<Desc/Clms Page number 1>
*Vibrateur*
Ils. présente invention se rapporte à un vibrateur, caractérise en ce que l'arbre rotatif est porté exclusive- ment par le corps: vibrant et tourne à la vitesse normale de fonctionnement sans être d'un mouvement vibratoire pen- dant et alors. qu'il communique au corps vibrant un mouve- ment giratoire. Tandis que la présente spécification dé- crit et représente un mode concret d'exécution de l'invention dans son application à un crible vibratoire utilisé. pour le criblage des matières granulaires de tous genres:
,. telles que minerais, charbon, gravier, produits finement @
<Desc/Clms Page number 2>
pulvérisés, etc..., on comprendra que les détails spécifiques de la construction peuvent être facilement modifiés et que les mêmes principes généraux peuvent être appliquas à d'autres formes d'appareils dans lesquels un mouvement vibratoire giratoire est désiré.
Les cribles vibratoires destinés: au criblage, à la séparation et au classement des matières granulées sont relativement bien connue.et d'un usage général.
Parmi les types normaux: de cribles actuellement employés, il y a ceux dans lesquels le corps du crible est monté. élastiquement et auquel les vibrations so-nt communiquées par des moyens tels qu'un arbre rotatif, porté,en partie par le corps du crible, tandis que le mouvement vibratoire est produit en prévoyant des moyens appropriés tels que des volants non équilibrés, ou en agençant l'arbre tans.versal de façon qu'il constitue une masse non équilibrée.
Cependant, il n'a pas été possible jusqu'ici de faire porter l'arbre rotatif exclusivement par le châssis de support du crible et de communiquer en même temps à ce dernier un mouvement continuellement giratoire pendant que l'arbre tourne, à la vitesse normale de fonctionne- ment, d'une manière non vibrante.
L'une des principales caractéristiques de la présente invention consiste dans la disposition d'un vi- brateur monté élastiquement, dans lequel le mouvement vi- bratoire est produit par un arbre rotatif porté exclusi- vement par le corps vibrant, L'arbre est pourvu de par- ties excentriques montées dans des coussinets portés par les côtés du corps vibrant et ayant des parties extérieures s'étendant au. dehors, desdits coussinets formées de telle
<Desc/Clms Page number 3>
sorte qu'elles sont concentriques avec la partie de l'- arbre qui est comprise entre lesdites parties excentri- ques.
Une poulie commandée est montée sur l'une des par- ties extérieures de manière que lorsque l'arbre et la poulie tournant à leur vitesse normale de fonctionnement, l'axe de rotation coïncida avec l'axe géométrique de la poulie commandée.
Une autre caractéristique principale de l'in- vention consiste dans le montage élastique du vibrateur, ce montage étant prévu de manière à. être souple dans toutes les directions.
Une autre caractéristique de l'invention con- siate dans la manière suivant laquelle les moyens de commande de l'arbre sont montés indépendamment'du corps vibrant et accouplés d'une manière souple à ladite pou- lie commandée montée sur l'arbre tournant.
Une autre caractéristique de l'invention con- siste encore à disposer un volant de contre-équilibre sur chaque partie extérieure dudit arbre tournant, les volants, l'arbre et la poulie commandée étant proportion- nés de tella sorte que lorsque, l'arbre tourne à sa vites- se normale d'opération, l'axe de rotation coïncide avec 'l'axe géométrique de ladite poulie.
D'autres caractéristiques de l'invention de- viendront évidentes au cours de la description suivante qui se réfère au dessin ci-annexé dans lequel:.
La fig. 1 est, une vue en perspectice d'un cri- ble vibratoire construit suivant l'invention ;
La fig. 2 est une vue en coupe transversale de @ l'arbre tournant, et
<Desc/Clms Page number 4>
La fig. 3 est une vue agrandie d'une partie de l'une des barres auxquelles le corps du crible est suspendu,¯ les organes dans lesquels sont montées les extrémités supérieures et inférieures de ces barres étant montrés en coupe transversale. es mmes références désignent des parties identiques dans la description et les figures.
Somme représenté dans la fige. 1, le châssis du crible 1 est suspendu élastiquement au châssis fixe 2 avec une inclinaison prédéterminée par rapport à l'hori- zontale. Tandis qu'il est évident que le châssis 1 peut être suspendu élastiquement dé l'une quelconque des différentes manières qui permettent de le rendre souple dans toutes les directions sans sortir du but de la présente invention, on décrira en détail ci-après un mode préféré de suspension.
