CH302275A - Steam generator. - Google Patents

Steam generator.

Info

Publication number
CH302275A
CH302275A CH302275DA CH302275A CH 302275 A CH302275 A CH 302275A CH 302275D A CH302275D A CH 302275DA CH 302275 A CH302275 A CH 302275A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
valve
steam
boiler
piston
generator
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Homer Gentzel Perry
Original Assignee
Homer Gentzel Perry
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Homer Gentzel Perry filed Critical Homer Gentzel Perry
Publication of CH302275A publication Critical patent/CH302275A/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16KVALVES; TAPS; COCKS; ACTUATING-FLOATS; DEVICES FOR VENTING OR AERATING
    • F16K17/00Safety valves; Equalising valves, e.g. pressure relief valves
    • F16K17/02Safety valves; Equalising valves, e.g. pressure relief valves opening on surplus pressure on one side; closing on insufficient pressure on one side
    • F16K17/04Safety valves; Equalising valves, e.g. pressure relief valves opening on surplus pressure on one side; closing on insufficient pressure on one side spring-loaded

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Lift Valve (AREA)

Description

  

  Générateur de vapeur.    La présente invention a pour objet un  générateur de vapeur comprenant une chau  dière et un surchauffeur. Ce générateur est  caractérisé selon l'invention par une soupape  de sûreté montée sur la chaudière, par une  soupape de     sûreté    montée sur une conduite  d'évacuation de la vapeur hors du     surchauf-          feur,    et par une soupape de sûreté pilote       'ealezneiit    montée sur la chaudière, une     con-          drite    reliant cette soupape pilote à un dis  positif de commande de la soupape de sûreté       mcntée    sur ladite conduite d'évacuation, de       manière    que,

   lorsque la soupape pilote  s'ouvre, de la vapeur s'échappant par cette  soupape pilote agisse sur ledit dispositif de  commande de façon à provoquer     l'ouvertore     de la soupape correspondante, un dispositif  permettant en outre de provoquer à volonté  l'ouverture de cette dernière soupape asservie,       indépendamment    des pressions régnant dans  le générateur.  



  Le dessin représente, à titre d'exemple,  une forme d'exécution du générateur, objet de  l'invention, et des variantes de détail de cette  forme.  



  La     fig.    1 représente cette forme d'exécu  tion du générateur.  



  La     fig.    2 en représente une variante.  



  La     fig.    3 est une élévation en coupe verti  cale partielle de la soupape de sûreté montée  sur la chaudière de cette forme d'exécution.  



  Les fi-. 4 à 6 montrent des     détails    de  cette soupape.    La     fig.    7 est une coupe verticale à travers  la soupape de sûreté     pilote    du générateur  de la     fig.    1.  



  La     fig.    8 est une vue analogue de la  soupape de sûreté montée sur la conduite  d'évacuation du surchauffeur du générateur  de la     fig.    1.  



  Le générateur de vapeur représenté à la       fig.    1 comprend une chaudière 250 et un       surchauffeur    251. 252 désigne un tuyau re  liant la chaudière 250 et le surchauffeur 251,  et 253 la conduite d'évacuation de la     vapeux      hors du surchauffeur qui est reliée au     sur-          chauffeur    par un tuyau 254.  



  La lettre A désigne une soupape de sûreté  pilote montée sur la chaudière, B une sou  pape de sûreté montée sur la conduite d'éva  cuation 253 du surchauffeur, C une soupape  de sûreté montée sur la chaudière, et D une  deuxième soupape de sûreté montée sur la  conduite 253.  



  La soupape A est représentée en détail à  la     fig.    7 et la soupape B à la     fig.    8. Les sou  papes C et D sont montrées en détail à la       fig.    3.  



  149 désigne une conduite de commande  reliant la soupape A au dispositif de com  mande 172 de la soupape B. Ce     dispositif     comprend un piston (non représenté) muni  d'une tige 180 qui attaque la face inférieure  du levier de commande 179 de la soupape B.  



  La chaudière 250 est également reliée par  une conduite 259, 260,     munie    d'une vanne      de commande E, au dispositif de commande  172. La vanne E peut être actionnée méca  niquement ou électriquement et elle peut être  placée en tout endroit convenable, par exem  ple, dans la. chambre de chauffe. Des clapets  de retenue,     tels    que ceux indiqués en 271 et  272 sur la.     fig.    2, pourraient être insérés  dans les conduites 149, 259 et 260.  



  Le fonctionnement est. le suivant  Si on laisse s'échapper une grande quan  tité de vapeur par la conduite 253, la. pres  sion dans l'installation reste inférieure à la  pression d'ouverture et toutes les soupapes  restent fermées. Si toutefois l'appel de vapeur  venait à cesser, une pression se formerait  rapidement dans le surchauffeur et dans la  chaudière. En raison de la chute normale de  pression entre la chaudière et le surchauffeur,  la soupape 21 s'ouvre la première. De la va  peur s'échappant de la soupape pilote A est  amenée par la conduite 149 au dispositif de  commande 172 de la soupape B, dont le levier  258 se soulève sous la poussée du piston, ce  qui ouvre cette soupape B.

