BE677310A - - Google Patents

Info

Publication number
BE677310A
BE677310A BE677310DA BE677310A BE 677310 A BE677310 A BE 677310A BE 677310D A BE677310D A BE 677310DA BE 677310 A BE677310 A BE 677310A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
rod
bearing
axis
tube
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from CH301065A external-priority patent/CH419381A/en
Priority claimed from CH280966A external-priority patent/CH460682A/en
Priority claimed from CH281066A external-priority patent/CH438190A/en
Application filed filed Critical
Publication of BE677310A publication Critical patent/BE677310A/fr
Expired legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D41/00Application of procedures in order to alter the diameter of tube ends
    • B21D41/02Enlarging
    • B21D41/021Enlarging by means of tube-flaring hand tools

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Bending Of Plates, Rods, And Pipes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Appareil pour former des collerettes aux extrémités de tubes en matière tendre". 



   On connaît plusieurs appareils destinés à former des collerettes aux extrémités de tubes en matière tendre, par exemple des tuyaux en cuivre, en laiton, etc. Ces collerettes , qui sont nécessaires pour monter les pièces de raccords, doivent être formées de façon extrêmement précise: et avec beaucoup de soins, car le plus petit défaut peut avoir des conséquences dé- sastreuses, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Malheureusement aucun des appareils connus ne permet de garantir un travail parfait, notamment un centrage rigoureux de la collerette. L'appareil selon la présente invention a été conçu dans le but de combler cette lacune, en assurant une for- mation absolument sans défaut des collerettes.

   Cet appareil est du type comportant d'une part un bâti formé d'un corps et d'une      partie articulée sur ce dernier, ces deux parties présentant   chacune   un   logement   dans lequel peut tourner un disque présen- tant sur son pourtour des encoches semi-circulaires de diamètres différents et constituant des mâchoires entre lesquelles le tube est destiné à être pincé par des moyens de serrage, d'autre part une tige   portant   une tête destinée à engendrer, par déformation, une collerette à l'extrémité du tube, cette tige étant suscep- tible de se déplacer axialement dans un palier du corps du bati et dont l'axe coîncide avec l'axe du tube.

   Il est caractérisé par le fait que l'axe d'articulation des deux parties du bâti est perpendiculaire à l'axe du tube et par le fait que lesdits moyens de serrage sont constitués par un étrier articulé sur l'une des deux parties du bati autour d'un axe parallèle à l'axe reliant ces deux parties et par une vis montée sur l'étrier et pressant l'autre partie contre la première.      



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, 4 formes d'exécution de l'objet de l'invention et une variante de la tête de la première forme d'exécution. La figure 1 est une élévation en coupe de la première forme d'exécution, la figu- re 2 en est une vue en coupe de profil? la figure 3 est une vue de de ssous; la figure 4 est un détail. 



   La figure 5 est une coupe partielle, en élévation de la seconde forme d'exécution. 



   La figure 6 est une vue en élévation de la troisième forme   d'exécution:   la figure 7 en est une vue par-dessous. 



   La figure 8 est une vue en coupe par la ligne 111-111 de la figure 7 
La figure 9 est une vue en élévation avec arrache- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ment de la quatrième forme d'exécution. 



   La figure 10 est une vue en élévation   partiellement   en coupe d'une variante de la tête de la première forme d'exé-    cution.   



   La première forme d'exécution représentée aux figures 1 à 4 comporte un bâti 10 formé d'un corps 11 et d'une partie 12 articulée autour d'un axe 13. Chacune de ces parties du bâti présente, à sa base, un logement 14 dans lequel peut tourner, autour d'un axe 15, un disque 16 muni de 5 encoches semi-cir- culaires 17, de diamètres différente. Ces disques constituent      les mâchoires entre lesquelles le tube 18, à l'extrémité duquel une collerette 19 doit être formée, est destiné   à   être pincé.      



