BE568413A - - Google Patents

Info

Publication number
BE568413A
BE568413A BE568413DA BE568413A BE 568413 A BE568413 A BE 568413A BE 568413D A BE568413D A BE 568413DA BE 568413 A BE568413 A BE 568413A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bricks
furnace
rotary tube
casing
coating
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE568413A publication Critical patent/BE568413A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F27FURNACES; KILNS; OVENS; RETORTS
    • F27BFURNACES, KILNS, OVENS, OR RETORTS IN GENERAL; OPEN SINTERING OR LIKE APPARATUS
    • F27B7/00Rotary-drum furnaces, i.e. horizontal or slightly inclined
    • F27B7/20Details, accessories, or equipment peculiar to rotary-drum furnaces
    • F27B7/28Arrangements of linings
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23MCASINGS, LININGS, WALLS OR DOORS SPECIALLY ADAPTED FOR COMBUSTION CHAMBERS, e.g. FIREBRIDGES; DEVICES FOR DEFLECTING AIR, FLAMES OR COMBUSTION PRODUCTS IN COMBUSTION CHAMBERS; SAFETY ARRANGEMENTS SPECIALLY ADAPTED FOR COMBUSTION APPARATUS; DETAILS OF COMBUSTION CHAMBERS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • F23M5/00Casings; Linings; Walls
    • F23M5/06Crowns or roofs for combustion chambers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Muffle Furnaces And Rotary Kilns (AREA)
  • Furnace Housings, Linings, Walls, And Ceilings (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Dans la construction des fours tubulaires rotatifs tels qu'on en uti- lise presque exclusivement pour la fabrication du ciment, on rencontre une ten- dance à passer à des diamètres toujours plus grands du tambour du four Dans la mesure où le rayon de courbure de l'enveloppe du four augmente; il devient tou- jours plus difficile de réaliser un garnissage du four capable de suivre avec sécurité les dilatation de l'enveloppe du   'four,   tout en offrant la garantie de ne pas s'effondrer dans le four.

   En fait, plus le diamètre du four devient grand, plus est petit l'angle de coin des voussoirs égaux entre eux qui forment le revête- ment de maçonnerie- réfractaire, etplus l'angle de coin est petit, plus augmente le danger que'des briques isolées se détachent du revêtement, tombent à l'inté- rieur du four et rendent ainsi nécessaires des réparations qui demandent du temps et occasionnent des arrêts coûteux de la marche du four. En même temps qu'on tend vers de plus grands diamètres de four, on a tendance à diminuer l'épaisseur de la garniture réfractaire jusqu'à une dimension d'usure économiquement favorable, ainsi qu'à forcer le régime du four et à passer à des .températures de travail du four plus élevées, ce qui entraîne d'autres difficultés, par exemple, une forma- tion de résidus plus fâcheuse.

   A la sollicitation plus grande du revêtement qui résulte de ce mode de construction modifié et de ce changement des conditions d'exploitation doit résister, sans s'effondrer ni se déplacer du côté du feu sous la pression des dilatations thermiques et de la pesanteur, la maçonnerie en mouvement qui se porte d'elle-même jusqu'aux'épaisseurs finales minima. 



   Pour assurer un bon appui mutuel des briques réfractaires qui consti- tuent le revêtement d'un four tubulaire rotatif, on a proposé déjà des briques de forme particulière qui doivent assurer, par un profilage particulier de deux sur- faces de limitation qui s'opposent (avec ressort et écrou, agencement de languet- tes porteuses etc.) un appui, abstraction faite de l'effet de coin, de chaque brique sur la brique voisine. 



   Une autre proposition consiste à fabriquer un garnissage sans mortier pour les'fours rotatifs, de telle sorte qu'il soit constitué par des anneaux indi- viduels de briques en forme de coins dentées et que dans chaque anneau soit agen- cé, entre deux voussoirs, une brique formant clef de voûte, lisse, conique et/ou à gradins par rapport à l'enveloppe du fbur, allant en se rétrécissant et   pourvue   d'une fente en tête, cette brique en claveau étant conformée de telle sorte que tous les voussoirs dentés de la oouronne correspondante sont bien maintenus, mais chaque brique dispose d'un espace où elle peut jouer.

   Dans cette proposition, les briques s'appuient l'une sur l'autre par leurs dentures correspondantes et la brique en claveau de chaque anneau est fixée, mais seulement dans le but de fixer en place l'anneau auquel elle appartient, directement à l'enveloppe du four, par l'intermédiaire d'un élément porteur. 



