BE572369A - DEVICE, ESPECIALLY FOR LAUNDRY OR SIMILAR WORKSHOPS, USED TO ALIGN, EXTEND AND / OR FOLD, POSSIBLY TO SMOOTH, FLAT LINEN - Google Patents

DEVICE, ESPECIALLY FOR LAUNDRY OR SIMILAR WORKSHOPS, USED TO ALIGN, EXTEND AND / OR FOLD, POSSIBLY TO SMOOTH, FLAT LINEN

Info

Publication number
BE572369A
BE572369A BE572369DA BE572369A BE 572369 A BE572369 A BE 572369A BE 572369D A BE572369D A BE 572369DA BE 572369 A BE572369 A BE 572369A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
laundry
folding
clamps
cross member
engagement
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
W Wulff
Original Assignee
W Wulff
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by W Wulff filed Critical W Wulff
Publication of BE572369A publication Critical patent/BE572369A/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06FLAUNDERING, DRYING, IRONING, PRESSING OR FOLDING TEXTILE ARTICLES
    • D06F89/00Apparatus for folding textile articles with or without stapling

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   On connaît des appareils servant à l'alignement mécanique du linge et dans lesquels les plus grandes pièces de linge sont fixées à des pinces de dis- positifs transporteurs afin qu'elles puissent être alignées pendant qu'elles sont tendues, ensuite les dites pièces sont déposées sur une table de dépôt. 



   L'invention est relative à un dispositif, tout particulièrement pour des blanchisseries ou analogues, servant à aligner, à étendre et/ou à plier, éven- tuellement à lisser du linge plat de toute espèce, tout particulièrement des plus grandes pièces de linge telles que des draps de lit, des couvertures ou similaires, et à les introduire ensuite dans une calandre. 



   L'invention permet également d'obtenir qu'au moyen du dispositif d'ali- gnement, le linge soit plié une ou plusieurs fois transversalement, ainsi que d'em- piler plusieurs pièces pliées afin de pouvoir les introduire aisément depuis la pile dans la calandre après qu'elles ont été amenées sur la table se trouvant de- vant celle-ci. 



   En outre, l'invention permet que le linge soit plié longitudinalement après le calandrage, et ce, au moyen du même dispositif. 



   L'invention permet donc les opérations suivantes:   1 . -   Avant le calandrage : a.- le linge est automatiquement aligné et étendu à l'aide d'un seul préposé à cet effet ;   b. -   il est déposé sur les tables de dépôt en vue de son transport subséquent vers les calandres; c.- après avoir été aligné, le linge est plié transversalement, éven- tuellement "à la leporello", sur la table de dépôt, tandis que les pièces de linge pliées peuvent être empilées sur la dite table de dépôt. 



  2.- Après le   calandrage :   a. - en raison d'une autre exécution du dispositif d'alignement, le linge plié transversalement est automatiquement plié longitudinalement; b. - le même dispositif d'alignement mentionné sous 1 peut être uti- lisé également pour le pliage longitudinal du linge, après le calandrage. 



   Jusqu'à présent, les pièces de linge enlevées des machines à laver, respectivement des essoreuses centrifuges, étaient, soit alignées et étendues, ainsi que pliées à la main, soit   àlignées   au moyen de dispositifs d'alignement spéciaux et puis étendues et/ou pliées à la main. A cette fin il fallait prévoir la main d'oeuvre de plusieurs personnes. 



   L'invention permet d'obtenir la mécanisation du travail et d'économi- ser du personnel.      



   L'alignement et le placement, ainsi qu'éventuellement le pliage trans- versal et longitudinal des grandes pièces de linge peuvent, maintenant, être effec- tués avant ou après le calandrage, et ce, chaque fois par une seule personne. 



   L'invention se caractérise par le fait qu'au-dessus de la surface de dépôt on prévoit un moyen de transport servant à étendre le linge dans le sens longitudinal et qui est muni de moyens de tension, exécutés sous forme de pinces, déplacées en sens opposé sur le dit moyen de transport afin que le linge puisse être tendu transversalement. 



   Une nouveauté réside également dans le fait que l'on prévoit un cadre pivotant muni d'une traverse sur laquelle les pinces d'engagement et de tension peuvent être déplacées dans le sens opposé. 



   Un avantage nouveau est également procuré par le type de l'actionne- ment des pinces d'engagement et de tension mobiles. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Enfin l'exécution particulière des pinces est également nouvelle, ainsi que le type de leur déclenchement pour libérer les pièces de linge et l'exé- cution spéciale des pinces en vue du pliage   " à   la   leporello",   respectivement du pliage dans le sens longitudinal du linge. 



   D'autres inventions résident dans l'exécution spéciale du dispositif d'alignement et de placement. 



   L'invention peut être réalisée de différentes manières. Plusieurs for- mes d'exécution, données à titre d'exemple non limitatif, sont représentées aux dessins annexés, dans   lesquels:   
La fig. 1 est une vue d'un dispositif de placement et de tension muni d'un cadre pivotant. 



   La fig. 2 est une coupe longitudinale partielle de la plaque de la table. 



   La fig. 3 est une vue latérale schématique du dispositif d'alignement pendant et après le placement du linge, plié une seule fois dans le sens trans- versal. 



   La fig. 4 est une vue du dispositif d'alignement, en trois positions, lors du pliage "à la leporello" du linge. 



   La fig. 5 est, à échelle réduite, une exécution du dispositif d'aligne ment muni d'une courroie transporteuse servant à introduire le linge dans une ca- landre. 



   La fig. 6 est une coupe longitudinale de la traverse pivotante, exécu- tée sous forme de tube, suivant la fig. l, lors de l'actionnement pneumatique des pinces servant en tant que moyen de tension. 



   La fig. 7 représente, à plus grande échelle, une vue latérale d'une pince d'engagement et de tension. 



   La fig. 8 est une vue en plan de la fig. 7. 



   La fig. 9 est une vue latérale d'une autre forme d'exécution de la pince d'engagement et de tension. 



   La fig. 10 représente le dispositif de placement muni de moyens ser- vant à plier le linge dans le sens longitudinal après qu'il a quitté la calandre. 



   La fig. 11 est une vue des moyens servant au pliage longitudinal des pièces de linge. 



   La fig. 12 est une vue des moyens de pliage avec le linge plié. 



   La fig. 13 représente schématiquement un dispositif d'alignement et de tension muni des pinces d'engagement et des moyens de pliage servant au pliage longitudinal du linge après que ce dernier a quitté la calandre. 



   La fig. 14 est un schéma de l'actionnement pneumatique du cadre pivo- tant ainsi que des pinces d'engagement et de tension suivant la fige 1 
Suivant la fige 1, au-dessus d'une surface de dépôt 10, par exemple une table, on prévoit un moyen transporteur 11, 12, 13, 14 qui étend le linge, pa exemple de grande pièces de linge, dans le sens longitudinal tout en les alignant et qui porte des pinces 15, 16 servant en même temps en tant que moyens de ten- sion du fait qu'elles se déplacent dans un sens opposé en vue de tendre le linge transversalement, ainsi que représenté par la flèche A. 



