BE897583A - WIPER BLADE ELEMENTS - Google Patents

WIPER BLADE ELEMENTS Download PDF

Info

Publication number
BE897583A
BE897583A BE0/211397A BE211397A BE897583A BE 897583 A BE897583 A BE 897583A BE 0/211397 A BE0/211397 A BE 0/211397A BE 211397 A BE211397 A BE 211397A BE 897583 A BE897583 A BE 897583A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
strap
shaped member
stirrup
wiper blade
groove
Prior art date
Application number
BE0/211397A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Trico Folberth Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Trico Folberth Ltd filed Critical Trico Folberth Ltd
Publication of BE897583A publication Critical patent/BE897583A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60SSERVICING, CLEANING, REPAIRING, SUPPORTING, LIFTING, OR MANOEUVRING OF VEHICLES, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60S1/00Cleaning of vehicles
    • B60S1/02Cleaning windscreens, windows or optical devices
    • B60S1/04Wipers or the like, e.g. scrapers
    • B60S1/32Wipers or the like, e.g. scrapers characterised by constructional features of wiper blade arms or blades
    • B60S1/40Connections between blades and arms
    • B60S1/4067Connections between blades and arms for arms provided with a side pin
    • B60S1/4074Connections between blades and arms for arms provided with a side pin with means provided on the blade for locking the side pin
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60SSERVICING, CLEANING, REPAIRING, SUPPORTING, LIFTING, OR MANOEUVRING OF VEHICLES, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60S1/00Cleaning of vehicles
    • B60S1/02Cleaning windscreens, windows or optical devices
    • B60S1/04Wipers or the like, e.g. scrapers
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60SSERVICING, CLEANING, REPAIRING, SUPPORTING, LIFTING, OR MANOEUVRING OF VEHICLES, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B60S1/00Cleaning of vehicles
    • B60S1/02Cleaning windscreens, windows or optical devices
    • B60S1/04Wipers or the like, e.g. scrapers
    • B60S1/32Wipers or the like, e.g. scrapers characterised by constructional features of wiper blade arms or blades
    • B60S1/40Connections between blades and arms

Abstract

Eléments de balai d'essuie-glace comprenant: une monture comprenant un étrier principal (1) présentant une ouverture délimitée par des parois latérales opposées et deux trous alignés en travers de l'étrier, un tenon (17) comportant des parties qui s'ajustent dans les trous et une gorge circonférentielle (26) entre ces parties et un élément inséréde verrouillage (11) dont le corps (12) s'ajuste dans l'ouverture (8) et un organe en forme de sangle (14) qui comporte une partie médiane (30) s'engageant dans la gorge (26).Wiper blade elements comprising: a frame comprising a main stirrup (1) having an opening delimited by opposite side walls and two holes aligned across the stirrup, a tenon (17) comprising parts which fit into the holes and a circumferential groove (26) between these parts and a locking insert (11) whose body (12) fits in the opening (8) and a strap-shaped member (14) which has a middle part (30) engaging in the groove (26).

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    MÉMOIRE DESCRIPTIF   
DÉPOSÉ A L'APPUI D'UNE DEMANDE
DE 
BREVET D'INVENTION 
FORMÉE PAR   TRICO-FOLBERTH LIMITED   pour 
Eléments de balai d'essuie-glace. 



  Demande de brevet anglais   n  8224138   du 23 août 1982 en sa faveur 
La présente invention concerne des essuieglaces du genre pouvant être utiliséspar exemple pour des pare-brise de véhicules, des lunettes arrière de véhicules ou à d'autre fins. 



   Un type existant de balai d'essuie-glace comprend une monture comprenant un étrier qui présente dans son dos une longue ouverture située entre ses extrémités et définie par des parois latérales opposées, et deux 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 trous, un dans chaque paroi latérale, alignés en travers de l'étrier. Un tenon cylindrique fait partie d'un dispositif servant à relier la monture à un bras d'essuie-glace et comporte des parties qui peuvent s'ajuster dans les trous et une gorge circonférentielle entre ces parties. 



   L'invention a pour but de faire en sorte qu'un bras d'essuie-glace puisse être placé le long de l'étrier et puisse être relié à cet étrier d'une manière solide mais détachable. 



   Suivant un aspect de l'invention, des éléments d'un balai d'essuie-glace comprennent une monture et un tenon comme décrit plus haut ainsi qu'un élément inséré de verrouillage en matière plastique. Cet élément inséré de verrouillage comprend un corps qui peut s'ajuster dans l'ouverture et qui comporte, à chaque extrémité, une lèvre qui chevauche alors le dos de l'étrier, cet élément inséré présentant des côtés opposés latéralement rigides qui s'étendent alors en substance sur une distance égale à la longueur de l'ouverture et qui sont étroitement adjacents aux parois latérales de l'étrier, et un organe en forme de sangle qui comporte des parties d'extrémité faisant chacune partie intégrante du corps et une partie médiane qui, lorsque le corps se trouve dans l'ouverture et que le tenon est engagé dans les trous,

   est disposée en partie dans la gorge du tenon, tandis que le tenon se trouve entre le corps et l'organe en forme de sangle ; l'organe en forme de sangle étant latéralement rigide mais pouvant fléchir élastiquement dans un sens s'écartant du corps de manière à s'opposer au dégagement de la partie médiane de la gorge mais à permettre à cette partie médiane de s'écarter du corps au cours de manipulations visant à assembler et à séparer l'étrier et le tenon. 



