CH511548A - Spool for fishing line - Google Patents

Spool for fishing line

Info

Publication number
CH511548A
CH511548A CH741070A CH741070A CH511548A CH 511548 A CH511548 A CH 511548A CH 741070 A CH741070 A CH 741070A CH 741070 A CH741070 A CH 741070A CH 511548 A CH511548 A CH 511548A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
coil
spool
flanges
core
axial
Prior art date
Application number
CH741070A
Other languages
French (fr)
Inventor
Lee Lilland Larry
Tyler Rumbaugh James
Original Assignee
Berkley & Company Inc
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Berkley & Company Inc filed Critical Berkley & Company Inc
Publication of CH511548A publication Critical patent/CH511548A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01KANIMAL HUSBANDRY; AVICULTURE; APICULTURE; PISCICULTURE; FISHING; REARING OR BREEDING ANIMALS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; NEW BREEDS OF ANIMALS
    • A01K89/00Reels
    • A01K89/01Reels with pick-up, i.e. with the guiding member rotating and the spool not rotating during normal retrieval of the line

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Animal Husbandry (AREA)
  • Biodiversity & Conservation Biology (AREA)
  • Storage Of Web-Like Or Filamentary Materials (AREA)

Description

  

  
 



  Bobine pour ligne de pêche
 La présente invention a pour objet une bobine pour ligne de pêche destinée à être utilisée avec un moyeu de montage à flasque.



   Une caractéristique du moulinet de pêche au lancer réside dans sa souplesse d'utilisation et d'adaptation à diverses circonstances de pêche. Par exemple, un seul et même moulinet de pêche au lancer conviendra pour la pêche de la friture, de même que pour pêcher des variétés de poissons plus grands. Le pêcheur ajuste normalement sa ligne conformément à la circonstance et utilise ordinairement un poids de ligne qui est aussi léger que possible en compatibilité avec la diversité des espèces de poissons qu'il recherche. Par conséquent, lorsque le pêcheur change de variété de poisson, il désire être à même de changer également sa ligne.



   Dans la vente au détail des lignes, la pratique courante consiste à vendre chaque ligne montée sur une bobine ordinaire à jeter, et cette ligne est normalement bobinée sur le moulinet au gré de l'utilisateur. En raison des difficultés de cette opération, le pêcheur préfère généralement acquérir une simple ligne dont la résistance mécanique ou le poids est compatible avec les plus dures conditions de service auxquelles il s'attend.



   La bobine objet de la présente invention est caractérisée par le fait qu'elle comprend un noyau axial cylindrique muni d'une paire de flasques d'extrémités fixés à ses extrémités opposées, la surface intérieure du noyau présentant au moins une clavette pour entrer en contact avec le moyeu de montage, cette clavette étant parallèle à l'axe du noyau, et chacun des flasques de la bobine présentant au moins un orifice qui le traverse radialement à l'intérieur de sa périphérie.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemples, deux formes d'exécution de la bobine objet de l'invention montée sur un moulinet de pêche au lancer.



   La fig. 1 est une vue en perspective d'un moulinet de pêche utilisant une première forme d'exécution de la bobine pour ligne de pêche.



   La fig. 2 est une vue en perspective éclatée de la fig. 1.



   La fig. 3 est une vue en perspective d'une seconde forme d'exécution de la bobine montée sur un moulinet de pêche.



   La fig. 4 est une vue en perspective éclatée de la fig. 3.



   Le moulinet de pêche au lancer 10 représenté aux fig. 1 et 2 comprend un boîtier principal 11 auquel est fixée une manivelle 12 et l'ensemble de bobinage 13. Le boîtier principal 11 comprend un support 14 qui se termine par un patin 15 permettant le montage sur une canne à pêche 16. Des viroles 17 et 18 bloquent les branches du patin 15 afin de serrer le moulinet 10 sur la canne 16.



   La manivelle 12 est accouplée avec une roue dentée d'entraînement 20 qui s'engrène sur le pignon 21, ce dernier étant fixé au capuchon de bobine 22 à son extrémité opposée. Le pignon 21 est disposé coaxialement à l'arbre 23 et entoure ce dernier, l'arbre 23 étant apte à osciller par va-et-vient pendant la rotation de la roue dentée d'entraînement 20. Un ergot excentrique 25 est ménagé sur la face intérieure de la roue dentée d'entraînement 20 et s'engage dans une glissière qui est accouplée à l'arbre 23, en permettant son oscillation par va-et-vient.



