BE571278A - - Google Patents

Info

Publication number
BE571278A
BE571278A BE571278DA BE571278A BE 571278 A BE571278 A BE 571278A BE 571278D A BE571278D A BE 571278DA BE 571278 A BE571278 A BE 571278A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frames
pegs
cardboard
axis
dowels
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE571278A publication Critical patent/BE571278A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03CSHEDDING MECHANISMS; PATTERN CARDS OR CHAINS; PUNCHING OF CARDS; DESIGNING PATTERNS
    • D03C1/00Dobbies
    • D03C1/14Features common to dobbies of different types
    • D03C1/22Needles; Needle boxes; Needle boards

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Insertion Pins And Rivets (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte à un carton à chevilles pour la commande des lames ou des lisses et bottes de changement dans les machines à tisser avec ou sans dobby ou ratière mécanique d'armure. Le carton à chevilles suivant   l'invention   est exécuté en une matière qui est insensible aux fluctuations de la température et du degré d'humidité qui se produisent dans les tissages. 



  Le carton à chevilles suivant l'invention permet de composer l'échantillon à la main avec des chevilles spéciales susceptibles d'être calées en place et sans l'aide   d'outils.   



   La mécanique d'armure du métier à tisser assure la commande des lames au moyen des cartons à chevilles pourvus de chevilles qui sont avantageusement reliés entre eux par des anneaux à chaîne et forment de cette façon ce qu'on ap- pelle une chaîne de cartons. 



   Les cartons à chevilles en usage jusqu'ici sont en bois et sont pour- vus de petits trous dans lesquels des chevilles en bois ou en acier sont enfon- cées et déterminent l'échantillonnage du tissu et des lisières. Les chevilles sont ordinairement enfoncées à l'aide d'un marteau et également enlevées à l'aide d'un marteau, d'une alène ou d'une pince avec beaucoup de fatigue et une grande perte de temps. 



   Les variations de température et du degré d'humidité dans les locaux où s'exécute le travail provoquent des mouvements dans le bois qui peuvent donner lieu à la chute des chevilles en bois, ce qui a pour effet de produire des dé- fauts dans le tissu. On est obligé dans ce cas de rechercher le carton à chevilles défectueux et de faire le nécessaire pour l'améliorer ou le remplacer ainsi que pour réparer le tissu défectueux. 



   Ce système employé jusqu'ici est coûteux aussi bien à cause du temps dépensé pour la composition et la décomposition de l'échantillon qu'en raison de la réparation du tissu défectueux et des cartons à chevilles. 



   La présente invention non seulement supprime ces inconvénients mais procure encore un carton à chevilles qui présente en raison de sa construction spéciale une stabilité parfaite et peut en outre être manipulé d'une façon par- ticulièrement simple. 



   Suivant la présente invention, le carton- et les chevilles sont exé- cutés en matière plastique ou en une autre matière insensible aux fluctuations de la température et du degré d'humidité régnant dans les ateliers. Le carton à chevilles suivant l'invention est pourvu d'évidements disposés les uns à   coté   des autres, dans lesquels les chevilles peuvent être introduites simplement à la main sans 1 aide d'un outil. Une perforation, qui est ménagée dans la direc- tion longitudinale du carton à chevilles et traverse les parois séparatrices des évidements est destinée à recevoir une broche en matière appropriée au moyen de laquelle les chevilles qui sont également pourvues de perforations sont bloquées dans les montures. 



   L'enlèvement des chevilles qu'il faut faire par exemple lorsque le dessin de l'échantillon doit être changé s'effectue d'une manière très simple en retirant la broche de la perforation. De ce fait toutes les chevilles sont immédiatement dégagées et peuvent sans l'emploi d'outils spéciaux, être enlevées du carton à chevilles qui est alors prêt à recevoir de nouvelles combinaisons. 



   Pour empêcher que la broche ne glisse pendant le travail on la blo- que dans le carton à chevilles au moyen d'une cale de fermeture spéciale. 