   Suivant un autre aspect de l'invention, un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 élément de balai d'essuie-glace ayant la forme d'un élément inséré de verrouillage en matière plastique comprend un corps dans l'ensemble rectangulaire ayant une longueur sensiblement supérieure à sa largeur et comportant une lèvre qui fait saillie dans le sens longitudinal du corps à chaque extrémité, et comprend également un organe en forme de sangle comportant une partie médiane et deux parties d'extrémité, la partie médiane, lorsque l'élément   inséré n'est   pas sous contrainte, étant espacée de l'une des deux grandes faces du corps et étant d'une largeur inférieure à celle du corps,

   l'organe en forme de sangle ayant une épaisseur telle qu'il puisse être écarté par flexion élastiquement du corps tout en étant en substance rigide dans un sens parallèle à la largeur du corps, et les parties d'extrémité reliant les extrémités de la partie médiane au corps près des extrémités de ce corps, chaque lèvre s'étendant dans le sens longitudinal du corps au delà de la partie d'extrémité correspondante de l'organe en forme de sangle. 



   Les dessins annexés illustrent deux exemples d'éléments de balai d'essuie-glace conformes à l'invention. Dans ces dessins : la Fig. 1 est une vue en plan de la partie médiane d'un étrier principal ; la Fig. 2 est une vue en élévation de côté d'un élément inséré de verrouillage, les positions de l'étrier et de la broche étant représentées en traits de chaînette ; la Fig. 3 est une vue en coupe suivant la ligne III-III de la Fig. 2 ; la Fig. 4 est une vue du dessous de l'élément inséré de verrouillage, la position de l'étrier étant représentée en traits de chaînette ; la Fig. 5 est une vue en élévation de côté 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 d'un second élément inséré ; la Fig. 6 est une vue en élévation d'extrémité du second élément inséré ;

   la Fig. 7 est une vue du dessous du second élément inséré, et la Fig. 8 est une vue en élévation de côté, à plus petite échelle, des parties du bras d'essuieglace et du balai à l'état assemblé. 



   La Fig. 8 illustre un balai d'essuie-glace 50, associé à une monture comprenant un étrier principal 1 et des étriers auxiliaires 52,54. Le bras d'essuieglace 56 se termine dans un adaptateur 58 qui est disposé le long de l'étrier principal 1 et qui est articulé à l'étrier principal par un tenon distinct 17 (indiqué en traits de chaînette sur la Fig. 3) qui peut être séparé du balai 50 et du bras 56. En variante, le tenon peut être une partie permanente d'un bras d'essuie-glace mais peut être verrouillé de manière détachable au balai selon le même mode que le tenon distinct 17. Un élément inséré de verrouillage 11, comme le montrent les Fig. 2 à 4 ou les Fig. 5 à 7 et comme décrit plus en détail plus loin, contribue à relier le tenon 17 à l'étrier principal 1. 



   La Fig. 1 illustre un étrier principal 1 en tôle. La majeure partie de l'étrier a la forme d'un profilé en U inversé comportant une âme 2 et des ailes 4,6. 



  Dans une partie médiane, l'étrier est légèrement élargi et une ouverture rectangulaire 8 est ménagée dans son dos. L'ouverture 8 s'étend sur toute la largeur comprise entre les surfaces internes 9,9 des ailes 4 et 6. Les ailes constituent donc des parois latérales opposées délimitant l'ouverture 8. Comme le montrent les figures 2 et 3, les ailes 4 et 6 sont prolongées légèrement vers le haut le long de chaque côté de l'ouverture 8 vers des bords supérieurs 10. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   L'élément inséré de verrouillage 11 représenté sur les figures 2 à 4 est en une matière plastique et comprend un corps 12 et un organe en forme de sangle 14. Le corps est dans l'ensemble rectangulaire, ayant une longueur sensiblement supérieure à sa largeur et une largeur sensiblement supérieure à son épaisseur. 



  Les proportions du corps sont telles qu'il présente de la rigidité latérale   (c'est-à-dire   de la rigidité dans le sens gauche droit sur la Fig. 3) et, dans cet exemple, il est rigide ou presque rigide dans un sens vertical. 



   Comme le montrent les figures 2 et 3, le corps 12 peut s'ajuster dans l'ouverture 8 et comporte à chaque extrémité une lèvre 16 qui chevauche alors le dos de l'étrier, c'est-à-dire qui repose sur la face supérieure de l'âme 2, de sorte que le corps ne peut pas descendre à partir de la position représentée sur les figures 2 et 3. Le corps comporte des côtés opposés 13 dans des plans verticaux. Ces côtés sont latéralement rigides, s'étendent en substance sur toute la longueur de l'ouverture 8 et sont étroitement adjacents aux côtés de l'étrier, c'est-à-dire aux surfaces internes 9,9 des ailes 4 et 6, juste en dessous des bords supérieurs 10. 



   De petites faces d'extrémité verticales 15 sont prévues en dessous des lèvres 16 aux endroits où les extrémités de l'organe en forme de sangle 14 se raccordent au corps 12. Ces faces d'extrémité se placent contre l'âme 2 là où celle-ci se termine à chaque extrémité de l'ouverture 8. 



   L'élément inséré de verrouillage coopère également avec le tenon 17 dont des détails sont indiqués sur la Fig. 3. Le tenon comporte une bague médiane 18 et deux parties d'extrémité cylindriques de dimensions légèrement différentes. La partie située à droite sur la Fig. 3 présente une gorge circonférentielle 20 et est destinée à coopérer de manière connue avec un acces- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 soire d'extrémité sur un bras d'essuie-glace. 



   La partie située à gauche sur la Fig. 3 comprend deux sections cylindriques 22 et 24 et une gorge circonférentielle 26. De plus, elle présente une extrémité conique 28. 



   Dans l'état assemblé des éléments représenté sur les figures 2 et 3, une partie médiane 30 de l'organe en forme de sangle 14 est disposée dans une partie de la gorge 26. Elle empêche ainsi le tenon 17 de se déplacer axialement par rapport à l'étrier 1. 



