<Desc/Clms Page number 1>
"Appareil automatique pour la cuisson et la distribution, par portion, d'aliments frits".
La présente invention a pour objet un appareil auto- matique pour la cuisson et la distribution, à l'état chaud et par portion, d'aliments frits, en particulier de frites.
L'invention a pour but de procurer un appareil, en- tièrement automatique, de construction et de fonctionnement simples présentant le grand avantage, par rapport aux distri- buteurs existants, de pouvoir recevoir une provision d'aliments à frire importante, cette provision étant constituée, de manière
<Desc/Clms Page number 2>
à faciliter au maximum l'approvisionnement de l'appareil, par des aliments en vrac.
A cet effet, suivant l'invention, l'appareil comprend un tambour d'arbre horizontal, pouvant être animé d'un mouvement de rotation pas à pas autour de l'axe dudit arbre, des godets, destinés chacun à recevoir une portion de frites, étant ménagés dans ledit tambour de manière à pouvoir être garnis, un à un, d'une portion de frites à cuire et de manière à déverser, un à un et après cuisson, la portion de frites qu' ils contiennent, ce tambour tournant dans un récipient contenant de l'huile bouillante, des moyens étant prévus pour amener une portion de frites à cuire dans un des godets, pour amener un récipient en dessous d'une trémie dans laquelle sera déversée, après cuisson, la protion frites et pour imprimer un mouvement de rotation pas à pas au tambour susdit, chaque mouvement du tambour amenant, d'une part,
un godet en regard de l'endroit où les frites à cuire sont introduites dans ce godet et, d'autre part, un go- det en regard de la trémie susdite, des moyens étant prévus pour déverser le contenu d'un godet dans ladite trémie, la cuisson des frites s'effectuant pendant la rotation, pas à pas, du tambour permettant d'amener un godet de la position où il re- çoit la portion de frites à cuire à la position dans laquelle son contenu est déversé dans la trémie préci/tée, ce godet étant plongé dans l'huile bouillante pendant son trajet entre ces deux positions.
Suivant une forme de/réalisationi avantageuse de l'in- vention, le tambour susdit est constitué de deux flasques cir- culaires montés sur un arbre horizontal, les godets précités étant répartis régulièrement entre ces flasques, une tôle cin- trée étant disposée dans le récipient contenant l'huile bouil- lante et s'étendant entre les deux flasques susdits, de l'endroit où les frites à cuire sont introduites dans les godets jusqu'à l'endroit où les frites sont déversées dans la trémie susdite,
<Desc/Clms Page number 3>
cette tôle cintrée maintenant les portions de frites dans les godets pendant leur cuisson dansl'huile bouillante.
Suivant une forme e réalisation particulière de l'invention, les godets sont articulés sur le tambour susdit de manière à pouvoir basculer, par rapport à ce dernier, pour déverser leur contenu dans la trémie susdite, des moyens étant prévus, d'une part, pour faire basculer les godets un à un lors- qu'ils se trouvent en regard de ladite trémie et, d'autre part, pour ramener un godet basculé dans le tambour, les godets étant maintenus dans ce dernier par gravité et par la tôle cintrée susdite.
Suivant une forme de réalisation particulièrement avantageuse de l'invention, les godets présentent une section transversale en forme de secteur circulaire dont le sommet est situé à proximité de l'arbre du tambour, l'arc de cercle délimi- tant les parois latérales des godets coïncident sensiblement, lorsque les godets sont à l'intérieur du tambour, avec la pro- jection verticale du bord des flasques sur ces faces latérales, chacun des godets étant fixé sur un arbre, parallèle à l'arbre du tambour, dont les extrémités peuvent pivoter à proximité de la périphérie des flasques, les arbres des godets étant montés de manière à ce que, sous l'action des moyens susdits prévus pour' faire basculer les godets, chacun des godets puisse basculer, en sens contraire du sens de rotation du tambour,
de manière à sor- tir du tambour pour déverser son contenu dans la trémie susdite.
D'autres détails et particularités de l'invention ressortiront de la description des dessins annexés au présent mémoire et qui représentent, à titre d'exemple non limitatif, une forme de réalisation particulière de l'objet de l'in- vention.
La figure 1 est une vue de face, avec brisures par- tielles, d'un appareil suivant l'invention.
<Desc/Clms Page number 4>
La figure 2 est une vue.,, avec brisures partielles, i suivant la ligne II-II de la figure 1.
La figure 3 est une vue en bout et à grande échelle du tambour de l'appareil, ce tambour étant disposé dans le ré- cipient contenant l'huile de cuisson des frites.
La figure 4 est une vue en élévation montrant la face du tambour opposée à celle représentée à la figure 3.
La figure 5 est une vue schématique illustrant le programmateur de l'appareil.
La figure 6 est une coupe suivant la ligne VI-VI de la figure 5.
La figure 7 contre des détails du mécanisme permet- tant de secouer un godet et de basculer celui-ci à l'extérieur du tambour.
La figure 8 montre des détails de mécanisme permet- tant d'amener les récipients vides susdits à proximité de la trémie dans laquelle sera déverséela portion de frites cuites.
Dans les différentes figures les mêmes notations de référence désignent des éléments analogues.
L'appareil automatique suivant l'invention comprend une trémie de chargement 1, de grande contenance, dans laquelle est disposée, en vrac, une provision de frites froides ayant déjà subi une première cuisson. Le fond 2 de la trémie 1 est constitué par une bande transporteuse sans fin 3 guidée par deux rouleaux 4 et 4', le rouleau 4' étant entraîné en rotation au- tour de son axe par un moteur 20, ce rouleau 4' entraînant la bande transporteuse 3. Cette bande transporteuse a pour but d'acheminer les frites de la trémie 1 vers un compartiment de pesage 5 dont le fond est constitué par un clapet 22, ce clapet
22 obture une seconde trémie 6 qui débouche à proximité d'un godet 7, disposé dans le tambour 39 de l'appareil, dans lequel sera déversé la portion de frites à. cuire.
Le clapet 22 peut basculer, autour d'un axe 8, à l'encontre d'un contrepoids 10
<Desc/Clms Page number 5>
et lorsque le poids de frites désiré est atteint sur ce clapet, le mouvement de basculement de ce dernier étant occasionné par un mécanisme décrit ci-après. Afin de répartir les frites à cui- . re sur la bande transporteuse 3, d'en régulariser le débit et pour éviter que les frites ne forment une voûte dans la trémie 1, un tourniquet 10 est monté dans ladite trémie tandis qu'une plaque oscillante 12 est articulée, en 15, sur une paroi de cette dernière.
Le tourniquet 10 est entraîné en rotation, au- tour de son axe 11, par le moteur 20 susdit tandis que la pla- que oscillante 12 est entraînée, à partir du tourniquet 10, par un galet 13 monté à l'extrémité d'un levier 14 fixé à la- dite plaque, ce galet 13 roulant sur un des flasques latéraux du tourniquet 10.