   Ces propositions ont pour but de donner à la maçonnerie annulaire, pour les grands diamètres de fours rotatifs, une plus grande stabilité et de diminuer le risque de voir les briques en tomber et le risque du   Ranger   d'effondrement dans le four. Les résultats sont cependant non satisfaisants pour les grands diamètres, car la maçonnerie annulaire-doit se porter elle-même, de toute façon, ce qui conduit à des conditions critiques pour de faibles épaisseurs de maçonnerie et en particulier dans le cas d'enveloppes de fours tendres. 



   On a proposé aussi, déjà, de raidir l'enveloppe métallique d'un four rotatif au moyen de profilés annulaires ou longitudinaux et de faire pénétrer ceux- ci dans des évidements correspondants des briques qui forment le garnissage du four. Dans ce cas les briques sont suspendues aux bandes profilées mais la con- struction d'un tel garnissage est compliquée et elle est coûteuse à cause des for- mes particulières employées. 



   Ces propositions anciennes ne tiennent pas compte d'ailleurs d'une condition importante intervenant dans le revêtment d'un four tubulaire rotatif de grand-diamètre et qui consiste en ce qu'un garnissage de four ne doit pas seulement 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 avoir une durée de vie proportionnée, mais doit permettre un montage ou des re- maniements en un temps réduit. 0'est surtout pour les fours de grande capacité qu'un arrêt d'exploitation prolongé entraîne une grande chute de la production; si l'on considère que de grands fours tubulaires rotatifs approchent d'une produc- tion journalière de 1000 tonnes de ciment, on voit facilement quel rôle cette dernière condition joue du point de vue économique. 



   L'invention indique une voie qu'on peut suivre pour des fours tubu- laires rotatifs, en paticulier pour des fours de grand diamètre, qui unit une grande sécurité d'exploitation à une durée de vie proportionnée et qui a en même temps l'avantage de se prêter à une fabrication très rapide. Les avantages du présent revêtement se présentent en particulier dans des fours de grande ouverture, mais on verra d'après la description suivante que l'invention ne se limite pas à l'existence d'enveloppes de fours de grand diamètre d'ouverture. 



   Pour réaliser   l'objet   proposé, l'invention offre un revêtement de maçonnerie (entendant par là une association de briques) de four tubulaire rota- tif qu'on exécute en construisant le garnissage du four d'unités comprenant cha- que fois une multiplicité de briques ou d'un bloc correspondant à cette multipli- cité, qui sont fixées de manière amovible au four par suspension, au moyen d'élé- ments intermédiaires, chaque fois à un élément porteur. Ces éléments intermédiaires permettent, comme on le verra encore, d'utiliser, maintenant aussi dans un four tubulaire rotatif, tous les avantages constructifs d'une construction suspendue. 



   Par le fait que les briques sont suspendues à l'enveloppe du four, elles n'ont plus besoin de prendre appui les unes sur les autres comme des éléments d'une voûte, et ainsi le problème qui résulte du fait que l'angle de coin d'une brique de four tubulaire rotatif est d'autant plus petit que le diamètre du four est plus grand, perd toute signification. Comme les éléments unitaires qui forment le revêtement du four, qui peuvent avoir un poids d'environ 100 kg et au-delà, pendent suivant l'invention à l'enveloppe du four avec une certaine mobilité, on a   maintenant   la possibilité de tenir compte de la dilatation thermique du côté du feu sur tout le pourtour par des joints de dilatation correspondants et cela à tel point que sans cette suspension on devrait arriver à l'effondrement du revêtement constitué d'anneaux.

   La disparition des pressions qui se produssaient jusqu'à présent à l'extrémité du côté du feu se traduit par un accroissement de la durée de vie du garnissage. La circonstance que, suivant l'invention, on peut laisser maintenant entre les briques des espaces relativement larges, est favorable   en particuliend poor@@une enveloppe de four tendre, qui s'ovalise pendant la rotation. L'élément porteur dont question plus haut peut être agencé dans un évidement   des briques ou du bloc, formé à l'extrémité froide des briques et alors il est avantageux que l'élément porteur ait la forme d'un élément ponteur passant à travers plusieurs briques, c'est-à-dire à travers un groupe de briques ou à travers le bloc présent à la place de ce groupe, et soit fixé de manière   amovible   à 1' enveloppe du four. 



