BE539927A - - Google Patents

Info

Publication number
BE539927A
BE539927A BE539927DA BE539927A BE 539927 A BE539927 A BE 539927A BE 539927D A BE539927D A BE 539927DA BE 539927 A BE539927 A BE 539927A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
slide
cutting board
pressure
desc
rod
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE539927A publication Critical patent/BE539927A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26FPERFORATING; PUNCHING; CUTTING-OUT; STAMPING-OUT; SEVERING BY MEANS OTHER THAN CUTTING
    • B26F1/00Perforating; Punching; Cutting-out; Stamping-out; Apparatus therefor
    • B26F1/38Cutting-out; Stamping-out
    • B26F1/40Cutting-out; Stamping-out using a press, e.g. of the ram type

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Forests & Forestry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Press Drives And Press Lines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " PRESSE A DECOUPER " 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La présente invention concerne les machines servant à découper, à l'aide d'une matrice, des feuil- .les de papier ou d'une autre matière disposées sous forme de pile, ces machines enfonçant la matrice à tre vers la pile de feuilles. 



   Dans la'technique ancienne, une telle   machi-   ne est constituée par une presse standard à découper, qui comprend un coulisseau, ou tête, animé d'un mouve- ment alternatif continu et entraîné par un arbre por- tant un volant lourd. L'opérateur place la pile de feuilles sur la planche de découpage, dispose la ma- trice sur la pile dans la position voulue, puis pousse la planche, avec la pile et la matrice qu'elle suppor- te, sous le coulisseau, pendant que -ci se trouve dans la partie supérieure de sa   course, de   manière que la matrice soit enfoncée à travers la pile de feuilles par le coulisseau pendant la phase descendante de sa course.

   L'opérateur dégage alors du dessous du-coulis. seau la planche de découpage, avec la pile de feuilles et la matrice, quand le coulisseau se déplace vers le haut en s'éloignant de la pile, et avant qu'il   rede.s-   cende une deuxième fois. Le fonctionnement se répète après un court intervalle de temps, qui dépend du temps nécessaire à l'opérateur pour retirer let disposer les flans découpés, ainsi que pour mettre de nouveau la matrice en place sur la pile de feuilles. 



   Ce procédé consistant à déplacer à la main la planche de découpage est pénible pour l'opérateur et exige de sa part une grande régularité de mouvements impliquant une grande habileté. L'opérateur doit s'ap- pliquer à placer la matrice sous le coulisseau au bon 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 moment. Il doit aussi veiller à placer, la matrice toute entiè re sous le coulisseau, car la matrice risque de se briser si elle ne se trouve que partiellement sous le coulisseau.

   Ce procédé présente également un autre inconvénient, à savoir le danger auquel l'opéra- teur est exposé; celui-ci doit être en effet   extrémemerÀ7   attentif pour ne pas se faire prendre les doigts sous la tête de découpage quand il pousse la planche de dé coupage et la pile de feuilles jusqu'à la position de découpage., Il est également courant, quand il ne rest, de la pile de feuilles que des débris, de les ramener en arrière, hors de la machine et transversalement à la table de découpage. Pendant cette opération, l'opé, rateur doit être encore très attentif pour éviter d'être blessé aux mains par le coulisseau. 



   On a proposé de modifier le processus précé- dent en renonçant à un fonctionnement continu du cou- lisseau et en réalisant un système mécanique permet- tant à l'opérateur, quand il a disposé correctement la planche de découpage, la pile de feuilles et la ma- trice, de déclencher un cycle de fonctionnement com- mandé mécaniquement, dans lequel tout d'abord la   plan.   che est entraînée vers l'intérieur de la machine pour amener la matrice sous le coulisseau, celui-ci descen- dant ensuite puis remontant avant que la planche de découpage se soit effacée. Dane un dispositif de ce genre, un volant tournant constamment est disposé de manière à être relié de temps à autre à un embrayage destiné à actionner le coulisseau, qui est normalement      au repos.

   Comme il faut une grande puissance pour faire passer la matrice à travers les feuilles, l'em- brayage doit être capable de supporter de très grands efforts, et les parties de la machine sont donc massi- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ves et exposées à une usure rapide. Une telle machine est souvent en panne. 



   Dans le brevet des Etats-Unis d'Amérique n  2.259.320 déposé le 18 octobre 1939, on a'proposé un perfectionnement à la machine que l'on vient de dé- crire; la presse de découpage décrite dans ce brevet comprend un mécanisme à volant, pour actionner de fa- çon permanente le coulisseau, en combinaison avec un mécanisme actionné mécaniquement de commande de la planche de découpage, ce dernier mécanisme étant nor- malement susceptible d'être rendu actif à la volonté de l'opérateur et étant disposé de telle manière que, quand il a été ainsi rendu actif, il effectue un seul cycle de fonctionnement de la planche d'une manière synchronisée mécaniquement avec le cycle de fonction- nement du coulisseau. 



   Cette disposition, bien que constituant un perfectionnement des machines précédentes, n'élimine pas le danger se présentant quand l'opérateur enlève les débris pendant le mouvement alternatif du coulis- seau; de plus, elle a l'inconvénient dtobliger à four- nir constamment la puissance maxima de fonctionnement, aussi bien pendant les courses à vide que pendant les courses actives du coulisseau. 



   Aucun des mécanismes mentionnés plus haut ne permet de régler l'amplitude de la course du cou- lisseau. 



   Enfin, dans la demande de brevet déposée 'aux Etats-Unis d'Amérique le 8 mai   1949   sous le n    126.187,   on a décrit une presse à découper dans la- quelle le coulisseau est actionné directement par des moyens hydrauliques. Dans cette presse, le coulisseau et la planche de découpage sont normalement tous les 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 deux au repos, mais sont actionnés tous les   deuixr em   synchronisme l'un par rapport à l'autre. Quand l'opé - rateur a. correctement disposé la pile de feuilles de papier et la matrice sur la planche de découpage, il actionne un contact électrique pour déclencher un mou- vement de   la:Blanche   de découpage vers l'intérieur de la machine.

   La planche se déplace donc   vers,l'inté-   rieur   et s'immobilise   ensuite, mais elle déclenche un distributeur, avant de s'arrê ter, pour commander le dé - placement du coulisseau vers le bas sous l'action des. moyens hydrauliques. Quand le 'coulisseau arrive près de l'extrémité inférieure de sa course descendant te, il déclenche un inverseur, qui appliqua l'énergie hydraulique de manière à ramener le coulisseau. jusqu'à sa position supérieure et à l'arrêter dans cette posi- tion. Quand il se déplace vers le haut, le coulisseau commande un mouvement de la planche de découpage vers l'extérieur, Celle-ci se déplace donc vers l'exté- rieur jusqu'à:sa position initiale, dans laquelle elle s'immobilise.

   Cette machine s'est révélée à l'expé rien- ce comme marquant un progrès considérable sur les ma- chines plus anciennes. Cependant, différentes   caracté     ristiques   de cette machine ont été encore améliorées, et se sont ces perfectionnements qui font l'objet de la présente invention. 



   Une caractéristique importante de   l'inven-   tion se rapporte à un dispositif nouveau servant à   re-   lier les tiges de piston de commande du coulisseau, , en vue d'actionner   celui-ci.   Dans la machine décrite dans la demande de brevet précitée, les pistons supé- rieurs et inférieurs actionnent le coulisseau par l'intermédiaire de tiges de piston, qui passent vers le haut à travers les têtes des cylindres supé rieure 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 pour être reliées directement au coulisseau. Dans cette disposition, l'huile a tendance à s'échapper des cylindres supérieurs; d'autre part, de la poussière et des corps étrangers peuvent se déposer sur les ti-      ges de piston, qui pénètrent dans.les cylindres supé- rieurs et en sortent au cours de leur fonctionnement. 



   On évite cet inconvénient, grâce à la pré sen- te invention, en utilisant des belles, qui dont dis- posées en dehors des extrémités ouvertes,des cylindres supérieurs et inférieurs, et en reliant les extrémités libres de ces bielles à un mécanisme commun de comman- de du coulisseau. Un point caractéristique réside dans le fait que le mécanisme commun de commande du coulisseau permet un recouvrement vertical relatif des tiges de piston, ce qui réduit la hauteur totale de la machine. 



   Une autre caractéristique importante de l'invention est constituée par un mécanisme égalisa- teur perfectionné. Dans la machine suivant la demande de brevet précitée, deux tiges de piston s'étendant vers le haut à partir des cylindres sont reliées direc- tement au coulisseau, à mi-distance entre le bord avant- et le bord arrière de celui-ci, et des égaliseurs avant et arrière sont prévus pour maintenir constamment ho- rizontaux les bords avant et arrière du coulisseau; ces égaliseurs comprennent quatre colonnes d'angle, qui servent exclusivement d'organes d'égalisation et de guidage. Ceci implique l'emploi d'un grand nombre de pièces et oblige à appliquer entièrement l'effort de l'égalisation longitudinale sur les entretoises re- liant les colonnes et les tiges de piston d'une part, et le coulisseau d'autre part.

   Les colonnes ne sont entretoisées qu'aux extrémités supérieures par l'in- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 termédiaire du coulisseau lui-même. Les tiges de pis- ton travaillent dans des cylindres à haute pression contenant de l'huile; elles peuvent exercer une action nuisible sur les joints   d'huile et   sur les pistons,. si elle sont soumises aux efforts résultant de l'égali- sation. 



   Suivant l'invention, les quatre colonnes sont utilisées à la fois pour l'égalisation transversale et pour la commande du coulisseau. Les pistons se trou- vant sur les cotés opposés de la machine sont reliés rigidement à deux colonnes conjuguées par l'intermé- diaire de blocs massifs formant entretoises, qui défi- nissent, avec les colonnes et le coulisseau lui-même, sur les côtés opposés de la machine, des rectangles rigides réalisant l'égalisation longitudinale. 



   Suivant une autre caractéristique, l'inven-   . tion   réalise une nouvelle combinaison des éléments du bâti et de la table'avec les manchons de guidage pré- vus pour les tiges de commande du coulisseau. Ces   man-   chons sont portés par la table, celle-ci repose sur des panneaux latéraux, et les manchons constituent un moyen de liaison entre ces panneaux et la table. De plus, les cylindres supérieurs et les cylindres inférieurs sont tous fixés à la table. De cette manière,   'on   sup- prime la nécessité de prévoir une plaque de fond lourde et rigide pour résister à la poussée et à la traction des cylindres et des pistons. 



   Il est également prévu un mécanisme de com- mande simplifié et perfectionné pour l'embrayage ac-   tionnant   la planche de découpage. 



   Par ailleurs une disposition importante con- siste à prévoir un mécanisme de commande perfectionné de l'interrupteur destiné à déclencher le mouvement .de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 la planche de découpage vers l'extérieur. Dans un mode de réalisation pratique et   avantageux,'une   came   entraî-   née par le coulisseau est entraînée par friction et commandée de manière à agir dans le même intervalle et   .'la   même fraction de la course montante du coulisseau, quelles que soient les variations des limites, supé- rieure ou inférieure, et de l'amplitude de cette cour- se.

   Suivant une autre particularité, la came et l'or- gane conjugué sont disposés de manière à passer 1!un sur l'autre sans produire aucun effet pendant la cour- se descendante du coulisseau, mais à actionner au con- traire l'interrupteur pendant la course montante du coulisseau. 



   D'une façon générale, l'invention se propose de simplifier et de perfectionner l'agencement de la machine en vue de réaliser une construction simple, légère, compacte, robuste, bien adaptée et de rende- ment élevé, et d'améliorer   également   dans leurs   dé-   tails les différents mécanismes. 



   D'autres caractéristiques et avantages ap- paraîtront au cours de la description qui va suivre. 



   Au dessin annexé, donné uniquement à titre   d'exemple :    - la figure 1 est une vue.en élévation laté- rale, avec arrachement partiel, certaines pièces étant supprimées, d'une presse à découper suivant l'inven- tion ; - la figure 2 est une vue en élévation fron- tale de la presse de la figure 1, quelques pièces étant arrachées et quelques autres omises; - la figure 3 est une vue partielle, en é lé - vation de face, d'un mécanisme d'embrayage utilisé pour   l'entraînement   de la planche de découpage; 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 - la figure 4 est une vue en coupe transver- sale partielle, faite suivant la ligne'4-4 de la   figu-   re l, regardée dans le sens des flèches,,quelques   piè-   ces étant omises ;

   - la figure 5 est une coupe partielle et ho- rizontale faite sensiblement suivant la ligne 5-5 de la figure   4;   - la figure 6 est une vue partielle en élé- vation arrière de la machine, quelques pièces étant omises ; - la figure 7 est une coupe partielle, ver- ticale et longitudinale, faite suivant la ligne 7-7 de la figure 5; - la figure 8 est une coupe verticale et longitudinale faite suivant la ligne   $-$.de   la figure   9;   - la figure 9 est une coupe verticale et transversale faite suivant la ligne 9-9 de la figure 
8; - la figure 10 est une coupe partielle d'un détail suivant la ligne 10-10 de la figure 8;

   - la figure 11 est une coupe verticale et longitudinale faite suivant la ligne 11-11 de la figu re 5, cette figure étant dessinée   4-une   échelle beau- coup plus grande que les figures précédentes ; - la figure 12 est une coupe verticale et longitudinale faite suivant la ligne 12-12 de la figu- re 5, l'échelle étant la même que sur la figure 11 ; - la figure 13 est une coupe d'un détail faite suivant la ligne 13-13 de la figure 12; - la figure   14   est une vue partielle d'un détail en élévation, certaines parties étant arrachée avec coupe partielle suivant la ligne 14-14 de la fi- gure 13; 

 <Desc/Clms Page number 10> 

   - la   figura 15 est une coupe   d'un   détail sui- vant la ligne 15-15   de   la figure 12;

   - la figure   16   est une vue partielle, partie en élévation et partie en coupe,de la partie   .supérieur        re de l'extrémité avant de   la marine,   la coupe étant faite suivant la ligne   16-16   de la figure 18;     la   figure   17   est une vue' partielle et com-   plémentaire   de ls figure 161elle contre la partie in- férieure avant   de   l'enceinte fermée entourant le mo- teur et la   plaque   avant de fermeture de cette enceinte;   \. la   figure 18 est une vue partielle en élé- vation frontale j avec quelques parties en coupe ;

   - la figure 19 est une vue partielle en plan du mécanisme de réglage de la course de la table, ce 
Mécanisme étant   représenté   en particulier sur la figu- re 18; - la figure   20   est une vue en perspective   d'un   chariot formant came à poignée de commande repré- senté par ailleurs sur la figure 19;   - Sa   figure 21 est une coupe de détail exécu- tée suivant la ligne 21-21 de la figure 7;   - la   figure 22 est une vue   parcelle   en plan des parties représentées sur la figure 231   - la   figure 23 est une coupe partielle, lon- gitudinale et verticale, .faite suivant la ligne   23-23   de la figure 22;

   la figure 24 est une coupe partielle, ver- ticale et transversale, faite suivant la ligne   24-24   de la figure 23;   - la   figure 25 est une coupe partielle, ion- gitudinale et Verticale, faite suituant la ligne   25-25   de la figure 24; - la figure   26   est une coupe partielle, ion, 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 gitudinale et verticale, faite suivant la ligne   26-26   de la figure 27 ; - la figure 27 est une vue horizontale des parties représentées sur la figure 26, la table étant représentée en trait mixte; - la figure 28 est une vue partielle en élé- vation frontale représentant la partie supérieure de gauche de la machine, le mécanisme étant arraché vers le milieu de sa hauteur pour rendre la figure plus com- pacte ;

   - la figure 28a est une coupe de détail faite suivant la ligne 28a-28a de la figure 28; - la figure 29 est une vue partielle en élé- vation latérale représentant la partie de la machine déjà représentée sur la figure 28; - la figure 30 est une vue partielle de dé- tail, en élévation latérale, des parties représentées sur la figure 29, son échelle étant plus grande que celle de la figure 29;   .- la   figure 31 est une vue partielle, en élé- vation frontale, avec une coupe partielle faite suivant la ligne 31-31 de la figure 30; - la figure 32 est une vue éclatée des par- ties inférieures représentées sur la figure 31 ; - la figure 33 est une coupe horizontale suivant la ligne 33-33 de la figure 29 ;

   - la figure 34 est une coupe partielle, transversale et verticale, faite sensiblement suivant la ligne 34-34 de la figure 37, certaines parties étant arrachées; cette figure représente une boite de commande et certaines pièces conjuguées ; - la figure 35 est une coupe partielle faite suivant la ligne 35-35 de la figure   34;   

 <Desc/Clms Page number 12> 

   - la   figure 36 est une coupe partielle et horizontale faite suivant la ligne 36-36 de la figure 
34; - la figure 37 est une coupe partielle, lon- gitudinale et verticale, faite suivant la ligne 37-37 de la figure   34;   - la figure 38 est une vue'schématique mon- trant le système hydraulique et les pièces conjuguées; - les figures 39 et 40 sont des vues schéma- tiques de détail représentant quelques-unes des pièces de la figure 38;

   - la figure   41   est un schéma de l'installa- tion électrique montrant certaines parties conjuguées avec cette dernière. 



   La presse à découper représentée comprend des panneaux latéraux et verticaux 10 (figures 1, 2, 5,8 et 10), qui sont reliés l'un à l'autre, au niveau de leur extrémité inférieure, par des traverses 12 et   14, à   leur extrémité supérieure par une table 16 et par   dfautres   pièces qui seront décrites plus loin. La table 16 constitue un support pour une planche de   dé.   coupagé coulissante 18, ce support permettant à la planche 18 de résister à la pression d'un coulisseau 20 à mouvement alternatif, pendant l'opération -de dé- coupage. 



   On commencera par expliquer brièvement le principe général du mécanisme représenté (qui est le mime que celui décrit dans la demande de brevet n 126.187 citée plus haut en référence), sous s'atta- cher aux détails, de manière à faciliter la compréhen- sion de la description qui va suivre. 



   La planche de découpage 18 occupe normalement une position effacée ou en retrait, représentée sur la 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 figure 1, et supporte une pile   24   de feuilles de papier dans laquelle des flans doivent être découpés au moyen d'une matrice de découpage 26. Toutes les parties sont normalement au repos, excepté une vis sans fin 28      (figure   4,   5 et 7) qui constitue un élément d'un em- brayage 30 et qui est constamment entraînée par-un mo- teur 32.. 



   Quand on a placé correctement la'matrice 26 sur   la!pile.24,   et quand on désire effectuer une opé- ration.de découpage, on actionne une poignée d'inter- rupteur.34. On excite ainsi un électroaimant, qui rend actif l'embrayage 30 pour un demi-tour de rotation; il en résulte que la planche de découpage 18 est en- traînée vers l'arrière, sur une distance égaleisensi- blement à la moitié de sa longueur, et qu'elle s'immo- bilise ensuite. 



   Dans la dernière partie de ce mouvement de la planche 18 vers l'arrière, un distributeur est ac- tionné qui provoque l'admission   d'un   liquide sous   près'   sion dans les cylindres supérieurs 36 (figures 1 et 2) d'un système hydraulique de manière à entraîner vers le bas le coulisseau 20. Ce mouvement descendant du coulisseau 20 se produit quand la planche de décou- page 18 est au repos et il a pour effet de faire pas- ser la matrice 26 à travers la pile 24. Ce mouvement du coulisseau 20 vers le bas sert également, au moment où il ee termine, à actionner le distributeur hydrau- lique, de manière à introduire le liquide sous pres- sion dans les cylindres inférieurs 38 et à l'expulser des cylindres supérieurs 36.

   La direction du mouve- ment du coulisseau 20 est ainsi inversée automatique- ment et le coulisseau revient donc à sa position nor- male représentée sur la figure 1. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   Quand le coulisseau se déplace vers le haut, il provoque de nouveau le déclenchement de l'embrayage 
30 de commande de la planche de découpage, et cet em- brayage fait ainsi tourner   d'un   deuxième demi-tour le mécanisme de commande de la planché de découpage ;   si, la planche revient à sa position primitive et nor- ,   male représentée sur la figure 1. A la fin de sa cour*      se ascendante, le coulisseau 20 s'immobilise automati-   quement de   sorte que les différentes pièces reprennent exactement leur position primitive et sont prêtes pour un deuxième cycle de fonctionnement, dès que l'opéra- teur a pris livraison des flans découpés et a remis en place la matrice 26 pour une nouvelle opération de découpage. 



   Dans la position de la figure 1, la planche de découpage 18   repqse   sur des barres-supports   40   (figures   4,   7 et 18), qui s'étendent vers l'avant à partir de la table 16, leur face supérieure étant dans un plan horizontal parallèle au plan de la   face,supé-   rieure'de'la table. Chaque barre 40 est fixée par des vis 42. sur une cornière   44   qui lui sert de support. 



   Les cornières   44   comportent à leur extrémité arrière des pattes   46   rabattues vers le bas, qui permettent de fixer les barres   44   au moyen de vis   48   sur  la face avant de la table. 



   Chaque cornière   44   comporte une aile 50 di- rigée vers le bas et s'étendant tout le long de la barre ; cette aile est fixée par des rivets 52 sur une .plaque verticale   54.   Les plaques   54   reposent sur le plancher et constituent les parois latérales d'une enceinte dans laquelle est logé le moteur 32. Les pla- ques   54   supportent également, concurremment avec la table, les barres 40. Elles sont renforcées le long 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 de leur bord supérieur par les cornières   44   et le long      de leur bord vertical arrière par des cornières 56. 



   Les cornières 56 de renforcement sont fixées à leur ex- trémité supérieure sur la table 16 par des'organes ap- propriés, tels que des rivets 58. 



   La planche de découpage 18 est en bois dur. 



   Elle est disposée de manière à coulisser sur la table et sur les barres   40,   entre des guides latéraux 59 (figures 1 et   2),   qui sont, fixés sur la table par des   vis 61 ; cesvis, dirigées vars le bas, traversent des   pattes 63 faisant partie intégrante des guides 59. Une équerre 60 (figures 1,16,18 et 19).est montée sur la planche 18 au moyen de vis 62, qui   sont,vissées   vers 'l'arrière dans la planche 18. Une vis à tête   64,   tra- versant vers l'avant l'équerre 60, est' vissée dans une tige 66 de commande de la planche. Cette tige est re- liée à son extrémité avant à un dispositif d'accouple- ment 68, qui est relié d'une manière réglable à une tige 70 et   que'l'on   décrira un peu plus loin.

   La tige 
70 s'étend vers l'arrière à partir du dispositif 68 et son extrémité arrière est reliée à un bloc coulis- sant 72. 



   Le bloc coulissant 72 peut coulisser suivant l'axe longitudinal de la machine sur une barre hori- zontale et fixe   74.   Cette barre est fixée à son ex- trémité arrière sur l'avant de la table 16. Le bloc coulissant 72 est articulé sur l'extrémité avant d'une 'bielle 76, dont l'extrémité arrière est articulée sur l'extrémité libre d'une manivelle 78 montée sur un arbre d'entraînement 80 (figure 5). 



   Il est souhaitable que la course du   mécahis-   me de commande de la planche de découpage soit courte, parce qu'on peut dans ce cas réaliser un mécanisme 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 d'entratnement d'une construction compàcte et qu'on fait en même temps une économie de.temps et d'énergie dans l'utilisation de la machine. Comme dans'la   demap-   . de de brevet n  126.186 déjà citée, le mécanisme   repré-   senté est adapté pour imprimer à la table de découpage une course égale sensiblement à la moitié de sa lon- gueur ; d'autre part, des moyens sont prévus pour re- lier le dispositif d'accouplement 68 à la tige   70,   par l'intermédiaire d'un blot 82 (figure 16) qui fait par- tie de ce dispositif, dans l'une ou l'autre de deux positions possibles par rapport à cette tige.

   Quand l'une des positions d'accouplement est réalisée, la moitié arrière de la planche de découpage est entra!- née alternativement sous le coulisseau 20 et hors de portée de ce dernier; au contraire, quand c'est l'au- tre position qui est réalisée effectivement, c'est la moitié avant de la planche de découpage qui est amenée alternativement sous le coulisseau et hors de portée de ce dernier. Il en est de même dans la demandé de brevet n  126,187 déjà citée, mais la présente machine comprend un dispositif d'accouplement d'une construc-      tion nouvelle et avantageuse. 



   Le nouveau dispositif d'accouplement, desti- né à réaliser sélectivement les deux positions d'ac- couplement entre le bloc 82 et la tige 70, est repré- senté clairement'sur les figures   16, le   et 19. La tige 66 est reliée, à son extrémité avant, à une barre transversale 84 au moyen d'une vis 86. La barre trans- versale 84 repose dans une rainure 88 ouverte d'un côté et formée dans la partie supérieure du bloc 82. 



  La tige 66 s'étend dans le bloc 82 en passant à tra- vers une fente ouverte 90 qui est ménagée dans la face supérieure du bloc. Grâce à cette disposition, la tige 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 
66 et la barre transversale 84 peuvent .se déplacer li- brement dans le sens vertical, par rapport au bloc 82; elles peuvent agir à   un.niveau   différent de celui du bloc 82, et il n'est pas nécessaire de fixer l'équerre   60   sur le bloc à un niveau détermirié. Ce mode de construction permet aussi de soulever la tige 66 et la barre transversale 84, hors de la machine, avec la planche de découpage, quand on le désire, en particu- lier chaque fois qu'il est nécessaire de remettre en état ou de.remplacer la planche. 



   Les deux positions d'accouplement du bloc 82 et de la tige 70 sont réalisées par des doigts- plongeurs avant et arrière 92 et 94 respectivement ; ces doigts sont montés dans des alésages du bloc 82, de manière à pouvoir se déplacer verticalement. Ils comportent respectivement, à leur extrémité inférieu- re, des parties 96, 98 excentrées et d'un diamètre réduit. Ces parties 96 et 98, ou appendices, sont conçues pour s'ajuster respectivement dans des alésa- ges 100 et 102 formés dans la tige 70. On voit sur la figure 16 le doigt avant 92, avec sa partie 96 de diamètre réduit engagée dans l'alésage 100 et le doigt 94 en position inactive. 



   Les doigts 92 et 94 comportent des alésages 104 contenant des ressorts à boudin 106 de compres- , sion. Chaque ressort 106 pousse le doigt conjugué vers le bas, la force de réaction étant supportée par un plateau 108 fixé sur le bloc 82. 



   Les alésages 100.et 102 de la tige 70 ne sont pas alignés l'un par rapport à l'autre dans la direction du mouvement de cette tige. C'est dans le but de permettre aux doigts 92 et 94 de coopérer sé- lectivement avec les alésages 100 et 102   quton a   ex- 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 centré les prolongements 96 et   98   de diamètre réduit. 



  Les doigts 92 et 94 comportent des tétons latéraux 110 et 112 qui s'étendent à travers des fentes   114   et 116 du bloc 82 (figure   19).   Les tétons 110 et 112 coopérant avec les fentes   114   et 116   déterminant   l'ori- entation des doigts 92 et   94   et servent ainsi à main- tenir les parties 96 et 98 de diamètre réduit respecti- vement alignées avec des alésages 100 et 102, pour coopérer avec ceux-ci. 



   Les extrémités libres des tétons 110 et 112 s'étendent dans un couloir transversal 118 formé dans la face supérieure du bloc 82. Un chariot 120 formant came est monté coulissant dans le couloir 118, à l'in- térieur duquel il est maintenu par le plateau 108 for- mant couvercle. Le chariot 120 comporte une poignée 122 et un corps 124 (figure 20). Le corps   124   compor- te deux portions 126 et; 128 tournées vers le haut mais inclinées en sens :inverse, les tétons 110 et 112 s'appuyant sur ces portions 126 et 128, respectivement qui constituent des cames. 



   Comme on le voit sur les figures 16 et 19, la came 128 maintient le téton 112 en position haute de manière à dégager de la tige 70 l'appendice 98. Le téton 110 se trouve au contraire sur une partie basse de la came 126 et permet par conséquent à l'appendice 96 de s'engager dans l'alésage 100 de la tige 70. Les pièces se trouvant dans ces positions, le chariot 120 se trouve dans la position limite gauche de son mouve- .ment (en regardant la figure 18). Une rondelle 130 fixée à l'extrémité de droite du chariot 120 (figure 19) par une vis 132 empêche celui-ci de se déplacer plus loin vers la gauche.

   La rondelle de butée 130 s'étend au delà de   l'une   des limites latérales du cha- 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 riot 120, jusqu'à une position où elle peut être mise au contact de la face de droite du bloc   82   et arrêtée par elle. 



   Une bille d'arrêt 134 (figure 18), qui est logée dans un alésage 136 du bloc 82 et qui est pous- sée vers le haut par un ressort hélicoïdal de compres- sion 138 logé également dans cet alésage, empêche le chariot 120 d'être éloigné accidentellement de la   posi-   tion représentée. Cette bille   134   est appliquée élas- tiquement contre une cavité de faible profondeur 140, qui est formée dans la face inférieure du coulisseau 
120. 



   Le mode d'accouplement représenté permet de communiquer à la planche de découpage 18 un mouvement alternatif vers l'arrière et vers l'avant, de manière que son extrémité arrière occupe et quitte successive- ment la position de découpage sous le coulisseau.. 



   Pour changer le mode d'accouplement, de ma- nière que l'extrémité avant de la planche de découpe. ge 18 vienne alternativement occuper, puis quitter, sa position de découpage sous le coulisseau, on fait tour ner d'abord l'arbre.d'entraînement 80 d'un demi-tour pour entraîner la tige   70   jusqu'à la limite arrière de son mouvement et pour   l'arrêter   dans cette position. 



