BE537576A - - Google Patents

Info

Publication number
BE537576A
BE537576A BE537576DA BE537576A BE 537576 A BE537576 A BE 537576A BE 537576D A BE537576D A BE 537576DA BE 537576 A BE537576 A BE 537576A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
movement
regulator
instrument according
wheel
winding
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE537576A publication Critical patent/BE537576A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B18/00Mechanisms for setting frequency
    • G04B18/02Regulator or adjustment devices; Indexing devices, e.g. raquettes
    • G04B18/028Setting the regulator by means coupled to or depending on another device, e.g. by the time indication setting mechanism

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Electric Clocks (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a trait à des instruments horlogers action- nés mécaniquement, du type d'instruments pourvus d'un régulateur de vitesse, et s'applique particulièrement aux nombres, chronomètres, pendules portati- ves et analogues, actionnés par un ressort principal. 



   La régulation de la vitesse des instruments de ces types, même de la meilleure espèce, n'est pas tout à fait précise lorsqu'ils sont expédiés par l'usine et des ajustements   doivent   être faits par le propriétaire ou une personne employée par le propriétaire à cet effet. La réalisation de ces a- justements est un processus d fastidieux et on la met généralement en oeuvre au jugé, avec ce résultat que l'instrument ne présente pas la précision dont son mouvement est capable. En outre, l'ajustement n'est pas définitif, car le mouvement est affecté par les variations des conditions météorologiques. 



   C'est un des buts de la présente invention que de présenter un dis- positif qui permet d'effectuer la régulation de la vitesse des instruments horlogers par le mouvement normal que l'on accomplit pour remettre à l'heure les aiguilles des instruments. 



   ON connaît des montres dans lesquelles le mouvement de remise à l'heure des aiguilles est employé à ajuster la régulation de vitesse de la montre. Dans les montres de ce type connu, il est toujours nécessaire   d'ac-   tionner quelque organe auxiliaire ou de tirer la tige du remontoir vers le dehors, dans une position spéciale, avant d'effectuer l'ajustement, de sorte que l'ajustement du régulateur n'est pas effectué naturellement par la remi- se à l'heure des aiguilles.Fait plus important, les dispositifs connus ne visent pas à obtenir une régulation définitive en un seul mouvement. Cela requiert normalement un mécanisme très délicat et compliqué qui ne peut être employé efficacement à moins que la régulation ne soit effectuée à des in- tervalles de temps définis prédéterminés.

   Pour ces raisons, les formes connues de moyens automatiques d'ajustement de régulateur de vitesse n'ont trouvé que peu d'applications pratiques. 



   Les désavantages susmentionnés des mécanismes automatiques ou se- mi-automatiques connus régulateurs de vitesse sont écartés par l'emploi de la présente invention selon laquelle un instrument horloger comportant un dispositif indicateur de temps et un régulateur destiné   à   régler la vitesse de son mouvement est pourvu d'une liaison entre le régulateur de vitesse et le dispositif indicateur detemps ou le mécanisme de remise à l'heure de ce dernier, cette liaison agissant pour déplacer le régulateur pas à pas pour augmenter ou diminuer la vitesse du mouvement d'après le sens dans lequel le dispositif indicateur de temps est déplacé lorsqu'on le remet à   l'heure.   



   Selon d'autres particularités de l'invention, le degré de chaque ajustement du dispositif régulateur peut être rendu proportionnel à la gran- deur des mouvements du dispositif indicateur de temps lorsqu'on le remet à l'heure ou, dans une variante, les ajustements peuvent être indépendants de la grandeur du mouvement du dispositif indicateur de temps. 



   Selon une autre caractéristique encore de l'invention, le   mouvement   de cette grandeur du régulateur est effectué, dans une montre sans clef, par   l'intermédiaire   d'un mécanisme de liaison, par le mouvement de la tige de remontoir entre les positions de remontage et dé remise à l'heure des aiguil-   les ,  et le mécanisme de liaison peut être mis hors de prise avec le   mécanis-   me de régulation de vitesse pour en empêcher l'ajustement, en   disposant   la tige de remontoir de manière convenable. 



   Une réalisation préférée de   l'invention   est représentée dans le dessin annexé. 



   La figure 1 représente la partie avant d'un mouvement de montre dont une partie du cadran est oté pour montrer une partie du mécanisme d'ajus- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tement de régulateur, la tige se trouvant dans la position de remontage 
La figure 2 représente une élévation de la bague à glissement des- tinée au mécanisme d'ajustement. 



