BE536440A - - Google Patents

Info

Publication number
BE536440A
BE536440A BE536440DA BE536440A BE 536440 A BE536440 A BE 536440A BE 536440D A BE536440D A BE 536440DA BE 536440 A BE536440 A BE 536440A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lock
faces
prop
casing
mine
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE536440A publication Critical patent/BE536440A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D15/00Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material
    • E21D15/14Telescopic props
    • E21D15/28Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping
    • E21D15/38Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping with longitudinally-divided upper or lower prop parts, e.g. interfitting laminations

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Clamps And Clips (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne un étançon du type particulier dans lequel l'élément intérieur est déplacé dans un élément extérieur, par exemple tubulaire, et ce, dans le sens de   l'axe   longitudinal de l'é-   tançon. A   proximité de   l'extrémité   de tête de   1 élément   extérieur s'appuie une enveloppe de serrure fermée en anneau et flexible transversalement par rapport au dit axe longitudinal de l'étançon.

   La dite enveloppe flexi- ble, dont la section transversale est plus longue transversalement à 1' axe longitudinal de   l'étançon   que large, entoure des pièces de pression pouvant être appliquées contre l'élément intérieur et qui sont disposées diamétralement opposées au dit élément intérieur; ces pièces de pression peuvent être tendues au moyen d'un organe de tension, exécuté sous la for- me   d'une   cale allongée qui charge la paroi de la serrure transversalement à   l'axe   longitudinal de l'étançon.

   Dans cette forme d'exécution connue,   l'enveloppe   flexible, réalisée   à   partir   d'une   bande d'acier et entourant les éléments de tension et de pression, est logée dans une seconde   envelop-   pe avec un jeu orienté transversalement par rapport à   l'axe   longitudinal de l'étançon. L'enveloppe flexible ainsi que l'enveloppe de serrure pro- prement dite présentent une section transversale piriforme et, afin de conserver la forme du prolongement en poire, les bords, situés au commen- cement du prolongement de col de l'enveloppe extérieure, forment un con- tre-palier pour la partie correspondante de l'enveloppe en bande   d'acier.   



  Le prolongement piriforme porte une cale de tension, exécutée sous la n'orme - d'une cale allongée, qui, d'une part, s'appuie contre l'élément intérieur par l'intermédiaire d'une pièce de pression intercalée et, d'autre part, et ce, du côté extérieur, s'appuie contre la bande d'acier par l'inter- médiaire d'un élément élastique. L'élément intérieur même est entouré par quatre pièces de pression, régulièrement réparties sur sa périphérie. Tout d'abord ce type de construction est relativement compliqué et présente, en outre, le désavantage que l'organe de tension même est disposé à l'en- droit où se présente la plus grande force de serrage, de manière que tant l'enfoncement que le dérobage de la cale sont excessivement difficiles. 



  De plus, en raison de la disposition décrite de la cale de pose, les piè- ces de pression ne peuvent être appliquées qu'avec une force insuffisante contre l'élément intérieur, de manière que la capacité de support de l'é- tançon n'est que faible. 



   L'invention vise à   l'exécution     d'un   étançon simple, dérivant tou- tefois du type d'étançon décrit en dernier lieuo Cet étançon présente une capacité de support élevée et on y élimine en même temps les chaînes à cales, généralement utilisées entre l'organe de tension et l'élément in- térieur lors de l'exécution des serrures d'étançon.

   L'étançon suivant 1' invention se   distingue   du fait que les longues faces de   l'enveloppe   (si- tuées entre les courtes faces de l'enveloppe qui s'appuient indirecte- ment contre la face dorsale des corps de pression diamétralement opposés dans le long axe de l'enveloppe) sont chargées par un organe de tension, et ce, approximativement au centre de leur longueur latérale et   transver-   salement par rapport à elles-mêmes et à l'axe longitudinal de   l'étançon;   les dites longues faces de l'enveloppe étant librement tendues entre le dit organe de tension et les pièces de   pression.   L'organe de tension peut attaquer la face intérieure des longues parois latérales de la serrure. 



  Une construction particulièrement avantageuse est obtenue du fait qu'on utilise des pièces de pression dont la face d'appui arrière est plus lar- ge que la largeur de l'élément intérieur, largeur calculée dans le sens de la petite largeur de l'enveloppe, et du fait que   l'organe   de tension, disposé au centre des longues faces de la serrure, est placé ou guidé à l'extérieur des faces de la serrure, de manière à les charger vers l'in- térieur. Il est possible de prévoir des organes de tension spéciaux pour les deux longues parois latérales et ces organes de tension peuvent être 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 réunis en un corps unique.

   La construction suivant l'invention exige que l'enveloppe flexible forme elle-même l'enveloppe de serrure et que les tronçons de périphérie, se situant entre les organes de tension et les pièces de pression, présentent une forme droite (c'est-à-dire allongée). 



