BE570431A - - Google Patents

Info

Publication number
BE570431A
BE570431A BE570431DA BE570431A BE 570431 A BE570431 A BE 570431A BE 570431D A BE570431D A BE 570431DA BE 570431 A BE570431 A BE 570431A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
strip
profiled
carrier
profiled strip
bands
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE570431A publication Critical patent/BE570431A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44BBUTTONS, PINS, BUCKLES, SLIDE FASTENERS, OR THE LIKE
    • A44B19/00Slide fasteners
    • A44B19/10Slide fasteners with a one-piece interlocking member on each stringer tape
    • A44B19/14Interlocking member formed by a profiled or castellated edge

Landscapes

  • Slide Fasteners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne la fabrication de fermetures à cur- seur en matière synthétique, notamment en matière similaire au caoutchouc ou en matière thermoplastique, avec deux rangées opposées de dents d'engrènement et de verrouillage. Elle concerne également un procédé pour sa fabrication. 



   Les dents d'engrènement de fermetures à curseur connues sont simi- laires à celles de fermetures métalliques. Elles sont fixées séparément à une bande porteuse ou une bande similaire. Il est également connu de fabriquer une série de dents d'engrènement disposées côté à côté et de les fixer simultanément à la bande porteuse. Les dents d'engrènement ou groupes de dents sont fabriqués par exemple au moyen d'une filière d'extrusion ou moulés par injection. Ces procédés sont cependant compliqués et imposent des dépenses élevées en raison des filières coûteuses. 



   Un-'autre inconvénient des fermetures à curseur connues, faites en ma- tière synthétique, consiste en ce que les matières synthétiques généralement uti- lisées et se prêtant au durcissement ne résistent pas à l'usure en raison de leur tendance à la rupture, alors que les matières thermoplastiques très élastiques, par exemple celles qui ont été utilisées ultérieurement, notamment les polyamides, rendent difficile l'assemblage solide des dents d'engrènement avec les bandes por- teuses. 



   On connaît également des fermetures à curseur en matière synthétique pour lesquelles les dents d'engrènement séparées sont faites d'une pièce avec une bride de liaison continu pour faciliter la fixation sur la bande porteuse et pour empêcher la rupture des dents d'engrènement. Ces fermetures à curseur ont géné- ralement une flexibilité très réduite. De-plus leur fabrication est très compli- quée et coûteuse. 



   Toutes les fermetures à curseur précitées, en matière synthétique, présentent un autre grave inconvénient en ce sens que les efforts de cisaille- ment, agissant transversalement par rapport au'plan des bandes porteuses, ont tendance à séparer les dents d'engrènement, ouvrant ainsi le dispositif et le ren- dant même inopérant. 



   D'autre part, les fermetures à curseur en matière synthétique sont surtout préférées par les usagers grâce à leur faible poids, leur résistance à la lumière, leurs couleurs brillantes, leurs formes agréables et leur faculté d' adaptation aux matières textiles ou similaires. 



   Le but de la présente invention est de créer une fermeture à curseur pour laquelle, en ce qui concerne la forme des dents   d'engrènement   et le procé- dé de fabrication, on utilise de préférence des matières très élastiques, telles que les matières similaires au caoutchouc ou les matières thermoplastiques. 



    @   
Le procédé selon l'invention, pour la   fabroation   d'une fermeture à curseur en matière synthétique, consiste principalement à utiliser une   bandepro-   filée plate similaire à un ruban, faite en matière élastique et flexible, dans laquelle sont pratiquées à la poinçonneuse et dans la direction longitudinale des ,fentes transversales consécutives, espacées en fonction de la division de la fer- meture à curseur terminée, et formant entre elles des barrettes présentant deux   élargissemens   destinés à former les griffes des dents d'engrènement de part et d'autre de la ligne médiane de la bande profilée, et des brides de liaison le long des deux côtés latéraux de la dite bande profilée, destinées à maintenir as- semblées les barrettes transversales,

   à plier ensuite sur elle-même chaque ban- de profilée le long de la ligne médiane de façon que les barrettes transversales forment les dents d'engrènement de la fermeture à curseur, et à fixer les deux bandes profilées à une bande porteuse de sorte que les deux rangées de dents d' engrènement soient opposées l'une   à'l'autre.   



   La bande profilée plate en   forme   de ruban peut être fabriquée d'une manière quelconque. Cette bande profilée par exemple peut être de préférence fa- briquée d'une manière connue au moyen d'une   pressç à   filière   fournissant.une   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 bande sans fin de matière thermoplastique, préférablement en polyamide, cette bande pouvant recevoir le profil désiré par une modification appropriée de la fi- lière. 



   Les fentes transversales   pouvant   être découpées directement à la poin- çonneuse dans la bande profilée refroidie fournie par la presse à filière, mais on peut également découper ces fentes en une opération séparée. De cette manière, qui est similaire au découpage   ci'une   tôle ou de bandes en une autre matière dure, la poinçonneuse peut découper certaines parties de la bande profilée. Au besoin il est égaiement possible de chauffer simultanément la bande profilée ou la poin-   gonnèuse   pour obtenir les fendes transversales sans découpage proprement dit, par exemple par une action de refoulement, c'est-à-dire par déplacement de la matiè- re dans une direction latérale vers les barrettes   transversales,   dont l'épaisseur est ainsi augmentée.

   Dans tous les cas, et quelque soit le   mqde   de fabrication., par poinçonnage proprement dit avec découpage ou par simple refoulement, les bar- rettes transversales sont formées au milieu de la bande -profilée et espacées les unes des autres en fonction de la division de la fermeture à curseur terminée, et ces barrettes sont maintenues assemblées dans la direction longitudinale par les brides restant sur les deux côtés de cette bande. Par profilage spécial, la bande porteuse est insérée sans difficulté après le pliage de la bande sur el- le-même. 