Le châssis du crible 1 est porté par les barres 3 dont les extrémités supérieures sont fixées élastiquement au châssis fixe 2, chacune d'elles se trouvant à proximité d'un angle de ce dernier. Cn comprendra naturellement que le crible peut être suspendu dans une position horizontale ou sous un ang le désiré quelconque avec l'horizontale et qui est déterminé par la différence entre la longueur des barres 3 portant l'extrémité supérieure du châssis du crible et celle des barres qui portent son extrémité inférieure.
Tandis que la disposition angulaire du crible peut varier dans des proportions considérables suivant la nature des différentes matières à traiter, elle peut être encore facilement modifiée en remplaçant les barres 3 par d'autres d'une longueur différen-
<Desc/Clms Page number 5>
te et, en outre, des moyens peuvent être'prévus pour ef- fectuer les changements de moindre importance dans la disposition angulaire du châssis de crible sans qu'il soit nécessaire de remplacer les barres, ainsi qu'il se- ra expliqué en détail plus loin.
Le* extrémités supérieures des barres 3 passent librement dans les trous 8 des supports 4 qui sont assujet. tis, au moyen de boulons ou rivets 5, la.face inférieure des traverses latérales formant le châssis fixe 2. La par- tie supérieure de chaque trou 8 est arrondie pour recevoir la partie inférieure semi-circulaire du collier 7 qui s'y adapte exactement.. Ce collier 7 est pourvu d'une partie inférieure semi-circulaire se prolongeant, en direction ascendante par un collet qui entoure la barre 3 en étroit engagement avec elle .
Le ressort supérieur 10 est porté sur le,bord saillant du collier 7 entourant la partie supérieure de. la barre 3 et adapt6 exactement autour de son collet; il est maintenu en position au moyen de la butée du collier
11 et de l'écrou 9. La partie semi-circulaire du collier
7 est ainsi pressée dans son siège formé dans le support
4 en maintenant continuellement la barre 3 dûment alignée.
Le ressort inférieur 10a entoure librement la barre 3 immédiatement au-dessous du trou 8.. Ce ressort
10a s'appuie à sa'partie supérieure contre .la collerette
39 prévue sur le support 4, 'et à son extrémité inférieure sur la butée formée sur le c,ollier lla en s'adaptant é- troitement autour du collet de ce dernier. Le collier lla est réglable sur la barre 3 au moyen de la vis de fixation
19 qui permet de régler facilement la compression du res-
<Desc/Clms Page number 6>
sort 10a.
Le support de tourillon 6 est fixé rigidement sur le côté du châssis du crible, par exemple, par des boulons, rivets ou soudure.
Le moyeu 15 est monté sur le tourillon 6 et est pourvu d'un prolongement ascendant 16 dans -lequel l'extrémité inférieure de la barre 3 est vissée jusqu'à une profondeur déterminée et maintenue solidement en position par l'écrou de blocage 17.
En vue d'augmenter l'élasticité de la barre 3 et d'amortir la vibration, des garnitures en caoutchouc 18 sont intercalées entre les surfaces portantes du tourillon 6 et du moyeu 15. Ce dernier et les garnitures 18 sont maintenus en position sur le tourillon 6 au.moyen de la plaque 14 qui, de son côté, est fixée sur le tourillon 6 par la vis d'arrêt 13.
Il est évident que d'autres détails de construc- tion pourront être utilisés pour assurer le même effet de suspension, a' est-à-dire pour rendre le châssis du crible souple dans toutes les directions.
D'après la description des moyens de suspension, on comprendra que les extrémités des barres 3 passent librement dans les trous 8 des supports 4 et que les ressorts hélicoïdaux, supérieurs et inférieurs 10 et 10a sont sous compression. Quand le châssis de crible 1 est mis en vibration par un mouvement giratoire, les barres 3 peuvent osciller librement dans le passage 8 sans aucun mouvement de la partie semi-circulaire du collier 7.
Naturellement, le.s ressorts 10 et 10a se détendent et'se compriment alternativement avec les oscillations des bar-
<Desc/Clms Page number 7>
res 3- pour maintenir la partie semi-circulaire du collier 7 rigidement contre son siège dans la partie supérieure du support 4. Si- on le désirait, les ressorts 10a pourraient être. éliminés sans affecter ]-'opération normale du crible.