   L'organe en forme de sangle comprend aussi des parties d'extrémité 32,34 qui sont reliées d'une pièce au corps 12. Comme le montre la Fig. 4, la largeur des parties d'extrémité 32,34 est égale à la largeur du corps 12 c'est-à-dire que des parties latérales élargies sont prévues le long de chaque côté de chaque partie d'extrémité tandis que la largeur de la partie médiane 30 lui permet de s'ajuster dans la gorge 26. 



  La limite gauche de la gorge 26, comme le montre la Fig. 3, est un épaulement perpendiculaire à l'axe du tenon et cet épaulement coopère avec le côté gauche de la partie médiane 30, ce côté gauche se trouvant dans un plan vertical. 



   L'organe en forme de sangle est latéralement rigide et présente de l'élasticité qui lui permet de se rapprocher et de s'écarter du corps 12. Cette élasticité empêche la partie médiane 30 de se dégager de la gorge 26 mais lui permet de s'écarter du corps au cours des manipulations nécessaires pour assembler et séparer l'étrier et le tenon, comme expliqué plus en détail plus loin. 



   A hauteur de l'ouverture 8 sont prévus deux trous 36,38 en ligne l'un avec l'autre dans les côtés opposés de l'étrier c'est-à-dire traversant les ailes 4 et 6. L'axe de ces étriers est indiqué en 40 sur 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 les figures 2 et 4. Etant donné que l'étrier est aussi destiné à d'autres utilisations possibles, l'axe n'est pas situé au milieu de la longueur de l'ouverture 8 mais est décalé légèrement vers l'extrémité gauche de l'ouverture comme le montrent les figures 2 et 4. 



   Pour assembler les éléments, on commence par introduire l'élément inséré de verrouillage dans l'ouverture par le haut jusqu'à ce qu'il se trouve dans la position active représentée sur les figures 2 et 3. 



  On introduit ensuite le tenon de droite à gauche sur la Fig. 3 en insérant son extrémité conique 28 dans le trou 36 et en enfonçant le tenon vers la gauche. Cela étant, l'extrémité 28 fait fléchir la partie médiane 30 de l'organe en forme de sangle vers le bas de sorte que la partie 24 du tenon peut franchir l'organe en forme de sangle jusqu'à ce que le tenon atteigne la position représentée sur la Fig. 3 à la suite de quoi la partie médiane 30 de l'organe en forme de sangle est rappelée élastiquement dans la position représentée sur les figures 2 et 3. Les éléments ont donc atteint l'état assemblé dans lequel, comme mentionné plus haut, le côté gauche (sur la Fig. 3) de la partie médiane 30 coopère avec la limite gauche de la gorge 26 et s'oppose ainsi à toute séparation du tenon 17 et de l'étrier 1.

   En même temps, la bague 18 est étroitement adjacente à la face externe de l'aile 6 de sorte que le déplacement axial relatif du tenon 17 et de l'étrier 1 est minimum mais permet un mouvement de pivotement relatif entre l'étrier 1 et l'adaptateur 58 du bras dans le montage représenté sur la Fig. 8. 



   Pour procéder au démontage, il suffit d'exercer une pression vers le haut comme indiqué en Y près de l'extrémité droite de l'élément inséré de verrouillage 11 sur la Fig. 2 tout en exerçant une pression vers la droite, dans le sens de la flèche X, sur l'ex- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 trémité gauche de l'élément inséré de verrouillage. 



  Le premier résultat est que la pression Y force l'élément inséré de verrouillage à s'incliner légèrement (dans un sens opposé à celui des aiguilles de la montre sur la Fig. 2) jusqu'à ce que la partie d'extrémité 34 de l'organe en forme de sangle puisse se déplacer vers la droite par-dessus la surface supérieure de l'âme 2 de l'étrier. L'élasticité de l'organe en forme de sangle permet à l'extrémité droite du corps 11 de s'élever par rapport au tenon 17. Dès que l'extrémité droite s'est élevée, la pression X force l'élément inséré à se déplacer vers la droite. 



  Aussitôt que la lèvre de gauche 16 est dégagée de l'âme 2, l'extrémité gauche de l'élément inséré descend légèrement à travers l'ouverture 8. Le déplacement vers la droite se poursuit jusqu'à ce qu'une rainure 42 dans le corps 12 se trouve au-dessus du tenon 17. Cette rainure 42 a pour effet d'augmenter l'intervalle entre l'organe en forme de sangle et le corps qui passe de la dimension a sur la Fig. 2 à la dimension b. Au moment où le tenon se trouve en dessous de la rainure 42, l'organe en forme de sangle 14 se trouve dans une relation non sous contrainte par rapport au corps 12 et la dimension b est suffisante pour que le tenon puisse être retiré. 



   Pour que l'élément inséré de verrouillage puisse être utilisé dans l'ouverture 8 dans n'importe quel sens en dépit du fait que l'axe 40 n'est pas situé au milieu de la longueur de l'ouverture, deux rainures 42 sont en fait prévues dans le dessous du corps 12. 



   L'élément inséré de verrouillage 11 représenté sur les figures 2 à 4 présente plusieurs particularités avantageuses. Les côtés rigides 13 du corps 12 supportent et raidissent l'étrier latéralement là où il est affaibli par la présence de l'ouverture 8 c'est- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 à-dire par la suppression de l'âme 2. Le fonctionnement de l'élément inséré de verrouillage est indépendant de l'épaisseur du métal de l'âme 2. Ce fonctionnement est aussi indépendant de la profondeur des ailes 4 et 6. 



