CH586027A5 - Fastener for watch bracelet - has male catch with back to back spring hooks to enter female - Google Patents

Fastener for watch bracelet - has male catch with back to back spring hooks to enter female

Info

Publication number
CH586027A5
CH586027A5 CH1548674A CH1548674A CH586027A5 CH 586027 A5 CH586027 A5 CH 586027A5 CH 1548674 A CH1548674 A CH 1548674A CH 1548674 A CH1548674 A CH 1548674A CH 586027 A5 CH586027 A5 CH 586027A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
clasp
integral
bracelet
hooks
female
Prior art date
Application number
CH1548674A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Wenger Ed Sa Manufacture De Bo
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Wenger Ed Sa Manufacture De Bo filed Critical Wenger Ed Sa Manufacture De Bo
Priority to CH1548674A priority Critical patent/CH586027A5/en
Publication of CH586027A5 publication Critical patent/CH586027A5/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/18Fasteners for straps, chains or the like
    • A44C5/20Fasteners for straps, chains or the like for open straps, chains or the like
    • A44C5/2052Fasteners provided with at least one push-button acting parallel to the main plane of the fastener and perpendicularly to the direction of the fastening

Abstract

The fastener has male and female elements which are mounted on the bracelet ends (14, 4). the female (1) is of an open ended rectangular hollow form. The male comprises two laterally interspaced inverted 'U' shaped spring hooks (9, 10). The two adjacent legs (9a, 10a) of each spring 'U' are fixed to a bracelet and block (8), and the other legs (9b, 10b) are free with an external square return (16, 17) and a medium stepped reduction (9c, 10c) or hook formation. The male slides into a the female until the hooks (9c, 10c) engage internal end returns n7) of the female walls. A central tongue (6) in the hollow female section separates the two 'U' springs (9, 10). Pressure on the end returns (16, 17) of the 'U' springs (9, 10) effects catch release.

Description

  

  
 



   La présente invention a pour objet un fermoir de sécurité permettant la liaison des deux extrémités d'une   laniére    ou des deux brins d'un bracelet de montre.



   On connaît différentes sortes de fermoirs plus particulièrement pour des bracelets de montres, par exemple métalliques, dont les plus connus présentent le désavantage de s'ouvrir par l'extension d'une double charniére mais sans libérer complètement les deux brins du bracelet; ce genre de fermoir est inapplicable par exemple dans le cas d'une ceinture. Un autre genre de fermoir comporte, solidaire d'un des brins du bracelet, un anneau venant se fixer dans une contre-pièce solidaire de l'autre brin, cette contre-pièce étant elle-même constituée par une charnière munie d'un crochement servant à la fermeture, cette dite charnière étant agencée de manière qu'un espace soit ménagé entre ses deux éléments afin que l'anneau solidaire de l'autre brin puisse venir s'y loger lors de la fermeture.

  En général dans l'espace où vient se loger l'anneau, différents crans sont prévus afin d'allonger ou raccourcir quelque peu la longueur du bracelet. Un tel fermoir présente le désavantage de pouvoir être facilement ouvert accidentellement et ne présente de ce fait qu'une très faible sécurité.



   On a encore proposé d'avoir un fermoir constitué par une partie femelle solidaire d'un des brins du bracelet dans laquelle vient se fixer un crochet ressort solidaire, lui, de l'autre brin. Ce genre de fermoir est très utilisé en horlogerie, mais vu la piètre sécurité à une ouverture accidentelle, il nécessite la pose d'un ou deux  huits  de sécurité (crochet fermé) pivotant sur une des parties du fermoir et se crochant sur un tenon solidaire de l'autre partie; en général ces  huits  sont placés sur les côtés du fermoir; cette solution quoique très courante et répandue est peu pratique à l'usage, ces  huits  ne pouvant être ouverts qu'avec le bout des ongles.