   A cette fin on prévoit, par exemple, un cadre 11, 12, 13, 14 dont l'a: bre 14 tourne sur le châssis 17 et dont la traverse 11 est orientée transversale- ment à la surface de dépôt. Les pinces 15, 16, servant en même temps en tant que moyens de tension, peuvent être déplacées dans le sens opposé sur cette traverse. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Lors du pivotement, la pice de linge, fixée aux pinces d'engagement et de tension, est alignée et est simultanément tendue dans le sens transversal. 



   Conformément à la forme d'exécution de la fig. 1 l'actionnement du cadre pivotant 11, 14 ainsi que le déplacement des pinces d'engagement et de ten- sion, est obtenu automatiquement, avantageusement au moyen de dispositifs entrai- nés mécaniquement,   pneumatiquement,   hydrauliquement ou électriquement, ainsi qu'il sera décrit plus loin. 



   Le type d'actionnement des pinces d'engagement et de tension sera é- galement décrit plus loin. 



   De la fig. 1 il ressort en outre que les bras 12,13 sont fixés, par exemple par leur moyeu 18, sur l'arbre transversal 14 portant un bras 19 qui est articulé à la tige de piston 20 d'un cylindre de pression 21 qui peut tourner au moyen d'une articulation 22. Après que le moyen sous pression, tout particulière- ment l'air comprimé, est admis dans le cylindre 21, le cadre 11, 12, 13, 14 pi- vote en avant et en arrière au-dessus de la table de dépôt 10; la traverse 11 pou- vant pivoter environ de 90 - 110 . 



   Il est également possible que la traverse 11 soit munie de leviers à pinces servant en tant que moyen de tension et pivotant vers les côtés. Il est également possible que de tels leviers à pinces pivotables soient directement dis- posés sur les bras de pivotement 12, 13. 



   La table de dépôt est avantageusement exécutée sous forme d'une grille, ainsi que représenté à la fig. 2. 



   Dans le but d'aligner la pièce de linge, celle-ci est fixée par l'une de ses extrémités aux pinces 15, 16. Ensuite le linge est aligné en raison de son guidage en arc de cercle obtenu par le pivotement du cadre pivotant 11 à 14, tandis qu'un préposé retient le linge à l'autre extrémité. En même temps les pin- ces 15, 16 sont déplacées dans le sens transversal en opposition l'une de l'autre et, de ce fait, la pièce de linge est tendue dans le sens   transversal.-*La   pièce de linge peut être engagée par les pinces 15, 16 au centre de l'une de ses ex-   trémités.   



   Lors de l'alignement et de la tension ( cette dernière étant obtenue en raison du déplacement transversal des pinces 15, 16), les pinces glissent le long du bord du linge, ce qui procure progressivement la tension. 



   Après alignement de la pièce de linge, les pinces peuvent être ouver- tes et, de ce fait, les pièces de linge libérées retombent sur la table de dépôt 10 en étant étendues. 



   Toutefois la fig. 3 représente que la pièce de linge 23 peut également être pliée une seule fois dans le sens transversal pendant le retour du cadre pivotant. Ainsi qu'il ressort du dessin, le linge reste fixé aux pinces fermées 15, 16 et se dépose sur la table en étant plié une seule fois transversalement. 



   La fig. 4 montre schématiquement, en trois vues, que les pièces de linge peuvent être pliées " à la   leporello"   lors du retour du cadre pivotant. A cette fin la traverse 11 peut porter un étrier spécial 24 qui s'engage sous la pièce de linge alignée (vue gauche de la fig. 4). 



   La fig. 4 (centre) montre comment l'étrier 24 plie le linge 23 dans le sens transversal, de manière que le linge, conformément à la vue droite de la fig. 4, soit déposé sur la table en étant plié deux fois Il à la leoporello" 
De la   fig.   5 il ressort qu'à la suite de la table 10 on peut prévoir une courroie transporteuse 25, inclinée on oblique vers le haut, servant à placer le linge sur la table à courroie 26 d'une calandre 27. Eventuellement le brin supérieur de cette courroie transporteuse peut être disposé partiellement sur la table et peut s'engager entre les barres de la grille. Le moyen transporteur 25 peut être actionné séparément et sa surface peut être rugueuse. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig. 6 représente, à plus grande échelle, une coupe longitudinale de la traverse pivotante 11 suivant la fige 1 et lors de l'actionnement pneumati- que des pinces 15, 16 servant en tant que moyen de tension. A cette fin la traver- se 11 est exécutée sous forme de'tube. Dans ce tube se déplacent des cylindres de pression 28,29 obturés d'un côté. Ces cylindres de pression 28,29 sont engagés par des pistons 32, 33 disposés localement fixes sur les tubes d'admission d'air 30, 31. Un tube d'admission d'air comprimé 34 est prévu entre les extrémités ob- turées des cylindres de pression 28,29. Des douilles 37, 38, fixées au moyen des vis de blocage 35, 36 aux extrémités des cylindres de pression 28,29, se dé- placent sur la traverse 11. 



   Les vis de blocage 35, 36 traversent des fentes allongées 39, 40 pra- tiquées dans la traverse tubulaire 11. Les douilles 37,38 forment les supports des pinces 15, 16 servant à tendre le linge. 



   Lorsque l'air comprimé est introduit entre les cylindres 28, 29 par le tube 34, les douilles 38, 39 portant les pinces, sont en même temps déplacées dans des sens opposés. 



   Les figs. 7 et 8 montrent que les pinces 15 (16) sont exécutées sous forme de deux mâchoires 15, 15a (16, 16a) se déplaçant, en tenaille, l'une vers l'autre et qui, au moyen de double leviers 41, pivotent autour des pivots 42 des douilles déplaçables 37,38. A leurs extrémités libres, les double leviers 41 sont soumis à l'action   d'un:ressort   de traction 43. 



   L'un des leviers 41 porte un cylindre de pression 44 auquel est relié le tube d'admission d'air 45. L'autre levier 41 est attaqué par la tige de pis- ton articulée 46 du piston de pression   47.   Lorsque l'air comprimé est introduit dans le cylindre 44, la pince, respectivement ses mâchoires 15, 15a sont fermées. 



   Avantageusement, la mâchoire inférieure est munie, à l'arrière, d'une butée qui empêche que le linge ne soit trop enfoncé. 



   Lorsque la canalisation 45 est mise à l'air, le ressort 43 écarte les deux mâchoires 15, 15a (16, 16a) l'une de l'autre et le linge est libérée 
Les pivots 42 et les leviers 41 des pinces peuvent être disposés sur une attache à pattes de serrage spéciale   42'   afin que les pinces puissent être tournées et bloquées sur les douilles   déplaçables. - -   
La fig. 9 représente une autre forme d'exécution des pinces. Ici la douille 37, respectivement 38, porte deux bras 48, 49 formant une fourche et qui sont disposés à écartement l'un de l'autre. Sur l'un des bras 48 est prévu la mâchoire de pince 15, tandis que l'autre bras 49 porte le cylindre de pression 44 dont le piston 51, soumis à l'action du ressort 50, porte la mâchoire 15a pouvant être déplacée par la tige de piston 52. 



   Ici tant la fermeture que l'ouverture des mâchoires de pince 15, 15a ne sont obtenues que par la mise sous   pression   et la mise à l'air du cylindre de pression 44, par l'intermédiaire de la canalisation 45. 