Le moteur 20 entraînant en rotation le rouleau 4' ; et le tourniquet 10 est mis automatiquement sous tension, en vue du remplissage du compartiment de pesage 5, par un inter- rupteur 21 , actionné par le clapet 22 lorsque celui-ci reprend, après basculement des frites disposées sur ledit clapet, sa position de fermeture du compartiment de pesage 5, l'alimenta- tion dudit moteur 20 étant coupée lorsque le clapet se déplace, autour de l'axe 8, sous l'action des frites déversées sur le r clapet parla bande transporteuse 3 et laxque le poids désiré de frites est atteint. Le basculement complet du clapet 22 permettant la chute des frites dans la trémie 6 est empêché par un organe de blocage dont l'ouverture est commandée, au moment voulu, par un programmateur 28 prévu sur l'appareil, ce program- mateur sera décrit en détail ci-après.
Suivant l'invention, le tambour 39 de l'appareil est constitué, comme montré à la figure 3. de deux flasques circu- laires 16 montés sur un arbre horizontal 41, six godets 7, des- tinés à recevoir chacun une portion de frites, étant répartis régulièrement sur le pourtour du tambour et montés entre ces deux flasques 16. Les godets7 présentent une section trans-
<Desc/Clms Page number 6>
versale en forme de secteur circulaire dont le sommet est situé, lorsque les godets sont à l'intérieur du tambour, à proximité de 'de l'arbre 41/ce dernier, l'arc de cercle 70 délimitant les pa- rois latérales 71 des godets 7 coïcidant sensiblement, toujours lorsque ces godets sont à l'intérieur du tambour, avec la pro- jection verticale du bord 72 des flasques sur ces surfaces latérales 71.
Chacun des godets 7 est fixé sur un arbre 73, parallèle à ] 'arbre 41 du tambour 39, dont les extrémités peuvent pivoter à proximité de la périphérie des flasques 16. Les arbies
73 des godets sont montés de manière à ce que, sous l'action des moyens, prévus pour faire basculer ces godets, décrits c.- après, chacun des godets puisse basculer, en sens contraire du sens de rotation du tambour 39, de manière à sortir du tambour pour déverser son contenu de frites dans la trémie 74 de l'appa- reil. Le tambour 39 est animé d'un mouvement de rotation, pa: à pas, autour de l'axe de l'arbre 41 et est disposé dans un réci- pient 75 contenant de l'huile bouillante affleurant ledit arbre
41.
Chaque mouvement du tambour amène, d'une part, un godet 7 à proximité de l'orifice de la trémie 6 susdite à travers lequel la portion de frites à cuire est déversée dans le godet et, d'autre part, un godet 7 en regard de la trémie 74 susdite, ce dernier godet étant alors basculé hors du tambour pour déver- ser son contenu dans la trémie 74, la cuisson des frites s'effec-, tuant pendant la rotation, pas à pas, du tambour permettant d'amener, suivant la flèche 78 . un godet de la position où il reçoit la portion de frites à cuire à la position dans laque'.le son contenu est déversé dans la trémie 74. Une tôle cintrée 76 est prévue dans le récipient 75.
Cette tôle s'étend. entre les deux flasques 16 du tambour, de l'endroit où les frites à cuire sont introduites dans les godets jusqu'à proximité de l'endroit où les frites cuites sont déversées dans la trémie 74, cette tôle 76 maintenant les portions de frites dans lesdets pen-
<Desc/Clms Page number 7>
dant leur cuisson dans l'huile bouillante, Chacun des godets 7 présente une paroi 77 en treillis permettant à l'huile de s'é- couler lorsque les godets sortent de l'huile. Le tambour 39 est animé d'un mouvement de rotation,pas à pas,grâce à un plateau 40 monté, à l'extérieur du récipient 75, en bout de l'arbre 41 du tambour.
Ce plateau 40 présente six découpures radiales 78 régulièrement espacées et coopère avec un disque 79, muni d'un ergot 80, tournant au voisinage du plateau 40 et entraîné par un arbre 41' d'axe parallèle à celui de l'arbre 41, l'ergot 80 pénétrant par la périphérie dans une découpure radiale 78 du plateau 40 et entraînant celui-ci, à chaque tour de l'arbre 41', d'un angle de 60 degrés, des moyens étant prévus pour empêcher la rotation du plateau 40 lorsque l'ergot 80 n'est pas engagé dans une découpure 78 de ce dernier.
Ces moyens com- prenent un disque 81 fixé sur l'arbre 41' et tournant avec le disque 79, des découpures concaves 82, d'un rayon de courbure égal au rayon du disque 81, étant ménagées, symétriquement à la périphérie du plateau 40, entre les découpures radiales 78 de ce dernier, la concavité étant orientée vers l'extérieur de manière à ce que le bord périphérique 83 du disque 81 soit guidé le long de chaque découpure pendant chaque période de non intervention de l'ergot 80, en sorte que le plateau 40 est maintenu immobile pendant cette même période.
L'axe 41' et, de là, le tambour 39, sont entrainés en rotation, par l'intermédiaire d'un arbre de renvoi 24 et des pignons coniques 42 et 44, à partir d'un mo- ! teur 23, des cames étant montées sur cet arbre 24 pour commander,! en synchronisme avec le tambour 39, le basculement de la trappe 22 susdite, des moyens prévus pour amener un récipient vide 49 sous la trémie 74 précitée, des moyens permettant de libérer la portion de frites cuites de la trémie précitée et des moyens pour évacuer le récipient 49 lorsqu'il est rempli de frites cuites, les moyens précités prévus pour faire basculer un godet
<Desc/Clms Page number 8>
7 garni d'une portion de frites cuites étant commandés à partir d'une came 84 solidaire de l'arbre 41'.
Des organes de blocage sont prévus, tels que l'organe de blocage 34 empêchant le bas- culement du clapet 22 susdit, pour immobiliser lesjmoyens prévus pour amener un récipient vide 49 sous la trémie 74, les moyens permettant de libérer la portion de firtes cuites de cette trémie et les moyens permetant le basculement d'un godet 7.
Ces organes de blocage sont commandés au moment voulu et sul- vant un programme déterminé, par le programmateur 28 afin de libérer ces moyens et permettre aux cames correspondantes d'agir sur ces derniers.
Suivant l'inuntion,le programmateur- 28, représenté à la figure 5, est constitué par un disque 85, animé d'un mouve- ment de rotation, pas à pas et suivant la flèche 89, à partir de l'arbre 24 et comportant, à sa périphérie des galets31 montés sur des bras pivotants 46 articulés au disque 85.