   Obviant aux défauts précités, le fermoir de sécurité constitué d'une pièce mâle solidaire d'une des extrémités du bracelet et venant se loger par crochement dans une pièce femelle solidaire de l'autre extrémité du bracelet, la pièce mâle étant constituée par au moins deux crochets élastiques en forme de U, dont les branches ne comportant pas d'éléments de crochement sont solidaires d'une des extrémités du bracelet, tandis que les deux autres branches des crochets élastiques sont libres et portent des éléments de crochement glissant et venant se fixer dans une contre-pièce solidaire de la partie femelle,

   est caractérisé par le fait que les branches mâles des crochets élastiques sont en appui contre un épaulement solidaire de la partie femelle du fermoir assurant l'indépendance mutuelle des deux crochets élastiques et nécessitant pour l'ouverture du fermoir une pression simultanée sur les deux crochets élastiques.



   Une forme d'exécution du fermoir de sécurité selon l'invention est représentée, à titre d'exemple, au dessin annexé dont:
 la fig. 1 représente une coupe partielle vue de dessus dudit fermoir;
 la fig. 2 représente le même fermoir vu de côté, tandis que
 la fig. 3 représente en détail les différents éléments mâle et femelle dudit fermoir.



   Le fermoir de sécurité représenté aux fig. 1 et 3 est constitué pour la partie femelle par un tube 1 de section rectangulaire dans lequel à une de ses extrémités sont ménagés sur les côtés des trous 2 dans lesquels vient s'ajuster une barrette à ressorts 3 servant à tenir le brin 4 du bracelet, le tout étant agencé de manière que la barrette 3 puisse occuper différentes positions permettant ainsi de raccourcir ou d'allonger le bracelet à volonté.



  A l'autre extrémité du tube 1 et à l'intérieur de ce dernier est fixé, par exemple par soudage, une pièce 5 comportant une languette centrale 6 et deux éléments de crochement 7. Pour sa partie mâle 8, le fermoir est constitué par une pièce, par exemple découpée, comportant deux crochets ressorts 9 et 10 en forme de U et dont les branches 9a et 10a sont solidaires d'un élément 11 comportant un trou 12 dans lequel vient s'ajuster une barrette 13 servant à fixer l'autre brin 14 du bracelet. Les deux branches
 extérieures 9b et   10b    des crochets ressorts 9 et 10 comportent des éléments de crochement 9c et   1 0c    venant se crocher sur les contre
 éléments 7 portés par la pièce 5.

  La languette centrale 6 est logée dans l'espace 15 existant entre les deux branches 9a et 10a des
 crochets ressorts 9 et 10 nécessitant de ce fait pour l'ouverture du
 fermoir l'actionnement simultané des deux dits crochets ressorts 9
 et 10, ceci à l'aide de deux tenons 16 et 17 fixés à l'extrémité de leur branche 9b et 10b, ces tenons passant au travers d'ouverturnes 18 et 19 ménagées de chaque côté du tube 1.



   Dans une autre forme d'exécution, non représentée au dessin,
 on peut envisager que les deux crochets ressorts 9 et 10 soient
 superposés et que, de ce fait, la languette centrale 6 de la pièce 5
 soit double et placée contre les parois intérieures latérales du
 tube 1, une de chaque côté, décalée dans les plans de manière à
 travailler en relation avec le crochet ressort placé à leur hauteur.



  A la limite cette languette pourrait être directement remplacée par
 les parois intérieures latérales du tube 1.



   La fabrication d'un tel fermoir est aisée et facilement réali
 sable avec des techniques telles que découpage, pliage, soudage, perçage, etc.



   A titre d'exemple, on pourra obtenir les différentes pièces
 constitutives de ce fermoir de la manière suivante: la pièce
 femelle 1 pourra être obtenue par découpage de son développe
 ment y compris les trous de fixation de barrettes et terminée par
 repliage. L'étrier 5 sera obtenu par découpage et repassage puis
 introduit dans la pièce 1 où il sera fixé, par exemple, par un ou plusieurs points de soudure électrique. La pièce mâle 8 pourra être obtenue par découpage et repassage puis percée latéralement (12) pour permettre le passage de la barrette 13.



