CH544948A - Fog or rain detector and how to use this detector - Google Patents

Fog or rain detector and how to use this detector

Info

Publication number
CH544948A
CH544948A CH324272A CH324272A CH544948A CH 544948 A CH544948 A CH 544948A CH 324272 A CH324272 A CH 324272A CH 324272 A CH324272 A CH 324272A CH 544948 A CH544948 A CH 544948A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
cell
projector
source
fog
detector
Prior art date
Application number
CH324272A
Other languages
French (fr)
Inventor
Schick Georges
Original Assignee
Schick & Cie
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Schick & Cie filed Critical Schick & Cie
Priority to CH324272A priority Critical patent/CH544948A/en
Publication of CH544948A publication Critical patent/CH544948A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01NINVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
    • G01N21/00Investigating or analysing materials by the use of optical means, i.e. using sub-millimetre waves, infrared, visible or ultraviolet light
    • G01N21/17Systems in which incident light is modified in accordance with the properties of the material investigated
    • G01N21/47Scattering, i.e. diffuse reflection
    • G01N21/49Scattering, i.e. diffuse reflection within a body or fluid
    • G01N21/53Scattering, i.e. diffuse reflection within a body or fluid within a flowing fluid, e.g. smoke
    • G01N21/538Scattering, i.e. diffuse reflection within a body or fluid within a flowing fluid, e.g. smoke for determining atmospheric attenuation and visibility
    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01WMETEOROLOGY
    • G01W1/00Meteorology
    • G01W1/14Rainfall or precipitation gauges

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental & Geological Engineering (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Atmospheric Sciences (AREA)
  • Biodiversity & Conservation Biology (AREA)
  • Ecology (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Hydrology & Water Resources (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Analytical Chemistry (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Immunology (AREA)
  • Pathology (AREA)
  • Investigating Or Analysing Materials By Optical Means (AREA)

Description

       

  
 



   On connait déjà des dispositifs qui captent en permanence un certain volume d'air ambiant dans une chambre de détection et soumettent automatiquement ce volume d'air à des tests permettant de détecter la présence de brouillard et d'enclencher, dans ce cas, un signal avertisseur. Ces détecteurs sont toutefois encombrants et ne peuvent pas être montés sur des véhicules. Or, on sait que le conducteur d'un véhicule rapide, par exemple d'une voiture automobile, est astreint à enclencher les phares de sa voiture au cas où la densité du brouillard ou de la pluie atteint une valeur telle que sa présence risque de ne pas être perçue immédiatement par les conducteurs de voitures venant en sens inverse. Cette limite peut, suivant les circonstances de visibilité, être atteinte alors que le conducteur du véhicule a subjectivement l'impression d'une visibilité encore suffisante.



   Le but de la présente invention est de réaliser un dispositif détecteur de brouillard, peu encombrant et fiable, susceptible d'être placé sur une voiture automobile ou sur un camion.



   Dans ce but, la présente invention a pour objets, d'une part, un détecteur de brouillard ou de pluie, caractérisé en ce qu'il comporte un projecteur émettant un flux énergétique dans une bande de fréquence située dans l'infrarouge et une cellule photosensible placée dans l'axe du faisceau émis par le projecteur de manière à capter les rayonnements diffusés par des particules de brouillard ou de pluie se trouvant dans le faisceau, ladite cellule étant reliée à un amplificateur capable d'actionner un relais enclenchant lui   meme    un signal lorsque l'intensité du flux énergétique capté par la cellule dépasse un seuil donné; et, d'autre part, I'utilisation d'un détecteur de brouillard ou de pluie sur une voiture automobile, le projecteur étant disposé obliquement vers le haut.



   L'unique figure du dessin annexé est un schéma de principe d'une forme d'exécution du détecteur selon l'invention.



   On voit au dessin, schématiquement représenté, un projecteur qui se compose d'un réflecteur parabolique 1, d'une lampe à rayons infrarouges 2 reliée à une source de courant 3, de deux cellules photosensibles 4 et 5 reliées elles-mêmes à un amplificateurdétecteur A et d'un relais R enclenchant un dispositif de signalisation S.



