BE712509A - - Google Patents

Info

Publication number
BE712509A
BE712509A BE712509DA BE712509A BE 712509 A BE712509 A BE 712509A BE 712509D A BE712509D A BE 712509DA BE 712509 A BE712509 A BE 712509A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
refining
elements
fibers
support
counter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE712509A publication Critical patent/BE712509A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06CFINISHING, DRESSING, TENTERING OR STRETCHING TEXTILE FABRICS
    • D06C13/00Shearing, clipping or cropping surfaces of textile fabrics; Pile cutting; Trimming seamed edges

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative, dans son ensemble, aux machines pour l'affinage ou rasage des tissus et plus parti- culièrement à un appareil d'affinage oscillant, destiné à cou- per à hauteur uniforme des fibres dressées sur la surface du tissu. 



   Il estde pratique courante dans la   fabrjcation   de bien des types de tissus, d'amener la matière sous forme déployée au travers de machines à affiner les tissus afin d'en couper, à une longueur uniforme, les fils dépassant de la surface. Le mécanisme d'affinage utilisé de nos jours comporte habituelle- ment un tambour d'affinage cylindrique portant un certain nom- bre d'éléments de coupe disposés sur le pourtour de ce tambour afin de conférer un appui fixe et une contre-lame en vue de "raser" les fibres dressées. Alors qu'ils s'avèrent   satisfai-   sants à des vitesses opératoires relativement faibles, les tambours rotatifs sont soumis à certaines distorsions aux vi-   tesses   élevées. Ces distorsions ont pour résultat un affinage inégal du tissu.

   De plus; les tambours d'affinage classiques de grande longueur, des inés à l'affinage de textiles fabriqués en grande largeur par exemple, ont une tendance marquée à s'af-   faisser   vers le centre du tambour pour autant que ce dernier tourne sur deux paliers. Les tambours d'affinage actuels sont, en outre, assez difficiles et coûteux à fabriquer et l'entretien des lames d'affinage implique des rectifications et affûtages relativement fréquents durant lesquels l'affineuse est hors service. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'un des objets de la présente invention consiste en des perfectionnements aux machines d'affinage des tissus. 



   Un autre objet'de la présente invention consiste en un mécanisme d'affinage des tissus pouvant être réalisé en grande longueur en vue d'être utilisé sans qu'il se produise un affaissement ou un fléchissement lors de l'affinage   dtétof-   fes de grande largeur. 



   Un autre objet enfin de l'invention consiste en un mécanisme d'affinage de tissus de construction légère et bon marché, capable de fonctionner à des vitesses élevées. 



   La présente invention concerne plus particulièrement un mécanisme d'affinage de tissus comprenant un support allon- gé, des couteaux d'affinage s'étendant radialement vers l'exté- rieur de ce support, ainsi qu'un dispositif moteur connecté audit support pour faire osciller ce dernier autour de son axe longitudinal. Les éléments de coupe coopèrent avec un appui fixe et un ou plusieurs couteaux pour l'affinage d'une nappe de tissu en mouvement par-dessus l'appui. 



   Néanmoins, ces caractéristiques, ainsi que d'autres, de même que d'autres objets et avantages de la présente inven- tion seront décrits plus en détails dans la description ci- après avec référence aux dessins annexés, dans lesquels : - la figure 1 est une vue en élévation latérale en coupe du mécanisme d'affinage selon la présente invention ; - la figure 2 est une vue similaire à la figure 1, mais montrant une modification de celle-ci ; - la figure 3 est une vue en élévation frontale d'un mécanisme d'affinage, réalisé conformément à la présente invention ; - la figure 4 est une vue schématique en élévation 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 latérale, en coupe partielle, d'une modification de la pré- sente invention ; - la figure 5 est une vue du haut en plan d'une autre modification de l'invention ;

   - la figure 6 est une vue en élévation frontale du mode de réalisation montré par la figure 5 ; - la figure 7 est une vue en élévation latérale en coupe partielle, de la figure 6 ; et - la figure 8 est une vue en coupe en élévation latérale d'un autre mode de réalisation. 



   On se réfère à présent aux dessins et aux figures 1 et 3 en particulier. La notation de référence 10 désigne de manière générale une tête d'affinage ou de rasage compre- nant un tube de réaction cylindrique allongé 12, monté coaxia- lement autour d'une barre de torsion 14. Des lames coupantes 16 sont fixées, espacées l'une de l'autre, sur la surface exter- ne cylindrique du tube 12. Ces lames sont au nombre de trois par exemple et s'étendent tout au long du tube, de manière à présenter une configuration légèrement hélicoïdale de préfé- rence et ce pour des raisons qui apparaîtront par la suite. 



   Ces lames sont formées, de manière typique, en acier trempé ou en un alliage d'acier propre à leur conserver pour long- temps un angle de coupe effilé. Dans le mode de réalisation de la figure 1, les arêtes frontale et postérieure de chaque lame doivent être rectifiées selon un angle de coupe, pour autant que les deux arêtes doivent être utilisées pour l'affi- nage. 