   Les figs. 10 à 12 représentent un dispositif de placement muni de moyens servant à plier le linge dans le sens longitudinal après que ce dernier a quitté la calandre. A cette fin la douille déplaçable 37 de la traverse 11 est munie d'une barre de pliage 53. 



   L'autre douille déplaçable 38 porte des leviers- 55,56 pivotant   autow   de pivots 54. 



   Le déplacement des douilles 37,38 peut être effectuée comme celui décrit pour la fig. 6. 



   Aux extrémités des leviers 55, 56 sont disposées des pinces 58,59 articulées sur des pivots 57. En vue de l'écartement des leviers pivotants 55,56 ces derniers sont attaqués par des tiges de piston 60, 61 d'un cylindre de pres- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 sion 62. L'admission d'air comprimé, respectivement la mise à l'air, est effectuée entre les pistons du cylindre de pression 62 par l'intermédiaire d'une tubulure 63. 



   Toutefois il est également possible de n'utiliser qu'un seul piston et de fixer l'autre tige 61 au cylindre, de manière que le piston et le cylindre soient actionnés en sens opposé lors de l'admission de l'air comprimé. 



   Au moyen de ce dispositif, la pièce de linge 23, éventuellement déjà pliée une fois dans le sens longitudinal, est encore une fois pliée dans le sens longitudinal. Ceci est obtenu de la manière suivante: 
La pièce de linge non-pliée ou déjà pliée une fois à la main ou simi- laire, est fixée aux pinces 58,59 des leviers pivotants 55, 56. Ceci est obtenu également par les cylindres de pression 44, ainsi que représenté aux figs. 7 à 9. 



  Si maintenant les douilles 37,38 sont déplacées en sens opposé sur la traverse 11, le linge est plié longitudinalement autour de la barre de pliage 53, ainsi que représenté à la fig. 12. 



   Si le linge avait déjà été plié une fo longitudinalement, il est plié une seconde fois dans le sens longitudinal ainsi que représenté à la fig. 12. 



   Dans ce dispositif de pliage 55, 56, 57, 58 il est possible qu'une seule des douilles 37, 38 soit déplaçable. 



   Par exemple, lorsque la barre de pliage 53 est déplacée, on obtient une mise en pli dans le sens longitudinal de la pièce de linge uniquement déjà par la traction exercée par la barre de pliage sur la pièce de linge. Par contre si la douille 38 avec les pinces 57,58 est déplacée, le linge est plié autour de la barre de pliage 53 en raison de la traction. 



   De la fig. 13 il ressort que le dispositif suivant les figs. 10 à 12 pour le pliage longitudinal du linge peut également être prévu sur un dispositif d'alignement suivant la fig. 1. A cette fin la traverse 11, portant les pinces déplaçables 15,16 servant à fixer le linge en vue de son alignement, est munie   additionnellement   d'un cadre en forme d'étrier 64 dont la traverse 63 forme le support du dispositif de pliage 53, 54, 55, 56, 58. 



   De la fig. 1 il ressort encore qu'il est avantageux que les pinces 15, 16 soient maintenues dans la position horizontale lors du pivotement. 



   A cette fin la traverse tubulaire 11 est fixée sur les bras 12, 13 du cadre de manière à pouvoir tourner. Sur l'un des bras 66 est articulée la barre 68 tournant en 67 sur le châssis 17. De ce fait on obtient un guidage en parallè- logramme de la traverse tubulaire rotative 11. 



   De manière analogue il est possible que l'étrier de pliage 24 et la traverse 11 des figs. 10 à 13, portant les moyens de pliage 53 à 56, soient guidés en ligne droite au moyen d'une barre en parallélogramme. 



   La fig. 14 représente un schéma d'une installation à air comprimé ser- vantà 1'actionnement du cadre pivotant 11, 12, 13, au déplacement des moyens de tension 37,38 et à l'ouverture et à la fermeture des pinces 15, 16, et ce, pour un dispositif d'alignement lors d'un seul pliage transversal. Ce dispositif d'ac- tionnement pneumatique peut être mis en oeuvre de la manière suivante: 
Ainsi que représenté à la fig. 14, l'air comprimé est d'abord amené par l'intermédiaire d'une soupape de commande à main 69.

   L'air arrive par l'in- termédiaire de la canalisation 70 jusqu'à la soupape 71 et le commutateur à pédale 72 (qui ne commande qu'une seule soupape non représentée) et, ensuite, par l'in- termédiaire de la canalisation 73, jusqu'à un coulisseau de commande 75 se dépla- çant dans un cylindre   74.   Ce coulisseau de commande 75 est commandé au moyen des canalisations d'air comprimé 76, 77 du fait que l'air comprimé est amené dans le cylindre 74 de manière à agir sur l'un des côtés du coulisseau, tandis que l'au- tre côté est mis à l'air. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Dans la position représentée à la fig. 14, l'air comprimé est amené vers le cylindre d'air comprimé 21 depuis la canalisation 73 par l'intermédiaire du coulisseau 75 et de la canalisation 78 en intercalant une soupape réductrice 79 En même temps l'air comprimé est amené aux cylindres de pression 44 des pin- ces 15, 16, et ce, par l'intermédiaire de la soupape de retenue 80 et la canalisa- tion 81 ainsi que du tuyau 45 
Enfin l'air comprimé est amené entre les cylindres de pression 28,29 dans la traverse tubulaire 11 servant en tant que cylindre actif, et ce, depuis la canalisation 81 par l'intermédiaire de la canalisation 82 en intercalant une soupape réductrice 83. 



   Ce type de construction permet d'obtenir ce qui suit: 
Après introduction d'air comprimé dans la canalisation 70 et après actionnement du commutateur à pédale 72, l'air comprimé est introduit à l'un des côtés du cylindre à coulisseau 74 et, de ce fait, le coulisseau de commande 75 est amené à la position représentée à la fig. 14. Ce coulisseau de commande est muni de canaux 84, 85, 86, 87 qui s'entrecroisent. Après déplacement du coulis- seau de commande 75 ( l'autre côté du cylindre à coulisseau de commande étant mis à l'air pendant ce temps au moyen de la canalisation 77 et par l'intermédiaire de la soupape 71) le canal de coulisseau 84 relie la canalisation 73 à la canali- sation 78 de manière que l'air comprimé puisse pénétrer tant dans le cylindre 21 afin de pivoter le cadre que dans les canalisations 81, 82. 



   La pièce de linge a été fixée au préalable aux pinces. Dans le but d'une mise sous pression préalable des cylindres de pression 44, donc afin de pou- voir engager le linge plus rapidement, il est possible de brancher depuis la ca- nalisation 76 une canalisation d'air comprimé 88 reliée à la canalisation 81 par l'intermédiaire d'une soupape de retenue. 



   Pendant la mise sous pression du cylindre 21 servant au pivotement du cadre d'alignement et des cylindres 28, 29 pour les moyens de tension, ainsi que des cylindres 44 des pinces, les cylindres 28,29 ainsi que l'autre côté du cylin- dre de pression 21 sont mis à l'air par les canalisations 89, 90, Ceci est obtenu du fait que la canalisation 89 est mise à l'air au moyen de la canalisation de mise à l'air 91 par l'intermédiaire du canal de mise sous pression 86. 



