BE545653A - - Google Patents

Info

Publication number
BE545653A
BE545653A BE545653DA BE545653A BE 545653 A BE545653 A BE 545653A BE 545653D A BE545653D A BE 545653DA BE 545653 A BE545653 A BE 545653A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
links
hollow
walls
tape
intermediate links
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE545653A publication Critical patent/BE545653A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44CPERSONAL ADORNMENTS, e.g. JEWELLERY; COINS
    • A44C5/00Bracelets; Wrist-watch straps; Fastenings for bracelets or wrist-watch straps
    • A44C5/02Link constructions
    • A44C5/04Link constructions extensible
    • A44C5/08Link constructions extensible having separate links

Landscapes

  • Adornments (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte à un ruban articulé extensible pouvant être appliqué à des fins utilitaires ou décoratives notamment comme bracelet de montres. Ce ruban ou bracelet est composé de maillons creux disposés transversalement à sa direction longitudinale et ayant, de préférence, une sec- tion rectangulaire. Ces maillons renferment des ressorts, pou- vant être comprimés dpns la direction d'extension du bracelet et qui sont montés entre les parois   transversales   des maillons creux et des organes intermédiaires ou de liaison reliant deux maillons creux adjacents et s'insérant dans ces maillons creux. 



  On connaît déjà des rubans articulés de ce genre qui comportent des maillons intermédiaires en forme d'étriers en U dont les ailes s'engagent dans les ouvertures latérales de la section de deux maillons.creux adjacents. Les ailes des maillons de liaison agissent, en l'occurrence, sur des ressorts plats logée 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dans les maillons creux, ou bien sont elles-mêmes élastiques. 



  Pour empêcher que les étriers de liaison ne se dégagent des ouvertures latérales des maillons où ils sont logés, on relie deux étriers opposés de manière à former un anneau, ou bien on les fixe dans les maillons creux en s'arrangeant pour que les extrémités de leurs ailes s'engagent, sous 1!action d'un ressort, dans des rainures d'arrêt ou moyens similaires. Dans les deux cas, il est soit impossible d'enlever des maillons de liaison pour allonger ou raccourcir le bracelet, soit nécessaire de disposer d'outils spéciaux à cette fin. Au cas où les étriers de liaison sont couverts ou retenus par des pattes pliées pro- venant des parois supérieures des maillons creux, il faut re- dresser celles-ci, de sorte qu'on ne peut les replier sans nuire à l'esthétique du bracelet, à moins qu'elles ne cassent tout simplement lorsqu'on les replie.

   Lorsqu'on tord le bracelet, ou qu'on le replie transversalement à sa direction d'allongement; ces pattes pliées s'ouvrent sous la poussée des étriers qu'elles recouvrent, ce qui nuit à l'aspect du bracelet ainsi qu'à sa qualité. 



   Un autre inconvénient de ces bracelets connus pro- vient de ce qu'il se forme,lors de l'extension de celui-ci des intervalles entre les maillons, qui ne sont pas esthétiques car ils rompent la continuité d'aspect du bracelet. C'est pré- cisément pour remédier à cet inconvénient qu'on a proposé an- térieurement des bracelets extensibles dans   3e squels   étaient prévues deux couches superposées de maillons décalés entre eux d'une demi-largeur d'élément. Ces derniers ont l'inconvénient de présenter une épaisseur excessive du fait précisément de la pré- sence de ces deux couches superposées. 



   En conséquence, la présente invention a pour but de réaliser un bracelet articulé extensible qui tout en étant nettement moins épais que les bracelets à deux couches superposées 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ne'présente néanmoins pas de -vides entre les maillons lors de son extension, de sorte que la continuité d'aspect du bracelet est conservée. L'invention prévoit également de former les maillons intermédiaires reliant les maillons creux de manière qu'ils puissent être décrochés facilement du maillon creux correspondant en tout point du bracelet, puis être réintroduits tout aussi facilement après adjonction   -au   enlèvement de quelques maillons, sans dépliage, ni repliage d'aucune pièce.

   Il faut néanmoins qu'un décrochage inopiné des maillons intermédiaires soit impossible et que le bracelet présente de tous côtés des arêtes arrondies tout en ayant un aspect aussi continu que possi- ble sous tous ses angles, à la fois en extension et contracté. 



   Les pièces composant le bracelet doivent enfin être simples et peu coûteuses à fabriquer et à assembler, de manière à permettre leur production en série à l'échelon industriel sur des machines automatiques. 



   Selon   l'Invention,on   résout ce problème, à partir du mode de réalisation connu, décrit ci-dessus, d'un bracelet ar-, ticulé extensible qui se compose de maillons creux reliés par   des/.   maillons intermédiaires s'appuyant contre des ressorts logés dans les maillons creux et qui peuvent être comprimés à plat en direction d'allongement du bracelet, en prévoyant de ménager dans l'une des parois des maillons creux reliant leurs parois /transversales , une fente s'étendant transversalement à la direc- tion d'allongement du bracelet, destinée à l'insertion des par- ties des maillons intermédiaires introduites dans les maillons creux, et en donnant aux maillons intermédiaires une forme en cuvette, tandis que les plaques de fond des maillons intermédiai- res qui sont disposées transversalement à la longueur du brace- let,

   et sont décalées de la moitié de la longueur d'un maillon creux, s'appliquent étroitement contre les parois de deux 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 maillons creux adjacents, cependant que, les parois des maillons intermédiaires qui pénètrent dans les maillons creux, et dont la hauteur libre correspond à la hauteur d'ouverture de ces der- niers, sont séparées, au moins partiellement, des plaques de fond par des fentes dans lesquelles peuvent coulisser les pa- rois des maillons creux au contact desdites plaques-de fond.

   On peut donner une forme plus arrondie aux arêtes en bombant les plaques de fond des maillons intermédiaires en forme de cuvette. - 
Dans un premier mode de réalisation de l'invention, les maillons intermédiaires comportent des surfaces frontales situées le long des côtés du bracelet, de sorte que,quand ce dernier est contracté, les ouvertures latérales des sections des maillons creux sont couvertes par les parois frontales des maillons intermédiaires. Dans ce cas, les fentes séparant les parois des maillons intermédiaires de la plaque de fond s'éten- dent sur toute la longueur des maillons intermédiaires.

   Les parois des maillons intermédiaires qui s'engagent dans les maillons creux peuvent être interrompues, ce qui permet de réaliser les maillons intermédiaires par découpage et pliage, On peut s'assurer contre un décrochage accidentel des maillons intermédiaires hors des maillons creux, en prévoyant de ménager la fente de la paroi'de ces derniers obliquement à leursarêtes, de manière que les maillons intermédiaires ne puissent être introduits ou extraits qu'après une forte torsion du bracelet transversalement à sa direction d'allongement. On peut prévoir l'insertion de ressorts plats séparés dans les maillons creux, entre les parois des maillons intermédiaires et les parois transversales des maillons creux, ressorts qui y sont mainte- nus par les parois frontales des maillons intermédiaires cou- vrant les ouvertures des maillons creux.