   La disposition spéciale d'un ou de plusieurs organes de tension dans l'enveloppe flexible permet d'obtenir de manière simple un rapport de transformation élevé entre la force exercée et la force obtenue, de fa- çon qu'il soit possible de manipuler avec facilité et aisance les éléments de pose et de   dérobageo   L'enveloppe de serrure même sert de moyen pour ob- tenir le rapport de transformation et, par un choix judicieux du rapport entre la largeur et la longueur de la serrure, il est possible d'exploiter la transformation qui est la plus   avantageuse.   On peut, par exemple, choi- sir un rapport d'environ 1 :1,5 jusqu'à 1 : 3 entre la largeur et la lon- gueur de la serrure. 



   La construction suivant l'invention peut être utilisée d'une ma- nière particulièrement avantageuse en connexion avec des étançons dans lesquels l'élément intérieur est exécuté en forme de fourche; une garni- ture de friction, de préférence sous la forme d'une cale traînante, étant disposée entre les bras de la fourcheo Les faces latérales inclinées de la garniture de friction peuvent coopérer avec des contre-faces, présen- tant une obliquité correspondante, des organes de tension qui s'appuient contre la face intérieure des longues parois latérales de la serrure. 



  Dans une construction dans laquelle les faces extérieures des longues pa- rois latérales de la serrure doivent être chargées par des organes de ten-   sion,   la garniture de friction est munie d'étriers latéraux qui sont   appli-   qués directement ou indirectement contre les faces extérieures   de$;parois   de la serrure. Dans ce cas, il est possible de guider une cale de tension spéciale au moins dans un des étriers. 



   L'étançon peut être utilisé non seulement pour les exploitations minières, mais il peut être utilisé également dans la construction de bâ- timents ou similaires. 



   Plusieurs formes d'exécution, données à titre d'exemple-non limi- tatif, sont représentées aux dessins annexés, dans   lesquels:   
Les figs.   1.   3 et'4 représentent schématiquement plusieurs for- mes de sections transversales de la   serrure:   il est présupposé que les organes de tension attaquent la face intérieure des longues parois laté- rales de la serrure. 



   La figo 2 représentent la partie chargée par l'organe de tension d'une paroi latérale de la serrure. 



   Les figs. 5 et 6 représentent, respectivement en plan et en coupe verticale, une enveloppe c8nique de serrure. 



   Les figs. 7 et 8 représentent, respectivement en coupe transver- sale et en coupe longitudinale, une partie d'un étançon à proximité de la serrure. 



   Les figso 9 et 10 représentent une autre forme d'exécution d'un étançon, également en coupe transversale et en coupe longitudinale. 



   La fig. 11 correspond à la fig. 1, cependant les longues parois latérales sont chargées par des organes de tension   attaquait   la face ex- térieure. 



   La figo 12 est une coupe transversale d'un étançon qui, selon le sens de   la.fige   11 est muni de longues parois latérales de serrure char- gées depuis l'extérieur. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Suivant   1 invention,   la forme de base de l'enveloppe de serrure à utiliser ressort des figs. 1 à 4 et 11. Suivant les figs. 1 à 4, les longues parois latérales d'une enveloppe, dont la section transversale pré- sente, horizontalement, une forme allongée, sont chargées dans le sens de la flèche x au moyen d'organes de tension décrits plus loin. Le fléchis- sement des longues parois latérales rapproche les courtes faces de cette serrure dans le sens de la flèche y. Par une différentiation appropriée des dimensions entre le petit et le grand axe de l'enveloppe de serrure, il est possible d'obtenir avec des moyens les plus simples   n   rapport de transformation élevé. 



   En hauteur,   l'enveloppe   de serrure peut recevoir une forme de section transversale constante ; cependant, ainsi qu'il ressort des figs. 5 et 6,   l'enveloppe   de serrure peut également être cônique. 



   Les figso 7 à 10 représentent deux formes d'exécution utilisant   l'idée   de base des figs. 1 à 4 ou 5 et 6. L'élément intérieur 1 est en for- me de fourche et coopère avec l'élément extérieur tubulaire 2. L'élément extérieur 2 porte 1 enveloppe de serrure 3, flexible transversalement à 
1 axe longitudinal de l'étançon et la longueur de cette enveloppe est con- sidérablement plus grande que sa largeur. Dans l'exemple d'exécution, là longueur est approximativement le double de la largeur. Des deux côtés de l'élément intérieur sont prévues des pièces de pression 4 et 5,orientées dans le sens du long axe de l'enveloppe de serrure et les dites pièces de pression   traversant   des découpes pratiquées dans l'élément extérieur et s'appliquent directement contre les faces de glissement de l'élément inté- rieur.

