BE528975A - - Google Patents

Info

Publication number
BE528975A
BE528975A BE528975DA BE528975A BE 528975 A BE528975 A BE 528975A BE 528975D A BE528975D A BE 528975DA BE 528975 A BE528975 A BE 528975A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
passage
mandrel
head
elbow
tube
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE528975A publication Critical patent/BE528975A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D9/00Bending tubes using mandrels or the like
    • B21D9/12Bending tubes using mandrels or the like by pushing over a curved mandrel; by pushing through a curved die
    • B21D9/125Bending tubes using mandrels or the like by pushing over a curved mandrel; by pushing through a curved die by pushing through a curved die

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Bending Of Plates, Rods, And Pipes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente   Invention   est relative à un procédé et à un appa- reil pour la fabrication de coudes de petit rayon à partir de tubes. 



   Un but de la présente invention est de fournir un procédé et un appareil pour transformer des tubes en coudes de petit rayon et carac- térisés par une variation minimum de l'épaisseur de la paroi du coude com- parée à l'épaisseur de la paroi du tube. 



   Plus particulièrement, un but de la présente invention est de fournir un appareil pour fabriquer des coudes à partir de tubes, qui comp rend une matrice traversée par un passage correspondant à la forme du cou- de à obtenir, conjointement avec un mandrin à tête de   foxme   appropriée, un dispositif servant à placer la tête du mandrin au coude du passage dans la matrice, un dispositif pour refouler le tube en partie dans le coude de la matrice et en partie au delà de la tête du mandrin et enfin un dispositif pour retirer ensuite la tête du mandrin de la matrice en façonnant ainsi la branche du coude qui a été poussée au delà du coude de la matrice. 



   D'autres buts et particularités de l'invention apparaîtront au cours de la description, particulièrement avec référence aux dessins annexés dans lesquels la Figo 1 est une élévation de l'appareil pour la fabrication des coudes; la Fig. 2 est une coupe suivant la ligne 2-2 de la Fig. 1 ; la Fige 3 est une élévation d'un tronçon de tube qui doit être transformé en coude et la Fig. 4 est une élévation du tronçon de tube après sa transformation en coude. 



   L'appareil comporte un socle 10 d'une presse hydraulique portant une base d'étau 12 sur laquelle se trouve la matrice   14.   La matrice 14 est composée de deux moitiés séparables 14a et 14b, chacune d'elles possédant un creux 16 comprenant une partie cylindrique verticale 18, une partie cylindrique horizontale 20 et une partie courbe raccordant les deux parties rectilignes 18 et 20 qu'elle raccorde. Il est clair que les deux moitiés de la matrice sont assemblées de manière que les creux 16 soient en correspondance de façon à former dans la matrice assemblée une ouverture de section circulaire uniforme dont les extrémités s'ouvrent à la partie supérieure et sur le côté de l'ensemble de la matrice, comme c'est repré-   senté.   



   Un poinçon ou plongeur désigné d'une   manière   générale par la référence 24 est associé à la matrice 14 et comprend une partie cylindrique 26 conformée de manière à s'adapter exactement dans la partie cylindrique 18 du passage dans la matrice. L'extrémité inférieure du plongeur 24 est de diamètre réduit comme c'est représenté en 28 et elle est pourvue d'un épaulement circulaire 30   perpendiculaire   à la longueur du plongeur   24.   



  L'extrémité inférieure du plongeur est aussi pourvue d'un prolongement 32 et elle a une concavité sphérique comme c'est représenté en 34. dans un but qui sera exposé plus loin. 



   Un mandrin 36 pourvu d'une tête sphérique 38 et d'un cou de diamètre réduit 40 est associé à la matrice 14 et au plongeur   24.   Dans la forme de réalisation simplifiée de l'invention qui est représentée, le mandrin est supporté dans la position dessinée en traits pleins par un axe 42 traversant une ouverture transversale du mandrin et des ouvertures des plaques latérales 44 qui sont reliées par une plaque supérieure   46.   Une plaque transversale 48 percée d'une ouverture 50 pour recevoir l'extrémité filetée 52 du mandrin 36 s'épaule aux plaques latérales 44 sur lesquelles elle peut coulisser verticalement. La structure supportant la matrice comprend aussi une plaque 54 reliée à l'extrémité Inférieure des plaques latérales 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 44 et boulonnée sur le socle 10 par des boulons 56.

   Une bride 57 est pourvue d'oreilles 58 qui sont boulonnées sur la base d'étau 12 par des boulons 60 et sont en contact avec les côtés des plaques 44. complétant ainsi l'ensemble de la structure supportant le mandrin sur le socle 10 de la presse hydraulique. La broche 61 réunit les plaques   44   et supporte le mandrin 36 lorsqu'on retire l'axe   42.   



