BE715744A - - Google Patents

Info

Publication number
BE715744A
BE715744A BE715744DA BE715744A BE 715744 A BE715744 A BE 715744A BE 715744D A BE715744D A BE 715744DA BE 715744 A BE715744 A BE 715744A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
instrument
intermediate support
support
tower
tractor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE715744A publication Critical patent/BE715744A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01DHARVESTING; MOWING
    • A01D78/00Haymakers with tines moving with respect to the machine
    • A01D78/06Haymakers with tines moving with respect to the machine with tine-carrying endless chains or belts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01DHARVESTING; MOWING
    • A01D67/00Undercarriages or frames specially adapted for harvesters or mowers; Mechanisms for adjusting the frame; Platforms
    • A01D67/005Arrangements of coupling devices

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif portant pour instrument à courroie ratisseuse ou instru- ment aratoire analogue monté sur le système hydraulique de   tracte= ,   agricoles. 



   L'invention a pour objet un dispositif portant pour instrument à.courroie ratisseuse ou instrument aratoire analogue monté sur le système hydraulique de tracteurs agricoles, ce dis- positif étant constitué par une tour porteuse pouvant être accoù- plée aux bielles d'attelage inférieures et à la bielle d'attelage supérieure du système hydraulique. 



   Dans les dispositifs portants de ce genre actuelle- ment connus, la tour porteuse constitue une partie accessoire de l'instrument à courroie ratisseuse ou de l'instrument aratoire équivalent, par l'intermédiaire de laquelle cet instrument peut 
 EMI1.1 
 +.""Q. rnf'\"""'6 'M-f-m-4- t - -- 1 - - 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tracteur, sur son système   hydraulique.   Afin que l'instrument puisse effectuer des Eouvements de pivotement dans un plan   verti-   cal perpendiculaire au sens de déplacement du tracteur.en vue de s'adapter au sol, la tour porteuse peut couiporter un tourillon horizontal prévu dans le sens du déplacement   du   tracteur, touril- .lon sur lequel est   mozxtëe   une douille de l'instrument. 



   Il est également   connu   de prevoir les instruments à courroie   transporteuse'ou   autres décales latéralement à l'arrière du tracteur de façon qu'ils travaillent à côté ou à l'extérieur de la vuie suivie par celui-ci. Il est ainsi évité que le trac- teur roule sur. les produits qui se trouvent au sol et doivent être traités par l'instrument avant que ce traitement n'aft eu lieu, et il est évite que le tracteur appuie sur le sol. Cette suspen- sion latérale connue est jusqu'à présent réalisée de la manière suivante: l'instrument est attelé au moyen d'une barre d'attela- ge qui lui est propre à la barre d'attelage du tracteur, une liai- son oblique entre les deux barres d'attelage   assurant,pendant   le travail le Maintien de l'instrument dans la position voulue par rapport au tracteur. 



   Comparé au dispositif connu   Initialement   cité, le dispositif portant conforme à l'invention se caractérise en ce   qu'il,     comporte   un support intermédiaire en substance   Horizontale   se présentant comme une flèche latérale, qui est prévu,en vue de la suspension latérale,entre la tour porteuse et un point do fonction de l'instrument et qui, en vue du maintien de la position de l'instrument par rapport au tracteur, peut être réglé et bloqué dans sa position par rapport à la tour porteuse.

   Cette réalisation conforme à l'invention offre la possibilité de Brou- ter des instruments à courroie ratisseuse ou instruments ara- toires analogues dans une position de décalage latéral sur le système hydraulique de tracteurs et de maintenir d'une part   l'ins-     trument   en position de travail à côté de la voie suivie par le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tracteur et d'autre part dans une position de transport, dans les limites de cette voie. 



   Suivant une autre caractéristique de   l'invention,la   tour porteuse et l'instrument présentent des points de jonction per- mettant un accouplement réciproque direct, tandis que le support intermédiaire se présente sous la forme d'un élément de construc- tion amovible distinct présentant des points de fonction tant sur la tour porteuse que sur l'instrument. Dans ce cas de mon- tage de l'instrument sur le système hydraulique du tracteur,cet agencement permet tant le montage de l'instrument à la partie médiane postérieure du tracteur que le montage dans une position de décalage vars l'un ou l'autre côté.

   Le support intermédiaire comporte avantageusement deux éléments de support reliés l'un ¯ à l'autre par un pivot à axe verticale les deux éléments de sup- port pouvant être bloqués l'un par rapport à l'autre dans une position d'extension dans laquelle leurs axes sont parallèles comme,dans une position coudée, dans laquelle leurs axes sont approximativement perpendiculaires. Ceci permet un transport de l'instrument dans les limites de la largeur de la voie du trac- teur lorsque le support intermédiaire est intercalé.      



   Pour permettre le-transport de l'instrument à   l'état   rele- vé dans les limites de la largeur du tracteur, le support inter-   médiaire   peut également attaquer la tour porteuse par un pivot à axe vertical et peut être bloqué par rapport à la tour au. moyen d'une bielle oblique mobile. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention encore,, le support intermédiaire est relié à   l'instrumenta   de même qu'à la tour porteuse, par des pivots à axes verticaux et peut être bloqué au moins dans ses positions de pivotement extrêmes, tant par rapport à la tour porteuse que par rapport à   l'instrument.   



   Le point de jonction du support intermédiaire peut se trouver au milieu de l'instrument ou être décalé par rapport à ce milieu. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le support intermédiaire peut être un élément profila uni- que mais il peut, selon l'invention, être formé de deux bielles parallèles dont l'une ou l'autre, selon la position de pivote- ment,peut être bloquée par rapport à la tour porteuse à l'in- tervention d'un élément intermédiaire. 



   Dans une forme d'exécution particulièrement appropriée aux dispositifs à courroie ratisseuse dont la direction de tra- vail est perpendiculaire au sens de déplacement du tracteur, le support intermédiaire se présente sous la forme d'une flèche sup- portant l'instrument et il attaque celui-ci à sa partie supérieure, en un point de jonction médian, autour duquel l'instrument peut pivoter sur   1800   et être bloqué dans sa position de pivotement. 



  Dans ce cas, 1-'instrument est avantageusement pourvu de deux pai- res de roues d'appui qui sont   prévues à.   ses côtés opposés et que l'on peut faire pivoter alternativement de façon qu'ils soient ou non en engagement avec le sol. 