   Entre les moitiés de l'élément intérieur en fourche est prévue une garniture de friction 6 qui   s'appuie   par l'intermédiaire de prolongements latéraux sur la   face   supérieure de l'élément extérieur. A l'extérieur de 1' élément extérieur et dans le sens de l'axe court de l'enveloppe de serrure sont prévus des organes de tension 7,par exemples des cales allongées, dont les faces extérieures obliques s'appliquent contre les   contrefaces   d'une obliquité correspondante de l'enveloppe de serrure. Les organes de tension 7 sont munis de prolongements 7a et 7b qui s'engagent entre les moitiés de l'élément intérieur en fourche, au-dessus et en-dessous de la garniture de friction 6. Les deux organes de tension 7 peuvent être exécu- tés sous la forme d'un seul corps.

   Cependant, afin de faciliter le démon- tage, il est plus avantageux de prévoir deux organes de tension 7 identi- ques. Les organes   de-.tension   7 s'appuient sur une cale de pose et de dé-   robage   8 guidée dans l'élément extérieur. Lors de   l'enfoncement   de la cale 8, les organes de tension 7 sont repoussés vers le haut et, de ce fait, la bande de serrure fléchit en s'écartant dans le sens du court axe. 



   Dans l'exemple d'exécution suivant les figs. 9 et 10, la garnitu- re de friction 6est exécutée sous la forme d'une cale traînante, de maniè- re qu'après le serrage, obtenu par la cale 8 lors de la pose' les organes de tension 7 soient appliqués contre les faces latérales de l'enveloppe de serrure 3, du fait que la garniture 6 est entraînée par friction par 1' élément intérieur par l'intermédiaire des faces latérales cunéiformes 6a et des contre-faces correspondantes   6b.   Cet écartement procure une appli- cation supplémentaire des pièces de pression 4 et 5. 



   L'obliquité de la cale des organes de tension est avantageusement choisie de manière qu'elle se situe approximativement à la limité du blo- cage automatique, de façon que le dérobage et l'enfoncement peuvent être exécutés avec des forces réduites. 



   Suivant l'exemple d'exécution des figs. 7 et 8, il est possible de disposer la cale 8 également au-dessus des organes de tension, et ce, dans une partie prolongée de l'élément extérieur. Il est également possible 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de guider cette cale 8 dans des prolongements appropriés de l'enveloppe de serrure 
Suivant la forme d'exécution de la figo 11, la charge des lon-   @   gues parois latérales est obtenue dans le sens de la   flèche x   lors du ser- rage de la serrure. Ici également le rapprochement des courtes parois la- térales s'effectue dans le sens de la flèche X L'utilisation de ce prin- cipe ressort à la figo 12. Ici également on prévoit un élément intérieur en fourche 1. Les bras de la fourche sont constitués par des profilés semi- tubulaires fermés dans le sens de la périphérie.

   Des deux côtés de Isolé- ment intérieur, et ce, dans le sens du long axe de l'enveloppe de serru- re, sont prévues des pièces de pression 4 et 5 identiques. Les pièces de pression 4 et 5 présentent une largeur telle que les longues parois laté- rales de l'enveloppe de serrure 3 puissent être guidées à écartement la- téral de l'élément intérieur. De ce fait les longues parois de la serru- re sont droites, de manière que le fléchissement suivant la figo 11 puis- se atteindre la valeur nécessaire permettant de produire la force de ser- rage horizontale. La face dorsale des pièces de pression 4, 5 peut être arquée, cependant il est également possible de prévoir une exécution sui- vant la fig. 11.

   Les pièces de pression peuvent être d'une plus faible lon- gueur en direction de l'élément intérieur et il suffit également de ne pré- voir des matières à friction élevée appropriées qu'à proximité des faces de frottement, appliquées contre l'élément   intérieure   Vers la face arriè- re, les pièces de pression peuvent présenter la forme   d'un   cadre, de ma- nière qu'elles n'exigent pas une trop grande consommation de matière ni ne présentent un poids trop élevée L'essentiel est l'obtention d'une fa- ce d'appui arrière d'une largeur appropriée pour la bande de serrure. 



   Entre les moitiés de l'élément intérieur en fourche est prévue une garniture de friction 60 A ses deux côtés latéraux, cette garniture de friction 6 estminie de prolongements en forme d'étrier 17 qui entourent la face extérieure des longues parois de 1 enveloppe de serrure 3 et qui s'appliquent éventuellement indirectement contre ces dites faces extérieu- reso Dans l'un des étriers 17, et ce, dans son sens longitudinal, se dé- place une cale 17a.

   Entre les faces intérieures des longues parois laté- rales de la serrure et la partie centrale de la garniture de friction 6 subsiste un jeu   z.   Le serrage peut être effectué exclusivement à l'aide de la cale 17a guidée dans l'étrier 17, cependant il est également possi- ble de disposer la garniture de friction de manière qu'elle se déplace dans le sens longitudinal de   1  étançon,   approximativement comme une cale traînante, de manière que le déplacement longitudinal de la garniture de friction 6 procure une force de serrage croissanteo Les étriers 17 peu- vent glisser par des faces d'appui cunéiformes le long de la face exté- rieure des longues parois de la serrure et produire, de ce fait, le fléchis- sement vers l'intérieur de ces faces.