   Le tube de réaction 12 est conçu de manière à oscil- ler autour,de son axe longitudinal grâce à un système d'entrai- nement comprenant la barre de torsion 14, supportée de manière à pouvoir tourner dans des paliers 18 et 20. La barre de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tersion est coaxiale par rapport au tube 12 et est maintenue à distance à l'extrémité gauche de ce dernier au moyen d'un palier lisse ou d'un roulement à billes 22. La barre de torsion est fixée rigidement à l'extrémité droite du tube au moyen d'un flasque 24. 



   A l'extrémité gauche extrême de la barre de torsion 14, comme le montre la figure 3, est fixé un élément à inertie 26. Le moment d'inertie de l'élément 26, qui porte des poids ou masselottes 28 à chacune de ses extrémités, peut être choisi avantageusement de manière à être de même valeur que l'inertie de la combinaison constituée par les lames coupantes 16 et le tube de réaction 12. Dans la pratique il peut être souhaitable d'ajouter un contre-poids 30 au tube de réaction 12 (en un endroit diamétralement opposé aux lames coupantes, de manière à réaliser l'équilibre dynamique de l'ensemble.

   Lorsqu'on applique une force oscillante   sinusoidale   à l'extrémité de la barre de torsion 14 et au point auquel celle-ci est fixée à l'élément d'inertie 26, ce dernier oscillera sous l'effet de la torsion autour de l'axe de la barre de torsion et provoquera par le fait la torsion de la barre de torsion. 



   Le système d'entraînement est décrit de manière plus détaillée dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique n  2.741.111 et constitue un système de résonnance sous l'effet de la tor- sion comportant deux degré de liberté. Ce qui revient à dire que durant l'oscillation, l'élément d'inertie 26 oscille selon la même fréquence que l'ensemble, mais en sens opposé lorsque le couple d'oscillation est appliqué à l'extrémité de la barre de torsion, laquelle a la même fréquence que la période propre du système. Ainsi donc, lorsque l'élément d'inertie 26 est en mouvement dans le sens opposé à celui des aiguilles d'une montre, le tube se meut dans le sens des aiguilles et vice versa. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Le couple d'oscillation sinusoïdale requis peut être appliqué à l'élément d'inertie 26 au moyen d'une bielle 32, connectée à l'une des extrémités de l'élément d'inertie 26, ainsi qu'à un excentrique 34 tournant à vitesse constante. 



  On comprendra que lorsque   1'excentrique   34 tourne, il transmet, par la bielle 32, un mouvement de va-et-vient à l'élément d'inertie 26, faisant ainsi osciller celui-ci autour de l'axe de la barre de torsion, soumettant celle-ci à une torsion et transmettant le mouvement angulaire oscillant au tube, lequel, à son tour, fera osciller les lames coupantes 16 d'avant en arrière selon un arc de cercle. Dans la pratique, on peut obtenir un déplacement des lames de l'ordre de 38 mm ou environ et ce déplacement peut être varié selon les caractéristiques de torsion de la barre et de l'ensemble moteur. 



   Des effet similaires peuvent être obtenus en utili- sant l'appareil d'entrainement décrit dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique n  2. 939.223 au lieu du dispositif d'en- trainement oscillatoire décrit   ci-dessus:   Le brevet cité décrit un système   oscillatoire'entraîné   par l'électricité, propre à fournir une fréquence d'oscillation plus élevée. 



   En tous cas, les lames oscillantes 16 sont utilisées pour la coupe des fibres 36 dressées à la surface   d'une   nappe textile en mouvement 38, La nappe en mouvement 38 est mise en circulation par-dessus un appui 40 pouvant être monté de manière amovible près de ou à l'écart de la tête d'affinage, afin de pouvoir accueillir des nappes textiles d'épaisseurs différentes, La partie supérieure de l'appui est disposée en regard des lames coupantes 16 et des contre-lames 42 et 44 sont agencées de chaque côté de l'appui. Les arêtes coupantes des contre-lames s'étendent dans l'intervalle défini entre l'appui et les lames coupantes et sont espacées de 25,4 à 12,7 mm 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 l'une de l'autre, par exemple, afin de permettre aux fibres, dressées de passer dans l'intervalle pour y être coupées. 



  Pour autant que les contre-lames soient montées de chaque côté de la tête d'affinage, on obtiendra une course d'affinage ou de cisaillement et un effet de coupe dans les deux sens lorsque la tête d'affinage oscille. En conformant les lames coupantes en hélice à peine marquée, une au moins des lames coupantes sera toujours en contact avec la contre-lame. Dans la pratique, les contre-lames peuvent être agencées de manière à être ajustable l'une par rapport à l'autre de manière à assu- rer un affinage optimum pour chaque type de tissu. On obtient un effet d'affinage très satisfaisant avec des vibrations de l'ordre de 7. 000 cycles par minute et plus particulièrement avec des tissus à poils, des tapis et textiles similaires. 



   La tête d'affinage oscillante offre nombre d'avan- tages par rapport aux têtes d'affinage rotatives classiques. 