  Une certaine variation dans la position de l'axe 40 des trous 36,38 dans le sens de la longueur de l'étrier n'empêche pas l'élément inséré de verrouillage de fonctionner pourvu évidemment que, dans l'état assemblé, le tenon soit décalé des rainures 42. 



   Les figures 5 à 7 illustrent un élément inséré de verrouillage modifié destiné à être utilisé avec le même étrier et le même tenon que ceux représentés sur les figures 1 et 3. Les différences suivantes doivent être notées. 



   L'organe en forme de sangle 14a a, sur toute sa longueur, la largeur de la partie médiane 30a à l'exception de prolongements 44 partant de chaque côté des parties d'extrémité 32a, 34a aux deux extrémités de la partie médiane 30a. Lorsque l'élément inséré se trouve dans la position active, ces prolongements s'ajustent pratiquement sans jeu dans les parois latérales de l'étrier. En ligne avec ces prolongements, l'organe en forme de sangle est épaissi verticalement par une nervure en partie cylindrique 45 sur sa surface supérieure. L'aire de la face d'extrémité de chaque prolongement 44 est donc suffisante pour pouvoir être attaquée par l'un de plusieurs éjecteurs qui interviennent pour dégager l'élément inséré du moule dans lequel l'élément inséré est fabriqué. 



   Les rainures 42a sont plus larges, comme le montre la Fig. 5, pour faciliter l'opération de séparation. 



   L'organe en forme de sangle 14a est aussi épaissi de manière à présenter des nervures à côtés concaves 47 en face des limites internes des rainures 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 42a. Le côté concave 48 de chaque nervure 47 prolonge l'aire de contact entre le côté de la partie médiane 30a et l'épaulement sur le tenon. la Fig. 5 illustre le fait que, lorsque la partie médiane 30a se trouve dans la gorge du tenon 17, l'organe en forme de sangle n'est pas nécessairement à l'état non sous contrainte dans lequel il a été fabriqué (représenté en traits pleins sur la Fig. 5) mais peut être dans une position légèrement fléchie vers le bas, comme indiqué par des traits de chaînette 49 sur la Fig. 5. 



   Quoique la présence de rainures 42 ou 42a soit préférable, il est possible de les supprimer auquel cas il peut être nécessaire d'écarter la partie médiane 30 ou 30a de force vers le bas au moyen d'un outil lorsque l'on veut séparer les éléments. 



   L'étrier représenté sur la Fig. 1 est en tôle de section en U inversé. L'invention peut aussi être appliquée à des systèmes dans lesquels l'étrier est en matière plastique et est de section transversale massive hormis la présence de l'ouverture (correspondant à l'ouverture 8) qui traverse alors l'étrier de part en part.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    DESCRIPTIVE MEMORY
FILED IN SUPPORT OF AN APPLICATION
OF
PATENT
TRAINED BY TRICO-FOLBERTH LIMITED for
Wiper blade elements.



  English patent application no.8224138 of August 23, 1982 in his favor
The present invention relates to windshield wipers of the kind which can be used for example for vehicle windshields, vehicle rear glasses or for other purposes.



   An existing type of wiper blade comprises a frame comprising a stirrup which has in its back a long opening situated between its ends and defined by opposite side walls, and two

 <Desc / Clms Page number 2>

 holes, one in each side wall, aligned across the bracket. A cylindrical post is part of a device used to connect the frame to a wiper arm and has parts which can fit in the holes and a circumferential groove between these parts.



   The object of the invention is to ensure that a wiper arm can be placed along the stirrup and can be connected to this stirrup in a solid but detachable manner.



   According to one aspect of the invention, elements of a wiper blade include a frame and a lug as described above as well as an inserted plastic locking element. This inserted locking element comprises a body which can be adjusted in the opening and which has, at each end, a lip which then overlaps the back of the stirrup, this inserted element having opposite laterally rigid sides which extend then in substance over a distance equal to the length of the opening and which are closely adjacent to the side walls of the stirrup, and a strap-shaped member which has end parts each forming an integral part of the body and a part median which, when the body is in the opening and the post is engaged in the holes,

   is partly arranged in the groove of the post, while the post is between the body and the body in the form of a strap; the strap-shaped member being laterally rigid but able to flex elastically in a direction away from the body so as to oppose the release of the middle part of the throat but to allow this middle part to move away from the body during manipulations aimed at assembling and separating the stirrup and the post.



   According to another aspect of the invention, a

 <Desc / Clms Page number 3>

 wiper blade member in the form of an inserted plastic locking member comprises a generally rectangular body having a length substantially greater than its width and having a lip which protrudes longitudinally from the body at each end, and also includes a strap-shaped member comprising a middle part and two end parts, the middle part, when the inserted element is not under stress, being spaced from one of the two large faces of the body and being of a width less than that of the body,

   the strap-shaped member having a thickness such that it can be separated by elastic bending of the body while being substantially rigid in a direction parallel to the width of the body, and the end parts connecting the ends of the part median to the body near the ends of this body, each lip extending in the longitudinal direction of the body beyond the corresponding end part of the strap-shaped member.



   The accompanying drawings illustrate two examples of wiper blade elements according to the invention. In these drawings: FIG. 1 is a plan view of the middle part of a main stirrup; Fig. 2 is a side elevational view of an inserted locking element, the positions of the stirrup and the spindle being shown in chain lines; Fig. 3 is a sectional view along line III-III of FIG. 2; Fig. 4 is a view from below of the inserted locking element, the position of the stirrup being shown in chain lines; Fig. 5 is a side elevation view

 <Desc / Clms Page number 4>

 a second element inserted; Fig. 6 is an end elevational view of the second inserted element;

   Fig. 7 is a view from below of the second element inserted, and FIG. 8 is a side elevational view, on a smaller scale, of the parts of the wiper arm and of the blade in the assembled state.