  Une embase 27 est disposée à l'intérieur du capuchon 22 de la bobine, coaxialement à l'arbre 23; cette embase 27 est pourvue d'une rondelle de frottement en fibres 28.



  Un écrou 30 coopère avec des rondelles destinées à accoupler la roue dentée 21 au capuchon de bobine 22, et permet ainsi la rotation du capuchon 22 et l'oscillation simultanée par va-et-vient de l'arbre 23. Le capu  chon 22 est pourvu d'une anse 32 accouplée au capuchon de bobine 22. L'anse est capable d'un mouvement de pivotement autour de son axe central, un organe 34 étant prévu pour permettre de disposer sélectivement l'anse 32 soit en position de service, soit en position de retrait. L'anse présente une encoche 35, qui permet l'accouplement avec un mécanisme de blocage à pièce d'articulation ou à ergot d'arrêt. Des moyeux sont prévus au besoin dans ce but dans le capuchon de bobine 22.



   La partie de retenue de bobine du dispositif comprend un mandrin d'adaptation 36, présentant un bossage 37 et un flasque arrière 38, le bossage 37 étant destiné à recevoir coaxialement la bobine 39. Le bouton 40 de réglage de l'effort de traction est utilisé pour régler l'effort de frottement exercé sur l'ensemble formé par l'adaptateur 36 et la bobine 39.



   Le bossage 37 est traversé par un alésage présentant une zone antérieure de contre-alésage, dans laquelle sont disposées une ou plusieurs rondelles de frottement 41 en feutre, une plaque de pression 42 étant utilisée pour exercer une force axiale de compression sur les rondelles 41 en raison de la disposition axiale du bouton 40 de réglage de l'effort de traction, pouvant être ajusté par vissage. La disposition axiale du bouton 40 de réglage de l'effort de traction sur la partie filetée de l'arbre 23 détermine la force de compression appliquée à la rondelle ou aux rondelles de feutre 41. En vue de maintenir intact le système de traction, un ressort de blocage 44 des rondelles est placé dans la partie terminale formant le collet de l'alésage intérieur du bossage 37.

  On peut naturellement utiliser divers systèmes de traction ou de freinage compatibles avec la conception classique du moulinet. Ces systèmes peuvent également utiliser la surface postérieure du flasque 38 en tant que surface d'application de la force ou surface de frottement. L'ouverture centrale de la plaque 42 présente deux parties plates parallèles pouvant entrer en contact avec les parties plates 46 correspondantes de la saillie axiale 47.



   Le flasque 38 présente une saillie 50 engagée dans l'orifice 51 qui est ménagé dans le flasque postérieur 52 de la bobine 39. L'orifice 51 offre une zone pratique d'attache de la ligne pour enrouler l'extrémité de la ligne à travers cet orifice, puis attacher l'extrémité afin de la retenir. Le flasque postérieur 52 de la bobine 39 est reçu dans un rebord 53 qui est présenté par la périphérie du flasque 38 qui a une hauteur axiale qui permet d'envelopper une grande partie de l'épaisseur axiale du flasque 52.



  La saillie 50 engagée dans l'orifice 51 empêche la rotation de la bobine 39 par rapport au bossage 37. Le noyau 55 de la bobine 39 est reçu sur le bossage 37 du mandrin d'adaptation. Plusieurs pattes élastiques 56 et 57 entrent en contact de frottement avec le noyau 55 de la bobine pour empêcher le mouvement ou le déplacement axial de la bobine 39 lorsqu'elle est montée sur le mandrin d'adaptation 36. De préférence, on prévoit au moins trois de ces pattes élastiques, et lorsque trois pattes sont disponibles, elles permettent une liaison axiale qui limite ou empêche un glissement ou un déplacement axial indésirable de la bobine sur le mandrin d'adaptation.