   Afin que, dans le cas d'un dispositif porteur conforme à l'invention, l'instrument puisse effectuer les mouvements   ini-   tialement cités, pour s'adapter au sol, dans un plan vertical perpendiculaire au sens de déplacement du tracteur, le support intermédiaire peut être pourvu d'une articulation à axe horizon- tal parallèle à ce sens de déplacement et comporter un disposi- tif d'arrêt ou de blocage permettant ou bloquant les mouvements de pivotement. Dans une forme d'exécution différente, le support intermédiaire peut être accouplé à   l'instrument   par une articula- tion intermédiaire à axe horizontal parallèle au sens de déplace- ment du tracteur et comporter un dispositif de blocage permettant ou bloquant les mouvements de pivotement de l'instrument autour de   l'articulation   intermédiaire. 



   D'autres caractéristiques et avantages de l'invention res- sortiront de la description de quelques exemples de réalisation donnée ci-après avec référence aux dessins annexés, dans lesquels: 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 la Fig. 1 est une vue en plan   schématique   d'un disposi- tif à courroie   ratisseuse   avec dispositif portant conforme à l'invention, l'instrument étant accouplé directement à la tour porteuse: la Fig.2 est une vue en plan d'un support intermédiaire constituant un élément distincte la Fig.3 est une vue   de' côté   du support représenté à la 
Fig. 2;

   la   Fig.4   est une vue en plan,analogue à celle de la   Fig.l   et   simplifiée,représentant   l'instrument accouplé   à   la tour   por-   teuse par le support intermédiaire en vue de son décalage laté- ral; la   Fig.5   est une vue en plan, analogue à celle de la Fig.4,représentant l'instrument et le dispositif' portant en po- sition de transport;

   les Fig.6 et 7 sont des vues en plan,analoguesà celles des Figs.4 et 5,représentant une variante d'exécution du dispositif portant conforme à   l'invention;   les   Fig.8 à     10   sont des vues en plan,,analogues à celles des Fig. 6 et 7, représentant une   troisième   forme d'exécution du dis- positif portant conforme à le'invention dans différentes positions de travail; la Fig.11 est une vue en plan,analogues à celles des figures précédentes, représentant une quatrième forme   d'exécu-   tion du dispositif portant conforme à l'invention;

   les Fig. 12 et 13 sont des vues en plan,analogues à celles des   Fig.,   et 5.,représentant une cinquième forme d'exécution du dispositif portant conforme à   l'invention;   la Fig.14 est une vue de côté du dispositif représenté aux   Fig.12   et   13 ,  et les Fig.15 et 16 sont des vues en plan, analogues à celles des Fig.   4   et 5,représentant une sixième forme d'exécution du 

 <Desc/Clms Page number 6> 

      dispositif portant conforme à l'invention. 



   Dans l'exemple d'exécution illustre par les Figs. 1   à   5,   1   désigne dans son ensemble l'instrument aratoire,   qui   se présente sous la forme d'un dispositif   à   courroie ratisseuse. 



  Les dispositifs à courroie ratisseuse de ce genre sont connus et il n'est donc pas nécessaire de les décrire ici. La flèche 2 indique le sens de travail de l'instrument, tandis que la flèche 3 indique le sens de déplacement du tracteur. Comme l'in-   dique   la Fig.   1,   l'instrument 1 est porté à la partie postérieure   Badiane.du   tracteur, non représenté, par une tour porteuse   4,   qui présente des points de jonction 5 pour   les bielles   d'attelage inférieures du système hydraulique et un point de jonction 6 pour sa bielle d'attelage supérieure.

   Au côté opposé à celui où se trouve le système hydraulique, la tour porteuse est pourvue de deux griffes 7, par lesquelles elle est accouplée, par   l'inter-   médiaire de fiches, à un support 8 qui est fixé par l'intermédiaire d'une articulation 9 à la traverse principale 10 de l'instrument. 



  L'articulation 9 se compose d'un tourillon 11 dont l'axe géomé- trique, horizontal, est parallèle au sens du déplacement 3 du tracteur et sur lequel est montée une douille 12 fixée au sup- port 8, douille qui peut tourner mais ne peut cependant pas se déplacer axialement. L'articulation 9 permet à   l'instrument   1 d'exécuter, des mouvements de pivotement, par rapport au support 8, autour de l'axe du tourillon   11,   de sorte que l'instrument peut s'adapter au sol. Un dispositif d'arrêt, comportant par exemple une chaîne 13, permet de limiter le pivotement de l'in- strument 1 par rapport au support 8 ou même de l'éviter complè- tement. Ce dernier cas se présente lorsque l'instrument est transporté, le dispositif hydraulique étant relevé. 



   La Fig. 4 représente la suspension latérale de l'instru- ment 1. Ici, un support intermédiaire 14 est intercalé à cet effet entre la tour porteuse 4 et l'instrument 1, ce support in- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tormédiaire présentant dos points de jonction propres corrospondan d'une part aux points de jonction au support 8' de l'instrument 1 et d'autre part aux points de jonction 7 de la tour porteuse. Les points de jonction destinés à l'accouplement du support   interné-   diaire 14 au support 8' de l'instrument 1 sont constitués par des griffes 15, correspondant aux griffes 7 de la tour porteuse, tan- dis que les points de jonction associés aux griffes 7 de la tour porteuse 4 sont de simples trous correspondant à ceux du support 8 ou du support 8'. L'accouplement, ici encore, a lieu au moyen de fiches 16 ou l'équivalent. 



   Le support intermédiaire 14 représenté aux fig. 2 et 3 , comporte deux éléments 17 et 18, qui sont reliés l'un à l'autre par un pivot 19 dont   l'axe   géométrique est vertical. Le pivot 
19 est, dans le cas du support représenté aux Fig. 2 et 3, fixé à une biellette transversale 20,dépassant de part et d'autre de l'extrémité de l'élément de ,support   17.   L'élément de support 18 comporte une partie fourchue 21 qui, d'une part, est articulée en 19 à la biellette transversale 20 mais qui, par son extrémité libre, est accouplée au moyen d'une fiche 22 à une biellette de verrouillage 23, qui assure le biocage lorsque les deux éléments de support 17 et 18 se trouvent dans leur position d'extension, leurs axes étant parallèles'(Fig.

     2) .   Après avoir retiré la fiche 22, on peut faire pivoter l'élément de support 18 autour du pivot 19, comme l'indique la Fig.   5..Des   trous 24, prévus aux extrémités de la partie fourchue   21,   peuvent être mis en présence de trous correspondants 25 de la bielletto transversale   20.   Lors- qu'on remet en place la fiche 22, l'élément de support 18 est bloqué par rapport à l'élément 17 dans une position telle que son axe soit approxdmativement perpendiculaire à celui de l'élé- ' ment 17. 