Les galets 31, répartis régulièrement à la périphérie du disque 85, sont articulés de manière à pouvoir se déplacer sur deux che- mins de roulement 87 et 88 ménagés dans le support du programma- teur, des moyens 90 étant prévus pour faire passer, un à un,les galets 3 d'un chemin de roulement 87 où ils sont inopérants au chemin de roulement 88, chacun des galets circulant sur.ce der- nier chemin de roulement pouvant agir tour à tour sur les or- ganes de blocage susdits afin de permettre à l'appareil d'ef- fectuer un cycle complet, c'est-à-dire introduire grâce au clapet
22, une portion de frites à cuire dans le tambour 39, cuire cette portion de frites, la déverser dans la trémie 74, puis dans le récipient 49 et enfin évacuer ce récipient lorsqu'il est rempli.
Le disque 85 du programmateur est animé d'un mouvement de rotation pas à pas grâce à un plateau 37 monté sur un axe de renvoi 91, parallèle à l'arbre 24, entraînant, par l'intermédiaire de pi- gnons coniques 93, l'axe 92 du disque 85. Le plateau 37 présente des découpures radiales et coopère avec un disque 94, muni d'un
<Desc/Clms Page number 9>
ergot 95, solidaire de l'arbre 24. L'ergot pénètre par la périphé rie du plateau 37 dans une des découpures radiales de ce der- nier et entraîne celui-ci, à chaque tour de l'arbre 24, d'un angle tel que l'axe 91 entraîne l'axe 92 d'un angle égal à l'angle délimité par deux rayons du disque 85 passant par l'axe de deux galets 31 immédiatement voisins.
Chaque déplacement du disque 85 amène un galet en regard de l'endroit 96 où il peut changer de cheminjde roulement. Des cames 33,46, 53 et 64 sont réparties à la périphérie du disque 85 de manière à être action- nées, tout à tout pour permettre les diverses opération de l'ap- pareil, par un galet disposé sur le chemin de roulement 88,. lors- que ce galet est immobilisé. Des moyens analogues à ceux emê- chant la rotation du plateau 40 sont prévus pour empocher la rotation du plateau 37 lorsque l'ergot 95 n'est pas engagé dans une des découpures radiales de ce dernier.
Les moyens 90 susdits permettant d'amener les galets 31 du chemin de roulement 87 au chemin de roulement 88 sont constitués par une lamelle 30 fixée à l'extrémité d'un axe 97, un levier 29 étant fixé à l'autre extrémité de cet axe. L'axe 97 monté dans le support du program- mateur, peut pivoter, sous l'action d'un électro-aimant 27 sur le levier 29, de manière à amener, comme montré à la figure 5, la lamelle 30 de la position 98, représentée en traits pleins, où elle coopère avec une butée 99 à la position 100, représentée en traits interrompus, où elle s'appuie sur le chemin de roule- ment 87. L'électro-aimant 27 est commandé par un interrupteur 26 actionné par une came 25 montée sur l'arbre 24.
Lorsque la la- melle 30 occupe sa position 98, les galets 31 passent sous cette lamelle et continuent à circuler sur le chemin de roulement
87, tandis que lorsque la lamelle 30 occupe, sous l'action du levier 29, sa position 100, un galet 31 se trouvant en 96 est, lorsque le disque 85 tourne suivant la flèche 89, transféré du chemin de roulement 87 en chemin de roulement 88, le passage de ce galet sur l'extrémité 101 de la lamelle 30 ramenant cette
<Desc/Clms Page number 10>
dernière dans sa position 98.
Suivant l'invention, le mécanisme permettant le basculement du clapet 22 susdit comprend un levier 102, articulé en 103, agissant sur une bielle 104, fixée à l'axe 8 sur lequel le clapet 22 est monté. Lorsque l'organe de blocage 34, commandé par la came 33 du programmateur et par des tringles 33', libère le levier 102, un ergot 63 fixé à ce dernier peut coopérer avec la came 62 solidaire de l'arbre 24, cette came permettant la rotation du levier, comme montré à la figure 2, suivant la flè- che 105, et, de là, le basculement du clapet 22 suivant la flè- che 106, ce dernier étant ramené en position de fermeture du compartiment de pesage 5 par l'intermédiaire de la came 62.
Suivant l'invention et comme montré à la figure 7, les moyens évus pour faire basculer les godets 7 comprennent un levier 55, la came 84 susdite et une tringle 110, le levier coopérant avec un ergot 56 prévu sur chacun des godets, cet ergot étant logé, lorsque les godets sont à l'intérieur du tambour 39, dans un évidement 107 ménagé dans un flasque 16 du- dit tambour. Le levier 55 est monté à pivotement sur un axe 108 solidaire du bâti de l'appareil, un ressort de rappel 109 étant prévu sur ce levier, tandis que la tringle 110 est montée à pi- votement sur un axe 111 solidaire dudit bâti. La tringle 110 coopère avec la came 84, grâce à un ergot 112, et commande le levier 55 par l'intermédiaire d'un galet 113 pivotant sur une tige 114 solidaire dudit levier 55.
Un organe de blocage 54 est prévu pour maintenir le levier 55 dans une position inopé- rante 55' représentée à la figure 7. Cet organe de blocage 54 libère le levier 55, sous l'action d'un galet du programmateur
28 agissant sur une came 53 et une tringle 53' (figures 2 et 5) afin qu' il puisse venir se placer, au moment voulu, sous l'er- got 56 d'un godet 7 émergeant de l'huile.
(position 55", figure 7). Le levier 55 est alors com-
<Desc/Clms Page number 11>
mandé, par la came 84 et la tringle 110, pour faire tourner ce godet autour de son arbre en sens contraire du sens de rotation du tambour (flèche 78). La came 84 présente des entailles 115 permettant, grâce à l'ergot 112 de la tringle 110, d'imprimer au ! levier 55 et, de là, au godet 7 avec l'ergot 56 duquel il coo- j père, un mouvement oscillant, suivant la double flèche 116, permettant de secouer ce godet pour égoutter les frites cuites contenues dans ce dernier.
Après égouttage des frites, l'ergot 112 coopère avec la portion 116 de la came 84 pour immobiliser le levier dans sa position 55, celui-ci faisant alors basculer complètement le godet à l'extérieur du tambour lorsque ce dernier est entraîné en rotation suivant la flèche 78. Une entaille 117 est prévue dans la came 84 pour permettre au levier 55, après basculement du godet, de venir occuper sa position inopé- rante 55' contre l'organe de blocage 54.
Suivant l'invention, des moyens sont prévus pour ra- mener un godet basculé dans le tambour (figure 4). Ces moyens comprennent une tige 57 fixée en bout de l'arbre 73 du godet.