   Les dessins schématiques montrent quelques exemples de formes d'exé- cution du revêtement de maçonnerie de fours tubulaires rotatifs suivant l'inven- tion. La figure 1 est une coupe partielle dans un four tubulaire rotatif de grand diamètre, et la figure 2 est une coupe partielle suivant la ligne II-II de la figure 1. Les figures 3 et 4 montrent une forme de réalisation particulière d'une brique réfractaire à utiliser en combinaison avec un revêtement suivant les figures 
1 et 2. La figure 5 montre une autre forme de réalisation de l'objet de l'invention en coupe faits suivant 1 ',axe du four, plusieurs briques réfractaires en principe é- gales entre elles étant réunies ensemble en forme de bloc unitaire, cette unité étant représentée encore une fois à la figure 6 comme plan de la figure 5.

   La figure 7 est une vue en coupe suivant la ligne VII-VII de la figure 50 La figure 
8 est le schéma d'un dispositif auxiliaire dont l'emploi s'est révélé avantageux dans 1'équipement d'un four tubulaire rotatif avec un revêtement suivant l'inven- tion. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   A la figure   1,   1 désigne l'enveloppe du four tubulaire rotatif et 2 sont les briques formant son, revêtement. Il s'agit de briques à liants chimiques avec une couverture de tôle appliquée d'un côté, 3, (voir figures 3 et 4) et présentant chaque fois à l'extrémité froide de la brique, un canal 4. Les éléments porteurs sont désignés par 5. Ils sont fixés, d'une manière à décrire encore, à des crochets porteurs 6 prévus à la face intérieure de l'enveloppe du four, de distance en distance, et sont reliés à cette enveloppe, par exemple par soudure. 



   Pour le montage du revêtement, on procède comme suit. On supposera que le garnissage est terminé jusqu'à la brique   2a.   On place alors les briques   2b   à   2e   inclusivement, ensuite l'élément porteur 5 glissé à travers les évide- ments alignés 4 des briques et on suspend celui-ci au moyen des boulons d'arrêt dans les crochets de suspension 6. L'élément porteur 5 est courbé suivant la cour- bure de l'enveloppe du four 1; l'évidement 4 (voir figure 2) a une grandeur telle qu'y trouve place non seulement l'élément porteur 5, mais aussi le crochet por- teur 6. Ensuite on glisse la brique 2f sur le crochet porteur 6 et on répète le processus pour la prochaine étendue périphérique de l'enveloppe du four entre deux crochets porteurs.

   Le dernier groupe de briques à mettre en place avant le claveau de fermeture de l'anneau peut alors être fixé, de manière telle que le crochet porteur 6 n'ait pas la forme d'un U mais la forme d'un I,en sorte que l'élément porteur 5 que l'on a déjà tiré précédemment dans le groupe de briques, peut être engagé maintenant par son extrémité en exécutant un'petit mouvement de basulement, sous ledit crochet en forme d'L. La fermeture de l'anneau de briques se fait en s'aidant de briques spéciales profilées de manière correspondante qui sont fixées d'une manière connue quelconque aux briques voisines. 



   Dans un anneau de garnissage fini ainsi obtenu, les briques qui font face au crochet porteur sont suspendues à celui-ci même, voir figure 2, alors que les briques qui se trouvent entre les crochets porteurs sont suspendues aux éléments porteurs 5. Dans ce but, le revêtement de tôle 3 des briques, figures 3 et 4, reçoit un renforcement 3a, qui peut être formé par un coudage de l'enve- loppe de tôle ou par une baguette de renforcement fixée par soudure. 



   Suivant l'exemple de forme de réalisation que réprésentent les figu- res 5 à   7,   plusieurs briques réfractaires 10 qui sont pourvues d'un côté d'un revê- tement de tôle 11, sont fixées à un élément porteur en forme de plaque 12 qui est agencé dans un évidement de forme convenable pratiqué dans l'extrémité froide de la brique. La fixation des briques 10 à l'élément porteur 12 se fait de telle manière que les revêtements de tôle 11 sont ancrés, par exemple soudés à l'élé- ment porteur 12 fait de fer. Les revêtements de tôle 11 portent en outre des prolongements 13 en forme de langues qui pénètrent latéralement dans la brique voisine.