   Dans la forme d'exécution illustrée par la   Fig. 4,dans   la- quelle le support intermédiaire 14 est bloqué dans sa position d'extension, l'instrument 1 est monté latéralement par rapport 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 au tracteur, et est porté par   son. système   hydraulique. On com- prendra   aisément   que la montage puisse so fuira do l'autre côté du tracteur sans modification des éléments constitutifs. Dans la forme d'exécution illustrée par la Fig.5, dans laquelle le support intermédiaire 14 est bloqué dans sa position coudée, l'instrument se trouve derrière le tracteur, ramassé sur la largeur de celui- ci, dans une position propre au transport, et il peut être trans- porté sans difficulté par des chemins et des routes quelconques. 



   Le support 8' peut être articulé à l'instrument 1 de la manière décrite avec référence à la Fig. 1. Mais il peut également, comme l'indiquent les   Pige   4 et 5, être fixé rigidement à l'ins- trument 1. Dans ce cas, le support 14 présente avantageusement, aussi près que possible des griffes 15, une autre articulation 
26,   dont.l'axe   est horizontal. Pour que l'on puisse libérer l'articulation 26 en vue de mouvements de pivotement ou encore la bloquer pour éviter de tels mouvements, il est prévu un dis- positif d'arrêt qui, dans l'exemple d'exécution représenté, est constitué par un verrou 27, qui peut être glissé dans des pat- tes de verrouillage 28, prévues de part et d'autre de l'articu- lation 26.

   Dans la position de retraitdu verrou 27, position représentée à la Fig.   4,   l'articulation 26 est libre d'effectuer des mouvements mais en revanche, lorsque le verrou 27 est glissé   dans les   deux pattes de verrouillage 28, l'articulation 26 est bloquée et ne peut effectuer aucun mouvement. Il va de soi que comme dispositif d'arrêt, on pourrait utiliser tout dispositif s'adaptant à l'articulation. 



   Dans la forme d'exécution représentée aux Fig. 6 et   7,     . il   est possible de monter l'instrument d'un côté du tracteur de même qu'à sa partie médiane postérieure. Le support intermé-   diaire   29 est un support d'une seule pièce, qui est relié d'une part à   l'instrument   1 et d'autre part à la tour porteuse 
4   d   façon à pouvoir pivoter. La liaison articulée 30, prévue entre le support   intermédiaire   29 et la tour porteuse   4,   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 de même que la   liaison   articulée 31,prévue entre l'instrument 1 et le   support     29, ont   un. axe de pivotement vertical.

   Le point de jonction du support intermédiaire 29 à l'instrument   1   est,dans cette forme d'exécution, décalé d'un côté par rapport au milieu de l'instrument dans une mesure telle que ce dernier, lorsque le support intermédiaire 29 a pivoté vers l'intérieur (position dessinée en pointillé à la Fig.7),se trouve à la partie postérieure médiane du tracteur. 



   Pour bloquer la liaison articulée entre la tour porteuse 4 et le support intermédiaire 29 dans une position propre au transport de   l'instrumenta   il est prévu une bielle oblique 32, qui attaque d'une part une oreille 33 de la tour porteuse   4   et d'autre part une oreille 34 du support intermédaire 29. Ces oreilles sont, comme les oreilles 35 et 36 de la tour porteuse   4   et du support intermédiaire 29, montées de façon qu'elles puissent, en vue du blocage de la   our   porteuse 4 dans sa position par rapport au support intermédiaire 29, être reliées 'directement l'une à l'autre tant dans la position de décalage latéral que dans la position mé hdiane à l'arrière du tracteur.

   Cotte pos-   sibilité   apparaît à la Fig.7 et. peut avantageusement être obtenue à l'aide de fiches. La liaison articulée 31 relie le support intermédiaire 29 à un élément de support   811,qui,   de son côté, est relié à l'instrument 1 par une articulation intermédiaire 37, qui permet à l'instrument 1 d'effectuer des mouvements de pivote- ment par rapport au support horizontal 8", ces mouvements se développant autour d'un axe horizontal parallèle au sens de dé- placement du tracteur. Pour que l'on puisse libérer ou bloquer l'articulation entre l'instrument 1 et le support 8", il est prévu des fiches 39, qui fixent rigidement au support 8" la partie mobile de l'articulation 37, lorsqu'elles sont mises en place.. 



   Pour que l'on puisse bloquer la liaison articulée 31,ce qui est nécessaire pour-obtenir le maintien dans la position voulue de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 l'instrument 1 par rapport au tractour, le support 8" est pourvu d'un verrou 40, qui peut s'engager dans des gâches appropriées de la partie mobile de la liaison articulée. Ces gâches sont dé- signées par 41. 



   Dans la forme d'exécution représentée à la Fig. 11,il est prévu un support intermédiaire formé de bielles parallèles   42   et 43,   .qui   sont articulées   d'une   part à la tour porteuse 4 . et d'autre part au support 8 de l'instrument   1.   La position dessinée en pointillé des bielles parallèles et de la tour porteuse indique que, dans cette forme d'exécution également, tout comme dans le cas des formes d'exécution représentées aux Fig. 4 et 5, on peut prévoir un montage latéral de part et d'au- tre du tracteur. Pour bloquer l'articulation 9, on a prévu ici un verrou 44, qui remplace la chaîne 13 représentée à la Fig.   1.   



  Dans le cas considéré ici, il suffit de prévoir, pour le maintien de la machine dans sa position par rapport au tracteur, des oreilles de verrouillage 45 et 46 sur les bielles parallèles, ces oreilles pouvant, en vue du blocage, coopérer alternativement avec une oreille de verrouillage médiane   47,   prévue sur la tour porteuse   4.   



   Dans la forme d'exécution illustrée par les   fig. 8   à 10, il est prévu un support intermédiaire 48, qui attaque un pivot vertical 49 de la tour porteuse 4, d'où ce support peut pivoter. Le blocage nécessaire du support 48 par rapport à la tour porteuse 4 en vue du transport   (Fig.   8) s'obtient au moyen d'une fiche qui fixe l'extrémité externe percée d'un trou 52 à la tour porteuse à l'intervention do trous 50 et 51 pratiqués dans cette tour. 



   Le blocage de la tour porteuse par rapport au support 48 dans les positions de travail décalées latéralement s'obtient au moyen de verrous 53 que comporte le support intermédiaire 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
48 et qui peuvent s'engager dans des trous prévus dans des élé- ments de blocage 54 et 55 de la tour porteuse. 