   Afin de dérober l'étançon, il suf- fit de repousser la cale 17a à coupe de marteauo 
L'enveloppe de serrage peut être exécutée de différentes maniè- reso L'élément intérieur peut être cunéiforme ou bien prismatique et peut être constitué par un tube d'une section transversale d'une pièce ou bien par un profilé en caisson. Dans tous les cas les organes de tension et les pièces de pression sont avantageusement d'une exécution identique et ils sont disposés symétriquement, à savoir sur les côtés opposés de l'é- lément intérieure La transmission des forces de pression depuis l'élément intérieur jusqu'à la serrure ou inversement s'exerce das ce cas   d'une   manière uniforme. 



   L'enveloppe de serrure même peut être rectangulaire et les cour- tes faces d'extrémités peuvent être rigides et être reliées par des fa- ces longitudinales flexibleso Les points de raccord peuvent être consti- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tués par des articulations, orientées parallèlement par rapport à l'axe longitudinal de 1 étançon. En outre,   l'enveloppe   de serrure peut être cons- tituée par une ou par plusieurs couches de bandes élastiques ou bien par des câbles en acier ou des fils d'acier à grande résistance,   éboulés   en 
 EMI5.1 
 anneau ou en spirale. Il est connu d'enrouler hélicoldalement une bande d'acier divisée autour d'un élément intérieur en intercalant des garni- tures de friction et de serrer au moyen d'une cale les extrémités de la bande d'acier dans une enveloppe de serrure spéciale.

   L'invention ne s'é- tend pas aux serrures   d"étançon   de ce type.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a prop of the particular type in which the interior element is moved in an exterior element, for example tubular, in the direction of the longitudinal axis of the prop. Near the head end of 1 external element rests a closed ring lock casing which is flexible transversely with respect to said longitudinal axis of the prop.

   Said flexible envelope, the cross section of which is longer transversely to the longitudinal axis of the prop than it is wide, surrounds pressure pieces which can be applied against the inner member and which are arranged diametrically opposed to said inner member. ; these pressure pieces can be tensioned by means of a tension member, executed in the form of an elongated wedge which loads the wall of the lock transversely to the longitudinal axis of the prop.

   In this known embodiment, the flexible envelope, made from a steel strip and surrounding the tension and pressure elements, is housed in a second envelope with a clearance oriented transversely with respect to the element. longitudinal axis of the prop. The flexible casing as well as the lock casing itself have a pear-shaped cross section and, in order to maintain the shape of the pear-shaped extension, the edges, located at the beginning of the neck extension of the outer casing, form a counter-bearing for the corresponding part of the steel strip casing.



  The pear-shaped extension carries a tension wedge, executed under the elm - an elongated wedge, which, on the one hand, rests against the interior element by means of an inserted pressure piece and, on the other hand, and this, on the outside, rests against the steel strip by means of an elastic element. The inner element itself is surrounded by four pressure pieces, evenly distributed around its periphery. First of all, this type of construction is relatively complicated and has, moreover, the disadvantage that the tension member itself is arranged at the place where the greatest clamping force occurs, so that both sinking as well as stealing the wedge are exceedingly difficult.



  In addition, due to the described arrangement of the laying wedge, the pressure pieces can only be applied with insufficient force against the inner member, so that the supporting capacity of the leg is only weak.



   The invention aims to produce a simple prop, however deriving from the type of prop described last. This prop has a high support capacity and at the same time the wedge chains, generally used between the tension member and the internal element when performing the prop locks.

   The prop according to the invention is distinguished by the fact that the long faces of the casing (situated between the short sides of the casing which bear indirectly against the dorsal face of the diametrically opposed pressure bodies in the long axis of the envelope) are loaded by a tension member, approximately at the center of their lateral length and transversely with respect to themselves and to the longitudinal axis of the prop; said long faces of the casing being freely stretched between said tension member and the pressure pieces. The tension member can attack the inside face of the long side walls of the lock.



  A particularly advantageous construction is obtained from the fact that pressure pieces are used, the rear bearing face of which is wider than the width of the interior element, the width calculated in the direction of the small width of the casing. , and the fact that the tension member, arranged in the center of the long faces of the lock, is placed or guided outside the faces of the lock, so as to load them inwards. It is possible to provide special tension members for the two long side walls and these tension members can be

 <Desc / Clms Page number 2>

 united in a single body.

   The construction according to the invention requires that the flexible casing itself forms the lock casing and that the periphery sections, located between the tension members and the pressure pieces, have a straight shape (i.e. i.e. elongated).



