BE834432R - PROCEDURE FOR CLEANING, SCHAGEING AND FILLING HAIR TUBES OR OTHER CONDUITS CLOSED TO ONE OF THEIR ENDS AND END DIAMETER - Google Patents

PROCEDURE FOR CLEANING, SCHAGEING AND FILLING HAIR TUBES OR OTHER CONDUITS CLOSED TO ONE OF THEIR ENDS AND END DIAMETER

Info

Publication number
BE834432R
BE834432R BE160875A BE160875A BE834432R BE 834432 R BE834432 R BE 834432R BE 160875 A BE160875 A BE 160875A BE 160875 A BE160875 A BE 160875A BE 834432 R BE834432 R BE 834432R
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
treatment solution
installation
solution
pressure
treatment
Prior art date
Application number
BE160875A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to BE160875A priority Critical patent/BE834432R/en
Application granted granted Critical
Publication of BE834432R publication Critical patent/BE834432R/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C5/00Filling or capping teeth
    • A61C5/50Implements for filling root canals; Methods or instruments for medication of tooth nerve channels
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C5/00Filling or capping teeth
    • A61C5/40Implements for surgical treatment of the roots or nerves of the teeth; Nerve needles; Methods or instruments for medication of the roots

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Dentistry (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Neurology (AREA)
  • Neurosurgery (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Dental Tools And Instruments Or Auxiliary Dental Instruments (AREA)

Description

       

  : Procédé de nettoyage, séchage et remplissage

  
de tubes capillaires ou autres conduits fermés

  
à une de leurs extrémités et de fin diamètre. 

  
La présente invention est relative à

  
une installation de traitement de canaux radiculaires

  
d'une dent dont la couronne présente une chambre 

  
pulpaire préalablement ouverte, dans laquelle abou- 

  
tissent les canaux. 

  
 <EMI ID=1.1> 

  
dentaires pose de sérieux problèmes aux praticiens  de l'art dentaire. 

  
La dent à traiter ou bien est vivante et

  
son ou ses canaux contiennent un paquet vasculo-nerveux,

  
 <EMI ID=2.1> 

  
 <EMI ID=3.1> 

  
ou pluriradiculaire. Le traitement consiste à enlever ;  de la chambre et des canaux dentaires, le paquet vasculonerveux ou le magma nécrotique.

  
La technique actuelle de traitement des 

  
canaux dentaires particulièrement fins et de forme compliquée, surtout au niveau des molaires, réside dans l'emploi de tiges plus ou moins épaisses avec des bar- ,

  
bes métalliques ou sous forme de rapes ou de limes de divers calibres. Cette technique consiste à retirer  mécaniquement le paquet vasculo-nerveux ou le magma nécrotique des canaux dentaires tout en alésant leur calibre et cela avec des instruments manuels ou éven-  tuellement montés sur un instrument rotatif.

  
La technique de traitement connue présente  plusieurs inconvénients. 

  
Vu leur extrême finesse et leur forme irrégulière, il s'avère difficile de pénétrer

  
dans tous les canaux dentaires et d'en extraire

  
le paquet vasculo-nerveux ou le magma nécrotique.

  
Dans le cas de canaux dentaires d'accès difficile, la durée du traitement est particulièrement longue et peut atteindre plusieurs heures pour une seule dent.

  
Dans le cas de canaux dentaires fort courbés, l'instrument utilisé risque de s'y briser, ce qui peut nécessiter l'extraction de la dent.

  
Dans le cas de canaux dentaires également fort courbés, l'instrument utilisé ne suit pas chaque

  
 <EMI ID=4.1> 

  
en ligne droite dans la substance dure de la dent en créant ainsi d'une manière irréversible un faux canal.

  
Lors de l'introduction d'un instrument correspondant exactement au calibre du canal dentaire, il arrive que le paquet vasculo-nerveux ou le magma nécrotique de ce canal soit repoussé partiellement vers la pointe de la racine et même au-delà de cette pointe, c'est-à-dire dans l'os de la région périapicale.

  
Certains canaux dentaires sont tellement fins qu'aucun instrument ne peut les traiter mécaniquement.

  
Des inconvénients susmentionnés, il résulte qu'il est particulièrement difficile de traiter efficacement et rationnellement tous les canaux dentaires d'une dent. 

  
Actuellement, grâce à l'installation

  
selon l'invention, on propose de remplacer le traitement mécanique des canaux dentaires par un traitement bio. chimique et physique automatisé consistant essentiellement à faire pénétrer dans les canaux une solution

  
de traitement qui réagit avec le paquet vasculonerveux ou le magma nécrotique et qui est mise en circulation particulière dans la chambre pulpaire ainsi que dans les canaux. Grâce à l'action chimique de la solution de traitement mise en oeuvre, le paquet vasculo-nerveux ou le magma nécrotique est décomposé et progressivement dissous. De plus, grâce à l'action hydraulique de cette solution en circulation forcée,

  
cette solution chargée est efficacement expulsée des canaux et de la chambre pulpaire. L'installation de traitement selon l'invention offre aussi le grand avantage d'éliminer l'emploi de tout instrument mécanique intracanalaire avec les inconvénients décrits plus haut.

  
L'installation de traitement des canaux dentaires selon l'invention comprend en fait un appareil-, adaptable hermétiquement à la couronne de la dent et  assurant dans la chambre pulpaire de cette dent ainsi que dans son ou ses canaux la circulation d'une solution de traitement agissant notamment sur le paquet.vasculonerveux ou le magma nécrotique. Pour que cet appareil soit particulièrement efficace, il est utile que la pression de la solution de traitement soit soumise à des impulsions périodiques combinées à des oscillations de fréquence sensiblement plus grande, dans la chambre pulpaire et le ou les canaux. 

  
L'expression "impulsions périodiques" désigne des variations de pression de grande amplitude et de "faible fréquence", tandis que l'expression "oscillations de fréquence" désigne des variations de pression de faible amplitude et de fréquence élevée, ces deux types de variations de pression étant combinés de telle façon que les oscillations de fréquence soient portées par les impulsions périodiques de pression.

  
Des essais ont montré que lorsqu'on soumet seulement la solution de traitement à des impulsions périodiques de pression, cette solution n'atteint pas l'extrémité (apex) des canaux dentaires. Il reste alors au fond de ces canaux dentaires, un paquet vasculonerveux nécrosé qui est dangereux pour le ou les apex  des canaux dentaires, qui. risquent d'être le siège d'infections localisées.

  
Des essais ont également été effectués en soumettant la solution de traitement seulement à des oscillations de pression de fréquence plus élevée. Dans ce cas également, cette solution n'atteint pas l'extrémité des canaux dentaires.

  
Par contre, des essais effectués avec une solution de traitement, dont la pression est soumise

  
à des impulsions périodiques combinées à des oscillations de fréquence sensiblement plus grande ont permis de constater que cette solution atteint effectivement

  
 <EMI ID=5.1> 

  
Pour augmenter davantage l'efficacité de la nouvelle installation de traitement, l'appareil peut comporter un moyen d'admission d'un gaz, en particulier d'oxygène, d'air ou d'ozone dans la solution de traitement, avant l'admission de cette solution dans la chambre pulpaire.

  
En effet, des essais effectués à l'aide d'une solution de traitement dans laquelle on admet des bulles d'air, d'oxygène ou d'ozone et dont on soumet la pression à la combinaison susdite des impulsions et oscillations ont montré que l'admission de bulles facilite et accélère l'expulsion complète du contenu de la chambre pulpaire et des canaux dentaires. 

  
Il est surprenant de constater que l'introduction d'air dans la solution dynamise le traitement, en provoquant une expulsion rapide du contenu de la '  dent. Normalement, on aurait dû s'attendre à ce que l'introduction d'une quantité d'air supplémentaire dans le système aurait, au contraire, entravé sinon retardé l'effet d'élimination du paquet vasculo-nerveux de la dent, à cause de la présence d'une quantité accrue d'air dans le système.

  
D'autre part, des essais ont révélé aussi 

  
i que l'utilisation de l'appareil suivant l'invention  est parfaitement indolore. De plus, le patient ne per-  çoit pas de secousses ni une quelconque gêne lors du  traitement. Ces essais ont également montré que les  canaux dentaires, en particulier l'apex de ceux-ci, 

  
ne subissent aucun endommagement lors du traitement.  Bien que certains considèrent que l'apex d'une dent  est ouvert, les essais ont montré qu'il ne se produit pratiquement aucun échappement de liquide à travers l'apex.

  
Quant à la durée du traitement effectué

  
à l'aide de l'installation suivant l'invention, elle varie de 1 à 6 minutes environ. Au terme du traitement, le paquet vasculo-nerveux ou le magma nécrotique est entièrement éliminé de la chambre pulpaire et des canaux de la dent traitée.

  
L'examen de la solution de traitement utilisée n'a pas révélé la présence de fragments du paquet vasculo-nerveux ou du magma nécrotique en suspension dans ce liquide. Il semble que sous l'effet du traitement physique et biochimique de la solution, la matière contenue dans la dent soit dissoute dans ce liquide.

  
Afin de poursuivre le traitement des canaux dentaires après le nettoyage par la solution de traitement, la nouvelle installation de traitement permet 

  
en outre, dans la chambre pulpaire et les canaux, la circulation d'un liquide de rinçage après la circulation de cette solution. Dans le même ordre d'idées, après rinçage des canaux dentaires et de la chambre pulpaire, l'appareil de la nouvelle installation de traitement assure encore dans cette chambre et les canaux, la circulation d'un fluide de séchage, après la circulation du liquide de rinçage. 

  
En pratique, l'appareil de la nouvelle installation de traitement comprend essentiellement un embout comportant une partie conique engagée de manière étanche dans l'alésage également conique d'une bague montable sur la couronne dentaire. L'embout présente un passage d'admission de la solution de traitement

  
vers la chambre pulpaire et les canaux et un passage d'échappement de cette solution hors de la dent.