   L'arbre 14 du cadre pivotant 11, 12, 13 porte des disques à cames 92, 93. Le disque à came 92 est commandé par la soupape 71 lors de l'inversion de la commande, à savoir lorsque l'autre face frontale du coulisseau de commande doit être soumise à l'action de l'air comprimé afin d'obtenir le mouvement en retour du cadre pivotant 11 à 14. A ce moment le canal de coulisseau 87 relie la canali- sation 73 aux canalisations 89, 90 et à la tubulure de raccord 94 pour l'autre face frontale du cylindre de pression 21 commandant le cadre pivotant, à savoir que le piston du cylindre de pression 21 est retiré et que, de ce fait, le cadre pivotant est ramené à sa position initiale.

   Toutefois, la canalisation 78 est mise à l'air en même temps par l'intermédiaire de la tubulure 95, conduisant au cylindre de pression 21, et par le canal de coulisseau 85, étant donné que ce der- nier est relié à la canalisation de mise à l'air 96. 



   Le disque à came 93 commande une soupape 97 qui, par l'intermédiaire des canalisations 81, 82, met à l'air les cylindres de pression 44 pour les pinces et la traverse tubulaire 11 formant cylindre actif, et ce, entre les fonds des cylindres de pression 28,29. 



   Suivant le réglage du disque à came 93, ceci peut être effectué de ma- nière que les pinces 15,16 libèrent la pièce de linge après que le cadre pivo- tant a été pivoté une fois, ce qui aligne le linge. Dans ce cas le linge est dépo- sé à l'état étendu. 



   Toutefois les disques à came 92, 93 peuvent également être réglés de manière que la mise à l'air n'a lieu que lorsque le-cadre pivotant est arrivé, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 avec le linge, à sa position de repos, dans ce cas la pièce de linge est pliée une fois dans le sens transversal. 



   Le retardement temporaire de la mise sous pression et de la mise à l'air de la traverse tubulaire 11 formant le cylindre actif, des cylindres de pression 28, 29, ainsi que du cylindre de pression 21 commandant le cadre pivotant, peut être obtenu par un réglage précis des soupapes réductrices 79, 83. 



   A la place du coulisseau de commande 75 on peut éventuellement prévoir une autre soupape commandés par le commutateur à pédale. Toutefois à la place du coulisseau de commande on peut également prévoir d'autes moyens de commutation., par exemple des soupapes rotatives, des soupapes à plusieurs voies commandées électriquement ou des soupapes à clapet. 



   L'invention est appropriée non seulement pour des grandes blanchisse- ries, mais elle peut également être mise en oeuvre pour des installations de net- toyage chimique, des usines textiles, des installations de nettoyage de tapis ou similaires. A la place de l'actionnement par un fluide sous pression, il est éven- tuellement également possible de prévoir un moyen d'actionnement électrique. 



   Par exemple, les pistons, respectivement les cylindres de pression se déplaçant dans la traverse tubulaire 11, peuvent être actionnés par des broches entraînées par des moteurs électriques. 



   Le coulisseau de commande et les pinces peuvent être éventuellement   actionnés   par des solénoïdes. Un actionnement mécanique est également possible, par exemple au moyen de tractions à câbles guidées sur des calandres. A la place du cadre pivotant, il est éventuellement possible d'utiliser d'autres moyens transporteurs, par exemple une traverse conduite en forme d'arc de cercle sur un guidage approprié ou similaire dans le but   d'obtenir   le mouvement d'alignement du linge à traiter. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Dispositif, plus particulièrement pour blanchisseries ou analogues, servant à aligner, à étendre et/ou à plier, éventuellement à lisser du linge plat de toute espèce, caractérisé en ce que le dispositif d'alignement est muni de moyens servant à tendre le linge simultanément dans le sens transversal.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Apparatuses are known which serve for the mechanical alignment of the laundry and in which the largest pieces of laundry are fixed to clamps of conveyor devices so that they can be aligned while they are stretched, then said pieces are deposited on a deposit table.



   The invention relates to a device, more particularly for laundries or the like, used for aligning, extending and / or folding, possibly smoothing flat laundry of all kinds, especially larger pieces of laundry such as as bed sheets, blankets or the like, and then insert them into a calender.



   The invention also makes it possible to obtain that, by means of the alignment device, the laundry is folded one or more times transversely, as well as to stack several folded pieces so that they can be easily inserted from the stack into the stack. the grille after they have been brought to the table in front of it.



   In addition, the invention allows the laundry to be folded longitudinally after calendering, by means of the same device.



   The invention therefore allows the following operations: 1. - Before calendering: a.- the laundry is automatically aligned and stretched using a single attendant for this purpose; b. - it is placed on the deposit tables with a view to its subsequent transport to the calenders; c.- after being aligned, the laundry is folded transversely, possibly "leporello", on the deposit table, while the folded items of laundry can be stacked on said deposit table.



  2.- After calendering: a. - due to another execution of the alignment device, the transversely folded laundry is automatically folded longitudinally; b. - the same alignment device mentioned under 1 can also be used for the longitudinal folding of the laundry, after calendering.



   Until now, the items of laundry removed from washing machines, respectively centrifugal dryers, were either aligned and extended, as well as folded by hand, or lined by means of special alignment devices and then extended and / or folded by hand. To this end it was necessary to provide for the workforce of several people.



   The invention makes it possible to obtain the mechanization of work and to save personnel.



   Alignment and placement, as well as optionally transverse and longitudinal folding of large items of laundry can now be done before or after calendering, each time by one person.



   The invention is characterized by the fact that above the deposition surface there is provided a transport means serving to extend the laundry in the longitudinal direction and which is provided with tension means, executed in the form of grippers, moved in opposite direction on said means of transport so that the laundry can be stretched transversely.



   A novelty also resides in the fact that there is provided a pivoting frame provided with a cross member on which the engagement and tension clamps can be moved in the opposite direction.



   A new advantage is also provided by the type of actuation of the movable engagement and tension clamps.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Finally, the particular execution of the grippers is also new, as well as the type of their release to release the laundry items and the special execution of the grippers with a view to folding "leporello", respectively folding in the longitudinal direction. linen.



   Other inventions lie in the special execution of the alignment and placement device.



   The invention can be carried out in different ways. Several embodiments, given by way of non-limiting example, are shown in the accompanying drawings, in which:
Fig. 1 is a view of a positioning and tensioning device provided with a pivoting frame.



   Fig. 2 is a partial longitudinal section of the table plate.



   Fig. 3 is a schematic side view of the alignment device during and after placing the laundry, folded only once in the transverse direction.



   Fig. 4 is a view of the alignment device, in three positions, during the "leporello" folding of the laundry.



   Fig. 5 is, on a reduced scale, an embodiment of the alignment device provided with a conveyor belt serving to introduce the laundry into a calander.



   Fig. 6 is a longitudinal section of the pivoting cross member, executed in the form of a tube, according to FIG. 1, during the pneumatic actuation of the grippers serving as tension means.



   Fig. 7 shows, on a larger scale, a side view of an engagement and tension clamp.



   Fig. 8 is a plan view of FIG. 7.



   Fig. 9 is a side view of another embodiment of the engagement and tension clamp.



