BE559231A - - Google Patents

Info

Publication number
BE559231A
BE559231A BE559231DA BE559231A BE 559231 A BE559231 A BE 559231A BE 559231D A BE559231D A BE 559231DA BE 559231 A BE559231 A BE 559231A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rotor
weight
conveyor
motor
frame
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE559231A publication Critical patent/BE559231A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65GTRANSPORT OR STORAGE DEVICES, e.g. CONVEYORS FOR LOADING OR TIPPING, SHOP CONVEYOR SYSTEMS OR PNEUMATIC TUBE CONVEYORS
    • B65G27/00Jigging conveyors
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65GTRANSPORT OR STORAGE DEVICES, e.g. CONVEYORS FOR LOADING OR TIPPING, SHOP CONVEYOR SYSTEMS OR PNEUMATIC TUBE CONVEYORS
    • B65G2812/00Indexing codes relating to the kind or type of conveyors
    • B65G2812/03Vibrating conveyors
    • B65G2812/0304Driving means or auxiliary devices
    • B65G2812/0308Driving means
    • B65G2812/0312Driving means for shaking

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La. présente invention concerne les transporteurs à   secousses   et plus particulièrement un mécanisme qui trans- porte d'une manière efficace des matières même fragiles sur une surface sans les endommager pour permettre aux ouvriers de les classer et de les examiner facilement, touten suppri- mant en même temps presque complètement la transmission des mouvements de vibration aux parties du bâtiment dans lequel le transporteur est installé. 



   Dans diverses installations, telles que les instal- lations d'emballage des fruits et des légumes, il convient de transporter des objets d'un point à un autre, ainsi que de les examiner, les trier, les classer, les laver, etc. Il convient que les opérations de transport et d'examen, etc. s'effectuent simultanément, mais on ne connait pas d'appa- reil susceptible d'effectuer ces deux opérations en même temps d'une manière satisfaisante. 



   Une machine d'un type courant en usage dans les ins- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tallation de cette nature consiste dans un transporteur du type à courroie sans fin sur lequel un objet déposé sur la courroie est entraîné par contact de frottement entre la. courroie et l'objet. Ces transporteurs ont certains inconvé- nients, certains d'entre eux sont coûteux, le mécanisme est compliqué et lorsqu'il est nécessaire de maintenir des condi- tiens hygiéniques, il est difficile d'y arriver à cause de la nature des éléments mécaniques d'un transporteur à cour- roie sans fin. De plus, les produits transportés sur une courroie restent dans une position fixe sur elle et ne s'y étalent pas ou. y restent immobiles, de sorte qu'il n'est pas facile de les examiner   -.et   de les trier. 



   Un autre type de machine en usage consiste en   un.   tamis vibrant de classement des matières, ainsi que divers types de transporteurs à secousses. Le mouvement vibratoire a. été obtenu au moyen de poids en mouvement de rotation non équilibrés et par des excentriques tournant autour d'un axe fixe. Mais, avec les mécanismes en usage   jusqu'à   présent, il a fallu de lourdes enveloppes pour supporter les efforts, les paliers de grandes dimensions et les supports de fixa- tion des axes des excentriques. En général., ces machines comportent des mécanismes lourds, robustes, pour résister aux vibrations qu'elles subissent et, pour fonctionner d'une manière satisfaisante elles doivent être boulonnées sur le plancher ou fixées de toute autre manière dans leur posi- tion.

   Le bruit et les vibrations de ces machines sont   consi   dérables et elles ne peuvent servir qu'avec des matières susceptibles de résister à des manipulations-brutales. Les produits alimentaires qui peuvent être talés bu endommagés de toute autre manière, tels que les fruits,. ne peuvent être transportés par ces machines. De plus, les vibrateurs connus ne donnent pas satisfaction en ce qui concerne l'examen des produits, à cause des secousses violentes qu'ils subissent 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et les font rebondir en empêchant de les examiner. 



   Les excentriques des commandes à excentriques préci- tées sont montés sur un arbre monté à rotation dans des paliers fixes supportés par le bâti de la machine ou le plan- cher ou autre partie du bâtiment dans lequel la machine est installée, de sorte que la réaction du mouvement de vibra- tion du transporteur ou du tamis se transmet au bâti de la machine et au bâtiment en donnant lieu à des bruits exces- sifs et à des secousses du bâtiment. Dans la plupart des machines qui comportent des poids   rotatifs   non équilibrés, les poids sont montés à rotation directement sur l'élément à faire vibrer, de sorte   que   la composante du mouvement vibratoire perpendiculaire à la surface vibrante du transpor-' teur est au moins aussi grande que la composante parallèle à cette surface.

   Si l'élément à faire vibrer est fixé sur le bâti de la machine ou autre support d'une manière tendant à réduire. au minimum, cette composante de vibration perpendi- culaire à la surface vibrante, la réaction des forces qui ont tendance à engendrer cette composante se transmet au bâti ou. autre support. On s'est efforcé de supprimer cette composante de vibration perpendiculaire par des formes de construction compliquées d'un rotor qui comporte des poids rotatifs non équilibrés tournant en sens opposés et de compen- ser l'effet produit par cette composante en montant élasti- quement un support séparé du moteur de commande et du poids rotatif non équilibré de façon à leur transmettre un mouve- ment oscillant sensiblement perpendiculaire à la surface de transport de l'élément à faire vibrer.

   Dans les deux cas, le poids d'un élément de construction de support lourd ou le poids du moteur de commande ou les deux doivent être sup- portés élastiquement, et le poids rotatif non équilibré doit être assez lourd non seulement pour transmettre le mouvement oscillant qu'on désire à la masse de l'élément transporteur 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dans une direction sensiblement parallèle à la surface de transport, mais encore dans la même direction à la masse totale d'une lourde enveloppe de support ou du moteur de commande. 



   Dans un transporteur à secousses de la. forme de cons- truction de l'invention, le moteur de commande est monté sur   un.support   séparé, de sorte que sa. masse n'a pas besoin de vibrer. Un rotor non équilibré est actionné par le moteur par l'intermédiaire d'une transmission flexible et est monté élastique ment de façon à recevoir un. mouvement d'oscillation indépendant dans une direction générale perpendiculaire à la surface de transport vibranteL'élément transporteur est aussi monté élastiquement, séparément.

   Les dispositifs de montage du rotor non équilibré et de l'él.ément transpor- teur sont de nature à faire réagir l'un par rapport à l'au- tre l'élément transporteur et le rotor non équilibré en ce qui concerne les forces sensiblement parallèles à la surface de transport, c'est-à-dire que la presque totalité-des ces qui agissent sur le bâti de la machine ou autre support immobile sont des forces de réaction transmises par le sup- port élastique du rotor non équilibré et des forces de réaction transmises par le support à l'élément transporteur vibrant. Suivant l'invention, la masse du rotor non   équili-   bré et celle de l'élément de construction qu'elle fait oscil- ler peuvent ainsi être beaucoup plus légères que dans les formes de construction antérieures.

   En conséquence, les portions élastiques des supports du rotor non équilibré et de l'élément transporteur peuvent être plus légères, c'est- à-dire que leur élasticité est moindre et que les forces de vibration transmises au bâti ou autre support immobile sont réduites au minimum. 



     Lorsqu'un   rotor non équilibré du type envisagé sui- vant l'invention est supporté élastiquement, il comporte au 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   moins   une vitesse critique, c'est-à-dire une vitesse de résonance mécanique à laquelle l'amplitude des vibrations devient excessive. Lorsque l'élasticité du support élastique est relativement faible, la vitesse critique principale peut être sensiblement inférieure à la vitesse de fonction- nement désirée, c'est-à-dire que le rotor passe par cette vitesse critique pendant son démarrage et son arrêt, à savoir pendant que son moteur de commande démarre et   s'arrê,   te.