  
Pour pouvoir répartir la solution de traitement dans

  
la chambre pulpaire avec l'appareil de la nouvelle installation de traitement, le passage d'admission

  
de cette solution dans l'embout présente une chambre intérieure reliée à la conduite d'amenée de la solution de traitement et communiquant avec la chambre pulpaire

  
et les canaux par au moins une ouverture de distribution ou de répartition,tandis que pour permettre l'échappement de 1 solution de traitement hors de la chambre pulpaire

  
avec cet appareil, le passage d'échappement de cette solution dans l'embout.comporte simplement un tube d'échappement relié à la conduite de retour de la solution de traitement. 

  
Selon une forme préférée de construction 

  
de l'appareil de la nouvelle installation de traite- 

  
ment, l'embout est fermé de manière étanche par une

  
tête rapportée. L'embout et la tête délimitent la

  
chambre intérieure. La paroi latérale de l'embout comporte une entrée de la.solution de traitement dans

  
la chambre intérieure et est usinée coniquement sur

  
la partie de sa face extérieure opposée à la tête,

  
tandis que le fond de l'embout présente l'ouverture de distribution ou répartition de la solution de traitement, ainsi  qu'un orifice pour le tube d'échappement. D'autre part,

  
le tube d'échappement s'étend à travers la chambre intérieure et est fixé à la tête, au droit d'une sortie de la solution de traitement, prévue dans cette tête.

  
Dans la nouvelle installation de traitement, l'appareil peut être alimenté en solution de traitement de plusieurs façons.

  
Dans un premier cas, l'appareil est alimenté en solution de traitement à partir d'un réservoir d'alimentation d'une part, sous l'action d'une pompe motrice soumise à des arrêts ou des ralentissements périodiques pour engendrer les impulsions de la pression de la solution de traitement, et d'autre part, sous le contrôle d'une valve soumise à des variations rapides

  
de sa section de passage, pour engendrer les oscillations de la pression de la solution de traitement.

  
Si un gaz, en particulier de l'air, de l'oxygène ou de l'ozone est à inclure dans la solution

  
de traitement ou si un liquide de rinçage ou un fluide

  
de séchage doit remplacer la solution de traitement,ce gaz,

  
ce liquide ou ce fluide est admis par une conduite d'amenée branchée dans la condu ite d'alimentation de la solution de traitement, en amont de la pompe motrice.

  
Dans un deuxième cas, l'appareil est alimenté en solution de traitement à partir d'un réservoir d'alimentation sous pression d'une part, sous l'action d'un gaz, en particulier d'air, d'oxygène ou d'ozone contenu dans ce réservoir et admis dans ce dernier à 

  
travers une valve soumise à des variations périodiques  de sa section de passage pour engendrer les impulsions

  
de pression de la solution de traitement, et d'autre 

  
part, sous le contrôle d'une autre valve soumise à des variations rapides de sa section de passage pour engendrer les oscillations de pression de la solution.

  
Si un gaz, en particulier de l'air, de l'oxygène ou de l'ozone est à inclure dans la solution de traitement dans la nouvelle installation de traitement, une partie du débit de ce gaz, destiné norma-  lement au réservoir de commande, peut servir à cet effet. Dès lors, une partie du fluide qui a traversé la valve de contrôle engendrant les impulsions de pression de la solution de traitement est prélevée

  
de la conduite d'amenée au réservoir, par une conduite dérivée branchée sur la conduite d'alimentation de cette solution en aval de cette valve de contrôle, pour être incluse ensuite dans cette solution. Si un liquide de rinçage ou un fluide de séchage est à substituer

  
à la solution de traitement dans la nouvelle installation de traitement, ce liquide ou ce fluide est amené par une conduite d'amenée branchée dans la conduite d'alimentation de cette solution, en aval du réservoir.

  
 <EMI ID=6.1> 

  
de traitement, il est préférable de pratiquer avec une solution de traitement dont le débit admis dans la

  
chambre pulpaire par l'appareil est de 50 à 200 cc/min.

  
de préférence de 50 à 100 cc/min. En outre, il est aussi souhaitable d'employer, pour commander les moyens en-  gendrant les impulsions de pression de la solution de trai-  tement, c'est-à-dire la pompe ou la valve de contrôle , un régulateur de pression, tel qu'un pressostat agissant alternativement sur eu d'une part, lorsque cette pression atteint supérieurement une valeur comprise entre 1 et 3 kg/cm<2>, de préférence  2 kg/cm , et d'autre part, lorsque cette pression at-  teint inférieurement une valeur comprise entre 0 et

  
1 kg/cm , de préférence 0,5 kg/cm . De plus, ce régulateur de pression peut engendrer des impulsions de pression ayant un période comprise entre 6 et 20 sec. D'autre part, il

  
est encore utile d'employer pour commander la valve engendrant les oscillations de pression de la solution de traitement, un appareillage électronique connu en soi

  
tel qu'un multivibrateur astable, à transistor unijonction (Emploi rationnel des transistors,

  
J.P. Oehmichen, Editions Radio, Paris), et conférant à

  
 <EMI ID=7.1> 

  
 <EMI ID=8.1> 

  
tions/minute,de préférence 80 oscillations/minute.

  
Conformément à l'invention, on peut aussi utiliser la nouvelle installation de traitement et surtout l'appareil y afférent, pour injecter un fluide ou une pâte durcissable dans la chambre pulpaire et les canaux, après nettoyage complet des canaux dentaires, afin de remplir cette chambre et les canaux. Dans ce cas, le fluide ou la pâte de remplissage traverse la conduite d'alimentation prévue pour la solution de traitement à partir d'un réservoir d'alimentation soumis à un gaz, en particulier de l'air, sous pression. Pour éviter l'inclusion de bulles gazeuses dans ce fluide

  
ou cette pâte à la fin du remplissage de la chambre pulpaire et des canaux, il est encore prévu que le circuit de gaz, en particulier d'air, sous pression, alimentant le réservoir de fluide ou de pâte comporte un moyen de mise à l'air libre actionné en fin de ce remplissage. 

  
D'autres détails et particularités de l'invention apparaîtront au cours de la description. et des dessins annexés au présent mémoire qui représentent schématiquement et à titre d'exemple seulement deux formes de réalisation de l'invention.

  
- La figure 1 est une coupe en élévation de l'appareil équipant l'installation de traitement selon l'invention, la partie inférieure de cet appareil étant placée sur une dent à traiter, les deux parties inférieure et supérieure dudit appareil se raccordant l'une à l'autre par l'axe vertical "a b".
- La figure 2 est une coupe horizontale faite dans la partie supérieure de l'appareil suivant la ligne II-II de la figure précédente.
- La figure 3 est un schéma d'une première forme de réalisation de la nouvelle installation de traitement comportant l'appareil précité. <EMI ID=9.1>  deuxième forme d'exécution de la nouvelle installation de traitement avec l'appareil susdit.
- La figure 5 est un schéma illustrant une partie complémentaire de l'installation représentée à la figure 4,

   permettant le remplissage d'une dent.
- La figure 6 est un diagramme illustrant l'évolution de la pression (en ordonnée) de la solution de traitement en fonction du temps (en abscisse) dans une dent, dans le cas.où aucun gaz n'est admis dans la solution de traitement.
- La figure 7 est un diagramme illustrant l'évolution de la pression (en ordonnée) de la solution de traitement en fonction du temps (en abscisse),

  
dans une dent, dans le cas où un gaz est admis dans

  
la solution.

  
Dans.;ces différentes figures, des mêmes notations de référence désignent des éléments identiques.

  
Chaque installation représentée sert à traiter des canaux 1 d'une dent 2 (représentée à la figure 1), constituée de racines 2' et d'une couronne 2" présentant une chambre pulpaire 3 ouverte au niveau de la couronne 2". L'extrémité des racines ou apex est désignée par la notation de référence 4. Le traitement des canaux dentaires 1 consiste essentiellement à les nettoyer à l'aide d'une solution appropriée, par exemple une solution aqueuse contenant 1,5 à 3,75 pour mille, de préférence 2 à 2,5 pour mille, en poids de chloramine. A cet effet, on met en contact la solution de traitement avec le contenu des canaux 1 et de la chambre pulpaire 3 consistant en un paquet vasculo-nerveux ou en un magma nécrotique. L'action de la solution de traitement

  
est à la fois biochimique, par décomposition du paquet vasculo-nerveux ou magma nécrotique des canaux 1 et de la chambre 3, et hydraulique, par entraînement des résidus dissous de ce paquet ou de ce magma. Au besoin, l'installation de traitement peut être appropriée et complétée pour assurer successivement le rinçage des  canaux dentaires 1 et de la chambre pulpaire 3 par un liquide de rinçage après nettoyage, le séchage de ces canaux 1 et de cette chambre 3 par un fluide de séchage, après rinçage et le remplissage de ladite chambre 3 et des canaux 1 par un fluide ou une pâte de remplissage, après séchage.

  
L'installation de traitement comporte essentiellement un appareil de traitement 5 monté en partie au-dessus de la dent 2. L'appareil 5 est destiné à être monté hermétiquement sur la couronne dentaire 2". L'appareil 5 sert à admettre dans la chambre pulpaire 3 et de celle-ci, dans les canaux dentaires 1, essentiellement la solution de traitement et auxiliairement le liquide de rinçage, le fluide de séchage et même le fluide ou la pâte de remplissage.

  
En substance, l'appareil 5 est constitué

  
de deux parties emboîtables coniquement l'une par rapport à l'autre.

  
La première partie de l'appareil 5 est une bague 6 dont les faces intérieures sont coniques. La bague 6 est avantageusement pourvue d'une collerette supérieure 7. Comme on peut le voir à la figure 1, la bague 6 montée sur la couronne dentaire 2" est engagée dans l'entrée de la chambre pulpaire 3. La bague 6

  
est placée sur la couronne dentaire 2" d'une manière

  
étanche et hermétique, par l'intermédiaire d'un joint 8 constitué d'un ciment approprié.

  
La deuxième partie de l'appareil 5 comporte un embout 9 allongé verticalement et présentant son

  
 <EMI ID=10.1> 

  
bout 9 est cylindrique et taraudée supérieurement, tandis que la p ortion supérieure 12 de la face extérieure de cet embout 9 est aussi cylindrique et la portion inférieure restante 13 de ce même embout 9 est conique avec un angle de conicité correspondant à celui de la bague 6.

