<Desc/Clms Page number 1>
Hauts polymères et procédés pour les obtenir.
La, présente invention concerne des polymères. de poids moléculaire élevé préparés à partir d'un halogénure diacide dérive de l'anhydride trimellitique et de diamines organiques. Ces nouveaux polymères sont intéressants pour la formation de pellicules, de revêtements et d'objets moulés isolants et résistant à la chaleur.
Les polymères'suivant l'invention sont des polyamides obtenus par copolymérisation d'un halogénure d'acide dérivé de l'anhydride trimellitique (anhydride 1.,2,4-benzène tricarboxylique) et d'une diamine aromatique primaire. Ces "polyamides" comprennent! deux types de polymères intéressants :
(1) les composes qui con- tiennent des unités.
<Desc/Clms Page number 2>
EMI2.1
où R est le noyau aromatique de la diamine H2NRNH2 de départ, les ponts sont probablement d'une manière prédominante du type amido bien que certains d'entre eux peuvent être du type imido,, et le polymère comporte des groupes acide carboxylique libres susoepti- bles de réagir encore;.et (2) les produits qui ont été soumis à une nouvelle réaction pour former des polymères du type
EMI2.2
où les groupes carboxyliques libres présents initialement dans le polymère sont transformés dans une grande mesure en groupes imido par condensation avec les groupes amides disponibles.
Il convient de noter que les structures et les mécanismes théoriques ci-dessus ne sont que des approximations rarement sinon jamais réelles.
Les polyamides de la première catégorie peuvent être considérés comme des produits partiellement polymérisés qui ont des poids moléculaires relativement élevée qui sont sulubles dans les solvants organiques polaires et qui sont susceptibles d'une nouvelle réaction ultérieure., ou durcissement par traitement thermique.
Ils peuvent être utilisés en solution, en suspension à teneur élevée en solides, ou sous forme de poudres pour obtenir des revêtements,
<Desc/Clms Page number 3>
des stratifiés, des pellicules, des fibres, des objets moules, et comme vernis d'imprégnation. Les polymères de la seconde catégorie sont insolubles dans les solvants organiques ploaires et deivent être considérés comme des composés finals "durcis" à l'état de revêtements, de stratifiés, de pellicules, d'émaux de fils de nage, etc. Ces polymères 'sont caractérisés pari leur résistance aux solvants, par leur stabilité thermique élevée et par leurs bonnes propriétés électriques.
Les analyses par spectrographie infrarouge des polyamides solubles montrent que la densité optique à 6,02 microns (car-
EMI3.1
bonyle d'amide) peut ptteindre environ 10 à 11 fois la densité opti f que à 5,61 microns (carbonyle d'imide) ce qui indique que la tensur
EMI3.2
en amide de ces polyamides est plus élevée que leur teneur en 11111--, de.
Les spectres infrarouges indiquent également la p@sence de 1 groupes carboxyliques bien que la détermination de leur Quantité soit gênée par la proximité de la bande d'absorption des groupes carbonyle d'imide. ;
EMI3.3
L'&1alys8 infrarouge dp quelques polymères insolubles ;
EMI3.4
montre un rapport aaà4elimide voisin de 1, ce qui indique que la teneur en groupe amide du polyamide soluble a été réduite à environ ! 50% et que la teneur en imide a été augmentée à environ 50%.
EMI3.5
Les valeurs numériques indiquent é1al*,nent la présence d'uae quan- tité tout au plus très faible de groupes carboxyliques.
On a découvert avec surprise qua des polyamides analogues
EMI3.6
préparés à partir d'anhydride trimellitique et d'une diamine n'ont pas de propriétés tilmogènes intéressantes.
En outre, on a trouvé que les solutions des polyamides suivant l'invention dans des sol-
EMI3.7
vants comme le N,1Í-dimétl".ylacéta 1de ont des viscosités inhérentes beaucoup plus élevées que les solutions de polyamides analogues dérivant d'xnhy,ir3de trimellitique, ce qui indique un po1d8,moléculaire plus élevé pour les nouveaux polyamides.
En bref, les nouveaux polyamides sont préparés à parti? d'un haogénure d'acide dérivant de l'anhydride tr1m111t1que .
(anhydride 1,2,±-benzéne tricarboxylique),. ooap9anQn% au "'ml \i!\
<Desc/Clms Page number 4>
groupe halogénure 4'acyle, à savoir le chlorure d'acide en position 4, le dichlor@re de diacide en positions 1,4 et 2,4 (pontant un groupe ester dans la positionrestante', et le trichlorure ' du 1,2,4triacide. Le'promure et d'putres halogénures réactifs conviennent également. L'malogénure d'acide est traité par une diamine aromati- que ayant un ou plusieurs cycles aromatiques et deux groupes amino primaires.
Le caractère aromatique de la diamine confère ses pro- prières thermiques au polymère, tandis que les groupes amino : primaires permettent la formation des cycles imide désirés dans le polymère final. D'une manière générale, la diamine aromatique possède de 1 à environ 4, avantageusement 1 à 2 et de préférence 2 cycles aromatiques. Les diamines -aromatiques à plusieurs cycles sont,, entre autres., des composés portant deux groupes amino primai-res sur un système aromatique ploycyclique.
Les cycles aromatiques peuvent être condensés, comme dans le naphtalène ou dans le
EMI4.1
PJéntVlthX'\n" ou peuvent être pontes directement, 1 comme dans les d ph4nyl 4iies, ou ïndîrectement par exemple, par lr1n,.rmdia ra de groupes de liaison stables réactifs, oslratce des coupes oxy i carbyle ,,4tC carbone lié à 2 ou à moins le 2 atomes d'r4:\:ooè) carbonyle, sulf le ou d 'autres groupes relativement 1nartir, otJ1JPe ml . Jrop 1 tt1tfe. fa groupe capyle peut être un groupe Zéylène', Îh3"i.è,, jeu un g4l4pe ,Y.ène si4botitud 'oD1lUe lil- 1 1 W' il. l 1 <im4thyl4thyln. etc. ees s*êmes arontatiquep appripri pont 1 m;thYléYl'i' a,ci' naphène, arom,at1que, app1P riis fJpnt ' .
C. ; les sys t, mesd.pépyléle,"teX-ph6nylène, 11hÓny.lnJhène, taterphylen Z. et les systèmes cyol4es aroa:a tiques a4p4s par des grop 16 o?cy, li!.s sr:tmes cyOl':}ls aro,.t1qes SÍPa.s pr ifS gr1YP ?, çaï;Yl1 carbontle, SfY1J rt i.
/11, ne:nent lec'grouje or ou i1=hYtène, et les groupes 11O sont- #vantageu reziene4 position cteta ou para du noya,4 aro atique. Les 1 < iamines préfre sont la ppl-,m6thylènebis(anilie et îa p,p'T oxybis (aniline), particulièrement pour la préparation d'émaux pour fils.
<Desc/Clms Page number 5>
En- général, la réaction est effectuée en présence d'un '
EMI5.1
solvant polaire organique comme le N,N"diméthylc4tamide, la N- méthylpyrrolidone, la N,N-.dimétl'ylformamide, le diméthylsulfoxyde, etc., parmi lesquels on préfère la N-méthylpyrrolidon et surtout le N,N-diméthylacêtamide.
La réaction doit être effectuée dans des conditions sensiblement anhydres et à une température inférieure à
EMI5.2
environ 70"C et avantageusement à environ 50 C, bien que des tempe- ' ratures n'atteignant qu'environ 2p, puissent également être utile-'± sées. La durée de réaction dépend de la teipératlyre et varie entre environ 1 à 24 heures.et est Avantageusement de 2 à 4 heures à 50- 70 C.
Les réactifs sont présents de préférence en quantités sensiblement équimoléculaires. Une variation dans les limites de plus ou moins 3 moles de l'un ou l'autre des réactifs n'affecte que peu les propriétés du produit. Des variations pouvant atteindre 10 moles % par excès ou par défaut peuvent convenir lorsque la résistance à la flexion a moins d'importance que dans le cas des émaux pour fils...
La réaction, Initiale entre l'halogénure d'acide dérivé de'
EMI5.3
l'anhydride trimellitique et la diamine forme un polyamide' de poids moléculaire élevé ayant une teneur en unités amide supérieure >, iin- viron 50,'0. Ces polyamides sont facilement solubles dans-ses solvants organiques polaires comme le N,N-diméthylacètamide, la N-:néthyl- pyrrolidone., le N,N-di@ethyiforaamide, le àiaéthyldulfoxyàe, etc.
