fab Assortiments Reunies
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Far Fab Assortiments Reunies filed Critical Far Fab Assortiments Reunies
Priority to CH1173376A priority Critical patent/CH612611A5/en
Publication of CH612611A5 publication Critical patent/CH612611A5/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23PMETAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; COMBINED OPERATIONS; UNIVERSAL MACHINE TOOLS
    • B23P19/00Machines for simply fitting together or separating metal parts or objects, or metal and non-metal parts, whether or not involving some deformation; Tools or devices therefor so far as not provided for in other classes
    • B23P19/10Aligning parts to be fitted together
    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04DAPPARATUS OR TOOLS SPECIALLY DESIGNED FOR MAKING OR MAINTAINING CLOCKS OR WATCHES
    • G04D1/00Gripping, holding, or supporting devices
    • G04D1/0071Gripping, holding, or supporting devices for totally automated assembly

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Abstract

The device has the object of providing transport for components with the aid of an arm (20) whose movement must be easy to control without jerks. The characteristics of this movement are obtained by a pin (8) carried by a component (7) with an adjustable eccentricity and which, by acting in the groove (9) of a sliding component (10), imparts to it a linear movement of adjustable amplitude and given a sinusoidal speed. The component (7) is made to rotate by the pneumatic control (27) and, by means of the components (8, 10, 18, 19), transmits an angular movement to the arm (20). This pneumatic control (27) also actuates the rise or fall of the arm (20) at the end and at the beginning of the travel. Thus, this device may be used, for example, for transporting components from a supply station to an assembly or machining station. <IMAGE>

Description

  

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



  REVENDICATIONS
 1. Dispositif à bras transporteur, caractérisé en ce qu'il comprend une pièce apte à effectuer une rotation de   1800    et portant une goupille d'excentricité réglable qui agit dans la rainure d'une pièce coulissante pour lui imprimer, dans une direction perpendiculaire à ladite rainure, un mouvement linéaire animé d'une vitesse sinusoïdale dont l'amplitude dépend de l'excentricité de la goupille; ladite pièce coulissante imprime à son tour au bras transporteur, par l'intermédiaire d'une crémaillère et d'une roue dentée, un mouvement angulaire.



   2. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la pièce effectuant la rotation de   1800    est mise en mouvement par l'action d'un dispositif pneumatique.



   3. Dispositif à bras transporteur suivant les revendications   I    et 2, caractérisé en ce que le dispositif pneumatique comporte un frein permettant un arrêt du bras au milieu de sa course.



   4. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la pièce effectuant la rotation de   1800    est mise en mouvement par l'action d'un dispositif électrique.



   5. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le mouvement angulaire du bras est freiné en fin de course par des amortisseurs.



   6. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le mouvement de la pièce effectuant la rotation de   1800    est freiné en fin de course par des amortisseurs.



   7. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la crémaillère est couplée par des ressorts à la pièce coulissante.



   L'objet de la présente invention est un dispositif à bras transporteur. Ces dispositifs sont de deux types: le type électrique où un moteur électrique entraîne la   rotation    d'un bras, et le type   penumatique    où l'air comprimé, agissant sur un dispositif déterminé, fait effectuer au bras un déplacement angulaire. Les premiers demandent des moteurs ayant un bon couple au démarrage et, de ce fait, sont relativement onéreux. Les seconds sont simples, mais les mouvements du bras sont brusques.



   Tous deux nécessitent des systèmes de cames, soit pour diminuer le couple au démarrage, soit pour adoucir le mouvement.



   Il est clair que de tels dispositifs ne sont finalement pas très simples et qu'avec une came donnée, par exemple, le bras ne peut effectuer qu'un déplacement angulaire déterminé,   90"    par exemple, le choix d'un autre angle nécessitant un échange de cames. De ce fait, ces dispositifs ne peuvent être prévus que pour un poste de travail donné et ne doivent plus être déplacés après réglage. Enfin, il arrive souvent qu'il soit nécessaire d'ajuster l'angle de balayage du bras une fois le dispositif transporteur fixé sur la machine; cela ne peut se faire que par la modification ou le changement de la came.