   The special arrangement of one or more tension members in the flexible envelope makes it possible to obtain in a simple way a high transformation ratio between the force exerted and the force obtained, so that it is possible to manipulate with ease and ease the installation and release elements o The lock casing itself serves as a means of obtaining the transformation ratio and, by a judicious choice of the ratio between the width and the length of the lock, it is possible to exploit the transformation which is the most advantageous. For example, you can choose a ratio of about 1: 1.5 up to 1: 3 between the width and the length of the lock.



   The construction according to the invention can be used in a particularly advantageous manner in connection with props in which the internal element is made in the form of a fork; a friction lining, preferably in the form of a drag block, being arranged between the arms of the fork. The inclined side faces of the friction lining can cooperate with counter-faces, presenting a corresponding obliquity, tension members which rest against the inner face of the long side walls of the lock.



  In a construction in which the outer faces of the long side walls of the lock are to be loaded by tension members, the friction lining is provided with side brackets which are applied directly or indirectly against the outer faces. of $; walls of the lock. In this case, it is possible to guide a special tension wedge at least in one of the calipers.



   The prop can be used not only for mining operations, but it can also be used in the construction of buildings or the like.



   Several embodiments, given by way of non-limiting example, are shown in the accompanying drawings, in which:
Figs. 1, 3 and 4 schematically represent several forms of cross-sections of the lock: it is presupposed that the tension members attack the inner face of the long side walls of the lock.



   Figo 2 show the part loaded by the tension member of a side wall of the lock.



   Figs. 5 and 6 show, respectively in plan and in vertical section, a c8nic lock casing.



   Figs. 7 and 8 show, respectively in cross section and in longitudinal section, a part of a prop near the lock.



   Figs 9 and 10 show another embodiment of a prop, also in cross section and in longitudinal section.



   Fig. 11 corresponds to FIG. 1, however, the long side walls are loaded by tension members attacking the outer face.



   Figure 12 is a cross section of a prop which, along the direction of pin 11, is provided with long lock sidewalls loaded from the outside.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   According to the invention, the basic shape of the lock casing to be used is shown in FIGS. 1 to 4 and 11. According to figs. 1 to 4, the long side walls of a casing, the cross section of which has an elongated shape horizontally, are loaded in the direction of arrow x by means of tension members described below. The deflection of the long side walls brings the short faces of this lock together in the direction of the arrow y. By suitable differentiation of the dimensions between the small and the large axis of the lock casing, it is possible to obtain with the simplest means a high transformation ratio.



   In height, the lock casing can receive a shape of constant cross section; however, as can be seen from figs. 5 and 6, the lock casing can also be conical.



   Figs 7 to 10 represent two embodiments using the basic idea of figs. 1 to 4 or 5 and 6. The inner element 1 is fork-shaped and cooperates with the tubular outer element 2. The outer element 2 carries 1 lock casing 3, flexible transversely to
1 longitudinal axis of the prop and the length of this envelope is considerably greater than its width. In the example execution, the length is approximately twice the width. On both sides of the inner element are provided pressure pieces 4 and 5, oriented in the direction of the long axis of the lock casing and the said pressure pieces passing through cutouts made in the outer element and apply directly against the sliding faces of the interior element.

   Between the halves of the inner forked element is provided a friction lining 6 which bears by means of lateral extensions on the upper face of the outer element. On the outside of the outer element and in the direction of the short axis of the lock casing, tension members 7 are provided, for example elongated wedges, the oblique outer faces of which are applied against the counterfaces of 'a corresponding obliqueness of the lock casing. The tension members 7 are provided with extensions 7a and 7b which engage between the halves of the forked inner member, above and below the friction lining 6. The two tension members 7 can be executed. - tees in the form of a single body.

   However, in order to facilitate dismantling, it is more advantageous to provide two identical tension members 7. The tensioning members 7 are supported on an installation and release wedge 8 guided in the outer element. When the wedge 8 is pushed in, the tension members 7 are pushed upwards and, as a result, the lock strip flexes away in the direction of the short axis.



   In the example of execution according to figs. 9 and 10, the friction lining 6is executed in the form of a dragging wedge, so that after the tightening, obtained by the wedge 8 during installation, the tension members 7 are pressed against the side faces of the lock casing 3, due to the fact that the gasket 6 is driven by friction by one interior element via the wedge-shaped side faces 6a and the corresponding counter-faces 6b. This spacing provides an additional application of the pressure pieces 4 and 5.



   The obliquity of the wedge of the tension members is advantageously chosen so that it is situated approximately at the limit of the automatic locking, so that the unwinding and the insertion can be carried out with reduced forces.