   Un tenon d'arrêt 58 est formé le long de la partie intérieure de la bobine 39. Une rainure d'adaptation 59 est ménagée dans la périphérie extérieure du bossage 37 du mandrin d'adaptation 36. Ce tenon et cette rainure permettent la disposition aisée de la saillie de blocage 50 dans l'orifice 51 et facilitent ainsi le montage d'une bobine de ligne sur un mandrin d'adaptation dans l'obscurité.



   Bien qu'on puisse utiliser divers matériaux pour fabriquer le mandrin d'adaptation 36 et la bobine 39, on a constaté qu'il est possible d'utiliser un matériau durable de rigidité raisonnable, tel que la composition de moulage   ABS  . A titre de variante, le mandrin d'adaptation 36 peut être métallique. Pour permettre un degré constant de   charge   de ligne sur la bobine 39, comme représenté sur la fig. 2, on peut faire varier suivant les besoins l'épaisseur radiale du noyau 55. Par conséquent, quel que soit le diamètre de la ligne bobinée sur la bobine 39, on peut obtenir un degré radial de charge constant.



   L'extrémité libre du bossage 37 est de préférence effilée en vue de faciliter le montage de la bobine 39.



  La bobine 39 est destinée à être disposée contre la surface antérieure du flasque 38, ce qui permet au rebord 53 d'envelopper une grande partie du flasque 52 de la bobine 39. Cette disposition élimine pratiquement tout danger d'encrassement de la ligne entre la surface postérieure du flasque 52 et la surface antérieure du flasque 38.



   L'orifice 51 est disposé près de la circonférence extérieure du flasque 52. Cette disposition offre un moyen d'attache plus pratique, compatible avec les exigences de blocage et la résistance mécanique globale du système.



   Les rebords des flasques de la bobine 39 ont des surfaces relativement lisses. Ceci est nécessaire pour éliminer tout danger d'usure par frottement de la ligne, auquel elle est exposée lorsqu'elle est dévidée de la bobine 39 ou enroulée sur cette dernière. En outre, le diamètre intérieur du noyau 55 est supérieur au diamètre extérieur du bouton 40 de réglage de l'effort de traction, ce qui permet l'enlèvement ou le montage de la bobine 39 sans nécessiter de modification du réglage de l'effort de traction.



   Bien que les dimensions de la bobine et du mandrin d'adaptation ne soient pas critiques, on préfère généralement que l'alésage intérieur du noyau 55 du dispositif représenté sur les fig. 1 et 2 soit d'environ 32 mm. Ceci offre une contenance raisonnable tout en permettant de réaliser des systèmes compatibles pour le réglage de l'effort de traction. Par conséquent, la limite inférieure de dimension de la partie de noyau de la bobine est une certaine dimension selon laquelle la surface intérieure touche ou rejoint juste le diamètre extérieur du bossage du mandrin d'adaptation ou est égale à ce diamètre extérieur. Un diamètre correct est de 31,5 mm et des limites raisonnables de tolérance permettent une réduction à environ 31,0 mm, c'est-à-dire le diamètre du bossage du mandrin d'adaptation 36.

   D'autre part, la limite supérieure du diamètre du noyau 55 de la bobine 39 est un certain diamètre où la périphérie intérieure de la bobine entre en contact avec les pattes élastiques 56, 57 du bossage 37 du mandrin 36 ou qui font saillie sur cette surface. Pour la plupart des matériaux qui sont utilisables, ce diamètre peut être de l'ordre d'environ 33 mm. Bien que ces dimensions ne soient pas critiques pour le fonctionnement du système, elles se sont révélées utiles. Les divers moulinets de pêche au lancer en eau douce qui sont utilisés actuellement ont recours à un   écart   axial dans le mécanisme d'enroulement, compris entre environ 9,5 et 16,7 mm, la moyenne étant de l'ordre de  
 12,7 mm. Par conséquent, en vue d'offrir une adaptabilité universelle, les bobines utilisées ont un noyau intérieur de réception de la ligne ayant une dimension axiale
 d'environ 19 mm.

  Cette dimension   convient    pour permettre une adaptabilité universelle, sans réduire la contenance des moulinets sur lesquels cet ensemble est monté.



   Aux fig. 3 et 4, le moulinet de pêche au lancer 110 comprend un boîtier principal 111 auquel est attachée la manivelle 112, et le dispositif de bobinage 113 est pourvu d'une bobine de réception de ligne.