L'invention a donc pour objet un procédé de préparation de polymères solides de poids moléculaire élevé, ayant des propriétés filmogènes et solubles dans un solvant polaire organique, sui-
EMI5.4
vant lequel on fait réagir des quantités sensiblement équimoléculai-t res d'une diamine aromatique primaire avec un'halogénure d'acide dérivé de l'anhydride trimellitique qui contient au moins un groupe halogénure d'acide, notamment en position 4,,-dans un solvant
EMI5.5
organique polaire dans des conditions sensiblement auhydr4s,
# et pendant un temps et à une température donnant un polymèrs partant
<Desc/Clms Page number 6>
des groupes carboxyliques et des groupes amido libres susceptibles de réagir encore entre eux le polymère formé étant soluble dans le solvant organique polaire utilisé.
Les polymères en solution dans un solvant comme le N,N- diméthylacétamide ont une viscosité d'au moins environ 0,2 (comme défini page 34 de Preoarative Methods of Polymer Chemistry (1961) par W.R. Sorenson and T.W. Campbell), en utilisant comme référence un polyamide préparé à partir de p,p'-méthylènebis (aniline). La viscosité inhérente minimum varie dans une certaine mesure avec la nature de la diamine particulière utilisée pour la réaction. Ceci peut être illustré par la'viscosité inhérente minimum d'environ 0,3 pour le polyamide obtenu à partir de la p,p'-oxybis (aniline).
Les polyamides particulièrement intéressants obtenus à partir de p,p'- méthylènebis(aniline) et de p,p'-oxybis(aniline) ont, respective- ment, des viscosités inhérentes de l'ordre de 0,3 et de 0,5. Ces viscosités.indiquent que les polyamides ont des pois moléculaires d'environ 2500-5000 et plus.
Le polyamide de la première réaction est soluble, gêné. ralement en quantités appréciables, dans les solvants organiques ,fortement polaires. Par exemple, on peut préparer des solutions à environ 15%-50% en poids de solides dans le N,N-diméthylacétamide.
Pour des applications utilisant des solutions, par exemple des émaux pour fils et vernis d'imprégnation, etc., les tolutions contenant environ 25 à 40% en poids et de préférence environ 35% en poids sont intéressantes. De telles concentrations correspondent à des solutions ayant une teneur en solides et une'viscosité intéres- santes qui permettent une manipulation facile dans la plupart des applications pratiques. Les viscosités de ces solutions vont de 10 à 400 poises. Par exemple, la viscosité desolutions à environ 30% de solides dans le N,N-diméthylacétamide est d'environ 50 poises.
A titre d'exemple particulier, le chlorure de lanhydri- de 4-carboxyphtalique, sensiblement exempt d'anhydride trimellitique libre, est utilisé sous forme de granules. Le chlorure d'acide et la p,p'-méthylènebis (aniline ou la p,p'-oxybis (aniline) sont
<Desc/Clms Page number 7>
mélangés en quantités équimoléculaires (¯ 0,1 mole %) et le mélange' est ajouté à du N,N-diméthylacétamide ayant une teneur en eau inférieure à environ 0,3% en poids* Le N,N-diméthylacétamide a été préalablement refroidi à 5-10 C, avec barbotage d'azote sec. Pen- dant l'addition des réactifs, un bain réfrigérant est utilisé pour maintenir la température de la solution à environ 50 C.
Environ 15-30 minutes après la fin de l'addition, le mélange de réaction est chauffé dans un bain-marie car à ce stade la réaction ne s'entretient pas spontanément à une température de 50 C. Après quelques heures (environ 2), la viscosité atteint une valeur maxi- mum.
La polymérisation est pratiquement achevée et le mélange de réaction est refroidi à la température ordinaire et peut être con- serve jusqu'au lendemain sans dégradation du produit formée mais il : est préférable de conserver le mélange à une température d'environ 5 Ci à laquelle il peut être maintenu longtemps sans que la viscosi- té diminue. sensiblement.. !
A ce stade, la solution de polyamide (mélange de réac- tion) convient directement pour de nombreuses applications.. Toute- fois lorsqu'on prépare un émail pour fil, on préfère que la so@@ tion de polyamide soit traitée de manière à séparer les hydracides halogénés qui sont formés à partir de l'halogénure d'acide.
En général, cela se fait en précipitant le polyamide par de l'eau, en lavant le précipité, et, si on le désire,, en redissolvant le poly- ; amide dans le solvant;- ou bien en traitant la solution de polyamide ; par un oxyde d'alkylène, comme l'oxyde d'éthylène ou l'oxyde de propylène, qui réagit avec l'hydracide halogéné pour former un com- posé qui peut être volatilisé au cours de la seconde réaction.
Pour le premier traitement, la solution de polyamide contenant de l'acide chlorhydrique gazeux entraîné est avantageusement ajustée à une viscosité d'environ 150 poises, puis versée dans un grand excès d'eau agitée doucement. La solution de polyamide est ensuite versée d'une hauteur d'environ 61 cm au-dessus-du niveau de l'eau, de manière à ce que le précipité forme un fil continu sur la tige de l'agitateur. Quand l'écheveau formé remplit le récipient, le liquide est séparé et le polymère est trempé pendant environ
<Desc/Clms Page number 8>
1 heure dans-de l'eau fraîche où il continue à perdre son solvant et l'acide chlorhydrique. L'opération de lavage et de trempage du -polymère dans l'eau fraîche est répétée généralement 2 ou 3 fois ou davantage.
Enfin, les fils de polymère sont trempés jusqu'au lende- main et lavés une fois encore à l'eau. Un trempage supplémentaire suivi de lavage et de séchage à environ 49 C peut être effectué si le polymère doit être conservé longtemps. Sous cette forme, le polyamide peut être aisément transformé en solution dans un solvant puisque sa grande surface spécifique permet une solubilisation aisée.
Le précipité peut être préparé également sous la forme de petites particules plutôt que sous celle de fils, en versant.la solution de polyamide dans' de l'eau agitée violemment par un dis- positif déchiqueteur comme un appareil Cowles. Le dispositif .coupe le précipité en petites particules qui peuvent généralement être pesées et transportées plus facilement que le fil.
Le polyamide peut également être traité directement en solution pour séparer les hydracides halogénés entraînés. Par exem- ple, un réactif d'épuration comme un oxyde d'alkylène peut être ajouté à la solution pour transformer l'hydracide halogène entraîné 'en un composé qui ne dégrade pas le polyamide et qui peut être '. volatilisé au cours de la seconde réaction. Un traitement'de cetype est décrit dans la demande de brevet américain n 292.163 du ler juillet 1963. Par'exemple, l'addition d'oxyde d'éthylène ou d'oxyde de propylène à une solution de polyamide à raison d'environ 1 à 8 moles par mole d'hydracide halogéné (sur la base de l'halogénure d'acide consommé) donne des résultats satisfaisants, la durée du traitement étant de 1 heure'ou moins à 50 C ou, de préférence 2 à 3 jours à la température ordinaire.
Comme indiqué plus haut, les polyamides solubles, suivant un aspect plus particulier de la présente invention, peuvent être transformés en résines polyamide-imide insolubles et infusibles et tenaces par une imidation interne induite par la chaleur. Cela se fait avantageusement au cours du façonnage de pellicules, de revêtements, de fibres ou d'objets moulés ou imprégnés.
Par
<Desc/Clms Page number 9>
exemple, une solution du produit de la première réaction, après traitement pour chasser les hydracides halogènes, est appliquée sur un fil, ou sur une autre surface, et chauffée à une température d'environ 200 à 420 C, généralement d'environ 300-400 C (dans le cas de l'émaillage du .fil), pendant un temps déterminé pour former le polyamide insoluble.. A 400 C, 1 minute suffit généralement, tandis qu'à 300 C, environ 2 minutes sont nécessaires.
La transformation du polyamide soluble en force insoluble fait partie du procédé de la présente invention et est effec- tuée par chauffage du polymère soluble pendant une durée suffisante et à une température suffisamment élevée pour transformer efficacement et sensiblement tous les groupes carboxyliques et amide en groupes imido, formant ainsi un second polymère qui est insolu- ble dans les solvants.organiques polaires.
Suivant un mode de réalisation différent de la présente invention, ,les polyamides non durcis partiellement polymérisés peuvent être déimidisés pour donner des produits plus solubles qui peuvent être utilisés 'sous la forme de solutions à teneur élevée en solides et à viscosité relativement faible.
Par exemple, quand une solution de polyamide à teneur élevée en solides et à viscose ,faible est requise pour l'imprégnstion, le polyamide soluble est d'abord traité pour augmenter sa solubilité, compte tenu de la viscosité de la solution -résultante., à l'aide d'une solution açueuse d'un alcali dilué comme l'hydroxyde de sodium, l'hydroxyde de potassium, les bicarbonates alcalins, etc., (généralement du KOH ou du NaOH de O,lN à O,5N). Le produit obtenu après ce traitement es additionné ensuite d'une solution aqueuse d'un acide dilué, comme de l'acide sulfurique, l'acide chlorhydrique, l'acide nitrique ou un autre acide minéral, en général l'acide chlorhydrique O,lN à 0,5N pour former un polymère plus soluble dans les solvants organiques polaires.