   Fig. 10 shows the placing device provided with means for folding the laundry in the longitudinal direction after it has left the calender.



   Fig. 11 is a view of the means serving for the longitudinal folding of the laundry items.



   Fig. 12 is a view of the folding means with the folded laundry.



   Fig. 13 schematically shows an alignment and tensioning device provided with engagement clamps and folding means for longitudinal folding of the laundry after the latter has left the calender.



   Fig. 14 is a diagram of the pneumatic actuation of the pivoting frame as well as of the engagement and tension clamps according to fig 1
Following the freeze 1, above a deposit surface 10, for example a table, there is provided a conveyor means 11, 12, 13, 14 which extends the laundry, eg large pieces of laundry, in the longitudinal direction while aligning them and which carries clamps 15, 16 serving at the same time as tension means because they move in an opposite direction in order to stretch the laundry transversely, as shown by arrow A .



   For this purpose, for example, a frame 11, 12, 13, 14 is provided, the a: bre 14 of which rotates on the frame 17 and the cross member 11 of which is oriented transversely to the deposition surface. The clamps 15, 16, serving at the same time as tension means, can be moved in the opposite direction on this crosspiece.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   During pivoting, the laundry piece, attached to the engagement and tension clamps, is aligned and is simultaneously tensioned in the transverse direction.



   According to the embodiment of FIG. 1 the actuation of the pivoting frame 11, 14 as well as the movement of the engagement and tensioning clamps, is obtained automatically, advantageously by means of mechanically, pneumatically, hydraulically or electrically driven devices, as will be described later.



   The type of actuation of the engagement and tension clamps will also be described later.



   From fig. 1 furthermore it emerges that the arms 12,13 are fixed, for example by their hub 18, on the transverse shaft 14 carrying an arm 19 which is articulated to the piston rod 20 of a pressure cylinder 21 which can rotate by means of a joint 22. After the pressurized medium, in particular compressed air, is admitted into the cylinder 21, the frame 11, 12, 13, 14 pivots forward and backward. top of deposit table 10; cross member 11 can be swiveled by approx. 90 - 110.



   It is also possible that the cross member 11 is provided with gripper levers serving as a tension means and pivoting to the sides. It is also possible that such pivotable gripper levers are directly arranged on the pivot arms 12, 13.



   The deposit table is advantageously executed in the form of a grid, as shown in FIG. 2.



   In order to align the piece of laundry, the latter is fixed by one of its ends to the clamps 15, 16. Then the laundry is aligned due to its guiding in an arc of a circle obtained by the pivoting of the pivoting frame. 11 to 14, while an attendant holds the laundry at the other end. At the same time, the clamps 15, 16 are moved in the transverse direction in opposition to each other and, thereby, the piece of laundry is stretched in the transverse direction. engaged by the clamps 15, 16 at the center of one of its ends.



   During alignment and tension (the latter being obtained due to the transverse displacement of the clamps 15, 16), the clamps slide along the edge of the laundry, which gradually provides the tension.



   After alignment of the item of laundry, the clamps can be opened and thereby the released items of laundry fall back onto the deposit table 10 while being extended.



   However, FIG. 3 shows that the item of laundry 23 can also be folded only once in the transverse direction during the return of the pivoting frame. As is apparent from the drawing, the laundry remains attached to the closed clamps 15, 16 and is placed on the table, being folded only once transversely.



   Fig. 4 shows schematically, in three views, that the items of laundry can be folded "leporello" when returning the swivel frame. For this purpose the cross member 11 can carry a special bracket 24 which engages under the aligned piece of laundry (left view of FIG. 4).



   Fig. 4 (center) shows how the stirrup 24 folds the laundry 23 crosswise, so that the laundry, according to the right view in fig. 4, be placed on the table by being folded twice Il leoporello "
From fig. 5 it emerges that following the table 10 one can provide a conveyor belt 25, inclined or obliquely upward, serving to place the laundry on the belt table 26 of a calender 27. Optionally the upper strand of this Conveyor belt can be partially disposed on the table and can engage between the bars of the grid. The conveyor means 25 can be operated separately and its surface can be rough.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig. 6 shows, on a larger scale, a longitudinal section of the pivoting cross member 11 along the pin 1 and during the pneumatic actuation of the clamps 15, 16 serving as tension means. To this end, the crosspiece 11 is made in the form of a tube. In this tube move pressure cylinders 28, 29 closed on one side. These pressure cylinders 28, 29 are engaged by pistons 32, 33 disposed locally fixed on the air intake tubes 30, 31. A compressed air intake tube 34 is provided between the closed ends of the pressure cylinders 28.29. Bushes 37, 38, fixed by means of the locking screws 35, 36 at the ends of the pressure cylinders 28, 29, move on the cross member 11.



   The locking screws 35, 36 pass through elongated slots 39, 40 made in the tubular cross member 11. The sleeves 37, 38 form the supports for the clamps 15, 16 serving to stretch the laundry.



   When the compressed air is introduced between the cylinders 28, 29 through the tube 34, the bushes 38, 39 carrying the grippers, are at the same time moved in opposite directions.



   Figs. 7 and 8 show that the grippers 15 (16) are executed in the form of two jaws 15, 15a (16, 16a) moving, in pincers, towards each other and which, by means of double levers 41, pivot around the pivots 42 of the movable bushings 37,38. At their free ends, the double levers 41 are subjected to the action of a: tension spring 43.



   One of the levers 41 carries a pressure cylinder 44 to which is connected the air intake tube 45. The other lever 41 is engaged by the articulated piston rod 46 of the pressure piston 47. When the compressed air is introduced into the cylinder 44, the clamp, respectively its jaws 15, 15a are closed.



   Advantageously, the lower jaw is provided, at the rear, with a stopper which prevents the laundry from being too deep.



   When the pipe 45 is vented, the spring 43 separates the two jaws 15, 15a (16, 16a) from each other and the laundry is released
The pivots 42 and levers 41 of the grippers can be arranged on a special clamping tab 42 'so that the grippers can be rotated and locked on the movable bushings. - -
Fig. 9 shows another embodiment of the grippers. Here the sleeve 37, respectively 38, carries two arms 48, 49 forming a fork and which are arranged spaced apart from one another. On one of the arms 48 is provided the clamp jaw 15, while the other arm 49 carries the pressure cylinder 44 whose piston 51, subjected to the action of the spring 50, carries the jaw 15a which can be moved by the piston rod 52.



   Here both the closing and the opening of the clamp jaws 15, 15a are only obtained by the pressurization and the venting of the pressure cylinder 44, via the pipe 45.



   Figs. 10 to 12 show a placing device provided with means for folding the laundry in the longitudinal direction after the latter has left the calender. To this end, the movable bush 37 of the cross member 11 is provided with a folding bar 53.



   The other movable bush 38 carries levers 55,56 pivoting autow of pivots 54.



   The displacement of the bushes 37,38 can be carried out as that described for FIG. 6.



   At the ends of the levers 55, 56 are arranged clamps 58,59 articulated on pivots 57. In view of the separation of the pivoting levers 55,56 the latter are attacked by piston rods 60, 61 of a pressure cylinder. -

 <Desc / Clms Page number 5>

 sion 62. The compressed air intake, respectively the venting, is effected between the pistons of the pressure cylinder 62 by means of a pipe 63.