   Un écrou 62 est vissé sur la partie filetée 52 du mandrin et il possède une surface sphérique 64 prenant appui sur une surface sphérique de forme correspond.ante à l'extrémité extérieure de l'ouverture 50. Il est à remarquer dans ce qui précède que le mandrin 36 peut basculer autour de l'axe   42.   lorsque ce dernier est mis en place pour le supporter dans la position dessinée en traits pleins. Pour permettre le réglage précis de la position de l'extrémité à tête 38 du mandrin, il est prévu une butée à vis 66 engagée dans une ouverture filetée de la plaque   ±60   Grâce à un réglage approprié de la vis de butée 66. on peut placer la tête 38 de manière à laisser le jeu voulu entre elle et les surfaces intérieures du passage dans la matrice.

   En   pratique,,   la partie sphérique de la tête à bille 38 du mandrin a des dimensions telles par rapport à la section circulaire du passage dans la matrice qu'il subsiste un espace annulaire autour de la tête à bille dans la partie courbe du passage de la matrice, cet espace ayant une dimension transversale égale à l'épaisseur nominale de la paroi du tube plus le jeu nécessaire qui dans le cas d'un tube à paroi mince peut être environ   0.002"   à   0.004"   (0,05 à 0.10   mm).   



   La surface du mandrin dans la zone S qui raccorde le cou 40 à la tête à bille 38 est concave comme la Fig. 2 le montre le mieux, pour servir de surface de guidage pour la partie du tube située du côté intérieur du coude. 



   L'ébauche tubulaire est représentée en 70 et ses extrémités biseautées 72 et 74 sont dimensionnées de manière   à   fournir la matière nécessaire pour conserver sensiblement la même épaisseur de paroi dans le coude terminé que dans l'ébauche. Le long côté 76 de l'ébauche correspond évidemment au rayon extérieur du coude et il fournit l'appoint de matière nécessaire pour éviter un amincissement excessif de la paroi du coude. 



   La surface d'extrémité 34 à concavité sphérique du plongeur est conformée de façon à recevoir et envelopper partiellement la tête sphérique 38 du mandrin et le prolongement 32 du plongeur doit prolonger l'espace annulaire 78 entre la partie réduite 28 du plongeur et la surface adjacente du passage dans la matrice jusqu'à proximité de la zone désignée par la lettre D de manière à guider au maximum la matière du tube lorsqu'elle est pressée autour de la partie courbe intermédiaire du passage dans la matrice.

   En pratiquée le prolongement 32 du plongeur peut s'étendre jusque très près de la zone désignée par la lettre Do 
En service, le mandrin 36 occupe la position représentée en traits pleins et il est retenu dans cette position par l'axe   42   qui est in-   t roduit   à travers les ouvertures en alignement dans le mandrin et les plaques latérales 44. La position exacte de la tête sphérique 38 du mandrin est déterminée par le réglage de la butée à vis 66. Comme il a été dit cidessus, le socle 10 est celui d'une presse hydraulique et le plongeur ou poinçon 24 est associé à la tête de presse mobile mue par la pression hydraulique de manière   à   refouler le tronçon de tube 70 de la position dessinée en pointillé sur la Fig. 2 à la position représentée en traits pleins sur la même figure.

   Il est à noter que le déplacement du plongeur 24 force une extrémité du tronçon de tube dans la partie courbe intermédiaire du passage de la matrice et dans l'espace annulaire délimité entre la tête sphérique 38 et les surfaces adjacentes du passage dans la matrice. La partie du trongon de tube qui est ainsi refoulée dans le passage annulaire est légèrement déformée et prend une forme qui est approximativement celle représentée sur 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la Fig. 2. Pour achever le coude, on retinel'axe 42 et on déplace le man-   drin   vers la droite au moyen d'un dispositif approprié.

   Dans la forme sim- plifiée de l'invention représentée ici, le déplacement du mandrin peut être obtenu par la rotation de l'éqrou   62   de manière à faire sortir la tête sphé- rique 38 par l'extrémité déformée du coudeo Ensuite, on peut séparer les deux moitiés 14a et 14b de la matrice et retirer le coude achevé. A ce mo- ment, le coude a la forme représentée en 80 sur la Fig.   4   et pour terminer il suffit d'ébarber l'extrémité irrégulière 82. 



   Il est à remarquer que la partie supérieure du tronçon de tu- be 70 est confinée dans l'espace compris entre' la partie réduite 28 du plon- geur et la surface adjacente du passage dans la matrice et qu'en conséquence, l'épaisseur de la paroi du tronçon de tube à son extrémité supérieure ne peut être sensiblement accrue. En outre, le coude est formé sans amincissement sérieux de la paroi du coude à l'extérieur du rayon grâce à l'appoint de ma- tière fourni par le long côté 76 de l'élément de tube. 