   Suivant une forme préférée de réalisation de l'invention} le rotor est sensiblement équilibré pendant le démarrage et ne se déséquilibre qu'à une vitesse supérieure à cette vi- tesse critique.   Pendant   que le rotor s'arrêt, il redevient sensiblement équilibré à une vitesse supérieure à la vitesse critique. On empêche ainsi les oscillations d'amplitude excessive lorsqu'il passe par la vitesse critique. On arrive à ce résultat au moyen d'un ou plusieurs poids mobiles entre deux positions. Le rotor est sensiblement équilibré dans la première de ces positions et dans le seconde il est sensiblement déséquilibré.

   Un ressort a pour effet de pous- ser le poids dans sa première position et la position du centre de gravité du poids est choisie de façon que la force centrifuge soit supérieure à la poussée du ressort et fasse venir le poids dans sa seconde position à une vitesse supé- rieure à la vitesse critique. Le poids a tendance à passer brusquement   d'une   de ses positions à l'autre et l'invention comporte aussi un dispositif ralentissant la vitesse de ce mouvement de façon à empêcher des efforts inutiles de pren- dre naissance dans les dispositifs de montage des poids. 



   Un des objets de l'invention consiste donc dans une combinaison   d'en   vibrateur et   d'un   transporteur   d'une     forme   de construction simple, facile à maintenir en bon état hygié- nique, fonctionnant tranquillement et d'une manière efficace de façon   à..transporber   des objets sans les manipuler bruta- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 lement, et en même temps les étalant et leur faisant pren- , dre différentes positions par rapport au transporteur. La machine n'a pas besoin d'être retenue de haut en bas ou fixée sur le plancher, Etais elle repose sur ses pieds, qui sont maintenus en place simplement par le poids de la   machi-   ne elle-même sans aucun poids additionnel.

   La machine de l'invention est facile à installer et à adapter aux diverses conditions d'une installation d'emballage ou autre, où. il convient de temps à autre d'augmenter ou diminuer la lon- gueur ou de faire varier de toute autre manière la direction du. trajet du transporteur. 



   En bref, en arrive aux résultats précités suivant l'invention par un mécanisme qui comporte une table vibrante à surface supérieure plane, pleine, supportée de façon à reeevoir un.mouvement d'oscillation longitudinal dans une direction sensiblement parallèle à cette surface. Une source d'énergie est accouplée par une transmission flexible à un rotor non équilibré monté élastiquement sur le bâti indépen- damnent de la table. Le dispositif de support de ce rotor est accouplé par un élément flexible à la taole, de sorte que le seul mouvement transmis à la table pendant que la. machine fonctionne consiste en une course de   va-et-vient   de courte longueur, qui a pour effet de faire avancer les objets posés sur la table.

   La presque totalité des mouvements de vibration indésirables et inutiles ne sont pas transmis à la table et au bâti ou autre support de la table. 



   Quoique la machine de l'invention serve spécialement aux opérations à exécuter dans les installations d'emballage des fruits, il doit être bien entendu et il est facile de .voir que la machine convient à diverses autres   applications   
La machine de l'invention est décrite en détail ci- après avec les dessins ci-joints à l'appui, sur lesquels : 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la fig. 1 est une élévation latérale de la machine, partiellement en coupe; la   fig. 2   est une élévation de face de la. machine; la fig. 3 est une coupe horizontale partielle sui- vant la ligne 3-3 de la fig. 1; la fig. 4 est une coupe suivant la ligne 4-4 de la fig, 1; les figs. 5 è 9 indiquent schématiquement de quelle manière la machine fonctionne théoriquement;

   la fig. 10 est une coupe verticale suivant la ligne 10-10 de la fig.   11,   d'une variante de la machine; la fig. 11 est une coupe verticale suivant la. ligne 11-11 de la fig. 10 ; la   fig.   12 est une élévation partielle avec coupe partielle d'un des supports de la table; la fig. 13 est une coupe radiale à plus grande échel- le d'un des rotors non équilibrés des fig. 10 et 11; la fig. 14 est une coupe verticale suivant la ligne   14-14   de la fig. 13 du poids dans sa position déséquilibrée; la fig.   15   est une coupe verticale, semblable à la fig. 14, du poids dans sa position   d'équilibre,   
La machine des figs. 1 à 4 comporte un. bâti 1 fixé d'une manière appropriée ,sur des pieds (non représentés) qui reposent sur le plancher.

   Une table 2 dont la surface supérieure de transport est plane, pleine et sensiblement parallèle au bâti est supportée par plusieurs chandelles verticales flexibles 3 disposées entre le bâti et la table. 



  Quoiquton ait obtenu, des résultats satisfaisants avec des chandelles en bois de chêne de 50 x 3 mm, on peut choisir n'importe quel autre matériau approprié analogue, ou suppor- ter la table de toute autre manière, pourvu. qu'elle puisse aller et venir élastiquement en suivant un. trajet dans une 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 direction générale parallèle se terminant par un angle aigu. par rapport à la surface de transport. Des cornières 4 fixées sur la bâti 1 fixent les chandelles 3 sur lui et des conso- les 5 fixées sur la surface inférieure de la table 2 y fixent les extrémités supérieures des chandelles 3.   Les.   chandelles 3 sont légèrement inclinées par rapport à la sur- face inférieure de la table et forment avec elles un angle aigu a d'environ 85 à 90  par rapport à la direction du mouvement des produits sur la table. 



   Des consoles 6 montées sur le   bâti 2.   comportent des blocs de support élastiques 7 en une matière appropriée, telle que le caoutchouc, fixés par des boulons 8 sur les ailes 9 des consoles 6. Un socle 10 fixé sur les   blocs' 7   par des boulons 11 supporte un moteur 12 qui y est fixé par des écrous et des boulons 13. On a obtenu- des résultats satis- faisants avec un moteur électrique d'un demi OV tournant à 3000 t/min, comme source d'énergie de la machine. Un arbre de commande   14   qui traverse le moteur 12 supporte à chacune de ses extrémités trois poulies   15   de diamètres différents, qui peuvent être choisies suivant la vitesse de commande qu'on désire.

   Des courroies flexibles 16 accouplent les pou- lies avec des roues ou. rotors non équilibrés 17 qui sont montés sur les deux extrémités d'un arbre 18. Un manchon métallique 19 comportant des roulements appropriés 20 entou- re l'arbre 18 entre les rotors. Un bras 21 partant du man- chon 19 s'attache sur une extrémité d'un ressort à boudin. 



  22 dont l'autre extrémité est fixée sur le socle 10 par des boulons appropriés 23 et supporte le mécanisme des rotors. 



   Le dispositif de montage des rotors constitue une caractéristique importante de l'invention et il est facile de voir que leur axe ou arbre 18 est librement mobile lors- que les poids tournent. Il n'existe pas dtélément de cons- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tiuction de   li@itation,   tel. que des portéefixes, empê- chant l'arbre de suivre son trajet elliptique naturel et l'arbre est librement flottant entre celimites. 



   Quoique le moteur fasse ici tourner deux rotors 17, la machine fonctionne s'il ne fait tourner qu'un seul des retors,ou bien les deux rotors peuvent être remplacés par un seul rotor monté au milieu. Mais on a constaté qu'avec deux rotors le mécanisme est plus stable et qu'on empêche ainsi un mouvement indésirablede se transmettre à la table. 



   Une extrémité d'une barre flesible 24 de commande ou d'accouplement s'attache aussi au bras 21 sur lequel elle est fixée par des écrous et boulons appropriés 23. L'autre extrémité de la barre   24   est fixée par des consoles 26 sur la surface inférieure de la table 2. Une partie de section réduite ou échancrée 24' est disposée à peu près à mi-dis- tance entre les extrémités de la barre 24, et a pour but d'augmenter sa. flexibilité lorsque la machine fonctionne. 



  La barre   24   peut être en toute matière flexible appropriée et l'on a obtenu d'excellents   résultats   à cet effet avec une barre en bois de chêne de 100 x 19   mm.   On a aussi cons- taté que la barre 24 peut être en une matière rigide pourvu qu'elle comporte dans sa longueur un élément d'accouplement flexible ou une charnière en un point   quelconque.   