   Si l'ouverture  des soupapes A et B ne réduit pas suffisam  ment la pression dans l'installation, la. sou  -pape C s'ouvre alors, et si la pression n'est  toujours pas suffisamment réduite, la sou  pape D entre également en jeu. Dès que la  pression à laquelle est soumise la chaudière  250 .a suffisamment diminué, la soupape pi  lote A se ferme et la soupape D suit. Il y a  lieu d'observer que la soupape D ne peut pas  se fermer avant. la soupape A en raison de la  dilatation de la vapeur dans, la conduite 149.  Le décalage entre la fermeture des soupapes  A et B est d'environ 2/5 de seconde. Les sou  papes C et D se ferment à peu près en même  temps que la soupape B.  



  Si pour une raison quelconque, la sou  pape A ne s'ouvrait. pas, la soupape D s'ou  vrirait quand même dès que la. pression d'ou  verture est. atteinte dans la conduite 253. En  cas d'urgence, le servant. peut rapidement  ouvrir la vanne E, ce qui détermine l'ouver  ture de la soupape B, quelle que soit la pres  sion dans la conduite, et empêche de brûler  les :serpentins du surchauffeur.    Dans une variante, la vanne E pourrait  être en outre reliée à une ou plusieurs autres  soupapes présentées par le générateur, de  façon que le servant puisse faire fonctionner  lesdites soupapes à tout moment où il le  jugera nécessaire. Il est bien entendu que  chaque soupape de sûreté reliée à la vanne  doit être munie d'un dispositif de commande  analogue à. celui de la soupape B.  



  La variante représentée à. la     fig.    2 est  identique au générateur représenté à la     fig.    1.  sauf qu'elle comprend une vanne commandée  par solénoïde pour provoquer à volonté l'ou  verture de la soupape montée sur la conduite  d'évacuation du     surchauffeur.     



  Seules la soupape pilote et. la soupape  montée sur le conduit. d'évacuation ont été  représentées. Comme on le voit, la conduite  260, reliée à un espace du générateur con  tenant. de la. vapeur sous pression, contient  une vanne 270' à. commande par solénoïde.  <B>270</B> désigne un interrupteur destiné à com  mander le fonctionnement du solénoïde de la  vanne. Un clapet, de retenue 271 est placé  clans la conduite 149', et un clapet analogue  272 est monté sur la conduite 260, dans un  but qui apparaîtra ci-après.  



  Cette variante fonctionne comme suit  Si la pression dans la chaudière 250  s'élève trop, la soupape pilote     -l    s'ouvre et  provoque l'ouverture de la soupape B. Le  clapet de retenue 271. permet à la vapeur de  circuler de la soupape A au dispositif de  commande<B>172,</B> tandis que le clapet 272 em  pêche la vapeur d'atteindre la vanne.  



  En cas d'urgence, on peut déterminer  l'ouverture de la soupape B au moyen de la  vanne. Dans ce cas. le clapet de retenue 272  permet, à la vapeur de parvenir au dispositif  de commande 172, tandis que le clapet 271  empêche la vapeur d'atteindre la soupape     . < l.     



  Au cas où la vanne 270' fonctionnerait  au même moment où la soupape A s'ouvre, la  soupape B serait commandée soit par le jet  de vapeur provenant de la. soupape A, soit  par la. vapeur provenant de la vanne.  



  La soupape de sûreté C de l'installation  de la     fig.    1, représentée sur les     fig.    3 à 7      incluse comporte un corps 1 pourvu d'une  buse 5 présentant le siège 6 de la soupape.  



  Le corps est muni d'une bride 3 et de  pattes 3a. Le chiffre de référence 4 désigne  le canal de décharge relié à la. chaudière du  générateur, et dans lequel est engagée la buse  5 maintenue en place par une bague 5a.  



  Une bague 7 est montée, d'une manière  réglable, sur l'extrémité supérieure de la buse  au moyen de filetages. Une vis de blocage  7a est prévue pour maintenir la     bague    dans sa  position de réglage. Entre le siège de soupape  6 et la périphérie supérieure de la bague 7  se trouve une gorge circulaire 7b à     section     en     V.     



  L'organe obturateur 8 de la soupape est.  fixé d'une manière amovible an piston 9 et à  l'extrémité inférieure 10 de diamètre réduit  de la tige 11. L'organe 8 comprend une partie  12, en forme de disque, muni d'un rebord  annulaire 12a, du même diamètre que le siège  de soupape 6. Ce rebord sert à empêcher la  formation de bavures sur le siège de soupape.  



  L'organe 8 présente une partie conique  inférieure 14 qui coopère avec l'extrémité su  périeure de la buse 5 pour réduire au mini  mum la résistance à l'écoulement de la va  peur provenant de cette buse. L'organe 8 pré  sente en. outre une cavité centrale 15. L'extré  mité inférieure 15a de la cavité présente une  forme hémisphérique et s'étend au-dessous du  niveau du rebord 12a. L'extrémité 10 de la  tige 11 comporte une pointe mince et arrondie  <B>10 .</B> qui se loge dans la cavité hémisphérique       15a.    de l'organe 8.  