L'extrémité 118 de cette tige 57 coopère avec une butée 60 pré- vue sur le récipient 75 contenant l'huile. Cette butée 60 limi- te le basculement du godet à l'extérieur du tambour et agit sur la tige 57 de manière à, lorsque le tambour tourne suivant la flèche 78, faire tourner l'arbre 73 du godet, dans le même sens que le sens de rotation du tambour, afin de ramener le godet dans ce dernier. L'extrémité 119 de la tige 57 susdite coopère avantageusement avec une butée mobile 58 pouvant tour- ! ner autour d'un arbre 120 solidaire du bâti de l'appareil et dou le mouvement oscillant, suivant la double flèche 121, est li- mité par deux butées fixes 122.
Cette butée facilite, comme montré, à la figure 4, le basculement du godet à l'extérieur de l'appareil.
Suivant l'invention, les moyens susdits prévus pour '
<Desc/Clms Page number 12>
amener un récipient vide 49 en dessous de la trémie 74 compren- nent un réservoir 123 contenant des récipients empilés et dis- posés avec leur fond tourné vers le haut et un ensemble de leviers 124 portant une pince 50 (figures 1 et 8). Cette pince est guidée le long d'une tige 125 et animas par les leviers 124 de manière à saisir, dans le réservoir 123, un récipient 49 par ses parois latérales, les autres récipients étant maintenus dans le réservoir 123 par des bandes de caoutchouc dentelé 126 fi- xées aux parois de ce dernier. La pince/50 est montée sur une came 127 coopérant avec des butées 128 et 129 pour assurer le pince /retournement et l'ouverture de la/50 lorsqu'elle atteint le ni- veau d'un plan incliné 130.
Le récipient 49 maintenu par la pince 50 est déposé par la pil.ce, son fond tourné vers le bas, au sommet du plar incliné et, lorsque la pince 50 est ouverte quand la tige 160 entre en contact et est poussée contre une pièce 161 solidaire du plan incliné 130,/le récipient abandonné sur ce plan incliné, glisse vers un table 131 (figures 1 et 2) située en deseous du niveau de la trémie 74 et s'étendant en dessous de cette dernière. Les leviers 124 sont commandés par une came 51 solidaire de l'arbre 24. Un organe de blocage 47 est prévu pour immobiliser ces leviers. Cet organe de blocage 47 est actionné, de manière à libérer les leviers susdits et à permettre à la came 51 de les mouvoir, par un galet du program- mateur susdit agissant sur une came 46 entraînant l'axe 132 sur lequel est fixé l'organe 47.
Suivant l'invention., un mécanisme est prévu pour, d'une part, amener un récipient 49, disposé sur la table 131 et à la base du plan incliné 130, vers la trémie 74 et, d'autre part, évacuer un récipient rempli de frites cuites disposé sous cette trémie. Ledit mécanisme est constitué par une crémaillère
43 animée d'un mouvement de va-et-vient sur un rail 133 (figu- re 1). Des guides 134 et 135 coopèrent avec cette crémaillère.
<Desc/Clms Page number 13>
Le guide 135 coopère avec un ergot 139 solidaire de la crémail- lère de manière à ce que lss dents 136 de cette dernière fassent saillie à la surface de la table susdite, position 43', lors de son mouvement, suivant la flèche 137, permettant d'amener un récipient vide de la base du plan incliné sous la trémie 74 et de sous cette trémie à la portée de l'utilisateur de l'appareil, lors du mouvement de la crémaillère suivant la flèche 138, l'er- got 139 susdit tombe automatiquement du guide 135 sur le guide 134 et le dents de la crémaillère sont maintenues sous le ni- veau de la table 131. Un levier basculant 140 est prévu pour ra- mener automatiquement, suivant la flèche 141, l'ergot 139 du guide 134 au niveau du guide 135.
Le mouvement de va-et-vient de la crémaillère 43 est occasionné par des leviers 45 entrât- nés à partir d'une came 142 solidaire de l'arbre 24, la cré- maillère étant continuellement entraînée pendant la rotation dudit arbre 24.
Suivant l'invention, les moyens susdits permettant de libérer une portion de frites cuites de la trémie 74 dans laquelle elles ont été déversées comprennent un clapet ajouré 67 actionné par des leviers 65 à partir d'un-e came 66 solidaire de l'arbre 24. une partie 68 de la trémie 74 étant mobile de manière à permettre le passage des frites déversées dans le ré- cipient 49 , la commande de cette partie 68 se faisant à partir de l'axe 144 du clapet 67, par l'intermédiaire d'une tige 143, de manière à ce que cette partie se lève lorsque le clapet bas- cule, suivant la flèche 145, pour livrer passage aux frites cui- tes.
Un organe de blocage 64 est prévu pour immobiliser les le- viers 65 commandant le clapat et, de là. la partie mobile 68 de la trémie, cet organe de blocage 64 est actionné, de manière à libérer ces leviers et à permettre à la came 66 de les mouvoir, par un galet du programmateur susdit agissant sur une came 64'.
Les mouvements du clapet 67 et de la crémaillère 43 sont synchro-
<Desc/Clms Page number 14>
nisés de manière à ce qu'un récipient vide se trouve sous la trémie 74 lorsque le clapet 67 s'ouvre.
Suivant l'invention, le moteur 23 provoquant tous les mouvements de l'appareil, à l'exception du système de rem- plissage du compartiment de pesage 5, et notamment le tambour 39 et le programmateur 28, est mis sous tension par un cadran ' tournant 146 permettant de choisir le nombre de portions de frites désirées, Ce cadran coopère avec un compteur 147 permet- tant de décompter automatiquement, grâce à une came 38, soli- daire de l'arbre 24, et à l'interrupteur 148 donnant une impul - sion au compteur pour le décompte susdit, les portions de frites fournies au fur et à mesure de leur fourniture, ce compteur coupant automatiquement l'alimentation du moteur 23 lorsque la dernière po ion demandée de frites a été fournie.
Il et bien entendu que le moteur 23 pourrait être mis sous tension non par un cadran mais par une pièce de monnaie introduite dans un dispositif de commande de l'appareil.
Suivant l'invention, un thermostat 149 est introduit dans le circuit d'alimentation du moteur 23, ce thermostat em- pêchant la mise sous tension du moteur lorsque l'huile de cuis- son des frites n'a pas/attein/tune température suffisante, cette huile étant chauffée par des résistances électriques 150 dont l'alimentation est coupée par un thermostat., par exemple le thermostat 149, lorsque l'huile a atteint la température voulue pour la cuisson des frites. Un ventilateur 151 est avantageuse- ment prévu sur l'appareil pour évacuer les vapeurs d'huile se dégageant du récipient 75. Un voyant 36 peut être également pré- vu de manière à être entraîné par l'axe 92 du programmateur 28.
Ce voyant est constitué par un dis/sque percé d'ouvertures pou- vant être éclairées par des ampoules électriques allumées par les interrupteurs 35 actionnés par les galets 31 du programma- teur. Ce voyant 36 permettant à l'utilisateur de l'appareil de
<Desc/Clms Page number 15>
constater la mise en marche de ce dernier et l'acheminement d'une portion de frites demandée à travers l'appareil.