   Deux verrous à billes 20 coopérant avec 5 alvéoles 21 permettent de placer rapidement et de fixer les deux disques      16 dans les positions angulaires pour lesquelles les encoches   17   correspondant au diamètre du tube, sont en regard. Une bride 22, en forme d'étrier, articulée en 23 sur le corps 11 du bâti et portant une vis papillon 24, à pas rapide, permet de serrer l'une contre l'autre les. deux parties du bâti et do bloquer le tube entre les mâchoires. Le corps 11 du bâti est en outre percé,      à sa partie supérieure, d'un alésage 26 dont l'axe coïncide   exac-   tement avec l'axe de l'ouverturecirculaire formée par deux en- coches correspondantes placées en position de travail.

   Dans cet alésage peut tourner librement un palier 27 formé d'un coussinet      taraudé 28 et d'une bague 29 vissée et bloquée sur une porte fi- ' letée du coussinet. La distance séparant cette bague et un épau-   lement   30 du coussinet interdisent tout mouvement axial du      palier. 



   Dans le trou taraudé du coussinet 28 est vissée une tige 31 dont l'extrémité inférieure porte une tête triangulaire      
32. Les deux côtés de cette tête sont percés d'un trou 33 dans 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 lesquels sont logés deux rouleaux 34 retenus axialement par une bille 35 engagée dans une gorge 36 et maintenue en place par une vis 37. 



   A son extrémité supérieure , la tige 31 est munie d'une manivelle 38 permettant de l'entraîner en rotation. La bague 29 du palier porte un doigt 40 articulé en 41. Ce doigt, qui est muni d'un ergot 42 destiné à s'engager dans une fraisure 
43 du corps   11   du bâti, peut pivoter entre les deux positions et en trait représentées à la figure 1 en trait Dans la première de ces positions, le palier est rendu solidaire   du-bâti,   tandis que dans la seconde il se trouve sur la trajectoire de la mani- velle 38 en un point où celle-ci présente un épaulement 44. 



   Il s'ensuit qu'à partir du moment où la manivelle, entraînée en rotation, entre en contact avec cet épaulement, elle entraîne à son tour le palier, en arrêtant le mouvement axial de la tige 
31. 



   Pour procéder à la formation d'une collerette, l'ou- vrier commence par placer le tube 18 entre les encoches 17 de diamètre correspondant à celui du tube, puis il le bloque au moyen de l'étrier 22. Après quoi il place le doigt 40 dans sa position inférieure en prenant soin d'engager l'ergot 42 dans la fraisure 
43, puis il tourne la manivelle 38 de façon à faire descendre la tige 31, la tête 32 s'engage alors dans l'extrémité du tube et les rouleaux 34 entrant en contact avec le nord de l'extrémi- té du tube en le déformant progressivement comme illustré à la figure 2.

   Lorsqu'il estime la déformation suffisante, l'ouvrier relève le doigt 40 dans sa position supérieure et continue à tourner la manivelle dans le même sens, Au cours de sa rotation la manivelle vient en prise avec l'épaulement 44 et le palier 27 est entraîné, ce qui interrompt l'avance axiale de la tige 31. 



   L'ouvrier donne alors encore quelques tours de manivelle ce qui 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 transforme la surface   hélicoïdale   en une surface conique parfai-      tement centrée. La seconde forme d'exécution, qui n'a été repré- sentée que partiellement car elle constitue une variante de la première forme d'exécution, diffère de cette dernière uniquement par le palier 27 est constitué par une douille 45 chassée dans l'alésage 26 et par la tige 31 qui est remplacée par un pointeau 46, à tête conique, qui peut coulisser axialement à l'encontre d'un ressort derappel 47 dans la douille 45. 



   Lorsque l'ouvrier veut faire une collerette à l'ex-      trémité d'un tube 18, il procède d'abord, pour fixer ce tube entre les mâchoires 16, de la même façon que dans la première      forme décrite, puis ensuite frappe, à l'aide d'un marteau sur l'extrémité arrondie 48 du pointeau de manière à faire pénétrer la tête dans l'extrémité du tube en la déformant et en pratiquant une collerette. 