   La lampe d'émission infrarouge 2 peut comporter, par exemple, un filament logé à l'intérieur d'une ampoule de verre et chauffé à une température déterminée sous l'effet du courant provenant de la source 3. L'ampoule dans laquelle est logé le filament pourrait être constituée en un verre spécial ou en un verre recouvert d'une couche filtrante de manière que seules les fréquences comprises dans une certaine bande appartenant à l'infrarouge soient émises vers l'extérieur, le projecteur n'émettant donc aucune lumière visible. La source 2 étant placée au foyer du réflecteur 1, les rayonnements émis sont réfléchis en un faisceau parallèle 6. La puissance de ce projecteur pourra être par exemple de l'ordre de 40 W, son enclenchement étant permanent.

  Pour constituer le réflecteur parabolique 1, on pourra également prévoir une matière dont la surface réfléchit de façon sélective les rayons infrarouges qu'on désire utiliser.



   La cellule 4 est placée dans l'axe du faisceau parallèle 6 en avant de la source 2. Elle sera orientée vers l'avant de telle ma   niera    que si l'air contient des gouttelettes de brouillard ou de pluie, ou même des particules de fumées en suspension, les rayonnements diffusés par ces particules et renvoyés en direction de la cellule l'impressionnent en abaissant la valeur de sa résistance. En revanche, si l'air est transparent, le rayonnement émis par le projecteur sera sans influence sur la cellule.



   La cellule 5 disposée à côté du projecteur et orientée parallèlement à son axe permet une détection différentielle. En effet, si une source de rayonnement indépendante du projecteur, par exemple une cheminée portée à haute température et placée au bord de la route, impressionne la cellule 4, elle impressionnera également la cellule 5. Il suffit donc que l'amplificateur A soit construit de ma   niére    à n'enclencher le relais R que si les deux cellules 4 et 5 cap tent des flux énergétiques différents et au moment où la différence dépasse un seuil donné pour éliminer les influences perturbatrices extérieures. En effet, la cellule 5 étant placée hors du faisceau, la part du flux énergétique réfléchi qui l'atteint est forcément beaucoup plus faible que celle qui impressionne la cellule 4 placée dans l'axe du faisceau.



   Le signal S peut être constitué par les phares de croisement de la voiture, qui s'enclenchent automatiquement au moment de la détection de la présence de brouillard ou de pluie. Cependant, en variante, on peut aussi prévoir un signal optique ou acoustique à l'intérieur de la voiture, ce signal avertissant le conducteur qu'il doit enclencher les phares de sa voiture ou tout au moins redoubler de prudence dans sa façon de conduire.



   Dans une autre forme d'exécution, on pourrait également utiliser d'autres moyens pour éliminer l'influence des sources de chaleur parasites. Ainsi, la cellule 5 pourrait être supprimée et la source 2, au lieu d'être alimentée de façon continue en énergie électrique, pourrait être alimentée par un courant pulsant à une fréquence pouvant varier entre une impulsion toutes les 2 ou 3 secondes jusqu'à 4 ou 5 Hz. Il est clair que dans ce cas, si la cellule 4 est impressionnée par des rayonnements réfléchis par des particules en suspension dans l'air, sa résistance variera à la même fréquence que la source 2 et pratiquement en phase avec elle.



  Cette circonstance permet de construire l'amplificateur-détecteur A de manière qu'il n'enclenche le relais R que si la résistance 4 subit des variations ayant précisément cette fréquence.



   On remarquera que   l'on    a prévu entre la source 2 et la cellule 4 un écran 7 destiné à couper l'influence directe que pourrait avoir la source 2 sur la cellule. La cellule 5 est de même entourée d'une enveloppe 8 afin que seule sa face avant soit exposée aux rayonnements.



   En variante de cette deuxiéme forme d'exécution, au lieu   d'ob-    tenir une émission pulsée par variation de la puissance de la source, on pourrait également prévoir une source à puissance constante et placer devant le projecteur un obturateur, par exemple un obturateur à pales mobiles en rotation, de manière à interrompre périodiquement le flux émis hors du projecteur. Dans ce cas, la cellule 4 serait naturellement placée en avant de cet obturateur.



   Le dispositif décrit peut être installé de façon fixe, en plein air, mais son utilisation sur un véhicule automobile constitue une solution particulièrement avantageuse au problème de la détection du brouillard. Le projecteur placé sur le toit de la voiture sera orienté de préférence obliquement vers le haut.



   REVENDICATIONS



   1. Détecteur de brouillard ou de pluie, caractérisé en ce qu'il
 comporte un projecteur émettant un flux énergétique dans une
 bande de fréquence située dans l'infrarouge et une cellule photo
 sensible placée dans l'axe du faisceau émis par le projecteur de
 manière à capter les rayonnements diffusés par des particules de
 brouillard ou de pluie se trouvant dans le faisceau, ladite cellule
 étant reliée à un amplificateur capable d'actionner un relais en
 clenchant lui-même un signal lorsque l'intensité du flux énergéti
 que capté par la cellule dépasse un seuil donné.

