BE541045A - - Google Patents

Info

Publication number
BE541045A
BE541045A BE541045DA BE541045A BE 541045 A BE541045 A BE 541045A BE 541045D A BE541045D A BE 541045DA BE 541045 A BE541045 A BE 541045A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
strip
motor
carriage
switch
carrying
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE541045A publication Critical patent/BE541045A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B23/00Devices for changing pictures in viewing apparatus or projectors
    • G03B23/08Devices for changing pictures in viewing apparatus or projectors in which pictures are attached to a movable carrier
    • G03B23/12Devices for changing pictures in viewing apparatus or projectors in which pictures are attached to a movable carrier linear strip carrier
    • G03B23/125Devices for changing pictures in viewing apparatus or projectors in which pictures are attached to a movable carrier linear strip carrier the pictures being attached to a chain or linked up to form a chain

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Projection Apparatus (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  "APPAREIL DE' PROJECTION" 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La présente invention est relative à un appareil de projection de diapositifs ou analogues et plus spéciale- ment à uh appareil dans lequel les clichés à projeter sont engagés dans une bande articulée entrainée par un moteur et amenés successivement entre la source lumineuse et l'objec- tif. 



   On connaît un appareil de ce genre dont le fonc- tionnement est automatique, c'est à dire que, lorsque le mo- teur est¯en route, l'entraînement des vues ou clichés portés par une bande sans fin se poursuit indéfiniment, avec, bien entendu, les arrêts nécessaires lorsque les clichés se pré- sentent derrière l'objectif, ces arrêts momentanés étant ob-' tenus par un mécanisme à croix de malte. Dans cet appareil, la vitesse de passage de la bande est règlée par un rhéostat branché dans le circuit d'alimentation du moteur. Il s'agit ici d'un appareil qui, réglé une fois pour toutes, est   desti-   né à projeter des documents publicitairesdont la présentation peut être inlassablement répétée.

   Il est évidement possible (bien que cela n'ait pas été proposé) de la commander à dis- tance, par tout ou rien, en admettant le courant au moteur et à la lampe équipant l'appareil, ou en le supprimant. Cette "commande à distance" est du domaine de la banalité. Elle pourrait être.améliorée (ce qui n'a pas été proposé non plus) en prévoyant une commande à distance,', indépendante, du moteur Cependant, une telle commande devrait satisfaire à la condi- tion d'arrêter le moteur au moment précis où le cliché est en place correcte, et la simple. suppression de son alimentation ne permet obtenir ce résultat que pendant un temps très court dont l'observation imposerait une contrainte continuel-. le à l'opérateur. 



   L'objet de la présente invention se distingue de l'appareil précité par plusieurs points importants. Ces points concernant tous la variété et la qualité des images 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 projetées, l'appareil suivant l'invention étant destiné en ordre principal à illustrer des conférences présentées à un public étendu. On connaît les exigences de ce genre de projection, et les difficultés qu'elles entraînent : les ima- ges doivent pouvoir être considérées, les unes longuement, ,d'autres plus brièvement ; chaque image doit être mise   parfai   tement au point; un retour à des images passées doit pouvoir s'effectuer simplement.

   Il en résulte qu'un appareil entiè- rement automatique ne convient pas à cet objet, et qu'il a été pratiquement indispensable, jusqu'à ce jour, de prévoir la présence d'un opérateur auprès de l'appareil. Cet opé-   rateur   ne peut être le conférencier lui-même lequel doit, comme on sait, pouvoir au moyen d'une perche, désigner les points des images projetées sur lesquels il désire attirer l'attention de ses auditeurs, et cette opération.doit se faire tout près de l'écran. Ce système a donc l'inconvénient d'exiger la présence de deux personnes pour présenter des pro- jections, l'une près de la lanterne, l'autre près de l'écran. 



  Il a au surplus l'inconvénient, plus gênant encore, d'exiger une transmission d'ordres variés du conférencier à l'opéra- teur de la lanterne. Cette transmission nécessairement bruy- ante n'intéresse pas le public et se fait généralement assez mal, l'opérateur ne réalisant pas toujours, avec les appareil usuels, l'introduction du cliché désiré et dans le sens con-   venable.   



   Pour remédier à tous ces inconvénients, l'inven- tion réalise un appareil de projection semi-automatique, en- tièrement manoeuvrable à distance, et dans lequel, en parti- culier, la progression des images, dans un sens ou dans 1' autre, la durée d'exposition de chèque image individuellement, sa mise au point, et éventuellement l'intensité d'éclairage qui lui est dévolue, sont contrôlables à tout instant par le 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 conférencier   lui-môme,   placé   à   un endroit   quelconque   de la salle de projection,   (lequel   serv cependant   éventuellement   voisin de l'écran si l'on désire lui permettre la manoeuvre d'une perche indicatrice). 



   L'appareil utilise une bande porteuse de clichés d'un type particulièrement étudié pour pouvoir indifféremment se bobiner ou se replier en accordéon sans accrochage des vues entre elles)et sur des supports ou dans des boîtes ap- propriées qui faoilitent leur transport et l'alimentation de l'appareil de projection* 
L'appareil est équipé en outre d'un dispositif de mise au point de l'objectif, commandé à distance, avec la plus grande précision, par un disque moleté. 



   D'autres détails de l'invention ressortiront de la description suivante de l'appareil en diverses formes de réalisation. Dans ces dessins,' où les mêmes organes ont reçu des signes d'identification identiques - Figure 1 est une vue d'ensemble de l'appareil équipé d'un dispositif de réglage de la mise au point, sui- vant l'invention. 



   - Figure 2 est une vue en perspective de la bande porte-clichés, vide. 



   - Figure 3 est une vue en perspective   d'un'tron-   çon de la bande,porteur d'uncliché. 



   - Figure 4 est une vue en perspective fragmentée du dispositif d'entraînement de la bande, tel qu'il apparaît derrière le panneau antérieur de l'appareil. 



   - Figure 5 est une coupe suivant la ligne V-V de la figure 4. 



   - Figure 6 est une vue en perspective d'un mode de réalisation adopté dans l'appareil de la figure 1, du système de mise au point de l'image.      

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   - Figure 7 est une vue en perspective d'une variante de réalisation du dispositif de mise au point de l'image, montrant également le chariot de maintien de la bande. 



   - Figure 8 est une coupe suivant la ligne VIII-   ' VIII   de la figure 7. 



   Figure 9 est, un schéma de connexions   électri-   ques des commandes de   l'appreil,   convenant à un appareil dans lequel la mise au point des images est effectuée par le dispositif de la figure 7. 