   Ce fermoir offre l'avantage d'être très petit, très fiable et de permettre l'allongement ou le raccourcissement d'un bracelet métallique sans nécessiter de coupure ni de soudure.



   REVENDICATION



   Fermoir de sécurité constitué d'une pièce mâle solidaire d'une des extrémités du bracelet et venant se loger par crochement dans une pièce femelle solidaire de l'autre extrémité du bracelet, la pièce mâle étant constituée par au moins deux crochets élastiques en forme de U, dont les branches ne comportant pas d'éléments de crochement sont solidaires d'une des extrémités du bracelet,
 tandis que les deux autres branches des crochets élastiques sont
 libres et portent des éléments de crochement glissant et venant se fixer dans une contre-pièce solidaire de la partie femelle, caracté
 risé par le fait que les branches mâles des crochets élastiques sont
 en appui contre un épaulement solidaire de la partie femelle du
 fermoir assurant l'indépendance mutuelle des deux crochets
 élastiques et nécessitant pour l'ouverture du fermoir une pression
 simultanée sur les deux crochets élastiques.

 

   SOUS-REVENDICATIONS
 1. Fermoir de sécurité selon la revendication, caractérisé par le
 fait que ledit épaulement solidaire de la partie femelle est une languette venant se loger entre les deux crochets élastiques.



   2. Fermoir de sécurité selon la revendication, caractérisé par le
 fait que les crochets élastiques sont superposés et opposés dans
 leur sens de fonctionnement.



   3. Fermoir de sécurité selon la revendication et les sous
 revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que la languette est
 double, placée de chaque côté intérieur du tube de la partie
 femelle et décalée dans les plans de manière à travailler en relation
 avec la branche fixe du crochet élastique placé à leur hauteur.

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   



  
 



   The present invention relates to a safety clasp allowing the connection of the two ends of a strap or of the two strands of a watch strap.



   Different kinds of clasps are known more particularly for watch bracelets, for example metallic, the best known of which have the disadvantage of opening by extending a double hinge but without completely releasing the two strands of the bracelet; this type of clasp is inapplicable, for example in the case of a belt. Another type of clasp comprises, integral with one of the strands of the bracelet, a ring which is fixed in a counterpart secured to the other strand, this counterpart itself being constituted by a hinge provided with a hook. serving for closing, this said hinge being arranged so that a space is left between its two elements so that the ring integral with the other strand can be housed there during closing.

  In general, in the space where the ring is housed, different notches are provided in order to lengthen or somewhat shorten the length of the bracelet. Such a clasp has the disadvantage of being able to be easily opened accidentally and therefore only has very low security.



   It has also been proposed to have a clasp consisting of a female part integral with one of the strands of the bracelet in which is fixed a spring hook integral with the other strand. This type of clasp is widely used in watchmaking, but given the poor security of an accidental opening, it requires the installation of one or two safety eightes (closed hook) pivoting on one of the parts of the clasp and hooking onto an integral tenon. from the other party; in general these eight are placed on the sides of the clasp; this solution although very common and widespread is impractical to use, these eight can only be opened with the fingertips.



   Overcoming the aforementioned faults, the safety clasp consisting of a male part integral with one end of the bracelet and being housed by hooking in a female part integral with the other end of the bracelet, the male part being constituted by at least two elastic U-shaped hooks, the branches of which do not include any hooking elements are integral with one end of the bracelet, while the other two branches of the elastic hooks are free and carry sliding hook elements which come together fix in a counterpart integral with the female part,

   is characterized by the fact that the male branches of the elastic hooks bear against a shoulder integral with the female part of the clasp ensuring the mutual independence of the two elastic hooks and requiring, for opening the clasp, simultaneous pressure on the two elastic hooks .



   One embodiment of the safety clasp according to the invention is shown, by way of example, in the accompanying drawing, of which:
 fig. 1 shows a partial sectional view from above of said clasp;
 fig. 2 represents the same clasp seen from the side, while
 fig. 3 shows in detail the different male and female elements of said clasp.