   Il est également possible de fixer les deux bandes profilées de la fermeture .à curseur selon l'invention sans aucune bande porteuse, c'est à dire directement au bord des pièces de tissu ou similaire à relier l'une à l'autre. 



  D'une part, chaque fois qu'on utilise une fermeture à curseur avec une bande porteuse, la possibilité précitée est toujours incluse. 



   La   fi@ation   de chaque bande profilée à sa bande porteuse ou simulaire a de préférence lieu'par couture. Dans ce cas, les fils de couture peuvent pas- ser autour des deux extrémités des barrettes transversales, c'est à dire des dents d'engrènement et (ou) des bandes de liaison entre ces dents, de sorte qu'il en résulte une fixation sûre sans la nécessité de trous spéciaux à percer dans la bande profilée. On peut également remplacer la couture pour la fixation de la bande profilée par un collage, ou combiner la couture avec ce collage. Lorsque les bandes porteuses et les brides ainsi que les bandes profilées sont faites en matière thermoplastique, on peut effectuer l'assemblage par soudure. 



   On utilise de préférenôe une bande profilée dont la face   intrieure   après le pliage, destinée à recevoir la bande porteuse présente dans les marges extérieures une feuillure d'une profondeur de préférence égale à la moitié de 1' épaisseur de la bande porteuse ou similaire, de façon que celle-ci puisse être encastrée dans la rainure ainsi formée sans qu'il soit nécessaire d'écarter les deux ailes de la bande profilée, la fermeture à curseur restant ainsi parfaite- ment plate. 



   Il est notamment indiqué de pratiquer les feuillures de façon qu'el- les s'étendent jusque dans la zone des fentes transversales. Il devient ainsi possible d'étendre la bande porteuse jusqu'aux fentes transversales et de la cou- dre facilement à la bande profilée. Sur la face intérieure après le pliage, la bande profilée proprement dite présente de préférence une rainure de section de-   micirculaire   le long de la ligne médiane pour faciliter le pliage de cette ban- de. 



   La bande profilée présente également de préférence une autre rainure longitudinale de section demi-circulaire le long de la ligne médiane, mais sur la face extérieure après le pliage. Cette rainure contribue   également   à facili- ter le pliage à la forme en U, et forme finalement une face plane' sur les dents d'engrènement formées par les barrettes transversales. En effet, cette deuxième rainure longitudinale est modifiée par le pliage de la bande profilée pour former une face sensiblement plane. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   De plus, la bande profilée doit présenter des rainures longitudinales de préférence dans les feuillures s'étendant sur les barrettes transversales de la bande. Après le pliage de cette bande, ces rainures apparaissent sur la fa- ce extérieure et sont destinées à recevoir les fils de couture pour l'assemblage avec la bande porteuse. Ces rainures, qui se présentent après le pliage de la bande sur la face extérieure des dents d'engrènement à proximité de leurs racines, empêchent le glissement des fils sur les barrettes transversales en direction des griffes des dents d'engrènement pour ne pas contrarier le fonctionnement de la fermeture à curseur. 



   Pour maintenir avec certitude la fermeture à curseur en position de fermeture, et pour la protéger contre les efforts de cisaillement qui pourraient déplacer latéralement les dents d'engrènement et les séparer, l'invention pro- pose que les élargissements, formant les griffes des dents d'engrènement au milieu des barrettes dans la direction longitudinale de la bande profilée, soient déca- lés les uns par rapport aux autres d'une fraction de la largeur des barrettes. 



  Dans ce cas, la griffe de chaque dent d'engrènement est faite de deux moitiés lé- gèrement décalées l'une par rapport à l'autre dans la direction longitudinale. 



  Lorsque la fermeture à curseur est fermée, lesdits élargissements exercent une pression latérale sur les deux moitiés des griffes en prise de la bande profilée opposée, et se soutiennent ainsi réciproquement. 



   Selon une autre possibilité de l'invention, les bandes profilées fa- briquées ou façonnées de la manière précédemment décrite, et montées sur une fer- meture, peuvent être recouvertes d'une manière désirée sur une ou sur les deux faces. Le recouvrement peut être effectué par insertion, dans la bande profilée pliée sur elle-même , en même temps que la bande porteuse, d'une bande de recou- vrement solidement fixée à la bande profilée et faisant saillie hors de celle-ci, les ailes en saillie étant rabattues sur les ailes de la bande profilée et fixée de façon qu'elles soient appliquées sur les faces latérales des dents d'engrène- ment.

   Le recouvrement selon l'invention offre un avantage en ce sens que les corps étrangers principalelement, notamment les plis de bandes voisines, ne peu- vent pas facilement pénétrer entre les dents d'engrènement encore ouvertes de la fermeture à curseur, et ne peuvent donc pas être coincés pendant la fermeture. 



  De plus, le recouvrement de la face extérieure permet de fixer la fermeture à curseur de la manière désirée, ce qui est particulièrement appréciable lorsqu'il s'agit de vêtements pour dames. 



   La bande de recouvrement est faite de préférence en matière similai- re à celle des bandes porteuses ou, mieux encore, d'une pièce avec celles-ci. 



  Il est également possible de confectionner la bande de recouvrement en une ma- tière identique ou similaire à celle sur laquelle doit être fixée la fermeture à curseur, tandis qu'il est possible de choisir pour les bandes porteuses une ma- tière différente, notamment une matière très résistante. 



   Enfin, la bande de recouvrement peut être faite en une matière présen- tant un dessin, une couleur différente de celle des bandes porteuses ou du revê- tement pour l'obtention d'un effet décoratif spécial. 