   Fig. 8 illustrates a wiper blade 50, associated with a mount comprising a main caliper 1 and auxiliary calipers 52, 54. The wiper arm 56 ends in an adapter 58 which is arranged along the main stirrup 1 and which is articulated to the main stirrup by a separate lug 17 (indicated in chain lines in Fig. 3) which can be separated from the blade 50 and from the arm 56. As a variant, the post can be a permanent part of a wiper arm but can be detachably locked to the blade according to the same mode as the separate post 17. A locking insert 11, as shown in Figs. 2 to 4 or Figs. 5 to 7 and as described in more detail below, contributes to connecting the stud 17 to the main stirrup 1.



   Fig. 1 illustrates a main stirrup 1 made of sheet metal. Most of the stirrup has the shape of an inverted U-shaped profile comprising a core 2 and wings 4,6.



  In a middle part, the stirrup is slightly enlarged and a rectangular opening 8 is formed in its back. The opening 8 extends over the entire width between the internal surfaces 9, 9 of the wings 4 and 6. The wings therefore constitute opposite lateral walls delimiting the opening 8. As shown in FIGS. 2 and 3, the wings 4 and 6 are extended slightly upwards along each side of the opening 8 towards the upper edges 10.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The inserted locking element 11 shown in FIGS. 2 to 4 is made of a plastic material and comprises a body 12 and a member in the form of a strap 14. The body is generally rectangular, having a length substantially greater than its width and a width substantially greater than its thickness.



  The proportions of the body are such that it has lateral rigidity (that is to say rigidity in the left-right direction in Fig. 3) and, in this example, it is rigid or almost rigid in a vertical direction.



   As shown in Figures 2 and 3, the body 12 can be adjusted in the opening 8 and has at each end a lip 16 which then overlaps the back of the stirrup, that is to say which rests on the upper face of the core 2, so that the body cannot descend from the position shown in FIGS. 2 and 3. The body has opposite sides 13 in vertical planes. These sides are laterally rigid, extend substantially over the entire length of the opening 8 and are closely adjacent to the sides of the stirrup, that is to say to the internal surfaces 9, 9 of the wings 4 and 6, just below the top edges 10.



   Small vertical end faces 15 are provided below the lips 16 at the places where the ends of the strap-shaped member 14 are connected to the body 12. These end faces are placed against the core 2 where that -this ends at each end of the opening 8.



   The inserted locking element also cooperates with the pin 17, details of which are shown in FIG. 3. The post has a middle ring 18 and two cylindrical end portions of slightly different dimensions. The part on the right in Fig. 3 has a circumferential groove 20 and is intended to cooperate in a known manner with an access

 <Desc / Clms Page number 6>

 end evening on a wiper arm.



   The part on the left in Fig. 3 comprises two cylindrical sections 22 and 24 and a circumferential groove 26. In addition, it has a conical end 28.



   In the assembled state of the elements shown in Figures 2 and 3, a middle portion 30 of the strap-shaped member 14 is disposed in a portion of the groove 26. It thus prevents the stud 17 from moving axially relative to at stirrup 1.



   The strap-shaped member also comprises end portions 32, 34 which are connected in one piece to the body 12. As shown in FIG. 4, the width of the end parts 32, 34 is equal to the width of the body 12, that is to say that enlarged lateral parts are provided along each side of each end part while the width of the middle part 30 allows it to adjust in the groove 26.



  The left limit of the groove 26, as shown in FIG. 3 is a shoulder perpendicular to the axis of the post and this shoulder cooperates with the left side of the middle part 30, this left side being in a vertical plane.



   The strap-shaped member is laterally rigid and has elasticity which allows it to approach and move away from the body 12. This elasticity prevents the middle part 30 from disengaging from the throat 26 but allows it to s 'move away from the body during the manipulations necessary to assemble and separate the stirrup and the post, as explained in more detail below.



   At the height of the opening 8 are provided two holes 36, 38 in line with one another in the opposite sides of the stirrup, that is to say crossing the wings 4 and 6. The axis of these stirrups is indicated in 40 on

 <Desc / Clms Page number 7>

 Figures 2 and 4. Since the stirrup is also intended for other possible uses, the axis is not located in the middle of the length of the opening 8 but is shifted slightly towards the left end of the opening as shown in Figures 2 and 4.



   To assemble the elements, we first introduce the inserted locking element into the opening from above until it is in the active position shown in Figures 2 and 3.



  The post is then introduced from right to left in FIG. 3 by inserting its conical end 28 into the hole 36 and pushing the post to the left. However, the end 28 flexes the middle part 30 of the strap-shaped member downwards so that the portion 24 of the post can pass through the strap-shaped member until the post reaches the position shown in FIG. 3 following which the middle part 30 of the strap-shaped member is resiliently returned to the position shown in FIGS. 2 and 3. The elements have therefore reached the assembled state in which, as mentioned above, the left side (in FIG. 3) of the middle part 30 cooperates with the left limit of the groove 26 and thus opposes any separation of the tenon 17 and the stirrup 1.

   At the same time, the ring 18 is closely adjacent to the external face of the wing 6 so that the relative axial displacement of the tenon 17 and the stirrup 1 is minimum but allows a relative pivoting movement between the stirrup 1 and the arm adapter 58 in the assembly shown in FIG. 8.



   To proceed with disassembly, it suffices to apply an upward pressure as indicated in Y near the right end of the inserted locking element 11 in FIG. 2 while pressing to the right, in the direction of arrow X, on the ex-

 <Desc / Clms Page number 8>

 left end of the inserted locking element.