 

     II.    Utilisation du détecteur de brouillard ou de pluie, selon la
 revendication I, sur une voiture automobile, le projecteur étant
 disposé obliquement vers le haut.



   SOUS-REVENDICATIONS
 1. Détecteur selon la revendication I, caractérisé en ce que le
 flux énergétique émis par le projecteur est modulé et en ce que
 l'amplificateur comporte un circuit détecteur détectant l'ampli
 tude des variations du flux énergétique capté par la cellule à une
 fréquence correspondant à celle de la modulation du faisceau. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   



  
 



   Devices are already known which permanently capture a certain volume of ambient air in a detection chamber and automatically subject this volume of air to tests making it possible to detect the presence of fog and to trigger, in this case, a signal. horn. However, these detectors are bulky and cannot be mounted on vehicles. Now, we know that the driver of a fast vehicle, for example a motor car, is required to switch on the headlights of his car in the event that the density of the fog or the rain reaches a value such that his presence risks not be seen immediately by drivers of oncoming cars. This limit may, depending on the visibility circumstances, be reached while the driver of the vehicle subjectively has the impression of still sufficient visibility.



   The object of the present invention is to provide a fog detector device, compact and reliable, capable of being placed on a motor car or on a truck.



   To this end, the present invention has for objects, on the one hand, a fog or rain detector, characterized in that it comprises a projector emitting an energy flow in a frequency band located in the infrared and a cell. photosensitive placed in the axis of the beam emitted by the projector so as to capture the radiation diffused by particles of fog or rain in the beam, said cell being connected to an amplifier capable of actuating a relay which itself activates a signal when the intensity of the energy flow captured by the cell exceeds a given threshold; and, on the other hand, the use of a fog or rain detector on a motor car, the headlight being arranged obliquely upwards.



   The only figure in the accompanying drawing is a block diagram of an embodiment of the detector according to the invention.



   We see in the drawing, schematically represented, a projector which consists of a parabolic reflector 1, an infrared ray lamp 2 connected to a current source 3, two photosensitive cells 4 and 5 themselves connected to an amplifierdetector A and a relay R triggering a signaling device S.



   The infrared emission lamp 2 may comprise, for example, a filament housed inside a glass bulb and heated to a determined temperature under the effect of the current coming from the source 3. The bulb in which is housed the filament could be made of a special glass or of a glass covered with a filter layer so that only the frequencies included in a certain band belonging to the infrared are emitted to the outside, the projector therefore emitting no visible light. The source 2 being placed at the focus of the reflector 1, the emitted radiations are reflected in a parallel beam 6. The power of this projector may for example be of the order of 40 W, its engagement being permanent.

  In order to constitute the parabolic reflector 1, it is also possible to provide a material whose surface selectively reflects the infrared rays that it is desired to use.



   The cell 4 is placed in the axis of the parallel beam 6 in front of the source 2. It will be oriented towards the front in such a way that if the air contains droplets of fog or rain, or even particles of fumes in suspension, the radiation diffused by these particles and sent back towards the cell impress it by lowering the value of its resistance. On the other hand, if the air is transparent, the radiation emitted by the projector will have no influence on the cell.



   The cell 5 arranged next to the projector and oriented parallel to its axis allows differential detection. Indeed, if a source of radiation independent of the projector, for example a chimney brought to high temperature and placed at the edge of the road, impresses cell 4, it will also impress cell 5. It is therefore sufficient that amplifier A is built. so as not to engage the relay R unless the two cells 4 and 5 are attempting different energy flows and when the difference exceeds a given threshold to eliminate external disturbing influences. Indeed, the cell 5 being placed outside the beam, the part of the reflected energy flow which reaches it is necessarily much lower than that which impresses the cell 4 placed in the axis of the beam.



   The signal S can be formed by the low beam headlights of the car, which switch on automatically when the presence of fog or rain is detected. However, as a variant, an optical or acoustic signal can also be provided inside the car, this signal warning the driver that he must switch on the headlights of his car or at least be extra careful in his way of driving.



