BE555763A - - Google Patents

Info

Publication number
BE555763A
BE555763A BE555763DA BE555763A BE 555763 A BE555763 A BE 555763A BE 555763D A BE555763D A BE 555763DA BE 555763 A BE555763 A BE 555763A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
section
root
fin
platform
blank
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE555763A publication Critical patent/BE555763A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F01MACHINES OR ENGINES IN GENERAL; ENGINE PLANTS IN GENERAL; STEAM ENGINES
    • F01DNON-POSITIVE DISPLACEMENT MACHINES OR ENGINES, e.g. STEAM TURBINES
    • F01D5/00Blades; Blade-carrying members; Heating, heat-insulating, cooling or antivibration means on the blades or the members
    • F01D5/12Blades
    • F01D5/14Form or construction
    • F01D5/147Construction, i.e. structural features, e.g. of weight-saving hollow blades

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Turbine Rotor Nozzle Sealing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Cette invention est relative à des ailettes creuses pour turbines et machines analogues, ce terme comprenant à la   fo.s   les turbines et les compresseurs rotatifs) les ailettes étant soit les ailettes du rotor, soit les ailettes du stator. Cependant, comme l'invention peut être utilisée le plus avantageusement pour les ailettes de rotors de turbines, on décrira   l'invention   plus particulièrement dans son application à ces ailettes. 



   On sait que les ailettes creusés pour turbines présen- tent divers avantages par rapport aux ailettes pleines. En premier lieu, il est possible de les refroidir en faisant circuler un agent de refroidissement dans le creux intérieur de chaque ailette ce qui permet d'étendre le domaine d'utilisation pratique des matériaux disponibles et de pouvoir ainsi utiliser des températures 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 plus élevées des gaz. En second lieu, une ailette creuse est généralement plus légère qu'une ailette pleine de même section transversale ce qui réduit l'action de la force centrifuge sur le rotor. 



   Il est aussi désirable dans certaines turbines que les ailettes comprennent trois sections différentes remplissant chacune une fonction différente. Ces trois sections sont appelées ici la section profilée, la section plateforme et la section racine. La section profilée est la partie de l'ailette qui a une forme profilée. La section racine est la partie de l'ailette qui est insérée dans le disque ou tambour du rotor. La section plate- forme constitue une zone intermédiaire entre la section profilée et la section racine et elle a pour but d'empêcher l'agent actif de venir en contact avec la section racine et le disque ou tambour de rotor tandis que dans une ailette refroidie, elle peut contenir un passage dans lequel l'agent de refroidissement circule vers la zone profilée.

   Un avantage que présente une section plateforme refroidie entre la section profilée et le disque ou tambour du rotor est qu'elle réduit le transfert de la chaleur de la section profilée vers le disque ou tambour du rotor ce qui fait que le disque ou tambour travaille à une température relativement basse\ et que sa construction peut ainsi être plus légère qu'il ne serait nécessaire autrement. 



   Suivant la présente invention, une ailette creuse de turbine comprend une section profilée, une section plateforme et une section racine façonnée entièrement ou en partie en partant d'un seul morceau de tôle ou de tube métallique. 



   Dans une forme d'exécution de la présente invention, on façonne l'ailette en partant d'une ébauche en tôle qui est d'abord estampée de manière qu'une partie soit ondulée avec une crête et un creux destinés à former les flancs de l'ailette dans la section profilée et le restant, destiné à former les sections plateforme 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et racine, a.

   la forme d'une auge avec un volet s'étendant depuis un bord de celle-ci dans l'alignement de la ligne de transition entre la crête et le creux , ensuite la pièce estampée est pliée le long de ce bord et d'une ligne de transition pour rabattre le volet sur l'auge et former une partie en caisson pour les sec- tions plateforme et racine et pour amener la crête dans le creux pour former la zone profilée, les bords adjacents du volet et de l'auge constituant un coin de la section plateforme sont alors réunis par soudure ou brasure et ensuite l'ébauche est soumise à une ou plusieurs opérations supplémentaires par lesquelles l'ex- trémité de la partie en caisson est façonnée de manière à constituer la section racine. 