   Les broches sont constituées d'une pièce unique asymétrique permet- tant d'exécuter l'échantillon simplement en enfonçant les chevilles soit dans un sens, soit en sens opposé. 



   Une forme d'exécution de l'invention est représentée, à titre d'exem- ple, sur le dessin annexé et décrite ci-après- en détail sans que l'invention y soit limitée. Dans ce dessin g 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La figure 1 montre en plan un carton à chevilles suivant l'invention; 
La figure 2 en est une élévation de coté partiellement en coupe; 
La figure 3 est une vue de la broche; 
La figure 4 est une   vuede   face du carton à chevilles représenté sur la figure 1; 
La figure 5 est une vue de face de la cheville asymétrique ; 
La figure 6 est une élévation de coté de la cheville représentée sur la figure 5 ; 
La figure 7 en est une vue suivant un plan   à.   180  de celui de la fi- gure 5. 



   Le carton à chevilles représenté sur le dessin se compose d'un élément de support longitudinal 1 de section transversale quelconque, par exemple trapé-   zoïdale.   L'élément de support 1 est de préférence en une matière thermoplastique.. 



  Dans la pièce 1 se trouvent des évidements 2,2' qui présentent également par exem- ple une section transversale trapézoïdale ou quadratique dans un plan perpendi- culaire à l'axe A - B et une section transversale rectangulaire dans un plan pa- rallèle à l'axe A - B. 



   Les chevilles sont enfoncées dans les évidements ou montures 2,2' suivant l'échantillon désiré. Chacune des chevilles (figs. 5 à 7) est asymétrique par rapport à son axe et se compose d'une partie saillante 3' et d'un corps 3, qui est susceptible d'être enfoncé dans les évidements 2,2'. Le corps 3 est pour- vu d'une perforation 5 pour recevoir la broche 7. Les chevilles sont également exécutées en matière plastique. 



   La pièce 1 dans laquelle les anneaux de chaîne 8 sont coulés est pourvue à une extrémité d'une fente 9 dans laquelle une cale de fermeture 10 est enfoncée pour empêcher un glissement de la broche 7. La cale de fermeture est constituée par exemple d'une tôle mince et peut avoir la forme représentée sur la figure 4. 



   Les chevilles sont aménagées de la façon suivante : Après enlèvement de la cale de   fermeture'10,   on chasse à l'extrémité opposée à celle où se trouve cette cale, donc en B, la broche dans le sens de la flèche à l'aide d'une mince barre (non représentée) ou son équivalent qu'on introduit par une ouverture quel- que peu plus petite. Lorsque la broche 7 a été retirée ainsi, toutes les chevil- les sont immédiatement dégagées et peuvent être rapidement et d'une manière très simple changées de place dans les évidements pour former un autre échantillon. 



  Lorsque les chevilles ont été enfoncées on introduit de nouveau la broche 7'et on la fixe en place à l'aide de la cale de fermeture, ce qui a pour effet de bloquer automatiquement les chevilles.   qomme   il a déjà été dit l'invention n'est pas limitée à la forme d'exécution représentée sur le dessin, celle-ci pouvant être modifiée suivant les besoins sans sortir du cadre de l'invention. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Carton à chevilles pour métiers à tisser, caractérisé en ce que l'élément qui porte les chevilles et les chevilles elles-mêmes sont faits en une matière insensible aux fluctuations de la température et du degré d'humidité et en ce que la pièce de support présente une perforation longitudinale qui tra- verse les différentes montures et dans laquelle peut être introduite une broche qui bloque dans les montures les chevilles également pourvues d'une perforation.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a pegboard for the control of changing blades or heddles and boots in weaving machines with or without a mechanical dobby or weave dobby. The pegboard according to the invention is made of a material which is insensitive to fluctuations in temperature and humidity which occur in the weaves.



  The pegboard according to the invention makes it possible to compose the sample by hand with special pegs capable of being wedged in place and without the aid of tools.



   The weaving mechanics of the loom ensure the control of the blades by means of pin boxes provided with pins which are advantageously connected to each other by chain rings and thus form what is called a chain of boxes. .