   The safety clasp shown in fig. 1 and 3 is formed for the female part by a tube 1 of rectangular section in which at one of its ends are formed on the sides of the holes 2 in which is fitted a spring bar 3 serving to hold the strand 4 of the bracelet , the whole being arranged so that the bar 3 can occupy different positions thus making it possible to shorten or lengthen the bracelet at will.



  At the other end of the tube 1 and inside the latter is fixed, for example by welding, a part 5 comprising a central tongue 6 and two hooking elements 7. For its male part 8, the clasp consists of a piece, for example cut, comprising two spring hooks 9 and 10 in the form of a U and whose branches 9a and 10a are integral with an element 11 comprising a hole 12 in which fits a bar 13 serving to fix the other strand 14 of the bracelet. The two branches
 exterior 9b and 10b of the spring hooks 9 and 10 comprise hooking elements 9c and 1 0c coming to hook on the cons
 elements 7 carried by part 5.

  The central tongue 6 is housed in the space 15 existing between the two branches 9a and 10a of the
 spring hooks 9 and 10 therefore requiring the opening of the
 clasp simultaneous actuation of the two so-called spring hooks 9
 and 10, this by means of two tenons 16 and 17 fixed to the end of their branch 9b and 10b, these tenons passing through openings 18 and 19 made on each side of the tube 1.



   In another embodiment, not shown in the drawing,
 it is conceivable that the two spring hooks 9 and 10 are
 superimposed and that, therefore, the central tab 6 of part 5
 is double and placed against the inner side walls of the
 tube 1, one on each side, offset in the planes so as to
 work in relation to the spring hook placed at their height.



  Ultimately, this tab could be directly replaced by
 the inner side walls of the tube 1.



   The manufacture of such a clasp is easy and easily made.
 sand with techniques such as cutting, bending, welding, drilling, etc.



   As an example, we can obtain the different parts
 components of this clasp as follows: the part
 female 1 can be obtained by cutting her developing
 including the bar fixing holes and terminated by
 folding. Stirrup 5 will be obtained by cutting and ironing then
 introduced into part 1 where it will be fixed, for example, by one or more electrical welding points. The male part 8 can be obtained by cutting and ironing then drilled laterally (12) to allow the passage of the bar 13.



   This clasp offers the advantage of being very small, very reliable and of allowing the lengthening or shortening of a metal bracelet without requiring cutting or welding.



   CLAIM



   Safety clasp consisting of a male part integral with one end of the bracelet and being housed by hooking in a female part integral with the other end of the bracelet, the male part being constituted by at least two elastic hooks in the form of U, the branches of which do not include hooking elements are integral with one end of the bracelet,
 while the other two branches of the elastic hooks are
 free and carry elements of sliding and coming to be fixed in a counterpart integral with the female part, character
 ized by the fact that the male branches of the elastic hooks are
 resting against a shoulder integral with the female part of the
 clasp ensuring the mutual independence of the two hooks
 elastic and requiring pressure to open the clasp
 simultaneous on the two elastic hooks.

 

   SUB-CLAIMS
 1. Safety clasp according to claim, characterized by the
 that said shoulder integral with the female part is a tongue which is housed between the two elastic hooks.



   2. Safety clasp according to claim, characterized by the
 makes that the elastic hooks are superimposed and opposed in
 their sense of operation.



   3. Safety clasp according to claim and the sub
 claims 1 and 2, characterized in that the tongue is
 double, placed on each inner side of the tube of the part
 female and shifted in the plans so as to work in relation
 with the fixed branch of the elastic hook placed at their height.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.