   La troisième forme d'exécution représentée aux fi- gures 6 à 8 comporte un bati 10 constitué par un corps 11 et par une partie 12 articulés en 13. Chacune des deux parties du bâti présente à sa base un logement 14 dans lequel peut tourner, au- tour d'un axe 15, un disque 16 muni de six encoches semi-circu- laires 17 de diamètres différents correspondants aux diamètres normalisés. Ces disques constituent les mâchoires entre les- quelles le tube 18 à déformer est destiné à être pincé. 



   Un bride 22 en forme d'étrier, articulé en 23 sur le corps 11 du bâti, et une vis 24 à pas rapide permettent à l'ouvrier de bloquer le tube entre les mâchoires. La position de serrage de l'étrier 22 est fixée par une butée 50. 



   L'appareil comprend en outre deux tiges 53 montées sur un support-revolver 54. Ces tiges sont susceptibles de se déplacer axialement vers le bas à l'encontre de l'action d'un ressort de rappel 55. Aux extrémités inférieures des deux tiges 53 sont rapportées respectivement deux outils constitués l'un 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 par une têteconique 56, l'autre par une tête plate 57. Ces deux outils sont destinés à former à l'extrémité du tube 18 soit une collerette plate, soit une collerette conique. Le support revol- ver 53 est formé par un tambour 58 tournant gras dans une cuvette du bâti autour d'un axe 59. 



   Les axes 15 et 59 sont constitués par deux portées de deux vis vissées aux extrémités d'un trou taraudé traversant de part en part le corps de bâti. Le positionnement des deux outils et des deux mâchoires est obtenu par des verrous à billes 60 et 61. Cette troisième forme d'exécution s'emploie de la façon suivante : 
L'ouvrier met le tube 18 en place entre les machoi- res puis le bloque au moyen de la bride 22 et de la vis 24, il amène ensuite dans l'axe du tube 18, par rotation du support- revolver 54, tête conique 56 ou la tête plate 57 selon le ty- pe de collerette qu'il veut former, enfin, au moyen d'un marteau, il percute l'extrémité supérieure de la tige. 54 placée dans l'axe du tube 18 de manière que l'outil vienne désarmer progressivement      l'extrémité du tube. 



   La quatrième forme d'exécution représentée à la fi- gure 9 diffère de la forme d'exécution décrite en regard des figures 6 à 8 par le fait que les tiges 54, portant respectivement les outils 56 et 57, sont montées sur un coulisseau 62 qui peut se déplacer dans une glissière du bâti entre deux positions pour lesquelles les axes des outils coïncident avec l'axe du tube serré entre les mâchoires de l'appareil, ces positions étant fixées par deux verrous à bille 60. 



   Dans les quatre formes d'exécution décrites on a encore prévu une fraise 49 incorporée au bâti et permettant d'exé- cuter avec un même appareil non seulement des collerettes, mais encore des opérations de fraisage. La tête représentée à la 

 <Desc/Clms Page number 7> 

      figure 10 est une variante de la tête 32 que comporta la pre-   '   mère forme d'exécution décrite. (figure 1 à 4) Elle est consti- tuée d'une pièce conique 63 rapportée par deux vis sur la tige 31 et de deux galets tronconiques 64 disposés dans des logements de formes correspondantes ménagés de façon diamétralement oppo- sée dans la pièce 63.   '   
Ces deux galets 64 qui débordent latéralement de cette pièce 63, sont montés sur deux axes 65 autour desquels ils peuvent tourner librement. 



   La conicité des galets 64 et l'inclinaison des axes 65 sont choisis de manière telle que pendant la formation de la      collerette les galets roulent sans glisser sur la collerette ce qui assure à cette dernière un état de surface absolument régulier. 