   Le boîtier principal 111 du moulinet de pêche au lancer 110 comprend un support 116 qui se termine par un patin 117 monté sur la canne à pêche 118. Des viroles 119 et 120 bloquent les branches du patin de montage 117 en vue de serrer le moulinet 110 sur la canne 118.



   La manivelle 112 est accouplée avec une roue dentée d'entraînement 122 qui s'engrène avec le pignon 123, ce dernier étant fixé à son extrémité opposée au capuchon 124 de la bobine ou étant accouplé à ce capuchon.



   Le pignon 123 est disposé coaxialement à l'arbre 125 et autour de cet arbre, ce dernier étant apte à osciller par un va-et-vient pendant la rotation de la roue dentée d'entraînement 122. Un ergot excentrique est prévu en 127 sur la face intérieure de la roue dentée d'entraînement 122 et s'engage en coulissant dans un guide qui est accouplé avec l'arbre 125 et permet son oscillation par va-et-vient. Une embase 129 est disposée dans le capuchon 124 de la bobine et s'étend dans la direction axiale de l'arbre 125. Cette embase 129 comporte une rondelle de frottement telle qu'une rondelle de fibres 130, disposée contre l'embase. L'écrou 132, associé avec des rondelles, accouple le pignon 123 avec le capuchon de bobine 124 et permet ainsi la rotation du capuchon 124 accompagnant l'oscillation simultanée par va-et-vient de l'arbre 125.

  Le capuchon de bobine 124 est muni d'une anse 134 qui est accouplée avec le capuchon de bobine 124. L'anse est capable de pivoter autour de son axe central, un organe d'articulation 136 étant prévu pour permettre, au choix, la disposition de l'anse dans sa position de travail ou de retrait, suivant que la ligne est enroulée ou déroulée. L'anse présente une échancrure 137 dans laquelle peut s'engager un mécanisme de blocage.



   La partie de retenue de bobine du dispositif comprend un mandrin d'adaptation 138 qui présente un bossage 139 et un flasque arrière 140, le bossage 139 étant réalisé de manière à recevoir coaxialement la bobine 114.



  Le bouton de réglage 142 de l'effort de traction est utilisé pour régler la résistance par frottement sur l'ensemble formé par l'adaptateur 138 et la bobine 114.



   Le mandrin d'adaptation 138 est pourvu de moyens de frottement 143 destinés à régler la résistance du mécanisme. En outre, un élément cylindrique 144 présente des saillies radiales pour régler la disposition axiale de la bobine 114, et pour résister au mouvement axial de la bobine 114 sur le bossage 139. En outre, le mandrin d'adaptation présente des tétons axiaux 146, 147 et 148 qui sont disposés symétriquement, chacun étant espacé de son voisin de 1200 d'arc.



   La bobine 114 comprend une paire de flasques 150 et 151, ces flasques étant disposés sur des côtés opposés
 du noyau central cylindrique 152. Les flasques 150 et
 151 de la bobine sont symétriques en vue de permettre
 la réception de la bobine sur un mandrin d'enroulement,
 dans l'un ou l'autre des sens d'enroulement. Plusieurs
 clavettes 154, 155 et 156 sont disposées symétriquement
 à 1200 les unes par rapport aux autres.



   Chaque flasque de la bobine 114 est traversé par
 plusieurs alésages. 158 sur le flasque 150, et 159 sur le flasque 151.



   Le bord périphérique des flasques 150 et 151 est arrondi en vue de former une surface d'enroulement lisse.



  En outre, les alésages 158 et 159 sont disposés à une distance radiale des bords périphériques extérieurs des flasques, de manière à éviter une rupture au cas où des efforts sont produits entre les alésages et la surface des tétons.



   Comme autre particularité des bobines de ce type, il est possible de rendre variable la dimension diamétrale des noyaux afin de permettre une disposition radiale correcte de divers poids de ligne, chaque fois qu'une longueur de ligne constante ou normale est désirée. 



  
 



  Spool for fishing line
 The present invention relates to a fishing line spool for use with a flanged mounting hub.



   A characteristic of the spinning fishing reel is its flexibility of use and adaptation to various fishing circumstances. For example, one and the same casting reel will be suitable for fry fishing, as well as for catching larger varieties of fish. The fisherman normally adjusts his line according to the circumstance and ordinarily uses a line weight which is as light as possible compatible with the variety of fish species he is looking for. Therefore, when the fisherman changes the variety of fish, he wants to be able to change his line as well.