. Le polymère est avantageusement en aolution au moment où on le traite par la solution alcaline et forme un précipita de polyamide qui est ensuite traité par la solution acide. Le précipité traité par l'acide est ensuite remis en solution dans le même sol-
<Desc/Clms Page number 10>
vint ou dans un autre solvant organique polaire approprié pour donner une solution qui, pour une viscosité donnée, a une teneur plus utile en solides. Par exemple, le traitement décrit transforme
EMI10.1
un polyamide formant dans le N,N-dimémyiacétemide une solution à' 20 de polyamide pour une viscosité de 100 ..i¯-,;; cn un polyamide donnant dans le N,N-diméthylacétamide une solution d'une teneur de 35% en polyamide pour la même viscosité.
En variante., si on rechcrche des viscosités plus faibles, une solution de polyamide d
EMI10.2
le ?,1-diméthyiacét4mide ou N,N-di:néthylfoI'l:1am1de ayant une teneu' de 15% en solides pour une viscosité de 30 poises peut être transe- formée, par exemple, par le traitement décrit en une solution de ployamide dans le même solvant ayant pour la même teneur en solides une viscosité d'environ 0,6 poise.
Le traitement décrit donne donc des polyamides qui for-
EMI10.3
ment dans les solvants indiqués de préférence le N,N.diméthyla6éta- aide et le N;N-diméthylform4=idee des solutions contenant 15 à 70% de solides et ayant des viscosités qui dépendent de la teneur en
EMI10.4
zo:. (les mais comprises entre environ 1 et 50 poises.
Les exemples suivants 1l1utrentl sans limiter.. la pré- paration et l'utilisstion des compositions suivant l'invention..
EY.IZ.E11:U:.:..- Un mélange de 1,05 g (0,005 mole) du chlorure d'anhydride 4-urboyphtal.que (préparé à partir d'anhydride trimeliitique et de chlorure de sulfonyle), de 1,00 g (0,005 mole) de p,p'-oxybis , (aniline), de 6 g de N,11-ùiméthyiacétamide (comme solvant), et de 6 g de toluène (comme solvant) dans un ballon à trois cols est purgé par un courant d'azote. Une réaction exothermique a lieu et porte la température du mélange à un maximum de 40 C en quelques minutes. La température retombe à la température ordinaire après 30 minutes d'agitation, Le barbotage d'azote est poursuivi. La
EMI10.5
viscosité de la solution augmente et se stabilise 4n environ 2 heu- res. La solution est laissée au repos à l'abri de l'air à la température ordinaire pendant 16 heures pour achever la réaction. Un polyamide est obtenu.
Une partie du polyamide ést versée dans un grand volu-
<Desc/Clms Page number 11>
me d'acétone pour la faire préripiter. Le précipité est trituré à plusieurs reprises avec de nouvelles portions d'acétone puis séché dans un dessiccateur. L'analyse par spectrographie infrarouge du polymère montre la présence de groupes amide, imide, et carboxyli- que.
Une autre portion du polyamide est étendue sous forme d'une pellicule et chauffée pendant 2 heures à 150 C dans un four. ' L'analyse par spectrographie infrarouge du polymère jaune montre la; présence de groupes amide et imide dans le rapport 1:1.
Ces résultats montrent que le produit de la première réaction entre le chlorure d'anhydride 4-carboxyphtalique et la p,p'-oxybis(aniline) contient des groupes amide, imide et carboxyli- que. Les résultats montrent également que le produit obtenu après la seconde réaction (formation de la pellicule) comprend des groupes amide et imide dans le rapport de 1:le ce qui indique qu' une partie'des groupes amide a été transformée en groupes imide au cours de la réaction.
EXEMPLE 2. -
On agite 2200 cm3 de N,N-diméthylacétamide anhydre dans un ballon à la température ordinaire et on y fait barboter de l'azo- te. Ensuite des portions de 20 g de chlorure d'anhydride 4-carboxy- phtalique et de p,p'-oxybis(aniline) sont ajoutées alternativement ! dans le ballon. Au total, 421,24 g de chlorure d'acide et 400,48 g d'amine sont ajoutés de manière que la température du mélange de réaction reste entre 20 et 40 C. L'agitation et le barbotage d'azote/ sont entretenus pendant 16 heures encore.
La solution visqueuse obtenue finalement est versée dans un grand excès d'eau agitée et un précipité se forme. Le polymère précipité est ensuite lavé à plusieurs reprises avec de l'eau pour séparer l'acide chlorhydrique résiduel et le solvant. Il est en- suite lavé à l'acétone, lavé à nouveau à l'eau puis séché dans une ; étuve à vide à environ 35 C.
Le polymère exempt d'acide chlorhydrique est ensuite re-
<Desc/Clms Page number 12>
EMI12.1
mis en solution à raison de 500 g dans 1000 cn3 de N.,N-dimr-thylac6- tamide. Cette solution est ensuite diluée avec 690 g de toluène pour avoir la mené teneur en solides qu'une solution disponible d'un;
EMI12.2
polymère de diznhydride pyromellitique et de p,p'-oxybis(,niline) dans le N,N-diméthylacétamide et le toluène. Une portion de la solution du polyamide dans le N,N-
EMI12.3
diméthylacétamide et le toluène est étendue sous forme d'une pellin cule sur une plaque de cuivre n 24 qui est ensuite chauffée à environ 204 C pendant 10 minutes.
La pellicule sèche à une épaisseur de 12,7 microns et est jaune et transparente. EXEMPLE 3.-
La pellicule de polyamide de l'exemple 2 est comparée
EMI12.4
avec une pellicule d'un polyamide, utilisé dans l'industrie comme émail pour fils, qui est préparé à partir de dianhydride pyro- mellitique et de p,p'-oxybis(aniline). La pellicule de polyimide est préparée comme la pellicule de polyamide à la même température ! (204 C) et pendant la même durée (10 minutes).
La résistance à l'impact des deux pellicules est supérieu-
EMI12.5
re à 184e5 lgcm, ce-qui est très satisfaisant. Une mesuré de la résistance à la chaleur est déterminée en soumettant chacune des pellicules à la falmme d'un bec Bunsen. Les deux pellicules ont une excellente stabilité thermique. Les deux pellicules sont égale- ment soumises à un essai de résistance aux alcalis caustiques dans lequel une goutte d'une solution à 2% de soude caustique est placée sur chacune des pellicules et abandonnée jusqu'au lendemain.
Les critères de cet essai industriel sont passe (la pellicule est sen- siblement inattaquée par la soude caustique) et passe pas ' (la pellicule est solubilisée rompue ou soulevée par la soude caustique La pellicule de polyamide passe l'essai tandis que la pellicule de
EMI12.6
polyamide ne le passe pas. Après un chauffage de 2e\minutes (soi una augments.tion de 10 minutes) à 204 C, une pellicule du poly- i imide passe l'essai, bien qu'une tache noire soit formée sur la, pellicule par la soude caustique. Le polyamide chauffé pendant '
EMI12.7
cette période prolongée résiste également à la soude caustique/ .sa%j
<Desc/Clms Page number 13>
altération de la couleur.
±QfiP D'autres essais sont exécutés pour comparer les pro- priétés des pellicules de polyamide avec celles des pellicules de polyimide. Des échantillons de tissu de verre imprègne des polymè- res sont préparés à partir des solutions de ces polymères. Dans chaque cas, le tissu.de verre imprégné est chauffé pendant environ
30 minutes à environ 316 C. Les essais sont ensuite exécutés dans des flacons en verre à l'aide de solutions à 5% d'alcali caustique : et à l'aide de solutions à 5% d'acide nitrique. Dans chaque essai, les échantillons de tissu de verre imprégné sont immerges dans la solution.
Les flacons contenant les solutions et les tissus de verre sont ensuite couverts et conservés pendant 30 jours pour l'essai, à l'alcali caustique et pendant 3 semaines pour l'essai à l'acide nitrique. Dans l'essai à l'alcali caustique, la pelliculeß de polyamide ne manifeste aucune altération après 30 jours, tandis ' que le revêtement de polyimide est dissous après environ 11 jours.
Dans l'essai à l'acide, le polyamide n'est pas sensiblement attaquée à la fin des 3 semaines tandis que le revêtement de polyimide est appréciablement ramolli après ce même temps.