   Il est bien évident que l'invention n'est pas lirai- tée à ce qui est représenté au dessin. En particulier, on pour- rait envisager dans une variante de la première forme décrite de ne prévoir qu'un seul rouleau. Toutefois la présence de deux rouleaux est plus favorable au point de vue mécanique car la tête est soumise à deux actions mécaniques qui s'équilibrent. 



   Dans les   appareils   décrits, le centrage de la colle- rette 19 par rapport à l'axe du tube 34 est réalisé de façon absolument parfaite grâce au fait que les centres de courbure 25 des encoches 17, de différents diamètres, du disque monté sur le corps 11 du bâti colncident rigoureusement avec l'axe de la tige lorsque ces encoches sont en position de travail. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Apparatus for forming collars at the ends of tubes of soft material".



   Several devices are known intended for forming collars at the ends of tubes of soft material, for example copper, brass, etc. pipes. These flanges, which are necessary to assemble the fitting parts, must be formed extremely precisely: and with great care, because the smallest defect can have disastrous consequences,

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Unfortunately none of the known devices makes it possible to guarantee perfect work, in particular a rigorous centering of the collar. The apparatus according to the present invention has been designed with the aim of filling this gap, ensuring absolutely flawless formation of the flanges.

   This device is of the type comprising on the one hand a frame formed by a body and a part articulated on the latter, these two parts each having a housing in which a disc can turn having semi-notches on its periphery. circulars of different diameters and constituting jaws between which the tube is intended to be clamped by clamping means, on the other hand a rod carrying a head intended to generate, by deformation, a collar at the end of the tube, this rod being capable of moving axially in a bearing of the frame body and the axis of which coincides with the axis of the tube.

   It is characterized by the fact that the axis of articulation of the two parts of the frame is perpendicular to the axis of the tube and by the fact that said clamping means consist of a bracket articulated on one of the two parts of the frame. around an axis parallel to the axis connecting these two parts and by a screw mounted on the bracket and pressing the other part against the first.



   The appended drawing represents, by way of example, 4 embodiments of the object of the invention and a variant of the head of the first embodiment. Figure 1 is a sectional elevation of the first embodiment, Figure 2 is a side sectional view thereof; Figure 3 is a view from below; Figure 4 is a detail.



   Figure 5 is a partial sectional elevation of the second embodiment.



   FIG. 6 is an elevational view of the third embodiment: FIG. 7 is a view from below.



   Figure 8 is a sectional view taken along line 111-111 of Figure 7
Figure 9 is an elevational view with broken away

 <Desc / Clms Page number 3>

 ment of the fourth embodiment.



   Fig. 10 is a partially sectioned elevational view of a variation of the head of the first embodiment.



   The first embodiment shown in Figures 1 to 4 comprises a frame 10 formed of a body 11 and a part 12 articulated about an axis 13. Each of these parts of the frame has, at its base, a housing. 14 in which can rotate, around an axis 15, a disc 16 provided with 5 semi-circular notches 17, of different diameters. These discs constitute the jaws between which the tube 18, at the end of which a collar 19 is to be formed, is intended to be clamped.



   Two ball bolts 20 cooperating with 5 cells 21 make it possible to quickly place and fix the two discs 16 in the angular positions for which the notches 17 corresponding to the diameter of the tube are opposite. A bracket 22, in the form of a stirrup, articulated at 23 on the body 11 of the frame and carrying a wing screw 24, with rapid pitch, makes it possible to tighten them against each other. two parts of the frame and block the tube between the jaws. The body 11 of the frame is also pierced, at its upper part, with a bore 26 whose axis coincides exactly with the axis of the circular opening formed by two corresponding notches placed in the working position.

   In this bore can freely rotate a bearing 27 formed of a threaded bearing 28 and a ring 29 screwed and locked on a threaded door of the bearing. The distance separating this ring and a shoulder 30 of the bearing prevents any axial movement of the bearing.