Le fonctionnement de l'appareil s'effectue de la manière suivante : l'huile de cuisson est maintenue à température constante et, dès que le compartiment de pesage 5 est vide, le moteur 20 le réalimente automatiquement, le clapet 22 maintenant ce compartiment de pesage fermé. Lorsque le cadran est actionné pour commander une portion de frites, le moeur 23 est automa- .tiquement mis sous tension, l'arbre 24 tourne et la came 25 donne une impulsion à l'électro-aimant 27 qui actionne la la- melle 30 susdite pour placer un galet 31 du programmateur sur le chemin de roulement 88, la came 38 envoyant une impulsion au compteur susdit, grâce à l'interrupteur 148, pour le décompte.
Le compteur étant revenu à zéro, l'interrupteur 26 est mis hors circuit et ne peut plus envoyer d'impulsions à l'électro- aimant 27 lors des mouvements de rotation suivants de l'arbre 24 permettant d'entraîner les divers mécanismes de l'appareil pour cuire et débiter une portion de frites. Le galet amené sur le chemin de roulement 88 déverrouille successivement les orga- nes de blocage précités pour permettre à l'appareil d'effectuer les opérations de cuisson et de débit dans l'ordre suivant : basculement du clapet 22 retenant la portion de frites à cuire, prise d'un récipient 49 dans le réservoir 123, manoeuvre du go- det émergeant de l'huile et basculement de celui-ci, chnte du clapet ajouré 67 maintenant la portion de frites cuites dans la trémie 74.
L'appareil étant agencé de manière à ce que lorsque le galet susdit quitte le chemin de roulement 88 l'alimenta- tion du moteur 23 est coupée.
Lorsque le cadran est actionné pour commander plu- sieurs portions de frites, à chaque tour de l'abre 24, grâce à la came 25, une impulsion est envoyée à l'électro-aimant 27 et, autant de galets 31 qu'il y a de portions de frites commandées seront placées par la lamelle 30 sur le chemin de roulement 88
<Desc/Clms Page number 16>
du progeammateur 28, chacun des galets déverouillant successive- ment, à chaque rotation de l'arbre 24, les différents organes de blocage susdits, les divers mécanismes de la machine agissant de manière à ce qu'à chaque tour de l'arbre 24, donc à chaque mou- vement du tambour, une portion de frites soit introduites dans un godet 7, qu'une portion de frites soit cuite et déversée dans un récipient 49 placé sous la trémie 74,
l'alimentation du mo- teur 23 étant coupée lorsque le compteur susdit est ramené à zéro et lorsque le dernier galet 31 du programmateur 28 a quitté le chemin de roulement 88.
L'appareil suivant l'invention offre le grand avanta- ge de permettre de cuire des portions de frites d'une manière soit continue, soit discontinue, cet appareil présente également l'avantage, lorsqu' il fonctionne en continu, de débiter des portions de frites très rapidement du fait que plusieurs portions de frites sont plongées simultanément dans l'huile de cuisson.
Il doit être entendu que l'invention n'est nullement limitée la forme de réalisation décrite et que bien des modi- fications peuvent êt-re apportées à cette dernière sans sortir du cadre du présent brevet.
On pourrait notamment remplacer les organes mécaniques de transmission de l'appareil susdit par des moyens él-ectri- ques appropriés.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
"Automatic device for cooking and distributing fried foods in portions".
The present invention relates to an automatic appliance for cooking and distributing, in the hot state and in portions, fried foods, in particular French fries.
The object of the invention is to provide an apparatus, fully automatic, of simple construction and operation, having the great advantage, over existing dispensers, of being able to receive a large supply of food to be fried, this supply being. constituted, so
<Desc / Clms Page number 2>
to facilitate the supply of the appliance as much as possible, with bulk food.
For this purpose, according to the invention, the apparatus comprises a horizontal shaft drum, which can be driven with a step-by-step rotational movement around the axis of said shaft, buckets, each intended to receive a portion of fries, being provided in said drum so as to be able to be garnished, one by one, with a portion of fries to be cooked and so as to pour, one by one and after cooking, the portion of fries which they contain, this drum rotating in a container containing boiling oil, means being provided to bring a portion of French fries to be cooked in one of the cups, to bring a container below a hopper into which will be poured, after cooking, the French fries protion and to impart a step by step rotation movement to the aforesaid drum, each movement of the drum bringing, on the one hand,
a cup facing the place where the French fries to be cooked are introduced into this cup and, on the other hand, a cup facing the aforesaid hopper, means being provided for pouring the contents of a cup into said cup hopper, the fries being cooked during the rotation, step by step, of the drum making it possible to bring a cup from the position where it receives the portion of fries to be cooked to the position in which its content is poured into the Preci / ted hopper, this bucket being immersed in boiling oil during its journey between these two positions.
According to an advantageous embodiment of the invention, the aforesaid drum consists of two circular flanges mounted on a horizontal shaft, the aforementioned buckets being distributed regularly between these flanges, a curved sheet being disposed in the container containing boiling oil and extending between the two aforementioned flanges, from the place where the fries to be cooked are introduced into the cups to the place where the fries are poured into the aforesaid hopper,
<Desc / Clms Page number 3>
this curved sheet holds the portions of fries in the cups while they are cooking in boiling oil.
According to a particular embodiment of the invention, the buckets are articulated on the aforesaid drum so as to be able to tilt, relative to the latter, to discharge their contents into the aforesaid hopper, means being provided, on the one hand, to tilt the buckets one by one when they are facing said hopper and, on the other hand, to bring a tilted bucket back into the drum, the buckets being held in the latter by gravity and by the curved sheet aforesaid.
According to a particularly advantageous embodiment of the invention, the buckets have a cross section in the form of a circular sector, the apex of which is situated near the shaft of the drum, the arc of a circle defining the side walls of the buckets. coincide substantially, when the buckets are inside the drum, with the vertical projection of the edge of the flanges on these side faces, each of the buckets being fixed on a shaft, parallel to the shaft of the drum, the ends of which can pivot close to the periphery of the flanges, the shafts of the buckets being mounted so that, under the action of the aforesaid means provided for 'tilting the buckets, each of the buckets can tilt, in the opposite direction of the direction of rotation of the drum,
so as to exit the drum to discharge its contents into the aforesaid hopper.
Other details and features of the invention will emerge from the description of the drawings appended hereto and which represent, by way of nonlimiting example, a particular embodiment of the subject of the invention.
FIG. 1 is a front view, partially broken away, of an apparatus according to the invention.
<Desc / Clms Page number 4>
Figure 2 is a view. ,, with partial breaks, i along the line II-II of Figure 1.
FIG. 3 is an end view on a large scale of the drum of the apparatus, this drum being disposed in the receptacle containing the cooking oil for the French fries.
Figure 4 is an elevational view showing the face of the drum opposite to that shown in Figure 3.