   - Figure 10 est un schéma des connexions élec- triques des commandes de l'appareil, oonvenant à un appareil dans lequel la mise au point des images est effectuée par le dispositif de la figure 6. 



   On distingue à la figure 1 l'appareil de projec- tion dont les organes essentiels sont une source lumineuse, représentée par une lampe à incandescence   1,   et un objectif 
2. Entre la lampe 1 et l'objectif 2 se déplace la bande porte-clichés 3 portée par des rouleaux tournant fous sur leurs axes, 4, 4',   4",   4"'. Ces rouleaux sont reliés au bâti 5 de l'appareil par des montures élastiques telles que 6. La bande passe ainsi d'une boite 7 à une boite 8,   sui-   vant le sens d'entraînement. Dans chacune de ces boites, la bande se replie en accordéon comme il sera expliqué plus loin. L'équipage optique de l'appareil est complété par un condensateur à lentille placé entre la lampe 1 et la bande. 



  Ce dispositif, au reste classique et sans rapport direct avec l'invention, n'est pas visible sur le dessin. 



   La bande porte-clichés est constituée, dans la forme de réalisation représentée à la figure   2'   de tron- çons correspondant chacun a deux clichés, reliés entre eux par des bandelettes souples de tissu de nylon adhésif. Cha- que tronçon comporte deux châssis d'aluminium, tels que 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
9, 9' collés à des lames ou languettes flexibles de tôle d'acier mince, 10, 10a. Les châssis 9, 9', 9".... sont formés d'un encadrement tel que 9a, réservant une fenêtre libre 11. Deux côtés opposés de chaque encadrement sont recourbés en crochets tels que 9b, 9c. Entre ces crochets .se glisse le cliché 12. comme il apparaît le mieux à la figure 3.

   Les languettes 10, 10a, 10',   jota   de deux tron- çons consécutifs sont réunies par les bandelettes de toile de nylon adhésif, repliés en U, dont la partie souple (entre languettes) est visible en 13. 13'. Ces bandelettes se pour- suivent en 13a et 13b, autour- des cadres   d'aluminium   qui portent les clichés. Elles pourraient éventuellement être interrompues, mais les coupures des bandeettes doivent être à distance suffisante des points d'articulation pour que leur adhérence aux languettes soit assurée en tous cas. 



   Lorsque la bande se replie en accordéon, les tronçons portant des paires de clichés successifs tels que 9 et 9' reposent l'un sur l'autre et ceci peut se faire sans aucun trouble en donnant aux parties souples des bandelettes une longueur suf-. fisante. Le système de liaison des tronçons par bandelettes souples suivant   7.'invention   présente de nombreux avantages: construction -simple, fonctionnement silencieux, remplacement et réparations aisés, faculté de réaliser l'articulation dans deux sens opposés etc... Les distances des cadres   porte-cli-   chés sont choisies bien égales, l'intervalle 14 entre cro- chets des cadres voisins appartenant à des trnçons différente étant les mêmes qui l'intervalle 15 entre crochets de cadres appartenant à un meme tronçon.

   Cette disposition est impor- tante pour assurer un fonctionnement régulier du dispositif d'entraînement. 



   Le dispositif d'entraînement de la bande porte- clichés est détaillé à la figure 4. Le panneau, antérieur 16 de l'appareil porte deux rails 17,   17'   maintenus à distan- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ce du panneau par des tasseaux 17a, 17'a Sur ces rails coulisse un chariot   18.   Le chariot 18 porte un crochet ou griffe de manoeuvre 19, formé par une plaque de tôle 20 fixée à une lame ressort 22 reliée elle-même à une traverse infé- rieure du cadre par des vis telles que 21. La tôle 20 porte   .. en   outre vers sa partie supérieure une palette 23 découpée, inclinée hors de son plan, dont l'utilité apparaîtra dans la suite. Le chariot 18 reçoit un mouvement alternatif d'un moteur 24 dont le oarter est relié au panneau 16.

   Pour évi- ter tout jeu, le chariot 18 est relié au panneau 16 par un ressort de rappel très doux 18' attaché 'en 18" La transmission comprend une vis sans fin 25 montée sur l'arbre du moteur, une roue hélicoïdale 26 montée sur un arbre 27 et une manivelle 28 calée sur l'arbre   27.   L'arbre 27 tourne dans une chaise 28 (fig.1) reliée au bâti de l'appareil. Il porte an bout un bouton moleté 29 qui permet de l'entraîner à la main si on le désire. Le bouton de manivelle 30 porte, montré sur roulements à billes, un galet 31 terminé par un poussoir 32. Le galet 31 peut prendre un mouvement alterna- tif dans une ouverture 33 du ohariot. Quant au poussoir 32, il coopère au moment voulu avec la palette 23 de la tôle 20. 



  Lorsque le moteur 24 tourne, le galet 31 décrit un mouvement circulaire dans l'espace, et rectiligne dans la fenêtre 33 du chariot. Le mouvement circulaire a pour effet de faire alternativement monter et descendre le chariot 18 : pour un tour de l'arbre 27, le chariot a décrit un mouvement de mon- tée et de descente complet, et a donc été ramené à son point de départ. Avant d'entamer le mouvement de descente, le poussoir   32,   en se déplaçant contre la tôle 20, repousse la palette 23, ce qui a pour effet de faire avancer la griffe   19   de la tôle 20 vers le panneaux   16 :   la griffe 19 s'engage à ce moment dans un intervalle tel que 14 ou 15, entre deux châssis porte-cliché.

   Lorsque le chariot descend alors, il 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 entraine vers le bas, par l'intermédiaire de la griffe 19, la bande 3. Cet entraînement se poursuit jusqu'à ce que le e chariot soit arrivé à sa position inférieure. A ce moment, le poussoir 32 se dégage de la palette 33. en ,sorts que, lors de la deuxième moitié de la course du chariot 18 (partie 'ascendante de la course) la grille 19 est dégagée de la ban- de. Celle-ci reste donc immobile et l'image du cliché oor-   respondant   peut ainsi rester projetée sur l'écran pendant toute la durée de la remontée du chariot.

   Lorsque'le chariot est revenu à son emplacement de départ, à l'extrémité supé- rieure de .sa course, et que le mouvement de l'arbre 27 a ramené le poussoir 32 devant la palette 23, le même processus se répètera : le cliché qui vient d'être projeté sara dépla- oé vers le bas tandis que le cliché qui se trouvait dans la bande immédiatement après lui,.est amené dans le trajet des rayons lumineux. Le processus pourrait se répéter uniformé- ment. 