   La figure 3 représente la position de la bague à glissement   par   rapport à aroue de champ et au levier de rappel 
La figure 4 représente un mécanisme de régulateur modifié à l'ar   riére   de la montre. 



   Les figures 5, 6 et 7 représentent les mouvements du mécanisme d'ajustement de régulateur lorsque les aiguilles de la montre sont remises à l'heure. 



   Comme le montre la figure 1, la montre comporte un mécanisme de remontage et de remise à l'heure des aiguilles du type normal, comprenant une tige de remontoir 1, portant une roue supérieure 2, que la tige traverse, et une roue de champ 3, le mouvement de cette dernière qui la met en prise soit avec la roue supérieure 2, soit avec le train d'engrenages de l'aiguil- le des minutes 4 étant effectué par un levier de rappel 5 et une détente coopérante 6, ayant la forme d'un levier coudé. 



     'Le   levier de rappel 5 s'ajuste dans la fente circonférentielle 7 de la roue de champ. Entre le levier de rappel 5 et la paroi inférieure 8 de la fente 7 est montée une bague fendue 9 comportant une pièce de queue sail- lante 10, représentée figures 2 et 30 La pièce de queue   10   s'ajuste, à tra- vers une fente 11, dans un bras latéral 12 saillissant depuis un levier 13 Une extrémité 14 du levier pivote sur la détente   6   ou une allonge de cette dernière, et l'autre extrémité 15 du levier 13 est fourchue et se termine par une paire de cliquets 16, 17 disposés de manière opposée. 



   Entre les cliquets 16, 17 sont montées deux roues à rochet concen- triques 18,   19  Les roues à rochet 18,19 sont montées sur le même arbre 20, en voisinage   immédiat.   Dans le dessin, une partie de la roue à rochet supérieure 19 a été découpée pour montrer la roue à rochet inférieure 18 Le bras 21 et le cliquet correspondant 16 sont légèrement repliés vers le bas de manière que ce dernier soit dans le même plan que la roue à rochet inférieure 18 et ne vienne en prise qu'avec celle-ci.

   Le cliquet 17 est dis- posé demanière à ne venir en prise qu'avec la roue à rochet supérieure 19 Le levier 13 est situé, de manière à maintenir les cliquets 16, 17 dans les plans des roues à rochet correspondantes. 18,19, par un goujon 22 dont la tête 23 s'appuie sur la surface extérieure du levier 13 La tige 24 du goujon 22 passe par un trou agrandi prévu dans le levier (comme il est indiqué en pointillé en 25), ce qui permet au levier 13 d'effectuer un mouvement trans- versal et longitudinal limité. Dans la position centrale normale du levier 13, ni le cliquet 16 ni le cliquet   17   n'est en prise avec les roues à rochet 18 ou 19 
L'arbre 20 sur lequel les roues à rochet 18,19 sont montées sail- lit du coté opposé du mouvement et son extrémité saillante porte un petit pignon 26, comme le montre la figure 4.

   Ce pignon 26 engrène avec une   crémail-   lère courbe 27 fixée à   l'extrémité   de 1 index 28 qui fait partie du mécanis- me régulateur du type à ressort spiral. 



   Lorsque la montre est mise pour remontage normal, comme le montre la figure 1, la bague 9 repose lâchement dans la fente cirocnférentielle 7 de la roue de champ 3, de sorte qu'elle ne gêne aucunement la rotation de la tige 1 et des roues supérieure et de champ 2,3 lorsque la tige de remontoir 1 est tirée vers le   dehors,   vers la posi- tion de mise à 1 heure des aiguilles, la détente 6 tourne sur son pivot 29, amenant le levier 13 et les cliquets 16 et 17 à avancer vers les roues à ro- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ohet 18, 19 et, en même temps, elle déplace le levier de rappel 5 de manière à presser la roue de champ 3 en prise avec le train d'engrenage d'aiguille des minutes 4 Dans cette position des pièces, la bague à glissement 9 est pressée en prise par frottement avec la pardi 8 de la fente 7 de la roue de champ 3,

   comme le montre la figure 3. Ainsi, toute rotation de la tige de remontoir 1 dans un sens quelconque, destinée à mettre à l'heure les aiguil- les, provoque une rotation correspondante de la roue de champ 3 et de la ba- gue   9.   