   Le but de la présente invention est de pallier les inconvénients décrits ci-dessus et de proposer un dispositif au mouvement doux et ajustable angulairement.



   Il est caractérisé en ce qu'il comprend une pièce apte à effectuer une rotation de   1800    et portant une goupille d'excentricité réglable qui agit dans la rainure d'une pièce coulissante pour lui imprimer, dans une direction perpendiculaire à ladite rainure, un mouvement linéaire animé d'une vitesse sinusoïdale, dont l'amplitude dépend de l'excentricité de ladite goupille; ladite pièce coulissante imprime à son tour au bras transporteur, par l'intermédiaire d'une crémaillère et d'une roue dentée, un mouvement angulaire.



   Le dessin montre, à titre d'exemple, une forme de réalisation du dispositif selon l'invention.



   La fig. 1 est une vue de dessus du dispositif, alors que la fig. 2 en est une coupe selon A-A'.



   Le dispositif selon l'invention fonctionne de la manière suivante:
 L'air comprimé entrant en 1 pousse le piston 2 dans le sens de la flèche 3. Celui-ci, par l'intermédiaire de la crémaillère 4 et de la roue dentée 5, transmet à l'axe 6 un mouvement de rotation.



  Solidaire de cet axe 6 est le dispositif 7 qui, entraîné par la rotation de 6, peut effectuer un demi-tour, mais pas plus, l'amplitude de son mouvement étant limitée par les butées 16 et 16'. Ce dispositif 7 porte une goupille 8 agissant dans la rainure verticale 9 d'une pièce 10 ne pouvant se déplacer qu'horizontalement.



  Ce système a pour effet de transformer le mouvement rotatif du dispositif 7 en un mouvement linéaire de la pièce 10, qui glisse sur les deux coulisses 11 et 12. Cet artifice a donc permis de transformer un mouvement linéaire brusque en un mouvement linéaire animé d'une vitesse sinusoïdale.



   D'autre part, à l'aide de la vis 13 sur laquelle on peut agir extérieurement par la tête de vis 14, on peut déplacer la pièce 15 et par là modifier l'excentricité de la goupille 8. On parvient ainsi, par un système simple, à donner plus ou moins d'amplitude au mouvement du dispositif 10. Celui-ci porte les ressorts 17, 17', auxquels est fixée la crémaillère 18 qui se déplace horizontalement dans le sens de la flèche 3 et, en engrenant avec la roue 19, communique un mouvement de rotation au bras 20. On voit que l'amplitude du déplacement angulaire du bras 20 dépend du mouvement de la crémaillère 18 qui, lui-même, dépend de l'excentricité de la goupille 8. On comprend dès lors que le bras peut effectuer l'angle que choisit l'utilisateur.



   Le réglage angulaire du bras est simple. En agissant sur la tête de vis 14, on amène la pièce 15 approximativement au milieu de la vis 13, donc la goupille 8 est plus ou moins centrée par rapport à l'axe A-A'. Le bras 20 effectue à ce moment un petit déplacement.



   On déplace les butées 21 et 22 de manière qu'elles délimitent les angles que   l'on    désire voir effectuer par le bras 20. (Dans le cas décrit par notre dessin: 180'.) On amène manuellement le bras 20 à l'aide du bouton molleté 23 dans une de ses positions angulaires extrêmes, 24 par exemple, puis à l'aide de la vis 14 on l'amène en butée, comme par exemple en 20 sur la fig. 1. Le réglage est terminé. On peut encore faire tendre le bras en butée grâce aux ressorts 17 et 17' qui donnent de la souplesse à l'ensemble du dispositif.



   Afin que le bras 20 ne tape pas sèchement en butée, on peut monter sur le dispositif décrit un système tel que celui constitué par les amortisseurs 25 et 26. Le fonctionnement du dispositif est alors le suivant: la commande pneumatique envoie de l'air comprimé dans le conduit 28 selon la flèche 29, cet air entre en I dans le cylindre principal de commande et en même temps dans le cylindre 25. Le bras quitte alors la butée 22 et la tige 30 sort de son logement pour occuper une position analogue à celle de la tige 31. Le bras 20 parcourt son chemin angulaire et vient frapper la tête du piston 31, ce qui a pour effet de chasser l'air du cylindre 26 au travers de l'étrangleur 32, amortissant de cette manière le mouvement du bras 20 au bout de sa course. Ce dispositif, dans l'exemple décrit, a été placé pour collaborer avec les butées 21 et 22. 