  Le piston 9 se présente sous forme d'une  douille cylindrique dont le fond est muni  d'une cavité cylindrique 16. L'organe 8 pré  sente une partie en saillie 13 logée dans cette  cavité. L'extrémité inférieure 10 de la tige     11     s'étend à. travers une ouverture formée dans  le fond du piston 9 jusqu'à l'intérieur de la  cavité 15 de l'organe 8. Une goupille fendue  17 s'étend à travers ces ouvertures en aligne  ment. du piston 9, de la partie 13 de l'organe  8 et de l'extrémité inférieure de la tige 11,  afin de fixer d'une manière démontable l'or  gane obturateur 8 de la soupape     a.Ll    piston 9    et à la tige 11. Le piston 9 présente, à proxi  mité de la cavité 16, une collerette annu  laire 18 qui surmonte la gorge annulaire 7b  formée entre la buse 5 et la bague 7.

   Cette  collerette 18 couvre la partie large de la gorge  7b lorsque l'organe 8 est appliqué sur son  siège, cette disposition ayant pour consé  quence d'accroître la sensibilité de la soupape,  ce qui produit une ouverture complète et ins  tantanée, surtout dans les petites soupapes  jusqu'à 40 mm de diamètre. Le guide 19 d'ans  lequel coulisse le piston 9 comprend à son  extrémité supérieure une bride circulaire 20  qui porte sur la portée circulaire 2 du corps  de soupape 1. La bride 20 est fixée à cette  portée à l'aide de boulons 21.  



  La     surface    extérieure du piston 9 est  pourvue de rainures annulaires     ,S'        (fig.    6<B>)</B>  pour former un joint à labyrinthe entre ce  piston et ce guide.  



  Le bord périphérique supérieur du piston  9 présente un chanfrein à 45  environ formant  un évasement vers l'extérieur, indiqué en     18a.     Cela sert à dévier la vapeur qui s'échappe  entre le piston 9 et le guide 19 pour qu'elle  n'atteigne pas le ressort de soupape.  



  22 désigne une cavité annulaire formée  d'ans la surface intérieure du guide cylindri  que 19 à proximité de son extrémité infé  rieure.  



  Quatre lumières d'échappement     23a,    dispo  sées à intervalles réguliers, communiquent  avec la cavité 22. En regard de chacune de  deux de ces lumières se trouve un disque de  réglage 24 disposé perpendiculairement à l'axe  de la lumière et porté par l'extrémité d'une  tige filetée 25.  



  Dès que l'organe obturateur 8 de la sou  pape s'éloigne de son siège, la cavité 22 entre  en communication avec la buse et permet  l'échappement d'une quantité suffisante de  vapeur sous pression d'en dessous l'organe 8,  ce qui empêche une élévation de pression sous  ce disque. La cavité 22 constitue un moyen  pour éliminer les effets indésirables de l'ac  tion de jet et de la force de réaction, ce qui  permet d'obtenir une ouverture complète et      instantanée sans sacrifier la chute minimum  de pression de fermeture.  



  Les disques 24 constituent un moyen pour  régler la. quantité de vapeur s'échappant à  travers la cavité 22.  



  La tige 11 présente une extrémité supé  rieure 26 de diamètre réduit, qui forme un  épaulement 27. Cette extrémité 26 s'étend à  travers un étrier 28 et présente un filetage.  29 désigne une douille de réglage filetée tra  versée par l'extrémité supérieure de la tige  11. L'étrier 28 est supporté au moyen de deux  colonnes 30 et 31 qui sont vissées par leur  extrémité inférieure dans les pattes     3a.    32 in  dique une douille montée sur la tige 11 et  s'appuyant sur l'épaulement 27. Une rondelle  élastique 34 prenant appui sur la douille 29  coopère avec le ressort de compression 35,  dont l'autre extrémité porte contre le rebord  33 de la douille 32. On peut faire varier la  tension du ressort au moyen de la douille de  réglage 29. La queue 36 sert à empêcher la.

    rotation de la rondelle 34 et de l'axe 11 lors  qu'on fait tourner la douille 29.  



  La coupelle déflectrice 37 fixée à la tige  11 est rectangulaire et munie d'un bord re  tourné vers le bas à chaque extrémité 38 et. 39  proches des colonnes 30 et 31. Elle sert à  dévier toute vapeur qui pourrait atteindre  autrement. les colonnes 30 et     31.,    ainsi que le  ressort 35; ainsi, ces différents éléments sont  protégés contre les changements trop brusques  de température.  



  40 désigne un chapeau fixé au moyen de  vis 41 et 42 sur l'étrier 28. Le chapeau pré  sente une ouverture taraudée dans son som  met dans     laquelle    est     vissé    un bouchon 43.  44 désigne un levier qui s'articule en 45 sur  le chapeau. Ce levier s'engage contre la sur  face inférieure d'un écrou 46     vissé    sur l'extré  mité supérieure 26 de la tige 11. Ce levier  constitue un moyen pour soulever l'organe  obturateur 8 de la soupape de son siège ma  nuellement.  



  Le fonctionnement de la. soupape repré  sentée à la     fig.    3 est le suivant:  Lorsque la pression de vapeur dans la  chaudière atteint la pression de soulèvement    de l'organe obturateur 8, ce dernier s'élève  instantanément. vers sa position d'ouverture  totale. Ainsi qu'on l'a déjà mentionné, la  moindre quantité de vapeur s'échappant par  fuite de la buse à. l'intérieur de la. gorge annu  laire 7b suffit pour provoquer le soulèvement  de l'organe 8. Au fur et à mesure que l'organe  8 revient vers son siège, la vapeur présente  dans la gorge annulaire     7b    est comprimée.  formant. ainsi un coussinet amortisseur per  mettant à l'organe 8 de la soupape de s'ap  pliquer sur son siège sans que les surfaces  coopérantes ne subissent de chocs ou un en  dommagement quelconque.  