   Les rotors sont pleins, à part un trou décentré 27 qui les traverse et dans lequel on peut introduire des man- chons 28   (fig.     4).   Les manchons sont maintenus en place par une bille 29 poussée par un ressort, montée dans un trou 30 percé dans le corps des rotors 17. La bille 29 vient en face d'une rainure 31 du manchon 28 de façon à la. maintenir en place. Le trou percé dans les rotors a pour but de les   désé-   quilibrer et de faire prendre à l'arbre des rotors un mouve- ment elliptique ou excentrique lorsqu'ils tournent à une 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 vitesse supérieure à leur vitesse critique. On peut faire varier l'amplitude de ce mouvement suivant le poids intro- duit dans le trou 27, dans lequel on peut monter des manchons amovibles de divers poids pour arriver à ce résultat. 



   La machine fonctionne de la manière suivante : 
Lorsque le moteur 12 tourne, il fait tourner les poulies 15 et les courroies 16 font tourner les rotors 17. 



  Il résulte de la caractéristique de déséquilibre des rotors que leur axe ou arbre 18 suit un trajet général de forme elliptique. Le support à ressort 22 du mécanisme des rotors permet à son axe de recevoir un mouvement sensiblement libre dans une direction générale verticale. La barre 24- qui est fixée sur l'arbre 18 par le bras   21   reçoit un mouvement rapide de   va-et-vient,   en provoquant le mouvement: de la ta- ble, mais d'autre part le support à ressort 22 permet à l'arbre de recevoir un mouvement sensiblementlibre dans une      direction générale horizontale. L'amplitude du mouvement de   va-et-vient   de la table est en général d'environ 3 mm.

   Etant donné que la barre 24 est flexible et que les supports du rotor et de la table sont élastiques,, la combinaison de ces deux conditions a pour effet de supprimer à peu près complè- tement la transmission de tout mouvement au bâti ou à la table, à part le mouvement de va-et-vient de faible   amplitu-   de transmis à la table. Le mouvement de va-et-vient longitu- dinal de la table suit une direction qui fait un angle aigu avec le plan de la surface de la table et fait avancer les produits qui sont posés sur elle à une vitesse réglée. 



   Le mouvement de   va-et-vient   longitudinal de la table faisant un angle aigu avec sa surface de transport est indi- qué par les flèches de l'extrémité   .du-   côté gauche de la par- tie de la table représentée sur les   figs.   5 à 9. Ce   mouve-   ment peut se partager en deux composantes, dont l'une est 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 parallèle et l'autre perpendiculaire à cet-ce surface.   Les .   deux compos antes exercent   une   action harmonique sensiblement simple et sont en concordance de phase entre elles.

   Lorsque le mouvement de la surface de transport s'accélère dans la direction des produits qui y sont déposés sous l'action de cette composante perpendiculaire, des forces d'inertie s'ajou tent à l'action de la pesanteur ayant tendance à retenir ces produits sur cette surface, et lorsque le mouvement de la surface s'accélère en s'éloignant des produits, des forces d'inertie se retranchent de l'action de la pesanteur. Il en résulte que les forces d'inertie s'ajoutent à l'action de la pesanteur lorsque la table occupe une position à gauche d'u- ne position centrale des figs. 5 à 9 et se retranchent' de l'action de la pesanteur lorsque la table est à droite de cette position neutre, ces forces d'inertie étant nulles dans la   posi-cion   centrale et passant par un maximum, aux extrémités opposées de la course de la table.

   Par suite, l'intensité des forces résultantes qui retiennent les pro- duits sur la surface de transport est plus grande lorsque le mouvement de cette surface s'accélère de gaache à droite (figs. 5 à 9)   que   lorsque son mouvement s'accélère de droite à gauche. Les efforts de frottement parallèles à'la surface de transport varient en fonction des forces perpendiculaires à la surface et il en résulte de plus que les produits avan- cent de gauche à droite (figs. 5 à 9), comme l'indiquent les flèches F et C qui représentent respectivement des points du produit et de la surface de transport.

   Ces figures repré- sentent un fruit tel qu'une cerise et indiquent par l'apla- tissement du fruit à son point de contact avec la surface de transport dans quelle mesure les forces perpendiculaires varient dans les diverses positions de la   table,   étant enten-   du   toutefois que l'aplatissement du fruit est exagéré et que cet aplatissement d'un produit élastique n'est pas indis- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 pensable au fonctionnement d'un transporteur à secousses. 



   Les figs. 10 à 15 représentent une variante d'un transporteur à secousses dans lequel le mouvement vibratcire est à peu près complètement limité à la table et à un rotor déséquilibré, de façon à empêcher ce mouvement de se trans- mettre au bâti de support du transporteur. La machine repré- sentée sur ces figures comporte un bâti supporté dans les angles par des pieds 33 dont les extrémités supérieures sont réunies par des éléments latéraux 34 dirigés dans le sens longitudinal et par des éléments de bout 35 dirigés dans le sens   latéral.. Une   table, comportant une surface de transport supérieure lisse et des portions latérales 58 dirigées vers le haut et divergeant en dehors, est supportée au-dessus du. bâti par des bielles 39.

   Quatre de ces bielles sont représen- tées aux quatre angles du bâti de la machine, mais leur nom- bre peut être plus grand si on le désire. Les bielles 39 sont fixées à leurs extrémités inférieures sur le bâti de la machine par des boulons 41 dirigés latéralement et entourés par des douilles en   caoutchouc     42   logées dans des trous trans versaux des extrémités inférieures des bielles, Les   extrémi-   tés supérieures des bielles 39 sont fixées de la. même maniè- re .par des boulons 43 entourés par des douilles en caout- chouc 42 logées dans des trous semblables des extrémités supérieures des bielles 39, les boulons 43 passant dans des consoles   44   fixées d'une manière appropriée sur la surface inférieure de la table 37.

   Il est évident que la table 57 est ainsi supportée de fagon à recevoir un. mouvement de va- et-vient longitudinal. 



   La table 37 est maintenue dans la position de'la fig, 10, dans laquelle les bielles 39 suivent une direction géné- rale de bas en haut, par des ressorts de traction 46 dans le prolongement l'un de l'autre et dont les extrémités exté- rieures sont attachées sur des consoles   47   espacées dans   le-   

 <Desc/Clms Page number 13> 

 sens longitudinal. et fixées d'une manière appropriée sur la surface inférieure de la table 37. Les extrémités adja-   centes   des ressorts sont fixées sur l'extrémité supérieure d'un levier 48 qui oscille entre ses extrémités sur un des éléments latéraux 34 du bâti.

   Un secteur   49   est fixé sur cet élément latéral et comporte une fenêtre concentrique à l'axe d'oscillation du levier 48 et dans laquelle passe une. extrémité d'un boulon de serrage qui traverse le levier et sur lequel se visse un bouton 50 servant à serrer le levier 48 dans sa position de réglage. Le levier 48 sert à régler la position longitudinale de la table par   rap.port   au bâti, c'est-à-dire que les bielles 39 peuvent être inclinées de droite à gauche dans la position de la fig. 10 ou   être verti-   cale ou .inclinées de gauche à droite lorsque la table occupe la position neutre ou centrale de son mouvement de vibration, Mais les ressorts 46 permettent à la table de recevoir ce mouvement de vibration longitudinal. 



   La table 37 reçoit un mouvement de va-et-vient ou de vibration longitudinal par un mécanisme de rotors non équilibrés, désigné d'une manière générale par 51. Le mécanis me 51 des rotors comporte de préférence deux rotors 52 fixés aux deux extrémités d'un arbre 53 monté à rotation dans un dispositif de portée   54   fixé sur l'extrémité libre d'une   @   barre d'accouplement 56. Le mécanisme 51 des rotors est dis- posé au-dessous de la table 37 et la barre d'accouplement 
56 part du dispositif de portée et se dirige longitudinale- ment et vers le haut dans une direction oblique et est fixée à une extrémité de la table 37 par une console 57.

