BE552329A - - Google Patents

Info

Publication number
BE552329A
BE552329A BE552329DA BE552329A BE 552329 A BE552329 A BE 552329A BE 552329D A BE552329D A BE 552329DA BE 552329 A BE552329 A BE 552329A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
subframe
oscillating
eccentric
connecting rod
control
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE552329A publication Critical patent/BE552329A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65GTRANSPORT OR STORAGE DEVICES, e.g. CONVEYORS FOR LOADING OR TIPPING, SHOP CONVEYOR SYSTEMS OR PNEUMATIC TUBE CONVEYORS
    • B65G27/00Jigging conveyors
    • B65G27/10Applications of devices for generating or transmitting jigging movements
    • B65G27/28Applications of devices for generating or transmitting jigging movements with provision for dynamic balancing
    • B65G27/30Applications of devices for generating or transmitting jigging movements with provision for dynamic balancing by means of an oppositely-moving mass, e.g. a second conveyor
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B07SEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS; SORTING
    • B07BSEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS BY SIEVING, SCREENING, SIFTING OR BY USING GAS CURRENTS; SEPARATING BY OTHER DRY METHODS APPLICABLE TO BULK MATERIAL, e.g. LOOSE ARTICLES FIT TO BE HANDLED LIKE BULK MATERIAL
    • B07B1/00Sieving, screening, sifting, or sorting solid materials using networks, gratings, grids, or the like
    • B07B1/28Moving screens not otherwise provided for, e.g. swinging, reciprocating, rocking, tilting or wobbling screens
    • B07B1/40Resonant vibration screens

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Branching, Merging, And Special Transfer Between Conveyors (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne une machine oscillan- te, particulièrement pour transporter, trier ou tamiser des ma- tières en vrac, constituée par deux organes oscillant en sens opposés, par exemple un couloir transporteur et un contre-châssis à ressorts en caoutchouc, ces deux organes étant reliés entre eux par une commande à excentrique. 



     L'invention   vise à procurer une machine oscillante présentant à l'extérieur le moins possible d'éléments mobiles et dont, avant tout, la commande soit protégée de l'extérieur tout en étsnt aisément accessible. 



   A cet effet, le contre-châssis est, au moins à l'extrémité d'alimentation, constitué par des flasques formés de poutrelles en tôle et reliés entre eux à cet endroit par une traverse d'extrémité sur laquelle est montée la commande à 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 excentrique qui attaque l'extrémité d'alimentation du couloir transporteur, cette commande à excentrique étant recouverte par une plaque aisément enlevable etfixée,de façon aisément amovible.. par des attaches à levier au contre-châssis. Dans une machine oscillante ainsi réalisée, la commande est complètement protégée. 



   Le personnel est ainsi avantageusement protégé dans une grande mesure contre les accidents dûs aux éléments mobiles. 



   Toujours suivant l'invention, la commande de la machine oscillante est réalisée de façon que la bielle du méca- nisme à excentrique présente une section transversale   rectanRu-   laire, qu'elle soit divisée au milieu et qu'à chacune des deux moitiés soit soudée latéralement une bride de section transver- sale rectangulaire,   fanais   qu'entre chaque moitié de bielle et une bride est prévu un ressort taré, ou   l'équivalent,   fixé à un des deux éléments.   On   a ainsi l'avantage de pouvoir monter ou démonter très simplement la commande à excentrique, par exemple lorsqu'elle doit être remplacée ou nettoyée. De plus, cette forme de réalisation procure une bielle mécaniquement très rigide. 



   Le dessin annexé montre à titre d'exemple une forme de réalisation de l'invention. 



   La fig. 1 est une vue de côté d'un transporteur oscillant; la fig. 2 est à plus grande échelle une coupe lon- gitudinale partielle du transporteur oscillant; la   fig.   3 en est une vue en plan; la fig.   4   est une vue en plan d'une bielle, et la fig. 5 est une vue de côté partielle, à plus grande échelle. 



   La   fige   1 représente un transporteur oscillant,   essentiellement   constitué par un couloir transporteur   14   et un contre-châssis 1. Le couloir transporteur   14   possède sur ses côtés longitudinaux des goussets 9 montés en oblique sous un angle alpha correspondant au sens de   l'oscillation.   Ces goussets , sont montes entre des ressorts en caoutchouc 8, 10 qui à leur tour sont fixés à la partie supérieure du contre-châssis 1 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 dans des ouvertures obliques 11. Ces dernières, ainsi que les ressorts en caoutchouc 8 10, sont recouverts par des hottes 7 fixées de façon amovible au contre-châssis et réalisés de façon à pouvoir transmettre les forces élastiques au contre- châssis. 



   Le contre-châssis est avantageusement constitué par deux flasques formés de poutrelles en tôle à caisson et reliés entre eux par des traverses 2, 16 fixées de façon amovible. Le contre-châssis prend appui sur le sol à l'aide de ressorts doux par exemple des tampons en caoutchouc 15. 



   Sur la traverse d'extrémité 2 entre les flasques du contre-châssis et'du côté alimentation du transporteur oscil- lant, une commande à excentrique est montée dans des paliers 13 et est constituée essentiellement par un arbre à excentriques 34. deux colliers d'excentriques 3 et des bielles   4.   Chaque bielle   attaque,  à l'aide d'un accouplement libre, par exemple des tampons en caoutchouc 5, un gousset 6 fixé du côté alimenta- tion 12 du couloir transporteur 14. Au point mort, les bielles sont situées dans un plan incliné d'un angle alpha sur   l'hori-     zontale.   Sur l'arbre à excentriques 34 est fixée une poulie à gorges trapézoïdales 44 reliée par les courroies trapézoïdales 43 à une autre poulie à gorges. trapézoïdales 41 calée sur l'arbre du moteur de commande 42. 



   Suivant une particularité de l'invention, le moteur de commande est vissé dans des boutonnières sur une plaque d'assise 39. Sur cette dernière est soudée une barre 37 présentant un trou taraudé et par laquelle passent une ou plu- sieurs vis 38. Elles appuient sur le socle du moteur de commande 42. Comme ce dernier est tenu par des vis 45 dans des bouton- nières de la plaque d'assise,. on peut ainsi régler la tension des courroies trapézoïdales 43. A une de ses extrémités la plaque d'assise est montée sur un axe 40 dans le   contre-châssis    A l'autre extrémité sont soudées deux barres 36, qui sont fixées 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par des vis 35 au contre-châssis.

   Pour démonter le moteur de      commande, on dévisse les vis 45 et 38, enlève les courroies tra-   pézoïdales   puis fait basculer la plaque d'assise de 90  autour de son ace 40. On peut alors détacher simplement le moteur de la plaque d'assise. 



   Comme on peut le voir sur les figs. 2, 3 et 4, les bielles   4   sont en plusieurs parties. Le collier d'excentri- que présente un appendice de bielle 45 de section transversale plate. L'extrémité de la bielle est constituée par une pièce plate 26 solidaire d'une tige filetée 28. Sur le côté plat des deux éléments 45, 26 des bielles, sont reliées deux brides 24      25 en acier plat. Ces brides de liaison sont reliées entre elles et aux éléments 45 et 26 par des boulons 33. Pour que les boulons ne soient pas sollicités au cisaillement, on intercale entre chaque bride de liaison et chaque élément de la bielle, un ressort taré 32, qui dans la présente forme de réalisation est une simple broche cylindrique.

   Pour éviter qu'un de ces ressorts se détache, on peut le relier à un élément qui l'entoure, par exemple le souder à la bride de liaison. De cette manière, le ressort taré transmet les forces de traction et de pression des bielles. Grâce à cette forme de réalisation la bielle est très solide et rigide et avant tout dn a la possibilité de monter ou de démonter très simplement la commande. 



   Sur la tringle 28 sont fixés un écrou 27 et un plateau élastique 29. Ce dernier tient un tampon de caoutchouc 5 formé d'un anneau en caoutchouc et prenant appui',contre le gousset 6 du couloir transporteur. Viennent ensuite un autre tampon de caoutchouc 5, un contre-plateau 30 et un contre-écrou 31. Les deux écrous 27, 31 permettent une précontrainte des tampons de caoutchouc servant d'accouplement libre entre la commande et le couloir transporteur. 



   Le palier 13 est lubrifié à la graisse et équipé 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'un régulateur de débit de graisse (non représenté), et rendu étanche à l'aide d'un double labyrinthe. Le régulateur de débit de graisse est constitué par un disque radial à considérer comme une partie   d'un   joint à labyrinthe. Si trop de graisse pé- mètre dans le palier, dès qu'elle est chauffée par le frottement, elle est projetée par ce disque vers   l'extérieur   et évacuée par le   labyrinthe.     On   évite ainsi de manière avantageuse un graissage excessif du palier. 



   Toute la commande du transporteur oscillante c'est-à-dire le moteur de commande et la commande a. excentriques, est, comme le montrent les dessins, recouverte par une plaque amovible fig.5 Cette dernière est pourvue de deux poignées   17.   



  Sur ses bords et écartées l'une de l'autre sont prévues plu- sieurs charnières 22 constituées par deux plaques à oeillet enroulé dans lequel s'engage une broche. A ces charnières sont fixées des pattes 21 simplement et avantageusement constituées par du caoutchouc ou une matière analogue. Sur la paroi laté- rale du contre-châssis sont fixés des goussets en forme de fourche   18.   Dans la fente de la fourche de chaque gousset s'en- gage un levier. Celui-ci présente une partie épaisse 20 et une poignée 19. Le levier s'attache sous tension au contre-châssis 1. 



  Il est alors aisé de détacher ce levier si l'on doit accéder à la commande. Cette dernière est donc de   ce.fait   aisément acces- sible. 



   Dans la machine oscillante suivant   l'invention on peut   aussi prévoir au lieu de la commande par courroies trapézoïdales, une commande à engrenages planétaires, d.u fait que tant la commande à excentriques que le moteur de commande, sont montés sur le contre-châssis. 



   Comme dit plus haut, la partie oscillante14 sert de couloir transporteur. La machine oscillante est alors réalisée comme le montre la fig.l, de façon à pouvoir trier les matières 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pendant leur transport. On peut aussi réaliser la partie oscillan- te 14 sous forme de tamis. 



   REVENDICATIONS 
1.- Machine oscillante, particulièrement pour trans- porter, trier 'ou tamiser des matières en vrac, constituée par deux organes oscillant en sens inverses, par exemple un couloir oscillant et un contre-châssis, à ressort en caoutchouc, ces or.- ganes étant reliés entre eux par une commande à excentrique, carac- térisée en ce que au moins à l'extrémité d'alimentation le contre- châssis est constitué par des flasques formés de poutrelles en tôle et reliés entre.eux à cet endroit par une traverse d'extré- mité sur laquelle est montée la commande à excentrique qui attaque l'extrémité d'alimentation du couloir oscillant,cette commande à excentrique étant recouverte par une plaque aisément enlevable et fixée de façon amovible au contre-châssis, par des attaches à levier.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to an oscillating machine, particularly for conveying, sorting or sifting bulk materials, constituted by two members oscillating in opposite directions, for example a conveyor corridor and a subframe with rubber springs, these two components being interconnected by an eccentric control.



     The invention aims to provide an oscillating machine having on the outside as few moving elements as possible and the control of which is above all protected from the outside while at the same time easily accessible.



   To this end, the counterframe is, at least at the supply end, formed by flanges formed from sheet metal joists and connected to each other at this location by an end cross member on which the control is mounted.

 <Desc / Clms Page number 2>

 eccentric which attacks the feed end of the conveyor corridor, this eccentric control being covered by an easily removable and fixed plate, easily removable .. by lever attachments to the counterframe. In an oscillating machine thus produced, the control is completely protected.



   The personnel are thus advantageously protected to a great extent against accidents due to moving parts.



   Still according to the invention, the control of the oscillating machine is carried out so that the connecting rod of the eccentric mechanism has a rectanRular cross section, that it is divided in the middle and that each of the two halves is welded. laterally a flange of rectangular cross-section, in which case between each connecting rod half and a flange is provided a calibrated spring, or the equivalent, fixed to one of the two elements. There is thus the advantage of being able to assemble or disassemble the eccentric drive very simply, for example when it has to be replaced or cleaned. In addition, this embodiment provides a mechanically very rigid connecting rod.



   The accompanying drawing shows by way of example one embodiment of the invention.



   Fig. 1 is a side view of an oscillating conveyor; fig. 2 is on a larger scale a partial longitudinal section of the oscillating conveyor; fig. 3 is a plan view; fig. 4 is a plan view of a connecting rod, and FIG. 5 is a partial side view, on a larger scale.



   Fig 1 shows an oscillating conveyor, essentially constituted by a conveyor corridor 14 and a counterframe 1. The conveyor corridor 14 has on its longitudinal sides gussets 9 mounted obliquely at an angle alpha corresponding to the direction of the oscillation. These gussets are mounted between rubber springs 8, 10 which in turn are fixed to the upper part of the subframe 1

 <Desc / Clms Page number 3>

 in oblique openings 11. These latter, as well as the rubber springs 8 10, are covered by hoods 7 removably attached to the subframe and made so as to be able to transmit the elastic forces to the subframe.



   The counterframe is advantageously constituted by two flanges formed of box-sheet metal beams and interconnected by cross members 2, 16 fixed in a removable manner. The subframe is supported on the ground using soft springs, for example rubber buffers 15.



   On the end cross member 2 between the flanges of the subframe and on the feed side of the oscillating conveyor, an eccentric drive is mounted in bearings 13 and consists essentially of an eccentric shaft 34. two collars of. eccentrics 3 and connecting rods 4. Each connecting rod engages, by means of a free coupling, for example rubber buffers 5, a gusset 6 fixed on the supply side 12 of the conveyor corridor 14. In neutral, the connecting rods are located in a plane inclined at an angle alpha to the horizontal. On the eccentric shaft 34 is fixed a pulley with trapezoidal grooves 44 connected by the trapezoidal belts 43 to another pulley with grooves. trapezoidal 41 wedged on the drive motor shaft 42.



   According to a particular feature of the invention, the drive motor is screwed into buttonholes on a base plate 39. On the latter is welded a bar 37 having a tapped hole and through which one or more screws 38 pass. press on the base of the drive motor 42. As the latter is held by screws 45 in the buttonholes of the base plate ,. one can thus adjust the tension of the trapezoidal belts 43. At one of its ends the base plate is mounted on a pin 40 in the subframe At the other end are welded two bars 36, which are fixed

 <Desc / Clms Page number 4>

 by screws 35 to the subframe.

   To disassemble the drive motor, screws 45 and 38 are unscrewed, the V-belts removed and the base plate tilted 90 around its ace 40. The motor can then be simply detached from the base plate. .



   As can be seen in figs. 2, 3 and 4, the connecting rods 4 are in several parts. The eccentric collar has a connecting rod appendage 45 of flat cross section. The end of the connecting rod is formed by a flat part 26 integral with a threaded rod 28. On the flat side of the two elements 45, 26 of the connecting rods, are connected two flanges 24 25 of flat steel. These connecting flanges are connected to each other and to the elements 45 and 26 by bolts 33. So that the bolts are not subjected to shear, there is interposed between each connecting flange and each element of the connecting rod, a calibrated spring 32, which in the present embodiment is a simple cylindrical pin.

   To prevent one of these springs from coming off, it can be connected to an element which surrounds it, for example welded to the connecting flange. In this way, the calibrated spring transmits the tensile and pressure forces of the connecting rods. Thanks to this embodiment, the connecting rod is very solid and rigid and above all dn has the possibility of mounting or dismantling the control very simply.



   On the rod 28 are fixed a nut 27 and a resilient plate 29. The latter holds a rubber buffer 5 formed of a rubber ring and bearing 'against the gusset 6 of the conveyor passage. Then come another rubber buffer 5, a counter-plate 30 and a locknut 31. The two nuts 27, 31 allow a pre-stressing of the rubber buffers serving as free coupling between the control and the conveyor corridor.



   Bearing 13 is lubricated with grease and equipped

 <Desc / Clms Page number 5>

 a grease flow regulator (not shown), and sealed with a double labyrinth. The grease flow regulator consists of a radial disc to be considered as part of a labyrinth seal. If too much grease permeates the bearing, as soon as it is heated by friction, it is projected by this disc outwards and evacuated through the labyrinth. This advantageously avoids excessive lubrication of the bearing.



   All the control of the oscillating conveyor ie the drive motor and the control a. eccentric, is, as shown in the drawings, covered by a removable plate fig. 5 The latter is provided with two handles 17.



  Several hinges 22 are provided on its edges and spaced apart from each other, consisting of two plates with a wound eyelet in which a pin engages. To these hinges are attached tabs 21 simply and advantageously made of rubber or a similar material. Fork-shaped gussets 18 are attached to the side wall of the subframe 18. A lever is engaged in the slot in the fork of each gusset. This has a thick part 20 and a handle 19. The lever is attached under tension to the subframe 1.



  It is then easy to detach this lever if the control is to be accessed. The latter is therefore easily accessible.



   In the oscillating machine according to the invention it is also possible to provide instead of the V-belt drive, a planetary gear drive, due to the fact that both the eccentric drive and the drive motor are mounted on the counterframe.



   As said above, the oscillating part14 serves as a conveyor corridor. The oscillating machine is then made as shown in fig.l, so as to be able to sort the materials

 <Desc / Clms Page number 6>

 during their transport. The oscillating part 14 can also be produced in the form of a screen.



   CLAIMS
1.- Oscillating machine, particularly for conveying, sorting or sifting bulk materials, made up of two organs oscillating in opposite directions, for example an oscillating corridor and a subframe, with rubber spring, these or- ganes being interconnected by an eccentric control, characterized in that at least at the supply end the counterframe is constituted by flanges formed of sheet metal beams and interconnected at this point by a end cross member on which is mounted the eccentric control which attacks the supply end of the oscillating corridor, this eccentric control being covered by an easily removable plate and fixed in a removable manner to the subframe, by fasteners lever.


    

Claims (1)

2. - Machine oscillante suivant la revendication 1 caractérisée en ce que la bielle de la commande à excentrique a une section transversale rectangulaire, est divisée au milieu et, à chaque moitié, est vissée latéralement une bride de section transversale rectangulaire, tandis qu'entre chaque moitié de la bielle et une bride est prévu un ressort taré ou l'équivalent, fixé à une des deux parties. 2. - Oscillating machine according to claim 1 characterized in that the connecting rod of the eccentric control has a rectangular cross section, is divided in the middle and, in each half, is screwed laterally a flange of rectangular cross section, while between each half of the connecting rod and a flange is provided with a calibrated spring or the equivalent, attached to one of the two parts. 3. - Machine oscillante suivant une des revendica- tions 1 ou 2, caractérisée en ce aue le moteur de la commande à excentrique est monté dans la partie inférieure du contre-châssis sur une plaque d'assise dont une extrémité est montée de façon à pouvoir tourner dans le contre-châssis, tandis que l'autre extrémité est reliée de façon amovible au contre-châssis. 3. - Oscillating machine according to one of claims 1 or 2, characterized in that the motor of the eccentric drive is mounted in the lower part of the counterframe on a base plate, one end of which is mounted so as to can rotate in the subframe, while the other end is removably connected to the subframe.
BE552329D BE552329A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE552329A true BE552329A (en)

Family

ID=177553

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE552329D BE552329A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE552329A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE552329A (en)
FR2855366A1 (en) HARVESTING DEVICE WITH FLEXIBLE LINKS FOR FRUIT, BERRY AND SIMILAR HARVESTING MACHINE
FR2485872A1 (en) CONTROL HEAD FOR THE CUTTING BLADE OF HARVESTERS
BE491893A (en) CONVEYOR FOR BREWERY AND DAIRY
BE529856A (en)
BE532433A (en)
BE382739A (en)
BE552731A (en)
BE462861A (en)
BE490957A (en)
BE539225A (en)
BE490514A (en)
BE468638A (en)
BE389193A (en)
CH340645A (en) Machine for checking the resistance of a chain
CH270153A (en) Chain for carriers.
BE428891A (en)
BE463855A (en)
BE333911A (en)
BE399472A (en)
BE421446A (en)
BE488425A (en)
BE513721A (en)
BE393634A (en)
BE383281A (en)