  La soupape pilote A. de l'installation de la       fig.    1, représentée en détail à la     fig.    7, com  prend un corps de soupape 120. Sur cette  figure, 121 indique le canal de décharge com  muniquant avec la chaudière, 122 la buse<B>à</B>  étranglement et ses éléments associés, tandis  que le conduit à bride formant la. sortie vers  l'atmosphère figure en 123. Le corps de sou  pape présente un siège annulaire plat 124 sur  lequel repose par une bague de réglage 126 la  bride 128 d'un     guide    cylindrique 125. Le siège  annulaire 124 présente une série d'ouvertures  taraudées, dans lesquelles sont vissés des bou  lons 127 pourvus d'écrous 133 et 134 et ser  vant à. fixer le     guide    125.  



  Le piston coulissant. dans le guide 125 est  indiqué en 135, la tige de soupape en 136, le  ressort, en 137, la douille du ressort en 138,  la rondelle supérieure -du ressort. en     138a,    la  douille de réglage filetée en 139, l'étrier pour  les colonnes du bâti (non représentées) en  140, le chapeau en 141, le levier de commande  en 142, le plateau déflecteur en 143 et l'or  gane obturateur coopérant avec la buse 122  et porté par le piston 135 en 144. En outre,  1.45 désigne une cavité annulaire du guide  125 alors que 146 et     146a    indiquent les deux  lumières d'échappement communiquant avec  la cavité 1.45 qui ne sont pas munies de dis  ques de réglage. L'une de ces lumières (146a)  est coaxiale avec un canal 147.  



  Au moyen de brides 148 et 150, le canal.  147 est raccordé au conduit 149.      La soupape B de     l'installation    de la,     fig.1,     représentée en détail à la     fig.    8, comprend un  corps de soupape 151 muni d'un canal de       déeharge    152 relié au conduit 253. Ce corps       151.    est, pourvu d'un conduit à bride 153 dé  bouchant. dans l'atmosphère.

   La. buse de     dé-          eharge    est indiquée en     15-1.    L'organe obtura  teur 158 de la soupape coopérant avec la buse       15-1    est porté par un piston coulissant dans  un guide<B>1.55</B> muni d'une bague de réglage  <B>156.</B> Le plateau déflecteur est indiqué en 157,  la tige de soupape en 160, le. ressort en 1.61,  la     douille    du ressort. en 162, la rondelle du  ressort en 163, la douille filetée de réglage  du ressort en 164, la. bague vissée sur la buse  154 en 165, tandis que 166 désigne la vis de  blocage de la bague 165, 167 la. cavité annu  laire du guide 155, 168 les lumières d'échappe  ment communiquant, avec cette cavité et 169  les disques de réglage de deux de ces lumières.

    Tous ces éléments sont de construction ana  logue à celle des organes correspondants des  soupapes des     fig.    3 et 7.  



  1.70 indique un étrier muni d'un prolonge  ment.     1.71    supportant le dispositif de com  mande 172. Ce dernier présente un cylindre  muni d'une partie supérieure de diamètre ré  duit. 173 qui s'adapte sans jeu dans une ou  verture prévue     dans    le prolongement 171,  cette partie supérieure s'étendant au-dessus de  cette ouverture précitée et portant un filetage  sur lequel est. vissé un écrou 174 qui maintient  le dispositif. On voit en 175 un écrou de blo  cage muni d'une clavette fendue 176.  



  A. l'intérieur du cylindre du dispositif 172  coulisse verticalement un piston 177 muni  d'une tige verticale 178 qui dépasse au-dessus  (le l'écrou de blocage 175 et coopère normale  ment avec la face inférieure du levier de com  mande 179. Ce dernier présente un profil de  came 180 coopérant avec la tige 178. Ce levier  179     s'artieule    en 181 dans le chapeau 182 fixé  à l'étrier 170 et engage la surface intérieure       d.'un    écrou 183 vissé sur l'extrémité supérieure  de la tige 160. L'écrou 183 peut être bloqué  en position au moyen d'un contre-écrou 184.  



  Le piston 177 présente une partie élargie  185 qui s'adapte dans la partie centrale du    cylindre, ainsi qu'une partie rétrécie supé  rieure 186 qui s'adapte à son tour dans la  partie supérieure, de diamètre réduit, du  cylindre. La partie inférieure du piston est  creusée en 187 pour en réduire le poids. Cette  partie présente sur sa surface périphérique  extérieure des gorges 188 et 189, ainsi qu'une  série de rainures annulaires 190. La. partie  supérieure rétrécie du piston est munie d'une  série de rainures annulaires 191 et de fentes  verticales 192.

   L'objet de ces gorges et des  rainures est d'obtenir un joint à labyrinthe,  comme dans le cas du guide et du piston  de l'organe obturateur, Les fentes 192 permet  tent l'échappement de l'air et de la vapeur  du cylindre lorsque le piston s'élève, pour em  pêcher     une    augmentation de pression à l'inté  rieur du cylindre.  