   In another embodiment, other means could also be used to eliminate the influence of parasitic heat sources. Thus, cell 5 could be removed and source 2, instead of being supplied continuously with electrical energy, could be supplied with a current pulsing at a frequency which may vary between a pulse every 2 or 3 seconds up to 4 or 5 Hz. It is clear that in this case, if cell 4 is impressed by radiation reflected from particles suspended in the air, its resistance will vary at the same frequency as source 2 and practically in phase with it. .



  This circumstance makes it possible to construct the amplifier-detector A so that it only engages the relay R if the resistor 4 undergoes variations having precisely this frequency.



   It will be noted that there is provided between the source 2 and the cell 4 a screen 7 intended to cut off the direct influence that the source 2 could have on the cell. Cell 5 is also surrounded by an envelope 8 so that only its front face is exposed to radiation.



   As a variant of this second embodiment, instead of obtaining a pulsed emission by varying the power of the source, a constant power source could also be provided and a shutter, for example a shutter, placed in front of the projector. with rotating blades, so as to periodically interrupt the flow emitted from the projector. In this case, cell 4 would naturally be placed in front of this shutter.



   The device described can be installed in a fixed manner, in the open air, but its use on a motor vehicle constitutes a particularly advantageous solution to the problem of detecting fog. The projector placed on the roof of the car will preferably be oriented obliquely upwards.



   CLAIMS



   1. Fog or rain detector, characterized in that it
 comprises a projector emitting an energy flow in a
 frequency band located in the infrared and a photo cell
 sensitive placed in the axis of the beam emitted by the projector
 so as to capture the radiation scattered by particles of
 fog or rain in the beam, said cell
 being connected to an amplifier capable of actuating a relay in
 triggering itself a signal when the intensity of the energy flow
 that captured by the cell exceeds a given threshold.

 

     II. Use of fog or rain detector, depending on
 claim I, on a motor car, the headlamp being
 arranged obliquely upwards.



   SUB-CLAIMS
 1. Detector according to claim I, characterized in that the
 energy flow emitted by the projector is modulated and in that
 the amplifier has a detector circuit detecting the amplifier
 study of the variations in the energy flow captured by the cell at a
 frequency corresponding to that of the beam modulation.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.



   


    

Claims (1)