  The first result is that the pressure Y forces the inserted locking element to tilt slightly (in a direction opposite to that of the watch hands in Fig. 2) until the end part 34 of the strap-shaped member can move to the right over the upper surface of the stirrup core 2. The elasticity of the strap-shaped member allows the right end of the body 11 to rise relative to the post 17. As soon as the right end has risen, the pressure X forces the inserted element to move to the right.



  As soon as the left lip 16 is released from the core 2, the left end of the inserted element descends slightly through the opening 8. The movement to the right continues until a groove 42 in the body 12 is located above the tenon 17. This groove 42 has the effect of increasing the interval between the strap-shaped member and the body which passes from dimension a in FIG. 2 to dimension b. When the post is below the groove 42, the strap-shaped member 14 is in an unconstrained relationship with respect to the body 12 and the dimension b is sufficient for the post to be removed.



   In order that the locking insert can be used in the opening 8 in any direction despite the fact that the axis 40 is not located in the middle of the length of the opening, two grooves 42 are actually provided under the body 12.



   The inserted locking element 11 shown in Figures 2 to 4 has several advantageous features. The rigid sides 13 of the body 12 support and stiffen the stirrup laterally where it is weakened by the presence of the opening 8,

 <Desc / Clms Page number 9>

 ie by removing the core 2. The operation of the inserted locking element is independent of the thickness of the metal of the core 2. This operation is also independent of the depth of the wings 4 and 6.



  A certain variation in the position of the axis 40 of the holes 36, 38 in the direction of the length of the stirrup does not prevent the inserted locking element from operating, provided obviously that, in the assembled state, the tenon either offset from the grooves 42.



   Figures 5 to 7 illustrate a modified locking insert for use with the same yoke and lug as those shown in Figures 1 and 3. The following differences should be noted.



   The strap-shaped member 14a has, over its entire length, the width of the middle part 30a with the exception of extensions 44 starting on each side of the end parts 32a, 34a at the two ends of the middle part 30a. When the inserted element is in the active position, these extensions adjust practically without play in the side walls of the stirrup. In line with these extensions, the strap-shaped member is thickened vertically by a partly cylindrical rib 45 on its upper surface. The area of the end face of each extension 44 is therefore sufficient to be able to be attacked by one of several ejectors which intervene to release the inserted element from the mold in which the inserted element is produced.



   The grooves 42a are wider, as shown in FIG. 5, to facilitate the separation operation.



   The strap-shaped member 14a is also thickened so as to have ribs with concave sides 47 opposite the internal limits of the grooves

 <Desc / Clms Page number 10>

 42a. The concave side 48 of each rib 47 extends the contact area between the side of the middle part 30a and the shoulder on the tenon. Fig. 5 illustrates the fact that, when the middle part 30a is in the groove of the tenon 17, the strap-shaped member is not necessarily in the non-stressed state in which it was manufactured (shown in solid lines in Fig. 5) but may be in a slightly bent downward position, as indicated by chain lines 49 in Fig. 5.



   Although the presence of grooves 42 or 42a is preferable, it is possible to remove them in which case it may be necessary to force the middle part 30 or 30a downward by means of a tool when it is desired to separate the elements.



   The stirrup shown in FIG. 1 is made of sheet metal of inverted U section. The invention can also be applied to systems in which the stirrup is made of plastic and is of massive cross section except for the presence of the opening (corresponding to the opening 8) which then passes right through the stirrup .


    

Claims (9)