  Le fond du cylindre est fermé par une  culasse 193. Entre le piston 177 et la culasse  193 est prévu un filtre cylindrique 194. Le  fond du cylindre présente sur un côté une  ouverture 1.95 pour effectuer le raccordement  avec la, conduite de commande 149 provenant  de la soupape pilote. Le filtre précité empêche  que les corps étrangers, qui pourraient se  trouver dans la vapeur, puissent pénétrer dans  le cylindre.  



  Quand la soupape pilote s'ouvre, le jet de  vapeur qui en provient soulève le piston 177,  et sa tige 178, en s'appuyant sur le profil de  came 180 de la face intérieure du levier 179,  soulève celui-ci, ce qui soulève l'organe obtu  rateur 158, quelle que soit la pression appli  quée sous ce dernier. Lorsque la soupape pi  lote se ferme, la circulation de vapeur à partir  de la cavité 145 est interrompue. Le piston  177 retombe alors et l'organe obturateur 158  peut revenir contre son siège. On peut obser  ver que l'organe obturateur 158 ne peut pas  reprendre sa position de fermeture avant que  la soupape pilote soit fermée, étant donné que  la vapeur présente dans la conduite de com  mande tend à se dilater.

   On voit également  que si la soupape pilote cessait de fonctionner  pour une raison quelconque, la soupape B  fonctionnerait     néanmoins    pour-soulager l'excé-      dent de pression qui pourrait se constituer  dans la conduite 253.



  Steam generator. The present invention relates to a steam generator comprising a boiler and a superheater. This generator is characterized according to the invention by a safety valve mounted on the boiler, by a safety valve mounted on a pipe for discharging steam from the superheater, and by a pilot safety valve mounted on the boiler. the boiler, a pipe connecting this pilot valve to a control device for the safety valve mounted on said discharge pipe, so that,

   when the pilot valve opens, the steam escaping through this pilot valve acts on said control device so as to cause the opening of the corresponding valve, a device also making it possible to cause the opening of this valve at will. last servo-controlled valve, regardless of the pressures prevailing in the generator.



  The drawing represents, by way of example, an embodiment of the generator, object of the invention, and variant details of this form.



  Fig. 1 shows this embodiment of the generator.



  Fig. 2 represents a variant thereof.



  Fig. 3 is a partial vertical sectional elevation of the safety valve mounted on the boiler of this embodiment.



  The fi-. 4 to 6 show details of this valve. Fig. 7 is a vertical section through the pilot relief valve of the generator of FIG. 1.



  Fig. 8 is a similar view of the safety valve mounted on the discharge pipe of the superheater of the generator of FIG. 1.



  The steam generator shown in fig. 1 comprises a boiler 250 and a superheater 251. 252 denotes a pipe connecting the boiler 250 and the superheater 251, and 253 the pipe for discharging the vapor from the superheater which is connected to the superheater by a pipe 254.



  The letter A designates a pilot relief valve mounted on the boiler, B a relief valve mounted on the superheater discharge line 253, C a boiler mounted relief valve, and D a second mounted relief valve. on line 253.



  The valve A is shown in detail in fig. 7 and valve B in fig. 8. The valves C and D are shown in detail in fig. 3.



  149 designates a control line connecting the valve A to the control device 172 of the valve B. This device comprises a piston (not shown) provided with a rod 180 which attacks the underside of the control lever 179 of the valve B .



  The boiler 250 is also connected by a pipe 259, 260, provided with a control valve E, to the control device 172. The valve E can be actuated mechanically or electrically and it can be placed in any suitable place, for example. ple, in the. heating chamber. Check valves, such as those indicated at 271 and 272 on the. fig. 2, could be inserted in pipes 149, 259 and 260.



  Operation is. The following If a large quantity of steam is allowed to escape through line 253, the. pressure in the installation remains lower than the opening pressure and all the valves remain closed. If, however, the call for steam were to cease, pressure would quickly build up in the superheater and in the boiler. Due to the normal pressure drop between the boiler and the superheater, valve 21 is the first to open. Vapor escaping from the pilot valve A is brought through line 149 to the control device 172 of the valve B, the lever 258 of which rises under the thrust of the piston, which opens this valve B.

   If the opening of valves A and B does not sufficiently reduce the pressure in the installation, the. valve C then opens, and if the pressure is still not sufficiently reduced, valve D also comes into play. As soon as the pressure to which the boiler 250 is subjected has sufficiently decreased, the pilot valve A closes and valve D follows. It should be observed that valve D cannot close before. valve A due to expansion of steam in line 149. The time lag between closing valves A and B is about 2/5 of a second. The valves C and D close approximately at the same time as the valve B.



  If for some reason, the pope A did not open. not, valve D would still open as soon as the. opening pressure is. impaired conduct 253. In an emergency, the servant. can quickly open valve E, which determines the opening of valve B, regardless of the pressure in the line, and prevents burning of the superheater coils. In a variant, the valve E could be further connected to one or more other valves presented by the generator, so that the servant can operate said valves at any time he deems necessary. It is understood that each safety valve connected to the valve must be provided with a control device similar to. that of valve B.