   Le support intermédiaire 48 est   relié   par son autre ex- trémité à un support 8''' par un pivot   à .axe   vertical 56, ce pi-      vot étant situé au milieu de l'instrument. L'instrument 1 peut effectuer des mouvements lui permettant de   s'adapter   au sol grâce à une articulation 57 dont l'axe est horizontal et paral- lèle au sens du déplacement du tracteur, cette articulation pouvant être bloquée au moyen de verrous 27. 



   Dans l'exemple d'exécution représenté, le blocage du support intermédiaire 48 par rapport à l'instrument 1 s'obtient au moyen de verrous 58, qui s'engagent dans des évidements ap- propriés d'oieilles de blocage 59 prévues du côté de   l'instrument.,   
Dans la forme d'exécution du dispositif illustrée par les ; 
Figs. 12 à 14, il est prévu un support intermédiaire   60,   qui est articulé à l'instrument l', d'une part, et à la tour porteuse 
4, d'autre part. L'articulation à la tour porteuse 4 a de nou- veau un axe horizontal 61 et, comme moyen de blocage, il est pré- vu une tige réglable 62 entre un élément 63 de la tour porteuse 4 et le support intermédiaire 60.

   Ce dernier se présente comme une flèche portant l'instrument l', cette flèche attaquant   l'instru-   ment l', à sa partie supérieure, en un point de jonction central 
65. A cet effet, l'instrument l' est pourvu d'un cadre 66, qui peut comporter des traverses soudées. Le point de jonction 65 peu.t se présenter sous la forme d'un palier à axe vertical, au- tour duquel tout l'instrument l' peut tourner de 180 . La Fig.13 représente l'instrument visible à la Fig. 12 lorsque sa rotation a commencé. Il va de soi qu'ici également, il est prévu un dis- positif de blocage approprié, qui peut être dégagé pour la rota- tion et réengagé lorsque celle-ci a eu lieu.

   La rotation peut être obtenue par le jeu d'une genouillère comportant des leviers 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 
67 et 68 et un organe de traction 69, la rotation pouvant être commandée directement du tracteur ; la genouillère et l'organe de traction peuvent en même temps constituer le dispositif d'ar- rêt ou de blocage. Dans le support intermédiaire 60, au voisinage du point de jonction 65, il est prévu une articulation 70 dont l'axe horizontal est perpendiculaire à l'axe du support et qui permet à l'instrument 1' d'effectuer tous les mouvements néces- saires à l'adaptation au sol. Cette articulation peut être blo- quée ou libérée au moyen de fiches ou de verrous du type décrit dans les exemples d'exécution précédents.

   L'instrument 1' est d'autre part pourvu de deux paires de roues d'appui 71 et 72, prévues à ses côtés opposés et pouvant alternativement reposer sur le sol ou en être soulevées. 



   Dans la forme d'exécution représentée aux Figs 15 et 16, l'instrument   1   est fixé à un support intermédiaire 73 par une articulation intermédiaire   9,   dont l'axe géométrique de pivote- ment horizontal se trouve dans le sens de déplacement du tracteur. 



   A son extrémité opposée, le support intermédiaire 73 est articulé en 74 à une tour porteuse 4, la liaison articulée ayant un axe vertical. Le blocage du support intermédiaire 73 par rapport à la tour porteuse 4   s'obtient   au moyen d'une bielle oblique mobile   75,   articulée en 76 à la tour porteuse 4 et pouvant être   reliée   à un élément 77 du support intermédiaire 73 par une fiche. La 
Fig. 15 représente une position de travail, laquelle, dans cette forme d'exécution, peut se trouver uniquement d'un coté du trac- teur, tandis que la fige 16 représente la position de transport de l'instrument.

   Pour limiter les mouvements de pivotement du sup- port intermédiaire   73   autour de l'articulation intermédiaire 9, il est prévu deux pattes verticales 78, disposées parallèlement à distance l'une de l'autre et fixées au bâti. Les deux pattos 78 sont reliées à leur   extraite   supérieure et   à   leur extrémité infé- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

   rieure   par des boulons transversaux, des entretoises limitant les mouvements de pivotement vers le haut et vers le bas. En utilisant des fiches, on peut bloquer   complètement,   le support intermédiaire 73 par rapport à l'instrument 1. 



   La   commande   de l'instrument peut être obtenue à partir d'un arbre de prise de force du tracteur et être transmise par des courroies trapézoïdales, des arbres à cardan, des engrenages à pignons coniques, etdes moyens de transmission analogues dont l'agencement sera choisi de façon appropriée et ne fait pas partie de l'invention. 



   REVENDICATIONS 
 EMI13.1 
 ------------------------- 
1.- Dispositif portant pour instrument à courroie ra- tisseuse ou instrument aratoire analogue monté sur le système hy- draulique de tracteurs agricoles, le dispositif étant constitué par une tour porteuse pouvant être accouplée aux bielles d'atte- lage inférieures et   à   la bielle d'attelage supérieure du système hydraulique et étant caractérisé en ce qu'il comporte un support intermédiaire en substance horizontal, se présentant sous la for- me d'une flèche latérale, prévu pour la suspension latérale en- tre la tour porteuse et un point de jonction à l'instrument et pouvant être réglé et bloqué dans la.position qu'il occupe par rapport à la tour porteuse en vue du maintien de la position de l'instrument par rapport au tracteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Device carrying a raking belt or similar tillage implement mounted on the hydraulic system of tractors =, agricultural.



   The invention relates to a supporting device for a raking belt implement or similar tillage implement mounted on the hydraulic system of agricultural tractors, this device being constituted by a carrying tower which can be coupled to the lower coupling rods and to the upper linkage of the hydraulic system.



   In currently known carrying devices of this type, the carrying tower constitutes an accessory part of the raking belt instrument or of the equivalent tillage implement, through which this instrument can be used.
 EMI1.1
 +. "" Q. rnf '\ "" "' 6 'M-f-m-4- t - - 1 - -

 <Desc / Clms Page number 2>

 tractor, on its hydraulic system. So that the instrument can perform pivoting movements in a vertical plane perpendicular to the direction of movement of the tractor. In order to adapt to the ground, the carrying tower can carry a horizontal journal provided in the direction of movement of the tractor. , touril- .lon on which is mozxtëe a sleeve of the instrument.



   It is also known to provide the conveyor belt implements or other side shifts at the rear of the tractor so that they work beside or outside the view followed by the latter. This prevents the tractor from rolling over. the products which are on the ground and must be treated by the instrument before this treatment has taken place, and it is avoided that the tractor presses on the ground. This known lateral suspension has hitherto been produced as follows: the implement is hitched by means of a specific hitch bar to the drawbar of the tractor, a linkage oblique between the two drawbars ensuring, during work, the maintenance of the instrument in the desired position relative to the tractor.