FIG. 5 is a schematic view illustrating the programmer of the apparatus.
Figure 6 is a section taken on line VI-VI of Figure 5.
Figure 7 shows details of the mechanism for shaking a bucket and tilting it out of the drum.
FIG. 8 shows details of the mechanism for bringing the aforesaid empty containers close to the hopper into which the portion of cooked French fries will be poured.
In the various figures, the same reference notations designate similar elements.
The automatic apparatus according to the invention comprises a loading hopper 1, of large capacity, in which is placed, in bulk, a supply of cold fries which have already undergone a first cooking. The bottom 2 of the hopper 1 is formed by an endless conveyor belt 3 guided by two rollers 4 and 4 ', the roller 4' being driven in rotation about its axis by a motor 20, this roller 4 'driving the conveyor belt 3. The purpose of this conveyor belt is to convey the chips from the hopper 1 to a weighing compartment 5, the bottom of which is formed by a valve 22, this valve
22 closes a second hopper 6 which opens near a cup 7, arranged in the drum 39 of the apparatus, into which the portion of French fries will be poured. cook.
The valve 22 can tilt, around an axis 8, against a counterweight 10
<Desc / Clms Page number 5>
and when the desired weight of chips is reached on this valve, the tilting movement of the latter being caused by a mechanism described below. To distribute the fries to cook. re on the conveyor belt 3, to regulate the flow and to prevent the chips from forming an arch in the hopper 1, a turnstile 10 is mounted in said hopper while an oscillating plate 12 is articulated, at 15, on a wall of the latter.
The turnstile 10 is driven in rotation, around its axis 11, by the aforesaid motor 20, while the oscillating plate 12 is driven, from the turnstile 10, by a roller 13 mounted at the end of a lever 14 fixed to said plate, this roller 13 rolling on one of the lateral flanges of the turnstile 10.
The motor 20 rotating the roller 4 '; and the turnstile 10 is automatically energized, with a view to filling the weighing compartment 5, by a switch 21, actuated by the valve 22 when the latter resumes, after tilting the chips arranged on said valve, its position of closing of the weighing compartment 5, the supply of said motor 20 being cut off when the valve moves, around axis 8, under the action of the chips poured onto the valve by the conveyor belt 3 and lax the desired weight of fries is reached. The complete tilting of the valve 22 allowing the French fries to fall into the hopper 6 is prevented by a blocking member whose opening is controlled, at the desired moment, by a programmer 28 provided on the apparatus, this programmer will be described in detail below.
According to the invention, the drum 39 of the appliance consists, as shown in FIG. 3, of two circular flanges 16 mounted on a horizontal shaft 41, six cups 7, each intended to receive a portion of French fries. , being distributed regularly around the periphery of the drum and mounted between these two flanges 16. The buckets7 have a cross section.
<Desc / Clms Page number 6>
versale in the form of a circular sector, the apex of which is situated, when the buckets are inside the drum, close to the shaft 41 / the latter, the arc of a circle 70 delimiting the side walls 71 of the buckets 7 coiciding appreciably, always when these buckets are inside the drum, with the vertical projection of the edge 72 of the flanges on these side surfaces 71.
Each of the buckets 7 is fixed on a shaft 73, parallel to the shaft 41 of the drum 39, the ends of which can pivot near the periphery of the flanges 16. The arbies
73 of the buckets are mounted so that, under the action of the means provided to tilt these buckets, described below, each of the buckets can tilt, in the opposite direction of the direction of rotation of the drum 39, so out of the drum in order to pour its content of chips into the hopper 74 of the apparatus. The drum 39 is driven by a rotational movement, pa: stepwise, around the axis of the shaft 41 and is placed in a container 75 containing boiling oil flush with said shaft.
41.
Each movement of the drum brings, on the one hand, a cup 7 close to the opening of the aforesaid hopper 6 through which the portion of fries to be cooked is poured into the cup and, on the other hand, a cup 7 in sight of the aforesaid hopper 74, the latter bucket then being tilted out of the drum to empty its contents into the hopper 74, the fries being cooked, killing during the rotation, step by step, of the drum allowing to bring, following arrow 78. a cup from the position where it receives the portion of French fries to be cooked at the position in which its contents are poured into the hopper 74. A curved sheet 76 is provided in the receptacle 75.
This sheet extends. between the two flanges 16 of the drum, from the place where the French fries to be cooked are introduced into the cups up to the vicinity of the place where the cooked French fries are poured into the hopper 74, this plate 76 holding the portions of French fries in lesdets pen-
<Desc / Clms Page number 7>
During their cooking in boiling oil, each of the cups 7 has a lattice wall 77 allowing the oil to flow out when the cups come out of the oil. The drum 39 is driven in a rotational movement, step by step, by means of a plate 40 mounted, outside the container 75, at the end of the shaft 41 of the drum.
This plate 40 has six radial cutouts 78 regularly spaced and cooperates with a disc 79, provided with a lug 80, rotating in the vicinity of the plate 40 and driven by a shaft 41 'of axis parallel to that of the shaft 41, the 'lug 80 penetrating from the periphery into a radial cutout 78 of the plate 40 and causing the latter, at each revolution of the shaft 41', at an angle of 60 degrees, means being provided to prevent the rotation of the plate 40 when the lug 80 is not engaged in a cutout 78 of the latter.
These means comprise a disc 81 fixed on the shaft 41 'and rotating with the disc 79, concave cutouts 82, with a radius of curvature equal to the radius of the disc 81, being formed, symmetrically at the periphery of the plate 40. , between the radial cutouts 78 of the latter, the concavity being oriented towards the outside so that the peripheral edge 83 of the disc 81 is guided along each cutout during each period of non-intervention of the lug 80, in so that the plate 40 is kept stationary during this same period.
The axis 41 'and, from there, the drum 39, are driven in rotation, via a countershaft 24 and bevel gears 42 and 44, from a mo-! tor 23, cams being mounted on this shaft 24 to control ,! in synchronism with the drum 39, the tilting of the aforementioned hatch 22, means provided to bring an empty container 49 under the aforementioned hopper 74, means for releasing the portion of cooked fries from the aforementioned hopper and means for removing the container 49 when filled with cooked fries, the aforesaid means provided for tilting a cup
<Desc / Clms Page number 8>
7 garnished with a portion of cooked fries being controlled from a cam 84 integral with the shaft 41 '.
Blocking members are provided, such as the blocking member 34 preventing the tilting of the aforesaid valve 22, to immobilize the means provided for bringing an empty container 49 under the hopper 74, the means making it possible to release the portion of cooked firtes. of this hopper and the means allowing the tilting of a bucket 7.
These blocking members are controlled at the desired time and following a determined program, by the programmer 28 in order to release these means and allow the corresponding cams to act on them.