  The variant shown at. fig. 2 is identical to the generator shown in FIG. 1. except that it includes a valve controlled by a solenoid to cause the opening of the valve mounted on the superheater discharge line at will.



  Only the pilot valve and. the valve mounted on the pipe. evacuation were represented. As can be seen, the pipe 260, connected to a space of the containing generator. of the. steam under pressure, contains a valve 270 'to. solenoid control. <B> 270 </B> designates a switch intended to control the operation of the valve solenoid. A check valve 271 is placed in the line 149 ', and a similar valve 272 is mounted on the line 260, for a purpose which will become apparent hereinafter.



  This variant works as follows If the pressure in the boiler 250 rises too much, the pilot valve -l opens and causes the valve to open B. The check valve 271. allows steam to flow from the valve. A to controller <B> 172, </B> while valve 272 prevents steam from reaching the valve.



  In an emergency, the opening of valve B can be determined by means of the valve. In that case. check valve 272 allows steam to reach controller 172, while check valve 271 prevents steam from reaching the valve. <l.



  In the event that the valve 270 'were to operate at the same time that the valve A was opened, the valve B would be controlled by either the jet of steam from the. valve A, or by the. steam from the valve.



  The safety valve C of the installation in fig. 1, shown in fig. 3 to 7 inclusive comprises a body 1 provided with a nozzle 5 presenting the seat 6 of the valve.



  The body is provided with a flange 3 and legs 3a. Reference numeral 4 denotes the discharge channel connected to the. boiler of the generator, and in which is engaged the nozzle 5 held in place by a ring 5a.



  A ring 7 is mounted, in an adjustable manner, on the upper end of the nozzle by means of threads. A locking screw 7a is provided to hold the ring in its adjustment position. Between the valve seat 6 and the upper periphery of the ring 7 is a circular groove 7b with a V-section.



  The shutter member 8 of the valve is. removably fixed to the piston 9 and to the lower end 10 of reduced diameter of the rod 11. The member 8 comprises a part 12, in the form of a disc, provided with an annular flange 12a, of the same diameter as valve seat 6. This flange is used to prevent burrs from forming on the valve seat.



  The member 8 has a lower conical part 14 which cooperates with the upper end of the nozzle 5 to reduce to a minimum the resistance to the flow of the vapor coming from this nozzle. The organ 8 is present in. besides a central cavity 15. The lower end 15a of the cavity has a hemispherical shape and extends below the level of the rim 12a. The end 10 of the rod 11 has a thin rounded tip <B> 10. </B> which fits into the hemispherical cavity 15a. of organ 8.



  The piston 9 is in the form of a cylindrical sleeve, the bottom of which is provided with a cylindrical cavity 16. The member 8 has a projecting part 13 housed in this cavity. The lower end 10 of the rod 11 extends to. through an opening formed in the bottom of the piston 9 to the interior of the cavity 15 of the member 8. A cotter pin 17 extends through these openings in alignment. of the piston 9, of the part 13 of the member 8 and of the lower end of the rod 11, in order to fix in a removable manner the shutter member 8 of the valve a.Ll piston 9 and to the rod 11. The piston 9 has, close to the cavity 16, an annular flange 18 which surmounts the annular groove 7b formed between the nozzle 5 and the ring 7.

   This collar 18 covers the wide part of the groove 7b when the member 8 is applied to its seat, this arrangement having the consequence of increasing the sensitivity of the valve, which produces a complete and instantaneous opening, especially in small valves up to 40 mm in diameter. The guide 19 of which slides the piston 9 comprises at its upper end a circular flange 20 which bears on the circular surface 2 of the valve body 1. The flange 20 is fixed to this surface by means of bolts 21.



  The outer surface of the piston 9 is provided with annular grooves, S '(fig. 6 <B>) </B> to form a labyrinth seal between this piston and this guide.



  The upper peripheral edge of piston 9 has a chamfer of approximately 45 forming an outwardly flaring, indicated at 18a. This serves to deflect the steam which escapes between the piston 9 and the guide 19 so that it does not reach the valve spring.



  22 denotes an annular cavity formed within the inner surface of the cylindrical guide 19 near its lower end.



  Four exhaust ports 23a, arranged at regular intervals, communicate with the cavity 22. Opposite each of two of these ports is an adjustment disc 24 arranged perpendicular to the axis of the light and carried by the end a threaded rod 25.



  As soon as the shutter member 8 of the valve moves away from its seat, the cavity 22 enters into communication with the nozzle and allows the escape of a sufficient quantity of pressurized steam from below the member 8, which prevents a rise in pressure under this disc. The cavity 22 provides a means of eliminating the undesirable effects of the jet action and the reaction force, which allows complete and instantaneous opening to be obtained without sacrificing the minimum drop in closing pressure.



  The discs 24 constitute a means of adjusting the. amount of steam escaping through cavity 22.



  The rod 11 has an upper end 26 of reduced diameter, which forms a shoulder 27. This end 26 extends through a yoke 28 and has a thread. 29 denotes a threaded adjustment sleeve traversed by the upper end of the rod 11. The bracket 28 is supported by means of two columns 30 and 31 which are screwed by their lower end into the lugs 3a. 32 indicates a sleeve mounted on the rod 11 and resting on the shoulder 27. An elastic washer 34 bearing on the sleeve 29 cooperates with the compression spring 35, the other end of which bears against the flange 33 of the sleeve 32. The spring tension can be varied by means of the adjustment sleeve 29. The shank 36 serves to prevent the.

    rotation of the washer 34 and of the axis 11 when rotating the sleeve 29.