   En plus les revêtements de tôle 11 portent des oeillets porteurs 14 au moyen desquels les groupes de briques associés à un élément porteur 12 et for- mant avec celui-ci un bloc transportable peuvent être soulevés.L'élément porteur 12 possède des découpures 15 qui peuvent être couvertes par les crochets 160 Les tiges, des crochets 16 dépassent à l'extérieur de l'enveloppe du four 1 et peuvent être fixés au moyen de coins 17. Le montage de ces blocs à l'intérieur du four se fait de telle sorte que le bloc est basculé en direction radiale depuis l'intérieur au-dessus des crochets 16 puis déplacé axialement, grâce à quoi les crochets embrassent une languette 18 qui fait saillie dans l'évidement 15. Dans cette position le bloc est fixé par serrage du coin.

   La languette 18 peut, comme le montre la figure 5, former une nervure ou un profilage correspondant, qui peut tomber dans un renfoncement correspondant du crochet ce qui fait que la fixation du bloc par frottement est transformée en une fixation positive. La fermeture de l'anneau peut se faire en employant des briques spéciales ou d'une autre manière encore à indiquer. 



   La figure 8 montre de quelle manière, dans un four rotatif 20, on peut, à l'aide de blocs 21 suivant l'invention qui peuvent être par exemple du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 genre montré aux figures 5 à 7, équiper rapidement un four rotatif de grand diamètre. 



   A l'intérieur du four tournant 20 entre un rail de roulement 22 qui repose d'un côté sur un chevalet 23 et de l'autre côté, par des appuis 24, qui portent des roues d'appui 30, sur l'enveloppe du four, ou sur une partie déjà terminée du revêtement 21. Les blocs sont amenés au moyen d'un palan à chariot 25 à l'intérieur du four et ensuite descendus dans leur position finale, et fixés en cet endroit; les ancrages nécessaires pour cela (correspondant à peu près à 14, figure 5) ne sont pas représentés.

   De cette manière, on peut édifier rapide- ment une partie de revêtement annulait si l'on admet qu'un bloc suivant les fi- gures   5-7   a une longueur d'environ 1 mètre; après mise en place de ce   bloc,   on fait tourner l'enveloppe d'un angle correspondant à une longueur de bloc, sans devoir soulever passagèrement les appuis 24 puisque les roues 30 permettent une telle rotation.

   S'il s'agit de blocs tels que ceux qui sont représentés par exem- ple aux figures 5-7, on peut faciliter la fermeture de l'anneau par le fait que les surfaces limites des deux avant-derniers blocs se trouvant en face l'une de l'autre et séparées par une région de l'anneau non encore équipé convergent plus fort vers l'axe du four qu'il ne correspondrait à l'angle au centre de la pièce en forme à coin, comme indiqué par exemple-par la ligne 21 à la figure 70 De cette manière on peut construire anneau sur anneau. 



   La pensée inventive décrite permet de nombreuses variantes construc- tives. Considérant que la fixation par suspension décrite des briques ou des blocs qui forment le garnissage offre une sécurité complète à l'égard du détache- ment de briques ou de blocs sortant d'un anneau de revêtement, il n'est pas nécessaire de suspendre tous les anneaux formant le garnissage. On peut par exemple réaliser le revêtement de telle sorte qu'à un anneau fait de blocs suspen- dus à l'enveloppe du four fait suite un anneau non suspendu qui prend appui sur deux anneaux suspendus, latéralement par rapport à l'axe longitudinal du four. 



  Cet anneau non suspendu est assuré contre l'effondrement par le fait que ses surfaces de limitation qui recoupent l'axe du four ne sont pas des plans mais des surfaces coniques doubles. Un tel anneau non suspendu a ainsi une section trapézoïdale avec la plus petite base du côté de l'intérieur du four. Dans ce cas, l'angle de coin donné par le cône double ne dépend plus du diamètre du four; bien plus, on peut le choisir si grand qu'une chute des briques de l'ensemble'. soit exclu en toute sûreté. Au lieu de telles surfaces coniques, on peut utiliser aussi des surfaces planes avec des gradins convenables.

   La construction du revê- tement du four se fait alors en montant d'abord un anneau formé de briques sus- pendues, puis un anneau non suspendu lui faisant suite, puis à nouveau un anneau suspendu et ainsi de suite jusqu'à la fin* 
REVENDICATIONS, 
1.- Revêtement en maçonnerie pour fours tubulaires rotatifs, à 1' aide de briques réfractaires, caractérisé en ce que le garnissage du four est construit au moyen d'unités comprenant chaque fois plusieurs pierres ou un bloc correspondant, que l'on fixe de manière amovible à l'enveloppe du four ar un élément porteur, à l'aide d'organes intermédiaires.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   In the construction of rotary tube kilns such as are used almost exclusively for the manufacture of cement, there is a tendency to switch to ever larger diameters of the kiln drum as the radius of curvature of the envelope of the oven increases; it becomes ever more difficult to achieve a furnace lining capable of following with safety the expansion of the furnace casing, while offering the guarantee of not collapsing in the furnace.