   

 

Claims (1)

**ATTENTION** debut du champ CLMS peut contenir fin de DESC **. ** ATTENTION ** start of field CLMS can contain end of DESC **. La présente invention a pour objet un fermoir de sécurité permettant la liaison des deux extrémités d'une laniére ou des deux brins d'un bracelet de montre. The present invention relates to a safety clasp allowing the connection of the two ends of a strap or of the two strands of a watch strap. On connaît différentes sortes de fermoirs plus particulièrement pour des bracelets de montres, par exemple métalliques, dont les plus connus présentent le désavantage de s'ouvrir par l'extension d'une double charniére mais sans libérer complètement les deux brins du bracelet; ce genre de fermoir est inapplicable par exemple dans le cas d'une ceinture. Un autre genre de fermoir comporte, solidaire d'un des brins du bracelet, un anneau venant se fixer dans une contre-pièce solidaire de l'autre brin, cette contre-pièce étant elle-même constituée par une charnière munie d'un crochement servant à la fermeture, cette dite charnière étant agencée de manière qu'un espace soit ménagé entre ses deux éléments afin que l'anneau solidaire de l'autre brin puisse venir s'y loger lors de la fermeture. Different kinds of clasps are known more particularly for watch bracelets, for example metallic, the best known of which have the disadvantage of opening by extending a double hinge but without completely releasing the two strands of the bracelet; this type of clasp is inapplicable, for example in the case of a belt. Another type of clasp comprises, integral with one of the strands of the bracelet, a ring which is fixed in a counterpart secured to the other strand, this counterpart itself being constituted by a hinge provided with a hook. serving for closing, this said hinge being arranged so that a space is left between its two elements so that the ring integral with the other strand can be housed there during closing. En général dans l'espace où vient se loger l'anneau, différents crans sont prévus afin d'allonger ou raccourcir quelque peu la longueur du bracelet. Un tel fermoir présente le désavantage de pouvoir être facilement ouvert accidentellement et ne présente de ce fait qu'une très faible sécurité. In general, in the space where the ring is housed, different notches are provided in order to lengthen or somewhat shorten the length of the bracelet. Such a clasp has the disadvantage of being able to be easily opened accidentally and therefore only has very low security. On a encore proposé d'avoir un fermoir constitué par une partie femelle solidaire d'un des brins du bracelet dans laquelle vient se fixer un crochet ressort solidaire, lui, de l'autre brin. Ce genre de fermoir est très utilisé en horlogerie, mais vu la piètre sécurité à une ouverture accidentelle, il nécessite la pose d'un ou deux huits de sécurité (crochet fermé) pivotant sur une des parties du fermoir et se crochant sur un tenon solidaire de l'autre partie; en général ces huits sont placés sur les côtés du fermoir; cette solution quoique très courante et répandue est peu pratique à l'usage, ces huits ne pouvant être ouverts qu'avec le bout des ongles. It has also been proposed to have a clasp consisting of a female part integral with one of the strands of the bracelet in which is fixed a spring hook integral with the other strand. This type of clasp is widely used in watchmaking, but given the poor security of an accidental opening, it requires the installation of one or two safety eightes (closed hook) pivoting on one of the parts of the clasp and hooking onto an integral tenon. from the other party; in general these eight are placed on the sides of the clasp; this solution although very common and widespread is impractical to use, these eight can only be opened with the fingertips. Obviant aux défauts précités, le fermoir de sécurité constitué d'une pièce mâle solidaire d'une des extrémités du bracelet et venant se loger par crochement dans une pièce femelle solidaire de l'autre extrémité du bracelet, la pièce mâle étant constituée par au moins deux crochets élastiques en forme de U, dont les branches ne comportant pas d'éléments de crochement sont solidaires d'une des extrémités du bracelet, tandis que les deux autres branches des crochets élastiques sont libres et portent des éléments de crochement glissant et venant se fixer dans une contre-pièce solidaire de la partie femelle, Overcoming the aforementioned faults, the safety clasp consisting of a male part integral with one end of the bracelet and being housed by hooking in a female part integral with the other end of the bracelet, the male part being constituted by at least two elastic U-shaped hooks, the branches of which do not include any hooking elements are integral with one end of the bracelet, while the other two branches of the elastic hooks are free and carry sliding hook elements which come together fix in a counterpart integral with the female part, est caractérisé par le fait que les