   Le mouvement de la pièce de queue 10 de la bague   µ(dans   la fente 
11 presse le bras latéral 12 vers un oôté ou l'autre, de-manière que le cki quet 16 ou 17 vienne en prise avec la roue à rochet 18 ou 19   @   
Lorsque les pièces se trouvent dans cette position,' si la tige de remontoir 1 est alors pressée vers l'intérieurde manière à remettre la détente 6 dans la position de remontage, le levier 13, pivotant sur la déten- te 6, recule loin des roues 18,19 amenant le cliquet 16   ou 17   à venir en pri- se avec une roue à rocher 18 ou 19 pour la faire tourner. Cela provoque à son tour la rotation du pignon 26 et le mouvement de la crémaillère 27 et de l'index 28 pour rajuster le mécanisme de régulation. 



   Le mouvement du mécanisme d'ajustement du régulateur est claire- ment intelligible en se'référant aux figures 5 6 et 7 qui représentent les mouvements des pièces pour retarder la position des aiguilles et pour retar- der automatiquement le régulateur de vitesse. 



     -' Pour   retarder les aiguilles, la tige de remontoir   1-   est d'abord tirée vers le dehors, de la position représentée figure 1 jusqu'à la position représentée figure 5. Le mouvement correspondant de la détente 6 fait avan- cer le   .levier 13   vers les roues à rochet 18,19 sans que les cliquets 16,17 viennent en prise avec aucune des roues 18 et 19 et le levier de rappel 5 presse la; bague 9 en prise par frottement avec la roue de champ 3. 



   La tige de remontoir 1 est alors tournée dans le sens des aiguilles   d'une   montre'pour déplacer les aiguilles dans le sens opposé, Ce mouvement amène'la queue 10 de la bague 9 à se déplacer dans le sens des aiguilles d' une montre-pour presser le   levier   13 dans le sens qui   l'éloigne   d'elles, ce qui   amène le   cliquet 17 à venir emprise avec la roue à rochet 19, comme le représente la figure 6. 



   Alors que la pression de rotation est encore   appliquée   à la tige de remontoir 1, cette dernière est repoussée vers   l'intérieur.   Cela donne lieu à un mouvement de retour de la détente 6, du levier-13 et du cliquet'    17, ce qui fait tourner la roue à rochet 19 ans le sens cotrire aux aiguilles d'une montre.

   Le mouvement de la roue à rochet 19, retar de poar l'intermédiaire de l'arbre 20, un pignon 27, de la crémaillère 27 et de l'index 28 , le mécanisme régulateur de vitesse d'un mouvement très petit' indépendant de   la grandeur du mouvement des aiguilles,, effectué lors de la'remise à l'heure de ces dernières.

   la grandeur du mouvement de l'index 28 dépend du diamètre des roues à rochet 18 19 et de la distance entre le pivot 29 et le point d'attache du levier 13 à la détente 60 le maintien de la pression de rotation de la tige 1, lorsque celle- ci est remise dans la position de remontage,   constitue   généralement un effet naturel et, normalement , ne devrait pas requérir de pensée consciente  Si ,   toutefois, on désire remettre les aiguilles à l'heure sans effectuer d'ajus- tement du régulateur, la pression de rotation de la tige de remontoir 1 peut   être,relâchée   avant de la repousser vers l'intérieur.Dans ce cas, le levier 13 se déplace vers la position représentée figure 5 et, lors du mouvement de la tige 1 vers l'intérieur,

   ce levier se déplace vers la position représen- tée figure 1 sans que le cliquet 17 ne vienne en prise avec la roue à rochet 

 <Desc/Clms Page number 4> 

   19  Inversement ,   si l'on désire rajuster le mécanisme régulateur sans remet- tre les aiguilles à l'heure, on tire la tige 1 vers-le dehors et la pression de rotation est appliquée à celle-ci   suffisammepour   déplacer le levier 13 de manière à.mettre en prise le cliquet 16 ou 17, mais insuffisamment pour déplacer* les aiguilles ,et la tige 1 est alors pressée vers l'intérieur pour faire tourner les roues à rochet 18 ou 190 
Si, en effectuant une mise à l'heure normale des aiguilles, on produit une correction excessive,

   il est nécessaire d'appliquer la pression de rotation à la tige de remontoir 1 dans le sens original du mouvement avant de la repousser vers la position de remontage,de manière qu'un ajustement incorrect ne soit pas effectué sur le régulateur. 