   Dans ce mode de réali- sation la sécurité peut également être obtenue en donnant à la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 largeur libre des maillons creux, mesurée dans le sens   longitu-   dinal du bracelet,une dimension supérieure à deux fois la hau- teur d'ouverture des maillons creux et des parois des maillons   in-   termédiaires qui y sont logés,de sorte que ces derniers peuvent être dressés à angle droit par rapport aux maillons creux, ce qui permet d'une part aux parois des deux maillons   intermédiai-   res s'insérant dans un maillon creux de se placer côte à côte contre la face intérieure de la paroi non fendue de celui-ci   et,   d'autre part,

  d'introduire une barrette en U dont la partie cen- trale recouvre la fente ménagée dans l'une des parois lu maillon creux.Il est préférable dans ce cas, de monter des ressorts plats cintrés vers l'intérieur sur les parties latérales de la barrette en U qui s'appliquent contre les parois transversales du maillon creux,ressorts contre lesquels   les   parois des   mail-   lons intermédiaires viennent s'appuyer après avoir été basculés à leur position   normale.   Les ressorts plats en question peuvent être fixés à des parties latérales des barrettes en U ou   être   d'une pièce avec ces dernières. 



   Selon un second et un troisième mode   d'exécution   de l'invention les maillons intermédiaires en forme de cuvette sont ouverts sur leurs faces situées le long des côtés du brace- lettandis que les ouvertures des sections des maillons   creux   sont recouvertes par des pattes pliées de leurs parois   supérieu-   res.

   (;'est ainsi que dans le second mode de réalisation de l'in- vention, le   maillon     intermédiaire   ouvert   latéralement,,   en forme de cuvette, présente une fente de chaque côté à proximité des pliures reliant sa plaque de fond aux parois latérales, fente qui est fermée à chaque extrémité, tandis que la paroi fendue des maillons creux présente des découpes partant des   côtés   du bracelet,   de   sorte que les parties centrales   restantes   de la paroi, fendue peuvent traverser les fentes des maillons   inter-   médiaires et y   être   guidées lors de l'extension   du   bracelet, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
Dans le troisième mode de réalisation,

   le maillon intermédiaire dont les faces frontales sont ouvertes, présente aux pliures reliant ses parois latérales à la plaque de fond, de chaque côté, deux fentes partant des côtés frontaux ouverts, tandis que la paroi fendue du maillon creux présente une décou- pe centrale, de sorte que les parties restantes de la paroi fen- due des maillons creux peuvent pénétrer dans les fentes des maillons intermédiaires partant des faces frontales de ces der- niers et y être guidés lors de l'extension du bracelet.

   Dans ces deux modes de réalisation, on peut également empêcher un décrochage involontaire des maillons intermédiaires en prati- quant la fente obliquement aux arêtes dans la paroi des maillons creux de manière que les maillons intermédiaires ne puissent être insérés ou extraits des maillons creux qu'après une forte torsion du bracelet transversalement à sa direction d'allongement. 



  Dans le troisième mode de réalisation, où la paroi des' maillons creux est découpée au milieu, il suffit qu'une seule des parties restantes de celle-ci présente une fente oblique, tandis que l'autre comporte au choix une fente perpendiculaire à la direc- tion d'extension du bracelet, ou n'en comporte pas. Ceci   augmen-   te la sécurité contre un décrochage accidentel sans compliquer l'interchangeabilité recherchée des maillons. Dans le second et dans le troisième mode de réalisation, des ressorts séparés plats ' cambrés sont prévus entre les parois des maillons intermédiaires et les parois transversales des maillons creux, qui sont mainte- nus par des pattes pliées des   paroi;   supérieures des maillons creux. 



   La description qui va suivre en regard du dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien compren- dre comment l'invention peut être réalisée, les particularités' qui 'ressortent tant du dessin que du texte faisant, bien enter.- du, partie de ladite invention. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   La fig. 1 est une vue en plan d'un bracelet par- tiellement découvert, distendu et contracte, conforme à un premier mode de réalisation de l'invention. 



   La fige 2 est une vue de côté du bracelet de la 
 EMI7.1 
 fig.lcontracté9 partiellement en coupe. 



   La fig. 3 est une vue de côté d'un maillon creux dans lequel se trouvent deux maillons intermédiaires dressés à angle   droit.   



   La fig. 4 est une vue d'un maillon intermédiaire en forme de cuvette des fig.   1 à 3.   



   La fig. 5 est une vue en plan d'une barrette en U comportant des ressorts plats fixés au milieu d'éléments laté- raux. 



   La fig. 6 est une vue analogue à la fig.5 montrant la fixation de deux ressorts plats par leurs extrémités. 



   La fige 7 est une vue en plan, avec arrachement partiel, d'un bracelet contracté et distendu, conforme au second mode de réalisation de l'invention. 



   La fig. 8 est une vue de côté du bracelet de la   fig.7.   



   La fig. 9 est une vue en perspective d'un maillon intermédiaire du   mode', de   réalisation des fig. 7 et 8. 



   La fig. 10 est une vue, correspondant à la fig.9, d'une variante du maillon intermédiaire. 



   La fig. 11 est une vue en perspective d'un maillon creux retourné selon la réalisation des fig. 7 et 8. 



   La fig. 12 est une vue semblable à la fig.ll d'une variante du maillon creux. 



   La fig. 13 est une vue en plan, avec arrachement   partiel;'   d'un bracelet contracté et distendu, conforme au troi- sième mode de réalisation de l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   La fig. 14 est une vue de côté du bracelet de la fig. 13. 



   La fig. 15 est une vue en perspective d'un maillon intermédiaire conforme aux:fig. 13 et 14. 



   La fig. 16 est une vue semblable à la fig. 15 d'une variante du maillon intermédiaire. 



   La fig. 17 est une vue en perspective d'un maillon creux retourné, dont le dessous est tourné vers le haut, con- forme aux fig. 13 et 14. 



   La fig. 18 est une vue en perspective correspondant à la fig. 17, d'un autre mode de réalisation de maillon creux. 



   Dans le mode de réalisation représenté sur les fig. 1 à 6, le bracelet extensible articulé.se compose de mail- lons creux 10 de section rectangulaire dont les parois transver- sales s'appliquent étroitement les unes contre les autres quand le bracelet est contracté. Dans l'une des parois 12 reliant les parois transversales 'Il est ménagée une fente longitudinale 13 s'étendant perpendiculairement à la direction d'extension du bracelet, de sorte que la paroi 12 se trouve subdivisée en deux moitiés 12a et 12b. Les maillons creux 10 sont ouverts aux faces frontales situées le 'long des bords 1 du bracelet. Ces chaînons peuvent être fabriqués par découpage et pliage. Les maillons intermédiaires 20 reliant les maillons creux 10 sont en forme de cuvette, comme le montre la fig.4.

   Les maillons intermédiaires      sont fermés à leurs extrémités antérieures par des parois fronta- les 21, tandis que leurs parois 22a et 22b sont coupées au mi- lieu. La base de la cuvette est constituée par une plaque de fond 23 qui est séparée des parois 22 par des découpes 24 s'étendant sur toute la longueur des maillons intermédiaires, de sorte que le fond 23 n'est relié qu'aux parois frontales 21. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   En conséquence,les maillons intermédiaires peuvent être facile- ment obtenus par découpage et pliage. 



   On introduit les parois en regard 22b et 22a de chacun des deux maillons intermédiaires voisins dans la fente 13 d'un maillon 10, puis on les redresse à angle droit, comme on le voit à la fig.3, de manière que les faces intérieures des parois 22b et 22a viennent s'appliquer contre la face intérieure 12 opposée à celle qui présente les fentes 12a, 12b. Pour que cela soit possible, la largeur d'ouverture des maillons est plus du double de leur hauteur d'ouverture tandis que la hauteur des parois 22a et 22b du maillon intermédiaire est inférieure à la hauteur ouverte du maillon creux 10. On insère ensuite dans le maillon 10, une barrette en U 30 s'adaptant exactement dans l'ou- verture transversale (fig. 5 et   6),   de manière que sa partie centrale 31 recouvre la fente 13. 



   Les parties latérales 32 des barrettes en U 30 por- tent des ressorts plats 33 courbés vers l'intérieur qui, après avoir fait basculer les maillons intermédiaires de la position re- présentée à la fig. 3 à celle des fig.l et 2 s'appliquent élasti- quement contre les faces extérieures 22a et 22b des maillons intermédiaires 20, de,sorte que lorsqu'on distend le bracelet, ils sont soumis à une compression leur donnant un profil rectili- gne et qu'à ce moment ils sollicitent le bracelet à se contracter. 



  Pour ajouter ou enlever des chaînons, il suffit d'amener deux chaînons intermédiaires 20 à la position de la fig.3. On peut alors faire glisser les barrettes en U 30 hors du chaînon 10, puis décrocher les chaînons intermédiaires par la fente 13. 



   Les ressorts 33 peuvent être fixés au milieu des parties latérales 32 (fig.5) ou encore être formés dans la matiè- re dont ces parties latérales sont faites par incision et pliage convenables. Ils peuvent également être montés coulissants dans 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 des glissières formées en rabattant des pattes 34 des parties latérales 32 autour de leurs extrémités. 



   La hauteur des parois 22a et 22b correspond à la hauteur qui subsiste dans les maillons après l'insertion des barrettes en U 3C dans ces derniers, de sorte que, quand le bracelet est contracté les faces frontales 21 des maillons in- termédiaires 20 recouvrent les ouvertures latérales des maillons creux en donnant alors à ceux-ci un aspect ferme de tous côtés. 



   Les éléments 10, 20 et 30 sont assemblés de telle manière que la fente 13 r.- ouverte par la partie centrale 31 de la barrette en U 30 insérée dans le maillon creux 10 est située en-dessous, de sorte que la plaque de fond 23 du maillon inter- médiaire 20 en forme de cuvette s'applique étroitement à l'ex- térieur contre les moitiés de paroi 12a et 12b respectives de deux maillons creux 10 voisins enfilés dans les fentes 24. Fais les éléments peuvent également être assemblés de manière que les fentes couvertes 13 viennent se placer sur le dessus du bra- celet. Ainsi qu'on peut le voir à la fig.3, il est également fa- cile de faire tourner les maillons 10 de 180  quand ils sont as- semblés, de manière à amener sur le dessus une fente qui se trouvait en-dessous à l'origine, ou inversement.

   C'est ainsi qu'on peut obtenir des effets décoratifs sur la face visible du bracelet quand la fente 13 est sur le dessus, en donnant à la partie centrale 31 des barrettes en U introduites dans le chaînon une couleur différente de celle des moitiés de paroi apparentes 12a et 12b. On peut naturellement donner à la fente 13 des découpes très diverses pour réhausser l'effet décoratif. 



   Les plaques de fond   23   des maillons intermédiai- res 10, qui s'appliquent étroitement contre les parois infé- rieures 12, ou 12a et 12b, qui sont décalées de la moitié de la largeur d'un maillon par rapport aux maillons 1C, forment 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 lors de l'allongement du bracelet un pont au-dessus des inters- tices qui se forment entre les parois transversales 11   de* deux   maillons voisins, de sorte que le bracelet garde un aspect con- tinu même quand il est distendu. Pour que les arêtes soient arrondies, les plaques de fond 23 peuvent également être bombées, par exemple renfoncées en forme de cuvette, comme le montrent les fig. 10 et 16. 



   Dans le mode de réalisation des fig. 7 à 12 le bracelet articulé se compose de maillons creux 40, tandis que dans le mode de réalisation selon les fig. 13 à 18 il est constitué par des maillons semblables 80, pouvant être de section rectangulaire, dont les parois transversales 41 ou 81 s'appliquent directement les unes contre les autres quand le bracelet est contracté. Dans l'une des parois 42 ou 82 reliant les parois transversales 41 ou 81 est pratiquée une fente 43 ou 83 perpendiculaire à la direction d'allongement du bracelet, ce qui divise la paroi fendue en deux moitiés. Les ouvertures latérales s'étendant le long des bords du bracelet, et qui correspondent à la-section des maillons 40 et 809 sont fermées par des pattes 44 ou 84 rabattues à partir de la paroi 42 ou 82 (supérieure) qui ne comporte pas de fente. 



   Comme on le voit aux fig. 9, 10 et 15 et 16, les maillons intermédiaires 50 ou 90 reliant respectivement les maillons 50 ou 9C ont la forme de cuvettes, et sont ouverts à leurs côtés frontaux. Leurs parois 51a et 51b ou 91a et 91b peuvent être insérées à l'intérieur des maillons 40 ou 80 par les fentes 43 ou 83, en introduisant deux parois en regard 51b, 5la ou 91b et 91a de deux maillons intermédiaires 50 ou 90 dans un maillon 40 ou 80, tandis que la paroi restée libre de chacun des deux maillons intermédiaires s'insère dans le maillon pré- cédent et suivant'le maillon en question. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   Dans ce montage, les plaques de fond 52 ou 92 reliant les parois 51a, 51b ou 91a, 91b des maillons intermé- diaires 5C ou 90 sont alors décalées d'une desi-largeur de mail- lon et s'appliquent étroitement contre les parois inférieures de deux maillons voisins de sorte qu'en allongeant le bracelet ils viennent couvrir les vides qui se forment entre deux mail- lons consécutifs,   sauvegardant   ainsi l'apparence fermée de celui- ci même en état d'extension. 



   Pour que les parois des maillons intermédiaires introduites dans le maillon creux puissent se déplacer en direc- tion d'extension à l'intérieur de ce   dernierg   le maillon inter- médiaire 50 présente, dans le mode de réalisation des fig. 7 à 12, au voisinage des arêtes de pliage qui forment la transition entre les parois 51a et 51b et la plaque de fond 52, des fentes 53 fermées à leurs deux extrémités, tandis que la paroi fendue 42 du maillon creux présente des découpes 45 partant des bords du bracelet, de sorte que les régions 46a et 46b séparées par la fente 43 peuvent s'introduire dans les fentes 53 des maillons intermédiaires 50 où elles sont guidées lors de l'extension du bracelet. 



   La plaque de fond 52 des maillons intermédiaires 5C peut être plane, comme on le voit à la fig.9, ou bien être bombée comme à la fig.10 afin d'arrondir les arêtes. 



   La   fente-43   pratiquée dans la paroi inférieure du maillon creux peut, comme à la fig.ll, concourir parallèlement aux arêtes de pliage des maillons 40, ou, comme on le voit à la fig.12, s'étendre obliquement à ces dernières, de façon que les parois 51a, 51b des maillons 50 ne puissent être introduits ou retirés par cette fente oblique qu'après avoir fortement tourné le bracelet obliquement à sa direction d'allongement. 



  Par ce moyen, on élimine toute possibilité de décrochage 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 accidentel des maillons, quï ne semble pas impossible dans le mode de réalisation selon la fig.ll, où la fente 43 concourt parallèlement aux arêtes de pliage, tandis que les maillons restent néanmoins interchangeables. 



   De préférence la largeur des maillons intermédiai- res 50, mesurée entre leurs parois 51a   et .51b   sera inférieure à la largeur des parois des maillons creux de manière que ces dernières ne s'appliquent pas l'une contre l'autre quand le bracelet est contracté. Par ce moyen, on évite de pincer des poils en enfilant le bracelet sur le poignet.   De -plus;,   les parois du maillon intermédiaire enfilées dans, le maillon creux se placent alors latéralement à la fente 43, quand cette der- nière concourt parallèlement comme à la   fig.ll,   et   ce, que   le bracelet soit distendu ou contracté.

   Pour décrocher un maillon intermédiaire, il faut alors allonger le bracelet,puis repous- ser le maillon intermédiaire à enlever à l'opposé de la direc- . tion d'allongement jusqu'à ce que sa paroi vienne se placer   au-   dessus de la fente. 



   Dans le mode de réalisation des fig. 13 à 18, le maillon intermédiaire 90 présente de chaque coté au voisinage des arêtes reliant les parois 91aet 91b au fond, deux fentes   93   partant des côtés frontaux ouverts.De son côté, la paroi 82 du maillon creux présente une découpe centrale 85 correspondante, de sorte que les portions restantes 86a et 86b de la paroi fen- due du maillon creux peuvent traverser les fentes 93 ménagées dans les maillons intermédiaires et y être guidées lors de l'extension, du bracelet. 



   Ici encore le fond 92 du maillon intermédiaire peut être plat   cosse   à la fig.15, ou bombé comme à la   fig.16.   De   cène,   la fente de la paroi 82 peut s'allonger parallèlement aux arêtes de pliage   (fig.17)   ou concourir obliquement à celles- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 ci   (fig.18).   On peut même s'assurer davantage contre un décro- chage inopiné des maillons intermédiaires 90 en ne pratiquant une fente oblique que dans une seule des parois restantes 86a- 
86b.

   Après avoir tordu le bracelet obliquement à sa direction d'allongement, on peut ainsi faire passer l'une des moitiés de la paroi du maillon intermédiaire par exemple la partie 
91b'par la fente oblique pour le sortir ou le rentrer, tandis qu'on fait glisser l'autre moitié   91bll   par exemple,sous ou hors de la partie non fendue du maillon creux. Cette moitié non fendue du maillon creux sera formée, de préférence, de deux moitiés 86a et 86b dont les tranches s'aboutent étroitement, de manière que le maillon creux puisse,,ici encore être fabriqué par découpage et pliage. Rien ne s'oppose, par ailleurs,à ce qu'une fente oblique soit ménagée dans l'une des moitiés res- tantes de la paroi du maillon creux, tandis qu'une autre fente oblique dirigée à l'opposé ou concourant parallèlement aux arêtes soit formée dans l'autre.

   Les observations faites à propos du mode de réalisation des fig. 7 à 12 sont également valables pour les exemples de réalisation des fig. 1 à 6 et 13 à 18. 



   C'est ainsi notamment que dans la réalisation des fig. 1 à 6, il est possible de supprimer les barrettes en U 30 et de prévoir, par exemple, des fentes obliques à la paroi inférieure des maillons creux. Dans ce cas,on insère des ressorts   p@  ets séparés dans les maillons 1C pour replacer les ressorts 33 fixés aux bar- rettes 30. Dans les modes de réalisation des fig. 7 à 18, des ressorts plats cadrés séparés 70 ou 100 sont également insérés dans les maillons creux, en les plaçant respectivement entre une paroi de maillon intermédiaire -et une paroi de maillon   creux,   de manière qu'ils prennent un profil rectiligne lors de l'ex- tension du bracelet. 



   Il va de soi que des modificationspeuvent être apportâtes aux modes de réalisation qui viennent d'être décrite, 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 notamment par substitution de moyens techniques équivalents, sans que l'on sorte pour cela du cadre de la présente inven-   tion .   



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to an expandable articulated tape that can be applied for utilitarian or decorative purposes, in particular as a watch strap. This ribbon or bracelet is composed of hollow links arranged transversely to its longitudinal direction and preferably having a rectangular section. These links contain springs, which can be compressed in the direction of extension of the bracelet and which are mounted between the transverse walls of the hollow links and intermediate or connecting members connecting two adjacent hollow links and fitting into these hollow links. .



  Articulated ribbons of this type are already known which comprise intermediate links in the form of U-shaped stirrups, the wings of which engage in the lateral openings of the section of two adjacent hollow maillons.creux. The wings of the connecting links act, in this case, on flat springs housed

 <Desc / Clms Page number 2>

 in the hollow links, or else are themselves elastic.



  To prevent the connecting stirrups from emerging from the side openings of the links where they are housed, two opposing stirrups are connected so as to form a ring, or they are fixed in the hollow links by arranging so that the ends of the their wings engage, under the action of a spring, in stop grooves or similar means. In both cases, it is either impossible to remove connecting links to lengthen or shorten the bracelet, or it is necessary to have special tools for this purpose. In the event that the connecting brackets are covered or retained by bent tabs coming from the upper walls of the hollow links, these must be straightened up so that they cannot be folded back without damaging the aesthetics of the bracelet, unless they simply break when folded back.

   When the bracelet is twisted, or when it is folded transversely to its direction of elongation; these folded tabs open under the pressure of the stirrups they cover, which is detrimental to the appearance of the bracelet as well as to its quality.



   Another drawback of these known bracelets arises from the fact that, during the extension of the latter, intervals between the links are formed, which are not aesthetic since they break the continuity of appearance of the bracelet. It is precisely to remedy this drawback that extensible bracelets have previously been proposed in 3rd where two superimposed layers of links were provided, offset from one another by half the width of an element. The latter have the drawback of having an excessive thickness precisely because of the presence of these two superimposed layers.



   Consequently, the object of the present invention is to provide an expandable articulated bracelet which, while being significantly less thick than bracelets with two superimposed layers

 <Desc / Clms Page number 3>

 does not nonetheless present any empty spaces between the links during its extension, so that the continuity of appearance of the bracelet is preserved. The invention also provides for forming the intermediate links connecting the hollow links so that they can be easily unhooked from the corresponding hollow link at any point of the bracelet, then be reintroduced just as easily after addition - the removal of a few links, without unfolding , nor folding of any part.

   It is nevertheless necessary that an unexpected unhooking of the intermediate links is impossible and that the bracelet has rounded edges on all sides while having an appearance as continuous as possible from all its angles, both in extension and in contracted.



   Finally, the parts making up the bracelet must be simple and inexpensive to manufacture and assemble, so as to allow their mass production on an industrial scale on automatic machines.



   According to the invention, this problem is solved, from the known embodiment, described above, of an extensible articulated bracelet which consists of hollow links connected by /. intermediate links resting against springs housed in the hollow links and which can be compressed flat in the direction of elongation of the bracelet, by providing in one of the walls of the hollow links connecting their walls / transverse, a slot s 'extending transversely to the direction of elongation of the bracelet, intended for the insertion of the parts of the intermediate links introduced into the hollow links, and giving the intermediate links a cup-shaped shape, while the base plates of the intermediate links which are arranged transversely to the length of the strap,

   and are offset by half the length of a hollow link, fit tightly against the walls of two

 <Desc / Clms Page number 4>

 adjacent hollow links, however, the walls of the intermediate links which penetrate into the hollow links, and whose free height corresponds to the opening height of the latter, are separated, at least partially, from the bottom plates by slots in which the walls of the hollow links can slide in contact with said bottom plates.

   The edges can be given a more rounded shape by bending the bottom plates of the intermediate links in the form of a cup. -
In a first embodiment of the invention, the intermediate links have front surfaces located along the sides of the bracelet, so that when the latter is contracted, the side openings of the sections of the hollow links are covered by the front walls. intermediate links. In this case, the slots separating the walls of the intermediate links of the bottom plate extend over the entire length of the intermediate links.

   The walls of the intermediate links which engage in the hollow links can be interrupted, which makes it possible to produce the intermediate links by cutting and folding, It is possible to ensure against accidental unhooking of the intermediate links from the hollow links, by providing for providing the slit in the wall of the latter obliquely to their edges, so that the intermediate links cannot be introduced or extracted until after a strong twist of the bracelet transversely to its direction of elongation. It is possible to provide for the insertion of separate flat springs in the hollow links, between the walls of the intermediate links and the transverse walls of the hollow links, springs which are held there by the front walls of the intermediate links covering the openings of the links. hollow.

   In this embodiment, security can also be obtained by giving the

 <Desc / Clms Page number 5>

 free width of the hollow links, measured in the longitudinal direction of the bracelet, a dimension greater than twice the opening height of the hollow links and of the walls of the intermediate links housed therein, so that the latter can be erected at right angles to the hollow links, which on the one hand allows the walls of the two intermediate links inserted in a hollow link to be placed side by side against the inner face of the non-split wall of this one and, on the other hand,

  insert a U-shaped bar, the central part of which covers the slot made in one of the walls of the hollow link. In this case, it is preferable to fit flat springs bent inwards on the side parts of the U-shaped bar which rests against the transverse walls of the hollow link, springs against which the walls of the intermediate links come to rest after having been tilted to their normal position. The flat springs in question may be attached to side parts of the U-bars or be integral with the latter.



   According to a second and a third embodiment of the invention, the cup-shaped intermediate links are open on their faces situated along the sides of the brace-lett, while the openings of the sections of the hollow links are covered by folded tabs of their upper walls.

   (; 'is thus that in the second embodiment of the invention, the intermediate link open laterally, in the form of a cup, has a slot on each side near the folds connecting its bottom plate to the side walls, slit which is closed at each end, while the split wall of the hollow links has cutouts extending from the sides of the bracelet, so that the remaining central portions of the split wall can pass through the slits of the middle links and be guided therein when extending the bracelet,

 <Desc / Clms Page number 6>

 
In the third embodiment,

   the intermediate link, the front faces of which are open, has at the folds connecting its side walls to the base plate, on each side, two slots starting from the open front sides, while the split wall of the hollow link has a central cutout, so that the remaining parts of the split wall of the hollow links can penetrate into the slots of the intermediate links starting from the front faces of the latter and be guided there during the extension of the bracelet.

   In these two embodiments, it is also possible to prevent an unintentional unhooking of the intermediate links by making the slit obliquely to the ridges in the wall of the hollow links so that the intermediate links cannot be inserted or extracted from the hollow links until after. a strong twist of the bracelet transversely to its direction of elongation.



  In the third embodiment, where the wall of the hollow links is cut in the middle, it suffices that only one of the remaining parts thereof has an oblique slot, while the other optionally has a slot perpendicular to the slot. extension direction of the bracelet, or does not include one. This increases the safety against accidental unhooking without complicating the desired interchangeability of the links. In the second and third embodiments, separate flat arched springs are provided between the walls of the intermediate links and the transverse walls of the hollow links, which are held by folded tabs of the walls; upper hollow links.



   The description which will follow with regard to the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be carried out, the particularities which emerge both from the drawing and from the text making it clear. - of, part of said invention.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   Fig. 1 is a plan view of a partially uncovered, stretched and contracted bracelet according to a first embodiment of the invention.



   Fig 2 is a side view of the bracelet of the
 EMI7.1
 fig.lcontracté9 partially in section.



   Fig. 3 is a side view of a hollow link in which there are two intermediate links drawn up at right angles.



   Fig. 4 is a view of an intermediate cup-shaped link of FIGS. 1 to 3.



   Fig. 5 is a plan view of a U-shaped bar having flat springs fixed in the middle of side members.



   Fig. 6 is a view similar to FIG. 5 showing the fixing of two flat springs by their ends.



   The rod 7 is a plan view, partially cut away, of a contracted and distended bracelet, according to the second embodiment of the invention.



   Fig. 8 is a side view of the bracelet of FIG. 7.



   Fig. 9 is a perspective view of an intermediate link of the embodiment of FIGS. 7 and 8.



   Fig. 10 is a view, corresponding to FIG. 9, of a variant of the intermediate link.



   Fig. 11 is a perspective view of a hollow link returned according to the embodiment of FIGS. 7 and 8.



   Fig. 12 is a view similar to fig.ll of a variant of the hollow link.



   Fig. 13 is a plan view, partially cut away; ' of a contracted and distended bracelet, in accordance with the third embodiment of the invention.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   Fig. 14 is a side view of the bracelet of FIG. 13.



   Fig. 15 is a perspective view of an intermediate link conforming to: FIG. 13 and 14.



   Fig. 16 is a view similar to FIG. 15 of a variant of the intermediate link.



   Fig. 17 is a perspective view of an upturned hollow link, the underside of which faces upwards, in accordance with FIGS. 13 and 14.



   Fig. 18 is a perspective view corresponding to FIG. 17, of another embodiment of a hollow link.



   In the embodiment shown in FIGS. 1 to 6, the articulated stretch bracelet is composed of hollow links 10 of rectangular cross section whose transverse walls press closely against each other when the bracelet is contracted. In one of the walls 12 connecting the transverse walls, there is provided a longitudinal slot 13 extending perpendicular to the direction of extension of the bracelet, so that the wall 12 is subdivided into two halves 12a and 12b. The hollow links 10 are open at the front faces located along the edges 1 of the bracelet. These links can be made by cutting and folding. The intermediate links 20 connecting the hollow links 10 are cup-shaped, as shown in fig.4.

   The intermediate links are closed at their front ends by front walls 21, while their walls 22a and 22b are cut in the middle. The base of the bowl is formed by a bottom plate 23 which is separated from the walls 22 by cutouts 24 extending over the entire length of the intermediate links, so that the bottom 23 is only connected to the front walls 21 .

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   Accordingly, the intermediate links can be easily obtained by cutting and folding.



   The facing walls 22b and 22a of each of the two neighboring intermediate links are introduced into the slot 13 of a link 10, then they are straightened at a right angle, as seen in FIG. 3, so that the inner faces walls 22b and 22a come to rest against the inner face 12 opposite to that which has the slots 12a, 12b. For this to be possible, the opening width of the links is more than double their opening height while the height of the walls 22a and 22b of the intermediate link is less than the open height of the hollow link 10. It is then inserted into the link 10, a U-shaped bar 30 fitting exactly in the transverse opening (fig. 5 and 6), so that its central part 31 covers the slot 13.



   The lateral parts 32 of the U-shaped bars 30 carry inwardly curved flat springs 33 which, after having tilted the intermediate links from the position shown in FIG. 3 to that of fig.l and 2 apply elastically against the outer faces 22a and 22b of the intermediate links 20, so that when the bracelet is stretched, they are subjected to compression giving them a rectilinear profile. gne and that at this moment they request the bracelet to contract.



  To add or remove links, it suffices to bring two intermediate links 20 to the position of fig.3. We can then slide the U-shaped bars 30 out of the link 10, then unhook the intermediate links through the slot 13.



   The springs 33 can be fixed in the middle of the side parts 32 (fig.5) or else be formed from the material of which these side parts are made by suitable incision and folding. They can also be mounted sliding in

 <Desc / Clms Page number 10>

 slides formed by folding tabs 34 of the side parts 32 around their ends.



   The height of the walls 22a and 22b corresponds to the height which remains in the links after the insertion of the U-shaped bars 3C therein, so that, when the bracelet is contracted, the front faces 21 of the intermediate links 20 cover them. side openings of the hollow links giving them a firm appearance on all sides.



   The elements 10, 20 and 30 are assembled in such a way that the slot 13 r.- opened by the central part 31 of the U-bar 30 inserted in the hollow link 10 is located below, so that the bottom plate 23 of the intermediate cup-shaped link 20 rests tightly on the outside against the respective wall halves 12a and 12b of two neighboring hollow links 10 threaded into the slots 24. The elements can also be assembled together. so that the covered slots 13 are placed on top of the strap. As can be seen in fig. 3, it is also easy to turn the links 10 by 180 when they are assembled, so as to bring on the top a slot which was located below to the origin, or vice versa.

   It is thus that decorative effects can be obtained on the visible face of the bracelet when the slot 13 is on the top, by giving the central part 31 of the U-shaped bars inserted into the link a color different from that of the halves of the chain. visible walls 12a and 12b. We can naturally give the slot 13 very diverse cutouts to enhance the decorative effect.



   The bottom plates 23 of the intermediate links 10, which press closely against the bottom walls 12, or 12a and 12b, which are offset by half the width of a link from the links 1C, form

 <Desc / Clms Page number 11>

 during the extension of the bracelet a bridge over the intersections which form between the transverse walls 11 of two neighboring links, so that the bracelet maintains a continuous appearance even when it is stretched. So that the edges are rounded, the base plates 23 can also be rounded, for example recessed in the shape of a bowl, as shown in FIGS. 10 and 16.



   In the embodiment of FIGS. 7 to 12 the articulated bracelet is made up of hollow links 40, while in the embodiment according to FIGS. 13 to 18 it is formed by similar links 80, which may be of rectangular section, the transverse walls 41 or 81 of which are applied directly against each other when the bracelet is contracted. In one of the walls 42 or 82 connecting the transverse walls 41 or 81, a slot 43 or 83 is made perpendicular to the direction of elongation of the bracelet, which divides the split wall into two halves. The side openings extending along the edges of the bracelet, and which correspond to the section of the links 40 and 809 are closed by tabs 44 or 84 folded down from the wall 42 or 82 (upper) which does not include slot.



   As seen in Figs. 9, 10 and 15 and 16, the intermediate links 50 or 90 respectively connecting the links 50 or 9C have the shape of cups, and are open at their front sides. Their walls 51a and 51b or 91a and 91b can be inserted inside the links 40 or 80 by the slots 43 or 83, by introducing two facing walls 51b, 5la or 91b and 91a of two intermediate links 50 or 90 in a link 40 or 80, while the wall which has remained free of each of the two intermediate links is inserted into the link preceding and following the link in question.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   In this assembly, the bottom plates 52 or 92 connecting the walls 51a, 51b or 91a, 91b of the intermediate links 5C or 90 are then offset by a desi-width of the link and press closely against the walls. lower links of two neighboring links so that by lengthening the bracelet they cover the voids which form between two consecutive links, thus safeguarding the closed appearance of the latter even in the extended state.



   So that the walls of the intermediate links introduced into the hollow link can move in the direction of extension inside the latter, the intermediate link 50 presents, in the embodiment of FIGS. 7 to 12, in the vicinity of the folding edges which form the transition between the walls 51a and 51b and the bottom plate 52, slots 53 closed at their two ends, while the slotted wall 42 of the hollow link has cutouts 45 starting from edges of the bracelet, so that the regions 46a and 46b separated by the slot 43 can be introduced into the slots 53 of the intermediate links 50 where they are guided during the extension of the bracelet.



   The bottom plate 52 of the intermediate links 5C can be flat, as seen in fig.9, or else be convex as in fig.10 in order to round the edges.



   The slot-43 made in the lower wall of the hollow link can, as in fig. 11, work parallel to the folding edges of the links 40, or, as can be seen in fig. 12, extend obliquely to the latter , so that the walls 51a, 51b of the links 50 cannot be inserted or withdrawn through this oblique slot until after having strongly turned the bracelet obliquely to its direction of elongation.



  By this means, we eliminate any possibility of stall

 <Desc / Clms Page number 13>

 accidental links, which does not seem impossible in the embodiment according to fig.ll, where the slot 43 works parallel to the folding edges, while the links nevertheless remain interchangeable.



   Preferably the width of the intermediate links 50, measured between their walls 51a and .51b will be less than the width of the walls of the hollow links so that the latter do not press against each other when the bracelet is contracted. By this means, one avoids pinching the hairs when threading the bracelet on the wrist. De -plus ;, the walls of the intermediate link threaded in, the hollow link are then placed laterally to the slot 43, when the latter works parallel as in fig.ll, and this, that the bracelet is distended or contracted.

   To unhook an intermediate link, it is then necessary to lengthen the bracelet, then push the intermediate link to be removed away from the direction. tion of elongation until its wall comes to be placed above the slot.



   In the embodiment of FIGS. 13 to 18, the intermediate link 90 has on each side in the vicinity of the ridges connecting the walls 91a and 91b to the bottom, two slots 93 starting from the open front sides. For its part, the wall 82 of the hollow link has a corresponding central cutout 85, so that the remaining portions 86a and 86b of the split wall of the hollow link can pass through the slots 93 formed in the intermediate links and be guided therein during the extension of the bracelet.



   Here again the bottom 92 of the intermediate link can be flat thimble in fig. 15, or rounded as in fig. 16. In addition, the slit in the wall 82 may extend parallel to the folding edges (fig. 17) or contribute obliquely to them.

 <Desc / Clms Page number 14>

 here (fig. 18). It is even possible to make more sure against an unexpected unhooking of the intermediate links 90 by making an oblique slit in only one of the remaining walls 86a.
86b.

   After having twisted the bracelet obliquely to its direction of elongation, one can thus pass one of the halves of the wall of the intermediate link, for example the part
91b 'by the oblique slot to take it out or in, while the other half 91bll is slid for example, under or out of the unslit part of the hollow link. This unslit half of the hollow link will preferably be formed of two halves 86a and 86b the edges of which abut closely, so that the hollow link can here again be produced by cutting and folding. Moreover, there is nothing to prevent an oblique slot from being made in one of the remaining halves of the wall of the hollow link, while another oblique slot facing away from or concurrently parallel to the edges is formed in the other.

   The observations made in connection with the embodiment of FIGS. 7 to 12 are also valid for the embodiments of FIGS. 1 to 6 and 13 to 18.



   Thus, in particular, in the embodiment of FIGS. 1 to 6, it is possible to do away with the U-shaped bars 30 and to provide, for example, oblique slots in the lower wall of the hollow links. In this case, separate springs p @ ets are inserted in the links 1C to replace the springs 33 fixed to the bars 30. In the embodiments of FIGS. 7 to 18, separate framed flat springs 70 or 100 are also inserted into the hollow links, placing them respectively between an intermediate link wall and a hollow link wall, so that they take on a rectilinear profile when latching. extension of the bracelet.



   It goes without saying that modifications can be made to the embodiments which have just been described,

 <Desc / Clms Page number 15>

 in particular by substitution of equivalent technical means, without going beyond the scope of the present invention for this.


    

Claims (1)

'REVENDICATIONS 1.- Ruban articulé extensible pouvant être appli- qué à des fins utilitaires ou d'ornement, notamment comme brace- let de montre, comprenant des maillons creux disposés transversa- lement à sa direction longitudinale, ces maillons ayant, de pré- férence, une section rectangulaire et renfermant des ressorts pouvant être comprimés en direction d'extension du ruban-et qui sont montés entre les parois transversales des maillons creùx et des parties de maillons intermédiaires ou de liaison reliant deux maillons creux adjacents et s'insérant dans ces derniers, carac- térisé en ce que l'une des parois des maillons creux, reliant des parois transversales, présente une fente qui s'étend transversa- lement à la direction d'allongement du ruban, 'CLAIMS 1.- Stretchable articulated tape which can be applied for utilitarian or ornamental purposes, in particular as a watch strap, comprising hollow links arranged transversely to its longitudinal direction, these links having, preferably, a rectangular section and enclosing springs which can be compressed in the direction of extension of the tape and which are mounted between the transverse walls of the creùx links and parts of intermediate or connecting links connecting two adjacent hollow links and fitting into the latter , characterized in that one of the walls of the hollow links, connecting transverse walls, has a slot which extends transversely to the direction of elongation of the tape, fente qui est desti- née à l'insertion de parties des maillons intermédiaires s'insérant dans les maillons creux, les maillons intermédiaires ayant la forme d'une cuvette, tandis que les plaques de fond de ces der- niers, qui sont disposées transversalement à la longueur du ruban et sont décalées de la largeur d'un demi-maillon creux, s'appli- quent étroitement contre les parois de deux maillons creux adja- cents, cependant que les parois des maillons intermédiaires qui pé- nètrent dans les maillons creux et dont la hauteur libre corres- pond à la hauteur d'ouverture de ces derniers, sont séparés des plaques de fond, au moins partiellement, par des fentes dans les- quelles peuvent coulisser les parois des maillons creux au contact desdites plaques de fond. slot which is intended for the insertion of parts of the intermediate links which fit into the hollow links, the intermediate links having the shape of a cup, while the bottom plates of the latter, which are arranged transversely the length of the tape and are offset by the width of half a hollow link, fit tightly against the walls of two adjacent hollow links, while the walls of the intermediate links which enter the links hollow and the free height of which corresponds to the opening height of the latter, are separated from the base plates, at least partially, by slots in which the walls of the hollow links can slide in contact with said base plates . 2.- Ruban articulé selon la revendication 1, carac- térisé en ce que les plaques de fond des maillons intermédiaires sont renfoncés en forme de cuvette à arêtes arrondies. 2. An articulated tape according to claim 1, charac- terized in that the bottom plates of the intermediate links are recessed in the form of a cup with rounded edges. 3. - Ruban articulé selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé en ce que les maillons intermédiaires compor- tent des surfaces frontales situées le long des côtés du ruban de sorte que, quand ce dernier est contracté, les ouvertures <Desc/Clms Page number 17> latérales des sections des maillons creux sont recouvertes par les surfaces frontales des maillons intermédiaires et en ce que lés fentes séparant les parois des maillons intermédiaires de la plaque de fond s'étendent sur toute la longueur des maillons in- termédiaires. 3. - Hinged tape according to one of the claims 1 or 2, characterized in that the intermediate links have front surfaces located along the sides of the tape so that, when the latter is contracted, the openings <Desc / Clms Page number 17> side sections of the hollow links are covered by the front surfaces of the intermediate links and in that the slits separating the walls of the intermediate links of the bottom plate extend over the entire length of the intermediate links. 4.- Ruban articulé selon la revendication 3, caractérisé en ce que les parois des maillons intermédiaires qui s'engagent dans les maillons creux sont interrompues , de sorte que ces der- niers peuvent être fabriqués par découpage et pliage. 4. An articulated tape according to claim 3, characterized in that the walls of the intermediate links which engage in the hollow links are interrupted, so that the latter can be produced by cutting and folding. 5.- Rubn articulé selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que la largeur libre des maillons creux, mesurée dans le sens longitudinal du ruban est supérieure à deux fois la hauteur libre des maillons creux et des parois des cu- vuettes des maillons intermédiaires qui y sont logés, de sorte que ces derniers peuvent'être dressés perpendiculairement aux mail- lons creux et que les parois des cuvettes des deux maillons intermédiaires engagés dans un maillon creux se placent à plat côte à côte contre la face intérieure de l'une des parois des maillons creux. 5.- Articulated tape according to one of claims 1 to 3, characterized in that the free width of the hollow links, measured in the longitudinal direction of the tape is greater than twice the free height of the hollow links and the walls of the cu- view of the intermediate links which are housed therein, so that the latter can be erected perpendicular to the hollow links and that the walls of the cups of the two intermediate links engaged in a hollow link are placed flat side by side against the inner face of one of the walls of the hollow links. 6.- Ruban articulé selon l'une des revendications 1 à 5, ca- ractérisé en ce qu'une barrette en U s'insère dans les maillons creux après qu'on ait dressé les maillons intermédiaires à angle droit de manière que' les parois des maillons intermédiaires s'ap- pliquent contre la paroi du maillon creux opposée à la paroi fendue, la partie centrale de la barrette en U couvrant la fente de l'une des parois du maillon creux, tandis que les ressorts plats cambrés vers l'intérieur sont fixés à des parties latérales' de la barrette en U qui s'appliquent contre les parois trans- versales du maillon creux,et que les parois des maillons Inter- médiaires s'appliquent contre ces ressorts après avoir été rame- nées dans leur position normale. 6. Articulated tape according to one of claims 1 to 5, charac- terized in that a U-shaped bar is inserted into the hollow links after the intermediate links have been drawn up at right angles so that 'them. walls of the intermediate links press against the wall of the hollow link opposite the split wall, the central part of the U-bar covering the slot in one of the walls of the hollow link, while the flat springs arched towards the side. 'inside are fixed to side parts' of the U-bar which rest against the transverse walls of the hollow link, and that the walls of the intermediate links rest against these springs after being pulled back in. their normal position. 7.- Ruban articulé selon la revendication 6, caractérisé en ce que les ressorts plats sont fixés à des parties latérales de la barrette en U. <Desc/Clms Page number 18> 7.- Articulated tape according to claim 6, characterized in that the flat springs are fixed to lateral parts of the U-shaped bar. <Desc / Clms Page number 18> 8.- Ruban articulé selon la revendication 6, caractérisé en ce que les ressorts plats sont d'une pièce avec les barrettes en U qui sont forcées dans de la tôle à ressort, les ressorts étant formés en pratiquant des incisions dans la tôle et en la cintrant à la forme voulue. 8.- Articulated tape according to claim 6, characterized in that the flat springs are integral with the U-shaped bars which are forced into the spring sheet, the springs being formed by making incisions in the sheet and in bending it to the desired shape. 9.- Ruban articulé selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé en ce que les maillons intermédiaires en for- me do cuvette sont ouverts à leurs côtés situés le long des côtés du ruban, les ouvertures des sections des maillons creux étant couvertes par des pattes pliées de leurs parois supérieures, 10.- Ruban articulé selon la revendication 9, caractérisé en ce que les maillons intermédiaires en forme de cu- vette, ouverts latéralement, présentent une fente de chaque côté à proximité des pliures reliant leur plaque de fond à leurs pa- rois latérales,fente qui est fermée à chaque extrémité, tandis que la paroi fendue des maillons creux présente des découpes par- tant des côtés du bracelet, 9. Articulated tape according to one of claims 1 or 2, characterized in that the intermediate links in the form of a cup are open at their sides situated along the sides of the tape, the openings of the sections of the hollow links being covered. by legs folded from their upper walls, 10. Articulated tape according to claim 9, characterized in that the intermediate tub-shaped links, open laterally, have a slot on each side near the folds connecting their bottom plate to their side walls, slot which is closed at each end, while the split wall of the hollow links has cutouts starting from the sides of the bracelet, de sorte que les parties centrales restantes de la paroi fendue peuvent traverser les fentes des maillons intermédiaires et y être guidées lors de l'extension du ruban. so that the remaining central parts of the split wall can pass through the slots in the intermediate links and be guided therein during the extension of the tape. 11.- Ruban articulé selon la revendication 9, carac- térisé en ce que les maillons intermédiaires dont les faces frontales sont ouvertes présentent aux pliures reliant leurs pa- rois latérales à la placide fond, de chaque côté, deux fentes par- tant des côtés frontaux ouverts, tandis que la paroi fendue des maillons creux présente une découpe centrale, de sorte que les parties restantes de la paroi fendue des maillons creux peuvent pénétrer dans les fentes des maillons intermédiaires introduits partant des faces frontales de ces derniers, par leurs'parois latérales, et y être guidés lors de l'extension du ruban. <Desc/Clms Page number 19> 11. Articulated tape according to claim 9, charac- terized in that the intermediate links whose front faces are open have at the folds connecting their side walls to the placid bottom, on each side, two slits starting from the sides. open front, while the split wall of the hollow links has a central cutout, so that the remaining parts of the split wall of the hollow links can penetrate into the slots of the intermediate links introduced from the front faces of the latter, through their 'walls sides, and be guided there when extending the tape. <Desc / Clms Page number 19> 12. - Ruban articulé selon.l'une des revendications 1 à 4, 10 ou 11, caractérisé en. ce que la fente est pratiquée dans la paroi des maillons creux obliquement aux arêtes de cette dernière- de sorte que les parois latérales des maillons inter- médiaires né peuvent être insérées ou extraites qu'après une forte torsion du ruban transversalement à sa direction d'allongement. 12. - Ribbon articulated according to one of claims 1 to 4, 10 or 11, characterized in. that the slot is made in the wall of the hollow links obliquely to the edges of the latter- so that the side walls of the intermediate links born can be inserted or extracted only after a strong twist of the tape transversely to its direction of elongation. 13. - Ruban articulé selon l'une des revendications 11 ou 12, caractérisé en ce qu'une seule des parties restantes de la paroi fendue des maillons creux présente une fente oblique, tandis que l'autre partie restante comporte soit une fente perpendiculaire à la direction d'extension du ruban, ou ne pré- sente pas de fente. 13. - Hinged tape according to one of claims 11 or 12, characterized in that only one of the remaining parts of the split wall of the hollow links has an oblique slot, while the other remaining part has either a slot perpendicular to direction of tape extension, or has no slit. 14. - Ruban articulé selon l'une des revendications 1 à 4 ou 10 à 13, caractérisé en ce que des ressorts plats sépa- rés cambrés sont insérés entre les parois des maillons inter- médiaires et les parois transversales des maillons creux. 14. - Hinged tape according to one of claims 1 to 4 or 10 to 13, characterized in that separate flat arched springs are inserted between the walls of the intermediate links and the transverse walls of the hollow links. 15. - Ruban articulé selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé en ce que la distance séparant les faces extérieures des parois latérales des maillons est inférieure à celle séparant les faces extérieures des pa- rois transversales des maillons creux. 15. - Articulated tape according to any one of the preceding claims, characterized in that the distance separating the outer faces of the side walls of the links is less than that separating the outer faces of the transverse walls of the hollow links.
BE545653D BE545653A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE545653A true BE545653A (en)

Family

ID=173216

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE545653D BE545653A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE545653A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2429570A1 (en) * 1978-06-30 1980-01-25 Kalanke Hans BAND OR BRACELET WITH LINKS, PARTICULARLY A WATCH STRAP

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2429570A1 (en) * 1978-06-30 1980-01-25 Kalanke Hans BAND OR BRACELET WITH LINKS, PARTICULARLY A WATCH STRAP

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0819391B2 (en) Device for adjusting the length of a bracelet provided with a foldable fastener
EP0560672B1 (en) Hair clasp frame
EP1428451B1 (en) Bracelet with articulated links
EP0549979B1 (en) Articulated bracelet, particularly for watches
CH616061A5 (en)
WO2015185831A1 (en) Spectacle frame having clipped-together removable temples made of metal strips
BE545653A (en)
CH667979A5 (en) Adjustable fastener for bracelet - has curved central plate having groove in which arm of one part slides and locks in notches in groove
FR2619292A1 (en) Bracelet clasp
EP0234406A1 (en) Non-expanding bracelet with visible joints
EP0620986B1 (en) Foldable fastener for a bracelet
EP0738480B1 (en) Articulation device for connecting bracelet links
BE551357A (en)
BE552260A (en)
BE552292A (en)
BE407244A (en)
FR2756601A1 (en) Fastener plate for aircraft components
FR2774361A1 (en) Packaging case for containing one or more pre-packaged products
BE552155A (en)
BE636358A (en)
BE509996A (en)
CH381459A (en) Metal bracelet
FR2642943A1 (en) Fastener for fine leatherwork, luggage or equivalent and fine-leatherwork article, luggage or equivalent including at least one such fastener
WO2008068292A1 (en) Watch band with clasp comprising an adjustment button
CH369304A (en) Elastic metallic tape