  Ce mouvement de la tige 70 entraîne la planche.de dé- coupage vers l'arrière et sert à disposer la moitié arrière de la planche sous le coulisseau. On saisit alors la poignée 122 du chariot 120 et on la pousse .vers la droite (figure 19) pour déplacer le chariot 120 jusqu'à la limite de droite de sa course. On re- tire ainsi l'appendice 96 de l'alésage 100 et on libè- re l'appendice 98, que son ressort pousse et applique cpntre la tige 70. Le chariot 120 est retenu élasti- 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 quement dans sa nouvelle position, du fait que la bille d'arrêt 134 est engagée dans une deuxième cavité 142 du chariot 120. 



   L'appendice 98 ne peut pas pénétrer dans l'alésage   102,   parce que celui-ci se trouve à ce moment assez loin en arrière de cet appendice. Cependant, en ramenant la tige 70 à la limite avant de son   mouvementé   on déplace l'alésage 102 vers l'avant de manière à l'aligner avec l'appendice 98.   Celui-ci s'engage   alors instantanément dans l'alésage 102 (figure 16), en fi- xant automatiquement le bloc 82 dans la nouvelle posi- tion voulue, par rapport à la tige 70. 



   Quand on désire modifier l'accouplement pour rétablir les positions représentées sur le dessin, on saisit d'abord le chariot 120 par sa poignée 122 et on le pousse jusqu'à la limite gauche de son mouve- ment (figure 19). On déplace ensuite la tige 70, in- dépendamment du bloc 82, jusqu'à la limite arrière de son mouvement, et il en résulte que l'appendice 96 forme déclic et s'engage dans l'alésage 100 pour ré-   tablir.les   positions primitives. On ramène ensuite la tige 70 à la limite gauche de son mouvement (figura 16), eri entraînant avec elle la planche de découpage, de sorte que la position primitive de repos est réa- lisée. 



   Le dispositif d'accouplement 68 (figures 16, 18 et 19) est muni de galets de guidage 144 à   flasy   ques, qui sont disposés suivant un rectangle et qui .chevauchent des parties marginales et longitudinales de la tige 70, de manière à guider celle-ci quand on la déplace   par   rapport au dispositif 68 pendant le changement d'accouplement que l'on vient de décrire. 



   Les galets 144 sont montés aux quatre coins 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 du bloc 82. Ils sont tous identiques et il suffit par conséquent d'en décrire un seul. Chaque galet est mon- té rotatif sur un boulon sans tête   146   comportant une collerette 148 prévue dans une portion médiane de sa longueur. L'extrémité supérieure.du   boulon 146   traver- se vers le haut un coin de la plaque 82 et est fixée par un écrou 150.

   Un manchon d'écartement 152 est mon- té sur la boulon 146, au-dessous de la collerette   148;   il comporte à son extrémité supérieure un flasque   154   s'appuyant contre la collerette   148.   Le galet   144   entoure le corps du manchon 152; il peut tourner libre- ment entre le flasque   154   du manchon et une rondelle 156. Celle-ci est serrée énergiquement contre l'ex- trémité inférieure du manchon 152 par un écrou 158 vissé sur l'extrémité inférieure du boulon 146. 



   La tige 70 est munie à son extrémité arriè- re d'une rainure 160 disposée en regard d'une rainure 162 du bloc coulissant' 72. Une clavette   164   est logée dans les rainures 160 et 162 pour centrer et fixer la tige 70 et le bloc coulissant 72 l'un par rapport à   l'autre, Des   vis 166 traversent vers le bas la tige 70 et se vissent dans le bloc 72. 



   Le bloc coulissant 72 comporte à son extré- mité inférieure un couloir 168 à section carrée, dans lequel est montée coulissante une portion 170 à sec- tion carrée de la barre-support   74   formant guide. Une plaque 172 s'étend transversalement à la face infé-, rieure ouverte du couloir 168 et est fixée par des vis   174   sur le bloc coulissant 72. 



   Le bloc coulissant 72 est munl de bandes d'essuyage en feutre   176,   qui sont disposées au con- tacts des faces de la barre   74   pour y appliquer un lu- brifiant. Il y a quatre bandes   176   à chaque extrémité 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 du bloc 72,.chacune d'elles étant appliquée contre l'une des faces de la barre. Chaque bande 176 est ser rée par une cornière 178. Chaque cornière 178 est fi- xée sur le bloc 72 par des vis 180. 



   La barre 74 comporte à son extrémité arrière une partie ronde 182 (figure 7), des épaulements 184 étant formés à la jonction des parties carrée et ronde de cette barre. La partie ronde 182 traverse un trou rond percé dans le rebord avant 186 de la table 16. 



  L'extrémité arrière de la partie ronde 182 passe dans un trou rond percé dans une patte 188, qui s'étend vers le bas à partir de la partie supérieure de la ta- ble et fait partie intégrante de celle-ci. Une goupil- le 190 est engagée à force vers le haut à travers la partie ronde 182 de la barre 74, jusque dans la patte 188, de manière à fixer la barre 74. Les épaulements 184 de celle-ci s'appuient vers l'arrière contre le re- bord 186 de la table. 



   La bielle 76 est reliée par son extrémité avant au bloc coulissant 72 par l'intermédiaire de la plaque 172 et au moyen d'un axe à tête 192 (figure 18). 



   Un coussinet à collerette 194, traversant l'extrémité avant de la bielle 76, entoure le corps de l'axe 192 et repose sur la tête de celui-ci. L'axe 192 est fixé sur un bossage 196 de la plaque 172 au moyen:d'une goupille transversale 198. 



   L'extrémité arrière de la bielle 76 comporte un coussinet à collerette 200 (figures 7 et 18)   enfon-   cé à force à travers cette extrémité. Une vis à tête 
202, formant axe et dirigée vers le bas, traverse le coussinet; elle comporte une extrémité filetée 204 de diamètre réduit, qui traverse l'extrémité extérieu- re de la manivelle 78. Un écrou 206 est vissé sur 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 cette partie filetée 204, de manière à serrer fortement la manivelle 78 contre un épaulement formé à l'extrémi- té inférieure du corps de la vis 202. 



   La manivelle 78 comporte à son extrémité in-   térieure   un moyeu fendu 208 (figures 5 et 7). Des vis de serrage 209 fixent le moyeu 208 sur l'arbre d'en- trainement 80. 



   Le mécanisme d'entraînement de la tige 70 ,comprend'un moteur   2,   comme on l'a déjà indiqué. Bien que la tige 70 soit normalement au repos, ce moteur tourne continuellement. 



   Le moteur 32 est fixé sur des barres-support. 



   212 se terminant à l'arrière par des chapes. Chaque chape chevauche un crampon 214 ayant la forme d'un U et tourné vers l'arrière, la barre étant reliée à ce crampon par un axe 215. Chaque crampon 214 embrasse la barre transversale 14 et ses bras sont serrés sur cette barre au moyen d'une vis à tête 216, qui travers, le bras supérieur du crampon et se visse dans son bras inférieur. Chaque barre 212 porte des pieds réglables 218 destinés à reposer sur le plancher et à constituer pour le moteur 32 un support fixe et horizontal. Cha- que pied est porté à l'extrémité inférieure d'une vis à tête 220. Un contre-écrou 222 est vissé sur chaque vis 220. 



   Sur l'arbre 224 du moteur 32 (figures 4, 5 et 7), est calée une poulie à gorges multiples 266, qui entraîne, par l'intermédiaire de courroies trapé-   .zoldales   228, une autre poulie à gorges multiples 230, fixée sur l'arbre 232 d'une vis sans fin. L'arbre 232 est monté rotatif dans des paliers 234 fixés par des vis 236 sur un support 238; celui-ci est fixé sur une plaque horizontale et transversale 240 qui est sus- 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 pendue à la table 16. Des blocs d'écartement 242 sont intercalés entre les extrémités de la plaque   240   et la table 16. Des vis de fixation 244 (figure 5) traver- sent vers le haut la plaque   240   et les blocs 242, pour se visser dans la table. 



   Sur l'arbre 232 est calée une vis sans fin 
246, qui entraîne une roue 28 à denture hélicoïdale. 



   Cette roue peut tourner librement sur l'arbre vertical 80; elle est supportée sur cet arbre au moyen d'une poulie ou tambour de freinaga 248 (figure 7), qui est fixé sur l'arbre 80, à   l'extrémité   inférieure de celui- ci. L'arbre 80 s'étend vers le hauta travers le sup- port 238, et sur son extrémité supérieure est fixé le moyeu 208 de la manivelle 78. Ce moyeu t'appuie contre une faxe supérieure du support 238 et se t à supporter l'arbre de manière que celui-ci puisse tourner libre- ment dans le support. 



   La roue 28 à denture hélicoïdale entraîne la poulie de freinage 248 et l'arbre 80 par l'intermé- diaire de l'embrayage "demi-tour" 30. L'embrayage30 est le même, au point de vue construction, que celui décrit dans la demande de brevet des Etats-Unis   d'Amé-   rique déjà mentionnée n 126.187; on n'a donc pas jugé utile de le représenter ou de le décrire ici en détail, On pourra se reporter au besoin à la description con- tenue dans cette demande de brevet. 



   L'embrayage "demi-tour" 30 est commandé à partir d'un balancier oscillant 250 (figures 3, 4, 5 et 7) par l'intermédiaire de deux ergots 252 et 254. Ces deux ergots sont décalés l'un'par rapport à l'autre d'un arc de 180  centré sur l'arbre 80 et sont montés de manière à pouvoir coulisser verticalement dans des 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 prolongements 255 du support 238. Ils sont commandés par le balancier oscillant 250 de telle manière que, quand l'un d'eux s'est effacé dans une position inacti- ye (pour permettre l'entraînement de l'arbre.80 à par- tir de la roue 28 à denture hélicoïdale, comme on le      voit sur la figure 3), l'autre est amené dans une posi- tion active, dans laquelle il interrompt l'entraînement de l'arbre 80 au bout d'un demi-tour. 



   Le balancier 250 est calé sur un arbre oscil- lant 256 supporté dans une console 258 à deux bras. 



   Cette console est disposée sur un bossage 260 du support 238 et elle occupe une position fixe par rapport à ce dernier. Le balancier 250 comprend des bras 261 et 263 qui s'étendent dans des directions diamétralement opposées à partir de l'arbre 256. Cha- cun des deux bras 261'et 263 porte un axe 262 ou 264, respectivement, dont l'extrémité est constamment enga- gée dans une gorge 266 formée à l'extrémité supérieure des ergots de commande 252 et 254. On voit facilement que, si l'axe 262 est soulevé par le balancier 250 de manière à soulever l'ergot 252 (figure 3), l'axe 264 est abaissé de manière à abaisser également   l'ergot.-   254. Quand le balancier se déplace dans le sens oppo- sé, il produit évidemment un effet opposé. 



   Le mécanisme d'actionnement du balancier 250 comprend deux solénoldes 268 et 270 (figures 5 et 6), qui sont montés sur une console fixe 271; ces   solénoldes   sont à une certaine distance l'un de l'autre 
A et sont alignés axialement. Une armature commune 272 est portée sur une tige 274 traversant le solénolde 168. Cette armature est constituée par un matériau ferromagnétique; elle est disposée entre les   solénol-   des de manière à s'étendre normalement à l'intérieur 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 de chacun d'eux. Quand le solénoide 268 est excité, l'armature et sa tige sont   entraînées vers   la droite (en regardant la figure 5), et.quand le solénoïde 270 .est excité, l'armature et la tige sont entraînées vers la gauche. 



   La tige 274 est reliée par un axe 276 à une vielle 278. Celle-ci est articulée, par son autre extrémité, par l'intermédiaire d'un axe 280, sur une manivelle 282 calée sur l'arbre 256, de sorte que le mouvement linéaire de la.tige 274 est transformé en un mouvement oscillant de   l'arbre 256.   



   Les pièces sont normalement maintenues   élas-   tiquement dans une position intermédiaire par un   méca   nisme de centrage 284 (figure   6),   qui agit sur l'axe 
280. Des plongeurs 286 et 288 montés coulissants dans des oreilles 290 d'une console fixe 292 sont appliqués sur les cotés opposés de l'axe 280. La console 292 est fixée sur la table 16. Chacun des plongeurs 286 et 288 comporte une collerette 294; il est entouré par un ressort hélicoïdal de compression 296, qui s'appuie par son extrémité intérieure contre la collerette conjuguée 294 et par son extrémité extérieure contre l'oreille extérieure conjuguée 290 de la console 292. 



   Le rôle du mécanisme de centrage est de cen- trer l'armature 272, par rapport aux solénoïdes 268 et 270, de manière qu'elle puisse normalement être ac- tionnée vigoureusement et rapidement par l'un ou l'au- tre des solénoïdes. Le centrage de l'armature égalise -par voie de conséquence les positions des ergots 252 et 254 de commande de l'embrayage. Un point important à signaler, c'est que, quand les ergots 252 et 254 sont. ainsi maintenus au même niveau, leur-extrémité infé- 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 rieure est disposée à un niveau rendant l'embrayage inactif, et l'un ou l'autre maintient en réalité l'em- brayage en position de débrayage. 



   Le coulisseau 20 comprend une tête 300   (figu   res 1 et 2), qui est guidée, supportée et actionnée par quatre colonnes verticales 302 (figures 5,9 et 10). 



   Chaque colonne 202 s'étend vers le bas à travers la ta- ble 16 et traverse des manchons verticaux de guidage 
304. Les colonnes 302 font saillie à leur extrémité inférieure, au delà de l'extrémité inférieure des man- chons 304. Les portions inférieures d'extrémité 306 de ces colonnes 302 sont filetées et ont un diamètre réduit. Les deux colonnes se trouvant à droite de la machine sont reliées rigidement l'une à l'autre par l'intermédiaire d'un bloc massif formant entretoise 308 (figures 8 et 9). Le bloc 308 est engagé sur les portions inférieures d'extrémité 306 à diamètre réduit des colonnes correspondantes et il est fixé sur ces co- lonnes par des écrous 310. Les parties 306 des colon- nes 302 se trouvant à gauche de la machine sont reliées l'une à l'autre d'une manière analogue. 



   Les manchons de guidage 304 sont montés rigi- dement sur la table 16. Chaque manchon comporte, dans   uneprtion   médiane, un rebord 312, dont la forme géné- rale est rectangulaire et qui s'appuie vers le haut contre la face inférieure de la table. Des vis à tête 314 dirigées vers le haut traversent ce rebord et se vissent dans la table. Chaque manchon 304 reçoit, à se$ extrémités supérieure et inférieure, des fourreaux 316 à collerette (figure 8), dont le métal est plus dur que celui du manchon 304, et qui sont conçus en réalité pour guider la colonne 302 et pour absorber l'usure provenant du fonctionnement de cette colonne. Le corps 

 <Desc/Clms Page number 28> 

 de chaque fourreau rapporté 316 est introduit dans une cavité 318 prévue dans le manchon 304.

   Des vis 320 traversent la collerette de chaque fourreau 316 et se vissent   dans   le manchon   304.   Le fourreau supérieur 316 comporte une cavité annulaire 322 (figure 10), dans   la@   quelle est logée une rondelle 324 d'essuyage et de graissage. Une bague de retenue 326 recouvrant la ron- delle 324 est fixée par des vis 328 sur le fourreau 316. 



   Les manchons   304   constituent aussi un moyen pour fixer les panneaux latéraux 10 sur la table 16. 



   Des vis 329 traversent des bossages 331 des montants 10 et se vissent dans des bossages 333 des manchons   304   (figure 5). 



   Un mécanisme d'entraînement du coulisseau 20 est prévu de chaque côté, c'est-à-dire à droite et à gauche de la machine. Ces deux mécanismes d'entraîne- ment sont identiques, de sorte qu'il suffit d'en décri- re un seul. L'énergie est fournie par les cylindres supérieurs 36 (figures 8 et 9), par l'intermédiaire des blocs-entretoises 308, pour entraîner le coulisseau 
20 vers le- bas; de l'énergie est fournie également par les cylindres inférieurs 38, par l'intermédiaire des mêmes blocs 308, pour produire l'entraînement du cou- lisseau vers le haut. 



   Une tige de piston 330, dont le rôle est d'entraîner le coulisseau vers le bas, fait saillie vers le bas, au delà de l'extrémité inférieure de cha- que cylindre supérieur 36? La tige 330 comporte une portion d'extrémité inférieure 332 (figure 9), de dia- mètre réduit, et qui s'engage dans une douille   334   à collerette. Le corps de cette douille est ajusté dans un alésage 336 du bloc 308. Une vis à tête   340,   diri- gée vers le haut traverse une douille   342   à collerette et se visse dans l'extrémité inférieure 332 de la tige 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 
330. La tige 330 et la vis 340 enserrent le bloc 308 par l'intermédiaire des collerettes des douilles 334 et 342. Un épaulement 338 de la tige 330 s'appuie con- tre la collerette de la douille 334. 



   Une tige de piston 344 (figures 8 et 9), dont le r8le est d'entraîner le coulisseau 20 vers le haut, fait saillie vers le haut, au delà de l'extrémi- té supérieure de chaque cylindre inférieur 38. Cette tige 344.est reliée à son extrémité supérieure au corps 
346 (voir également la figure 5) d'un étrier 348 au moyen d'une vis à tête 350. Le corps 346 de l'étrier se trouve à un niveau légèrement supérieur à celui du bloc 308, mais il comporte des bras 352 qui s'étendent vers le bas jusqu'au bloc 308 et font partie   intégran   te de celui-ci. 



   Le cylindre supérieur 36 comprend une partie) 354 en forme de manchon (figure 11) et une partie 356 formant tête de cylindre. Ces deux parties sont re- liées l'une à l'autre par des bagues 358 et 360, en même temps que par des vis à tête 362. La bague 358 est fendue et se trouve logée dans une gorge 364 du manchon 354. La bague 360 s'appuie vers le haut con- tre la bague 358; elle est poussée vers le haut par les vis 362, dont les tiges traversent la bague 360 et se vissent dans la tête 356. La construction   précé-   dente permet de presser, d'une manière énergique, con- tre la face intérieure de la tête, l'extrémité supé- rieure du manchon, en même temps qu'un joint 366 entou- rant cette extrémité. 



   Le cylindre 36 tout entier est supporté par- la table 16, par l'intermédiaire de la tête   356,   au . moyen de vis 368, qui traversent vers le-bas la partie supérieure de la table et se vissent dans la   tête.¯   

 <Desc/Clms Page number 30> 

 
La tête 356 comporte un canal 370 aboutis- sant à une rainure 372. Un chapeau 374 est fixé dans la rainure 372 et recouvre le canal 370. Ce chapeau comporte un canal 376, qui se trouve au-desaus du ca- nal 370 et communique avec celui-ci. Une conduite 378 fixée au chapeau 374 sert à amener le liquide sous pression au cylindre et à évacuer hors de celui-ci le liquide utilisé. 



   Le joint entre la tête 356 et le chapeau 374 est réalisé au moyen d'une rondelle 380 qui entoure un tube rapporté 382, court et rigide; ce tube maintient la rondelle. Le chapeau 374 est pressé vers le bas énergiquement et uniformément contre la tête 356 par des vis 384. Ces vis sont vissées dans la partie su- périeure de la table 16 et s'appuient contre la face supérieure du chapeau 374; elles sont munies de con- tre-écrous 386. 



   Le piston supérieur 388 comprend une tête 
390, qui est vissée sur une portion supérieure d'extré-   mité 392 de la tige de piston 330 ; partie 392   filetée possède un diamètre réduit. Une bague 394 de guidage et d'usure entoure la partie inférieure de la tête 390 ; elle est fixée sur celle-ci par des vis 
396, qui traversent une collerette 398 de la bague 
394, cette collerette étant dirigée vers l'intérieur. 



   Sur l'extrémité supérieure de la tête 390 sont assemblés successivement par engagement sur une portion d'extrémité non filetée 400 de la tige 330 une rondelle inférieure souple d'étanchéité 402 à col-   ,'lerette,   un disque d'écartement 404, une rondelle su- périeure souple d'étanchéité 406 à collerette et un disque de serrage 408. Ces éléments sont serrés soli- dairement par des vis 410, qui les traversent vers le 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 bas pour se visser dans la tête 390. Les rondelles   402   et   406   sont munies de bagues métalliques rappor- tées   412,   qui entourent les tiges des vis 410.

   Ces ba. gues rapportées sont initialement un peu plus minces   qu@   'les rondelles conjuguées et servent, à limiter la com- pression   appliquéé   à ces dernières. 



   La collerette de la rondelle supérieure 406   est dirigée vers le haut ; est pressée vers l'ex-   térieur par une collerette cylindrique d'une bague métallique et flexible   414.   La collerette de la ron- delle inférieure 402 est dirigée vers le bas et elle est pressée vers l'extérieur par une collerette cylin- drique d'une bague métallique et flexible   416.   La col- lerette de la rondelle   406,   qui est pressée élastique- ment, sert à maintenir, l'huile dans la chambre de tra- vail du cylindre supérieur. La collerette de la ron- delle 402, pressée élastiquement et dirigée vers le bas sert à s'opposer à l'admission d'air dans l'espa- ce de travail du cylindre, dans certaines conditions pouvant se présenter occasionnellement pendant les pé- riodes   d'arrêt.   



   Le cylindre inférieur 38 comprend une partie en forme de manchon 418 (figures 12,13   et 15)   qui est vissée à son extrémité inférieure dans une tête   420.   Une plaque   422   entourant avec un certain jeu le manchon 418 est appliquée vers la tête   420   par des vis 424. Elle s'appuie contre un joint d'étanchéité   426,   qui occupe une gorge formée entre elle et la tête 420. 



   Une extrémité d'une conduite   432   est fixée à l'intérieur d'un bloc 428, fixé lui-même sur la tête 420 par des vis   430;   le liquide sous pression arrivant par cette conduite est amené à la chambre de travail 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 du cylindre 38 et le liquide utilisé est également éva- cué par cette conduite. La conduite 432 communique avec le cylindre par des canaux alignés 434 et 436 for- més respectivement dans le bloc 428 et la tête 420. 



   Le cylindre 38 est supporté par la table, par l'intermédiaire d'une structure comprenant des tige: suspendues   438'(voir   également les figures 8 et 9). 



  Chaque tige 438 comporte une portion d'extrémité supé- rieure 440, de diamètre réduit, qui est filetée et se visse dans la table 16. Un bloc 442 s'appuie contre les extrémités inférieures des tiges 438. Il est serré sur celles-ci par des vis 444, qui traversent le bloc vers le haut et se vissent dans les extrémités infé- rieures des tiges. Ces vis traversent des alésages 446 du bloc, le diamètre de ces alésages étant considé- rablement plus grand que celui de ces vis. Trois vis 448 angulairement équidistantes sont associées à chaque alésage 446. Ces vis sont vissées à travers le bloc et s'étendent radialement à l'intérieur de l'alésage correspondant 446. On a donné à celui-ci un grand dia- mètre pouréviter des tolérances de fabrication trop serrées.

   Quand les pièces sont assemblées, on règle les vis 448 sur la tige de vis correspondante, dans" une position définie, qui n'est pas nécessairement con- centrique à l'alésage. 



   Le manchon 418 traverse le bloc 442 et com- porte un épaulement 450, qui est tourné vers le haut et bute contre un épaulement correspondant du bloc. 



  Ce manchon est poussé, par rapport au bloc, par des bagues 452, 454 et par des vis 456, de manière à appli- quer énergiquement l'un contre l'autre ces deux épaule- ments. La bague 452 est une bague fendue qui est logée dans une gorge 458 du manchon. Les vis 456, dirigées 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 vers le haut, traversent la bague 454 et se vissent dans le bloc 442. 



   Le piston inférieur 460 comprend une tête creuse 462. La tige de piston'344 comporte une portion d'extrémité 464 filetée et de diamètre réduit ; cette portion 464, tournée vers le bas traverse le centre de la tête 462. Une rondelle d'étanchéité 466 à colleret- te et un disque de serrage 468 sont engagés, au-dessous de la tété, sur la portion d'extrémité 464 de la tige de piston. La rondelle 466 entoure une portion 470 de diamètre intermédiaire de la tige de piston, tandis que le disque 468 entoure la partie filetée 464 plus étroite et s'appuie vers le haut contre un épaulement formé à la jonction des parties 464 et 470. Le disque 468 est pressé énergiquement vers le haut, contre cet épaulement, par un écrou 472 vissé sur l'extrémité inférieure de la portion 464 de diamètre réduit.

   La portion de tige 470 fait saillie au delà de la tête 462 sur une longueur légèrement inférieure à l'épaisseur de la rondelle 466, et elle sert ainsi à limiter la compression de cette rondelle en limitant le déplace- ment du disque 468 vers le haut. 



   La portion de gros diamètre de la tige de piston 344 comporte une gorge 474 dans laquelle est logée une bague d'étanchéité 476. 



   Pendant le fonctionnement, il se produit iné- vitablement une certaine fuite d'huile le long du pis- ton 388 du cylindre supérieur (figure 11). Une cuvette annulaire d'égouttement 475 est prévue à l'extrémité inférieure du manchon 354. Cette cuvette est fixée sur le manchon par une bande 477, qui s'étend tout autour du manchon et de la cuvette en chevauchant ceux-ci. La bande 477 comprend des tétons 479 qui s'ajustent dans 

 <Desc/Clms Page number 34> 

 des trous ménagés sur la surface circonférentielle de la cuvette d'égouttement. La bande 477 est munie à ses extrémités opposées d'oreilles perforées 481. La tige d'un boulon   483   passe à travers les oreilles 481. 



    ,Un   écrou de serrage 485 vissé sur,cette tige maintient les pièces assemblées et presse les oreilles l'une ver l'autre de manière à serrer énergiquement la bande sur la manchon et la cuvette. 



   La cuvette 475 comporte sur un côté (voir également la figure 14) un orifice de vidange 487 à travers lequel s'écoule l'huile recueillie. Une pla- que de guidage 489 disposée au-dessous de l'orifice 
487 amène l'huile dans une rigole arinulaire 491, qui est définie par le bloc   442   et par l'extrémité supé- rieure du manchon 41$ du cylindre inférieur 38. La ri- golé 491 comprend une partie profonde 493, qui commu- nique par un alésage 495 avec un tube 497 aboutissant au réservoir 494. Le tube   497   est fixé à un bloc 499 monté au moyen .'de vis 501 sur le bloc   442   (figure   13).   



   L'admission de l'huile dans les cylindres supérieurs, et inférieurs 36 et 38 et l'évacuation de l'huile hors de ces cylindres est commandée par un distributeur   480   (figure 38). Ce distributeur peut avantageusement être identique, à tous points de vue, au distributeur correspondant décrit dans la demande de brevet des Etats-Unis d'Amérique n 126.187 déjà mentionnée; on se référera à cette demande pour avoir des explications détaillées sur ce distributeur. Le distributeur 480 comprend un carter 482 et un tiroir 483 disposé dans ce carter et actionné par une tige 484. Cette tige maintient normalement le tiroir en position neutre, de manière que l'huile sous pression ne soit fournies ni aux cylindres supérieurs 36, ni 

 <Desc/Clms Page number 35> 

 aux cylindres inférieurs 38. 



   Quand la tige   484   est déplacée vers le haut à partir de la position représentée sur la figure 38, une conduite 486 d'alimentation en fluide sous pres- sion est mise en communication par l'intermédiaire du distributeur et d'une conduite   488,   avec la conduite 
378 qui communique avec les cylindres supérieurs 36. 



   En même temps, le conduit 432 communiquant avec les cylindres inférieurs 38 est mis en communication, par l'intermédiaire d'un conduit 490 et du distributeur 
480, avec le conduit de décharge 492 aboutissant à un réservoir   494.   Ces communications sont maintenues pendant toute la course descendante du coulisseau. 



   A la fin de cette course, la tige de distri- buteur 484 se déplace vers le bas pour inverser les communications. Il en résulte'que le conduit 486 d'a- limentation en pression est mis en communication, par l'intermédiaire du distributeur et du conduit 490', avec le conduit   432   qui communique avec les cylindres inférieurs 38. Il en résulte aussi que le conduit 378 communiquant avec les cylindres supérieurs 36 est mis en communication avec le conduit de décharge   492,   par l'intermédiaire du conduit 488 et du distributeur 480. 



   Ces communications sont maintenues pendant toute la course montante du coulisseau. A la fin de cette cour- se, la   tige 484   est ramenée à la position neutre repré- sentée sur la figure 38. 



   Le mécanisme hydraulique, qui commande l'a- baissement et la levée du coulisseau, est représenté dans son ens-emble sous une forme schématique sur la figure   38.   A l'exception d'un distributeur-pilote 496, qui a été ajouté et que l'on décrira en détail un peu plus loin, et de quelques modifications minimesappor- 

 <Desc/Clms Page number 36> 

 tées au régulateur de pression, le mécanisme hydrauli- que est le même que dans la demande de brevet des   Etats=   
Unis d'Amérique n 126.187 déjà mentionnée, à laquelle on pourra se référer pour de plus amples explications.      



   Le mécanisme   hydraulique.comprend   essentiel- lement une pompe 498, qui est entrainée par l'intermé- diaire de l'arbre 232 à partir du moteur 32 de comman- de de la planche de découpage; cette pompe aspire l'huile du réservoir   494   à travers un conduit 500 (com- prenant un filtre 502) et décharge l'huile sous pres- sion dans le conduit 504:

   L'huile est amenée par ce conduit à un clapet de décharge 506, qui est construit et commandé de   manière, à     rainer   l'huile irectement au réservoir   494   à travers un conduit 50 quand une   pression prédéterminée existe dans un dispositif d'acde pression 510,mais à débiter l'huile dans ce dispositif d'accumula   
 EMI36.1 
 cumulat&1i4,/ quand la pression dans celui ci est infé.JD.ct ' rieure à ladite valeur prédéterminée. L dispositif 510 comprend un conduit 512 dans lequel'est intercalé un clapet de retenue 513 et sur lequel est monté un manomètre 514. Le conduit 512 communique par un con- duit 516 avec un conduit 518, qui se prolonge dans des directions opposées à partir du conduit 516.