   In fact, the larger the diameter of the furnace becomes, the smaller the corner angle of the equal segments that form the refractory masonry lining, and the smaller the corner angle, the greater the danger that ' insulated bricks detach from the coating, fall into the interior of the kiln and thus necessitate repairs which take time and cause costly stoppages in the operation of the kiln. At the same time as one tends towards larger furnace diameters, there is a tendency to decrease the thickness of the refractory lining to an economically favorable wear dimension, as well as to force the furnace speed and pass at higher furnace working temperatures, which leads to further difficulties, for example more annoying residue formation.

   The greater stress on the coating resulting from this modified construction method and this change in operating conditions must resist, without collapsing or moving towards the fire under the pressure of thermal expansions and gravity, the moving masonry which can be carried by itself up to the minimum final thicknesses.



   To ensure good mutual support of the refractory bricks which constitute the lining of a rotary tubular furnace, bricks of particular shape have already been proposed which must ensure, by a particular profiling of two limiting surfaces which oppose each other. (with spring and nut, arrangement of load-bearing tabs, etc.) a support, apart from the wedge effect, of each brick on the neighboring brick.



   Another proposal is to make a mortarless lining for rotary kilns, so that it is made up of individual rings of bricks in the form of toothed wedges and that in each ring is arranged, between two segments. , a brick forming a keystone, smooth, conical and / or stepped with respect to the casing of the fbur, narrowing and provided with a slot at the head, this keystone brick being shaped so that all the toothed segments of the corresponding crown are well maintained, but each brick has a space where it can play.

   In this proposal, the bricks are supported on each other by their corresponding teeth and the keystone brick of each ring is fixed, but only for the purpose of fixing in place the ring to which it belongs, directly to the envelope of the oven, via a carrier element.



   These proposals aim to give the annular masonry, for large diameters of rotary kilns, greater stability and to reduce the risk of the bricks falling out and the risk of the Ranger collapsing in the kiln. The results are however unsatisfactory for large diameters, because the annular masonry must bear itself anyway, which leads to critical conditions for low thicknesses of masonry and in particular in the case of casings of tender ovens.



   It has also already been proposed to stiffen the metal casing of a rotary kiln by means of annular or longitudinal sections and to cause these to penetrate into corresponding recesses in the bricks which form the lining of the kiln. In this case the bricks are suspended from the profiled strips but the construction of such a lining is complicated and expensive because of the particular shapes employed.



   These old proposals do not take into account, moreover, an important condition intervening in the lining of a large-diameter rotary tubular furnace and which consists in that a furnace lining must not only

 <Desc / Clms Page number 2>

 have a commensurate service life, but must allow assembly or overhauls in a short time. It is especially for large capacity furnaces that a prolonged shutdown leads to a large drop in production; If we consider that large rotary tube kilns approach a daily output of 1000 tons of cement, it is easy to see what role this latter condition plays from an economic point of view.



   The invention indicates a path which can be followed for rotary tube furnaces, in particular for furnaces of large diameter, which unites great operational safety with a proportionate service life and which at the same time has the advantage of being able to be manufactured very quickly. The advantages of the present coating are presented in particular in ovens with a large opening, but it will be seen from the following description that the invention is not limited to the existence of furnace casings with a large opening diameter.



   To achieve the object proposed, the invention provides a masonry lining (meaning by that an association of bricks) of a rotary tubular furnace which is carried out by constructing the lining of the furnace of units comprising each time a multiplicity of bricks or of a block corresponding to this multiplicity, which are fixed in a removable manner to the oven by suspension, by means of intermediate elements, each time to a supporting element. These intermediate elements make it possible, as will be further seen, to use, now also in a rotary tube furnace, all the constructive advantages of a suspended construction.



   By the fact that the bricks are suspended from the casing of the furnace, they no longer need to rest on each other like elements of a vault, and thus the problem which results from the fact that the angle of corner of a rotary tubular kiln brick is smaller the larger the diameter of the kiln, becomes meaningless. As the individual elements which form the lining of the furnace, which can have a weight of about 100 kg and more, hang according to the invention from the furnace casing with a certain mobility, it is now possible to take into account thermal expansion on the side of the fire over the entire perimeter by corresponding expansion joints and this to such an extent that without this suspension one should arrive at the collapse of the coating made up of rings.