   Compared to the known device initially cited, the carrying device according to the invention is characterized in that it comprises an intermediate support which is substantially horizontal in the form of a lateral arrow, which is provided, with a view to the lateral suspension, between the carrying tower and a point of function of the implement and which, with a view to maintaining the position of the implement relative to the tractor, can be adjusted and locked in its position relative to the supporting tower.

   This embodiment in accordance with the invention offers the possibility of brushing raking belt instruments or similar ara- tory instruments in a position of lateral offset on the hydraulic system of tractors and on the one hand keeping the instrument in position. working position next to the path followed by the

 <Desc / Clms Page number 3>

 tractor and on the other hand in a transport position, within the limits of this track.



   According to another characteristic of the invention, the carrying tower and the instrument have junction points allowing direct reciprocal coupling, while the intermediate support is in the form of a separate removable construction element having function points both on the carrier tower and on the instrument. In this case of mounting the implement on the hydraulic system of the tractor, this arrangement allows both the mounting of the implement at the rear median part of the tractor and the mounting in an offset position vars one or the other. other side.

   The intermediate support advantageously comprises two support elements connected to each other by a pivot with a vertical axis, the two support elements being able to be blocked with respect to each other in an extended position in in which their axes are parallel as, in a bent position, in which their axes are approximately perpendicular. This allows the instrument to be transported within the limits of the width of the tractor track when the intermediate support is interposed.



   To allow transport of the implement in the raised condition within the limits of the width of the tractor, the intermediate support can also attack the carrying tower by a pivot with a vertical axis and can be blocked relative to the turn to. by means of a movable oblique connecting rod.



   According to yet another characteristic of the invention, the intermediate support is connected to the instrument as well as to the carrying tower, by pivots with vertical axes and can be blocked at least in its extreme pivoting positions, both by relative to the supporting tower than relative to the instrument.



   The junction point of the intermediate support may be in the middle of the instrument or be offset from this middle.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The intermediate support can be a single profiled element but it can, according to the invention, be formed of two parallel connecting rods, one of which, depending on the pivoting position, can be blocked with respect to the supporting tower in the intervention of an intermediate element.



   In one embodiment particularly suitable for raking belt devices, the direction of work of which is perpendicular to the direction of movement of the tractor, the intermediate support is in the form of an arrow supporting the instrument and it attacks. the latter at its upper part, at a median junction point, around which the instrument can pivot on 1800 and be locked in its pivoting position.



  In this case, the instrument is advantageously provided with two pairs of support wheels which are provided at. its opposite sides and which can be rotated alternately so that they may or may not be in engagement with the ground.



   So that, in the case of a carrying device according to the invention, the instrument can perform the movements initially mentioned, to adapt to the ground, in a vertical plane perpendicular to the direction of movement of the tractor, the support intermediate can be provided with an articulation having a horizontal axis parallel to this direction of movement and include a stop or blocking device allowing or blocking the pivoting movements. In a different embodiment, the intermediate support can be coupled to the implement by an intermediate articulation with a horizontal axis parallel to the direction of movement of the tractor and include a locking device allowing or blocking the pivoting movements of the tractor. the instrument around the intermediate joint.



   Other characteristics and advantages of the invention will emerge from the description of some exemplary embodiments given below with reference to the appended drawings, in which:

 <Desc / Clms Page number 5>

 Fig. 1 is a schematic plan view of a raking belt device with a supporting device according to the invention, the instrument being coupled directly to the supporting tower: FIG. 2 is a plan view of an intermediate support constituting a separate element, Fig. 3 is a side view of the support shown in
Fig. 2;

   FIG. 4 is a plan view, similar to that of FIG. 1 and simplified, showing the instrument coupled to the supporting tower by the intermediate support with a view to its lateral offset; Fig. 5 is a plan view, similar to that of Fig. 4, showing the instrument and the supporting device in the transport position;

   FIGS. 6 and 7 are plan views, similar to those of FIGS. 4 and 5, showing an alternative embodiment of the carrying device according to the invention; Figs. 8-10 are plan views, similar to those of Figs. 6 and 7, showing a third embodiment of the device according to the invention in different working positions; Fig. 11 is a plan view, similar to those of the preceding figures, showing a fourth embodiment of the carrying device according to the invention;

   Figs. 12 and 13 are plan views, similar to those of FIGS., And 5, showing a fifth embodiment of the carrying device according to the invention; Fig. 14 is a side view of the device shown in Figs. 12 and 13, and Figs. 15 and 16 are plan views, similar to those of Figs. 4 and 5, representing a sixth embodiment of the

 <Desc / Clms Page number 6>

      bearing device according to the invention.



   In the example of execution illustrated by FIGS. 1 to 5, 1 designates as a whole the tillage implement, which is in the form of a raking belt device.



  Rake belt devices of this kind are known and therefore need not be described here. Arrow 2 indicates the working direction of the implement, while arrow 3 indicates the direction of movement of the tractor. As shown in FIG. 1, the instrument 1 is carried to the rear Badiane part of the tractor, not shown, by a carrying tower 4, which has junction points 5 for the lower coupling rods of the hydraulic system and a junction point 6 for its upper coupling rod.

   On the side opposite to that where the hydraulic system is located, the carrying tower is provided with two claws 7, by which it is coupled, by means of pins, to a support 8 which is fixed by means of an articulation 9 to the main cross member 10 of the instrument.



  The articulation 9 consists of a journal 11 whose geometric axis, horizontal, is parallel to the direction of movement 3 of the tractor and on which is mounted a bush 12 fixed to the support 8, which bush can rotate but however, cannot move axially. The articulation 9 allows the instrument 1 to perform pivoting movements, relative to the support 8, around the axis of the journal 11, so that the instrument can adapt to the ground. A stop device, comprising for example a chain 13, makes it possible to limit the pivoting of the instrument 1 relative to the support 8 or even to avoid it completely. The latter case arises when the instrument is transported with the hydraulic device raised.



   Fig. 4 shows the lateral suspension of the instrument 1. Here, an intermediate support 14 is interposed for this purpose between the carrying tower 4 and the instrument 1, this support included.