   Following the execution example of figs. 7 and 8, it is possible to have the wedge 8 also above the tension members, and this, in an extended part of the outer element. It is also possible

 <Desc / Clms Page number 4>

 to guide this wedge 8 in appropriate extensions of the lock casing
According to the embodiment of FIG. 11, the load of the long side walls is obtained in the direction of arrow x when the lock is tightened. Here, too, the short side walls are brought together in the direction of the arrow X The use of this principle can be seen in fig. 12. Here, too, an inner fork element is provided 1. The arms of the fork consist of semi-tubular sections closed in the direction of the periphery.

   On both sides of the inner insulation, in the direction of the long axis of the lock casing, there are identical pressure pieces 4 and 5. The pressure pieces 4 and 5 have a width such that the long side walls of the lock casing 3 can be guided sideways from the interior element. The long walls of the lock are therefore straight, so that the deflection according to fig. 11 can reach the value necessary to produce the horizontal clamping force. The back side of the pressure pieces 4, 5 may be arched, however it is also possible to provide an execution as in fig. 11.

   The pressure pieces may be of a shorter length towards the inner member and it is also sufficient to provide suitable high friction materials only near the friction faces, applied against the member. Inside Towards the rear, the pressure pieces can have the form of a frame, so that they do not require too much material consumption or have too much weight. obtaining a rear bearing face of a suitable width for the lock strip.



   Between the halves of the inner fork element is provided a friction lining 60 At its two lateral sides, this friction lining 6 isminie of stirrup-shaped extensions 17 which surround the outer face of the long walls of 1 lock casing 3 and which may apply indirectly against these said exterior faces. In one of the stirrups 17, in its longitudinal direction, a wedge 17a moves.

   Between the inner faces of the long side walls of the lock and the central part of the friction lining 6 there remains a clearance z. The tightening can be carried out exclusively by means of the wedge 17a guided in the caliper 17, however it is also possible to arrange the friction lining so that it moves in the longitudinal direction of 1 strut, approximately like a dragging wedge, so that the longitudinal displacement of the friction lining 6 provides an increasing clamping force. The stirrups 17 can slide by wedge-shaped bearing faces along the outer face of the long walls of the lock and thereby produce the inward deflection of these faces.

   In order to steal the prop, it suffices to push back the wedge 17a with a hammer cut.
The clamping envelope can be made in different ways: The inner element can be wedge-shaped or prismatic and can be formed by a tube with a cross-section of one piece or by a box section. In all cases, the tension members and the pressure pieces are advantageously of the same execution and they are arranged symmetrically, namely on the opposite sides of the internal element. The transmission of the pressure forces from the internal element until the lock or vice versa is exerted in this case in a uniform manner.



   The lock casing itself may be rectangular and the short end faces may be rigid and be connected by flexible longitudinal faces o The connection points may be formed.

 <Desc / Clms Page number 5>

 killed by joints, oriented parallel to the longitudinal axis of 1 stanchion. In addition, the lock casing can be made up of one or more layers of elastic bands or of steel cables or high resistance steel wires, collapsed in.
 EMI5.1
 ring or spiral. It is known to helically wind a divided steel strip around an interior element by interposing friction linings and to clamp the ends of the steel strip by means of a wedge in a special lock casing. .

   The invention does not extend to prop locks of this type.


    

Claims (1)