  
L'embout 9 est fermé d'une manière étanche par une tête 14 ayant une saillie inférieure filetée 15 vissée dans la partie taraudée de cet embout 9. Un.

  
joint d'étanchéité 16 est prévu entre la tête 14 et la face supérieure 17 de l'embout 9.

  
Après l'assemblage, l'embout 9 et la tête 14 délimitent une chambre intérieure 18 bien visible à la <EMI ID=11.1>  conduite d'alimentation 19 par une entrée 20 prévue

  
dans la paroi latérale de l'embout 9. D'autre part, la chambre intérieure 18 présente à sa partie inférieure

  
des ouvertures de distribution ou de répartition 21 traversant le fond 10 de l'embout 9. Les ouvertures 21 consistent en de petits trous aménagés régulièrement

  
autour de l'axe vertical a-b de l'appareil 5, mais ces ouvertures 21 peuvent être formées par une seule ouverture annulaire concentrique à cet axe vertical a-b.

  
La chambre intérieure 18 est traversée coaxia&#65533; lement en hauteur par un tube d'échappement 22. L'extrémité inférieure du.tube 22.est montée dans une ouverture  correspondante du fond 10 de l'embout 9 et dépasse infé-  rieurement ce fond 10. L'extrémité supérieure du tube 22 

  
est fixée à la tête 14 coaxialement à une sortie 23,  laquelle est forée dans cette tête 14 et communique  avec une conduite de retour 24. 

  
Au lieu d'être constitué de l'embout 9 et 

  
 <EMI ID=12.1> 

  
être en une seule pièce. 

  
 <EMI ID=13.1> 

  
montée en service sur la bague 6 avec la portion inférieure de l'embout 9 emboîté coniquement et hermétiquement dans cette bague 6. Dès lors, la partie supérieure de l'appareil 5 alimenté en solution de traitement en permet l'admission dans la chambre pulpaire 3 et les canaux 1 et l'échappement hors de ces canaux 1 et de cette chambre 3. La solution de traitement amenée à travers la conduite d'alimentation 19 traverse l'appareil 5 par un passage d'admission formé successivement par l'entrée 20, la chambre intérieure
18 et les ouvertures de distribution ou de répartition

  
21. D'autre part, la solution de traitement sort des canaux 1

  
 <EMI ID=14.1> 

  
pement de l'appareil 5 formé par le tube 22 et la sortie 23 pour être évacuée va travers la conduite de retour 24.

  
Dans la première forme de réalisation illustrée à la figure 3, l'appareil 5 est alimenté en solution de traitement à partir d'un réservoir d'alimentation 25. La solution de traitement est extraite du réservoir 25 par une pompe motrice 26 à travers une conduite d'alimentation 27. De préférence, la pompe 26 comporte, dans un carter métallique, un tuyau flexible de passage de la solution de traitement et des galets rotatifs coopérant successivement avec ce tuyau flexible pour en réduire temporairement la section uniquement lors de leur avancement contre ce tuyau ainsi  écrasé sur le carter et pour y véhiculer ainsi la solution de traitement. 

  
Dans le cas représenté à la figure 3,

  
la conduite d'alimentation 27 est équipée d'une valve de mélange 28 à trois voies permettant le branchement d'une conduite latérale 29 débouchant à l'air libre.

  
Lors de sa rotation, la pompe 26 aspire alternativement de la solution de traitement et de l'air et véhicule ainsi cette solution contenant des bulles d'air, à travers la conduite d'alimentation 19 aboutissant à

  
 <EMI ID=15.1> 

  
indique la pression de la solution de traitement,

  
tandis qu'un régulateur de pression, tel qu'un pressostat
31 influencé par cette pression, conditionne le fonctionnement de la pompe 26. En fait, le pressostat 31 agit sur la pompe 26 entre deux valeurs limites de la pression présentée par la solution de traitement dans

  
la conduite d'alimentation 19. Lorsque cette pression atteint la limite supérieure de l'ordre de 1 à 3 kg/cm ,

  
 <EMI ID=16.1> 

  
déclenchement de l'organe moteur de la pompe 26 et

  
arrête donc celle-ci. Il en résulte alors une chute

  
 <EMI ID=17.1> 

  
duite d'alimentation 19. Lorsque la pression en question atteint alors la limite inférieure de l'ordre de 0 à

  
 <EMI ID=18.1> 

  
ré-enclenche l'organe moteur de la pompe 26 qui se re-  met en marche. De ce fait, la pression de la solution 

  
de traitement remonte dans la conduite d'alimentation 19. Il en va ainsi ensuite alternativement, en sorte que

  
le pressostat 31 associé à la pompe 26 engendre des impulsions périodiques régulières de la pression de la solution de traitement traversant la conduite d'alimentation 19 et alimentant l'appareil 5, ces impulsions présentant une basse fréquence et une longue période de l'ordre de 6 à 20 sec.

  
En aval des branchements du manomètre 30

  
et du pressostat 31, la conduite d'alimentation 19

  
est pourvue d'une valve de contrôle 32 à deux voies.

  
La section de passage de la valve de contrôle 32 varie rapidement entre deux valeurs limites, parce que l'obturateur de cette valve 32 est commandé par un système électronique vibratoire 33 connu en soi. De la sorte,

  
la valve de contrôle 32 crée dans le circuit de la solution de traitement en aval de la pompe 26, des étranglements et des élargissements alternés de fréquences sensiblement plus grandes que celles des impulsions dues au mouvement de la pompe 26, ces fréquences plus élevées étant de 0,6 à 2,5 hertz, de préférence 1,33 hertz correspondant à 40 à 160 oscillations/ minute, de préférence 80 oscillations/minute. De ce

  
fait, le débit de la solution de traitement qui traverse la conduite d'alimentation 19 au-delà de la valve de contrôle 32 et qui pénètre dans l'appareil 5 est soumis d'une part, à des impulsions périodiques de pression de basse fréquence et de longue période, dues à la pompe 26, et d'autre part, à des oscillations de pression de haute fréquence et de courte période, dues à la valve de contrôle 32. Il est à noter que la valve de mélange 28 précitée peut aussi être commandée par le système électronique 33 de manière à inclure des bulles d'air dans la solution. Dans ce cas, on peut également repasser de la valve 32, puisque l'inclusion des bulles d'air dans la solution a pour effet d'engendrer par ellemême les oscillations de pression de haute fréquence et de courte période dans la solution à l'intérieur de la dent.

  
La solution de traitement ainsi doublement sollicitée en pression est injectée dans la chambre pulpaire 3 et les canaux 1 par l'appareil 5 à raison de 50 à 200 cc/m.in, de préférence 50 à 100 cc/min et circule énergiquement et efficacement dans cette chambre 3 en sorte de pénétrer dans les canaux dentaires 1 et d'y agir chimiquement et hydrauliquement avant d'en ressortir entraînant avec elle à travers le même appareil, les résidus dissous.

  
Dans le cas où un liquide de rinçage ou un fluide de séchage est- employé après nettoyage de

  
la chambre pulpaire 3 et des canaux dentaires 1, l'installation de traitement comporte un réservoir d'alimentation de ce liquide ou de ce fluide semblable au réservoir 25 précité. Alors, la pompe véhicule normalement le liquide de rinçage ou le fluide de séchage

  
à travers les conduites d'alimentation 27 et 19 et l'appareil 5, dans la chambre pulpaire 3 et les canaux 1 où ce liquide peut être distribué et mû de la même façon que la solution de ce traitement.

  
Dans la deuxième forme de réalisation illustrée à la figure 4, l'appareil est alimenté en solution de traitement à partir du réservoir d'alimentation 25 qui est soumis à une pression gazeuse déter-minée au lieu de l'être à la pression atmosphérique comme dans le premier exemple. C'est cette pression gazeuse du réservoir 25 qui crée la force motrice d'acheminement de la solution de traitement jusqu'audelà de l'appareil 5.

  
La pression gazeuse agissant dans le réservoir d'alimentation 25 est produite par un gaz comprimé, en pratique par de l'air comprimé, émanant d'une source d'alimentation 34 à travers une conduite d'alimentation 35. L'air comprimé et filtré sortant

  
de la source 34 est d'abord détendu dans un détendeur 36 équipé d'un manomètre 37 jusqu'à une pression de 5 kg/

  
 <EMI ID=19.1> 

  
régularisée en traversant un régulateur de vitesse réglable 38 constitué essentiellement d'un étranglement de la section de passage.variable freinant adéquatement ce débit. A la sortie du régulateur 38, le débit d'air

  
traverse une valve de contrôle 39 à trois voies, la troisième voie étant misé à l'air libre par une conduite indépendante 40. Après passage à travers la valve de contrôle 39, le débit d'air traverse librement un deuxième régulateur de vitesse 41 analogue au précédent, dont la fonction sera décrite plus loin. Ensuite, le débit d'air est amené dans une enceinte fermée 42.  Entre le deuxième régulateur de vitesse 41 et l'enceinte
42, un régulateur de pression, tel qu'un pressostat 31 est branché sur la conduite d'alimentation 35 de l'air comprimé.

  
comprimé, Dans un premier temps, la valve de contrôle 39 est ouverte de telle sorte que l'air comprimé en provenance du régulateur de vitesse 38 peut passer librement à travers lé régulateur de vitesse 41,

  
ce qui a pour effet de faire monter la pression

  
dans l'enceinte 42. Le temps de montée de la pression est réglé par le régulateur de vitesse 38. Le pressostat 31 commande l'obturateur de la valve de contrôle 39 lorsque la pression atteint une valeur maximale prédéterminée de manière à mettre la conduite 35 en communication avec l'air libre par l'intermédiaire de la conduite 40. A ce moment, la pression diminue dans la conduite 35 et l'air comprimé s'écoule à travers le régulateur de vitesse 41 dans le sens inverse de celui dans lequel il circulait pendant la montée en pression et s'échappe ainsi par la condui-. te 40 à l'air libre, ce qui engendre une chute de pression dont la durée est réglée par le régulateur de vitesse 41. Comme dans le premier exemple, le pres-

  
sostat 31 ré-enclenche l'obturateur de la valve de contrôle 39 au moment où la pression atteint une va-  leur limite inférieure dans la conduite d'alimentation 35. De la sorte, l'enceinte 42 contient un volume d'air constamment soumis à des alternances de pression de basse fréquence et de grande période. De telles alternances de pression existent de ce fait dans le réservoir d'alimentation 25.