REVENDICATIONS 1-Eléments de balai d'essuie-glace comprenant : une monture comprenant un étrier principal présentant dans son dos une longue ouverture située entre ses extrémités et définie par des parois latérales opposées, et deux trous, un dans chaque paroi latérale, en ligne en travers de l'étrier, un tenon cylindrique comportant des parties qui s'ajustent dans les trous et présentant une gorge circonférentielle entre ces parties, et un élément inséré de verrouillage en matière plastique, caractérisés en ce qu'ils comprennent un corps qui peut s'ajuster dans l'ouverture et qui présente, à chaque extrémité, une lèvre qui chevauche alors le dos de l'étrier,  CLAIMS 1-Wiper blade elements comprising: a frame comprising a main stirrup having in its back a long opening situated between its ends and defined by opposite side walls, and two holes, one in each side wall, in line in through the stirrup, a cylindrical post having parts which fit into the holes and having a circumferential groove between these parts, and an inserted locking element of plastic material, characterized in that they comprise a body which can s '' adjust in the opening and which has, at each end, a lip which then overlaps the back of the stirrup, l'élément inséré comportant des côtés opposés latéralement rigides qui s'étendent alors en substance sur une distance égale à la longueur de l'ouverture et sont étroitement adjacents aux parois latérales de l'étrier, et un organe en forme de sangle qui comporte des parties d'extrémité reliées chacune d'une pièce au corps et présente une partie médiane qui, lorsque le corps se trouve dans l'ouverture et que le tenon est engagé dans les trous, est disposée dans une partie de la gorge prévue dans le tenon tandis que le tenon se trouve entre le corps et l'organe en forme de sangle,  the inserted member having laterally rigid opposite sides which then extend substantially over a distance equal to the length of the opening and are closely adjacent to the side walls of the stirrup, and a strap-like member which has end parts each connected in one piece to the body and have a middle part which, when the body is in the opening and the post is engaged in the holes, is arranged in a part of the groove provided in the post while the post is between the body and the strap-like organ, l'organe en forme de sangle étant latéralement rigide mais pouvant fléchir élastiquement dans un sens s'écartant du corps de manière à s'opposer au dégagement de la partie médiane de la gorge mais à permettre un déplacement de cette partie médiane dans un sens s'écartant du corps au cours de manipulations nécessaires à l'assemblage et à la séparation de l'étrier et du tenon.  the strap-shaped member being laterally rigid but able to flex elastically in a direction away from the body so as to oppose the release of the middle part of the throat but to allow a displacement of this middle part in a direction s moving away from the body during manipulations necessary for the assembly and separation of the stirrup and the tenon. 2-Eléments de balai d'essuie-glace suivant la revendication 1, caractérisés en ce qu'une rainure est ménagée dans une face du corps tournée vers l'organe en forme de sangle, cette rainure s'étendant en travers <Desc/Clms Page number 12> du corps.  2-wiper blade elements according to claim 1, characterized in that a groove is formed in a face of the body facing the web-shaped member, this groove extending across  <Desc / Clms Page number 12>  from the body. 3-Eléments de balai d'essuie-glace suivant la revendication 1, caractérisés en ce que deux rainures sont prévues dans une face du corps et sont orientées vers l'organe en forme de sangle, chaque rainure s'étendant en travers du corps et les rainures étant également espacées d'un axe transversal médian du corps.  3-Wiper blade elements according to claim 1, characterized in that two grooves are provided in one face of the body and are oriented towards the strap-shaped member, each groove extending across the body and the grooves also being spaced from a median transverse axis of the body. 4-Eléments de balai d'essuie-glace suivant l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisés en ce que la gorge prévue dans le tenon a une largeur inférieure à la distance séparant les parois latérales de l'ouverture et la partie médiane de l'organe en forme de sangle a une largeur qui s'ajuste dans la gorge du tenon.  4-Wiper blade elements according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the groove provided in the tenon has a width less than the distance separating the side walls of the opening and the middle part of the strap-like member has a width that fits into the throat of the post. 5-Eléments de balai d'essuie-glace suivant l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisés en ce que l'organe en forme de sangle comporte aussi deux paires de parties élargies latérales opposées qui se terminent dans des faces délimitant une largeur égale à celle du corps et en ligne avec celle-ci.    5-Wiper blade elements according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the strap-shaped member also comprises two pairs of opposite lateral enlarged parts which terminate in faces delimiting a width equal to that of the body and in line with it. 6-Eléments de balai d'essuie-glace suivant l'une quelconque des revendications 1 à 5, caractérisés en ce que la partie médiane de l'organe en forme de sangle comporte une nervure transversale orientée vers le corps et placée de telle façon qu'elle fasse partie de la partie médiane qui est engagée dans la gorge du tenon.  6-Wiper blade elements according to any one of claims 1 to 5, characterized in that the middle part of the strap-shaped member has a transverse rib oriented towards the body and placed in such a way that 'it is part of the middle part which is engaged in the groove of the post. 7-Elément de balai d'essuie-glace ayant la forme d'un élément inséré de verrouillage en matière plastique comprenant un corps dans l'ensemble rectangulaire ayant une longueur sensiblement supérieure à sa largeur et présentant une lèvre qui dépasse longitudinalement du corps à chaque extrémité, caractérisé en ce qu'il comprend aussi un organe en forme de sangle comportant une partie médiane et deux parties d'extré- <Desc/Clms Page number 13> mité., la partie médiane, lorsque l'élément inséré n'est pas sous contrainte, étant espacéede l'une des deux grandes faces du corps et ayant une largeur inférieure à celle du corps,  7-Wiper blade element in the form of an inserted plastic locking element comprising a body in the rectangular assembly having a length substantially greater than its width and having a lip which protrudes longitudinally from the body at each end, characterized in that it also comprises a strap-shaped member comprising a middle part and two end parts  <Desc / Clms Page number 13>  mite., the middle part, when the inserted element is not under stress, being spaced from one of the two large faces of the body and having a width less than that of the body, l'organe en forme de sangle ayant une épaisseur telle qu'il puisse être écarté par flexion élastiquement du corps tout en étant sensiblement rigide dans un sens parallèle à la largeur du corps et les parties d'extrémité reliant les extrémités de la partie médiane au corps près des extrémités de ce corps, chaque lèvre dépassant longitudinalement du corps au delà de la partie d'extrémité correspondante de l'organe en forme de sangle.  the strap-shaped member having a thickness such that it can be separated by elastic bending of the body while being substantially rigid in a direction parallel to the width of the body and the end parts connecting the ends of the middle part to the body near the ends of this body, each lip projecting longitudinally from the body beyond the corresponding end portion of the strap-like member. 8-Elément inséré de verrouillage suivant la revendication 7, caractérisé en ce qu'une rainure est prévue dans la grande face du corps qui est plus proche de l'organe en forme de sangle, cette rainure s'étendant en travers du corps.  8-inserted locking element according to claim 7, characterized in that a groove is provided in the large face of the body which is closer to the strap-shaped member, this groove extending across the body. 9-Elément inséré de verrouillage suivant la revendication 7, caractérisé en ce que deux rainures (42) sont prévues dans la grande face du corps qui est plus proche de l'organe en forme de sangle, chaque rainure s'étendant en travers du corps et les rainures étant également espacées d'un axe transversal médian du corps.  9-inserting locking element according to claim 7, characterized in that two grooves (42) are provided in the large face of the body which is closer to the strap-shaped member, each groove extending across the body and the grooves also being spaced from a median transverse axis of the body.
BE0/211397A 1982-08-23 1983-08-23 WIPER BLADE ELEMENTS BE897583A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
GB8224138 1982-08-23

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE897583A true BE897583A (en) 1984-02-23

Family

ID=10532465

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/211397A BE897583A (en) 1982-08-23 1983-08-23 WIPER BLADE ELEMENTS

Country Status (13)