  A titre d'exemple, la tête d'affinage oscillante ne tourne pas, de sorte qu'elle ne présente pas de problèmes de force centrifuge aux vitesses élevées. Avec les   tam@@@rs   ordinaires la vitesse de fonctionnement élevée provoque la distorsion du tambour, d'où un effet de coupe irrégulière dans le sens de la largeur du tissu. Ainsi donc, la tête d'affinage oscillante peut être réalisée en longueurs relativement grandes afin d'être utilisée pour l'affinage de matières larges telles que tapis et textiles similaires. Les tambours classiques sont relativement lourds et ne tournent que sur deux paliers. Les tambours allongés ont donc tendance à s'affaisser ou à se gau- chir et cette tendance se prononce aux vitesses de   rotation   élevées. De tels problèmes ne se présentent pas avec la tête d'affinage oscillante.

   Un autre avantage de cette tête oscil- lante est obtenu en ce sens que seul un petit nombre de lames 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 coupantes est requis pour réaliser l'effet d'affinage en comparaison avec le nombre de lames relativement.grand qui est requis pour un tambour classique. Grâce au nombre limité de lames, il est donc intéressant d'utiliser des alliages spéciaux à grande dureté pour la réalisation des éléments coupants. 



  L'entretien de la tête d'affinage oscillante se trouve donc ainsi réduit à un minimum pour autant que l'affûtage et la rectification des lames puisse être exécuté rapidement et facilement du fait du nombre réduit de lames. Pour autant que l'élément coupant oscillant de la figure 1 réalise un effet d'affinage double, les caractéristiques de l'étoffe affinée seront supérieures à celles obtenues avec le tambour classique. 



   On se réfère à présent à la figure 2 qui montre une variante de l'invention, ce mode de réalisation n'utilisant qu'une seule contre-lame 44 au lieu des deux'lames Montrées dans le mode de réalisation principal. La contre-lame simple peut être utilisée de la manière la plus avantageuse pour l'affinage d'une nappe textile à long poils qui se meut à des vitesses relativement faibles, tandis que pour une   opéra-   tion rapide ou plus efficace, il y a lieu d'utiliser les deux contre-lames afin d'obtenir l'effet d'affinage double. 



   On se réfère à présent plus particulièrement à la figure   4,   qui montre une autre variante de l'invention. Dans ce mode de réalisation, une barre de torsion   46   supporte une paire de bras,   48   et 50 ; ces bras s'étendent radialement, chacun d'entre eux supportant une tête d'affinage 52. Chaque tête d'affinage forme une surface arquée sur laquelle sont montées des lames hélicoïdale 54 similaires aux lames 16 de la figure 1. Chaque tête d'affinage et chaque jeu de lames coupantes sont associées à un appui 56 par-dessus lequel se déplace une nappe textile en mouvement 58 et une ou deux contre- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 lames 60 qui coopèrent avec les éléments coupars   Poil-   la coupe des fibres dépassant de l'étoffe. 



   Grâce à cette disposition,   l'être   58 peut être amenée au contact de la tête d'affinage prérieure montrée à la figure 4 pour une opération d'affinag et peut être ensuite enroulée sur des rouleaux fous 62 et Pour être ensuite amenée au contact de la tête d'affinge inférieure (figure 4) pour subir une seconde   opératio n   d'affinage.

   Il apparaîtra évident que la barre de torsion   @   oscillera d'une manière similaire à la barre de torsion   4   du mode de réalisation 
 EMI8.1 
 principal, de manière à ''9 ¯ ..". >..1P -, 7:.s deux têtes d'affinage vers l'arr4> vers l'avant et produire ainsi l'effet d'affinage   @@uhaité.   Dans la disposition de la figure 4, un élément d'entraînement à oscillation simple est propre à réa-   liser   des opérations d'affinage répétées sur une nappe textile   simple. @u   bien, deux nappes séparées peuvent être introduites   @   contact de chacune des têtes d'affinage.

   On peut ajouter des bras radiaux et des têtes d'affinage supplémentaire à la barre de torsion pour augmenter les possibilités d'affinage, étant entendu cependant que chaque tête d'affinage soit pourvue d'un appui et d'une ou deux contre-lames, si nécessaire. 



   On se réfère à présent aux figures 5, 6 et 7, qui montrent une autre variante de l'invention. Dans ce mode de réalisation, deux bras 66 et 68 sont montés au-dessus d'un appui 70 et sont propres à osciller en se rapprochant et en s'écartant l'un de l'autre au cours d'un cycle d'affinage. 



  Les bords opposés des bras sont affûtés de sorte que les fibres soient coupées lorsque les bras se referment l'un sur l'autre. 



   Chaque bras est fixé sur une barre de torsion verti- cale 72, qui est entraînée en oscillation par un entraînement 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 74 tel que représenté dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique n  2.939.223. Chaque'bras est équilibré dynamiquement au moyen d'un contre-poids 76 et l'extrémité libre est supportée dans un bloc-guide 78. Le fonctionnement de l'entraînement 74 fait osciller la barre de torsion 72, qui fait osciller à son tour le bras par-dessus le tissu et vers l'autre bras pour provoquer l'action d'affinage souhaitée. 