  Il peut cependant tout aussi bien être couplé avec les butées 16 et 16', ce qui permet d'ailleurs d'augmenter la compacité du dispositif dans son ensemble.



   Lorsque l'air entre en I ou 1', il pénètre aussi dans le dispositif 33, ce qui a pour effet de faire descendre ou monter l'axe 34 et, par conséquent, le bras 20. Remarquons que la roue 19 peut glisser le long de la crémaillère   1 8.    Un dispositif à bille 35 permet de désaccoupler l'axe 34 du piston 36, permettant que le piston 36 ne soit pas influencé par le mouvement de   l'axe.    La descente du dispositif est assurée par le ressort antagoniste 42. On parvient ainsi, grâce à ce dispositif 33, à faire monter ou descendre le bras 20 en début et en fin de mouvement.  



   Pour effectuer le retour du bras 20, on envoie   l'air    comprimé



  dans le sens 37, par le dispositif pneumatique 27; les mouvements des dispositifs décrits sont identiques, mais inversés.



   Si   l'on    désire un arrêt intermédiaire du bras au milieu de sa course, on peut adjoindre un dispositif du genre de celui décrit en fig. 1, en 38. Il comprend un piston 39, dont la surface est plus grande que celle du piston 2, de sorte que, lorsque la tête 40 atteint la surface du cylindre 2, cela freine un instant le mouvement du cylindre, cela lorsque le bras est en position 41 par exemple. Lors du mouvement inverse, il n'y a pas de freinage, le piston est repoussé à sa place par l'air comprimé agissant dans le sens 37.

 

   Le dispositif selon l'invention est simple, il transforme un mouvement brusque et linéaire en un mouvement angulaire limité, celui-ci est transformé par un système de manivelle en un mouvement linéaire mais accéléré et décéléré, d'amplitude réglable, mouvement qui à son tour est utilisé pour commander la rotation du bras.



   Il peut être réalisé par d'autres moyens (hydrauliques, électriques ou magnétiques) que ceux décrits dans l'exemple ci-dessus. 



  
 

** ATTENTION ** start of DESC field can contain end of CLMS **.

 



  CLAIMS
 1. Device with a carrier arm, characterized in that it comprises a part capable of performing a rotation of 1800 and carrying an adjustable eccentricity pin which acts in the groove of a sliding part to print it, in a direction perpendicular to said groove, a linear movement driven by a sinusoidal speed, the amplitude of which depends on the eccentricity of the pin; said sliding part in turn imparts angular movement to the conveyor arm, via a rack and a toothed wheel.



   2. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the part performing the rotation of 1800 is set in motion by the action of a pneumatic device.



   3. A conveyor arm device according to claims I and 2, characterized in that the pneumatic device comprises a brake allowing the arm to stop in the middle of its stroke.



   4. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the part performing the rotation of 1800 is set in motion by the action of an electrical device.



   5. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the angular movement of the arm is braked at the end of travel by shock absorbers.



   6. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the movement of the part performing the rotation of 1800 is braked at the end of the stroke by shock absorbers.



   7. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the rack is coupled by springs to the sliding part.



   The object of the present invention is a device with a conveyor arm. These devices are of two types: the electric type where an electric motor drives the rotation of an arm, and the penumatic type where the compressed air, acting on a determined device, causes the arm to move angularly. The former require motors with good starting torque and, therefore, are relatively expensive. The second are simple, but the movements of the arm are sudden.



   Both require cam systems, either to decrease starting torque or to smooth movement.



   It is clear that such devices are ultimately not very simple and with a given cam, for example, the arm can only perform a determined angular displacement, 90 "for example, the choice of another angle requiring a cam exchange. As a result, these devices can only be provided for a given workstation and no longer need to be moved after adjustment. Finally, it often happens that it is necessary to adjust the sweep angle of the arm once the conveyor device is attached to the machine; this can only be done by modifying or changing the cam.