   In line retail, it is common practice to sell each line mounted on an ordinary throw-away spool, and that line is normally wound onto the reel at the convenience of the user. Because of the difficulties of this operation, the fisherman generally prefers to acquire a simple line whose mechanical resistance or the weight is compatible with the harshest conditions of service which he expects.



   The coil object of the present invention is characterized in that it comprises a cylindrical axial core provided with a pair of end plates fixed at its opposite ends, the inner surface of the core having at least one key to come into contact. with the mounting hub, this key being parallel to the axis of the core, and each of the flanges of the coil having at least one orifice which passes through it radially inside its periphery.



   The appended drawing represents, by way of example, two embodiments of the reel object of the invention mounted on a spinning fishing reel.



   Fig. 1 is a perspective view of a fishing reel using a first embodiment of the fishing line spool.



   Fig. 2 is an exploded perspective view of FIG. 1.



   Fig. 3 is a perspective view of a second embodiment of the spool mounted on a fishing reel.



   Fig. 4 is an exploded perspective view of FIG. 3.



   The spinning fishing reel 10 shown in FIGS. 1 and 2 comprises a main housing 11 to which is attached a crank 12 and the coil assembly 13. The main housing 11 comprises a support 14 which ends in a pad 15 allowing mounting on a fishing rod 16. Ferrules 17 and 18 block the branches of the pad 15 in order to tighten the reel 10 on the rod 16.



   Crank 12 is coupled with a drive toothed wheel 20 which meshes with pinion 21, the latter being attached to spool cap 22 at its opposite end. The pinion 21 is disposed coaxially with the shaft 23 and surrounds the latter, the shaft 23 being able to oscillate back and forth during the rotation of the drive toothed wheel 20. An eccentric lug 25 is provided on the inner face of the drive toothed wheel 20 and engages in a slide which is coupled to the shaft 23, allowing it to oscillate back and forth.



  A base 27 is placed inside the cap 22 of the coil, coaxially with the shaft 23; this base 27 is provided with a fiber friction washer 28.



  A nut 30 cooperates with washers intended to couple the toothed wheel 21 to the spool cap 22, and thus allows the rotation of the cap 22 and the simultaneous oscillation back and forth of the shaft 23. The capu chon 22 is provided with a shackle 32 coupled to the spool cap 22. The shackle is capable of pivoting movement about its central axis, a member 34 being provided to enable the shackle 32 to be selectively placed in the service position, or in the retracted position. The shackle has a notch 35, which allows coupling with a locking mechanism with a hinge piece or a stop pin. Hubs are provided for this purpose in spool cap 22 if necessary.



   The spool retaining portion of the device comprises an adapter mandrel 36, having a boss 37 and a rear flange 38, the boss 37 being intended to coaxially receive the spool 39. The knob 40 for adjusting the tensile force is used to adjust the frictional force exerted on the assembly formed by the adapter 36 and the coil 39.



   The boss 37 is crossed by a bore having an anterior counterbore zone, in which are disposed one or more friction washers 41 of felt, a pressure plate 42 being used to exert an axial compressive force on the washers 41 in due to the axial arrangement of the button 40 for adjusting the tensile force, which can be adjusted by screwing. The axial arrangement of the knob 40 for adjusting the tensile force on the threaded portion of the shaft 23 determines the compressive force applied to the washer or felt washers 41. In order to keep the traction system intact, a The locking spring 44 of the washers is placed in the end part forming the collar of the internal bore of the boss 37.

  It is of course possible to use various traction or braking systems compatible with the conventional design of the reel. These systems can also use the posterior surface of the flange 38 as a force application surface or a friction surface. The central opening of the plate 42 has two parallel flat parts which can come into contact with the corresponding flat parts 46 of the axial projection 47.



   The flange 38 has a projection 50 engaged in the orifice 51 which is formed in the posterior flange 52 of the spool 39. The orifice 51 provides a practical area for attaching the line to wind the end of the line through. this hole, then tie the end to hold it. The posterior flange 52 of the coil 39 is received in a flange 53 which is presented by the periphery of the flange 38 which has an axial height which enables a large part of the axial thickness of the flange 52 to be enveloped.