  
Le débit d'air à pression alternative variable, acheminé dans la conduite d'alimentation 35 est réparti en deux fractions. La première fraction du débit d'air est véhiculée par une conduite dérivée 43 à travers une valve de contrôle 44 à deux voies. D'autre part, la deuxième fraction du débit d'air est destinée à l'enceinte 42 et au réi servoir d'alimentation 25. Cette deuxième fraction du débit d'air permet l'envoi d'un débit de solution de traitement, à travers la conduite d'alimentation 19 reliant ce réservoir 25 à l'appareil 5 selon des pressions variant en fonction des impulsions précitées. Pour sa part, la conduite dérivée 43 débouche dans la conduite d'alimentation 19 en aval d'une valve de contrôle 45 à deux voies équipant cette conduite 19.

   Les valves de contrôle 44 et 45 sont commandées alternativement par le système électronique vibratoire 33 connu en soi pour y subir des variations rapides de leur_section de passage permettant d'engendrer des oscillations de pression de haute fréquence et de courte période, dans le débit de

  
solution de traitement traversant la conduite d'alimentation 19. De la sorte, avant son admission dans l'appareil 5, l'inclusion d'air comprimé dans la solution de traitement réalisée à la jonction des conduites 43 et 19 forme une solution dont la pression est sujette non seulement à des impulsions périodiques de faible fréquence et de longue période mais aussi à des oscillations de haute fréquence et de courte période. Une fois encore, c'est grâce à cette combinaison des impulsions et des oscillations de pression que la solution de traitement introduite dans la chambre pulpaire 3 et les canaux 1 par l'appareil 5 à raison de 50 à 200 cc/min, de préférence 50 à 100 cc/min,

  
peut agir énergiquement et efficacement jusque dans les canaux dentaires 1, comme dans le premier exemple.

  
Dans le cas où un liquide de rinçage ou

  
un fluide de séchage est utilisé après nettoyage, l'installation de traitement comporte un réservoir d'alimentation de ce liquide ou de ce fluide que l'on peut fonctionnellement substituer au réservoir d'alimentation 25.

  
La figure 5 montre une partie complémentaire de l'installation schématisée à la figure 4, permettant de remplir la chambre pulpaire 3 et les canaux 1 à l'aide d'un fluide ou d'une pâte de remplissage après nettoyage, rinçage et séchage de ces canaux 1 et de cette chambre 3.

  
A cet effet, l'installation de traitement comporte un réservoir d'alimentation 46 contenant un fluide ou une pâte d'obturation approprié, durcissable progressivement- On peut utiliser, par exemple, une résine époxy comme fluide de remplissage.

  
Le réservoir d'alimentation 46 est branché dans la conduite d'alimentation 19 qui s'étend du réservoir d'alimentation 25 à l'appareil 5, le branchement étant réalisé à l'aval de la jonction des arrivées de la solution de traitement et de l'air comprimé.

  
Le déplacement du fluide ou de la pâte du réservoir d'alimentation 46, à travers la conduite d'alimentation 19 et à travers le passage d'admission de l'appareil 5 est produit sous l'action d'air sous pression admis dans la partie supérieure de ce ré-

  
 <EMI ID=20.1> 

  
ration. Dans l'exemple choisi, l'air créant la pression motrice d'acheminement du fluide ou de la pâte d'obturation est prélevé de la conduite 19 précitée, la valve de contrôle 45 étant fermée.

  
A la fin du remplissage de la chambre pulpaire 3 et des canaux 1, le circuit d'air sous pression est mis temporairement à l'air libre pour éviter l'introduction d'air dans l'appareil 5 et la dent 2, en fin d'opération, lorsque le réservoir 46 est presque vide. Dans ce but, il est prévu une conduite latérale 47 branchée sur la conduite 19 et aboutissant

  
 <EMI ID=21.1> 

  
de contrôle 48 à deux voies maintenue fermée pendant la majeure partie de l'opération de remplissage mais ouverte à la fin de cette opération.

  
Une comparaison des courbes de pression

  
des figures 6 et 7 montre l'influence appréciable de l'inclusion de bulles d'air dans la solution de traitement (figure 7) sur les oscillations de haute fréquence et de courte période de la pression de cette solution.

  
Il est évident que l'invention n'est pas exclusivement limitée aux formes de réalisation représentées et que bien des modifications peuvent être apportées dans la forme, la disposition et la constitution de certains des éléments intervenant dans sa réalisation, à condition que ces modifications ne soient pas en contradiction avec l'objet de chacune des revendications suivantes. 

REVENDICATIONS

  
* . Installation de traitement de canaux

  
radiculaires d'une dent dont la couronne présente

  
une chambre pulpaire préalablement ouverte dans laquelle aboutissent les canaux, caractérisée en ce

  
qu'elle comprend un appareil (5) adaptable hermétiquement à la couronne (2") de la dent (2) et assurant

  
dans la chambre pulpaire (3) et les canaux (1) de

  
cette dent (2), la circulation d'une solution de

  
traitement agissant principalement sur le paquet

  
vasculo-nerveux ou le magma nécrotique de la dent,

  
la pression de la solution de traitement étant soumise à des impulsions périodiques combinées à des

  
oscillations de fréquence sensiblement plus grande,

  
dans la chambre pulpaire (3) et les canaux (1).

  
2. Installation de traitement de canaux



  : Cleaning, drying and filling process

  
capillary tubes or other closed conduits

  
at one of their ends and of fine diameter.

  
The present invention relates to

  
a root canal treatment facility

  
a tooth whose crown has a chamber

  
pulp previously opened, in which

  
weave the channels.

  
 <EMI ID = 1.1>

  
dental practice poses serious problems for dental practitioners.

  
The tooth to be treated is either alive and

  
its channel (s) contain a vasculo-nervous bundle,

  
 <EMI ID = 2.1>

  
 <EMI ID = 3.1>

  
or multiradicular. Treatment consists of removing; of the dental chamber and canals, the neurovascular bundle or the necrotic magma.

  
The current technique for treating

  
dental canals particularly thin and complicated in shape, especially in the molars, lies in the use of more or less thick stems with bar-,

  
bes of metal or in the form of rakes or files of various calibers. This technique consists in mechanically removing the vasculo-nervous bundle or the necrotic magma from the dental canals while reaming their caliber, and this with manual instruments or possibly mounted on a rotary instrument.

  
The known treatment technique has several drawbacks.

  
Due to their extreme finesse and irregular shape, it is difficult to penetrate

  
in all dental canals and extract

  
the vasculo-nervous bundle or the necrotic magma.

  
In the case of dental canals that are difficult to access, the duration of treatment is particularly long and can reach several hours for a single tooth.

  
In the case of strongly curved dental canals, the instrument used may break, which may require the extraction of the tooth.

  
In the case of equally strongly curved dental canals, the instrument used does not follow each

  
 <EMI ID = 4.1>

  
in a straight line in the hard substance of the tooth, thereby irreversibly creating a false canal.

  
During the introduction of an instrument corresponding exactly to the caliber of the dental canal, it happens that the vasculo-nervous bundle or the necrotic magma of this canal is partially pushed back towards the point of the root and even beyond this point, that is, in the bone of the periapical region.

  
Some dental canals are so thin that no instrument can mechanically treat them.

  
From the aforementioned drawbacks, it results that it is particularly difficult to effectively and rationally treat all the dental canals of a tooth.

  
Currently, thanks to the installation

  
according to the invention, it is proposed to replace the mechanical treatment of dental canals by a biological treatment. automated chemical and physical process consisting essentially of making a solution enter the channels

  
treatment which reacts with the vascular bundle or the necrotic magma and which is put into particular circulation in the pulp chamber as well as in the canals. Thanks to the chemical action of the treatment solution used, the vasculo-nervous bundle or the necrotic magma is decomposed and gradually dissolved. In addition, thanks to the hydraulic action of this solution in forced circulation,

  
this loaded solution is efficiently expelled from the canals and pulp chamber. The treatment installation according to the invention also offers the great advantage of eliminating the use of any intracanal mechanical instrument with the drawbacks described above.

  
The installation for treating dental canals according to the invention in fact comprises an apparatus which can be hermetically adapted to the crown of the tooth and which ensures in the pulp chamber of this tooth as well as in its canals the circulation of a solution of treatment acting in particular on the bundle.vasculonerveux or the necrotic magma. In order for this apparatus to be particularly effective, it is useful that the pressure of the treatment solution be subjected to periodic pulses combined with oscillations of substantially greater frequency, in the pulp chamber and the channel (s).

  
The expression "periodic pulses" designates pressure variations of large amplitude and "low frequency", while the expression "frequency oscillations" designates pressure variations of low amplitude and high frequency, these two types of variations. pressure being combined in such a way that the frequency oscillations are carried by the periodic pressure pulses.

  
Tests have shown that when only subjecting the treatment solution to periodic pulses of pressure, this solution does not reach the end (apex) of the dental canals. There remains at the bottom of these dental canals, a necrotic vascular bundle which is dangerous for the apex (s) of the dental canals, which. may be the site of localized infections.

  
Tests were also carried out by subjecting the treatment solution only to pressure oscillations of higher frequency. Also in this case, this solution does not reach the end of the dental canals.

  
On the other hand, tests carried out with a treatment solution, the pressure of which is subjected

  
with periodic pulses combined with oscillations of significantly greater frequency have shown that this solution effectively achieves

  
 <EMI ID = 5.1>

  
To further increase the efficiency of the new treatment plant, the apparatus may include a means for admitting a gas, in particular oxygen, air or ozone into the treatment solution, before the treatment solution. admission of this solution into the pulp chamber.

  
Indeed, tests carried out using a treatment solution in which air, oxygen or ozone bubbles are admitted and the pressure of which is subjected to the aforementioned combination of pulses and oscillations have shown that the admission of bubbles facilitates and accelerates the complete expulsion of the contents of the pulp chamber and dental canals.

  
Surprisingly, the introduction of air into the solution energizes the treatment, causing rapid expulsion of the contents of the tooth. Normally, one would have expected that the introduction of an additional quantity of air into the system would have, on the contrary, hindered if not delayed the effect of eliminating the vasculo-nervous bundle of the tooth, because the presence of an increased amount of air in the system.