   A rod 31 is screwed into the threaded hole of the bearing 28, the lower end of which has a triangular head
32. The two sides of this head are drilled with a hole 33 in

 <Desc / Clms Page number 4>

 which are housed two rollers 34 retained axially by a ball 35 engaged in a groove 36 and held in place by a screw 37.



   At its upper end, the rod 31 is provided with a crank 38 enabling it to be driven in rotation. The ring 29 of the bearing carries a finger 40 articulated at 41. This finger, which is provided with a lug 42 intended to engage in a countersink
43 of the body 11 of the frame, can pivot between the two positions and in line shown in Figure 1 in line In the first of these positions, the bearing is made integral with the frame, while in the second it is on the path of the crank 38 at a point where the latter has a shoulder 44.



   It follows that from the moment the crank, driven in rotation, comes into contact with this shoulder, it in turn drives the bearing, stopping the axial movement of the rod.
31.



   To proceed with the formation of a collar, the worker begins by placing the tube 18 between the notches 17 of diameter corresponding to that of the tube, then he blocks it by means of the bracket 22. After which he places the finger 40 in its lower position, taking care to engage the lug 42 in the recess
43, then he turns the crank 38 so as to lower the rod 31, the head 32 then engages in the end of the tube and the rollers 34 coming into contact with the north of the end of the tube in the progressively deforming as shown in Figure 2.

   When he considers the deformation sufficient, the worker raises the finger 40 to its upper position and continues to turn the crank in the same direction, During its rotation the crank engages with the shoulder 44 and the bearing 27 is driven, which interrupts the axial advance of the rod 31.



   The worker then gives a few more turns of the crank which

 <Desc / Clms Page number 5>

 transforms the helical surface into a perfectly centered conical surface. The second embodiment, which has been shown only partially because it constitutes a variant of the first embodiment, differs from the latter only by the bearing 27 consists of a sleeve 45 driven into the bore. 26 and by the rod 31 which is replaced by a needle 46, with a conical head, which can slide axially against a return spring 47 in the sleeve 45.



   When the worker wants to make a collar at the end of a tube 18, he proceeds first, to fix this tube between the jaws 16, in the same way as in the first form described, then strikes, using a hammer on the rounded end 48 of the needle so as to make the head penetrate into the end of the tube by deforming it and making a collar.



   The third embodiment shown in Figures 6 to 8 comprises a frame 10 consisting of a body 11 and a part 12 articulated at 13. Each of the two parts of the frame has at its base a housing 14 in which can rotate, around an axis 15, a disc 16 provided with six semi-circular notches 17 of different diameters corresponding to the standard diameters. These discs constitute the jaws between which the tube 18 to be deformed is intended to be clamped.



   A flange 22 in the form of a stirrup, articulated at 23 on the body 11 of the frame, and a fast-pitch screw 24 allow the worker to block the tube between the jaws. The clamping position of the caliper 22 is fixed by a stop 50.



   The apparatus further comprises two rods 53 mounted on a revolver support 54. These rods are capable of moving axially downwards against the action of a return spring 55. At the lower ends of the two rods 53 are reported respectively two tools constituted one

 <Desc / Clms Page number 6>

 by a conical head 56, the other by a flat head 57. These two tools are intended to form at the end of the tube 18 either a flat collar or a conical collar. The revolving support 53 is formed by a drum 58 rotating fat in a bowl of the frame around an axis 59.



   The pins 15 and 59 are formed by two bearing surfaces of two screws screwed to the ends of a threaded hole passing right through the frame body. The positioning of the two tools and the two jaws is obtained by ball locks 60 and 61. This third embodiment is used as follows:
The worker places the tube 18 in place between the jaws then locks it by means of the flange 22 and the screw 24, he then brings into the axis of the tube 18, by rotation of the support-revolver 54, conical head 56 or the flat head 57 depending on the type of collar that it wants to form, finally, by means of a hammer, it strikes the upper end of the rod. 54 placed in the axis of the tube 18 so that the tool gradually disarms the end of the tube.