   La figure 8 montre un autre mode de réalisation de l'invention dans lequel des bandes coupantes hélicoïdales 80 sont montées sur une âme 82 de manière similaire au mode de réalisation de la figure 1. Néanmoins, dans ce mode de réali- sation, l'âme 82 est du type ouvert ou en squelette et est montée sur une barre de torsion centrale 84 en vue d'osciller autour de son axe. 



   La raison d'être de l'âme de type ouvert est de permettre à l'air de circuler au travers de l'âme lorsque l'aspiration se fait vers le haut, comme sous l'effet d'une succion, afin d'attirer et redresser les fibres tout au long de la ligne d'affinage pour une opération d'efficacité   maximum. ¯   Dans la pratique, l'âme, mais non les bande coupantes 80, peut être   recouverte   d'un capotage 86 ; ce capotage peut être relié à une conduite 88 reliée à une source de vide. 



   Dans un autre mode de réalisation, un tube à fente relié à une source de vide, peut être monté en travers de l'âme, au-dessous de la barre de torsion et au-dessus des bandes coupantes., De l'air comprimé peut encore être chassé au travers de la nappe textile pour en redresser les fibres. 



  Ceci peut être réalisé au moyen d'un   tube à   fente 90, monté dans l'appui, la fente étant tournée vers le haut. Le tube est évidemment connecté à une source d'air comprimé et peut être utilisé seul ou conjointement au capotage sous vide afin de redresser les fibres. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Bien que l'invention ait été décrite avec référence particulière aux modes de réalisation illustrés, il est évident que de nombreuses modifications apparaîtront possibles aux hommes de métier. La description ci-dessus et les dessins qui l'accompagnent doivent donc être considérés comme illustratifs et non limitatifs de l'invention. 



   REVENDICATIONS 
1.- Appareil pour l'affinage des fibres dépassant de.la surface d'une nappe textile en mouvement, caractérisé en ce qu'il comprend, en combinaison : a) un appui à supporter la nappe textile, b) un premier élément de coupe s'étendant transversalement à ladite nappe textile et en face dudit appui afin d'attaquer et de couper les fibres de la nappe textile en mouvement par-dessus ledit appui, c) un second élément de coupe de même étendue que le premier élément de coupe et s'étendant transversalement à la nappe textile, et, d) un dispositif moteur oscillant pour déplacer au moins l'un desdits éléments pour le rapprocher et l'écarter de l'autre élément de manière à couper les fibres.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates, as a whole, to machines for refining or shaving fabrics, and more particularly to an oscillating refining apparatus, intended to cut upright fibers at a uniform height on the surface of the fabric.



   It is standard practice in the manufacture of many types of fabric to feed the material in expanded form through fabric refiners to cut the threads protruding from the surface to a uniform length. The refining mechanism used today usually comprises a cylindrical refining drum carrying a certain number of cutting elements arranged around the periphery of this drum in order to provide a fixed support and a counter blade in view. to "shave" the erect fibers. While they are found to be satisfactory at relatively low operating speeds, rotary drums are subject to some distortion at high speeds. These distortions result in uneven thinning of the fabric.

   Furthermore; conventional long-length refining drums, such as those used for refining wide-width textiles, have a marked tendency to sag towards the center of the drum as long as the latter rotates in two stages. Current refining drums are furthermore quite difficult and expensive to manufacture and the maintenance of the refining blades involves relatively frequent grinding and sharpening during which the refiner is out of service.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   One of the objects of the present invention consists of improvements to tissue refining machines.



   Another object of the present invention is a tissue refining mechanism capable of being made to length for use without sagging or sagging occurring in the refining of large tissues. width.



   Finally, another object of the invention is a fabric refining mechanism of light and inexpensive construction capable of operating at high speeds.



   The present invention relates more particularly to a tissue refining mechanism comprising an elongated support, refining knives extending radially outwardly of this support, as well as a motor device connected to said support to make. oscillate the latter around its longitudinal axis. The cutting elements cooperate with a fixed support and one or more knives for refining a web of fabric moving over the support.



   Nevertheless, these characteristics, as well as others, as well as other objects and advantages of the present invention will be described in more detail in the description below with reference to the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is a sectional side elevational view of the refining mechanism according to the present invention; - Figure 2 is a view similar to Figure 1, but showing a modification thereof; - Figure 3 is a front elevational view of a refining mechanism, made in accordance with the present invention; - Figure 4 is a schematic elevational view

 <Desc / Clms Page number 3>

 lateral, in partial section, of a modification of the present invention; FIG. 5 is a top plan view of another modification of the invention;

   FIG. 6 is a front elevational view of the embodiment shown in FIG. 5; - Figure 7 is a side elevational view in partial section of Figure 6; and - Figure 8 is a sectional side elevational view of another embodiment.



   Reference is now made to the drawings and to FIGS. 1 and 3 in particular. Reference numeral 10 generally denotes a sharpening or shaving head comprising an elongate cylindrical reaction tube 12, mounted coaxially around a torsion bar 14. Cutting blades 16 are attached, spaced apart. 'one from the other, on the cylindrical outer surface of the tube 12. These blades are three in number, for example, and extend all along the tube, so as to present a preferably slightly helical configuration and this for reasons which will appear later.