  The deflector cup 37 fixed to the rod 11 is rectangular and provided with an edge turned downwards at each end 38 and. 39 near columns 30 and 31. It serves to deflect any vapor that might otherwise reach. columns 30 and 31., as well as the spring 35; thus, these different elements are protected against too sudden changes in temperature.



  40 designates a cap fixed by means of screws 41 and 42 on the bracket 28. The cap has a threaded opening in its top into which a cap 43 is screwed. 44 designates a lever which is articulated at 45 on the cap . This lever engages against the underside of a nut 46 screwed onto the upper end 26 of the rod 11. This lever constitutes a means for lifting the shutter member 8 of the valve from its seat manually.



  The operation of the. valve shown in fig. 3 is the following: When the steam pressure in the boiler reaches the lifting pressure of the shutter member 8, the latter rises instantly. towards its fully open position. As already mentioned, the least amount of steam escaping by leakage from the nozzle. inside the. annular groove 7b is sufficient to cause the lifting of the member 8. As the member 8 returns to its seat, the vapor present in the annular groove 7b is compressed. forming. thus a damping pad allowing the member 8 of the valve to rest on its seat without the cooperating surfaces being subjected to shocks or any damage.



  The pilot valve A. of the installation of fig. 1, shown in detail in FIG. 7, com takes a valve body 120. In this figure, 121 indicates the discharge channel communicating with the boiler, 122 the <B> to </B> throttling nozzle and its associated elements, while the flanged pipe forming the. outlet to the atmosphere is shown at 123. The valve body has a flat annular seat 124 on which rests by an adjusting ring 126 the flange 128 of a cylindrical guide 125. The annular seat 124 has a series of threaded openings , in which are screwed bolts 127 provided with nuts 133 and 134 and serving to. fix guide 125.



  The sliding piston. in the guide 125 is indicated at 135, the valve stem at 136, the spring at 137, the spring sleeve at 138, the upper washer -of the spring. at 138a, the threaded adjustment sleeve at 139, the bracket for the frame columns (not shown) at 140, the cap at 141, the control lever at 142, the deflector plate at 143 and the cooperating shutter or gane with the nozzle 122 and carried by the piston 135 at 144. In addition, 1.45 designates an annular cavity of the guide 125 while 146 and 146a indicate the two exhaust ports communicating with the cavity 1.45 which are not provided with discs of setting. One of these lights (146a) is coaxial with a channel 147.



  By means of flanges 148 and 150, the channel. 147 is connected to the conduit 149. The valve B of the installation of, fig.1, shown in detail in fig. 8, comprises a valve body 151 provided with a discharge channel 152 connected to the conduit 253. This body 151 is, provided with a flanged conduit 153 stopping it. in the air.

   The discharge nozzle is shown in 15-1. The shutter member 158 of the valve cooperating with the nozzle 15-1 is carried by a piston sliding in a guide <B> 1.55 </B> provided with an adjusting ring <B> 156. </B> The deflector plate is indicated at 157, the valve stem at 160, the. spring in 1.61, the spring sleeve. at 162, the spring washer at 163, the threaded sleeve for adjusting the spring at 164, the. ring screwed onto the nozzle 154 at 165, while 166 designates the locking screw of the ring 165, 167 la. annular cavity of the guide 155, 168 the exhaust ports communicating with this cavity and 169 the adjusting discs of two of these ports.

    All these elements are of similar construction to that of the corresponding members of the valves of FIGS. 3 and 7.



  1.70 indicates a caliper fitted with an extension. 1.71 supporting the control device 172. The latter has a cylinder provided with an upper part of reduced diameter. 173 which fits without play in a or verture provided in the extension 171, this upper part extending above this aforementioned opening and carrying a thread on which is. screwed a nut 174 which holds the device. We see in 175 a lock nut provided with a split key 176.



  A. Inside the cylinder of device 172 vertically slides a piston 177 provided with a vertical rod 178 which protrudes above (the locking nut 175 and normally cooperates with the underside of the control lever 179. The latter has a cam profile 180 cooperating with the rod 178. This lever 179 is articulated at 181 in the cap 182 fixed to the yoke 170 and engages the inner surface of a nut 183 screwed onto the upper end of rod 160. Nut 183 can be locked in position by means of a lock nut 184.



  The piston 177 has an enlarged portion 185 which fits into the central portion of the cylinder, as well as an upper tapered portion 186 which in turn fits into the upper, reduced diameter portion of the cylinder. The lower part of the piston is hollowed out in 187 to reduce its weight. This part has on its outer peripheral surface grooves 188 and 189, as well as a series of annular grooves 190. The narrowed upper part of the piston is provided with a series of annular grooves 191 and vertical slots 192.

   The object of these grooves and grooves is to obtain a labyrinth seal, as in the case of the guide and the piston of the shutter member. The slots 192 allow the escape of air and steam from the valve. cylinder when the piston rises, to prevent an increase in pressure inside the cylinder.