   The aim of the present invention is to overcome the drawbacks described above and to provide a device with gentle movement and angularly adjustable.



   It is characterized in that it comprises a part capable of performing a rotation of 1800 and carrying an adjustable eccentricity pin which acts in the groove of a sliding part to impart to it, in a direction perpendicular to said groove, a movement linear driven by a sinusoidal speed, the amplitude of which depends on the eccentricity of said pin; said sliding part in turn imparts angular movement to the conveyor arm, via a rack and a toothed wheel.



   The drawing shows, by way of example, an embodiment of the device according to the invention.



   Fig. 1 is a top view of the device, while FIG. 2 is a section along A-A '.



   The device according to the invention operates as follows:
 The compressed air entering at 1 pushes the piston 2 in the direction of arrow 3. The latter, via the rack 4 and the toothed wheel 5, transmits a rotational movement to the axis 6.



  Solid with this axis 6 is the device 7 which, driven by the rotation of 6, can make a half turn, but not more, the amplitude of its movement being limited by the stops 16 and 16 '. This device 7 carries a pin 8 acting in the vertical groove 9 of a part 10 which can only move horizontally.



  This system has the effect of transforming the rotary movement of the device 7 into a linear movement of the part 10, which slides on the two slides 11 and 12. This device has therefore made it possible to transform a sudden linear movement into a linear movement animated by a sinusoidal speed.



   On the other hand, using the screw 13 on which it is possible to act externally by the screw head 14, it is possible to move the part 15 and thereby modify the eccentricity of the pin 8. This is achieved by a simple system, to give more or less amplitude to the movement of the device 10. The latter carries the springs 17, 17 ', to which is fixed the rack 18 which moves horizontally in the direction of arrow 3 and, meshing with the wheel 19 communicates a rotational movement to the arm 20. It can be seen that the amplitude of the angular displacement of the arm 20 depends on the movement of the rack 18 which, itself, depends on the eccentricity of the pin 8. It is understood since the arm can perform the angle chosen by the user.



   The angular adjustment of the arm is simple. By acting on the screw head 14, the part 15 is brought approximately in the middle of the screw 13, so the pin 8 is more or less centered with respect to the axis A-A '. The arm 20 at this time performs a small displacement.



   The stops 21 and 22 are moved so that they delimit the angles which one wishes to see effected by the arm 20. (In the case described by our drawing: 180 '.) The arm 20 is brought manually using of the soft button 23 in one of its extreme angular positions, 24 for example, then using the screw 14 it is brought into abutment, such as for example at 20 in FIG. 1. The setting is complete. The arm can also be stretched to the stop thanks to the springs 17 and 17 'which give flexibility to the entire device.



   So that the arm 20 does not hit the abutment sharply, it is possible to mount on the device described a system such as that constituted by the shock absorbers 25 and 26. The operation of the device is then as follows: the pneumatic control sends compressed air. in the duct 28 according to the arrow 29, this air enters at I in the main control cylinder and at the same time in the cylinder 25. The arm then leaves the stop 22 and the rod 30 leaves its housing to occupy a position similar to that of the rod 31. The arm 20 travels its angular path and strikes the head of the piston 31, which has the effect of expelling the air from the cylinder 26 through the restrictor 32, thereby damping the movement of the piston. arm 20 at the end of its stroke. This device, in the example described, was placed to collaborate with the stops 21 and 22.

  However, it can just as easily be coupled with the stops 16 and 16 ', which moreover makes it possible to increase the compactness of the device as a whole.



   When the air enters I or 1 ', it also enters the device 33, which has the effect of lowering or raising the axis 34 and, consequently, the arm 20. Note that the wheel 19 can slide the along the rack 1 8. A ball device 35 enables the pin 34 to be uncoupled from the piston 36, allowing the piston 36 not to be influenced by the movement of the pin. The device is lowered by the antagonist spring 42. It is thus possible, thanks to this device 33, to raise or lower the arm 20 at the start and at the end of the movement.



   To return the arm 20, the compressed air is sent



  in the direction 37, by the pneumatic device 27; the movements of the devices described are identical, but reversed.