   However, it is also possible to use only one piston and to fix the other rod 61 to the cylinder, so that the piston and the cylinder are actuated in opposite directions when the compressed air is admitted.



   By means of this device, the piece of laundry 23, possibly already folded once in the longitudinal direction, is once again folded in the longitudinal direction. This is obtained in the following way:
The item of laundry not folded or already folded once by hand or the like, is fixed to the clamps 58,59 of the pivoting levers 55, 56. This is also obtained by the pressure cylinders 44, as shown in figs. . 7 to 9.



  If now the sleeves 37,38 are moved in the opposite direction on the cross member 11, the laundry is folded longitudinally around the folding bar 53, as shown in FIG. 12.



   If the laundry had already been folded one fo longitudinally, it is folded a second time in the longitudinal direction as shown in fig. 12.



   In this folding device 55, 56, 57, 58 it is possible that only one of the bushes 37, 38 is movable.



   For example, when the folding bar 53 is moved, a folding in the longitudinal direction of the piece of laundry is achieved only already by the pull exerted by the folding bar on the piece of laundry. On the other hand, if the sleeve 38 with the clamps 57,58 is moved, the linen is folded around the folding bar 53 due to the traction.



   From fig. 13 it appears that the device according to figs. 10 to 12 for the longitudinal folding of the laundry can also be provided on an alignment device according to FIG. 1. To this end the cross member 11, carrying the movable clamps 15,16 serving to fix the laundry for alignment, is additionally provided with a frame in the form of a stirrup 64 whose cross member 63 forms the support of the device. folding 53, 54, 55, 56, 58.



   From fig. 1 it also emerges that it is advantageous for the clamps 15, 16 to be kept in the horizontal position during the pivoting.



   To this end, the tubular cross member 11 is fixed to the arms 12, 13 of the frame so as to be able to rotate. On one of the arms 66 is articulated the bar 68 rotating at 67 on the frame 17. As a result, parallelogram guidance of the rotating tubular cross member 11 is obtained.



   Similarly, it is possible that the folding stirrup 24 and the cross member 11 of FIGS. 10 to 13, carrying the folding means 53 to 56, are guided in a straight line by means of a parallelogram bar.



   Fig. 14 shows a diagram of a compressed air installation used for the actuation of the pivoting frame 11, 12, 13, for the displacement of the tension means 37, 38 and for the opening and closing of the clamps 15, 16, and this, for an alignment device during a single transverse folding. This pneumatic actuator can be implemented as follows:
As shown in FIG. 14, the compressed air is first supplied via a hand control valve 69.

   The air arrives through the line 70 to the valve 71 and the foot switch 72 (which only controls a single valve, not shown) and, then, through the valve. line 73, up to a control slide 75 moving in a cylinder 74. This control slide 75 is controlled by means of the compressed air lines 76, 77 because the compressed air is fed into the cylinder 74 so as to act on one of the sides of the slide, while the other side is vented.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   In the position shown in FIG. 14, the compressed air is supplied to the compressed air cylinder 21 from the pipe 73 through the slider 75 and the pipe 78 by interposing a reducing valve 79 At the same time the compressed air is supplied to the pressure cylinders. pressure 44 of the clamps 15, 16, through the check valve 80 and the line 81 as well as the pipe 45
Finally, the compressed air is supplied between the pressure cylinders 28, 29 in the tubular cross member 11 serving as an active cylinder, and this from the pipe 81 through the pipe 82 by interposing a reducing valve 83.



   This type of construction achieves the following:
After introduction of compressed air into the line 70 and after actuation of the foot switch 72, the compressed air is introduced to one side of the slide cylinder 74 and, thereby, the control slide 75 is brought to the position shown in FIG. 14. This control slide is provided with channels 84, 85, 86, 87 which intersect. After displacement of the control slide 75 (the other side of the control slide cylinder being vented during this time by means of the line 77 and through the valve 71) the slide channel 84 connects the pipe 73 to the pipe 78 so that the compressed air can penetrate both in the cylinder 21 in order to pivot the frame and in the pipes 81, 82.



   The item of laundry has been previously attached to the clamps. In order to pre-pressurize the pressure cylinders 44, therefore in order to be able to engage the laundry more quickly, it is possible to connect from the duct 76 a compressed air duct 88 connected to the duct. 81 via a check valve.



   During the pressurization of the cylinder 21 serving for the pivoting of the alignment frame and the cylinders 28, 29 for the tensioning means, as well as the cylinders 44 of the grippers, the cylinders 28,29 as well as the other side of the cylinder. dre of pressure 21 are vented through the pipes 89, 90, This is obtained by the fact that the pipe 89 is vented by means of the vent pipe 91 through the channel pressurization 86.



   The shaft 14 of the pivoting frame 11, 12, 13 carries cam discs 92, 93. The cam disc 92 is controlled by the valve 71 when the control is reversed, i.e. when the other front face of the The control slide must be subjected to the action of compressed air in order to obtain the return movement of the pivoting frame 11 to 14. At this moment the slide channel 87 connects the pipe 73 to the pipes 89, 90 and to the connection pipe 94 for the other end face of the pressure cylinder 21 controlling the pivoting frame, namely that the piston of the pressure cylinder 21 is withdrawn and, therefore, the pivoting frame is returned to its initial position .

   However, the line 78 is vented at the same time through the pipe 95, leading to the pressure cylinder 21, and through the slide channel 85, since the latter is connected to the pipe. vent 96.



   The cam disc 93 controls a valve 97 which, via the pipes 81, 82, vents the pressure cylinders 44 for the grippers and the tubular cross member 11 forming the active cylinder, and this, between the bottoms of the clamps. pressure cylinders 28.29.



   Depending on the setting of the cam disc 93, this can be done so that the clamps 15,16 release the item of laundry after the pivoting frame has been rotated once, which aligns the laundry. In this case the laundry is placed in the extended state.



   However, the cam discs 92, 93 can also be adjusted so that the venting takes place only when the pivoting frame has arrived,

 <Desc / Clms Page number 7>

 with the laundry in its rest position, in this case the item of laundry is folded once in the transverse direction.



   The temporary delay of the pressurization and the venting of the tubular cross member 11 forming the active cylinder, of the pressure cylinders 28, 29, as well as of the pressure cylinder 21 controlling the pivoting frame, can be obtained by precise adjustment of the reducing valves 79, 83.



   In place of the control slide 75 it is optionally possible to provide another valve controlled by the foot switch. However, instead of the control slide it is also possible to provide other switching means, for example rotary valves, electrically controlled multi-way valves or flap valves.



   The invention is suitable not only for large laundries, but it can also be implemented for chemical cleaning plants, textile factories, carpet cleaning plants or the like. Instead of actuation by a pressurized fluid, it is possibly also possible to provide an electrical actuation means.



   For example, the pistons, respectively the pressure cylinders moving in the tubular cross member 11, can be actuated by pins driven by electric motors.



   The control slide and the grippers can optionally be actuated by solenoids. Mechanical actuation is also possible, for example by means of cable pulls guided on calenders. Instead of the pivoting frame, it is optionally possible to use other conveying means, for example a crosspiece driven in the shape of an arc of a circle on a suitable guide or the like in order to obtain the alignment movement of the laundry to be treated.