   These blades are typically formed from hardened steel or a steel alloy capable of maintaining a tapered rake for a long time. In the embodiment of Figure 1, the front and rear edges of each blade must be ground at a cutting angle, provided that both edges are to be used for sharpening.



   The reaction tube 12 is designed to oscillate around its longitudinal axis by means of a drive system comprising the torsion bar 14, supported so as to be able to rotate in bearings 18 and 20. The bar of

 <Desc / Clms Page number 4>

 The version is coaxial with the tube 12 and is kept at a distance from the left end of the latter by means of a sliding bearing or a ball bearing 22. The torsion bar is rigidly attached to the right end of the tube. tube by means of a flange 24.



   At the extreme left end of the torsion bar 14, as shown in Figure 3, is attached an inertia element 26. The moment of inertia of the element 26, which carries weights or weights 28 at each of its ends, can be chosen advantageously so as to be of the same value as the inertia of the combination formed by the cutting blades 16 and the reaction tube 12. In practice it may be desirable to add a counterweight 30 to the tube. reaction 12 (in a location diametrically opposed to the cutting blades, so as to achieve the dynamic balance of the assembly.

   When a sinusoidal oscillating force is applied to the end of the torsion bar 14 and to the point at which it is attached to the inertia element 26, the latter will oscillate under the effect of the torsion around the axis of the torsion bar and thereby cause the torsion bar to twist.



   The drive system is described in more detail in US Pat. No. 2,741,111 and is a torsion resonance system with two degrees of freedom. This amounts to saying that during the oscillation, the inertia element 26 oscillates at the same frequency as the assembly, but in the opposite direction when the oscillation torque is applied to the end of the torsion bar, which has the same frequency as the natural period of the system. Thus, when the inertia element 26 is moving in the direction opposite to that of clockwise, the tube moves in the direction of needles and vice versa.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The required sinusoidal oscillation torque can be applied to the inertia element 26 by means of a connecting rod 32, connected to one end of the inertia element 26, as well as to a rotating eccentric 34. at constant speed.



  It will be understood that when the eccentric 34 rotates, it transmits, through the connecting rod 32, a reciprocating movement to the inertia element 26, thus causing the latter to oscillate around the axis of the bar. torsion, subjecting the latter to a torsion and transmitting the oscillating angular movement to the tube, which, in turn, will cause the cutting blades 16 to oscillate back and forth in an arc of a circle. In practice, it is possible to obtain a displacement of the blades of the order of 38 mm or approximately and this displacement can be varied according to the torsion characteristics of the bar and of the motor assembly.



   Similar effects can be obtained by using the training apparatus described in US Pat. No. 2,939,223 instead of the oscillatory training device described above: The cited patent describes an oscillatory system driven by electricity, capable of providing a higher frequency of oscillation.



   In any case, the oscillating blades 16 are used for cutting the fibers 36 standing on the surface of a moving textile web 38, the moving web 38 is put into circulation over a support 40 which can be removably mounted. near or away from the refining head, in order to accommodate textile webs of different thicknesses, The upper part of the support is placed opposite the cutting blades 16 and the counter blades 42 and 44 are arranged on each side of the support. The cutting edges of the counter blades extend in the defined interval between the support and the cutting blades and are spaced 25.4 to 12.7 mm apart

 <Desc / Clms Page number 6>

 one from the other, for example, in order to allow the fibers, upright to pass in the interval to be cut there.



  As long as the counter blades are mounted on either side of the refining head, a sharpening or shearing stroke and a two-way cutting effect will be achieved when the refining head oscillates. By shaping the cutting blades into a barely marked helix, at least one of the cutting blades will always be in contact with the counter blade. In practice, the backing blades may be arranged so as to be adjustable with respect to each other so as to ensure optimum refinement for each type of tissue. A very satisfactory refining effect is obtained with vibrations of the order of 7,000 cycles per minute and more particularly with pile fabrics, rugs and similar textiles.



   The oscillating refining head offers a number of advantages over conventional rotary refining heads.



  For example, the oscillating refining head does not rotate, so that it does not have centrifugal force problems at high speeds. With ordinary screens the high operating speed causes distortion of the drum, resulting in an irregular cutting effect across the width of the fabric. Thus, the oscillating refiner head can be made in relatively long lengths for use in refining wide materials such as carpets and the like. Conventional drums are relatively heavy and only rotate on two bearings. Elongated drums therefore tend to sag or warp and this tendency is pronounced at high rotational speeds. Such problems do not arise with the oscillating refining head.

   Another advantage of this oscillating head is obtained in that only a small number of blades

 <Desc / Clms Page number 7>

 cutting edges is required to achieve the refining effect compared to the relatively large number of blades which is required for a conventional drum. Thanks to the limited number of blades, it is therefore advantageous to use special high hardness alloys for the production of the cutting elements.