   If you want an intermediate stop of the arm in the middle of its stroke, you can add a device of the type described in FIG. 1, at 38. It comprises a piston 39, the surface of which is greater than that of the piston 2, so that, when the head 40 reaches the surface of the cylinder 2, this temporarily slows down the movement of the cylinder, this when the arm is in position 41 for example. During the reverse movement, there is no braking, the piston is pushed back to its place by the compressed air acting in direction 37.

 

   The device according to the invention is simple, it transforms a sudden and linear movement into a limited angular movement, the latter is transformed by a crank system into a linear movement but accelerated and decelerated, of adjustable amplitude, a movement which in its own right. tower is used to control the rotation of the arm.



   It can be produced by other means (hydraulic, electric or magnetic) than those described in the example above.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Dispositif à bras transporteur, caractérisé en ce qu'il comprend une pièce apte à effectuer une rotation de 1800 et portant une goupille d'excentricité réglable qui agit dans la rainure d'une pièce coulissante pour lui imprimer, dans une direction perpendiculaire à ladite rainure, un mouvement linéaire animé d'une vitesse sinusoïdale dont l'amplitude dépend de l'excentricité de la goupille; ladite pièce coulissante imprime à son tour au bras transporteur, par l'intermédiaire d'une crémaillère et d'une roue dentée, un mouvement angulaire. CLAIMS 1. Device with a carrier arm, characterized in that it comprises a part capable of performing a rotation of 1800 and carrying an adjustable eccentricity pin which acts in the groove of a sliding part to print it, in a direction perpendicular to said groove, a linear movement driven by a sinusoidal speed, the amplitude of which depends on the eccentricity of the pin; said sliding part in turn imparts angular movement to the conveyor arm, via a rack and a toothed wheel. 2. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la pièce effectuant la rotation de 1800 est mise en mouvement par l'action d'un dispositif pneumatique. 2. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the part performing the rotation of 1800 is set in motion by the action of a pneumatic device. 3. Dispositif à bras transporteur suivant les revendications I et 2, caractérisé en ce que le dispositif pneumatique comporte un frein permettant un arrêt du bras au milieu de sa course. 3. A conveyor arm device according to claims I and 2, characterized in that the pneumatic device comprises a brake allowing the arm to stop in the middle of its stroke. 4. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la pièce effectuant la rotation de 1800 est mise en mouvement par l'action d'un dispositif électrique. 4. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the part performing the rotation of 1800 is set in motion by the action of an electrical device. 5. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le mouvement angulaire du bras est freiné en fin de course par des amortisseurs. 5. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the angular movement of the arm is braked at the end of travel by shock absorbers. 6. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le mouvement de la pièce effectuant la rotation de 1800 est freiné en fin de course par des amortisseurs. 6. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the movement of the part performing the rotation of 1800 is braked at the end of the stroke by shock absorbers. 7. Dispositif à bras transporteur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la crémaillère est couplée par des ressorts à la pièce coulissante. 7. Conveyor arm device according to claim 1, characterized in that the rack is coupled by springs to the sliding part. L'objet de la présente invention est un dispositif à bras transporteur. Ces dispositifs sont de deux types: le type électrique où un moteur électrique entraîne la rotation d'un bras, et le type penumatique où l'air comprimé, agissant sur un dispositif déterminé, fait effectuer au bras un déplacement angulaire. Les premiers demandent des moteurs ayant un bon couple au démarrage et, de ce fait, sont relativement onéreux. Les seconds sont simples, mais les mouvements du bras sont brusques. The object of the present invention is a device with a conveyor arm. These devices are of two types: the electric type where an electric motor drives the rotation of an arm, and the penumatic type where the compressed air, acting on a determined device, causes the arm to move angularly. The former require motors with good starting torque and, therefore, are relatively expensive. The second are simple, but the movements of the arm are sudden. Tous deux nécessitent des systèmes de cames, soit pour diminuer le couple au démarrage, soit pour adoucir le mouvement. Both require cam systems, either to decrease starting torque or to smooth movement. Il est clair que de tels dispositifs ne sont finalement pas très simples et qu'avec une came donnée, par exemple, le bras ne peut effectuer qu'un déplacement angulaire déterminé, 90" par exemple, le choix d'un autre angle nécessitant un échange de cames. De ce fait, ces dispositifs