   La succession ininterrompue des projections   n'et   toutefois pas avantageuse pour le but généralement   poursuivi*     . Il   est utile que chaque image   puLsse   rester exposée aussi longtemps que le conférencier le désire. C'est pourquoi on a prévu un dispositif d'arrêt du moteur, qui entre en jeu lorsque le chariot 18 arrive à la partie inférieure de sa course,   c'est   à dire au moment où une nouvelle image vient d'apparaître sur l'écran de projection. Ce dispositif com- prend un commutateur désigné par 33 (figure 1, figures 9 et 
10) manoeuvré par un bouton, 34, qui est monté dans le   circuit   de l'induit 24' du   moteur   24 et permet de mettre cet induit en court-circuit'lorsque le   bouton 34   est abaissé.

   Ce   commun   tateur est agencé de telle sorte qu'une pression sur le bou- ton 34 fait passer une lame 33' reliée à l'un des pôles de l'induit sur le plot   d'arrêt'33a   qui assure la mise en court- circuit. Lorsque cette pression cesse, un ressort de rappel 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 (non montré) ramène la.lame 33' sur le plot de   tra-   vail 33b, ce qui remet l'induit en dérivation sur l'en- roulement d'excitation 24" du moteur. L' abaissement du bouton 34 est obtenu par son contact avec une butée 35 liée au cadre 18. Le commutateur 33 est monté sur un bras 36 monté à pivotement , en 37, sur le panneau 16. Le levier 36 est ramené vers le haut par un ressort de rappel 38 fixé à un têton 
39 du panneau 16. Une vis d'arrêt 40 limite la course du levier 36.

   Le levier 36 porte égale- ment une armature 41 rappelée par l'électroaimant 
42 lorsqu'on excite celui-.ci en appuyant sur l'interrupteur de commande à bouton poussoir, 43. 



   Ce rappel a pour effet de soustraire le bouton . 



  34 à l'action de la butée 35 et par conséquent, de maintenir ou de remettre en marche le moteur 24, ce moteur continuant évidement à tourner tant que le poussoir 43 est abaissé. 



   Lorsqu'on désire faire fonc- tionner le mécanisme de progression des images en sens opposé, c'est à dire, lorsqu'on désire re- venir à une vue déjà projetée, il suffit d'in- verser le. sens' de rotation du moteur. Ceci n'ob- tient par la manoeuvre d'un clef 44. Le déplace- ment de cette clef dans le sens convenable (abais-   sement   aux figures 9 et 10) excite le solénolde 45 qui commande l'inverseur 46. Une simple   insp@c-   tion des montages représentés aux figures 9 et 10 montre le jeu, connu en lui-même, de cet inverseur. 



  L'alimentation du acteur 24 se fait par les fils 24a et 24b qui ap-      

 <Desc/Clms Page number 10> 

 portent au moteur du courant   redressé   par le   redresseur   sec   47.   Le courant alternatif alimentant ce redresseur est four- ni par le secondaire 48 du transformateur d'alimentation 49 dont le primaire estbranclé en parallèle sur les fils de ligne L1 L2 du secteur de   lumière,51   et 52 désignent des - fusibles. La lampe 1 est également alimentée en dérivation sur ce secteur. Son alimentation est contrôlée par l'intér- rupteur 53, soit directement   (fig.9)   soit par l'intermédiair d'un relai 54,55 (fig.10), cette dernière solution étant pré- férée. Il est évidemment possible aussi d'alimenter la lampe 1 en basse tension, si on le désire.

   Les modifications à apporter aux circuits seraient évidentes pour l'homme de l'art. Il est également possible de régler l'intensité lumineuse de la projection en introduisant un rhéostat dans le circuit de la lampe. Un système ayant un effet de ce gen- re est représenté par l'interrupteur 53a et la résistance shunt 53b à la figure 9. On peut évidemment en utiliser   d'autres.   



   Le guidage de la bande, sur le panneau avant de l'appareil, est réalisé par un ensemble qui apparaît le mieux aux figures.7 et 8. Le panneau 16 percé d'une fenêtre dont on aperçoit le haut en 54 à la figure 7 porte deux réglettes 55,   55',   fixées au panneau par des tasseaux 56,   56'   et por- tant vers l'intérieur des guides 55a, 55'a. La bande glisse entre les règlettes 56, 56' et le panneau 16. Dans la par- tie centrale de la fenêtre, c'est à dire   dans l'axe   de l'ob-   jectif 2   et de la lampe 1, il est nécessaire que la position de la bande et des clichés qu'elle porte soit parfaitement définie. Cette.condition est condition est réalisée par l'invention en appliquant la bande contre le panneau 16, au moyen d'un système de galets ou rouleaux indépendants.

   Ces rouleaux,58 et 59. tournent librement autour de leurs axes 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 respectifs, 58 et 59, montés dans des fourches 60, 61 qui pivotent aubur d'axes 60', 61' montés dans un encadrement 
64 fixé au panneau. Des ressorts 62, 63 tendent à appliquer les rouleaux contre la bande porte-clichés. L'indépendance des rouleaux 58, 59 assure une application parfaite de la . bande contre le   panneau     16,   en toutes circonstances. 



   Une particularité importante de l'invention rési- de dans le système de mise au point à distance de l'image pro jetée sur l'écran. Cette mise au point, obtenue par transla- tion longitudinale de l'objectif 2, sera décrite dans deux formes de réalisation. , 
Une   forme de réalisation   préférée est montrée aux figures 1, 6 et 10. L'objectif 2 est monté dans un tu- be 65 porté par le collier 66 et la chaise 67. Celle-ci est fixée à   la   partie supérieure d'une table 68 suspendue élastiquement sur quetre tiges 69,   70,     69',   70', cette der-   nière   non visible, ancrées à leur base dans un boîtier sup- port 71 solidaire du panneau 16. La table 68 porte, au'moyen d'un bâti intermédiaire 72 un aimant permanent 73.

   En face des pièces polaires de l'aimant 73 se trouvent les pièces polaires 74. 75,' 76 d'un aimant en M à culasse 81 dont la .branche centrale terminée en   75   porte un enroulement 77. En se reportant au schéma de la figure 10, on voit que l'enrou- lement 77 est branché dans la branche médiane d'un pont ali- menté par les fils. 24a et 24b et comprenant les résistances   78,   78' et les deux parties 79, 79' d'une résistance sur   la-   quelle se déplace le curseur 80 terminant la dite branohe médiane. Le jeu du curseur, en déterminant ,le rapport des résistances 79 79'. définit le sens et l'intensité du cou- rant dans l'enroulement 77.

   Il en résulte un déplacement .relatif de   l'aimant   permanent 73 par rapport aux   pièces     po-   laires 74 75. 76 de l'aimant en M. En raison de la   flexibi-   lité des tiges 69. 70, 69' 70', le support de   l'objectif   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 subit donc une translation correspondante dans le sens axial du tube 65 qui est monté dans l'alignement de la sour- ce lumineuse et de son concentrateur. On arrive ainsi à une mise au point rigoureusement précise de l'image. Pour pet- mettre un règlage direct de cette mise au point par un opéra. 



  . teur qui serait placé près de l'appareil, la culasse 81 de l'aimant en M peut.glisser sur des rails (schématisés en 
82, 82') fixés au fond de la boite 71. La position de la culasse est définie par une vis 83 terminée par un bouton moleté 84. Dans la réalisation pratique, le curseur 80 est avantageusement commandé par un bouton moleté placé dans un coffret de manoeuvre (non représenté) portant en outre les commandes 43, 44 et 55 qui sont visibles à la figure 10. 



   Ce coffret est relié à l'appareil de projection par un   câbl   à six conducteurs (53c, 79c, 80c, 24c, 44c, 43c). dont la longueur peut être quelconque, comme il est indiqué par la coupure 85 (figure 10). Les commandes 43, 44 et 53 peuvent être repétées en 43'. 44',   53$. sur   un coffret 86 fixé à l'ap- pareil de projection. Les interrupteurs 43', 44t et 53' sont   simplement   en série avec les interrupteurs 43, 44 et   53,   ce qui exige évidemment que tous les interrupteurs d'un coffret - soient fermés pour permettre le maniement de l'appareil à partir de l'autre coffret. 



   Une-autre forme d'exécution d'un dispositif de   règlbge   de la mise au point des images est représenté aux figures 7, 8 et 9. Le support   6   de l'objectif est-monté sur une tablette   87   capable de coulisser parallèlement à l'axe optique de l'objectif. La tablette 87 est   supputée,   d'une part, par ,un galet 88 roulant sur une chaise 89' fixée au panneau 16, et d'autre part, par des oreilles 90 et 90     taraudées, montées sur une vis 91. La 'vis 91 présente des parties lisses en deux points où elles tourillone dans des paliers 92,92' d'une chaise 93 fixée au panneau 16. La via   se termine à l'avant par un bouton moleté 94, lequel permet, 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 trait un règlage direct par un opérateur placé près de l'appareil.

   L'autre extrémité de la vis est accouplée à l'arbre coaxial d'un appareil selsyn 95 monté de l'autre côté du panneau 16. L'autre partie 95' de l'ensemble selsyn est actionnée à la main par une couronne,moletée placée   dans*   . le coffret mis à la disposition de l'opérateur éloigné. Les . connexions du selsyn sont représentées à la figure 9. On   @   voit qu'avec cette forme de réalisation le câble '(coupé   conventionnellement   en 85) doit comprendre au moins 7   condut   teurs et en comporte pratiquement 8 s'il est fait usage d'ur   règlage   de l'intensité lumineuse de la lampe 1. 



   Il est bien entendu que les formes de réalisation de l'invention donnés en exemple ne doivent pas être consi-      dérées comme limitatives et que maints changements peuvent être effectués par l'homme de métier, sans s'écarter de 1' esprit dt de la portée de l'invention. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  "PROJECTION APPARATUS"

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The present invention relates to a slide projection apparatus or the like and more specifically to an apparatus in which the images to be projected are engaged in an articulated band driven by a motor and brought successively between the light source and the object. tif.



   An apparatus of this type is known, the operation of which is automatic, that is to say that, when the engine is running, the driving of the views or images carried by an endless belt continues indefinitely, with , of course, the stops necessary when the images are presented behind the objective, these momentary stops being obtained by a malta cross mechanism. In this device, the speed of the web is regulated by a rheostat connected to the motor supply circuit. This is a device which, set once and for all, is intended to project advertising documents, the presentation of which can be tirelessly repeated.

   It is obviously possible (although this has not been proposed) to control it remotely, by all or nothing, by admitting the current to the motor and to the lamp fitted to the device, or by eliminating it. This "remote control" is trivial. It could be improved (which was not proposed either) by providing for a remote control, independent, of the motor. However, such a control should satisfy the condition of stopping the motor at the precise moment. where the cliché is in place correct, and the simple. suppressing its diet only allows this result to be obtained for a very short time, the observation of which would impose a continual constraint. the to the operator.



   The object of the present invention differs from the above-mentioned apparatus by several important points. These points all concern the variety and quality of images

 <Desc / Clms Page number 3>

 projected, the apparatus according to the invention being intended primarily to illustrate lectures presented to a wide audience. We know the requirements of this type of projection, and the difficulties they entail: the images must be able to be considered, some at length, others more briefly; each image must be in perfect focus; it should be possible to return to past images easily.

   The result is that a fully automatic device is not suitable for this purpose, and it has been practically essential, until now, to provide for the presence of an operator near the device. This operator cannot be the lecturer himself who must, as we know, be able, by means of a pole, to designate the points of the projected images to which he wishes to draw the attention of his listeners, and this operation must. be done very close to the screen. This system therefore has the drawback of requiring the presence of two people to present projections, one near the lantern, the other near the screen.



  It also has the disadvantage, even more troublesome, of requiring a transmission of various commands from the lecturer to the operator of the lantern. This necessarily noisy transmission does not interest the public and is generally done quite badly, the operator not always carrying out, with the usual apparatus, the introduction of the desired cliché and in the appropriate direction.



   To remedy all these drawbacks, the invention provides a semi-automatic projection apparatus, which can be operated entirely from a distance, and in which, in particular, the progression of the images, in one direction or the other. , the duration of exposure of the image check individually, its focus, and possibly the lighting intensity assigned to it, can be controlled at any time by the

 <Desc / Clms Page number 4>

 lecturer himself, placed at any place in the projection room, (which however may serve next to the screen if one wishes to allow him to operate an indicator pole).



   The apparatus uses a plate carrier of a type particularly studied to be able either to wind or to fold in accordion without catching the sights between them) and on supports or in appropriate boxes which facilitate their transport and the projector power supply *
The camera is also equipped with a device for focusing the lens, controlled remotely, with the greatest precision, by a knurled disc.



   Further details of the invention will become apparent from the following description of the apparatus in various embodiments. In these drawings, 'where the same members have been given identical identification marks - Figure 1 is an overall view of the apparatus equipped with a focus adjustment device, according to the invention.



   - Figure 2 is a perspective view of the plate holder, empty.



   - Figure 3 is a perspective view of a section of the strip, bearing a cliché.