   Les ailes extérieures rabattues de la bande de recouvrement des deux parties opposées de la fermeture à curseur reçoivent de préférence une largeur leur permettant de se joindre lorsque la fermeture à curseur est fermée. De cet- te manière les dents d'engrènement de l'ensemble de la fermeture à curseur peu- vent être masquées sur les deux faces. Il devient alors même possible de ne pas adapter les couleurs des bandes profilées en matière synthétique à celles du ' vêtement, et la fabrication des bandes profilées peut être restreinte à une ou à seulement quelques couleurs. Ces bandes profilées, lorsqu'elles sont finalement incorporées aux fermetures à curseur, sont assemblées avec des courroies porteu- ses et des bandes de recouvrement de couleurs différentes.

   Il en   résulté   encore une fabrication de la fermeture à curseur plus simple et moins coûteuse. 



   Quelques modes de mise en oeuvre de l'invention seront décrits   ci*   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 après en regard du dessin annexé, sur lequel: 
La fig. 1 est une vue en plan d'une bande profilée présentant des barrettes transversales. 



   La fig. 2 est   une''vue   en coupe faite suivant la ligne II-II de la fig. 



  1. 



   La fig. 3 est une vue en plan d'une bande profilée selon la fig. 1 mais pliée sur elle-même et à laquelle est incorporée une bande porteuse. 



   La fig. 4 est une vue en coupe faite suivant la ligne IV-IV de la fig. 



  3. 



   La fig. 5 est une vue similaire à celle de la fig. 4, mais montre une variante de réalisation. 



   Les fig. 6 et 7 sont des vues en coupe similaires à celle de la fig. 



  4, mais montrent des bandes de recouvrement de formes différentes. 



   La fig. 8 est une vue partielle en plan à très grande échelle d'une fermeture à curseur selon l'invention. 



   La fig. 9 est une vue en coupe faite selon la ligne IX-IX de la fig. 



  8. 



   La fig. 1 montre de quelle manière et sous quelle forme la bande pla- te profilée 1 en matière synthétique utilisée comme bande de départ, doit être munie de fentes transversales 2, séparées les unes des autres pour laisser entre elles des barrettes transversales 3 espacées en fonction de la division de la fermeture. Les fentes transversales ne doivent pas atteindre les bords longitu- dinaux de la bande profilée pour que les bridés longitudinales 7 puissent assu- rer la liaison des diverses parties de la bande. Les fentes sont conformées au milieu de façon,que les barrettes transversales 3, de part et d'autre de l'axe longitudinal tracé en traits mixtes, soient élargies dans là direction longitu- nale de la bande.

   Ces élargissements 4 et 5 forment, de la manière décrite plus loin, les   griffes   des dents d'engrènement après le pliage de la bande profilée sur elle même. Pour des raisons indiquées plus loin, ces élargissements sont lé- gèrement décalés les uns par rapport aux autres dans le sens longitudinal de la bande. 



   On voit notamment sur la fig. 2 que la bande profilée présente le long de l'axe central ou du plan de symétrie deux rainures 16 et 18 de section demi-circulaire. D'autre part, la bande présente sur la face supérieure des feuillures arrondies 14 et 15 et sur la face inférieure, à proximité des bords -longitudinaux, deux rainures longitudinales 19 et 20. Les feuillures arrondies 14 et 15 de la face supérieure chevauchent les fentes transversales 2. Les rai- nures longitudinales 19 et 20 sont prévues dans les zones de chevauchement. 



   Le façonnage de la bande profilée qui vient d'être décrite peut être effectué par une opération démoulage à injection selon le profil que montre la fig. 2, avec une matière synthétique et au moyen d'une presse à filière. Les fentes transversales 2 sont découpéesensuite au moyen d'une poinçonneuse dans la bande profilée refroidie et durcie. Pour doter la bande profilée plate selon les fig. 1 et 2 d'une bande porteuse, on plie cette bande sur elle-même le long de la ligne tracée en traits mixtes, et on presse l'une sur l'autre les deux moi- tiés de la manière indiquée par les deux flèches sur la fig. 2. Les rainures longitudinales 16 et 18 facilitent ce pliage. 



   Les fig. 3 et 4 montrent la bande profilée après le pliage et après l'insertion de la bande porteuse 9. Le pliage a pour effet d'appliquer l'une sur l'autre les deux branches des barrettes transversales 3 de façon qu'elles soient superposées à plat. Elles forment ainsi les dents d'engrènement 8. Les griffes de ces dents d'engrènement sont formées par les élargissements 4 et 5 des barret- tés transversales de façon qu'elles puissent chevaucher et retenir solidement les 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 griffes correspondantes de la bande profilée opposée.

   Grâce au décalage précédem- ment décrit des élargissements 4 et 5 dans la direction longitudinale de la ban- de profilée, des butées sont formées sur les griffes des dents d'engrènement 8 de façon que ces butées fassent saillie longitudinalement, c'est à dire dans les intervalles entre les dents d'engrènement. Lorsque les deux bandes de la ferme- ture sont assemblées par le curseur, les butées exercent une pression sur les bu- tées opposées correspondantes des griffes de la bande profilée opposée, et empê- chent un déplacement latéral des griffes en prise. Les faces 17 des griffes des dents d'engrènement 8, qui ont été formées par le pliage de la bande profilée le long de la rainure longitudinale 18, sont sensiblement planes.

   On voit notamment sur la fig. 4 que les feuillures 14 et 15, disposées en regard l'une de l'autre après le pliage de la bande, forment une rainure longitudinale continue entre les brides également longitudinales 7 assurant la liaison entre les dents d'engrène- ment consécutives 8. Dans cette rainure longitudinale est insérée une bande por- teuse en matière textile, synthétique ou une autre matière appropriée quelconque. 