EXEMPLES 5 à 7. -
Dans ces exemples, des produits sont préparés, à des fin: de comparaison, en effectuant les réactions entre l'anhydride tri- mellitique et la p,p'-oxybis (aniline), et entre l'anhydride tri- mellitique et la p,p'-méthylènebis(aniline). Un mélange de 1,9212 g (0,01 mole) d'anhydride trimellitique et de 2,0024 g (0,01 mole) de p,p'-oxybis(aniline) est fondu et maintenu à environ 250?C pendant environ 0,5 heure. L'état de fusion n'est que transitoire et la masse se solidifie rapidement. Elle est ensuite mise en solu- tion dans environ 784 cm3 de N,N-diméthylacétamide pour donner une solution à 0,5 g/dl.
La viscosité inhérente de ce produit vau t
0,08. On établit également que ce produit cesse d'@tre soluble dans le N,N-diméthylacétamide à une concentration Voisine de 0% en soli- des..
Un deuxième mélange de 1,9212 g (0,01 mole) d'anhy-
<Desc/Clms Page number 14>
dride trimellitique et de 1,9827 g (0,01 mole) de p,p'-métjylènebis (aniline) est ajouté à 10 cm3 de N,N-diméthylacétamide. Le mélange est chauffé à environ 140 C pendant environ 0,5 heure. La solution est ensuite diluée jusqu'à 0,5 g/dl par addition d'environ 774 cm3 de N,N-diméthylacétamide. La viscosité inhérente du produit est voisine de 0,07. Un échantillon de la solution avant dilution est étendu sur une surface métallique et échauffé. On obtient ainsi une pellicule noire, cassante et hétérogène qui ne convient pas cornue revêtement ni comme pellicule.
-Un troisième mélange d'anhydride trimellitique (0,1 mole) et de p,p'-oxybis(aniline) (0,1 mole) dans le N,N-diméthyl- acétamide (59.5 g) est mis à réagir en solution. La température de la solution qui est initialement d'environ 25 C, s'élève à envi-. ron 40 C par une réaction exothermique peu violente, et, après addition de 10 g de N,N-diméthylacétamide, est portée à environ 50 C et maintenue à cette valeur pendant environ 3,5 heures. Le mélange est refroidi à la température ordinaire et un' petit supplé- ment de N,N-diméthylacétamide est ajouté. Une portion de la solu- tion est diluée jusqu'à 0,5 g/dl et a une viscosité inhérente d'en- viron 0,11.
Une seconde portion de cette solution est étendue et échauffée à environ 316 C pendant 2 à 4 minutes. Les pellicules noires, opaques et cassantes qui sont obtenues se fissurent à la flexion et ne manifestent qu'une résistance à l'impact de 1,15 kg. cm.
L'adhérence est médiocre et le revêtement s'écaille facilement.
Ces résultats montrent que les produits obtenus à partir d'anhydride trimellitique ont des viscosités inhérentes beaucoup plus faibles et des propriétés beaucoup moins intéressantes que celles des produits obtenus à partir du chlorure d'anhydride 4- carboxyphtalique. Les viscosités inhérentes des produits ci-dessus sont de 0,08, 0,07 et 0,11 respectivement, c'est-à-dire beaucoup inférieures aux viscosités inhérentes de 0,2 à 0,6 des polyamides suivant l'invention, ce qui indique que les produits obtenus à partir d'anhydride trimellitique libre ont un poids moléculaire beaucoup plus bas que celui des produits qui dérivent du chlorure d'anhydride 4-carboxyphtalique.
<Desc/Clms Page number 15>
EXEMPLE 8 .
-
EMI15.1
Du chlorure d'anhydride 4-carboxyphtalique et de la p,p'..mét'r.ylênebis (aniline) sont mélangés en proportions équimoléculsires et ajoutés à du N,N-diméthylacétaride pour former une solution à environ 33% de solides. L'addition du mélange se fait en environ 45 minutes à une température initiale d'environ 5-10 C, qui, au cours de l'addition, s'élève spontanément jusqu'à. environ
EMI15.2
50*C et est réglée alors par un bain froid. à la fin de la réaction ! exothermique, le mélange est maintenu à 50 C pendant environ 2-2,5 heures, puis est refroidi en environ 1-2 heures jusque 30 C.
La solution est pompée sous pression dans un réservoir d'eau recyclée (environ 4 parties d'eau par partie de solution), violemment agitée.( La matière solide qui précipite est isolée dans un filet, Introduite
EMI15.3
dans un récipient et sousfise'a plusieurs trempages dans l'eau jus- quaà ce que l'effluent soit neutre et que son indice de rétraction soit voisin de 1:3.t, c'est-à-dire celui de l'eau pure. Le précipita est ensuite essoré et séché à une température comprise entre 49 et ; 149"C.
Le précipité sec est ensuite mis en solution dans un ,, a+1 ngo , de 2 parties de N-aéthylpyrrolidone et de 1 partie de N,-àlnéthyl ' acétamido à une teneur de 20-35% en poids en solides.
Cette solution de polyamide convient bien pour forcer
EMI15.4
une pellicule ayant des propriétéo analogues à celiez des pelliculosi du polyamide de l'exemple 2. Pana le procédé décrit pour préparer la solution de polyamide, les hydracides halogène entraîna sont séparés en substance entièrement par le lavage à l'eau décrit. On obtient ainsi une solution qui convient très bien pour ],-'émaillage du fil.
EMI15.5
FIPIE ,9,-
On effectue le traitement d'un polyamide afin d'améliorer ses caractéristiques de solubilité;' Le polyamide est préparé à partir d'un mélange de 842,28 g du chlorure d'anhydride 4-carboxy-
EMI15.6
phtalique et de ?92,9g de psp'.-oxyb3s (aniline) introduit dans environ 3525 cm3 de N,N,.-dlmdthYlfoxmamide à environ 14*C en environ 15 minutes. La température de réac;on' s --lève à environ 55"C. A ce
<Desc/Clms Page number 16>
moment, environ 1175 cm3 de N,N-diméthylacétamide sont ajoutés et le mélange de réaction est agité à environ 50 C pendant environ 4. heures, sa viscosité étant alors de 150 poises.
Une partie de la solution est versée dans un grand excès d'eau où elle coagule en fils jaunes. Les fils sont lavés plusieurs fois à l'eau, trempés jusqu'au lendemain dans l'eau puis sont essorés et séchés à la température ordinaire dans un courant d'air. Les fils séchés sont dissous dans le N,N-diméthylformanide ; pour former une solution à 15% de solides et ayant une viscosité de
30 poises.
Une seconde portion (environ 86 g) de la solution est versée dans environ 1 litre de KOH 0,5N (dans l'eau) pour former un précipité de fils blancs. Après trempage pendant 1 heure dans ce milieu, les fils sont retirés, lavés à l'eau et trempés dans de l'acide chlorhydrique 0,5N (dans l'eau) pendant environ 1 heure. Ils. sont ensuite lavés à l'eau, trempés jusqu'au lendemain dans l'eau, essorés et séchés à. la température ordinaire dans un courant d'air...
Les fils secs sont dissous dans le N,N-diméthylformaminde pour donner.
-une solution à 15% de solides ayant une viscosité de 0,6 point. Une seconde solution dans le même solvant, ayantune teneur en solides de 35% est préparée également et a une viscosité de 100 poises.
Les solutions ayant une teneur de 15% et de 35% en soli- des sont appliquées sur des panneaux de cuivre et chauffées pendant
2 minutes à 316 C pour donner des revêtement? transparents tenaces, qui satisfont à un essai de flexibilité sur un mandrin de 3,17 mm et résistent à un impact de 173 kg.cm aussi bien sur une surface plane que sur une surface courbe.
Les résultats ci-dessus montrent que les caractéristiques de solubilité du polyamide obtenu dans les deux premiers para- graphes de cet exemple sont améliorées par un traitement par KOH et ' HCl. La solution de polyamide avant traitement contient 15% de soli- des eta une viscosité d 30 poises. Après le traitement du polyami- de, la solution à 15% de solides n'a plus qu'une viscosité de 0,6 poise, ce qui est une diminution remarquable. Cette solution, ainsi que celle à 35% de solides donnent cependant des revêtements trans-
<Desc/Clms Page number 17>
EMI17.1
parente tenaces aysw t'8e bonnet caraotéristique8 de flexibilité et de résistance à l'impact.