 <Desc / Clms Page number 7>

 Intermediate presenting dos clean junction points corrospondan on the one hand at the junction points to the support 8 'of the instrument 1 and on the other hand at the junction points 7 of the carrier tower. The junction points intended for coupling the internal support 14 to the support 8 'of the instrument 1 are formed by claws 15, corresponding to the claws 7 of the carrying tower, while the junction points associated with the claws 7 of the carrier tower 4 are simple holes corresponding to those of the support 8 or of the support 8 '. Mating, again, takes place by means of 16 pins or the equivalent.



   The intermediate support 14 shown in FIGS. 2 and 3, comprises two elements 17 and 18, which are connected to each other by a pivot 19 whose geometric axis is vertical. The pivot
19 is, in the case of the support shown in FIGS. 2 and 3, fixed to a transverse link 20, projecting on either side of the end of the support element 17. The support element 18 comprises a forked portion 21 which, on the one hand, is articulated at 19 to the transverse link 20 but which, by its free end, is coupled by means of a plug 22 to a locking link 23, which ensures the biocage when the two support elements 17 and 18 are in their position extension, their axes being parallel '(Fig.

     2). After removing the plug 22, the support member 18 can be rotated around the pivot 19, as shown in FIG. 5..Holes 24, provided at the ends of the forked part 21, can be placed in the presence of corresponding holes 25 of the transverse rod 20. When the plug 22 is replaced, the support element 18 is locked relative to element 17 in a position such that its axis is approximately perpendicular to that of element 17.



   In the embodiment illustrated by FIG. 4, in which the intermediate support 14 is locked in its extended position, the instrument 1 is mounted laterally with respect to

 <Desc / Clms Page number 8>

 to the tractor, and is carried by its. hydraulic system. It will easily be understood that the assembly can be flown from the other side of the tractor without modification of the constituent elements. In the embodiment illustrated in Fig. 5, in which the intermediate support 14 is blocked in its bent position, the instrument is located behind the tractor, picked up over the width of the latter, in a position suitable for transport , and it can be transported without difficulty by any paths and roads.



   The support 8 'can be articulated to the instrument 1 in the manner described with reference to FIG. 1. But it can also, as indicated by the pins 4 and 5, be rigidly fixed to the instrument 1. In this case, the support 14 advantageously has, as close as possible to the claws 15, another articulation
26, whose axis is horizontal. So that the articulation 26 can be released with a view to pivoting movements or even blocked to prevent such movements, a stop device is provided which, in the example of execution shown, consists of by a lock 27, which can be slid in locking tabs 28, provided on either side of the joint 26.

   In the position of withdrawal of the latch 27, the position shown in FIG. 4, the articulation 26 is free to perform movements, but on the other hand, when the lock 27 is slipped into the two locking tabs 28, the articulation 26 is blocked and cannot carry out any movement. It goes without saying that as a stop device, one could use any device adapting to the joint.



   In the embodiment shown in Figs. 6 and 7,. the implement can be mounted on one side of the tractor as well as on its rear middle part. The intermediate support 29 is a one-piece support, which is connected on the one hand to the instrument 1 and on the other hand to the supporting tower.
4 so that it can pivot. The articulated connection 30, provided between the intermediate support 29 and the supporting tower 4,

 <Desc / Clms Page number 9>

 just as the articulated connection 31, provided between the instrument 1 and the support 29, have a. vertical pivot axis.

   The junction point of the intermediate support 29 to the instrument 1 is, in this embodiment, offset to one side with respect to the middle of the instrument to such an extent that the latter, when the intermediate support 29 has been rotated. towards the inside (position drawn in dotted lines in Fig. 7), is located at the rear middle part of the tractor.



   To block the articulated connection between the supporting tower 4 and the intermediate support 29 in a position suitable for transporting the instrumenta, an oblique connecting rod 32 is provided, which on the one hand attacks an ear 33 of the supporting tower 4 and of on the other hand an ear 34 of the intermediate support 29. These ears are, like the ears 35 and 36 of the carrying tower 4 and of the intermediate support 29, mounted so that they can, with a view to blocking the carrying our 4 in its position relative to the intermediate support 29, be connected 'directly to each other both in the lateral offset position and in the middle position at the rear of the tractor.

   This possibility appears in Fig. 7 and. can advantageously be obtained using plugs. The articulated connection 31 connects the intermediate support 29 to a support element 811, which, for its part, is connected to the instrument 1 by an intermediate articulation 37, which allows the instrument 1 to perform pivoting movements. in relation to the horizontal support 8 ", these movements developing around a horizontal axis parallel to the direction of movement of the tractor. So that the articulation between the implement 1 and the support 8 can be released or blocked. ", plugs 39 are provided, which rigidly fix the movable part of the articulation 37 to the support 8" when they are in place.



   So that we can block the articulated connection 31, which is necessary to-obtain the maintenance in the desired position of

 <Desc / Clms Page number 10>

 the instrument 1 with respect to the tractour, the support 8 "is provided with a latch 40, which can engage in appropriate keepers of the movable part of the articulated linkage. These keepers are designated by 41.



   In the embodiment shown in FIG. 11, there is provided an intermediate support formed by parallel connecting rods 42 and 43, which are articulated on the one hand to the supporting tower 4. and on the other hand to the support 8 of the instrument 1. The position drawn in dotted lines of the parallel connecting rods and of the supporting tower indicates that, in this embodiment also, just as in the case of the embodiments shown in Fig. 4 and 5, it is possible to provide a lateral mounting on either side of the tractor. To block the joint 9, a lock 44 is provided here, which replaces the chain 13 shown in FIG. 1.



  In the case considered here, it suffices to provide, for maintaining the machine in its position relative to the tractor, locking lugs 45 and 46 on the parallel connecting rods, these lugs being able, for the purpose of locking, to cooperate alternately with a middle locking lug 47, provided on the supporting tower 4.



   In the embodiment illustrated by FIGS. 8 to 10, an intermediate support 48 is provided, which attacks a vertical pivot 49 of the carrying tower 4, from which this support can pivot. The necessary blocking of the support 48 with respect to the carrier tower 4 for transport (Fig. 8) is obtained by means of a plug which fixes the outer end drilled with a hole 52 to the carrier tower at the intervention of holes 50 and 51 made in this tower.



   The blocking of the carrying tower relative to the support 48 in the laterally offset working positions is obtained by means of locks 53 which the intermediate support comprises.

 <Desc / Clms Page number 11>

 
48 and which can engage in holes provided in locking elements 54 and 55 of the supporting tower.



   The intermediate support 48 is connected by its other end to an 8 '' support by a pivot with a vertical axis 56, this pivot being situated in the middle of the instrument. The instrument 1 can perform movements allowing it to adapt to the ground thanks to an articulation 57 whose axis is horizontal and parallel to the direction of movement of the tractor, this articulation being able to be blocked by means of bolts 27.