   Le mouvement de la bague 9 est limité par les limites du mouvement du levier 13, de manière que, si la tige de remontoir 1 est tournée au-delà de la limite du mouvement de la bague 9, la roue de champ 3 se déplace simple- ment en prise de glissement avec la bague 9 Cette dernière agit donc comme une sorte d'embrayage à glissement pour maintenir l'un ou l'autre des cliquets   16,   17 en prise avec la roue à rochet correspondante 18 ou 19 Si on le dé- sire, la position de l'index 28 peut être indiquée par une   marqus-   ou une autre indication sur la roue à rochet supérieure 19 et le cadran de la mon- tre peut comporter une ouverture par laquelle la partie marquée de la roue 19 est visibleo 
Il est entendu que l'invention peut être modifiée de différentes manières.

   Par exemple, un mouvement rotatif de la bague   9,   à l'équivalent d'un mécanisme d'embrayage ayant (les arrêts qui limitent l'amplitude de son mouvement, peut être transmis directement à l'arbre 20 pour modifier la posi- tion de ll'index 28 pas à pas, chaque fois que la tige de remontoir est tournée. 



  Avec un tel mécanisme simplifié, il n'est généralement pas possible de remet- tre les aiguilles à l'heure sans ajuster le mécanisme de régulation, mais on peut écarter cette impossibilité en effectuant une correction excessive et en ramenent les aiguilles dans la position requise pour déplacer le   régu-   lateur de retour dans sa position initiale. En outre, avec un tel mécanisme, le mouvement du régulateur est proportionnel aux petits mouvements des aiguil- les, qui provoquent un mouvement correspondant de la bague 9 ou analogue, Si l'on effectue de grands mouvements des aiguilles, qui amènent la bague 8' à s'appliquer contre les   arrêtas   et à rester immobile tandis que l'on fait' tourner les aiguilles , le degré d'ajustement du régulateur est indépendant de la grandeur de ces grands mouvements des aiguilles. 



   La position du levier 13 pour actionner le mécanisme régulateur pour retarder ou pour avancer la vitesse peut être indiquée par une plaque pivotante 30 qu'un levier 31, relié au levier 13 fait osciller et qui peut être observée par une fenêtre 320 
L'invention est applicable à des -montres ayant un dispositif indi- cateur du temps autre que des aiguilles, par exemple des disques marqués, à des montres à remontage automatique et, généralement ,à des instruments horlogers dans lesquels le mouvement du dispositif indicateur du temps peut être transmis au régulateur pour effectuer pas à pas l'ajustement de ce der- nier. 
 EMI4.1 
 



  REVEND ICAT IONS 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to mechanically actuated horological instruments, of the type of instruments provided with a speed regulator, and is particularly applicable to numbers, chronometers, portable clocks and the like, actuated by a main spring.



   The speed regulation of instruments of these types, even of the best kind, is not completely precise when shipped from the factory and adjustments must be made by the owner or a person employed by the owner. for this purpose. Making these adjustments is a tedious process and is usually carried out by guesswork, with the result that the instrument does not exhibit the precision of which its movement is capable. Also, the adjustment is not final, as movement is affected by variations in weather conditions.



   It is one of the aims of the present invention to present a device which makes it possible to regulate the speed of watchmaking instruments by the normal movement which is performed to reset the hands of the instruments.



   Watches are known in which the hand reset movement is used to adjust the speed regulation of the watch. In watches of this known type, it is always necessary to actuate some auxiliary member or to pull the winding stem outwards, into a special position, before making the adjustment, so that the adjustment of the regulator is not carried out naturally by resetting the time of the hands. More importantly, the known devices do not aim to obtain final regulation in a single movement. This normally requires a very delicate and complicated mechanism which cannot be employed effectively unless regulation is carried out at predetermined, defined time intervals.

   For these reasons, known forms of automatic speed regulator adjustment means have found few practical applications.



   The aforementioned disadvantages of the known automatic or semi-automatic speed regulating mechanisms are avoided by the use of the present invention according to which a horological instrument comprising a time indicating device and a regulator intended to adjust the speed of its movement is provided. a connection between the speed regulator and the time indicating device or the time-setting mechanism of the latter, this connection acting to move the regulator step by step to increase or decrease the speed of the movement according to the direction wherein the time indicating device is moved when it is reset.