#Q- D'autre. pôlyamidea août preparea on appliquant le procède dea exesplea Oi-ào*mé, à partir du chlorure d'anhydride 1
EMI17.2
,
EMI17.3
4-ear'ôoxyghtaliqùo et d'autrea diaoinea 0roiàatiqUoé priteairea, OOr4111. la p-phenylene diamine et la m-ph4nyl'n. dizaine. Le polli- oulea de ces polya>140* ont des proprilt6. tris 1nt4r...ante.. 1 Bien que divers modos et detaila d*exécution aient été d'or1t. pour illuatrer l'invention, il va de aoi que oolio-oi est susceptible nombrousoa variant.. e;'modit1oation. éano *oP%ir de .on cadre. 1. V END ICA ' ION
EMI17.4
REVENDICATIONS.
EMI17.5
------------------.-----¯.- 1.- Pol7Qlre solide de haut poids aoleoulaire, obtenu à partir d'une diaoino aromatique primaire et d'un halotenure diacide dérivé de l'anhydride tri,neilitique qui contient au mo1n. un groupe halogénure d'l:1cide, notara:oant ,en position 4, ce polymère ayant des
EMI17.6
EMI17.7
propriétés filmogènes et ayant, en solution dans le N,N-dim6thyl
EMI17.8
.
EMI17.9
acétxaide, une viscosité inhérente d'au [Mina environ 0,2.
2.- Polyaere suivant la revendication 1, caractérise en
EMI17.10
ce qu'il est soluble.dans un solvant organique polaire.
EMI17.11
3.- Polyaéro suivant la revendication 1, caractérise
EMI17.12
en ce qu'il est insoluble dans un solvant organique polaire.
EMI17.13
4.- Polymère suivant la revendication l, caractérise jn ce que l'halogénure d'acide est le chlorure d'snhydride 4-carbo- ) xyphtalique. 1 5.- Polymère suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la dialuine' aromatique primaire est la p,$I'-méthylèneb18
EMI17.14
(aniline).
EMI17.15
6.- Polymère suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la diaine aromatique primaire est la p,p'-ox,b11 (aniline).
7.- Fil d'e cuivre éma111' convenant pour 1er applioation électriques à haute ,tetàpérature, caractéris' en ce quÍ1i I.t revêtu
<Desc/Clms Page number 18>
d'un polymère solide de haut poids moléculaire dérivant d'une dia- mine aromatique primaire et d'un halogénure décide dórivé de l'an- hydride trimellitique qui contient au moins un troupe halogénure décide, notamment en position 4, co polymère étant inaoluble dans un solvant organique polaire.
8.- Procédé de préparation de polymères solides de haut poids moléculaire à propriétés filmogènes et solubles dans un solvant organique polaire, caractérisé en ce qu'on fait réagir des quantités sensiblement équimoléculaires d'une diamine aromatique' primaire et d'un halogónure d'acide dérive de l'anhydride trimelli- tiqua qui contient au moins un groupe halogénure d'acide, notam- ment en position 4, dans un solvant organique polsire, dans dee conditions sensjhleent anhydres., pendant une durée et à une tempé- rature de nature à donner un polymère comportant des groupescar- boxyliques et dos groupes amide libres susceptibles de réagir encore,
ce polymère étant soluble dans ce solvant organique polaire.
9.- Procédé suivant la revendication 8, caractérisa en ce qu'on chauffe on outre le polymère pendant un temps et à une température suffisants pour transformer sensiblement tous les groupes carboxyliques et tous les groupes amide en groupes imide, foraant ainsi un second polymère qui est insoluble,\dans ce solvant organique polaire. *
10. - Procédé suivant la revendication 8, caractérisé en ce qu'on élimine l'hydracide halogène du polymère et on chauffe le poly@ère pendant un temps et à une teapérature suffisants pour transformer sensiblement tous les groupes carboxyliques etles .
groupes amide en groupes imide, formant ainsi un second polymère qui est insoluble dans ce solvant organique polaire.
11.- Procède suivant la revendication 8, caractérisé en : ce qu'on traite d'abord le polymère par une solution aqueuse d'un alcali dilué puis on traite le produit du premier traitement par une solution aqueuse d'un acide dilué pour former un polymère ayant une solubilité accrue dans un solvant organique polaire.
<Desc/Clms Page number 19>
12 - Procédé suivant la revendication 11, caractéisé en ce vue l'alcali et l'acide sont présents chacun en une concentra-, tion d'environ O,1N à 0,5N.
13 - Procédé suivant la revendication 12, caractérisé en ce que le solvant est le N,N-diméthylacétamide, l'alcali est l'hydroxyde de potassium et l'acide est l'acide chlorhydrique.
14 - Compositions et procédés, en substance comme décrit ci-dessus avec référence particulière aux exemples.
<Desc / Clms Page number 1>
High polymers and processes for obtaining them.
The present invention relates to polymers. high molecular weight prepared from a diacid halide derived from trimellitic anhydride and organic diamines. These new polymers are useful in the formation of insulating and heat resistant films, coatings and molded articles.
The polymers following the invention are polyamides obtained by copolymerization of an acid halide derived from trimellitic anhydride (1, 2,4-benzene tricarboxylic anhydride) and of a primary aromatic diamine. These "polyamides" include! two types of interesting polymers:
(1) compounds which contain units.
<Desc / Clms Page number 2>
EMI2.1
where R is the aromatic nucleus of the starting diamine H2NRNH2, the bridges are probably predominantly of the amido type although some of them may be of the imido type, and the polymer has free carboxylic acid groups susoepti- able to react further;. and (2) products which have been subjected to a further reaction to form polymers of the
EMI2.2
wherein the free carboxylic groups initially present in the polymer are converted to a large extent into imido groups by condensation with the available amide groups.
It should be noted that the above theoretical structures and mechanisms are only approximations rarely if ever real.
The polyamides of the first category can be considered as partially polymerized products which have relatively high molecular weights which are soluble in polar organic solvents and which are susceptible to subsequent further reaction, or hardening by heat treatment.
They can be used in solution, in suspension with high solids content, or in the form of powders to obtain coatings,
<Desc / Clms Page number 3>
laminates, films, fibers, molded articles, and as impregnating varnishes. The polymers of the second category are insoluble in organic solvents and are to be considered as "cured" end compounds in the form of coatings, laminates, films, swimming yarn enamels, etc. These polymers are characterized by their resistance to solvents, by their high thermal stability and by their good electrical properties.
Analyzes by infrared spectrography of soluble polyamides show that the optical density at 6.02 microns (carbon
EMI3.1
bonyl amide) can reach about 10 to 11 times the optimum density at 5.61 microns (imide carbonyl) indicating that the tensor
EMI3.2
amide of these polyamides is higher than their 11111--, de.
The infrared spectra also indicate the presence of 1 carboxylic groups although determination of their quantity is hampered by the proximity of the absorption band of the imide carbonyl groups. ;
EMI3.3
Infrared & 1alys8 dp some insoluble polymers;
EMI3.4
shows an aa to 4elimide ratio close to 1, indicating that the amide content of the soluble polyamide has been reduced to about! 50% and the imide content was increased to about 50%.
EMI3.5
Numerical values also indicate the presence of at most a very small amount of carboxylic groups.
It was surprisingly discovered that analogous polyamides
EMI3.6
prepared from trimellitic anhydride and a diamine do not have interesting film-forming properties.
In addition, it has been found that solutions of the polyamides according to the invention in sol-
EMI3.7
Vents such as N, 1-dimethyl-ylaceta have much higher inherent viscosities than solutions of analogous polyamides derived from trimellitic oxides, indicating a higher molecular weight for the newer polyamides.
In short, are the new polyamides ready to go? of an acid halide derived from tr1m111t1que anhydride.
(1,2, ± -benzene tricarboxylic anhydride) ,. ooap9anQn% au "'ml \ i! \
<Desc / Clms Page number 4>
4'acyl halide group, namely the acid chloride in position 4, diacid dichloride in positions 1,4 and 2,4 (bridging an ester group in the remaining position ', and the trichloride of 1,2 Also suitable are triacid, promide and other reactive halides.The acid halide is treated with an aromatic diamine having one or more aromatic rings and two primary amino groups.
The aromatic character of the diamine imparts its thermal properties to the polymer, while the primary amino groups allow the formation of the desired imide rings in the final polymer. Generally, the aromatic diamine has from 1 to about 4, preferably 1 to 2, and preferably 2 aromatic rings. Multi-ring aromatic diamines are, inter alia, compounds bearing two primary amino groups on a polycyclic aromatic system.
Aromatic rings can be condensed, as in naphthalene or in
EMI4.1
PJéntVlthX '\ n "or can be directly bridged, 1 as in dph4nyls, or indirectly, for example, by the introduction of stable reactive linking groups, oslratce carbon oxy i carbyl, 4tC carbon bonded to 2 or at least the 2 atoms of r4: \: ooè) carbonyl, sulf the or other relatively large groups, otJ1JPe ml. Jrop 1 tt1tfe. the capyl group may be a zeylene group, h3 "ie ,, game a g4l4pe, Y.ène si4botitud 'oD1lUe lil- 1 1 W' il. l 1 <im4thyl4thyln. etc. These arontatic s * ese apripri bridge 1 m; thYléYl'i 'a, ci' naphene, arom, at1que, app1P riis fJpnt '.