  De part et d'autre de la bande porteuse, deux bandes de recouvrement 10 et 11 en matière similaire ou différente sont insérées simultanément dans la rainure lon- gitudinale de façon que les bords latéraux 12 et 13 sortent de cette rainure de la manière indiquée sur la fig. 3, pour être d'abord rabattus de part et d'autre de la courroie porteuse 9. La bande profilée pliée 1 est ensuite cousue avec des fils 21 sur la bande porteuse 9 et assemblée de cette manière avec les bandes de recouvrement 10 et 11. Les fils sont disposés pour entourer lesracines des bar- rettes transversales 3, c'est à dire pour passer de part et d'autre des dents d' engrènement 8 dans la zone de chevauchement entre la rainure longitudinale con- tinue (14, 15), et les fentes transversales 2.

   Les fils sont ainsi escamotés dans les rainures longitudinales 19 et 20 sur les racines des barrettes trans- versales 3. De cette manière les fils sont solidement retenus et ne peuvent pas glisser vers les griffes des dents d'engrènement 8. 



   On peut remplacer la couture de la bande profilée 1 et des bandes de recouvrement 10, 11 ou de la courroie porteuse 9 par un collage, ou combiner la couture avec ce collage. 



   De plus les ailes rabattues 12 et 13 des bandes de recouvrement 10 et 11 sont repliées sur les brides longitudinales 7 de la bande profilée, et ap- pliquées sur les faces latérales extérieures de la bande profilée pliée 1 (voir fig.   4).   



   Les ailes rabattues 12 et 13 sont ensuite cousues à la bande   prôfi-   lée et (ou) rigidement collées sur celle-ci. 



   Le curseur (non représenté sur le dessin), qui sert à l'ouverture et à la fermeture du dispositif, chevauche les faces latérales de la bande profilée ou des bandes de recouvrement appliquées sur ces faces, et il coulisse avec ses griffes de retenue sur la bande porteuse ou sur les bandes de recouvrement enve- loppant les brides 7. 



   La fig. 5 représente une variante de mise en oeuvre de l'invention, qui est indiquée lorsque les bandes de recouvrement des deux côtés ne sont pas nécessaires. La bande profilée la se présente sous une forme générale similaire à celle de la bande profilée 1 selon les fig. 1 à 4. La différence consiste en ce que la bande profilée la porte deux languettes 30 qui sont appliquées forte- ment sur les brides 7. Les feuillures sont d'autre part relativement plates, et on suppose que la rainure longitudinale qu'ils forment ne reçoit que la bande por- teuse 9.

   Les languettes 30 sont appliquées à plat et étroitement sur les bandes porteuses, ce qui les protège contre   les.frottements   du curseur qui ne coulisse pas sur les bandes porteuses ni sur les bandes de recouvrement (fig. 4), mais sur un épaulement longitudinal 31 à la base des languettes 30. 



   Les fig. 6 et 7 montrent des agencements similaires à celui de la fig. 



  4. Dans l'agencement selon la fig. 6, les bandes de recouvrement 12b et 13b de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 part et d'autre de la bande profilée sont formées par un ruban d'une seule pièce 10b, qui erftoure une bande porteuse dans la rainure longitudinale de la bande profilée. Dans l'agencement selon la fig. 7, la bande de recouvrement 10c et ses ailes rabattues 12c sont faites d'une pièce avec la bande porteuse 9c, tandis que l'autre bande de recouvrement 11 est séparément insérée avec son-aile rabattue   13.   



   La fig. 8 représente une fermeture à curseur terminée comprenant des bandes profilées selon la fig. 4. Pour plus de clarté les griffes des dents d' engrènement 8 et 8' ne sont pas représentées sous la forme de griffes doubles dé- calées, mais seulement sous la forme de griffes simples.

   Les bandes profilées sont assemblées avec les bandes porteuses 9 et 9' par des .fils 21 et 21', et sont masquées sur les deux c8tés par des bandes de recouvrement 13 et 12', qui se tou- chent au milieu dans la position de fermeture et masquent ainsi complètement les dents 8 et 8' engrènant les unes avec les autres. '   @   
Le coin indiqué en 22,,faisant partie du curseur (non représenté) des- tiné à l'ouverture et à la fermeture, s'engage d'une manière connue en soi entre les dents opposées 8 et 8' pour plier les,deux rangées vers l'extérieur.      



   Dans la coupe transversale représentée sur la fig. 9   o peut   voir 1' engrènement et le verrouillage des dents 8 et 8', de même que les bandes de recou- vrement 12 et 13' ou   13   et 12' qui se touchent. 



   Ainsi qu'il a été indiqué précédemment, les bandes profilées peuvent être appliquées sur les bords de deux rubans destinés à être assemblés sans qui il soit nécessaire d'utiliser à cet effet une bande porteuse   9..Lorsque   les ru- bans à assembler sont faits en matière thermoplastique, on peut les fixer à la bande profilée par soudure pour remplacer la couture. 



   REVENDICATIONS 
1.- Procédé pour la fabrication de fermetures à curseur en matières synthétiques, notamment en caoutchouc ou matières   thermoplastiques,avec   deux rangées opposées de dents d'engrènement et de verrouillage fixées aux bords à assembler, est caractérisé en ce que, dans une bande profilée plate en matière synthétique, élastique,   flexible,   sont découpées à la poinçonneuse des fentes transversales espacées en fonction de la division de la fermeture terminée, pour former des barrettes transversales présentant respectivement deux élargissements destinés à former les griffes des dents d'engrènement de part et d'autre de la ligne médïane de la bande profilée, et des brides latérales maintenant les barret- tes transversales assemblées le long des deux c8tés latéraux de la bande profilée,

   en ce chaque bande profilée est ensuite repliée sur elle-même le long de la ligne médiane de façon que les barrettes transversales forment les dents d'engrènement, et en ce que finalement les deux bandes profilées opposées l'une à   l'autre,.et   dé- calées l'une par rapport à l'autre sont fixées à une bande porteuse.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to the manufacture of slider closures in synthetic material, in particular in material similar to rubber or in thermoplastic material, with two opposite rows of meshing and locking teeth. It also relates to a process for its manufacture.