**ATTENTION** debut du champ CLMS peut contenir fin de DESC **. ** ATTENTION ** start of field CLMS can contain end of DESC **. On connait déjà des dispositifs qui captent en permanence un certain volume d'air ambiant dans une chambre de détection et soumettent automatiquement ce volume d'air à des tests permettant de détecter la présence de brouillard et d'enclencher, dans ce cas, un signal avertisseur. Ces détecteurs sont toutefois encombrants et ne peuvent pas être montés sur des véhicules. Or, on sait que le conducteur d'un véhicule rapide, par exemple d'une voiture automobile, est astreint à enclencher les phares de sa voiture au cas où la densité du brouillard ou de la pluie atteint une valeur telle que sa présence risque de ne pas être perçue immédiatement par les conducteurs de voitures venant en sens inverse. Cette limite peut, suivant les circonstances de visibilité, être atteinte alors que le conducteur du véhicule a subjectivement l'impression d'une visibilité encore suffisante. Devices are already known which permanently capture a certain volume of ambient air in a detection chamber and automatically subject this volume of air to tests making it possible to detect the presence of fog and to trigger, in this case, a signal. horn. However, these detectors are bulky and cannot be mounted on vehicles. Now, we know that the driver of a fast vehicle, for example a motor car, is required to switch on the headlights of his car in the event that the density of the fog or the rain reaches a value such that his presence risks not be seen immediately by drivers of oncoming cars. This limit may, depending on the visibility circumstances, be reached while the driver of the vehicle subjectively has the impression of still sufficient visibility. Le but de la présente invention est de réaliser un dispositif détecteur de brouillard, peu encombrant et fiable, susceptible d'être placé sur une voiture automobile ou sur un camion. The object of the present invention is to provide a fog detector device, compact and reliable, capable of being placed on a motor car or on a truck. Dans ce but, la présente invention a pour objets, d'une part, un détecteur de brouillard ou de pluie, caractérisé en ce qu'il comporte un projecteur émettant un flux énergétique dans une bande de fréquence située dans l'infrarouge et une cellule photosensible placée dans l'axe du faisceau émis par le projecteur de manière à capter les rayonnements diffusés par des particules de brouillard ou de pluie se trouvant dans le faisceau, ladite cellule étant reliée à un amplificateur capable d'actionner un relais enclenchant lui meme un signal lorsque l'intensité du flux énergétique capté par la cellule dépasse un seuil donné; et, d'autre part, I'utilisation d'un détecteur de brouillard ou de pluie sur une voiture automobile, le projecteur étant disposé obliquement vers le haut. To this end, the present invention has for objects, on the one hand, a fog or rain detector, characterized in that it comprises a projector emitting an energy flow in a frequency band located in the infrared and a cell. photosensitive placed in the axis of the beam emitted by the projector so as to capture the radiation diffused by particles of fog or rain in the beam, said cell being connected to an amplifier capable of actuating a relay which itself activates a signal when the intensity of the energy flow captured by the cell exceeds a given threshold; and, on the other hand, the use of a fog or rain detector on a motor car, the headlight being arranged obliquely upwards. L'unique figure du dessin annexé est un schéma de principe d'une forme d'exécution du détecteur selon l'invention. The only figure in the accompanying drawing is a block diagram of an embodiment of the detector according to the invention. On voit au dessin, schématiquement représenté, un projecteur qui se compose d'un réflecteur parabolique 1, d'une lampe à rayons infrarouges 2 reliée à une source de courant 3, de deux cellules photosensibles 4 et 5 reliées elles-mêmes à un amplificateurdétecteur A et d'un relais R enclenchant un dispositif de signalisation S. We see in the drawing, schematically represented, a projector which consists of a parabolic reflector 1, an infrared ray lamp 2 connected to a current source 3, two photosensitive cells 4 and 5 themselves connected to an amplifierdetector A and a relay R triggering a signaling device S. La lampe d'émission infrarouge 2 peut comporter, par exemple, un filament logé à l'intérieur d'une ampoule de verre et chauffé à une température déterminée sous l'effet du courant provenant de la source 3. L'ampoule dans laquelle est logé le filament pourrait être constituée en un verre spécial ou en un verre recouvert d'une couche filtrante de manière que seules les fréquences comprises dans une certaine bande appartenant à l'infrarouge soient émises vers l'extérieur, le projecteur n'émettant donc aucune lumière visible. La source 2 étant placée au foyer du réflecteur 1, les rayonnements émis sont réfléchis en un faisceau parallèle 6. La puissance de ce projecteur pourra être par exemple de l'ordre de 40 W, son enclenchement étant permanent. The infrared emission lamp 2 may comprise, for example, a filament housed inside a glass bulb and heated to a determined temperature under the effect of the current coming from the source 3. The bulb in which is housed the filament could be made of a special glass or of a glass covered with a filter layer so that only the frequencies included in a certain band belonging to the infrared are emitted to the outside, the projector therefore emitting no visible light. The source 2 being placed at the focus of the reflector 1, the emitted radiations are reflected in a parallel beam 6. The power of this projector may for example be of the order of 40 W, its engagement being permanent. Pour constituer le réflecteur parabolique 1, on pourra également prévoir une matière dont la surface réfléchit de façon sélective les rayons infrarouges qu'on désire utiliser. In order to constitute the parabolic reflector 1, it is also possible to