   The dowel cartons in use so far are made of wood and have small holes in which wooden or steel dowels are driven and determine the sampling of the fabric and selvages. The dowels are usually driven in with a hammer and also removed with a hammer, awl or pliers with great fatigue and waste of time.



   The variations in temperature and the degree of humidity in the rooms where the work is carried out cause movements in the wood which can give rise to the fall of the wooden dowels, which has the effect of producing faults in the tissue. In this case, one is obliged to search for the defective anchor board and to take the necessary steps to improve or replace it as well as to repair the defective fabric.



   This system employed heretofore is costly both because of the time spent in composition and decomposition of the sample and because of the repair of defective tissue and pinboards.



   The present invention not only eliminates these drawbacks but also provides a dowel board which, due to its special construction, has perfect stability and furthermore can be handled in a particularly simple manner.



   According to the present invention, the cardboard and the anchors are made of plastic or other material insensitive to fluctuations in temperature and humidity in the workshops. The pegboard according to the invention is provided with recesses arranged one beside the other, into which the pegs can be inserted simply by hand without the aid of a tool. A perforation, which is provided in the longitudinal direction of the dowel board and passes through the dividing walls of the recesses, is intended to receive a pin of suitable material by means of which the dowels which are also provided with perforations are locked in the frames.



   The removal of the plugs which has to be done for example when the pattern of the sample has to be changed is carried out in a very simple way by removing the pin from the perforation. As a result all the dowels are immediately released and can without the use of special tools, be removed from the dowel box which is then ready to receive new combinations.



   To prevent the spindle from slipping during work, it is blocked in the dowel box by means of a special locking wedge.



   The pins are made of a single asymmetrical piece allowing the sample to be run simply by driving the pins either in one direction or in the opposite direction.



   An embodiment of the invention is shown, by way of example, in the accompanying drawing and described below in detail without the invention being limited thereto. In this drawing g

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Figure 1 shows a plan of a pinboard according to the invention;
Figure 2 is a side elevation partially in section;
Figure 3 is a view of the spindle;
Figure 4 is a front view of the pegboard shown in Figure 1;
Figure 5 is a front view of the asymmetric ankle;
Figure 6 is a side elevation of the ankle shown in Figure 5;
FIG. 7 is a view thereof along a plane. 180 of that of figure 5.



   The pegboard shown in the drawing consists of a longitudinal support member 1 of any cross section, for example trapezoidal. The support element 1 is preferably made of a thermoplastic material.



  In part 1 there are recesses 2,2 'which also have, for example, a trapezoidal or quadratic cross section in a plane perpendicular to the axis A - B and a rectangular cross section in a plane parallel to axis A - B.



   The dowels are driven into the recesses or mounts 2,2 'depending on the desired sample. Each of the pegs (Figs. 5 to 7) is asymmetrical with respect to its axis and consists of a projecting part 3 'and a body 3, which is capable of being pressed into the recesses 2,2'. The body 3 is provided with a perforation 5 to receive the pin 7. The dowels are also made of plastic.



   The part 1 in which the chain rings 8 are cast is provided at one end with a slot 9 in which a closing wedge 10 is pressed to prevent slipping of the pin 7. The closing wedge consists for example of a thin sheet and may have the shape shown in Figure 4.



   The dowels are arranged as follows: After removing the closing wedge '10, the end opposite to that where this wedge is located, therefore at B, is driven out, using the spindle in the direction of the arrow using of a thin bar (not shown) or its equivalent which is introduced through a somewhat smaller opening. When the pin 7 has been removed in this way, all the pegs are immediately disengaged and can be quickly and very simply changed places in the recesses to form another sample.



  When the dowels have been inserted, the pin 7 ′ is re-introduced and it is fixed in place using the closing wedge, which has the effect of automatically locking the dowels. qomme it has already been said the invention is not limited to the embodiment shown in the drawing, the latter can be modified as required without departing from the scope of the invention.



   CLAIMS.