   The disappearance of the pressures which hitherto occurred at the end of the fire side results in an increase in the life of the lining. The fact that, according to the invention, it is now possible to leave relatively wide spaces between the bricks, is particularly favorable for a soft furnace shell, which is ovalized during rotation. The carrier element referred to above can be arranged in a recess of the bricks or block, formed at the cold end of the bricks and then it is advantageous that the carrier element has the form of a bridging element passing through several bricks, ie through a group of bricks or through the block present in place of this group, and is removably attached to the furnace shell.



   The schematic drawings show some examples of embodiments of the masonry lining of rotary tube furnaces according to the invention. Figure 1 is a partial section through a large diameter rotary tubular furnace, and Figure 2 is a partial section along the line II-II of Figure 1. Figures 3 and 4 show a particular embodiment of a brick refractory to be used in combination with a coating according to the figures
1 and 2. Figure 5 shows another embodiment of the object of the invention in section taken along the axis of the furnace, several refractory bricks in principle equal to each other being joined together in the form of a unit block. , this unit being shown again in Figure 6 as the plane of Figure 5.

   Figure 7 is a sectional view along the line VII-VII of Figure 50 Figure
8 is a diagram of an auxiliary device, the use of which has proved advantageous in the equipment of a rotary tube furnace with a coating according to the invention.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In Figure 1, 1 designates the casing of the rotary tube furnace and 2 are the bricks forming its coating. These are chemically bonded bricks with a sheet metal covering applied on one side, 3, (see figures 3 and 4) and each time presenting at the cold end of the brick, a channel 4. The load-bearing elements are designated by 5. They are fixed, in a manner to be further described, to carrying hooks 6 provided on the inside face of the casing of the oven, from distance to distance, and are connected to this casing, for example by welding.



   For mounting the coating, the procedure is as follows. It will be assumed that the lining is finished up to brick 2a. The bricks 2b to 2e inclusive are then placed, then the supporting element 5 slipped through the aligned recesses 4 of the bricks and this is suspended by means of the stop bolts in the suspension hooks 6. The element carrier 5 is curved along the curvature of the casing of the oven 1; the recess 4 (see figure 2) has a size such that there is not only the supporting element 5, but also the supporting hook 6. Then we slide the brick 2f on the supporting hook 6 and we repeat the procedure. process for the next peripheral extent of the furnace casing between two supporting hooks.

   The last group of bricks to be put in place before the key for closing the ring can then be fixed, so that the supporting hook 6 does not have the shape of a U but the shape of an I, in so that the supporting element 5, which has already been pulled out previously in the group of bricks, can now be engaged by its end by executing a small rocking movement, under said L-shaped hook. The ring of bricks is closed with the help of correspondingly profiled special bricks which are fixed in any known manner to neighboring bricks.



   In a finished lining ring thus obtained, the bricks which face the supporting hook are suspended from the latter, see figure 2, while the bricks which are between the supporting hooks are suspended from the supporting elements 5. For this purpose , the sheet cladding 3 of the bricks, Figures 3 and 4, receives a reinforcement 3a, which can be formed by bending the sheet shell or by a reinforcing strip fixed by welding.



   Following the exemplary embodiment shown in Figures 5 to 7, a plurality of refractory bricks 10 which are provided on one side with a sheet liner 11, are attached to a plate-shaped carrier member 12. which is arranged in a suitably shaped recess made in the cold end of the brick. The fixing of the bricks 10 to the supporting element 12 takes place in such a way that the sheet coverings 11 are anchored, for example welded to the supporting element 12 made of iron. The sheet coverings 11 also carry extensions 13 in the form of tongues which penetrate laterally into the neighboring brick.

   In addition, the sheet metal coverings 11 carry supporting eyelets 14 by means of which the groups of bricks associated with a supporting element 12 and forming therewith a transportable block can be lifted. The supporting element 12 has cutouts 15 which can be covered by the hooks 160 The rods, hooks 16 protrude outside the casing of the oven 1 and can be fixed by means of wedges 17. The assembly of these blocks inside the oven is done in this way. so that the block is tilted radially from the inside over the hooks 16 and then moved axially, whereby the hooks embrace a tongue 18 which protrudes into the recess 15. In this position the block is clamped in place from the neighborhood.

   The tongue 18 can, as shown in Fig. 5, form a corresponding rib or profiling, which can fall into a corresponding recess of the hook so that the friction fixing of the block is transformed into a positive fixing. The ring can be closed by using special bricks or in another way yet to be indicated.



   FIG. 8 shows how, in a rotary kiln 20, it is possible, with the aid of blocks 21 according to the invention which can be for example

 <Desc / Clms Page number 4>

 kind shown in Figures 5 to 7, quickly equip a large diameter rotary kiln.



   Inside the rotary furnace 20 between a running rail 22 which rests on one side on a trestle 23 and on the other side, by supports 24, which carry support wheels 30, on the casing of the oven, or on an already finished part of the coating 21. The blocks are brought by means of a trolley hoist 25 inside the oven and then lowered into their final position, and fixed there; the anchors necessary for this (corresponding approximately to 14, figure 5) are not shown.

   In this way, one can quickly build up an undone coating part if it is assumed that a block according to Figures 5-7 has a length of about 1 meter; after installation of this block, the casing is rotated by an angle corresponding to a block length, without having to temporarily lift the supports 24 since the wheels 30 allow such rotation.

   If these are blocks such as those shown for example in Figures 5-7, it is possible to facilitate the closing of the ring by the fact that the boundary surfaces of the two penultimate blocks lying opposite one from the other and separated by a region of the ring not yet fitted converge more strongly towards the axis of the furnace than it would correspond to the angle in the center of the wedge-shaped piece, as indicated by example-by line 21 in figure 70 In this way we can build ring on ring.



   The inventive thinking described allows for many constructive variations. Considering that the described suspension fixing of the bricks or blocks which form the lining offers complete security against the detachment of bricks or blocks coming out of a ring of lining, it is not necessary to suspend all of them. the rings forming the lining. For example, the coating can be produced in such a way that a ring made of blocks suspended from the casing of the furnace follows an unsprung ring which bears on two suspended rings, laterally with respect to the longitudinal axis of the oven. oven.



  This unsprung ring is secured against collapse by the fact that its limiting surfaces which intersect the axis of the furnace are not planes but double conical surfaces. Such an unsprung ring thus has a trapezoidal section with the smaller base on the side of the interior of the furnace. In this case, the wedge angle given by the double cone no longer depends on the diameter of the furnace; much more, one can choose it so big that a fall of the bricks of the whole '. is safely excluded. Instead of such conical surfaces, it is also possible to use flat surfaces with suitable steps.

   The construction of the lining of the furnace is then done by first mounting a ring formed of suspended bricks, then an unsuspended ring following it, then again a suspended ring and so on until the end *
CLAIMS,
1.- Masonry lining for rotary tube furnaces, using refractory bricks, characterized in that the lining of the furnace is constructed by means of units comprising each time several stones or a corresponding block, which are fixed from removable manner to the casing of the oven ar a carrier element, using intermediate members.


    

Claims (1)