provide a material whose surface selectively reflects the infrared rays that it is desired to use. La cellule 4 est placée dans l'axe du faisceau parallèle 6 en avant de la source 2. Elle sera orientée vers l'avant de telle ma niera que si l'air contient des gouttelettes de brouillard ou de pluie, ou même des particules de fumées en suspension, les rayonnements diffusés par ces particules et renvoyés en direction de la cellule l'impressionnent en abaissant la valeur de sa résistance. En revanche, si l'air est transparent, le rayonnement émis par le projecteur sera sans influence sur la cellule. The cell 4 is placed in the axis of the parallel beam 6 in front of the source 2. It will be oriented towards the front in such a way that if the air contains droplets of fog or rain, or even particles of fumes in suspension, the radiation diffused by these particles and sent back towards the cell impress it by lowering the value of its resistance. On the other hand, if the air is transparent, the radiation emitted by the projector will have no influence on the cell. La cellule 5 disposée à côté du projecteur et orientée parallèlement à son axe permet une détection différentielle. En effet, si une source de rayonnement indépendante du projecteur, par exemple une cheminée portée à haute température et placée au bord de la route, impressionne la cellule 4, elle impressionnera également la cellule 5. Il suffit donc que l'amplificateur A soit construit de ma niére à n'enclencher le relais R que si les deux cellules 4 et 5 cap tent des flux énergétiques différents et au moment où la différence dépasse un seuil donné pour éliminer les influences perturbatrices extérieures. En effet, la cellule 5 étant placée hors du faisceau, la part du flux énergétique réfléchi qui l'atteint est forcément beaucoup plus faible que celle qui impressionne la cellule 4 placée dans l'axe du faisceau. The cell 5 arranged next to the projector and oriented parallel to its axis allows differential detection. Indeed, if a source of radiation independent of the projector, for example a chimney brought to high temperature and placed at the edge of the road, impresses cell 4, it will also impress cell 5. It is therefore sufficient that amplifier A is built. so as not to engage the relay R unless the two cells 4 and 5 are attempting different energy flows and when the difference exceeds a given threshold to eliminate external disturbing influences. Indeed, the cell 5 being placed outside the beam, the part of the reflected energy flow which reaches it is necessarily much lower than that which impresses the cell 4 placed in the axis of the beam. Le signal S peut être constitué par les phares de croisement de la voiture, qui s'enclenchent automatiquement au moment de la détection de la présence de brouillard ou de pluie. Cependant, en variante, on peut aussi prévoir un signal optique ou acoustique à l'intérieur de la voiture, ce signal avertissant le conducteur qu'il doit enclencher les phares de sa voiture ou tout au moins redoubler de prudence dans sa façon de conduire. The signal S can be formed by the low beam headlights of the car, which switch on automatically when the presence of fog or rain is detected. However, as a variant, an optical or acoustic signal can also be provided inside the car, this signal warning the driver that he must switch on the headlights of his car or at least be extra careful in his way of driving. Dans une autre forme d'exécution, on pourrait également utiliser d'autres moyens pour éliminer l'influence des sources de chaleur parasites. Ainsi, la cellule 5 pourrait être supprimée et la source 2, au lieu d'être alimentée de façon continue en énergie électrique, pourrait être alimentée par un courant pulsant à une fréquence pouvant varier entre une impulsion toutes les 2 ou 3 secondes jusqu'à 4 ou 5 Hz. Il est clair que dans ce cas, si la cellule 4 est impressionnée par des rayonnements réfléchis par des particules en suspension dans l'air, sa résistance variera à la même fréquence que la source 2 et pratiquement en phase avec elle. In another embodiment, other means could also be used to eliminate the influence of parasitic heat sources. Thus, cell 5 could be removed and source 2, instead of being supplied continuously with electrical energy, could be supplied with a current pulsing at a frequency which may vary between a pulse every 2 or 3 seconds up to 4 or 5 Hz. It is clear that in this case, if cell 4 is impressed by radiation reflected from particles suspended in the air, its resistance will vary at the same frequency as source 2 and practically in phase with it. . Cette circonstance permet de construire l'amplificateur-détecteur A de manière qu'il n'enclenche le relais R que si la résistance 4 subit des variations ayant précisément cette fréquence. This circumstance makes it possible to construct the amplifier-detector A so that it only engages the relay R if the resistor 4 undergoes variations having precisely this frequency. On remarquera que l'on a prévu entre la source 2 et la cellule 4 un écran 7 destiné à couper l'influence directe que pourrait avoir la source 2 sur la cellule. La cellule 5 est de même entourée d'une enveloppe 8 afin que seule sa face avant soit exposée aux rayonnements. It will be noted that there is provided between the source 2 and the cell 4 a screen 7 intended to cut off the direct influence that the source 2 could have on the cell. Cell 5 is also surrounded by an envelope 8 so that only its front face is exposed to radiation. En variante de cette deuxiéme forme d'exécution, au lieu d'ob- tenir une émission pulsée par variation de la puissance de la source, on pourrait également prévoir une source à puissance constante et placer devant le projecteur un obturateur, par exemple un obturateur à pales mobiles en rotation, de manière à interrompre périodiquement le flux émis hors du projecteur. Dans ce cas, la cellule 4 serait naturellement placée en avant de cet obturateur. As a variant of this second embodiment, instead of obtaining a pulsed emission by varying the power of the source, a