branches mâles des crochets élastiques sont en appui contre un épaulement solidaire de la partie femelle du fermoir assurant l'indépendance mutuelle des deux crochets élastiques et nécessitant pour l'ouverture du fermoir une pression simultanée sur les deux crochets élastiques. is characterized by the fact that the male branches of the elastic hooks bear against a shoulder integral with the female part of the clasp ensuring the mutual independence of the two elastic hooks and requiring, for opening the clasp, simultaneous pressure on the two elastic hooks . Une forme d'exécution du fermoir de sécurité selon l'invention est représentée, à titre d'exemple, au dessin annexé dont: la fig. 1 représente une coupe partielle vue de dessus dudit fermoir; la fig. 2 représente le même fermoir vu de côté, tandis que la fig. 3 représente en détail les différents éléments mâle et femelle dudit fermoir. One embodiment of the safety clasp according to the invention is shown, by way of example, in the accompanying drawing, of which: fig. 1 shows a partial sectional view from above of said clasp; fig. 2 represents the same clasp seen from the side, while fig. 3 shows in detail the different male and female elements of said clasp. Le fermoir de sécurité représenté aux fig. 1 et 3 est constitué pour la partie femelle par un tube 1 de section rectangulaire dans lequel à une de ses extrémités sont ménagés sur les côtés des trous 2 dans lesquels vient s'ajuster une barrette à ressorts 3 servant à tenir le brin 4 du bracelet, le tout étant agencé de manière que la barrette 3 puisse occuper différentes positions permettant ainsi de raccourcir ou d'allonger le bracelet à volonté. The safety clasp shown in fig. 1 and 3 is formed for the female part by a tube 1 of rectangular section in which at one of its ends are formed on the sides of the holes 2 in which is fitted a spring bar 3 serving to hold the strand 4 of the bracelet , the whole being arranged so that the bar 3 can occupy different positions thus making it possible to shorten or lengthen the bracelet at will. A l'autre extrémité du tube 1 et à l'intérieur de ce dernier est fixé, par exemple par soudage, une pièce 5 comportant une languette centrale 6 et deux éléments de crochement 7. Pour sa partie mâle 8, le fermoir est constitué par une pièce, par exemple découpée, comportant deux crochets ressorts 9 et 10 en forme de U et dont les branches 9a et 10a sont solidaires d'un élément 11 comportant un trou 12 dans lequel vient s'ajuster une barrette 13 servant à fixer l'autre brin 14 du bracelet. Les deux branches extérieures 9b et 10b des crochets ressorts 9 et 10 comportent des éléments de crochement 9c et 1 0c venant se crocher sur les contre éléments 7 portés par la pièce 5. At the other end of the tube 1 and inside the latter is fixed, for example by welding, a part 5 comprising a central tongue 6 and two hooking elements 7. For its male part 8, the clasp consists of a piece, for example cut, comprising two spring hooks 9 and 10 in the form of a U and whose branches 9a and 10a are integral with an element 11 comprising a hole 12 in which fits a bar 13 serving to fix the other strand 14 of the bracelet. The two branches exterior 9b and 10b of the spring hooks 9 and 10 comprise hooking elements 9c and 1 0c coming to hook on the cons elements 7 carried by part 5. La languette centrale 6 est logée dans l'espace 15 existant entre les deux branches 9a et 10a des crochets ressorts 9 et 10 nécessitant de ce fait pour l'ouverture du fermoir l'actionnement simultané des deux dits crochets ressorts 9 et 10, ceci à l'aide de deux tenons 16 et 17 fixés à l'extrémité de leur branche 9b et 10b, ces tenons passant au travers d'ouverturnes 18 et 19 ménagées de chaque côté du tube 1. The central tongue 6 is housed in the space 15 existing between the two branches 9a and 10a of the spring hooks 9 and 10 therefore requiring the opening of the clasp simultaneous actuation of the two so-called spring hooks 9 and 10, this by means of two tenons 16 and 17 fixed to the end of their branch 9b and 10b, these tenons passing through openings 18 and 19 made on each side of the tube 1. Dans une autre forme d'exécution, non représentée au dessin, on peut envisager que les deux crochets ressorts 9 et 10 soient superposés et que, de ce fait, la languette centrale 6 de la pièce 5 soit double et placée contre les parois intérieures latérales du tube 1, une de chaque côté, décalée dans les plans de manière à travailler en relation avec le crochet ressort placé à leur hauteur. In another embodiment, not shown in the drawing, it is conceivable that the two spring hooks 9 and 10 are superimposed and that, therefore, the central tab 6 of part 5 is double and placed against the inner side walls of the tube 1, one on each side, offset in the planes so as to work in relation to the spring hook placed at their height. A la limite cette languette pourrait être directement remplacée par les parois intérieures latérales du tube 1. Ultimately, this tab could be