BE553284A - - Google Patents

Info

Publication number
BE553284A
BE553284A BE553284DA BE553284A BE 553284 A BE553284 A BE 553284A BE 553284D A BE553284D A BE 553284DA BE 553284 A BE553284 A BE 553284A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fish
stop
roller
arm
helical
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE553284A publication Critical patent/BE553284A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A22BUTCHERING; MEAT TREATMENT; PROCESSING POULTRY OR FISH
    • A22CPROCESSING MEAT, POULTRY, OR FISH
    • A22C25/00Processing fish ; Curing of fish; Stunning of fish by electric current; Investigating fish by optical means
    • A22C25/14Beheading, eviscerating, or cleaning fish

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Processing Of Meat And Fish (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne des dispositifs pour la mise en place des poissons et un but de l'invention est de procurer un dispositif perfectionné à employer dans les machines servant à la préparation du poisson où les poissons doivent être placés correctement, c'est-à-dire dans la position voulue par rapport aux dispositifs destinés à les découper directement derrière l'arc branchial quelles que s'oient les dimensions du poisson. 



   Un autre but de l'invention consiste dans l'établissement d'un dispositif de mise en place des poissons capable de fonctionner avec un minimum de mouvements alternatifs pour la mise en place des poissons en fonction de leurs épaisseurs. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Un autre but enecre consiste à   auvent?.!-   la   vitesse   de fonctionnement des dispositifs de jaugeage et de mise en place des poi&sons. 



   Ceci étant, l'invention se rapporte a Lui appareil de mise en   place   du   poibson     comprenant   un transporteur   pour   amener les poissons lateralement, un organe de   jaugeage     susceptible   de venir en contact elastiquement avec le corps du poisson et de s'adapter   transversalement   au poisson en   fonction   de l'epaisseur de celui-ci, et une butée qui, suivent l'ajustement de cet organe jaugeur peut être déplacée longitudeinalement par rapport au poisson,

   cet organe jaugeur consistent en une pièce en form de rouleau rotatif présentant une surface péripherique hélicoïdale venant en contact avec le corps du poisson et reliée à un mécanisme destiné à la faire tourner pour   dépla-   cer le poisson longitudinalement contra   cett;     @utée   en même temps que la partie de cette surface hélicoïdale qui vient en contact avec le poisson est déplacée dans la direction de l'avancement du transporteur. De préférence, la surface helmcoïdale de l'organe jaugeur consiste en un segment helicoïcol dont la partie avant est recourbée intérieurement vers l'axe de rotation de l'organe jaugeur.

   Les   teru.es   "surface hélicoïdale" sont censés se rapporter à tout organe de commande similaire, c'est-à-dire une tige hélicoïdale ou son équivalent présentant une telle "surface hélicoïdale". 



   L'invention sera décrite plus particulièrement   ci- après,   à titre d'exemple, avec référence au dessin annexé., dans lesquels :
Fig. 1 est une vue en élévation, partiellement en coupe, d'une machine pour la préparation du poisson à laquelle l'invention est appliquée. 



   Fig. 2 est une vue en plan d'une partie de la machine représentée sur la fig.   1,   et
Fig. 3 est une vue en élévation prise suivant la ligne III-III de la   fig.l.   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Gomme le montre le dessin, la machine possède trois barres longitudinalesl6 fixées à un châssis consistant.en une série de barres transversales en forme de cornières 14 qui sont fixées. à des poutreslongitudinales 12, en forme de U montées sur la plaque d'assise 10. Les barres 16 portent une paire de chaînes à rouleaux 18, pourvues de poches 22 pour recevoir le corps des poissons, et une chaîne à rouleaux 20 pourvue de poches 24 pour recevoir les têtes de poissons. Les trois chaînes 18, 19 et 20 et les poches 22 et 24 constituent deux transporteurs 1 et 2 circulant dans le sens des flèches des figs. 2 et 3. 