ne peuvent être prévus que pour un poste de travail donné et ne doivent plus être déplacés après réglage. Enfin, il arrive souvent qu'il soit nécessaire d'ajuster l'angle de balayage du bras une fois le dispositif transporteur fixé sur la machine; cela ne peut se faire que par la modification ou le changement de la came. It is clear that such devices are ultimately not very simple and with a given cam, for example, the arm can only perform a determined angular displacement, 90 "for example, the choice of another angle requiring a cam exchange. As a result, these devices can only be provided for a given workstation and no longer need to be moved after adjustment. Finally, it often happens that it is necessary to adjust the sweep angle of the arm once the conveyor device is attached to the machine; this can only be done by modifying or changing the cam. Le but de la présente invention est de pallier les inconvénients décrits ci-dessus et de proposer un dispositif au mouvement doux et ajustable angulairement. The aim of the present invention is to overcome the drawbacks described above and to provide a device with gentle movement and angularly adjustable. Il est caractérisé en ce qu'il comprend une pièce apte à effectuer une rotation de 1800 et portant une goupille d'excentricité réglable qui agit dans la rainure d'une pièce coulissante pour lui imprimer, dans une direction perpendiculaire à ladite rainure, un mouvement linéaire animé d'une vitesse sinusoïdale, dont l'amplitude dépend de l'excentricité de ladite goupille; ladite pièce coulissante imprime à son tour au bras transporteur, par l'intermédiaire d'une crémaillère et d'une roue dentée, un mouvement angulaire. It is characterized in that it comprises a part capable of performing a rotation of 1800 and carrying an adjustable eccentricity pin which acts in the groove of a sliding part to impart to it, in a direction perpendicular to said groove, a movement linear driven by a sinusoidal speed, the amplitude of which depends on the eccentricity of said pin; said sliding part in turn imparts angular movement to the conveyor arm, via a rack and a toothed wheel. Le dessin montre, à titre d'exemple, une forme de réalisation du dispositif selon l'invention. The drawing shows, by way of example, an embodiment of the device according to the invention. La fig. 1 est une vue de dessus du dispositif, alors que la fig. 2 en est une coupe selon A-A'. Fig. 1 is a top view of the device, while FIG. 2 is a section along A-A '. Le dispositif selon l'invention fonctionne de la manière suivante: L'air comprimé entrant en 1 pousse le piston 2 dans le sens de la flèche 3. Celui-ci, par l'intermédiaire de la crémaillère 4 et de la roue dentée 5, transmet à l'axe 6 un mouvement de rotation. The device according to the invention operates as follows: The compressed air entering at 1 pushes the piston 2 in the direction of arrow 3. The latter, via the rack 4 and the toothed wheel 5, transmits a rotational movement to the axis 6. Solidaire de cet axe 6 est le dispositif 7 qui, entraîné par la rotation de 6, peut effectuer un demi-tour, mais pas plus, l'amplitude de son mouvement étant limitée par les butées 16 et 16'. Ce dispositif 7 porte une goupille 8 agissant dans la rainure verticale 9 d'une pièce 10 ne pouvant se déplacer qu'horizontalement. Solid with this axis 6 is the device 7 which, driven by the rotation of 6, can make a half turn, but not more, the amplitude of its movement being limited by the stops 16 and 16 '. This device 7 carries a pin 8 acting in the vertical groove 9 of a part 10 which can only move horizontally. Ce système a pour effet de transformer le mouvement rotatif du dispositif 7 en un mouvement linéaire de la pièce 10, qui glisse sur les deux coulisses 11 et 12. Cet artifice a donc permis de transformer un mouvement linéaire brusque en un mouvement linéaire animé d'une vitesse sinusoïdale. This system has the effect of transforming the rotary movement of the device 7 into a linear movement of the part 10, which slides on the two slides 11 and 12. This device has therefore made it possible to transform a sudden linear movement into a linear movement animated by a sinusoidal speed. D'autre part, à l'aide de la vis 13 sur laquelle on peut agir extérieurement par la tête de vis 14, on peut déplacer la pièce 15 et par là modifier l'excentricité de la goupille 8. On parvient ainsi, par un système simple, à donner plus ou moins d'amplitude au mouvement du dispositif 10. Celui-ci porte les ressorts 17, 17', auxquels est fixée la crémaillère 18 qui se déplace horizontalement dans le sens de la flèche 3 et, en engrenant avec la roue 19, communique un mouvement de rotation au bras 20. On voit que l'amplitude du déplacement angulaire du bras 20 dépend du mouvement de la crémaillère 18 qui, lui-même, dépend de l'excentricité de la goupille 8. On comprend dès lors que le bras peut effectuer l'angle que choisit l'utilisateur. On the other hand, using the screw 13 on which it is possible to act externally by the screw head 14, it is possible to move the part 15 and thereby modify the eccentricity of the pin 8. This is achieved by a simple system, to give more or less amplitude to the movement of the device 10. The latter carries the springs 17, 17 ', to which is fixed the rack 18 which moves horizontally