directly replaced by the inner side walls of the tube 1. La fabrication d'un tel fermoir est aisée et facilement réali sable avec des techniques telles que découpage, pliage, soudage, perçage, etc. The manufacture of such a clasp is easy and easily made. sand with techniques such as cutting, bending, welding, drilling, etc. A titre d'exemple, on pourra obtenir les différentes pièces constitutives de ce fermoir de la manière suivante: la pièce femelle 1 pourra être obtenue par découpage de son développe ment y compris les trous de fixation de barrettes et terminée par repliage. L'étrier 5 sera obtenu par découpage et repassage puis introduit dans la pièce 1 où il sera fixé, par exemple, par un ou plusieurs points de soudure électrique. La pièce mâle 8 pourra être obtenue par découpage et repassage puis percée latéralement (12) pour permettre le passage de la barrette 13. As an example, we can obtain the different parts components of this clasp as follows: the part female 1 can be obtained by cutting her developing including the bar fixing holes and terminated by folding. Stirrup 5 will be obtained by cutting and ironing then introduced into part 1 where it will be fixed, for example, by one or more electrical welding points. The male part 8 can be obtained by cutting and ironing then drilled laterally (12) to allow the passage of the bar 13. Ce fermoir offre l'avantage d'être très petit, très fiable et de permettre l'allongement ou le raccourcissement d'un bracelet métallique sans nécessiter de coupure ni de soudure. This clasp offers the advantage of being very small, very reliable and of allowing the lengthening or shortening of a metal bracelet without requiring cutting or welding. REVENDICATION CLAIM Fermoir de sécurité constitué d'une pièce mâle solidaire d'une des extrémités du bracelet et venant se loger par crochement dans une pièce femelle solidaire de l'autre extrémité du bracelet, la pièce mâle étant constituée par au moins deux crochets élastiques en forme de U, dont les branches ne comportant pas d'éléments de crochement sont solidaires d'une des extrémités du bracelet, tandis que les deux autres branches des crochets élastiques sont libres et portent des éléments de crochement glissant et venant se fixer dans une contre-pièce solidaire de la partie femelle, caracté risé par le fait que les branches mâles des crochets élastiques sont en appui contre un épaulement solidaire de la partie femelle du fermoir assurant l'indépendance mutuelle des deux crochets élastiques et nécessitant pour l'ouverture du fermoir une pression simultanée sur les deux crochets élastiques. Safety clasp consisting of a male part integral with one end of the bracelet and being housed by hooking in a female part integral with the other end of the bracelet, the male part being constituted by at least two elastic hooks in the form of U, the branches of which do not include hooking elements are integral with one end of the bracelet, while the other two branches of the elastic hooks are free and carry elements of sliding and coming to be fixed in a counterpart integral with the female part, character ized by the fact that the male branches of the elastic hooks are resting against a shoulder integral with the female part of the clasp ensuring the mutual independence of the two hooks elastic and requiring pressure to open the clasp simultaneous on the two elastic hooks. SOUS-REVENDICATIONS 1. Fermoir de sécurité selon la revendication, caractérisé par le fait que ledit épaulement solidaire de la partie femelle est une languette venant se loger entre les deux crochets élastiques. SUB-CLAIMS 1. Safety clasp according to claim, characterized by the that said shoulder integral with the female part is a tongue which is housed between the two elastic hooks. 2. Fermoir de sécurité selon la revendication, caractérisé par le fait que les crochets élastiques sont superposés et opposés dans leur sens de fonctionnement. 2. Safety clasp according to claim, characterized by the makes that the elastic hooks are superimposed and opposed in their sense of operation. 3. Fermoir de sécurité selon la revendication et les sous revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que la languette est double, placée de chaque côté intérieur du tube de la partie femelle et décalée dans les plans de manière à travailler en relation avec la branche fixe du crochet élastique placé à leur hauteur. 3. Safety clasp according to claim and the sub claims 1 and 2, characterized in that the tongue is double, placed on each inner side of the tube of the part female and shifted in the plans so as to work in relation with the fixed branch of the elastic hook placed at their height.
CH1548674A 1974-11-20 1974-11-20 Fastener for watch bracelet - has male catch with back to back spring hooks to enter female CH586027A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1548674A CH586027A5 (en) 1974-11-20 1974-11-20 Fastener for watch bracelet - has male catch with back to back spring hooks to enter female