According to the inuntion, the programmer 28, represented in FIG. 5, is constituted by a disc 85, driven by a movement of rotation, step by step and according to the arrow 89, from the shaft 24 and comprising, at its periphery, rollers31 mounted on pivoting arms 46 articulated to the disc 85.
The rollers 31, regularly distributed around the periphery of the disc 85, are articulated so as to be able to move on two rolling tracks 87 and 88 formed in the support of the programmer, means 90 being provided for passing a to one, the rollers 3 of a raceway 87 where they are inoperative to the raceway 88, each of the rollers circulating on this last raceway being able to act in turn on the aforementioned locking members in order to to allow the appliance to perform a complete cycle, that is to say to introduce thanks to the valve
22, a portion of French fries to be cooked in the drum 39, cook this portion of French fries, pour it into the hopper 74, then into the container 49 and finally evacuate this container when it is full.
The programmer disk 85 is driven by a step-by-step rotational movement by virtue of a plate 37 mounted on a deflection shaft 91, parallel to the shaft 24, driving, by means of conical gears 93, the 'axis 92 of the disc 85. The plate 37 has radial cutouts and cooperates with a disc 94, provided with a
<Desc / Clms Page number 9>
lug 95, integral with the shaft 24. The lug penetrates through the periphery of the plate 37 into one of the radial cutouts of the latter and drives the latter, at each turn of the shaft 24, at an angle such that the axis 91 drives the axis 92 at an angle equal to the angle delimited by two spokes of the disc 85 passing through the axis of two immediately neighboring rollers 31.
Each movement of the disc 85 brings a roller opposite the place 96 where it can change its raceway. Cams 33, 46, 53 and 64 are distributed around the periphery of the disc 85 so as to be actuated, everything to allow the various operations of the device, by a roller placed on the raceway 88. ,. when this roller is immobilized. Means similar to those preventing the rotation of the plate 40 are provided to prevent the rotation of the plate 37 when the lug 95 is not engaged in one of the radial cutouts of the latter.
The aforesaid means 90 making it possible to bring the rollers 31 of the raceway 87 to the raceway 88 consist of a strip 30 fixed to the end of a pin 97, a lever 29 being fixed to the other end of this axis. The axis 97 mounted in the support of the programmer, can pivot, under the action of an electromagnet 27 on the lever 29, so as to bring, as shown in FIG. 5, the blade 30 from the position 98, shown in solid lines, where it cooperates with a stop 99 at position 100, shown in broken lines, where it rests on the bearing path 87. The electromagnet 27 is controlled by a switch 26 actuated by a cam 25 mounted on the shaft 24.
When the strip 30 occupies its position 98, the rollers 31 pass under this strip and continue to circulate on the raceway.
87, while when the blade 30 occupies, under the action of the lever 29, its position 100, a roller 31 located at 96 is, when the disc 85 rotates according to the arrow 89, transferred from the raceway 87 along the way. bearing 88, the passage of this roller over the end 101 of the strip 30 bringing this
<Desc / Clms Page number 10>
last in position 98.
According to the invention, the mechanism allowing the tilting of the aforementioned valve 22 comprises a lever 102, articulated at 103, acting on a connecting rod 104, fixed to the axis 8 on which the valve 22 is mounted. When the locking member 34, controlled by the cam 33 of the programmer and by rods 33 ', releases the lever 102, a lug 63 fixed to the latter can cooperate with the cam 62 integral with the shaft 24, this cam allowing the rotation of the lever, as shown in FIG. 2, along arrow 105, and, from there, the tilting of the valve 22 along arrow 106, the latter being returned to the closed position of the weighing compartment 5 by via cam 62.
According to the invention and as shown in FIG. 7, the means designed to tilt the buckets 7 comprise a lever 55, the aforementioned cam 84 and a rod 110, the lever cooperating with a lug 56 provided on each of the buckets, this lug being housed, when the buckets are inside the drum 39, in a recess 107 formed in a flange 16 of said drum. The lever 55 is pivotally mounted on an axis 108 integral with the frame of the apparatus, a return spring 109 being provided on this lever, while the rod 110 is pivotally mounted on an axis 111 integral with said frame. The rod 110 cooperates with the cam 84, thanks to a lug 112, and controls the lever 55 by means of a roller 113 pivoting on a rod 114 integral with said lever 55.
A locking member 54 is provided to keep the lever 55 in an inoperative position 55 'shown in FIG. 7. This locking member 54 releases the lever 55, under the action of a roller of the programmer.
28 acting on a cam 53 and a rod 53 '(Figures 2 and 5) so that it can come to be placed, at the desired moment, under the taste 56 of a cup 7 emerging from the oil.
(position 55 ", figure 7). The lever 55 is then com-
<Desc / Clms Page number 11>
mandated, by the cam 84 and the rod 110, to rotate this bucket around its shaft in the opposite direction to the direction of rotation of the drum (arrow 78). The cam 84 has notches 115 allowing, thanks to the lug 112 of the rod 110, to print! lever 55 and, from there, to the cup 7 with the lug 56 of which it coordinates, an oscillating movement, according to the double arrow 116, making it possible to shake this cup to drain the cooked fries contained in the latter.
After draining the fries, the lug 112 cooperates with the portion 116 of the cam 84 to immobilize the lever in its position 55, the latter then completely tilting the cup outside the drum when the latter is driven in following rotation the arrow 78. A notch 117 is provided in the cam 84 to allow the lever 55, after tilting of the bucket, to come to occupy its inoperative position 55 'against the locking member 54.
According to the invention, means are provided for returning a tilted bucket into the drum (FIG. 4). These means comprise a rod 57 fixed at the end of the shaft 73 of the bucket.
The end 118 of this rod 57 cooperates with a stop 60 provided on the container 75 containing the oil. This stop 60 limits the tilting of the bucket outside the drum and acts on the rod 57 so that, when the drum rotates according to the arrow 78, the shaft 73 of the bucket rotates in the same direction as the direction of rotation of the drum, in order to bring the bucket back into it. The end 119 of the aforementioned rod 57 advantageously cooperates with a movable stop 58 which can turn! ner around a shaft 120 integral with the frame of the apparatus and where the oscillating movement, following the double arrow 121, is limited by two fixed stops 122.
This stop facilitates, as shown in Figure 4, the tilting of the bucket outside the device.
According to the invention, the aforesaid means provided for '
<Desc / Clms Page number 12>
bringing an empty container 49 below the hopper 74 comprises a reservoir 123 containing containers stacked and arranged with their bottoms facing upwards and a set of levers 124 carrying a clamp 50 (Figures 1 and 8). This clamp is guided along a rod 125 and animated by the levers 124 so as to enter, in the reservoir 123, a container 49 by its side walls, the other containers being held in the reservoir 123 by serrated rubber bands. 126 attached to the walls of the latter. The clamp / 50 is mounted on a cam 127 cooperating with stops 128 and 129 to ensure the clamp / reversal and opening of the / 50 when it reaches the level of an inclined plane 130.