constant power source could also be provided and a shutter, for example a shutter, placed in front of the projector. with rotating blades, so as to periodically interrupt the flow emitted from the projector. In this case, cell 4 would naturally be placed in front of this shutter. Le dispositif décrit peut être installé de façon fixe, en plein air, mais son utilisation sur un véhicule automobile constitue une solution particulièrement avantageuse au problème de la détection du brouillard. Le projecteur placé sur le toit de la voiture sera orienté de préférence obliquement vers le haut. The device described can be installed in a fixed manner, in the open air, but its use on a motor vehicle constitutes a particularly advantageous solution to the problem of detecting fog. The projector placed on the roof of the car will preferably be oriented obliquely upwards. REVENDICATIONS 1. Détecteur de brouillard ou de pluie, caractérisé en ce qu'il comporte un projecteur émettant un flux énergétique dans une bande de fréquence située dans l'infrarouge et une cellule photo sensible placée dans l'axe du faisceau émis par le projecteur de manière à capter les rayonnements diffusés par des particules de brouillard ou de pluie se trouvant dans le faisceau, ladite cellule étant reliée à un amplificateur capable d'actionner un relais en clenchant lui-même un signal lorsque l'intensité du flux énergéti que capté par la cellule dépasse un seuil donné. 1. Fog or rain detector, characterized in that it comprises a projector emitting an energy flow in a frequency band located in the infrared and a photo cell sensitive placed in the axis of the beam emitted by the projector so as to capture the radiation scattered by particles of fog or rain in the beam, said cell being connected to an amplifier capable of actuating a relay in triggering itself a signal when the intensity of the energy flow that captured by the cell exceeds a given threshold. II. Utilisation du détecteur de brouillard ou de pluie, selon la revendication I, sur une voiture automobile, le projecteur étant disposé obliquement vers le haut. II. Use of fog or rain detector, depending on claim I, on a motor car, the headlamp being arranged obliquely upwards. SOUS-REVENDICATIONS 1. Détecteur selon la revendication I, caractérisé en ce que le flux énergétique émis par le projecteur est modulé et en ce que l'amplificateur comporte un circuit détecteur détectant l'ampli tude des variations du flux énergétique capté par la cellule à une fréquence correspondant à celle de la modulation du faisceau. SUB-CLAIMS 1. Detector according to claim I, characterized in that the energy flow emitted by the projector is modulated and in that the amplifier has a detector circuit detecting the amplifier study of the variations in the energy flow captured by the cell at a frequency corresponding to that of the beam modulation. 2. Détecteur selon la revendication I, caractérisé en ce qu'il comprend une seconde cellule photosensible placée parallèlement à la première en dehors du faisceau du projecteur et en ce que l'amplificateur comporte un circuit détecteur différentiel sensible à la différence des flux énergétiques captés au même instant par les deux cellules. 2. Detector according to claim I, characterized in that it comprises a second photosensitive cell placed parallel to the first outside the beam of the projector and in that the amplifier comprises a differential detector circuit sensitive to the difference in the energy fluxes captured. at the same time by both cells. 3. Détecteur selon la sous-revendication 1 caractérisé en ce que la modulation du flux énergétique émis par le projecteur est obtenue par un dispositif faisant varier périodiquement la puissance de la source du flux énergétique. 3. Detector according to sub-claim 1 characterized in that the modulation of the energy flow emitted by the projector is obtained by a device periodically varying the power of the source of the energy flow. 4. Détecteur selon la sous-revendication 1. caractérisé en ce que la modulation du flux énergétique émis par le projecteur est obtenue par un obturateur mécanique s'intercalant périodiquement devant la source du flux énergétique. 4. Detector according to sub-claim 1. characterized in that the modulation of the energy flow emitted by the projector is obtained by a mechanical shutter periodically inserted in front of the source of the energy flow. 5. Détecteur selon la revendication I, caractérisé en ce que la cellule détectrice est placée immédiatement devant la source de flux énergétique, cette dernière étant située au foyer d'un réflecteur parabolique et en ce qu un écran est interposé entre la cellule et ladite source. 5. Detector according to claim I, characterized in that the detector cell is placed immediately in front of the source of energy flow, the latter being located at the focus of a parabolic reflector and in that a screen is interposed between the cell and said source. . 6. Détecteur selon la revendication I, caractérisé en ce que ladite cellule est une résistance photosensible ayant une bande de sensibilité limitée et correspondant à celle d'émission du projecteur. 6. Detector according to claim I, characterized in that said cell is a photosensitive resistor having a limited sensitivity band and corresponding to that of emission from the projector. 7. Utilisation selon la revendication 11, caractérisée en ce que le relais commande l'enclenchement des phares de croisement du véhicule. 7. Use according to claim 11, characterized in that the relay controls the engagement of the dipped headlights of the vehicle. 8. Utilisation selon la revendication 11, caractérisée en ce que le relais commande un signal avertisseur optique ou acoustique. 8. Use according to claim 11, characterized in that the relay controls an optical or acoustic warning signal.
CH324272A 1972-03-06 1972-03-06 Fog or rain detector and how to use this detector CH544948A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH324272A CH544948A (en) 1972-03-06 1972-03-06 Fog or rain detector and how to use this detector

