BE548138A - - Google Patents

Info

Publication number
BE548138A
BE548138A BE548138DA BE548138A BE 548138 A BE548138 A BE 548138A BE 548138D A BE548138D A BE 548138DA BE 548138 A BE548138 A BE 548138A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
core
sleeve
head
nozzle
die
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE548138A publication Critical patent/BE548138A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29CSHAPING OR JOINING OF PLASTICS; SHAPING OF MATERIAL IN A PLASTIC STATE, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; AFTER-TREATMENT OF THE SHAPED PRODUCTS, e.g. REPAIRING
    • B29C45/00Injection moulding, i.e. forcing the required volume of moulding material through a nozzle into a closed mould; Apparatus therefor
    • B29C45/14Injection moulding, i.e. forcing the required volume of moulding material through a nozzle into a closed mould; Apparatus therefor incorporating preformed parts or layers, e.g. injection moulding around inserts or for coating articles
    • B29C45/14598Coating tubular articles
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B29WORKING OF PLASTICS; WORKING OF SUBSTANCES IN A PLASTIC STATE IN GENERAL
    • B29LINDEXING SCHEME ASSOCIATED WITH SUBCLASS B29C, RELATING TO PARTICULAR ARTICLES
    • B29L2023/00Tubular articles
    • B29L2023/20Flexible squeeze tubes, e.g. for cosmetics

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Manufacturing & Machinery (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Moulds For Moulding Plastics Or The Like (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a pour objet un procédé de moulage d'un tube en matière plastique, dans lequel on dispose 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 une ébauche de tube dans une matrice servant au moulage de la tête du tube. Ce procédé est caractérisé en ce qu'on forme la- dite tête en injectant de la matière plastique dans la matrice, à l'endroit même de l'extrémité de cette' ébauche, pour simultané- ment former cette tête et la souder à cette extrémité. 



   L'invention comprend également un dispositif pour la mise en oeuvre du procédé susmentionné, comportant une matrice destinée au moulage de la tête du tube et un noyau disposé à l'intérieur de ladite matrice et présentant un corps tubulaire sur lequel est enfilée une ébauche de tube. 



   Ce dispositif est caractérisé en ce qu'il comprend des moyens pour injecter de la matière plastique à travers au moins un passage conduisant à l'endroit même de l'extrémité de l'ébauche du tube. 



   L'invention se rapporte, en outre, à un procédé d'u- tilisation du dispositif ci-dessus, caractérisé en ce qu'on place la matrice destinée   à la   formation de la tête du tube sur l'extrémité de l'ébauche enfilée sur le corps tubulaire du noyau, la tête du noyau étant centrée dans ladite matrice, on ouvre un passage pour l'écoulement de la matière plastique, on injecte cette matière jusqu'à ce que l'espace ménagé entre la matrice et la   tê@e du noyau soit rempli de ladite matière,   on ferme ensuite ledit passage, la matière plastique restant sous pression dans la matrice, et on dégage la matrice puis le tube fini du noyau. 



   Le dessin annexé illustre, à titre d'exemple, non li- mitatif, une forme de mise en oeuvre du procédé selon.   l'inven-   tion et représente également, à titre d'exemple, deux formes d'exécution du dispositif selon l'invention ainsi que des va- riantes. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les figures 1 à 8 sont des vues en élévation en coupe montrant les opérations successives du procédé selon l'inven- tion. 



   La figure 9 est une vue en élévation, en coupe par la ligne 9-9 de la fig. 10 d'un appareil pour le moulage de tubes de façon continue. 



   La figure 10 est une vue en plan de cet appareil. 



   La figure 11 est une vue partielle en coupe axiale, à plus grande échelle d'une forme d'exécution du dispositif selon l'invention. 



   Les figures 12 à 14 sont des vues semblables de va- riantes. 



   La figure 15 est une vue partielle en coupe axiale, d'une deuxième forme d'exécution de ce dispositif. 



   La figure 16 est une vue semblable d'une variante de cette forme d'exécution. 



   Dans le procédé de moulage d'un tube en matière plas- tique tel qu'illustré aux fig. 1 à 8, on enfile une ébauche de tube 1 sur une douille 2 formant le corps d'un noyau dont la tête 3 s'adapte, sur l'extrémité de la douille 2 par une surface conique 4. L'ébauche 1 dépasse l'extrémité de la douil- le 2 comme représenté à la fig. 1. On dispose ensuite ce noyau avec l'ébauche dans une matrice 5 (fig. 2) en une pièce ser- vant au moulage de la tête du tube. Le noyau est centré à l'ai- de d'un prolongement cylindrique 6 de la tête 3 du noyau, s'en- gageant dans un logement cylindrique 7 correspondant de la ma- trice 5. Un filet de vis 8 sert à la formation du goulot file- té du tube. 



   Une buse d'injection formée de deux parties 9 et 10 mobiles axialement l'une par rapport à l'autre est introduite 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 dans le noyau (fig. 3). La partie 9 constitue un manchon s'é- tendant axialement à l'intérieur de la douille 2 du noyau avec un espace intermédiaire 11 d'isolation thermique ou pour un fluide de refroidissement. La partie 10 de la buse constitue un organe d'obturation coopérant avec l'extrémité intérieure conique du manchon 9, l'espace annulaire 12 entre cet organe et le manchon formant un canal annulaire pour le passage de la matière plastique. 



   Un tuyau 13 est disposé concentriquement dans une ti- ge tubulaire 14 venu de fabrication avec l'organe d'obtura- tion 10 et s'étendant axialement à l'intérieur du manchon 9, ce tuyau servant à introduire un fluide chauffant pour mainte- nir la matière plastique se trouvant dans le canal 12 à une température égale ou supérieure à celle de ramollissement. 



   L'extrémité du manchon 9 de la buse présente une sur- face d'appui conique 15 destinée à coopérer avec une surface correspondante de l'organe d'obturation 10 et une surface d'ap pui conique 16 destinée à coopérer avec une surface correspon- dante de la douille 2 du noyau comme il'sera décrit ci-après. 



   La buse est alors ouverte en poussant l'organe d'ob- turation 10 vers le haut comme représenté à la fig. 4. La tête du noyau 3 se déplace axialement dans la matrice 5 jusqu'à ce que le prolongement 6 soit complètement engagé dans le loge- ment 7 correspondant. Dans cette position, l'espace ménagé en- tre la tête de noyau 3 et la matrice 5 détermine la forme et l'épaisseur de la tête du   tube à   mouler. De plus, un passage annulaire est ouvert entre les surfaces coniques 4 et 15 et les surfaces correspondantes de la tête 3 et de l'organe d'ob- turation 10 respectivement, faisant communiquer l'intérieur du noyau avec l'endroit même de l'extrémité de l'ébauche de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tube 1 où doit se faire la soudure.

   La matière plastique est alors injectée sous pression dans le canal 12 dans le sens des flèches de la fig. 4 et vient remplir l'organe   pr6vu   pour la tête du tube. On forme ainsi ladite tête et on la soude simul- tanément à l'extrémité de l'ébauche 1. L'air de l'espace de moulage est chassé à travers des orifices ou rainures non re- présentées faisant communiquer la partie supérieure de cet es- pace avec l'extérieur de la matrice ou simplement par le jeu entre 5 et 6. Pendant cette opération, la matière plastique est maintenue à la température de ramollissement par le chauf- fage de la buse.

   La matrice 5 peut être refroidie ou maintenue à une température constante par circulation d'un fluide (dans des canaux non représentés) et l'ébauche de tube 1 est ainsi maintenus à une   température   inférieure à celle   de ramollisse-   ment. Selon le cas, ce refroidissement n'est pas nécessaire pour obtenir ce   résultat.   



   Lorsque l'espace de moulage est rempli, on ferme la buse en déplaçant axialement le manchon 9 jusqu'à ce que sa surface 15 vienne s'appuyer contre   l'organe     d'obturation   10 Le   manchon   9   entraîne   dans son   mouvement la   douille 2 fermant ainsi le passage   annulaire.ayant   servi à l'injection de la ma-   tière   de   moulage   de la tête   du :':':.:)3.   La matière plastique se trouvant dans la matrice, est encore sous pression. 



   On dégage ensuite la buse (fig.   6).   La matière plas- tique reste sous pression car la douille 2 est maintenue appli- quée contre la tête 3 du noyau. Le tube moulé se refroidit par contact avec la matrice 5 et les pièces   2 et 3   et   l'opération   de démoulage peut 'être effectua Pour cela, la matrice en une seule pièce, est "dévissée" pour dégager le filet de vis 8 com- me représenté à la fig. 7. Un mandrin 17 appliqué contre le 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 prolongement 6 de la tête 3 dans le sens de la flèche, retient en place la tête 3 pendant l'éloignement de la matrice. Pour le dégagement du tube, on insuffle de l'air comprimé dans l'in- térieur du noyau.

   La tige 17 recule alors un peu pour permet- tre à la tête 3 de s'écarter légèrement de la douille 2 sous l'effet de cette pression, ce qui dégage d'abord le tube de cette douille et ensuite de cette tête. 



   Au lieu d'être en une seule pièce, la matrice pour- rait être en plusieurs pièces. Dans ce cas, le dégagement de la matrice se fait radialement pour le démoulage du filet de vis. On pourrait également prévoir un dégagement axial combiné avec un dégagement radial de la matrice. 



   Pour effectuer les opérations décrites ci-dessus, on utilise, par exemple, un appareil tel que représenté aux   fige   9 et 10. 



   ' Cet appareil comporte un disque rotatif 18 portant six noyaux 2,3, dans les positions I, II,   III,   IV, V et VI, six organes 19 de serrage des matrices 5 et quatre matrices 5. 



  Un mécanisme central   destiné à   transporter les matrices de la position V à la position I comprend un manchon de guidage 20 monté dans un noyau 21 solidaire du disque 18, une tige 22 capable de coulisser dans le manchon 20 et dont l'extrémité supérieure est munie d'une tête de butée 23 pour limiter le déplacement de la tige 22 vers le bas et d'un bras 24 dont l'extrémité en forme de fourche est destinée à s'engager sur le corps de la matrice 5. Ce bras est retenu axialement sur la tige 22 par un écrou 25 vissé sur l'extrémité filetée 26 de cette tige et une clavette 27 empêche ledit bras 24 de tourner autour de la tige 22. 



   Les organes de serrage 19 sont fixés aux extrémités 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 supérieures de tiges 28 montées coulissantes et pivotantes dans des paliers 29. Chaque organe de serrage 19 présente une extrémité en forme de fourche destinée à coopérer avec une saillie cylindrique 30   de'la   matrice 5. 



   Les mécanismes de commande du disque 18, des tiges 28 et de la tige centrale 22 n'ont pas été représentés. 



   Le fonctionnement de l'appareil décrit est le suivant. 



   En position I, l'ébauche de tube 1 est mise en place sur le noyau 2, 3, et la matrice 5 est amenée, par le mécanis- me central à partir de la position V sur l'ébauche de tube. A cet effet, la tige 22 est soulevée d'une quantité déterminée, pivotée autour de son axe jusqu'à ce que la matrice vienne au- dessus de l'ébauche de tube, puis abaissée par dessus cette ébauche. Le disque 18 tourne de 1/6 de tour et pendant cette rotation l'organe de serrage pivote de 90  dans le sens des aiguilles d'une montre à partir de la position I puis descend pour presser la matrice contre le disque (position II). 



   En position II, la buse d'injection (non représentée) est amenée dans la douille 2 du noyau comme décrit précédem- ment, cette buse est ouverte, la matière plastique est injec- tée, la buse est   .ensuite   refermée puis ressortie et le disque tourné de 1/6 de tour. Fendant la rotation du disque, de la position II à la position III, le moule reste fermé. 



   En position III, stabilisation de la matière moulée,, Le disque tourne de 1/6 de tour, le moule restant fermé de la position III à la position IV. 



   En édition IV, la matière moulée continue à se sta- biliser. Penqant que le disque tourne de   1/6   de tour pour pas- ser de la position IV à la position V, l'organe de serrage 19 pivote de 900. dans le sens contraire des aiguilles d'une montra 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 pour libérer la matrice. 



   En position V, la matrice est éloignée du noyau et transportée à la position I par le mécanisme central, comme déjà décrit. L'organe de serrage 19 reste dans sa position sou- levée et pivotée pendant la rotation du disque de la position V à la position VI. 



   Dans cette dernière position VI, le tube moulé est éjecté. 



   Le disque tourne de 1/6 de tour avec l'organe de ser- rage 19 restant dans sa position soulevée, pour arriver à la position I et le cycle d'opérations recommence. 



   Il est évident qu'une grande quantité de variantes peuvent être apportées au cycle décrit ci-dessus; c'est ainsi que le nombre des stations peut être augmenté, ce qui permet- trait d'accélérer le rythme de production en réduisant le temps pour chacune des stations. 



   Les stations de stabilisation peuvent aussi être aug- mentées ou réduites si l'on accélère le refroidissement par jet d'air ou même par jet de neige carbonique. 



   Le mécanisme de serrage des matrices peut être exécu- té d'autre façon par exemple, il peut être hydraulique,   à   ge- nouillère, à levier, etc.. 



   De plus, les opérations de serrage et de desserrage peuvent être faites à des stations réservées à cet effet. 



   Les figures 11 à 14 montrent, à plus grande échelle, des variantes du dispositif de moulage du tube, à un stade in- termédiaire situé entre la fig. 4 et la fig. 5. La matrice 5 n'a pas été représentée pour des raisons de clarté du dessin. 



  A la fig. 11 on retrouve l'ébauche 1 enfilée sur la douille 2 du noyau, dont la tête 3 est écartée de cette douille pour 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 ménager le passage annulaire amenant la matière plastique   à   l'endroit même de l'extrémité de l'ébauche 1. Le manchon 9 de la buse isolé thermiquement de la douille 2 par l'espace 11, est également écarté de l'organe obturateur 10, sa surface co- nique 15 coïncidant avec la surface conique 4 de la douille 2 pour laisser le passage annulaire libre. La tête du tube vient d'être moulée et soudée simultanément à l'extrémité de l'ébau- , che 1, la matière plastique remplissant encore ledit passage annulaire et le canal 12 de la buse. 



   Dans la variante de la fig. 12, le noyau comporte une douille 31 sur laquelle vient s'adapter une tête 32 du noyau. La douille 31 pourrait également être solidaire de la tête 32. Des trous 33 évasés vers l'extérieur sont percés dans la tête 32 à proximité de l'extrémité de la douille 31 sur laquelle est enfilée l'ébauche de tube 1, de manière   à   amener la matière plastique à l'endroit même de l'extrémité de l'ébauche 1. On remarquera que la génératrice intérieure de chaque trou 33 est parallèle à l'axe longitudinal du noyau ceci pour faciliter le démoulage. La buse d'injection comprend dans cette variante, un organe obturateur 34 percé de trous 35 correspondant aux trous 33. Des manchons concentriques 36 et   37   déterminent un canal annulaire 38 pour amener la matière plastique aux trous 35.

   Lorsque la tête du tube est moulée, l'organe obturateur 34 est pivoté pour fermer les trous 33. 



   Le tube terminé présente alors à l'intérieur des saillies pé- riphériques formées par la matière plastique restée dans les trous 33. 



   Dans la variante de la fig. 13, le noyau comporte une douille formée de deux parties coulissantes l'une 39 fixe re- cevant l'ébauche de tube 1 et l'autre 40 déplaçable entre la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 partie fixe 39 et la tête 41 du noyau. La buse comprend un manchon 42 monté dans la partie mobile 40 de la douille du noyau et un organe d'obturation 43 dont l'extrémité évasée s'adapte sur la tête 41, un passage annulaire 45 étant ménagé entre l'organe 43 et la surface conique 42' du manchon 42. 



   La partie mobile 40 de la douille du noyau présente une sur- face conique 44 destinée à venir dans le prolongement de la surface conique de la tête 41 définissant la paroi intérieure de la tête du tube. Lorsque cette tête est moulée, le manchon   42--est   soulevé avec la partie mobile 40 jusqu'à ce que la sur- face conique 42' vienne s'appliquer contre la surface corres- pondante de l'organe 43, fermant ainsi le passage annulaire 45. 



   Dans la variante de la fige 14, le noyau comprend une douille mobile 46 présentant une surface conique 47 dirigée vers l'intérieur et déterminant avec le manchon mobile 48 de la buse un passage annulaire 49 pour l'injection de la matière plastique. Comme dans le cas de la variante représentée à la fig. 13, le manchon 48 présente une surface conique destinée à venir s'appliquer contre la surface correspondante de l'organe obturateur 43' pour fermer le passage 49. En montant, la douille 46 vient fermer le passage en s'appliquant contre la surface conique de la tête 41'. 



   Dans le procédé décrit, on injecte sous pression la matière plastique par l'intérieur de l'ébauche de tube. On va décrire maintenant le cas où la matière plastique est injectée à partir de l'extérieur de l'ébauche mais toujours à l'endroit même de l'extrémité de cette ébauche pour simultanément former la tête du tube et la souder à ladite extrémité. 



   La fig. 15 montre une forme   d'exécution 'du   dispositif permettant de mouler la tête du tube à partir de l'extérieur 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 de l'ébauche. Ce dispositif comprend un noyau 50 en une seule pièce portant l'ébauche de tube 1, et une matrice comportant, d'une part, une tête 51 centrée sur le prolongement axial cy- lindrique 52 du noyau 50 et, d'autre part, un manchon 53 dé-   plaçable   axialement et dont une partie de la paroi intérieure vient en contact avec l'ébauche de tube 1 au voisinage de son extrémité où doit se faire la soudure. Le reste de la paroi intérieure du manchon 53 s'écarte ensuite de l'ébauche de tube pour laisser un espace vide e.

   Ce manchon 53 présente à son extrémité adjacente à la tête 51, une surface conique 53'des-   tinée   à coopérer avec une surface conique correspondante   51'   de la tête 51 et une surface conique 54 contre laquelle vient s'appliquer une surface correspondante de la partie extérieure 55 d'une buse d'injection, 55' désignant un organe   obturateur   de la buse.

   La tête 51 de la matrice présente également une surface conique 56 coopérant avec une surface correspondante   de l'organe obturateur   55'.La partie extérieure 55 et l'on a- ne   obturateur   55' de la buse comportent, en outre, des suria- ces coniques   coopérantes   53" respectivement 51" qui, dans la position représentée à la fig. 15, prolongent les surfaces coniques 53'respectivement 51' 
Le manchon 53 est représenté séparé de la tête 51 par un espace annulaire 57 pour le passage de la matière plastique injectée par la buse en vue de la formation e la tête du tu- be.

   La partie extérieure 55 de la buse comporte une chambre annulaire 58 pour du fluide chauffant destiné à maintenir la   @atière   plastique à une température supérieure à celle de ra-   mollissement   dans un espace annulaire 59 prévu entre la chambre 58 et l'organe obturateur 55' et communiquant avec le passa- ge 57. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Lorsque l'injection de matière plastique est terminée et que l'extrémité libre de l'ébauche de tube 1 est soudée à la tête du tube comme décrit précédemment, le manchon 53 et la partie extérieure 55 de la buse sont déplacés axialement dans le sens des flèches jusqu'à ce que les surfaces 53' et 
53" viennent s'appliquer contre les surfaces 51' et 51" res- pectivement. Le passage 57 est alors fermé de même que l'ex- trémité de l'espace annulaire 59 de la buse d'injection ce qui permet de la retirer sans que la matière plastique ne s'échap- pe. La fig. 15 illustre le stade du procédé suivant l'injeo- tion de la matière plastique et précédant la fermeture du pas- sage 57. 



   Pour le démoulage du tube terminé, la buse est reti- rée, le manchon 53 est ensuite éloigné de la tête 51 qui, à son tour, est séparée du noyau par dévissage, le tube étant alors dégagé du noyau comme déjà décrit. 



   Dans la variante de la fig. 16, la partie extérieure   60   de la buse d'injection s'adapte sur une portée cylindrique 61 formée à l'extrémité d'un manchon 62 semblable au manchon 53 de la fig. 15 et entourant l'ébauche de tube 1 avec un es- pace vide intermédiaire f. Un épaulement 63 retient la partie 60 vers le bas. 



   La tête 64 de la matrice présente une surface cylin- drique 65 de même diamètre que la portée 61 sur laquelle vient s'adapter un organe obturateur intérieur 60' de la buse d'in- jection pour former un   joint.   Une surface annulaire   pian(65'   de la tête 64 est destinée à coopérer avec une surface corres- pondante 62' du manchon 62. Les parties extérieures 60 et in- térieures   60'   de la buse présentant également des surfaces planes coopérantes 62" respectivement   65"   destinées à être 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 appliquées l'une contre l'autre lorsque le manchon est dépla- cé   a-xialement   dans le sens des flèches pour fermer la buse. 



   Le mode de fonctionnement de cette variante eut le même que celui de la forme d'exécution représentée à la   fig.15.   



   En injectant la matière plastique à l'extrémité   même   de l'ébauche de tube pour former la tête de celui-ci. par le procédé décrit, on obtient avantageusement un ramollissement de ladite extrémité ce qui est favorable à une bonne soudure. 



  Dans les procédés connus où la tête du tube est injectée axia- lement par l'extrémité supérieure, la matière se refroidit et l'on obtient un collage de cette tête à l'extrémité de l'ébau- che plut8t qu'une soudure comme c'est le cas dans le procédé décrit. 



   REVENDICATIONS 
1) Procédé de moulage d'un tube en matière plastique, dans lequel on dispose une ébauche de tube dans une matrice servant au moulage de la tête du tube, caractérisé en ce qu'on forme ladite tête en injectant de la matière plastique dans la matrice, à l'endroit même de l'extrémité de cette ébauche, pour simultanément former cette tête et la souder à cette ex- trémité.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a method of molding a plastic tube, in which there is

 <Desc / Clms Page number 2>

 a tube blank in a die for molding the head of the tube. This process is characterized in that said head is formed by injecting plastic material into the die, at the very location of the end of this blank, in order to simultaneously form this head and weld it to this blank. end.



   The invention also comprises a device for carrying out the aforementioned method, comprising a die intended for molding the head of the tube and a core arranged inside said die and having a tubular body on which is threaded a blank of tube.



   This device is characterized in that it comprises means for injecting plastic material through at least one passage leading to the very location of the end of the blank of the tube.



   The invention also relates to a method of using the above device, characterized in that the die intended for forming the head of the tube is placed on the end of the threaded blank. on the tubular body of the core, the head of the core being centered in said die, a passage is opened for the flow of the plastic material, this material is injected until the space left between the die and the head. e of the core is filled with said material, then said passage is closed, the plastic material remaining under pressure in the die, and the die and then the finished tube are released from the core.



   The appended drawing illustrates, by way of non-limiting example, one embodiment of the method according to. the invention and also represents, by way of example, two embodiments of the device according to the invention as well as variants.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figures 1 to 8 are sectional elevational views showing the successive operations of the process according to the invention.



   FIG. 9 is an elevational view, in section taken along line 9-9 of FIG. 10 of an apparatus for continuous tube molding.



   Figure 10 is a plan view of this apparatus.



   FIG. 11 is a partial view in axial section, on a larger scale, of an embodiment of the device according to the invention.



   Figures 12 to 14 are similar alternate views.



   FIG. 15 is a partial view in axial section of a second embodiment of this device.



   Figure 16 is a similar view of a variant of this embodiment.



   In the process of molding a plastic tube as illustrated in FIGS. 1 to 8, a tube blank 1 is threaded onto a sleeve 2 forming the body of a core, the head 3 of which fits onto the end of the sleeve 2 by a conical surface 4. The blank 1 exceeds the the end of the socket 2 as shown in fig. 1. This core with the blank is then placed in a die 5 (fig. 2) in one piece used for molding the head of the tube. The core is centered with the aid of a cylindrical extension 6 of the head 3 of the core, engaging in a corresponding cylindrical housing 7 of the matrix 5. A screw thread 8 is used for forming from the threaded neck of the tube.



   An injection nozzle formed of two parts 9 and 10 movable axially relative to each other is introduced

 <Desc / Clms Page number 4>

 in the nucleus (fig. 3). Part 9 constitutes a sleeve extending axially inside the sleeve 2 of the core with an intermediate space 11 for thermal insulation or for a cooling fluid. Part 10 of the nozzle constitutes a closure member cooperating with the conical inner end of the sleeve 9, the annular space 12 between this member and the sleeve forming an annular channel for the passage of the plastic material.



   A pipe 13 is arranged concentrically in a tubular rod 14 manufactured with the closure member 10 and extending axially inside the sleeve 9, this pipe serving to introduce a heating fluid for maintenance. finish the plastic material in the channel 12 at a temperature equal to or greater than that of softening.



   The end of the sleeve 9 of the nozzle has a conical bearing surface 15 intended to cooperate with a corresponding surface of the closure member 10 and a conical bearing surface 16 intended to cooperate with a corresponding surface. - Dante of the socket 2 of the core as it will be described below.



   The nozzle is then opened by pushing the closure member 10 upwards as shown in FIG. 4. The head of the core 3 moves axially in the die 5 until the extension 6 is fully engaged in the corresponding housing 7. In this position, the space between the core head 3 and the die 5 determines the shape and thickness of the head of the tube to be molded. In addition, an annular passage is opened between the conical surfaces 4 and 15 and the corresponding surfaces of the head 3 and the closure member 10 respectively, communicating the interior of the core with the place of the same. end of the blank

 <Desc / Clms Page number 5>

 tube 1 where the welding is to be done.

   The plastic material is then injected under pressure into the channel 12 in the direction of the arrows in FIG. 4 and fills the organ provided for the head of the tube. Said head is thus formed and it is simultaneously welded to the end of the blank 1. The air from the molding space is expelled through orifices or grooves, not shown, making the upper part of this piece communicate. space with the outside of the die or simply by the clearance between 5 and 6. During this operation, the plastic material is maintained at the softening temperature by the heating of the nozzle.

   The die 5 can be cooled or maintained at a constant temperature by circulating a fluid (in channels not shown) and the tube blank 1 is thus maintained at a temperature below that of softening. Depending on the case, this cooling is not necessary to obtain this result.



   When the molding space is full, the nozzle is closed by moving the sleeve 9 axially until its surface 15 comes to rest against the closure member 10 The sleeve 9 drives the sleeve 2 in its movement. thus the annular passage. having served for the injection of the molding material of the head of: ':' :. :) 3. The plastic material in the die is still under pressure.



   The nozzle is then released (fig. 6). The plastic remains under pressure because the sleeve 2 is kept pressed against the head 3 of the core. The molded tube cools by contact with the die 5 and the parts 2 and 3 and the demolding operation can be carried out. For this, the die in one piece, is "unscrewed" to release the screw thread 8 com- me shown in fig. 7. A mandrel 17 applied against the

 <Desc / Clms Page number 6>

 extension 6 of the head 3 in the direction of the arrow, holds the head 3 in place while the die is being removed. In order to disengage the tube, compressed air is blown into the interior of the core.

   The rod 17 then moves back a little to allow the head 3 to move away slightly from the sleeve 2 under the effect of this pressure, which first releases the tube from this sleeve and then from this head.



   Instead of being in one piece, the die could be in several pieces. In this case, the die is released radially for the release of the screw thread. One could also provide an axial clearance combined with a radial clearance of the die.



   To carry out the operations described above, use is made, for example, of an apparatus as shown in figs 9 and 10.



   'This apparatus comprises a rotating disc 18 carrying six cores 2, 3, in positions I, II, III, IV, V and VI, six members 19 for clamping the dies 5 and four dies 5.



  A central mechanism intended to transport the dies from the V position to the I position comprises a guide sleeve 20 mounted in a core 21 integral with the disc 18, a rod 22 capable of sliding in the sleeve 20 and the upper end of which is provided. a stop head 23 to limit the movement of the rod 22 downwards and an arm 24 whose fork-shaped end is intended to engage on the body of the die 5. This arm is retained axially on the rod 22 by a nut 25 screwed onto the threaded end 26 of this rod and a key 27 prevents said arm 24 from rotating around the rod 22.



   The clamps 19 are fixed at the ends

 <Desc / Clms Page number 7>

 upper rods 28 mounted to slide and pivot in bearings 29. Each clamping member 19 has a fork-shaped end intended to cooperate with a cylindrical projection 30 of the die 5.



   The control mechanisms of the disc 18, the rods 28 and the central rod 22 have not been shown.



   The operation of the apparatus described is as follows.



   In position I, the tube blank 1 is placed on the core 2, 3, and the die 5 is fed by the central mechanism from position V onto the tube blank. To this end, the rod 22 is lifted by a determined amount, pivoted about its axis until the die comes above the tube blank, then lowered over this blank. The disc 18 rotates 1/6 of a turn and during this rotation the clamping member rotates 90 clockwise from position I then descends to press the die against the disc (position II) .



   In position II, the injection nozzle (not shown) is brought into the bush 2 of the core as described previously, this nozzle is open, the plastic material is injected, the nozzle is then closed and then pulled out and the disc rotated by 1/6 turn. Slitting the rotation of the disc, from position II to position III, the mold remains closed.



   In position III, stabilization of the molded material, The disc rotates 1/6 of a turn, the mold remaining closed from position III to position IV.



   In edition IV, the molded material continues to stabilize. While the disc rotates 1/6 of a turn to move from position IV to position V, the clamping member 19 rotates 900. counterclockwise.

 <Desc / Clms Page number 8>

 to release the matrix.



   In position V, the matrix is moved away from the core and transported to position I by the central mechanism, as already described. The clamp 19 remains in its lifted and pivoted position during the rotation of the disc from position V to position VI.



   In this last position VI, the molded tube is ejected.



   The disc rotates 1/6 of a turn with the clamping member 19 remaining in its raised position, to arrive at position I and the cycle of operations begins again.



   It is obvious that a great number of variations can be made to the cycle described above; this is how the number of stations can be increased, which would make it possible to accelerate the rate of production by reducing the time for each station.



   The stabilization stations can also be increased or reduced by accelerating the cooling by air blast or even by carbon dioxide snow blast.



   The die clamping mechanism can be implemented in other ways, for example it can be hydraulic, toggle, lever, etc.



   In addition, tightening and loosening operations can be performed at stations reserved for this purpose.



   FIGS. 11 to 14 show, on a larger scale, variants of the device for molding the tube, at an intermediate stage situated between FIG. 4 and fig. 5. Die 5 has not been shown for the sake of clarity of the drawing.



  In fig. 11 we find the blank 1 threaded on the sleeve 2 of the core, the head 3 of which is spaced from this sleeve to

 <Desc / Clms Page number 9>

 provide the annular passage bringing the plastic material to the very location of the end of the blank 1. The sleeve 9 of the nozzle, thermally insulated from the sleeve 2 by the space 11, is also spaced from the shutter member 10 , its conical surface 15 coinciding with the conical surface 4 of the sleeve 2 to leave the annular passage free. The head of the tube has just been molded and welded simultaneously to the end of the blank 1, the plastic material still filling said annular passage and the channel 12 of the nozzle.



   In the variant of FIG. 12, the core comprises a sleeve 31 on which a head 32 of the core fits. The sleeve 31 could also be integral with the head 32. Holes 33 flared outwardly are drilled in the head 32 near the end of the sleeve 31 onto which the tube blank 1 is threaded, so as to bring the plastic material to the very location of the end of the blank 1. It will be noted that the internal generatrix of each hole 33 is parallel to the longitudinal axis of the core, in order to facilitate demolding. The injection nozzle comprises in this variant, a shutter member 34 pierced with holes 35 corresponding to the holes 33. Concentric sleeves 36 and 37 determine an annular channel 38 for bringing the plastic material to the holes 35.

   When the head of the tube is molded, the obturator 34 is pivoted to close the holes 33.



   The finished tube then presents inside peripheral projections formed by the plastic material remaining in the holes 33.



   In the variant of FIG. 13, the core comprises a sleeve formed of two sliding parts, one 39 fixed receiving the tube blank 1 and the other 40 movable between the

 <Desc / Clms Page number 10>

 fixed part 39 and the head 41 of the core. The nozzle comprises a sleeve 42 mounted in the movable part 40 of the core socket and a closure member 43 whose flared end fits on the head 41, an annular passage 45 being formed between the member 43 and the conical surface 42 'of sleeve 42.



   The movable part 40 of the sleeve of the core has a conical surface 44 intended to come in the extension of the conical surface of the head 41 defining the inner wall of the head of the tube. When this head is molded, the sleeve 42 - is lifted with the movable part 40 until the conical surface 42 'comes to rest against the corresponding surface of the member 43, thus closing the passage. ring finger 45.



   In the variant of the pin 14, the core comprises a movable sleeve 46 having a conical surface 47 directed inwards and determining with the movable sleeve 48 of the nozzle an annular passage 49 for the injection of the plastic material. As in the case of the variant shown in FIG. 13, the sleeve 48 has a conical surface intended to come to rest against the corresponding surface of the obturator member 43 'to close the passage 49. As it goes up, the sleeve 46 closes the passage by pressing against the conical surface. of the head 41 '.



   In the process described, the plastic material is injected under pressure from the inside of the tube blank. We will now describe the case where the plastic material is injected from the outside of the blank but always at the very location of the end of this blank to simultaneously form the head of the tube and weld it to said end.



   Fig. 15 shows an embodiment of the device for molding the head of the tube from the outside

 <Desc / Clms Page number 11>

 of the blank. This device comprises a core 50 in one piece carrying the tube blank 1, and a die comprising, on the one hand, a head 51 centered on the cylindrical axial extension 52 of the core 50 and, on the other hand, a sleeve 53 which can be moved axially and a part of the inner wall of which comes into contact with the tube blank 1 in the vicinity of its end where the welding is to be done. The remainder of the inner wall of the sleeve 53 then moves away from the tube blank to leave an empty space.

   This sleeve 53 has at its end adjacent to the head 51, a conical surface 53 ′ intended to cooperate with a corresponding conical surface 51 ′ of the head 51 and a conical surface 54 against which a corresponding surface of the head 51 is applied. outer part 55 of an injection nozzle, 55 'designating a nozzle shutter member.

   The head 51 of the die also has a conical surface 56 cooperating with a corresponding surface of the shutter member 55 '. The outer part 55 and the shutter 55' of the nozzle furthermore comprise suria- these cooperating conicals 53 "respectively 51" which, in the position shown in FIG. 15, extend the tapered surfaces 53 'respectively 51'
The sleeve 53 is shown separated from the head 51 by an annular space 57 for the passage of the plastic material injected by the nozzle with a view to forming the head of the tube.

   The outer part 55 of the nozzle comprises an annular chamber 58 for the heating fluid intended to maintain the plastic material at a temperature above that of softening in an annular space 59 provided between the chamber 58 and the obturator member 55 '. and communicating with the passenger 57.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   When the injection of plastic material is completed and the free end of the tube blank 1 is welded to the head of the tube as described above, the sleeve 53 and the outer part 55 of the nozzle are moved axially in the direction arrows until the surfaces 53 'and
53 "are applied against the surfaces 51 'and 51" respectively. The passage 57 is then closed as is the end of the annular space 59 of the injection nozzle, which enables it to be removed without the plastic material escaping. Fig. 15 illustrates the stage of the process following the injection of the plastic material and preceding the closing of passage 57.



   For the demolding of the finished tube, the nozzle is withdrawn, the sleeve 53 is then moved away from the head 51 which, in turn, is separated from the core by unscrewing, the tube then being released from the core as already described.



   In the variant of FIG. 16, the outer part 60 of the injection nozzle fits on a cylindrical seat 61 formed at the end of a sleeve 62 similar to the sleeve 53 of FIG. 15 and surrounding the tube blank 1 with an intermediate void space f. A shoulder 63 retains part 60 downwards.



   The head 64 of the die has a cylindrical surface 65 of the same diameter as the bearing surface 61 on which an interior shutter member 60 'of the injection nozzle fits to form a seal. A pian annular surface (65 'of the head 64 is intended to cooperate with a corresponding surface 62' of the sleeve 62. The outer 60 and inner 60 'parts of the nozzle also have cooperating flat surfaces 62 "respectively 65 "intended to be

 <Desc / Clms Page number 13>

 applied against each other when the sleeve is moved axially in the direction of the arrows to close the nozzle.



   The mode of operation of this variant was the same as that of the embodiment shown in fig.15.



   By injecting the plastic material at the very end of the tube blank to form the head thereof. by the method described, a softening of said end is advantageously obtained, which is favorable to good welding.



  In the known methods where the head of the tube is injected axially from the upper end, the material cools and this head is bonded to the end of the blank rather than a weld like this is the case in the method described.



   CLAIMS
1) A method of molding a plastic tube, in which there is a tube blank in a die for molding the head of the tube, characterized in that said head is formed by injecting plastic material into the die, at the very location of the end of this blank, to simultaneously form this head and weld it to this end.


    

Claims (1)

2) Dispositif pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication 1,comportant une matrice destinée au moulage de la tête du tube.et un noyau disposé à l'intérieur de ladite matrice et présentant un corps tubulaire sur lequel est enfilée une ébauche de tube, caractérisé en ce qu'il comprend des moyens pour injecter de la matière plastique à travers au moins un passage conduisant à l'endroit méme de l'extraite de <Desc/Clms Page number 14> l'ébauche de tube. 2) Device for the implementation of the method according to claim 1, comprising a die for molding the head of the tube. And a core disposed inside said die and having a tubular body on which is threaded a blank of tube, characterized in that it comprises means for injecting plastic material through at least one passage leading to the actual location of the extract of <Desc / Clms Page number 14> the tube blank. 3) Procédé d'utilisation du dispositif selon la re- vendication 2, caractérisé en ce qu'on place la matrice desti- née à la formation de la tête du tube sur l'extrémité de l'é- bauche enfilée sur le corps tubulaire du noyau, la tête du noyau étant centrée dans ladite matrice, on ouvre un passade pour l'écoulement de la matière plastique, on injecte cette matière jusqu'à ce que l'espace ménagé entre la matrice et la tête du noyau soit rempli de ladite matière, on ferme ensuite ledit passage, la matière plastique restant sous pression dans la matrice, et on dégage la matrice puis le tube fini du noyau. 3) Method of using the device according to claim 2, characterized in that the die intended for forming the head of the tube is placed on the end of the blank threaded onto the tubular body. of the core, the head of the core being centered in said die, a passage is opened for the flow of the plastic material, this material is injected until the space formed between the die and the head of the core is filled with said material, said passage is then closed, the plastic material remaining under pressure in the die, and the die and then the finished tube are released from the core. 4) Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'on injecte la matière plastique par l'intérieur de l'é- bauche de tube. 4) Method according to claim 1, characterized in that the plastic material is injected through the interior of the tube blank. 5) Proses selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'on injecte la matière plastique par l'extérieur de l'é- bauche de tube. 5) Proses according to claim 1, characterized in that the plastic material is injected from the outside of the tube blank. 6) Procédé selon les revendications @ et 4, dans le- quel on injecte ladite matière plastique à l'aide d'une buse disposée à l'intérieur du noyau, caractérisé'en ce qu'on chauf- fe la buse à une température au moins égale à celle de ramol- lissement de la matière plastique utilisée, et en ce qu'on main- tient la matrice à une température inférieure à cette tempéra- ture de ramollissement. 6) Method according to claims @ and 4, in which one injects said plastic material using a nozzle arranged inside the core, characterized in that the nozzle is heated to a temperature at least equal to that of softening of the plastic material used, and in that the matrix is maintained at a temperature below this softening temperature. 7) Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que ledit noyau est formé d'au moins deux parties axia- lement mobiles l'une par rapport à l'autre, dont l'une comporte une douille sur laquelle l'ébauche de tube est enfilée, et l'au- tre une tête s'adaptant sur une extrémité de ladite douille, et en ce qu'une buse d'injection est disposée à l'intérieur de <Desc/Clms Page number 15> cette douille pour injecter la matière plastique à travers ledit passage qui est ménagé entre les deux parties susdites du noyau lorsqu'elles sont écartées l'une de l'autre. 7) Device according to claim 2, characterized in that said core is formed of at least two parts axially movable relative to each other, one of which comprises a sleeve on which the tube blank is threaded, and the other has a head fitting on one end of said sleeve, and in that an injection nozzle is arranged inside <Desc / Clms Page number 15> this sleeve for injecting the plastic material through said passage which is formed between the aforementioned two parts of the core when they are separated from one another. 8) Dispositif selon les revendications 2 et 7, carac- térisé en ce que l'extrémité de la douille du noyau présente une surface conique destinée à s'appliquer contre une surface correspondante de la tête du noyau lorsque les deux parties du noyau sont l'une contre l'autre. 8) Device according to claims 2 and 7, charac- terized in that the end of the core socket has a conical surface intended to be applied against a corresponding surface of the head of the core when the two parts of the core are l 'against each other. 9) Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que le noyau comporte une tête munie d'un prolongement axial destiné à être centré dans un logement correspondant ménagé dans la matrice. 9) Device according to claim 2, characterized in that the core comprises a head provided with an axial extension intended to be centered in a corresponding housing provided in the matrix. 10) Dispositif selon les revendications 2 et 7, ca- ractérisé en ce que la buse comprend un manchon s'étendant axialement à l'intérieur de la douille du noyau de manière à ménager un espace intermédiaire d'isolation thermique, et d'au tre part, un organe d'obturation destiné à commander l'extré- mité intérieure du manchon, l'espace annulaire entre l'organe d'obturation et la paroi intérieure dudit manchon constituant un passage pour la matière plastique. 10) Device according to claims 2 and 7, charac- terized in that the nozzle comprises a sleeve extending axially inside the sleeve of the core so as to provide an intermediate space for thermal insulation, and at First, a closure member intended to control the inner end of the sleeve, the annular space between the closure member and the inner wall of said sleeve constituting a passage for the plastic material. 11) Dispositif selon les revendications 2,7 et 10, caractérisé en ce que l'organe d'obturation de la buse est so- lidaire d'une tige tubulaire s'étendant axialement à l'inté- rieur du manchon, et en ce que des moyens de chauffage sont montés à l'intérieur de ladite tige. 11) Device according to claims 2,7 and 10, characterized in that the closure member of the nozzle is integral with a tubular rod extending axially inside the sleeve, and in that that heating means are mounted inside said rod. 12) Dispositif selon les revendications 2,7, 10 et 11, caractérisé en ce que l'extrémité du manchon de la buse présente une surface d'appui conique destinée à coopérer avec une surface correspondante de l'organe d'obturation et une surface d'appui conique destinée à coopérer avec une surface <Desc/Clms Page number 16> correspondante de la douille du noyau, de telle manière que lorsque ledit manchon est déplacé contre l'organe d'obturation pour fermer la buse, il entraine la douille contre la tête du noyau fermant ainsi le passage d'injection de la matière plac- tique. 12) Device according to claims 2,7, 10 and 11, characterized in that the end of the sleeve of the nozzle has a conical bearing surface intended to cooperate with a corresponding surface of the closure member and a surface conical bearing intended to cooperate with a surface <Desc / Clms Page number 16> sleeve of the core, in such a way that when said sleeve is moved against the closure member to close the nozzle, it drives the sleeve against the head of the core thus closing the injection passage of the plastic material . 13) Dispositif selon les revendications 2 et 7, ca- ractérisé en ce que la douille du noyau est formée de deux par- ties coulissantes l'une fixe recevant l'ébauche de tube, l'au- tre déplaçable entre la partie fixe et la tête du noyau, en ce que la buse comprend un manchon monté dans la partie mobile de la douille du noyau et un organe d'obturation tubulaire dont l'extrémité évasée s'adapte sur la tête du noyau. 13) Device according to claims 2 and 7, charac- terized in that the core sleeve is formed of two sliding parts, one fixed receiving the tube blank, the other movable between the fixed part and the head of the core, in that the nozzle comprises a sleeve mounted in the movable part of the sleeve of the core and a tubular closure member whose flared end fits on the head of the core. 14) Dispositif selon les revendications 2,7 et 8, caractérisé en ce que la douille du noyau dont une extrémité présente une surface d'appui conique inclinée vers l'intérieur, destinée à coopérer avec la tête du noyau, est fixe, et en ce que la, buse comporte un manchon capable de coulisser dans la douille fixe et dont une extrémité est conique pour coopérer avec l'organe d'obturation. 14) Device according to claims 2,7 and 8, characterized in that the core sleeve, one end of which has a conical bearing surface inclined inwards, intended to cooperate with the head of the core, is fixed, and in that the, nozzle comprises a sleeve capable of sliding in the fixed sleeve and of which one end is conical to cooperate with the closure member. 19) Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que le noyau est formé d'une seule pièce, en ce que la matrice comprend d'une part, une tête centrée sur un prolonge- ment axial cylindrique du noyau, et d'autre part, un manchon déplaçable axialement, entourant l'ébauche de tube, ledit pas- sage étant ménagé entre les deux parties de la matrice, et en ce qu'une buse d'injection est disposée concentriquement à la tête de la matrice pour injecter la matière plastique dans le- dit passage par l'extérieur de l'ébauche de tube. 19) Device according to claim 2, characterized in that the core is formed in one piece, in that the die comprises on the one hand, a head centered on a cylindrical axial extension of the core, and on the other on the other hand, an axially displaceable sleeve surrounding the tube blank, said passage being provided between the two parts of the die, and in that an injection nozzle is arranged concentrically with the head of the die to inject the die. plastic material in said passage from the outside of the tube blank. 16) Dispositif selon les revendications 2 et 15, caractérisé en ce que la buse d'injection est formée de deux <Desc/Clms Page number 17> parties concentriques déplaçables l'une par rapport à l'autre, en ce que ledit manohon présente à son extrémité voisine de la tête de matrice une surface conique destinée à coopérer avec une surface correspondante de ladite tête et une autre surface conique contre laquelle vient s'appliquer une surface correspondante de la partie extérieure de la buse, en ce que la tête de matrice présente, en outre, une surface conique coopérant avec une surface correspondante de la partie inté- rieure de ladite buse, et en ce que la partie extérieure de la buse présente une surface conique destinée à venir s'appli- quer contre une surface conique correspondante de la partie intérieure lorsque le manchon est déplacé axialement. 16) Device according to claims 2 and 15, characterized in that the injection nozzle is formed of two <Desc / Clms Page number 17> concentric parts movable with respect to one another, in that said manohon has at its end adjacent to the die head a conical surface intended to cooperate with a corresponding surface of said head and another conical surface against which s 'applying a corresponding surface of the outer part of the nozzle, in that the die head further has a conical surface cooperating with a corresponding surface of the inner part of said nozzle, and in that the outer part of the nozzle has a conical surface intended to come to bear against a corresponding conical surface of the interior part when the sleeve is displaced axially. 17) Dispositif selon les revendications 2 et 15, ca- ractérisé en ce que la buse d'injection est formée de deux par- ties concentriques déplaçables l'une par rapport à l'autre, en ce que ledit manchon présente à une extrémité une portée cylindrique sur laquelle vient s'adapter la partie extérieure de ladite buse, en ce que la tête de matrice présente, d'une part, une surface cylindrique de même diamètre que la portée du manchon et sur laquelle vient s'adapter la partie intérieu- re de la buse pour former un joint, et d'autre part, une sur- face plane destinée à coopérer avec une surface correspondante de l'extrémité du manchon lorsque celui-ci est déplacé axiale- ment contre la tête de matrice-pour fermer ledit passage, 17) Device according to claims 2 and 15, charac- terized in that the injection nozzle is formed of two concentric parts movable with respect to one another, in that said sleeve has at one end a cylindrical bearing surface on which the outer part of said nozzle fits, in that the die head has, on the one hand, a cylindrical surface of the same diameter as the bearing surface of the sleeve and on which the inner part fits. - re of the nozzle to form a seal, and on the other hand, a flat surface intended to cooperate with a corresponding surface of the end of the sleeve when the latter is displaced axially against the die head - for close said passage, et en ce que la partie extérieure de la buse présente une surface annulaire plane destinée à venir s'appliquer contre une surfa- ce plane correspondante de la partie intérieure lors du dépla- cement du manchon de manière à fermer la buse. and in that the outer part of the nozzle has a flat annular surface intended to come to rest against a corresponding flat surface of the inner part during movement of the sleeve so as to close the nozzle. 18) Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que la tête du noyau présente des trous répartis sur sa <Desc/Clms Page number 18> circonférence pour amener la matière plastique à l'endroit même de l'extrémité de l'ébauche de tube, en ce qu'une buse d'injection est disposée à l'intérieur dudit noyau et présen- te des canaux destinés à venir en regard des trous ménagés dans la tête du noyau, ladite buse pouvant pivoter autour de son axe pour obturer lesdits trous lorsque l'injection est terminée. 18) Device according to claim 2, characterized in that the head of the core has holes distributed over its <Desc / Clms Page number 18> circumference to bring the plastic material to the very place of the end of the tube blank, in that an injection nozzle is arranged inside said core and has channels intended to come opposite holes made in the head of the core, said nozzle being able to pivot about its axis to close said holes when the injection is finished. La revendication 1 constitue le résumé au sens de l'arrêta royal du 23 juin 1877. Claim 1 constitutes the summary within the meaning of the Royal Decree of 23 June 1877.
BE548138D BE548138A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE548138A true BE548138A (en)

Family

ID=174833

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE548138D BE548138A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE548138A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0271598A2 (en) * 1985-06-21 1988-06-22 Takiron Co. Ltd. Method for molding corrugated pipe sleeve

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0271598A2 (en) * 1985-06-21 1988-06-22 Takiron Co. Ltd. Method for molding corrugated pipe sleeve
EP0271598A3 (en) * 1985-06-21 1988-12-07 Takiron Co. Ltd. Method for molding corrugated pipe sleeve

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2032335B1 (en) Device for attaching a mould base on a medium and the mould base
FR2980469A1 (en) Forming glass article e.g. cup equipped with handle, by forming mold having single-piece structure defining mold cavity to receive glass article, depositing drop of molten glass on bottom of mold, and introducing forming unit into passage
CH414137A (en) Method of molding a hollow plastic body and apparatus for carrying out this method
BE628416A (en)
BE548138A (en)
EP2830856B1 (en) Nozzle for forming containers provided with an interchangeable tip in which elements matching the format of the neck of the container are embedded
CH461343A (en) Process for manufacturing and filling a plastic container and apparatus for its implementation
CH331623A (en) Device for forming a plastic head on a tubular blank
CA2649652C (en) Device and method for handling a dose of molten plastic material
CA2649640C (en) Device and method for compression molding of plastic articles
EP0336792B1 (en) Mandrel for injection-blow-moulding of a bottle with an inclined neck
CH463096A (en) Machine for the injection of thermosetting materials
CH370004A (en) Plant for the production of plastic containers
EP4082752B1 (en) Pipe for blowing unit, comprising an interchangeable tip
CH412300A (en) Method of molding a plastic object, and apparatus for carrying out this method
FR2488547A1 (en) Combination injection and blow moulding process - for making wide bodied containers to avoid longitudinal parting line marks and associated printing problems etc.
CH283514A (en) Method of molding a deformable thermoplastic tube, and machine for implementing this method.
WO2017077209A1 (en) Mold fitted with an interchangeable counter stretch molding rod
BE495643A (en)
CH441717A (en) Method of manufacturing a hollow article and apparatus for its implementation
BE616578A (en)
FR2720678A1 (en) Device for fixing an elongation rod on a machine for manufacturing containers by stretching and blowing plastic preforms and machine provided with such a device.
CH396396A (en) Thermoforming plant
BE861458A (en) MOLDING MACHINE
FR2591134A1 (en) Head for compacting by shock wave for a machine for manufacturing foundry moulds