   Une branche du conduit 518 aboutit à un accumulateur de" pression 520, qui comprend un carter'métallique 522 et un sac déformable contenu dans ce carter et rempli d'azote (non représenté). Un robinet 524 qui peut être actionné à la main et destiné à la vidance du disposi- tif est prévu dans une dérivation 526 communiquant avec le conduit 518. 



   La deuxième branche du conduit 518 communique librement avec le conduit 486 d'alimentation en pres- sion, qui aboutit au distributeur   480.   Le conduit 518 se prolonge au delà du conduit   486   et communique avec 

 <Desc/Clms Page number 37> 

 le distributeur-pilote 496 (voir   fig&re   39) par l'in- termédiaire d'une partie du corps 528 de ce distribu-   ' teur,   dans une portion médiane de ce corps. 



   Une dérivation 530 partant du conduit 518 aboutit dans un corps 532 d'un régulateur de pression 
534 et communique avec l'intérieur de ce corps par un orifice 536. Un piston 538 monté coulissant dans le corps 532 comporte un canal 540 représenté sur la figu- re 39; ce canal met en communication l'orifice 536 avec l'extrémité gauche d'un alésage 542 formé dans le corps. Le piston 538 est poussé vers l'extrémité gau- che de l'alésage 542 pa,r un   ressont   de compression 
544. 



   Une vis de réglage 546 est vissée à travers l'extrémité droite du corps 532 et s'appuie par l'in- termédiaire d'un bloc coulissant 548 contre l'extrémi- té droite du ressort 544. Ce ressort monté dans l'ex- trémité droite de l'alésage 542 agit en exerçant une pression contrôlée, à l'encontre de la pression de   l'huile,admise   dans l'extrémité gauche de l'alésage, la pression de cette huile étant déterminée par le réglage de la vis 546. Un deuxième conduit 550 commu- nique avec l'alésage 542 par l'orifice 552, qui se trouve à une courte 'distance à droite de l'orifice 546. 



  A son autre extrémité, le conduit 550 communique avec un alésage 554, ménagé dans le corps 528 du distribu- teur-pilote, à travers l'une des extrémités de ce corps. Un conduit de vidange 556 communique avec l'alésage 542 du régulateur de pression 534 en un point situé au delà de la limite de droite de la cour- se du piston 538. L'extrémité de droite de l'alésage 542 est maintenue constamment en communication avec 

 <Desc/Clms Page number 38> 

 une gorge 558 du piston, par l'intermédiaire d'un alé- sage 560 ménagé dans le piston 538. 



   Le distributeur-pilote   496   comprend un piston 562 monté dans un alésage 554. Un ressort hélicoïdal de compression 564 s'appuie contré le   coppu   distru- teur-pilote, à l'extrémité de gauche de l'alésage, et dans une cavité 566 formée dans l'extrémité de gauche du piston 562, de manière à pousser constamment celui- ci vers l'extrémité de   droire   du corps 528. Un conduit de vidange 568 communique avec l'alésage 554 par l'in- termédiaire d'un orifice 570 du corps 528. Un autre conduit 572 communique avec l'alésage 554 par un ori- fice 574 situé à une courte distance à gauche de   l'ori-   fice 570. 



   L'extrémité supérieure du conduit 572 pénètre dans l'extrémité inférieure du corps 576 du clapet de décharge 506 et communique avec l'extrémité inférieure d'un petit alésage 578 formé dans ce corps. Un petit piston 580 peut coulisser dans l'alésage 578. Cet alé- sage communique avec un alésage plus large 582, dans lequel peut coulisser un piston plus gros 584.   Celui-c   comporte une gorge 586 assez large, qui sépare l'une   ae   l'autre ses têtes supérieure et inférieure 588 et 590. 



  Les conduits   504   et 512 communiquent toujours l'un avec l'autre par la gorge 586. 



   Un ressort   hélicoïdal   de compression 592 dis-      posé dans l'extrémité supérieure de l'alésage 582 s'ap- puie contre l'extrémité supérieure du piston   584   de manière à pousser celui-ci vers le bas. Le conduit 508 communique avec l'alésage 582, en un point situé sensiblement au-dessus des conduits 504 et 512. Comme on le voit sur la figure 39, la tête supérieure 588 coupe la communication du conduit 508 avec les conduits 

 <Desc/Clms Page number 39> 

 
504 et 512. L'extrémité supérieure de l'alésage 582 est maintenue constamment en communication avec le con- duit de vidange 508 par un canal 596 formé dans le corps 576; elle communique aussi constamment avec l'ex-   trémité   inférieure de l'alésage 582 par un canal 594 percé à travers le piston 584.

   L'huile qui fuit le long du petit piston 580 perd ainsi sa pression et ne peut pas s'accumuler. 



   On peut expliquer le fonctionnement du méca- nisme décrit en supposant qu'on désire avoir une pres- sion maxima déterminée dans l'accumulateur; on peut donc se référer au manomètre 514 pour savoir quand la pression voulue est atteinte. On règle d'abord la vis 
546 du régulateur 534 dans une position suffisamment à droite pour que la pression voulue ne puisse être atteinte au bout d'un cycle de fonctionnement.

   Dans ces conditions, une pression modérée suffit dans le conduit 518 pour repousser le piston 538 du régulateur 534 depuis la position représentée sur la figure 39 jusqu'à celle représentée sur la figure   40.   Dans cette dernière position, la ggrge 558 du piston 538 fait com- muniquer entre eux les orifices 536 et 552; l'huile sous pression venant du conduit 530 peut donc passer dans le conduit 550 et arriver dans   l'extrémité' de   droite de l'alésage 554 du distributeur-pilote. 



   La pression d'huile ainsi appliquée au piston 562 le repousse immédiatement depuis la limite de droi- te de sa course (figure 39) jusqu'à la limite de gau- che (figure 40). Il en résulte que le conduit 518 est mis en communication avec le conduit 572 par une gorge 600 ménagée dans le piston 562. 



   L'huile admise sous pression dans le conduit 

 <Desc/Clms Page number 40> 

 572 est transmise à l'extrémité inférieure du petit alé. sage   578   du clapet de décharge. Le petit piston 580 est donc repoussé vers le haut et vient en contact avec le grand piston 584, qu'il   refouie   jusqu'à la limite supérieure de sa course, représentée sur la figure 40. 



  Les conduits 504 et 512 communiquant alors librement avec le conduit de décharge 508. Tout le liquide re- foulé par la pompe est donc dirigé dans ce conduit de décharge et l'huile ne peut franchir le clapet de rete- nue 513 du dispositif accumulateur de pression 510. 



    Cependant,.   le clapet de retenue emprisonne dans ce dis. positif toute l'huile qui a déjà/franchi ce clapet. 



  Dans ces conditions, la pression dans le dispositif accumulateur se maintient à la valeur caractéristique correspondant à la position dans laquelle la vis du régulateur a été réglée. En réglant progressivement   'la   vis 546 du régulateur de manière à augmenter   la près*   sion sur le   ressort$44,   on peut augmenter progressive- ment la pression dans le dispositif accumulateur jus- qu'au moment où la pression voulue est indiquée par le manomètre 514. 



   Quand un cycle de fonctionnement de la presse commence, l'huile s'écoule du dispositif accumulateur dans les cylindres supérieurs à travers le distributeur   480.   La pompe est incapable de fournir l'huile avec le débit désiré, mais son insuffisance est compensée par la décharge de l'huile qui a été emmagasinée dans l'ac-   aumulateur.   Il en résulte une chute rapide de pression dans le dispositif accumulateur. Quand la pression tombe, le piston 538 se déplace vers la gauche, en cou- pant la communication entre les conduits 530 et 550 et en faisant communiquer le conduit 550 avec le conduit 

 <Desc/Clms Page number 41> 

 de vidange 556 par l'intermédiaire de la gorge 558 et du- canal 560. 



   Dès que le conduit 550 est mis en communica- tion avec le conduit de vidange 556, la pression tombe dans le conduit 550, de sorte que le piston 562 du dis- tributeur-pilote est ramené vers la limite de droite de sa course, dans la position représentée sur la figu- re 39. Ce retour du piston 562 coupe la communication du conduit 572 avec le conduit 518 et met en   communica-   tion le conduit 572 avec le conduit de vidange 568. 



  Il en résulte que le ressort 592 ramène le piston 584 à la limite inférieure de sa course et que la communi- cation est ainsi coupée entre les conduits   504   et 512 d'une part, et le conduit 508 d'autre part. 



   La pompe recommence alors à refouler de   l'hui-   le dans le dispositif accumulateur à travers le conduit 512 ; elle continue à fournir de l'huile à ce disposi- tif pendant tout le cycle de fonctionnement et après la fin de ce cycle, jusqu'$ ce que soit atteinte.de nouveau la' pression déterminée pour laquelle la vis   546   du :régulateur a été réglée. 



   Le mécanisme décrit diffère essentiellement du mécanisme de la demande de brevet   précitée par   le fait qu'un distributeur-pilote est intercalé dans le présent mécanisme entre le régulateur et le clapet de décharge. Si on supprimait le distributeur-pilote de la figure 39, l'extrémité du conduit 518 qui aboutit au distributeur-pilote serait fermée, et le conduit .550 serait relié directement au clapet de décharge à la place du conduit 572; la disposition serait alors sensiblement identique à celle prévue dans la demande de brevet précitée. Cependant, avec cette dernière disposition, le clapet de décharge présente une tendan- 

 <Desc/Clms Page number 42> 

 ce à l'instabilité, et l'emploi du distributeur-pilote prévu dans le présent agencement permet de supprimer cette tendance.

   On peut penser que cette suppression résulte du fait que l'huile commandant le clapet de dé- charge se trouve sensiblement à la'pleine pression de      l'accumulateur, car elle n'est pas soumise à l'action réductrice du distributeur du régulateur, comme dans la construction ancienne. 



   Dans la demande de brevet précitée, des éga- liseurs avant et arrière sont prévus pour le   coulisseat   
L'égaliseur avant oblige le bord avant du coulisseau à rester constamment horizontal, tandis que l'égali- seur arrière oblige le bord arrière du coulisseau à conserver à tout instant; une position horizontale. Des égaliseurs avant et arrière sont prévus dans le même but dans la présente machine, mais leur construction a été simplifiée et rendue plus robiste, en   marne   temps que plus efficace. 



   Dans la demande de brevet déjà citée, les pistons d'actionnement s'étendaient vers le haut à travers les côtés opposés de la table pour être reliés directement au coulisseau, sur les côtés opposés de, celui-ci et à mi-distance entre son bord avant et son bord arrière; on prévoyait quatre colonnes d'angles, dont le seul rôle était de réaliser l'égalisation et le guiaage. 



   Dans la présente machine; l'entraînement du coulisseau est transmis par l'intermédiaire des quatre colonnes d'angle 302, et ces mêmes colonnes sont uti- lisées pour effectuer à la fois l'égalisation latérale et l'égalisation longitudinale. Comme on l'a déjà expliqué, les colonnes 302 se trouvant de chaque côté 

 <Desc/Clms Page number 43> 

 de la machine, sont reliées rigidement à leur extrémité inférieure, l'une à l'autre et aux pistons de commande par l'intermédiaire d'un bloc-entretoise 308, de sorte que ces colonnes guidées forment avec le bloc et le coulisseau un rectangle rigide   et.extrêmement   résis- tant à toute déformation longitudinale. On prévoit également des liaisons égalisatrices entre les colonnes 302 de la paire avant et les colonnes 302 de la paire arrière..

   Ces liaisons égalisatrices avant et arrière sont identiques, et il suffira par conséquent d'en décrire une seule. 



   Un arbre transversal 602 (figures 4, 5, 8 et 9), portant à chacune de ses extrémités une roue d'en- grenage   604,   est monté dans des paliers 606, qui sont fixés par des vis 608 aux bossages 331 formés sur les manchons 304. Une crémaillère 610 s'étendant vers le haut est fixée rigidement à chaque extrémité de chaque bloc entretoise 308; cette crémaillère engrène avec la roue correspondante   604.   Chaque crémaillère se dé- place dans une rainure de guidage 612 fixée sur le man- chon conjugué 304;   ce/guide   612 est constitué par un métal résistant à l'usure et plus dur que celui du manchon. 



   Pour qu'on puisse régler individuellement les crémaillères 610, en vue de les faire engrener cor rectement avec les roues dentées   604,   il est prévu pour ces crémaillères un montage réglable sur les blocs 308 qui les portent. Chaque extrémité de bloc 308 com- porte une rainure transversale 614 (figures 4 et 8), dans laquelle est fixé un bloc 616 comportant une ner- vure inclinée 618. La crémaillère 610 est fixée sur le bloc 308 par des vis 620, qui traversent des fentes 

 <Desc/Clms Page number 44> 

 verticales 622 de courte longueur formées dans la cré- maillère.

   Celle-ci comporte sur sa face arrière une rainure transversale 624 destinée à recevoir la nervure inclinée 618 et   desseins   626 ét 628, qui sont enfoncés à force dans la rainure de part   et, 'd'autre   de la   nervu""   re. Ces coins 626 et 628 sont assez épais pour être serrés énergiquement contre le bloc 308 par la crémail- lère quand on serre les vis 620. 



   On assemble d'abord avec jeu les différentes pièces, la crémaillère engrenant correctement avec la roue dentée conjuguée. On engage ensuite à force les coins 626 et 628 de manière à maintenir le réglage, puis on serre légèrement les vis 620. Si on veut ef- fectuer un nouveau réglage, on desserre partiellement    les vis 620 ; onrepousse vers l'arrière le coin qui se   trouvait dans une position où il s'opposait au réglage désiré, et on chasse vers l'intérieur l'autre coin jusqu'au moment où/on obtient la nouvelle position dési- rée de la crémaillère 610 par rapport au bloc 308. A ce moment,-on engage à force jusqu'à sa position de serrage le coin qui a été dégagé et on serre de nouveau les vis 620. 



   On a indiqué précédemment que les mécanismes avant et arrière d'égalisation étaient des répliques l'un de l'autre; cependant, l'arbre égaliseur arrière 
602 est seul soumis à l'action de freins 630 (figures 
6 et 7) destinés à appliquer un effort de friction à la tête 300, en opposition à l'action hydraulique,    .c'est-à-dire à freiner la tête de manière que la poussée hydraulique recontre une résistance rendant pro-   gressive l'action de la tête pendant toute sa course descendante et rendant aussi progressif le renverse- ment du mouvement.

   Sans cet effort de friction, la 

 <Desc/Clms Page number 45> 

 tête aurait tendance à tomber plus rapidement que si la pression hydraulique agissait seule ;    alors une résistance, résultant par exemple du contact   avec la partie supérieure de la matrice,   ell'e   marque- rait un temps d'arrêt jusqu'à ce que la pression agisse à nouveau. Il en résulterait un choc. La même chose se produit à l'extrémité inférieure de la course, quand la machine fonctionne sans papier ou avec une action de coupe très faible. Dans ces conditions, la tête descend plus vite sous l'action de son propre poids que sous l'action de   l'entraînement   auquel elle est   soumi   se, puis la pression rattrape son retard et il se pro- duit un choc au moment de l'inversion du mouvement. 



   Deux freins 630,' adjacents respectivement à une extré- mité et à l'autre de l'arbre 602 d'égalisation arriè- re, sont appliqués à cet arbre. 'Ces freins sont iden- tiques et il suffit par conséquent d'en décrire un seul. Chaque frein comprend deux mâchoires 632 et 634. 



  La mâchoire 632 comprend une bande 636 et une garnitu- re 638, tandis'que la mâchoire 634 comprend une bande 640 et une garniture 642. La bande 636 comporte un bras 644 au   mpyen   duquel elle est reliée à une face.. intérieure d'une nervure arrière 646 de la table 16 grâce à une vis 648. 



   Une vis 650 traverse la bande 640 èt se visse dans la bande 636, en maintenant les deux bandes ensem- ble, tout en leur laissant cependant la liberté   d'exé-   cuter un mouvement relatif de pivotement. Les mâchoi- 'res enserrent l'arbre 602 ; du c8té opposé à la vis 650, elles sont maintenues ensemble et pressées élasti- quement l'une vers l'autre. Un boulon 652, dont la tige traverse les bandes 640 et 636, est entouré près 

 <Desc/Clms Page number 46> 

 de sa tête par un ressort hélicoïdal de compression 
654. Un écrou 656 vissé sur l'extrémité en saillie du boulon 652 s'appuie contre la bande 636, à   lencontre   de l'action du ressort 654. La pression du frein peut être réglée au moyen de l'écrou 656. 



   Les freins 630 sont constamment serrés, mais puisqu'ils ne servent qu'à empêcher la descente du cou- lisseau par gravité, ils peuvent être appliqués avec une pression relativement faible de manière à ne pas opposer une résistance exagérée au mécanisme hydrauli- que et à éviter une usure excessive. 



   Oh décrira le mécanisme de commande et de coordination de la planche de découpage 18 et du cou- lisseau 20 .en se référant principalement à la figure schématique 41. Dans les conditions de fonctionnement, un interrupteur d'arrivée 660 est fermé pour connecter des lignes d'amenée 662 et 664 respectivement à des conducteurs principaux 666 et 668. Des conducteurs dé- rivés 670 et 672, sur lesquels est intercalé un inter- rupteur   674   normalement fermé, connectent les conduc- tëurs 666 'et   668   au moteur 32. 



   Pour déclencher un cycle normal de fonction- nement,' on actionne la poignée 34 pour fermer un in- terrupteur   676.   Celui-ci ferme un circuit passant par le conducteur 666, un conducteur 678, l'interrup- teur 676, un conducteur   680, le   solénolde 268, un con- ducteur 682, un interrupteur à deux positions 684, qui est représenté en position basse, un conducteur 686 et ,enfin le conducteur 668. Comme on l'a déjà expliqué, l'excitation du solénoïde 268 déclenche une rotation d'un demi-tour de l'arbre 80, pour réaliser une course de la planche de découpage   1$   vers l'intérieur. 



   Ainsi qu'on l'a déjà dit l'arbre 80   entraîne   

 <Desc/Clms Page number 47> 

 la manivelle'76, qui transmet le mouvement à la plan- che de découpage. Cette manivelle porte un bras laté- ral 686, portant   lui-même   une came 688 à son extrémité extérieure. Quand cette came est sur le point de s'ar- rater, c'est-à-dire un peu avant la fin du demi-tour de l'arbre 80, elle vient en contact avec un galet 690 porté par une tige-poussoir 692. Cette tige s'appuie à son extrémité libre sur une manivelle 694 calée sur un   arbre 696.   Un ressort 698 sollicite la manivelle 694 et l'arbre 696 dans le sens des aiguilles d'une montre (en regardant la figure 41). 



   Un bras 697 fixé sur l'arbre 696 et terminé en forme de chape agit sur un organe 699 de commande. de l'interrupteur 684 pour faire passer celui-ci à sa position supérieure; ce changement de position est indispensable pour déclencher ensuite le mouvement de la planche de découpage vers l'extérieur. 



   Une manivelle 698a ( figures 34 et 36) re- liée rigidement à l'arbre 696 porte un levier   triangu.   laire 700 formant verrou qui est entraîné vers le haut, quand cet arbre tourne dans le sens inverse de celui des aiguilles d'une montre sous l'action de la came. 



  688 de la manivelle 76 (figure 41). Un bloc 702, soli- daire d'un bras   704   et monté libre sur un arbre 882 aligné avec l'arbre 696, comporte une saillie 706 qui se trouve sur le trajet d'un bec 708 prévu sur le le- vier triangulaire 700. Le bras 704 comporte une extéé- mité extérieure pointue   710,   qui coopère avec un galet 712 porté par un levier   714   monté oscillant sur un ar- bre 716. Un ressort 718 monté sur une tige de guidage 720 agit par l'intermédiaire de celle-ci sur le levier 714, qu'il tend à faire tourner dans le sens des ai- guilles d'une montre (en regardant la figure   34).   

 <Desc/Clms Page number 48> 

 



   Quand le verrou 700 fait pivoter la pointe 
710 du bras 704 dans le sens inverse des aiguilles d'une montre, cette pointe est entraînée vers le haut au delà du galet 712, qui la retient en position haute, 
Par ailleurs, un galet 720 porté par le verrou 700 vient au   cohtact   d'une tige 722 pendant le mouvement ascendant de celui-ci. Quand la pointe 710 du bras   704   a dépassé le galet   712,   la tige 722 s'opposant au mouvement du galet 720 fait pivoter le verrou 700 et dégage le bec 7Q8 de la saillie 706.

   Le bras 704 peut donc pivoter ensuite vers le bas sans transmettre son mouvement par le levier de verrouillage 700 à l'arbre 696.   -   Le m9ouvement ascendant du bras 704, que l'on vient de décrire, entraîne vers le haut la bielle 484 qui,   vomme   on l'a déjà expliqué, command le   distribu   teur   hydraulique:480.   Il en résulte que le coulisseau 20 commence à descendre. 



   Quand le coulisseau 20 approche de la fin de sa..course descendante, il agit, par l'intermédiaire d'un guide   724   et d'une came   726   portée par celui-ci, sur un galet 728, de manière à faire tourner dans le sens inverse des aiguilles d'une montre un culbuteur 729 monté sur un axe 730. Le culbuteur 729 porte un   bras.732   qui, par l'intermédiaire d'une biellette 734, de manivelles 736 et 738 calées sur un arbre oscillant 740, et d'une bielle   742   (voir aussi les figures 34 et   41),   fait tourner dans le sens des aiguilles d'une mon- tre le bras   704   au moyen d'un bras   744   solidaire de ce dernier.

   La pointe 710 du bras 704 franchit vers le bas le galet 712 et le bras   704   se déplace vers le bas, au delà de la position neutre, dans laquelle il est représenté sur la figure 34, et jusqu'à la limite in- 

 <Desc/Clms Page number 49> 

 férieure de son mouvement. Il en résulte que la bielle 
484 inverse la position du distributeur 480, ainsi que la direction du mouvement du coulisseau 20. Le bras 
704 est arrêté dans sa   positio   inférieure par une vis de butée réglable 746, qui est vis'sée à travers une pa- roi d'un carter 748 et qui est retenue par un contre- écrou 750 dans la position de réglage choisie. 



   Un instant après qu'il a commencé à se dépla- cer vers le haut, le coulisseau 20 déclenche le mouve- ment de la planche de découpage 18 vers l'extérieur. 



   Pendant le mouvement du coulisseau vers le bas, une came 
752 de l'arbre avant d'égalisation 602 a franchi sans produire aucun effet un galet 754 porté par un levier coudé 756. Pendant la course de retour, et au début de   cette¯course,   la came 752 fait pivoter le levier coudé 756 dans le sens des aiguilles d'une montre (fi- gure 41). Le levier coudé 756 vient en contact avec l'organe de commande 758 d'un interrupteur 760 et pro- voque le déplacement de cet organe de commande, en ré- ponse à l'impulsion reçue de la came, de manière à fermer l'interrupteur. 



   Il s'établit ainsi un circuit passant par le conducteur 666, l'interrupteur 760, un conducteur 762, le conducteur 680, le solénoïde 270, un conducteur 764, l'interrupteur 684 (dans sa position   supérieure   et enfin le conducteur 668. Le mouvement de la planche de découpage 18 vers l'extérieur est ainsi déclenché par l'action du solénoïde 270 sur l'ergot d'embrayage 254. La fermeture de l'interrupteur 760 n'a pas d'au- tre but que de déclencher le mouvement de la planche de découpage vers l'extérieur. Pendant la course mon- tante du coulisseau, la came 752 permet au levier coudé 756 de revenir à sa position primitive de manière à 

 <Desc/Clms Page number 50> 

 ouvrir de nouveau l'interrupteur 760. 



   Le mouvement de la planche de découpage vers l'extérieur est arrêté par l'action de l'ergot 252 de l'embrayage 30. L'interrupteur 684 est ramené à sa po-   sition   basse par l'action du ressort 698, dès que la came 688 du bras 76 s'est dégagée de la tige-poussoir 692, au début du retour de la planche. 



   Quand le coulisseau 20 se rapproche de la li- mite supérieure de sa course, une came 766 (figure 28) portée par le guide. 724 vient en contact avec un galet 768 du culbuteur 729 pour faire tourner celui-ci dans le sens des aiguilles d'une montre.. Ce mouvement est transmis par l'intermédiaire du mécanisme qui dans la description précédente faisait tourner le bras 704 dans le sens inverse des aiguilles d'une montre. Il en ré- sulte que ce bras revient à sa position neutre primi- tive (figures   34   et 41), en coupant la sortie de   l'huit'   débitée par le dispositif accumulateur. Le coulisseau s'arrête donc dans sa position normale de repos, à la limite supérieure de sa course. 



   . Le retour du bras   704   à sa position neutre a   austi   pour effet de permettre au verrou 700 de revenir à sa position primitive représentée sur la figure   34.   



  Le cycle normal de fonctionnement est ainsi terminé. 



  La planche de découpage 18 et le coulisseau 20 ont été amenés tous les deux au repos dans leurs positions pri- mitives et le mécanisme de commande tout entier est revenu aussi à son état primitif. Dans l'explication 'générale du fonctionnement que l'on vient de donner, de nombreux détails ont été passés sous silence. On va maintenant les décrire. 



   L'interrupteur 676 comprend un carter 770 (figures 28 et 29) sur lequel est montée pivotante la 

 <Desc/Clms Page number 51> 

 poignée de commande 34. L'interrupteur, est d'un type bien connu; il est actionné par la poignée 34 d'une manière classique. Le carter 770 est monté sur la tête 300 du coulisseau, dans   une   position facilement 'accessible près de l'avant de la machine. 



   L'interrupteur 760 comprend uh carter 722 (figures 22 et 23), fixé sur un support 774, porté lui- même par la table 16 (figure 7); du coté inférieur de      la plaque 240. Un arbre de commande 776 du mécanisme interrupteur est monté oscillant sur le carter 772; le   braa   de commande 758 est fixé sur cet arbre. 



   Le levier coudé 756 comprend un bras 778 en forme de fourche, qui est fixé sur un arbre 780, et un bras7$2 faisant un certain angle avec le bras 778 ' et monté sur le   même,arbre   de façon que les deux bras se déplacent en même temps que l'arbre autour de l'axe de celui-ci. Le bras 782 porte le galet de came 754. 



  L'arbre 780 est monté oscillant sur des consoles 784 et 786 du support 774. 



   On se souvient que la came 752 franchit le   galet 754   quand le coulisseau se déplace vers le bas sans agir sur ce galet, mais actionne au contraire celui-ci pendant la course de retour du coulisseau.      



  Pour permettre ce mode de fonctionnement, le bras 782 est monté de manière à pouvoir osciller autour d'un axe perpendiculaire à l'axe de l'arbre   780.   



   Le bras 782 n'est pas monté directement sur l'arbre 780 mais il est porté par un support 788 (fi- ures 24 et   25),   fixé sur cet arbre. Le support 788 comprend deux bras parallèles 790 et 792. Un axe   79   est monté dans les bras 790 et 792, dans un plan per- pendiculaire à l'axe de l'arbre; il se prolonge vers l'extérieur, au delà de ces deux bras. Le bras 782 

 <Desc/Clms Page number 52> 

 comprend également des bras 796 et 798 à une certaine distance l'un de l'autre. Ces derniers chevauchent le bloc 788 et s'étendent vers le bas le long des cô- tés extérieurs des bras 790 et.792, respectivement,   Les   bras 796 et 798 sont montés pivotants sur les ex- trémités saillantes de l'axe 794.

   Un mécanisme est prévu entre les bras 790 et 792 pour solliciter élas- tiquement le bras 782 vers une position perpendiculai- re à l'axe de l'arbre 780. 



   Des leviers 800 et 802 s'appuient sur l'axe 
794; ils sont sollicités l'un vers l'autre par un res- sort hélicoïdal de tension 804, qui s'étend dans des trous des leviers et dont chacune des extrémités est reliée au levier correspondant. Un doigt fixe 806 monté dans le support/788   zonstitue   une butée servant à limiter le mouvement du levier de droite   802' (figure   24) vers la gauche et le mouvement du levier de gauche 
800 vers la droite. Une broche 808 montée dans les bras 796 et 798 s'étend également entre les leviers 
800 et   802.   Cette broche peut se déplacer librement par rapport au support 788, puisqu'elle passe à travers des fentes 810 formées dans les bras 790 et 792. 



   Quand-le bras 782 pivote dans le s ens in- verse de celui desaiguilles d'une montre (figure 24), la broche 808 pousse devant elle   le levier   800, mais le levier 802 étant arrêté par le doigt 806 ne peut pas suivre le mouvement. La tension du ressort 804 est donc augmentée, et quand la force de déplacement ¯appliquée au bras 782 est supprimée, le ressort ramène ce bras à sa position normale et centrale. Quand le bras 782 pivote dans le sens opposé à partir de sa position normale, l'action est analogue, mais cette fois le levier 802 est déplacé vers la droite par la 

 <Desc/Clms Page number 53> 

 broche 808 et le levier 800 est retenu par le doigt 
806. 



   La came 752 est montée sur l'arbre 602 et entraînée par cet arbre, grâce à une bague dé friction 812 (figures 4, 7, 22 et 23). La bague 812, construite comme un frein, comprend deux mâchoires articulées   l'unt   sur l'autre par un axe   844.   Chaque mâchoire est consti tuée par une bande 816 de forme générale   semi-circulai.   re et par une garniture 818. Les garnitures sont   dispô   sées dans une gorge 820 d'un collier 821 fixé sur l'ar- bre 602; les côtés de cette gorge empêchent un déplace. ment axial de ces garnttures. Les bandes portent des oreilles 822 qui se font face.

   Un axe 824, fixé dans l'une des oreilles, passe librement à travers l'autre oreille et est entouré d'un ressort hélicoïdal de com- pression   826.   Ce ressort est pressé contre la deuxiè- me oreille par un écrou 828 de réglage de pression; un contre-écrou 830 maintient l'écrou dans la position de réglage choisie. 



   Le bras 786 du support 774 comporte un pro- longement 832, dans lequel est formée une fente arquée   834,   qui   est concentrique   à l'arbre 602. L'axe 84 s'étend, à l'une de ses extrémités, au delà des faces latérales de la bague de friction 812 et s'engage avec jeu dans la fente 834. Les extrémités de cette fente se trouvent dans des positions telles qu'elles peuvent arrêter l'axe   814;   elles servent de butées   pour limiter   l'amplitude du mouvement della came 752.

   Grâce à   t'en-   traînement par friction de la came 752, et à l'utilisa-      tion de butées, la came est entraînée avec la même amplitude et elle est synchronisée uniformément pendant sa course active, malgré les variations du réglage des limites supérieure et inférieure de la course du 

 <Desc/Clms Page number 54> 

 coulisseau. 



   La came 752 est montée sur un siège 846 (fi- gures 22 et 23) prévu sur l'une des bandes   816   et fixé sur cette bande par les vis 838. La came 752 comprend deux organes 840 et   842.     L'organe'840   est destiné à      faire pivoter le galet 774 sur le c8té ét à le mainte- nir hors de portée de-l'organe   842   quand l'arbre 602 tourne dans le sens des aiguilles d'une montre (figu- re 23) pendant la descente du coulisseau; par contre, l'organe 840 permet au galet 754 d'être actionné par 1!organe   842   pendant la course de retour de l'arbre 
 EMI54.1 
 - ........ ¯.......- ":-....1kLii...l.. 



  602. 



   Quand la came tourne dans le sens des aiguil- les d'une montre (figure 24), une portion terminale avant 844 de l'organe 840, qui s'étend obliquement par rapport à la direction de la rotation, vient en contact avec le galet   754   et le pousse latéralement, de manière qu'il soit entraîné par un mouvement pivotant du bras 782 bors de portée de l'organe 842. Une portion acti- ve   846   de l'organe 840 maintient le galet décalé jus- qu'au moment où l'organe   842   l'a complètement   aépassée.   



  A ce moment, le galet est dégagé de la portion   846   et est rappelé instantanément dans une position où il se trouve à la portée de l'organe   842.   



   Sensiblement au début de la   course.de   retour, l'organe   842   vient en contact avec le galet   754,   qui sè déplace par conséquent sur cet organe et fait pivo- ter le levier coudé 756 dans le sens des aiguilles d'une montre (figure 23); il en résulte que l'interrup- teur 760 se ferme malgré la résistance d'un ressort de rappel (non représenté) logé dans le carter de l'inter- rupteur. L'interrupteur 760 n'est maintenu fermé que 

 <Desc/Clms Page number 55> 

 pendant un court instant. Le contour de l'organe 842 lui permet de revenir en position d'ouverture au début de la course de retour de cet organe.

   Pendant cette course, la face de la portion de came 844, qui est tour. née vers l'observateur sur la figure 23,rencontre le galet 754, mais celui-ci est simplement poussé latéra- lement, en raison du montage pivotant du bras 782, et peut ensuite être rappelé instantanément dans sa posi- tion normale représentée sur la figure   22',   après que   , la   portion de came 844 lui a laissé le chemin libre. 



   Quand l'interrupteur 760 a été ramené en po- sition d'ouverture par son ressort de rappel, le bras 
778 pivote et vient en contact avec une vis de butée réglable 848, qui est vissée dans :La plaque 240 et maintenue par un. contre-écrou 849 dans sa position de réglage. La vis 848 détermine la position normale du levier coudé 756. 



   Les détails de l'arbre 696 et des pièces con- juguées, que l'on voit sur la figure 41, ont   été.repré-        sentés sur'les figures 6, 26 et 27. L'arbre 696 com- prend deux parties ou sections alignées. Le bras 694, qui coopère avec la tige-poussoir 692 est fixé sur cha- cune des extrémités adjacentes des sections et réunit celles-ci l'une à l'autre comme on le voit sur la fi- gure 26. 



   La tige-poussoir 692 est montée coulissante dans aes oreilles 848 formées sur un support 850 (fi- gures 26 et 27). Ce support 850 est fixé par des vis 
852 sur la face inférieure de la plaque 240. La tige- poussoir 692 a une section rectangulaire; elle se dé- place dans des ouvertures rectangulaires prévues dans les oreilles 848; ces ouvertures   l'empêchent   de tour- 

 <Desc/Clms Page number 56> 

 ner. Une tige filetée 854 est vissée dans l'extrémité de la tige 692 qui est éloignée du galet 690; elle est fixée dans une position de réglage au moyen d'un con- tre-écrou 856, qui la maintient à une longueur efficaèe voulue. Cette tige filetée 854 s'appuie à son extrémi- té libre contre un galet 858 monté sur le bras   694.   



   Le support 850 comporte un bras 860 formant portée, dans lequel l'arbre 696 peut osciller. L'une des oreilles 848 comprend un prolongement'862 à travers lequel est¯vissée une vis   864   constituant une butée réglable. Cette vis 864 coopère avec un doigt 866 porté sur la tige de poussée   692   de manière à limiter la course du galet 690 correspondant au parcours de la came 688. Le ressort 698, qui sollicite l'arbre 696 dans le sens des aiguilles d'une montre (en regardant la figure 41), est fixé à une extrémité à un doigt 868 (figures 26 et 27), sur l'une des oreilles   848,   et à son autre   extrémoté   à un axe 870, qui est porté par le bras   694   et sur lequel est monté le galet   858.   



   L'interrupteur   684,   qui détermine la direc- tion du mouvement de la planche de découpage et qui est représenté schématiquement sur la figure   41,   com- prend un carter 872 (figures 6, 26 et   27),'qui   est fixé sur une partie verticale   874   d'un support 876; celui- ci est fixé sur la face inférieure de la table 16. 



  L'extrémité arrière de l'arbre 696 est montée dans un palier 878 faisant corps avec le support 876. Sur cette extrémité de l'arbre 696 est fixé le bras 697 formant chape, par l'intermédiaire duquel est actionné l'interrupteur   684.   Le bras 699 de commande de l'in- terrupteur répond au bras 697; il est calé sur un ar- bre 880 de commande d'interrupteur porté par le carter 872. 

 <Desc/Clms Page number 57> 

 



   Le mécanisle de commande conjugué avec l'ex- trémité avant de l'arbre fi96 est logé dans la boîte de commande 748. Un arbre fixe 882 (figures   2,     34,   
35 et 36) est porté par la botte 748, à l'intérieur de celle-ci, et se trouve aligné axialement avec l'ar- bre 696. L'une des extrémités de l'arbre 882 est mon- tée dans un bossage 884 d'une plaque 886, qui consti-      tue une paroi de la botte de commande, et elle est fixée dans ce bossage par une vis 888. L'autre   extré-'     mité%de   l'arbre 882 s'étend à l'intérieur d'un moyeu $90 de la manivelle 698a. Le moyeu 890 est monté dan la paroi opposée 892 de la   boîte   de   commande   et se prolonge vers l'arrière au delà de cette paroi.

   Un accouplement 894 (figures 26, 27 et 37) laveté sur l'arbre 696 comprend un collier fendu 896, qui est sera ré sur le moyeu 890 par une vis 898, de lanière que la manivelle 698a soit reliée à l'arbre 696. 



   Le levier triangulaire 700 est monté pivo- tant sur la manivelle 698a au moyen d'un boulon formant axe 900 (figures 34 et 36). Le corps de ce boulon constitue le support du levier 700, tandis que sa tige 901 traversant la manivelle 698a est maintenue sur - celle-ci par un écrou 902. Un axe   904   pourvu d'un col let (figure 37) est rivé dans le levier triangulaire 700 et consitute un palier pour le galet 720.

   Une gou- pille 906 traverse l'axe   904   pour maintenir en place sur   celui-ci   le galet   720.   Un ressort hélicoïdal de tension 908 est fixé, à une extrémité, à l'axe   904   et à l'autre extrémité sur un doigt 910 porté par la manivelle 698a, de manière à solliciter le levier trian. gulaire 700 dans le sens des aiguilles d'une montre (figure   34).   



   Le bloc 702, qui est monté de manière à os- 

 <Desc/Clms Page number 58> 

 ciller librement sur l'arbre fixe 882,   comporte   un moyeu 910' (figures 34 et 35), qui s'étend transversa- lement pour venir en contact avec la   paroi   886 de la boîte de commande. Le bras   704   est monté sur le moyeu 910', contre un épaulement 912. Des vis   916   traver- sent le bras   704   et se vissent dans le bloc 702 de ma- nière à fixer le bras sur le bloc. 



   La bielle 484 (figure 41) comporte une extré- mité supérieure en forme de chape qui est représentée sur les figures   34   à 37 et qui chevauche le bras   704.   



  Un axe à tête 918 traverse la chape d'extrémité de la bielle 484 et le bras   704;   son extrémité opposée à la tête est refoulée. Le bras   744   (figures   34   et 37)   fait corps avec le bloc 702 ; est donc obligé de   tourner à tout instant en même temps que le bras   704.   



  La boîte de commande est fixée par des vis 919 sur la nervure 186 de la table 16. 



   On a déjà indiqué que la came 726 limitant la course vers le bas et la came 766 limitant la.course vers le   haùt   sont portées par un guide   724,   qui est en- traîné par le coulisseau 20. La came 726 est fixée sur le guide   724   par des rivets   920,(figures   28, 30 et 31). 



  Puisqu'elle coopère avec le galet 728, qui se trouve à un niveau invariable, le réglage vertical du guiae par rapport au coulisseau 20   aétermine   le niveau auquel le coulisseau inverse son mouvement vers le bas. 



   Le guide   724   comprend une barre plate à sec- tion rectangulaire 922, à l'extrémité supérieure de la- quelle est fixé par aes vis 926 un bloc   924   (figures 28 et 29). Il comprend également une tige filetée 928, qui est vissée dans le bloc 924. Une partie su- périeure et non filetée de la tige 928 traverse une potence 930 fixée par des vis 932 sur la tête   300   du 

 <Desc/Clms Page number 59> 

 coulisseau. La tige 928 est bloquée contre tout dépla- cement axial, par rapport à la potence 930, par un col- lier 934 claveté sur la tige au-dessous de la potence, et par le moyeu d'une roue décommande 936 qui est cla- vetée sur la tige au-dessus de la.potence. On règle la longueur utile du guide 724 en faisant tourner la roue 936, de manière à faire tourner la tige 928 dans le bloc 924. 



   Des dispositions sont prévues pour verrouil- ler la tige 928 et l'empêcher de tourner, quand on a effectué le réglage voulu. Une vis sans tête 938 (figure 28a) est engagée dans un alésage   940   de la po- tenne 930. La tige 928 passe vers le haut à travers une encoche 942 formée sur un côté de la vis et empê- che la rotation de celle-ci. Un écrou moleté 944 est vissé sur une extrémité saillante de la vis 938 et s'appuie normalement contre une face de la potence 930. En tournant l'écrou 944 dans le sens voulu pour le visser sur la vis 938, on exerce sur celle-ci une traction vers l'extérieur, de sorte qu'une face de l'encoche 942 vient serrer énergiquement la tige 928 et empêche par conséquent celle-ci de tourner.

   Si l'on désire effectuer un nouveau réglage, on commence par dévisser légèrement l'écrou   944.   Quand le nouveau ré- glage est terminé, on serre de nouveau cet écrou. 



   La came supérieure de limitation de course (figures 30,31 et 32) est montée de manière à pouvoir être réglée longitudinalement par rapport à la barre coulissante 922. Puisque la came inférieure   26   est fixée sur cette barre, le réglage de la 'came 766 déter- mine la course du coulisseau, en déterminant la hau- teur, au-dessus de la limite inférieure de son mouve- ment, à laquelle le coulisseau se trouve normalement 

 <Desc/Clms Page number 60> 

 au repos. 



   L'extrémité inférieure de la barre   coulissan-   te 922 comporte un évidement longitudinal 946 du côté de l'opérateur. Derrière cet évidement, la barre   cou-,   lissante 922 comporte une fente 948 qui s'étend le long de l'évidement 946. La tige d'une vis 950 traver- se la fente 948 et se visse dans la came 766; la tête de cette vis est normalement sollicitée de manière à serrer la barre en s'appliquant contre la face 952 formant le fond de l'évidement 946. Une deuxième vis 954 traverse de même la fente 948 et se visse dans la came   766.   Cependant, la tige de cette vis traverse également une petite plaque rectangulaire 956 contre laquelle s'appuie la tête de la vis.

   Cette plaque porte un téton 958 qui s'étend vers l'arrière et peut être introduit sélectivement dans l'un quelconque d'une série de trous 960, formés dans la section de gauche de la paroi 952. 



   Quand on désire effectuer un réglage, .on des- serre légèrement la vis 950, puis on desserre suffisam- ment la visé 954 pour pouvoir dégager de la paroi 952 le téton 958 de la plaque 956. On effectue ensuite, le réglage désiré en faisant coulisser la came 766 le long de la barre coulissante 922 jusqu'à la position voulue. La plaque 956 et son téton 958 se déplacent en même temps que la came pendant le réglage. Quand la position désirée de réglage a été déterminée, on introduit le téton dans l'un des orifices 960 et on 'serre ensuite de nouveau les vis 954 et 950. 



   Un doigt 962 s'étendant vers l'avant à tra- vers la fente 948 est fixé sur la came. Ce doigt porte à son extrémité avant un index 904, qui coopère avec une graduation de réglage 966 prévue sur la barre 

 <Desc/Clms Page number 61> 

 coulissante 922, le long du côté de droite de l'évi- dement   946   (figure 30). 



   La barre coulissante 922 passe librement à travers une ouverture 968 (figure 28) prévue au bord de la table 16. Elle est guidée dans un support 970 (figures 28, 29 et 33) monté au-dessous de la table. 



   Ce support est fixé par une vis 972 au-dessous de la table 16; il est fixé également par des vis   974   sur le bossage 331 d'un manchon adjacent 304 (figure 28). Ce support 970 comporte une rainure 976 destinée à rece- voir la barre coulissante 922. Des bandes de guidage 
978 fixées par des vis 980 sur les parois de la rainure recouvrent les bords de la barre 922. 



   Le support 970 comporte un prolongement 982 sur lequel est fixé l'axe 730. Le culbuteur 729, qui porte les galets 728 et 768 et dont la manivelle 732 fait partie intégrante, est monté pivotant sur l'axe 
730. Celui-ci comporte à son extrémité libre une tête 
986 pour maintenir en place le culbuteur 729. 



   Les cames 726 et 766 sont montées sur la bar- re coulissante 922 dans des positions telles qu'elles ne sont pas alignées verticalement l'une par rapport à l'autre (figure 30). Les galets 728 et 768 portés par le culbuteur 729 ne sont pas non plus alignés vertica- lement l'un par rapport à l'autre (figure 29), mais sont alignés respectivement avec les cames 726 et 766 (figure 33) de manière à être actionnés chacun par la carne correspondante. Lé position décalée des cames .permet également de les régler dans une position rela- tive de recouvrement, sans qu'elles se gênent mutuelle- ment, quand on désire effectuer un réglage. 



   Dans la position neutre des pièces,   représen-   tée sur la figure   34,   un téton transversal 986, qui. 

 <Desc/Clms Page number 62> 

 réalise la liaison entre le bras   744   et la bielle   742,   se trouve à l'extrémité gauche d'une fente 990 formée dans la bielle   742.   Cette position résulte évidemment   .

   du   fait que le bras   704   a été actionné dans le sens inverse des aiguilles d'une montre jusqu'à la position représentée, en réponse à une poussée exercée par la bielle   742.   Puisque la fente 990 s'étend vers la droite ] partir du téton 988, le bras 704 peut être dé placé librement vers le haut pour produire une course descendante du coulisseau, sans déranger la position de la bielle   742.   



   Quand le bras 704 se déplace vers le haut pour déclencher une course descendante du coulisseau, il vient buter contre une vis réglable 992 (figure 37) et reste en contact avec cette vis   jusque   ce que la course descendante du coulisseau soit terminée. A ce moment, comme on l'a déjà expliqué, le bras 704 est entraîné par la bielle 742 (voir aussi la figure 28) jusqutà la limite inférieure de sa course, où il se trouve en.contact avec la vis réglable de butée   746.   



   On a rendu réglables les vis 746 et 992 pour permettre de choisir à volonté les limites supérieure et infé- rieure du déplacement du bras   704   et' de commander ainsi le degré d'ouverture du distributeur 480 respective- ment pendant la course descendante et la course montan- te du coulisseau. On détermine ainsi le débit du li- quide vers les cylindres 36 et 38 respectivement, et on peut-donc commander séparément la vitesse de descen- te et la vitesse de montée du coulisseau. 



   Il est quelquefois désirable de faire tra- vailler la planche de découpage en l'amenant à sa posi- tion de coupe et en l'éloignant ensuite de cette posi- 

 <Desc/Clms Page number 63> 

 tion, sans actionner le coulisseau. On a décrit déjà une situation exigeant ce mode de fonctionnement, à propos du changement d'accouplemententre la tige   70   et le bloc 82 par lesquels la planche de découpage est entraînée. On a prévu à cet effet, un moyen   autrà   que l'interrupteur 676 pour déclencher le mouvement de la planche de découpage sans actionner le coulisseau. 



   Une poignée 994 (figures 4 et   41),   guidée avec jeu de manière à coulisser dans un support 996 fixé à la table 16, est articulée sur un bras d'un le- vier coudé 998, qui peut pivoter librement sur l'arbre   740a.   L'autre bras du levier coudé 998 est relié par une tige-poussoir 1.000 à un bras 1002 calé sur l'ar- bre 716. Sur celui-ci est fixé également un levier coudé 1004, qui comprend des bras 1006 et 1008   stéten-   dant respectivement vers le haut et vers l'intérieur (voir également la figure 34). 



   Le bras 1006 est susceptible de coopérer avec une tige-poussoir 1010. Celle-ci est montée   cou-.   



    'lissante   dans une paroi 1012 du carter 748 de la boîte .de commande'et dans une patte   1014   faisant corps avec ce carter. Un ressort   hélicoidal   de compression 1016 entoure la tige 1010; il s'appuie à son extrémité de, gauche (figure 35) contre la paroi 1012 et à son ex- trémité de droite contre un collier 1018, qui est'fixé sur la tige 1010 et qui s'appuie normalement contre la face de gauche de la patte   1014.   



   Dans l'extrémité de la tige 1010, du côté opposé au bras 1006, est vissée une vis à tête 1020 maintenue en place par un contre-écrou 1022. La tête de la vis 1020 est en contact avec le bras de commande   1024   d'un interrupteur 1026. Ce bras est calé sur un arbre de commande 1028, qui est monté oscillant dans le carter 1030 de l'interrupteur   1026.   Ce carter est.      

 <Desc/Clms Page number 64> 

 fixé sur la table 16 par des vis 1032. 



   Quand on désire déplacer la planche de décou- page 18 vers l'arrière sans actionner le coulisseau, on pousse vers le bas la poignée   994;-on   fait ainsi tourner l'arbre 716   dans,le   sens des aiguilles d'une contre, de sorte que le bras 1006 pousse la tige 1010 ters la gauche (figure 35) et ferme les contacts de l'interrupteur 1026. Il en résulte la fermeture d'un circuit (figure 41) passant par le conducteur 666, un conducteur   1034,   l'interrupteur 1026, un conducteur 
1036, le conducteur 680, le solénoïde 268, le conduc- teur 682, l'interrupteur   684   en position basse, le con ducteur 686 et enfin le conducteur 668.

   La planche de découpage 18, ou tout au moins la tige 70,   si la   plan- che de découpage est désolidarisée de cette tige, est donc entraînée jusqu'à la limite arrière de sa course où elle s'arrête. 



   On a prévu un mécanisme répondant au dépla- cement de la poignée 994 et permettant d'éviter le dé- clenchement de.la course du coulisseau quand on action 'ne la planche de découpage au moyen de cette poignée. 



   Le bras 100$ du levier coudé   1004   calé sur 1'arbre 716 porte à son extrémité libre un galet 1038 (figures 
34, 35 et   37)   destiné à agir sur un manchon plongeur 
1040, susceptible de se déplacer d'un mouvement alter- natif 'dans un alésage vertical 1042 formé dans la patte 
1014. Ce manchon   1040   comporte extérieurement une fente horizontale 1044, dans laquelle   s'engage   le ga- let 1038, Celui-ci accède à la fente 1044 à travers une fente plus large   1046   formée dans la patte 1014; cette dernière fente est assez large pour permettre le déplacement du galet 1038 sans aucune gêne. 



   Un alésage   1048   du manchon   1040   est traversé 

 <Desc/Clms Page number 65> 

 par   un.cloison   1050, disposée sensiblement au milieu de la longueur de l'alésage. Un ressort hélicoïdal de compression 1052, logé dans la partie inférieure de l'alésage 1048, s'appuie à son   extrémité   supérieure contre la cloison 1050 et à son extrémité inférieure contre la partie de la patte 1014 se trouvant à l'ex- trémité inférieure de l'alésage   1042.   Ce ressort 1052 maintient normalement le manchon dans une position        @orrespondant   à la limite supérieure de son mouvement dans l'alésage   1042,   contre un bouchon à collenette 
1054.

   Ce bouchon est fixé sur l'extrémité de l'alésa- ge   1042   par des vis 1056 (figure 37), qui sont vissées dans la patte 1014. 



  * La tige 722, qui se trouve sur le trajet du galet 720 du levier triangulaire 700 et qui sert à fai- re pivoter le bec 708 pour le libérer de la saillie 706 du bloc 702, après que la pointe 710 du bras   704   a franchi le galet 712 pendant le fonctionnement normal, est montée coulissante dans le manchon 1040. Elle est .guidée'dans la cloison 1050, le bouchon   1054   et la par- tie inférieure de la patte 1014. Cette tige 722 com- prend une collerette 1058 située au-dessus de la cloi- son 1050.

   Un ressort hélicoïdal de compression 1060, qui entoure la tige 722 et se trouve dans la,partie Supérieure de l'alésage 1048, ce ressort s'appuyant à   ,on   extrémité supérieure contre le bouchon 1054 et à   ,on   extrémité inférieure contre la collerette 1058, en maintenant ainsi cette collerette normalement appliquée par sa face inférieure contre la cloison 1050. 



   Pour faire comprendre clairement le fonction nement particulier qui a lieu sans aucun mouvement du   poulisseau,   il est nécessaire d'expliquer plus en dé- tail ce qui se produit dans le fonctionnement normal 

 <Desc/Clms Page number 66> 

 quand le bras 698a pivote dans le sens inverse de ce- lui des aiguilles d'une montre (figure 41). Quand le levier triangulaire 700 (figure 34) est entraîné vers le haut par le bras 698a, le bec 708 s'applique contre la saillie 706 du bloc 702 et entraîne le bras   704   sur une longueur suffisante pour produire à la pointe 710 de ce bras l'action de déclic dont on a parlé pré- cédemment.

   Un court instant après que le levier trian   gulaire   700 a commencé à monter, le galet 720 de ce le vier vient en contact avec la.tige 722 et oblige celle ci à comprimer le ressort 1060, pendant que le levier triangulaire 700 continue de se déplacer.vers le haut; Au moment précis où a lieu l'action de déclic, le le- vier triangulaire 700 doit exécuter un travail impor- tant consistant à faire pivoter le bras 704 dans le sens inverse de celui des aiguilles d'une montre, mal- gré la résistance opposée par le ressort.   718   agissant sur le levier   714.   Cependant, dès que la pointe 710 du bras 704 franchit le galet 712, la saillie 706 .s'éloigne du bec 708.

   Le contact de friction, qui était maintenu entre la saillie et le bec, est suppri- mé de ce fait, de'sorte que l'énergie emmagasinée dans le ressort de compression 1060 peut pousser la tige 722 vers le bas et dégager le bec 708 de la saillie 706. 



   Cependant, dans le fonctionnement spécial considéré ici, pendant lequel la planche de découpage est actionnée sans que le coulisseau soit mis en mou- vement, le levier triangulaire 700, dont le bec 708 est dégagé de la saillie dans la position normale des Pièces, pivote pour entraîner ce bec et le dégager de la saillie avant que le bras 698 ait pivoté. Ceci est 

 <Desc/Clms Page number 67> 

 réalisé par   l'intermédiaire   du   manchon 1040 et   de la tige 722. 
 EMI67.1 
 



  Le pivotement communiqué, <*" à.l'arbre 716 par la poignée 994 est appliqué au bras 1008 de manière à pousser le manchon   1040   vers le bas en surmontant la résistance du ressort 1052. Le ressort 1060 oblige la tige 722 à suivre le manchon   1040   vers le bas et à ve- nir en contact avec le galet 720, en poussant celui-ci assez loin vers le bas pour faire pivoter le bec 708   t   le dégager de la saillie 706. La force exercée par le ressort 1060 est relativement faible dans ces condi. tiens, mais il n'y a aucune force dà frottement gênant le pivotement du bec à ce moment, et la force exercée par le ressort 1060 est suffisante pour surmonter la force du ressort 908 de rappel du verrou 700.

   Par con-   séquent,   quand la came 688 agit, à la fin de la course de la planche de découpage vers l'intérieur, pour fai- re pivoter la manivelle 698a, dans le sens inverse de celui des aiguilles   d tune   montre (figure   34),   le bec 708 du verrou a déjà pivoté en se dégageant de la saillie 706 de manière à supprimer la liaison entre le bras 698 et,le bras   704.   Il n'en résulte donc aucun mouvement du bras   704   et de la bielle conjuguée 484. 



   Le distributeur 480 reste donc fermé   et\le   coulisseau reste au repos. 



   .Pour dispenser l'opérateur de l'obligation de maintenir la poignée   994   en position basse pendant une période prescrite quelconque, des dispositions sont prévues pour verrouiller le manchon   1040   dans sa position basse. Ce verrouillage supprime la   possibili.   té pour le bec 708 de revenir en position d'engagement avec la saillie   706   dans des conditions provoquant une commande intempestive du bras 704.

   Un verrou lo62, 

 <Desc/Clms Page number 68> 

 monté pivotant sur un axe 1064 solidaire de¯la patte 
1014, peut agir dans une rainure 1066 formée dans cet-   te patte ; verrou comporte un bec susceptible de   s'engager automatiquement dans une-encoche 1068   u   manchon 1040 pour verrouiller celui-ci én position basse, quand il a été abaissé par le bras 1008. 



   Un axe plongeur 1070, monté coulissant dans un alésage 1072 de la patte 1014, est poussé vers le   . 'bas   contre lé talon du verrou 1062 par un ressort hé-   licoïdal   de compression 1074 logé dans cet alésage et s'appuyant contre un bouchon de butée 1076 vissé dans l'extrémité supérieure de l'alésage. Le verrou 1062, rendu ainsi capable de maintenir le levier 700 en po- sition inactive, est maintenu actif quand la   manivel"   le 698a de déplace vers le'haut.

   Cependant, quand cette manivelle se rapproche de la limite supérieure de sa course, et après que le bec 708 a été entraîné vers le haut au delà de toute position rendant possi- ble son engagement avec la saillie 706, une partie 1078, faisant saillie vers le haut et solidaire de la manivelle 698a, vient en contact avec le talon du ver- rou et fait pivoter celui-ci en le dégageant de l'en- coche 1068 du manchon et en permettant ainsi à celui-ci de se déplacer instantanément vers le haut. 



   Quand la planche de découpage a été entraî- née vers l'arrière, comme on vient de l'expliquer, sans que lé coulisseau ait subi de déplacement, et quand elle s'est arrêtée, il est nécessaire pour l'opé- rateur de déclencher le mouvement de retour de la plan- che. Ceci est réalisé en actionnant une deuxième fois la poignée 994. Il résulte de cette manoeuvre que l'interrupteur 1026 se ferme de nouveau. Le circuit 

 <Desc/Clms Page number 69> 

 établi passe comme précédemment par le conducteur 666, le conducteur   1034, l'interrupteur   1026, le conducteur 
1036, et le conducteur 680. Cependant, le courant, au lieu de traverser le solénoide 268, traverse alors le solénoïde 270 parce que 1'interrupteur   684   se trou- ve à ce moment en position haute..

   A partir du solé- noide 270, le circuit se prolonge à travers le conduc- teur   764,   l'interrupteur 684 en position haute, et le 'conducteur 668. Il en résulte que la planche le est ramenée'à sa position avant. 



   Quand' on actionner pour la deuxième   fois.   la poignée   994,'de   la même manière que la première fois, on fait pivoter vers le bas le bras 1008 du levier coti- dé   1004   et on provoque l'abaissement du manchon 1040. 



  Cependant, ce mouvement s'effectue à vide, parce que le verrou 1062 est maintenu inactif à ce moment par la partie 1078 de la manivelle 698a, qui se trouve à la limite supérieure de son mouvement. Par conséquent, dès qu'on lâche la poignée 994 le manchon revient à , sa position supérieure. Le bec 708 du levier de ver- rouillage 700 peut donc revenir automatiquement à sa position normale,. quand   le   bras 698 est revenu   lui-mê-   me à sa position normale. Ceci se produit dès que la came 698 se dégage du galet 690,   c'est-ç-dire   un in- stant après le début du mouvement de la planche de dé- coupage vers l'extérieur. 



   La poignée 994 sert également de poignée de sécrité. Si l'oipérateur, après avoir actionné l'in- terrupteur   676   pour dé lencher un cycle normal de fonc- tionnement, se rend co pte que, pour une raison quel- conque le cycle ne peut, pas s'effectuer normalement,il peut faire cesser le fonctionnement du coulisseau en actionnant rapidement la poignée 994. Cette manoeuvre 

 <Desc/Clms Page number 70> 

 n'exerce aucun effet sur le mouvement de la planche de découpage, mais elle rend inactif le levier de   verroui'   lage 700 de la manière décrite précédemment. Quand la planche de découpage termine son mouvement vers l'in- térieur, elle s'immobilise donc sans avoir actionné le coulisseau.

   L'opérateur peut ramener ensuite la plan- che de découpage à sa position extérieure en actionnant une seconde fois la poignée 994, comme on l'a déjà ex- pliqué. 



   Il arrive quelquefois qu'on désire actionner le coulisseau 20 vers le haut pour une position quel- conque de la planche de découpage 18 au cours de son cycle. Ltopérateur peut constater par exemple que, malgré les précautions décrites, après une période d'ar rêt et au moment où il est prêt à reprendre le travail, le coulisseau est descendu par gravité jusque sa   posi-   tion la plus basse, ou tout au mains jusqu'à une posi- tion intermédiaire. Dans l'un et l'autre cas, le cou- lisseau n'est plus synchronisé avec la planche de dé- coupage, et il est désirable de le ramener à sa   posi-   'tion la plus haute sans modifier la position normale de repos de la 'planche de déco upage et de son mécanisme de commande. 



   D'autre part, si le coulisseau est arrêté dant sa course descendante (par exemple quand il descend sur une matrice inversée accidentellement sur la pile'de   feuilles), il   devient nécessaire de ramener d tabord le coulisseau à sa position la plus haute, puis de ramener la planche de découpage à sa position avant, indépen- damment du coulisseau, si elle n'y a pas été ramenée automatiquement par le retour de ce dernier. 



   -- Par ailleurs, si l'opérateur remarque que la matrice est inversée, ou qu'un autre obstacle quelcon- 

 <Desc/Clms Page number 71> 

 que se présente, alors que le coulisseau a commencé à descendre au cours d'un cycle normal, il a besoin de pouvoir inverser le mouvement du coulisseau, avant que celui-ci ne vienne en contact avec la matrice ou autre obstacle et de le ramener à sa position'la plus hautes 
Afin de satisfaire à toutes ces nécessités, on a prévu un mécanisme susceptible d'être actionné à un instant quelconque pour ramener le coulisseau à sa position la plus haute, quand il   @'a   quittée.   'Ce   mé- canisme est représenté clairement sur les figures 4 et 5. 



   Une pédale 1080 est fixée sur un arbre 1082, qui est monté oscillant dans des paliers fixes   1084   et 1086. Un ressort hélicoïdal de tension 1088 relié à la pédale et à un doigt fixé 1090 maintient la pédale dans une position normale haute, dans laquelle elle est appliquée contre une butée (non représentée). Une manivelle 1092 fixée sur l'arbre 1082 porte un ergot 1094, qui sè trouve au-dessus dtun disque 1096 calé sur une portion'inférieure d'extrémité de la tige 484 de commande du distributeur. 



   L'ergot   1094   est normalement maintenu à une hauteur telle' que la tige 484 peut effectuer son cycle complet de fonctionnement sans que le disque 1096 ne vienne en contact avec l'axe   1094   ou ne soit arrêté par celui-ci. Cependant, en actionnant la pédale, on peut abaisser l'ergot 1094, de manière à l'amener en contact- avec le disque 1096 et le faire descendre assez loin pour entraîner la tige   484   jusqu'à la limite inférieure de sa course. Il est possible d'effectuer cette opéra- tion à un instant quelconque, soit pendant que les dif- férentes parties de la machine sont du repos, soit en 

 <Desc/Clms Page number 72> 

 un moment quelconque d'un cycle de fonctionnement.

   Quand la tige est sollicitée vers le bas, le moteur étant en marche, les liaisons du distributeur sont établies de telle manière que l'huile sous pression est refoulée dans les cylindres 38 pour entraîner le coulisseau 20 jusqu'à sa position la plus haute. 



   Quand, après une période d'arrêt, l'opérateur s'aperçoit que le coulisseau s'est éloigné de sa position la plus haute et doit être ramené à cette position haute, il ferme d'abord l'interrupteur.660 du coulisseau et l'interrupteur 674 du moteur. Il ouvre ensuite un inter- rupteur facilement accessible 1098 de coupure du circuit de commande de planche (voir aussi la figure   41);   cette ouverture a pour effet de rendre inactifs tous les cir- cuits susceptibles d'affecter les solénoïdes 268 et 270. 



  L'opérateur actionne ensuite la pédale 1080 pour ramener le coulisseau 20 à/sa position la plus haute, comme on l'a expliqué. 



   Il y a une raison pour que l'interrupteur ' 1098 soit ouvert avant l'actionnement de la pédale;   c'est   que le mouvement du coulisseau vers le haut exécute nor- malement une fermeture et une ouverture de l'interrup- teur 760. Si on laissait l'interrupteur 760 fermé momen- tanément pendant ce mouvement du coulisseau vers le haut. il provoquerait   l'excitation   du solénoide 268 et par conséquent un mouvement intempestif de la planche de dé- coupage jusqu'à sa position arrière,   c'est-à-dire   inté- rieure. 



   Il peut arriver que le coulisseau ait subi, à partir de sa position normale de repos, un déplacement d'une amplitude si faible que son retour vers le haut ne produirait pas une fermeture de l'interrupteur 760. Dans 

 <Desc/Clms Page number 73> 

 ce cas, l'ouverture de l'interrupteur 1098 serait super- flue. Cependant, l'ouverture de cet interrupteur est sans conséquence dans'ce cas et l'obligation d'une telle ouverture, dans de telles circonstances, peut donc être  considérée comme une règle uniforme. Quand le coulis- seau a été ramené vers le haut, l'opérateur ferme de nouveau l'interrupteur 1098 pour préparer la reprise du fonctionnement normal. 



   Quand on a inversé le mouvement du coulis- seau en actionnant la pédale 1080 pendant une course descendante de celui-ci, on n'a pas le temps d'ouvrir l'interrupteur 1098. Il n'est pas nécessaire cependant d'ouvrir cet interrupteur, puisque la planche de décou- page se trouve déjà dans sa position arrière, c'est-à è dire intérieure. Si la montée du coulisseau provoque un retour de la planche de découpage à sa position avant, on obtient précisément le mouvement désiré. Si au con- traire la planche de'découpage reste dans sa position arrière, l'opérateur peut la ramener à sa position avant) indépendamment du fonctionnement du coulisseau, en ma- noeuvrant la poignée 994 comme on l'a expliqué. 



   Quand le coulisseau est arrêté pendant sa course descendante, les manoeuvres sont identiques à cel- les que l'on   vient   d'exposer. L'opérateur actionne d'a- bord la pédale 1080 pour faire monter le coulisseau, et s'il constate ensuite que la planche est restée dans sa position arrière, il actionne la poignée   1094   pour rame- ner la planche à sa position avant. 



   Un mécanisme de freinage 1100, représenté en détail sur la figure 21, peut agir sur le tambour de freinage 248 (figures 7 et 21) qui est monté sur l'arbre 80. Ce,mécanisme de freinage sert à empêcher l'arbre 80 de dépasser une amplitude normale de mouvement et à évi- 

 <Desc/Clms Page number 74> 

 ter les chocs bien connus qui ont tendance à se produire couramment dans les embrayages   "un     tour".   Le mécanisme de freinage 1100 comprend deux bandes 1102 et   1104;   la première de ces bandes comporte un bras 1106 fixé par un vis 1110 à un support fixe 1108.

   Ces bandes sont munies de garnitures qui s'appuient dans une gorge 1112 formée dans le tambour   248.D'un   c8té de ce tambour, les bandes 1102 et   1104   sont reliées entre elles par des oreilles   1114.   Une vis 1116 traverse l'une de ces oreilles et se visse dans l'autre. Du côté opposé, une vis à tête 1118 traverse d'abord un ressort hélicoïdal de compression 1120, puis une oreille   1122   formée sur la bande   1104   et enfin le bras 1106. Un écrou   1124   vissé sur l'extré- mité de la vis 1118 maintient assemblées les différentes parties et permet au   ressort -1120   de pousser la bande   1104   vers la bande 1102 pour appliquer une pression con- trôlée de freinage. 



   Tous les mécanismes, qui se trouvent sous la table et dans lesquels' de la chaleur se dégage pendant leur fonctionnement, sont renfermés dans une enceinte fer- mée. La partie arrière de cette enceinte est plus large que la partie avant.; Elle est limitée par une plaque arrière   1126   fixée sur les extrémités arrière des panneaux 10 (figure 5). Des plaques latérales 1128 recouvrent cha- cune le panneau 10 correspondant et sont fixées sur lui. 



  Des portes 1130 sont articulées sur les extrémités avant des panneaux 10. Chaque porte ferme l'espace compris entre l'un des panneaux et la plaque latérale adjacente 54 de la partie avant étroite de l'enceinte. 



   L'extrémité avant de celle-ci est recouverte par une plaque avant de fermeture 1132, qui est inclinée et amovible. Les plaques latérales   54   comportent des ner- 

 <Desc/Clms Page number 75> 

 vures inclinées 1134 (figure 16), tournées vers l'inté- rieur et dirigées par.conséquent l'une vers l'autre. Des barres parallèles 1136 et 1138 (voir également la figure 
17) s'étendent entre les nervures 1134 et sont fixées à celles-ci d'une manière permanente. La plaque de ferme- 'ture 1132 comporte une paire supérieure et une paire in- férieure de crochets   1140,   qui sont fixés sur cette pla- que pour coopérer respectivement avec les barres 1136 et 
1138, de manière qu'on puisse appliquer et retirer com- modément la plaque 1132. 



   La plaque arrière 1126 et la plaque avant   1132   sont munies, de lames   'de   persiennes   1142   et 1144 (voir également la figure 1), de façon qu'une   circulation   d'air soit établie dans la direction des flèches de la figure 1, à travers 1'.enceinte fermée, au moyen d'un ven- tilateur   1146   monté sur l'arbre du moteur. 



   Une plaque   1148   constitue une limite supé- rieure de la partie de l'enceinte contenant le moteur; cette plaque est supportée par des barres 1150, qui sont fixées par des, rivets 1152 sur les plaques latérales 54. 



   Bien-,entendue l'invention n'est pas limitée au mode d'exécution représenté et décrit qui n'a été donné qu'à titre d'exemple.



    <Desc / Clms Page number 1>
 



  "CUTTING PRESS"

  <Desc / Clms Page number 2>

 
The present invention relates to machines serving to cut, using a die, sheets of paper or other material arranged in the form of a stack, these machines pushing the die to be placed towards the stack of sheets. .



   In the old technique, such a machine consists of a standard die-cutting press, which comprises a slide, or head, driven by a continuous reciprocating movement and driven by a shaft carrying a heavy flywheel. The operator places the stack of sheets on the cutting board, places the matrix on the stack in the desired position, then pushes the board, with the stack and the matrix that it supports, under the slide, for that it is in the upper part of its stroke, so that the die is driven through the stack of sheets by the slider during the descending phase of its stroke.

   The operator then exits from below the grout. bucket the cutting board, with the stack of sheets and the die, when the slider moves upwards away from the stack, and before it descends a second time. The operation is repeated after a short time interval, which depends on the time required for the operator to remove and arrange the cut blanks, as well as to re-place the die on the stack of sheets.



   This process of moving the cutting board by hand is painful for the operator and requires from him a great regularity of movements involving great skill. The operator must take care to place the die under the slide at the correct

  <Desc / Clms Page number 3>

 moment. He must also take care to place the entire die under the slide, because the die risks breaking if it is only partially under the slide.

   This method also has another drawback, namely the danger to which the operator is exposed; this one must be in fact extremely careful not to get his fingers caught under the cutting head when pushing the cutting board and the stack of sheets up to the cutting position., It is also common, when all that remains of the stack of sheets is debris, to be carried back, out of the machine and across to the cutting table. During this operation, the operator must still be very careful to avoid being injured in the hands by the slider.



   It has been proposed to modify the previous process by giving up continuous operation of the slider and by providing a mechanical system allowing the operator, when he has correctly arranged the cutting board, the stack of sheets and the matrix, to trigger a mechanically controlled operating cycle, in which first the plane. che is drawn towards the interior of the machine to bring the die under the slide, the latter then descending and then rising before the cutting board is erased. In a device of this kind, a constantly rotating flywheel is arranged so as to be connected from time to time to a clutch intended to actuate the slide, which is normally at rest.

   As it takes a great deal of power to pass the die through the sheets, the clutch must be able to withstand very great forces, and the parts of the machine are therefore massive.

  <Desc / Clms Page number 4>

 ves and exposed to rapid wear. Such a machine is often broken down.



   In US Pat. No. 2,259,320, filed October 18, 1939, an improvement to the machine just described was proposed; the die-cutting press described in this patent comprises a flywheel mechanism, for permanently actuating the slide, in combination with a mechanically actuated mechanism for controlling the cutting board, the latter mechanism being normally capable of being operated. made active at the will of the operator and being so arranged that, when it has been so made active, it performs a single operating cycle of the board in a mechanically synchronized manner with the operating cycle of the ram .



   This arrangement, although constituting an improvement of the preceding machines, does not eliminate the danger which arises when the operator removes the debris during the reciprocating movement of the slide; in addition, it has the drawback of requiring constant supply of the maximum operating power, both during empty strokes and during active strokes of the slide.



   None of the mechanisms mentioned above allow the amplitude of the slide stroke to be adjusted.



   Finally, in the patent application filed in the United States of America on May 8, 1949 under No. 126,187, a die-cutting press has been described in which the slide is actuated directly by hydraulic means. In this press, the slide and the cutting board are normally all

  <Desc / Clms Page number 5>

 two at rest, but are actuated every second synchronism with respect to each other. When the operator a. correctly placed the stack of sheets of paper and the die on the cutting board, it activates an electrical contact to trigger a movement of the: Cutting blank towards the interior of the machine.

   The board therefore moves inward and then comes to a stop, but it triggers a distributor, before stopping, to control the movement of the slide downwards under the action of. hydraulic means. When the slider comes near the lower end of its downstroke te, it triggers a reverser, which applied hydraulic power to return the slider. to its upper position and stop it in that position. When it moves upwards, the slider controls a movement of the cutting board towards the outside. The latter therefore moves towards the outside until: its initial position, in which it comes to a stop.

   This machine has proven to be a considerable advance over older machines. However, various characteristics of this machine have been further improved, and it is these improvements which form the subject of the present invention.



   An important feature of the invention relates to a novel device for connecting the control piston rods of the slide, in order to actuate the latter. In the machine described in the aforementioned patent application, the upper and lower pistons actuate the slide by means of piston rods, which pass upwards through the heads of the upper cylinders.

  <Desc / Clms Page number 6>

 to be connected directly to the slide. In this arrangement, the oil tends to escape from the upper cylinders; on the other hand, dust and foreign bodies can be deposited on the piston rods, which enter and exit the upper cylinders during operation.



   This drawback is avoided, thanks to the present invention, by using beautiful, which are arranged outside the open ends, upper and lower cylinders, and by connecting the free ends of these connecting rods to a common mechanism of slider control. A characteristic point is that the common slider control mechanism allows relative vertical overlap of the piston rods, which reduces the overall height of the machine.



   Another important feature of the invention is an improved equalizer mechanism. In the machine according to the aforementioned patent application, two piston rods extending upwards from the cylinders are connected directly to the slide, halfway between the front edge and the rear edge thereof, and front and rear equalizers are provided to keep the front and rear edges of the slider constantly horizontal; these equalizers include four corner columns, which serve exclusively as equalization and guide members. This involves the use of a large number of parts and makes it necessary to fully apply the force of the longitudinal equalization on the spacers connecting the columns and the piston rods on the one hand, and the slide on the other hand. .

   The columns are only braced at the upper ends by the in-

  <Desc / Clms Page number 7>

 intermediary of the slide itself. The piston rods work in high pressure cylinders containing oil; they can have a detrimental effect on the oil seals and the pistons ,. if they are subjected to the stresses resulting from the equalization.



   According to the invention, the four columns are used both for transverse equalization and for controlling the slide. The pistons located on the opposite sides of the machine are rigidly connected to two conjoined columns by the intermediary of massive blocks forming spacers, which define, with the columns and the slide itself, on the sides opposite of the machine, rigid rectangles providing longitudinal equalization.



   According to another characteristic, the invention. tion realizes a new combination of the elements of the frame and the table with the guide sleeves provided for the control rods of the slide. These sleeves are carried by the table, the latter rests on side panels, and the sleeves constitute a means of connection between these panels and the table. In addition, the upper cylinders and lower cylinders are all fixed to the table. In this way, the need for a heavy and stiff bottom plate to withstand the thrust and pull of the cylinders and pistons is eliminated.



   There is also a simplified and improved control mechanism for the clutch operating the cutting board.



   Furthermore, an important arrangement consists in providing an improved control mechanism for the switch intended to trigger the movement.

  <Desc / Clms Page number 8>

 the cutting board to the outside. In a practical and advantageous embodiment, a cam driven by the slider is frictionally driven and controlled to act in the same interval and the same fraction of the upstroke of the slider regardless of the variations. limits, upper or lower, and the amplitude of this course.

   According to another feature, the cam and the conjugate member are arranged so as to pass 1! One over the other without producing any effect during the downward travel of the slide, but to actuate the switch on the contrary. during the upward stroke of the slide.



   In general, the invention proposes to simplify and improve the arrangement of the machine with a view to achieving a simple, light, compact, robust, well-adapted and high-efficiency construction, and also to improve in their details the different mechanisms.



   Other characteristics and advantages will become apparent during the description which follows.



   In the accompanying drawing, given by way of example only: FIG. 1 is a side elevational view, partially cut away, certain parts being omitted, of a cutting press according to the invention; FIG. 2 is a front elevational view of the press of FIG. 1, some parts broken away and some others omitted; FIG. 3 is a partial view, in front elevation, of a clutch mechanism used for driving the cutting board;

  <Desc / Clms Page number 9>

 FIG. 4 is a partial cross-sectional view, taken along line 4-4 of FIG. 1, viewed in the direction of the arrows, some parts being omitted;

   - Figure 5 is a partial and horizontal section taken substantially along the line 5-5 of Figure 4; FIG. 6 is a partial rear elevational view of the machine, some parts being omitted; FIG. 7 is a partial section, vertical and longitudinal, taken on the line 7-7 of FIG. 5; - Figure 8 is a vertical and longitudinal section taken along the line $ - $. of Figure 9; - Figure 9 is a vertical and transverse section taken along the line 9-9 of Figure
8; - Figure 10 is a partial sectional view of a detail along the line 10-10 of Figure 8;

   FIG. 11 is a vertical and longitudinal section taken along line 11-11 of FIG. 5, this figure being drawn on a scale much larger than the preceding figures; FIG. 12 is a vertical and longitudinal section taken along line 12-12 of FIG. 5, the scale being the same as in FIG. 11; - Figure 13 is a sectional view of a detail taken along line 13-13 of Figure 12; FIG. 14 is a partial view of a detail in elevation, certain parts being cut away with partial section on the line 14-14 of FIG. 13;

  <Desc / Clms Page number 10>

   - Figure 15 is a sectional section taken along line 15-15 of Figure 12;

   - Figure 16 is a partial view, partly in elevation and partly in section, of the upper part of the front end of the navy, the section being taken along line 16-16 of Figure 18; FIG. 17 is a partial and complementary view of FIG. 161 against the lower front part of the closed enclosure surrounding the motor and the front closure plate of this enclosure; \. Fig. 18 is a partial front elevational view with some parts in section;

   - Figure 19 is a partial plan view of the table stroke adjustment mechanism, this
Mechanism being shown in particular in Figure 18; FIG. 20 is a perspective view of a cam carriage with a control handle shown elsewhere in FIG. 19; - Its figure 21 is a detail section taken on the line 21-21 of figure 7; - figure 22 is a fragmentary plan view of the parts shown in figure 231 - figure 23 is a partial section, lengthwise and vertically, taken along the line 23-23 of figure 22;

   Figure 24 is a partial vertical and cross section taken on line 24-24 of Figure 23; FIG. 25 is a partial section, longitudinal and vertical, taken along line 25-25 of FIG. 24; - Figure 26 is a partial section, ion,

  <Desc / Clms Page number 11>

 gitudinal and vertical, taken along line 26-26 of figure 27; - Figure 27 is a horizontal view of the parts shown in Figure 26, the table being shown in phantom; FIG. 28 is a partial front elevational view showing the upper left part of the machine, the mechanism being cut away towards the middle of its height to make the figure more compact;

   - Figure 28a is a detail section taken along the line 28a-28a of Figure 28; FIG. 29 is a partial side elevational view showing the part of the machine already shown in FIG. 28; FIG. 30 is a partial detail view, in side elevation, of the parts shown in FIG. 29, its scale being larger than that of FIG. 29; FIG. 31 is a partial view, in front elevation, with a partial section taken on the line 31-31 of FIG. 30; FIG. 32 is an exploded view of the lower parts shown in FIG. 31; - Figure 33 is a horizontal section taken on line 33-33 of Figure 29;

   FIG. 34 is a partial cross section, transverse and vertical, taken substantially along the line 34-34 of FIG. 37, certain parts being broken away; this figure represents a control box and certain associated parts; - Figure 35 is a partial section taken on line 35-35 of Figure 34;

  <Desc / Clms Page number 12>

   - Figure 36 is a partial and horizontal section taken on line 36-36 of Figure
34; FIG. 37 is a partial longitudinal and vertical section taken on line 37-37 of FIG. 34; FIG. 38 is a schematic view showing the hydraulic system and the associated parts; FIGS. 39 and 40 are detailed diagrammatic views showing some of the parts of FIG. 38;

   FIG. 41 is a diagram of the electrical installation showing certain parts combined with the latter.



   The die cutting press shown comprises side and vertical panels 10 (Figures 1, 2, 5,8 and 10), which are connected to each other at their lower end by cross members 12 and 14, at their upper end by a table 16 and by other parts which will be described later. Table 16 constitutes a support for a die board. sliding cutter 18, this support enabling the board 18 to resist the pressure of a reciprocating slide 20, during the cutting operation.



   We will begin by briefly explaining the general principle of the mechanism shown (which is the same as that described in patent application No. 126,187 cited above by reference), under focusing on the details, so as to facilitate understanding. of the following description.



   The cutting board 18 normally occupies a retracted or recessed position, shown in FIG.

  <Desc / Clms Page number 13>

 Figure 1, and supports a stack 24 of sheets of paper from which blanks are to be cut by means of a cutting die 26. All parts are normally at rest, except a worm 28 (Figures 4, 5 and 7 ) which forms a part of a clutch 30 and which is constantly driven by a motor 32 ..



   When you have correctly placed the matrix 26 on the! Stack. 24, and when you want to perform a cutting operation, you actuate a switch handle. 34. An electromagnet is thus energized, which activates the clutch 30 for a half-turn of rotation; as a result, the cutting board 18 is dragged rearward a distance approximately half its length, and then comes to rest.



   In the last part of this backward movement of the plank 18, a distributor is actuated which causes the admission of a liquid under pressure into the upper cylinders 36 (Figures 1 and 2) of a system. hydraulic so as to drive down the slider 20. This downward movement of the slider 20 occurs when the cutting board 18 is at rest and has the effect of passing the die 26 through the stack 24. This downward movement of the slider 20 also serves, at the time of its completion, to actuate the hydraulic distributor, so as to introduce the liquid under pressure into the lower cylinders 38 and to expel it from the upper cylinders 36. .

   The direction of movement of the slider 20 is thus automatically reversed and the slider therefore returns to its normal position shown in FIG. 1.

  <Desc / Clms Page number 14>

 



   When the slide moves upwards, it again causes the clutch to release.
30 for controlling the cutting board, and this clutch thus turns the control mechanism for the cutting board by a second half-turn; if, the board returns to its original and normal position shown in FIG. 1. At the end of its ascending course *, the slide 20 comes to a stop automatically so that the different pieces return exactly to their original position and are ready for a second cycle of operation, as soon as the operator has taken delivery of the cut blanks and replaced the die 26 for a new cutting operation.



   In the position of figure 1, the cutting board 18 rests on support bars 40 (figures 4, 7 and 18), which extend forward from the table 16, their upper face being in a horizontal plane parallel to the plane of the face, upper 'of the table. Each bar 40 is fixed by screws 42 on an angle iron 44 which serves as its support.



   The angles 44 have at their rear end tabs 46 folded down, which allow the bars 44 to be fixed by means of screws 48 on the front face of the table.



   Each angle bar 44 comprises a wing 50 directed downwards and extending all the way along the bar; this wing is fixed by rivets 52 on a vertical plate 54. The plates 54 rest on the floor and constitute the side walls of an enclosure in which the motor 32 is housed. The plates 54 also support, concurrently with the table, bars 40. They are reinforced along

  <Desc / Clms Page number 15>

 from their upper edge by angles 44 and along their rear vertical edge by angles 56.



   The reinforcement angles 56 are fixed at their upper end to the table 16 by suitable members, such as rivets 58.



   The cutting board 18 is made of hardwood.



   It is arranged so as to slide on the table and on the bars 40, between lateral guides 59 (Figures 1 and 2), which are fixed to the table by screws 61; these screws, directed vars the bottom, pass through tabs 63 forming an integral part of the guides 59. A bracket 60 (Figures 1,16,18 and 19). is mounted on the board 18 by means of screws 62, which are, screwed towards' back into the board 18. A cap screw 64, extending forward through bracket 60, is threaded into a board control rod 66. This rod is connected at its front end to a coupling device 68, which is adjustably connected to a rod 70 and which will be described a little later.

   The rod
70 extends rearwardly from device 68 and its rear end is connected to a sliding block 72.



   The sliding block 72 can slide along the longitudinal axis of the machine on a horizontal and fixed bar 74. This bar is fixed at its rear end on the front of the table 16. The sliding block 72 is articulated on the front end of a connecting rod 76, the rear end of which is articulated on the free end of a crank 78 mounted on a drive shaft 80 (FIG. 5).



   It is desirable that the stroke of the cutting board control mechanism be short, because in this case it is possible to realize a mechanism

  <Desc / Clms Page number 16>

 of a compact construction and at the same time saving time and energy in the use of the machine. As in 'the demap-. of patent No. 126,186 already cited, the mechanism shown is adapted to impart to the cutting table a stroke equal to substantially half of its length; on the other hand, means are provided for connecting the coupling device 68 to the rod 70, by means of a blot 82 (FIG. 16) which forms part of this device, in one or the other of two possible positions with respect to this rod.

   When one of the coupling positions is achieved, the rear half of the cutting board is driven alternately under the slider 20 and out of reach of the latter; on the contrary, when the other position is actually achieved, it is the front half of the cutting board which is brought alternately under the slide and out of reach of the latter. The same is true in the already cited patent application No. 126,187, but the present machine comprises a coupling device of a new and advantageous construction.



   The new coupling device, intended to selectively achieve the two coupling positions between block 82 and rod 70, is clearly shown in Figures 16, 1c and 19. Rod 66 is connected. , at its front end, to a crossbar 84 by means of a screw 86. The crossbar 84 rests in a groove 88 open on one side and formed in the upper part of the block 82.



  Rod 66 extends into block 82 passing through an open slot 90 which is provided in the upper face of the block. Thanks to this arrangement, the rod

  <Desc / Clms Page number 17>

 
66 and crossbar 84 are free to move in the vertical direction, relative to block 82; they can act at un.niveau different from that of the block 82, and it is not necessary to fix the bracket 60 on the block at a determined level. This method of construction also makes it possible to lift the rod 66 and the transverse bar 84, out of the machine, with the cutting board, when desired, in particular whenever it is necessary to repair or repair. .replace the board.



   The two coupling positions of the block 82 and of the rod 70 are achieved by front and rear plungers 92 and 94 respectively; these fingers are mounted in bores of the block 82, so as to be able to move vertically. They respectively comprise, at their lower end, eccentric parts 96, 98 of reduced diameter. These parts 96 and 98, or appendages, are designed to fit respectively in bores 100 and 102 formed in the rod 70. In FIG. 16 we see the front finger 92, with its part 96 of reduced diameter engaged in the bore 100 and the finger 94 in the inactive position.



   The fingers 92 and 94 have bores 104 containing coil springs 106 for compression. Each spring 106 pushes the conjugate finger down, the reaction force being supported by a plate 108 fixed to the block 82.



   The bores 100. and 102 of the rod 70 are not aligned with respect to each other in the direction of movement of this rod. This is for the purpose of allowing the fingers 92 and 94 to cooperate selectively with the bores 100 and 102 quton a ex-

  <Desc / Clms Page number 18>

 centered the extensions 96 and 98 of reduced diameter.



  Fingers 92 and 94 have side studs 110 and 112 which extend through slots 114 and 116 of block 82 (Figure 19). The studs 110 and 112 cooperating with the slots 114 and 116 determining the orientation of the fingers 92 and 94 and thus serve to keep the parts 96 and 98 of reduced diameter respectively aligned with the bores 100 and 102, for cooperate with them.



   The free ends of the pins 110 and 112 extend in a transverse passage 118 formed in the upper face of the block 82. A carriage 120 forming a cam is slidably mounted in the passage 118, inside which it is held by the tray 108 forming a cover. The carriage 120 has a handle 122 and a body 124 (Figure 20). Body 124 has two portions 126 and; 128 facing upwards but inclined in the opposite direction, the pins 110 and 112 resting on these portions 126 and 128, which respectively constitute cams.