Les éléments intérieur et extérieur peuvent être exécutés en dif- férentes matières, tout particulièrement en métaux, par exemple des métaux légers. Il est également possible de munir les faces de glissement avec des garnitures accroissant le frottemento Il est évidemment également pos- sible d'équiper les faces de frottement des corps de pression 4, 5 avec des garnitures de frottemento REVENDICATION So 1.- Etançon, tout particulièrement étançon de mine dans lequel un étançon intérieur est déplacé dans un étançon extérieur tubulaire, et ce, dans le sens de l'axe longitudinal de 1'étançon; The interior and exterior elements can be made of different materials, especially metals, for example light metals. It is also possible to equip the sliding faces with linings increasing the friction o It is obviously also possible to equip the friction faces of the pressure bodies 4, 5 with friction linings o CLAIM So 1.- Prop, particularly mine prop in which an internal prop is moved in a tubular external prop, in the direction of the longitudinal axis of the prop; à proximité de l'extré- EMI5.2 mité de têts dé;.;liélément etériëîz ..s apui ue< < errè3npp d:ensea:'Wrè ''':'i''' fermée en anneau et flexible transversalement -par rapport au dit axe?on- gitudinal de l'étançon; la dite enveloppe flexible, dont la section trans- versale est plus longue transversalement à l'axe longitudinal de l'étan- çon que large, entoure des pièces de pression pouvant être appliquées con- tre l'élément intérieur et qui sont disposées diamétralement opposées au dit élément intérieur; near the end EMI5.2 mity of heads de;.; the element etériëîz ..s support ue <<errè3npp d: ensea: 'Wrè' '': 'i' '' closed in a ring and flexible transversely - with respect to said? ongitudinal axis of the 'prop; said flexible envelope, the cross-section of which is longer transversely to the longitudinal axis of the seal than it is wide, surrounds pressure pieces which can be applied against the inner member and which are arranged diametrically opposed to said interior element; ces pièces de pression pouvant être tendues au moyen d'un organe de tension, exécuté sous la forme d'une cale allongée qui char- ge la paroi de la serrure transversalement à l'axe longitudinal de l'étan- çon, caractérisé en ce que les longues faces de l'enveloppe (situées en- tre les courtes faces de l'enveloppe qui s'appuient indirectement contre la face dorsale des corps de pression diamétralement opposés dans le long axe de l'enveloppe) sont chargées par un organe de tension, et ce, appro- ximativement au centre de leur longueur latérale et transversalement par rapport à elles-mêmes et à l'axe longitudinal de l'étançon; les dites lon- gues faces de l'enveloppe étant librement tendues entre le dit organe de tension et les pièces de pression. these pressure pieces being able to be tensioned by means of a tension member, executed in the form of an elongated wedge which loads the wall of the lock transversely to the longitudinal axis of the lock, characterized in that that the long sides of the casing (located between the short sides of the casing which bear indirectly against the dorsal face of the diametrically opposed pressure bodies in the long axis of the casing) are loaded by a tension, and this, approximately at the center of their lateral length and transversely with respect to themselves and to the longitudinal axis of the prop; said long faces of the casing being freely stretched between said tension member and the pressure pieces. 20- Etançon de mine suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'on utilise des pièces de pression dont la face d'appui arrière est plus large que la largeur de l'élément intérieur, largeur calculée dans le sens de la petite largeur de l'enveloppe et en ce que l'organe de tension, disposé au centre des longues faces de la serrure, est placé ou guidé à 1' extérieur des faces de la serrure, de manière à les charger radialement vers l'intérieur. 20- mine prop according to claim 1, characterized in that one uses pressure pieces whose rear bearing face is wider than the width of the inner element, width calculated in the direction of the small width of the casing and in that the tension member, disposed in the center of the long faces of the lock, is placed or guided outside the faces of the lock, so as to load them radially inwards. 3.- Etançon de mine suivant les revendications 1 ou 2, caractéri- sé en ce qu'un organe de tension est adjoint à chacune des deux longueurs faces de la serrure, opposées l'une à l'autre. 3. A mine prop according to claims 1 or 2, charac- terized in that a tension member is added to each of the two face lengths of the lock, opposite to each other. 4.- Etançon de mine suivant la revendication 1 ou l'une des sui- vantes, caractérisé en ce que, lors de l'utilisation d'une enveloppe de ser- rure,à section transversale rectangulaire, les courtes faces rigides de 1' enveloppe, servant de contre-palier aux pièces de pression, sont reliées par des faces longitudinales flexibles contre lesquelles s'appuient les or- ganes de tension. 4. A mine prop according to claim 1 or one of the following, characterized in that, when using a lock casing, of rectangular cross section, the short rigid faces of 1 ' casing, serving as a counter-bearing for the pressure pieces, are connected by flexible longitudinal faces against which the tension members rest. 5.- Etançon de mine suivant la revendication 4, caractérisé en ce <Desc/Clms Page number 6> que les faces latérales allongées de la serrure sont reliées aux courtes faces d'extrémité au moyen dU articulations orientées parallèlement par rapport à l'axe longitudinal de l'étançon. 5.- mine prop according to claim 4, characterized in that <Desc / Clms Page number 6> that the elongated side faces of the lock are connected to the short end faces by means of joints oriented parallel to the longitudinal axis of the prop. 60- Etançon de mine suivant les revendications 1 ou 2, caractérisé en ce que l'enveloppe de serrure est constituée par des câbles en acier ou des fils d'acier à résistance élevée, enroulés en anneau ou en spira- le. 60- Mine prop according to claims 1 or 2, characterized in that the lock casing consists of steel cables or high-strength steel wires, wound in a ring or in a spiral. 70- Etançon de mine suivant la revendication 1 ou l'une des sui- vantes, caractérisé en ce que l'enveloppe de serrure est conique dans le sens de 1 axe longitudinal de l'étançon. 70- A mine prop according to claim 1 or one of the following, characterized in that the lock casing is conical in the direction of the longitudinal axis of the prop. 80- Etançon de mine suivant la revendication 1 ou l'une des sui- vantes, caractérisé en ce que des pièces de pression identiques et des organes de tension identiques sont guidés ou disposés sur les faces op- posées de l'étançon dans 1 enveloppe de serrure. 80- Mine prop according to claim 1 or one of the following, characterized in that identical pressure pieces and identical tension members are guided or arranged on the opposite faces of the prop in 1 envelope lock. 9.- Etançon de mine suivant la revendication 8, caractérisé en ce que les organes de tension opposés sont reliés l'un à l'autre et s'ap- puient contre une cale de pose commune,, 10.- Etançon suivant la revendication 8, caractérisé en ce que les organes de tension opposés sont disposés de manière à pouvoir être déplacés transversalement 1 un. par rapport à l'autre. 9. A mine prop according to claim 8, characterized in that the opposing tension members are connected to each other and bear against a common laying wedge ,, 10. A prop according to claim 8, characterized in that the opposing tension members are arranged so as to be able to be moved transversely 1 a. compared to each other. 11.- Etançon de mine suivant la revendication 1 dans lequel l'é- lément.intérieur est en forme de fourchent dans lequel une garniture de friction, exécutée de préférence 'sous la forme d'une cale traînante, est intercalée entre les bras de la fourche, caractérisé en ce que les faces longitudinales cunéiformes de la garniture de frictiop. sont guidées et appuyées contre les faces intérieures à obliquité correspondante des or- ganes de tension. 11. A mine prop according to claim 1 in which the internal element is fork-shaped in which a friction lining, preferably made in the form of a drag block, is interposed between the arms of the mine. the fork, characterized in that the wedge-shaped longitudinal faces of the frictiop lining. are guided and pressed against the corresponding obliquely internal faces of the tension members. 12.- Etançon de mine suivant la revendication 1 dans lequel l'é- lément intérieur est en forme de fourche et dans lequel une garniture de friction, exécutée de préférence sous la forme d'une cale traînante, est disposée entre les bras de la fourche, caractérisé en ce que les orga- nes de tension attaquant les longues parois de la serrure sont formés par les étriers latéraux de la garniture de friction ; étriers étant mu- nis de faces cunéiformes, orientées vers les parois de la serrureo 13.- Etançon de mine suivant la revendication 12, caractérisé en ce qu'une cale de tension, guidée dans le sens longitudinal de l'étrier, est disposée au moins dans un des étriers de la garniture de friction et s'appuie contre la face extérieure voisine de la paroi de la serrure. 12. A mine prop according to claim 1 in which the inner element is fork-shaped and in which a friction lining, preferably executed in the form of a drag block, is disposed between the arms of the fork. fork, characterized in that the tension members attacking the long walls of the lock are formed by the side brackets of the friction lining; stirrups being provided with wedge-shaped faces, oriented towards the walls of the lock 13. A mine prop according to claim 12, characterized in that a tension wedge, guided in the longitudinal direction of the stirrup, is disposed at least in one of the stirrups of the friction lining and rests against the outer face adjacent to the wall of the lock. 14.- Etançon de mine suivant la revendication 1 ou l'une des suivantes, caractérisé en ce que l'enveloppe de serrure est formée par plusieurs bandes élastiques superposées en couches. 14. A mine prop according to claim 1 or one of the following, characterized in that the lock casing is formed by several elastic bands superimposed in layers.
BE536440D BE536440A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE536440A true BE536440A (en)