   CLAIMS.



   1. Device, more particularly for laundries or the like, serving to align, extend and / or fold, possibly to smooth flat laundry of any kind, characterized in that the alignment device is provided with means for stretching the laundry simultaneously in the transverse direction.


    

Claims (1)

2. Dispositif suivant la revendication 1 caractérisé en ce qu'au- dessus d'une surface de dépôt est prévu un moyen transporteur servant à aligner le linge dans le sens longitudinal et qui est muni de pinces d'engagement et de tension pouvant être déplacées dans le sens opposé afin de tendre le linge trans- versalement. 2. Device according to claim 1 characterized in that above a deposit surface is provided a conveyor means for aligning the laundry in the longitudinal direction and which is provided with engagement and tension clamps which can be moved. in the opposite direction to stretch the laundry crosswise. 3. Dispositif suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce qu'au-dessus d'une surface de placement, par exemple une table de dépôt, pivote un dispositif de soutien, par exemple sous forme d'une traverse orientée trans- versalement à la surface de dépôt et sur laquelle les pinces d'engagement et de tension peuvent être déplacées dans le sens opposé. 3. Device according to claims 1 and 2, characterized in that above a placement surface, for example a depositing table, a support device pivots, for example in the form of a transversely oriented cross member. to the deposition surface and on which the engagement and tension clamps can be moved in the opposite direction. 4. Dispositif suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les pinces mobiles servant en tant que moyen de tension, ainsi que les moyens transporteurs, par exemple le cadre pivotant, sont actionnés par des moyens en- traînés mécaniquement, pneumatiquement, hydrauliquement ou électriquement. 4. Device according to claims 1 to 3, characterized in that the movable grippers serving as tension means, as well as the transport means, for example the pivoting frame, are actuated by means driven mechanically, pneumatically, hydraulically. or electrically. 5. Dispositif pour plier le linge après le calandrage suivant les re- vendications 1 à 3, caractérisé en ce que les pinces pour le linge maintenu sur le dispositif d'alignement ne peuvent être déclenchées automatiquement qu'après le retour du dispositif d'alignement dans la position initiale, par exemple par voie pneumatique, et déposent ainsi le linge libéré lorsqu'il est plié une fois dans le sens transversal ; nombre relativement élevé de piècesde linge pliées pouvant être empilé. <Desc/Clms Page number 8> 5. Device for folding the laundry after calendering according to claims 1 to 3, characterized in that the clothes pins held on the alignment device can only be automatically released after the return of the alignment device. in the initial position, for example pneumatically, and thus deposit the laundry released when it is folded once in the transverse direction; relatively high number of folded items of laundry that can be stacked. <Desc / Clms Page number 8> 6. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'on prévoit pour le pliage du linge deux pinces se déplaçant en forme de tenaille l'une vers l'autre et coopérant avec une barre de pliage ; les pinces et/ou la barre de pliage pouvant être déplacées en sens opposé sur la traverse. 6. Device according to claim 1, characterized in that there is provided for the folding of the laundry two clamps moving in the form of pincers towards each other and cooperating with a folding bar; the clamps and / or the folding bar can be moved in the opposite direction on the cross member. 7. Dispositif suivant la revendication. 1 caractérisé en ce que dans le but du pliage " à la leporello" lors du retour de la traverse pivotante, on prévoit un étrier de pliage monté sur la dite traverse. 7. Device according to claim. 1 characterized in that for the purpose of folding "leporello" during the return of the pivoting cross member, there is provided a folding bracket mounted on said cross member. 8. Dispositif suivant les revendications 1 à 7 caractérisé en ce qu'au-dessus de la table de dépôt, plus particulièrement à l'extrémité arrière de cette dernière, on prévoit une courroie transporteuse sans fin, disposée en oblique vers le haut et dont la surface est rugueuse et qui agit en direction de la calandre et au moyen de laquelle le linge déposé peut être amené directe- ment à la calandre. 8. Device according to claims 1 to 7 characterized in that above the deposit table, more particularly at the rear end of the latter, there is provided an endless conveyor belt, disposed obliquely upwards and of which the surface is rough and acts in the direction of the calender and by means of which the deposited laundry can be brought directly to the calender. 9. Dispositif suivant la revendication 6, caractérisé en ce que la traverse portant les pinces tourne dans les bras de pivotement et est guidée au moyen d'un guidage en parallèlogramme de manière que les pinces restent toujours dans la position horizontale lors du pivotement de la traverse. 9. Device according to claim 6, characterized in that the crosspiece carrying the clamps rotates in the pivot arms and is guided by means of a parallelogram guide so that the clamps always remain in the horizontal position during the pivoting of the crosses. 10. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'un moyen d'aotionnement, entraîné-, par un fluide sous pression, plus particulièrement entrainé pneumatiquement, est relié aux bras de pivotement de la traverse ; ladate traverse pouvant être pivotée environ de 90 - 110 . 10. Device according to claim 1, characterized in that an aotation means, driven by a pressurized fluid, more particularly driven pneumatically, is connected to the pivot arm of the cross member; the date cross member can be rotated approximately 90 - 110. 11. Dispositif suivant la revendication 3, caractérisé en ce que la traverse du cadre du dispositif d'alignement est exécutée sous forme d'un tube représentant un cylindre de pression dans lequel sont disposés des pistons se dé- plaçant en sens opposé et qui sont reliés à des douilles déplaçables sur le tube et portant les pinces. 11. Device according to claim 3, characterized in that the cross member of the frame of the alignment device is made in the form of a tube representing a pressure cylinder in which are arranged pistons moving in the opposite direction and which are connected to sockets movable on the tube and carrying the clamps. 12. Dispositif suivant les revendications 5 à 9, caractérisé, en ce que les pinces peuvent tourner et peuvent être bloquées sur les douilles dépla- çables. 12. Device according to claims 5 to 9, characterized in that the grippers can rotate and can be blocked on the movable bushings. 13. Dispositif suivant la revendication 5, caractérisé en ce que les pinces sont formées par deux leviers rotatifs formant une tenaille d'engagement et qui sont disposés sur les douilles et sont écartés l'un de l'autre par l'ac- tion d'un ressort et sont refermés au moyen de dispositifs à fluide sous pression, 14. Dispositif suivant la revendication 5 caractérisé en ce que les pinces sont formées par un étrier en U portant une mâchoire localement fixe et une mâchoire pouvant être déplacée tout particulièrement par un dispositif à flui- de sous pression. 13. Device according to claim 5, characterized in that the grippers are formed by two rotary levers forming an engagement pincer and which are arranged on the sockets and are separated from each other by the action of '' a spring and are closed by means of pressurized fluid devices, 14. Device according to claim 5 characterized in that the clamps are formed by a U-shaped bracket carrying a locally fixed jaw and a jaw which can be moved more particularly by a pressurized fluid device. 15. Dispositif pour plier le linge après le calandrage suivant la re- vendication 5, caractérisé en ce que les pinces de pliage sont disposées sur des leviers pivotants l'un vers l'autre en forme de tenaille et qui peuvent être écar- tés l'un de l'autre par des dispositifs à fluide sous pression, tandis que dans le but de plier le linge autour de la barre de pliage, les leviers d'engagement ne sont pivotés que par la traction du linge. 15. Device for folding the laundry after calendering according to claim 5, characterized in that the folding grippers are arranged on levers pivoting towards each other in the form of pincers and which can be moved apart. 'from each other by pressurized fluid devices, while for the purpose of folding the laundry around the folding bar, the engagement levers are only pivoted by pulling the laundry. 16. Dispositif suivant les revendications 13 à 15, caractérisé en ce que les pinces servant au pliage pivotent sur les leviers d'engagement et sont maintenues dans la position de travail. 16. Device according to claims 13 to 15, characterized in that the clamps serving for folding pivot on the engagement levers and are held in the working position. 17. Dispositif suivant les revendications 13 à 16, caractérisé en ce que le même dispositif porte tant un moyen pour l'alignement et, éventuellement, pour le pliage transversal, que des moyens pour le pliage longitudinal du linge. 17. Device according to claims 13 to 16, characterized in that the same device carries both a means for alignment and, optionally, for transverse folding, and means for the longitudinal folding of the laundry. 18. Dispositif suivant les revendications 15 à 17, caractérisé en ce que les bras de pivotement de la traverse sont prolongés par une seconde traverse portant les moyens d'engagement et de pliage pour le pliage longitudinal du linge éventuellement plié transversalement suivant la revendication 15. <Desc/Clms Page number 9> 18. Device according to claims 15 to 17, characterized in that the pivot arms of the cross member are extended by a second cross member carrying the engagement and folding means for the longitudinal folding of the linen optionally folded transversely according to claim 15. <Desc / Clms Page number 9> 19.Dispositif suivant la revendication 12, caractérisé en ce que les pinces se déplaçant sur la traverse peuvent être réglées et bloquées sur les douilles au moyen d'une attache à pattes de serrage. 19.Dispositif according to claim 12, characterized in that the clamps moving on the crosspiece can be adjusted and blocked on the sockets by means of a clamping tab. 20. Dispositif pour la commande par fluide sous pression du dispositif à fluide sous pression des différents dispositifs actifs, caractérisé en ce que pour l'admission d'air comprimé et la mise à l'air des dispositifs à fluide sous pression on prévoit tant une soupape actionnée par un levier à pédale qu'une soupape commandée mécaniquement, par exemple par des cames et en ce qu'une soupape de réglage, respectivement un coulisseau influencé par l'air comprimé amené, com- mande tant l'amenée d'air que la mise à l'air des différents dispositifs d'action- nement à fluide sous pression, tandis qu'Une soupape de mise à l'air commandée par cames met à l'air les pinces d'engagement et de tension. 20. Device for the pressurized fluid control of the pressurized fluid device of the various active devices, characterized in that for the admission of compressed air and the venting of the pressurized fluid devices there is provided both a valve actuated by a pedal lever and a valve controlled mechanically, for example by cams and in that a regulating valve, respectively a slide influenced by the compressed air supplied, controls both the supply of air vent the various pressurized fluid actuators, while a cam-operated vent valve vent the engagement and tension clamps.
BE572369D 1958-10-24 1958-10-24 DEVICE, ESPECIALLY FOR LAUNDRY OR SIMILAR WORKSHOPS, USED TO ALIGN, EXTEND AND / OR FOLD, POSSIBLY TO SMOOTH, FLAT LINEN BE572369A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE572369T 1958-10-24