  The projection 50 engaged in the orifice 51 prevents the rotation of the spool 39 relative to the boss 37. The core 55 of the spool 39 is received on the boss 37 of the adapter mandrel. Several resilient tabs 56 and 57 frictional contact with coil core 55 to prevent movement or axial displacement of coil 39 when mounted on adapter mandrel 36. Preferably, at least one is provided. three of these resilient legs, and when three legs are available, they provide an axial connection which limits or prevents unwanted slippage or axial displacement of the spool on the adapter mandrel.



   A stopper 58 is formed along the inner part of the spool 39. An adaptation groove 59 is formed in the outer periphery of the boss 37 of the adaptation mandrel 36. This tenon and this groove allow easy arrangement. of the locking protrusion 50 in the orifice 51 and thus facilitate the mounting of a line spool on an adapter mandrel in the dark.



   Although various materials can be used to make the adapter mandrel 36 and the spool 39, it has been found that it is possible to use a durable material of reasonable stiffness, such as the ABS molding composition. Alternatively, the adapter mandrel 36 may be metallic. To allow a constant degree of line load on spool 39, as shown in fig. 2, the radial thickness of the core 55 can be varied as required. Therefore, regardless of the diameter of the line wound on the spool 39, a constant radial degree of load can be obtained.



   The free end of the boss 37 is preferably tapered in order to facilitate the assembly of the spool 39.



  The spool 39 is intended to be disposed against the anterior surface of the flange 38, which allows the flange 53 to wrap a large part of the flange 52 of the spool 39. This arrangement practically eliminates any danger of fouling of the line between the spool. posterior surface of the flange 52 and the anterior surface of the flange 38.



   The orifice 51 is disposed near the outer circumference of the flange 52. This arrangement provides a more practical means of attachment, compatible with the locking requirements and the overall mechanical strength of the system.



   The edges of the spool flanges 39 have relatively smooth surfaces. This is necessary to eliminate any danger of frictional wear of the line, to which it is exposed when it is unwound from the spool 39 or wound up thereon. In addition, the inner diameter of the core 55 is greater than the outer diameter of the tensile force adjustment knob 40, allowing the removal or mounting of the spool 39 without requiring any change in the tensile force adjustment. traction.



   Although the dimensions of the spool and the adapter mandrel are not critical, it is generally preferred that the inner bore of the core 55 of the device shown in Figs. 1 and 2 is approximately 32 mm. This offers a reasonable capacity while allowing compatible systems to be produced for adjusting the traction force. Therefore, the lower dimension limit of the core portion of the coil is a certain dimension that the inner surface just touches or meets the outer diameter of the boss of the adapter mandrel or is equal to this outer diameter. A correct diameter is 31.5mm, and reasonable tolerance limits allow a reduction to about 31.0mm, i.e. the diameter of the boss of the adapter mandrel 36.

   On the other hand, the upper limit of the diameter of the core 55 of the spool 39 is a certain diameter where the inner periphery of the spool contacts or protrudes from the elastic tabs 56, 57 of the boss 37 of the mandrel 36. area. For most materials that are usable, this diameter can be on the order of about 33mm. While these dimensions are not critical to the operation of the system, they have proven to be useful. The various freshwater spinning reels in use today employ an axial deviation in the winding mechanism, ranging from about 9.5 to 16.7 mm, the average being in the order of
 12.7 mm. Therefore, in order to provide universal adaptability, the coils used have an inner line receiving core having an axial dimension.
 of about 19 mm.

  This dimension is suitable to allow universal adaptability, without reducing the capacity of the reels on which this assembly is mounted.



   In fig. 3 and 4, the spinning fishing reel 110 includes a main housing 111 to which the crank 112 is attached, and the winding device 113 is provided with a line receiving spool.



   The main housing 111 of the spinning fishing reel 110 includes a support 116 which terminates in a shoe 117 mounted on the fishing rod 118. Ferrules 119 and 120 block the legs of the mounting shoe 117 for tightening the reel 110. on the cane 118.



   The crank 112 is coupled with a drive toothed wheel 122 which meshes with the pinion 123, the latter being fixed at its end opposite to the cap 124 of the spool or being coupled to this cap.



   The pinion 123 is disposed coaxially with the shaft 125 and around this shaft, the latter being able to oscillate back and forth during the rotation of the drive toothed wheel 122. An eccentric lug is provided at 127 on the inner face of the drive toothed wheel 122 and engages slidably in a guide which is coupled with the shaft 125 and allows it to oscillate back and forth. A base 129 is disposed in the cap 124 of the spool and extends in the axial direction of the shaft 125. This base 129 comprises a friction washer such as a fiber washer 130, disposed against the base. The nut 132, associated with washers, couples the pinion 123 with the spool cap 124 and thus allows the rotation of the cap 124 accompanying the simultaneous back-and-forth oscillation of the shaft 125.

  The spool cap 124 is provided with a shackle 134 which is mated with the spool cap 124. The shackle is capable of pivoting about its central axis, with a hinge member 136 being provided to allow, as desired, the release. arrangement of the handle in its working or withdrawn position, depending on whether the line is wound up or unwound. The handle has a notch 137 in which a locking mechanism can engage.



   The spool retaining portion of the device comprises an adapter mandrel 138 which has a boss 139 and a rear flange 140, the boss 139 being made to coaxially receive the spool 114.



  The tensile force adjustment knob 142 is used to adjust the frictional resistance on the assembly formed by the adapter 138 and the spool 114.



   The adaptation mandrel 138 is provided with friction means 143 intended to adjust the resistance of the mechanism. Further, a cylindrical member 144 has radial protrusions to adjust the axial disposition of the coil 114, and to resist the axial movement of the coil 114 on the boss 139. Further, the adapter mandrel has axial pins 146, 147 and 148 which are arranged symmetrically, each being spaced from its neighbor by 1200 of arc.



   The coil 114 comprises a pair of flanges 150 and 151, these flanges being disposed on opposite sides
 of the cylindrical central core 152. The flanges 150 and
 151 of the coil are symmetrical in order to allow
 receiving the coil on a winding mandrel,
 in either direction of winding. Many
 keys 154, 155 and 156 are arranged symmetrically
 to 1200 relative to each other.



   Each flange of the coil 114 is crossed by
 several bores. 158 on the flange 150, and 159 on the flange 151.



   The peripheral edge of the flanges 150 and 151 is rounded in order to form a smooth winding surface.



  In addition, the bores 158 and 159 are arranged at a radial distance from the outer peripheral edges of the flanges, so as to avoid rupture in the event that forces are produced between the bores and the surface of the studs.



   As a further feature of reels of this type, it is possible to vary the diametrical dimension of the cores in order to allow correct radial arrangement of various line weights, whenever a constant or normal line length is desired.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Bobine pour ligne de pêche, destinée à être utilisée avec un moyeu de montage à flasque, caractérisée par le fait qu'elle comprend un noyau axial cylindrique muni d'une paire de flasques d'extrémités fixés à ses extrémités opposées, la surface intérieure du noyau présentant au moins une clavette pour entrer en contact avec le moyeu de montage, cette clavette étant parallèle à l'axe du noyau, et chacun des flasques de la bobine présentant au moins un orifice qui le traverse radialement à l'intérieur de sa périphérie. Spool for fishing line, intended for use with a flanged mounting hub, characterized by the fact that it comprises a cylindrical axial core with a pair of end flanges attached at its opposite ends, the inner surface of the core having at least one key to come into contact with the mounting hub, this key being parallel to the axis of the core, and each of the flanges of the coil having at least one orifice which passes through it radially inside its periphery . SOUS-REVENDICATIONS 1. Bobine suivant la revendication, caractérisée par le fait que la surface intérieure du noyau présente trois clavettes disposées symétriquement, chacun des flasques de la bobine étant traversé par trois orifices disposés à des distances radiales égales de l'axe du noyau et étant agencés symétriquement l'un par rapport à l'autre. SUB-CLAIMS 1. Coil according to claim, characterized in that the inner surface of the core has three keys arranged symmetrically, each of the flanges of the coil being traversed by three orifices arranged at equal radial distances from the axis of the core and being arranged symmetrically relative to each other. 2. Bobine suivant la revendication et la sous-revendication 1, caractérisée par le fait que chacune des clavettes et chacun des orifices des flasques de la bobine ont une disposition radiale et axiale symétrique. 2. Coil according to claim and sub-claim 1, characterized in that each of the keys and each of the orifices of the flanges of the coil have a symmetrical radial and axial arrangement. 3. Bobine suivant la revendication, caractérisée par le fait que le bord intérieur de chacun des flasques de la bobine est arrondi. 3. Coil according to claim, characterized in that the inner edge of each of the flanges of the coil is rounded. 4. Bobine suivant la revendication et la sous-revendication 1, caractérisée par le fait que les flasques de la bobine sont disposés symétriquement, I'un par rapport à l'autre. 4. Coil according to claim and sub-claim 1, characterized in that the flanges of the coil are arranged symmetrically, with respect to one another. 5. Bobine suivant la revendication, destinée à être utilisée avec un moyeu de montage à flasque présentant des tétons axiaux, caractérisée par le fait que chacun des flasques de la bobine est traversé par un orifice destiné à recevoir le téton en saillie. 5. Coil according to claim, intended for use with a flange mounting hub having axial studs, characterized in that each of the flanges of the coil is traversed by an orifice intended to receive the projecting stud.
CH741070A 1968-05-01 1969-05-09 Spool for fishing line CH511548A (en)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US82085968A 1968-05-01 1968-05-01
US72783268A 1968-05-09 1968-05-09
US77891368A 1968-11-01 1968-11-01