  
On the other hand, tests have also revealed

  
i that the use of the apparatus according to the invention is completely painless. In addition, the patient does not notice any jerks or any discomfort during the treatment. These tests also showed that dental canals, in particular the apex of these,

  
do not suffer any damage during processing. Although some consider the apex of a tooth to be open, testing has shown that virtually no escape of fluid occurs through the apex.

  
As to the duration of the treatment carried out

  
using the installation according to the invention, it varies from 1 to 6 minutes approximately. At the end of the treatment, the vasculo-nervous bundle or the necrotic magma is completely eliminated from the pulp chamber and the canals of the treated tooth.

  
Examination of the treatment solution used did not reveal the presence of fragments of the vasculo-nervous bundle or of the necrotic magma suspended in this liquid. It seems that under the effect of the physical and biochemical treatment of the solution, the material contained in the tooth is dissolved in this liquid.

  
In order to continue the treatment of dental canals after cleaning with the treatment solution, the new treatment facility allows

  
furthermore, in the pulp chamber and the channels, the circulation of a rinsing liquid after the circulation of this solution. In the same vein, after rinsing the dental canals and the pulp chamber, the device of the new treatment installation still ensures in this chamber and the canals, the circulation of a drying fluid, after the circulation of the cleaning liquid.

  
In practice, the apparatus of the new treatment installation essentially comprises a tip comprising a conical part sealingly engaged in the also conical bore of a ring that can be mounted on the dental crown. The tip has an inlet passage for the treatment solution

  
towards the pulp chamber and the canals and an escape passage of this solution out of the tooth.

  
To be able to distribute the treatment solution in

  
the pulp chamber with the device of the new treatment plant, the inlet passage

  
of this solution in the nozzle has an interior chamber connected to the supply pipe for the treatment solution and communicating with the pulp chamber

  
and the channels through at least one distribution or distribution opening, while to allow the escape of 1 treatment solution out of the pulp chamber

  
with this device, the exhaust passage of this solution in the mouthpiece simply carries an exhaust tube connected to the return line of the treatment solution.

  
According to a preferred form of construction

  
the device of the new milking installation

  
ment, the mouthpiece is sealed by a

  
head attached. The tip and the head define the

  
interior room. The side wall of the mouthpiece has an inlet for the treatment solution in

  
the inner chamber and is conically machined on

  
the part of its exterior face opposite the head,

  
while the bottom of the nozzle has the opening for dispensing or distributing the treatment solution, as well as an orifice for the exhaust tube. On the other hand,

  
the exhaust tube extends through the inner chamber and is fixed to the head, in line with an outlet for the treatment solution, provided in this head.

  
In the new treatment facility, the device can be supplied with treatment solution in several ways.

  
In a first case, the device is supplied with treatment solution from a supply tank on the one hand, under the action of a motor pump subjected to periodic stoppages or slowing down to generate the pulses of the pressure of the treatment solution, and on the other hand, under the control of a valve subjected to rapid variations

  
of its passage section, to generate oscillations in the pressure of the treatment solution.

  
If a gas, in particular air, oxygen or ozone is to be included in the solution

  
treatment or if a rinse aid or fluid

  
of drying must replace the treatment solution, this gas,

  
this liquid or this fluid is admitted by a supply pipe connected in the supply pipe of the treatment solution, upstream of the driving pump.

  
In a second case, the device is supplied with treatment solution from a pressurized supply tank on the one hand, under the action of a gas, in particular air, oxygen or gas. 'ozone contained in this tank and admitted into the latter at

  
through a valve subjected to periodic variations of its passage section to generate the pulses

  
pressure of the treatment solution, and other

  
on the other hand, under the control of another valve subjected to rapid variations in its passage section to generate the pressure oscillations of the solution.

  
If a gas, in particular air, oxygen or ozone is to be included in the treatment solution in the new treatment installation, part of the flow of this gas, normally intended for the storage tank. command, can be used for this purpose. Therefore, part of the fluid which has passed through the control valve generating the pressure pulses of the treatment solution is taken.

  
from the supply pipe to the reservoir, by a branch pipe connected to the supply pipe of this solution downstream of this control valve, to be then included in this solution. If rinse aid or drying fluid is to be substituted

  
to the treatment solution in the new treatment installation, this liquid or this fluid is brought by a supply pipe connected in the supply pipe of this solution, downstream of the reservoir.

  
 <EMI ID = 6.1>

  
treatment, it is preferable to practice with a treatment solution whose flow rate allowed in the

  
pulp chamber by the device is 50 to 200 cc / min.

  
preferably 50 to 100 cc / min. In addition, it is also desirable to employ, in order to control the means generating the pressure pulses of the treatment solution, that is to say the pump or the control valve, a pressure regulator, such as a pressure switch acting alternately on had, on the one hand, when this pressure reaches a value between 1 and 3 kg / cm <2> above, preferably 2 kg / cm, and on the other hand, when this pressure has - lower complexion a value between 0 and

  
1 kg / cm, preferably 0.5 kg / cm. In addition, this pressure regulator can generate pressure pulses with a period between 6 and 20 sec. On the other hand, it

  
It is also useful to use, to control the valve generating the pressure oscillations of the treatment solution, an electronic device known per se

  
such as an astable multivibrator, with unijunction transistor (Rational use of transistors,

  
J.P. Oehmichen, Editions Radio, Paris), and lecturing at

  
 <EMI ID = 7.1>

  
 <EMI ID = 8.1>

  
tions / minute, preferably 80 oscillations / minute.

  
According to the invention, one can also use the new treatment installation and especially the apparatus relating thereto, to inject a fluid or a hardenable paste into the pulp chamber and the canals, after complete cleaning of the dental canals, in order to fill this room and canals. In this case, the fluid or the filling paste passes through the supply line provided for the treatment solution from a supply tank subjected to a gas, in particular air, under pressure. To avoid the inclusion of gas bubbles in this fluid

  
or this paste at the end of the filling of the pulp chamber and the channels, provision is also made for the gas circuit, in particular air, under pressure, supplying the reservoir with fluid or paste comprises a means for setting the free air activated at the end of this filling.

  
Other details and features of the invention will become apparent during the description. and drawings appended hereto which schematically and by way of example show only two embodiments of the invention.

  
- Figure 1 is a sectional elevation of the device equipping the treatment installation according to the invention, the lower part of this device being placed on a tooth to be treated, the two lower and upper parts of said device connecting to the one to the other by the vertical axis "ab".
- Figure 2 is a horizontal section made in the upper part of the device along line II-II of the previous figure.
- Figure 3 is a diagram of a first embodiment of the new treatment installation comprising the aforementioned apparatus. <EMI ID = 9.1> second embodiment of the new treatment installation with the aforementioned device.
- Figure 5 is a diagram illustrating a complementary part of the installation shown in Figure 4,

   allowing the filling of a tooth.
- Figure 6 is a diagram illustrating the evolution of the pressure (on the ordinate) of the treatment solution as a function of time (on the abscissa) in a tooth, in the case where no gas is admitted into the solution of treatment.
- Figure 7 is a diagram illustrating the evolution of the pressure (on the ordinate) of the treatment solution as a function of time (on the abscissa),

  
in a tooth, in the case where a gas is admitted into

  
the solution.

  
In these various figures, the same reference notations designate identical elements.

  
Each installation shown is used to treat channels 1 of a tooth 2 (shown in Figure 1), consisting of roots 2 'and a crown 2 "having a pulp chamber 3 open at the level of the crown 2". The end of the roots or apex is designated by the reference notation 4. The treatment of dental canals 1 consists essentially of cleaning them with a suitable solution, for example an aqueous solution containing 1.5 to 3.75 per thousand, preferably 2 to 2.5 per thousand, by weight of chloramine. To this end, the treatment solution is brought into contact with the contents of the channels 1 and of the pulp chamber 3 consisting of a vasculo-nervous bundle or of a necrotic magma. The action of the treatment solution

  
is both biochemical, by decomposition of the vasculo-nervous bundle or necrotic magma of channels 1 and of chamber 3, and hydraulic, by entrainment of the dissolved residues of this bundle or of this magma. If necessary, the treatment installation can be appropriate and completed to ensure successively the rinsing of the dental canals 1 and of the pulp chamber 3 with a rinsing liquid after cleaning, the drying of these channels 1 and of this chamber 3 by a fluid. drying, after rinsing and filling of said chamber 3 and channels 1 with a fluid or a filling paste, after drying.

  
The treatment installation essentially comprises a treatment apparatus 5 mounted in part above the tooth 2. The apparatus 5 is intended to be mounted hermetically on the dental crown 2 ". The apparatus 5 serves to admit into the chamber. pulp 3 and thereof, in the dental canals 1, essentially the treatment solution and auxiliary rinsing liquid, drying fluid and even filling fluid or paste.

  
In essence, the apparatus 5 is constituted

  
of two interlocking parts conically relative to one another.

  
The first part of the device 5 is a ring 6, the inner faces of which are conical. The ring 6 is advantageously provided with an upper flange 7. As can be seen in FIG. 1, the ring 6 mounted on the dental crown 2 "is engaged in the entrance of the pulp chamber 3. The ring 6

  
is placed on the 2 "dental crown in a

  
waterproof and hermetic, by means of a seal 8 made of a suitable cement.

  
The second part of the device 5 comprises a tip 9 elongated vertically and having its

  
 <EMI ID = 10.1>

  
end 9 is cylindrical and tapped at the top, while the upper portion 12 of the outer face of this end piece 9 is also cylindrical and the remaining lower portion 13 of this same end piece 9 is conical with a taper angle corresponding to that of the ring 6.

  
The end piece 9 is closed in a sealed manner by a head 14 having a threaded lower projection 15 screwed into the threaded part of this end piece 9. Un.

  
seal 16 is provided between the head 14 and the upper face 17 of the end piece 9.

  
After assembly, the nozzle 9 and the head 14 delimit an inner chamber 18 clearly visible at <EMI ID = 11.1> supply pipe 19 through an inlet 20 provided

  
in the side wall of the nozzle 9. On the other hand, the inner chamber 18 has at its lower part

  
distribution or distribution openings 21 passing through the bottom 10 of the nozzle 9. The openings 21 consist of small holes arranged regularly

  
around the vertical axis a-b of the apparatus 5, but these openings 21 can be formed by a single annular opening concentric with this vertical axis a-b.