  The maintenance of the oscillating refining head is thus reduced to a minimum as long as the sharpening and grinding of the blades can be carried out quickly and easily due to the reduced number of blades. As long as the oscillating cutting element of Fig. 1 achieves a double refining effect, the characteristics of the refined fabric will be superior to those obtained with the conventional drum.



   Referring now to Figure 2 which shows a variant of the invention, this embodiment using only a single counter blade 44 instead of the two 'blades shown in the main embodiment. The single bedknife can most advantageously be used for refining a long pile fabric web which moves at relatively low speeds, while for faster or more efficient operation there is instead of using the two counter blades in order to obtain the double refining effect.



   Reference is now made more particularly to FIG. 4, which shows another variant of the invention. In this embodiment, a torsion bar 46 supports a pair of arms, 48 and 50; these arms extend radially, each of them supporting a refining head 52. Each refining head forms an arcuate surface on which are mounted helical blades 54 similar to blades 16 of FIG. 1. Each head of refining and each set of cutting blades are associated with a support 56 over which moves a moving textile web 58 and one or two counter-

 <Desc / Clms Page number 8>

 blades 60 which cooperate with the hair cutters to cut fibers projecting from the fabric.



   Thanks to this arrangement, the being 58 can be brought into contact with the prior refining head shown in FIG. 4 for a refining operation and can then be wound up on idle rollers 62 and to be subsequently brought into contact with the lower refining head (Figure 4) to undergo a second refining operation.

   It will be apparent that the torsion bar @ will oscillate in a manner similar to the torsion bar 4 of the embodiment.
 EMI8.1
 main, so that '' 9 ¯ .. ".> .. 1P -, 7: .s two refining heads backward4> forward and thus produce the refining effect @@ uhaité. In the arrangement of Fig. 4, a single oscillation drive element is suitable for carrying out repeated refining operations on a single fabric web. Alternatively, two separate webs can be introduced into contact with each of the heads. refining.

   Radial arms and additional refining heads can be added to the torsion bar to increase the refining possibilities, it being understood, however, that each refining head is provided with a support and one or two counter-blades. , if necessary.



   Reference is now made to FIGS. 5, 6 and 7, which show another variant of the invention. In this embodiment, two arms 66 and 68 are mounted above a support 70 and are able to oscillate approaching and moving away from each other during a refining cycle. .



  The opposing edges of the arms are sharpened so that the fibers are cut when the arms close together.



   Each arm is fixed to a vertical torsion bar 72, which is driven in oscillation by a drive.

 <Desc / Clms Page number 9>

 74 as shown in U.S. Patent No. 2,939,223. Each arm is dynamically balanced by means of a counterweight 76 and the free end is supported in a guide block 78. Operation of the driver 74 oscillates the torsion bar 72, which in turn oscillates. arm over the fabric and toward the other arm to induce the desired refining action.



   Figure 8 shows another embodiment of the invention in which helical cutting strips 80 are mounted on a web 82 similarly to the embodiment of Figure 1. However, in this embodiment, the core 82 is of the open or skeleton type and is mounted on a central torsion bar 84 with a view to oscillating about its axis.



   The purpose of the open type core is to allow air to flow through the core when the suction is upward, such as through suction, in order to attracting and straightening fibers throughout the ripening line for maximum efficiency. ¯ In practice, the core, but not the cutting strips 80, can be covered with a cover 86; this cowling can be connected to a pipe 88 connected to a vacuum source.



   In another embodiment, a slotted tube connected to a vacuum source, can be mounted across the web, below the torsion bar and above the cutting strips., Compressed air can also be driven through the textile web to straighten the fibers.



  This can be achieved by means of a slotted tube 90, mounted in the support, the slit facing upwards. The tube is obviously connected to a source of compressed air and can be used alone or in conjunction with the vacuum casing in order to straighten the fibers.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   Although the invention has been described with particular reference to the illustrated embodiments, it is obvious that many modifications will appear possible to those skilled in the art. The above description and the accompanying drawings should therefore be considered as illustrative and not limiting of the invention.



   CLAIMS
1.- Apparatus for refining fibers protruding from the surface of a moving textile web, characterized in that it comprises, in combination: a) a support to support the textile web, b) a first element of cutting extending transversely to said textile web and in front of said support in order to attack and cut the fibers of the textile web moving over said support, c) a second cutting element of the same extent as the first element of cutting and extending transversely to the textile web, and, d) an oscillating motor device for moving at least one of said elements to bring it closer and apart from the other element so as to cut the fibers.