   Dans sa forme d'exécution représentée, le dispositif de mise en place des poissons est monté sur un montant 26 disposé sur la plaque d'assise 10. Le montant 26 possède un bras horizontal supérieur 32 et un bras horizontal inférieur 30. au bras supérieur 32 est articulé autour d'un pivot 33 un levier coudé 34 présentant un bras pratiquement horizontal 36 et un bras s'étendant de haut en bas l3. Sur une broche 37   montée.à   l'extrémité libre du bras 36 est tourillonné un organe jaugeur consistant en un rouleau 38 pourvu d'une roue à chaîne 41 fixée à son moyeu 36 et actionnée par une chaîne 40. Le rouleau 38 est pourvu d'une surface périphérique hélicoïdale segmentaire 27 dont une partie est pourvue de nervures longitudinales 25. 



  Le rouleau 38 est destiné à venir en contact avec le poisson avançant latéralement F par sa surface hélicoïdale 27 qui présente un pas tel qu'elle reste continuellement en contact avec le corps du poisson, qui s'avance dans le sens latéral, -en un point se déplaçant dans la direction des flèches (figs.2 et 3) c'est-à-dire dans la direction d'avancement des transporteurs 1 et 2. La surface hélicoïdale 27 du rouleau 38 s'étend circonférentiellement sur une amplitude inférieure à 3600 et cette surface est recourbée à sa partie avant qui se termine au bord 39, légèrement vers l'intérieur, dans la direction de l'axe de rotation du rouleau 38. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   A l'extrémité libre du bras de levier descendant 13 est fixée une broche 42 qui s'engage dans un trou allongé 17 ménagé à l'extrémité inférieure d'un levier 11 qui est articulé   au.   bras inférieur 30 du montant 26 par un pivot 23. Le levier 11 est pourvu à son extrémité supérieure d'un trou allongé 8 dans lequel s'engage une broche 7 fixée à une bielle approximative- ment verticale 21. Celle-ci est articulée à son tour à un palier 28 sur la plaque d'assise 10 par un pivot 29.

   A son ex- trémité supérieure la bielle 21 est articulée à une extrémité d'une tige 15 par un pivot 31, l'autre extrémité de la tige 15 étant venue d'une pièce avec une barre 6 s'étendant dans la direction de l'avancement des   poissera   c'est-à-dire parallèle- ment aux transporteurs 1 et 2 et constituant une butée pour la tête des poissons. La butée 6 repose et peut coulisser sur une plaque horizontale 19 dont la surface supérieure se trouve à peu près dans le même plan que le fond des poches à poissons 22 et 24. Une plaque 9 fixée à la butée 6 s'étend obliquement de bas en haut pour guider le poisson s'approchant de cette butée 6. 



   Le levier coudé 34, le levier 11 et la bielle 21 forment un mécanisme de transmission de mouvement dont le rapport de transmission est au moins de 2 à 1 environ, de telle sorte que les déplacements verticaux du rouleau 38   l'ont   mouvoir la butée 6 horizontalement à une vitesse à peu près double. Ce rapport est en règle générale suffisant pour amener la butée 6 dans la posi- tion voulue pour que le poisson qui la heurte soit coupé immé- diatement derrière l'arc branchial. Si l'on constate que ce rapport de transmission ne donne pas satisfaction, on peut ajuster le système à bielles et leviers 15, 21 de façon à obtenir le résultat voulu. 



   Au-dessous du bras supérieur 32 une vis d'arrêt 3 est vis- sée dans le montant 26 auquel elle est fixée d'une façon ajus- table au moyen   d'un   contre-écrou 4. La vis d'arrêt 3 est pourvue d'une tête 5 servant de butée au bras de levier 13.      

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Pendant le fonctionnement de la machine, les poissons F sont introduits individuellement dans les poches 22 du trans- porteur de manière à y être posés à plat, leurs têtes reposant - dans les poches 24, et ils sont amenés latéralement en-dessous d'une brosse rotative conventionnelle (non représentée), qui déplace le poisson longitudinalement de fagon que l'extrémité de sa tête rencontre une butée fixe conventionnelle (non représentée), après quoi le poisson préalablement mis en place pénètre dans la partie de la machine représentée sur la fig.2. Cette butée fixe occupe une position telle que les ex-   trémités   des têtes de poissons dépassent légèrement les poches
24, mais pas assez pour heurter la butée 6.

   Lorsqu'une poche 22 a atteint la position en-dessous du bord avant 39 du rouleau segmentaire hélicoïdal rotatif 38, ce bord vient en contact avec le corps du poisson reposant dans la poche, ce qui a pour effet de soulever le rouleau 38 dans une mesure dépendant de l'épais- seur du poisson. Ce mouvement ascendant du rouleau 38 est trans- mis par les leviers 11 et 34, la bielle 21 et la tige   15 -à   la butée 6, de telle sorte que celle-ci se déplace vers la gauche   (fig.l)   pour occuper une position correspondant à l'épaisseur du poisson mesurée par le rouleau 38 agissant comme organe de jaugeage.   Simultanément   la surface hélicoïdale 27   du.   rouleau rota.tif 38 se meut sur le poisson et le déplace tête en avant vers la butée ajustée 6.

   Le pas et le diamètre de la surface hélicoïdale 27 du rouleau et la vitesse des transporteurs 1 et
2, de même que la vitesse de rotation du rouleau 38 sont adaptés entre eux de tellemanière que le point de contact entre la sur- face hélicoïdale 27 et le poisson avançant latéralement se déplace dans la direction de l'avancement du poisson et à la   n.ême   vitesse que les transporteurs.

   Comme la partie antérieure de la surface hélicoïdale 27 du rouleau est courbée vers l'inté- rieur, le rouleau 38 en se déplaçant sur le corps du poisson, se meut lentement vers le haut, ou bien son mouvement descendant 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 est retardé, de telle sorte que la rétrogradation, initiale rapide de la butée 6 est suivie d'une rétrogradation lente, d'une période de repos, eu d'un lent mouvement inverse lorsque le poisson heurte cette butée, ce qui fait que la tête du poisson ne frappe pas la butée 6 trop violemment.

   Lorsque le poisson est déplacé davantage par les transporteurs 1 et 2, il est amené dans une position telle qu'il est décapité immédiatement derrière son arc branchial, c'est-à-dire par un couteau conventionnel (non représenté) opérant dans l'intervalle entre les poches 22 et 24 
 EMI6.1 
 R E V :

   ï :U I C .i 'l' 1 U , 
1.- Dispositif pour la mise en place des poissons   compre-   nant un transporteur pour faire avancer les poissons latéralement, un organe de jaugeage susceptible de venir en contact élastiquement avec le corps du poisson et s'ajuster transversalement au poisson en fonction de l'épaisseur de celui-ci, et une butée qui, dépendant de l'ajustement de l'organe de jaugeage, peut se déplacer longitudinalement par rapport au poisson, caractérisé en ce que l'organe de jaugeage (38) consiste en une pièce rotative en forme de rouleau présentant une surface périphérique   hélicoïdale (27)   venant en contact avec le corps du poisson et reliée à un mécanisme   (40,41)   destiné à la faire tourner pour déplacer le poisson longitudinalement vers la butée (6)

   tandis qu'en même temps la partie de cette surface hélicoïdale (27) qui vient en contact avec le poisson est déplacée dans la direction de l'avancement du transporteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to devices for positioning fish and an object of the invention is to provide an improved device for use in machines serving for the preparation of fish where the fish are to be properly placed, i.e. - say in the desired position with respect to the devices intended to cut them directly behind the branchial arch whatever the dimensions of the fish.



   Another object of the invention consists in establishing a device for placing the fish capable of operating with a minimum of reciprocating movements for the positioning of the fish according to their thicknesses.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Another aim is to reduce the speed of operation of the gauging and poi & son setting devices.



   This being the case, the invention relates to an apparatus for positioning the fish comprising a transporter for bringing the fish laterally, a gauging member capable of coming into elastically contact with the body of the fish and of adapting transversely to the fish in depending on the thickness of the latter, and a stop which, following the adjustment of this measuring device, can be moved longitude in relation to the fish,

   this gauge member consists of a part in the form of a rotating roller having a helical peripheral surface coming into contact with the body of the fish and connected to a mechanism for rotating it to move the fish longitudinally contra cett; @ utée at the same time that the part of this helical surface which comes into contact with the fish is moved in the direction of the advance of the conveyor. Preferably, the helmcoidal surface of the measuring member consists of a helical segment, the front part of which is curved inwardly towards the axis of rotation of the measuring member.

   The terms "helical surface" are intended to refer to any similar actuator, i.e. a helical rod or its equivalent having such a "helical surface".



   The invention will be described more particularly below, by way of example, with reference to the appended drawing., In which:
Fig. 1 is an elevational view, partially in section, of a machine for preparing fish to which the invention is applied.



   Fig. 2 is a plan view of part of the machine shown in FIG. 1, and
Fig. 3 is an elevational view taken along the line III-III of fig.l.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   As shown in the drawing, the machine has three longitudinal bars 16 attached to a frame consisting of a series of angle-shaped cross bars 14 which are attached. to longitudinal beams 12, U-shaped mounted on the base plate 10. The bars 16 carry a pair of roller chains 18, provided with pockets 22 to receive the body of the fish, and a roller chain 20 provided with pockets 24 to receive the heads of fish. The three chains 18, 19 and 20 and the pockets 22 and 24 constitute two transporters 1 and 2 circulating in the direction of the arrows in FIGS. 2 and 3.



   In the embodiment shown, the device for placing the fish is mounted on an upright 26 disposed on the base plate 10. The upright 26 has an upper horizontal arm 32 and a lower horizontal arm 30. 32 is articulated around a pivot 33 an elbow lever 34 having a substantially horizontal arm 36 and an arm extending from top to bottom 13. On a spindle 37 mounted at the free end of the arm 36 is journaled a gauge member consisting of a roller 38 provided with a chain wheel 41 fixed to its hub 36 and actuated by a chain 40. The roller 38 is provided with a segmental helical peripheral surface 27, part of which is provided with longitudinal ribs 25.



  The roller 38 is intended to come into contact with the laterally advancing fish F by its helical surface 27 which has a pitch such that it remains continuously in contact with the body of the fish, which advances in the lateral direction, -in a point moving in the direction of the arrows (figs. 2 and 3) that is to say in the direction of advance of the conveyors 1 and 2. The helical surface 27 of the roller 38 extends circumferentially over an amplitude less than 3600 and this surface is curved at its front part which ends at the edge 39, slightly inward, in the direction of the axis of rotation of the roller 38.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   At the free end of the descending lever arm 13 is fixed a pin 42 which engages in an elongated hole 17 formed at the lower end of a lever 11 which is articulated to the. lower arm 30 of the upright 26 by a pivot 23. The lever 11 is provided at its upper end with an elongated hole 8 in which engages a pin 7 fixed to an approximately vertical connecting rod 21. The latter is articulated to in turn to a bearing 28 on the base plate 10 by a pivot 29.

   At its upper end the connecting rod 21 is articulated at one end of a rod 15 by a pivot 31, the other end of the rod 15 being integrally formed with a bar 6 extending in the direction of the rod. The advancement of the fish will that is to say parallel to the conveyors 1 and 2 and constituting a stop for the head of the fish. The stop 6 rests and can slide on a horizontal plate 19, the upper surface of which is approximately in the same plane as the bottom of the fish pockets 22 and 24. A plate 9 fixed to the stop 6 extends obliquely from the bottom. up to guide the fish approaching this stop 6.



   The bent lever 34, the lever 11 and the connecting rod 21 form a movement transmission mechanism whose transmission ratio is at least from 2 to 1 approximately, so that the vertical movements of the roller 38 move the stop 6 horizontally at about double the speed. This ratio is generally sufficient to bring the stop 6 into the desired position so that the fish which strikes it is cut immediately behind the branchial arch. If it is found that this transmission ratio is not satisfactory, the system with connecting rods and levers 15, 21 can be adjusted so as to obtain the desired result.



   Below the upper arm 32 a stop screw 3 is screwed into the upright 26 to which it is fixed in an adjustable manner by means of a lock nut 4. The stop screw 3 is provided a head 5 serving as a stop for the lever arm 13.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   During the operation of the machine, the fish F are introduced individually into the pockets 22 of the conveyor so that they are laid flat there, their heads resting - in the pockets 24, and they are brought laterally below a conventional rotating brush (not shown), which moves the fish longitudinally so that the end of its head meets a conventional fixed stop (not shown), after which the previously placed fish enters the part of the machine shown in the figure fig. 2. This fixed stopper occupies a position such that the ends of the fish heads slightly exceed the pockets.
24, but not enough to hit the stop 6.

   When a pocket 22 has reached the position below the leading edge 39 of the rotating helical segmental roller 38, this edge contacts the body of the fish resting in the pocket, which has the effect of lifting the roller 38 in a measurement depending on the thickness of the fish. This upward movement of the roller 38 is transmitted by the levers 11 and 34, the connecting rod 21 and the rod 15 to the stop 6, so that the latter moves to the left (fig.l) to occupy a position corresponding to the thickness of the fish measured by the roller 38 acting as a gauging member. Simultaneously the helical surface 27 of the. rotating roller 38 moves over the fish and moves it head forward towards the adjusted stop 6.

   The pitch and diameter of the helical surface 27 of the roller and the speed of the conveyors 1 and
2, as well as the rotational speed of the roller 38 are mutually matched in such a way that the point of contact between the helical surface 27 and the laterally advancing fish moves in the direction of the fish advancing and at the end. . same speed as carriers.

   As the anterior part of the helical surface 27 of the roller is curved inwardly, the roller 38 as it moves over the body of the fish slowly moves upwards, or its downward movement.

 <Desc / Clms Page number 6>

 is delayed, so that the initial rapid downshift of the stop 6 is followed by a slow downshift, a rest period, or a slow reverse movement when the fish hits this stop, so that the fish head does not hit stop 6 too hard.

   When the fish is moved further by carriers 1 and 2, it is brought into a position such that it is decapitated immediately behind its gill arch, i.e. by a conventional knife (not shown) operating in the interval between pockets 22 and 24
 EMI6.1
 R E V:

   ï: U I C .i 'l' 1 U,
1.- Device for the positioning of fish comprising a conveyor to advance the fish laterally, a gauging member capable of coming into contact elastically with the body of the fish and of adjusting transversely to the fish according to the thickness thereof, and a stop which, depending on the adjustment of the gauging member, can move longitudinally with respect to the fish, characterized in that the gauging member (38) consists of a rotating part made of roller shape having a helical peripheral surface (27) coming into contact with the body of the fish and connected to a mechanism (40,41) intended to rotate it to move the fish longitudinally towards the stop (6)

   while at the same time the part of this helical surface (27) which comes into contact with the fish is moved in the direction of the advancement of the conveyor.


    

Claims (1)

2. - Dispositif pour la mise en place des poissons suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la surface hélicoïdale (27) de l'organe de jaugeage (38) consiste en un segment héli- coïdal dont la partie avant est recourbée à l'intérieur vers l'axe de rotation de la butée (6). <Desc/Clms Page number 7> 2. - Device for the establishment of fish according to claim 1, characterized in that the helical surface (27) of the gauging member (38) consists of a helical segment whose front part is curved at the 'inside towards the axis of rotation of the stop (6). <Desc / Clms Page number 7> 3.- Dispositif pour la mise en place des poissons, suivant les revendications 1 et 8, caractérisé en ce que l'organe de jaugeage (38) est monté de façon à pouvoir tourner sur un bras (36) d'un levier à deux bras (34) dont l'autre bras (9) est relié à la butée (6) au moyen d'un système à leviers et bielles (11,21), 4.- Dispositif pour la mise en place des poissons suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que l'organe de jaugeage (38) et la butée (6) sont reliés entre eux par un mécanisme de transmission de mouvement (11,21, 34) établi de manière à déplacer cette butée (6) à une vitesse égale au moins approximativement au diable de la vitesse du mouvement d'ajustement de cet organe-de jaugeage (38). 3.- Device for the establishment of fish, according to claims 1 and 8, characterized in that the gauging member (38) is mounted so as to be able to turn on an arm (36) of a two lever. arm (34) of which the other arm (9) is connected to the stop (6) by means of a system of levers and connecting rods (11,21), 4.- Device for the establishment of fish according to claims 1 to 3, characterized in that the gauging member (38) and the stop (6) are interconnected by a movement transmission mechanism (11, 21, 34) established so as to move this stop (6) at a speed equal to at least approximately the devil of the speed of the adjustment movement of this gauging member (38). 5.- Dispositif de mise en place des poissons en substance comme décrit et représenté sur le dessin annexé. 5.- Device for placing the fish in substance as described and shown in the accompanying drawing.
BE553284D BE553284A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE553284A true BE553284A (en)

Family

ID=178153

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE553284D BE553284A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE553284A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4723650A (en) * 1985-07-04 1988-02-09 Nordischer Maschinenbau Rud. Baader Gmbh + Co Kg Apparatus for transferring pieces of soft consistency, in particular fish fillets

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US4723650A (en) * 1985-07-04 1988-02-09 Nordischer Maschinenbau Rud. Baader Gmbh + Co Kg Apparatus for transferring pieces of soft consistency, in particular fish fillets

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0853527B1 (en) Device for measuring or checking an orbitally mobile cylindrical part during machining thereof
FR2465665A1 (en) DEVICE FOR DISTRIBUTING MULTI-FILT CONTAINERS AND MACHINE USING SUCH A DEVICE
FR2535944A1 (en) AUTOMATIC MACHINE FOR SCREWING BUTCHER ANIMALS, IN PARTICULAR PIGS
EP0437501A1 (en) Machine for the automatic sorting of objects.
FR2533807A1 (en) APPARATUS FOR ORIENTATION AND TRANSFER OF PEARS
BE553284A (en)
FR2550773A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR SEPARATING GROUPS OF DISK-SHAPED OBJECTS FROM A CELL ARRIVING IN A CURRENT
BE902440A (en) APPARATUS AND METHOD FOR SPACING AND ORIENTATING PASTA PIECES FOR CROISSANTS.
EP0419349B1 (en) Machine for shredding salads
BE488542A (en)
FR2571030A1 (en) Method and device for straightening containers and installation for straightening containers
EP0095987B1 (en) Silk screen printing machine
CH420966A (en) Method for orienting fruits of generally spherical shape and apparatus for carrying out this method
BE433759A (en)
BE541874A (en)
CH546540A (en) Meat skinning machine - having blade self-adjusting to suit skin thickness
FR2691390A1 (en) Support for evacuator of sheet metal extractor for shear guillotine - comprises fixed horizontal blade, and movable blade with reception table movable between two positions adjustable in inclination to angle of cut of movable blade
FR2475954A1 (en) BAR TRANSFER DEVICE
FR2669907A1 (en) Device for transferring a flat article, such as a sheet or a sleeve in the flat state, from one station to another
BE535822A (en)
BE371683A (en)
FR2571355A1 (en) Bottle conveyor with chain mounted on sprockets
FR2527985A1 (en) Continuous printer for bottles - has conveyor to partially rotate them with alternate linear movements
BE542651A (en)
BE424129A (en)