   The fourth embodiment shown in Figure 9 differs from the embodiment described with reference to Figures 6 to 8 in that the rods 54, respectively carrying the tools 56 and 57, are mounted on a slide 62 which can move in a slide of the frame between two positions for which the axes of the tools coincide with the axis of the tube clamped between the jaws of the device, these positions being fixed by two ball locks 60.



   In the four embodiments described there is also provided a milling cutter 49 incorporated in the frame and making it possible to carry out with the same device not only flanges, but also milling operations. The head represented in the

 <Desc / Clms Page number 7>

      Figure 10 is a variant of the head 32 included in the first embodiment described. (FIGS. 1 to 4) It consists of a conical part 63 attached by two screws on the rod 31 and two frustoconical rollers 64 arranged in correspondingly shaped housings provided in a diametrically opposed manner in the part 63. '
These two rollers 64 which protrude laterally from this part 63, are mounted on two pins 65 around which they can rotate freely.



   The taper of the rollers 64 and the inclination of the pins 65 are chosen such that during the formation of the collar the rollers roll without sliding on the collar, which ensures the latter an absolutely regular surface condition.



   It is obvious that the invention is not read from what is shown in the drawing. In particular, it could be envisaged in a variant of the first form described to provide only one roll. However, the presence of two rollers is more favorable from a mechanical point of view because the head is subjected to two mechanical actions which balance each other.