in the direction of arrow 3 and, meshing with the wheel 19 communicates a rotational movement to the arm 20. It can be seen that the amplitude of the angular displacement of the arm 20 depends on the movement of the rack 18 which, itself, depends on the eccentricity of the pin 8. It is understood since the arm can perform the angle chosen by the user. Le réglage angulaire du bras est simple. En agissant sur la tête de vis 14, on amène la pièce 15 approximativement au milieu de la vis 13, donc la goupille 8 est plus ou moins centrée par rapport à l'axe A-A'. Le bras 20 effectue à ce moment un petit déplacement. The angular adjustment of the arm is simple. By acting on the screw head 14, the part 15 is brought approximately in the middle of the screw 13, so the pin 8 is more or less centered with respect to the axis A-A '. The arm 20 at this time performs a small displacement. On déplace les butées 21 et 22 de manière qu'elles délimitent les angles que l'on désire voir effectuer par le bras 20. (Dans le cas décrit par notre dessin: 180'.) On amène manuellement le bras 20 à l'aide du bouton molleté 23 dans une de ses positions angulaires extrêmes, 24 par exemple, puis à l'aide de la vis 14 on l'amène en butée, comme par exemple en 20 sur la fig. 1. Le réglage est terminé. On peut encore faire tendre le bras en butée grâce aux ressorts 17 et 17' qui donnent de la souplesse à l'ensemble du dispositif. The stops 21 and 22 are moved so that they delimit the angles which one wishes to see effected by the arm 20. (In the case described by our drawing: 180 '.) The arm 20 is brought manually using of the soft button 23 in one of its extreme angular positions, 24 for example, then using the screw 14 it is brought into abutment, such as for example at 20 in FIG. 1. The setting is complete. The arm can also be stretched to the stop thanks to the springs 17 and 17 'which give flexibility to the entire device. Afin que le bras 20 ne tape pas sèchement en butée, on peut monter sur le dispositif décrit un système tel que celui constitué par les amortisseurs 25 et 26. Le fonctionnement du dispositif est alors le suivant: la commande pneumatique envoie de l'air comprimé dans le conduit 28 selon la flèche 29, cet air entre en I dans le cylindre principal de commande et en même temps dans le cylindre 25. Le bras quitte alors la butée 22 et la tige 30 sort de son logement pour occuper une position analogue à celle de la tige 31. Le bras 20 parcourt son chemin angulaire et vient frapper la tête du piston 31, ce qui a pour effet de chasser l'air du cylindre 26 au travers de l'étrangleur 32, amortissant de cette manière le mouvement du bras 20 au bout de sa course. Ce dispositif, dans l'exemple décrit, a été placé pour collaborer avec les butées 21 et 22. So that the arm 20 does not hit the abutment sharply, it is possible to mount on the device described a system such as that constituted by the shock absorbers 25 and 26. The operation of the device is then as follows: the pneumatic control sends compressed air. in the duct 28 according to the arrow 29, this air enters at I in the main control cylinder and at the same time in the cylinder 25. The arm then leaves the stop 22 and the rod 30 leaves its housing to occupy a position similar to that of the rod 31. The arm 20 travels its angular path and strikes the head of the piston 31, which has the effect of expelling the air from the cylinder 26 through the restrictor 32, thereby damping the movement of the piston. arm 20 at the end of its stroke. This device, in the example described, was placed to collaborate with the stops 21 and 22. Il peut cependant tout aussi bien être couplé avec les butées 16 et 16', ce qui permet d'ailleurs d'augmenter la compacité du dispositif dans son ensemble. However, it can just as easily be coupled with the stops 16 and 16 ', which moreover makes it possible to increase the compactness of the device as a whole. Lorsque l'air entre en I ou 1', il pénètre aussi dans le dispositif 33, ce qui a pour effet de faire descendre ou monter l'axe 34 et, par conséquent, le bras 20. Remarquons que la roue 19 peut glisser le long de la crémaillère 1 8. Un dispositif à bille 35 permet de désaccoupler l'axe 34 du piston 36, permettant que le piston 36 ne soit pas influencé par le mouvement de l'axe. La descente du dispositif est assurée par le ressort antagoniste 42. On parvient ainsi, grâce à ce dispositif 33, à faire monter ou descendre le bras 20 en début et en fin de mouvement. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. When the air enters I or 1 ', it also enters the device 33, which has the effect of lowering or raising the axis 34 and, consequently, the arm 20. Note that the wheel 19 can slide the along the rack 1 8. A ball device 35 enables the pin 34 to be uncoupled from the piston 36, allowing the piston 36 not to be influenced by the movement of the pin. The device is lowered by the antagonist spring 42. It is thus possible, thanks to this device 33, to raise or lower the arm 20 at the start and at the end of the movement. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
CH1173376A 1976-09-16 1976-09-16 Device with a transporter arm CH612611A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1173376A CH612611A5 (en) 1976-09-16 1976-09-16 Device with a transporter arm