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1548674A CH586027A5 (en) 1974-11-20 1974-11-20 Fastener for watch bracelet - has male catch with back to back spring hooks to enter female

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH586027A5 true CH586027A5 (en) 1977-03-31

Family

ID=4409476

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1548674A CH586027A5 (en) 1974-11-20 1974-11-20 Fastener for watch bracelet - has male catch with back to back spring hooks to enter female

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH586027A5 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0089689A1 (en) * 1982-03-23 1983-09-28 Nippon Notion Kogyo Co., Ltd. Buckle
DE9002362U1 (en) * 1990-02-28 1990-05-03 Rueschenbeck, Wilhelm, 4600 Dortmund, De
CN101904601A (en) * 2010-08-18 2010-12-08 深圳市百泰珠宝首饰有限公司 Bracelet

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0089689A1 (en) * 1982-03-23 1983-09-28 Nippon Notion Kogyo Co., Ltd. Buckle
US4639982A (en) * 1982-03-23 1987-02-03 Nippon Notion Kogyo Co., Ltd. Releasable buckle
DE9002362U1 (en) * 1990-02-28 1990-05-03 Rueschenbeck, Wilhelm, 4600 Dortmund, De
CN101904601A (en) * 2010-08-18 2010-12-08 深圳市百泰珠宝首饰有限公司 Bracelet
CN101904601B (en) * 2010-08-18 2013-03-27 深圳市百泰珠宝首饰有限公司 Bracelet

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2634107A1 (en) ENDLESS EXTENSIBLE BRACELET CLASP
CH616061A5 (en)
CH586027A5 (en) Fastener for watch bracelet - has male catch with back to back spring hooks to enter female
EP0081616A1 (en) Fastener for wrist watch band
CH676415A5 (en) Fastener for bracelet
EP0050629B1 (en) Elastic assembly, for example bracelet or ring
FR2518192A1 (en) Clamp for joining light alloy sections - is U=shaped clip with gripping hooks and tightening screw to engage sections
CH656512A5 (en) Watch bracelet clasp with unfolding buckle
FR2670995A1 (en) Watch strap (bracelet)
CH596793A5 (en) Unfolding wrist-watch strap catch
CH410495A (en) Bracelet
CH699188A2 (en) Bracelet's standard strand fixing device for deployment clasp, has bracelet fixation axle whose ends are threaded in housings, and locked in service position for stop of central part of tie stick stirrup
CH671134B5 (en)
FR2539596A1 (en) Buckle (Clasp) for braclets, necklaces, wristwatches and the like
WO2020225654A1 (en) Clasp with folding buckle
CH661187A5 (en) Bracelet clasp
FR3113226A1 (en) Rotating clasp RL01
CH652578A5 (en) Bracelet consisting of a chain of profiled elements
CH661186A5 (en) Bracelet clasp
FR3114939A1 (en) Device and method for attaching a shellfish bag to a support and assembly comprising at least one such attachment device
CH660674A5 (en) Folding clasp for wristwatch
CH488424A (en) Clasp for bracelet
CH214448A (en) Clasp for bracelets, necklaces, belts, etc.
CH563743A5 (en)
BE830919A (en) WATCH STRAP

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased