CH458642A - Treatment process for natural and synthetic fibers, non-textile - Google Patents

Treatment process for natural and synthetic fibers, non-textile

Info

Publication number
CH458642A
CH458642A CH1315366A CH1315366A CH458642A CH 458642 A CH458642 A CH 458642A CH 1315366 A CH1315366 A CH 1315366A CH 1315366 A CH1315366 A CH 1315366A CH 458642 A CH458642 A CH 458642A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
fibers
transducer
ultrasonic energy
sub
ultrasonic
Prior art date
Application number
CH1315366A
Other languages
French (fr)
Inventor
Wheeler Goble Ralph
Original Assignee
Engineering And Dev Company Of
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Engineering And Dev Company Of filed Critical Engineering And Dev Company Of
Priority to CH1315366A priority Critical patent/CH458642A/en
Publication of CH458642A publication Critical patent/CH458642A/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06BTREATING TEXTILE MATERIALS USING LIQUIDS, GASES OR VAPOURS
    • D06B13/00Treatment of textile materials with liquids, gases or vapours with aid of vibration
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A45HAND OR TRAVELLING ARTICLES
    • A45DHAIRDRESSING OR SHAVING EQUIPMENT; EQUIPMENT FOR COSMETICS OR COSMETIC TREATMENTS, e.g. FOR MANICURING OR PEDICURING
    • A45D2/00Hair-curling or hair-waving appliances ; Appliances for hair dressing treatment not otherwise provided for
    • DTEXTILES; PAPER
    • D02YARNS; MECHANICAL FINISHING OF YARNS OR ROPES; WARPING OR BEAMING
    • D02GCRIMPING OR CURLING FIBRES, FILAMENTS, THREADS, OR YARNS; YARNS OR THREADS
    • D02G1/00Producing crimped or curled fibres, filaments, yarns, or threads, giving them latent characteristics

Description

  

  Procédé de traitement de     fibres    naturelles et synthétiques, non     textiles       L'invention est relative à un procédé de traitement  de fibres naturelles et synthétiques non textiles, en vue  d'y produire une     déformation    pratiquement perma  nente, et dans lequel on forme les fibres en une configu  ration prédéterminée et on les maintient dans cette con  figuration.  



  Il est     connu    des spécialistes en ce domaine que la  plupart des fibres naturelles et beaucoup de fibres syn  thétiques chimiquement apparentées sont d'une struc  ture similaire à celle de la kératine protéique ou con  tiennent un pourcentage élevé de cette kératine ou  matière similaire. On croit que ces fibres comprennent  de longues chaînes de polypeptide maintenues dans un  agencement plissé par des liaisons d'hydrogène. Les lon  gues chaînes de polypeptide sont reliées latéralement par  au moins cinq types de forces attractives, à savoir des  liaisons de peptide, des     forces    de     Vander        Walls    et des  liaisons de bisulfure.  



  Les positions d'équilibre que les chaînes de polypep  tide peuvent prendre sous une série quelconque des con  ditions dépendront de l'interréaction des diverses liai  sons et de leurs forces relatives. C'est ainsi qu'à moins  qu'un certain changement ne se produise dans les for  ces à l'intérieur des molécules de fibre, par exemple les  molécules de kératine, ce qui permettrait la transposi  tion de la structure moléculaire, il est impossible d'impar  tir, à des matières fibreuses, une configuration perma  nente différente de celle qui est présente à l'origine.  



  Il est évident cependant que, lors de la rupture des  liaisons attractives, les fibres peuvent être courbées ou  frisées en une configuration donnée quelconque, après  quoi les liaisons rompues peuvent être reconstituées dans  leur conformation déformée, ce qui rend l'ondulation ou  le     frisage    permanent.  



  Le problème en cause réside dans le fait que les pro  cédés et les appareils de la technique antérieure, utilisés    dans le traitement ou le     frisage    des cheveux humains ou  d'autres fibres naturelles et synthétiques, ne sont pas  suffisamment satisfaisants dans la rupture des liaisons  de fibre qui maintiennent ensemble les chaînes de poly  peptide, les fibres retournant inévitablement à leur con  figuration initiale.  



  La présente invention a pour but de remédier à ces  inconvénients. Le procédé selon l'invention est caracté  risé en ce qu'on applique aux fibres un milieu de cou  plage ayant une structure de liaison plus faible et pou  vant être rompue plus facilement que celle de l'eau en  libérant des radicaux et des ions libres, et, par l'inter  médiaire de ce milieu une énergie ultrasonique prove  nant d'un transducteur ultrasonique, tandis que les  fibres sont maintenues dans la configuration désirée.  



  Ces caractéristiques et les avantages de l'invention  ressortiront mieux de la description suivante, donnée à  titre d'exemple avec référence au dessin annexé.  



  La     fig.    1 est une vue en élévation d'un     tube    creux  d'une matière de transducteur autour de laquelle des  fibres sont représentées en une configuration circulaire ;  la<U>fi-.</U> 2 est une vue en coupe prise suivant la ligne  2-2 de la     fig.    1 ;  la     fig.    3 est une vue en élévation d'un transducteur  incorporé dans un peigne pour réaliser le redressement  des fibres ;  la     fig.    4 est une vue en élévation d'un autre agence  ment de transducteur, dans lequel un transducteur tubu  laire creux est introduit à l'intérieur d'un tube perforé  autour duquel des fibres sont enroulées;

    la     fig.    5 est une vue en élévation d'un autre agence  ment de transducteur utilisant une configuration à cor  nes pour diriger une onde d'énergie longitudinale dans  un sens radial;  la     fig.    6 est une vue en élévation d'un autre agence  ment de transducteur intéressant dans le redressement de  fibres ;      la     fig.    7 est une vue en élévation d'un autre agence  ment encore de transducteur intéressant dans le redres  sement de fibres ;  la     fig.    8 est une vue en élévation d'un autre agence  ment de transducteur suivant l'invention, utilisant un élé  ment de commande extérieur;

    la     fig.    9 est une vue en élévation d'un autre agence  ment de transducteur suivant l'invention, englobant un  courant à jet modulé;  la     fig.    10 est une vue en élévation d'un autre agence  ment encore de transducteur suivant l'invention, utilisant  un bain ultrasonique,  la fi-. 11 est une vue en élévation d'un agencement  de transducteur suivant la présente invention, sous forme  d'une brosse et intéressant dans le redressement de  fibres.  



  En se référant au dessin, on a représenté sur la     fig.    1  un tube 20 fait en une matière pour transducteur, par  exemple du     titanate    de baryum, avec ou sans additifs ou  matières similaires, avec commande par un générateur  d'ultrasons 22. Comme on le sait, un transducteur de  cette allure vibrera suivant le mode radial en fonction  de la fréquence de la sortie du générateur. La fibre 24 à  traiter est enroulée autour du transducteur et maintenue  dans l'état enroulé par un moyen convenable non repré  senté. Un milieu de couplage décrit par la suite est appli  qué aux fibres pour assurer un transfert efficace d'éner  gie depuis le transducteur aux fibres.

   Le milieu de cou  plage peut également contenir des colorants, des agents  de blanchiment et/ou d'autres agents de traitement des  fibres en vue d'une action concourante sur celles-ci. On  alimente un courant alternatif haute fréquence depuis le  générateur 22 au transducteur 20, où il est converti en  énergie mécanique agissant sur les fibres 24 par l'inter  médiaire du milieu de couplage. On a trouvé qu'après  l'application d'une énergie pendant une courte période  de temps, les fibres resteront dans la configuration où  elle sont enroulées sur le transducteur, et ce d'une  manière presque illimitée. Cette configuration sera con  servée même si les fibres sont ensuite lavées, blanchies ou  soumises à d'autres traitements similaires.  



  Le milieu de couplage employé pour traiter les  fibres en vue d'un meilleur transfert d'énergie depuis le  transducteur aux fibres est caractérisé en ce qu'il a une  faible structure de liaison plus faible que celle de l'eau,  ces liaisons pouvant aisément être rompues, en compa  raison de l'eau, avec libération de radicaux et d'ions li  bres. De telles matières semblent rehausser fortement la  rupture ultrasonique des liaisons moléculaires des fibres  et elles aident également à la réorientation de celles-ci.  Le milieu de couplage peut être choisi parmi un certain  nombre de matières chimiques qui appartiennent à la  classification générale susdite.

   Cependant, les substan  ces préférées pour l'utilisation suivant la présente inven  tion sont l'iodure de méthyle, soit sous la forme pure,  soit sous forme d'une solution avec de l'eau, de préfé  rence une solution d'environ 15 à 20 % de concentration  en volumes et la     triéthanolamine,    également sous la  forme pure ou sous une forme diluée de manière simi  laire avec de l'eau. Cependant, l'iodure de méthyle est  toxique et ne devrait être utilisé que dans le traitement  de fibres naturelles non associées aux être humains, par  exemple des perruques, etc. Il n'y a pas de toxicité  importante à noter pour la     triéthanolamine    et elle peut  être employée avec succès dans le traitement des che  veux humains sans que l'on ait à craindre des effets nui  sibles quelconques.

      La manière exacte suivant laquelle le procédé de la  présente invention agit n'est pas comprise totalement.  On croit que l'énergie ultrasonique rompt rapidement la  plupart des     liaisons    moléculaires qui relient latéralement  les     chaînes    de polypeptide dans les fibres de kératine ou  similaires. Ceci permet à ces chaînes de     former    de nou  velles liaisons et de nouvelles connexions moléculaires,  et de ce fait de se réorienter à la     configuration    dans  laquelle ces fibres ont été maintenues de force.  



  La manière suivant laquelle les matières liquides       humidifiant    les     fibres        durant        l'application    de l'énergie  ultrasonique agissent n'est pas non plus comprise com  plètement mais il semble que les matières se dissocient  pour     libérer    et fournir une abondance d'ions et de radi  caux libres qui se combinent avec les liaisons rompues et  les liaisons moléculaires des fibres pour rehausser consi  dérablement la réorientation moléculaire de ces fibres  dans la configuration maintenue.

   On croit qu'en pré  sence d'ions libres, les liaisons sont plus facilement rom  pues par l'application d'une énergie     ultrasonique,    avec de  nouvelles liaisons avec ces ions dans la nouvelle confi  guration telle que maintenue. Les ions libres sont nor  malement portés par un support fluide, tel qu'un liquide,  mais les ions peuvent former leur propre     support,     comme dans le cas d'un gaz ou liquide pur.  



  La     fig.    3 illustre un peigne 26 présentant un alésage  28     recevant    un transducteur 20. Lorsque le transducteur  est commandé par un signal ultrasonore, et que les  fibres mouillées par un milieu de couplage sont amenées  à passer dans les dents 30 du peigne, ces fibres pren  dront la configuration qu'elles avaient au moment du  passage dans les dents 30.  



  La     fig.    4 montre une bobine 32 qui peut être perforée,  comme montré en 34, et autour de laquelle des fibres  peuvent être enroulées et maintenues, cette bobine étant  destinée à recevoir le transducteur 20. Des fibres, par  exemple des cheveux humains, sont enroulées autour de  plusieurs bobines de ce genre, le milieu de couplage est  appliqué aux fibres et, à son tour, le transducteur est  introduit dans les bobines et excité par un générateur.  L'utilisation de bobines 32 permet l'emploi d'un seul  transducteur 20 et d'un seul dispositif de commande 22  pour assurer un certain nombre d'opérations séparées de  traitement de fibres comme lors de la réalisation  d'ondulations permanentes aux cheveux des dames.  



  La     fig.    5 montre une méthode différente de couplage  d'une énergie ultrasonique à partir d'un transducteur  20a, par l'intermédiaire d'une barre 36, vibrant suivant  un mode longitudinal, à des fibres 24 enroulées autour  de la barre. A des intervalles espacés le long de cette  barre 36, on a prévu une série de nervures 38 en forme  de cornes, exponentielles et     circonférentielles.    Les cor  nes des nervures 38 agissent suivant un mode de cisail  lement et servent à réaliser un transfert d'une énergie       ultrasonique    aux fibres 24 depuis le transducteur 20a par  l'intermédiaire d'une matière plastique 40 disposée entre  les nervures 38.  



  La     fig.    6 illustre un autre agencement suivant lequel  une plaque 42 présente une série d'ailettes     parallèles     espacées 44. Un transducteur 20c est     attaché    à cette pla  que pour transmettre une énergie ultrasonique à celle-ci  et aux ailettes 44. On fait passer des fibres comportant  un milieu de couplage entre les ailettes 44, ces fibres pre  nant la configuration maintenue durant ce passage.  



  La     fig.    7 illustre un transducteur 20d monté de  manière à tourner sur un arbre 46     entraîné    par un      pignon 48. Une brosse cylindrique 50 est montée à rota  tion sur un arbre 52 écarté de l'arbre 46 et parallèle à  celui-ci. Les arbres 44 et 52 peuvent tourner dans le  même sens ou dans des sens différents, comme on l'a  représenté, et l'arbre 52 peut être entraîné grâce à un  pignon 54 qui engrène avec le pignon 48. Un transduc  teur 20d est commandé par un générateur d'ultrasons  et on fait passer des fibres portant un milieu de cou  plage entre le transducteur 20d et la brosse 50. Les fibres  conserveront la     configuration    maintenue lors de leur pas  sage sur le transducteur 20d.  



  La     fig.    8 montre des fibres 24 portant un milieu de  couplage, qui sont enroulées autour d'une barre pleine  56 qui est soumise à l'action d'un transducteur     ultra-          sonique    20e.  



  La     fig.    9 illustre un agencement similaire, mais dans  lequel l'énergie ultrasonique est couplée à     la,    barre 56 et  aux fibres 24 par l'intermédiaire d'un courant d'un  milieu de couplage liquide, tel que défini précédemment,  modulé par un transducteur 20f en sortant d'un  ajutage 58.  



  La     fig.    10 montre un bain 60 d'un milieu de couplage  soumis à l'action d'un transducteur ultrasonique 20g et à  travers lequel on fait passer des fibres qui y sont soumi  ses à une énergie ultrasonique.  



  La     fig.    11 représente un transducteur ultrasonique  20h sous forme d'une brosse comportant des soies 62  attachées aux     surfaces,    le transducteur comportant  une poignée 64. L'agencement de la fi-. 11, ainsi que  ceux des     fig.    3, 6, 7 et 10, sont particulièrement intéres  sants dans le redressement de fibres.  



  La fréquence de l'énergie ultrasonique intéressante  dans le traitement de fibres suivant la présente inven  tion ne semble pas critique ; toutefois, des fréquences  supérieures à l'intervalle audible semblent être les plus  efficaces. Les fréquences qui conviennent le mieux à une  application particulière sont déterminées par expérience  et dépendront de la dimension et de la qualité de la  fibre traitée. La puissance requise dépendra également  de la dimension et de la qualité des fibres et de l'effi  cacité du milieu de couplage, mais on croit toutefois  qu'une somme suffisante de puissance doit être appli  quée pour surmonter les forces maintenant les liaisons  et pour rompre ces liaisons en vue de permettre une  réorientation.  



  De la sorte, en mettant en     oeuvre    le procédé décrit,  des brins de fibres, notamment des cheveux humains,  sont enroulés et maintenus autour d'une forme, puis  humidifiés ou soumis à l'action d'un milieu capable de  fournir une quantité suffisante de radicaux et d'ions  libres en vue d'une combinaison avec les liaisons rom  pues, par exemple l'une des     substances    liquides définies  précédemment. Après avoir été soumis à une courte  exposition à l'énergie ultrasonique, les brins sont retirés  de la forme. Les cheveux ont pris une déformation per  manente, et des lavages, des fortes pressions et des sécha  ges répétés ne peuvent pas supprimer ou modifier de  façon importante la déformation.

   D'autres fibres synthé  tiques, ayant des structures chimiques apparentées, ont    été traitées de façon similaire avec des résultats satis  faisants. Pour supprimer une déformation préalable  ment existante, les fibres sont soumises à une énergie  ultrasonique, tandis qu'elles sont maintenues à l'état  redressé.



  Process for treating natural and synthetic, non-textile fibers The invention relates to a process for treating natural and synthetic non-textile fibers, with a view to producing a practically permanent deformation therein, and in which the fibers are formed into a predetermined configuration and they are kept in this configuration.



  It is known to those skilled in the art that most natural fibers and many chemically related synthetic fibers are similar in structure to protein keratin or contain a high percentage of such keratin or similar material. These fibers are believed to comprise long polypeptide chains held in a folded arrangement by hydrogen bonds. Long polypeptide chains are linked laterally by at least five types of attractive forces, namely peptide bonds, Vander Walls forces and disulfide bonds.



  The positions of equilibrium which the polypeptide chains can assume under any series of conditions will depend on the interaction of the various links and their relative strengths. Thus, unless some change occurs in the forces within the fiber molecules, for example keratin molecules, which would allow the transposition of the molecular structure, it is impossible to impregnate fibrous materials, a permanent configuration different from that which is present originally.



  It is evident, however, that upon breaking the attractive bonds, the fibers can be bent or crimped into any given configuration, after which the broken bonds can be restored to their deformed conformation, making the crimping or crimping permanent. .



  The problem involved lies in the fact that the methods and apparatus of the prior art, used in the treatment or crimping of human hair or other natural and synthetic fibers, are not sufficiently satisfactory in breaking the bonds of hair. fibers which hold the poly peptide chains together, the fibers inevitably returning to their original configuration.



  The object of the present invention is to remedy these drawbacks. The process according to the invention is characterized in that a neck medium is applied to the fibers having a weaker binding structure and which can be broken more easily than that of water by releasing radicals and free ions. , and, through this medium, ultrasonic energy from an ultrasonic transducer, while the fibers are maintained in the desired configuration.



  These characteristics and the advantages of the invention will emerge more clearly from the following description, given by way of example with reference to the appended drawing.



  Fig. 1 is an elevational view of a hollow tube of transducer material around which fibers are shown in a circular configuration; <U> fi-. </U> 2 is a sectional view taken along line 2-2 of FIG. 1; fig. 3 is an elevational view of a transducer incorporated in a comb for straightening the fibers; fig. 4 is an elevational view of another transducer arrangement, in which a hollow tubular transducer is inserted inside a perforated tube around which fibers are wound;

    fig. 5 is an elevational view of another transducer arrangement using a horn configuration to direct a longitudinal energy wave in a radial direction; fig. 6 is an elevational view of another transducer arrangement of interest in straightening fibers; fig. 7 is an elevational view of yet another arrangement of transducer of interest in straightening fibers; fig. 8 is an elevational view of another transducer arrangement according to the invention, using an external control element;

    fig. 9 is an elevational view of another transducer arrangement according to the invention, including a modulated jet stream; fig. 10 is an elevational view of yet another arrangement of transducer according to the invention, using an ultrasonic bath, FIG. 11 is an elevational view of a transducer arrangement according to the present invention, in brush form and of interest in straightening fibers.



  Referring to the drawing, there is shown in FIG. 1 a tube 20 made of a transducer material, for example barium titanate, with or without additives or the like, with control by an ultrasonic generator 22. As is known, a transducer of this shape will vibrate depending on the mode. radial as a function of the frequency of the generator output. The fiber 24 to be treated is wound around the transducer and maintained in the wound state by suitable means not shown. A coupling medium described below is applied to the fibers to ensure efficient transfer of energy from the transducer to the fibers.

   The beach neck medium may also contain dyes, bleaches and / or other fiber treatment agents for concurrent action thereon. A high frequency alternating current is supplied from the generator 22 to the transducer 20, where it is converted into mechanical energy acting on the fibers 24 through the intermediary of the coupling medium. It has been found that after the application of energy for a short period of time, the fibers will remain in the configuration in which they are wound on the transducer in an almost unlimited fashion. This configuration will be retained even if the fibers are subsequently washed, bleached or subjected to other similar treatments.



  The coupling medium employed to treat the fibers for better energy transfer from the transducer to the fibers is characterized in that it has a weak binding structure weaker than that of water, which bonds can easily be broken, in comparison with water, with the release of radicals and free ions. Such materials appear to greatly enhance the ultrasonic breaking of the molecular bonds of the fibers and they also aid in the reorientation of the fibers. The coupling medium can be selected from a number of chemical materials which belong to the above general classification.

   However, the preferred substances for use according to the present invention are methyl iodide, either in pure form or as a solution with water, preferably a solution of about 15%. at 20% concentration by volume and triethanolamine, also in the pure form or in a form diluted similarly with water. However, methyl iodide is poisonous and should only be used in the treatment of natural fibers not associated with humans eg wigs etc. There is no significant toxicity to be noted for triethanolamine and it can be used successfully in the treatment of human hair without fear of any adverse effects.

      The exact manner in which the process of the present invention works is not fully understood. Ultrasonic energy is believed to rapidly break most of the molecular bonds which laterally connect polypeptide chains in keratin fibers or the like. This allows these chains to form new bonds and molecular connections, and thereby reorient themselves to the configuration in which these fibers were forcibly held.



  It is also not fully understood how the liquid materials wetting the fibers during the application of ultrasonic energy work is also not fully understood, but it appears that the materials dissociate to release and provide an abundance of ions and radiates. fibers which combine with the broken bonds and molecular bonds of the fibers to significantly enhance the molecular reorientation of these fibers in the maintained configuration.

   It is believed that in the presence of free ions the bonds are more easily broken by the application of ultrasonic energy, with new bonds with these ions in the new configuration as maintained. Free ions are normally carried by a fluid support, such as a liquid, but the ions can form their own support, as in the case of a pure gas or liquid.



  Fig. 3 illustrates a comb 26 having a bore 28 receiving a transducer 20. When the transducer is controlled by an ultrasonic signal, and the fibers wetted by a coupling medium are caused to pass through the teeth 30 of the comb, these fibers will take the lead. configuration they had when passing through the teeth 30.



  Fig. 4 shows a coil 32 which can be perforated, as shown at 34, and around which fibers can be wound and held, this coil being intended to receive the transducer 20. Fibers, for example human hair, are wound around. In several such coils, the coupling medium is applied to the fibers and, in turn, the transducer is fed into the coils and energized by a generator. The use of coils 32 allows the use of a single transducer 20 and a single controller 22 to perform a number of separate fiber processing operations such as when making permanent waves to the hair of the hair. ladies.



  Fig. 5 shows a different method of coupling ultrasonic energy from transducer 20a, through bar 36, vibrating in a longitudinal fashion, to fibers 24 wound around the bar. At spaced intervals along this bar 36, there is provided a series of ribs 38 in the form of horns, exponential and circumferential. The horns of the ribs 38 act in a shear fashion and serve to effect a transfer of ultrasonic energy to the fibers 24 from the transducer 20a through a plastic 40 disposed between the ribs 38.



  Fig. 6 illustrates another arrangement in which a plate 42 has a series of spaced apart parallel fins 44. A transducer 20c is attached to this plate to transmit ultrasonic energy thereto and to the fins 44. Fibers having a fin 44 are passed through. coupling medium between the fins 44, these fibers taking the configuration maintained during this passage.



  Fig. 7 illustrates a transducer 20d mounted so as to rotate on a shaft 46 driven by a pinion 48. A cylindrical brush 50 is rotatably mounted on a shaft 52 spaced from the shaft 46 and parallel thereto. The shafts 44 and 52 can rotate in the same direction or in different directions, as shown, and the shaft 52 can be driven by a pinion 54 which meshes with the pinion 48. A transducer 20d is controlled. by an ultrasound generator and fibers carrying a middle neck range are passed between the transducer 20d and the brush 50. The fibers will retain the configuration maintained as they pass over the transducer 20d.



  Fig. 8 shows fibers 24 carrying a coupling medium, which are wound around a solid bar 56 which is subjected to the action of an ultrasonic transducer 20e.



  Fig. 9 illustrates a similar arrangement, but in which ultrasonic energy is coupled to bar 56 and fibers 24 via a stream of a liquid coupling medium, as defined above, modulated by a transducer 20f coming out of a nozzle 58.



  Fig. 10 shows a bath 60 of a coupling medium subjected to the action of an ultrasonic transducer 20g and through which fibers which are subjected thereto to ultrasonic energy are passed.



  Fig. 11 shows an ultrasonic transducer 20h in the form of a brush having bristles 62 attached to the surfaces, the transducer having a handle 64. The arrangement of the fi-. 11, as well as those of FIGS. 3, 6, 7 and 10, are particularly interesting in the straightening of fibers.



  The frequency of the ultrasonic energy of interest in the treatment of fibers according to the present invention does not appear to be critical; however, frequencies above the audible range appear to be the most effective. The frequencies that are best suited for a particular application are determined by experience and will depend on the size and quality of the fiber being processed. The power required will also depend on the size and quality of the fibers and the efficiency of the coupling medium, but it is believed, however, that a sufficient amount of power must be applied to overcome the forces maintaining the bonds and to break. these links in order to allow a reorientation.



  In this way, by implementing the method described, strands of fibers, in particular human hair, are wound and held around a form, then moistened or subjected to the action of a medium capable of providing a sufficient quantity. radicals and free ions with a view to a combination with the Roman bonds, for example one of the liquid substances defined above. After being subjected to a short exposure to ultrasonic energy, the strands are removed from the form. The hair has become permanently deformed, and repeated washing, pressing and drying cannot remove or significantly modify the deformation.

   Other synthetic fibers, having related chemical structures, have been treated in a similar fashion with satisfactory results. To suppress a previously existing deformation, the fibers are subjected to ultrasonic energy, while they are kept in the straightened state.

 

Claims (1)

REVENDICATION I Procédé de traitement de fibres naturelles et syn thétiques, non textiles, en vue d'y produire une déforma tion pratiquement permanente, dans lequel on forme les fibres en une configuration prédéterminée et on les main tient dans cette configuration, caractérisé en ce qu'on applique aux fibres un milieu de couplage ayant une structure de liaison plus faible et pouvant être rompue plus facilement que celle de l'eau en libérant des radi caux et des ions libres, et, par l'intermédiaire de ce milieu une énergie ultrasonique provenant d'un trans ducteur ultrasonique, tandis que les fibres sont mainte nues dans la configuration désirée. SOUS-REVENDICATIONS 1. CLAIM I A method of treating natural and synthetic fibers, non-textile, with a view to producing a practically permanent deformation therein, in which the fibers are formed into a predetermined configuration and are held in this configuration, characterized in that '' a coupling medium having a weaker binding structure and which can be broken more easily than that of water is applied to the fibers by releasing radi cals and free ions, and, through this medium, ultrasonic energy from an ultrasonic transducer, while the fibers are kept in the desired configuration. SUB-CLAIMS 1. Procédé suivant la revendication I, caractérisé en ce que la fréquence de l'énergie ultrasonique est supé rieure à celle de l'intervalle audible, le milieu de cou plage comprenant de l'iodure de méthyle ou de la tri- éthanolamine, ou encore une solution aqueuse de ceux-ci. 2. Procédé suivant la revendication I et la sous- revendication 1, dans lequel les fibres sont enroulées autour d'une bobine qui contient étroitement le trans ducteur ultrasonique en vue de transmettre l'énergie ultrasonique à cette bobine et aux fibres étroitement enroulées autour de celle-ci. 3. Process according to Claim I, characterized in that the frequency of the ultrasonic energy is greater than that of the audible interval, the middle of the neck range comprising methyl iodide or triethanolamine, or else a aqueous solution of these. 2. The method of claim I and sub-claim 1, wherein the fibers are wound around a coil which tightly contains the ultrasonic transducer for transmitting ultrasonic energy to that coil and to the fibers tightly wound around it. this one. 3. Procédé suivant la revendication I et la sous- revendication 1, dans lequel on fait passer les fibres entre les éléments d'une série d'éléments en forme de dents soumis à l'énergie ultrasonique. 4. Procédé suivant la revendication I et les sous- revendications 1 et 2, dans lequel le transducteur est constitué par un noyau plein comportant une série de nervures exponentielles, en forme de cornes, espacées les unes des autres dans le sens longitudinal de la sur face du noyau, celui-ci étant commandé longitudinale ment par le transducteur ultrasonique qui lui est accouplé. A method as claimed in claim I and sub-claim 1 wherein the fibers are passed between the members of a series of tooth-shaped members subjected to ultrasonic energy. 4. A method according to claim I and sub-claims 1 and 2, wherein the transducer consists of a solid core comprising a series of exponential ribs, horn-shaped, spaced from each other in the longitudinal direction of the sur. face of the core, the latter being controlled longitudinally by the ultrasonic transducer which is coupled to it. 5. Procédé suivant la revendication I et la sous. revendication 1, dans lequel le milieu de couplage est appliqué aux fibres en amenant un jet liquide de ce milieu à frapper les fibres, ce jet étant modulé par une énergie ultrasonique provenant du transducteur. REVENDICATION II Application du procédé suivant la revendication I pour le traitement des cheveux. 5. A method according to claim I and the sub. Claim 1, wherein the coupling medium is applied to the fibers by causing a liquid jet of this medium to strike the fibers, which jet is modulated by ultrasonic energy from the transducer. CLAIM II Application of the process according to claim I for the treatment of the hair.
CH1315366A 1966-09-12 1966-09-12 Treatment process for natural and synthetic fibers, non-textile CH458642A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1315366A CH458642A (en) 1966-09-12 1966-09-12 Treatment process for natural and synthetic fibers, non-textile

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1315366A CH458642A (en) 1966-09-12 1966-09-12 Treatment process for natural and synthetic fibers, non-textile

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH458642A true CH458642A (en) 1968-06-30

Family

ID=4389790

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1315366A CH458642A (en) 1966-09-12 1966-09-12 Treatment process for natural and synthetic fibers, non-textile

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH458642A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1302128B1 (en) Applicator for cosmetic substances , in particular eyelashes or eyebrows
US3211159A (en) Ultrasonic method for treating natural and synthetic fibers
BE1004394A4 (en) Brush for applying cosmetic in particular mascara.
FR2478154A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR ADMITTING AND MIXING A PROCESSING LIQUID OR GAS IN A PULP SUSPENSION
RU97112093A (en) Mascara brush for eyelashes
JP2005511716A (en) Ultrasonic treatment of hair and other keratinous fibers
FR2685859A1 (en) Brush with sparse bristles for applying mascara to the eyelashes
CH458642A (en) Treatment process for natural and synthetic fibers, non-textile
US3393686A (en) Ultrasonic method for treating natural and synthetic fibers
JP3434700B2 (en) Cosmetic brush and method for producing the same
FR2978332A1 (en) ELECTRIC HAIR BRUSH WITH EVOLVING ACCESSORY
EP0053093A1 (en) Method of untwisting a length of a textile yarn, and device for applying this method
JP2005334094A (en) Cosmetic applicator and cosmetic application set
FR2632332A1 (en) SEPARATION APPARATUS FOR FIBROUS CELLULOSIC PASTE SUSPENSION
EP1374723B1 (en) Product applicator, especially for cosmetics, and method of manufacturing such an applicator
JP4528417B2 (en) Mascara brush
JP5254275B2 (en) Cosmetic applicator and cosmetic applicator set
JP5584855B2 (en) Cosmetic applicator and cosmetic applicator set
JP2009082554A (en) Cosmetic applicator
FR2593685A1 (en) Permanent-waving method
FR2696084A1 (en) Method of treatment and shaping of the hair
JP2005204966A (en) Cosmetic applying brush
JP2001299432A (en) Treatment method of hair shape and treatment device thereof
EP1191857A1 (en) Method for permanent hair transformation and implementing device
JPS618005A (en) Polishing rotary wire brush