  
The inner chamber 18 is crossed coaxia &#65533; lement in height by an exhaust tube 22. The lower end of the tube 22. is mounted in a corresponding opening in the bottom 10 of the nozzle 9 and exceeds this bottom 10 below. The upper end of the tube 22

  
is fixed to the head 14 coaxially with an outlet 23, which is drilled in this head 14 and communicates with a return line 24.

  
Instead of being made up of the nozzle 9 and

  
 <EMI ID = 12.1>

  
be in one piece.

  
 <EMI ID = 13.1>

  
mounted in service on the ring 6 with the lower portion of the nozzle 9 fitted conically and hermetically in this ring 6. Consequently, the upper part of the apparatus 5 supplied with treatment solution allows it to be admitted into the pulp chamber 3 and the channels 1 and the exhaust out of these channels 1 and of this chamber 3. The treatment solution supplied through the supply line 19 passes through the apparatus 5 by an intake passage formed successively by the inlet 20, the inner chamber
18 and the distribution or distribution openings

  
21. On the other hand, the treatment solution comes out of channels 1

  
 <EMI ID = 14.1>

  
The installation of the apparatus 5 formed by the tube 22 and the outlet 23 to be discharged goes through the return pipe 24.

  
In the first embodiment illustrated in Figure 3, the apparatus 5 is supplied with treatment solution from a supply tank 25. The treatment solution is withdrawn from the tank 25 by a motive pump 26 through a supply pipe 27. Preferably, the pump 26 comprises, in a metal casing, a flexible pipe for passing the treatment solution and rotating rollers successively cooperating with this flexible pipe to temporarily reduce its section only during their advancement. against this pipe thus crushed on the casing and to thus convey the treatment solution there.

  
In the case shown in Figure 3,

  
the supply pipe 27 is equipped with a three-way mixing valve 28 allowing the connection of a lateral pipe 29 opening into the open air.

  
During its rotation, the pump 26 alternately sucks the treatment solution and the air and thus conveys this solution containing air bubbles, through the supply pipe 19 ending in

  
 <EMI ID = 15.1>

  
indicates the pressure of the treatment solution,

  
while a pressure regulator, such as a pressure switch
31 influenced by this pressure, conditions the operation of the pump 26. In fact, the pressure switch 31 acts on the pump 26 between two limit values of the pressure presented by the treatment solution in

  
the supply line 19. When this pressure reaches the upper limit of the order of 1 to 3 kg / cm,

  
 <EMI ID = 16.1>

  
triggering of the motor unit of the pump 26 and

  
so stop it. This then results in a fall

  
 <EMI ID = 17.1>

  
supply pick 19. When the pressure in question then reaches the lower limit of the order of 0 to

  
 <EMI ID = 18.1>

  
re-engages the motor member of the pump 26 which starts up again. Therefore, the pressure of the solution

  
treatment goes up in the supply line 19. This then happens alternately, so that

  
the pressure switch 31 associated with the pump 26 generates regular periodic pulses of the pressure of the treatment solution passing through the supply line 19 and supplying the device 5, these pulses having a low frequency and a long period of the order of 6 to 20 sec.

  
Downstream of the manometer connections 30

  
and the pressure switch 31, the supply line 19

  
is provided with a two-way control valve 32.

  
The passage section of the control valve 32 varies rapidly between two limit values, because the shutter of this valve 32 is controlled by a vibratory electronic system 33 known per se. In this way,

  
the control valve 32 creates in the circuit of the treatment solution downstream of the pump 26, alternating constrictions and enlargements of substantially greater frequencies than those of the pulses due to the movement of the pump 26, these higher frequencies being 0.6 to 2.5 hertz, preferably 1.33 hertz corresponding to 40 to 160 oscillations / minute, preferably 80 oscillations / minute. From this

  
In fact, the flow of the treatment solution which passes through the supply line 19 beyond the control valve 32 and which enters the apparatus 5 is subjected, on the one hand, to periodic pulses of low frequency pressure and long period, due to the pump 26, and on the other hand, to high frequency and short period pressure oscillations, due to the control valve 32. It should be noted that the aforementioned mixing valve 28 can also be controlled by the electronic system 33 so as to include air bubbles in the solution. In this case, it is also possible to pass again from the valve 32, since the inclusion of the air bubbles in the solution has the effect of itself causing the pressure oscillations of high frequency and of short period in the solution to the inside the tooth.

  
The treatment solution thus doubly stressed under pressure is injected into the pulp chamber 3 and the channels 1 by the apparatus 5 at a rate of 50 to 200 cc / m.in, preferably 50 to 100 cc / min and circulates vigorously and efficiently in this chamber 3 in such a way as to penetrate into the dental canals 1 and to act there chemically and hydraulically before coming out, bringing with it through the same apparatus, the dissolved residues.

  
In the event that rinse aid or drying fluid is used after cleaning the

  
the pulp chamber 3 and the dental canals 1, the treatment installation comprises a supply reservoir for this liquid or this fluid similar to the aforementioned reservoir 25. Then the pump normally conveys the flushing liquid or drying fluid

  
through the supply lines 27 and 19 and the apparatus 5, into the pulp chamber 3 and the channels 1 where this liquid can be distributed and moved in the same way as the solution of this treatment.

  
In the second embodiment illustrated in Figure 4, the apparatus is supplied with treatment solution from the supply tank 25 which is subjected to a determined gas pressure instead of to atmospheric pressure as in the first example. It is this gas pressure of the reservoir 25 which creates the driving force for conveying the treatment solution up to the apparatus 5.

  
The gas pressure acting in the supply tank 25 is produced by a compressed gas, in practice by compressed air, emanating from a supply source 34 through a supply line 35. The compressed air and filtered out

  
of the source 34 is first relaxed in a regulator 36 equipped with a pressure gauge 37 to a pressure of 5 kg /

  
 <EMI ID = 19.1>

  
regulated by passing through an adjustable speed regulator 38 consisting essentially of a throttling of the passage.variable section adequately braking this flow. At the outlet of regulator 38, the air flow

  
passes through a three-way control valve 39, the third way being vented through an independent pipe 40. After passing through the control valve 39, the air flow freely passes through a second speed regulator 41 similar to the previous one, the function of which will be described later. Then, the air flow is brought into a closed enclosure 42. Between the second speed regulator 41 and the enclosure
42, a pressure regulator, such as a pressure switch 31, is connected to the supply line 35 of the compressed air.

  
In a first step, the control valve 39 is opened so that the compressed air from the speed regulator 38 can pass freely through the speed regulator 41,

  
which has the effect of increasing the pressure

  
in the chamber 42. The pressure rise time is regulated by the speed regulator 38. The pressure switch 31 controls the shutter of the control valve 39 when the pressure reaches a predetermined maximum value so as to put the pipe 35 in communication with the free air through line 40. At this time, the pressure decreases in line 35 and compressed air flows through speed regulator 41 in the opposite direction to that in which it circulated during the rise in pressure and thus escapes through the pipe. te 40 in the open air, which generates a pressure drop, the duration of which is regulated by the speed regulator 41. As in the first example, the pressure

  
sostat 31 re-engages the shutter of the control valve 39 at the moment when the pressure reaches a lower limit value in the supply line 35. In this way, the chamber 42 contains a volume of constantly subjected air. at low frequency and long period pressure alternations. Such pressure changes therefore exist in the supply tank 25.

  
The air flow at variable alternating pressure, conveyed in the supply line 35, is divided into two fractions. The first fraction of the air flow is conveyed by a branch line 43 through a two-way control valve 44. On the other hand, the second fraction of the air flow is intended for the enclosure 42 and the supply tank 25. This second fraction of the air flow allows the sending of a flow of treatment solution, through the supply line 19 connecting this reservoir 25 to the apparatus 5 at pressures varying as a function of the aforementioned pulses. For its part, the branch line 43 opens into the supply line 19 downstream of a two-way control valve 45 fitted to this line 19.

   The control valves 44 and 45 are controlled alternately by the electronic vibratory system 33 known per se to undergo there rapid variations in their passage section making it possible to generate pressure oscillations of high frequency and of short period, in the flow rate of

  
treatment solution passing through the supply line 19. In this way, before it is admitted into the device 5, the inclusion of compressed air in the treatment solution produced at the junction of the lines 43 and 19 forms a solution whose Pressure is subject not only to periodic pulses of low frequency and long period but also to high frequency and short period oscillations. Once again, it is thanks to this combination of pulses and pressure oscillations that the treatment solution introduced into the pulp chamber 3 and the channels 1 by the apparatus 5 at a rate of 50 to 200 cc / min, preferably 50 to 100 cc / min,

  
can act vigorously and effectively even in dental canals 1, as in the first example.

  
In the event that a rinse aid or

  
a drying fluid is used after cleaning, the treatment installation comprises a supply reservoir for this liquid or this fluid which can functionally be substituted for the supply reservoir 25.

  
Figure 5 shows a complementary part of the installation shown schematically in Figure 4, making it possible to fill the pulp chamber 3 and the channels 1 using a fluid or a filling paste after cleaning, rinsing and drying of these channels 1 and this chamber 3.

  
For this purpose, the treatment installation comprises a supply tank 46 containing a suitable sealing fluid or paste, which can be gradually hardened. An epoxy resin can be used, for example, as the filling fluid.

  
The supply tank 46 is connected to the supply line 19 which extends from the supply tank 25 to the apparatus 5, the connection being made downstream of the junction of the inlets for the treatment solution and compressed air.

  
The movement of the fluid or paste from the supply tank 46, through the supply line 19 and through the inlet passage of the apparatus 5 is produced by the action of pressurized air admitted into the chamber. upper part of this re-

  
 <EMI ID = 20.1>

  
ration. In the example chosen, the air creating the driving pressure for conveying the fluid or the sealing paste is taken from the above-mentioned pipe 19, the control valve 45 being closed.

  
At the end of the filling of the pulp chamber 3 and of the channels 1, the pressurized air circuit is temporarily vented to prevent the introduction of air into the device 5 and tooth 2, at the end operation, when the tank 46 is almost empty. For this purpose, there is provided a lateral pipe 47 connected to the pipe 19 and terminating

  
 <EMI ID = 21.1>

  
control 48 maintained closed during most of the filling operation but open at the end of this operation.

