BE557126A - - Google Patents

Info

Publication number
BE557126A
BE557126A BE557126DA BE557126A BE 557126 A BE557126 A BE 557126A BE 557126D A BE557126D A BE 557126DA BE 557126 A BE557126 A BE 557126A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
unloading
vehicle
shaft
vehicle according
orifice
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE557126A publication Critical patent/BE557126A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B60VEHICLES IN GENERAL
    • B60PVEHICLES ADAPTED FOR LOAD TRANSPORTATION OR TO TRANSPORT, TO CARRY, OR TO COMPRISE SPECIAL LOADS OR OBJECTS
    • B60P1/00Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading
    • B60P1/40Vehicles predominantly for transporting loads and modified to facilitate loading, consolidating the load, or unloading using screw conveyors thereon

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Loading Or Unloading Of Vehicles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte aux véhicules à moteur destinés à transporter une charge, et elle concerne en particulier les véhicules spécialement étudiés en vue de transporter des matériaux pulvérulents ou granuleux en vrac,   o'est-à-dire   non emballés dans des sacs., et équipés      d'un dispositif pour le déchargement automatique du matériau à partir du véhicule, dans un réservoir ou récipient de stockage. 



   Les véhicules à benne basculante et à trémie sont.. bien connus en soi pour le transport de matériaux en vrac tels que du sable et du gravier; et ils sont équipés      d'un dispositif servant à déverser les matériaux, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 Le déversement ou déchargement des matériaux par gravité à partir de ces véhicules est toutefois relativement   incon-   trôlable, et il ne peut être appliqué de façon pratique au déchargement de matériaux relativement coûteux et à 1'¯état finement divisé, comme la farine ou le ciment, pour les déverser dans des réservoirs, caissons ou silos de stockage. 



     L'invention   est matérialisée dans un véhicule à benne basculante ou à trémie, comportant   -un   arbre de déchargement rotatif disposé longitudinalement ou transversalement au véhicule et portant.vers chaque extrémité des vis ou éléments équivalents étudiés de manière à acheminer le matériau des deux extrémités vers la partie médiane de cet arbre, un orifice de déchargement prévu dans la caisse du véhicule au voisinage de cette partie médiane de l'arbre, et des organes refoulant le matériau hors de cette caisse, à travers cet orifice de déchargement.. 



   L'appareil mentionné ci-avant convient pour. le déchar- gement contrôlé de matériaux ou matières à l'état pulvérulent, par exemple de farine, à partir d'un camion à benne basculante ou à trémie, en vue de leur déversement dans un récipient se trouvant au même niveau que le véhicule ou à un niveau inférieur.

   Lors de livraisons en vrac, par exemple de farine ou de ciment, il est fréquemment nécessaire d'assurer le déchargement dans un caisson de stockage situé en hauteur, et un autre but de l'invention est de permettre la réalisation   d'un   dispositif déchargeur et élévateur capable d'amener les matériaux à l'état pulvérulent ou à un état analogue au véhicule dans ce récipient de stockage situé   à   un niveau plus élevé.'   Il-existe   à l'heure actuelle différents types 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de véhicules à moteur servant au transport de charges. en vrac;

   comportant des dispositifsleur permettant de déverser leur charge dans un récipient de stockage se trouvant à. un .niveau plus élevé, mais tous les véhicules connus présentent l'inconvénient, du point de vue dupetit utilisateur, d'être      des véhicules spécialisés qui n'ont que peu ou pas de valeur . pour une autre utilisation; de sorte que, dans le cas où   aucune charge en vrac ne doit être livrée, ils demeurent' peut inutilisés; ce qui représenter un inconvénients considérable   pour leur propriétaire   étant,donné   que la dépense nécessaire , à leur acquisition est initialement, élevée. 



   Dans le commerce de la   minoterie,par   exemple; les livraisons de grains et de farine ainsi que d'autres pour l'alimentation des animaux sont effectuées soit en,vrac, soit en sacs, selon les disponibilités de stockage du grain, de sorte que, en particulier dans le cas de petites firmes; il existe un avantage bien déterminé à posséder un véhicule qui puisse servir à la fois comme véhicule de livraison de matériaux en vrac, et comme véhicule servant à transporter par-exemple des grains en sacs. 



   Un autre but encore de l'invention est de permettre la réalisation d'un véhicule adapté à une double utilisation) qui puisse servir à la   fois   pour transporter des matériaux      en sacs et en vrac devant être déversés dans un récipient au en un lieu de stockage-situé à un niveau plus élevé et, comme on le verra ci-après, on peut concevoir suivant l'invention un véhicule capable de servir à trois utilisation'      différentes. 



   Suivant une autre particularité encore, l'invention est matérialisée dans un véhicule à benne basculante 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ou à trémie comportant un arbre disposé transversalement sur toute la largeur ou sur toute la longueur de la caisse du véhicule et portant des vis transporteuses ou des éléments équivalents, étudiés de manière à déplacer le matériau longitudinalement à l'arbre jusqu'en un point situé au-dessus   d'un   orifice de déchargement ménagé dans la caisse, un conduit transporteur, à travers lequel de l'air sous pression est envoyé par un compresseur ou par un ventilateur soufflant porté par le véhicule, étant situé sous l'orifice'de   déchar-   gement, un obturateur rotatif étanche étant interposé entre cet orifice de déchargement et le conduit transporteur. 



   Lors d'une application à un véhicule à benne basculante, l'arbre de déchargement est disposé transversalement à l'extrémité arrière du véhicule. 



   De préférence, l'arbre transversal portant les vis sans fin n'est pas fixé de façon permanente sur la caisse du véhicule, mais il se présente sous la forme d'un ensemble séparé, qui peut être adapté sur cette caisse ou qui peut en être séparé rapidement suivant les besoins. Dans un véhicule à benne basculante, qui constitue l'application principale de l'invention, ceci représente un avantage notable, car lorsque l'arbre est démonté, le véhicule peut servir de benne basculante de type usuel, en plus de son utilisation comme véhicule de transport de matériaux- en sacs et comme véhicule de livraison de matériaux en vrac. 



   Un mode de réalisation possible de véhicule à benne basculante comportant une caisse suivant l'invention est montré sur les dessins annexés, donnés à titre non limitatif, et sur lesquels : 
La fig. 1 est une vue en plan de l'extrémité arrière 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 du véhicule. 



   La fig. 2 montre l'ensemble de l'arbre de déchargement après son démontage pour le transport.,      la fig. 3 est une vue d'extrémité de la caisse du véhicule, l'arbre dé déchargement étant monté en place. 



   La fig. 4 est une vue de profil de l'extrémité arrière de la caisse du véhicule, l'arbre de déchargement étant monté en place, 
La caisse 1 du véhicule présente un trou de déchargement 
2 ménagé dans son fond, immédiatement en avant du layon   3 ;   prévu au centre du camion, et ce trou peut être ouvert et fermé au moyen d'un volet ou panneau coulissant (non repré- senté), Un second trou de déchargement est prévu au centre du layon, et il est fermé de même au moyen d'un volet ou panneau 5. Un dispositif amovible 6 à arbre de déchargement est prévu pour,;amener les matériaux ou matières à l'état pulvérulent ou granuleux de la caisse du véhicule au trou 2, en vue de leur déversement dans un récipient ou en.un lieu de stockage se trouvant à un niveau plus élevé.

   Pour permettre au déchargement d'être effectué avec une facilité maximum, la caisse. 1 est de préférence légèrement plus étroite à son extrémité avant qu'à son extrémité   arrière, .   de manière à éviter toute tendance du matériau à être tassé pendant le déplacement longitudinal de la caisse lors du déchargement, et oeci .permet aux matériaux de se déplacer ' aisément vers l'extrémité arrière du véhicule, où le déchar- gement est effectué .par le dispositif à arbre de décharge- ment, à travers le trou   2,-du     simplement   ;

  par gravité   à ,   travers le trou 4, 
Ce dispositif comprend un   arbre ,7   apporté par 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 des paliers fixes sur deux plaques terminales 8, qui sont elles-mêmes   réunies   par une tôle de protection incurvée 9, présentant un trou médian destiné à coïncider avec le trou de déchargement   2.prévu   dans le plancher du véhicule. 



    L'arbre 7.porte   des vis transporteuses 10 à pasde sens opposés, s'étendant depuis les deux extrémités de l'arbre, et se terminant au bord d'une zone de déchargement média ne conjuguée à une palette 11 posée au-dessus du trou de déchargement 2.. Les côtes de la caisse 1. du véhicule. présen- tent des pattes de mise en place 12, contre lesquelles les bords avant des plaques terminales 8 viennent prendre appui quand le dispositif 6 est soulevé en vue de son engagement dans le véhicule après rabattement du layon. Les bords arrière des plaques 8 sont sensiblement 'de niveau avec l'extrémité de la caisse du véhicule, de sorte que le relevage du layon 3 assure leur maintien en place. 



   Quand l'arbre de déchargement 7 est en place à l'in- térieur de la caisse du camion, une extrémité de cet arbre est attaquée par une pièce   de .solidarisation   angulaire amovible 14, qui traverse elle-même une roue à chaîne 15   tourna-nt   sur son propre moyeu 16 et reliée par une chaîne à un arbre de prise de force du véhicule ou à tout autre dispositif d'entraînement. La commande est transmise à l'arbre 7 par suite de la solidarisation de la pièce 14 avec la roue à chaîne 15 au moyen de goujons 17. 



   La tôle de protection incurvée 9 est en métal, et elle entoure la partie inférieure de l'arbre 7 entre le plancher et le layon du véhicule,   en.s'adaptant   d'une façon   relati-   vement étroite à la périphérie des vis transporteuses 10. ce qui évite qu'une quantité notable de matériau ne demeure 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 dansl'angle formé entre -le plancher de   la.   caisse et le layon, tandisqu'en même temps les vis transporteuses 10 peuvent attaquer la masse du matériau transporté. Quand cela n'est pas nécessaire, par exemple quand on,transporte de la farine ou du blé en sacs;'on peut démonter d'une façon particulièrement simple le dispositif conjugué à l'arbre de déchargement, corme on le comprendra à la lecture de la description qui précède. 



   Dans le cas présent, le matériau -déchargé à travers l'orifice 2 parvient, sous l'effet de la pesanteur, dans un conduit transporteur 20, qui est constitué par un tube d'un diamètre de 10 cm. environ, à travers lequel de l'air est envoyé sous une pression manométrique de 0,14 à 0,21 kg/cm2 environ à partir   d'un   compresseur ou ventilateur soufflant entraîné par le moteur du véhicule et assurant le refoulement de 6,75 m3 d'air environ par minute, de sorte que le système pneumatique travaille sous une pression ' relativement faible. Toutefois, pour empêcher l'air d'être . refoulé directement à   travers;l'orifice ,   un obturateur rotatif étanche 21 est interposé entre le conduit 20 et l'orifice 2.. 



   Le déchargement d'un véhicule à benne basculante équipé du dispositif suivant l'invention est effectué alors que la ' caisse est inclinée de 30  environ. L'obturateur rotatif étanche 21 est par suite 'fixé sur l'orifice de déchargement   ? dans   une position telle qu'il soit vertical quand la caisse est inclinée selon l'angle indiqué. 



   Cet obturateur rotatif étanche 21 est constitué par un dispositif (dont on connaît plusieur.s constructions dif- férentes) qui permet l'introduction de quantitédéterminées 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de matériau à l'état pulvérulent ou granuleux dans un courant d'air, de façon telle que celui-ci puisse assurer leur   entraînement.   Cet obturateur rotatif étanche 21 comprend un arbre rotatif, monté sur un axe horizontal dans un boîtier ou carter cylindrique, l'arbre portant des aubes qui assurent sensiblement   avec   les côtés du carter. Celui-ci présente à sa partie supérieure et à sa partie inférieure des orifices par lesquels le matériau pénètre depuis la caisse du véhicule et tombe dans le conduit pneumatique, les aubes assurant l'étanchésiatin entre l'orifice d'admission et l'orifice de sortie. 



   L'arbre de l'obturateur rotatif étanche utilisé ici est ' entraîné par un arbre   de,   renvoi 22, à partir duquel la roue à chaîne 15 est également entraînée. Cet arbre de renvoi 22 est   commandé   de toute manière appropriée, de préférence par un moteur hydraulique entraîné à partir du moteur du véhicule par l'intermédiaire d'une pompe hydraulique. 



   Lors du déchargement du matériau dans le conduit trans- porteur 20, l'obturateur rotatif étanche 21 prélève en même temps de petites quantités d'air sous pression au conduit, et cet air doit être évacué d'une manière quelconque. 



   Des recherches ont montré que,'dans le cas   d'un   appareil de ce type, le déchargement tend, avec certaines matières, par exemple avec de la farine, à être partiellement   incon.-   trôlable par suite du poids variable de matière agissant sur les vis 10 au cours du déchargement. Cette tendance peut être'compensée dans une large mesure par l'utilisation d'un couvercle en. tôle incurvée   23 de   section triangulaire, qui s'adapte sur le tiers médian environ de l'arbre de déchargement 7.

   Lé couvercle   23   s'étend au-dessus 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 de l'arbre7 entre le pîancher de la caisse et le layon 3 le sommet au triangle étant dirigé vers l'extrémité avant de cette caisse, La face interne du couvercle 23 s'adapte étroitement sur la palette 11 et sur l'extrémité interne des vis transporteuses 10 afin de réduire autant que possible la tendance à la formation d'un tunnel de matière entre le couvercle et l'arbre.

   Le rôle du couvercle   23 est   de déter- miner la quantité de matière introduite dans   l'obturateur   rotatif étanche   21   de façon telle que les quantités   distri-   buées ne soient pas'supérieures à celle que le compresseur ou le ventilateur soufflant peut entraîner dans le   conduit   20L'adaptation du couvercle 23 au-dessus de la partie médiane de l'arbre a pour effet de réduire la pression due, au poids de la charge dans cette zone. Etant donné toutefois que les vis transporteuses 10 peuvent engendrer une   pressip   très élevée sous le couvercle   23   en cas de blocage de la matière, ce couvercle peut se soulever librement, et il .reposé en place sous l'effet de son propre poids.

   Il présente , simplement un logement qui vient s'adapter sur une patte 24 portée par le layon. Une surcharge provoque un   déplacement   vers le haut du couvercle, à l'écart du layon. 



   Le couvercle   23   est traversé par un conduit d'admission d'air en forme d'U   renversé     ,ce   conduit partant d'un point situé immédiatement au-dessus de la palette   11 et   aboutissant à un orifice aménage dans le plancher du véhicule. Le conduit d'air ainsi formé peut être utilisé de deux manières différentes pour favoriser le déchargement en provoquant l'agitation de la matière au voisinage du trou 2 afin de s'opposer à un tassement de la matière en ce point, ce qui gênerait le déchargement. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Si l'obturateur rotatif étanche   !il..   est du type   repré- .   sente, dans lequel l'air s'échappe à travers le carter en un point situé entre l'orifice d'admission et l'orifice de sortie, le trou d'échappement d'air   28   est alors relié par un conduit à l'orifice   27.du   plancher du véhicule, et l'air ainsi prélevé est entraîné en un cycle fermé, pour être refoulé vers le bas sur la matière, au-dessus du trou de déchargement 2, ce qui favorise l'admission de ce matériau dans l'obturateur rotatif étanche. 



   Par ailleurs, si cet obturateur rotatif étanche est du type dans lequel il ne se produit aucun prélèvement d'air, l'air provenant du conduit transporteur 20 s'échappe alors , vers le haut à travers le trou de déchargement 2, et dans ce cas il traverse le conduit '26 et parvient à l'atmosphère par le trou 27 ménagé dans le plancher du véhicule., Le courant d'air ascendant a alors un effet d'agitation sur la matière, afin de s'opposer à toute tendance au tassement ou à la   compacification   de celle-ci. L'orifice 27 constitue alors un orifice de sortie d'air, et il est désirable de / prévoir sous cet orifice un sac collecteur interceptant la petite quantité de matière entraînée par l'air ainsi refoulé. 



   Pour décharger un camion à benne basculante équipé du dispositif de déchargement suivant l'invention, on incline' la caisse selon l'angle désiré, et on raccorde le conduit transporteur 20 à la longueur de tuyau de distribution nécessaire pour que ce tuyau puisse déboucher dans le caisson de stockage.

   On met le compresseur en marche pour provoquer le passage d'un courant d'air dans le conduit, puis on assure   l'entraînement   de l'obturateur rotatif étanche 21 et de l'arbre 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 de distribution 7, 
Les vis transporteuses 10 assurent le déplacement d'un courant de'matière constant entre les   croies   de la caisse du véhicule et le milieu de celui-ci, cette matière étant refoulée par la palette   il dans   l'orifice de déchar- 
 EMI11.1 
 genent 2 (ce mouvement étant favorisé par le oonduit <d'ain descendant quand on utilise un dispositif 'd'étanchéité à ,prise   d'air).   La matière pénètre ensuite, à travers cet obturateur rotatif étanche   21,.

   dans   le conduit transporteur 20, et elle est envoyée au récipient de   stockage.   



   Par suite du prélèvement de la matière sur toute la largeur du véhicule, la charge tend à se déplacer d'une façon régulière longitudinalement à la caisse de celui-ci, et 'ceci constitue une particularité désirable pour   ltobten-   tion avec certitude d'un déchargement sensiblement complet et uniforme. 



   Grâce au montage de l'arbre de déchargement 1 équipé de vis transporteuses 10 et d'une palette 11 sous la forme d'un dispositif amovible 6 le   véhicule   à benne basculante peut être utilise de la manière ordinaire comme véhicule . transporteur à plate-forme recevant la 'charge, ou bien comme camion à benne basculante, et cette souplesse , . d'adaptation augmente l'intérêt du véhicule pour le petit utilisateur, par rapport à ce qui est le cas avec un véhicule spécialisé et coûteux.

   Selon un autre avantage encore, l'agencement décrit permet de transformer d'une façon relativement peu coûteuse un véhicule à benne bascu- lante de type usuel, fabriqué en série, en un véhicule capable de transporter des matériaux en vrac, équipé d'un mécanisme dé chargeur et élévateur   incorporé.   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Dans le cas de matières telles que la farine, qui ont . tendance à être tassées et à s'opposer au   déchargement   en formant un tunnel qui entoure les vis transporteuses 10, on peut prévoir au-dessus de l'arbre de déchargement 7 un arbre agitateur séparé 30. Cet arbre agitateur porte des aubes inclinées 31, qui sont disposées de manière à déplacer la matière à la fois radialement et longitudinalement par rapport à l'arbre 30. Les aubes 31 sont disposées par jeux de sens opposés, de manière à communiquer à la matière un déplacement vers l'arrière et vers l'avant. 



   On comprendra que   3.'agencement   particulier décrit ci- avant peut être modifié d'un certain nombre de manières, dans le domaine des équivalences techniques, sans pour cela s'écarter de l'invention. Ainsi, le dispositif comportant un arbre de déchargement pourrait ne présenter qu'une vis transporteuse aboutissant à une palette prévue à   l'extrémité   de l'arbre et disposée au-dessus d'un trou de déchargement ménagé dans un angle de la caisse du véhicule. Ici encore, il est possible, dans certains cas, de supprimer la palette prévue sur l'arbre de déchargement et de faire appel à un courant d'air descendant provenant de l'obturateur rotatif étanche pour assurer la pénétration de la   matière   dans ce dispositif. 



   Suivant une autre variante encore, l'arbre de décharge- ment conjugué à des vis transporteuses et   à   une palette peut être monté en place de façon permanente dans une gouttière prévue à l'extrémité arrière du plancher du véhicule, cette gouttière compertant un couvercle plat et   anovible,   qui peut être mis en place lorsque le camion est utilise à d'autres fins. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



   Une autre particunarté encore,qui peut s'adapter à un véhicule équipé de l'appareil déchargeur et élévateur suivant l'invention, permet à des quantités mesurées de matériau en vrac d'être transportées en même temps, et déchargées séparément l'une de l'autre. Pour parvenir à ce. résultat,la caisse du camion',. qui! dans ce éas présente de préférence des côtés parallèles, comporte vers la partie supérieure de chaque côté un guide en forme de gouttière. 



  'Ces guides reçoivent les extrémités de barres de pivotement portées par un certain nombre de, panneaux formant cloisons, munis de verrous permettant à leurs bords inférieurs   d'être   engagés dans des cavités ménagées dans les côtés de la caisse,, Ceci permet aux panneaux formant cloisons d' 'être fixés dans des positions espacées sur la longueur de la caisse ou de les ramener tous vers l'extrémité avant de cette caisse lorsqu'ils ne sont pas utilisés, Quand la caisse du camion est subdivisée ainsi par ces panneaux, la matière se trouvant dans le compartiment arrière peut être déchargée par le dispositif déjà décrit.

   Le déverrouillage du premier panneau formant cloison permet son libre basculement quand   la.   caisse est relevée jusqu'à la position inclinée de déchargement, et la matière qui se trouve dans le compartiment suivant glisse alors en vue de son déchargement. Il est donc, évident      qu'elle peut être déchargée séparément du matériau se trouvant dans le compartiment arrière.

   Les autres compartiments peuvent être déchargés individuellement de la   même'     manière..,   
Bien   que l'on   ait décrit ici un arbre de déchargement adapté à un véhicule à benne basculante, on comprendra toutefois qu'il pourrait être logé dans une gouttière longi- tudinale ou latérale ménagée dans le fond. d'une caisse 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 de trémie non basculante,' en particulier en vue d'assurer un déchargement contrôlé à partir de celle-ci, pour   l'ali-   mentation d'un conduit élévateur incorporé, à travers un obturateur rotatif étanche. 



   REVENDICATIONS 
1.- Véhicule à benne basculante ou à trémie, équipé d'un arbre de déchargement rotatif disposé longitudinalement ou transversalement au véhicule et portant des vis transpor- teuses ou des éléments équivalents vers chaque extrémité,- de manière à acheminer le matériau des deux extrémités vers le milieu de cet arbre, un orifice de déchargement étant ménagé dans la caisse du véhicule au voisinage du milieu de l'arbre, et des organes étant prévus de manière à refouler le matériau hors de cette caisse, à travers cet orifice de déchargement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to motor vehicles intended to transport a load, and it relates in particular to vehicles specially designed with a view to transporting powdery or granular materials in bulk, that is to say not packed in bags. and equipped with a device for the automatic unloading of material from the vehicle into a storage tank or container.



   Dump and hopper vehicles are well known per se for transporting bulk materials such as sand and gravel; and they are equipped with a device for dumping the materials,

 <Desc / Clms Page number 2>

 The dumping or unloading of materials by gravity from these vehicles is, however, relatively uncontrollable, and it cannot be practically applied to the unloading of relatively expensive and finely divided materials, such as flour or cement. , to discharge them into storage tanks, caissons or silos.



     The invention is embodied in a tipping or hopper vehicle, comprising -a rotary unloading shaft arranged longitudinally or transversely to the vehicle and carrying towards each end screws or equivalent elements designed so as to convey the material from both ends to the middle part of this shaft, an unloading orifice provided in the body of the vehicle in the vicinity of this middle part of the shaft, and members forcing the material out of this body, through this unloading orifice.



   The device mentioned above is suitable for. the controlled unloading of materials or materials in the powder state, for example flour, from a dump truck or hopper, with a view to their discharge into a receptacle at the same level as the vehicle or at a lower level.

   During bulk deliveries, for example of flour or cement, it is frequently necessary to ensure unloading in a storage box located at a height, and another object of the invention is to allow the production of an unloading device. and elevator capable of bringing the materials in a powdered state or a vehicle-like state into this higher level storage vessel. There are currently different types

 <Desc / Clms Page number 3>

 motor vehicles used to transport loads. in bulk;

   comprising their devices allowing their load to be discharged into a storage container located at. a higher level, but all known vehicles have the disadvantage, from the point of view of the small user, of being specialized vehicles which have little or no value. for other use; so that, in the event that no bulk load has to be delivered, they remain unused; which represent a considerable disadvantage for their owner given that the expense necessary for their acquisition is initially high.



   In the flour industry, for example; deliveries of grains and flour as well as others for animal feed are made either in bulk or in bags, depending on the availability of grain storage, so that, in particular in the case of small firms; there is a definite advantage in having a vehicle which can serve both as a vehicle for delivering bulk materials, and as a vehicle for transporting eg grain in bags.



   Yet another object of the invention is to allow the production of a vehicle suitable for dual use) which can be used both for transporting bagged and bulk materials to be discharged into a container or to a storage location. -situated at a higher level and, as will be seen below, one can conceive according to the invention a vehicle capable of serving three different uses'.



   According to yet another feature, the invention is embodied in a tipping vehicle.

 <Desc / Clms Page number 4>

 or hopper comprising a shaft arranged transversely over the entire width or over the entire length of the body of the vehicle and carrying conveyor screws or equivalent elements, designed so as to move the material longitudinally of the shaft to a point situated above an unloading orifice made in the body, a conveyor duct, through which pressurized air is sent by a compressor or by a blowing fan carried by the vehicle, being located under the orifice discharge, a sealed rotary shutter being interposed between this discharge orifice and the conveyor duct.



   When applied to a dump vehicle, the unloading shaft is disposed transversely to the rear end of the vehicle.



   Preferably, the transverse shaft carrying the worm screws is not permanently fixed to the vehicle body, but it is in the form of a separate assembly, which can be adapted to this body or which can be separated quickly as needed. In a dump body vehicle, which constitutes the main application of the invention, this represents a notable advantage, because when the shaft is dismantled, the vehicle can serve as a conventional type dump body, in addition to its use as a vehicle. material transport - in bags and as a bulk material delivery vehicle.



   A possible embodiment of a tipper vehicle comprising a body according to the invention is shown in the appended drawings, given without limitation, and in which:
Fig. 1 is a plan view of the rear end

 <Desc / Clms Page number 5>

 of the vehicle.



   Fig. 2 shows the unloading shaft assembly after dismantling for transport., Fig. 3 is an end view of the vehicle body with the unloading shaft mounted in place.



   Fig. 4 is a side view of the rear end of the vehicle body, the unloading shaft being mounted in place,
Vehicle body 1 has an unloading hole
2 at the back, immediately in front of path 3; provided in the center of the truck, and this hole can be opened and closed by means of a shutter or sliding panel (not shown), A second unloading hole is provided in the center of the track, and it is closed in the same way by means a shutter or panel 5. A removable device 6 with an unloading shaft is provided for,; bringing the materials or materials in the powder or granular state from the vehicle body to the hole 2, with a view to their discharge into a container or in a higher-level storage location.

   To allow unloading to be carried out with maximum ease, the crate. 1 is preferably slightly narrower at its front end than at its rear end,. so as to avoid any tendency of the material to be packed during the longitudinal movement of the body during unloading, and thereby allows the material to move easily to the rear end of the vehicle, where unloading is effected by. the discharge shaft device, through hole 2, simply;

  by gravity through, through hole 4,
This device includes a tree, 7 brought by

 <Desc / Clms Page number 6>

 bearings fixed on two end plates 8, which are themselves joined by a curved protective sheet 9, having a middle hole intended to coincide with the unloading hole 2.provided in the vehicle floor.



    The shaft 7 carries conveyor screws 10 in opposite directions, extending from the two ends of the shaft, and terminating at the edge of a media unloading zone not combined with a pallet 11 posed above the shaft. unloading hole 2 .. The sides of the vehicle body 1.. present positioning lugs 12, against which the front edges of the end plates 8 come to rest when the device 6 is lifted with a view to its engagement in the vehicle after folding down of the layon. The rear edges of the plates 8 are substantially 'level with the end of the body of the vehicle, so that the lifting of the transom 3 ensures their retention in place.



   When the unloading shaft 7 is in place inside the body of the truck, one end of this shaft is attacked by a removable angular coupling piece 14, which itself passes through a chain wheel 15 turned. -nt on its own hub 16 and connected by a chain to a vehicle power take-off shaft or to any other drive device. The control is transmitted to the shaft 7 as a result of the part 14 being secured to the chain wheel 15 by means of studs 17.



   The curved protective plate 9 is made of metal, and it surrounds the lower part of the shaft 7 between the floor and the transom of the vehicle, fitting relatively tightly to the periphery of the conveyor screws 10. .which prevents a significant amount of material from remaining

 <Desc / Clms Page number 7>

 dansl'angle formed between -the floor of the. body and layon, while at the same time the conveyor screws 10 can attack the mass of the material transported. When this is not necessary, for example when transporting flour or wheat in bags; 'the device combined with the unloading shaft can be dismantled in a particularly simple way, as will be understood by reading of the above description.



   In the present case, the material -discharged through the orifice 2 arrives, under the effect of gravity, in a conveyor duct 20, which consists of a tube with a diameter of 10 cm. approximately, through which air is sent under a gauge pressure of approximately 0.14 to 0.21 kg / cm2 from a compressor or blower fan driven by the vehicle engine and providing the delivery of 6.75 approximately m3 of air per minute, so that the pneumatic system works under relatively low pressure. However, to prevent the air to be. discharged directly through; the orifice, a sealed rotary shutter 21 is interposed between the duct 20 and the orifice 2 ..



   The unloading of a tipper vehicle equipped with the device according to the invention is carried out while the body is inclined by approximately 30. The sealed rotary shutter 21 is therefore fixed to the discharge port? in a position such that it is vertical when the body is tilted at the angle indicated.



   This sealed rotary shutter 21 is constituted by a device (of which several different constructions are known) which allows the introduction of determined quantities.

 <Desc / Clms Page number 8>

 of material in the pulverulent or granular state in a stream of air, so that the latter can ensure their entrainment. This sealed rotary shutter 21 comprises a rotary shaft, mounted on a horizontal axis in a casing or cylindrical casing, the shaft carrying vanes which correspond substantially with the sides of the casing. This has at its upper part and at its lower part orifices through which the material enters from the body of the vehicle and falls into the pneumatic duct, the vanes ensuring the seal between the inlet orifice and the orifice of exit.



   The shaft of the sealed rotary shutter used herein is driven by an idler shaft 22, from which the chain wheel 15 is also driven. This countershaft 22 is controlled in any suitable manner, preferably by a hydraulic motor driven from the engine of the vehicle via a hydraulic pump.



   When discharging material into the conveying duct 20, the sealed rotary shutter 21 at the same time draws small amounts of pressurized air from the duct, and this air must be exhausted in some way.



   Research has shown that, in the case of an apparatus of this type, the unloading tends, with certain materials, for example with flour, to be partially uncontrollable owing to the varying weight of the material acting on the screw 10 during unloading. This tendency can be offset to a large extent by the use of an in. curved sheet 23 of triangular section, which fits over the middle third of the discharge shaft 7.

   Cover 23 extends above

 <Desc / Clms Page number 9>

 of the shaft7 between the pedestal of the body and the crosshair 3, the apex of the triangle being directed towards the front end of this body, conveyor screws 10 in order to reduce as much as possible the tendency for the formation of a material tunnel between the cover and the shaft.

   The role of the cover 23 is to determine the quantity of material introduced into the sealed rotary shutter 21 in such a way that the quantities distributed are not greater than that which the compressor or the blower fan can entrain in the duct. The adaptation of the cover 23 above the middle part of the shaft has the effect of reducing the pressure due to the weight of the load in this zone. However, since the conveyor screws 10 can generate a very high pressure under the cover 23 in the event of the material jamming, this cover can lift freely, and it rests in place under the effect of its own weight.

   It simply presents a housing which fits onto a tab 24 carried by the layon. An overload causes the cover to move upwards, away from the transom.



   The cover 23 is crossed by an air intake duct in the shape of an inverted U, this duct starting from a point located immediately above the pallet 11 and ending in an orifice in the floor of the vehicle. The air duct thus formed can be used in two different ways to promote unloading by causing the stirring of the material in the vicinity of the hole 2 in order to oppose a settling of the material at this point, which would hamper the unloading.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   If the waterproof rotary shutter! It .. is of the type shown. air outlet, in which air escapes through the housing at a point between the inlet port and the outlet port, the air exhaust port 28 is then connected by a duct to the orifice 27. of the floor of the vehicle, and the air thus drawn off is entrained in a closed cycle, to be discharged downwards on the material, above the discharge hole 2, which promotes the admission of this material into the waterproof rotary shutter.



   Furthermore, if this sealed rotary shutter is of the type in which no air bleed is produced, the air coming from the conveyor duct 20 then escapes, upwards through the discharge hole 2, and in this case it passes through the duct 26 and reaches the atmosphere through the hole 27 made in the floor of the vehicle., The ascending air current then has a stirring effect on the material, in order to oppose any tendency to the settlement or to the compacting thereof. The orifice 27 then constitutes an air outlet orifice, and it is desirable to / provide under this orifice a collecting bag intercepting the small quantity of material entrained by the air thus discharged.



   To unload a dump truck equipped with the unloading device according to the invention, the body is inclined at the desired angle, and the conveyor duct 20 is connected to the length of distribution pipe necessary so that this pipe can open into the storage box.

   The compressor is started up to cause an air current to pass through the duct, then the sealed rotary shutter 21 and the shaft are driven.

 <Desc / Clms Page number 11>

 distribution 7,
The conveyor screws 10 ensure the movement of a constant flow of material between the crosses of the body of the vehicle and the middle of the latter, this material being forced by the pallet it into the discharge orifice.
 EMI11.1
 gen 2 (this movement being favored by the downward duct <of ain when using a sealing device with an air intake). The material then enters, through this sealed rotary shutter 21 ,.

   in the conveyor duct 20, and it is sent to the storage container.



   As a result of taking the material across the full width of the vehicle, the load tends to move smoothly longitudinally of the body thereof, and this is a desirable feature for obtaining with certainty a substantially complete and uniform unloading.



   By mounting the unloading shaft 1 equipped with conveyor screws 10 and a pallet 11 in the form of a removable device 6, the dump vehicle can be used in the ordinary way as a vehicle. platform transporter receiving the load, or as a dump truck, and this flexibility,. adaptation increases the interest of the vehicle for the small user, compared to what is the case with a specialized and expensive vehicle.

   According to yet another advantage, the arrangement described makes it possible to convert, in a relatively inexpensive manner, a tipper vehicle of the usual type, produced in series, into a vehicle capable of transporting bulk materials, equipped with a. built-in loader and elevator mechanism.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   In the case of materials such as flour, which have. tendency to be packed and to oppose the unloading by forming a tunnel which surrounds the conveyor screws 10, a separate agitator shaft 30 can be provided above the unloading shaft 7. This agitator shaft carries inclined vanes 31, which are arranged so as to move the material both radially and longitudinally with respect to the shaft 30. The vanes 31 are arranged in sets of opposite directions, so as to impart to the material a rearward and inward movement. 'before.



   It will be understood that the particular arrangement described above can be modified in a number of ways, in the field of technical equivalences, without thereby departing from the invention. Thus, the device comprising an unloading shaft could only have a conveyor screw leading to a pallet provided at the end of the shaft and disposed above an unloading hole made in a corner of the vehicle body. . Here again, it is possible, in certain cases, to omit the pallet provided on the unloading shaft and to use a downward flow of air coming from the sealed rotary shutter to ensure the penetration of the material into this device. .



   According to yet another variant, the discharge shaft combined with conveyor screws and a pallet can be permanently mounted in a gutter provided at the rear end of the vehicle floor, this gutter comprising a flat cover. and removable, which can be set up when the truck is used for other purposes.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



   Yet another feature, which can be adapted to a vehicle equipped with the unloading and lifting apparatus according to the invention, allows measured quantities of bulk material to be transported at the same time, and unloaded separately from one of several. the other. To achieve this. result, the truck body ',. who! in this éas preferably has parallel sides, has towards the upper part of each side a guide in the form of a gutter.



  'These guides receive the ends of pivot bars carried by a number of partition panels, provided with latches allowing their lower edges to be engaged in recesses in the sides of the body. bulkheads to be fixed in spaced positions along the length of the body or to bring them all back towards the front end of that body when not in use, When the truck body is thus subdivided by these panels, the material in the rear compartment can be unloaded by the device already described.

   Unlocking the first panel forming a partition allows it to tilt freely when the. The body is raised to the tilted unloading position, and the material in the next compartment then slides for unloading. It is therefore obvious that it can be unloaded separately from the material in the rear compartment.

   The other compartments can be unloaded individually in the same way ..,
Although an unloading shaft suitable for a tipper vehicle has been described here, it will however be understood that it could be housed in a longitudinal or lateral gutter provided in the bottom. a case

 <Desc / Clms Page number 14>

 of a non-tilting hopper, in particular with a view to ensuring a controlled unloading therefrom, for the supply of a built-in elevator duct, through a sealed rotary shutter.



   CLAIMS
1.- Tipping or hopper vehicle, fitted with a rotating unloading shaft arranged longitudinally or transversely to the vehicle and carrying conveyor screws or equivalent elements towards each end, - so as to convey the material from both ends towards the middle of this shaft, an unloading orifice being made in the vehicle body near the middle of the shaft, and members being provided so as to force the material out of this body, through this unloading orifice.


    

Claims (1)

2.- Véhicule à benne basculante ou à trémie suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comprend en outre un conduit de déchargement pnenatique disposé sous l'orifice de déchargement, cet orifice étant.relié,au conduit de déchargement pneumatique par un dispositif d'étanchéité rotatif. 2.- Tipping or hopper vehicle according to claim 1, characterized in that it further comprises a pneumatic unloading duct disposed under the unloading orifice, this orifice being.relié, to the pneumatic unloading duct by a rotary sealing device. 3.- Véhicule à benne basculante suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'un arbre de déchargement est monté à son extrémité arrière, cet arbre de déchargement s'étendant transversalement sensiblement sur toute la largeur de la caisse du véhicule, et portant des vis transporteuses à pas de sens opposés, disposées de part et d'autre d'une zone de déchargement médiane étudiée de inanière à refouler le matériau à l'écart de l'arbre. 3.- dump vehicle according to claim 1, characterized in that an unloading shaft is mounted at its rear end, this unloading shaft extending transversely substantially over the entire width of the vehicle body, and carrying Conveyor screws in opposite directions, arranged on either side of a median unloading zone designed to push the material away from the shaft. 4.- Véhicule à benne basculante suivant la revendication <Desc/Clms Page number 15> 3, caractérisé en ce que.l'arbre de déchargement est conjugué à une tôle de protection incurvée, disposée entre le layon et le plancher de la caisse au,véhicule. 4.- dump vehicle according to claim <Desc / Clms Page number 15> 3, characterized in that the unloading shaft is combined with a curved protective sheet disposed between the layon and the floor of the vehicle body. 5.- Véhicule à benne basculante suivant la revendication 4, caractérisé en ce que l'arbre de déchargement et la tôle de protection se présentent sous la forme d'un dispositif amovible unitaire, comprenant deux plaques terminales prenant appui par leurs bords avant contre des butées fixées sur les côtés de la caisse du véhicule, et par leurs bords arrière contre le layon de ce véhicule,'l'arbre de décharge- ment étant relié par une pièce de solidarisation angulaire amovible à un organe entraîné en rotation, monté de façon permanente sur la face externe de la caisse du véhicule, 6 - Véhicule à benne basculante suivant la revendication 3, 4 ou 5, caractérisé en ce qu'un obturateur rotatif étanche est disposé sous l'orifice de déchargement de la caisse du véhicule, 5.- Tipper vehicle according to claim 4, characterized in that the unloading shaft and the protective plate are in the form of a unitary removable device, comprising two end plates bearing by their front edges against stops fixed on the sides of the body of the vehicle, and by their rear edges against the transaxle of this vehicle, the discharge shaft being connected by a removable angular securing part to a member driven in rotation, mounted so permanent on the outside of the vehicle body, 6 - Tipper vehicle according to claim 3, 4 or 5, characterized in that a sealed rotary shutter is arranged under the unloading orifice of the vehicle body, cet obturateur étant relié à l'intérieur de 'la caisse par un conduit de déchargement pneumatique, 7.- Véhicule à benne basculante suivant la revendication 6, caractérisé en ce qu'un couvercle est disposé au-dessus\ de la partie médiane de l'arbre de déchargement et recouvre au moins la zone de déchargement médiane de cet arbre. this shutter being connected to the interior of the body by a pneumatic discharge duct, 7. A dump vehicle according to claim 6, characterized in that a cover is disposed above \ the middle part of the unloading shaft and covers at least the middle unloading zone of this shaft. 8.- Véhicule à benne basculante suivant la revendication 7, caractérisé en ce que ce couvercle est conjugué à un conduit de prise d'air s'étendant d'une position située au-dessus de la zone de déchargement de l'arbre jusqu'à un orifice ménagé dans le plancher du véhicule'. 8.- Tipper vehicle according to claim 7, characterized in that this cover is combined with an air intake duct extending from a position located above the unloading zone of the shaft to to an orifice in the floor of the vehicle '. 9.- Véhicule à benne basculante suivant la revendication 8, caractérisé en ce que de l'air est prélevé à l'obturateur rotatif étanche et est amené vers le haut à travers <Desc/Clms Page number 16> ce conduitpuis est refoulé vers le basà travers l'orifice de déchargement ménagé dans le plancher du véhicule. 9. A dump vehicle according to claim 8, characterized in that the air is taken from the sealed rotary shutter and is brought upwardly through <Desc / Clms Page number 16> this duct is then forced down through the unloading orifice in the floor of the vehicle. 10.- Véhicule à benne basculante suivant l'une quel- conque des revendications 3 à 9, caractérisé en ce qu'un arbre rotatif séparé portant des éléments agitateurs est disposé au-dessus de l'arbre de déchargement. 10. A dump body vehicle according to any one of claims 3 to 9, characterized in that a separate rotary shaft carrying agitator elements is arranged above the unloading shaft. 11.- Véhicule à benne basculante suivant ltune quel- conque des revendications 3 à 10, caractérisé en ce que la caisse du véhicule va en se rétrécissant .sur sa longueur; de son extrémité arrière vers son extrémité avant 11. A dump body according to any one of claims 3 to 10, characterized in that the body of the vehicle tapers. On its length; from its rear end to its front end
BE557126D BE557126A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE557126A true BE557126A (en)

Family

ID=180658

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE557126D BE557126A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE557126A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US20100072308A1 (en) Hopper spreader
FR2980127A1 (en) SUPPLYING FILTER GRANULAR MATERIAL USING INCLINE SIEVE
US20100068021A1 (en) Combination Seed or Grain Carrier
FR2607411A1 (en) APPARATUS FOR DISPENSING MIXED PRODUCTS, IN PARTICULAR FOR THE DISTRIBUTION OF CONCRETE
BE557126A (en)
EP0276645A1 (en) Method for mixing and distributing animal feed, and rotating machine for realising this method
US8961098B2 (en) Seed cart
EP2895411B1 (en) Assembly for unloading stacked loads
EP1516836B1 (en) Emptying device for a flat-bottomed silo
CH341722A (en) Dump vehicle
FR2557864A1 (en) Conveyor system for loading and unloading ships
FR2837351A1 (en) Food dispenser, for farm animals raised in open air, comprises chassis supporting hopper communicating with rising screw conveyor which communicates with second conveyor able to pivot to delivery and loading openings
FR2608566A1 (en) Pivoting hopper
FR2505792A1 (en) TRANSPORT CONTAINER
WO2010130961A1 (en) Flexible container for packaging solid particulate materials in bulk, and use thereof
FR2940791A1 (en) Enclosure for storing and transporting e.g. fertilizer, on canal boat, has upper wall with concave part of concavity directed toward floor to distribute solid bulk goods on cistern while lowering center of gravity of load
EP0389394B1 (en) Receiving and despatch pit for bulk products, and storage plant including such a pit
FR2705929A1 (en) Vehicle for transporting loose materials
CA3104920A1 (en) Filling system with compensated flow rate
FR2895381A1 (en) Storage unit for granular or powdery materials, especially agricultural products, comprises cylindrical chamber with ventilation and unloading systems
FR3032189A1 (en) TRANSPORT AND / OR STORAGE DEVICE COMPRISING A TANK AND TANKS
WO2023144478A1 (en) Self-service concrete plant
EP0262035A1 (en) Receptacle for storage and transport provided at its base with at least one discharge hopper
FR2854618A1 (en) Belt conveyor for transferring material e.g. boat base, has upstream and downstream conveyors situated one behind another, where upstream conveyor has more significant length than downstream conveyor
FR3104556A1 (en) Bulk granular material storage and transport system