Country Link
JP (1) JPS5959544A (en)
KR (1) KR840005691A (en)
AR (1) AR231822A1 (en)
AU (1) AU561840B2 (en)
BE (1) BE897583A (en)
BR (1) BR8304484A (en)
DE (1) DE3328998C2 (en)
ES (1) ES274064Y (en)
FR (1) FR2531920A1 (en)
GB (1) GB2125691B (en)
IT (1) IT1168637B (en)
NZ (1) NZ205101A (en)
ZA (1) ZA835417B (en)

Families Citing this family (14)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
GB8401769D0 (en) * 1984-01-24 1984-02-29 Trico Folberth Ltd Wiper blade components
GB8417907D0 (en) * 1984-07-13 1984-08-15 Trico Folberth Ltd Wiper components
FR2574732B1 (en) * 1984-12-18 1987-12-18 Champion Spark Plug Europ ATTACHMENT DEVICE FOR WIPER BLADES
FR2779110B1 (en) * 1998-05-28 2000-07-07 Journee Paul Sa MOTOR VEHICLE WINDSCREEN WIPER HAVING A SECURE LOCK
US9457768B2 (en) 2011-04-21 2016-10-04 Pylon Manufacturing Corp. Vortex damping wiper blade
US9174609B2 (en) 2011-04-21 2015-11-03 Pylon Manufacturing Corp. Wiper blade with cover
WO2013016493A1 (en) 2011-07-28 2013-01-31 Pylon Manufacturing Corp. Windshield wiper adapter, connector and assembly
US9108595B2 (en) 2011-07-29 2015-08-18 Pylon Manufacturing Corporation Windshield wiper connector
CA2865292C (en) 2012-02-24 2018-03-13 Pylon Manufacturing Corp. Wiper blade
US20130219649A1 (en) 2012-02-24 2013-08-29 Pylon Manufacturing Corp. Wiper blade
US10829092B2 (en) 2012-09-24 2020-11-10 Pylon Manufacturing Corp. Wiper blade with modular mounting base
US10166951B2 (en) 2013-03-15 2019-01-01 Pylon Manufacturing Corp. Windshield wiper connector
US9505380B2 (en) 2014-03-07 2016-11-29 Pylon Manufacturing Corp. Windshield wiper connector and assembly
USD777079S1 (en) 2014-10-03 2017-01-24 Pylon Manufacturing Corp. Wiper blade frame

Family Cites Families (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2133340A5 (en) * 1971-04-16 1972-11-24 Baut Jacques
DE2310373C3 (en) * 1973-03-02 1975-10-09 Swf-Spezialfabrik Fuer Autozubehoer Gustav Rau Gmbh, 7120 Bietigheim Wiper blade for windshield wiper systems for vehicles, in particular motor vehicles
FR2426598A1 (en) * 1978-05-22 1979-12-21 Sev Marchal SIDE ATTACHMENT WIPER WITH A CONNECTING TIP
DE2856111A1 (en) * 1978-12-23 1980-07-10 Bosch Gmbh Robert WIPING DEVICE FOR WINDOWS OF MOTOR VEHICLES

Also Published As

Publication number Publication date
ZA835417B (en) 1984-09-26
GB2125691B (en) 1985-12-04
NZ205101A (en) 1985-10-11
ES274064Y (en) 1984-08-01
GB8322425D0 (en) 1983-09-21
DE3328998A1 (en) 1984-02-23
JPS5959544A (en) 1984-04-05
ES274064U (en) 1984-01-16
KR840005691A (en) 1984-11-16
IT1168637B (en) 1987-05-20
IT8348869A0 (en) 1983-08-22
FR2531920A1 (en) 1984-02-24
AR231822A1 (en) 1985-03-29
GB2125691A (en) 1984-03-14
DE3328998C2 (en) 1994-02-03
JPH0464898B2 (en) 1992-10-16
AU1830483A (en) 1984-03-01
AU561840B2 (en) 1987-05-21
BR8304484A (en) 1984-04-24

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE897583A (en) WIPER BLADE ELEMENTS
EP1708911B1 (en) Assembly for connecting an arm in the form of a segment of a profiled element, to an articulated structure of a windscreen wiper blade
EP2319349B1 (en) Device for fixing a strap to a watch case
FR2859510A1 (en) ASSEMBLY STRUCTURE
EP1850017B1 (en) Self-locking link between a flat piece and a rod with a spherical end
EP0764765A1 (en) Rotor blades vibration damping device
FR2884563A1 (en) CLAMPING DEVICE WITH REINFORCED CLAMPING EARS
FR2587576A1 (en) BOX FOR HOUSING CIRCUIT BOARDS
FR2491847A1 (en) JOINT CONNECTION ELEMENT FOR WIPER BLADE
EP0098784B1 (en) Resilient mounting system for two elements
WO1998034163A1 (en) Method for fixing a watchband to a watch case
EP0134595A1 (en) Ski boot
EP0014763B1 (en) Print and correction ribbon cartridge assembly for a typewriter
EP0029475A1 (en) Device for fastening or locking an object onto a shank
FR2484345A1 (en) WIPER BLADE ASSEMBLY
FR2561325A3 (en) Clip composed of an injected plastic part
FR2715968A1 (en) Separating platform, fitting between blades on rotor
FR3059961A1 (en) ADAPTER FOR WIPER BLADE
EP3095684B1 (en) Derailleur tab
WO2009109729A1 (en) Housing for multimedia carrier and/or data carrier
BE1008996A3 (en) Joint flip cover for power outlet.
WO1981002970A1 (en) Elastic assembly,for example bracelet or ring
EP0541459B1 (en) Clamping screw for an electrical device with moulded insulating housing
FR2732083A1 (en) Simplified connector for joining metal sections for construction of exhibition stands
EP0080909A1 (en) Electrical apparatus, in particular a relay or small contactor, to be mounted on a mounting rail