   In the devices described, the centering of the collar 19 with respect to the axis of the tube 34 is achieved absolutely perfectly thanks to the fact that the centers of curvature 25 of the notches 17, of different diameters, of the disc mounted on the body 11 of the frame strictly coincide with the axis of the rod when these notches are in the working position.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Appareil pour former des collerettes à l'extrémi- té de tubes en matière tendre/ comportant d'une part un bâti for- mé d'un corps et d'une partie articulé¯e sur ce dernier, ces deux parties présentant chacune un logement dans lequel peut tourner un disque présentant sur son pourtour des encoches semi- <Desc/Clms Page number 8> circulaires de diamètres différents et constituant des mâchoires entre lesquelles le tube est destiné à être pincé par des moyens de serrage, d'autre par au moins une tige portant une tête des- tinée à engendrer, par déformation, une collerette à l'extrémi- té du tube, cette tige étant susceptible de se'déplacer axialement dans un palier du corps du bâti et dont l'axe coïncide avec l'axe du tube, CLAIMS 1. Apparatus for forming collars at the end of tubes of soft material / comprising on the one hand a frame formed of a body and a part articulated on the latter, these two parts each having a housing in which can turn a disc having on its periphery semi-notches <Desc / Clms Page number 8> circulars of different diameters and constituting jaws between which the tube is intended to be clamped by clamping means, on the other by at least one rod carrying a head intended to generate, by deformation, a collar at the end. tee of the tube, this rod being able to move axially in a bearing of the body of the frame and whose axis coincides with the axis of the tube, caractérisé par le fait que l'axe d'articulation des deux parties du bâti est perpendiculaire à l'axe du tube et par le fait que lesdits moyens de serrage sont constitués par un écrier articulé sur l'une des deux parties du bâti autour d'un axe parallèle à l'axe reliant ces deux parties et par une vis monté? sur l'étrier et pressant l'autre partie contre la première. characterized by the fact that the axis of articulation of the two parts of the frame is perpendicular to the axis of the tube and by the fact that said clamping means are constituted by a bracket articulated on one of the two parts of the frame around 'an axis parallel to the axis connecting these two parts and by a mounted screw? on the caliper and pressing the other part against the first. 2. Appareil ;clon la., revendication 1, caractérisé par le fait que ladite tige est filetée et le palier constitué par un coussinet taraudé, axialement fixé par rapport au bâti, dans lequel la tige est vissée, ladite tête étant munie d'au moins un rouleau destiné à engendrer ladite déformation. 2. Apparatus; clon la., Claim 1, characterized in that said rod is threaded and the bearing consists of a threaded bearing, axially fixed relative to the frame, wherein the rod is screwed, said head being provided with at least one roller intended to generate said deformation. 3. Appareil selon les revendications 1 et 2, carac- térisé par le fait que ladite tête comprend deux rouleaux dis- posés symétriquement. 3. Apparatus according to claims 1 and 2, characterized in that said head comprises two rollers arranged symmetrically. 4. Appareil selon les revendications 1 et 2, carac- térisé par le fait que ledit palier peut tourner dans le bâti et qu'il comprend des moyens permettant de rendre le palier soli-' daire soit du bâti, soit de ladite tige. 4. Apparatus according to claims 1 and 2, characterized in that said bearing can rotate in the frame and that it comprises means making it possible to make the bearing solid either with the frame or with said rod. 5. Appareil selon les revendications 1 et 4, carac- térisé par le fait que lesdits moyens permettant de solidariser le palier avec la tige ou le bâti, sont constitués par un doigt monté sur le palier de façon à pouvoir occuper deux positions correspondant aux deux fonctions sus-mentionnées. 5. Apparatus according to claims 1 and 4, charac- terized in that said means for securing the bearing with the rod or the frame, are constituted by a finger mounted on the bearing so as to be able to occupy two positions corresponding to the two. functions mentioned above. 6. Appareil selon les revendications 1 et 2, carac- térisé par le fait que ledit rouleau est retenu axialement dans son logement par une bille engagée dans une gorge du rouleau, <Desc/Clms Page number 9> une vis étant prévue pour maintenir la bille dans cette gorge. 6. Apparatus according to claims 1 and 2, characterized in that said roller is retained axially in its housing by a ball engaged in a groove of the roller, <Desc / Clms Page number 9> a screw being provided to hold the ball in this groove. 7. Appareil selon la revendication 1 caractérisé par le fait que ladite tige peut coulisser dans le palier qui est lisse à l'encontre de l'action d'un ressort de rappel. 7. Apparatus according to claim 1 characterized in that said rod can slide in the bearing which is smooth against the action of a return spring. 8. Appareil selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il comprend deux tiges portant l'une un outil formé par une tête conique, l'autre un outil constitué par une tête plate,les deux tiges étant montées sur un support agencé de telle manière que l'ouvrier puisse amener l'un ou l'autre des outils dans l'axe du tube pris entre les mâchoires, puis, par déplacement axial de la tige placée dans l'axe du tube, former une collerette conique ou plate. 8. Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises two rods one carrying a tool formed by a conical head, the other a tool consisting of a flat head, the two rods being mounted on a support arranged in such a way that the worker can bring one or the other of the tools in the axis of the tube caught between the jaws, then, by axial displacement of the rod placed in the axis of the tube, form a conical collar or flat. 9. Appareil selon les revendications 1 et 8, carac- térisé par le fait que lesdites tiges sont montées sur le sup- port de manière à pouvoir être déplacées axialement à l'encontre de l'action d'un ressort. 9. Apparatus according to claims 1 and 8, characterized in that said rods are mounted on the support so as to be able to be displaced axially against the action of a spring. 10. Appareil selon les revendications 1 et 8, carac- térisé par le fait que ledit support est un support-revolver. 10. Apparatus according to claims 1 and 8, characterized in that said support is a gun support. 11. Appareil selon les revendications 1 et 8, carac- térisé par le fait que ledit support est un coulisseau. 11. Apparatus according to claims 1 and 8, characterized in that said support is a slide. 12. Appareil selon les revendications 1 et 8, carac- térisé par le fait qu'il comprend une fraise incorporée au bâti. 12. Apparatus according to claims 1 and 8, characterized in that it comprises a milling cutter incorporated into the frame. 13. Appareil selon les revendications 1 et 2, carac- térisé par le fait que lesdits rouleaux sont formés par des ga- lets tronconiques disposés de façon diamétralement opposée dans des logements de formes correspondantes ménagés dans une pièce de forme conique rapportée, sur la tige. 13. Apparatus according to claims 1 and 2, charac- terized in that said rollers are formed by frustoconical rollers arranged diametrically opposed in correspondingly shaped housings provided in a conical shaped piece attached on the rod. . 14. Appaieil selon les revendications 1 et 2 et 13, caractérisé par le fait que l'inclinaison des axes desdits ga- lets et leur conicité sont tilles que ces derniers roulent sans glisser sur la collerette pendant sa formation. 14. Support according to claims 1 and 2 and 13, characterized in that the inclination of the axes of said rollers and their taper are such that the latter roll without slipping on the collar during its formation. 15. Appareil selon la revendication 1, caractérisé <Desc/Clms Page number 10> par le fait qu'il comprend une fraise incorporée au bâti. 15. Apparatus according to claim 1, characterized <Desc / Clms Page number 10> by the fact that it includes a cutter incorporated into the frame.
BE677310D 1965-03-03 1966-03-03 Expired BE677310A (en)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH301065A CH419381A (en) 1965-03-03 1965-03-03 Apparatus for inserting a coated electric welding electrode
CH280966A CH460682A (en) 1965-03-03 1966-02-28 Apparatus for forming collars at the end of soft material tubes
CH281066A CH438190A (en) 1965-03-03 1966-02-28 Apparatus for forming collars at the ends of soft material tubes