Leur but essentiel est d'opérer comme un amortisseur de chocs quand le crible se trouve hors d'équilibre au départ et à L'arrête-
Le châssis 1 peut être de toute construction appropriée pour porter un ou pluseiurs- crible; suivant la pratique habituelle, et, dans Les figures, il est représenté pourvu: d'un crible supérieur 22 et d'un rible inférieur 23, les mailles du crible supérieur étant na- turellement plus grandes, que celles du crible inférieur*.
Le chassais. 1 est ouvert à son extrémité inférieure pour la décharge de la matière trop grosse pour traverser le crible. On comprendra naturellement que pour le traitement de certains produits il peut être nécessaire de renverser l'opération, et d'alimenter le crible par son extrémité inférieure pour le décharger par son extrémitésupérieure.
En vue de d'onner au châssis de crible 1- la mouvement, giratoire nécessaire, on prévoit un arbre 24 qui est contenu dans.le carter-25 traversant le châssis d'un côté jusqu'à L'autre. Le carter 25 s'étend entre deux carters de coussinets 26 portés de préférence sur les faces internes des cotés du châssis 1 et entourant des ouvertures prévues, dans.lesdits eûtes,
à travers lesquiLes se projettent les extrémités de l'arbreLes faces ex- térieures du châssis 1 portent les parties extérieures 27 des oart'ers de coussinets qui sont assemblés au moyen de
<Desc/Clms Page number 8>
boulons 28 traversant leurs parties 26 et 27 ainsi que les cotés du châssis 1. 'es roulements à galets 29 sont disposés dans les carters de coussinets pour recevoir l'arbre, et les parties extérieures 27 des carters 26 sont pourvues de chapeaux de protection contre la poussière 30.
'arbre 24 se compose d'une partie centrale 31 d'un plus grand diamètre et qui s'étend transversalement au châssis substantiellement d'un coussinet à galets; jusqu'à l'autre. Les parties 32 de l'arbre qui sont contenues dans ces coussinets 29 sont d'un diamètre réduit et excentriques relativement à la partie centrale 31 de l'arbre. Dans la pratique courante, les parties 32 del'arbre sont décentrées d'environ trois millimètres, mais il est évident que le degré d'excentricité dépendra de l'étendue du mouvement giratoire qui est désiré dans le crible à la vitesse normale d'opération et qui dépend. luimême de la grosseur et de la nature de la matière à cribler.. Les parties extérieures 33 de l'arbre sont de nouveau réduites en diamètre et sont concentriques avec la partie centrale 31.
Les parties extérieures 33 de l'arbre portent les volants de contre-équilibre 34, et aussi la poulie 35 qui reçoit la courroie d'entraînement.. Les volants 34 sont compensés, et leurs parties à contrepoids 36 disposés directement en face du coude des parties excentriques de l'arbre. En vue d'obtenir une compensation extrêmement exacte des volants 34, le contrepoids 20 est réglable par déplacement au moyen du boulon 21.
L'ensemble de l'arbre, du volant et de la pou-
<Desc/Clms Page number 9>
lie est mis en rotation d'une manière appropriée quelconque., par exemple comme représenté par la fig. 1, dans laquelle le moteur 37 est montré porté par, le châssis fixe 2, tandis qu'une courroie de commande relativement souple 38.s'étend de la poulie du moteur à celle qui est commander 35.
Le châssis du crible descend légèrement quand les ressorts 1..0 de support des barres 3 tendent à se comprimer sous le poids d'une charge passant sur le arible, et a'est pourquoi le moteur 37 est placé de préférence d'un côté de la poulie à courroie 35, de sorte que la courroie d'entraînement 38 est oblique par rapport à la perpendiculaire;
D'après la description qui précède, on comprendra que le groupe constitué- par le châssis de crible et L'arbre ro,tatif est flottant dans des montages cambi- nés à.ressort et à caoutchouc et que,. par suite, il n'y a aucun accouplement rigide entre le groupe vibrant du crible et la structure de supports Quand le mouvement de rotation est tout d'abord appliqué à l'arbre., les volants 34 et les parties 33 et 31 de l'arbre tendent à tourner excentriquement, mais ciuand la vitesse de rotation aug- mente.,. les volants et les parties 33 et 31 de l'arbre trouvent leur centre de rotation tandis que les parties 32 de l'arbre, qui sont montées dans les coussinets 29,
tournent excentriquement avec le mouvement giratoire qui en résulte pour le châssis du crible. En résumé, quand l'arbre commence à tourner, l'axe'de rotation passe des centres des, parties 32 de l'arbre aux parties 31 et 33 et, à la vitesse normale d'opération, l'axe de rotation coinaide avec l'axe géométrique de la poulie commandée. Gomme
<Desc/Clms Page number 10>
tout l'appareil flotte dans des supports' à ressorts et garnitures en caoutchouc, on obtient un mouvement giratoire tranquille et sans battements, et les roulements 26 ne sont pas soumis à des poussées anormales comme celles qui se produisent, habituellement dans les autres genres d'appareils à cribler.
Il a été reconnu, en outre, que l'arbre 24 peut être disposé avec tous les organes qui lui sont adjoints en un point quelconque de la longueur du châssis'1, et . une expérimentation continue a démontré qu'une distribution inégale de la matière dans la longueur du crible et une brusque surcharge n'ont aucune tendance à, troubler la régularité de fonctionnement de l'appareil
On a trouvé en faisant fonctionner l'appareil à cribler pourvu du vibrateur suivant l'invention, dans des conditions variables, et en traitant des matières de toute nature, que les difficultés habituellement rencon- trées dans un équipement de ce genre sont complètement surmontées; l'ar exemple, il est bien connu que le meilleur criblage est obtenu en faisant vibrer le crible par un mouvement circulaire.
Cependant il n'a pas été possible jusqu'ici de maintenir continuellement le mouvement circulaire dans toute la surface du crible et indépendamment des conditions variables de chargement ainsi que de la répartition inégale de la charge. mes cribles ont été construits pour vibrer avec un mouvement circulaire quand ils opèrent sans charge, mais quand ils sont chargés, le mouvement devient elliptique, et s'ils sont lourdement chargés, le mouvement devient de plus en plus horizontal et avec un effet très minime de criblage.
]?'autre part, un
<Desc/Clms Page number 11>
crible destiné à vibrer en un mouvement circulaire sous une charge déterminée tend à vibrer avec un mouvement entièrement différent quand la charge est supérieure ou. inférieure à celle pour laquelle le crible a été cons- trait, On comprendra d'après le fonctionnement d'un cri- ble que la charge ne peut pas, être répartie uniformément sur la surface de l'appareil de même qu'il;-n'est habi- tuellement pas,possible de maintenir constamment un'degré uniforme d'alimentation du produit à traiter:
Par contre, il a été reconnu que par la cons- truction de l'arbre suivant l'invention, par sa disposi- tion exclusivement sur le châssis du crible et par le mon- tage de ce châssis de manière' qu'il soit souple dans tou- tes les directions., le crible est vibré en un mouvement circulaire quelles que soient les conditions variables de chargement et l'inégalité, de répartition de la charge à la surface du crible.
Une autre difficulté rencontre jusqu'ici dans le fonctionnement des cribles, mécaniques provenait de la poussée sur les coussinets résultant,de la rotation excentrique de l'arbre transversal à la vitesse normale d'opératiion. Différents expédients ont été essayés pour vaincre cette difficulté, par exempt, par l'amélioration de la construction et du montage des roulements.
.Aucun de ces moyens n'a réussi à empêcher l'usure' des coussinets, et beaucoup d'entre eux cent augmenté considérablement les frais d'acquisition et. d'entretien des cribles.. Il a été.reconnu que la rotation concentrique de l'arbre à la vitesse normale de fonctionnement autour de son axe géométrique de., rotation. éloigne des coussinets.
<Desc/Clms Page number 12>
les poussées et les efforts et permet ainsi l'emploi de coussinets normaux et peu coûteux sans risque d'usure rapide.
L'expérience a démontré, en autre, que l'éner- gie nécessaire pour commander le crible pourvu du vibrateur suivant l'invention est très efficacement utilisée, et que le crible peut être surchargé , naturellement dans des limites raisonnables et en tenant compte de la nature et de la grosseur du matériel qu'il est destiné à traiter, avec une très faible augmentation de la consommation de force. La brusque surcharge du crible ne produit qu'une légère augmentation de la consommation de force et il a été reconnu que le mécanisme d'entratnement est parfaitement capable de maintenir le mouvement giratoire continu du crible sans risque de rupture.
On comprendra naturellement que des modificationis peuvent être apportées au mode d'exécution et d'applioa- d'en tion décrit et représenté à titre d'exemple en vue d'en adapter les principes essentiels à d'autres formes de vibrateurs sans s'écarter du but et de l'idée de l'invention.
<Desc / Clms Page number 1>
* Vibrator *
They. The present invention relates to a vibrator, characterized in that the rotary shaft is carried exclusively by the body: vibrating and rotating at the normal operating speed without being of a vibratory movement during and then. that it communicates to the vibrating body a gyratory movement. While the present specification describes and represents a concrete embodiment of the invention in its application to a vibratory screen used. for screening granular materials of all kinds:
,. such as ores, coal, gravel, fine products @
<Desc / Clms Page number 2>
sprays, etc., it will be understood that specific details of construction can be easily changed and that the same general principles can be applied to other forms of apparatus in which gyratory vibratory motion is desired.
Vibratory screens for: screening, separating and classifying granulated materials are relatively well known and of general use.
Among the normal types of screens currently in use there are those in which the screen body is mounted. elastically and to which the vibrations are communicated by means such as a rotating shaft, carried, in part by the body of the screen, while the vibratory movement is produced by providing suitable means such as unbalanced flywheels, or by arranging the tans.versal tree so that it constitutes an unbalanced mass.
However, it has not heretofore been possible to have the rotating shaft carried exclusively by the supporting frame of the screen and at the same time impart to the latter a continuously gyrating movement while the shaft is rotating, at the speed normal operation, in a non-vibrating manner.
One of the main features of the present invention consists in the provision of an elastically mounted vibrator, in which the vibratory movement is produced by a rotating shaft carried exclusively by the vibrating body. The shaft is provided. eccentric parts mounted in bearings carried by the sides of the vibrating body and having outer parts extending through. outside, said bearings formed of such
<Desc / Clms Page number 3>
so that they are concentric with the part of the shaft which is between said eccentric parts.
A controlled pulley is mounted on one of the outer parts so that when the shaft and pulley rotate at their normal operating speed, the axis of rotation coincides with the geometric axis of the controlled pulley.
Another main feature of the invention consists in the elastic mounting of the vibrator, this mounting being provided in such a way that. be flexible in all directions.
Another feature of the invention relates to the manner in which the means for controlling the shaft are mounted independently of the vibrating body and flexibly coupled to said driven pulley mounted on the rotating shaft.
Another characteristic of the invention still consists in placing a counterbalance flywheel on each exterior part of said rotating shaft, the flywheels, the shaft and the controlled pulley being proportioned in such a way that when the shaft rotates at its normal operating speed, the axis of rotation coincides with the geometric axis of said pulley.
Other characteristics of the invention will become evident in the course of the following description which refers to the accompanying drawing in which :.
Fig. 1 is a perspective view of a vibratory screen constructed according to the invention;
Fig. 2 is a cross-sectional view of the rotating shaft, and
<Desc / Clms Page number 4>
Fig. 3 is an enlarged view of part of one of the bars from which the screen body is suspended, ¯ the members in which the upper and lower ends of these bars are mounted being shown in cross section. The same references designate identical parts in the description and the figures.
Sum represented in the freeze. 1, the frame of the screen 1 is resiliently suspended from the fixed frame 2 at a predetermined inclination with respect to the horizontal. While it is obvious that the frame 1 can be resiliently suspended in any of the different ways which make it possible to make it flexible in all directions without departing from the aim of the present invention, one mode will be described in detail below. preferred suspension.
The frame of the screen 1 is carried by the bars 3, the upper ends of which are resiliently fixed to the fixed frame 2, each of them being near a corner of the latter. It will naturally be understood that the screen can be suspended in a horizontal position or at any desired angle with the horizontal and which is determined by the difference between the length of the bars 3 carrying the upper end of the frame of the screen and that of the bars. which bear its lower end.
While the angular arrangement of the screen can vary considerably depending on the nature of the different materials to be treated, it can still be easily changed by replacing the bars 3 by others of different length.
<Desc / Clms Page number 5>
te and, furthermore, means may be provided to effect minor changes in the angular arrangement of the screen frame without the need to replace the bars, as will be explained in detail. further.
The * upper ends of the bars 3 pass freely through the holes 8 of the supports 4 which are attached. tis, by means of bolts or rivets 5, the lower face of the side cross members forming the fixed frame 2. The upper part of each hole 8 is rounded to receive the semicircular lower part of the collar 7 which adapts to it. exactly. This collar 7 is provided with a semicircular lower part extending in an upward direction by a collar which surrounds the bar 3 in close engagement with it.
The upper spring 10 is carried on the, projecting edge of the collar 7 surrounding the upper part of. bar 3 and fitted exactly around its neck; it is held in position by means of the stop of the collar
11 and nut 9. The semi-circular part of the collar
7 is thus pressed into its seat formed in the support
4 continuously keeping the bar 3 properly aligned.
The lower spring 10a freely surrounds the bar 3 immediately below the hole 8. This spring
10a is supported at its upper part against the collar
39 provided on the support 4, 'and at its lower end on the stop formed on the c, collar 11a by fitting closely around the collar of the latter. The collar lla is adjustable on the bar 3 by means of the fixing screw
19 which makes it easy to adjust the compression of the
<Desc / Clms Page number 6>
sort 10a.
The journal support 6 is rigidly attached to the side of the screen frame, for example, by bolts, rivets or welding.
The hub 15 is mounted on the journal 6 and is provided with an ascending extension 16 in which the lower end of the bar 3 is screwed to a determined depth and held securely in position by the locking nut 17.
In order to increase the elasticity of the bar 3 and to damp the vibration, rubber linings 18 are interposed between the bearing surfaces of the journal 6 and of the hub 15. The latter and the linings 18 are held in position on the hub. journal 6 by means of plate 14 which, for its part, is fixed to journal 6 by stop screw 13.
Obviously, other construction details could be used to provide the same effect of suspension, ie to make the frame of the screen flexible in all directions.
From the description of the suspension means, it will be understood that the ends of the bars 3 pass freely through the holes 8 of the supports 4 and that the helical springs, upper and lower 10 and 10a are under compression. When the screen frame 1 is vibrated by a gyratory movement, the bars 3 can oscillate freely in the passage 8 without any movement of the semicircular part of the collar 7.
Naturally, the springs 10 and 10a relax and compress alternately with the oscillations of the bars.
<Desc / Clms Page number 7>
res 3- to hold the semicircular part of the collar 7 rigidly against its seat in the upper part of the support 4. If desired, the springs 10a could be. removed without affecting] - normal operation of the screen.
Their essential purpose is to operate as a shock absorber when the screen is out of balance at the start and at the stop.
The frame 1 can be of any suitable construction to carry one or more screen; following the usual practice, and, in the figures, it is shown provided with: an upper screen 22 and a lower screen 23, the meshes of the upper screen being naturally larger than those of the lower screen *.
Drove him away. 1 is open at its lower end for the discharge of material too large to pass through the screen. It will naturally be understood that for the treatment of certain products it may be necessary to reverse the operation, and to feed the screen from its lower end in order to unload it from its upper end.
In order to give the screen frame 1- the necessary gyratory movement, a shaft 24 is provided which is contained dans.le casing-25 passing through the frame from one side to the other. The casing 25 extends between two casings of bearings 26 preferably carried on the internal faces of the sides of the frame 1 and surrounding the openings provided, dans.les said eûtes,
through which project the ends of the shaft The outer faces of the frame 1 carry the outer parts 27 of the bearings oart'ers which are assembled by means of
<Desc / Clms Page number 8>
bolts 28 passing through their parts 26 and 27 as well as the sides of the frame 1. The roller bearings 29 are arranged in the bearing housings to receive the shaft, and the outer parts 27 of the housings 26 are provided with protective caps against dust 30.
the shaft 24 consists of a central portion 31 of a larger diameter and which extends transversely to the frame substantially of a roller bearing; until the other. The parts 32 of the shaft which are contained in these bearings 29 are of reduced diameter and eccentric relative to the central part 31 of the shaft. In current practice the parts 32 of the shaft are off-center by about three millimeters, but it is evident that the degree of eccentricity will depend on the extent of gyratory motion that is desired in the screen at normal operating speed. and that depends. itself of the size and nature of the material to be screened. The outer parts 33 of the shaft are again reduced in diameter and are concentric with the central part 31.
The outer parts 33 of the shaft carry the counterbalance flywheels 34, and also the pulley 35 which receives the drive belt. The flywheels 34 are compensated, and their counterweight parts 36 arranged directly in front of the elbow of the eccentric parts of the shaft. In order to obtain an extremely exact compensation of the flywheels 34, the counterweight 20 is adjustable by displacement by means of the bolt 21.
The whole shaft, handwheel and power
<Desc / Clms Page number 9>
lie is rotated in any suitable manner, for example as shown in FIG. 1, in which the motor 37 is shown carried by the fixed frame 2, while a relatively soft drive belt 38 extends from the motor pulley to the drive 35.
The frame of the screen descends slightly when the springs 1..0 supporting the bars 3 tend to compress under the weight of a load passing over the screen, and this is why the motor 37 is preferably placed on one side. of the belt pulley 35, so that the drive belt 38 is oblique with respect to the perpendicular;
From the foregoing description, it will be understood that the group consisting of the screen frame and the rotating shaft is floating in spring and rubber camed mountings and that ,. therefore, there is no rigid coupling between the vibrating group of the screen and the supporting structure. When the rotational movement is first applied to the shaft., the flywheels 34 and the parts 33 and 31 of the The shafts tend to turn eccentrically, but when the speed of rotation increases. the flywheels and the parts 33 and 31 of the shaft find their center of rotation while the parts 32 of the shaft, which are mounted in the bearings 29,
rotate eccentrically with the resulting gyratory motion for the screen frame. In summary, when the shaft begins to rotate, the axis of rotation passes from the centers of parts 32 of the shaft to parts 31 and 33 and, at normal speed of operation, the axis of rotation coincides with. the geometric axis of the controlled pulley. Rubber
<Desc / Clms Page number 10>
the whole apparatus floats in mounts' with springs and rubber linings, a quiet gyratory motion and without flapping is obtained, and the bearings 26 are not subjected to abnormal thrusts like those which occur, usually in other kinds of 'screening devices.
It has been recognized, moreover, that the shaft 24 can be arranged with all the members which are attached to it at any point along the length of the frame'1, and. continuous experimentation has shown that an uneven distribution of the material in the length of the screen and a sudden overload have no tendency to disturb the regularity of operation of the apparatus
It has been found by operating the screening apparatus provided with the vibrator according to the invention, under varying conditions, and by processing materials of all kinds, that the difficulties usually encountered in equipment of this kind are completely overcome; For example, it is well known that the best screening is obtained by vibrating the screen in a circular motion.
However, it has not heretofore been possible to maintain the circular motion continuously throughout the entire screen surface and regardless of varying loading conditions as well as uneven load distribution. my screens were built to vibrate with a circular motion when they operate without a load, but when they are loaded the motion becomes elliptical, and if they are heavily loaded the motion becomes more and more horizontal and with very minimal effect screening.
]? 'on the other hand, a
<Desc / Clms Page number 11>
screen intended to vibrate in a circular motion under a determined load tends to vibrate with an entirely different motion when the load is greater or. lower than that for which the screen was designed, It will be understood from the operation of a screen that the load cannot be distributed uniformly over the surface of the apparatus as well as; is usually not possible to constantly maintain a uniform degree of feed of the product to be treated:
On the other hand, it has been recognized that by the construction of the shaft according to the invention, by its arrangement exclusively on the frame of the screen and by the mounting of this frame so that it is flexible. in all directions, the screen is vibrated in a circular motion regardless of the varying loading conditions and the unevenness of load distribution on the screen surface.
Another difficulty encountered so far in the operation of mechanical screens came from the thrust on the bearings resulting from the eccentric rotation of the transverse shaft at the normal operating speed. Different expedients have been tried to overcome this difficulty, for example, by improving the construction and mounting of bearings.
None of these means succeeded in preventing the wear and tear of the bearings, and many of them increased the acquisition costs considerably and. maintenance of screens .. It has been recognized that the concentric rotation of the shaft at the normal operating speed around its geometric axis of., rotation. away from the pads.
<Desc / Clms Page number 12>
thrusts and forces and thus allows the use of normal and inexpensive bearings without risk of rapid wear.
Experience has shown, among other things, that the energy necessary to control the screen provided with the vibrator according to the invention is very efficiently used, and that the screen can be overloaded, naturally within reasonable limits and taking into account the nature and size of the material it is intended to process, with a very small increase in the consumption of force. Abrupt overloading of the screen produces only a slight increase in power consumption and it has been recognized that the drive mechanism is perfectly capable of maintaining the continuous gyrating motion of the screen without risk of breakage.
It will, of course, be understood that modifications can be made to the embodiment and application described and shown by way of example with a view to adapting the essential principles thereof to other forms of vibrators without interference. move away from the purpose and idea of the invention.