   - Figure 4 is a fragmented perspective view of the tape drive device, as it appears behind the front panel of the device.



   - Figure 5 is a section along the line V-V of Figure 4.



   - Figure 6 is a perspective view of an embodiment adopted in the apparatus of Figure 1, of the image focusing system.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   - Figure 7 is a perspective view of an alternative embodiment of the image focusing device, also showing the tape holding carriage.



   - Figure 8 is a section along the line VIII- 'VIII of Figure 7.



   Figure 9 is a diagram of the electrical connections of the controls of the apparatus, suitable for an apparatus in which the focusing of the images is carried out by the apparatus of figure 7.



   FIG. 10 is a diagram of the electrical connections of the controls of the apparatus, corresponding to an apparatus in which the focusing of the images is carried out by the device of FIG. 6.



   In FIG. 1, we can distinguish the projection apparatus, the essential organs of which are a light source, represented by an incandescent lamp 1, and an objective
2. Between the lamp 1 and the objective 2 moves the plate-holder 3 carried by idle rotating rollers on their axes, 4, 4 ', 4 ", 4"'. These rollers are connected to the frame 5 of the apparatus by elastic mounts such as 6. The strip thus passes from a box 7 to a box 8, depending on the direction of drive. In each of these boxes, the band folds up like an accordion as will be explained later. The optical equipment of the apparatus is completed by a lens capacitor placed between the lamp 1 and the strip.



  This device, moreover classic and not directly related to the invention, is not visible in the drawing.



   The plate holder strip consists, in the embodiment shown in FIG. 2 'of sections each corresponding to two plates, connected together by flexible strips of adhesive nylon fabric. Each section has two aluminum frames, such as

 <Desc / Clms Page number 6>

 
9, 9 'glued to flexible strips or tongues of thin sheet steel, 10, 10a. The frames 9, 9 ', 9 ".... are formed of a frame such as 9a, reserving a free window 11. Two opposite sides of each frame are curved into hooks such as 9b, 9c. Between these hooks .se slide the cliché 12. as it appears best in figure 3.

   The tabs 10, 10a, 10 ', jota of two consecutive sections are joined by strips of adhesive nylon fabric, folded in a U, the flexible part of which (between the tabs) is visible at 13. 13'. These strips are continued at 13a and 13b, around the aluminum frames which carry the clichés. They could possibly be interrupted, but the cuts of the strips must be at a sufficient distance from the points of articulation so that their adhesion to the tongues is ensured in any case.



   When the strip is folded into an accordion, the sections carrying pairs of successive prints such as 9 and 9 'rest on one another and this can be done without any disturbance by giving the flexible parts of the strips a sufficient length. fisante. The system for connecting the sections by flexible strips according to 7.'invention has many advantages: simple construction, quiet operation, easy replacement and repairs, ability to perform the articulation in two opposite directions, etc. The distances between the door frames the clicks are chosen to be quite equal, the interval 14 between hooks of neighboring frames belonging to different sections being the same as the interval 15 between hooks of frames belonging to the same section.

   This arrangement is important for ensuring smooth operation of the drive device.



   The device for driving the plate holder strip is detailed in FIG. 4. The front panel 16 of the apparatus carries two rails 17, 17 'kept at a distance.

 <Desc / Clms Page number 7>

 this of the panel by cleats 17a, 17'a On these rails slides a carriage 18. The carriage 18 carries a hook or operating claw 19, formed by a sheet metal plate 20 fixed to a leaf spring 22 itself connected to a lower cross member of the frame by screws such as 21. The sheet 20 also carries, towards its upper part, a cutout pallet 23, inclined out of its plane, the usefulness of which will appear below. The carriage 18 receives a reciprocating movement from a motor 24, the oarter of which is connected to the panel 16.

   To avoid any play, the carriage 18 is connected to the panel 16 by a very soft return spring 18 'attached' at 18 ". The transmission comprises a worm 25 mounted on the motor shaft, a helical wheel 26 mounted. on a shaft 27 and a crank 28 wedged on the shaft 27. The shaft 27 rotates in a chair 28 (fig.1) connected to the frame of the apparatus. It carries at the end a knurled knob 29 which allows the drive by hand if desired. The crank knob 30 carries, shown on ball bearings, a roller 31 terminated by a pusher 32. The roller 31 can take a reciprocating movement in an opening 33 of the carriage. pusher 32, it cooperates at the desired time with the pallet 23 of the sheet 20.



  When the motor 24 rotates, the roller 31 describes a circular movement in space, and rectilinear in the window 33 of the carriage. The circular movement has the effect of making the carriage 18 move up and down alternately: for one revolution of the shaft 27, the carriage has made a complete up and down movement, and has therefore been returned to its starting point. . Before starting the downward movement, the pusher 32, moving against the sheet 20, pushes the pallet 23, which has the effect of moving the claw 19 of the sheet 20 towards the panels 16: the claw 19 s 'engages at this time in an interval such as 14 or 15, between two plate holder frames.

   When the cart then descends, it

 <Desc / Clms Page number 8>

 drives downwards, via the claw 19, the band 3. This drive continues until the e carriage has reached its lower position. At this moment, the pusher 32 disengages from the pallet 33, so that, during the second half of the travel of the carriage 18 (upward part of the travel) the grid 19 is disengaged from the strip. The latter therefore remains motionless and the image of the corresponding image can thus remain projected on the screen throughout the duration of the ascent of the carriage.

   When the carriage has returned to its starting location, at the upper end of its stroke, and the movement of the shaft 27 has returned the pusher 32 in front of the pallet 23, the same process will be repeated: the cliché which has just been projected sara moved downwards while the cliché which was in the strip immediately after it is brought into the path of the light rays. The process could be repeated evenly.



   The uninterrupted succession of projections is not, however, advantageous for the goal generally pursued *. It helps if each image can be left on display for as long as the speaker desires. This is why a device for stopping the engine has been provided, which comes into play when the carriage 18 reaches the lower part of its stroke, that is to say when a new image has just appeared on the projection screen. This device comprises a switch designated by 33 (figure 1, figures 9 and
10) operated by a button, 34, which is mounted in the circuit of the armature 24 'of the motor 24 and allows this armature to be short-circuited when the button 34 is lowered.

   This commuter is arranged such that pressing button 34 causes a blade 33 ′ connected to one of the poles of the armature to pass over stop stud ′ 33a which ensures the shorting. circuit. When this pressure ceases, a return spring

 <Desc / Clms Page number 9>

 (not shown) returns the blade 33 'to the work block 33b, which returns the armature to bypass on the excitation winding 24 "of the motor. The lowering of the button 34 is obtained by its contact with a stop 35 linked to the frame 18. The switch 33 is mounted on an arm 36 mounted to pivot, at 37, on the panel 16. The lever 36 is brought upwards by a return spring 38 fixed to a stud
39 of panel 16. A stop screw 40 limits the travel of lever 36.

   The lever 36 also carries an armature 41 recalled by the electromagnet
42 when energized by pressing the push-button control switch, 43.



   This callback has the effect of subtracting the button.



  34 to the action of the stop 35 and therefore to maintain or restart the motor 24, this motor obviously continuing to rotate as long as the pusher 43 is lowered.



   When one wishes to operate the mechanism for advancing the images in the opposite direction, that is to say, when one wishes to return to a view already projected, it suffices to invert it. direction of motor rotation. This is not obtained by the operation of a key 44. The movement of this key in the suitable direction (lowering in Figures 9 and 10) energizes the solenoid 45 which controls the inverter 46. A simple insp @ c- tion of the assemblies shown in Figures 9 and 10 shows the clearance, known in itself, of this inverter.



  The supply of the actor 24 is done by the wires 24a and 24b which app-

 <Desc / Clms Page number 10>

 carry current rectified by the dry rectifier 47 to the motor. The alternating current supplying this rectifier is supplied by the secondary 48 of the supply transformer 49, the primary of which is connected in parallel to the line wires L1 L2 of the light sector, 51 and 52 denote - fuses. Lamp 1 is also supplied by branch on this sector. Its power supply is controlled by switch 53, either directly (fig. 9) or by the intermediary of a relay 54, 55 (fig. 10), the latter solution being preferred. It is obviously also possible to supply the lamp 1 with low voltage, if desired.

   The modifications to be made to the circuits would be obvious to those skilled in the art. It is also possible to adjust the light intensity of the projection by inserting a rheostat in the lamp circuit. One system having an effect of this kind is shown by switch 53a and shunt resistor 53b in Figure 9. Of course, others can be used.



   The guiding of the strip, on the front panel of the apparatus, is carried out by an assembly which appears best in figures.7 and 8. The panel 16 pierced with a window, the top of which can be seen at 54 in figure 7 carries two strips 55, 55 ', fixed to the panel by cleats 56, 56' and bearing inwardly guides 55a, 55'a. The strip slides between the rulers 56, 56 'and the panel 16. In the central part of the window, that is to say in the axis of the objective 2 and of the lamp 1, it is necessary that the position of the tape and the photographs it carries be perfectly defined. This condition is achieved by the invention by applying the strip against the panel 16, by means of a system of independent rollers or rollers.

   These rollers, 58 and 59. turn freely around their axes

 <Desc / Clms Page number 11>

 respective, 58 and 59, mounted in forks 60, 61 which pivot aubur of axles 60 ', 61' mounted in a frame
64 attached to the panel. Springs 62, 63 tend to apply the rollers against the printing plate strip. The independence of the rollers 58, 59 ensures perfect application of the. tape against panel 16, in all circumstances.



   An important feature of the invention resides in the system for remotely focusing the image projected onto the screen. This focusing, obtained by longitudinal translation of the objective 2, will be described in two embodiments. ,
A preferred embodiment is shown in Figures 1, 6 and 10. The lens 2 is mounted in a tube 65 carried by the collar 66 and the chair 67. This is attached to the top of a table. 68 elastically suspended on four rods 69, 70, 69 ', 70', the latter not visible, anchored at their base in a support box 71 secured to the panel 16. The table 68 carries, by means of a intermediate frame 72 a permanent magnet 73.

   Opposite the pole pieces of the magnet 73 are the pole pieces 74, 75, '76 of a yoke 81 M-magnet, the central branch of which terminated at 75 carries a winding 77. Referring to the diagram of FIG. FIG. 10, it can be seen that the winding 77 is connected in the middle branch of a bridge supplied by the wires. 24a and 24b and comprising the resistors 78, 78 'and the two parts 79, 79' of a resistor on which the cursor 80 moves, terminating said middle branohe. The play of the cursor, by determining, the ratio of the resistances 79 79 '. defines the direction and the intensity of the current in the winding 77.

   This results in a relative displacement of the permanent magnet 73 relative to the polar parts 74 75. 76 of the M-magnet. Due to the flexibility of the rods 69, 70, 69 '70', the lens support

 <Desc / Clms Page number 12>

 therefore undergoes a corresponding translation in the axial direction of the tube 65 which is mounted in alignment with the light source and its concentrator. We thus arrive at a rigorously precise focusing of the image. To allow a direct adjustment of this focusing by an opera.



  . tor which would be placed near the device, the yoke 81 of the M-shaped magnet can slide on rails (shown diagrammatically in
82, 82 ') fixed to the bottom of the box 71. The position of the cylinder head is defined by a screw 83 terminated by a knurled knob 84. In the practical embodiment, the slider 80 is advantageously controlled by a knurled knob placed in a box operating mechanism (not shown) further carrying the controls 43, 44 and 55 which are visible in FIG. 10.



   This box is connected to the projection device by a six-conductor cable (53c, 79c, 80c, 24c, 44c, 43c). the length of which can be arbitrary, as indicated by the cut 85 (FIG. 10). Orders 43, 44 and 53 can be repeated in 43 '. 44 ', $ 53. on a box 86 fixed to the projection apparatus. Switches 43 ', 44t and 53' are simply in series with switches 43, 44 and 53, which obviously requires that all switches in a cabinet - be closed to allow the device to be operated from the other cabinet.



   Another embodiment of a device for adjusting the focus of the images is shown in Figures 7, 8 and 9. The lens support 6 is mounted on a shelf 87 capable of sliding parallel to the lens. optical axis of the objective. The tablet 87 is calculated, on the one hand, by a roller 88 rolling on a chair 89 'fixed to the panel 16, and on the other hand, by threaded ears 90 and 90, mounted on a screw 91. The' screw 91 has smooth parts at two points where they journal in bearings 92.92 'of a chair 93 fixed to the panel 16. The via ends at the front with a knurled knob 94, which allows,

 <Desc / Clms Page number 13>

 provides direct adjustment by an operator placed near the device.

   The other end of the screw is coupled to the coaxial shaft of a selsyn 95 device mounted on the other side of panel 16. The other part 95 'of the selsyn assembly is operated by hand by a crown, knurled placed in *. the box made available to the remote operator. The . The connections of the selsyn are shown in FIG. 9. It can be seen that with this embodiment the cable (cut conventionally at 85) must comprise at least 7 conductors and comprises practically 8 of them if use is made of ur. adjusting the light intensity of the lamp 1.



   It is understood that the exemplary embodiments of the invention are not to be construed as limiting and that many changes can be made by those skilled in the art, without departing from the spirit of the art. scope of the invention.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Appareil de projection de diapositifs ou analo' gues dans lequel les vues ou clichés à projeter sont portés , par une bande,qu'un moteur entraîne, et comportant un dispo.- sitif d'arrêt.pour immobiliser momentanément l'image dans le trajet des rayons lumineux, oaractérisé en oe qu'il comporte des moyens de..commande à distance de l'une au moins des quatre opérations d'un groupe comprenant le maintien, sans intervention de l'opérateur, de l'arrêt de la progression de la bande porte-clichés lors qu'un cliché s'est présenté en place correcte dans le trajet des rayons lumineux et la re- mise en mouvement de la 'bande à tout, instant choisi pour passer à une image suivante - le passage, au moment voulu, de l'image, CLAIMS 1. Apparatus for the projection of slides or analogues in which the views or images to be projected are carried by a band, which a motor drives, and comprising a stop device. To temporarily immobilize the image in the path of the light rays, characterized in that it comprises means of remote control of one at least of the four operations of a group comprising the maintenance, without intervention of the operator, of the stopping of the progression of the plate holder when a plate has presented itself in the correct position in the path of the light rays and the re-movement of the strip at any time chosen to pass to a next image - the passage, at the desired moment, of the image, voisine dans un sens ou l'autre sur la bande,- le réglage de la mise au point de l'image sur l'écran - le réglage de l'intensité lumineuse <Desc/Clms Page number 14> de la lampe de projeotion. neighbor in one direction or the other on the tape, - adjusting the focus of the image on the screen - adjusting the light intensity <Desc / Clms Page number 14> of the projection lamp. 2. Appareil suivant la revendication l,çaractéri- sé en ce qu'il comporte un dispositif réalisant automatique- ment le maintien de l'arrêt de la progression de la bande lorsqu'un cliché s'est présenté en place correcte dans le .trajet des rayons lumineux, ce dispositif consistant en l'association d'un moteur à courant continu,pour produire l'entraînement de la bande et d'un commutateur commandé par le mécanisme de déplacement de la bande et ayant pour effet de mettre l'induit du moteur en court-circuit. 2. Apparatus according to claim 1, characterized in that it comprises a device automatically carrying out the maintenance of the stop of the progression of the strip when a cliché has presented itself in the correct place in the path. light rays, this device consisting of the association of a direct current motor, to produce the drive of the strip and of a switch controlled by the mechanism for moving the strip and having the effect of putting the armature motor short-circuited. 3. Appareil suivant la revendication 2, caractéri sé en ce que la liaison du mécanisme de commande du commuta- teur de court-circuit avec ledit commutateur comprend un or. gane mobile soustrayant le commutateur à l'action dudit mé- aanisme, et dont le mouvement est subordonné à la manoeuvre d'un organe de commande placé sous le contrôle de l'opéra- teur éloigné. 3. Apparatus according to claim 2, characterized in that the connection of the control mechanism of the short-circuit switch with said switch comprises an or. mobile shaft withdrawing the switch from the action of said mechanism, and the movement of which is subordinated to the operation of a control member placed under the control of the remote operator. 4. Appareil suivant la revendication 5, caractère sé en ce que l'organe mobile est un levier pivotant portant commutateur et un élément d'un circuit magnétique dont le ci) 'cuit d'excitation est fermé à tout moment choisi par un in- terrupteur placé sous le contrôle de l'opérateur éloigné. 4. Apparatus according to claim 5, characterized in that the movable member is a pivoting lever carrying a switch and an element of a magnetic circuit of which the ci) 'fired excitation is closed at any time chosen by a switch placed under the control of the remote operator. 5. Appareil suivant l'une quelconque des reven- dications précédentes, caractérisé en ce que le mouvement de progression de la bande est produit par une griffe s'enga- geant dans un évidement de la bande, la dite griffe étant entrainéepar un chariot mobile entraîné par le moteur. 5. Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that the advancing movement of the strip is produced by a claw engaging in a recess of the strip, said claw being driven by a movable carriage. driven by the motor. 6. Appareil suivant la revendication 5, caracté- ,risé en ce que le chariot mobile est animé d'un mouvement al- ternatif commandé par le moteur, ledit chariot comprenant un mécanisme qui provoque l'amenée de la griffe dans le tra- jet de l'évidement prévu dans la bandeau début de la course du chariot dans un sens,et qui l'en dégage à la fin de cette course, en sorte de permettre au chariot d'exécuter ,la <Desc/Clms Page number 15> course consécutive en sens contraire sans entrer en liaison avec la bande. 6. Apparatus according to claim 5, characterized in that the movable carriage is driven by an alternating movement controlled by the motor, said carriage comprising a mechanism which causes the feed of the claw in the path. of the recess provided in the strip at the start of the carriage's travel in one direction, and which releases it at the end of this run, so as to allow the carriage to perform, the <Desc / Clms Page number 15> consecutive run in the opposite direction without entering into connection with the belt. 7. Appareil suivant la revendication 6, caracté- risé en ce que la griffe est portée par une lame sollicitée par un ressort et en ce que le ,mécanisme d'entraînement du chariot comporte un organe qui s'oppose à l'action du ressort pendant .1'une des courses du chariot. 7. Apparatus according to claim 6, characterized in that the claw is carried by a leaf biased by a spring and in that the drive mechanism of the carriage comprises a member which opposes the action of the spring. during one of the trolley races. 8. Appareil suivant l'une quelconque des revend!-* cations 5 à 7, caractérisé en ce que le mouvement du ohariot est provoqué par la ooopération d'un évidement du chariot avec le bouton d'une manivelle entraînée par le moteur. 8. Apparatus according to any one of resells! - * cations 5 to 7, characterized in that the movement of the cart is caused by the oooperation of a recess of the cart with the button of a crank driven by the motor. 9. Appareil suivant l'une quelconque des reven- dications précédentes, caractérisé en ce qu'il comporte un com- mutateur de renversement du sens de marche du moteur, placé sous le contrôle de l'observateur éloigné. 9. Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises a switch for reversing the direction of operation of the motor, placed under the control of the distant observer. 10. Appareil suivant l'une quelconque des reven- dications précédentes, caractérisé en ce qu'il comporte une bande porte-clichés constituée de'châssis ou cadres en métal léger, les bords repliés d'un cadre embrassant les bords du cliché qui y est engagé; et de lames ou.languettes flexibles portant les cadres qui y sont de préférence collés, les lames s'étendant dans le sens longitudinal de la bande et étant re- liées entre elles par des bandelettes longitudinalesd'un maté. riau souple qui y sont fixées. 10. Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises a plate holder strip consisting of frame or frames of light metal, the folded edges of a frame embracing the edges of the plate which therein. is engaged; and flexible strips or strips carrying the frames which are preferably glued thereto, the strips extending in the longitudinal direction of the strip and being connected together by longitudinal strips of a mate. flexible riau attached to it. Il* Appareil suivant la revendication 10, carao- térisé en ce que les lames successives sont reliées entre-elles par des bandelettes longitudinales de/nylon reoouvert d'un adhésif. Apparatus according to claim 10, characterized in that the successive blades are interconnected by longitudinal strips of nylon reopened with adhesive. 12. Appareil suivant l'une quebonque des revendi- cations 10 à 12 caractérisé en ce que les cadres porte-clichés sont montés à raison 'de deux cadras successifs sur une même paîre de $lames. 12. Apparatus according to one quebonque of claims 10 to 12 characterized in that the plate-holder frames are mounted at the rate of two successive frames on the same paîre of $ blades. 13. Appareil suivant l'une quelconque des revend!- <Desc/Clms Page number 16> cations précédentes, caractérisé en ce que la bande se déplace contre une face de son panneau antérieur et en ce que son gui- dage est assuré par des réglettes fixées audit panneau, l'appli cation de la' bande au panneau étant assurée par deux rouleaux à montu:'es élastiques indépendantes. 13. Apparatus according to any one of sells! <Desc / Clms Page number 16> previous cations, characterized in that the strip moves against one face of its front panel and in that its guiding is provided by strips fixed to said panel, the application of the strip to the panel being provided by two rollers to montu: independent elastic bands. 14. Appareil suivant l'une quelconque des revendi- 'cations précédentes, caractérisé en ce qu'il comporte un dispo- sitif de réglage de la mise au point de l'image sur l'écran, ce dispositif consistant en un équipage mobile portant l'objec- tif et entraîné par un moteur appartenant à un ensemble selsyn dont le générateur est placé sous le contrôle de l'opérateur- éloigné.. 14. Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that it comprises a device for adjusting the focus of the image on the screen, this device consisting of a mobile unit carrying the objective and driven by a motor belonging to a selsyn assembly whose generator is placed under the control of the remote operator. 15. Appareil suivant la revendication 14, caracté . risé en ce que l'équipage mobile et l'organe entraîné par le moteur portent respectivement les éléments coopérants d'un système vis-écrou. 15. Apparatus according to claim 14, character. ized in that the movable assembly and the member driven by the engine respectively carry the cooperating elements of a screw-nut system. 16. Appareil suivant l'une quelconque des revendis cations 1 - 13, caractérisé en ce qu'il comporte un dispositif de réglage de la mise au-point de l'image sur l'écran, ce dispo sitif consistant en un équipage mobile portant l'objectif et en'un organe fixé au bâti de l'appareil, l'équipage mobile et l'organe fixe portant respectivement les éléments coopérants d'un système magnétique à solénoïde et armature, l'excitation du solénoïde étant contrôlée par l'opérateur éloigné. 16. Apparatus according to any one of revendis cations 1 - 13, characterized in that it comprises a device for adjusting the focus of the image on the screen, this device consisting of a mobile unit carrying the objective and in a member fixed to the frame of the apparatus, the mobile assembly and the fixed member respectively carrying the cooperating elements of a magnetic system with solenoid and armature, the excitation of the solenoid being controlled by the remote operator. 17. Appareil suivant la revendication 16, carac- mobile térisé en ce que l'équipage/portant l'objectif porte une arma- ture constituée par un aimant permanent et en ce que l'organe fixe comporte une culasse.à trois branches portant un enroule- ment excitateur et devant lequel l'aiment peut se déplacer. 17. Apparatus according to claim 16, charac- terized in that the crew / carrying the objective wears an armature consisting of a permanent magnet and in that the fixed member comprises a yoke with three branches carrying a exciting coil and in front of which the love can move. 18. Appareil suivant la revendication 17, carac- térisé en ce que l'enroulement excitateur est monté dans la branche centrale d'un pont à résistances dont l'une des bran- ches comporte une résistance variable contrôlée par l'opérs- <Desc/Clms Page number 17> leur éloigné. 18. Apparatus according to claim 17, characterized in that the exciter winding is mounted in the central branch of a resistor bridge, one of the branches of which comprises a variable resistor controlled by the operator. <Desc / Clms Page number 17> their distant. 19.- Appareil suivant l'une quelconque des reven- dications 16 - 18, caractérisé en ce que l'équipage mobile . est porté par au moins une lame-ressort.., 20. Appareil suivant l'une quelconque des reven- dications précédentes, caractérisé en ce que les commandes pla- .cées à la disposition de l'opérateur éloigné sont doublées par des commandes de même effet, placées sur l'appareil. 19.- Apparatus according to any one of claims 16-18, characterized in that the movable assembly. is carried by at least one leaf spring .., 20. Apparatus according to any one of the preceding claims, characterized in that the commands placed at the disposal of the remote operator are doubled by commands of the same effect, placed on the apparatus.
BE541045D BE541045A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE541045A true BE541045A (en)

Family

ID=170195

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE541045D BE541045A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE541045A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2495345A1 (en) PHOTOCOPYER TRAINING THE ANALYSIS SYSTEM
BE541045A (en)
FR2520762A1 (en) IMPROVEMENTS IN DEVICES FOR SEARCHING FOR STEP ASSOCIATED WITH RATIERS AND OTHER WEAVING MECHANICS
FR2498775A1 (en) FILM OR MICROFILE FILM RECORDING APPARATUS
FR2481818A1 (en) IMAGE SCANNING SYSTEM FOR REPRODUCTION MACHINES
BE671529A (en)
CH277343A (en) Camera.
CH317309A (en) Facsimile transmission machine
CH293318A (en) Device providing an optical exploration of messages.
FR2472207A1 (en) METHOD FOR REPRODUCING IMAGES FROM A TRANSPARENT IMAGE MEDIUM ON A PHOTOSENSITIVE MEDIUM AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
BE449236A (en)
BE480322A (en)
BE528453A (en)
BE625297A (en)
BE511216A (en)
BE370057A (en)
BE374068A (en)
CH334215A (en) Cinema projection installation
BE378397A (en)
BE542139A (en)
EP0066892A1 (en) Photographic printing apparatus for pattern templates
BE435043A (en)
CH623141A5 (en) Cine projector with continuous running of the film
BE332436A (en)
BE445212A (en)