   Lorsque l'ailette est façonnée en partant d'un tube, la section plateforme ne doit pas être soudée ou brasée et la section profilée est rognée au bord de fuite suivant les besoins. 



   La section profilée peut avoir n'importe quelles carac- téristiques des ailettes creuses faites en partant d'une tôle, par exemple, elle peut être en substance de forme identique à celle de la section profilée de n'importe quelle ailette décrite dans le brevet anglais n  729. 665 et le brevet belge n    435.492   de la Demanderesse. 



   La section de plateforme a dans l'ensemble une section transversale en forme de parallélogramme dont les grands côtés sont en contact avec les grands côtés adjacents des ailettes voisines lorsque les ailettes sont assemblées sur le rotor, l'an- gle d'inclinaison de ces grands côtés sur l'axe principal de la turbine correspondant à l'angle d'inclinaison de la corde du pro- fil de la sectionprofilée.

   Un renflement est de préférence embou- ti de chaoue côté de la section plateforme de manière que lorsque les ailettes sont assemblées sur le disque ou tambour du rotor les renflements des ailettes adjacentes pressent les uns contre les autres, formant ainsi un système à amplitude limitée pour empêcher que la vibration de l'ailette ne donne naissance à des 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tension exagérément élevées dans les sections racine et dans le dis- que ou tambour du rotor. 



   La section racine peut avoir n'importe quelle forme désirée, par exemple elle peut avoir la forme conventionnelle. en "sapin" ou en "demi bulbe". 



   Si   l'ailettt.   terminée doit comporter des variations substantielles de l'épaisseur de la paroi, autres que celles pouvant être obtenues par un simple amincissement de la tale, . certaines des opérations (par exemple certaines opérations d'estam- page) doivent être effectuées dans des conditions de pression et de température qui produisent un fluage plastique considérable du métal. 



   Bien que l'ailette soit faite principalement à partir d'une seule pièce de métal, il est possible d'y incorporer des pièces supplémentaires à des fins déterminées. Par exemple, l'ailet- te peut comporter une chicane s'étendant transversalement à   l'in-   térieur de la section plateforme et remontant en partie à l'inté- rieur de la section profilée afin de diriger la circulation d'un agent de refroidissement, entrant par la section racine dans la section   pla.teforme,   à l'intérieur du bord d'attaque de la. section profilée, car dessus la partie supérieure de la chicane et sortant, par exemple, par des ouvertures ménagées le long du bord de fuite de la section profilée.

   D'une manière analogue, on peut insérer dans la section racine une pièce supplémentaire dans le but de fournir une résistance supplémentaire et d'accroitre l'épaisseur de la section racine. Cette pièce insérée peut aussi fermer une extrémité de la section racine pour empêcher l'échappement de l'agent de refroidissement admis à l'autre extrémité de la section racine. Elle peut aussi servir de cloison de séparation transversale entre la section racine et la section plateforme, par exemple pour conduire l'agent de refroidissement d'une entrée à l'arrière de la section racine jusqu'à un point situé en avant de la chicane préci- tée.

   Des saillies extérieures destinées à assurer l'étanchéité ou servant à d'autres fins peuvent être soudées à l'extérieur de la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 section plateforme ou de la section racine, suivant les nécessités. 



   L'invention peut être mise en pratique de différentes façons; on décrira ci-dessous, à titre d'exemple, une forme particulière d'ailette à laquelle l'invention est appliquée et certaines variantes, avec référence aux dessins annexés dans lesquels: la figure   1 est   une vue en perspective d'une ébauche en tôle partiellement formée; la figure 2 est une vue en bout de l'ébauche représentée sur la figure   1,   prise suivant la flèche II; la figure 3 est une vue en bout de l'ébauche après l'opération de pliage ; 
Les figures   4,   5 et 6 sont des vues de côté schématiques de la section racine et de la. section plateforme à différents stades de la fabrication de la. racine ; la figure 7 est une vue de côté de l'ailette terminée ;

   la figure 8 est une vue en perspective de l'ailette achevée montrant le bord de fuite et le flanc convexe de la section profilée et les figures 9 et 10 sont des coupes partielles montrant des variantes de la section racine. 