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE572369A true BE572369A (en) 1958-11-14

Family

ID=190195

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE572369D BE572369A (en) 1958-10-24 1958-10-24 DEVICE, ESPECIALLY FOR LAUNDRY OR SIMILAR WORKSHOPS, USED TO ALIGN, EXTEND AND / OR FOLD, POSSIBLY TO SMOOTH, FLAT LINEN

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE572369A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1235853B (en) * 1962-04-17 1967-03-09 Mc Graw Edison Co Feeding and spreading device for laundry items or the like.
DE1485043B1 (en) * 1962-12-20 1971-05-13 Manlove Alliott & Co Ltd Feeding device for items of laundry to a lack or the like.

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1235853B (en) * 1962-04-17 1967-03-09 Mc Graw Edison Co Feeding and spreading device for laundry items or the like.
DE1485043B1 (en) * 1962-12-20 1971-05-13 Manlove Alliott & Co Ltd Feeding device for items of laundry to a lack or the like.

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2589842A1 (en) SHEET STACKING AND TRANSFER APPARATUS
FR2666595A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR THE TURNING AND FOLDING OF A FOLDED PIECE.
FR2783235A1 (en) Machine for placing labeling sleeves on bottles, includes principal turret having reception units, each having tool sliding parallel to bottle for threading sleeve on it
BE572369A (en) DEVICE, ESPECIALLY FOR LAUNDRY OR SIMILAR WORKSHOPS, USED TO ALIGN, EXTEND AND / OR FOLD, POSSIBLY TO SMOOTH, FLAT LINEN
FR2471918A2 (en) METHOD AND DEVICE FOR OPENING AND PRESENTING A BAG PROVIDED WITH AN INPUT AT ITS UPPER EDGE AT A FILLING CANNULA
EP0533637B1 (en) Machine for automatical sewing of toes of two stockings, especially of panty hose
FR2489802A1 (en) Automatic bottle-rinsing feed - has holding jaws on drum inverted and opened by guide track and cams
EP0203243B1 (en) Process and apparatus for automatically positioning the toe end of a stocking at the open end of an everting tube for sewing purposes
FR2571070A1 (en) AUTOMATIC MACHINE FOR TURNING BOTTOMS WITH MOBILE ROLLERS.
EP0306460A1 (en) Process and machine for automatically transferring pantihose and similar produce from a toe closing sewing machine to an ironing machine
EP0501927B1 (en) Procedure for varying the curvature of the toe-end of hoses sewn with a toe-end sewing machine and device for realizing the said procedure
FR2720761A1 (en) Laundry folding assembly
WO2007148030A2 (en) Method for industrially trussing a fowl, and the device for implementing it
FR2462264A1 (en) DEVICE FOR STRETCHING TUBULAR SHEET SEGMENTS TO FORM BOTTOM SQUARES IN THE MANUFACTURE OF CROSS BOTTOM BAGS
FR2538778A1 (en) DEVICE FOR TRANSFERRING AND INITIAL FOLDING OF A BOTTOM, OR TIGHTS, FOR FURTHER PACKAGING
EP1524221B1 (en) Stripping station in a cutting press
FR2542584A1 (en) METHOD AND INSTALLATION FOR RETURNING SLIPS
FR2576246A1 (en) Device for transversely fixing handles to the longitudinal edges of an intermittently moving half-sheath
FR2587047A1 (en) APPARATUS FOR SMOOTHING CLOTHING, PARTICULARLY CLOTHING ON TOP
FR2565263A1 (en) MACHINE FOR MAKING A BRACELET STRUCTURE IN A CLOTHING PAN
EP1618242B1 (en) Device for pulling a footwear on a last
FR2753604A1 (en) METHOD AND MACHINE FOR FISHING KILLED POULTRY
FR2728276A1 (en) Roving frame providing simple system
DE1066536B (en)
US4481896A (en) Flexible material stacker