   In the exemplary embodiment shown, the locking of the intermediate support 48 with respect to the instrument 1 is obtained by means of latches 58, which engage in suitable recesses of the locking eyes 59 provided on the side. of the instrument.,
In the embodiment of the device illustrated by;
Figs. 12 to 14, an intermediate support 60 is provided, which is articulated to the instrument 1 ', on the one hand, and to the supporting tower
4, on the other hand. The articulation to the carrier tower 4 again has a horizontal axis 61 and, as a locking means, an adjustable rod 62 is provided between an element 63 of the carrier tower 4 and the intermediate support 60.

   The latter is presented as an arrow carrying the instrument l ', this arrow attacking the instrument l', at its upper part, at a central junction point
65. For this purpose, the instrument is provided with a frame 66, which may include welded cross members. The junction point 65 can take the form of a bearing with a vertical axis, around which the whole instrument l 'can turn 180. Fig. 13 shows the instrument visible in Fig. 12 when its rotation has started. It goes without saying that here also a suitable locking device is provided which can be released for rotation and re-engaged when this has taken place.

   The rotation can be obtained by the play of a toggle comprising levers

 <Desc / Clms Page number 12>

 
67 and 68 and a traction member 69, the rotation being able to be controlled directly from the tractor; the toggle and the traction member may at the same time constitute the stopping or locking device. In the intermediate support 60, in the vicinity of the junction point 65, there is provided an articulation 70 whose horizontal axis is perpendicular to the axis of the support and which allows the instrument 1 'to perform all the necessary movements. sary to ground adaptation. This articulation can be blocked or released by means of plugs or locks of the type described in the preceding execution examples.

   The instrument 1 'is on the other hand provided with two pairs of support wheels 71 and 72, provided at its opposite sides and which can alternately rest on the ground or be lifted therefrom.



   In the embodiment shown in FIGS. 15 and 16, the instrument 1 is fixed to an intermediate support 73 by an intermediate articulation 9, the geometric horizontal pivot axis of which is in the direction of movement of the tractor.



   At its opposite end, the intermediate support 73 is articulated at 74 to a supporting tower 4, the articulated connection having a vertical axis. The locking of the intermediate support 73 relative to the supporting tower 4 is obtained by means of a movable oblique connecting rod 75, articulated at 76 to the supporting tower 4 and which can be connected to an element 77 of the intermediate support 73 by a plug. The
Fig. 15 represents a working position, which, in this embodiment, can be located only on one side of the tractor, while the pin 16 represents the transport position of the instrument.

   To limit the pivoting movements of the intermediate support 73 around the intermediate articulation 9, two vertical tabs 78 are provided, arranged in parallel at a distance from one another and fixed to the frame. The two pattos 78 are connected at their upper extract and at their lower end.

 <Desc / Clms Page number 13>

   upper by transverse bolts, spacers limiting the pivoting movements up and down. By using plugs, the intermediate support 73 can be completely blocked in relation to the instrument 1.



   Control of the implement may be obtained from a tractor PTO shaft and transmitted by V-belts, cardan shafts, bevel gears, and the like transmission means the arrangement of which will be appropriately chosen and does not form part of the invention.



   CLAIMS
 EMI13.1
 -------------------------
1.- Supporting device for a rake belt implement or similar tillage implement mounted on the hydraulic system of agricultural tractors, the device being constituted by a carrying tower which can be coupled to the lower linkage rods and to the connecting rod upper coupling of the hydraulic system and being characterized in that it comprises a substantially horizontal intermediate support, in the form of a lateral jib, provided for the lateral suspension between the carrying tower and a point junction to the instrument and can be adjusted and locked in the position it occupies relative to the carrier tower for maintaining the position of the instrument relative to the tractor.

 

Claims (1)