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE677310A true BE677310A (en) 1966-08-01

Family

ID=27173946

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE677310D Expired BE677310A (en) 1965-03-03 1966-03-03

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE677310A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2013064143A3 (en) * 2011-11-02 2013-08-08 Rothenberger Ag Clamping element for a clamping device for fixing a tube to be flanged

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2013064143A3 (en) * 2011-11-02 2013-08-08 Rothenberger Ag Clamping element for a clamping device for fixing a tube to be flanged

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2481625A1 (en) TOOL HOLDER WITH TOOL POSITION CORRECTING MECHANISM
FR2937891A3 (en) SELF-TIGHTENING DRUM CHUCK
FR2593798A1 (en) ADJUSTABLE APPARATUS FOR CAPSULATING CONTAINERS
FR2512711A1 (en) TUBE CUTTERS, ESPECIALLY FOR PLASTIC TUBES
BE677310A (en)
FR2613266A1 (en) Tool for gripping and oriented screwing of a screw having a strap (U-clip)
BE439280A (en)
FR2759928A1 (en) TUBE CUTTING MACHINE
EP1331053B1 (en) Guiding member for automatic lathe
CH647968A5 (en) Rotary rest
EP0210128B1 (en) Coupling device between a spindle of a machine and a tool holder
CH617877A5 (en) Expansion and/or positioning chuck
CH614655A5 (en) Device for expanding an abrasive file
FR2622489A1 (en) TIGHTENING CHUCK, IN PARTICULAR FOR AUTOMATIC FEED MACHINES
EP0697264A1 (en) Tool fixing means
CH555219A (en) GUIDANCE DEVICE INCLUDING A GUIDANCE BARREL.
CH602452A5 (en) Workpiece loading platform for machine tool
CH599782A5 (en) Air turbine driven drill for dental work
CH438190A (en) Apparatus for forming collars at the ends of soft material tubes
BE477682A (en)
BE564654A (en)
CH676096A5 (en)
FR2875492A1 (en) Cork screw for e.g. bottles, has crank installing gimlet by screwing it in cork with rivet or bolt, and cam that is set in rotation and support on upper end of screw body driving gimlet in translation after tilting crank around rivet/bolt
BE622593A (en)
CH126449A (en) Tapping machine.