VS. ; sys t, mesd.pépyléle, "teX-ph6nylène, 11hÓny.lnJhène, taterphylen Z. and aroa cyol systems: a4p4s ticks by 16 o? cy groups, li! .s sr: tmes cyOl ':} ls aro , .t1qes SÍPa.s pr ifS gr1YP?, çaï; Yl1 carbontle, SfY1J rt i.
/ 11, ne: nent lec'grouje or or i1 = hYtène, and the 11O groups are- #vantageu reziene4 cteta or para position of the nucleus, 4 aro atic. The preferred amines are ppl-, methylenebis (anilia and p, p'T oxybis (aniline), particularly for the preparation of thread enamels.
<Desc / Clms Page number 5>
In general, the reaction is carried out in the presence of a '
EMI5.1
an organic polar solvent such as N, N "dimethylc4tamide, N-methylpyrrolidone, N, N-.dimetl'ylformamide, dimethylsulfoxide, etc., among which N-methylpyrrolidon and especially N, N-dimethylacetamide, are preferred.
The reaction should be carried out under substantially anhydrous conditions and at a temperature below
EMI5.2
about 70 ° C and preferably about 50 C, although temperatures as low as about 2p can also be useful. Reaction time is dependent on the teperatlyrium and ranges from about 1 to 24. hours. and is advantageously 2 to 4 hours at 50-70 C.
The reagents are preferably present in substantially equimolecular amounts. A variation within the limits of plus or minus 3 moles of one or other of the reagents has little effect on the properties of the product. Variations of up to 10 mole% by excess or default may be appropriate when flexural strength is less important than in the case of wire enamels.
The reaction, Initial between the acid halide derived from '
EMI5.3
The trimellitic anhydride and the diamine form a high molecular weight polyamide having a content of higher amide units>, about 50%. These polyamides are easily soluble in its polar organic solvents such as N, N-dimethylacetamide, N-: nethylpyrrolidone, N, N-diethylpyrrolidone, α-ethyl-sulfoxy, etc.
The subject of the invention is therefore a process for the preparation of solid polymers of high molecular weight, having film-forming properties and soluble in an organic polar solvent, following
EMI5.4
vant which is reacted substantially equimolecular-t quantities of a primary aromatic diamine with an acid halide derived from trimellitic anhydride which contains at least one acid halide group, especially in position 4 ,, - in a solvent
EMI5.5
polar organic under substantially hydrated conditions,
# and for a time and at a temperature giving a leaving polymer
<Desc / Clms Page number 6>
free carboxylic groups and amido groups capable of further reacting with each other, the polymer formed being soluble in the polar organic solvent used.
Polymers in solution in a solvent such as N, N-dimethylacetamide have a viscosity of at least about 0.2 (as defined on page 34 of Preoarative Methods of Polymer Chemistry (1961) by WR Sorenson and TW Campbell), using as reference a polyamide prepared from p, p'-methylenebis (aniline). The minimum inherent viscosity will vary to some extent with the nature of the particular diamine used for the reaction. This can be illustrated by the minimum inherent viscosity of about 0.3 for the polyamide obtained from p, p'-oxybis (aniline).
The particularly interesting polyamides obtained from p, p'-methylenebis (aniline) and p, p'-oxybis (aniline) have, respectively, inherent viscosities of the order of 0.3 and 0.5. . These viscosities indicate that polyamides have molecular peas of around 2500-5000 and above.
The polyamide from the first reaction is soluble, hampered. usually in appreciable amounts, in organic, highly polar solvents. For example, solutions of about 15% -50% by weight solids in N, N-dimethylacetamide can be prepared.
For applications using solutions, for example enamels for threads and impregnating varnishes, etc., tolerutions containing about 25 to 40% by weight and preferably about 35% by weight are of interest. Such concentrations correspond to solutions having a desirable solids content and viscosity which allow easy handling in most practical applications. The viscosities of these solutions range from 10 to 400 poises. For example, the viscosity of about 30% solids solutions in N, N-dimethylacetamide is about 50 poises.
As a specific example, 4-carboxyphthalic anhydride chloride, substantially free of free trimellitic anhydride, is used in the form of granules. The acid chloride and p, p'-methylenebis (aniline or p, p'-oxybis (aniline) are
<Desc / Clms Page number 7>
mixed in equimolecular amounts (¯ 0.1 mole%) and the mixture is added to N, N-dimethylacetamide having a water content of less than about 0.3% by weight * The N, N-dimethylacetamide has been cooled beforehand at 5-10 C, with dry nitrogen bubbling. During the addition of the reagents, a cooling bath is used to maintain the temperature of the solution at about 50 C.
About 15-30 minutes after the end of the addition, the reaction mixture is heated in a water bath because at this stage the reaction does not spontaneously sustain itself at a temperature of 50 C. After a few hours (about 2) , the viscosity reaches a maximum value.
Polymerization is substantially complete and the reaction mixture is cooled to room temperature and can be stored overnight without degradation of the product formed, but it is preferable to keep the mixture at a temperature of about 5 ° C at which it can be maintained for a long time without decreasing the viscosity. noticeably ..!
At this stage, the polyamide solution (reaction mixture) is directly suitable for many applications. However, when preparing a thread enamel, it is preferred that the polyamide solution is treated so as to separating the halogenated hydracids which are formed from the acid halide.
In general, this is done by precipitating the polyamide with water, washing the precipitate, and, if desired, redissolving the poly-; amide in the solvent; - or by treating the polyamide solution; with an alkylene oxide, such as ethylene oxide or propylene oxide, which reacts with the halogenated hydracid to form a compound which can be volatilized in the second reaction.
For the first treatment, the polyamide solution containing entrained hydrochloric acid gas is advantageously adjusted to a viscosity of about 150 poise, then poured into a large excess of gently stirred water. The polyamide solution is then poured from a height of about 61 cm above the water level, so that the precipitate forms a continuous thread on the rod of the stirrer. When the formed skein fills the container, the liquid is separated and the polymer is soaked for approximately
<Desc / Clms Page number 8>
1 hour in cool water where it continues to lose its solvent and hydrochloric acid. The operation of washing and soaking the polymer in fresh water is generally repeated 2 or 3 times or more.
Finally, the polymer strands are soaked until the next day and washed again with water. Additional soaking followed by washing and drying at about 49 ° C may be performed if the polymer is to be stored for a long time. In this form, the polyamide can be easily converted into solution in a solvent since its large specific surface area allows easy solubilization.
The precipitate can also be prepared as small particles rather than strands by pouring the polyamide solution into water stirred violently by a shredder such as a Cowles apparatus. The device cuts the precipitate into small particles which can generally be weighed and transported more easily than wire.
Polyamide can also be treated directly in solution to separate entrained halogenated hydracids. For example, a scavenging reagent such as an alkylene oxide can be added to the solution to convert the entrained halogenated hydracid to a compound which does not degrade the polyamide and can be. volatilized during the second reaction. A treatment of this type is described in United States Patent Application No. 292,163 of July 1, 1963. For example, the addition of ethylene oxide or propylene oxide to a polyamide solution in an amount of about 1 at 8 moles per mole of halogenated hydracid (based on the acid halide consumed) gives satisfactory results, the duration of the treatment being 1 hour or less at 50 C or, preferably 2 to 3 days at room temperature.
As indicated above, soluble polyamides, in a more particular aspect of the present invention, can be made into insoluble and infusible and tough polyamide-imide resins by heat-induced internal imidation. This is advantageously done during the shaping of films, coatings, fibers or molded or impregnated articles.
Through
<Desc / Clms Page number 9>
Example, a solution of the product of the first reaction, after treatment to remove halogenated hydracids, is applied to a wire, or to another surface, and heated to a temperature of about 200 to 420 C, usually about 300- 400 C (in the case of enameling the .fil), for a determined time to form the insoluble polyamide. At 400 C, 1 minute is generally sufficient, while at 300 C, about 2 minutes are necessary.
The conversion of the soluble polyamide to insoluble strength is part of the process of the present invention and is effected by heating the soluble polymer for a sufficient time and at a temperature high enough to effectively and substantially convert all of the carboxylic and amide groups to imido groups. , thus forming a second polymer which is insoluble in polar organic solvents.
In a different embodiment of the present invention, the partially polymerized uncured polyamides can be deimidized to provide more soluble products which can be used as high solids, relatively low viscosity solutions.