2. - Dispositif suivant la revendication 1, caracté- risé en ce que la tour porteuse et l'instrument présentent des points de jonction déterminés pour un accouplement réciproque im- médiat, le support intermédiaire se présentant sous la forme d'un ' élément de construction amovible distinct et présentant des points de jonction correspondant aux points de jonction tant de la tour porteuse que de l'instrument pour son agencement intermédiaire. <Desc/Clms Page number 14> 2. - Device according to claim 1, charac- terized in that the carrying tower and the instrument have junction points determined for an immediate reciprocal coupling, the intermediate support being in the form of an element of separate removable construction and having junction points corresponding to the junction points of both the carrier tower and the instrument for its intermediate arrangement. <Desc / Clms Page number 14> 3.- Dispositif suivant l'une ou l'autre des reven-' dications 1 et 2, caractérisé en ce que le support intermédiaire es't formé de deux éléments de support relies l'un à l'autre par un pivot vertical,, les deux éléments de support pouvant être bloqués l'un par rapport à l'autre tant dans une position d'ex- tension, dans laquelle leurs axes sont parallèles, que dans une position coudée, dans laquelle leurs axes sont approximativement perpendiculaires. 3.- Device according to either of claims 1 and 2, characterized in that the intermediate support is formed of two support elements connected to each other by a vertical pivot, , the two support elements being able to be blocked with respect to each other both in an extension position, in which their axes are parallel, and in a bent position, in which their axes are approximately perpendicular. 4.- Dispositif suivant l'une quelconque des reven- dications 1 à 3, caractérise en ce que le support intermédiaire attaque la tour porteuse par un pivot à axe vertical et peut être bloqué par rapport à celle-ci au moyen d'une bielle oblique mobile. 4.- Device according to any one of claims 1 to 3, characterized in that the intermediate support attacks the carrying tower by a pivot with a vertical axis and can be blocked with respect to the latter by means of a connecting rod. oblique mobile. 5.- Dispositif suivant l'une ou plusieurs des reven- dications 1 à 4,caractérisé en ce que le support intermédiaire est relié à l'instrument, de même qu'à la'tour porteuse, de façon à pouvoir pivoter, par des pivots à axes verticaux et peut être bloqué séparément au moins dans ses positions de pivotement ex- trêmes tant par rapport à la tour porteuse que par rapport à l'instrument. 5.- Device according to one or more of claims 1 to 4, characterized in that the intermediate support is connected to the instrument, as well as to the carrier tower, so as to be able to pivot, by means of pivots with vertical axes and can be locked separately at least in its extreme pivoting positions both with respect to the supporting tower and with respect to the instrument. 6. - Dispositif suivant la revendication 5, caracté- risé en ce que le point de jonction du support intermédiaire à l'instrument est prévu au milieu de celui-ci. 6. - Device according to claim 5, charac- terized in that the junction point of the intermediate support to the instrument is provided in the middle thereof. 7.- Dispositif suivant la revendication 5, caracté- risé en ce que le point de jonction du support intermédiaire à l'instrument est décalé latéralement par rapport au milieu de celui-ci. 7. Device according to claim 5, characterized in that the junction point of the intermediate support to the instrument is laterally offset with respect to the middle thereof. 8.- Dispositif suivant la revendication 5, caracté- risé en ce que le support intermédiaire se compose de deux bielles parallèles dont l'une ou l'autre, selon la position de pivote- ment, peut être bloquée par rapport à la tour porteuse à l'inter- vention d'un élément intermédiaire. <Desc/Clms Page number 15> 8.- Device according to claim 5, charac- terized in that the intermediate support consists of two parallel connecting rods, one of which, depending on the pivoting position, can be blocked relative to the supporting tower. with the intervention of an intermediate element. <Desc / Clms Page number 15> 9.- Dispositif suivant la revendication 5, caract6-, risé en ce que le support intermédiaire se présente sous la forme d'une flèche supportant l'instrument et attaque celui-ci à sa partie supérieure en un point de jonction médian autour duquel EMI15.1 l'instrucnent peut pivoter sur 180 , l'instrwaent pouvant être bloqué dans sa position de pivotement. 9.- Device according to claim 5, character6-, ized in that the intermediate support is in the form of an arrow supporting the instrument and attacks the latter at its upper part at a mid-junction point around which EMI15.1 the instrucnent can be rotated 180, the instrwaent can be locked in its swivel position. 10- Dispositif suivant la revendication 9, caracté- risé en ce que l'instrument est pourvu de deux paires de roues d'appui qui sont prévues à ses côtés opposés et que 1.'on peut faire pivoter alternativement de façon qu'elles soient ou non en engagement avec le sol. 10. Device according to claim 9, characterized in that the instrument is provided with two pairs of support wheels which are provided on its opposite sides and which can be rotated alternately so that they are or not in engagement with the ground. Il*- Dispositif suivant 1'une ou plusieurs des reven- dications 1 à 10, caractérisé en ce que le support intermédiaire est pourvu d'une articulation à axe horizontal parallèle au sens de déplacement du tracteur et d'un dispositif de blocage permet- tant ou bloquant les'mouvements de pivotement. It * - Device according to one or more of claims 1 to 10, characterized in that the intermediate support is provided with a hinge with a horizontal axis parallel to the direction of movement of the tractor and a locking device allowing- both or blocking the pivoting movements. 12.- Dispositif suivant l'une ou plusieurs des reven- dications 1 à 10, caractérisé en ce que le support intermédiaire est accouplé à l'instrument par une articulation à axe horizontal parallèle au sens de déplacement du tracteur et en ce qu'il est prévu un dispositif de blocage permettant ou bloquant les mouve- ments de pivotement de l'instrument autour de cette articulation. 12.- Device according to one or more of claims 1 to 10, characterized in that the intermediate support is coupled to the instrument by an articulation with a horizontal axis parallel to the direction of movement of the tractor and in that it a blocking device is provided allowing or blocking the pivoting movements of the instrument around this articulation.
BE715744D 1967-05-27 1968-05-27 BE715744A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DEP0052519 1967-05-27

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE715744A true BE715744A (en) 1968-10-16

Family

ID=7385802

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE715744D BE715744A (en) 1967-05-27 1968-05-27

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE715744A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2466942A1 (en) * 1979-10-11 1981-04-17 Multinorm Bv DEVICE FOR COUPLING THE PTO OF AN AGRICULTURAL TRACTOR TO THE CULTURE INSTRUMENT REACHED
EP0289773A1 (en) * 1987-04-03 1988-11-09 Maschinenfabrik Bernard Krone GmbH Agricultural hitching device

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2466942A1 (en) * 1979-10-11 1981-04-17 Multinorm Bv DEVICE FOR COUPLING THE PTO OF AN AGRICULTURAL TRACTOR TO THE CULTURE INSTRUMENT REACHED
EP0027295A1 (en) * 1979-10-11 1981-04-22 Multinorm B.V. Power transferring coupling device for a tractor and an implement hitched thereto
EP0289773A1 (en) * 1987-04-03 1988-11-09 Maschinenfabrik Bernard Krone GmbH Agricultural hitching device

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0178239B2 (en) Method to transform a harvesting machine from a working position into a transport position, and harvesting machine using this method
FR2466942A1 (en) DEVICE FOR COUPLING THE PTO OF AN AGRICULTURAL TRACTOR TO THE CULTURE INSTRUMENT REACHED
EP0429381A1 (en) Farm machine having a deformable suspension mechanism
EP0403409B1 (en) Farmmachine for windrowing products with foldable toolholder arms
EP0385899B1 (en) Hay-making machine having a plurality of rotors
EP0196263A1 (en) Agricultural machine with improved power transmission
EP0297969B2 (en) Multiple bottom semi-mounted two way ploughs
FR2766322A1 (en) FRONT EQUIPMENT WITH SUPPORT WHEELS FOR AN AGRICULTURAL MACHINE
FR2493094A1 (en) MACHINE FOR WORKING THE SOIL
EP1142468B1 (en) Haymaking machine
FR2604331A1 (en) CENTRIFUGAL MACHINE FOR FENAISON
EP0310532B2 (en) Hay-making machine having an improved protective device
BE715744A (en)
FR2774852A1 (en) Combined gauge and transport wheels for plough
EP3054760A1 (en) Tedder with improved terrain following
EP0733302B1 (en) Haymaking machine
EP0654209B1 (en) Haymaking machine
EP0655188B1 (en) Hay making machine
FR2875097A1 (en) WHEEL TROLLEY OF GAUGE AND TRANSPORTATION AND REVERSIBLE PLOW EQUIPPED WITH SUCH TROLLEY
EP0442833B1 (en) Haymaking machine with an improved safety device
FR2662908A1 (en) MACHINE FOR FENAISON.
FR3135870A1 (en) Connecting device for connecting an agricultural instrument, more particularly a plow, to a three-point hitch, more particularly mounted at the front or rear of a tractor vehicle
FR2508758A1 (en) REVERSIBLE SEMI-PORTEE PLOW DESIGNED FOR EASY TRANSPORT
EP3973756A1 (en) Trailed agricultural machine for harvesting with an adjustable axle
FR3093612A1 (en) Agricultural machine and method of folding an agricultural machine