   According to other features of the invention, the degree of each adjustment of the regulating device can be made proportional to the magnitude of the movements of the time indicating device when it is reset to the time or, in a variant, the movements. adjustments may be independent of the amount of movement of the time indicating device.



   According to yet another characteristic of the invention, the movement of this quantity of the regulator is effected, in a keyless watch, by means of a link mechanism, by the movement of the winding stem between the winding positions. and resetting the hands, and the linkage mechanism can be taken out of engagement with the speed control mechanism to prevent adjustment, by properly arranging the winding stem.



   A preferred embodiment of the invention is shown in the accompanying drawing.



   Figure 1 shows the front part of a watch movement, part of the dial of which is removed to show part of the adjustment mechanism.

 <Desc / Clms Page number 2>

 regulator housing, with the stem in the winding position
Figure 2 shows an elevation of the slip ring for the adjustment mechanism.



   Figure 3 shows the position of the sliding ring with respect to the field wheel and the return lever
Figure 4 shows a modified regulator mechanism at the rear of the watch.



   Figures 5, 6 and 7 show the movements of the regulator adjustment mechanism when the hands of the watch are reset.



   As shown in Figure 1, the watch comprises a mechanism for winding and resetting the hands of the normal type, comprising a winding stem 1, carrying an upper wheel 2, through which the stem passes, and a field wheel 3, the movement of the latter which engages it either with the upper wheel 2 or with the gear train of the minute hand 4 being effected by a return lever 5 and a cooperating trigger 6, having the shape of an angled lever.



     The return lever 5 fits into the circumferential slot 7 of the field wheel. Between the return lever 5 and the bottom wall 8 of the slot 7 is mounted a split ring 9 comprising a protruding tail piece 10, shown in Figures 2 and 30 The tail piece 10 fits, through a slot 11, in a side arm 12 projecting from a lever 13 One end 14 of the lever pivots on the trigger 6 or an extension thereof, and the other end 15 of the lever 13 is forked and ends in a pair of pawls 16 , 17 arranged opposite.



   Between the pawls 16, 17 are mounted two concentric ratchet wheels 18, 19 The ratchet wheels 18,19 are mounted on the same shaft 20, in the immediate vicinity. In the drawing, part of the upper ratchet wheel 19 has been cut out to show the lower ratchet wheel 18 The arm 21 and the corresponding ratchet 16 are bent slightly downwards so that the latter is in the same plane as the lower ratchet wheel 18 and only engages therewith.

   The pawl 17 is arranged so as to only engage with the upper ratchet wheel 19. The lever 13 is located so as to keep the pawls 16, 17 in the planes of the corresponding ratchet wheels. 18,19, by a stud 22 whose head 23 rests on the outer surface of the lever 13 The rod 24 of the stud 22 passes through an enlarged hole provided in the lever (as indicated in dotted lines at 25), which allows lever 13 to perform limited transverse and longitudinal movement. In the normal central position of lever 13, neither pawl 16 nor pawl 17 engages with ratchet wheels 18 or 19
The shaft 20 on which the ratchet wheels 18,19 are mounted protrudes from the opposite side of the movement and its protruding end carries a small pinion 26, as shown in figure 4.

   This pinion 26 meshes with a curved rack 27 fixed to the end of the index 28 which forms part of the regulating mechanism of the spiral spring type.



   When the watch is put for normal winding, as shown in figure 1, the ring 9 rests loosely in the cirocnferential slot 7 of the field wheel 3, so that it does not in any way interfere with the rotation of the rod 1 and the wheels. upper and field 2,3 when the winding stem 1 is pulled out, towards the 1 o'clock position of the hands, the trigger 6 turns on its pivot 29, bringing the lever 13 and the pawls 16 and 17 to move towards the wheels to ro-

 <Desc / Clms Page number 3>

 ohet 18, 19 and, at the same time, it moves the return lever 5 so as to press the field wheel 3 into engagement with the minute hand gear train 4 In this position of the parts, the slip ring 9 is pressed into frictional engagement with the pardi 8 of the slot 7 of the field wheel 3,

   as shown in figure 3. Thus, any rotation of the winding stem 1 in any direction, intended to set the hands on time, causes a corresponding rotation of the field wheel 3 and of the ring. 9.



   The movement of the tail piece 10 of the ring µ (in the slot
11 presses the side arm 12 towards one side or the other, so that the cki quet 16 or 17 engages the ratchet wheel 18 or 19 @
When the parts are in this position, if the winding stem 1 is then pressed inwards so as to return the trigger 6 to the winding position, the lever 13, pivoting on the trigger 6, moves backwards away from the trigger 6. wheels 18,19 causing the pawl 16 or 17 to engage with a rock wheel 18 or 19 to make it turn. This in turn causes rotation of pinion 26 and movement of rack 27 and index 28 to adjust the regulating mechanism.



   The movement of the regulator adjustment mechanism is clearly intelligible by referring to Figures 6 and 7 which show the movements of the parts to delay the position of the hands and to automatically delay the speed regulator.



     - 'To delay the hands, the winding stem 1- is first pulled outward from the position shown in Figure 1 to the position shown in Figure 5. The corresponding movement of the trigger 6 advances the. lever 13 towards the ratchet wheels 18,19 without the pawls 16,17 engaging any of the wheels 18 and 19 and the return lever 5 presses the; ring 9 frictionally engaging the field wheel 3.



   The winding stem 1 is then rotated clockwise to move the hands in the opposite direction, This movement causes the tail 10 of the ring 9 to move clockwise -to press the lever 13 in the direction away from them, which causes the pawl 17 to come into contact with the ratchet wheel 19, as shown in Figure 6.



   While the rotational pressure is still applied to the winding stem 1, the latter is pushed inward. This gives rise to a return movement of the trigger 6, lever-13 and pawl '17, which turns the ratchet wheel 19 in a clockwise direction.

   The movement of the ratchet wheel 19, retar de poar through the shaft 20, a pinion 27, the rack 27 and the index 28, the speed regulating mechanism of a very small movement independent of the magnitude of the movement of the hands, carried out during the time setting of the latter.

   the magnitude of the movement of the index 28 depends on the diameter of the ratchet wheels 18 19 and the distance between the pivot 29 and the point of attachment of the lever 13 to the trigger 60 maintaining the rotational pressure of the rod 1 , when returned to the winding position, is generally a natural effect and normally should not require conscious thought. If, however, it is desired to reset the hands to the time without making any adjustment of the clock. regulator, the rotational pressure of the winding stem 1 can be released before pushing it back in. In this case, the lever 13 moves to the position shown in figure 5 and, during movement of the stem 1 towards inside,

   this lever moves towards the position shown in figure 1 without the pawl 17 coming into engagement with the ratchet wheel

 <Desc / Clms Page number 4>

   19 Conversely, if it is desired to readjust the regulating mechanism without resetting the hands, the rod 1 is pulled outwards and the rotational pressure is applied to this sufficient to move the lever 13 in such a way. engaging the pawl 16 or 17, but insufficiently to move * the needles, and the rod 1 is then pressed inward to rotate the ratchet wheels 18 or 190
If, by setting the hands to normal time, an excessive correction is produced,

   it is necessary to apply the rotational pressure to the winding stem 1 in the original direction of movement before pushing it back to the winding position, so that an incorrect adjustment is not made on the regulator.



   The movement of the ring 9 is limited by the limits of the movement of the lever 13, so that if the winding stem 1 is rotated beyond the limit of the movement of the ring 9, the field wheel 3 simply moves - ment in sliding engagement with the ring 9 The latter therefore acts as a kind of slip clutch to keep one or other of the pawls 16, 17 in engagement with the corresponding ratchet wheel 18 or 19 If it is If desired, the position of the index 28 may be indicated by a mark- or other indication on the upper ratchet wheel 19 and the dial of the watch may have an opening through which the marked part of the wheel 19 is visible
It is understood that the invention can be modified in different ways.

   For example, a rotary movement of the ring 9, equivalent to a clutch mechanism having (the stops which limit the amplitude of its movement, can be transmitted directly to the shaft 20 to modify the position of the index 28 step by step each time the winding stem is turned.



  With such a simplified mechanism, it is generally not possible to reset the hands without adjusting the regulating mechanism, but this impossibility can be avoided by making an excessive correction and returning the hands to the required position. to move the regulator back to its original position. Furthermore, with such a mechanism, the movement of the regulator is proportional to the small movements of the needles, which cause a corresponding movement of the ring 9 or the like, If one carries out large movements of the needles, which bring the ring 8 'to apply against stops and to remain motionless while the needles are turned, the degree of adjustment of the regulator is independent of the magnitude of these large movements of the hands.



   The position of the lever 13 for actuating the regulator mechanism to delay or to advance the speed can be indicated by a pivoting plate 30 which a lever 31, connected to the lever 13, oscillates and which can be observed by a window 320
The invention is applicable to watches having a time indicating device other than hands, for example marked discs, to self-winding watches and, generally, to horological instruments in which the movement of the indicating device of the clock. time can be transmitted to the regulator in order to adjust it step by step.
 EMI4.1
 



  SELL ICAT IONS

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1/ Instrument horloger comportant un dispositif indicateur de temps et un régulateur destiné à régler la vitesse de son mouvement, caractérisé en ce qu'on prévoit une liaison entre le régulateur de vitesse et le disposi- tif indicateur de temps, en vue du déplacement du régulateur pas à pas, nor- malement , pour effectuer une correction partielle de l'ajustement de ce der- <Desc/Clms Page number 5> nier diaprés le sens dans lequel le dispositif indicateur de temps est dé- placé lorsqu'on met ce dernier à l'heure. 1 / A horological instrument comprising a time indicating device and a regulator intended to adjust the speed of its movement, characterized in that a connection is provided between the speed regulator and the time indicating device, with a view to moving the step by step regulator, normally, to make a partial correction of the adjustment of the latter. <Desc / Clms Page number 5> deny the direction in which the time indicating device is moved when the latter is set. 2/ Instrument horloger selon la revendication 1 caractérisé en ce que le sens du mouvement du régulateur est réglé par le sens du mouvement d'un embrayage relié au dispositif indicateur du temps. 2 / horological instrument according to claim 1 characterized in that the direction of movement of the regulator is set by the direction of movement of a clutch connected to the time indicating device. 3/ Instrument horloger selon la revendication 2, caractérisé en ce que l'embrayage est du type à glissement, son mouvement étant limité par des arrêts. 3 / A watchmaking instrument according to claim 2, characterized in that the clutch is of the sliding type, its movement being limited by stops. 4/ Instrument horloger selon les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que l'amplitude du mouvement du régulateur est indépendante de l'am- plitude du mouvement du dispositif indicateur de temps effectué pour mettre ce dernier à l'heure. 4 / horological instrument according to claims 1 to 3, characterized in that the amplitude of the movement of the regulator is independent of the amplitude of the movement of the time indicating device performed to set the latter on time. 5/ Instrument horloger selon les revendications 1 à 4, caractérisé en ce que le mouvement durégulateur est effectué par la rotation d'un arbre s'étendant de l'avant à l'arrière de l'instrument et sur l'extrémité arrière duquel est monté un pignon engrenant avec une crémaillère oourbe, cette der- nière étant fixée sur un index faisant partie du régulateur. 5 / horological instrument according to claims 1 to 4, characterized in that the regulator movement is effected by the rotation of a shaft extending from the front to the rear of the instrument and on the rear end of which is mounted a pinion meshing with a curved rack, the latter being fixed on an index forming part of the regulator. 6/ Instrument horloger selon les revendications 1 à 5. caractérisé en ce qu'on prévoit une tige de remontoir axialement mobile, le mouvement du régulateur étant effectué par un mouvement axial de la tige de remontoir et le sens du mouvement du régulateur étant réglé par le sens de la pression de rotation appliquée à la tige de remontoir. 6 / A watchmaking instrument according to claims 1 to 5. characterized in that there is provided an axially movable winding rod, the movement of the regulator being effected by an axial movement of the winding rod and the direction of movement of the regulator being adjusted by the direction of the rotational pressure applied to the winding stem. 7/ Instrument horloger selon les revendications 5 et 6, dans lequel la tige de remontoir porte une roue supérieure et une roue de champ, cette dernière agencée de manière à être déplacée entre les positions des disposi- tifs de remontage et de mise à l'heure de l'indicateur de temps par un le- vier de rappel actionné par une détente, caractérisé en ce que la rotation de l'arbre relié au régulateur est effectuée par un mécanisme à doubles cli- queta et roues à rochet, relié à la détente, et en ce que le sens du mouve- ment de l'arbre est réglé par un embrayage à glissement monté sur la tige de remontoir pour preser l'un ou l'autre cliquet en prise avec une roue à rochet d'après le sens dela pression de rotation appliquée à la tige de remontoir. 7 / A watchmaking instrument according to claims 5 and 6, wherein the winding rod carries an upper wheel and a field wheel, the latter arranged so as to be moved between the positions of the winding and setting devices. time of the time indicator by a return lever actuated by a trigger, characterized in that the rotation of the shaft connected to the regulator is effected by a mechanism with double clicks and ratchet wheels, connected to the trigger, and in that the direction of movement of the shaft is regulated by a slip clutch mounted on the winding rod to press either pawl into engagement with a ratchet wheel according to the direction of the rotational pressure applied to the winding stem. 8/ Instrument horloger selon la revendication 7, caractérisé en ce que l'embrayage à glissement a la forme d'une bague montée dans une fente circonférnetielle de la roue de champ et apte à être pressée en prise par frottement avec cette roue de champ par le levier de rappel, lors de son ao- tionnement effectué pour déplacer la roue de champ vers la position de mise à l'heure des aiguilles, cette bague conprotant une pièce de queue engagée dans une fente d'un bras latéral attaché à une monture pivotante des cliquets. 8 / A watchmaking instrument according to claim 7, characterized in that the sliding clutch has the form of a ring mounted in a circumferential slot of the field wheel and adapted to be pressed into frictional engagement with this field wheel by the return lever, when it is actuated to move the field wheel to the hand time setting position, this ring constituting a tail piece engaged in a slot of a lateral arm attached to a mount swivel ratchets. 9/ Instrument horloger selon les revendications 7 ou 8, caractéri- sé en ce que la tige de remontoir peut être disposée de manière à tenir les deux cliquets hors de prise avec la roue à rochet correspondante pendant le mouvement axial de cette tige. 9 / A watchmaking instrument according to claims 7 or 8, charac- terized in that the winding rod can be arranged so as to hold the two pawls out of engagement with the corresponding ratchet wheel during the axial movement of this rod. 10/ Instrument horloger selon les revendications 1 à 9, caractéri- sé en ce qu'un indicateur montre le sens dans lequel l'index doit être dépla- oé lors de l'ajustement du mécanisme régulateur il/ Instrument horloger en substance comme décrit. 10 / horological instrument according to claims 1 to 9, charac- terized in that an indicator shows the direction in which the index must be moved during the adjustment of the regulating mechanism 11 / horological instrument in substance as described. 12/ Instrument horloger en substance comme décrit et représenté au dessin annexé. 12 / Horological instrument in substance as described and shown in the accompanying drawing.
BE537576D BE537576A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE537576A true BE537576A (en)