   The meshing teeth of known slide closures are similar to those of metal closures. They are attached separately to a carrier strip or similar strip. It is also known to manufacture a series of meshing teeth arranged side by side and to fix them simultaneously to the carrier strip. The meshing teeth or groups of teeth are made, for example, by means of an extrusion die or injection molded. These processes are however complicated and impose high expenses because of the expensive dies.



   Another disadvantage of known slide fasteners made of synthetic material is that the generally used and hardening plastics are not resistant to wear due to their tendency to break. whereas very elastic thermoplastic materials, for example those which have been used subsequently, in particular polyamides, make it difficult to firmly assemble the meshing teeth with the carrier bands.



   Also known are slide closures made of synthetic material in which the separate engagement teeth are made in one piece with a continuous connecting flange to facilitate attachment to the carrier belt and to prevent breakage of the engagement teeth. These slide closures generally have very little flexibility. In addition, their manufacture is very complicated and expensive.



   All of the aforementioned slide fasteners, made of synthetic material, have another serious drawback in that the shearing forces, acting transversely with respect to the plane of the carrier bands, tend to separate the meshing teeth, thus opening. the device and even rendering it inoperative.



   On the other hand, plastic slide fasteners are especially preferred by users due to their low weight, their resistance to light, their brilliant colors, their pleasant shapes and their adaptability to textiles or the like.



   The object of the present invention is to provide a slide closure in which, with regard to the shape of the engaging teeth and the method of manufacture, preferably highly elastic materials, such as materials similar to rubber, are used. rubber or thermoplastic materials.



    @
The method according to the invention, for the manufacture of a synthetic slide fastener, consists mainly in using a flat, tape-like, profiled strip made of elastic and flexible material, in which are punched and punched. the longitudinal direction of the consecutive transverse slots, spaced according to the division of the slider closure completed, and forming between them bars having two widenings intended to form the claws of the meshing teeth on either side of the median line of the profiled strip, and of the connecting flanges along the two lateral sides of the said profiled strip, intended to hold the transverse bars together,

   then folding each profile strip on itself along the center line so that the transverse bars form the meshing teeth of the slide fastener, and fixing the two profiled strips to a carrier strip so that the two rows of meshing teeth are opposed to each other.



   The ribbon-shaped flat profiled strip can be manufactured in any way. This profiled strip, for example, can preferably be manufactured in a known manner by means of a die press providing a

 <Desc / Clms Page number 2>

 endless band of thermoplastic material, preferably of polyamide, this band being able to receive the desired profile by an appropriate modification of the die.



   The transverse slits can be cut directly with a punch press from the cooled profiled strip supplied by the die press, but these slits can also be cut in a separate operation. In this way, which is similar to cutting a sheet or strip of another hard material, the punch press can cut parts of the profiled strip. If necessary it is also possible to simultaneously heat the profiled strip or the punch to obtain the transverse slits without actual cutting, for example by a pushing action, that is to say by moving the material in a lateral direction towards the transverse bars, the thickness of which is thus increased.

   In all cases, and whatever the method of manufacture., By punching itself with cutting or by simple upsetting, the transverse bars are formed in the middle of the profiled strip and spaced from one another according to the division of the slider closure completed, and these bars are held together in the longitudinal direction by the flanges remaining on both sides of this strip. By special profiling, the carrier strip is inserted without difficulty after the strip has been folded on itself.



   It is also possible to fix the two profiled strips of the slider closure according to the invention without any carrier strip, that is to say directly at the edge of the pieces of fabric or the like to be connected to one another.



  On the one hand, whenever a slide fastener is used with a carrier strip, the aforementioned possibility is always included.



   The fi @ ation of each profiled strip to its carrier or simular strip preferably takes place by stitching. In this case, the sewing threads can pass around the two ends of the transverse bars, that is to say the meshing teeth and (or) the connecting bands between these teeth, so that a secure fixing without the need for special holes to be drilled in the profile strip. It is also possible to replace the seam for fixing the profiled strip by gluing, or combine the seam with this gluing. When the carrier bands and the flanges as well as the profiled bands are made of thermoplastic material, the assembly can be carried out by welding.



   A profiled strip is preferably used, the inside face of which after folding, intended to receive the carrier strip, has in the exterior margins a rebate of a depth preferably equal to half the thickness of the carrier strip or the like, of so that the latter can be embedded in the groove thus formed without it being necessary to separate the two wings of the profiled strip, the slider closure thus remaining perfectly flat.



   In particular, it is advisable to make the rabbets so that they extend into the zone of the transverse slots. It thus becomes possible to extend the carrier strip to the transverse slots and easily sew it to the profiled strip. On the inner face after folding, the profiled strip proper preferably has a groove of demicircular section along the center line to facilitate the folding of this strip.



   The profiled strip also preferably has another longitudinal groove of semi-circular section along the center line, but on the outer face after folding. This groove also helps to facilitate folding to the U-shape, and ultimately forms a planar face on the meshing teeth formed by the transverse bars. Indeed, this second longitudinal groove is modified by the folding of the profiled strip to form a substantially flat face.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In addition, the profiled strip must have longitudinal grooves preferably in the rabbets extending over the transverse bars of the strip. After the folding of this strip, these grooves appear on the outer face and are intended to receive the sewing threads for assembly with the carrier strip. These grooves, which appear after the band has been folded on the outside face of the meshing teeth near their roots, prevent the slipping of the threads on the transverse bars in the direction of the claws of the meshing teeth so as not to interfere with the operation of the slide lock.



   In order to keep the slide fastener in the closed position with certainty, and to protect it against the shearing forces which could laterally displace the meshing teeth and separate them, the invention proposes that the enlargements, forming the claws of the teeth. meshing in the middle of the bars in the longitudinal direction of the profiled strip, are offset from one another by a fraction of the width of the bars.



  In this case, the claw of each meshing tooth is made of two halves slightly offset from each other in the longitudinal direction.