   As can be seen in FIGS. 16 and 19, the cam 128 maintains the stud 112 in the high position so as to disengage from the rod 70 the appendage 98. The stud 110 is on the contrary located on a lower part of the cam 126 and therefore allows the appendix 96 to engage the bore 100 of the rod 70. With the parts in these positions, the carriage 120 is in the left limit position of its movement (looking at the figure 18). A washer 130 attached to the right end of the carriage 120 (Figure 19) by a screw 132 prevents the latter from moving further to the left.

   The thrust washer 130 extends beyond one of the side limits of the cha-

  <Desc / Clms Page number 19>

 riot 120, to a position where it can be brought into contact with the right face of the block 82 and stopped by it.



   A stop ball 134 (Figure 18), which is seated in a bore 136 of block 82 and which is urged upward by a compression coil spring 138 also housed in this bore, prevents carriage 120 from dying. 'accidentally move away from the position shown. This ball 134 is resiliently applied against a shallow cavity 140, which is formed in the underside of the slide.
120.



   The coupling mode shown makes it possible to impart to the cutting board 18 a reciprocating movement backwards and forwards, so that its rear end successively occupies and leaves the cutting position under the slide.



   To change the coupling mode, such as the front end of the cutting board. ge 18 comes alternately to occupy, then to leave, its cutting position under the slide, the drive shaft 80 is first rotated by half a turn to drive the rod 70 up to the rear limit of its movement and to stop it in this position.



  This movement of the rod 70 drives the cutting board rearward and serves to position the rear half of the board under the slider. The handle 122 of the carriage 120 is then grasped and pushed to the right (FIG. 19) to move the carriage 120 to the right limit of its stroke. The appendage 96 is thus removed from the bore 100 and the appendix 98 is released, which its spring pushes and applies between the rod 70. The carriage 120 is resiliently retained.

  <Desc / Clms Page number 20>

 only in its new position, due to the fact that the stop ball 134 is engaged in a second cavity 142 of the carriage 120.



   The appendage 98 cannot penetrate into the bore 102, because the latter is at this moment quite far behind this appendix. However, by bringing the rod 70 to the front limit of its movement, the bore 102 is moved forward so as to align it with the appendage 98. The latter then instantly engages in the bore 102 ( figure 16), by automatically fixing the block 82 in the new desired position, with respect to the rod 70.



   When it is desired to modify the coupling to restore the positions shown in the drawing, the carriage 120 is first grasped by its handle 122 and it is pushed to the left limit of its movement (FIG. 19). The rod 70 is then moved, independent of the block 82, to the rear limit of its movement, and as a result the appendage 96 clicks and engages the bore 100 to restore them. primitive positions. The rod 70 is then brought back to the left limit of its movement (figure 16), bringing with it the cutting board, so that the original rest position is achieved.



   The coupling device 68 (Figures 16, 18 and 19) is provided with guide rollers 144 with flanges, which are arranged in a rectangle and which overlap marginal and longitudinal parts of the rod 70, so as to guide the latter. -Here when it is moved relative to the device 68 during the coupling change which has just been described.



   Rollers 144 are mounted at the four corners

  <Desc / Clms Page number 21>

 of block 82. They are all identical and it is therefore sufficient to describe only one. Each roller is rotatably mounted on a headless bolt 146 having a flange 148 provided in a middle portion of its length. The upper end of bolt 146 passes up a corner of plate 82 and is secured by nut 150.

   A spacer sleeve 152 is mounted on bolt 146, below collar 148; it comprises at its upper end a flange 154 resting against the collar 148. The roller 144 surrounds the body of the sleeve 152; it can rotate freely between the flange 154 of the sleeve and a washer 156. The latter is firmly tightened against the lower end of the sleeve 152 by a nut 158 screwed onto the lower end of the bolt 146.



   The rod 70 is provided at its rear end with a groove 160 disposed opposite a groove 162 of the sliding block 72. A key 164 is housed in the grooves 160 and 162 to center and secure the rod 70 and the sliding block 72 relative to each other, Screws 166 pass down through rod 70 and screw into block 72.



   The sliding block 72 comprises at its lower end a passage 168 with a square section, in which is slidably mounted a portion 170 with a square section of the support bar 74 forming a guide. A plate 172 extends transversely to the lower open face of the corridor 168 and is fixed by screws 174 on the sliding block 72.



   The slide block 72 is provided with felt wiper strips 176, which are disposed in contact with the faces of the bar 74 for applying lubricant thereto. There are four 176 bands at each end

  <Desc / Clms Page number 22>

 of block 72, each of them being applied against one of the faces of the bar. Each strip 176 is clamped by an angle bar 178. Each angle bar 178 is secured to the block 72 by screws 180.



   The bar 74 has at its rear end a round part 182 (FIG. 7), shoulders 184 being formed at the junction of the square and round parts of this bar. The round part 182 passes through a round hole drilled in the front edge 186 of the table 16.



  The rear end of the round portion 182 passes through a round hole drilled in a tab 188, which extends downward from and forms an integral part of the top of the table. A pin 190 is forcibly engaged upwardly through the round portion 182 of the bar 74, into the tab 188, so as to secure the bar 74. The shoulders 184 thereof bear toward the lug. back against the edge 186 of the table.



   The connecting rod 76 is connected by its front end to the sliding block 72 by means of the plate 172 and by means of a head pin 192 (FIG. 18).



   A flanged bush 194, extending through the forward end of connecting rod 76, surrounds the body of the shaft 192 and rests on the head thereof. The axis 192 is fixed on a boss 196 of the plate 172 by means of: a transverse pin 198.



   The rear end of the connecting rod 76 has a flanged bush 200 (Figures 7 and 18) forcibly inserted through that end. A head screw
202, forming an axis and directed downwards, passes through the pad; it has a threaded end 204 of reduced diameter, which passes through the outer end of the crank 78. A nut 206 is screwed onto

  <Desc / Clms Page number 23>

 this threaded part 204, so as to tighten the crank 78 strongly against a shoulder formed at the lower end of the body of the screw 202.



   The crank 78 has at its inner end a split hub 208 (Figures 5 and 7). Set screws 209 secure hub 208 to drive shaft 80.



   The rod drive mechanism 70 comprises a motor 2, as already indicated. Although the rod 70 is normally at rest, this motor rotates continuously.



   The motor 32 is fixed on support bars.



   212 ending at the back with clevises. Each yoke straddles a stud 214 having the shape of a U and facing backwards, the bar being connected to this stud by an axis 215. Each stud 214 embraces the transverse bar 14 and its arms are clamped on this bar by means of a head screw 216, which crosses the upper arm of the crampon and screws into its lower arm. Each bar 212 carries adjustable feet 218 intended to rest on the floor and to constitute a fixed and horizontal support for the motor 32. Each foot is carried to the lower end of a head screw 220. A lock nut 222 is screwed onto each screw 220.



   On the shaft 224 of the motor 32 (Figures 4, 5 and 7) is wedged a multi-groove pulley 266, which drives, via V-belts 228, another multi-groove pulley 230, attached on the shaft 232 of an endless screw. The shaft 232 is rotatably mounted in bearings 234 fixed by screws 236 on a support 238; this is fixed on a horizontal and transverse plate 240 which is suspended

  <Desc / Clms Page number 24>

 hanged from table 16. Spacer blocks 242 are interposed between the ends of plate 240 and table 16. Fixing screws 244 (Figure 5) pass through plate 240 and blocks 242 upward. screw into the table.



   On the shaft 232 is wedged an endless screw
246, which drives a helical toothed wheel 28.



   This wheel can turn freely on the vertical shaft 80; it is supported on this shaft by means of a pulley or brake drum 248 (FIG. 7), which is fixed on the shaft 80, at the lower end thereof. The shaft 80 extends upwards through the support 238, and on its upper end is fixed the hub 208 of the crank 78. This hub presses you against an upper faxe of the support 238 and supports the shaft. 'shaft so that it can rotate freely in the support.



   The helical gear 28 drives the braking pulley 248 and the shaft 80 through the "half-turn" clutch 30. The clutch 30 is the same, from a construction point of view, as that described. in the aforementioned patent application of the United States of America No. 126,187; it has therefore not been considered useful to represent or describe it in detail here. Reference may be made, if necessary, to the description contained in this patent application.



   The "half-turn" clutch 30 is controlled from an oscillating balance 250 (Figures 3, 4, 5 and 7) by means of two lugs 252 and 254. These two lugs are offset one by one. relative to each other by an arc of 180 centered on the shaft 80 and are mounted so that they can slide vertically in

  <Desc / Clms Page number 25>

 extensions 255 of the support 238. They are controlled by the oscillating balance 250 in such a way that, when one of them is withdrawn into an inactive position (to allow the drive of the shaft. 80 to par - shooting of the helical gear 28, as seen in figure 3), the other is brought into an active position, in which it interrupts the drive of the shaft 80 after half a -tower.



   The balance 250 is wedged on an oscillating shaft 256 supported in a bracket 258 with two arms.



   This console is arranged on a boss 260 of the support 238 and it occupies a fixed position relative to the latter. The balancer 250 includes arms 261 and 263 which extend in diametrically opposed directions from the shaft 256. Each of the two arms 261 'and 263 carries a pin 262 or 264, respectively, the end of which is constantly engaged in a groove 266 formed at the upper end of the control pins 252 and 254. It can easily be seen that, if the pin 262 is lifted by the rocker 250 so as to lift the pin 252 (FIG. 3) the pin 264 is lowered so as to also lower the lug. 254. When the balance wheel moves in the opposite direction, it obviously produces the opposite effect.



   The rocker actuator mechanism 250 includes two solenoid valves 268 and 270 (Figures 5 and 6), which are mounted on a fixed bracket 271; these solenoids are at a certain distance from each other
A and are axially aligned. A common frame 272 is carried on a rod 274 passing through the solenoid 168. This frame is made of a ferromagnetic material; it is arranged between the solenols so as to extend normally inside

  <Desc / Clms Page number 26>

 of each of them. When solenoid 268 is energized, the armature and its rod are driven to the right (looking at Fig. 5), and when solenoid 270 is energized, the armature and rod are driven to the left.



   The rod 274 is connected by a pin 276 to a hurdy-gurdy 278. The latter is articulated, by its other end, via a pin 280, on a crank 282 wedged on the shaft 256, so that the linear motion of rod 274 is transformed into an oscillating motion of shaft 256.



   The parts are normally held elastically in an intermediate position by a centering mechanism 284 (figure 6), which acts on the axis
280. Plungers 286 and 288 slidably mounted in ears 290 of a fixed console 292 are applied on the opposite sides of the axis 280. The console 292 is fixed on the table 16. Each of the plungers 286 and 288 has a collar. 294; it is surrounded by a helical compression spring 296, which bears by its inner end against the mating collar 294 and by its outer end against the mating outer ear 290 of the console 292.



   The role of the centering mechanism is to center the armature 272, relative to the solenoids 268 and 270, so that it can normally be actuated vigorously and quickly by either of the solenoids. . The centering of the armature consequently equalizes the positions of the clutch control lugs 252 and 254. An important point to point out is that when the lugs 252 and 254 are. thus maintained at the same level, their lower extremity

  <Desc / Clms Page number 27>

 The upper part is placed at a level rendering the clutch inactive, and either of them actually maintains the clutch in the disengaged position.



   The slider 20 comprises a head 300 (Figures 1 and 2), which is guided, supported and actuated by four vertical columns 302 (Figures 5,9 and 10).



   Each column 202 extends downwardly through table 16 and passes through vertical guide sleeves.
304. The columns 302 protrude at their lower end, beyond the lower end of the sleeves 304. The lower end portions 306 of these columns 302 are threaded and have a reduced diameter. The two columns to the right of the machine are rigidly connected to one another by means of a massive block forming a spacer 308 (FIGS. 8 and 9). The block 308 is engaged on the lower end portions 306 of reduced diameter of the corresponding columns and it is fixed on these columns by nuts 310. The parts 306 of the columns 302 located to the left of the machine are connected. to each other in an analogous manner.



   The guide sleeves 304 are mounted rigidly on the table 16. Each sleeve has, in a middle section, a flange 312, the general shape of which is rectangular and which bears upwards against the underside of the table. . Upwardly directed head screws 314 pass through this ledge and thread into the table. Each sleeve 304 receives, at its upper and lower ends, flanged sleeves 316 (Figure 8), the metal of which is harder than that of sleeve 304, and which are actually designed to guide column 302 and to absorb the material. wear resulting from the operation of this column. The body

  <Desc / Clms Page number 28>

 of each insert sleeve 316 is introduced into a cavity 318 provided in the sleeve 304.

   Screws 320 pass through the collar of each sleeve 316 and are screwed into the sleeve 304. The upper sleeve 316 has an annular cavity 322 (FIG. 10), in which is housed a washer 324 for wiping and lubricating. A retaining ring 326 covering the washer 324 is fixed by screws 328 on the sleeve 316.



   The sleeves 304 also provide a means for securing the side panels 10 to the table 16.



   Screws 329 pass through bosses 331 of uprights 10 and screw into bosses 333 of sleeves 304 (Figure 5).



   A sliding drive mechanism 20 is provided on each side, that is to say on the right and on the left of the machine. These two drive mechanisms are identical, so that only one need only be described. Energy is supplied by the upper cylinders 36 (Figures 8 and 9), via the spacer blocks 308, to drive the slide
20 down; power is also supplied by the lower cylinders 38, through the same blocks 308, to produce the drive of the slide upward.



   A piston rod 330, the role of which is to drive the slide downwards, projects downwards beyond the lower end of each upper cylinder 36? The rod 330 has a lower end portion 332 (FIG. 9), of reduced diameter, and which engages in a sleeve 334 with a collar. The body of this bushing fits into a bore 336 in block 308. An upwardly directed head screw 340 passes through a flanged bushing 342 and screws into the lower end 332 of the rod.

  <Desc / Clms Page number 29>

 
330. The rod 330 and the screw 340 grip the block 308 by means of the flanges of the sleeves 334 and 342. A shoulder 338 of the rod 330 rests against the collar of the sleeve 334.



   A piston rod 344 (Figures 8 and 9), the role of which is to drive the slide 20 upwards, projects upwards beyond the upper end of each lower cylinder 38. This rod 344 . is connected at its upper end to the body
346 (see also Figure 5) of a caliper 348 by means of a cap screw 350. The caliper body 346 is at a slightly higher level than block 308, but it has arms 352 which extend down to and form an integral part of block 308.



   The upper cylinder 36 includes a sleeve-shaped portion 354 (Figure 11) and a cylinder head portion 356. These two parts are connected to each other by rings 358 and 360, at the same time as by cap screws 362. The ring 358 is slotted and is located in a groove 364 of the sleeve 354. The ring 360 rests upwards against ring 358; it is pushed upwards by the screws 362, the rods of which pass through the ring 360 and screw into the head 356. The previous construction allows to press, in a forceful manner, against the inner face of the head. , the upper end of the sleeve, together with a seal 366 surrounding this end.



   The entire cylinder 36 is supported by table 16, through head 356, at. means of screws 368, which pass downwards through the upper part of the table and are screwed into the head.

  <Desc / Clms Page number 30>

 
The head 356 has a channel 370 terminating in a groove 372. A cap 374 is fixed in the groove 372 and covers the channel 370. This cap has a channel 376, which is located above the channel 370 and communicates with this one. A line 378 attached to the cap 374 serves to supply the pressurized liquid to the cylinder and to evacuate the liquid used therefrom.



   The seal between the head 356 and the cap 374 is produced by means of a washer 380 which surrounds an attached tube 382, short and rigid; this tube holds the washer. Cap 374 is pressed down vigorously and evenly against head 356 by screws 384. These screws are screwed into the top of table 16 and rest against the top face of cap 374; they are fitted with locknuts 386.



   The upper piston 388 includes a head
390, which is screwed onto an upper end portion 392 of the piston rod 330; threaded part 392 has a reduced diameter. A guide and wear ring 394 surrounds the lower part of the head 390; it is fixed on it by screws
396, which pass through a collar 398 of the ring
394, this collar being directed inward.



   On the upper end of the head 390 are assembled successively by engagement on an unthreaded end portion 400 of the rod 330 a flexible lower sealing washer 402 with a collar, a spacer disc 404, a upper flexible sealing washer 406 with flange and a clamping disc 408. These elements are firmly clamped by screws 410, which pass through them towards the

  <Desc / Clms Page number 31>

 low to screw into the head 390. The washers 402 and 406 are provided with attached metal rings 412, which surround the shanks of the screws 410.

   These ba. These inserts are initially somewhat thinner than the mating washers and serve to limit the compression applied thereto.



   The flange of the upper washer 406 faces upwards; is pressed outwards by a cylindrical flange of a flexible metal ring 414. The flange of the lower washer 402 is directed downwards and is pressed outwards by a cylindrical flange d a flexible metallic ring 416. The collar of the washer 406, which is resiliently pressed, serves to hold the oil in the working chamber of the upper cylinder. The flange of the washer 402, elastically pressed and directed downwards, serves to oppose the admission of air into the working space of the cylinder, under certain conditions which may occasionally occur during periods of stress. stop times.



   The lower cylinder 38 includes a sleeve-shaped portion 418 (Figures 12, 13 and 15) which is screwed at its lower end into a head 420. A plate 422 surrounding the sleeve 418 with some clearance is applied towards the head 420 by. screws 424. It rests against a seal 426, which occupies a groove formed between it and the head 420.



   One end of a pipe 432 is fixed inside a block 428, itself fixed to the head 420 by screws 430; the pressurized liquid arriving through this pipe is brought to the working chamber

  <Desc / Clms Page number 32>

 cylinder 38 and the liquid used is also discharged through this line. Line 432 communicates with the cylinder through aligned channels 434 and 436 formed in block 428 and head 420, respectively.



   The cylinder 38 is supported by the table, by means of a structure comprising rods: suspended 438 '(see also Figures 8 and 9).



  Each rod 438 has an upper end portion 440, of reduced diameter, which is threaded and screws into the table 16. A block 442 rests against the lower ends of the rods 438. It is clamped thereon. by screws 444, which pass through the block upwards and screw into the lower ends of the rods. These screws pass through bores 446 in the block, the diameter of these bores being considerably larger than that of these screws. There are three angularly equidistant screws 448 associated with each bore 446. These screws are threaded through the block and extend radially inside the corresponding bore 446. This has been given a large diameter to avoid too tight manufacturing tolerances.

   When the parts are assembled, screws 448 are set on the corresponding screw shank, in "a defined position, which is not necessarily concentric with the bore.



   Sleeve 418 passes through block 442 and has a shoulder 450, which faces upward and abuts a corresponding shoulder of the block.



  This sleeve is pushed, relative to the block, by rings 452, 454 and by screws 456, so as to force these two shoulders against each other. Ring 452 is a split ring which is housed in a groove 458 of the sleeve. The screws 456, directed

  <Desc / Clms Page number 33>

 upwards, pass through ring 454 and screw into block 442.



   The lower piston 460 includes a socket head 462. The piston rod 344 has a threaded end portion 464 of reduced diameter; this downwardly facing portion 464 passes through the center of the head 462. A flanged sealing washer 466 and a clamping disc 468 are engaged, below the head, on the end portion 464 of the head. the piston rod. Washer 466 surrounds an intermediate diameter portion 470 of the piston rod, while disc 468 surrounds narrower threaded portion 464 and bears upwardly against a shoulder formed at the junction of portions 464 and 470. The disc 468 is energetically pressed upwards, against this shoulder, by a nut 472 screwed onto the lower end of the portion 464 of reduced diameter.

   The rod portion 470 projects beyond the head 462 over a length slightly less than the thickness of the washer 466, and it thus serves to limit the compression of this washer by limiting the upward movement of the disc 468. .



   The large diameter portion of the piston rod 344 has a groove 474 in which a sealing ring 476 is housed.



   During operation, some oil leakage inevitably occurs along the piston 388 of the upper cylinder (Figure 11). An annular drip cup 475 is provided at the lower end of the sleeve 354. This cup is secured to the sleeve by a band 477, which extends all around the sleeve and the bowl overlapping them. Band 477 includes nipples 479 that fit into

  <Desc / Clms Page number 34>

 holes provided on the circumferential surface of the drip pan. Band 477 is provided at its opposite ends with perforated ears 481. The shank of a bolt 483 passes through the ears 481.



    , A tightening nut 485 screwed on, this rod holds the parts together and presses the ears towards each other so as to firmly tighten the band on the sleeve and the cup.



   The bowl 475 has on one side (see also Figure 14) a drain port 487 through which the collected oil flows. A guide plate 489 disposed below the orifice
487 leads the oil into an arinular channel 491, which is defined by block 442 and by the upper end of the sleeve 41 $ of the lower cylinder 38. The ridge 491 includes a deep portion 493, which communicates by a bore 495 with a tube 497 terminating in the reservoir 494. The tube 497 is fixed to a block 499 mounted by means of screws 501 on the block 442 (FIG. 13).



   The admission of oil to the upper and lower cylinders 36 and 38 and the discharge of the oil from these cylinders is controlled by a distributor 480 (FIG. 38). This dispenser may advantageously be identical, in all respects, to the corresponding dispenser described in United States Patent Application No. 126,187 already mentioned; we will refer to this request for detailed explanations of this dispenser. The distributor 480 comprises a housing 482 and a spool 483 disposed in this housing and actuated by a rod 484. This rod normally maintains the spool in a neutral position, so that pressurized oil is neither supplied to the upper cylinders 36, nor

  <Desc / Clms Page number 35>

 to the lower cylinders 38.



   When the rod 484 is moved upward from the position shown in Figure 38, a pressurized fluid supply line 486 is communicated through the distributor and a line 488, with the driving
378 which communicates with the upper cylinders 36.



   At the same time, the duct 432 communicating with the lower cylinders 38 is placed in communication, via a duct 490 and the distributor
480, with the discharge conduit 492 leading to a reservoir 494. These communications are maintained throughout the downward stroke of the slide.



   At the end of this stroke, the distributor rod 484 moves downward to reverse the communications. As a result, the pressure supply conduit 486 is placed in communication, through the distributor and the conduit 490 ', with the conduit 432 which communicates with the lower cylinders 38. It also results that the conduit 378 communicating with the upper cylinders 36 is placed in communication with the discharge conduit 492, through the conduit 488 and the distributor 480.



   These communications are maintained throughout the upstroke of the slide. At the end of this stroke, the rod 484 is returned to the neutral position shown in FIG. 38.



   The hydraulic mechanism, which controls the lowering and raising of the slide, is shown as a whole in schematic form in Figure 38. With the exception of a pilot valve 496, which has been added and which will be described in detail a little later, and with some minimal modifications

  <Desc / Clms Page number 36>

 ted to the pressure regulator, the hydraulic mechanism is the same as in the state patent application =
United States of America n 126.187 already mentioned, to which reference may be made for further explanations.



   The hydraulic mechanism consists essentially of a pump 498, which is driven through the intermediary of the shaft 232 from the motor 32 for controlling the cutting board; this pump sucks the oil from the reservoir 494 through a pipe 500 (including a filter 502) and discharges the oil under pressure in the pipe 504:

   The oil is supplied through this conduit to a relief valve 506, which is constructed and controlled to channel the oil directly to the reservoir 494 through a conduit 50 when a predetermined pressure exists in a pressure relief device 510. , but to deliver the oil in this device to accumulate
 EMI36.1
 cumulat & 1i4, / when the pressure therein is infé.JD.ct 'higher than said predetermined value. The device 510 comprises a duct 512 in which is interposed a check valve 513 and on which is mounted a pressure gauge 514. The duct 512 communicates by a duct 516 with a duct 518, which extends in opposite directions from it. of conduit 516.

   One branch of conduit 518 terminates in a pressure accumulator 520, which comprises a metal housing 522 and a deformable bag contained therein and filled with nitrogen (not shown). A valve 524 which can be operated by hand and intended for the emptying of the device is provided in a bypass 526 communicating with the duct 518.



   The second branch of the conduit 518 communicates freely with the pressure supply conduit 486, which terminates at the distributor 480. The conduit 518 extends beyond the conduit 486 and communicates with it.

  <Desc / Clms Page number 37>

 the pilot distributor 496 (see fig & re 39) via a part of the body 528 of this distributor, in a middle portion of this body.



   A bypass 530 from the conduit 518 terminates in a body 532 of a pressure regulator
534 and communicates with the interior of this body via an orifice 536. A piston 538 slidably mounted in the body 532 comprises a channel 540 shown in FIG. 39; this channel places the orifice 536 in communication with the left end of a bore 542 formed in the body. Piston 538 is pushed towards the left end of bore 542 by a compression spring
544.



   An adjusting screw 546 is threaded through the right end of the body 532 and rests via a sliding block 548 against the right end of the spring 544. This spring mounted in the ex - the right end of the bore 542 acts by exerting a controlled pressure, against the pressure of the oil admitted in the left end of the bore, the pressure of this oil being determined by the adjustment of the screw 546. A second conduit 550 communicates with bore 542 through port 552, which is a short distance to the right of port 546.



  At its other end, the conduit 550 communicates with a bore 554, formed in the body 528 of the pilot distributor, through one of the ends of this body. A drain line 556 communicates with the bore 542 of the pressure regulator 534 at a point beyond the right-hand limit of the stroke of the piston 538. The right-hand end of the bore 542 is kept constantly in place. communication with

  <Desc / Clms Page number 38>

 a groove 558 in the piston, via a bore 560 formed in the piston 538.



   The pilot distributor 496 includes a piston 562 mounted in a bore 554. A compression coil spring 564 rests against the distributor pilot, at the left end of the bore, and in a cavity 566 formed. in the left end of the piston 562, so as to constantly push the latter towards the droire end of the body 528. A drain duct 568 communicates with the bore 554 through an orifice 570 of body 528. Another conduit 572 communicates with bore 554 through port 574 located a short distance to the left of port 570.



   The upper end of the conduit 572 enters the lower end of the body 576 of the relief valve 506 and communicates with the lower end of a small bore 578 formed in that body. A small piston 580 can slide in bore 578. This bore communicates with a larger bore 582, in which a larger piston 584 can slide. This has a fairly large groove 586, which separates one ae. the other its upper and lower heads 588 and 590.



  The conduits 504 and 512 still communicate with each other through the groove 586.



   A compression coil spring 592 disposed in the upper end of bore 582 rests against the upper end of piston 584 so as to urge the latter downward. The conduit 508 communicates with the bore 582, at a point located substantially above the conduits 504 and 512. As seen in FIG. 39, the upper head 588 cuts off the communication of the conduit 508 with the conduits.

  <Desc / Clms Page number 39>

 
504 and 512. The upper end of the bore 582 is kept in constant communication with the drain line 508 by a channel 596 formed in the body 576; it also constantly communicates with the lower end of bore 582 by a channel 594 pierced through piston 584.

   The oil which leaks along the small piston 580 thus loses its pressure and cannot accumulate.



   The operation of the described mechanism can be explained by supposing that one wishes to have a determined maximum pressure in the accumulator; one can therefore refer to the pressure gauge 514 to know when the desired pressure is reached. We first adjust the screw
546 of regulator 534 in a position sufficiently to the right that the desired pressure cannot be achieved after one cycle of operation.

   Under these conditions, a moderate pressure is sufficient in the duct 518 to push the piston 538 of the regulator 534 from the position shown in FIG. 39 to that shown in FIG. 40. In this latter position, the ggrge 558 of the piston 538 makes communicating the orifices 536 and 552 with each other; the pressurized oil coming from the conduit 530 can therefore pass into the conduit 550 and arrive in the right end of the bore 554 of the pilot distributor.



   The oil pressure thus applied to piston 562 immediately pushes it from the right limit of its stroke (Figure 39) to the left limit (Figure 40). As a result, the duct 518 is placed in communication with the duct 572 by a groove 600 formed in the piston 562.



   Oil admitted under pressure into the duct

  <Desc / Clms Page number 40>

 572 is transmitted to the lower end of the small random. sage 578 from the relief valve. The small piston 580 is therefore pushed upwards and comes into contact with the large piston 584, which it pushes back to the upper limit of its stroke, shown in FIG. 40.



  The conduits 504 and 512 then communicate freely with the discharge conduit 508. All the liquid returned by the pump is therefore directed into this discharge conduit and the oil cannot pass through the check valve 513 of the accumulator device. pressure 510.



    However,. the check valve traps in this dis. positive all the oil which has already passed through this valve.



  Under these conditions, the pressure in the accumulator device remains at the characteristic value corresponding to the position in which the regulator screw has been adjusted. By gradually adjusting the regulator screw 546 so as to increase the pressure on the spring $ 44, the pressure in the accumulator device can be gradually increased until the desired pressure is indicated by the pressure gauge 514. .



   When an operating cycle of the press begins, oil flows from the accumulator device into the upper cylinders through distributor 480. The pump is unable to supply the oil with the desired flow rate, but its insufficiency is compensated for by the discharges oil that has been stored in the accumulator. This results in a rapid drop in pressure in the accumulator device. When the pressure drops, the piston 538 moves to the left, cutting off the communication between the conduits 530 and 550 and causing the conduit 550 to communicate with the conduit.

  <Desc / Clms Page number 41>

 drain 556 through groove 558 and channel 560.



   As soon as the conduit 550 is brought into communication with the drain conduit 556, the pressure drops in the conduit 550, so that the piston 562 of the pilot valve is returned to the right limit of its stroke, in the position shown in FIG. 39. This return of the piston 562 cuts off the communication of the duct 572 with the duct 518 and puts the duct 572 in communication with the drain duct 568.



  As a result, the spring 592 returns the piston 584 to the lower limit of its stroke and that the communication is thus cut between the conduits 504 and 512 on the one hand, and the conduit 508 on the other hand.



   The pump then begins to pump oil into the accumulator device again through line 512; it continues to supply oil to this device during the whole operating cycle and after the end of this cycle, until the determined pressure is again reached for which the screw 546 of the regulator has been settled.



   The mechanism described differs essentially from the mechanism of the aforementioned patent application in that a pilot valve is interposed in the present mechanism between the regulator and the relief valve. If the pilot valve of Figure 39 were omitted, the end of conduit 518 which terminates at the pilot valve would be closed, and conduit .550 would be connected directly to the relief valve instead of conduit 572; the provision would then be substantially identical to that provided for in the aforementioned patent application. However, with the latter arrangement, the relief valve exhibits a tendency

  <Desc / Clms Page number 42>

 this to instability, and the use of the pilot distributor provided in the present arrangement makes it possible to eliminate this tendency.

   It may be assumed that this elimination results from the fact that the oil controlling the discharge valve is found substantially at the full pressure of the accumulator, since it is not subjected to the reducing action of the distributor of the regulator, as in the old construction.



   In the aforementioned patent application, front and rear equalizers are provided for the slide.
The front equalizer forces the front edge of the slider to remain constantly horizontal, while the rear equalizer forces the rear edge of the slider to keep at all times; a horizontal position. Front and rear equalizers are provided for the same purpose in the present machine, but their construction has been simplified and made more robust, less time than more efficient.



   In the patent application already cited, the actuating pistons extended upward through the opposite sides of the table to be connected directly to the slide, on the opposite sides thereof and midway between its leading edge and its trailing edge; four corner columns were foreseen, the sole role of which was to achieve equalization and guiaage.



   In the present machine; the drive of the slider is transmitted through the four corner columns 302, and these same columns are used to effect both lateral and longitudinal equalization. As already explained, the columns 302 located on each side

  <Desc / Clms Page number 43>

 of the machine, are rigidly connected at their lower end, to each other and to the control pistons by means of a spacer block 308, so that these guided columns form with the block and the slide a rectangle rigid and.extremely resistant to any longitudinal deformation. Equalizing connections are also provided between the columns 302 of the front pair and the columns 302 of the rear pair.

   These front and rear equalizing links are identical, and it will therefore suffice to describe only one.



   A transverse shaft 602 (Figures 4, 5, 8 and 9), carrying at each of its ends a gear wheel 604, is mounted in bearings 606, which are fixed by screws 608 to the bosses 331 formed on the sleeves 304. An upwardly extending rack 610 is rigidly attached to each end of each spacer block 308; this rack meshes with the corresponding wheel 604. Each rack moves in a guide groove 612 fixed on the conjugate sleeve 304; this / guide 612 is made of a wear resistant metal which is harder than that of the sleeve.



   So that the racks 610 can be adjusted individually, with a view to making them mesh properly with the toothed wheels 604, an adjustable mounting on the blocks 308 which carry them is provided for these racks. Each end of block 308 has a transverse groove 614 (Figures 4 and 8), in which is fixed a block 616 having an inclined rib 618. The rack 610 is fixed to the block 308 by screws 620, which pass through slits

  <Desc / Clms Page number 44>

 verticals 622 of short length formed in the rack.

   This comprises on its rear face a transverse groove 624 intended to receive the inclined rib 618 and designs 626 and 628, which are forcibly inserted into the groove on either side of the rib "" re. These wedges 626 and 628 are thick enough to be tightened strongly against the block 308 by the rack when tightening the screws 620.



   The various parts are first assembled with play, the rack meshing correctly with the combined toothed wheel. The wedges 626 and 628 are then forcibly engaged so as to maintain the adjustment, then the screws 620 are lightly tightened. If a new adjustment is to be made, the screws 620 are partially loosened; we push back the wedge which was in a position where it was opposed to the desired adjustment, and we drive the other wedge inwards until the moment when / we obtain the new desired position of the rack 610 with respect to the block 308. At this moment, the wedge which has been released is forcibly engaged up to its clamping position and the screws 620 are tightened again.



   It was previously stated that the front and rear equalization mechanisms were replicas of each other; however, the rear equalizer shaft
602 is alone subjected to the action of brakes 630 (figures
6 and 7) intended to apply a frictional force to the head 300, in opposition to the hydraulic action, that is to say to brake the head so that the hydraulic thrust meets a resistance making it progressive. action of the head throughout its downward stroke and also making the reversal of movement progressive.

   Without this friction force, the

  <Desc / Clms Page number 45>

 head would tend to fall more quickly than if the hydraulic pressure acted alone; then a resistance, resulting for example from contact with the upper part of the die, would mark a stopping time until the pressure acted again. It would result in a shock. The same happens at the lower end of the stroke, when the machine is running without paper or with a very low cutting action. Under these conditions, the head descends more quickly under the action of its own weight than under the action of the training to which it is subjected, then the pressure catches up its delay and a shock is produced at the moment of reversal of movement.



   Two brakes 630, respectively adjacent to one end and the other of the rear equalizer shaft 602, are applied to this shaft. 'These brakes are identical and it is therefore sufficient to describe only one. Each brake includes two shoes 632 and 634.



  Jaw 632 includes band 636 and liner 638, while jaw 634 includes band 640 and liner 642. Band 636 has an arm 644 at the mpyen of which it is connected to an interior face of the jaw. a rear rib 646 of the table 16 using a screw 648.



   A screw 650 passes through strip 640 and threads into strip 636, holding the two strips together, yet still leaving them free to perform a relative pivoting movement. The jaws grip the shaft 602; on the opposite side to the screw 650, they are held together and elastically pressed together. A bolt 652, the shank of which passes through bands 640 and 636, is surrounded by

  <Desc / Clms Page number 46>

 of its head by a helical compression spring
654. A nut 656 screwed onto the protruding end of bolt 652 rests against band 636, against the action of spring 654. The brake pressure can be adjusted by means of nut 656.



   The brakes 630 are constantly applied, but since they serve only to prevent the descent of the slide by gravity, they can be applied with relatively low pressure so as not to put undue resistance on the hydraulic mechanism and to avoid excessive wear.



   Oh will describe the control and co-ordinating mechanism of the cutting board 18 and slider 20 with reference mainly to schematic figure 41. Under operating conditions, an incoming switch 660 is closed to connect lines. lead 662 and 664 respectively to main conductors 666 and 668. Branch conductors 670 and 672, on which is interposed a switch 674 normally closed, connect the conductors 666 'and 668 to the motor 32.



   To initiate a normal operating cycle, handle 34 is actuated to close a switch 676. This closes a circuit passing through conductor 666, conductor 678, switch 676, conductor 680. , the solenoid 268, a conductor 682, a two position switch 684, which is shown in the down position, a conductor 686 and, finally, the conductor 668. As already explained, the energization of the solenoid 268 triggers a half-turn rotation of the shaft 80, to effect an inward stroke of the cutting board.



   As we have already said the tree 80 entails

  <Desc / Clms Page number 47>

 the crank 76, which transmits the movement to the cutting board. This crank carries a side arm 686, itself carrying a cam 688 at its outer end. When this cam is about to fail, that is to say a little before the end of the half-turn of the shaft 80, it comes into contact with a roller 690 carried by a push rod. 692. This rod is supported at its free end on a crank 694 wedged on a shaft 696. A spring 698 urges the crank 694 and the shaft 696 in a clockwise direction (looking at FIG. 41).



   An arm 697 fixed on the shaft 696 and terminated in the form of a yoke acts on a control member 699. switch 684 to move it to its upper position; this change of position is essential to then trigger the movement of the cutting board outwards.



   A crank 698a (Figures 34 and 36) rigidly connected to the shaft 696 carries a triangular lever. laire 700 forming a lock which is driven upwards, when this shaft rotates counterclockwise under the action of the cam.



  688 of the crank 76 (figure 41). A block 702, integral with an arm 704 and freely mounted on a shaft 882 aligned with the shaft 696, has a projection 706 which is in the path of a spout 708 provided on the triangular lever 700. The arm 704 has a pointed outer extremity 710, which cooperates with a roller 712 carried by a lever 714 mounted oscillating on a shaft 716. A spring 718 mounted on a guide rod 720 acts via the intermediary thereof. ci on lever 714, which it tends to turn clockwise (looking at figure 34).

  <Desc / Clms Page number 48>

 



   When the lock 700 rotates the tip
710 of the arm 704 in an anti-clockwise direction, this point is driven upwards beyond the roller 712, which retains it in the high position,
Furthermore, a roller 720 carried by the latch 700 comes into contact with a rod 722 during the upward movement thereof. When the tip 710 of the arm 704 has passed the roller 712, the rod 722 opposing the movement of the roller 720 rotates the latch 700 and disengages the nose 7Q8 from the projection 706.

   The arm 704 can therefore then pivot downwards without transmitting its movement by the locking lever 700 to the shaft 696. - The upward movement of the arm 704, which has just been described, drives the connecting rod 484 upwards which , as we have already explained, command the hydraulic distributor: 480. As a result, the slide 20 begins to descend.



   When the slider 20 approaches the end of its downward stroke, it acts, via a guide 724 and a cam 726 carried by the latter, on a roller 728, so as to make it rotate in counterclockwise a rocker arm 729 mounted on a pin 730. The rocker arm 729 carries an arm. 732 which, by means of a link 734, cranks 736 and 738 wedged on an oscillating shaft 740, and a connecting rod 742 (see also Figures 34 and 41), rotates the arm 704 clockwise by means of an arm 744 integral with the latter.

   The tip 710 of the arm 704 passes down the roller 712 and the arm 704 moves down, beyond the neutral position, in which it is shown in FIG. 34, and up to the internal limit.

  <Desc / Clms Page number 49>

 of its movement. It follows that the connecting rod
484 reverses the position of distributor 480, as well as the direction of movement of slide 20. The arm
704 is stopped in its lower position by an adjustable stop screw 746, which is threaded through a wall of a housing 748 and which is retained by a lock nut 750 in the selected adjustment position.



   An instant after it begins to move upward, the slider 20 initiates the outward movement of the cutting board 18.



   During the downward movement of the slider, a cam
752 of the equalizing front shaft 602 has passed without producing any effect a roller 754 carried by an elbow lever 756. During the return stroke, and at the beginning of this stroke, the cam 752 rotates the elbow lever 756 in clockwise (figure 41). The angled lever 756 comes into contact with the control member 758 of a switch 760 and causes the displacement of this control member, in response to the pulse received from the cam, so as to close the switch. light switch.



   A circuit is thus established passing through the conductor 666, the switch 760, a conductor 762, the conductor 680, the solenoid 270, a conductor 764, the switch 684 (in its upper position and finally the conductor 668. The movement of the cutting board 18 outward is thus triggered by the action of the solenoid 270 on the clutch lug 254. The closing of the switch 760 has no other purpose than to trigger outward movement of the cutting board During the upstroke of the slider, cam 752 allows elbow lever 756 to return to its original position so as to

  <Desc / Clms Page number 50>

 open switch 760 again.



   The movement of the cutting board outward is stopped by the action of the lug 252 of the clutch 30. The switch 684 is returned to its low position by the action of the spring 698, as soon as the cam 688 of the arm 76 is released from the push rod 692, at the start of the return of the board.



   As the slider 20 approaches the upper limit of its stroke, a cam 766 (Figure 28) carried by the guide. 724 comes into contact with a roller 768 of the rocker arm 729 to rotate the latter in the direction of clockwise. This movement is transmitted through the intermediary of the mechanism which in the preceding description rotates the arm 704 in the counterclockwise. As a result, this arm returns to its original neutral position (FIGS. 34 and 41), cutting off the output of the eight 'fed by the accumulator device. The slide therefore stops in its normal rest position, at the upper limit of its travel.



   . The return of the arm 704 to its neutral position also has the effect of allowing the latch 700 to return to its original position shown in FIG. 34.



  The normal operating cycle is thus terminated.



  Both cutting board 18 and slider 20 were brought to rest in their original positions and the entire operating mechanism also returned to its original state. In the general explanation of the operation which has just been given, many details have been overlooked. We will now describe them.



   Switch 676 comprises a housing 770 (Figures 28 and 29) on which the

  <Desc / Clms Page number 51>

 control handle 34. The switch is of a well known type; it is operated by the handle 34 in a conventional manner. The housing 770 is mounted on the head 300 of the ram, in an easily accessible position near the front of the machine.



   The switch 760 comprises a housing 722 (Figures 22 and 23), fixed on a support 774, itself carried by the table 16 (Figure 7); on the lower side of the plate 240. A control shaft 776 of the switch mechanism is mounted oscillating on the housing 772; the control braa 758 is fixed on this shaft.



   The elbow lever 756 comprises a fork-shaped arm 778, which is attached to a shaft 780, and an arm 7 $ 2 at an angle with the arm 778 'and mounted on the same shaft so that the two arms move together. same time as the shaft around the axis thereof. The arm 782 carries the cam follower 754.



  The shaft 780 is mounted oscillating on brackets 784 and 786 of the support 774.



   It will be remembered that the cam 752 passes through the roller 754 when the slide moves downwards without acting on this roller, but on the contrary actuates the latter during the return stroke of the slide.



  To allow this mode of operation, the arm 782 is mounted so as to be able to oscillate about an axis perpendicular to the axis of the shaft 780.



   The arm 782 is not mounted directly on the shaft 780 but is carried by a support 788 (figs. 24 and 25), fixed to this shaft. The support 788 comprises two parallel arms 790 and 792. An axis 79 is mounted in the arms 790 and 792, in a plane perpendicular to the axis of the shaft; it extends outwards, beyond these two arms. The arm 782

  <Desc / Clms Page number 52>

 also includes arms 796 and 798 spaced apart from each other. These overlap block 788 and extend downward along the outer sides of arms 790 and 792, respectively. Arms 796 and 798 are pivotally mounted on the projecting ends of axle 794.

   A mechanism is provided between the arms 790 and 792 to resiliently bias the arm 782 towards a position perpendicular to the axis of the shaft 780.



   800 and 802 levers are supported on the axis
794; they are urged towards each other by a helical tension spring 804, which extends through holes in the levers and each end of which is connected to the corresponding lever. A fixed finger 806 mounted in the support / 788 constitutes a stopper serving to limit the movement of the right lever 802 '(figure 24) to the left and the movement of the left lever
800 to the right. An 808 spindle mounted in arms 796 and 798 also extends between the levers
800 and 802. This pin can move freely relative to the support 788, since it passes through slots 810 formed in the arms 790 and 792.



   When the arm 782 rotates in the reverse direction of that of the hands of a watch (figure 24), the spindle 808 pushes the lever 800 in front of it, but the lever 802 being stopped by the finger 806 cannot follow the movement. The tension of the spring 804 is therefore increased, and when the displacement force ¯ applied to the arm 782 is removed, the spring returns this arm to its normal and central position. When arm 782 swings in the opposite direction from its normal position, the action is analogous, but this time lever 802 is moved to the right by the

  <Desc / Clms Page number 53>

 pin 808 and lever 800 is retained by the finger
806.



   The cam 752 is mounted on the shaft 602 and driven by this shaft, thanks to a friction ring 812 (Figures 4, 7, 22 and 23). The ring 812, constructed as a brake, comprises two jaws articulated one on the other by an axis 844. Each jaw is constituted by a band 816 of generally semi-circular shape. re and by a gasket 818. The gaskets are arranged in a groove 820 of a collar 821 fixed on the shaft 602; the sides of this groove prevent movement. axial ment of these linings. The bands have ears 822 that face each other.

   A pin 824, fixed in one of the lugs, passes freely through the other lug and is surrounded by a compression coil spring 826. This spring is pressed against the second lug by an adjusting nut 828. pressure; a lock nut 830 maintains the nut in the chosen adjustment position.



   The arm 786 of the support 774 has an extension 832, in which is formed an arcuate slot 834, which is concentric with the shaft 602. The axis 84 extends, at one of its ends, beyond the legs. side faces of the friction ring 812 and engages with play in the slot 834. The ends of this slot are in positions such that they can stop the axis 814; they serve as stops to limit the amplitude of the movement of the cam 752.

   With the frictional drive of cam 752, and the use of stops, the cam is driven with the same amplitude and is synchronized uniformly during its active stroke, despite variations in the upper limit setting. and lower of the stroke of

  <Desc / Clms Page number 54>

 slide.



   The cam 752 is mounted on a seat 846 (FIGS. 22 and 23) provided on one of the bands 816 and fixed to this band by the screws 838. The cam 752 comprises two members 840 and 842. The member '840 is intended to rotate roller 774 sideways and keep it out of reach of member 842 when shaft 602 rotates clockwise (figure 23) during descent of the slide; on the other hand, the member 840 allows the roller 754 to be actuated by the member 842 during the return stroke of the shaft.
 EMI54.1
 - ........ ¯ .......- ": -.... 1kLii ... l ..



  602.



   As the cam rotates clockwise (Figure 24), a front end portion 844 of member 840, which extends obliquely to the direction of rotation, contacts the shaft. roller 754 and pushes it laterally, so that it is driven by a pivoting movement of the arm 782 at the reach of the member 842. An active portion 846 of the member 840 keeps the roller offset until when organ 842 has completely passed it.



  At this moment, the roller is released from the portion 846 and is instantly returned to a position where it is within reach of the member 842.



   Substantially at the start of the return stroke, member 842 comes into contact with roller 754, which therefore moves on this member and rotates elbow lever 756 clockwise (figure 23); as a result, switch 760 closes despite the resistance of a return spring (not shown) housed in the switch housing. Switch 760 is only kept closed

  <Desc / Clms Page number 55>

 for a short while. The contour of the member 842 allows it to return to the open position at the start of the return stroke of this member.

   During this stroke, the face of the cam portion 844, which is turned. facing the viewer in Fig. 23, meets roller 754, but this is simply pushed sideways, due to the pivoting mounting of arm 782, and can then be instantly returned to its normal position shown in Fig. Figure 22 ', after that, the cam portion 844 has left the path free.



   When switch 760 has been returned to the open position by its return spring, the arm
778 rotates and comes into contact with an adjustable stop screw 848, which is screwed into: Plate 240 and held by a. lock nut 849 in its adjustment position. Screw 848 determines the normal position of the elbow lever 756.



   Details of shaft 696 and associated parts, shown in Figure 41, have been shown in Figures 6, 26 and 27. Shaft 696 consists of two parts or aligned sections. The arm 694, which cooperates with the push rod 692, is fixed to each of the adjacent ends of the sections and joins them together as seen in FIG. 26.



   The push rod 692 is slidably mounted in the ears 848 formed on a support 850 (Figures 26 and 27). This 850 support is fixed by screws
852 on the underside of the plate 240. The push rod 692 has a rectangular section; it moves in rectangular openings provided in the ears 848; these openings prevent it from turning

  <Desc / Clms Page number 56>

 ner. A threaded rod 854 is screwed into the end of the rod 692 which is remote from the roller 690; it is fixed in an adjustment position by means of a lock nut 856, which maintains it at a desired effective length. This threaded rod 854 is supported at its free end against a roller 858 mounted on the arm 694.



   The support 850 comprises an arm 860 forming a bearing, in which the shaft 696 can oscillate. One of the ears 848 comprises an extension '862 through which is screwed a screw 864 constituting an adjustable stop. This screw 864 cooperates with a finger 866 carried on the push rod 692 so as to limit the travel of the roller 690 corresponding to the path of the cam 688. The spring 698, which urges the shaft 696 in the direction of the needles of a watch (looking at figure 41), is attached at one end to a finger 868 (figures 26 and 27), on one of the ears 848, and at its other end to a pin 870, which is carried by the arm 694 and on which is mounted the roller 858.



   Switch 684, which determines the direction of movement of the cutting board and which is shown schematically in Figure 41, comprises a housing 872 (Figures 6, 26 and 27), which is attached to a portion. vertical 874 of a support 876; this is fixed to the underside of the table 16.



  The rear end of the shaft 696 is mounted in a bearing 878 integral with the support 876. On this end of the shaft 696 is fixed the arm 697 forming a yoke, through which the switch 684 is actuated. The switch control arm 699 responds to the arm 697; it is wedged on a switch control shaft 880 carried by the housing 872.

  <Desc / Clms Page number 57>

 



   The control mechanism combined with the front end of the shaft fi96 is housed in the control box 748. A fixed shaft 882 (figures 2, 34,
35 and 36) is carried by boot 748, inside thereof, and is axially aligned with shaft 696. One end of shaft 882 is mounted in a boss 884 of a plate 886, which constitutes a wall of the control boot, and it is fixed in this boss by a screw 888. The other end of the shaft 882 extends to the end. inside of a $ 90 hub of the 698a crank. The hub 890 is mounted in the opposite wall 892 of the control box and extends rearwardly beyond this wall.

   A coupling 894 (Figures 26, 27 and 37) washed on shaft 696 includes a split collar 896, which will be re-attached to hub 890 by screw 898, so that crank 698a is connected to shaft 696.



   The triangular lever 700 is pivotally mounted on the crank 698a by means of a pin bolt 900 (Figures 34 and 36). The body of this bolt constitutes the support of the lever 700, while its rod 901 passing through the crank 698a is held on - the latter by a nut 902. An axis 904 provided with a collar let (figure 37) is riveted in the triangular lever 700 and consitute a bearing for the roller 720.

   A pin 906 passes through the pin 904 to hold the roller 720 in place thereon. A tension coil spring 908 is attached at one end to the pin 904 and at the other end to a finger 910. carried by the crank 698a, so as to urge the trian lever. gular 700 in a clockwise direction (Figure 34).



   Block 702, which is mounted os-

  <Desc / Clms Page number 58>

 To wink freely on the fixed shaft 882, has a hub 910 '(Figures 34 and 35), which extends transversely to contact the wall 886 of the control box. The arm 704 is mounted on the hub 910 ', against a shoulder 912. Screws 916 pass through the arm 704 and screw into the block 702 so as to fix the arm on the block.



   Connecting rod 484 (Fig. 41) has a clevis-shaped upper end which is shown in Figs. 34-37 and which overlaps arm 704.



  A head pin 918 passes through the end cap of the connecting rod 484 and the arm 704; its end opposite the head is pushed back. The arm 744 (Figures 34 and 37) is integral with the block 702; is therefore obliged to turn at all times at the same time as the arm 704.



  The control box is fixed by screws 919 on the rib 186 of the table 16.



   It has already been indicated that the cam 726 limiting the downward stroke and the cam 766 limiting the upward stroke are carried by a guide 724, which is driven by the slide 20. The cam 726 is fixed on the guide. 724 by rivets 920, (figures 28, 30 and 31).



  Since it cooperates with the roller 728, which is at an invariable level, the vertical adjustment of the guide with respect to the slider 20 determines the level at which the slider reverses its downward movement.



   Guide 724 comprises a flat bar with rectangular section 922, at the upper end of which is fixed by screws 926 a block 924 (Figures 28 and 29). It also includes a threaded rod 928, which is screwed into the block 924. An upper, unthreaded part of the rod 928 passes through a bracket 930 fixed by screws 932 on the head 300 of the.

  <Desc / Clms Page number 59>

 slide. The rod 928 is blocked against any axial displacement, with respect to the stem 930, by a clamp 934 keyed on the stem below the stem, and by the hub of a control wheel 936 which is locked. vetée on the rod above the gallows. The useful length of the guide 724 is adjusted by rotating the wheel 936, so as to rotate the rod 928 in the block 924.



   Provisions are made to lock rod 928 and prevent it from rotating, when the desired adjustment has been made. A grub screw 938 (Figure 28a) is engaged in a bore 940 of the post 930. The rod 928 passes upwardly through a notch 942 formed on one side of the screw and prevents rotation of the same. this. A knurled nut 944 is screwed onto a protruding end of screw 938 and normally rests against a face of stem 930. Turning nut 944 in the desired direction to screw it onto screw 938 exerts pressure on it. ci pulling outwardly, so that one face of the notch 942 energetically clamps the rod 928 and consequently prevents the latter from rotating.

   If you want to make a new adjustment, you start by slightly unscrewing nut 944. When the new adjustment is complete, you tighten this nut again.



   The upper stroke limiting cam (Figures 30, 31 and 32) is mounted so that it can be adjusted longitudinally with respect to the slide bar 922. Since the lower cam 26 is attached to this bar, the adjustment of the cam 766 determines the stroke of the slide, by determining the height, above the lower limit of its movement, at which the slide is normally located

  <Desc / Clms Page number 60>

 at rest.



   The lower end of the slide bar 922 has a longitudinal recess 946 on the operator's side. Behind this recess, the sliding bar 922 has a slot 948 which extends along the recess 946. The shank of a screw 950 passes through the slot 948 and screws into the cam 766; the head of this screw is normally biased so as to tighten the bar by pressing against the face 952 forming the bottom of the recess 946. A second screw 954 likewise passes through the slot 948 and is screwed into the cam 766. However, , the shank of this screw also passes through a small rectangular plate 956 against which the head of the screw rests.

   This plate carries a stud 958 which extends rearwardly and can be selectively inserted into any of a series of holes 960, formed in the left section of wall 952.



   When an adjustment is desired, the screw 950 is slightly loosened, then the sight 954 is sufficiently loosened to be able to disengage from the wall 952 the stud 958 of the plate 956. The desired adjustment is then made by making slide cam 766 along slide bar 922 to the desired position. Plate 956 and its pin 958 move with the cam during adjustment. When the desired position of adjustment has been determined, the stud is inserted into one of the holes 960 and the screws 954 and 950 are then tightened again.



   A finger 962 extending forwardly through the slot 948 is attached to the cam. This finger carries at its front end an index 904, which cooperates with an adjustment scale 966 provided on the bar

  <Desc / Clms Page number 61>

 sliding 922, along the right side of recess 946 (Figure 30).



   The sliding bar 922 passes freely through an opening 968 (Figure 28) provided at the edge of the table 16. It is guided in a holder 970 (Figures 28, 29 and 33) mounted below the table.



   This support is fixed by a screw 972 below the table 16; it is also fixed by screws 974 on the boss 331 of an adjacent sleeve 304 (FIG. 28). This support 970 comprises a groove 976 intended to receive the sliding bar 922. Guide strips
978 fixed by screws 980 on the walls of the groove cover the edges of the bar 922.



   The support 970 comprises an extension 982 on which the axis 730 is fixed. The rocker arm 729, which carries the rollers 728 and 768 and of which the crank 732 is an integral part, is mounted to pivot on the axis
730. This has at its free end a head
986 to hold the rocker arm 729 in place.



   Cams 726 and 766 are mounted on slide bar 922 in positions such that they are not vertically aligned with each other (Figure 30). The rollers 728 and 768 carried by the rocker arm 729 are also not aligned vertically with respect to each other (figure 29), but are aligned respectively with the cams 726 and 766 (figure 33) so as to each be actuated by the corresponding carne. The offset position of the cams also makes it possible to adjust them in a relative overlapping position, without them interfering with each other, when an adjustment is desired.



   In the neutral position of the parts, shown in FIG. 34, a transverse pin 986, which.

  <Desc / Clms Page number 62>

 makes the connection between the arm 744 and the connecting rod 742, is located at the left end of a slot 990 formed in the connecting rod 742. This position obviously results.

   because the arm 704 has been operated counterclockwise to the position shown, in response to a push exerted by the connecting rod 742. Since the slot 990 extends to the right] from the stud 988, the arm 704 can be moved freely upwards to produce a downward stroke of the slide, without disturbing the position of the connecting rod 742.



   As arm 704 moves upward to initiate a downstroke of the slider, it abuts an adjustable screw 992 (Figure 37) and remains in contact with that screw until the downstroke of the slider is complete. At this time, as already explained, the arm 704 is driven by the connecting rod 742 (see also figure 28) up to the lower limit of its stroke, where it is in contact with the adjustable stop screw 746. .



   The screws 746 and 992 were made adjustable to allow the upper and lower limits of the displacement of the arm 704 to be selected at will and thus to control the degree of opening of the distributor 480 during the downstroke and the stroke, respectively. rise of the slide. The flow rate of the liquid to the cylinders 36 and 38 respectively is thus determined, and it is therefore possible to separately control the speed of descent and the speed of rise of the slide.



   It is sometimes desirable to work the cutting board by bringing it to its cutting position and then moving it away from that position.

  <Desc / Clms Page number 63>

 tion, without actuating the slide. A situation requiring this mode of operation has already been described in connection with the change of coupling between the rod 70 and the block 82 by which the cutting board is driven. For this purpose, a means other than the switch 676 has been provided for triggering the movement of the cutting board without actuating the slide.



   A handle 994 (figures 4 and 41), guided with play so as to slide in a support 996 fixed to the table 16, is articulated on an arm of an elbow lever 998, which can pivot freely on the shaft 740a . The other arm of the elbow lever 998 is connected by a push rod 1.000 to an arm 1002 wedged on the shaft 716. On this is also fixed an elbow lever 1004, which comprises arms 1006 and 1008 steten- respectively upwards and inwards (see also figure 34).



   The arm 1006 is capable of cooperating with a push rod 1010. The latter is mounted cou-.



    'smoothing in a wall 1012 of the casing 748 of the control box and in a tab 1014 integral with this casing. A compression coil spring 1016 surrounds the rod 1010; it rests at its left end (figure 35) against the wall 1012 and at its right end against a collar 1018, which is fixed on the rod 1010 and which normally rests against the left face of leg 1014.



   In the end of the rod 1010, on the side opposite to the arm 1006, is screwed a head screw 1020 held in place by a lock nut 1022. The head of the screw 1020 is in contact with the control arm 1024 d ' a switch 1026. This arm is wedged on a control shaft 1028, which is mounted oscillating in the casing 1030 of the switch 1026. This casing is.

  <Desc / Clms Page number 64>

 fixed on the table 16 by screws 1032.



   When it is desired to move the cutting board 18 backwards without actuating the slide, the handle 994 is pushed downwards; the shaft 716 is thus rotated in a counterclockwise direction. so that the arm 1006 pushes the rod 1010 to the left (figure 35) and closes the contacts of the switch 1026. This results in the closing of a circuit (figure 41) passing through the conductor 666, a conductor 1034, l 'switch 1026, one conductor
1036, conductor 680, solenoid 268, conductor 682, switch 684 in the down position, conductor 686 and finally conductor 668.

   The cutting board 18, or at least the rod 70, if the cutting board is detached from this rod, is therefore driven to the rear limit of its stroke where it stops.



   A mechanism has been provided which responds to the movement of the handle 994 and makes it possible to prevent the triggering of the slide stroke when the cutting board is actuated by means of this handle.



   The $ 100 arm of the elbow lever 1004 fixed on the shaft 716 carries at its free end a roller 1038 (figures
34, 35 and 37) intended to act on a plunger sleeve
1040, capable of reciprocating movement in a vertical bore 1042 formed in the leg
1014. This sleeve 1040 has a horizontal slot 1044 on the outside, in which the roller 1038 engages. The latter accesses the slot 1044 through a wider slot 1046 formed in the tab 1014; the latter slot is wide enough to allow the movement of the roller 1038 without any hindrance.



   A bore 1048 of the sleeve 1040 is passed through

  <Desc / Clms Page number 65>

 by un.cloison 1050, disposed substantially in the middle of the length of the bore. A compression coil spring 1052, housed in the lower part of the bore 1048, rests at its upper end against the bulkhead 1050 and at its lower end against the part of the tab 1014 at the lower end. of bore 1042. This spring 1052 normally holds the sleeve in a position corresponding to the upper limit of its movement in bore 1042, against a flanged plug.
1054.

   This plug is attached to the end of bore 1042 by screws 1056 (Figure 37), which are screwed into tab 1014.



  * The rod 722, which is in the path of the roller 720 of the triangular lever 700 and which serves to pivot the spout 708 to release it from the projection 706 of the block 702, after the point 710 of the arm 704 has passed through the roller 712 during normal operation is slidably mounted in the sleeve 1040. It is guided in the partition 1050, the plug 1054 and the lower part of the tab 1014. This rod 722 comprises a collar 1058 located above the partition 1050.

   A compression coil spring 1060, which surrounds the rod 722 and is located in the upper part of the bore 1048, this spring resting at its upper end against the plug 1054 and at its lower end against the flange 1058 , thus maintaining this collar normally applied by its lower face against the partition 1050.



   In order to clearly understand the particular operation which takes place without any movement of the chicken, it is necessary to explain in more detail what occurs in normal operation.

  <Desc / Clms Page number 66>

 when arm 698a rotates counterclockwise (figure 41). When the triangular lever 700 (Figure 34) is driven upward by the arm 698a, the spout 708 rests against the projection 706 of the block 702 and drives the arm 704 a sufficient length to produce at the tip 710 of this arm the click action discussed above.

   A short time after the triangular lever 700 has started to move up, the roller 720 of this lever comes into contact with the rod 722 and causes the latter to compress the spring 1060, while the triangular lever 700 continues to move. .to the top; At the precise moment of the click action, the wishbone lever 700 must do a major job of rotating the arm 704 counterclockwise despite resistance. opposed by the spring. 718 acting on the lever 714. However, as soon as the tip 710 of the arm 704 crosses the roller 712, the projection 706 moves away from the spout 708.

   The frictional contact, which was maintained between the protrusion and the spout, is thereby eliminated, so that the energy stored in the compression spring 1060 can push the rod 722 down and clear the spout 708. projection 706.



   However, in the special operation considered here, during which the cutting board is actuated without the slider being set in motion, the triangular lever 700, the nose 708 of which is disengaged from the projection in the normal position of the Parts, pivots. to drive this nose and disengage it from the projection before the arm 698 has rotated. this is

  <Desc / Clms Page number 67>

 produced through the sleeve 1040 and the rod 722.
 EMI67.1
 



  The communicated pivot, <* "to. shaft 716 by handle 994 is applied to arm 1008 so as to push sleeve 1040 down overcoming the resistance of spring 1052. Spring 1060 forces rod 722 to follow sleeve 1040 downward. down and come into contact with the roller 720, pushing the latter far enough down to cause the spout 708 to pivot and disengage it from the projection 706. The force exerted by the spring 1060 is relatively small in these conditions. . here, but there is no frictional force interfering with the pivoting of the nose at this time, and the force exerted by the spring 1060 is sufficient to overcome the force of the spring 908 to return the latch 700.

   Consequently, when the cam 688 acts, at the end of the travel of the cutting board inward, to rotate the crank 698a, counterclockwise (figure 34 ), the beak 708 of the lock has already pivoted by disengaging from the projection 706 so as to eliminate the connection between the arm 698 and the arm 704. This therefore results in no movement of the arm 704 and of the conjugate connecting rod 484. .



   The distributor 480 therefore remains closed and the slide remains at rest.



   To relieve the operator of the obligation to keep the handle 994 in the low position for any prescribed period, arrangements are made to lock the sleeve 1040 in its low position. This lock removes the possibili. tee for the spout 708 to return to the engagement position with the projection 706 in conditions causing an untimely control of the arm 704.

   A lo62 lock,

  <Desc / Clms Page number 68>

 pivotally mounted on an axis 1064 integral with the leg
1014, can act in a groove 1066 formed in this tab; lock comprises a spout capable of automatically engaging in a notch 1068 u sleeve 1040 to lock the latter in the low position, when it has been lowered by the arm 1008.



   A plunger pin 1070, slidably mounted in a bore 1072 of the tab 1014, is pushed towards the. Bottom against the heel of latch 1062 by a compression coil spring 1074 housed in this bore and resting against a stopper 1076 screwed into the upper end of the bore. Latch 1062, thus made capable of holding lever 700 in the inactive position, is held active when the handle 698a moves up.

   However, when this crank approaches the upper limit of its stroke, and after the spout 708 has been driven upward beyond any position making it possible to engage with the projection 706, a portion 1078, protruding towards the top and integral with the crank 698a, comes into contact with the heel of the lock and rotates the latter by disengaging it from the notch 1068 of the sleeve and thus allowing the latter to move instantaneously towards the top.



   When the cutting board has been driven backwards, as has just been explained, without the slide having undergone any displacement, and when it has stopped, it is necessary for the operator to trigger the return movement of the board. This is done by actuating the handle 994 a second time. As a result of this maneuver, the switch 1026 closes again. The circuit

  <Desc / Clms Page number 69>

 established passes as previously through conductor 666, conductor 1034, switch 1026, conductor
1036, and lead 680. However, the current, instead of passing through solenoid 268, then passes through solenoid 270 because switch 684 is at this time in the up position.

   From solenoid 270, the circuit continues through conductor 764, switch 684 in the up position, and conductor 668. As a result, the board is returned to its forward position.



   When you operate for the second time. handle 994, in the same manner as the first time, arm 1008 of coted lever 1004 is pivoted downward and sleeve 1040 is caused to lower.



  However, this movement takes place on no load, because the latch 1062 is kept inactive at this time by the part 1078 of the crank 698a, which is at the upper limit of its movement. Therefore, as soon as the handle 994 is released the sleeve returns to its upper position. The beak 708 of the locking lever 700 can therefore automatically return to its normal position. when arm 698 has itself returned to its normal position. This occurs as soon as the cam 698 disengages from the roller 690, that is, an instant after the start of the outward movement of the cutting board.



   Handle 994 also serves as a safety handle. If the operator, after having actuated the switch 676 to initiate a normal operating cycle, realizes that, for some reason the cycle cannot be carried out normally, he can stop the operation of the slide by quickly actuating handle 994. This maneuver

  <Desc / Clms Page number 70>

 exerts no effect on the movement of the cutting board, but renders the locking lever 700 inactive as described above. When the cutting board finishes its inward movement, it therefore comes to a stop without having actuated the slide.

   The operator can then return the cutting board to its outer position by actuating handle 994 a second time, as has already been explained.



   It sometimes happens that one wishes to actuate the slider 20 upwards to any position of the cutting board 18 during its cycle. The operator may notice, for example, that, despite the precautions described, after a period of stoppage and when he is ready to resume work, the slide has been lowered by gravity to its lowest position, or all in the hand. to an intermediate position. In either case, the slider is no longer synchronized with the cutting board, and it is desirable to return it to its highest position without changing the normal resting position. of the decoration board and its control mechanism.



   On the other hand, if the slider is stopped during its downward stroke (for example when it descends on an inverted die accidentally on the stack of sheets), it becomes necessary to return the slider to its highest position, then to return the cutting board to its front position, independently of the slide, if it has not been brought back automatically by the return of the latter.



   - Moreover, if the operator notices that the matrix is inverted, or that any other obstacle whatsoever -

  <Desc / Clms Page number 71>

 that, when the slide has started to descend during a normal cycle, it needs to be able to reverse the movement of the slide, before it comes in contact with the die or other obstacle and to bring it back at its highest position
In order to meet all these requirements, a mechanism has been provided which can be actuated at any time to return the slide to its highest position, when it has left. This mechanism is clearly shown in Figures 4 and 5.



   A pedal 1080 is attached to a shaft 1082, which is mounted oscillating in fixed bearings 1084 and 1086. A tension coil spring 1088 connected to the pedal and to a fixed finger 1090 maintains the pedal in a normal high position, in which it is applied against a stop (not shown). A crank 1092 attached to the shaft 1082 carries a lug 1094, which sits above a disc 1096 wedged on a lower end portion of the valve control rod 484.



   The lug 1094 is normally maintained at a height such that the rod 484 can complete its full cycle of operation without the disc 1096 coming into contact with the axle 1094 or being stopped by the latter. However, by operating the pedal, the lug 1094 can be lowered, so as to bring it into contact with the disc 1096 and lower it far enough to drive the rod 484 to the lower limit of its stroke. It is possible to carry out this operation at any time, either while the various parts of the machine are at rest, or in

  <Desc / Clms Page number 72>

 at any time during an operating cycle.

   When the rod is biased downward with the engine running, the distributor connections are established such that pressurized oil is forced into the cylinders 38 to drive the slide 20 to its highest position.



   When, after a period of stoppage, the operator notices that the slide has moved away from its highest position and must be returned to this high position, he first closes the switch 660 of the slide and engine switch 674. He then opens an easily accessible switch 1098 for cutting the board control circuit (see also FIG. 41); this opening has the effect of making inactive all the circuits likely to affect the solenoids 268 and 270.



  The operator then operates the pedal 1080 to return the slider 20 to / its highest position, as explained.



   There is a reason that switch '1098 is open before the pedal is actuated; that is, the upward movement of the slider normally performs closing and opening of the switch 760. If the switch 760 was left closed momentarily during this upward movement of the slider. it would cause the solenoid 268 to be energized and consequently an unwanted movement of the cutting board to its rear position, that is to say interior.



   It may happen that the slide has undergone, from its normal rest position, a displacement of such a small amplitude that its return upwards would not produce a closing of the switch 760. In this case,

  <Desc / Clms Page number 73>

 in this case, opening switch 1098 would be superfluous. However, the opening of this switch is of no consequence in this case and the obligation of such opening, in such circumstances, can therefore be regarded as a uniform rule. When the slider has been brought up, the operator again closes switch 1098 to prepare for resumption of normal operation.



   When the movement of the slide has been reversed by actuating the pedal 1080 during a downward stroke of the slide, there is no time to open the switch 1098. However, it is not necessary to open this. switch, since the cutting board is already in its rear position, ie inside. If the rise of the slider causes the cutting board to return to its front position, the desired movement is obtained precisely. If, on the other hand, the cutting board remains in its rear position, the operator can return it to its front position independently of the operation of the slider, by operating the handle 994 as explained.



   When the slide is stopped during its downward travel, the maneuvers are identical to those just described. The operator first actuates pedal 1080 to raise the slide, and if he then notices that the board has remained in its rear position, he actuates handle 1094 to return the board to its forward position.



   A brake mechanism 1100, shown in detail in Figure 21, can act on the brake drum 248 (Figures 7 and 21) which is mounted on the shaft 80. This brake mechanism serves to prevent the shaft 80 from turning. exceed a normal range of motion and avoid

  <Desc / Clms Page number 74>

 ter the well-known shocks which tend to occur commonly in "one-turn" clutches. The braking mechanism 1100 includes two bands 1102 and 1104; the first of these bands comprises an arm 1106 fixed by a screw 1110 to a fixed support 1108.

   These bands are provided with linings which rest in a groove 1112 formed in the drum 248. On one side of this drum, the bands 1102 and 1104 are interconnected by ears 1114. A screw 1116 passes through one of the bands. these ears and screws into each other. On the opposite side, a head screw 1118 first passes through a compression coil spring 1120, then a lug 1122 formed on the band 1104 and finally the arm 1106. A nut 1124 screwed on the end of the screw 1118 maintains assembled the different parts and allows the spring -1120 to push the band 1104 towards the band 1102 to apply a controlled braking pressure.



   All the mechanisms, which are located under the table and in which heat is given off during their operation, are enclosed in a closed enclosure. The rear part of this speaker is wider than the front .; It is limited by a rear plate 1126 fixed to the rear ends of the panels 10 (FIG. 5). Side plates 1128 each cover the corresponding panel 10 and are attached to it.



  Doors 1130 are hinged to the front ends of panels 10. Each door closes the space between one of the panels and the adjacent side plate 54 of the narrow front portion of the enclosure.



   The front end thereof is covered by a front closure plate 1132, which is inclined and removable. The side plates 54 have nerves

  <Desc / Clms Page number 75>

 inclined vures 1134 (figure 16), turned inward and therefore directed towards each other. Parallel bars 1136 and 1138 (see also figure
17) extend between ribs 1134 and are permanently attached thereto. The closure plate 1132 has an upper pair and a lower pair of hooks 1140, which are fixed to this plate to cooperate with the bars 1136 and respectively.
1138, so that plate 1132 can be conveniently applied and removed.



   The back plate 1126 and the front plate 1132 are provided with louver blades 1142 and 1144 (see also figure 1), so that an air circulation is established in the direction of the arrows in figure 1, to through the closed enclosure by means of a fan 1146 mounted on the motor shaft.



   A plate 1148 constitutes an upper limit of the part of the enclosure containing the motor; this plate is supported by bars 1150, which are fixed by rivets 1152 on the side plates 54.



   Of course, the invention is not limited to the embodiment shown and described which has been given only by way of example.


    

Claims (1)

R E S U M E L'invention a pour objet une presse 4 décou- per comportant un coulisseau, une table sur laquelle est montée une planche mobile de découpage, le coulisseau étant entraîné vers le bas, c'est-à-dire vers la planche de découpage, par un dispositif hydraulique monté au-des- sous de la,table et quatre colonnes liées rigidement au coulisseau, cette presse étant remarquable notamment, par les caractéristiques suivantes considérées séparément ou en combinaisons : <Desc/Clms Page number 76> 1 deux blocs massifs formant entretoses re- lient les colonnes deux à deux et le dispositif hydrauli- que est agencé de manière à agir sur les colonnes par l'intermédiaire des blocs-entretoises, ces colonnes,en- traînant ainsi le coulisseau ; ABSTRACT The subject of the invention is a cutting press 4 comprising a slide, a table on which is mounted a movable cutting board, the slide being driven downwards, that is to say towards the cutting board, by a hydraulic device mounted below the table and four columns rigidly linked to the slide, this press being remarkable in particular, by the following characteristics considered separately or in combinations: <Desc / Clms Page number 76> 1 two massive blocks forming spacers connect the columns two by two and the hydraulic device is arranged so as to act on the columns by means of the spacer blocks, these columns, thus dragging the slide; 2 des manchons de guidage sont montés dans la table pour guider les colonnes ; 30 les blocs-entretoises s'étendent longitudina- lement et sont disposés chacun sur l'un de deux côtés, opposés de la presse; 4 M le dispositif hydraulique comprend des cylin- dres supérieurs, dont chacun agit sur l'un des blocs- entretoises pour entraîner le coulisseau vers le bas, et des cylindres inférieurs, dont chacun agit sur l'un des blocs-entretoises pour faire monter le coulisseau quand l'opération de découpage est terminée ; 5 les cylindres supérieurs sont ouverts à leur. extrémité inférieure et les' cylindres inférieurs sont . ouverts à leur extrémité supérieure ; 2 guide sleeves are mounted in the table to guide the columns; The spacer blocks extend longitudinally and are each disposed on one of two opposite sides of the press; The 4 M hydraulic device comprises upper cylinders, each of which acts on one of the spacer blocks to drive the slide down, and lower cylinders, each of which acts on one of the spacer blocks to raise the slide when the cutting operation is finished; 5 the upper cylinders are open to their. lower end and the 'lower cylinders are. open at their upper end; 6 les cylindres supérieurs sont munis de pis- tons qui comprennent des rondelles d'étanchéité souples à collerette, la collerette de chaque rondelle étant tournée vers l'extrémité ouverte du cylindre correspon- dant, et un moyen élastique pour pousser la collerette vers la paroi du cylindre conjugué, chaque collerette ' servant à empêcher l'air de passer le long du piston et de s'opposer à la descente du coulisseau par gravité; 7 les pistons des cylindres supérieurs compren- nent aussi des rondelles d'étanchéité souples à colleret- te, chaque collerette étant tournée du côté opposé à l'ex- trémité ouverte du cylindre correspondant, pour empêcher le fluide hydraulique de s'échapper le long des pistons; 6 the upper cylinders are provided with pistons which include flexible flanged sealing washers, the flange of each washer facing towards the open end of the corresponding cylinder, and resilient means for pushing the collar towards the wall of the conjugate cylinder, each flange 'serving to prevent air from passing along the piston and opposing the descent of the slide by gravity; 7 The pistons of the upper cylinders also include flexible flanged sealing washers, each flange facing away from the open end of the corresponding cylinder, to prevent hydraulic fluid from escaping along. pistons; <Desc/Clms Page number 77> 8 le dispositif hydraulique comprend un ou plu- sieurs cylindres, comportant chacun un manchon à gorge avec une bague fendue logée dans cette gorge, le manchon étant fixé dans la presse par une autre bague s'appuyant contre la bague fendue; 9 celles des colonnes qui ne sont pas reliées entre elles par les blocs-entretoises, sont reliées l'une à l'autre par des dispositifs d'égalisation qui les obli- gent à se déplacer simultanément; 10 les dispositifs d'égalisation comportent deux arbres portant chacun deux pignons et des crémail- lères portées chacune par l'une des colonnes et en prise chacune avec l'un desdits pignons ; 11 ) des organes de guidage sont prévus pour for- cer les pignons à rester en prise avec les crémaillères correspondantes; <Desc / Clms Page number 77> 8 the hydraulic device comprises one or more cylinders, each comprising a grooved sleeve with a split ring housed in this groove, the sleeve being fixed in the press by another ring resting against the split ring; 9 those of the columns which are not connected to each other by the spacer blocks, are connected to each other by equalization devices which oblige them to move simultaneously; The equalization devices comprise two shafts each carrying two pinions and racks each carried by one of the columns and each in engagement with one of said pinions; 11) guide members are provided to force the pinions to remain in engagement with the corresponding racks; 12 la planche de découpage est animée d'un mou- vement alternatif de manière à venir sous le coulisseau avant chaque course de descente de celui-ci et à se reti. rer de dessous le coulisseau quand l'opération de décou- page est terminée, et elle est reliée à un mécanisme à mouvement alternatif au moyen d'une tige et d'un raccord ou accouplement réglable, ces derniers permettant dtame- ner sélectivement des parties différentes de la planche de découpage sous le coulisseau pour chaque opération de découpage; 12 the cutting board is moved in a reciprocating motion so as to come under the slide before each downstroke thereof and to withdraw. when the cutting operation is complete, and it is connected to a reciprocating mechanism by means of a rod and an adjustable fitting or coupling, the latter allowing the parts to be selectively turned. different from the cutting board under the slide for each cutting operation; 13 la tige reliant la planche de découpage à son mécanisme d'entraînement comporte des trous espacés longitudinalement mais non alignés et l'accouplement entre la planche de découpage et son mécanisme d'entraînement comprend des doigts formant plongeurs qui peuvent être engagés sélectivement et individuellement dans lesdits trous pour effectuer la liaison voulue; <Desc/Clms Page number 78> 14 les plongeurs d'accouplement de la planche de découpage sont commandés par un organe à came, qui est protégé par un dispositif d'arrêt contre tout mouve- ment intempestif ; 13 The rod connecting the cutting board to its drive mechanism has holes spaced longitudinally but not aligned and the coupling between the cutting board and its drive mechanism includes plunger fingers which can be selectively and individually engaged in said holes to effect the desired bond; <Desc / Clms Page number 78> 14 the cutting board coupling plungers are controlled by a cam member, which is protected by a stop device against any inadvertent movement; 150 la planche de découpage est animée d'un mou- vement alternatif pendant chaque opération de découpage de manière à se placer sous le coulisseau avant que ce- lui-ci descende, et à se dégager après que l'opération de découpage a été effectuée, le mouvement de la plan- che de découpage étant commandé par un embrayage "demi-' tour" qui est commandé lui-même'par deux.ergots d'arrêt, ces.ergots étant commandés sélectivement par deux solé- noïdes alignés dont les armatures sont reliées à;une tige commune qui commande les positions respectées desdits ergots, un premier demi-tour.de l'embrayage étant réalisé sous l'action de l'un des solénoïdes, et un autre demi-tour étant obtenu sous l'action de l'autre solénolï- de ; 150 the cutting board is moved in an alternating motion during each cutting operation so as to place itself under the slide before it descends, and to disengage after the cutting operation has been carried out , the movement of the cutting board being controlled by a "half-turn" clutch which is itself controlled by two stop lugs, these lugs being selectively controlled by two aligned solenoids whose reinforcements are connected to; a common rod which controls the positions of said lugs, a first half-turn of the clutch being produced under the action of one of the solenoids, and another half-turn being obtained under the action of the other solenolid; 16 un dispositif de centrage est prévu pour la tige commune de commande des solénoides, et ce disposi- tif placé normalement les deux armatures en vue du fonc- tionnement sélectif par l'un ou l'autre solénolde, avec les deux ergots d'arrêt en position active ; 17 la presse comprend un arbre entraîné par le coulisseau pendant sa course descendante et un mécanisme de freinage agissant constamment sur cet arbre pour s'op- poser à la descente du coulisseau par gravité; 16 a centering device is provided for the common control rod of the solenoids, and this device normally placed the two reinforcements for the selective operation by one or the other solenoid, with the two stop pins in active position; 17 the press comprises a shaft driven by the slide during its downward stroke and a braking mechanism constantly acting on this shaft to oppose the descent of the slide by gravity; 18 le dispositif hydraulique étant actionné par une pompe destinée à débiter du liquide sous pression à un dispositif accumulateur de pression, la presse compor- te un clapet de décharge par l'intermédiaire duquel le liquide¯est refoulé par la pompe dans ledit dispositif <Desc/Clms Page number 79> accumulateur, un conduit de pression compris dans ce dis- positif, un régulateur de pression sensible à la pression dans ce conduit et comprenant un ressort réglable pour limiter cette pression, par l'intermédiaire d'une comman* de indirecte exercée sur le clapet de décharge, ce régu- lateur comprenant un piston coulissant sensible à la pression hydraulique et à la pression du ressort et capa. 18 the hydraulic device being actuated by a pump intended to deliver pressurized liquid to a pressure accumulator device, the press comprises a discharge valve through which the liquid is delivered by the pump into said device. <Desc / Clms Page number 79> accumulator, a pressure duct included in this device, a pressure regulator sensitive to the pressure in this duct and comprising an adjustable spring to limit this pressure, by means of an indirect control exerted on the valve. discharge, this regulator comprising a sliding piston sensitive to the hydraulic pressure and to the pressure of the spring and capa. ble de transmettre le liquide, en réponse à une pression prédéterminée, avec le résidu de pression subsistant après que la pression du ressort a été surmontée, un dis- tributeur-pilote qui comprend uri corps, comportant un alésage susceptible de recevoir le liquide transmis par le régulateur et un piston disposé dans cet alésage et soumis à l'action du liquide transmis par le régulateur. ble to transmit the liquid, in response to a predetermined pressure, with the residual pressure remaining after the spring pressure has been overcome, a pilot-distributor which comprises a body, comprising a bore capable of receiving the liquid transmitted by the regulator and a piston arranged in this bore and subjected to the action of the liquid transmitted by the regulator. un moyen reliant le conduit de pression à une partie du corps du distributeur-pilote, le piston de ce distribu- teur comportant un canal construit et disposé de manière à laisser passer le liquide sous la pleine pression du dispositif accumulateur à travers ledit corps quand le distributeur-pilote est déplacé par rapport à sa positiob normale, le clapet de décharge comprenant un corps muni d'un alésage, et un moyen reliant le corps du distribu- teur-pilote à l'une des extrémités de l'alésage du clapet de décharge pour soumettre celui-ci à l'action du liquide qui a traversé le distributeur-pilote et qui se trouve à la pleine pression du dispositif, le clapet de décharge comprenant un piston susceptible d'être déplacé par cette pression à partir de sa position normale, means connecting the pressure conduit to a part of the body of the pilot distributor, the piston of this distributor comprising a channel constructed and arranged so as to allow the liquid to pass under the full pressure of the accumulator device through said body when the pilot valve is moved relative to its normal position, the relief valve comprising a body provided with a bore, and means connecting the body of the pilot valve to one end of the valve bore. discharge to subject it to the action of the liquid which has passed through the pilot valve and which is at the full pressure of the device, the discharge valve comprising a piston capable of being moved by this pressure from its position normal, et ce piston comportant une lumière susceptible de répondre à un tel déplacement pour dériver le liquide fourni par la pompe vers le clapet de décharge de manière à le renvoyer à la source dans laquelle il avait été aspiré par le pompe; <Desc/Clms Page number 80> 19 le coulisseau étant susceptible de subir un mouvement d'une amplitude variable à volonté, la planche de découpage venant se placer sous le.coulisseau avant chaque.opération de découpage et se retirant après la fin de cette opération, ce retrait de la planche de dé- -coupage étant commandé par un circuit électrique, un in- terrupteur est connecté dans ce circuit et disposé de manière à agir pendant la course montante du coulisseau pour provoquer le retrait de la planche de découpage, and this piston comprising a lumen capable of responding to such a movement in order to divert the liquid supplied by the pump to the discharge valve so as to return it to the source in which it had been sucked by the pump; <Desc / Clms Page number 80> 19 the slider being capable of undergoing a movement of a variable amplitude at will, the cutting board coming to be placed under the slider before each cutting operation and withdrawing after the end of this operation, this withdrawal of the cutting board. cutting being controlled by an electric circuit, a switch is connected in this circuit and arranged so as to act during the upstroke of the slide to cause the withdrawal of the cutting board, cet interrupteur étant commandé par une came qui franchit l'interrupteur sans agir sur celui-ci pendant la course de descente du coulisseau et qui actionne l'interrupteur au début de la course montante du coulisseau, cette came étant entraînée par un accouplement à friction suscepti- ble de glisser de manière que l'action de l'interrupteur soit indépendante de l'amplitude du mouvement du coulis- seau ; 20 l'amplitude du mouvement de la came est limi- tée à la valeur nécessaire à l'actionnement de l'interrup- eur ; 21 la came est reliée à l'une des colonnes par des engrenages.entraînés par le mouvement du coulisseau; 22 les engrenages relient également deux des co- lonnes, qui ne sont pas reliées entre elles par les blocs- entretoises, de manière que ces colonnes se déplacent si- multanément. this switch being controlled by a cam which passes through the switch without acting on it during the downward stroke of the slide and which actuates the switch at the start of the upward stroke of the slide, this cam being driven by a friction coupling susceptible - able to slide so that the action of the switch is independent of the amplitude of the movement of the slide; The amplitude of the movement of the cam is limited to the value necessary for the actuation of the switch; 21 the cam is connected to one of the columns by engrenages. Entrained by the movement of the slide; 22 the gears also connect two of the columns, which are not connected to each other by the spacer blocks, so that these columns move simultaneously.
BE539927D BE539927A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE539927A true BE539927A (en)

Family

ID=169463

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE539927D BE539927A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE539927A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH468299A (en) Apparatus for controlling and adjusting the unwinding of a web to a machine using it
FR2557010A1 (en) MOLD LOCKING APPARATUS FOR A SYNTHETIC RESIN MOLDING MACHINE
BE539927A (en)
CH670618A5 (en)
EP0496242A1 (en) Automatic coffee machine
EP0564345B1 (en) High-speed apparatus for crimping tins
CH674626A5 (en)
EP0662437A1 (en) Device for connecting tapes of flexible material
FR2597401A1 (en) INSTALLATION FOR MANUFACTURING AND STACKING BAGS, BAGS, ETC. IN THERMOPLASTIC MATTER
FR2533859A1 (en) Device for drilling laminated materials and accessory for such a device.
BE476112A (en)
CH273151A (en) Process for machining a circular part, in particular cutting a circular part in a plate, and machine for implementing this process.
CH278612A (en) Mechanism for automatically advancing, step by step, blanks of sheet material.
CH273359A (en) Wire winding method, and winder for its implementation.
FR1464092A (en) Improvements to seam opening machines, especially for synthetic fabrics
CH267696A (en) Method for binding a block of free sheets each having a row of holes, and machine for implementing said method.
BE534248A (en)
BE348365A (en)
BE547950A (en)
CH256284A (en) Process for printing nets in blanks and a machine for implementing this process.
CH334022A (en) Machine for drawing a metal wire, intended to be combined with a manufacturing machine to which the drawn wire is supplied directly
EP0450413A2 (en) Security device for limiting the axial load of an endless screw and press equiped with this security device
BE352736A (en)
EP0341764A2 (en) Device for serrate cutting between two pairs of top and bottom knives and for glueing the ends of veneer
CH339055A (en) Friction operated screw press