 

Claims (1)

2.- Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que l'un des deux éléments est fixe et l'autre est mobile. 2.- Apparatus according to claim 1, characterized in that one of the two elements is fixed and the other is movable. 3.- Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que les deux éléments peuvent être déplacés de façon à se rapprocher et à s'écarter l'un de l'autre et en ce que le dispositif moteur est relié fonctionnellement à chacun de ces deux éléments. 3.- Apparatus according to claim 1, characterized in that the two elements can be moved so as to approach and move away from each other and in that the motor device is functionally connected to each of these two elements. 4.- Appareil selon la revendication 1, caractérisé en ce que ledit dispositif moteur comprend un élément de torsion <Desc/Clms Page number 11> connecté au moins au premier des éléments susdits et un dis- positif à réaction pour entrainer cet élément en torsion, , alternativement dans les deux sens. 4.- Apparatus according to claim 1, characterized in that said motor device comprises a torsion element <Desc / Clms Page number 11> connected at least to the first of the aforementioned elements and a feedback device to drive this element in torsion,, alternately in both directions. 5.- Appareil pour l'affinage des fibres dépassant de la surface d'une nappe textile en mouvement, caractérisé en ce qu'il comprend en combinaison : a) un appui propre à supporter cette nappe textile, b) au moins une contre-lame, montée au voisinage de cet appui, transversalement à la nappe textile et de manière à attaquer et couper ces fibres, c) au moins un élément de coupe allongé, monté de manière mobile en regard de l'appui, transversalement à la nappe textile et de manière à coopérer avec ladite lame,et, d) un dispositif moteur pour faire osciller cet élément de manière à le rapprocher et à l'écarter dudit couteau en vue de couper les fibres. 5.- Apparatus for refining fibers protruding from the surface of a moving textile web, characterized in that it comprises in combination: a) a support suitable for supporting this textile web, b) at least one counter- blade, mounted in the vicinity of this support, transversely to the textile web and so as to attack and cut these fibers, c) at least one elongate cutting element, movably mounted opposite the support, transversely to the textile web and so as to cooperate with said blade, and, d) a motor device for making this element oscillate so as to bring it closer to and away from said knife in order to cut the fibers. 6.- Appareil selon la revendication 5, caractérisé en ce qu'il comporte une paire de couteaux montés à distance l'un de l'autre de chaque c8té dudit élément de manière à pou- voir coopérer avec ce dernier. 6.- Apparatus according to claim 5, characterized in that it comprises a pair of knives mounted at a distance from each other on each side of said element so as to be able to cooperate with the latter. 7. - Appareil selon la revendication 5, caractérisé en ce qu'il comprend un dispositif portant ces éléments de coupe en vue d'assurer le mouvement angulaire de ceux-ci autour de son axe longitidinal. 7. - Apparatus according to claim 5, characterized in that it comprises a device carrying these cutting elements for the purpose of ensuring the angular movement thereof around its longitudinal axis. 8. - Appareil selon la revendication 7, caractérisé en ce qu'il comprend une série d'élément d'affinage montés hélicoidalement par rapport audit axe. 8. - Apparatus according to claim 7, characterized in that it comprises a series of refining element mounted helically relative to said axis. 9. - Appareil selon la revendication 8, caractérisé en ce que le dispositif moteur comporte un élément de torsion allongé, parallèle aux éléments d'affinage et supportant ces derniers, un dispositif à réaction provoquant la torsion de cet <Desc/Clms Page number 12> élément selon un mouvement alterné dans les deux sens. 9. - Apparatus according to claim 8, characterized in that the drive device comprises an elongated torsion element, parallel to the refining elements and supporting the latter, a reaction device causing the torsion of this <Desc / Clms Page number 12> element in an alternating movement in both directions. 10. - Appareil pour l'affinage des fibres dépassant de la surface d'une ou plusieurs nappes textiles en mouvement, caractérisé en ce qu'il comprend en combinaison : a) une série d'appuis, propres à supporter ces nappes textiles, b) au moins une contre-lame montée au voisinage de chacun des appuis, de manière à attaquer et couper les fibres dépassant de ces nappes textiles , c) au moins un élément d'affinage, monté de manière à être mobile, en regard de chacun de ces appuis, et de macère à coopérer selon un mouvement de cisaillement avec le couteau associé audit appui, et, d) un dispositif moteur assurant l'oscillation en vue du mouve- ment desdits éléments de manière à les rapprocher et à les écarter desdites contre-lames pour des opérations d'affinage multiples de ces nappes textiles. 10. - Apparatus for refining fibers protruding from the surface of one or more moving textile webs, characterized in that it comprises in combination: a) a series of supports, suitable for supporting these textile webs, b ) at least one counter-blade mounted in the vicinity of each of the supports, so as to attack and cut the fibers protruding from these textile layers, c) at least one refining element, mounted so as to be movable, opposite each of these supports, and of maceration to cooperate in a shearing movement with the knife associated with said support, and, d) a motor device ensuring the oscillation with a view to the movement of said elements so as to bring them closer to and away from said elements. counter-blades for multiple refining operations of these textile webs. 11.- Appareil selon la revendication 10, caractérisé an ee qu'il comprend un élément de torsion, relié fonctionnel- lement au dispositif moteur d'oscillation, ledit élément oscillant autour de son axe longitudinal par suite du mouvement imprimé par le dispositif moteur susdit, et un dispositif supportant lesdits éléments d'affinage à distance tout autour dudit élément de torsion, si bien que lesdits éléments oscil- lent angulairement en se rapprochant et en s'écartant desdites contre-lames par suite du fonctionnement du dispositif moteur. 11.- Apparatus according to claim 10, characterized in that it comprises a torsion element, operatively connected to the oscillation motor device, said element oscillating about its longitudinal axis as a result of the movement imparted by the aforesaid motor device. , and a device supporting said remotely fine-tuning elements all around said torsion element, so that said elements oscillate angularly moving towards and away from said counter-blades as a result of the operation of the driving device. 12. - Appareil pour l'affinage des fibres dépassant de la surface d'une nappe textile en mouvement, caractérise en ce qu'il comprend en combinaison : a) un appui propre à supporter ladite nappe textile, b) au moins une contre-lame,montée au voisinage de cet appui en une position propre à lui permettre d'attaquer ces fibres, <Desc/Clms Page number 13> c) au moins un élément d'affinage monté de manière mobile en regard dudit appui et propre à coopérer avec ladite contre- lame, d) un dispositif moteur faisant osciller ledit élément en le rapprochant et en l'écartant de ladite contre-lame afin de couper les fibres, et, e) un dispositif à courant d'air chassant de l'air vers l'élé- ment d'affinage afin de redresser les fibres tout au long de la ligne d'affinage. 12. - Apparatus for refining fibers protruding from the surface of a moving textile web, characterized in that it comprises in combination: a) a support suitable for supporting said textile web, b) at least one counter- blade, mounted in the vicinity of this support in a position suitable for allowing it to attack these fibers, <Desc / Clms Page number 13> c) at least one refining element mounted movably opposite said support and adapted to cooperate with said counter blade, d) a driving device causing said element to oscillate by bringing it closer to and away from said counter blade in order cutting the fibers; and, e) an air current device forcing air towards the refining element in order to straighten the fibers throughout the refining line. 13.- Appareil selon la revendication 12, caractérisé en ce que le dispositif à courant d'air comprend une conduite associée à des éléments d'affinage, s'ouvrant tout au long de ces éléments d'affinage et propre à être mise sous vide afin de produire un courant d'air dans cette ouverture pour redresser lesdites fibres. 13.- Apparatus according to claim 12, characterized in that the air current device comprises a pipe associated with refining elements, opening throughout these refining elements and suitable for being placed under vacuum. in order to produce a current of air in this opening to straighten said fibers. 14.- Appareil selon la revendication 12, caractérisé en ce que le dispositif à courant d'air comprend un tube à fente monté sur ledit appui et relié à une source d'alimenta- tion en air comprimé, ladite fente.étant dirigée vers l'élément d'affinage afin de redresser les fibres à leur passage par- dessus ledit appui. 14.- Apparatus according to claim 12, characterized in that the air current device comprises a slotted tube mounted on said support and connected to a compressed air supply source, said slit being directed towards the end. 'refining element in order to straighten the fibers as they pass over said support.
BE712509D 1968-03-20 1968-03-20 BE712509A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE712509 1968-03-20