Family

ID=167891

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE537576D BE537576A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE537576A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1918792B1 (en) Timepiece including a correction mechanism for a device displaying a time quantity
EP1953611B1 (en) Timepiece comprising a mechanism for driving a device displaying a time-related value
EP2407833B1 (en) Clearance compensation mechanism for clock movement
CH712222B1 (en) Date indicator drive wheel, calendar mechanism, movement and timepiece.
EP2367074A1 (en) Multifunctional corrector device and timepiece comprising such a corrector device
BE537576A (en)
EP3246763B1 (en) Quick correction mechanism for clock piece
EP3485333B1 (en) Mechanism for selecting and actuating functions of a timepiece movement
CH689359A5 (en) Equation of time mechanism with display
EP3407142B1 (en) Timepiece movement with stop second function
EP2010972B1 (en) Timepiece comprising a hand-setting mechanism controlled by a rotating bezel
CH712477A2 (en) Rapid correction device for an indication provided by a display mechanism for a timepiece.
EP2477080B1 (en) Timepiece showing the time zone corresponding to a selected time
CH700983B1 (en) chronograph mechanism and timepiece equipped with such a chronograph mechanism.
EP0957415A1 (en) Push-button device for timepiece,especially chronograph
CH394959A (en) Self-winding watch, comprising a manual time-setting and winding device and a date
CH697673B1 (en) Perpetual calendar date mechanism for watch, has ratchet cooperating with surface of correction cam to retard input of ratchet for permitting ratchet to displace date wheel when displacement amplitude is higher than present amplitude
EP4012505A1 (en) Timepiece device with anti-blocking mobile
EP4312088A1 (en) Device with retractable finger for actuating a timepiece mechanism
CH328496A (en) Chronometric instrument
CH720098A2 (en) Timepiece module which can be activated occasionally including automatic blocking means
CH716422A2 (en) Clockwork limiting device for a watch comprising at least one tourbillon or one carousel.
CH525508A (en) Device for driving a date indicator for a timepiece
CH701359B1 (en) Retuning a time indication for a timepiece and timepiece including such a device.
CH607964A5 (en) Circuit arrangement for reducing damping of a track circuit