  
A comparison of pressure curves

  
Figures 6 and 7 show the appreciable influence of the inclusion of air bubbles in the treatment solution (Figure 7) on the high frequency and short period oscillations of the pressure of this solution.

  
It is obvious that the invention is not exclusively limited to the embodiments shown and that many modifications can be made in the form, the arrangement and the constitution of some of the elements involved in its realization, provided that these modifications do not not contradict the purpose of each of the following claims.

CLAIMS

  
*. Canal treatment plant

  
root of a tooth whose crown has

  
a previously opened pulp chamber in which the ducts end, characterized in that

  
that it comprises a device (5) which can be hermetically adapted to the crown (2 ") of the tooth (2) and ensuring

  
in the pulp chamber (3) and the channels (1) of

  
this tooth (2), the circulation of a solution of

  
treatment mainly acting on the package

  
vasculo-nervous or necrotic magma from the tooth,

  
the pressure of the treatment solution being subjected to periodic pulses combined with

  
significantly greater frequency oscillations,

  
in the pulp chamber (3) and the channels (1).

  
2. Canal treatment facility


    

Claims (1)

dentaires selon la revendication 1, caractérisée en dental devices according to claim 1, characterized in ce qu'elle comporte un moyen (28,29) d'inclusion what it includes a means (28,29) of inclusion d'un gaz, en particulier d'air, d'oxygène ou d'ozone, a gas, in particular air, oxygen or ozone, dans la solution de traitement avant l'admission de <EMI ID=22.1> in the treatment solution before admission of <EMI ID = 22.1> <EMI ID=23.1> <EMI ID = 23.1> 3. Installation de traitement de canaux 3. Canal treatment facility dentaires selon l'une ou l'autre des revendications 1 dental devices according to either of claims 1 et 2, caractérisée en ce qu'elle comporte un moyen and 2, characterized in that it comprises a means permettant la circulation dans la dent d'un liquide allowing circulation in the tooth of a liquid de rinçage ou d'un fluide de séchage. rinse aid or drying fluid. 4. Installation de traitement de canaux 4. Canal treatment facility dentaires selon l'une ou l'autre des revendications 1 dental devices according to either of claims 1 à 3, caractérisée en ce que l'appareil (5) comprend essentiellement un embout (9)comportant une partie to 3, characterized in that the device (5) essentially comprises a nozzle (9) comprising a part <EMI ID=24.1> <EMI ID = 24.1> sage également conique d'une bague (6) montable sur la couronne dentaire (2"), l'embout (9) présentant also conical wise of a ring (6) mountable on the dental crown (2 "), the tip (9) having un passage d'admission (13,20,21) de la solution de traitement vers la chambre pulpaire (3) et les ca- an inlet passage (13,20,21) of the treatment solution to the pulp chamber (3) and the cells naux (1) et un passage d'échappement (22,23) de cette solution hors de ces canaux (1) et de cette chambre (3). naux (1) and an exhaust passage (22,23) of this solution out of these channels (1) and of this chamber (3). 5. Installation de traitement de canaux dentaires suivant la revendication 4, caractérisée 5. Installation for treating dental canals according to claim 4, characterized en ce que le passage d'admission (18,20,21) de la in that the admission passage (18,20,21) of the solution de traitement dans l'embout (9) présente une treatment solution in the nozzle (9) has a <EMI ID=25.1> <EMI ID = 25.1> née (19) de cette solution et communiquant avec la born (19) of this solution and communicating with the chambre pulpaire (3) et les canaux (1) par au moins pulp chamber (3) and canals (1) by at least une ouverture de distribution ou de répartition (21) de la solution de traitement vers cette chambre (3) et ces canaux (1), tandis que le passage d'échappe- ment de la solution de traitement dans l'embout (9) an opening for distributing or distributing (21) the treatment solution to this chamber (3) and these channels (1), while the exhaust passage for the treatment solution in the nozzle (9) <EMI ID=26.1> <EMI ID = 26.1> duite de retour (24) de cette solution. return pick (24) of this solution. 6. Installation de traitement de canaux dentaires selon la revendication 5, caractérisée en ce que l'embout (9) est fermé de manière étanche par 6. Installation for treating dental canals according to claim 5, characterized in that the end piece (9) is sealed by une tête (14), l'embout (9) et la tête (14) délimitant a head (14), the end piece (9) and the head (14) delimiting la chambre intérieure (18), la paroi latérale de the inner chamber (18), the side wall of l'embout (9) comportant une entrée (20) de la solution the nozzle (9) comprising an inlet (20) for the solution de traitement dans la chambre intérieure (16) et étant usinée coniquement sur la partie (13) de sa face extérieure opposée à la tête (14), tandis que le fond (10) de l'embout (9) présente l'ouverture de distribution ou de répartition (21) de cette solution, ainsi qu'un orifice pour le tube d'échappement (22), lequel s'étend à travers la chambre intérieure (18) et est fixé à la tête (14), au droit d'une sortie (23) de treatment in the inner chamber (16) and being machined conically on the part (13) of its outer face opposite the head (14), while the bottom (10) of the nozzle (9) has the opening of distribution or distribution (21) of this solution, as well as an orifice for the exhaust tube (22), which extends through the inner chamber (18) and is fixed to the head (14), to the right an outlet (23) of la solution de traitement, prévue dans cette tête (14). the treatment solution provided in this head (14). 7. Installation de traitement de canaux dentaires selon l'une ou l'autre des revendications 7. Installation for treating dental canals according to one or the other of the claims 1 à 6, caractérisée en ce que l'appareil (5) est alimenté en solution de traitement, à partir d'un réservoir d'alimentation (25), sous l'action d'une pompe motrice (26) soumise à des arrêts ou des ralentissements périodiques pour engendrer les impulsions de pression de la solution de traitement. 1 to 6, characterized in that the apparatus (5) is supplied with treatment solution, from a supply tank (25), under the action of a motor pump (26) subjected to stops or periodic decelerations to generate the pressure pulses of the treatment solution. 8. Installation de traitement de canaux suivant la revendication 7, caractérisée en ce qu'elle comprend en outre au moins une valve (32) soumise à des variations rapides de sa section de passage pour engendrer les oscillations de pression de la solution de traitement. 8. Channel treatment installation according to claim 7, characterized in that it further comprises at least one valve (32) subjected to rapid variations of its passage section to generate the pressure oscillations of the treatment solution. 9. Installation de traitement de canaux dentaires selon la revendication 7, caractérisée en 9. Installation for treating dental canals according to claim 7, characterized in ce que la pompe motrice (26) comprend dans un carter, un tuyau flexible de passage du débit de la solution de traitement et des galets rotatifs coopérant successivement avec le tuyau flexible pour en réduire temporairement la section uniquement lors de leur avancement contre ce tuyau ainsi écrasé par le carter et pour y véhiculer ainsi la solution de traitement. 10. Installation de traitement de canaux dentaires selon les revendications 2 et 7, 8 ou 9, caractérisée en ce que le gaz, en particulier l'air, l'oxygène ou l'ozone inclus dans la solution de traitement est admis par une conduite d'amenée (29) branchée dans la conduite d'alimentation (27) de la solution de traitement, en amont de la pompe motri- what the motive pump (26) comprises in a housing, a flexible pipe for passing the flow of the treatment solution and rotating rollers successively cooperating with the flexible pipe to temporarily reduce its section only when they advance against this pipe as well crushed by the casing and thus to convey the treatment solution there. 10. Installation for treating dental canals according to claims 2 and 7, 8 or 9, characterized in that the gas, in particular air, oxygen or ozone included in the treatment solution is admitted through a pipe supply (29) connected in the supply line (27) of the treatment solution, upstream of the motor pump <EMI ID=27.1> <EMI ID = 27.1> 11. Installation de traitement de canaux dentaires selon les revendications 3 et 7, 8, 9 ou 11. Installation for treating dental canals according to claims 3 and 7, 8, 9 or <EMI ID=28.1> <EMI ID = 28.1> le fluide de séchage est substitué à la solution de traitement par une conduite d'amenée branchée dans la conduite d'alimentation (27) de cette solution, en amont de la pompe motrice (26). the drying fluid is substituted for the treatment solution by a supply pipe connected to the supply pipe (27) of this solution, upstream of the driving pump (26). 12. Installation de traitement de canaux dentaires selon l'une ou l'autre des revendications 12. Installation for treating dental canals according to one or other of the claims 1 à 6, caractérisée en ce que l'appareil (5) est alimenté en solution de traitement à partir d'un réservoir d'alimentation (25) sous pression d'une part, sous l'action d'un gaz, en particulier d'air, contenu dans ce réservoir (25) et admis dans ce dernier (25) à travers une valve de contrôle (39) soumise à des variations périodiques de sa section de passage pour engendrer les impulsions de pression du débit de la solution de traitement, et d'autre part, sous le contrôle d'une autre valve de contrôle (45) soumise à des variations rapides de sa section de passage pour engendrer les oscillations de pression du débit de cette solution. 13. 1 to 6, characterized in that the apparatus (5) is supplied with treatment solution from a supply tank (25) under pressure on the one hand, under the action of a gas, in particular air, contained in this reservoir (25) and admitted into the latter (25) through a control valve (39) subjected to periodic variations of its passage section to generate the pressure pulses of the flow of the solution of treatment, and on the other hand, under the control of another control valve (45) subjected to rapid variations in its passage section to generate pressure oscillations of the flow rate of this solution. 13. Installation de traitement de canaux dentaires selon la revendication 12, caractérisée en ce que, lors de l'augmentation de pression, la vitesse du débit de gaz admis dans le réservoir d'alimentation (25) est régularisée, par exemple par un étranglement (38) en amont de la valve de contrôle (39). Installation for treating dental canals according to Claim 12, characterized in that, during the increase in pressure, the speed of the gas flow admitted into the supply reservoir (25) is regulated, for example by a constriction (38 ) upstream of the control valve (39). <EMI ID=29.1> <EMI ID = 29.1> dentaires suivant la revendication 12, caractérisée en ce que la vitesse du débit de gaz lors de la chute de pression dans le réservoir d'alimentation (25) est régularisée par exemple par un étranglement (4t) disposé entre le réservoir (25) et la valve de contrôle (39). dental devices according to Claim 12, characterized in that the speed of the gas flow during the pressure drop in the supply tank (25) is regulated, for example by a constriction (4t) arranged between the tank (25) and the control valve (39). 15. Installation de traitement de canaux 15. Canal treatment plant <EMI ID=30.1> <EMI ID = 30.1> <EMI ID=31.1> <EMI ID = 31.1> impulsions de pression de la solution de traitement est prélevée de la conduite d'alimentation (35) au réservoir d'alimentation (25) par une conduite dérivée pressure pulses of the treatment solution is taken from the supply line (35) to the supply tank (25) through a branch line (43) branchée sur cette conduite d'alimentation (35), en aval de cette valve de contrôle (39), en sorte d'être incluse dans cette solution. (43) connected to this supply line (35), downstream of this control valve (39), so as to be included in this solution. 16. Installation de traitement de canaux dentaires selon les revendications 3 et 12, 13, 14 ou 15, caractérisée en ce qu'elle comporte des moyens pour substituer un liquide de rinçage ou un. fluide de séchage à la solution de traitement. 17. Installation de traitement de canaux dentaires selon l'une ou l'autre des revendications 1 à 16, caractérisée en ce que la pompe (26) ou 16. Installation for treating dental canals according to claims 3 and 12, 13, 14 or 15, characterized in that it comprises means for replacing a rinsing liquid or a. drying fluid to the treatment solution. 17. Installation for treating dental canals according to one or the other of claims 1 to 16, characterized in that the pump (26) or les moyens pneumatiques (34, 38, 39, 41) débitent la solution de traitement dans la chambre pulpaire the pneumatic means (34, 38, 39, 41) deliver the treatment solution into the pulp chamber (3) et les canaux (1) à raison de 50 à 200 cc/min., de préférence 50 à 100 cc/min. (3) and the channels (1) at a rate of 50 to 200 cc / min., Preferably 50 to 100 cc / min. 18. Installation de traitement de canaux dentaires selon la revendication 17, caractérisée 18. Installation for treating dental canals according to claim 17, characterized en ce que les moyens engendrant les impulsions de pression de la solution de traitement, c'est-à-dire la pompe (26) ou la valve de contrôle (39), sont commandés par un régulateur de pression (31 ) agissant d'une part, lorsque cette pression atteint supérieurement une valeur comprise entre 1 et 3 kg/cm<2>, de in that the means generating the pressure pulses of the treatment solution, that is to say the pump (26) or the control valve (39), are controlled by a pressure regulator (31) acting as a on the one hand, when this pressure reaches a value between 1 and 3 kg / cm <2> above, of préférence 2 kg/cm<2>, et.d'autre part, lorsque cette pression atteint inférieurement une valeur comprise entre 0 et 1 kg/cm<2>, de préférence 0,5 kg/cm<2>. preferably 2 kg / cm <2>, and secondly, when this pressure reaches below a value between 0 and 1 kg / cm <2>, preferably 0.5 kg / cm <2>. 19. Installation de traitement de canaux dentaires selon la revendication 18, caractérisée en 19. Installation for treating dental canals according to claim 18, characterized in <EMI ID=32.1> <EMI ID = 32.1> impulsions de pression ayant une période comprise entre 6 et 20 sec. pressure pulses with a period between 6 and 20 sec. 20. Installation de traitement de canaux dentaires selon la revendication 19, caractérisée en ce que la valve de contrôle (32 ou 44 et/ou 45) engendrant les oscillations de pression de la solution de traitement est commandée par un appareillage électronique (33) connu en soi et conférant à ces oscil-lations des fréquences de 0,6 à 2,5 hertz, de préférence 1,33 hertz correspondant à 40 à 160 oscillations/minute, de préférence 80 oscillations/minute. 20. Installation for treating dental canals according to claim 19, characterized in that the control valve (32 or 44 and / or 45) generating the pressure oscillations of the treatment solution is controlled by a known electronic device (33). per se and giving these oscillations frequencies of 0.6 to 2.5 hertz, preferably 1.33 hertz corresponding to 40 to 160 oscillations / minute, preferably 80 oscillations / minute. 21. Installation de traitement de canaux dentaires selon l'une ou l'autre des revendications 1 à 20, caractérisée en ce que l'appareil (5) permet d'introduire une pâte ou un fluide de remplissage durcissable dans la chambre pulpaire (3) et les canaux (1) pour le remplissage de cette chambre (3) et de ces canaux (1) après leur nettoyage. 21. Installation for treating dental canals according to one or the other of claims 1 to 20, characterized in that the apparatus (5) allows a paste or a hardenable filling fluid to be introduced into the pulp chamber (3). ) and the channels (1) for filling this chamber (3) and these channels (1) after cleaning. 22. Installation de traitement de canaux dentaires selon la revendication 21, caractérisée en ce que le fluide ou la pâte de remplissage traverse 22. Installation for treating dental canals according to claim 21, characterized in that the fluid or the filling paste passes through <EMI ID=33.1> <EMI ID = 33.1> ment à part.lr d'un réservoir d'alimentation (46)sous pression. ment from a supply tank (46) under pressure. 23. Installation de traitement de canaux dentaires selon la revendication 21, caractérisée en 23. Installation for treating dental canals according to claim 21, characterized in ce que le circuit de gaz, en particulier d'air, sous pression, alimentant le réservoir (46) du fluide ou that the gas circuit, in particular air, under pressure, supplying the reservoir (46) with the fluid or de la pâte de remplissage comporte un moyen (47,48) of the filling paste has a means (47,48) de mise à l'air libre actionné en fin de remplissage vent actuated at the end of filling de la chambre pulpaire (3) et des canaux (1). of the pulp chamber (3) and the channels (1). 24. Installation de traitement de canaux dentaires en substance telle que décrite ci-avant en référence aux dessins annexés. 24. Installation for treating dental canals in substance as described above with reference to the accompanying drawings.
BE160875A 1975-10-13 1975-10-13 PROCEDURE FOR CLEANING, SCHAGEING AND FILLING HAIR TUBES OR OTHER CONDUITS CLOSED TO ONE OF THEIR ENDS AND END DIAMETER BE834432R (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE160875A BE834432R (en) 1975-10-13 1975-10-13 PROCEDURE FOR CLEANING, SCHAGEING AND FILLING HAIR TUBES OR OTHER CONDUITS CLOSED TO ONE OF THEIR ENDS AND END DIAMETER