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE712509A true BE712509A (en) 1968-07-31

Family

ID=3852591

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE712509D BE712509A (en) 1968-03-20 1968-03-20

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE712509A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2729884A1 (en) MACHINE FOR CUTTING SHEET MATERIALS, WITH BLADE CUTTING DEVICE AND BLADE SHARPENER
FR2611558A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR AFFITTING THE CUTTING AREAS OF AN ALTERNATING DISPLACEMENT BLADE
FR2598347A1 (en) CUTTING HEAD AND BLADE FOR CUTTING SHEET MATERIALS
FR2648741A1 (en) CUTTING BLADE AND METHOD FOR CUTTING SHEET MATERIAL
FR2648742A1 (en) CUTTING BLADE AND METHOD FOR CUTTING SHEET MATERIAL
FR2530522A1 (en) DEVICE FOR SHARPENING A CUTTING DISC, ESPECIALLY A MACHINE FOR CUTTING PAPER ROLLS
FR2547605A1 (en) DEVICE FOR SORTING FIBROUS MATERIALS FOR THE MANUFACTURE OF PAPER
BE712509A (en)
EP1383948B1 (en) Method for rectilinear combing and rectilinear combing machine therefor
EP0418163B1 (en) Method and device for automatically sharpening slicing knives
FR2512395A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR MAKING THE MARKED TEXT ILLEGIBLE ON WASTE TAPES IN CARBON PLASTIC OF WRITING MACHINES OR THE LIKE
WO2015173518A1 (en) Sharpening device having abrasive belts arranged crosswise
FR2554309A1 (en) Rotary forage harvester blade
EP0209410B1 (en) Method and apparatus for flax scutching
CH254608A (en) Mechanical razor for dry shaving.
CA1118395A (en) Grinders for comminuting hard and dirty recuperated wastes, particularly wastes impervious to water
FR2694228A1 (en) Method for performing precision grinding of camshaft cams and precision grinding machine for carrying out this process
FR2473302A1 (en) Appts. for mfg. extensible mesh by slitting flexible film - esp. cutis for mesh skin grafts but also plastics, leather and paper
FR3031688A1 (en) MACHINE CUTTING OR SLICING MULTI-KNIVES
WO2009080905A2 (en) Cutting head and installation comprising it and set up tool
BE369297A (en)
FR2466545A1 (en) Double fabric cutter - has blade mounted to move in two directions, to avoid overheating
BE428424A (en)
BE539682A (en)
BE333888A (en)