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH324272A CH544948A (en) 1972-03-06 1972-03-06 Fog or rain detector and how to use this detector

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH544948A true CH544948A (en) 1974-01-15

Family

ID=4251717

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH324272A CH544948A (en) 1972-03-06 1972-03-06 Fog or rain detector and how to use this detector

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH544948A (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2584497A1 (en) * 1985-07-04 1987-01-09 Jaeger Method and device for detecting fog and its application to assisting the driving of a vehicle
FR2594557A1 (en) * 1986-02-17 1987-08-21 Jaeger Device for detecting foreign substances through a wall and system for assistance in driving vehicles or flying aircraft
US4874242A (en) * 1985-07-04 1989-10-17 Jaeger Device for detection of extraneous substances through a wall and a system for aiding the driving of automobiles or airplanes
EP0358507A2 (en) * 1988-09-08 1990-03-14 Vaisala Oy Measurement system for scattering of light

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2584497A1 (en) * 1985-07-04 1987-01-09 Jaeger Method and device for detecting fog and its application to assisting the driving of a vehicle
US4874242A (en) * 1985-07-04 1989-10-17 Jaeger Device for detection of extraneous substances through a wall and a system for aiding the driving of automobiles or airplanes
FR2594557A1 (en) * 1986-02-17 1987-08-21 Jaeger Device for detecting foreign substances through a wall and system for assistance in driving vehicles or flying aircraft
EP0358507A2 (en) * 1988-09-08 1990-03-14 Vaisala Oy Measurement system for scattering of light
EP0358507A3 (en) * 1988-09-08 1990-05-23 Vaisala Oy Measurement system for scattering of light

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0028977B1 (en) Device for the automatic control of the switching-on and turning-off of vehicle lights
FR2823831A1 (en) Infrared irradiation lamp, for motor vehicle, has reflector which reflects infrared light guided through cylindrical globe covering light source to provide ring-shaped red light component
EP0455524B1 (en) Illumination and display system for vehicles
FR2823832A1 (en) Infrared irradiation lamp for long range observation of lane markings and obstacles by vehicle driver, guides light from clearance provided between reflector and rear end of globe to peripheral region of light source in reflector
EP0516527B1 (en) Lighting and/or signalling device for use during fog
FR2689072A1 (en) Lighting and / or signaling device used in a foggy situation.
EP3212996B1 (en) Semi-elliptical projector comprising a radiator
FR2788836A1 (en) MOTOR VEHICLE LIGHTING SYSTEM WITH DIURNE SIGNALING FUNCTION
CH544948A (en) Fog or rain detector and how to use this detector
FR3009371A1 (en) MOTOR VEHICLE SIGNALING PROJECTOR OR LIGHTS AND MICROWAVE MEMBRANE
FR2560353A1 (en) Lighting device for a motor vehicle and optical unit including application thereof
FR2635304A1 (en) Motor vehicle audible signalling device with automatic selective triggering
FR2707390A1 (en) Attitude indication device for motor vehicle
EP0104437A2 (en) Equipment for detecting and recording offences against the highway code using light energy in the near-visible field
EP0423104A1 (en) Method of detecting the attainment of a specific position of a needle indicator, and electronic apparatus for carrying out this method
BE1010018A6 (en) Rear fog light with variable brightness
FR2847334A1 (en) Vehicle projector fitting, has adjustable diaphragm placed on trajectory of visible and invisible light rays to occult and partially emit visible light towards front of vehicle in respective positions of diaphragm
EP0687894B1 (en) Detector of a luminosity threshold for controlling a public lighting system
CH505715A (en) Automatic headlight control device of a road vehicle
EP3141803B1 (en) Lighting module for lighting and/or signalling of a motor vehicle
WO2020212672A1 (en) Lighting module and motor vehicle lighting and/or signalling device comprising such a module
EP0089289A1 (en) Headlamps for motor vehicles
EP0642951A1 (en) Automatic control of a headlamp with non-visible emission e.g. U.V. for vehicle
FR2553882A1 (en) Device for the thermal detection of hot spots
FR2670648A1 (en) Device for detecting a lighting defect of a light source

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased