BE562656A - - Google Patents

Info

Publication number
BE562656A
BE562656A BE562656DA BE562656A BE 562656 A BE562656 A BE 562656A BE 562656D A BE562656D A BE 562656DA BE 562656 A BE562656 A BE 562656A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pressure
terized
charac
venturi tube
narrowing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE562656A publication Critical patent/BE562656A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B64AIRCRAFT; AVIATION; COSMONAUTICS
    • B64FGROUND OR AIRCRAFT-CARRIER-DECK INSTALLATIONS SPECIALLY ADAPTED FOR USE IN CONNECTION WITH AIRCRAFT; DESIGNING, MANUFACTURING, ASSEMBLING, CLEANING, MAINTAINING OR REPAIRING AIRCRAFT, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; HANDLING, TRANSPORTING, TESTING OR INSPECTING AIRCRAFT COMPONENTS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B64F1/00Ground or aircraft-carrier-deck installations
    • B64F1/28Liquid-handling installations specially adapted for fuelling stationary aircraft

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Aviation & Aerospace Engineering (AREA)
  • Loading And Unloading Of Fuel Tanks Or Ships (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention concerne un dispositif pour régler la pression à l'extrémité d'un tuyau souple pour ravitailler des avions, des installations de citernes routières, et analogues, de préférence pour ravita.iller plusieurs systèmes indépendants au moyen d'une pompe. 



   Il est connu pour cela de prévoir à l'extrémité d'un tuyau souple un dispositif de débit ou de délivrance qui est désigné aussi sous le nom d'accouplement ou de soupape de soutirage. 



   La diversité des constructions de réservoirs, en particulier d'avions, rendait nécessaire un réglage de la pression de délivrance et par suite de la quantité délivrée par les appareils de ravitaillement, auquel cas il est nécessaire que la pression à l'accouplement de délivrance, donc à l'extrémité du'tuyau souple, soit maintenue constante indépendamment de la quantité délivrée. Ceci peut être obte- 
 EMI1.1 
 . nu eiî'prévoyatit dans la conduite d'alimentation Ull disposi- tif d'arrêt à commanda, qui soit influencé en dépendance de la pression dans la, rétrécissement d'un tube de Venturi qui est disposé entre le dispositif d'arrêt de la délivrance et le dispositif d'arrêt à commande., tout près de la manche d'entrée au tuyau souple.

   Il est possible alors de conformer et d'agencer le tube de Venturi de telle sorte que la chute de pression qui, lors d'un   é coulement, . se   produit dans le rétrécissement du tube de Venturi soit égale à la. chute de pression qui se produit pour cet écoulement le long du tuyau souple branché à l'installation, jusqu'au dispositif d'arrêt de la délivrance. Des difficultés particulières   @   apparaissent lorsque, comme   c'est   souvent le cas, plusieurs 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 systèmes indépendants l'un de l'autre doivent être desservis par une même pompe.

   Lorsqu'alors le dispositif d'arrêt à com- mande commande une dérivation en dépendance de la pression dans le rétrécissement du tube de Venturi, ladite dérivation conduisant à un point d'écoulement vers l'extérieur ou au c8tés d'aspiration de la pompe, il se produit le défaut qu'u- ne délivrance à pression suffisante ne soit plus possible par les autres dispositifs d'arrêt.   On   doit donc alors prévoir des moyens supplémentaires pour assurer dans un tel cas un débit de liquide délivré avec la. pression nécessaire par les dispositifs d'arrêt de délivrance ouverts. 



   Suivant l'invention, le dispositif d'arrêt à com- mande est pourvu de deux corps d'arrêt se trouvant soumis à la charge   d'un   moyen élastique, l'un de ces corps d'arrêt, lors de l'élévation de la pression dans le rétrécissement du tube de   Venturi   (corps d'arrêt appelé ci-dessous aussi corps d'arrêt à étranglement) rétrécit la section de la conduite d'alimentation, et l'autre (appelé aussi dans la suite corps d'arrêt de dérivation) ouvre une conduite menant au point libre d'écoulenent ou au côté d'aspiration de la pompe, ladite con- duite étant appelée aussi dans la suite "conduite de dériva- tion".

   On obtient de cette manière que chaque système de délivrance soit commandé de manière entièrement indépendante, en dépendance de la pression qui règne dans le rétrécissement du tube de Venturi qui lui est associée. 



   'Par l'étranglement de la section de la conduite d'alimentation ou conduite de délivrance, on obtient que soit toujours maintenue une pression qui suffise pour   alimen-   ter n'importe quels autres systèmes de délivrance en fluide sous une pression suffisante même lorsque l'un des disposi- tifs   d'arrêtée   délivrance est complètement fermé.   Ltouver-   ture de la conduite de dérivation assurc d'autre part que cet 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   étranglement,   et par suite lanihilation d'énergie, ne se produise que dans la mesure absolument nécessaire.

   Hais sur- tout on obtient un réglage extraordinairement simple, dans ?lequel, abstraction faite des conduites nécessaires, on'a pré -vu qu'un seul dispositif d'arrêt de délivrance qui peut   être '   conformé également pour tous les systèmes de délivrance et qui assure sans agencement supplémentaire quelconque, un dis- positif de répartition de telle sorte que les différents sys-   tèmes   de délivrance puissent être alimentés par une pompe de façon complètement indépendante l'un de l'autre. 



   Il est .possible de laisser agir directement sur les deux corps d'arrêt du dispositif d'arrêt de délivrance re -liés l'un à l'autre, la pression régnant dans le rétrécisse- ment du tube de Venturi correspondant. Alors la force condi- tionnée par la pression de Venturi agit continuellement sur les deux corps d'arrêt, en sorte que cette force doit aussi ou moyen élastique pouvoir s'opposer constamment à un ressort/. Les forces généra- lement nécessaires sont très grandes, de sorte qu'il est alors très souvent recommandable de former le moyen élastique non par un dispositif à ressort mais à l'aide d'air mis sous pression. 



   Dans une autre forme de réalisation très judicieuse de l'invention, le dispositif d'arrêt à commande est mis en , mouvement au moyen 'd'une servo-force, on particulier par la pression du liquide débité par la pompe, qui est commandée en dépendance de la pression dans le rétrécissement du tube de   @   
Venturi. Il est possible alors de ne laisser agir normalement aucune pression sur le dispositifi d'arrêt de sorte que le res- sort' qui agit en' sens contraire de la servo-force commandée en dépendance de la pression au Venturi puisse être relative- ment faible. Ce ressort"peut être constitué pans plus 'par un dispositif à ressort ordinaire. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Il est recommandable en outre de prévoir les sec- tions que le corps d'arrêt à étranglement recouvre, respec- tivement que le corps d'arrêt de dérivation ouvre, en sorte qu'elle soit réglable; de l'extérieur, pour permettre que les   pressions   dans chaque cas puissent être adaptées de manière correspondante aux particularités de   l'installation.   



   D'autres perfectionnements et réalisations   avanta-   geuses de l'invention sont exposés à l'aide du dessin annexé, dans lequel on a représenté en coupe longitudinale, de maniè- re simplifiée, une installation avec deux systèmes de délivra -ce. 



   On voit en : - figure 1, une coupe longitudinale schématique dans les parties essentielles d'une telle installation ; - figure 2, une coupe partielle suivant la ligne II-II de la figure 1' 
Dans l'exemple de forme de réalisation, il est prévu qu'une pompe non représentée desserve, par une conduite d'alimentation 1, qui se subdivise en deux branchements 2 et 3, deux systèmes indépendants l'un de   1'autres   Tandis que par exemple les dispositifs de commande d'arrêt pour desservie ces systèmes sont agencés sur un véhicule, la pompe elle- même peut être également sur un véhicule ou aussi être à poste fixe, cette installation de pompe à poste fixe étant alors reliée par des tuyaux souples au véhicule et à ses dispositifs de commande dtarrêt.

   Les deux dispositifs de commande d'arrêt qui sont raccordés aux conduites 2 et 3, sont désignés, en général par 4 et 5. Ils coopèrent cliacuu a- vec une soupape. de pré-commande désignée de manière générale par 6, et avec un tube de Venturi,   désigne-     généralement   par 7. Les dispositifs de commande d'arrêt   4,   5,les soupapes de pré-commande 6 et les tubes de Venturi 7 sont de conforma- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tions entièrement   semblables   en sorte qu'il suffit de décrire plus complètement un de ces dispositifs. Chacun des tubes de Venturi est disposé immédiatement a.u raccordement de tuyaux sou -ples 8. Les tuyaux souples 9 qui s'y raccordent conduisant à des soupapes ou robinets de soutirage non montrés.

   Les tubes de Venturi 7 sont conformés de telle sorte que la chute de pression dans leur rétrécissement 10 soit égale à la chute      de pression qui, pour cet écoulement, se produit dans le tuyau souple   9.   



   Dans l'enveloppe 11 des dispositifs de commande d'arrêt 4,5,sont agencés un corps d'arrêt 12 et un corps d'arrêt 13. Le corps d'arrêt 12 sera désigné aussi dans ce qui suit comme corps d'arrêt d'étranglement et il est conformé en Lui piston ouvert vers le bas qui est agencé de manière dé- plaçable dans un manchon 14 qui est fixé dans l'enveloppe 11. 



  Entre la manche d'entrée 15 et la manche de sortie 16, l'enve- loppe 11 est conformée de-telle sorte que la 'section de passai e 
17 pour la conduite d'alimentation puisse être coupée dans une   mesure importante ,   du corps d'arrêt d'étranglement   12.   



  Au-dessus du piston 12, est agencé, au moyen d'un couvercle 18, un espace de travail 19 qui, par une conduite 20, est sou- mis d'une manière décrite plus complètement dans la suite, à des agents sous pression, respectivement est mis en communica- tion avec un point d'écoulement libre ou avec le côté aspira- tion de la pompe. 



   Le corps d'arrêt 13 commande la mise en   communica-   tion de la section de passage 17 de l'enveloppe Il avec une conduite de dérivation 20 qui, d'une manière non plus   complè-   tement décrite,'mène au côté d'aspiration de la pompe, res- pectivement à l'écoulement libre. La conduite de dériva.tion est raccordée   -à'   l'enveloppe 11 par un raccordement 21. Le corps d'arrêt 13 qui, dans la suite , sera appelé aussi 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 corps d'arrêt de dérivation, est conforme en plateau de soupape qui coopère avec un siège de soupape 22 fixa dans l'enveloppe 11. Ce siège de soupape est pourvu, eu outre, d'un manchon ou   d'un,-   chemise 23 qui est pourvue de fenêtres 24 comme représenté à la figure 4.

   Ces fenêtres 24 s'élargis- sent en forme de coins du haut vers le bas. De manière corres-   pondante,   le plateau de soupape 13 est pourvu d'un manchon ou chemise 25 dans lequel sont prévues des fenêtres 26. 



  Ces fenêtres 26 aussi pauvent s'élargir en forme de.coins du haut vers le bas 
Le corps d'arrêt d'étranglement 12 et le corps d'arrêt de dérivation 13 sont reliés   l'un   à l'autre par une tige 27. Dans ce but, le corps d'arrêt 13 est fixé à une partie tournée de l'extrémité inférieure de la tige   27,     tandis .   que 'le corps d'arrêt   12   s'applique contre l'épaulement 28 de la tige et y est fixé au moyen d'un écrou 29. La tige 27 est mobile longitudinalement et peut tourner dans une douille 29 qui est fixée à l'aide de nervures 30 au corps de plateau de soupape 32.

   Sur la douille 29 s'appuie, en outre, par interposition d'un manchon   tub@laire   31, un plateau de res- sort 32 sur lequel s'applique une extrémité   d'un   jeu de res- sorts 33. l'autre extrémité de ces ressorts   s'appuie   depuis l'intérieur contre le fond du corps d'arrêt d'étranglement 12 en forme de piston . L'étanchéité de ce corps   d'arrêt     12   en forme de piston est assurée à l'aide d'une bague   d'étanché   -té à effet bilatéral 34. 



   L'extrémité supérieure de la tige 27 possède un prolongement de section carrée 35 qui plonge dans un alésage de section carrée correspondant d'une pièce rapportée 36 qui est montée d'en haut dans un bossage 37 du couvercle 18. 



  L'étanchéité   s'obtient   au moyen d'une bague   d'étanchéité   38 et   d'une   vis 39. La pièce   36   présente vers l'extérieur une 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tête carrée 40. Il est possible, de cette manière, par, l'actionnement de la tête carrée 40, de modifier la position radiale du corps d'arrêt de dérivation   13   par rapport aux fenè- tres 24 du manchon 23. De cette manière, on -peut régler à vo-   lonté   là section de passage libre par les fenêtres 24, 26. 



   Dans l'enveloppe 11, on a prévu, dans la région de la douille ou de la chemise 23, des ouvertures   41,42   qui sont couvertes par des vitres 43, 44. Elles servent d'ouvertu- res d'observation pour permettre au personnel de service de surveiller la position axiale et radiale du corps d'arrêt de dérivation 13. 



   Les deux corps d'arrêt 12, 13 reliés   l'un   à l'au- tre sont actionnés par une servo-force à rencontre de l'actif b du paquet de ressorts 33. 



   Cette servo-force est fournie dans l'exemple de forme de réalisation par   l'agent   transporté qui se trouve sous .pression, que la pompe dont question plus haut a mis sous pression. Dans ce but, la conduite d'alimentation 3 est munie d'un raccordement 45 qui va par des conduites 46 à l'enveloppe   48   de la soupape de pré-commande 6 dont question plus haut. Cette soupape de pré-commande présente une tige de soupape 49 montée à déplacement dans son enveloppe, qui s'appuie normalement par son cône de soupape sur un siège 50 qui coupe la communication du raccordement 51 auquel est raccordée la conduite 47 avec un raccordement 52 auquel est raccordée la conduite 20.

   L'espace 53 qui est séparé du raccordement 51 par le cône de soupape,s'appliquant sur son siège 50, est en communication par une ouverture de   sain-   tement 54 avec un raccordement 55 qui à son tour est relié par une conduite 56 au récipient d'écoulement libre ou au côté d'aspiration de la pompe. La tige de soupape 49 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 est fixée à un piston 57 qui est également agencé de manière à pouvoir coulisser dans l'enveloppe   48   de la. soupape de pré- commande. L'espace de travail 58 de ce piston est en commu- nication par des alésages 59 avec un raccordement 60 qui est relié par une conduite 61 au rétrécissement 10 du tube de Venturi.

   D'autre part, le piston 57 dont la section est   consi-   dérablement plus grande que celle de la tige de soupape   49 ,   se trouve sous charge de ressorts. Cette charge de ressort est fournie dans l'exemple de forme de réalisation, d'une part, par un ressort 62 non réglable qui s'appuie   d'un   côté contre le piston 57 et de l'autre côté contre un épaulement 63 pré- vu dans un couvercle 64 de l'enveloppe de soupape 48. 



  La charge de ressorts est fournieen outre par un ressort 65 réglable quant à sa tension, qui s'applique d'une part contre le piston 57 et d'autre par contre un plateau de soupape 66 conformé en forme d'écrou qui est vissé ails le filet inférieur,' 67 du couvercle 64 et qu'on peut faire tourner au moyen d'un -volant 68. 



   Des quantités de liquide combustible. qui auraient pu suinter et passer au delà du pistou 57 sont recueillies dans le raccordement 69 et s'écoulent par ulie conduite 70 à la conduite 56 et de là dans le récipient d'écoulement libre Ou vers le raccordement d'aspiration de la pompe. Le couvercle   64   présente une   ouverture?d'inspection   fermée par une vitre 73 pour pouvoir contrôler la position de m'écrou 66 et ainsi la* tension préalable du ressort 65. Le volant 68 est couvert par une coiffe plombée 72 pour empêcher un déréglage indésirable de la tension du ressort 65.. 



   Les deux corps d'arrêt   12,   13 du dispositif à commande d'arrêt sont mus, dans l'exemple de for me de réalisa- 
 EMI8.1 
 tion, par la. pression dtaliiiieiita-tioti ou pression de refoule1ne1 servant comme servo-force, du combustible liquide agissant à 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 l'encontre du paquet de ressorts 33 et en fait, en dépendance de la pression dans le rétrécissement 10 du tube de Venturi 7. 



  Au lieu de cela , on pourrait utiliser   aassi   la pression dans le rétrécissement du tube de Venturi 7, directement pour ac-   tionner   'les deux corps d'arrêt   12,13   reliés entre eux. Le moyen élastique pour charger ces deux corps d'arrêt devrait. cependant, dans ce cas, être relativement grand et puissant en sorte que, dans une telle forme de réalisation, on puisse recommander en général de former le moyen élastique par un gaz sous pression et en particulier par de Vair comprimé. 



   Dès que la   pression   dans le tube de Venturi dépasse une certaine valeur, la tige 49 de la soupape de pré-commande 6 s'ouvre plus ou moins à l'encontre de l'action des ressorts 65, 67. Par cela, le combustible liquide qui se trouve sous la pression de la pompe, parvient par les conduites   47;   20 à la .chambre de travail 19, en sorte qu'à présent le corps d'ar -rêt 12 ferme plus ou moins la section de passage 17 de la conduite d'alimentation ou de refoulement tandis qu'en même temps la communication avec la conduite de dérivation 20 est ouverte par le corps   d'arrêt   13. 



   La section de passage ainsi libérée effectivement est déterminée d'une part par la course dont le plateau du corps d'arrêt 13 s'est écartée de son siège et d'autre part par la position des fenêtres 26 par rapport aux fenêtres   24.   



  Il est- possible ainsi dans toutes les circonstances, même lors de l'arrêt complet de l'écoulement à l'extrémité du tuyau   sou'-   ple par la soupape ou robinet de soutirage 9, de   maintenir   dans la conduite d'alimentation 1 une pression telle que les autres systèmes raccordés à cette conduite d'alimentation puissent être desservis sans défaut en combustible liquide. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Après que les deux corps d'arrêt   12,13   aient été ramenés dans la position de départ représentée, on obtient par l'ouverture de suintage   54   qu'il ne puisse s'établir aucune pression dans la chambre 53, même lorsque la soupape 49-50 ne se serait pas fermée de manière parfaitement étanche. 



   REVENDICATIONS. - 
1. - Dispositif agencé en particulier sur un véhicur le pour régler la pression à l'extrémité   d'un   tuyau souple pour ravitailler des avions, des installations de citernes routières et analogues, de préférence pour ravitailler plu- sieurs systèmes indépendants  l'un   de l'autre au moyen d'une pompe avec un dispositif d'arrêt du débit agencé à l'extré- mité de chaque tuyau souple (robinet ou soupape de soutirage) ou un accouplement, et avec un dispositif d'arrêt à commande associé, qui est influencé en dépendance de la pression dans le rétrécissement d'un tube de Venturi agencé entre le dispositif d'arrêt de débit ou de délivrance et le disposi- tif d'arrêt à commande, tout près de la manche d'entrée au tuyau souple,

   caractérisé en ce que le dispositif d'arrêt à commande est pourvu de deux corps d'arrêt placés sous l'ac- tion de moyens élastiques, dont l'un. lors   d'une   élévation de la pression dans le rétrécissement du tube de Ventiri rétré -cit la section de passage de la conduite d'alimentation (corps d'arrêt d'étranglement), et dont l'autre (corps d'arrêt de dérivation) ouvre une conduite (conduite de dérivation) al- lant vers un point d'écoulement libre ou à la conduite   d'aspi-   ration de la pompe.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to a device for regulating the pressure at the end of a flexible hose for refueling airplanes, highway tank installations, and the like, preferably for refueling several independent systems by means of a pump.



   It is known for this to provide at the end of a flexible pipe a flow or delivery device which is also referred to as the coupling or draw-off valve.



   The variety of tank constructions, in particular of airplanes, made it necessary to regulate the delivery pressure and consequently the quantity delivered by the refueling devices, in which case it is necessary that the pressure at the delivery coupling, therefore at the end of the flexible hose, is kept constant regardless of the quantity delivered. This can be obtained
 EMI1.1
 . nu eiî'prévoyatit in the supply line Ull shut-off device to be controlled, which is influenced in dependence on the pressure in the, constriction of a Venturi tube which is arranged between the shut-off device of the delivery and the controlled shut-off device, very close to the inlet sleeve to the flexible hose.

   It is then possible to shape and arrange the Venturi tube such that the pressure drop which, during a flow,. occurs in the venturi tube narrowing is equal to the. pressure drop that occurs for this flow along the flexible pipe connected to the installation, up to the delivery stop device. Particular difficulties @ appear when, as is often the case, several

 <Desc / Clms Page number 2>

 independent systems must be served by the same pump.

   When then the controlled shut-off device controls a bypass in dependence on the pressure in the constriction of the Venturi tube, said bypass leading to a flow point to the outside or to the suction side of the pump. , there is a fault that delivery at sufficient pressure is no longer possible by the other shut-off devices. Additional means must therefore be provided to ensure in such a case a flow of liquid delivered with the. pressure required by open delivery stops.



   According to the invention, the controlled stop device is provided with two stop bodies being subjected to the load of an elastic means, one of these stop bodies, during the lifting of the pressure in the constriction of the Venturi tube (stop body hereinafter also called throttle stop body) narrows the section of the supply line, and the other (hereinafter also called stop body bypass) opens a pipe leading to the free flow point or to the suction side of the pump, said pipe also being referred to hereinafter as "bypass pipe".

   In this way, each delivery system is obtained to be controlled entirely independently, depending on the pressure which prevails in the constriction of the Venturi tube which is associated with it.



   By constricting the section of the supply line or delivery line, it is achieved that sufficient pressure is always maintained to supply any other delivery systems with fluid under sufficient pressure even when the pressure is on. one of the stop-delivery devices is completely closed. The opening of the bypass line ensured on the other hand that this

 <Desc / Clms Page number 3>

   strangulation, and hence the anihilation of energy, occurs only to the extent absolutely necessary.

   But above all an extraordinarily simple adjustment is obtained, in which, apart from the necessary pipelines, only one delivery stop device has been provided which can be configured equally for all delivery systems and which provides, without any additional arrangement, a distribution device so that the different delivery systems can be supplied by a pump completely independent of one another.



   It is possible to let act directly on the two stop bodies of the delivery stop device linked to one another, the pressure prevailing in the constriction of the corresponding Venturi tube. Then the force conditioned by the Venturi pressure acts continuously on the two stop bodies, so that this force must also or elastic means be able to constantly oppose a spring /. The forces generally required are very large, so that it is very often advisable to form the elastic means not by a spring device but by means of pressurized air.



   In another very judicious embodiment of the invention, the controlled stop device is set in motion by means of a servo-force, in particular by the pressure of the liquid delivered by the pump, which is controlled. depending on the pressure in the tube narrowing of @
Venturi. It is then possible to leave no pressure to act normally on the shut-off device so that the spring which acts in the opposite direction to the servo-force controlled in dependence on the pressure at the Venturi can be relatively weak. . This spring "can be made up side by side by an ordinary spring device.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   It is also advisable to provide the sections that the throttle stop body covers, respec- tively that the bypass stop body opens, so that it is adjustable; from the outside, to allow the pressures in each case to be adapted correspondingly to the particularities of the installation.



   Other improvements and advantageous embodiments of the invention are set out with the aid of the appended drawing, in which there is shown in longitudinal section, in a simplified manner, an installation with two delivery systems.



   We see in: - Figure 1, a schematic longitudinal section through the essential parts of such an installation; - Figure 2, a partial section along the line II-II of Figure 1 '
In the exemplary embodiment, provision is made for a pump, not shown, to serve, via a supply line 1, which is subdivided into two branches 2 and 3, two systems independent of each other, while for example the stop control devices for serving these systems are arranged on a vehicle, the pump itself can also be on a vehicle or also be at a fixed station, this stationary pump installation then being connected by pipes flexible to the vehicle and its stopping control devices.

   The two stop control devices which are connected to the pipes 2 and 3, are designated, in general by 4 and 5. They cooperate cliacuu with a valve. pre-control generally designated 6, and with a Venturi tube, generally designated 7. The shut-off control devices 4, 5, the pre-control valves 6 and the Venturi tubes 7 are conforma-

 <Desc / Clms Page number 5>

 tions entirely similar so that it suffices to describe one of these devices more completely. Each of the Venturi tubes is arranged immediately a.u connection of flexible pipes 8. The flexible pipes 9 which connect thereto leading to valves or draw-off taps not shown.

   The Venturi tubes 7 are shaped so that the pressure drop in their narrowing 10 is equal to the pressure drop which, for this flow, occurs in the flexible pipe 9.



   In the casing 11 of the stop control devices 4, 5, are arranged a stop body 12 and a stop body 13. The stop body 12 will also be designated in the following as a stop body. throttle and is shaped as a downwardly open piston which is movably arranged in a sleeve 14 which is fixed in the casing 11.



  Between the entry sleeve 15 and the exit sleeve 16, the casing 11 is shaped so that the pass section
17 so that the supply line can be cut to a large extent, from the throttle stop body 12.



  Above the piston 12 is arranged, by means of a cover 18, a working space 19 which, by a pipe 20, is subjected in a manner described more fully below to agents under pressure. , respectively, is communicated with a free flow point or with the suction side of the pump.



   The shut-off body 13 controls the connection of the passage section 17 of the casing II with a bypass line 20 which, in a manner which is no longer fully described, leads to the suction side. of the pump, respectively to the free flow. The deriva.tion pipe is connected -à 'the casing 11 by a connection 21. The stop body 13 which, in the following, will also be called

 <Desc / Clms Page number 6>

 bypass stop body, conforms to a valve plate which cooperates with a valve seat 22 fixed in the casing 11. This valve seat is provided, in addition, with a sleeve or a sleeve 23 which is provided with windows 24 as shown in Figure 4.

   These windows 24 widen in the form of wedges from top to bottom. Correspondingly, the valve plate 13 is provided with a sleeve or jacket 25 in which windows 26 are provided.



  These windows 26 also can widen in the form of corners from top to bottom.
The throttle stopper body 12 and the bypass stopper body 13 are connected to each other by a rod 27. For this purpose, the stopper body 13 is fixed to a rotated part of the body. 'lower end of rod 27, while. that the stop body 12 rests against the shoulder 28 of the rod and is fixed there by means of a nut 29. The rod 27 is movable longitudinally and can rotate in a sleeve 29 which is fixed to the using ribs 30 to the valve plate body 32.

   On the sleeve 29 rests, moreover, by interposing a tubular sleeve 31, a spring plate 32 on which is applied one end of a set of springs 33. the other end. of these springs rests from the inside against the bottom of the throttle stop body 12 in the form of a piston. The sealing of this stopper body 12 in the form of a piston is ensured by means of a sealing ring -té with bilateral effect 34.



   The upper end of the rod 27 has a square section extension 35 which plunges into a corresponding square section bore of an insert 36 which is mounted from above in a boss 37 of the cover 18.



  Sealing is obtained by means of a sealing ring 38 and a screw 39. The part 36 presents towards the outside a

 <Desc / Clms Page number 7>

 square head 40. In this way, it is possible, by actuating the square head 40, to modify the radial position of the bypass stopper body 13 with respect to the windows 24 of the sleeve 23. In this way , the free passage section can be adjusted as desired through windows 24, 26.



   In the casing 11, there are provided, in the region of the sleeve or the jacket 23, openings 41, 42 which are covered by panes 43, 44. They serve as observation openings to allow the service personnel monitor the axial and radial position of the bypass stop body 13.



   The two stop bodies 12, 13 connected one to the other are actuated by a servo-force against the asset b of the spring pack 33.



   This servo-force is provided in the exemplary embodiment by the transported medium which is under .pressure, which the pump referred to above has pressurized. For this purpose, the supply line 3 is provided with a connection 45 which goes via lines 46 to the casing 48 of the pre-control valve 6 referred to above. This pre-control valve has a valve stem 49 mounted for displacement in its casing, which normally rests by its valve cone on a seat 50 which cuts off the communication of the connection 51 to which the pipe 47 is connected with a connection 52 to which pipe 20 is connected.

   The space 53 which is separated from the connection 51 by the valve cone, resting on its seat 50, is in communication by a well opening 54 with a connection 55 which in turn is connected by a pipe 56 to the valve. free-flow container or on the suction side of the pump. Valve stem 49

 <Desc / Clms Page number 8>

 is fixed to a piston 57 which is also arranged so as to be able to slide in the casing 48 of the. pre-control valve. The working space 58 of this piston communicates through bores 59 with a connection 60 which is connected by a conduit 61 to the constriction 10 of the Venturi tube.

   On the other hand, the piston 57, the cross section of which is considerably larger than that of the valve stem 49, is under spring load. This spring load is provided in the exemplary embodiment, on the one hand, by a non-adjustable spring 62 which bears on one side against the piston 57 and on the other side against a shoulder 63 pre-. seen in a cover 64 of the valve casing 48.



  The spring load is further provided by a spring 65 adjustable as to its tension, which is applied on the one hand against the piston 57 and on the other hand against a valve plate 66 shaped in the form of a nut which is screwed on the wings. the lower thread, '67 of the cover 64 and which can be rotated by means of a -volant 68.



   Amounts of combustible liquid. which could have seeped out and passed past the piston 57 are collected in connection 69 and flow through line 70 to line 56 and from there into the free flow container or to the suction connection of the pump. The cover 64 has an inspection opening closed by a window 73 in order to be able to check the position of the nut 66 and thus the pre-tension of the spring 65. The handwheel 68 is covered by a lead cap 72 to prevent unwanted adjustment. of the spring tension 65 ..



   The two stop bodies 12, 13 of the stop control device are driven, in the exemplary embodiment.
 EMI8.1
 tion, by the. dtaliiiieiita-tioti pressure or delivery pressure1ne1 serving as a servo-force, liquid fuel acting at

 <Desc / Clms Page number 9>

 against the spring pack 33 and indeed in dependence on the pressure in the constriction 10 of the Venturi tube 7.



  Instead, one could also use the pressure in the constriction of the Venturi tube 7, directly to actuate the two interlocking bodies 12,13. The elastic means to load these two stop bodies should. however, in this case to be relatively large and powerful so that in such an embodiment it can be generally recommended to form the elastic means by pressurized gas and in particular by compressed air.



   As soon as the pressure in the Venturi tube exceeds a certain value, the rod 49 of the pre-control valve 6 opens more or less against the action of the springs 65, 67. By this, the fuel liquid which is under the pressure of the pump, arrives through the pipes 47; 20 to the working chamber 19, so that now the stop body 12 more or less closes the passage section 17 of the supply or discharge pipe while at the same time communication with the bypass line 20 is opened by the stop body 13.



   The passage section thus effectively released is determined on the one hand by the stroke of which the plate of the stop body 13 has moved away from its seat and on the other hand by the position of the windows 26 relative to the windows 24.



  It is thus possible in all circumstances, even when the flow is completely stopped at the end of the flexible pipe by the valve or draw-off tap 9, to maintain in the supply line 1 a pressure such that the other systems connected to this supply line can be supplied without fault with liquid fuel.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   After the two stopper bodies 12, 13 have been returned to the starting position shown, the flow opening 54 is obtained that no pressure can be established in the chamber 53, even when the valve 49 -50 would not have closed perfectly tight.



   CLAIMS. -
1. - Device arranged in particular on a vehicle for regulating the pressure at the end of a flexible pipe for refueling airplanes, road tank installations and the like, preferably for refueling several independent systems one of them. the other by means of a pump with a flow shut-off device arranged at the end of each flexible pipe (tap or draw-off valve) or a coupling, and with an associated control shut-off device, which is influenced in dependence on the pressure in the constriction of a Venturi tube arranged between the flow or delivery stop device and the actuated stop device, very close to the inlet sleeve to the pipe flexible,

   characterized in that the controlled stop device is provided with two stop bodies placed under the action of elastic means, one of which. when the pressure in the narrowing of the Ventiri tube increases - narrows the passage section of the supply pipe (throttle stop body), and the other (bypass stop body) ) opens a line (bypass line) to a free flow point or to the suction line of the pump.


    

Claims (1)

2.- Dispositif suivant la revendication 1, carac- térisé en ce que le dispositif d'arrêt à commande est mû par une servo-force, en particulier par la pression de refou- lement de la pompe qui est commandée en dépendance de la pres- sion dans ;le rétrécissement du tube de Venturi. <Desc/Clms Page number 11> 2.- Device according to claim 1, charac- terized in that the control shut-off device is driven by a servo-force, in particular by the discharge pressure of the pump which is controlled in dependence on the pressure. - tension in the narrowing of the Venturi tube. <Desc / Clms Page number 11> 3.- Dispositif suivant les revendications 1-2, ca- moyen ractérisé en ce que, comme/élastique ou utilise un dispositif à ressort.. 3.- Device according to claims 1-2, charac- terized in that, as / elastic or uses a spring device. 4.- Dispositif suivant les revendications 1-3, ca- ractérisé en ce que le corps d'arrêt d'étranglement consiste en un piston. 4.- Device according to claims 1-3, charac- terized in that the throttle stop body consists of a piston. 5.- Dispositif suivant la revendication 4,carac- térisé en ce que le corps d'arrêt d'étranglement consiste en un piston creux dont l'intérieur sert à recevoir le ressort chargeant le corps d'arrêt. 5.- Device according to claim 4, charac- terized in that the throttling stop body consists of a hollow piston whose interior serves to receive the spring loading the stop body. 6.- Dispositif les revendications 1-5, caractérisé en ce que le corps d'arrêt de dérivation est pourvu d'un tiroir en forme de manchon qui coopère avec des fenêtres dans une douille reliée à l'enveloppe. 6.- Device claims 1-5, characterized in that the bypass stop body is provided with a sleeve-shaped drawer which cooperates with windows in a socket connected to the casing. 7.- Dispositif suivant la revendication 6, carac- térisé en ce que le tiroir en forme de manchon est également pourvu de fenêtres et que les fenêtres d'au moins un jeu 'se présentent avec une inclinaison par rapport au sens de mouvement du corps d'arrêt. 7.- Device according to claim 6, characterized in that the sleeve-shaped drawer is also provided with windows and that the windows of at least one set 'are present with an inclination relative to the direction of movement of the body. stop. 8.- Dispositif suivant les revendications 6-7, caractérisé en ce que le corps d'arrêt de dérivation est ré- glable par rotation. 8.- Device according to claims 6-7, characterized in that the bypass stop body is adjustable by rotation. 9.- 'Dispositif suivant les revendications 2-8, ca- ractérisé en ce que la chambre de travail du dispositif à cylindres de la force auxiliaire, qui est soumise à la pressiofi de refoulement de la pompe : servant de servo-force, aat raccor, dée, d'une part à la source de moyens sous pression et d'autre par' à un point d'écoulement à pression inférieure , au moins l'un des deux raccordements étant commandé au moyen d'une soupe -pe de pré-commande en dépendance de la pression dans le ré- trécissement du tube de Venturi de telle sorbe que, lorsque la pression. s'élève dans le rétrécissement du tube de Venturi. le <Desc/Clms Page number 12> raccordement de l'agent sous pression soit ouvert,respec- tivement que la conduite d'écoulement libre soit fermée. 9.- 'Device according to claims 2-8, charac- terized in that the working chamber of the cylinder device of the auxiliary force, which is subjected to the discharge pressure of the pump: serving as a servo-force, aat connection, on the one hand to the source of pressurized means and on the other by 'to a lower pressure flow point, at least one of the two connections being controlled by means of a pre-control in dependence on the pressure in the narrowing of the Venturi tube of such sorb that, when the pressure. rises in the narrowing of the Venturi tube. the <Desc / Clms Page number 12> pressurized medium connection is open, respectively the free flow line is closed. 10.- Dispositif suivant la revendication 9, caac- térisé en ce que la section d'écoulement libre non commandé est réglable- 11.- Dispositif suivant les revendications 9-10, caractérisé en ce que sur la soupape de pré-commande agit d'une part un ressort et d'autre part la pression dans le rétrécissement du tube de Venturi. 10.- Device according to claim 9, charac- terized in that the uncontrolled free flow section is adjustable. 11.- Device according to claims 9-10, characterized in that on the pre-control valve acts on the one hand a spring and on the other hand the pressure in the narrowing of the Venturi tube. 12. - Dispositif suivant la revendication 11, carac-., térisé en ce que la tension du ressort est réglable en- par- ticulier aussi par l'actionnement d'un volant manoeuvrable de l'extérieur. 12. - Device according to claim 11, charac-., Terized in that the spring tension is adjustable in particular also by actuation of a steering wheel operable from the outside. 13. - Dispositif suivant les revendications 9-12, caractérisé en ce que les soupapes de pré-commande sont pourvues d'un piston de renforcement soumis à la pression qui règne dans le rétrécissement du tube de Venturi, le dia- mètre de ce piston étant plus grand que le diamètre de la soupape. 13. - Device according to claims 9-12, characterized in that the pre-control valves are provided with a reinforcing piston subjected to the pressure prevailing in the narrowing of the Venturi tube, the diameter of this piston. being larger than the diameter of the valve.
BE562656D BE562656A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE562656A true BE562656A (en)

Family

ID=184178

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE562656D BE562656A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE562656A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2569440A1 (en) SAFETY VALVE FOR WELL
AU2011201961A1 (en) Fuel nozzle
FR2806974A1 (en) VALVE DEVICE FOR A FUEL SUPPLY LINE OF AN INTERNAL COMBUSTION ENGINE FROM A TANK
EP1045814A1 (en) Limit control device for filling a liquid storage tank
EP0659167A1 (en) Apparatus for controlling fuel vapor flow
FR2538498A1 (en) AUTOMATIC HYDRAULIC CONNECTOR IN PARTICULAR FOR IMMERSION APPARATUS
BE562656A (en)
EP2758333A1 (en) Controlled exhaust device associated with a device for the pressurised distribution of liquid into a container
FR2865013A1 (en) Valve for turbine, has spherical throttle valve with passage having valve that receives piston controlled between closing and opening positions by control link, and diffuser with passages linked to annular chamber
FR2524173A1 (en) Liq. level control for automatic tank filling system - has level sensing float whose movement initiates progressive closure of main supply valve
FR2656669A1 (en) Safety device intended to protect volumes of pressurized fluid against excess pressure
EP3867727A1 (en) Pressure regulator with inbuilt safety valve to relieve pressure in the event of an overpressure downstream
EP1174784B1 (en) Integrated pressure reducing valve having a single fitting for fluid inlet and outlet
FR3065512B1 (en) DETENDER WITH INTEGRATED SAFETY VALVE FOR DISCHARGE IN CASE OF DOWNSTREAM PRESSURE
GB2582354A (en) Flow control valve
BE549191A (en)
BE416368A (en)
BE373790A (en)
FR2545182A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING THE FILLING OF A CLOSED ENCLOSURE
BE509857A (en)
BE474728A (en)
BE524831A (en)
BE570610A (en)
FR2589833A1 (en) Safety device for pressurised tanks.
BE501976A (en)