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH511548A true CH511548A (en) 1971-08-31

Family

ID=27419103

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH741070A CH511548A (en) 1968-05-01 1969-05-09 Spool for fishing line

Country Status (2)

Country Link
BE (1) BE732863A (en)
CH (1) CH511548A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
BE732863A (en) 1969-11-10

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2597058A1 (en) QUICK RELEASE TIGHTENING DEVICE FOR BICYCLE HUB
EP0417265B1 (en) Portable information processing device with adjustable screen
FR2615358A1 (en) FISHING REEL
FR2823680A3 (en) Exercise wheel comprises a housing, handle bars, a chassis, and two wheel units whose rotation is stopped in the forward direction when the coiled section of the torsion spring comes into contact with the outer periphery of the wheel shaft
FR2460618A1 (en) DEBRAYABLE LOCKING MECHANISM OF A FISHING REEL
CH511548A (en) Spool for fishing line
FR2501124A1 (en) Bicycle wheel hub assembly - carries chain sprocket on ring which is detachable from hub using stub axles threaded into ferrule
FR2521398A1 (en) REEL FOR WINDING THE THREAD IN FISHING RODS, WITH AN OSCILLATING MOVEMENT LEVER
EP2135807B1 (en) Manual stretch or pre-stretch film wrapping device
EP0285830A1 (en) Fishing device
FR3039410A1 (en) ROPE INSURING DEVICE FOR USE IN INSURER AND MOULINETTE MODE
FR2660902A1 (en) SECURITY BELT REELS.
FR2813299A1 (en) Spare wheel retainer for motor vehicle has hand crank with gear reduction drive to push shaft retaining wheel in place
FR2861783A1 (en) Lever handles elastic return unit e.g. flat spiral spring, for door lock assembly, has part with internal contour following external contour of kelly joint, and another part with anchor point fixed with respect to door
FR3141838A1 (en) Agricultural implement
FR2650153A1 (en) DEVICE FOR FIXING, ADJUSTABLY, AN ACCESSORY SUCH AS A REEL ON A FISHING ROD
CH717194A2 (en) Chronograph reset system.
CH356724A (en) Barrel watch movement
FR2617819A1 (en) Device for unreeling reels of stretchable and self-adhesive plastic films for bundling up various products
FR2855371A1 (en) FLY FISHING REEL COMPRISING SELECTIVE COUPLING MEANS SEPARATE FROM DRIVING MEANS
FR2646684A1 (en) Mechanism for rolling and unrolling a blind about a horizontal roller
CH336014A (en) Friction spring
FR2475013A1 (en) DEVICE FOR POSITIONING AND BALANCING A LID ON A CONTAINER TANK
EP3861296A1 (en) Fastening device for holding a sensor, comprising a cam
FR2740658A1 (en) FISHING REEL

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased