BE541746A - - Google Patents

Info

Publication number
BE541746A
BE541746A BE541746DA BE541746A BE 541746 A BE541746 A BE 541746A BE 541746D A BE541746D A BE 541746DA BE 541746 A BE541746 A BE 541746A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
variable speed
rollers
speed drive
ring
rotation
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE541746A publication Critical patent/BE541746A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16HGEARING
    • F16H15/00Gearings for conveying rotary motion with variable gear ratio, or for reversing rotary motion, by friction between rotary members
    • F16H15/02Gearings for conveying rotary motion with variable gear ratio, or for reversing rotary motion, by friction between rotary members without members having orbital motion
    • F16H15/04Gearings providing a continuous range of gear ratios

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Friction Gearing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a pour objet un variateur de vitesse "à friction", du type dans lequel l'un des arbres est relié solidairement en rotation à un organe   à   surface sphé- rique en contact avec une série de galets ou similaires pou- vant rouler ensemble sans glisser sur la surface sphérique et disposés suivant un anneau concentrique   à   ladite surface sphérique, cette série de galets formant un équipage dont l'axe a une position angulaire réglable par rapport à l'axe de rotation de la sphère, variateur de vitesse caractérise par une deuxième surface sphérique, concentrique à la première 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 et fournissant la réaction de l'appui des galets sur la première surface sphérique,

   ce qui permet de réduire la fatigue de ces galets et d'augmenter la puissance transmise par rapport à l'encombrement. 



   Suivant l'invention, on peut prévoir divers modes de réalisation comportant la disposition générale ci-dessus et no- tamment un mode de réalisation caractérisé par ce qu'une calotte est enlevée au pâle de la surface sphérique pour la passage des moyens assurant la liaison en rotation entre l'équipage annulaire et l'arbre correspondant du variateur, ainsi que pour le part   -age   des moyens de réglage de l'équipage mobile de galets. 



   Suivant un autre mode de réalisation l'organe à surface sphérique extérieur est en deux parties ménageant entre elles un espace pour le passage des moyens de liaison entre l'équipage annulaire et l'arbre correspondant du variateur, ainsi que pour le passage des moyens de réglage de l'équipage de galets. 



   Dans ce cas, les deux demi-sphères extérieures sont   ils   préférence montées de façon réglable l'une par rapport à l'autre, afin de permettre soit le réglage de la force d'application de ladite surface sphérique sur les galets de l'équipage annulaire, soit le rattrapage du jeu. 



   Le réglage du serrage entre les surfaces sphériques et les galets de l'équipage annulaire ou le rattrapage du jeu peut également être obtenu en réglant le diamètre de l'équipage annu- laire. A cet effet, l'équipage annulaire comporte un anneau fendu ou bien il est constitué en deux ou plusieurs parties. 



   L'invention concerne encore un variateur de vitesse du type en question, caractérisé par ce que les galets sont in- clinés par rapport aux rayons des surfaces sphériques passant par le centre de ces galets, de sorte que les réactions d'appui de ces galets sur lesdites surfaces sphériques s'exercent suivant 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 des rayons différents pour former un couple de basculement des galets qui tend à s'opposer au couple inverse résultant de la force de rotation qu'ils ont à   bransmettre,   ce qui permet   d'aug-   menter la puissance susceptible   d'être   transmise. 



   L'invention comporte encore de multiples caractéris- tiques qui apparaîtront dans la description ci-après : 
L'invention s'étend à toutes ces caractéristiques et leurs diverses combinaisons possibles. 



   'Diverses formes de variateurs de vitesse   conformera   l'invention sont représentées à titre d'exemple non limitatif, sur les dessins ci-joints dans lesquels : - La figure 1 est une vue schématique illustrant la cinématique des variateurs de vitesse conformes à l'invention. 



   - La figure 2 est une vue schématique illustrant le comportement des galets de l'équipage annulaire lorsqu'ils sont situés dans des plans radiaux. 



   - La figure 3 est une vue analogue à la figure 2, mais illustrant le oomportement des galets lorsqu'ils sont inclinés. 



   - Les figures de 4 à 8 montrent schématiquement diver- ses solutions pour l'entrée du mouvement côté surface sphérique. 



   - Les figures de 9 à 11 montrent   schématiquement   di- verses   solutiops   pour la sortie du mouvement côté équipage annulaire. 



   - Les figures de 12 à 15 représentent sohématiquement diverses solutions pour le couplage de l'anneau avec l'arbre   oorrespondant.   



   - Les figures de 16 à 19 montrent schématiquement diverses solutions pour le réglage de la position de l'anneau. 



   - Les figures 20 à 24 sont des vues en élévation coupe illustrant diverses formes de réalisation possibles de l'invention, utilisant certaines des solutions élémentaires 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 llustrées sur les figures de 4 à 19. 



  1- Schéma cinématique.- 
Le schéma cinématique des variateurs conformes l'in-   vention   est exposé ci-après en se rapportant à la figure 1, set laquelle sont représentés schématiquement la sphère extériducr S1 et son axe de rotation   XX',   la sphère intérieure   S   coneen- trique à   Si,   l'anneau portant les galets M1, M2... tangents ces deux surfaces sphériques et dont les axes sont tous   contées   dans un même plan. Cet anneau est centré sur un axe YY' et il est solidaire en rotation d'un arbre de sortie   HH par   un jeu de pignons coniques F1 F2. 



   Lorsque.la sphère S1 tourne, en démontre qu'elle entraîne l'anneau dans une rotation autour de YY' par l'inter- médiaire des galets M1,   M,   sans qu'il y ait glissement ni dé- rapage des galets Ml, M2...   sur-Si,   et plus   ou moin> vite   selon l'orientation de l'anneau. La géométrie démontre que les galets à leur tour entraînent la sphère S2 dans un troisième mouvement qui est une rotation autour.d'un certain axe ZZ'. Dans ce mouvez ment les galets roulent sur la sphère S2 sans glissement ni dérapage. L'axe ZZ' est dans le plan des axes XX' et YY' et prend une position telle que l'axe YY' est constamment bissectrice de XX' et ZZ'. Dans ces mouvements il n'y a que des roulements sans frottement à part le frottement des frottoirs B 1 B2 qui peut être rendu très faible par un bon centrage.

   L'intérêt pra- tique de la sphère intérieure apparaît à l'évidence comme étant de supporter la réaction de l'appui des galets sur la sphère extérieure et de diminuer en conséquence la fatigue de   l'équi-   page annulaire. 



   L'intérêt de la sphère d'appui ressort d'ailleurs de l'étude des efforts sur les galets, étude qui est résumée ci-après. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   II- Efforts sur les galets.- 
Si l'on considère (figure 2) chacun des galets M de l'équipage annulaire, ont voit qu'il est le siège de deux réac- tions de contact : - l'une en M1 composée de la force motrice F imprimée par lasphère extérieure S1 et de la réaction d'appui 
R1 du galet sur Si. 



   - l'autre en M2 composée uniquement d'une réaction d'appui R2 sur la sphère intérieure S2. réaction qui est égale et opposée à R1. 



   Les roulements à billes sur lesquels est monté généra- lement le galet n'auront donc pas à subir de réactions dues à R1 et R2 qui s'annulent. Ils auront seulement à subir l'action de F, ce qui montre l'intérêt de la sphère d'appui S2. 



   Dans le cas précédent illustré sur la figure 2 les galets sont situés chacun dans un plan passant par le centre 0 des surfaces sphériques de sorte que F donne naissance sur l'axe du galet à une force F et à un couple de basculement. 



   Dans le cas suivant illustré sur la figure 3 les galets de l'équipage mobile sont inclinés par rapport aux rayons des surfaces sphériques S1 et S2 passant par le centre de chaque galet, de façon que les points de contact Ml M2 et les réactions R1 R2 soient-située sur des rayons différents. De ce fait les deux ;réactions R1 R2 auront une résultante nulle mais engendre- ront un couple de basculement de sens inverse à celui qui résulte de F. Les dimensions du galeur peuvent alors être choisies de manié- re que le couple R1 R2 sur l'axe du galet annule le couple F. 



  Dans ce cas, l'axe n'est plus que le siège de la force F qui est la forme motrice transmise à l'équipage annulaire des galets. Une simple butée ayant une capacité de charge correspondant à F est alors suffisante pour assurer les roulements du   gaieté   et sa 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 résistance. On peut, de cette façon, utiliser des  @@@@@   plats et on peut en mettre un plus grand nombre sur l'éque- page annulaire, ce qui permet de transmettre une puissan plus élevée. 



   Cette disposition inclinée des galets oblige en principe à faire tourner   1 T équipage   annulaire dans le sant 
 EMI6.1 
 de marche 1 et à renoncer au sens de marche 2'. Pratiq,zerr.:t:, si le sens de marche 2 est peu utilisé, comme dans le cas so la marche arrière d'un véhicule par exemple, le fonctionne- ment sera correct aussi bien dans un sens que dans l'autre. 



  III- Caractères techniques généraux.- 
Divers-exemples de réalisation pratique de l'invention sont représentés sur les figures de 4 à 24. Avant de les décrire en détail on donnera ci-après les caractères tech- niques généraux de ces variateurs. 



   1 ) Puissance- 
Le couple moteur transmissible, mesuré sur l'anneau, est proportionnel au rayon de la sphère motrice, au nombre de galets, à la force appliquant chaque ga.let sur la sphère motrice, et au coefficient de frottement des galets sur la sphère motrice. 



   Pour avoir un appareil peu encombrant on a intérêt 
 EMI6.2 
 a diminuer le rayon de la sphère motrice. aur avoir un appareil puissant on a intérêt à augmenter : - le -nombre de galets en utilisant des galets très peu- épais, ce quei se prête particulièrement bien la solution cas galets   félines,   illustrés sur la. figure 3, - la force appliquant le galet à la sphère motrice, eh uti- 
 EMI6.3 
 lisant des ..'¯3t:.i. Jà.s r;3i3t8nts 1'5 c.:6f=i--:::::t::; 6 J'G:;':;.::--=11t, en utilisant des SIJ..r:Cr"'t;:::'; qu es rggueuses, oo. èles e::mè-acts CC,:.H1tci:alC :b uéa 1 Oc,.J 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 caoutchouc sur céramique rugueux. Ces conditions parfois   contradictoires   peuvent être choisies et déterminées par des essais techniques pour chaque exemple de réalisation. 



   Le fonctionnement de l'appareil étant réversible, on peut utiliser indifféremment, comme arbre moteur, l'arbre solidaire de la sphère motrice ou l'arbre solidaire de l'équipage annulaire. L'arbre récepteur est alors soit l'arbre   @   de l'équipage annulaire, soit l'arbre de la sphère motrice qu'on do.it alors appeler sphère réceptrice. 



   2 ) Vitesse. 



   La gamme des vitesses de sortie est fonction de l'amplitude de variation de l'angle des deux arbres. Suivant que l'arbre de sortie est celui de la sphère ou celui de l'anneau, les vitesses de sortie seront inférieures ou supé- rieures à la vitesse d'entrée. Dans   e   cas d'une sphère motrice, et si l'arbre de l'anneau peut être incliné suffisamment sur l'arbre, l'anneau roulera de plus en plus près des pôles de la sphère et de plus en plus lentement. La vitesse s'annu- lera au moment où l'anneau passera par les   pôles   et deviendra négative (marche arrière) lorsque l'anneau passera de l'autre côté des pôles. 



   3 )   Réaations   d'appui. 



   Des réactions des forces en présence sont absorbées d'une manière plus ou moins avantageuse suivant la disposition pratique adoptée : si l'on divise la sphère extérieure en deux parties indépendantes (figure 20 par exemple) on crée des réactions axiales et radiales sur l'axe de la sphère mais on a une possibilité de rattrapage de jeu en rapprochant les deux demi-sphères. 



   Si on enlève une calotte au pôle pour faire passer l'arbre de l'anneau (figure 21 par exemple), les réactions 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de l'anneau Sur les   chères   seront dissymétriques lorsque l'anneau s'approchera du pôle. 



   4 ) Réglage. 



   On peut utiliser pour faire varier l'inclinaison de l'anneau deux catégories de mouvements : a) Rotation du plan de l'anneau autour d'un axe de son plan. Ce mouvement peut être réalisé par un joint homo cinétique (figures 18 et 24). Il a l'avantage que le réglage peut se faire au repos, les arbres d'entrée et de sortie étant au repos ; il a aussi   1!avantage   de se 'faire sans travail contre le couple moteur c'est-à-dire avec un effort très faible, ce qui peut être intéressant pour des réglages automatiques de vitesse par servo-moteurs. b) Rotation du plan de l'anneau autour d'un axe hors de son plan. Cette disposition a l'avantage d'une grande simplicité (figures 16,17 et 20, 21, 22, 23).

   Lors   d'un   réglage, les arbres d'entrée et de sortie tournent   l'un   par rapport à l'autre; en d'autres termes le réglage s'effec- tue contre le couple moteur, c'est-à-dire nécessite un cer- tain effort. 



   5 ) Forces secondaires. a) Inertie de rotation des galets. 



   ,Chaque galet tourne sur son axe alternativement dans un sens et dans l'autre, il faut donc que son mouvement s'accélère et se freine alternativement.,Cet effet n'est gênant que pour de très grandes vitesses, ou pour des varia- teurs de très grandes dimensions. Cet effet crée en outre pour l'anneau une tendance à se rapprocher des pôles de la      sphère motrice, mais cette tendance est faible. b) Couple   gyroscopique :   chaque galet est un gyros- cope dont le plan tourne. Il se crée des couples gyroscopiques, 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 mais ceux-ci sont faibles et ne travaillent pas contre le couple moteur, 
IV - Description de quelques exemples de réalisation. 



   Les figures 20 à 24 donnent à titre indicatif quel- ques dispositions mécaniquement réalisables, et résultant des de combinaisons de certaines dispositions élémentaires exposées ci-après, en tenant compte du fait que l'arbre moteur peut être indifféremment celui qui est solidaire en rotation de la surface sphérique extérieure ou celui qui est solidaire de l'équipage annulaire de galets : 
A) L'entrée E de mouvement du côté de la surface sphé- rique est réalisée : 
1 ) directement et sans engrenages (figure 4), l'arbre étant relié à un pôle de la sphère extérieure et la sortie      s'effectuant par le pôle opposé dont la calotte est enlevée. 



   2 ) directement sur un hémisphère extérieur (figure 3) 'des pignons coaxiaux en prise avec des couronnes dentées des hémisphères afin 'de les re,ndre solidaires en rotation.      



   3 ) directement sur un hémisphère extérieur, les deux hémisphères étant rendus solidaires en rotation par des   pi-   gnons coniques en prise avec des couronnes dentées de chaque hémisphère (figure 6), 
4 ) sur des pignons moteurs coaxiaux en prise avec des couronnes dentées des hémisphères (figure   7)   
5 ) sur un pignon moteur d'un couple d'engrenages coni- ques en prise avec des couronnes dentées des hémisphères (figure 8), cette disposition permettant le cas échéant d'ali- gner les arbres d'entréé E et de sortie B. 



   B) La sortie S de mouvement du côté de l'équipage annulaire est réalisée : 
1 ) du côté d'un pôle de la sphère extérieure dont la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 calotte est enlevée (figure 9), ce qui offre des avantages de simplicité en supprimant les butées polaires. 



   2 ) du côté de   l'équateur   (figure 10), la sphère exté- rieure étant en deux parties symétriques, cette disposition donnant un mécanisme mieux équilibré. 



   3 ) du côté d'une ligne tropicale (figure   11),   ce qui permet d'avoir la prise directe -rapport 1/1. 



   C) Le couplage de l'équipage annulaire avec l'arbre correspondant est réalisé : 
1 ) par deux pignons coniques situés à l'intérieur de la sphère extérieure (figure 12), ce, qui, est intéressant en cas de sortie lente; 
2 ) par deux pignons coniques extérieurs à la sphère extérieure (figure 13), 
3 )par couronne dentée sur   l'anneau,   et pignon à l'intérieur de la sphère extérieure'(figure 14), ce qui est      intéressant, en cas de' sortie repide, 
4 )par un joint coulissant et un joint homocinétique intercalés sur l'arbre relié à l'anneau (figure 15). Ce dispo- sitif peut être utilisé par exemple sur des servo-moteurs de      réglage de position. 



   D) Le dispositif de réglage'de la position de l'équi- page annulaire de galet par rapport aux surfaces sphériques est réalisé :   1  )   par un arbre faisant un angle fixe avec le plan de l'anneau et laissant tourner librement l'anneau dans son plan et auquel il est lié par exemple par un roulement à bille . 



  Cet arbre est opposé à   l'arbre.de   sortie, et le réglage se fait par rotation de cet arbre (figure   16),   
2 ) par un manchon entourant l'arbre de sortie et   faisant   un angle fixe avec le plan de   l'anneau,   laissant l'an- neau tourner librement dans son plan, étant relié . cet annexa 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 par exemple par un roulement à billes . Le réglage se fait par rotation du manchon autour de son axe (figure 17),   3  )   par un palier se déplaçant dans une   rainure   et servant de portée à l'arbre de sortie.

   Le réglage se fait par déplacement du palier dans cette rainure (figure 18), 
4 ) par un anneau fixe en rotation, relié à l'anneau de l'équipage de galets par un roulement à billes par exemple, et dont l'orientation est réglée par un poussoir qui y est articulé (figure   19).   



   Bien entendu, certaines de ces .solutions ne sont pas ou guère compatibles entre elles. Le tableau ci-dessous montre celles qui paraissent les plus intéressantes : 
 EMI11.1 
 
<tb> A) <SEP> Entrée <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1-2-3-4-5 <SEP> 1-2-3-4- <SEP> on <SEP> 5
<tb> 
<tb> B) <SEP> Sortie <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 2 <SEP> 3
<tb> 
<tb> C) <SEP> Couplage <SEP> de <SEP> l'anneau. <SEP> 1 <SEP> 2 <SEP> 1-2-3-4 <SEP> 3-1
<tb> 
 
 EMI11.2 
 D) Réglage 2 2 1 u2 .o ù ly 2,b%s1 
Divers modes de réalisation de variateurs selon, l'invention sont représentés de façon plus détaillée sur les figures 20 à 24. 



   Le variateur représenté sur la figure 20 utilise pour l'arbre d'entrée E la solution 4 du paragraphe A ci-dessus, pour l'arbre de sortie S la solution 2 du paragraphe B. 



  Le couplage de l'anneau est réalisé suivant la solution 1 du paragraphe C et le réglage de la position de   l'anneau.   suivant la solution 1 du paragraphe D. 



   D'une   iaçon   plus détaillée ce variateur comporte une sphère en deux parties 51 52 extérieure à l'équipage annulaire 8,9. Les arbres moteur et mené sont situes dans des directions perpendiculaires, et la commande de la sphère extérieure motrice a lieu par engrenages cylindriques coaxiaux. 



  La sphère d'appui intérieure 31 tourne librement entre des 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 frottoirs B1 B2 et supporte la réaction d'appui des galets. 



  En outre, ce variateur comporte un dispositif assurant un serrage de la sphère contre les galets qui est propor- tionnel au couple moteur. A cet effet, les pignons d'attaque 32, 33, des deux hémisphères 51, 52 sont à taille hélicoïdale et disposée de façon à ce que leur réaction axiale tende à rapprocher les deux hémisphères l'un contre l'autre. 



  La réaction axiale de ces pignons est transmise aux butées à billes des paliers dans lesquels tourillonnent les deux hémisphères 51, 52; la transmission peut être assurée par exemple par un système d'embiellage représenté schématiquement en 34,35 sur la figure 20. 



   Le réglage de l'inclinaison de l'équipage annulaire par rapport à la surface sphérique est obtenu par une rotation du plan de l'anneau autour d'un axe situé hors de son plan, l'effort de réglage étant opposé au couple moteur. La trans- mission entre l'axe de réglage 24 et l'anneau 8 est assurée dans ce cas par une pièce annulaire 36 fixée angulairement à l'arbre¯24. Cette pièce annulaire s'appuie sur l'anneau 8 par l'intermédiaire d'une butée à billes 37. 



   La figure 21 représente un autre exemple de réali- sation d'un variateur de vitesse dans lequel l'arbre d'entrée est établi suivant la solution 1 du paragraphe A ci-dessus, la sortie suivant la solution 2 du'paragraphe B, le   coupage   de l'anneau suivant la solution 1 du paragraphe C et le réglage de la position de l'anneau suivant la solution 2 du paragraphe D. 



   Dans la figure   22   sont utilisées les solutions 2, 2, 1, 1 des paragraphes   A-B-C-D.   



   Dans la figure   23   sont utilisées les solutions 2, 2, 3, 1 et dans la figure 24 les solutions 5, 2, 3, 4 des mêmes paragraphes   A-B-C-D   ci-dessus. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



   Bien entendu, on peut encore, à partir des solutions élémentaires indiquées plus haut, réaliser bien   d'autres   com-   bina.isons   donnant des variateurs de   vitesse   présentant chacun des avantages propres et convenant pour les applications que l'on désire en faire. 



   De même on pourra évidemment changer l'exécution pratique dans ses détails secondaires sans sortir pour cela de l'invention.      
 EMI13.1 
 



  R E V E N,D 1 C A T I0 N S   1  )   Variateur de vitesse à friction du type dans lequel l'un des arbres est relié solidairement en rotation à un organe à surface sphérique (5) en contact avec une série de galets (9) ou similaires pouvant rouler ensemble sans glisser sur la surface sphérique et disposés suivant un anneau concentrique à ladite surface sphérique, cette série de galets formant un équipage dont l'axe a une position angulaire réglable par rapport à l'axe de rotation de la sphère, variateur de vitesse caractérisé par une deuxième surface sphérique (S2) concentrique a la première et four- nissant la réaction de l'appui des galets sur la première surface sphérique, ce qui permet de réduire la fatigue de ces galets et d'augmenter la puissance transmise par rapport à l'encombrement.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The object of the present invention is a "friction" speed variator, of the type in which one of the shafts is integrally connected in rotation to a member having a spherical surface in contact with a series of rollers or the like capable of rolling. together without sliding on the spherical surface and arranged in a ring concentric with said spherical surface, this series of rollers forming a team whose axis has an adjustable angular position relative to the axis of rotation of the sphere, variable speed drive characterizes by a second spherical surface, concentric with the first

 <Desc / Clms Page number 2>

 and providing the reaction of the support of the rollers on the first spherical surface,

   which makes it possible to reduce the fatigue of these rollers and to increase the power transmitted in relation to the bulk.



   According to the invention, one can provide various embodiments comprising the general arrangement above and in particular an embodiment characterized in that a cap is removed at the blade of the spherical surface for the passage of the means ensuring the connection. in rotation between the annular assembly and the corresponding shaft of the variator, as well as for the part -age of the adjustment means of the mobile assembly of rollers.



   According to another embodiment, the member with an outer spherical surface is in two parts leaving between them a space for the passage of the connecting means between the annular assembly and the corresponding shaft of the variator, as well as for the passage of the means of roller crew adjustment.



   In this case, are the two outer hemispheres preferably mounted in an adjustable manner with respect to one another, in order to allow either the adjustment of the force of application of said spherical surface on the rollers of the assembly. ring finger, i.e. catching up the play.



   The adjustment of the tightening between the spherical surfaces and the rollers of the annular assembly or the adjustment of the play can also be obtained by adjusting the diameter of the annular assembly. For this purpose, the annular assembly comprises a split ring or it is made up of two or more parts.



   The invention also relates to a variable speed drive of the type in question, characterized in that the rollers are inclined relative to the radii of the spherical surfaces passing through the center of these rollers, so that the bearing reactions of these rollers on said spherical surfaces are exerted according to

 <Desc / Clms Page number 3>

 different radii to form a tilting torque of the rollers which tends to oppose the reverse torque resulting from the rotational force which they have to transmit, which makes it possible to increase the power capable of being transmitted.



   The invention also comprises multiple characteristics which will appear in the description below:
The invention extends to all these characteristics and their various possible combinations.



   'Various forms of variable speed drives conforming to the invention are shown by way of non-limiting example, in the accompanying drawings in which: - Figure 1 is a schematic view illustrating the kinematics of the variable speed drives according to the invention .



   - Figure 2 is a schematic view illustrating the behavior of the rollers of the annular assembly when they are located in radial planes.



   - Figure 3 is a view similar to Figure 2, but illustrating the oomportement of the rollers when they are inclined.



   - Figures 4 to 8 schematically show various solutions for the entry of movement on the spherical surface side.



   - Figures 9 to 11 schematically show various solutiops for the output of the movement on the annular crew side.



   - Figures 12 to 15 represent sohematically various solutions for coupling the ring with the corresponding shaft.



   - Figures 16 to 19 schematically show various solutions for adjusting the position of the ring.



   - Figures 20 to 24 are sectional elevational views illustrating various possible embodiments of the invention, using some of the elementary solutions

 <Desc / Clms Page number 4>

 Illustrated in figures 4 to 19.



  1- Kinematic diagram.
The kinematic diagram of the variators in accordance with the invention is set out below with reference to FIG. 1, which schematically shows the outer sphere S1 and its axis of rotation XX ', the inner sphere S conenetrical to Si , the ring carrying the rollers M1, M2 ... tangent to these two spherical surfaces and whose axes are all told in the same plane. This ring is centered on an axis YY 'and it is integral in rotation with an output shaft HH by a set of bevel gears F1 F2.



   When the sphere S1 rotates, demonstrate that it drives the ring in a rotation around YY 'via the rollers M1, M, without the rollers Ml slipping or slipping, M2 ... over-Si, and more or less> quickly depending on the orientation of the ring. The geometry shows that the rollers in turn drive the sphere S2 in a third movement which is a rotation around a certain axis ZZ '. In this movement the rollers roll on the sphere S2 without slipping or skidding. The ZZ 'axis is in the plane of the XX' and YY 'axes and takes a position such that the YY' axis is constantly bisecting XX 'and ZZ'. In these movements there are only bearings without friction apart from the friction of the wipers B 1 B2 which can be made very low by good centering.

   The practical interest of the inner sphere clearly appears to be to withstand the reaction of the support of the rollers on the outer sphere and consequently to reduce the fatigue of the ring gear.



   The interest of the bearing sphere moreover emerges from the study of the forces on the rollers, a study which is summarized below.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   II- Stresses on the rollers.
If we consider (figure 2) each of the rollers M of the annular assembly, we can see that it is the seat of two contact reactions: - one in M1 composed of the driving force F printed by the sphere external S1 and the support reaction
R1 of the roller on Si.



   - the other in M2 composed only of a reaction of support R2 on the inner sphere S2. reaction which is equal and opposite to R1.



   The ball bearings on which the roller is generally mounted will therefore not have to undergo reactions due to R1 and R2 which cancel each other out. They will only have to undergo the action of F, which shows the interest of the support sphere S2.



   In the previous case illustrated in FIG. 2, the rollers are each located in a plane passing through the center 0 of the spherical surfaces so that F gives rise on the axis of the roller to a force F and to a tilting torque.



   In the following case illustrated in FIG. 3, the rollers of the mobile assembly are inclined with respect to the radii of the spherical surfaces S1 and S2 passing through the center of each roller, so that the points of contact Ml M2 and the reactions R1 R2 are located on different radii. Therefore the two reactions R1 R2 will have a zero resultant but will generate a tilting torque in the opposite direction to that which results from F. The dimensions of the galler can then be chosen so that the torque R1 R2 on l the roller axis cancels the torque F.



  In this case, the axis is no longer only the seat of the force F which is the driving form transmitted to the annular assembly of the rollers. A simple stopper having a load capacity corresponding to F is then sufficient to ensure the bearings of cheerfulness and its

 <Desc / Clms Page number 6>

 resistance. In this way, flats can be used and more can be put on the ring screed, which allows a higher power to be transmitted.



   This inclined arrangement of the rollers requires in principle to rotate 1 T annular crew in the sant
 EMI6.1
 of travel 1 and to renounce direction of travel 2 '. Practice, zerr .: t :, if the direction of travel 2 is not used very much, as in the case of the reverse gear of a vehicle for example, the operation will be correct in both directions.



  III- General technical characteristics.-
Various examples of practical implementation of the invention are shown in FIGS. 4 to 24. Before describing them in detail, the general technical characteristics of these variators will be given below.



   1) Power-
The transmissible driving torque, measured on the ring, is proportional to the radius of the driving sphere, to the number of rollers, to the force applying each ga.let on the driving sphere, and to the coefficient of friction of the rollers on the driving sphere.



   To have a space-saving device, we have to
 EMI6.2
 a decrease the radius of the driving sphere. If you have a powerful device, it is in your interest to increase: - the -number of pebbles by using very thin pebbles, which lends itself particularly well to the feline pebbles solution, illustrated on. figure 3, - the force applying the roller to the driving sphere, eh using
 EMI6.3
 reading .. '¯3t: .i. Jà.s r; 3i3t8nts 1'5 c.:6f=i - ::::: t ::; 6 J'G:; ':;. :: - = 11t, using SIJ..r: Cr "' t; ::: '; qu es rggeuses, oo. Els e :: mè-acts CC, : .H1tci: alC: b uéa 1 Oc, .J

 <Desc / Clms Page number 7>

 rubber on rough ceramic. These sometimes contradictory conditions can be chosen and determined by technical tests for each example embodiment.



   As the operation of the device is reversible, it is possible to use the shaft integral with the driving sphere or the shaft integral with the annular assembly as the driving shaft. The receiving shaft is then either the shaft @ of the annular assembly, or the shaft of the driving sphere which must then be called the receiving sphere.



   2) Speed.



   The range of output speeds is a function of the amplitude of variation of the angle of the two shafts. Depending on whether the output shaft is that of the sphere or that of the ring, the output speeds will be lower or greater than the input speed. In the case of a driving sphere, and if the ring shaft can be tilted enough on the shaft, the ring will roll closer and closer to the poles of the sphere and slower and slower. The speed will be canceled when the ring passes through the poles and will become negative (reverse) when the ring passes the other side of the poles.



   3) Support reactions.



   Reactions of the forces present are absorbed in a more or less advantageous manner depending on the practical arrangement adopted: if we divide the outer sphere into two independent parts (figure 20 for example) we create axial and radial reactions on the axis of the sphere but there is a possibility of catching up the play by bringing the two hemispheres together.



   If we remove a cap at the pole to pass the shaft of the ring (figure 21 for example), the reactions

 <Desc / Clms Page number 8>

 of the ring On the expensive ones will be asymmetrical when the ring approaches the pole.



   4) Adjustment.



   Two categories of movements can be used to vary the inclination of the ring: a) Rotation of the plane of the ring around an axis of its plane. This movement can be achieved by a homokinetic joint (figures 18 and 24). It has the advantage that the adjustment can be done at rest, the input and output shafts being at rest; it also has the advantage of being done without work against the motor torque, that is to say with a very low force, which may be advantageous for automatic speed adjustments by servomotors. b) Rotation of the plane of the ring around an axis outside its plane. This arrangement has the advantage of great simplicity (Figures 16, 17 and 20, 21, 22, 23).

   During adjustment, the input and output shafts rotate relative to each other; in other words, the adjustment is made against the engine torque, that is to say requires a certain force.



   5) Secondary forces. a) Roller rotation inertia.



   , Each roller rotates on its axis alternately in one direction and the other, its movement must therefore be accelerated and braked alternately., This effect is only annoying for very high speeds, or for variations. very large dimensions. This effect also creates a tendency for the ring to approach the poles of the motor sphere, but this tendency is weak. b) Gyroscopic couple: each roller is a gyroscope whose plane rotates. It creates gyroscopic couples,

 <Desc / Clms Page number 9>

 but these are weak and do not work against the engine torque,
IV - Description of some examples of realization.



   Figures 20 to 24 give by way of indication some mechanically achievable arrangements, and resulting from the combinations of certain elementary arrangements explained below, taking into account the fact that the motor shaft can be indifferently that which is integral in rotation with the outer spherical surface or that which is integral with the annular assembly of rollers:
A) The movement entry E on the side of the spherical surface is made:
1) directly and without gears (figure 4), the shaft being connected to a pole of the outer sphere and the output being effected by the opposite pole whose cap is removed.



   2) directly on an outer hemisphere (Figure 3) 'of the coaxial pinions engaged with toothed crowns of the hemispheres in order' to re, ndre integral in rotation.



   3) directly on an outer hemisphere, the two hemispheres being made integral in rotation by conical pinions in engagement with toothed crowns of each hemisphere (figure 6),
4) on coaxial drive gears meshing with crowns of the hemispheres (figure 7)
5) on a motor pinion with a pair of bevel gears meshing with toothed crowns of the hemispheres (figure 8), this arrangement making it possible, if necessary, to align the input E and output B shafts .



   B) The exit S of movement on the side of the annular crew is carried out:
1) on the side of a pole of the outer sphere whose

 <Desc / Clms Page number 10>

 cap is removed (Figure 9), which offers advantages of simplicity by removing the pole stops.



   2) on the equator side (figure 10), the outer sphere being in two symmetrical parts, this arrangement giving a better balanced mechanism.



   3) on the side of a tropical line (figure 11), which makes it possible to have the direct connection - 1/1 ratio.



   C) The coupling of the annular assembly with the corresponding shaft is carried out:
1) by two bevel gears located inside the outer sphere (figure 12), which is interesting in the event of slow exit;
2) by two bevel gears outside the outer sphere (figure 13),
3) by ring gear on the ring, and pinion inside the outer sphere '(figure 14), which is interesting, in case of' repide exit,
4) by a sliding joint and a homokinetic joint inserted on the shaft connected to the ring (figure 15). This device can be used for example on position adjustment servomotors.



   D) The device for adjusting the position of the annular roller equipment with respect to the spherical surfaces is achieved: 1) by a shaft making a fixed angle with the plane of the ring and allowing the ring to rotate freely in its plane and to which it is linked, for example, by a ball bearing.



  This shaft is opposite to the output shaft, and the adjustment is made by rotating this shaft (figure 16),
2) by a sleeve surrounding the output shaft and making a fixed angle with the plane of the ring, allowing the ring to rotate freely in its plane, being connected. this annexed

 <Desc / Clms Page number 11>

 for example by a ball bearing. The adjustment is made by rotating the sleeve around its axis (figure 17), 3) by a bearing moving in a groove and serving as a bearing for the output shaft.

   The adjustment is made by moving the bearing in this groove (figure 18),
4) by a fixed ring in rotation, connected to the ring of the roller assembly by a ball bearing for example, and the orientation of which is adjusted by a plunger which is articulated therein (figure 19).



   Of course, some of these .solutions are not or hardly compatible with each other. The table below shows which ones seem the most interesting:
 EMI11.1
 
<tb> A) <SEP> Input <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 1-2-3-4-5 <SEP> 1-2-3-4- <SEP> on <SEP> 5
<tb>
<tb> B) <SEP> Output <SEP> 1 <SEP> 1 <SEP> 2 <SEP> 3
<tb>
<tb> C) <SEP> <SEP> coupling of the <SEP> ring. <SEP> 1 <SEP> 2 <SEP> 1-2-3-4 <SEP> 3-1
<tb>
 
 EMI11.2
 D) Setting 2 2 1 u2. Where ù ly 2, b% s1
Various embodiments of variators according to the invention are shown in more detail in Figures 20 to 24.



   The drive shown in figure 20 uses for the input shaft E solution 4 of paragraph A above, for the output shaft S solution 2 of paragraph B.



  The coupling of the ring is carried out according to solution 1 of paragraph C and the adjustment of the position of the ring. according to solution 1 of paragraph D.



   In a more detailed iaçon this variator comprises a sphere in two parts 51 52 outside the annular assembly 8, 9. The driving and driven shafts are located in perpendicular directions, and the control of the external driving sphere takes place by coaxial cylindrical gears.



  The inner bearing sphere 31 rotates freely between

 <Desc / Clms Page number 12>

 rubbers B1 B2 and supports the bearing reaction of the rollers.



  In addition, this variator comprises a device ensuring that the sphere is clamped against the rollers which is proportional to the engine torque. To this end, the drive gears 32, 33, of the two hemispheres 51, 52 are of helical size and arranged so that their axial reaction tends to bring the two hemispheres closer to one another.



  The axial reaction of these pinions is transmitted to the ball bearings of the bearings in which the two hemispheres 51, 52 are journaled; the transmission can be provided for example by a crankshaft system shown schematically at 34, 35 in FIG. 20.



   The adjustment of the inclination of the annular assembly relative to the spherical surface is obtained by rotating the plane of the ring about an axis located outside its plane, the adjustment force being opposed to the engine torque. The transmission between the adjustment pin 24 and the ring 8 is ensured in this case by an annular part 36 fixed angularly to the arbor 24. This annular part rests on the ring 8 by means of a ball stop 37.



   Figure 21 shows another embodiment of a variable speed drive in which the input shaft is established according to solution 1 of paragraph A above, the output according to solution 2 of paragraph B, the cutting the ring according to solution 1 in paragraph C and adjusting the position of the ring according to solution 2 in paragraph D.



   In figure 22 are used solutions 2, 2, 1, 1 of paragraphs A-B-C-D.



   In figure 23 solutions 2, 2, 3, 1 are used and in figure 24 solutions 5, 2, 3, 4 of the same paragraphs A-B-C-D above.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



   Of course, it is also possible, from the elementary solutions indicated above, to produce many other combinations giving speed variators each having its own advantages and suitable for the applications which it is desired to make.



   Likewise, it is obviously possible to change the practical execution in its secondary details without departing from the invention for this.
 EMI13.1
 



  REVEN, D 1 CAT I0 NS 1) Friction speed variator of the type in which one of the shafts is connected in rotation to a member with a spherical surface (5) in contact with a series of rollers (9) or the like which can roll together without slipping on the spherical surface and arranged in a ring concentric with said spherical surface, this series of rollers forming a team whose axis has an adjustable angular position relative to the axis of rotation of the sphere, speed variator characterized by a second spherical surface (S2) concentric with the first and providing the reaction of the support of the rollers on the first spherical surface, which makes it possible to reduce the fatigue of these rollers and to increase the power transmitted in relation to to clutter.


    

Claims (1)

2 ) Variateur de vitesse conforme à la revendication 1, caractérisé par ce que l'un des arbres est solidaire en rotation de la surface sphérique extérieure (Si) tandis que l'autre arbre est solidaire en rotation de l'équipage mobile des galets. 2) Variable speed drive according to claim 1, characterized in that one of the shafts is integral in rotation with the outer spherical surface (Si) while the other shaft is integral in rotation with the movable assembly of the rollers. 3 ) Variateur de vitesse conforme aux revendica- tions 1 et 2, caractérisé par ce qu'une calotte est enlevée au pôle de la surface sphérique (5) pour le passage des moyens <Desc/Clms Page number 14> assurant la liaison en rotation entre l'équipage anNOLAIRE (8-9) et l'arbre correspondant du variateur, ainsi que pour le passage des moyens de réglage de l'équipage mobile de galets. 3) Variable speed drive according to claims 1 and 2, characterized in that a cap is removed at the pole of the spherical surface (5) for the passage of the means <Desc / Clms Page number 14> ensuring the connection in rotation between the anNOLAR assembly (8-9) and the corresponding shaft of the variator, as well as for the passage of the adjustment means of the mobile assembly of rollers. 4 ) Variateur de vitesse conforme aux revendications 1 et 2, caractérisé par ce que l'organe à surface sphérique extérieur (5) est en deux parties (51. 52) ménageant entre elles un espace (11) pour le passage des moyens de liaison entre l'équipage annulaire (8-9) et l'arbre correspondant PAR du variateur, ainsi que'.Le passage des.-moyens de réglage de l'équipage mobile de galets. 4) Variable speed drive according to claims 1 and 2, characterized in that the member with external spherical surface (5) is in two parts (51. 52) leaving between them a space (11) for the passage of the connecting means between the annular assembly (8-9) and the corresponding shaft PAR of the variator, as well as'. The passage of the.-means of adjustment of the mobile assembly of rollers. 5 ) Variateur de vitesse conforme à la re vendica- tion 4, caractérisé par ce que les deux parties de l'organe sphérique extérieur sont montées de façon réglable l'une par rapport à l'autre, a.fin de permettre soit le réglage de la force d'application de ladite surface sphérique sur les galets de -l'équipage annulaire, soit le rattrapage du jeu, 6 ) Variateur de vitesse conforme à l'une ou plu- sieurs des revendications précédentes, caractérisé par ce que l'équipage annulaire de galets (8-9) comporte un anneau fendu ou constitué en deux ou plusieurs parties et des moyens pour assurer le réglage du diamètre de l'anneau soit en vue de régler la force d'application des galets sur les surfaces sphériques, soit pour permettre le'rattrapage du jeu. 5) Variable speed drive according to claim 4, characterized in that the two parts of the outer spherical member are mounted in an adjustable manner relative to each other, in order to allow either the adjustment the force of application of said spherical surface on the rollers of the annular assembly, or the take-up of the play, 6) Variable speed drive according to one or more of the preceding claims, characterized in that the annular assembly of rollers (8-9) comprises a split ring or consisting of two or more parts and means for ensuring the adjustment of the diameter of the ring either with a view to adjusting the force of application of the rollers on the spherical surfaces or to allow the play to catch up. 7 ) Variateur de vitesse conforme à la revendication 1 caractérisé par ce que les galets sont inclinés par rapport aux rayons des surfaces sphériques passant par le centre de ces galets, de sorte que les réactions d'appui de ces galets sur lesdites surfaces sphériques s'exercent suivant des rayons différents pour fermer un couple de basculement des galets qui tend à s'opposer au couple inverse résultant <Desc/Clms Page number 15> de la force de rotation qu'ils ont à transmettre, ce qui permet d'augmenter la puissance susceptible d'être transmise. 7) Variable speed drive according to claim 1 characterized in that the rollers are inclined relative to the radii of the spherical surfaces passing through the center of these rollers, so that the bearing reactions of these rollers on said spherical surfaces s' exert along different radii to close a tilting torque of the rollers which tends to oppose the resulting reverse torque <Desc / Clms Page number 15> of the rotational force they have to transmit, which increases the power that can be transmitted. 8 ) Variateur de vitesse conforme aux revendications 1, 2 et 3, caractérisé par ce que l'arbre du variateur correspondant à l'organe à surface sphérique extérieur est situé dans le prolongement de l'axe de ;rotation dudit organe et peut ainsi être claveté directement au pôle de l'organe comportant cette surface sphérique. 8) Variable speed drive according to claims 1, 2 and 3, characterized in that the drive shaft corresponding to the member with an outer spherical surface is located in the extension of the axis of rotation of said member and can thus be keyed directly to the pole of the member comprising this spherical surface. 9 ) Variateur de vitesse conforme aux revendica- tions 1, 2 et 4, caractérisé par ce que l'arbre du variateur de vitesse correspondant à l'organe à surface sphérique extérieur est situé parallèlement à l'axe de rotation dudit organe et est relié à cet organe par engrenages cylindriques. 9) Variable speed drive according to claims 1, 2 and 4, characterized in that the speed variator shaft corresponding to the member with an outer spherical surface is located parallel to the axis of rotation of said member and is connected to this body by cylindrical gears. 10 ) Variateur de vitesse conforme aux'revendica- tions.1, 2 et 4 caractérisé par ce que l'un des arbres du variateur est rendu solidaire en rotation de l'organe exté- rieur à surface sphérique en deux parties, par branchement direct au polo d'un hémisphère, les deux hémisphères étant rendus solidaires en rotation par un couple de pignons en prise avec des couronnes dentées prévues sur ces hémisphères. 10) Variable speed drive conforming to claims 1, 2 and 4 characterized in that one of the drive shafts is made integral in rotation with the outer member with a spherical surface in two parts, by direct connection the polo shirt of a hemisphere, the two hemispheres being made integral in rotation by a pair of pinions in engagement with toothed crowns provided on these hemispheres. Il ) Variateur de vitesse conforme aux revendica- tions 9 ou 10, caractérisé par ce que l'organe sphérique extérieur est en deux parties symétriques tourillonnant dans des paliers de butée opposés, et chaque partie hémisphérique est reliée à l'arbre correspondant du variateur par engre- nages droits hélicoïdaux exerçant une réaction axiale tendant à rapprocher les deux hémisphères, ce qui assure un serrage des surfaces sphériques sur les galets proportionnel au couple moteur. II) Variable speed drive according to claims 9 or 10, characterized in that the outer spherical member is in two symmetrical parts journalled in opposite thrust bearings, and each hemispherical part is connected to the corresponding shaft of the variator by helical straight gears exerting an axial reaction tending to bring the two hemispheres closer together, which ensures tightening of the spherical surfaces on the rollers proportional to the engine torque. 12 ) Variateur de vitesse conforme à la revendica- tion 11, caractérisé par ce que la réaction axiale des pignoes <Desc/Clms Page number 16> helicoïdaux est transmise par un système d'embiellage aux paliers de butée des deux hémisphères exterieurs afin d'assurer un serrage dirige suivant 1axe de rotation. 12) Variable speed drive according to claim 11, characterized in that the axial reaction of the gears <Desc / Clms Page number 16> helical is transmitted by a linkage system to the thrust bearings of the two outer hemispheres to ensure tightening directed along 1 axis of rotation. 13 ) Variateur de vitesse conforme aux revendica- tions 1, 2 et 4 caractérisé par ce que l'un des arores du variateur est rendu solidaire en rotation de l'organe exté- rieur à surface sphérique en deux parties, par branchement sur le pignon d'un couple de pignons coniques en prise avec des couronnes dentées prévues sur les deux hémisphères. 13) Speed variator according to claims 1, 2 and 4 characterized in that one of the variator arores is made integral in rotation with the outer member with a spherical surface in two parts, by connection to the pinion a pair of bevel gears meshing with toothed rings provided on the two hemispheres. 14 ) Variateur de vitesse conforme aux revendica- tions 1 et 2 caractérisé par ce que le couplage de l'équi- page annulaire de galets avec l'arbre correspondant du variateur est réalisé par deux pignons coniques placés en dedans ou en dehors de la surface sphérique extérieure. 14) Variable speed variator according to claims 1 and 2 characterized in that the coupling of the annular roller gear with the corresponding variator shaft is achieved by two bevel gears placed inside or outside the surface outer spherical. 15 ) Variateur de vitesse conforme aux revendica- tions 1 et 2 oaractérisé par ce que le couplage de l'équi- page annulaire de galets avec l'arbre correspondant du variateur est réalisé par un pignon conique en prise avec une couronne dentée prévue sur l'anneau portant les galets. 15) Variable speed drive in accordance with claims 1 and 2 ocharacterized in that the coupling of the annular roller assembly with the corresponding shaft of the variator is effected by a bevel pinion engaged with a ring gear provided on the ring carrying the pebbles. 16 ) Variateur de vitesse conforme aux revendica- tions 1 et 2 caractérisé par ce que le couplage de l'équi- page annulaire de galets avec l'arbre correspondant du variateur est réalisé par joint télescopique et joint homoci- nétique intercalés entre l'arbre du variateur et celui de l'équipage annulaire. 16) Variable speed drive according to claims 1 and 2 characterized in that the coupling of the annular roller assembly with the corresponding shaft of the variator is made by telescopic joint and homocynetic joint interposed between the shaft of the variator and that of the annular gear. 17 ) Variateur de vitesse conforme à l'une ou plu- sieurs des revendications précédentes, caractérisé par ce qu'il comporte des moyens pour le -réglage de la position angulaire de l'équipage annulaire (8-9) par rapport à l'axe de rotation de la sphère motrice, ces moyens agissant : a) soit par rotation du plan de l'anneau autour d'un axe de son plan, <Desc/Clms Page number 17> b) soit par rotation du pla.n de l'anneau autour d'un axe hors de son plan. 17) Variable speed drive according to one or more of the preceding claims, characterized in that it comprises means for the -adjustment of the angular position of the annular assembly (8-9) with respect to the axis of rotation of the driving sphere, these means acting: a) either by rotation of the plane of the ring about an axis of its plane, <Desc / Clms Page number 17> b) or by rotating the pla.n of the ring around an axis outside its plane. 18 ) Variateur de vitesse conforme à la re vendica- tion 17, caractérisé par ce que les moyens de réglage de la position angulaire de l'anneau (8) ar rotation du plan de l'anneau autour d'un axe de son plan sont combines avec une liaison par joint homocinétique (10) entre cet équipage et son arbre correspondant. 18) Variable speed drive according to claim 17, characterized in that the means for adjusting the angular position of the ring (8) by rotation of the plane of the ring around an axis of its plane are combined with a homokinetic joint connection (10) between this assembly and its corresponding shaft. 19 ) Variâtes de vitesse conforme à la revendica- tion 17, caractérisé par ce que les moyens de réglage de la position angulaire de l'anneau par rotation du plan de l'anneau autour d'un axe hors de son plan sont combinés avec une liaison parengrenage conique entre l'équipage annulaire et l'arbre correspond'ant du variateur. 19) Variates of speed according to claim 17, characterized in that the means for adjusting the angular position of the ring by rotating the plane of the ring around an axis outside its plane are combined with a connection by bevel gear between the annular assembly and the corresponding shaft of the variator. 20 ) Variateur de vitesse conforme à la revendica- tion 17, caractérisé pa.r ce que les 'moyens de réglage de l'équipage annulaire par rota,Lion du plan de' l'anneau autour d'un axe hors de. son'plan sont constitués par un axe (24) à excentrique (31) à l'extrémité duquel, tourillonne l'anneau. 20) Variable speed drive according to claim 17, characterized by the fact that the 'means for adjusting the annular gear by rota, Lion of the plane of' the ring around an axis out of. son'plan are constituted by an axis (24) with eccentric (31) at the end of which, journals the ring. 21 ) Variateur de vitesse conforme à la revendica- tion 17, caractérisé par ce que le réglage de la position angulaire de l'équipage annulaire de galets est assuré par un manchon tournant à position réglable entourant l'arbre de sortie et supportant avec un agie 'fixe l'anneau de l'équi- page annulaire en le la.issant libre de tourner dans son plan. 21) Variable speed drive according to claim 17, characterized in that the adjustment of the angular position of the annular assembly of rollers is ensured by a rotating sleeve with an adjustable position surrounding the output shaft and supporting with an agie 'fixes the ring of the annular equipment while leaving it free to rotate in its plane. 22 ) Variateur de vitesse conforme à la revendica- tion 17, caractérisé par ce que le réglage de la position angulaire de l'équipage annulaire oe galets est assuré par un palier se déplacant dans une rainure servant de portée à l'adore de sortie elié à l'seneau par un joint coulissant et un joint homocinétique. <Desc/Clms Page number 18> 22) Variable speed drive according to claim 17, characterized in that the adjustment of the angular position of the annular assembly oe rollers is ensured by a bearing moving in a groove serving as a bearing for the output adore elie to the barrel by a sliding joint and a constant velocity joint. <Desc / Clms Page number 18> 23 ) Variateur de vitesse confirme aux revendications 17 et 20, caractérise par ce que le réglage de la position angulaire de l'équipage annulaire de galets est assuré par un anneaa mobile angulairement, portant l'anneua de 1'équipage annulaire libre en rotation. 23) Variable speed drive confirms to claims 17 and 20, characterized in that the adjustment of the angular position of the annular assembly of rollers is provided by an angularly movable anneaa, carrying the anneua of the annular crew free in rotation.
BE541746D BE541746A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE541746A true BE541746A (en)

Family

ID=170624

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE541746D BE541746A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE541746A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3083269B1 (en) Spherical wheel intended for moving a vehicle and vehicle using the wheel
EP2526321B1 (en) Reduction gear and transmission mechanism including such a reduction gear for controlling an aircraft
FR2590638A1 (en) Variable speed drive device with ball coupling
FR2560564A1 (en) INDEPENDENT WHEEL SUSPENSION WITH SWINGARM FOR MOTOR VEHICLE
FR2996276A1 (en) Continuously variable speed transmission for use as automatic transmission in e.g. electric car, has actuating element cooperating with support to swivel axis relative to frame to vary transmission ratio between input and output shafts
FR2634848A1 (en) CONTINUOUS VARIATION TRANSMISSION WITH FLAT BELT
EP2956753B1 (en) Device for mechanically testing a pinion between an internal toothset and an external toothset and/or between two external toothsets at an adjustable angle
FR2561070A1 (en) DRIVE MECHANISM FOR FISHING REEL
FR2609768A1 (en) DEVICE FOR TRANSMITTING MOTION BY AN EXTERNAL GEAR
CA2487950C (en) Actuator with two motors, a differential reducer and a torque limiter
EP0437157B1 (en) Pulley for continuously variable transmission, with a torque transmitting membrane
BE541746A (en)
FR2558233A1 (en) MULTI-RANGE DRIVE AXLE ASSEMBLY FOR A MOTOR VEHICLE
EP0071498B1 (en) Transmission with incorporated gear regulator
EP0800019A1 (en) Variable and homocinetic transmission by rolling surfaces with high rotating speed and large contact aren
CA2487063C (en) Actuator with torque limiter
BE460959A (en)
WO2013190067A1 (en) Continuously variable transmission device
FR2807490A1 (en) Transmission for car has motor shaft additional pinions in direct contact with clutches which can be in contact with the wheels shafts so that the torque can be applied to the wheel that need it most
FR2893296A1 (en) Car steering unit comprises steering wheel mounted between hub and dashboard which is linked to steering column by plate with slot in which central section of connector between dashboard and hub slides
BE522185A (en)
BE358387A (en)
BE465733A (en)
EP0384871A1 (en) Manual pitch control system for an aircraft propeller
EP0205386A1 (en) General balancing device for axial motors