For example, when a high solids, low viscose polyamide solution is required for impregnation, the soluble polyamide is first treated to increase its solubility, taking into account the viscosity of the resulting solution. using an acetous solution of a dilute alkali such as sodium hydroxide, potassium hydroxide, alkali bicarbonates, etc., (usually KOH or NaOH from 0.1N to 0.5N) . The product obtained after this treatment is then added with an aqueous solution of a dilute acid, such as sulfuric acid, hydrochloric acid, nitric acid or another mineral acid, in general hydrochloric acid O, 1N to 0.5N to form a polymer more soluble in polar organic solvents.
. The polymer is advantageously in solution when it is treated with the alkaline solution and forms a polyamide precipitate which is then treated with the acid solution. The precipitate treated with the acid is then redissolved in the same sol-
<Desc / Clms Page number 10>
vint or other suitable polar organic solvent to give a solution which, for a given viscosity, has a more useful solids content. For example, the described treatment transforms
EMI10.1
a polyamide forming in N, N-dimemyiacetemide a 20% solution of polyamide for a viscosity of 100. cn a polyamide giving in N, N-dimethylacetamide a solution with a content of 35% polyamide for the same viscosity.
As a variant., If one seeks lower viscosities, a solution of polyamide d
EMI10.2
?, 1-dimethylacet4mide or N, N-di: nethylfoI'l: 1amide having a content of 15% solids at a viscosity of 30 poises can be transformed, for example, by the treatment described into a solution of ployamide in the same solvent having for the same solids content a viscosity of about 0.6 poise.
The treatment described therefore gives polyamides which form
EMI10.3
in the solvents indicated preferably N, N.dimethyla6eta- aid and N; N-dimethylform4 = idea of solutions containing 15 to 70% solids and having viscosities which depend on the content of
EMI10.4
zo :. (Corns between about 1 and 50 poises.
The following examples further without limiting the preparation and use of the compositions according to the invention.
EY.IZ.E11: U:.: ..- A mixture of 1.05 g (0.005 mole) of 4-urboyphtal.que anhydride chloride (prepared from trimeliitic anhydride and sulfonyl chloride), 1.00 g (0.005 mol) of p, p'-oxybis, (aniline), 6 g of N, 11-imethylacetamide (as solvent), and 6 g of toluene (as solvent) in a three-necked flask is purged with a stream of nitrogen. An exothermic reaction takes place and brings the temperature of the mixture to a maximum of 40 ° C. in a few minutes. The temperature returns to room temperature after 30 minutes of stirring. The nitrogen bubbling is continued. The
EMI10.5
viscosity of the solution increases and stabilizes for about 2 hours. The solution is left to stand in the absence of air at room temperature for 16 hours to complete the reaction. A polyamide is obtained.
Part of the polyamide is poured into a large volume.
<Desc / Clms Page number 11>
me of acetone to make it precipitate. The precipitate is triturated several times with new portions of acetone and then dried in a desiccator. Analysis by infrared spectrography of the polymer shows the presence of amide, imide, and carboxylic groups.
Another portion of the polyamide is spread in the form of a film and heated for 2 hours at 150 ° C. in an oven. The analysis by infrared spectrography of the yellow polymer shows the; presence of amide and imide groups in the ratio 1: 1.
These results show that the product of the first reaction between 4-carboxyphthalic anhydride chloride and p, p'-oxybis (aniline) contains amide, imide and carboxylic groups. The results also show that the product obtained after the second reaction (formation of the film) comprises amide and imide groups in the ratio of 1: 1, indicating that part of the amide groups has been converted into imide groups during of the reaction.
EXAMPLE 2. -
2200 cm 3 of anhydrous N, N-dimethylacetamide are stirred in a flask at room temperature and nitrogen bubbled through it. Then 20 g portions of 4-carboxyphthalic anhydride chloride and p, p'-oxybis (aniline) are added alternately! in the ball. In total, 421.24 g of acid chloride and 400.48 g of amine are added so that the temperature of the reaction mixture remains between 20 and 40 C. Stirring and nitrogen bubbling are maintained. for another 16 hours.
The viscous solution finally obtained is poured into a large excess of stirred water and a precipitate is formed. The precipitated polymer is then washed several times with water to separate the residual hydrochloric acid and the solvent. It is then washed with acetone, washed again with water and then dried in a; vacuum oven at about 35 C.
The hydrochloric acid-free polymer is then re
<Desc / Clms Page number 12>
EMI12.1
dissolved in an amount of 500 g in 1000 cn3 of N., N-dimr-thylac6-tamide. This solution is then diluted with 690 g of toluene to have the same solids content as an available solution of one;
EMI12.2
polymer of pyromellitic diznhydride and p, p'-oxybis (, niline) in N, N-dimethylacetamide and toluene. A portion of the solution of the polyamide in N, N-
EMI12.3
dimethylacetamide and toluene is spread in the form of a film on a copper plate 24 which is then heated to about 204 ° C. for 10 minutes.
The film dries to a thickness of 12.7 microns and is yellow and transparent. EXAMPLE 3.-
The polyamide film of Example 2 is compared
EMI12.4
with a film of a polyamide, used in industry as enamel for threads, which is prepared from pyromellitic dianhydride and p, p'-oxybis (aniline). The polyimide film is prepared like the polyamide film at the same temperature! (204 C) and for the same time (10 minutes).
The impact resistance of the two films is superior.
EMI12.5
re at 184e5 lgcm, which is very satisfactory. A measurement of heat resistance is determined by subjecting each of the films to the flame of a Bunsen burner. Both films have excellent thermal stability. The two films are also subjected to a caustic alkali resistance test in which a drop of a 2% solution of caustic soda is placed on each of the films and left overnight.
The criteria of this industrial test are passed (the film is substantially unattacked by the caustic soda) and not pass' (the film is solubilized broken or lifted by the caustic soda. The polyamide film passes the test while the film of
EMI12.6
polyamide does not pass it. After heating for 2 minutes (ie an increase of 10 minutes) at 204 ° C., a film of the polyimide passes the test, although a black spot is formed on the film by the caustic soda. Polyamide heated for '
EMI12.7
this extended period is also resistant to caustic soda / .sa% j
<Desc / Clms Page number 13>
alteration of color.
± QfiP Further tests are performed to compare the properties of polyamide films with those of polyimide films. Polymer-impregnated glass fabric samples are prepared from the solutions of these polymers. In each case, the impregnated glass cloth is heated for approximately
30 minutes at approximately 316 C. The tests are then carried out in glass flasks using 5% solutions of caustic alkali: and using 5% solutions of nitric acid. In each test, the impregnated glass cloth samples are immersed in the solution.
The vials containing the solutions and the glass cloths are then covered and stored for 30 days for the test, in caustic alkali and for 3 weeks for the nitric acid test. In the caustic alkali test, the polyamide film shows no deterioration after 30 days, while the polyimide coating is dissolved after about 11 days.
In the acid test, the polyamide is not noticeably attacked at the end of the 3 weeks while the polyimide coating is appreciably softened after this same time.
EXAMPLES 5 to 7. -
In these examples, products are prepared, for comparison purposes, by carrying out the reactions between tri-mellitic anhydride and p, p'-oxybis (aniline), and between tri-mellitic anhydride and p , p'-methylenebis (aniline). A mixture of 1.9212 g (0.01 mole) of trimellitic anhydride and 2.0024 g (0.01 mole) of p, p'-oxybis (aniline) is melted and maintained at about 250 ° C for about 0.5 hour. The state of fusion is only transient and the mass solidifies rapidly. It is then dissolved in about 784 cm3 of N, N-dimethylacetamide to give a 0.5 g / dl solution.
The inherent viscosity of this product is
0.08. This product was also found to cease to be soluble in N, N-dimethylacetamide at a concentration of about 0% solids.
A second mixture of 1.9212 g (0.01 mole) of anhy-
<Desc / Clms Page number 14>
trimellitic dride and 1.9827 g (0.01 mol) of p, p'-metjylenebis (aniline) is added to 10 cm3 of N, N-dimethylacetamide. The mixture is heated to about 140 C for about 0.5 hour. The solution is then diluted to 0.5 g / dl by adding approximately 774 cm3 of N, N-dimethylacetamide. The inherent viscosity of the product is close to 0.07. A sample of the solution before dilution is spread out on a metal surface and warmed up. A black, brittle and heterogeneous film is thus obtained which is not suitable as a coating or as a film.