   L'ailette représentée sur les dessins est fabriquée principalement à partir d'une ébauche 10 en tôle. En premier lieu, la tôle peut être laminée de manière à réduire son épaisseur ou laminée et estampée d'une autre façon afin d'obtenir des change- ments importants de l'épaisseur de la. paroi de l'ailette finie. 



  On coupe alors la. tôle pour former une ébauche 10 ayant la forme requise, ici approximativement un rectangle. Ensuite, la tôle coupée est soumise à une opération d'estampage ou à une série de ces opérations pour lui donner la forme représentée sur les figures 1 et 2. Une partie 11 s'étendant sur environ la moitié de la longueur de l'ébauche est ondulée pour former la base de la section profilée 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de l'ailette et la partie restante 12 est façonnée pour former la base de la section plateforme et de la section racine. Dans la partie 11 destinée à former la section profilée,   les   ondulations comprennent une crête convexe 13 et un creux concave 14 parallèles à la longueur de l'ébauche 10. La crête 13 constituera le flanc con- vexe de la section profilée et le creux 14 constituera le flanc concave.

   La ligne de transition 15 entre la crête et le creux est la ligne suivant laquelle l'ébauche sera ultérieurement pliée, comme le montre la figure 3, cette partie du pli constituant finalement le bord d'attaque de la section profilée. 



   Dans la partie 12 qui est destinée à former les sec- tions plateforme et racine, la surface qui se trouve dans l'aligne- ment de la crête 13 est repoussée profondément pour former un canal ou auge 16. La surface restante de l'ébauche forme un volet plat 17. 



   Ensuite, l'ébauche estampée est pliée le long de la ligne de transition 15 de manière que le creux 14 soit replié dans la concavité de la crête 13 et le volet 17 est replié par dessus l'ouverture du canal 16 afin de former une pièce en caisson dont la section transversale est un parallélogramme, comme le montre la figure 3. 



   Les tords libres adjacents du volet 17 et du canal 16 sont alors réunis par brasure ou soudure. 



   On coupe alors environ la moitié de la longueur de cha- que petit côté 18, 19 de la pièce en caisson de manière que cette partie de l'ébauche pliée présente deux languettes en saillie 20 et 21 comme le montre la figure 4. Si la racine doit avoir une forme en   "sapin",   comme le montrent les figures 7 et 8, les languet- tes en saillie 20 et 21 sont ensuite soumises à une opération de refoulement électrique qui les raccourcit et les épaissit à la fois comme le montre la figure 5.

   Elles sont ensuite soumises à une opération préliminaire d'ondulation qui est une opération de lami- nage transversal pour donner aux languettes 20 et 21 la forme rudi- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 mentaire des arêtes transversales parallèles caractéristiques d'une racine d'ailette en "sapin", comme le montre la figure 
A un moment approprié, pendant ou après l'opération de pliage, mais avant que les languettes 20 et 21 ne soient pliées vers l'intérieur comme le montre la. figure 6, on introduit une- chicane 33 dans l'ailette. On décrira cette opération plus en détails ci-dessous. 



   Les languettes 20 et 21 sont alors soumises à une   opé-   ration d'estampage qui les presse l'une contre l'autre. Cette opération d'estampage provoque une certaine déformation plastique du métal et donne à la racine en substance sa forme finale en "sapin". 



   On introduit ensuite une pièce 22 (figures 7 et 8) entre les deux languettes 20 et 21. Cette pièce est en tôle pliée et elle a approximativement la forme d'un U renversé avec une branche 23 plus longue que l'autre branche   24.   La longueur de la pièce 22 est supérieure à la dimension d'avant en arrière de la section racine, comme le montre la figure 7, de sorte que ses extrémités dépassent les extrémités de la section racine. Le coude de l'U constitue une cloison de séparation transversale entre l'in- térieur de la section racine 25 et de la section pla.teforme 26 et, près de la partie antérieure de l'ailette, une languette 27 est découpée hors du coude de l'U et elle est repliée vers le bas pour former une ouverture 28 dans le coude.

   Une oreille 29 en saillie à l'arrière de la pièce 22 estrepliée contre la partie infé- rieure de la paroi postérieure 19 de la section plateforme pour constituer une pièce d'obturation et une autre oreille 30 en sail- lie est pliée de c8té pour dépasser les limites de la formation en "sapin" de la partie de la racine pour assurer la position de l'ailette longitudinalement dans son encoche. A l'avant de l'ailet- te, une oreille en saillie 31 sur la pièce 22 est pliée vers le bas pour fermer la partie antérieure de la section racine 25. Une ouverture 32 est laissée à l'arrière de la section racine, par la- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 quelle on peut introduire un agent de refroidissement dans   3'ailette.   



   Comme il a été indiqué ci-dessus, une chicane 33 (figure 7) est insérée dans l'ailette. Cette chicane s'étend dans toute 'la section plateforme 26 et sur une partie dela section profilée 34. Cette chicanepeut être constituée par une pièce estampée en tôle ayant la forme de deux parties allongées concaves qui peuvent être repliées ensemble comme les deux moitiés d'une coquille, ces moitiés comprenant des nervures surélevées 35 qui sont en contact avec les surfaces intérieures des flancs de la section profilée de l'ailette. Dans la section plateforme 26, la chicane a un profil en U à côtés parallèles ou bien les deux côtés 36 sont soudés sur la surface intérieure des côtés de la section plateforme.

   La paroi transversale 37 du profil en U de la chicane se termine près du bord postérieur de l'ouverture 28 dans la pièce insérée 22 de sorte que l'agent de refroidissement introduit par l'ouverture 32 à l'arrière de l'ailette remonte par l'ouverture 28 et est guidé par la paroi 37 et par la partie de la chicane 33 devant les nervures 35 jusqu'à l'intérieur de l'ailette près du bord d'attaque 38. 



   L'échappement de l'agent de refroidissement est   prévu\en   bas du bord de fuite 39 de l'ailette, en insérant de petites pièces d'écartement 40 de la manière décrite dans le brevet anglais précité n  729.665. En variante, les deux flancs de l'ailette adjacents aux bord de fuite peuvent être pincés et soudés ensemble à intervalles. On obtient ainsi une rangée d'ouvertures   41   dans le bas du bord de fuite de l'ailette, par lesquelles l'agent de refroidissement peut s'échapper. 



   La pièce insérée 22 est brasée ou soudée en place après quoi une opération d'usinage finale achève la racine en "sapin". 



   Pour terminer l'ailette, une saillie d'obturation   42   est soudée sur la partie antérieure 18 de la section plateforme. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   :On peut imaginer,   .si   -nécessaire des variantes de fixa- tion   .de   l'ailette; remplaçant la racine en"sapin". Par exemple, si la racine doit être en "demi-bulbe", cette racine peut être formée comme le montre la figure 9. Dans ce   -,cas.,   -les extrémités   43   et 44 des languettes en saillie 20 et 21 sont repliées chacune sur elle-même comme   c'est   représenté, pour raccourcir les languet- tes et pour doubler leur épaisseur. Les parties .des languettes à simple épaisseur sont ensuite pressées l'une   'contre   l'autre pour former le col 45 'du demi-bulbe. Le demi-bulbe ainsi formé est inséré dans une encoche correspondante 46 du rotor de la turbine. 



   Une autre façon de former une racine en "demi-bulbe" est représentée sur   la   figus10. Dans ce cas, les extrémités des' languettes de racine 20 et 21 sont enroulées autour d'une barre   47,   les parties des languettes adjacentes à la barre étant pressées ensemble pour former un col 48. 



   Si d'autres formes de racine sont requises, on peut les obtenir par d'autres opérations appropriées sur les languettes 
20 et 21. 



   REVENDICATIONS --------------------------- 
1.- Ailette creuse pour turbine ou machine analogue, comprenant une section profilée, une section plateforme et une section racine, caractérisée en ce que ces trois sections sont formées entièrement ou partiellement en partant d'un seul morceau de tôle ou de tube.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   This invention relates to hollow fins for turbines and similar machines, this term including at fo.s turbines and rotary compressors) the fins being either the rotor fins or the stator fins. However, as the invention can be used most advantageously for the blades of turbine rotors, the invention will be described more particularly in its application to these fins.



   It is known that hollow fins for turbines have various advantages over solid fins. In the first place, it is possible to cool them by circulating a cooling agent in the interior hollow of each fin which makes it possible to extend the practical range of use of the available materials and thus to be able to use temperatures.

 <Desc / Clms Page number 2>

 higher gases. Second, a hollow fin is generally lighter than a solid fin of the same cross section which reduces the action of centrifugal force on the rotor.



   It is also desirable in some turbines that the fins include three different sections each performing a different function. These three sections are referred to here as the profiled section, the platform section and the root section. The contoured section is the part of the fin that has a contoured shape. The root section is the part of the fin that is inserted into the rotor disc or drum. The platform section constitutes an intermediate zone between the profiled section and the root section and its purpose is to prevent the active agent from coming into contact with the root section and the rotor disc or drum while in a cooled fin. , it can contain a passage in which the cooling medium circulates towards the profiled zone.

   An advantage of a cooled platform section between the profiled section and the rotor disc or drum is that it reduces the transfer of heat from the profiled section to the rotor disc or drum which causes the disc or drum to work at relatively low temperature \ and thus its construction can be lighter than would otherwise be necessary.



   According to the present invention, a hollow turbine fin comprises a profiled section, a platform section and a root section formed entirely or in part from a single piece of sheet metal or metal tube.



   In one embodiment of the present invention, the fin is formed from a sheet metal blank which is first stamped so that a portion is corrugated with a ridge and a depression to form the sides of the fin. the fin in the profiled section and the remainder, intended to form the platform sections

 <Desc / Clms Page number 3>

 and root, a.

   the shape of a trough with a flap extending from one edge thereof in alignment with the transition line between the ridge and the trough, then the stamped part is folded along this edge and a transition line to fold the shutter over the trough and form a box part for the platform and root sections and to bring the ridge into the hollow to form the profiled zone, the adjacent edges of the shutter and the trough constituting a corner of the platform section are then joined by welding or soldering and then the blank is subjected to one or more additional operations by which the end of the box section is shaped to constitute the root section.



   When the fin is formed from a tube, the platform section does not need to be welded or brazed and the profiled section is trimmed to the trailing edge as required.



   The contoured section can have any of the characteristics of hollow fins made from sheet metal, for example, it can be substantially the same in shape as the contoured section of any fin disclosed in the patent. English No. 729,665 and Belgian Patent No. 435,492 by the Applicant.



   The platform section generally has a parallelogram-shaped cross section, the long sides of which are in contact with the adjacent large sides of the neighboring fins when the fins are assembled on the rotor, the angle of inclination of these long sides on the main axis of the turbine corresponding to the angle of inclination of the profile chord of the profiled section.

   A bulge is preferably pressed on either side of the platform section so that when the fins are assembled on the rotor disc or drum the bulges of the adjacent fins press against each other, thus forming a limited amplitude system for prevent the vibration of the vane from giving rise to

 <Desc / Clms Page number 4>

 excessively high tension in the root sections and in the rotor disc or drum.



   The root section can have any desired shape, for example it can have the conventional shape. in "fir" or "half bulb".



   If the ailettt. completed must include substantial variations in wall thickness, other than those obtainable by simple thinning of the tale,. some of the operations (eg some stamping operations) must be carried out under conditions of pressure and temperature which produce considerable plastic creep of the metal.



   Although the fin is made primarily from a single piece of metal, it is possible to incorporate additional parts into it for specific purposes. For example, the fin may have a baffle extending transversely inside the platform section and rising in part inside the contoured section to direct the flow of a guard. cooling, entering through the root section into the platform section, inside the leading edge of the. profiled section, because above the upper part of the baffle and exiting, for example, through openings formed along the trailing edge of the profiled section.

   Similarly, an additional piece can be inserted into the root section for the purpose of providing additional strength and increasing the thickness of the root section. This insert can also close one end of the root section to prevent escape of coolant admitted to the other end of the root section. It can also serve as a transverse partition wall between the root section and the platform section, for example to lead the coolant from an inlet behind the root section to a point in front of the baffle. above.

   External projections for sealing or for other purposes may be welded to the outside of the

 <Desc / Clms Page number 5>

 platform section or root section, as required.



   The invention can be put into practice in different ways; by way of example, a particular form of fin to which the invention is applied and certain variants will be described below, with reference to the accompanying drawings in which: FIG. 1 is a perspective view of a blank in partially formed sheet; Figure 2 is an end view of the blank shown in Figure 1, taken along arrow II; Figure 3 is an end view of the blank after the folding operation;
Figures 4, 5 and 6 are schematic side views of the root section and the. platform section at different stages of the manufacture of the. root; Figure 7 is a side view of the finished fin;

   Figure 8 is a perspective view of the completed fin showing the trailing edge and convex flank of the profile section and Figures 9 and 10 are partial sections showing variations of the root section.



   The fin shown in the drawings is made primarily from a sheet metal blank. First, the sheet can be rolled to reduce its thickness or rolled and stamped in another way to achieve large changes in the thickness of the. fin wall.



  We then cut the. sheet to form a blank 10 having the required shape, here approximately a rectangle. Then, the cut sheet is subjected to a stamping operation or to a series of these operations to give it the shape shown in Figures 1 and 2. A portion 11 extending over about half the length of the blank is corrugated to form the base of the profiled section

 <Desc / Clms Page number 6>

 fin and the remaining part 12 is shaped to form the base of the platform section and the root section. In the part 11 intended to form the profiled section, the corrugations comprise a convex ridge 13 and a concave hollow 14 parallel to the length of the blank 10. The ridge 13 will constitute the convex side of the profile section and the hollow 14 will constitute the concave flank.

   The transition line 15 between the crest and the trough is the line along which the blank will subsequently be bent, as shown in FIG. 3, this part of the bend ultimately constituting the leading edge of the profiled section.



   In part 12 which is intended to form the platform and root sections, the surface which lies in line with the ridge 13 is pushed back deeply to form a channel or trough 16. The remaining surface of the blank forms a flat flap 17.



   Then the stamped blank is folded along the transition line 15 so that the recess 14 is folded back into the concavity of the ridge 13 and the flap 17 is folded over the opening of the channel 16 to form a part. in a box whose cross section is a parallelogram, as shown in figure 3.



   The adjacent free twists of the shutter 17 and of the channel 16 are then joined by brazing or welding.



   Approximately half the length of each short side 18, 19 of the boxed part is then cut so that this part of the folded blank has two protruding tabs 20 and 21 as shown in Figure 4. If the root should have a "fir" shape, as shown in Figures 7 and 8, the protruding tabs 20 and 21 are then subjected to an electrical upsetting operation which both shortens and thickens them as shown in Fig. figure 5.

   They are then subjected to a preliminary corrugation operation which is a transverse rolling operation to give the tongues 20 and 21 the rudi-

 <Desc / Clms Page number 7>

 of the parallel transverse edges characteristic of a "fir" fin root, as shown in the figure
At an appropriate time, during or after the folding operation, but before the tabs 20 and 21 are folded inward as shown. FIG. 6, a baffle 33 is introduced into the fin. This operation will be described in more detail below.



   The tongues 20 and 21 are then subjected to a stamping operation which presses them against each other. This stamping operation causes a certain plastic deformation of the metal and gives the root essentially its final "fir" shape.



   A part 22 is then introduced (FIGS. 7 and 8) between the two tongues 20 and 21. This part is made of folded sheet metal and it has approximately the shape of an inverted U with one branch 23 longer than the other branch 24. The length of part 22 is greater than the front to back dimension of the root section, as shown in Fig. 7, so that its ends protrude beyond the ends of the root section. The U-bend forms a transverse partition wall between the interior of the root section 25 and the platform section 26 and near the anterior portion of the wing a tab 27 is cut out of the end. elbow of the U and it is bent down to form an opening 28 in the elbow.

   A protruding ear 29 at the rear of the piece 22 is folded against the lower part of the posterior wall 19 of the platform section to constitute a sealing piece and another protruding ear 30 is folded sideways to exceed the limits of the "fir" formation of the root portion to ensure the position of the fin longitudinally in its notch. At the front of the fin, a protruding ear 31 on piece 22 is bent down to close the anterior portion of the root section 25. An opening 32 is left behind the root section, over there-

 <Desc / Clms Page number 8>

 which one can introduce a cooling agent in 3'fin.



   As indicated above, a baffle 33 (Figure 7) is inserted into the fin. This baffle extends throughout the platform section 26 and over a portion of the profiled section 34. This baffle may be formed by a stamped piece of sheet metal in the form of two elongated concave portions which can be folded together like the two halves of the baffle. a shell, these halves comprising raised ribs 35 which contact the inner surfaces of the flanks of the profiled section of the fin. In the platform section 26, the baffle has a U-profile with parallel sides or the two sides 36 are welded to the inner surface of the sides of the platform section.

   The transverse wall 37 of the U-shaped profile of the baffle ends near the posterior edge of the opening 28 in the insert 22 so that the cooling medium introduced through the opening 32 at the rear of the fin rises. by the opening 28 and is guided by the wall 37 and by the part of the baffle 33 in front of the ribs 35 to the inside of the fin near the leading edge 38.



   Exhaust of the coolant is provided at the bottom of the trailing edge 39 of the fin, by inserting small spacers 40 as described in the aforementioned British Patent No. 729,665. Alternatively, the two flanks of the fin adjacent to the trailing edges can be pinched and welded together at intervals. There is thus obtained a row of openings 41 at the bottom of the trailing edge of the fin, through which the cooling medium can escape.



   Insert 22 is brazed or welded in place after which a final machining operation completes the "fir" root.



   To complete the fin, a sealing protrusion 42 is welded to the front part 18 of the platform section.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   : One can imagine, .if -necessary, variants of fixing .de the fin; replacing the root in "fir". For example, if the root is to be "half-bulb", this root can be formed as shown in Figure 9. In this case., -The ends 43 and 44 of the protruding tabs 20 and 21 are each folded back. on itself as shown, to shorten the tabs and to double their thickness. The parts of the single-ply tabs are then pressed against each other to form the neck 45 'of the half-bulb. The half-bulb thus formed is inserted into a corresponding notch 46 of the rotor of the turbine.



   Another way to form a root in "half-bulb" is shown in figus10. In this case, the ends of the root tabs 20 and 21 are wrapped around a bar 47, the portions of the tabs adjacent to the bar being pressed together to form a neck 48.



   If other root shapes are required, they can be obtained by other suitable operations on the tabs
20 and 21.



   CLAIMS ---------------------------
1.- Hollow fin for a turbine or similar machine, comprising a profiled section, a platform section and a root section, characterized in that these three sections are formed entirely or partially starting from a single piece of sheet metal or tube.


    

Claims (1)

2. - Ailette suivant la revendication 1, caractérisée en ce qu'une pièce est insérée dans la section racine pour assurer une résistance supplémentaire et accroitre l'épaisseur de la section racine. 2. - Fin according to claim 1, characterized in that a part is inserted into the root section to provide additional strength and increase the thickness of the root section. 3. - Ailette suivant la revendication 2, caractérisée en ce que la pièce insérée sert aussi de cloison de séparation transversale entre la section racine et la section plateforme. <Desc/Clms Page number 10> 3. - Fin according to claim 2, characterized in that the inserted part also serves as a transverse partition between the root section and the platform section. <Desc / Clms Page number 10> 4.- Procédé de fabrication d'une ailette suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé par les opérations suivantes: en premier lieu, on estampe une ébauche en tôle de manière qu'une partie de cette ébauche soit ondulée, avec une crête et un creux destinés à former les flancs de l'ailet- te dans la zone profilée et le restant,'destiné à former les sections plateforme et racine, a la forme d'un U' avec un volet partant d'un bord qui se trouve dans l'alignement de la ligne de transition entre la crête et le creux, on plie ensuite la pièce estampée le long du bord et de la. 4.- A method of manufacturing a fin according to any one of the preceding claims, characterized by the following operations: firstly, a sheet metal blank is stamped so that part of this blank is corrugated, with a crest and a recess for forming the flanks of the fin in the contoured area and the remainder, 'for forming the platform and root sections, is U-shaped' with a flap extending from an edge which meets. located in line with the transition line between the crest and the trough, then the stamped part is folded along the edge and the. ligne de transision pour rabattre le volet sur lc U en formant une sorte de caisson pour les sections plateforme et racine et pour amener la crête dans le creux et constituer ainsi la section profilée, puis on joint par soudure ou autrement les bords adjacents du volet et de l'U pour constituer le coin de la section plateforme et enfin. on soumet l'é- bauche à une ou plusieurs autres opérations pour façonner l'extré- mité du caisson et en faire la section racine. transition line to fold the shutter onto the U, forming a sort of box for the platform and root sections and to bring the crest into the hollow and thus constitute the profiled section, then the adjacent edges of the shutter are joined by welding or otherwise and of the U to form the corner of the platform section and finally. the blank is subjected to one or more other operations to shape the end of the box and make it the root section.
BE555763D BE555763A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE555763A true BE555763A (en)

Family

ID=179775

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE555763D BE555763A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE555763A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0811820B1 (en) Flat tube with median spacer for heat exchanger
EP0505244B1 (en) Heat exchanger with tube bundle, more particularly for motor vehicle
FR2896864A1 (en) HEAT EXCHANGER TUBE AND METHOD OF MANUFACTURING THE SAME
FR2588044A1 (en) METHOD OF MANUFACTURING A THIN PANEL AND PRODUCT OBTAINED
EP3311095B1 (en) Heat exchanger and associated method for producing same
FR2745079A1 (en) BRAZED FLUID BOX HEAT EXCHANGER, ESPECIALLY FOR MOTOR VEHICLES
WO2005031240A1 (en) Curved heat exchanger and production method thereof
EP0512903B1 (en) Tubular header for heat-exchanger and method for its manufacture
FR2803907A1 (en) HEAT EXCHANGER FOR EXHAUST GAS
FR2728492A1 (en) METHOD OF MANUFACTURING A HEAT EXCHANGER WITH WING TUBES
EP1780489A1 (en) Header box for heat exchanger
BE555763A (en)
WO2000050183A1 (en) Crimping ring and method for making same
EP1957927A1 (en) Reinforced collector for the collecting box of a heat exchanger and collecting box comprising one such collector
WO2013127770A1 (en) Method of manufacturing a vehicle heat exchanger tube
FR2860288A1 (en) CIRCUIT ELEMENT FOR HEAT EXCHANGER, AND HEAT EXCHANGER THUS OBTAINED
FR3056733A1 (en) HEAT EXCHANGER AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
EP1649231B1 (en) Tube endpiece for a hydraulic circuit element, particularly for a heat exchanger
FR2517233A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING HOLLOW FLOW PROFILES AND USE OF SUCH METHOD FOR MANUFACTURING HOLLOW PROFILE BODIES
FR2817334A1 (en) Brazed flat tube heat exchanger has tube ends cut away and folded outwards for brazing inside manifold
WO2015007551A1 (en) Manifold collector plate for a heat exchanger
CH338079A (en) Manufacturing process of a turbo-machine hollow blade
WO2018060625A1 (en) Heat exchanger, in particular for a motor vehicle
WO2017158299A2 (en) Heat exchanger, in particular for a vehicle, specifically a motor vehicle
BE414281A (en)