The container 49 held by the clamp 50 is deposited by the pil.ce, its bottom facing downwards, at the top of the inclined plar and, when the clamp 50 is open when the rod 160 comes into contact and is pushed against a part 161 integral with the inclined plane 130, / the container abandoned on this inclined plane, slides towards a table 131 (Figures 1 and 2) situated below the level of the hopper 74 and extending below the latter. The levers 124 are controlled by a cam 51 integral with the shaft 24. A locking member 47 is provided to immobilize these levers. This locking member 47 is actuated, so as to release the aforementioned levers and to allow the cam 51 to move them, by a roller of the aforesaid programmer acting on a cam 46 driving the axis 132 on which the aforesaid is fixed. organ 47.
According to the invention, a mechanism is provided for, on the one hand, bringing a container 49, arranged on the table 131 and at the base of the inclined plane 130, towards the hopper 74 and, on the other hand, discharging a container filled with cooked fries arranged under this hopper. Said mechanism is constituted by a rack
43 animated by a back and forth movement on a rail 133 (FIG. 1). Guides 134 and 135 cooperate with this rack.
<Desc / Clms Page number 13>
The guide 135 cooperates with a lug 139 integral with the rack so that the teeth 136 of the latter protrude from the surface of the aforesaid table, position 43 ', during its movement, along the arrow 137, allowing to bring an empty container from the base of the inclined plane under the hopper 74 and from under this hopper within reach of the user of the apparatus, during the movement of the rack according to the arrow 138, the er- got 139 aforesaid falls automatically from the guide 135 on the guide 134 and the teeth of the rack are maintained under the level of the table 131. A rocking lever 140 is provided to automatically return, according to the arrow 141, the lug 139 of the guide 134 at the level of guide 135.
The back and forth movement of the rack 43 is caused by levers 45 input from a cam 142 integral with the shaft 24, the rack being continuously driven during the rotation of said shaft 24.
According to the invention, the aforesaid means making it possible to release a portion of cooked fries from the hopper 74 into which they have been poured comprise a perforated valve 67 actuated by levers 65 from a cam 66 integral with the shaft 24. a part 68 of the hopper 74 being movable so as to allow the passage of the chips poured into the receptacle 49, the control of this part 68 being made from the axis 144 of the valve 67, via of a rod 143, so that this part rises when the flap swings, according to the arrow 145, to allow passage for the cooked fries.
A blocking member 64 is provided to immobilize the levers 65 controlling the clapat and from there. the movable part 68 of the hopper, this blocking member 64 is actuated, so as to release these levers and to allow the cam 66 to move them, by a roller of the aforementioned programmer acting on a cam 64 '.
The movements of the valve 67 and of the rack 43 are synchronized.
<Desc / Clms Page number 14>
nized so that an empty container is located under the hopper 74 when the valve 67 opens.
According to the invention, the motor 23 causing all the movements of the apparatus, with the exception of the filling system of the weighing compartment 5, and in particular the drum 39 and the programmer 28, is energized by a dial. 'rotating 146 allowing to choose the number of portions of chips desired, This dial cooperates with a counter 147 allowing to count down automatically, thanks to a cam 38, integral with the shaft 24, and to the switch 148 giving a pulse on the meter for the aforesaid count, the portions of chips supplied as they are supplied, this meter automatically cutting off the power supply to the motor 23 when the last requested po ion of chips has been supplied.
It is understood that the motor 23 could be energized not by a dial but by a coin introduced into a control device of the apparatus.
According to the invention, a thermostat 149 is introduced into the supply circuit of the motor 23, this thermostat preventing the motor from being switched on when the cooking oil for the French fries has not / reached / a temperature. sufficient, this oil being heated by electric resistances 150, the power of which is cut off by a thermostat, for example the thermostat 149, when the oil has reached the desired temperature for cooking the fries. A fan 151 is advantageously provided on the apparatus to evacuate the oil vapors which emerge from the receptacle 75. A sight glass 36 can also be provided so as to be driven by the axis 92 of the programmer 28.
This indicator light consists of a disc pierced with openings which can be lit by electric bulbs lit by switches 35 actuated by rollers 31 of the programmer. This indicator 36 allowing the user of the device to
<Desc / Clms Page number 15>
note the activation of the latter and the routing of a portion of fries requested through the device.
The device is operated as follows: the cooking oil is kept at a constant temperature and, as soon as the weighing compartment 5 is empty, the motor 20 automatically replenishes it, the valve 22 maintaining this compartment of closed weighing. When the dial is actuated to control a portion of French fries, the motor 23 is automatically energized, the shaft 24 rotates and the cam 25 gives an impulse to the electromagnet 27 which actuates the blade 30. aforesaid to place a roller 31 of the programmer on the raceway 88, the cam 38 sending an impulse to the aforesaid counter, thanks to the switch 148, for the count.
The counter having returned to zero, the switch 26 is switched off and can no longer send pulses to the electromagnet 27 during the following rotational movements of the shaft 24 making it possible to drive the various mechanisms of the. appliance for cooking and cutting a portion of French fries. The roller brought onto the raceway 88 successively unlocks the aforementioned locking members to allow the appliance to carry out the cooking and flow operations in the following order: tilting of the valve 22 retaining the portion of French fries to cooking, taking a receptacle 49 from the reservoir 123, handling the taste emerging from the oil and tilting the latter, opening the perforated valve 67 maintaining the portion of cooked fries in the hopper 74.
The apparatus being arranged so that when the aforesaid roller leaves the raceway 88 the power to the motor 23 is cut off.
When the dial is actuated to control several portions of French fries, at each turn of the abre 24, thanks to the cam 25, a pulse is sent to the electromagnet 27 and, as many rollers 31 as there are. a of ordered portions of fries will be placed by the strip 30 on the raceway 88
<Desc / Clms Page number 16>
of the progeammateur 28, each of the rollers successively unlocking, with each rotation of the shaft 24, the various aforementioned locking members, the various mechanisms of the machine acting so that each revolution of the shaft 24, therefore with each movement of the drum, a portion of French fries is introduced into a cup 7, a portion of French fries is cooked and poured into a container 49 placed under the hopper 74,
the supply of the motor 23 being cut off when the aforesaid counter is brought back to zero and when the last roller 31 of the programmer 28 has left the raceway 88.
The apparatus according to the invention offers the great advantage of making it possible to cook portions of French fries either continuously or discontinuously, this apparatus also has the advantage, when it operates continuously, of cutting out portions. of fries very quickly because several portions of fries are immersed simultaneously in the cooking oil.
It should be understood that the invention is in no way limited to the embodiment described and that many modifications can be made to the latter without departing from the scope of the present patent.
In particular, the mechanical transmission members of the aforesaid apparatus could be replaced by appropriate el-ectric means.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.