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1173376A CH612611A5 (en) 1976-09-16 1976-09-16 Device with a transporter arm

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH612611A5 true CH612611A5 (en) 1979-08-15

Family

ID=4376377

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1173376A CH612611A5 (en) 1976-09-16 1976-09-16 Device with a transporter arm

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH612611A5 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0076268B1 (en) Automatic manipulator
EP2021647B1 (en) Under travel actuator, particularly for an automobile clutch
EP0097665A1 (en) Variable timing for four stroke engine.
FR2587079A1 (en) Electrically controlled dérailleur
FR2564220A1 (en) CONTROL DEVICE, IN PARTICULAR CLUTCH CONTROL DEVICE FOR MOTOR VEHICLES
FR2467425A1 (en) SCANNING APPARATUS FOR PHOTOCOPIER
FR2539839A1 (en) MOTION TRANSMISSION MECHANISM COMPRISING A LINEAR MOBILE MEMBER
EP0210693A1 (en) Audio- or video-apparatus with two toothed racks
FR2656666A1 (en) COMPETITION TRANSFER DEVICE.
CH612611A5 (en) Device with a transporter arm
EP0542610A1 (en) Workpiece-supporting device for a bending machine
CH651109A5 (en) Device intended to vary the timing setting of a combustion engine
FR2761833A1 (en) Motor shaft Activated Linear movement for Aircraft Seat Positioning
FR2552823A1 (en) Starter for internal combustion engine
CH598095A5 (en) Operating mechanism for transporter arms
FR2679817A1 (en) DEVICE FOR CUTTING A SOAP BREAD.
FR2835030A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR CONTROLLING THE TRANSMISSION OF SPEEDS IN A MOTOR VEHICLE GEARBOX
BE627738A (en) Drum motor control device
EP0074872B1 (en) Positioning apparatus
FR2711951A1 (en) Device for pivoting a backrest with respect to the seating position of the seat of a motor vehicle.
FR2619737A1 (en) LASER CUTTING HEAD
CH339100A (en) Slicing device with adjustable pitch and stroke for winder
FR2536701A3 (en) SHUTTER TYPE POINT LINE PRINTER
FR2825652A1 (en) Abrasive machining of crankshaft crankpins comprises machining device comprising support translational on frame and abrasive application means which can move angularly around support pivoting axis
FR2527495A1 (en) IMPROVED BAR TRANSFER DEVICE

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased