BE546157A - - Google Patents

Info

Publication number
BE546157A
BE546157A BE546157DA BE546157A BE 546157 A BE546157 A BE 546157A BE 546157D A BE546157D A BE 546157DA BE 546157 A BE546157 A BE 546157A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
apron
conveyor
belts
chains
blades
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE546157A publication Critical patent/BE546157A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65GTRANSPORT OR STORAGE DEVICES, e.g. CONVEYORS FOR LOADING OR TIPPING, SHOP CONVEYOR SYSTEMS OR PNEUMATIC TUBE CONVEYORS
    • B65G17/00Conveyors having an endless traction element, e.g. a chain, transmitting movement to a continuous or substantially-continuous load-carrying surface or to a series of individual load-carriers; Endless-chain conveyors in which the chains form the load-carrying surface
    • B65G17/02Conveyors having an endless traction element, e.g. a chain, transmitting movement to a continuous or substantially-continuous load-carrying surface or to a series of individual load-carriers; Endless-chain conveyors in which the chains form the load-carrying surface comprising a load-carrying belt attached to or resting on the traction element
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65GTRANSPORT OR STORAGE DEVICES, e.g. CONVEYORS FOR LOADING OR TIPPING, SHOP CONVEYOR SYSTEMS OR PNEUMATIC TUBE CONVEYORS
    • B65G2201/00Indexing codes relating to handling devices, e.g. conveyors, characterised by the type of product or load being conveyed or handled
    • B65G2201/04Bulk

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Cette invention est relative à des transporteurs à tablier du type de ceux qui comprennent une série de lames métalliques transversales fixées à des moyens souples, sans fin, pour former un tablier continu et re- levées à leurs extrémités pour donner au transporteur l'aspect d'un trans- porteur à gouttière ou en forme de canal. 



   L'un des buts de l'invention est de fournir une construction per- fectionnée assurant un passage efficient du tablier lors de l'emploi, avec assourdissement du bruit de fonctionnement, construction qui soit d'une ap- plication avantageuse sur de longues portées et à l'abri de tout dérange- ment du tablier ou de ses parties pendant la marche   du- transporteur.   



   Suivant la présente invention, les lames de métal du transporteur à tablier du type mentionné ci-dessus sont fixées à un système de courroies sans fin souples, mobiles sur des rouleaux ou des tambours prévus aux ex- trémités du transporteur, les bords des extrémités relevées des lames fai- sant saillie vers l'extérieur de façon à reposer sur des chaînes ou des câ- bles sans fin commandés pour déplacer le tablier pendant l'utilisation du transporteur . 



   Le tablier du transporteur est avantageusement prévu pour passer, lors de sa course de retour, en dessous de la course supérieure ou de trans- port, sur des roues ou rouleaux ayant des positions fixes. A ce moment, les tabliers externes des extrémités relevées des lames peuvent agir pour supporter le brin de retour des chaînes ou câbles sans fin et maintenir la relation de commande avec eux. 



   La commande des chaînes ou câbles se   faille   préférence par des roues à chaînes ou des poulies prévus dans l'une des extrémités du transpor- teur siocelui-ci est relativement court ou de longueur moyenne. Pour les transporteurs desservant de longues distances, tels que ceux que l'on   em-   ploie dans les mines de charbon, les chaînes ou câbles peuvent être subdivi- sés,   c'est-à-dire   comprendre plusieurs unités de câbles ou de chaînes, rela- tivement courtes et espacées sur la longueur du transporteur, des roues à chaîne ou des poulies individuelles étant prévues pour les diverses unités de chaînes ou de câbles. 



   Dans certaines cas, en particulier dans le cas de longs et de très longs transporteurs, on préfère diviser le châssis du transporteur en sections, d'un bout à l'autre, de la manière habituelle, les sections com- prenant des unités d'extrémité portant les rouleaux ou tambours   d'extrémi-   tés pour le tablier sans fin du transporteur. 



   Pour faire mieux comprendre l'invention, on exposera   ci-dessous   un exemple d'exécution, avec référence aux dessins annexés. 



   Les figures 1, 2 et 3, placées bout à bout, représentent en élé- vation une forme d'exécution du transporteur conforme à l'invention; la figure 4 est une vue en plan de cette forme d'exécution, avec brisure partielle; la figure 5 est une vue en coupe transversale du transporteur, à plus grande échelle que les vues des figures 1 à 4, la coupe étant faite suivant la ligne V-V de la figure 1 et certaines éléments étant omis; la figure 6 est une vue en coupe transversale, à plus grande échel- le encore, du tablier du transporteur, vue dans laquelle apparaissent les chaînes de commande du tablier; la figure 7 est une vue fragmentaire en coupe suivant la ligne VII-VII de la figure 6;

   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la figure 8 est une vue fragmentaire en plan, représentant, quel- que peu schématiquement, le système de courroies et faisant apparaître le mode préféré de réalisation du tablier du transporteur, et la figure 9 est une vue schématique, en élévation, d'une autre forme d'exécution du transporteur   faisant:.1'objet   de   l'invention.   



   Comme on peut le voir aux figures 1 à 3, la première forme d'exé- cution comprend un châssis composé de sections d'extrémité 10 et 11 et d'une série de sections intermédiaires 12. 



   Les sections sont réunies en 13 lors du montage du transporteur et les sections d'extrémité portant des rouleaux ou tambours respectifs 14 et 15 pour le tablier 16, qui est représenté schématiquement aux figures 1   à 3.   La section d'extrémité 10 constitue la partie de décharge du trans- porteur et l'autre section d'extrémité, 11, la partie tendeur du tablier, dans laquelle se trouve le rouleau ou le tambour réglable 15. Dans le châs- sis et au côté interne des parties d'extrémité se trouvent des éléments d'extrémité auxiliaires 17 et 18 pour commander les chaînes 19 du tablier 16. Ces éléments d'extrémité auxiliaires comprennent des roues à chaîne 20 pour les chaînes de commande. L'un d'eux, à l'extrémité de décharge, peut contenir un moteur 21 - ou être associé à un moteur - pour commander les chaînes.

   Les roues à chaîne de l'autre élément d'extrémité sont réglables à des fins de réglage de la tension. 



   Le tablier 16 du transporteur comprend une série de lames métal- liques 22, combinées avec un système de courroies sans fin flexibles qui, dans le présent cas, comprend trois courroies 23, disposées côte à   cote,   faiblement espacées l'une de l'autre latéralement et avantageusement faites de balata (figures 5 à 8). Les lames sont relevées à leurs extrémités de façon à donner une forme de canal au tablier.

   A leur bord, ces extrémités relevées se terminent par des parties en forme de dos d'âne 24, dirigées vers l'extérieur et   présentant,   à l'intérieur du dos d'âne, des surfaces de friction 25, comme dans les garnitures en matière de friction, telles que les garnitures de frein, Par leur dos   d'âne,   les   lames S   reposent sur les chaînes de commande 19, qui longent chacune un coté du transporteur. Les surfaces de friction respectives 25 assurent un engagement de commande entre les chaînes de commande et les lames et permettent ainsi aux chaînes de com- mander le tablier sans fin 16. 



   Les lames métalliques peuvent être fixées à l'ensemble de courroies flexibles 23 de toute manière convenable. Elles sont posées en travers d'une face de cette combinaison de courroies. Au dessin, on les voit fixées au moyen de plaques ondulées 26, prévues à l'autre face du système de courroies, et de boulons à tête bombée 27. Ces derniers traversent les lames et les plaques, ainsi que des rondelles d'espacement carrées   28,   d'une épaisseur très légèrement inférieure à celle des courroies, prévues dans les espaces compris entre les courroies et aux bords externes du jeu de courroies   (figu=   res 6 à 8). De cette manière, les lames sont maintenues en place par ser- rage sur les courroies 23 et adhèrent à celles-ci par friction.

   Les lames sont avantageusement composées d'éléments mâles et femelles, complémentaires, 29, 30, obtenus à la presse (figures 6 et 7), qui, comme on peut   le-   voir à la figure 7, sont décalés l'un par rapport   à     l'autre   dans le sens   longitu-   dinal du tablier   16,   si bien que les lames se-recouvrent, partiellement et que tout écoulement de matière transportée, par les joints des lames, est empêché. 



     On   préfère réaliser le tablier 16 en sections jointes bout à bout; une telle section est représentée, brisée en son milieu, à la figura 8, avec des fragments des sections voisines. Chaque section comprend trois courroies 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 désignées, dans la section représentée à la s figure 8, par les lettres A, 
B et C. Les courroies, qui suivent tout le tablier, peuvent avoir une lon- gueur standard choisie;elles sont représentées reliées entre elles par des attaches de courroie de type connu (comprenant des crochets de fer 31 et des chevilles 32, placées dans les crochets correspondants), qui, si elles auggentent l'épaisseur des courroies 23 aux joints, ne le font que peu. Une seule cheville ou tige 32 peut servir pour toutes les bandes ou courroies, à chaque joint entre les sections du tablier.

   Lorsqu'on monte une section, on pose une à une, le long des courroies A,B,C, les lames 22, dessinées en trait mixte à la figure 8, qui comprennent les parties mâles et femelles 29 et 30, qui se recouvrent partiellement, comme déjà dit, et ce en lais- sant un espace de la largeur d'environ une demi-lame découvert à chaque ex- trémité des courroies.

   Les bandes sont fixées dans leur position indivi- duellement, par les plaques appropriées 26, les boulons 27 et les rondelles d'espacement 28, à mesure que l'assemblage avanceAprès que l'on a monté un certain nombre de sections de la manière décrite plus haut, on peut con- stituer une longueur de transporteur sans fin complète, c'est-à-dire le ta- blier 16, en plaçant les sections bout à bout et en introduisant des che- villes 32 dans les crochets 31;enfin, on achève le montage du tablier en boulonnant les pièces 29 et 30 d'une même lame et une plaque 26 au-dessus de chaque joint de sections.

   Il apparaît donc que la construction permet le montage d'un tablier de toute longueur désirée à partir de longueurs relativement courtes, ce qui assure une grande facilité de manipulation, tandis que tous les joints entre les différentes longueurs seront complète- ment cachés et ne seront pas en contact avec la matière transportée. La disposition des boulons 26 de fixation des lames et des rondelles d'espa- cement 28 apparaîtra nettement à   l'examen-   de la figure 8. Aux joints entre les sections du tablier, une rondelle de forme allongée 28a, percée d'un trou pour un boulon 27 à chaque extrémité, peut être utilisée aux bords externes des sections pour maintenir les chevilles 32 en place. 



   Les chaînes de commande 19 sont du type à maillons fermés. Elles sont supportées à intervalles sur la longueur du transporteur, sur leur brin supérieur ou de transport, par des galets fous 33Comme on peut le voir à la figure   5,   ces galets se présentent sous la forme de deux disques espa- cés d'environ l'épaisseur d'un maillon de chaîne et chanfreiné à leurs bords périphériques voisins, en 34.

   Les maillons horizontaux des chaînes repo- sent sur les disques et les maillons verticaux   s-' engagent   entre eux, ce à quoi aide le chanfrein, comme représentée Ces galets de chaîne 33 sont pré- vus à rotation aux extrémités opposées d'arbres transversaux 35, fixés dans le châssis du transporteur, et ils sont avantageusement cachés au   coté   ex- terne du   cha#sis,   par exemple par les plaques latérales 36 du transporteur (figure 5) et/ou par des écrans 37 (figures 1 à 3). Il est clair que sur le brin supérieur ou transporteur, le tablier 16 peut être supporté par de tels galets sur presque toute sa longueur. 



   A son brin inférieur, le tablier est supporté à intervalles sur des rouleaux fous inférieurs 38, en forme de navettes, montés entre des supports 39, s'élevant de la structure inférieure de sections du transpor-   teur.   Les parties actives ou couronnes 40 de ces rouleaux 38 sont en une matière amortissant le son, par exemple en caoutchouc. Les lames de métal 22 passent sur elles et les surplombent par les cotés du canal du tablier, au côté externe des supports 39 (figure 5).

   Les parties en dos d'âne 24, à ces cotés, sont évidemment renversées et, comme on peut le voir au des- sin, elles supportent le brin de retour des chaînes de commande qui y re- posent sur les surfaces de friction précitées 25 et se déplacent entre elles 
Les éléments d'extrémité auxiliaires 17 et 18, portant les roues 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 à chaîne 20 des chaînes de commande, sont disposés en dessous du brin su- périeur du tablier   16,   là où il monte incliné à chaque extrémité vers les rouleaux ou tambours à courroies 14, 15 des éléments d'extrémité princi- paux (figures 1 et 3). Dans la majeure partie de sa course, le tablier est à un niveau inférieur uniforme. Ce genre de trajet pour courroies de trans- porteurs et analogues est évidemment d'usage courant dans les transporteurs de mine.

   Dans la présente invention, les chaînes de commande 19 ne s'élè- vent pas avec le brin supérieur du tablier aux extrémités mais vont hori- zontalement aux roues à chaîne 20 et il n'y a pas engagement du tablier avec les chaînes près des extrémités du transporteur. Si le brin supérieur du tablier s'élève aux extrémités et n'est donc pas supporté en cet endroit par les chaînes 19, des galets fous, cylindriques, espacés, 41, peuvent être utilisés pour le cheminement du tablier vers les rouleaux ou tambours à courroies 14, 15 ou à partir de   ceux-ci.   Les roues à chaîne 20, à l'ex- trémité de tension du transporteur,

   sont prévues réglables indépendamment à des fins de réglage de la tension 
Il est évident que l'adjonction de lames de métal 22 à un système de courroies flexibles qui passe sur des galets ou tambours d'extrémité 14, 15 et est supporté en des endroits intermédiaires par les lames sur les chaînes 19, sensiblement sans mouvement relatif entre les lames et les chaî- nes, réduira sensiblement le bruit pendant le passage du tablier 16, sur son brin actif. Le brin inférieur du tablier est aussi supporté, avec évi- tement du bruit, par les rouleaux fous inférieurs 38.

   Le poids de la ma- tière transportée sur le tablier agit pour charger les parties en dos d'â- ne 24 des lames de métal et leurs surfaces de friction 25 sur les chaînes de commande 19, de sorte que non seulement les lames seront commandées in- dividuellement par les chaînes mais encore que la commande sera une comman- de ferme. Les chaînes impartiront ainsi une certaine commande aux lames sur le brin de retour du tablier. A leur tour, les parties en dos d'âne sur ce brin supporteront les chaînes sensiblement sans mouvement relatif entre les deux et réduiront ainsi le bruit venant de ces parties pendant le trajet de retour.

   De plus, il ne doit y avoir aucune tendance du tablier à sortir de ses chaînes de support, sur son brin   actifa   
Il n'est pas essentiel que le tablier 16 s'incline vers le haut, vers les rouleaux à courroie 14, 15 à chaque extrémité du transporteur, il peut être agencé pour se déplacer constamment à un niveau uniforme. 



   Suivant la forme d'application de l'invention représentée à la figure 9, qui est prévue pour des transporteurs relativement longs tels que ceux des mines de charbon, deux éléments à chaîne de commande, dont les chaînes de commande sont désignées par 19a et 19b sont employées pour agir chacune sur une longueur partielle choisie du transporteur. L'agencement peut être tel que les chaînes de chaque élément passent sur une douzaine de galets fous de support, tels que les galets 33 précités, du brin supérieur du   tablier,.   Les chaînes 19a et 19b vont à des galets de commande et de re- tour   20à   d'un diamètre inférieur à la distance comprise entre les brins supérieur et inférieur du tablier, et des moteurs de commande individuels (non représentés) sont prévus pour les éléments.

   Pour certains cas parti- culiers, plus de deux groupes de commande du genre décrit plus haut peuvent évidemment être nécessaires. Avec un jeu de deux groupes de ce genre - ou davantage - prévus en des endroits choisis sur la longueur du transporteur, une commande efficace du tablier du transporteur est possible malgré sa grande longueur. Des transporteurs de ce genre sont donc d'un usage avan- tageux sur de longues faces inclinées et de longues recoupes inclinées, par exemple des recoupes de surfagage dans les mines de charbon. 



   Il est également évident que l'on pourrait envisager d'autres for- mes d'exécutioin sans pour cela s'écarter du cadre de l'invention. Par exem- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ple, des câbles métalliques sans fin, commandés, pourraient remplacer les chaînes pour faire avancer le tablier. Dans certains cas, le nombre des courroies, telles que les courroies 23, comprises dans le système de cour- roies flexibles sans fin, pourrait être inférieur ou supérieur à trois. 



   Dans un petit transporteur par exemple, une seule courroie pourrait être utilisée avec les lames serrées -à friction sur elle comme décrit dans le cas des trois   courroies ;   la différence résiderait dans le fait que les bou- lons de serrage (27) ne seraient prévus que de chaque côté de la courroie. 



   De plus, si on le désire, les lames de métal, au lieu d'être superposées au fond du canal du tablier, pourraient être articulées entre elles au moyen de charnières, du type charnière de piano. Au lieu d'utiliser des groupes principaux et auxiliaires séparés, tels que 10, 17 et 11, 18, aux extrémi- tés du transporteur, on pourrait les combiner en groupes uniques. Les rou- leaux et galets fous disposés sur la longueur du transporteur pour suppor- ter les chaînes ou câbles et le tablier peuvent être du type à   auto-grais-   sage, ainsi qu'on le comprendra. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Transporteur à tablier comprenant une série de lames de métal transversales fixées à des moyens sans fin flexibles pour former un tablier continu et relevées à leurs extrémités pour donner au transporteur l'aspect d'un transporteur à courroies en forme de canal, caractérisé par le fait que les lames de métal sont fixées à un système de courroies sans fin fle- xibles, mobiles sur des rouleaux ou des tambours prévus aux extrémités du transporteur, et par le fait que les extrémités relevées des lames ont des bords dirigés vers l'extérieur, qui reposent sur des chaînes ou des câbles sans fin qui sont commandés pour déplacer le tablier pendant l'emploi du transporteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   This invention relates to apron conveyors of the type which comprise a series of transverse metal blades attached to flexible, endless means to form a continuous apron and raised at their ends to give the conveyor the appearance of a continuous apron. 'a gutter or channel-shaped conveyor.



   One of the aims of the invention is to provide an improved construction ensuring efficient passage of the apron during use, with muffling of operating noise, a construction which is of advantageous application over long spans. and protected from any disturbance of the apron or its parts while the conveyor is running.



   According to the present invention, the metal blades of the apron conveyor of the type mentioned above are fixed to a system of flexible endless belts, movable on rollers or drums provided at the ends of the conveyor, the edges of the ends raised. blades projecting outwardly so as to rest on chains or endless cables controlled to move the deck during use of the conveyor.



   The apron of the conveyor is advantageously designed to pass, during its return stroke, below the upper or transport stroke, over wheels or rollers having fixed positions. At this time, the outer aprons of the raised ends of the blades can act to support the return run of endless chains or cables and maintain the control relationship with them.



   The chains or cables are preferably operated by chain wheels or pulleys provided in one of the ends of the conveyor if the latter is relatively short or of medium length. For carriers serving long distances, such as those employed in coal mines, the chains or cables may be subdivided, that is to say consist of several units of cables or chains, Relatively short and spaced along the length of the conveyor, chain wheels or individual pulleys being provided for the various chain or cable units.



   In some cases, particularly in the case of long and very long conveyors, it is preferred to divide the conveyor frame into sections, end to end, in the usual manner, the sections comprising units of the conveyor. end carrying end rollers or drums for the endless conveyor deck.



   To make the invention easier to understand, an exemplary embodiment will be explained below, with reference to the accompanying drawings.



   Figures 1, 2 and 3, placed end to end, show in elevation an embodiment of the conveyor according to the invention; Figure 4 is a plan view of this embodiment, partially broken away; Figure 5 is a cross-sectional view of the conveyor, on a larger scale than the views of Figures 1 to 4, the section being taken along the line V-V of Figure 1 and certain elements being omitted; Figure 6 is a cross-sectional view, on a still larger scale, of the conveyor deck, showing the control chains of the deck; Figure 7 is a fragmentary sectional view taken along line VII-VII of Figure 6;

   

 <Desc / Clms Page number 2>

 Figure 8 is a fragmentary plan view showing, somewhat schematically, the belt system and showing the preferred embodiment of the conveyor deck, and Figure 9 is a schematic elevational view of a another embodiment of the conveyor forming: .1'object of the invention.



   As can be seen in Figures 1 to 3, the first embodiment comprises a frame composed of end sections 10 and 11 and a series of intermediate sections 12.



   The sections are joined together at 13 during assembly of the conveyor and the end sections carrying respective rollers or drums 14 and 15 for the apron 16, which is shown schematically in Figures 1 to 3. The end section 10 constitutes the part. discharge of the carrier and the other end section, 11, the tensioning part of the apron, in which the adjustable roller or drum is located 15. In the frame and on the inner side of the end parts are There are auxiliary end members 17 and 18 for controlling the chains 19 of the apron 16. These auxiliary end members comprise chain wheels 20 for the driving chains. One of them, at the discharge end, may contain a motor 21 - or be associated with a motor - to control the chains.

   The chain wheels on the other end member are adjustable for tension adjustment.



   The apron 16 of the conveyor comprises a series of metal blades 22, combined with a system of flexible endless belts which, in this case, comprises three belts 23, arranged side by side, closely spaced from each other. laterally and advantageously made of balata (figures 5 to 8). The slats are raised at their ends so as to give the apron a channel shape.

   At their edge, these raised ends terminate in portions in the form of a speed bump 24, directed outward and having, inside the speed bump, friction surfaces 25, as in the linings in friction material, such as brake linings, By their speed hump, the blades S rest on the control chains 19, which each run along one side of the transporter. The respective friction surfaces 25 provide control engagement between the control chains and the blades and thus allow the chains to control the endless apron 16.



   The metal blades can be attached to the flexible belt assembly 23 in any convenient manner. They are laid across one side of this belt combination. In the drawing, they are seen fixed by means of corrugated plates 26, provided on the other side of the belt system, and domed bolts 27. These pass through the blades and plates, as well as square spacers. 28, of a thickness very slightly less than that of the belts, provided in the spaces between the belts and at the outer edges of the set of belts (fig = res 6 to 8). In this way the blades are held in place by clamping on the belts 23 and adhere thereto by friction.

   The blades are advantageously composed of male and female elements, complementary, 29, 30, obtained with the press (Figures 6 and 7), which, as can be seen in Figure 7, are offset with respect to one another. the other in the longitudinal direction of the apron 16, so that the slats partially overlap and that any flow of material transported through the joints of the slats is prevented.



     It is preferred to produce the apron 16 in sections joined end to end; such a section is shown, broken in the middle, in figure 8, with fragments of neighboring sections. Each section includes three belts

 <Desc / Clms Page number 3>

 designated, in the section shown in figure 8, by the letters A,
B and C. The straps, which follow the entire deck, may have a chosen standard length; they are shown interconnected by strap ties of known type (comprising iron hooks 31 and pegs 32, placed in the corresponding hooks), which, if they increase the thickness of the belts 23 at the joints, do so little. A single dowel or rod 32 can serve for all the bands or straps, at each joint between the sections of the deck.

   When mounting a section, one by one, along the belts A, B, C, the blades 22, drawn in phantom in figure 8, which include the male and female parts 29 and 30, which overlap partially, as already stated, leaving a space the width of about a half-blade uncovered at each end of the belts.

   The bands are secured in their individual positions, by the appropriate plates 26, bolts 27 and spacers 28, as the assembly advances. After a number of sections have been assembled as described. above, a complete endless conveyor length, i.e. the board 16, can be made by placing the sections end to end and inserting dowels 32 into the hooks 31; , we complete the assembly of the apron by bolting the parts 29 and 30 of the same blade and a plate 26 above each joint of sections.

   It therefore appears that the construction allows the mounting of an apron of any desired length from relatively short lengths, which ensures great ease of handling, while all joints between the different lengths will be completely concealed and will not be. not in contact with the transported material. The arrangement of the bolts 26 for fixing the blades and the spacing washers 28 will appear clearly on examination of FIG. 8. At the joints between the sections of the deck, an elongated washer 28a, pierced with a hole. for a bolt 27 at each end, can be used at the outer edges of the sections to hold the pegs 32 in place.



   The control chains 19 are of the closed link type. They are supported at intervals along the length of the conveyor, on their upper or transport strand, by idle rollers 33 As can be seen in Figure 5, these rollers are in the form of two discs spaced approximately l 'thickness of a chain link and chamfered at their neighboring peripheral edges, in 34.

   The horizontal links of the chains rest on the discs and the vertical links engage with each other, which helps the chamfer, as shown. These chain rollers 33 are provided to rotate at opposite ends of cross shafts 35 , fixed in the frame of the conveyor, and they are advantageously concealed at the outer side of the frame, for example by the side plates 36 of the conveyor (figure 5) and / or by screens 37 (figures 1 to 3). It is clear that on the upper or conveyor run, the apron 16 can be supported by such rollers over almost its entire length.



   At its lower run, the apron is supported at intervals on lower idle rollers 38, in the form of shuttles, mounted between supports 39, rising from the lower section structure of the conveyor. The active parts or rings 40 of these rollers 38 are made of a sound damping material, for example rubber. The metal blades 22 pass over them and overhang them by the sides of the channel of the deck, on the external side of the supports 39 (FIG. 5).

   The speed bumps 24, at these sides, are obviously reversed and, as can be seen in the drawing, they support the return strand of the control chains which rest there on the aforementioned friction surfaces 25 and move between them
The auxiliary end elements 17 and 18, carrying the wheels

 <Desc / Clms Page number 4>

 chain 20 of the drive chains, are disposed below the upper run of the apron 16, where it rises inclined at each end towards the rollers or belt drums 14, 15 of the main end members (Figures 1 and 3). For most of its stroke, the apron is at a uniform lower level. This kind of path for conveyor belts and the like is obviously in common use in mine conveyors.

   In the present invention, the drive chains 19 do not rise with the upper run of the apron at the ends but run horizontally to the chain wheels 20 and there is no engagement of the apron with the chains near the ends. ends of the carrier. If the upper strand of the apron rises at the ends and is therefore not supported at this location by the chains 19, idle rollers, cylindrical, spaced, 41, can be used for the path of the apron towards the rollers or drums. belts 14, 15 or from them. The chain wheels 20, at the tensioning end of the conveyor,

   are provided independently adjustable for tension adjustment
It is evident that the addition of metal blades 22 to a system of flexible belts which passes over end rollers or drums 14, 15 and is supported at intermediate locations by the blades on the chains 19, substantially without relative movement. between the slats and the chains, will appreciably reduce the noise during the passage of the apron 16, on its active strand. The lower run of the apron is also supported, with avoidance of noise, by the lower idle rollers 38.

   The weight of the material carried on the apron acts to load the donkey back portions 24 of the metal blades and their friction surfaces 25 on the drive chains 19, so that not only the blades will be driven. individually by the chains but still that the order will be a firm order. The chains will thus impart some control to the blades on the return leg of the apron. In turn, the speed bumps on this strand will support the chains with substantially no relative movement between the two and thus reduce noise from these parts during the return trip.

   In addition, there must be no tendency for the apron to come out of its support chains, on its active strand.
It is not essential that the apron 16 tilts upward towards the belt rollers 14, 15 at each end of the conveyor, it can be arranged to move constantly at a uniform level.



   According to the form of application of the invention shown in Figure 9, which is provided for relatively long conveyors such as those of coal mines, two control chain elements, the control chains of which are designated by 19a and 19b are used to each act on a selected partial length of the conveyor. The arrangement may be such that the chains of each element pass over a dozen idle support rollers, such as the aforementioned rollers 33, of the upper strand of the apron. The chains 19a and 19b go to drive and return rollers 20a of a diameter smaller than the distance between the upper and lower legs of the apron, and individual drive motors (not shown) are provided for the elements. .

   For some special cases, more than two control groups of the kind described above may obviously be necessary. With a set of two or more such groups provided at selected locations along the length of the conveyor, efficient control of the conveyor deck is possible despite its great length. Conveyors of this kind are therefore of advantageous use on long inclined faces and long inclined cuts, for example surfacing cuts in coal mines.



   It is also obvious that other embodiments could be envisaged without thereby departing from the scope of the invention. For example

 <Desc / Clms Page number 5>

 ple, endless wire ropes, ordered, could replace the chains to advance the apron. In some cases, the number of belts, such as belts 23, included in the endless flexible belt system, could be less or more than three.



   In a small conveyor for example, a single belt could be used with the blades friction-tightened on it as described in the case of the three belts; the difference would lie in the fact that the tightening bolts (27) would be provided only on each side of the belt.



   In addition, if desired, the metal blades, instead of being superimposed on the bottom of the channel of the apron, could be articulated together by means of hinges, of the piano hinge type. Instead of using separate main and auxiliary groups, such as 10, 17 and 11, 18, at the ends of the conveyor, they could be combined into single groups. The idler rollers and rollers disposed along the length of the conveyor to support the chains or cables and the deck may be of the self-lubricating type, as will be understood.



   CLAIMS.



   1. Apron conveyor comprising a series of transverse metal blades attached to flexible endless means to form a continuous apron and raised at their ends to give the conveyor the appearance of a channel-shaped belt conveyor, characterized by the fact that the metal blades are attached to a system of flexible endless belts, movable on rollers or drums provided at the ends of the conveyor, and by the fact that the raised ends of the blades have edges facing towards the end of the conveyor. outside, which rest on endless chains or cables which are controlled to move the deck while the conveyor is in use.


    

Claims (1)

2. Transporteur à tablier suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il est prévu pour passer, lors de sa course de retour, en dessous de la course supérieure, sur des roues ou galets à position fixe et par le fait que, lors de ce retour, les bords, dirigés vers l'extérieur, des extrémités relevées des lames supportent le brin de retour des chaînes ou câbles sans fin et maintiennent la relation de transmission avec ceux- ci. 2. Apron conveyor according to claim 1, characterized in that it is designed to pass, during its return stroke, below the upper stroke, on wheels or rollers in a fixed position and in that, during this return, the edges, directed outwards, of the raised ends of the blades support the return strand of the endless chains or cables and maintain the transmission relationship with them. 3. Transporteur à tablier suivant les revendications 1 ou 2, des- tiné à travailler sur de longues distances, caractérisé par le fait que des groupes de chaînes ou de câbles de longueur relativement courte sont pré- vus écartés le long du transporteur et par le fait que des roues à chaîne ou des poulies de commande individuelles sont prévues pour les chaînes ou câbles de chaque groupe. 3. Apron conveyor according to claims 1 or 2, intended to work over long distances, characterized in that groups of chains or cables of relatively short length are provided spaced apart along the conveyor and by the that individual chain wheels or pulleys are provided for the chains or cables of each group. 4. Transporteur à tablier suivant l'une quelconque des revendica- tions précédentes, caractérisé par le fait que le châssis du transporteur est divisé en sections, d'un bout à l'autre, ces sections comprenant des éléments d'extrémité portant des rouleaux ou des tambours pour le tablier du transporteur sans fin. 4. Apron conveyor according to any one of the preceding claims, characterized in that the frame of the conveyor is divided into sections, from one end to the other, these sections comprising end elements carrying rollers. or drums for the apron of the endless conveyor. 5. Transporteur à tablier suivant l'une quelconque des revendica- tions précédentes, caractérisé par le fait que le système de courroies sans fin flexibles comprend des courroies flexibles avec des lames y posées en travers et y fixées. 5. Apron conveyor according to any one of the preceding claims, characterized in that the flexible endless belt system comprises flexible belts with blades placed therein crosswise and fixed thereto. 6.Transporteur à tablier suivant l'une quelconque des revendica- tions précédentes, caractérisé en ce que le système de courroies sans fin flexibles comprend un jeu de courroies disposées côte à cote et espacées latéralement d'une courte distance, et par le fait que les lames sont posées <Desc/Clms Page number 6> en travers de l'une des faces du jeu de courroies et sont fixées par des pla- ques prévues à l'autre face et par des boulons traversant les lames et les plaques aux endroits libres entre les courroies, des rondelles d'espacement d'épaisseur inférieure à celle des courroies étant prévues en ces endroits. 6. Apron transporter according to any one of the preceding claims, characterized in that the system of flexible endless belts comprises a set of belts arranged side by side and spaced laterally by a short distance, and in that the boards are laid <Desc / Clms Page number 6> across one side of the set of belts and are fixed by plates provided on the other side and by bolts passing through the blades and plates at the free places between the belts, spacers of thickness less than that of the belts being provided in these places. 7. Transporteur à tablier suivant l'une quelconque des revendica- tions précédentes, caractérisé par le fait que les lames sont composées d'éléments mâles et femelles obtenus à la presse, décalés l'un par rapport à l'autre dans le sens longitudinal du tablier de façon que les lames che- vauchent l'une sur l'autre. 7. Apron conveyor according to any one of the preceding claims, characterized in that the blades are composed of male and female elements obtained with the press, offset with respect to one another in the longitudinal direction. apron so that the slats overlap one on the other. 8. Transporteur à tablier suivant l'une quelconque des revendica- tions précédentes, caractérisé par le fait que le tablier est fait de sec- tions jointes bout à bout. 8. Apron conveyor according to any one of the preceding claims, characterized in that the apron is made of sections joined end to end. 9. Transporteur à tablier suivant la revendication 8, caractérisé par le fait qu'on monte une section du tablier en assemblant les lames le long de courroies flexibles de longueur choisie mais en laissant une partie de celles-ci nue sur une partie de largeur correspondant à celle d'une lame. 9. Apron conveyor according to claim 8, characterized in that a section of the apron is assembled by assembling the blades along flexible belts of selected length but leaving part of them bare over a part of corresponding width. to that of a blade. 10. Transporteur à tablier suivant la revendication 9, caractérisé par le fait que le tablier comprend une série de sections dont on a con- stitué une longueur transporteuse sans fin complète en les assemblant bout à bout et en fixant une lame sur les parties laissées nues des extrémités voisines du système de courroies. 10. Apron conveyor according to claim 9, characterized in that the apron comprises a series of sections of which a complete endless conveyor length has been constituted by assembling them end to end and fixing a blade on the parts left bare. adjacent ends of the belt system. 11.Transporteur à tablier suivant l'une quelconque des revendi- cations précédentes, caractérisé par le fait que des chaînes de commande du type à maillons fermés sont prévues pour déplacer le tablier pendant l'emploi du transporteur et par le fait que ces chaînes sont supportées à intervalles, sur leur brin transporteur, par des galets fous ayant des par- ties marginales périphériques espacées sur l'axe desdits galets d'une dis- tance approximativement égale à l'épaisseur d'un maillon de chaîne. 11. Apron transporter according to any one of the preceding claims, characterized in that control chains of the closed-link type are provided for moving the apron during use of the transporter and in that these chains are supported at intervals, on their conveyor strand, by idle rollers having peripheral marginal portions spaced on the axis of said rollers by a distance approximately equal to the thickness of a chain link. 12. Transporteur à tablier suivant la revendication 2, caractérisé par le fait que les rouleaux pour la course de retour du tablier du trans- porteur ont des parties périphériques faites de matière, amortissant le sono 130Transporteur à tablier suivant les revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait que les parties dirigées vers l'extérieur des ex- trémités des lames sont en engagement avec les chaînes ou câbles de comman- de sans fin par une garniture de friction que portent ces parties. 12. Apron conveyor according to claim 2, characterized in that the rollers for the return stroke of the conveyor apron have peripheral parts made of material, damping the sound system. 130 Apron transporter according to claims 1 or 2, characterized in that the outwardly directed parts of the ends of the blades are in engagement with the endless control chains or cables by a friction lining that these carry. parts. 14.Section de tablier pour un transporteur à tablier suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée par le fait qu'elle se compose d'une ou plusieurs bandes ou courroies flexibles avec des lames de tablier montées sur elle(s) sur la quasi-totalité de sa ou de leur longueur, d'étroites zones étant cependant laissées nues, aux extré- mités, sur une largeur égale à la moitié environ de la largeur d'une lame. 14. Apron section for an apron conveyor according to any one of the preceding claims, characterized in that it consists of one or more flexible bands or belts with apron blades mounted on it (s) on the substantially all of its or their length, however narrow areas being left bare at the ends over a width equal to about half the width of a strip. 15. Section de tablier suivant la revendication 14, construite en substance comme décrit ci avant avec référence aux dessins ci-annexés. 15. Deck section according to claim 14, constructed substantially as described above with reference to the accompanying drawings. 16.Transporteur à tablier construit en substance comme décrit ci-avant avec référence aux dessins ci-annexés. 16. Apron transporter constructed substantially as described above with reference to the accompanying drawings.
BE546157D BE546157A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE546157A true BE546157A (en)

Family

ID=173555

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE546157D BE546157A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE546157A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0084511B1 (en) Belt conveyor
FR2635508A1 (en) CONCEALER ACCUMULATOR WITHOUT END WAY UPPER AND LOWER
FR2533008A1 (en) ROUND LINK CHAIN, PARTICULARLY FOR SQUEEGEE CONVEYOR
EP0468841B1 (en) Belt conveyor
EP2406155B1 (en) Transversely deformable endless conveyor belt for a conveyor device
BE546157A (en)
CH392379A (en) Belt conveyor installation
FR2533199A1 (en) CURVED BEARING ELEMENT FOR A SCRAPER CHAIN CONVEYOR IN THE FORM OF AN ELBOW CONVEYOR, PARTICULARLY USED IN MINING INSTALLATIONS
EP1350742B1 (en) Mobile transport system and method for moving the mobile transport system
FR3001447A1 (en) Movable belt conveyer for transporting e.g. sand, has transverse guide assembly including guide elements distributed longitudinally along longitudinal profile of assembly and limiting clearance of profile transversely
FR2495585A1 (en) CONVEYOR WITH PUSHERS OR SCRAPERS
FR2775965A3 (en) Conveyor mat for moving in a conveying direction between at least two divert wheels
BE519329A (en)
BE362553A (en)
BE530655A (en)
BE504765A (en)
BE510117A (en)
FR2915474A1 (en) SUPPORT STATION FOR CONVEYOR WITH GUIDE PADS
FR2597520A1 (en) Improvements to devices for supporting heavy and mobile loads
BE515336A (en)
BE527052A (en)
BE519295A (en)
BE438787A (en)
BE535001A (en)
BE552811A (en)