  When the slide fastener is closed, said widenings exert lateral pressure on the two halves of the gripping claws of the opposite profiled strip, and thus support each other.



   According to another possibility of the invention, the profiled strips manufactured or shaped in the manner previously described, and mounted on a closure, may be covered in a desired manner on one or both sides. The covering can be effected by inserting, in the profiled strip folded on itself, at the same time as the carrier strip, a covering strip firmly fixed to the profiled strip and protruding out of it, the projecting wings being folded over the wings of the profiled strip and fixed so that they are applied to the lateral faces of the meshing teeth.

   The covering according to the invention offers an advantage in that the foreign bodies mainly, in particular the folds of neighboring bands, cannot easily penetrate between the still open meshing teeth of the slide fastener, and therefore cannot. not get stuck during closing.



  In addition, the covering of the outer face allows the slider closure to be attached in the desired manner, which is particularly useful in the case of ladies' clothing.



   The cover strip is preferably made of a material similar to that of the carrier strips or, more preferably, integrally therewith.



  It is also possible to make the covering strip in a material identical or similar to that to which the slide fastener is to be attached, while it is possible to choose a different material for the carrier strips, in particular a very resistant material.



   Finally, the covering strip can be made of a material having a design, a color different from that of the carrier strips or of the coating to obtain a special decorative effect.



   The folded-down outer flanges of the cover strip of the two opposite parts of the slide fastener are preferably given a width to allow them to meet when the slide fastener is closed. In this way the meshing teeth of the entire slide fastener can be masked on both sides. It then even becomes possible not to adapt the colors of the profiled strips of synthetic material to those of the garment, and the manufacture of the profiled strips can be restricted to one or only a few colors. These profiled bands, when finally incorporated into the slide fasteners, are assembled with carrier straps and cover bands of different colors.

   This further resulted in simpler and less expensive slider closure manufacture.



   Some embodiments of the invention will be described below *

 <Desc / Clms Page number 4>

 after, facing the attached drawing, on which:
Fig. 1 is a plan view of a profiled strip having transverse bars.



   Fig. 2 is a sectional view taken along the line II-II of FIG.



  1.



   Fig. 3 is a plan view of a profiled strip according to FIG. 1 but folded on itself and to which is incorporated a carrier strip.



   Fig. 4 is a sectional view taken along the line IV-IV of FIG.



  3.



   Fig. 5 is a view similar to that of FIG. 4, but shows an alternative embodiment.



   Figs. 6 and 7 are sectional views similar to that of FIG.



  4, but show different shaped cover bands.



   Fig. 8 is a partial plan view on a very large scale of a slide closure according to the invention.



   Fig. 9 is a sectional view taken along the line IX-IX of FIG.



  8.



   Fig. 1 shows how and in what form the profiled flat strip 1 of synthetic material used as a starting strip, must be provided with transverse slots 2, separated from each other to leave between them transverse strips 3 spaced according to the closure division. The transverse slots must not reach the longitudinal edges of the profiled strip so that the longitudinal flanges 7 can ensure the connection of the various parts of the strip. The slits are shaped in the middle so that the transverse bars 3, on either side of the longitudinal axis drawn in phantom, are widened in the longitudinal direction of the strip.

   These enlargements 4 and 5 form, in the manner described below, the claws of the meshing teeth after the profiled strip has been folded on itself. For reasons indicated below, these enlargements are slightly offset from each other in the longitudinal direction of the strip.



   It can be seen in particular in FIG. 2 that the profiled strip has along the central axis or the plane of symmetry two grooves 16 and 18 of semi-circular section. On the other hand, the strip has on the upper face of the rounded rebates 14 and 15 and on the lower side, near the longitudinal edges, two longitudinal grooves 19 and 20. The rounded rebates 14 and 15 of the upper face overlap the Transverse slits 2. Longitudinal grooves 19 and 20 are provided in the overlap areas.



   The shaping of the profiled strip which has just been described can be carried out by an injection mold release operation according to the profile shown in FIG. 2, with a synthetic material and by means of a die press. The transverse slots 2 are then cut by means of a punching machine from the cooled and hardened profiled strip. To equip the flat profiled strip according to fig. 1 and 2 of a carrier strip, this strip is folded on itself along the line drawn in phantom, and the two halves are pressed one on the other as indicated by the two arrows in fig. 2. The longitudinal grooves 16 and 18 facilitate this folding.



   Figs. 3 and 4 show the profiled strip after folding and after insertion of the carrier strip 9. The folding has the effect of applying one on the other the two branches of the transverse bars 3 so that they are superimposed flat. They thus form the meshing teeth 8. The claws of these meshing teeth are formed by the widenings 4 and 5 of the transverse bars so that they can overlap and securely retain the teeth.

 <Desc / Clms Page number 5>

 corresponding claws of the opposite profiled strip.

   Thanks to the offset previously described of the widenings 4 and 5 in the longitudinal direction of the profile strip, stops are formed on the claws of the meshing teeth 8 so that these stops project longitudinally, that is to say in the gaps between the meshing teeth. When the two bands of the closure are assembled by the slider, the stops exert pressure on the corresponding opposite stops of the claws of the opposite profiled strip, and prevent lateral displacement of the engaged claws. The faces 17 of the claws of the engaging teeth 8, which have been formed by the folding of the profiled strip along the longitudinal groove 18, are substantially plane.

   It can be seen in particular in FIG. 4 that the rebates 14 and 15, arranged opposite one another after the band has been folded, form a continuous longitudinal groove between the also longitudinal flanges 7 ensuring the connection between the consecutive meshing teeth 8. In this longitudinal groove is inserted a carrier strip of textile, synthetic or any other suitable material.