2. - Revêtement en maçonnerie pour fours tubulaires rotatifs, suivant la revendication 1 caractérisé en ce que l'on emploie des briques portant d'un côté au moins une pièce de tôle appliquée (11), et en ce que ces tôles appliquées aux briques d'un groupe sont reliées à demeure à l'élément porteur (12), par exemple y sont soudées. 2. - Masonry coating for rotary tube furnaces, according to claim 1 characterized in that one employs bricks bearing on one side at least one piece of applied sheet metal (11), and in that these sheets applied to the bricks of a group are permanently connected to the carrier element (12), for example are welded to it. 3.- Revêtement en maçonnerie pour fours tubulaires rotatifs, suivant la revendication 2 caractérisé en ce que l'élément porteur (5) est un fer profilé courbé de manière à suivre convenablement la courbure de l'enveloppe, ce profilé pouvant passer à travers un évidement (4) du groupe de briques ou du bloc. <Desc/Clms Page number 5> 3.- masonry coating for rotary tube furnaces, according to claim 2 characterized in that the carrier element (5) is a profiled iron curved so as to suitably follow the curvature of the casing, this profile being able to pass through a recess (4) of the group of bricks or of the block. <Desc / Clms Page number 5> 4. Revêtement en maçonnerie pour fours tubulaires rotatifs, suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que pour la fixation des éléments porteurs (5,12) à l'enveloppe (1) du four ou utilisé comme organes intermédiaires des crochets porteurs (6,16) fixés à l'enveloppe du four, dans lesquels pénètrent les éléments porteurs (5,12). 4. Masonry lining for rotary tube furnaces according to claims 1 to 3, characterized in that for fixing the supporting elements (5,12) to the casing (1) of the furnace or used as intermediate members of the supporting hooks ( 6,16) fixed to the casing of the oven, in which penetrate the supporting elements (5,12). 5.- Revêtement en maçonnerie pour fours tubulaires rotatifs, suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les applications métalliques (11) sont pourvues de languettes (13) dépassant par rapport aux limites des briques, ces languettes prenant sur des briques voisines. 5.- masonry coating for rotary tube furnaces according to claim 2, characterized in that the metal applications (11) are provided with tabs (13) projecting from the limits of the bricks, these tabs taking on neighboring bricks. 6.- Revêtement en maçonnerie pour fours tubulaires rotatifs, suivant les revendications 2 ou 5, caractérisé en ce que les applications métalliques (11) présentent de manière connue en soi des brides de transport (14) à l'aide desquelles on peut transporter les briques ou groupes de briques ou le bloc à l'intérieur du four. 6.- masonry coating for rotary tube furnaces, according to claims 2 or 5, characterized in that the metal applications (11) have in a manner known per se transport flanges (14) with which one can transport the bricks or groups of bricks or the block inside the kiln. 7.- Dispositif pour la fabrication du revêtement suivant une quelcon- que des revendications 1 à 6, en utilisant des groupes de briques ou des blocs, caractérisé en ce que ce dispositif comprend un rail de roulement pénétrant axialement à l'intérieur du four et pouvant s'appuyer sur le four, avec un organe de'levage déplaçable le long de ce rail, les appuis du rail du côté du four possédant des roues porteuses qui permettent une rotation du four alors que le rail de roulement pénètre à l'intérieur. 7.- Device for the manufacture of the coating according to any one of claims 1 to 6, using groups of bricks or blocks, characterized in that this device comprises a running rail penetrating axially inside the furnace and being able to rest on the furnace, with a movable lifting member along this rail, the rail supports on the side of the furnace having load wheels which allow the furnace to rotate while the running rail penetrates inside .
BE568413D BE568413A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE568413A true BE568413A (en)

Family

ID=187757

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE568413D BE568413A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE568413A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2593867C (en) Method for disassembling a tensioned cable, related system and devices
AU2007218923B2 (en) A rotary kiln
EP2649239A2 (en) Device for diverting a structural cable, such as a guy line, and construction comprising same
BE568413A (en)
FR2883632A1 (en) TWO-PART CIRCULAR OVEN AND CONNECTION SYSTEMS FOR CIRCULAR OVENS
WO1998031467A1 (en) Insert for composite wear pieces, method for making a wear piece using such inserts and resulting wear piece
EP0399898B1 (en) Roll for a furnace roller grate, especially for burning waste, with a tubular lining formed by annular grate bars separated between them by air gaps of constant width
FR2476821A1 (en) PREFABRICATED CONSTRUCTION UNITS FOR ELECTROTHERMAL OVEN AND OVEN BUILT WITH THESE UNITS
FR2737538A1 (en) REMOVABLE MECHANICAL CORE AND METHODS OF IMPLEMENTING THE SAME
EP0242238B1 (en) Steel and reinforced concrete structures, particularly for producing girders, in particular girders used as purlins or girders with a large span
AU735030B2 (en) Slab transport tire roller and method of producing same
FR2765249A1 (en) METHOD FOR LAYING A TUBE SHAFT ON A TENSIONED MEMBRAGE AND DEVICE FOR SPACING A TUBE SHAPE
EP0154569A1 (en) Process for the fast assembling of construction parts, and device therefor
BE564728A (en)
FR2759106A1 (en) Concrete cavity wall construction procedure
FR2511619A1 (en) OBLIQUE CYLINDERS TUBE ROLLER
BE1003548A4 (en) Refractory coating for tubular industrial furnace fire-dogs and refractorymould for the production of such a coating
EP0310509B1 (en) Transformation process for a rotary drum furnace, particularly for use in the production of cement
EP0979380A1 (en) Device for driving a cylinder in rotation
FR2534359A1 (en) Composite element constituting the upper portion of a furnace.
EP0134177A1 (en) Drill rods particularly for gas or oil wells with a zone for receiving the holding slips
BE543068A (en)
FR2458775A1 (en) Industrial kiln pipe cladding - is secured by radial holders with ends extending in axial direction
FR2504966A1 (en) Prefabricated tall industrial chimney - has vertical reinforcing element in ducts passing through reinforced concrete sections
FR2742854A1 (en) Heated drying chamber or kiln, e.g. for ceramic products