  The cylinder bottom is closed by a cylinder head 193. Between the piston 177 and the cylinder head 193 is provided a cylindrical filter 194. The cylinder bottom has on one side an opening 1.95 to make the connection with the control pipe 149 coming from the pilot valve. The aforementioned filter prevents foreign bodies, which might be in the steam, from entering the cylinder.



  When the pilot valve opens, the jet of steam which comes from it lifts the piston 177, and its rod 178, resting on the cam profile 180 of the inner face of the lever 179, lifts the latter, which lifts the obturator organ 158, regardless of the pressure applied under the latter. When the pilot valve closes, the flow of steam from cavity 145 is interrupted. The piston 177 then falls back and the shutter member 158 can come back against its seat. It can be observed that the shutter member 158 cannot resume its closed position before the pilot valve is closed, since the vapor present in the control line tends to expand.

   It is also seen that if the pilot valve ceased to function for any reason, valve B would nevertheless function to relieve excess pressure which might build up in line 253.

 

Claims (1)

REVENDICATION: Générateur de vapeur comprenant une chaudière et un surchauffeur, caractérisé par une soupape de sûreté montée sur la. chau dière, par une soupape de sûreté montée sur une conduite d'évacuation de la vapeur hors du surchauffeur, et par une soupape de sûreté pilote également montée sur la chaudière, une conduite reliant cette soupape pilote à un dispositif de commande de la soupape de sûreté montée sur ladite conduite d'évacua tion, de manière que, lorsque la soupape pi lote s'ouvre, de la vapeur s'échappant par cette soupape pilote agisse sur ledit dispositif de commande de facon à provoquer l'ouver- turc de la soupape correspondante, CLAIM: Steam generator comprising a boiler and a superheater, characterized by a safety valve mounted on the. boiler, by a safety valve mounted on a pipe for discharging steam from the superheater, and by a pilot safety valve also mounted on the boiler, a pipe connecting this pilot valve to a control device of the safety valve. safety mounted on said discharge pipe, so that, when the pilot valve opens, steam escaping through this pilot valve acts on said control device so as to cause the opening of the valve. corresponding valve, un dispo sitif permettant en outre de provoquer à vo lonté l'ouverture de cette dernière soupape indépendamment. des pressions régnant dans le générateur. SOUS-REVENDICATIONS 1.. Générateur selon la revendication, carac térisé en ce que ledit dispositif de commande est relié en outre par une seconde conduite munie d'une vanne de commande à un espace du générateur renfermant de la vapeur sous pression. 2. Générateur selon la sous-revendication 1, caractérisé en ce que ladite seconde conduite relie ledit dispositif de commande à. la chau dière. a device also making it possible to induce the opening of the latter valve independently. pressures prevailing in the generator. SUB-CLAIMS 1. Generator according to claim, characterized in that said control device is further connected by a second pipe provided with a control valve to a space of the generator containing steam under pressure. 2. Generator according to sub-claim 1, characterized in that said second pipe connects said control device to. Boiler.
CH302275D 1941-11-04 1948-02-28 Steam generator. CH302275A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US302275XA 1941-11-04 1941-11-04

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH302275A true CH302275A (en) 1954-10-15

Family

ID=21853181

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH302275D CH302275A (en) 1941-11-04 1948-02-28 Steam generator.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH302275A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0303735B1 (en) Pressure-reducing valve
FR2502929A1 (en) COVER LOCKING AND PRESSURE RELIEVING DEVICE OF A SELF-CLEANER
CH302275A (en) Steam generator.
EP0096616B1 (en) Valve to be mounted in a housing
EP0116247B1 (en) Pressure relief valve with integrated pilot valve
EP0386381A1 (en) Fluid flow control device with at least one check valve
FR2799813A1 (en) SEALING DEVICE, PARTICULARLY FOR DOUBLE-SHUTTERING VALVES FOR FIRE SUPPLIES
FR2500186A1 (en) PRESSURE REGULATING VALVE, IN PARTICULAR FOR WATERING APPARATUS
FR2596671A1 (en) ROTARY MILL EQUIPPED WITH AN AUTOMATIC SYSTEM FOR EXHAUSTING NON-ROASTING MATERIALS
EP0747617B1 (en) Pressure relief valve for pressure vessels
FR2722833A1 (en) Cooling system for heat engine
BE480834A (en)
CH299041A (en) Installation for the protection of a steam generator superheater.
CH314989A (en) Safety valve
FR2910583A1 (en) Safety valve for airtight chamber, has assistance pneumatic jack controlled by control unit sensitive to pressure of medium to activate jack, during occurrence of over-pressure for assisting lift of movable unit
CH165369A (en) Automatic vacuum brake control unit.
CH288832A (en) Device for controlling the passage of a fluid.
CH314988A (en) Hydraulic pressure regulator
FR2500579A1 (en) Automatic air bleed for water pipe - has pressure balancing chamber with membrane seal for float valve
BE515263A (en)
BE349246A (en)
CH327449A (en) Steam trap in a pipeline
BE560680A (en)
BE430403A (en)
FR2893155A1 (en) DETENDER DEVICE FOR THE AUTOMATIC REGULATION OF THE DOWNSTREAM PRESSURE OF A GASEOUS FLUID