  On either side of the carrier strip, two covering strips 10 and 11 of similar or different material are inserted simultaneously into the longitudinal groove so that the lateral edges 12 and 13 emerge from this groove in the manner indicated on fig. 3, to be first folded over on either side of the carrier belt 9. The folded profiled strip 1 is then sewn with threads 21 on the carrier strip 9 and assembled in this way with the cover strips 10 and 11 The threads are arranged to surround the roots of the transverse bars 3, that is to say to pass on either side of the meshing teeth 8 in the area of overlap between the continuous longitudinal groove (14, 15). ), and the transverse slots 2.

   The threads are thus retracted into the longitudinal grooves 19 and 20 on the roots of the transverse bars 3. In this way the threads are firmly retained and cannot slide towards the claws of the meshing teeth 8.



   The seam of the profiled strip 1 and the cover strips 10, 11 or of the carrier belt 9 can be replaced by gluing, or the seam can be combined with this glue.



   In addition, the folded wings 12 and 13 of the covering strips 10 and 11 are folded over the longitudinal flanges 7 of the profiled strip, and applied to the outer side faces of the folded profiled strip 1 (see fig. 4).



   The folded-down wings 12 and 13 are then sewn to the profiled strip and (or) rigidly glued to the latter.



   The slider (not shown in the drawing), which is used for opening and closing the device, overlaps the lateral faces of the profiled strip or of the covering strips applied to these faces, and it slides with its retaining claws on the carrier strip or on the cover strips encasing the flanges 7.



   Fig. 5 shows an alternative embodiment of the invention, which is indicated when cover strips on both sides are not required. The profiled strip 1a is in a general shape similar to that of the profiled strip 1 according to FIGS. 1 to 4. The difference is that the profiled strip carries two tabs 30 which are strongly applied to the flanges 7. The rabbets are on the other hand relatively flat, and it is assumed that the longitudinal groove which they form only receives carrier strip 9.

   The tabs 30 are applied flat and tightly to the carrier bands, which protects them against the friction of the slider which does not slide on the carrier bands or on the cover bands (fig. 4), but on a longitudinal shoulder 31 at the base of the tabs 30.



   Figs. 6 and 7 show arrangements similar to that of FIG.



  4. In the arrangement according to FIG. 6, the cover bands 12b and 13b of

 <Desc / Clms Page number 6>

 either side of the profiled strip are formed by a one-piece strip 10b, which surrounds a carrier strip in the longitudinal groove of the profiled strip. In the arrangement according to FIG. 7, the cover strip 10c and its folded-down wings 12c are made in one piece with the carrier strip 9c, while the other cover strip 11 is separately inserted with its folded-down wing 13.



   Fig. 8 shows a finished slide closure comprising profiled strips according to FIG. 4. For the sake of clarity the claws of the meshing teeth 8 and 8 'are not shown as offset double claws, but only as single claws.

   The profiled bands are assembled with the carrier bands 9 and 9 'by wires 21 and 21', and are masked on both sides by cover bands 13 and 12 ', which touch in the middle in the position of. closure and thus completely mask the teeth 8 and 8 'meshing with each other. '@
The corner indicated at 22, forming part of the slider (not shown) intended for opening and closing, engages in a manner known per se between the opposing teeth 8 and 8 'to bend the two. rows outwards.



   In the cross section shown in fig. 9 o can see the meshing and locking of teeth 8 and 8 ', as well as the overlapping bands 12 and 13' or 13 and 12 'touching each other.



   As indicated previously, the profiled bands can be applied to the edges of two tapes intended to be assembled without it being necessary to use for this purpose a carrier tape 9. When the bands to be assembled are made of thermoplastic material, they can be attached to the profiled strip by welding to replace the seam.



   CLAIMS
1.- Process for the manufacture of slide fasteners in synthetic materials, in particular rubber or thermoplastics, with two opposite rows of meshing and locking teeth fixed to the edges to be assembled, is characterized in that, in a profiled strip flat plastic, elastic, flexible, are cut with a punch transverse slots spaced according to the division of the finished closure, to form transverse bars having respectively two widenings intended to form the claws of the meshing teeth on both sides and on the other side of the median line of the profiled strip, and of the lateral flanges holding the transverse bars assembled along the two lateral sides of the profiled strip,

   in that each profiled strip is then folded back on itself along the center line so that the transverse bars form the meshing teeth, and in that finally the two profiled strips opposite to each other ,. and offset from one another are fixed to a carrier strip.


    

Claims (1)