-A third mixture of trimellitic anhydride (0.1 mol) and of p, p'-oxybis (aniline) (0.1 mol) in N, N-dimethyl-acetamide (59.5 g) is reacted in solution . The temperature of the solution, which is initially around 25 C, rises to approx. ron 40 C by a not very violent exothermic reaction, and, after addition of 10 g of N, N-dimethylacetamide, is brought to approximately 50 C and maintained at this value for approximately 3.5 hours. The mixture is cooled to room temperature and a little more N, N-dimethylacetamide is added. A portion of the solution is diluted to 0.5 g / dl and has an inherent viscosity of about 0.11.
A second portion of this solution is spread and heated to about 316 C for 2 to 4 minutes. The resulting black, opaque and brittle films crack on flexing and only show impact resistance of 1.15 kg. cm.
The adhesion is poor and the coating peels easily.
These results show that the products obtained from trimellitic anhydride have much lower inherent viscosities and much less beneficial properties than those of the products obtained from 4-carboxyphthalic anhydride chloride. The inherent viscosities of the above products are 0.08, 0.07 and 0.11 respectively, that is to say much lower than the inherent viscosities of 0.2 to 0.6 of the polyamides according to the invention, which indicates that the products obtained from free trimellitic anhydride have a much lower molecular weight than that of the products which are derived from 4-carboxyphthalic anhydride chloride.
<Desc / Clms Page number 15>
EXAMPLE 8.
-
EMI15.1
4-Carboxyphthalic anhydride chloride and p, p'-met'r.ylenebis (aniline) are mixed in equimolecular proportions and added to N, N-dimethylacetaride to form a solution of about 33% solids. The addition of the mixture takes place over about 45 minutes at an initial temperature of about 5-10 ° C., which during the addition spontaneously rises to. about
EMI15.2
50 * C and is then regulated by a cold bath. at the end of the reaction! exothermic, the mixture is kept at 50 C for about 2-2.5 hours, then is cooled in about 1-2 hours to 30 C.
The solution is pumped under pressure into a tank of recycled water (about 4 parts of water per part of solution), violently stirred. (The solid matter which precipitates is isolated in a net, Introduced
EMI15.3
in a container and undergo several soaks in water until the effluent is neutral and its shrinkage index is close to 1: 3.t, that is to say that of water pure. The precipitate is then drained and dried at a temperature between 49 and; 149 "C.
The dry precipitate is then dissolved in a, a + 1 ngo, of 2 parts of N-aethylpyrrolidone and of 1 part of N, -àlnethyl 'acetamido at a content of 20-35% by weight in solids.
This polyamide solution is suitable for forcing
EMI15.4
a film having properties analogous to those of the films of the polyamide of Example 2. In the process described for preparing the polyamide solution, the resulting halogenated hydracids are substantially entirely separated by the washing with water described. A solution is thus obtained which is very suitable for the enamelling of the wire.
EMI15.5
FIPIE, 9, -
The treatment of a polyamide is carried out in order to improve its solubility characteristics; The polyamide is prepared from a mixture of 842.28 g of 4-carboxy anhydride chloride
EMI15.6
phthalic acid and 92.9 g of psp '-oxyb3s (aniline) introduced into about 3525 cc of N, N, -dlmdthYlfoxmamide at about 14 ° C in about 15 minutes. The reaction temperature rises to about 55 "C. At this
<Desc / Clms Page number 16>
At this point, about 1175 cm3 of N, N-dimethylacetamide are added and the reaction mixture is stirred at about 50 ° C. for about 4 hours, its viscosity then being 150 poise.
Part of the solution is poured into a large excess of water where it coagulates in yellow threads. The threads are washed several times in water, soaked overnight in water, then wrung out and dried at room temperature in a current of air. The dried threads are dissolved in N, N-dimethylformanide; to form a 15% solids solution having a viscosity of
30 poises.
A second portion (about 86 g) of the solution is poured into about 1 liter of 0.5N KOH (in water) to form a precipitate of white threads. After soaking for 1 hour in this medium, the threads are removed, washed with water and soaked in 0.5N hydrochloric acid (in water) for approximately 1 hour. They. are then washed with water, soaked overnight in water, drained and dried. ordinary temperature in a draft ...
The dry strands are dissolved in N, N-dimethylformamind to give.
-a 15% solids solution having a viscosity of 0.6 point. A second solution in the same solvent, having a solids content of 35% is also prepared and has a viscosity of 100 poises.
Solutions with 15% and 35% solids content are applied to copper panels and heated for
2 minutes at 316 C to give coating? stubborn transparencies, which pass a flexibility test on a 3.17 mm mandrel and withstand an impact of 173 kg.cm on both a flat surface and a curved surface.
The above results show that the solubility characteristics of the polyamide obtained in the first two paragraphs of this example are improved by treatment with KOH and HCl. The polyamide solution before treatment contains 15% solids and has a viscosity of 30 poises. After processing the polyamide, the 15% solids solution only has a viscosity of 0.6 poise, which is a remarkable decrease. This solution, as well as the 35% solids solution, however, gives transparent coatings.
<Desc / Clms Page number 17>
EMI17.1
stubborn parent aysw t'8e bonnet characteristic of flexibility and impact resistance.
# Q- Other. pôlyamidea August preparea on applying the process of exesplea Oi-ào * mé, from chloride of anhydride 1
EMI17.2
,
EMI17.3
4-ear'ôoxyghtaliqùo and other diaoinea 0roiàatiqUoé priteairea, OOr4111. p-phenylene diamine and m-ph4nyl'n. ten. The polli- ulea of these polya> 140 * have properties. tris 1nt4r ... ante .. 1 Although various modos and details of execution have been written. to illustrate the invention, it goes without saying that oolio-oi is susceptible to numerous variants .. e; 'modit1oation. éano * oP% ir from .on frame. 1. V END ICA 'ION
EMI17.4
CLAIMS.
EMI17.5
------------------.----- ¯.- 1.- Solid pol7Qlre of high aoleolar weight, obtained from a primary aromatic diaoino and a diacid halide derived from tri, neilitic anhydride which contains at least. a halide group of 1: 1cide, notara: oant, in position 4, this polymer having
EMI17.6
EMI17.7
film-forming properties and having, in solution in N, N-dim6ethyl
EMI17.8
.
EMI17.9
acetxid, an inherent viscosity of [Mina about 0.2.
2.- Polyaere according to claim 1, characterized in
EMI17.10
that it is soluble. in a polar organic solvent.
EMI17.11
3.- Polyaéro according to claim 1, characterized
EMI17.12
in that it is insoluble in a polar organic solvent.
EMI17.13
4. Polymer according to claim 1, characterized in that the acid halide is 4-carbo-) xyphthalic hydride chloride. 1 5.- Polymer according to claim 1, characterized in that the primary aromatic dialuin is p, $ I'-methyleneb18
EMI17.14
(aniline).
EMI17.15
6. Polymer according to claim 1, characterized in that the primary aromatic diaine is p, p'-ox, b11 (aniline).
7.- Emitted copper wire suitable for 1st electrical applications at high temperature, characterized in that it is coated
<Desc / Clms Page number 18>
of a solid polymer of high molecular weight derived from a primary aromatic diamond and from a resol halide derived from trimellitic anhydride which contains at least one resolute halide group, in particular in position 4, the co-polymer being insoluble in a polar organic solvent.
8.- Process for the preparation of solid polymers of high molecular weight with film-forming properties and soluble in a polar organic solvent, characterized in that substantially equimolecular quantities of a primary aromatic diamine and a halogenide are reacted. acid is derived from trimellitic anhydride which contains at least one acid halide group, especially in the 4-position, in a polar organic solvent, under substantially anhydrous conditions, for a time and at a temperature of nature to give a polymer comprising carboxyl groups and free amide groups capable of further reacting,
this polymer being soluble in this polar organic solvent.
9. A process according to claim 8, characterized in that the polymer is additionally heated for a time and at a temperature sufficient to convert substantially all of the carboxylic groups and all of the amide groups into imide groups, thereby forming a second polymer which is insoluble in this polar organic solvent. *
10. - Process according to claim 8, characterized in that the halogenated hydracid is removed from the polymer and the polymer is heated for a time and at a sufficient temperature to convert substantially all of the carboxyl groups etles.
amide groups into imide groups, thereby forming a second polymer which is insoluble in this polar organic solvent.
11. A method according to claim 8, characterized in: that the polymer is first treated with an aqueous solution of a dilute alkali and then the product of the first treatment is treated with an aqueous solution of a dilute acid to form a polymer having increased solubility in a polar organic solvent.
<Desc / Clms Page number 19>
12 - Process according to claim 11, characterized in this view the alkali and the acid are each present in a concentration of about 0.1N to 0.5N.
13 - Process according to claim 12, characterized in that the solvent is N, N-dimethylacetamide, the alkali is potassium hydroxide and the acid is hydrochloric acid.
14 - Compositions and methods, in substance as described above with particular reference to the examples.