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE160875A BE834432R (en) 1975-10-13 1975-10-13 PROCEDURE FOR CLEANING, SCHAGEING AND FILLING HAIR TUBES OR OTHER CONDUITS CLOSED TO ONE OF THEIR ENDS AND END DIAMETER
BE834432 1975-10-13

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE834432R true BE834432R (en) 1976-02-02

Family

ID=25648890

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE160875A BE834432R (en) 1975-10-13 1975-10-13 PROCEDURE FOR CLEANING, SCHAGEING AND FILLING HAIR TUBES OR OTHER CONDUITS CLOSED TO ONE OF THEIR ENDS AND END DIAMETER

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE834432R (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2000054694A1 (en) * 1999-03-12 2000-09-21 Meditecnic Inc Device for sealing the pulp cavity in a devitalized tooth

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2000054694A1 (en) * 1999-03-12 2000-09-21 Meditecnic Inc Device for sealing the pulp cavity in a devitalized tooth
US6386871B1 (en) 1999-03-12 2002-05-14 Jordi Rossell Device for sealing the pulp cavity in a devitalized tooth

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1076855A (en) Device for root canal therapy
EP0538200B1 (en) Apparatus for dental root filling by means of a vacuum
EP0299919A1 (en) Equipment for treating dental roots
EP0521119B1 (en) Cavity cleaning apparatus
EP0399939B1 (en) Dental hand piece
JP5072262B2 (en) Endodontic treatment with simultaneous removal of thaw and acoustically defeated tissue
EP0062944B1 (en) Apparatsu for producing fresh water from sea water by means of reverse osmosis
EP0315661A1 (en) Liquid-injection instrument without needle, in particular for use in dentistry
FR2960415A1 (en) GENERATOR OF HIGH PRESSURE PULSES OF A LIQUID FOR MEDICAL AND SURGICAL APPLICATIONS
FR2915671A1 (en) ULTRASONIC INSERT FOR SINUSIAN MEMBRANE LIFTING
EP1594634A1 (en) Device for cleaning a smooth-walled tube
EP0706348B1 (en) Surgical instrument, in particular for dental surgery
EP1942825B1 (en) Device for preparing and filling a tooth endodontic cavity
EP0369889A1 (en) Blood flow stimulator
EP0883731B1 (en) Core sampler
BE834432R (en) PROCEDURE FOR CLEANING, SCHAGEING AND FILLING HAIR TUBES OR OTHER CONDUITS CLOSED TO ONE OF THEIR ENDS AND END DIAMETER
FR2581857A1 (en) DENTAL TERMINAL SYSTEM AND METHOD FOR RESTORING DEVITALIZED TOOTHING
FR2500570A1 (en) METHOD OF CURING FLOOD TUBES IN THE SOIL WHEN SETTING THEM WITHOUT TRUNK HOLES AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
WO2024110417A1 (en) Device for cleaning and disinfecting dynamic instrument holders
WO1998032352A1 (en) Prosthetic bonding method and device for restoring or modifying a natural nail
BE841657A (en) METHOD AND APPARATUS FOR MEDICAL OR SIMILAR TREATMENT
FR2533820A1 (en) Method for the preparation of a dental filling product, apparatus and spatula for carrying out this method
FR2529076A1 (en) DEVICE FOR THE THERAPEUTIC TREATMENT AND STIMULATOR, COMBINED, GENCIVES
SU354065A1 (en) UNION] ttsh ^^^^ f &#39;^&#39; SCHSHDIUU ^ &#34;^ &#39;^ - ^^„ J
FR2466236A1 (en) Irrigation of tooth root canal during drilling - uses tube in handpiece housing to produce jet of irrigating liq. in direction parallel to axis of drill bit

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: S.A. MEDITEC

Effective date: 19891031