   La barre d'accouplement 56 peut être en toute matière appropriée sus-   ceptible   de subir des flexions répétées autour d'axes trans- versaux par rapport à sa longueur sans se rompre, mais qui 'transmet des efforts dans la direction de sa longueur. On a obtenu des résultats satisfaisants avec une barre d'accouple- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 ment en bois dur flexible, tel que le bois de chêne, compor- tant une portion intermédiaire de section réduite 58 et il et possible de choisir une barre d'accouplement. légère articulée sur la table. Le mécanisme des rotors 51 comporte un support vertical élastique formé par un ressort de trac- tion 59 attaché entre le dispositif de portée 54 et une tige 61 disposée entre les éléments latéraux 34 du. bâti de   la.   machine et au-dessus du mécanisme des rotors.

   Le ressort 59 et la barre d'accouplement flexible   56   permettent au rotor 52 d'osciller à peu. près librement dans une direction géné- rale verticale,   c'est-à-dire   perpendiculairement   à   la barre d'accouplement, mais tout mouvement d'oscillation du   mécanis-   me des rotors 51 dans une direction parallèle à la barre d'accouplement 56 est transmis par cette barre à la table 37. 



   Les rotors 52 peuvent être actionnés   par n   moteur électrique 62 supporté par une traverse 63 disposée entre les éléments latéraux 34 du bâti. Le moteur   b2   est supporté de préférence par des dispositifs de montage élastiques ordi- naires 64 entre la traverse 63 et le moteur b2. Il comporte à chaque extrémité de son arbre des poulies étagées 66 à gorge étroite de courroie dans le prolongement des rotors 52, que des petites courroies flexibles 67 font tourner.

   Les poulies étagées permettent d'obtenir trois vitesses différen- tes des rotors pour n'importe quelle vitesse du moteur.Etant donné que l'amplitude de   l'oscillation   du mécanisme des ro- tors 51 suit une direction générale horizontale et est de l'ordre de 3 mm, les courroies flexibles ne transmettent sensiblement pas de mouvement d'oscillation horizontal au moteur 62. 



   Le fonctionnement du transporteur des fige. 10 à 15, tel qu'il est décrit ci-dessus est sensiblement le même que celui du transporteur des figs. 1 à 9. Lorsque le levier 48 occupe la position de la fig. 10, les produits déposés 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 sur la surface supérieure de la table 37 avancent de gauche à droite. Si l'on amène le levier 48 en position verticale de façon que les bielles 39 soient en position verticale au milieu de la course de la table 37, le mouvement d'avance- ment résultant des produits déposés sur la surface supérieu- re de la table est nul. Si l'on amène le levier 48 dans une position inclinée de gauche à droite sur le fig. 10, de façon à incliner également les bielles 39 de gauche à droite, le transporteur fait avancer les produits de droite à gauche de cette figure.

   Plus on éloigne le levier   48   de sa position verticale centrale,,, plus la composante du mouvement d'oscil- lation perpendiculaire à la surface de transport de la table est grande et plus l'amplitude du mouvement d'avancement des produits est grande. Il n'est pas nécessaire que la table 37 soit horizontale car le transporteur fait avancer les produits dans une direction sensiblement inclinée. On peut faire varier la position du levier 48 de façon à faire avan- cer un produit donné dans les conditions les plus efficaces d'inclinaison de la surface de transport de la table 37. 



   La poussée exercée par le ressort de traction 58 qui supporte le mécanisme des rotors 51 est   juste   suffisante pour supporter le poids de ce mécanisme, de façon à ne trans- mettre au bâti de la machine qu'une très faible partie du mouvement vibratoire du mécanisme des rotors. La vitesse cri tique du mécanisme des rotors est généralement beaucoup plus faible que la vitesse de marche la plus faible des rotors. 



  Le rotor passe toutefois par cette vitesse critique pendant la mise en marche et l'arrêt du transporteur. On empêche les fibrations de prendre une amplitude excessive à cette vitesse critique en maintenant les rotors 52 de préférence en état sensiblement d'équilibre à toutes les vitesses sensiblement inférieures à la vitesse de marche la plus faible. Les rotors 52 (figs 13 à 15) comportent chacun une enveloppe creuse 68 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 de forme générale cylindrique,' dont.une extrémité ouverte est   recouverte   par un couvercle approprié. L'enveloppe creu- se est fixée sur l'arbre 53 et contient un poids 69 de forme générale semi-circulaire,monté à oscillation   dans.:   l'un de ses angles sur un. axe 71 parallèle à l'axe de l'arbre 53. 



  Le poids 69 est mobile entre la position de la fig. 14'dans laquelle le   rotor/est   sensiblement   déséquilibré   et la posi- tion de la   fig.     15-,dans   laquelle il est sensiblement équili- bré. Un   résaort   de compression 72 disposé dans un   logement   télescopique au milieu. de la portion centrale du poids 69 et comportant une portion inférieure mobile 73 peut pousser le poids vers sa position d'équilibre. La poussée du ressort s'exerce sur la parai périphérique intérieure de l'enveloppe., 68 par l'intermédiaire d'une bille 74 disposée entre   l'extré-   mité inférieure de la portion mobile du logement 73 du res- sort et cette paroi périphérique.

   Le poids en position d'équi- libre est en contact avec une butée 76 disposée dans l'enve- loppe 68. Le rotor 52 est sensiblement équilibré dans la position du poids de la fig. 15, mais le centre de gravité du poids b9 est décalé par rapport à l'axe de l'arbre 53. 



  La poussée exercée par le ressort 72 est choisie de façon que la vitesse du rotor soit sur le point   d'atteindre   sa.va- leur de fonctionnement minimum avant que le poids 69 vienne de la position de la fig. 15 dans celle de la fig. 14. Inver- sement, la poussée exercée par le ressort est suffisante pour faire revenir le poids de sa position de la fige   14   à celle de la fig. 15 à une vitesse sensiblement supérieure à la vitesse critique. Il en résulte que le rotor est équilibré lorsqu'il tourne à une vitesse égale ou voisine de la. vitesse critique. 



   Le mouvement du poids b9 d'une de ses positions à l'autre, et en particulier de la position de la fig. 15 à celle de la fig. 14, s'effectue brusquement en l'absence d'ef- forts retardateurs ou d'amortissement et fait subir au méca- 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 nisme des rotors des efforts inutiles. En remplissant l'es- pace du rotor non occupé ..par le poids   d'un   fluide hydrauli- que, tel qu'une huile lubrifiante, et en ménageant un jeu déterminé entre les surfaces du poids adjacentes aux surfa- ces intérieures du rotor, on peut amortir ou retarder le mouvement du poids   d'une   de ses positions à   l'autre,   en évitant ainsi le mouvement brusque précité et en faisant venir le rotor doucement d'une de ses positions à l'autre. 



  Un bouchon de remplissage 78 (fig. 13) peut servir à remplir l'intérieur de chaque rotor avec un fluide hydraulique appro- prié. 



   Lorsqu'on observe la machine en fonctionnement, on ne constate sensiblement pas de vibrations perceptibles dans le bâti ni de bruit provenant de la machine. La masse ou poids de la table et des éléments de construction en   mou.ve-   ment avec elle peut être beaucoup plus léger que dans les dispositifs antérieurs, et par suite les poids déséquilibrés peuvent être de dimensions moindres et les forças qui provo- quent les vibrations longitudinales de la table sont exer- cées en grande partie entre la table et les poids et ne se transmettent pas au bâti de la machine.

   On empêche également dans une large mesure les vibrations perpendiculaires à cel- les de la table de se transmettre au bâti et on a constaté qu'il est .inutile de prévoir une fondation fixe mais que le bâti peut être monté sur des roues rendant le transporteur transportable ou suspendu au plafond sans transmettre de vibrations appréciables à ce plafond. Les produits déposés sur le transporteur ne subissent pas l'action de composantes incontrôlables de mouvement perpendiculaire à la surface du transporteur ou de chocs provenant du fonctionnement des éléments de la machine et avancent régulièrement sur cette surface. Lorsqu'on interrompt le mouvement des produits, par exemple en posant un obstacle sur le transporteur, les 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 produits ne s'empilent pas contre cet obstacle mais restent en couche mince sur le transporteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to shaker conveyors and more particularly to a mechanism which efficiently transports even fragile materials over a surface without damaging them to allow workers to easily classify and examine them, while removing. at the same time almost completely transmitting vibration movements to parts of the building in which the conveyor is installed.



   In various facilities, such as fruit and vegetable packing facilities, it is necessary to transport objects from one point to another, as well as to examine, sort, classify, wash, etc. Transport and examination operations, etc. are performed simultaneously, but there is no known device capable of performing these two operations at the same time in a satisfactory manner.



   A machine of a common type in use in the

 <Desc / Clms Page number 2>

 Tallation of this nature consists of an endless belt type conveyor on which an object deposited on the belt is driven by frictional contact therebetween. belt and object. These conveyors have certain drawbacks, some of them are expensive, the mechanism is complicated and when it is necessary to maintain hygienic conditions, it is difficult to achieve this because of the nature of the mechanical elements involved. 'an endless belt conveyor. In addition, the products transported on a belt remain in a fixed position on it and do not spread out on it or. remain there immobile, so that it is not easy to examine and sort them.



   Another type of machine in use is a. vibrating sieve for grading materials, as well as various types of shaking conveyors. The vibratory movement a. was obtained by means of unbalanced rotating weights and by eccentrics rotating around a fixed axis. However, with the mechanisms in use until now, heavy envelopes were required to support the forces, the large bearings and the supports for fixing the eccentric axes. In general, these machines have heavy, robust mechanisms to withstand the vibrations to which they are subjected and, in order to function satisfactorily, they must be bolted to the floor or otherwise secured in their position.

   The noise and vibrations of these machines are considerable and they can only be used with materials capable of withstanding rough handling. Food products that can be eaten damaged in any other way, such as fruit ,. cannot be transported by these machines. In addition, the known vibrators do not give satisfaction as regards the examination of the products, because of the violent shocks which they undergo.

 <Desc / Clms Page number 3>

 and make them bounce by preventing them from examining.



   The eccentrics of the aforementioned eccentric drives are mounted on a shaft rotatably mounted in fixed bearings supported by the machine frame or the floor or other part of the building in which the machine is installed, so that the reaction the vibrating movement of the conveyor or sieve is transmitted to the machine frame and to the building, giving rise to excessive noise and shaking of the building. In most machines which have unbalanced rotating weights, the weights are rotatably mounted directly on the element to be vibrated, so that the component of the vibratory movement perpendicular to the vibrating surface of the conveyor is at least as greater than the component parallel to this surface.

   If the element to be vibrated is fixed to the machine frame or other support in a manner which tends to reduce. at a minimum, this component of vibration perpendicular to the vibrating surface, the reaction of the forces which tend to generate this component is transmitted to the frame or. other medium. An attempt has been made to suppress this component of perpendicular vibration by complicated construction forms of a rotor which has unbalanced rotating weights rotating in opposite directions and to compensate for the effect produced by this component by resiliently rising. a support separate from the drive motor and from the unbalanced rotating weight so as to transmit to them an oscillating movement substantially perpendicular to the transport surface of the element to be vibrated.

   In either case, the weight of a heavy supporting construction element or the weight of the drive motor or both must be resiliently sup- ported, and the unbalanced rotating weight must be heavy enough not only to transmit the oscillating motion. we want the mass of the carrier element

 <Desc / Clms Page number 4>

 in a direction substantially parallel to the transport surface, but still in the same direction to the total mass of a heavy support casing or drive motor.



   In a carrier shaking the. As a construction of the invention, the drive motor is mounted on a separate support, so that its. mass does not need to vibrate. An unbalanced rotor is driven by the motor through a flexible transmission and is resiliently mounted to receive one. independent oscillation movement in a general direction perpendicular to the vibrating transport surface. The transport element is also elastically mounted, separately.

   The arrangements for mounting the unbalanced rotor and the conveyor element are such as to make the conveying element and the unbalanced rotor react with respect to each other with regard to the forces. substantially parallel to the transport surface, i.e. almost all of those which act on the machine frame or other stationary support are reaction forces transmitted by the resilient support of the unbalanced rotor and reaction forces transmitted by the support to the vibrating conveyor member. According to the invention, the mass of the unbalanced rotor and that of the construction element which it oscillates can thus be much lighter than in previous forms of construction.

   As a result, the resilient portions of the supports of the unbalanced rotor and of the conveyor member may be made lighter, i.e. their resilience is less and the vibrational forces transmitted to the frame or other stationary support are reduced. at least.



     When an unbalanced rotor of the type envisaged according to the invention is elastically supported, it comprises at least

 <Desc / Clms Page number 5>

   minus a critical speed, that is to say a mechanical resonance speed at which the amplitude of the vibrations becomes excessive. When the elasticity of the elastic support is relatively low, the main critical speed may be significantly less than the desired operating speed, ie the rotor passes through this critical speed during starting and stopping. namely while its drive motor starts and stops, te.

   In a preferred embodiment of the invention the rotor is substantially balanced during start-up and only unbalances at a speed above this critical speed. As the rotor stops, it becomes substantially balanced again at a speed greater than the critical speed. This prevents oscillations of excessive amplitude when it passes through the critical speed. This is achieved by means of one or more weights movable between two positions. The rotor is substantially balanced in the first of these positions and in the second it is substantially unbalanced.

   A spring has the effect of pushing the weight in its first position and the position of the center of gravity of the weight is chosen so that the centrifugal force is greater than the thrust of the spring and causes the weight to come into its second position at a speed greater than the critical speed. The weight tends to pass abruptly from one of its positions to the other and the invention also comprises a device slowing the speed of this movement so as to prevent unnecessary efforts from being started in the devices for mounting the weights. .



   One of the objects of the invention therefore consists in a combination of vibrator and conveyor of a simple form of construction, easy to maintain in good hygienic condition, operating quietly and in an efficient manner so as to ..transport objects without handling them brutally

 <Desc / Clms Page number 6>

 lement, and at the same time spreading them out and making them take different positions with respect to the conveyor. The machine does not need to be held up and down or fixed to the floor, but it rests on its feet, which are held in place simply by the weight of the machine itself without any additional weight.

   The machine of the invention is easy to install and adapt to the various conditions of a packaging installation or the like, where. from time to time it is appropriate to increase or decrease the length or otherwise vary the direction of the. carrier route.



   In short, the aforementioned results according to the invention are achieved by a mechanism which comprises a vibrating table with a flat, solid upper surface, supported so as to receive a longitudinal oscillation movement in a direction substantially parallel to this surface. A power source is coupled by a flexible transmission to an unbalanced rotor resiliently mounted on the independent frame of the table. The support device of this rotor is coupled by a flexible element to the plate, so that the only movement transmitted to the table while the. The machine works consists of a short back-and-forth stroke, which has the effect of moving the objects placed on the table forward.

   Almost all of the unwanted and unnecessary vibrating movements are not transmitted to the table and the frame or other table support.



   Although the machine of the invention is used especially for the operations to be carried out in fruit packing plants, it should be understood and easy to see that the machine is suitable for various other applications.
The machine of the invention is described in detail below with the accompanying drawings, on which:

 <Desc / Clms Page number 7>

 fig. 1 is a side elevation of the machine, partially in section; fig. 2 is a front elevation of the. machine; fig. 3 is a partial horizontal section taken along line 3-3 of FIG. 1; fig. 4 is a section taken on line 4-4 of FIG, 1; figs. 5 è 9 show schematically how the machine works theoretically;

   fig. 10 is a vertical section taken along line 10-10 of FIG. 11, of a variant of the machine; fig. 11 is a vertical section along the. line 11-11 of fig. 10; fig. 12 is a partial elevation with partial section of one of the supports of the table; fig. 13 is a radial section on an enlarged scale of one of the unbalanced rotors of FIGS. 10 and 11; fig. 14 is a vertical section taken along line 14-14 of FIG. 13 of the weight in its unbalanced position; fig. 15 is a vertical section, similar to FIG. 14, weight in its equilibrium position,
The machine of figs. 1 to 4 has a. frame 1 fixed in a suitable manner, on feet (not shown) which rest on the floor.

   A table 2, the upper transport surface of which is flat, solid and substantially parallel to the frame is supported by several flexible vertical candles 3 arranged between the frame and the table.



  Although satisfactory results have been obtained with 50 x 3 mm oak candles, any other similar suitable material can be chosen, or the table can be supported in some other way, provided. that it can come and go elastically following a. ride in a

 <Desc / Clms Page number 8>

 parallel general direction ending in an acute angle. relative to the transport surface. Angles 4 fixed on the frame 1 fix the candles 3 on it and brackets 5 fixed on the lower surface of the table 2 fix the upper ends of the candles 3. The. candles 3 are slightly inclined with respect to the undersurface of the table and form with them an acute angle α of about 85 to 90 with respect to the direction of movement of the products on the table.



   Consoles 6 mounted on the frame 2. comprise elastic support blocks 7 of a suitable material, such as rubber, fixed by bolts 8 on the wings 9 of the consoles 6. A base 10 fixed on the blocks 7 by bolts 11 supports a motor 12 which is fixed thereto by nuts and bolts 13. Satisfactory results have been obtained with a half-OV electric motor rotating at 3000 rpm, as the power source for the machine. machine. A control shaft 14 which passes through the motor 12 supports at each of its ends three pulleys 15 of different diameters, which can be chosen according to the desired control speed.

   Flexible belts 16 couple the pulleys with wheels or. unbalanced rotors 17 which are mounted on both ends of a shaft 18. A metal sleeve 19 having suitable bearings 20 surrounds the shaft 18 between the rotors. An arm 21 extending from sleeve 19 attaches to one end of a coil spring.



  22, the other end of which is fixed to the base 10 by suitable bolts 23 and supports the mechanism of the rotors.



   The device for mounting the rotors constitutes an important feature of the invention and it is easy to see that their axis or shaft 18 is freely movable when the weights are rotating. There is no element of

 <Desc / Clms Page number 9>

 tiuction of li @ itation, such. only fixed spans, preventing the tree from following its natural elliptical path and the tree is freely floating between these limits.



   Although the motor here rotates two rotors 17, the machine operates if it rotates only one of the twists, or the two rotors can be replaced by a single rotor mounted in the middle. However, it has been found that with two rotors the mechanism is more stable and thus prevents unwanted movement from being transmitted to the table.



   One end of a flexible control or coupling bar 24 also attaches to the arm 21 to which it is fixed by suitable nuts and bolts 23. The other end of the bar 24 is fixed by brackets 26 on the lower surface of the table 2. A portion of reduced or notched section 24 'is disposed approximately midway between the ends of the bar 24, and is intended to increase its. flexibility when the machine is running.



  The bar 24 can be of any suitable flexible material and excellent results have been obtained for this with a 100 x 19 mm oak bar. It has also been observed that the bar 24 may be of a rigid material provided that it comprises in its length a flexible coupling element or a hinge at any point.



   The rotors are solid, apart from an off-center hole 27 which passes through them and in which sleeves 28 can be inserted (fig. 4). The sleeves are held in place by a ball 29 pushed by a spring, mounted in a hole 30 drilled in the body of the rotors 17. The ball 29 faces a groove 31 of the sleeve 28 so as to. hold in place. The purpose of the hole drilled in the rotors is to unbalance them and cause the shaft of the rotors to take an elliptical or eccentric movement when they turn at a

 <Desc / Clms Page number 10>

 speed greater than their critical speed. The amplitude of this movement can be varied according to the weight introduced into the hole 27, in which removable sleeves of various weights can be fitted to achieve this result.



   The machine works as follows:
When the motor 12 turns, it turns the pulleys 15 and the belts 16 turn the rotors 17.



  It results from the unbalance characteristic of the rotors that their axis or shaft 18 follows a general path of elliptical shape. The spring support 22 of the rotor mechanism allows its axis to receive a substantially free movement in a generally vertical direction. The bar 24- which is fixed on the shaft 18 by the arm 21 receives a rapid back and forth movement, causing the movement of the table, but on the other hand the spring support 22 allows the shaft to receive substantially free movement in a generally horizontal direction. The amplitude of the reciprocating motion of the table is generally about 3 mm.

   Since the bar 24 is flexible and the rotor and table supports are elastic, the combination of these two conditions has the effect of almost completely suppressing the transmission of any movement to the frame or table. , apart from the low amplitude back and forth movement transmitted to the table. The longitudinal reciprocating motion of the table follows a direction which forms an acute angle with the plane of the table surface and advances the products which are placed on it at a controlled speed.



   The longitudinal reciprocation of the table making an acute angle with its transport surface is indicated by arrows on the left end of the part of the table shown in Figs. 5 to 9. This movement can be divided into two components, one of which is

 <Desc / Clms Page number 11>

 parallel and the other perpendicular to this surface. The . two components exert a substantially simple harmonic action and are in phase concordance with each other.

   When the movement of the transport surface accelerates in the direction of the products deposited therein under the action of this perpendicular component, inertial forces are added to the action of gravity tending to retain these produced on this surface, and when the movement of the surface accelerates away from the products, inertial forces are cut off from the action of gravity. As a result, the inertia forces are added to the action of gravity when the table occupies a position to the left of a central position of FIGS. 5 to 9 and cut off 'from the action of gravity when the table is to the right of this neutral position, these inertial forces being zero in the central posi-cion and passing through a maximum, at the opposite ends of the stroke of the table.

   Consequently, the intensity of the resulting forces which hold the products on the conveying surface is greater when the movement of this surface accelerates from left to right (figs. 5 to 9) than when its movement accelerates. from right to left. The frictional forces parallel to the conveying surface vary with the forces perpendicular to the surface and the further result is that the products advance from left to right (figs. 5 to 9), as indicated by the arrows. F and C which represent points of the product and of the transport surface respectively.

   These figures represent a fruit such as a cherry and indicate by the flattening of the fruit at its point of contact with the conveying surface to what extent the perpendicular forces vary in the various positions of the table, being understood. however, that the flattening of the fruit is exaggerated and that this flattening of an elastic product is not indispensable

 <Desc / Clms Page number 12>

 thinkable in the operation of a shaker conveyor.



   Figs. 10 to 15 show a variation of a shaker conveyor in which the vibrating movement is almost completely limited to the table and an unbalanced rotor, so as to prevent this movement from being transmitted to the support frame of the conveyor. The machine shown in these figures comprises a frame supported at the corners by feet 33, the upper ends of which are joined by lateral elements 34 directed in the longitudinal direction and by end elements 35 directed in the lateral direction. The table, having a smooth upper conveying surface and side portions 58 directed upward and diverging outwardly, is supported above the. built by connecting rods 39.

   Four of these connecting rods are shown at the four corners of the machine frame, but their number can be greater if desired. The connecting rods 39 are fixed at their lower ends to the machine frame by bolts 41 directed laterally and surrounded by rubber bushings 42 housed in transverse holes in the lower ends of the connecting rods. The upper ends of the connecting rods 39 are fixed from the. similarly by bolts 43 surrounded by rubber bushings 42 housed in similar holes in the upper ends of connecting rods 39, the bolts 43 passing through brackets 44 suitably attached to the lower surface of the rod. table 37.

   It is obvious that the table 57 is thus supported so as to receive a. longitudinal reciprocation.



   The table 37 is held in the position of fig, 10, in which the connecting rods 39 follow a general direction from bottom to top, by tension springs 46 in the continuation of one another and whose outer ends are attached to brackets 47 spaced apart in the

 <Desc / Clms Page number 13>

 longitudinal direction. and suitably attached to the lower surface of the table 37. The adjacent ends of the springs are attached to the upper end of a lever 48 which oscillates between its ends on one of the side members 34 of the frame.

   A sector 49 is fixed to this lateral element and comprises a window concentric with the axis of oscillation of the lever 48 and in which a passes. end of a tightening bolt which passes through the lever and onto which is screwed a button 50 serving to tighten the lever 48 in its adjustment position. The lever 48 serves to adjust the longitudinal position of the table in relation to the frame, that is to say that the connecting rods 39 can be tilted from right to left in the position of FIG. 10 or be vertical or tilted left to right when the table occupies the neutral or central position of its vibrating movement, but the springs 46 allow the table to accommodate this longitudinal vibrating movement.



   The table 37 receives a reciprocating or longitudinal vibration movement by a mechanism of unbalanced rotors, generally designated by 51. The mechanism 51 of the rotors preferably comprises two rotors 52 fixed at both ends of the table. A shaft 53 rotatably mounted in a bearing device 54 attached to the free end of a tie rod 56. The rotor mechanism 51 is arranged below the table 37 and the rod. coupling
56 starts from the carrying device and runs longitudinally and upwards in an oblique direction and is fixed to one end of the table 37 by a bracket 57.

   The tie rod 56 may be of any suitable material capable of undergoing repeated bending about axes transverse to its length without breaking, but which transmits forces in the direction of its length. Satisfactory results have been obtained with a coupling bar.

 <Desc / Clms Page number 14>

 It is made of flexible hardwood, such as oak, having an intermediate portion of reduced section 58 and it is possible to choose a tie rod. lightly articulated on the table. The rotor mechanism 51 includes an elastic vertical support formed by a tension spring 59 attached between the bearing device 54 and a rod 61 disposed between the side members 34 of the. built of the. machine and above the rotor mechanism.

   The spring 59 and the flexible tie rod 56 allow the rotor 52 to oscillate little. near freely in a general vertical direction, i.e., perpendicular to the tie rod, but any oscillating movement of the rotor mechanism 51 in a direction parallel to the tie rod 56 is transmitted by this bar to table 37.



   The rotors 52 can be actuated by an electric motor 62 supported by a cross member 63 disposed between the lateral elements 34 of the frame. The motor b2 is preferably supported by ordinary resilient mounting devices 64 between the cross member 63 and the motor b2. It comprises at each end of its shaft stepped pulleys 66 with a narrow belt groove in the extension of the rotors 52, which small flexible belts 67 rotate.

   The stepped pulleys allow three different rotor speeds to be obtained for any engine speed. Since the amplitude of oscillation of the rotor mechanism 51 follows a general horizontal direction and is of the order of 3 mm, the flexible belts transmit substantially no horizontal oscillating movement to the motor 62.



   The operation of the transport freezes. 10 to 15, as described above is substantially the same as that of the transporter of Figs. 1 to 9. When the lever 48 occupies the position of FIG. 10, deposited products

 <Desc / Clms Page number 15>

 on the upper surface of the table 37 advance from left to right. If one brings the lever 48 to the vertical position so that the connecting rods 39 are in a vertical position in the middle of the stroke of the table 37, the advance movement resulting from the products deposited on the upper surface of the table. table is zero. If the lever 48 is brought into an inclined position from left to right in FIG. 10, so as to also incline the connecting rods 39 from left to right, the conveyor advances the products from right to left in this figure.

   The farther away the lever 48 is from its central vertical position, the greater the component of the oscillation movement perpendicular to the transport surface of the table and the greater the amplitude of the product advancement movement. The table 37 does not need to be horizontal because the conveyor advances the products in a substantially inclined direction. The position of lever 48 can be varied so as to advance a given product under the most effective conditions of inclination of the transport surface of table 37.



   The thrust exerted by the tension spring 58 which supports the mechanism of the rotors 51 is just sufficient to support the weight of this mechanism, so as to transmit to the frame of the machine only a very small part of the vibratory movement of the mechanism. rotors. The critical speed of the rotor mechanism is generally much slower than the slowest running speed of the rotors.



  However, the rotor goes through this critical speed while the conveyor is starting and stopping. The fibrations are prevented from taking an excessive amplitude at this critical speed by maintaining the rotors 52 preferably in a state of substantially equilibrium at all speeds substantially lower than the lowest running speed. The rotors 52 (figs 13 to 15) each have a hollow casing 68

 <Desc / Clms Page number 16>

 of generally cylindrical shape, 'whose open end is covered by a suitable cover. The hollow casing is attached to the shaft 53 and contains a weight 69 of generally semicircular shape, mounted to oscillate in one of its angles on one. axis 71 parallel to the axis of the shaft 53.



  The weight 69 is movable between the position of FIG. 14 'in which the rotor / is substantially unbalanced and the position of FIG. 15-, in which it is substantially balanced. A compression spring 72 disposed in a telescopic housing in the middle. of the central portion of the weight 69 and comprising a movable lower portion 73 can push the weight towards its equilibrium position. The spring thrust is exerted on the inner peripheral parai of the casing., 68 by means of a ball 74 disposed between the lower end of the movable portion of the housing 73 of the spring and this wall. peripheral.

   The weight in the equilibrium position contacts a stopper 76 disposed in the casing 68. The rotor 52 is substantially balanced in the position of the weight of FIG. 15, but the center of gravity of the weight b9 is offset from the axis of the shaft 53.



  The thrust exerted by the spring 72 is chosen so that the speed of the rotor is about to reach its minimum operating value before the weight 69 comes from the position of FIG. 15 in that of FIG. 14. Conversely, the thrust exerted by the spring is sufficient to return the weight from its position of the pin 14 to that of FIG. 15 at a speed substantially greater than the critical speed. As a result, the rotor is balanced when it rotates at or near a speed. critical speed.



   The movement of the weight b9 from one of its positions to the other, and in particular from the position of FIG. 15 to that of FIG. 14, is carried out abruptly in the absence of retarding or damping efforts and subjected to the mechanism.

 <Desc / Clms Page number 17>

 nism of the rotors of unnecessary efforts. By filling the space of the rotor not occupied by the weight of a hydraulic fluid, such as lubricating oil, and by providing a determined clearance between the surfaces of the weight adjacent to the inner surfaces of the rotor , it is possible to damp or delay the movement of the weight from one of its positions to the other, thus avoiding the abovementioned abrupt movement and by causing the rotor to come slowly from one of its positions to the other.



  A filler plug 78 (Fig. 13) can be used to fill the interior of each rotor with a suitable hydraulic fluid.



   When the machine is observed in operation, there is substantially no perceptible vibration in the frame or noise from the machine. The mass or weight of the table and the moving construction elements with it may be much lighter than in previous devices, and as a result the unbalanced weights may be of smaller dimensions and the forces which cause the Longitudinal vibrations of the table are mainly exerted between the table and the weights and are not transmitted to the frame of the machine.

   The vibrations perpendicular to those of the table are also largely prevented from being transmitted to the frame and it has been found that it is unnecessary to provide a fixed foundation but that the frame can be mounted on wheels making the conveyor. transportable or suspended from the ceiling without transmitting appreciable vibrations to this ceiling. The products deposited on the conveyor are not subjected to the action of uncontrollable components of movement perpendicular to the surface of the conveyor or of shocks originating from the operation of the elements of the machine and advance regularly on this surface. When the movement of products is interrupted, for example by placing an obstacle on the conveyor, the

 <Desc / Clms Page number 18>

 products do not stack against this obstacle but remain in a thin layer on the conveyor.


    

Claims (1)

- R E S U M E- Transporteur à secousses, caractérisé par les points suivants, séparément ou en combinaisons : 1) Il comporte un.élément transporteur à surface dirigée vers le haut recevant les produits à transporter, un Bâti de support de cet élément transporteur recevant un mouvement d'oscillation dont une composante principale est parallèle à cette surface et une composante perpendiculaire à la surface faible par rapport à la première, une barre d'accouplement dirigée dans le sens du mouvement d'oscilla- tion de l'élément transporteur et dont une extrémité y est attachée, des éléments de portée portés par l'autre extrémité de la barre, un rotor non équilibré monté à notation dans l'élément de portée de façon à tourner autour d'un axe per- pendiculaire à la barre d'accouplement, - ABSTRACT- Shaking conveyor, characterized by the following points, separately or in combinations: 1) It comprises a conveyor element with an upward facing surface receiving the products to be transported, a support frame for this conveyor element receiving an oscillating movement, a main component of which is parallel to this surface and a component perpendicular to the surface weak compared to the first, a coupling bar directed in the direction of the oscillating movement of the conveyor element and of which one end is attached thereto, bearing elements carried by the other end of the bar, an unbalanced rotor mounted at scoring in the bearing member so as to rotate about an axis perpendicular to the tie rod, un dispositif à res- sort supportant l'élément de portée et l'autre extrémité de la barre de façon à permettre à l'élément de portée d'oscil- ler à peu près librement dans une direction perpendiculaire à la barre et à l'axe précités et à transmettre les forces de réaction entre le rotor et l'élément transporteur dans le sens longitudinal par la barre d'accouplement, un moteur supporté par des dispositifs séparés de l'élément transpor- teur et de l'élément de portée, et un dispositif de commande flexible entre le moteur et le rotor de façon à faire tourner le rotor et à faire osciller par le rotor l'élément transpor- teur sans transmettre de mouvement oscillant sensible au moteur ou au bâti. a spring device supporting the bearing member and the other end of the bar so as to allow the bearing member to oscillate substantially freely in a direction perpendicular to the bar and to the bar. axis and to transmit the reaction forces between the rotor and the conveyor element in the longitudinal direction by the tie rod, a motor supported by devices separate from the transport element and the bearing element, and a flexible control device between the motor and the rotor so as to rotate the rotor and cause the rotor to oscillate the conveyor element without transmitting sensitive oscillating motion to the motor or to the frame. 2) Le moteur est disposé du côté du rotor opposé à la barre d'accouplement et le dispositif de commande flexi- ble consiste en une courroie dirigée dans le sens longitudi- <Desc/Clms Page number 19> nal de l'élément transporteur entre le moteur et le rotor. 2) The motor is located on the side of the rotor opposite to the tie rod and the flexible control device consists of a belt running in the longitudinal direction. <Desc / Clms Page number 19> nal of the conveyor element between the motor and the rotor. 3) L'élément élastique de support de l'élément trans- porteur consiste en plusieurs supports verticaux entre le bâti et l'élément transporteur. 3) The elastic support element of the transport element consists of several vertical supports between the frame and the transport element. 4) Ces supports consistent en bielles articulées et en ressorts à boudin opposés dirigés dans le sens longitudi- nalde l'élément transporteur entre le bâti et cet élément, un dispositif permettant de régler le point d'attache des ressorts sur le bâti dans le sens longitudinal de l'élément transporteur de façon à faire varier l'amplitude de la compo- sahte perpendiculaire par rapport à la composante parallèle . 4) These supports consist of articulated connecting rods and opposing coil springs directed in the longitudinal direction of the conveyor element between the frame and this element, a device making it possible to adjust the point of attachment of the springs on the frame in the direction longitudinal of the conveyor element so as to vary the amplitude of the component perpendicular to the parallel component. 5) Le moteur fait tourner le rotor'à une vitesse de marche supérieure à sa vitesse critique de sorte que la vi- tesse du rotor passe par cette vitesse critique lorsque le dispositif de commande est mis en marche ou arrête, le rotor contient un poids mobile entre une première position dans laquelle il est sensiblement équilibré et une seconde position dans laquelle il est déséquilibré, un dispositif élastique pousse le rotor dans sa première position, dans laquelle le centre de gravité du poids est décalé par rap- port à l'axe de rotation du rotor, de sorte que la force centrifuge pousse le poids dans sa seconde position lorsque le rotor tourne, 5) The motor spins the rotor at a speed greater than its critical speed so that the speed of the rotor passes through this critical speed when the controller is turned on or off, the rotor contains weight movable between a first position in which it is substantially balanced and a second position in which it is unbalanced, an elastic device pushes the rotor into its first position, in which the center of gravity of the weight is offset with respect to the axis of rotation of the rotor, so that the centrifugal force pushes the weight into its second position when the rotor turns, et le dispositif élastique précité est équi- libré à l'encontre de la force centrifuge de sorte que le poids passe d'une de ses positions à l'autre à une vitesse supérieure à la vitesse critique et inférieure à sa vitesse de marche lorsque le dispositif de commande est mis en marche EMI19.1 et arrêté, un disposi1iif hyd2-aulia, du rotor retardam le mouvement du poids entre ses positions. and the aforesaid elastic device is balanced against the centrifugal force so that the weight moves from one of its positions to the other at a speed greater than the critical speed and less than its running speed when the control device is switched on EMI19.1 and stopped, a hyd2-aulia device of the rotor delays the movement of the weight between its positions. 6) Le rotor non équilibré est accoupla à l'élément transporteur et est supporté par un dispositif de portée supporté lui-même par un dispositif élastique. EMI19.2 6) The unbalanced rotor is coupled to the conveyor member and is supported by a bearing device which is itself supported by an elastic device. EMI19.2 7) Le rotor comporte une cil,rolici .)(3 cxc¯;:.4 c,,'2--' ...¯... <Desc/Clms Page number 20> EMI20.1 un poids sémi-cylinàrique oscillant dans un de ses angles et mobile entre une première position dans laquelle il est sensiblement équilibré et une seconde position dans laquelle il est déséquilibré, un jeu déterminé étant ménagé entre les parois du poids et les parois intérieures de l'enveloppe. 7) The rotor has an eyelash, rolici.) (3 cxc¯;:. 4 c ,, '2--' ... ¯ ... <Desc / Clms Page number 20> EMI20.1 a semi-cylindrical weight oscillating in one of its angles and movable between a first position in which it is substantially balanced and a second position in which it is unbalanced, a determined clearance being provided between the walls of the weight and the interior walls of the envelope. 8) Le moteur transmet un mouvement d'oscillation à l'élément transporteur dans une direction longitudinale de cet élément. 8) The motor transmits an oscillating movement to the conveyor element in a longitudinal direction of this element.
BE559231D BE559231A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE559231A true BE559231A (en)

Family

ID=182000

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE559231D BE559231A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE559231A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2623761A1 (en) * 1975-09-05 1977-03-17 Fmc Corp TWO-MASS RUETTEL CONVEYOR FOR MATERIAL TREATMENT AND PROCESS FOR ITS MANUFACTURING

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE2623761A1 (en) * 1975-09-05 1977-03-17 Fmc Corp TWO-MASS RUETTEL CONVEYOR FOR MATERIAL TREATMENT AND PROCESS FOR ITS MANUFACTURING

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2462943A1 (en) VIBRATING MACHINE INTENDED TO BE MOUNTED ON A FIXED SUPPORT
US2899044A (en) Vibrating conveyors
CH218353A (en) Lessiveuse.
EP0585323B1 (en) Device allowing the control and action of vibratory effects on machines and materials particularly for the treatment of products intended to be vibrated, compressed and compacted
FR2608074A1 (en) VIBRATING SCREEN
BE559231A (en)
FR2655281A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR COMPRESSING SAND.
CH640432A5 (en) SCREENING MACHINE.
FR2722444A1 (en) VIBRATION DEVICE FOR PRESS TABLE USED FOR THE PRODUCTION OF CONCRETE PRODUCTS
BE469096A (en)
BE378626A (en)
BE432248A (en)
BE501269A (en)
CH202128A (en) Valve bag filling machine.
BE422837A (en)
CH211995A (en) Device for shaking devices such as sieves, screens, feeding tables, etc.
BE509131A (en)
FR2600048A1 (en) Leaf-suspension for transmitting a vibrational movement
BE434003A (en)
CH125605A (en) Apparatus for settling loose materials in bags.
BE484199A (en)
BE380381A (en)
BE554123A (en)
FR2619484A1 (en) Sorting device for a potato-harvesting machine
BE484545A (en)