   1. A dowel box for looms, characterized in that the element which carries the dowels and the dowels themselves are made of a material insensitive to fluctuations in temperature and humidity and in that the workpiece support has a longitudinal perforation which passes through the various frames and into which a pin can be inserted which blocks the pegs also provided with a perforation in the frames.


    

Claims (1)

2. Carton à chevilles suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les montures présentent dans un plan perpendiculaire à l'axe du carton à che- villes une section transversale de préférence trapézoïdale, ou quadratique et dans un plan parallèle à l'axe du carton à chevilles une section transversale rectan- gulaire. <Desc/Clms Page number 3> 2. Anchored cardboard according to claim 1, characterized in that the frames have in a plane perpendicular to the axis of the corrugated cardboard a cross section preferably trapezoidal, or quadratic and in a plane parallel to the axis of the. dowel board a rectangular cross section. <Desc / Clms Page number 3> 3. Carton à chevilles suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les chevilles se composent d'une partie dépassant les montures et d'une partie susceptible d'être enfoncée dans les montures, cette dernière partie,présentant essentiellement la forme de la monture et étant pourvue d'une ouverture pour e passage de la broche de blocage. 3. Cardboard pegs according to claim 1, characterized in that the pegs consist of a part protruding from the frames and a part capable of being pushed into the frames, the latter part essentially having the shape of the frame. and being provided with an opening for the passage of the locking pin. 4. Carton à chevilles suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les chevilles sont asymétriques par rapport à leur axe et peuvent ainsi être enfoncées dans les montures correspondantes dans deux positions opposées. 4. Anchor board according to claims 1 to 3, characterized in that the pegs are asymmetrical with respect to their axis and can thus be driven into the corresponding frames in two opposite positions. 5. Carton à chevilles suivant la revendication 1, caractérisé par des anneaux à chaîne fixés dans la pièce de support. A dowel box according to claim 1, characterized by chain rings fixed in the support piece. 6. Carton à chevilles suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que la pièce de support et les chevilles sont faites en matière synthétique de préférence en matière thermoplastique. 6. Anchor cardboard according to claims 1 to 5, characterized in that the support piece and the dowels are made of synthetic material, preferably of thermoplastic material.
BE571278D BE571278A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE571278A true BE571278A (en)

Family

ID=189523

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE571278D BE571278A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE571278A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1008171A3 (en) Ring of smooth wire weaving and smooth as having a ring and its implementation thereof.
BE571278A (en)
FR2476694A1 (en) IMPROVED DEVICE FOR OPENING THE STEP ON A WEAVING
BE1003856A4 (en) Smooth loom.
EP2009158A1 (en) Braking device, heald frame equipped with such a braking device and loom equipped with such a frame
WO1991005900A1 (en) Assembly for movably mounting a tool on a driving device
FR2512894A1 (en) METHOD FOR ASSEMBLING MITER CUT FRAMES AND DEVICES FOR IMPLEMENTING SAME
CH668608A5 (en) Changing looms when warp beam empty or to weave different prod.
EP1348524A1 (en) Device for supporting, fixing and reinforcing a flat tool in a station for stripping waste material in a cutting press
US914041A (en) Reaming and clamping device for horn and other material.
EP1559521B1 (en) Supporting member for a plane tool used in a machine for the packaging industry
CH600016A5 (en) Rug frame
BE491068A (en)
EP0227560B1 (en) Dobby with rotating hooks with a system for keeping said hooks in place
EP2165810B1 (en) Cutting blade for hollow profiles with at least one projecting element that is retractable in the blade and a device with such a blade
US2954059A (en) Lags for looms
BE386527A (en)
CH631880A5 (en) Metal bracelet with articulated links
FR2568597A1 (en) Whip-stitch sewing machine
BE813476A (en) MACHINE FOR THE MANUFACTURE OF A PROOF OF A CARDBOARD BOX.
BE527459A (en)
BE406618A (en)
FR2700288A1 (en) Cutter for dividing up composite base of printed circuit boards
BE345110A (en)
BE906118A (en) Thermoplastics rod to support interlaced jacquard loom pattern cards - to secure the lacing at intervals by fusion bonding