2. - Procédé selon la revendication 1 caractérisé en ce que la fixa- tion de chaque bande profilée à la bande porteuse est effectuée par couture. 2. - Method according to claim 1 characterized in that the fixing of each profiled strip to the carrier strip is effected by sewing. 3. - Procédé selon les revendications 1 et 2 caractérisé en ce que la fixation de chaque bande profilée à la bande porteuse est effectuée par collage ou soudure. @ P 4.- Procédé selon les revendications 1 à 3 caractérisé en ce que on utilise une bande profilée plate sous la forme d'un ruban, dont la face intérieu- re après le pliage présente sur les brides extérieures des feuillures formant en- semble une rainure pour l'insertion de la bande porteuse. 3. - Method according to claims 1 and 2 characterized in that the fixing of each profiled strip to the carrier strip is effected by gluing or welding. @ P 4.- Method according to claims 1 to 3 characterized in that a flat profiled strip is used in the form of a tape, the inner face of which, after folding, is present on the outer flanges of the rebates together forming a groove. for inserting the carrier strip. 5.- Bande profilée utilisée pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication 4 caractérisée en ce qu'elle présente des feuillures sur les bord longitudinaux et chevauchant des fentes transversales. 5. A profiled strip used for the implementation of the method according to claim 4 characterized in that it has rabbets on the longitudinal edges and overlapping transverse slots. 6.- Bande profilée selon la revendication 5 caractérisée en ce que <Desc/Clms Page number 7> dans la même face de la dite bande profilée est pratiquée une rainure longitudi- nale de section demi-circulaire destinée à faciliter le pliage, et chevauchant la ligne médiane de cette face intérieure lorsque la bande a été pliée sur elle- même. 6.- profiled strip according to claim 5 characterized in that <Desc / Clms Page number 7> in the same face of said profiled strip is formed a longitudinal groove of semi-circular section intended to facilitate folding, and overlapping the median line of this inner face when the strip has been folded on itself. 7.- Bande profilée selon les revendications 5 et 6 caractérisée en ce que la face de la bande, extérieure après le pliage, présente également une rainure longitudinale de section demi-circulaire chevauchant la ligne médiane, et destinée à faciliter le.pliage de la bande, cette rainure formant sur la ban- de pliée les faces sensiblement planes des dents d'engrènement formées par les barrettes transversales. 7. Profiled strip according to claims 5 and 6 characterized in that the face of the strip, outside after folding, also has a longitudinal groove of semi-circular section overlapping the center line, and intended to facilitate le.pliage of the strip, this groove forming on the folded strip the substantially plane faces of the meshing teeth formed by the transverse bars. 8.- Bande profilée selon les revendications 5 à 7 caractérisée en ce que sur le côté opposé aux feuillures, elle présente des rainures longitudinales chevauchant les fentes, transversales, et destinées à recevoir les fils 'de cou- ture utilisés pour l'assemblage de la bande profilée avec la bande porteuse. 8. A profiled strip according to claims 5 to 7 characterized in that on the side opposite the rabbets, it has longitudinal grooves overlapping the slots, transverse, and intended to receive the son 'seam used for the assembly of the profiled strip with the carrier strip. 9.- Bande profilée selon les revendications 5 à 8 caractérisée en ce que les élargissements formant les griffesdes dents d'engrènement sont décalés les uns par rapport aux autres d'une fraction de largeur des barrettes au milieu de celles-ci et dans la direction longitudinale. 9. A profiled strip according to claims 5 to 8 characterized in that the widenings forming the claws of the meshing teeth are offset with respect to each other by a fraction of the width of the bars in the middle thereof and in the direction. longitudinal. 10. - Fermeture à curseur obtenue par le procédé, selon les revendica- tions 1 à 4 et comprenant une bande profilée, est caractérisée par des bandes de recouvrement insérées dans les bandes profilées repliées sur elles-mêmes avec la bande porteuse, et solidement assemblées avec des bandes pour faire saillie de part'et d'autre des bandes porteuses, les bandes de recouvrement comprenant des ailes en saillie entièrement ou partiellement appliquées sur les deux ailes des bandes profilées et fixées de façon à exercer une pression latérale sur les dents d'engrènement. 10. - Slider closure obtained by the method, according to claims 1 to 4 and comprising a profiled strip, is characterized by cover strips inserted in the profiled strips folded back on themselves with the carrier strip, and firmly assembled. with bands to protrude on either side of the carrier bands, the cover bands comprising projecting wings fully or partially applied to the two wings of the profiled bands and fixed so as to exert lateral pressure on the teeth of 'meshing. Il.- Fermeture à curseur selon la revendication 10 caractérisée en ce que les bandes de recouvrement ou une partie de celles-ci sont faites d'une seule pièce avec les bandes porteuses. II.- Slider closure according to claim 10 characterized in that the cover strips or a part thereof are made in one piece with the carrier strips. 12. - Fermeture à curseur selon les revendications 10 et 11 caracté- risée en ce que les zones de pliage des bandes de recouvrement des deux parties de la fermeture à curseur sont assez larges pour se toucher lorsque le curseur occupe la position de fermeture. 12. - Slider closure according to claims 10 and 11, charac- terized in that the fold zones of the cover bands of the two parts of the slider closure are wide enough to touch each other when the slider occupies the closed position.
BE570431D BE570431A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE570431A true BE570431A (en)

Family

ID=188991

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE570431D BE570431A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE570431A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2735955A1 (en) Fastener holding ends of slide clasp fastener tapes
EP3369334B1 (en) Portable decorative element comprising a lining clamped under a perforated rigid structure
FR2595617A1 (en) PRESSURE CLOSURE DEVICE FOR REUNIFYING PLASTIC ROOF EDGES
FR2945187A1 (en) ZIP CLOSURE
FR2486779A1 (en) LOOP, IN PARTICULAR FOR USE IN FASTENING A LIFEJACKET STRAP
EP3400122B1 (en) Bracelet and method for manufacturing thereof
FR2666527A1 (en) METHOD OF MANUFACTURING JOINTING DEVICES FOR CONVEYOR OR SIMILAR MATS, AND JOINING DEVICES THUS MANUFACTURED.
FR2908610A1 (en) LOWER END ENTRY FOR SLIDING CLOSURE
FR2598294A1 (en) FLUID WATERPROOF ZIPPER
JP3589442B2 (en) Fastener tape separable bottom stop
BE498008A (en)
BE570431A (en)
FR2483197A1 (en) SLIDE CLOSURE CHAIN
CH641021A5 (en) BRACELET.
BE518012A (en)
FR2916334A3 (en) Eiderdown covering bag for bed, has connecting units provided on sides for maintaining quadrilateral panel portions in superposed position, and fixing units linking eiderdown at interior of bag, where panel portions are mobile
FR2957758A1 (en) CLOSURE AND CLAMPING DEVICE FOR TWO TEN STRAPS OF FLEXIBLE STRIP
FR2649593A1 (en) Open lightweight shoe, particularly for women and girls, with removable flexible elements
BE407244A (en)
CH653316A5 (en) Method for manufacturing a turned-in keeper, turned-in keeper thus obtained and use for a watch strap
WO2017174940A1 (en) Fastener element for an end of a securing band for underwear
BE519535A (en)
GB2181943A (en) Securing flexible sheet material to supports
FR2496426A1 (en) SEPARABLE ZIPPER
BE448772A (en)