Family

ID=167131

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE536440D BE536440A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE536440A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2484509A1 (en) CYLINDER FOR TENSIONING CABLES (OR RODS) IN PRE-TENSIONED CONCRETE STRUCTURES
FR3069555A1 (en) IMPROVED ASSEMBLY COMPRISING A STRUCTURE CABLE AND A DEVIATION DEVICE
EP0518771B1 (en) Method of and device for the reinforcement of the pressure load capacity of concrete and reinforced concrete structures
BE536440A (en)
FR2516957A1 (en) BOX FOR UNDERWATER STRUCTURES
FR2507146A1 (en) MARINE PLATFORM, ESPECIALLY DRILLING, AND RELATED PLACING METHOD
FR2765249A1 (en) METHOD FOR LAYING A TUBE SHAFT ON A TENSIONED MEMBRAGE AND DEVICE FOR SPACING A TUBE SHAPE
EP1441076A1 (en) Injectable micropile
FR2524030A1 (en) Anchor head for progressively contracted composite tie rod - has truncated anchoring pin wedged into anchoring ring orifice
EP0572315A1 (en) Improvements to devices for making intermediate anchors on prestressed cables
BE444989A (en)
BE544696A (en)
BE426174A (en)
BE562352A (en)
LU83210A1 (en) VARIABLE BOMBING CYLINDER
BE501284A (en)
FR2466589A1 (en) PRECONTROLLED BEAM AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME
BE496645A (en)
FR2672337A1 (en) METHOD FOR REALIZING A STRUCTURE WITH BARS AND UPRIGHTS, SUCH AS A LADDER, AND RELATED STRUCTURE.
BE520749A (en)
CH302625A (en) Double-acting press for extruding an ingot.
BE556071A (en)
FR2892735A1 (en) REINFORCED LATTICE STRUCTURE AND REINFORCEMENT METHOD
FR2607799A1 (en) System for controlling the extension and/or contraction of the elements of a telescopic device such as a crane jib or the like
BE559152A (en)