   La surfacede guidage S entre la tête 38 et le cou de diamètre réduit 40 du mandrin sert à façonner et à guider la partie du coude à l'in- térieur de son rayon pour lui donner la forme représentée sur la Fig. 2 et le retrait de la tête du mandrin achevé de donner à cette surface le petit rayon représenté sur les Figs. 2 et 40
L'opération a pour résultat de former par compression le rayon extérieur du coude en refoulant la matière entre le creux de la matrice et la tête 38. Ceci tend à épaissir la paroi du coude là où elle s'amincirait normalement. En même temps, le'petit rayon intérieur est formé en   substan-   ce en tension par le retrait du mandrin. 



   Il est clair que la représentation de la présente invention est simplifiée pour plus de clarté et qu'en réalité un dispositif automatique peut être prévu pour amener en place et déplacer le mandrin afin d'accélérer la production. Toutefois. les principes de fonctionnement sont illustrés par la structure simplifiée décrite ci-dessus et les modifications   né-   cessaires pour rendre l'opération plus complètement automatique restent dans le cadre de la présente   invention.   



   Bien qu'on ait décrit l'invention en utilisant une ébauche tubulaire cylindrique, il est évident qu'elle est aussi applicable aux autres formes de tubes, carrées. ovales. etc. 



   Dans les dessins et la description ci-dessus concernant le procédé et l'appareil perfectionnés pour fabriquer des coudes de petit rayon, on a fait usage des termes clairs, concis et exacts pour permettre à toute personne non spécialisée de mettre l'invention en pratique. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Procédé de fabrication de coudes à partir de tronçons de tubes ouverts aux deux extrémités, caractérisé en ce qu'on refoule longitu-   dinalement   un tronçon de tube en partie dans une matrice dans laquelle est ménagé un passage allongé de section circulaire comprenant deux parties rectilignes extrêmes et une partie courbe raccordant des parties rectilignes, et en partie dans un espace annulaire délimité par la partie courbe du passage et une pièce partiellement sphérique qui s'y trouve. après quoi on retire cette pièce par l'extrémité du tronçon de tube qui a été refoulée au delà de   L'espace   annulaire, pour aplanir et redresser   1-'extrémité   en la conformant à la partie rectiligne extrême de la matrice. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a process and to an apparatus for manufacturing small radius elbows from tubes.



   An object of the present invention is to provide a method and apparatus for converting tubes into elbows of small radius and characterized by a minimum variation in the thickness of the wall of the elbow compared to the thickness of the wall. of the tube.



   More particularly, an object of the present invention is to provide an apparatus for making elbows from tubes, which comprises making a die through which a passage passes corresponding to the shape of the elbow to be obtained, together with a mandrel with a head. appropriate form, a device for placing the head of the mandrel at the bend of the passage in the die, a device for pushing the tube partly into the bend of the die and partly beyond the head of the mandrel and finally a device for removing then the die mandrel head thereby shaping the leg of the elbow which has been pushed past the die elbow.



   Other objects and features of the invention will become apparent during the description, particularly with reference to the accompanying drawings in which Figo 1 is an elevation of the apparatus for the manufacture of elbows; Fig. 2 is a section taken along line 2-2 of FIG. 1; Fig. 3 is an elevation of a section of tube which is to be transformed into a bend and Fig. 4 is an elevation of the tube section after its transformation into a bend.



   The apparatus comprises a pedestal 10 of a hydraulic press carrying a vice base 12 on which the die 14 is located. The die 14 is composed of two separable halves 14a and 14b, each of them having a recess 16 comprising a vertical cylindrical part 18, a horizontal cylindrical part 20 and a curved part connecting the two rectilinear parts 18 and 20 which it connects. It is clear that the two halves of the die are assembled so that the recesses 16 are in correspondence so as to form in the assembled die an opening of uniform circular section, the ends of which open at the top and on the side of the die. the entire matrix, as shown.



   A punch or plunger generally designated by the reference 24 is associated with the die 14 and comprises a cylindrical part 26 shaped so as to fit exactly in the cylindrical part 18 of the passage in the die. The lower end of the plunger 24 is of reduced diameter as shown at 28 and is provided with a circular shoulder 30 perpendicular to the length of the plunger 24.



  The lower end of the plunger is also provided with an extension 32 and it has a spherical concavity as shown at 34 for a purpose which will be explained later.



   A mandrel 36 provided with a spherical head 38 and a reduced diameter neck 40 is associated with the die 14 and the plunger 24. In the simplified embodiment of the invention which is shown, the mandrel is supported in the socket. position drawn in solid lines by an axis 42 passing through a transverse opening of the mandrel and openings of the side plates 44 which are connected by an upper plate 46. A transverse plate 48 pierced with an opening 50 to receive the threaded end 52 of the mandrel 36 is supported by the side plates 44 on which it can slide vertically. The structure supporting the die also includes a plate 54 connected to the lower end of the side plates.

 <Desc / Clms Page number 2>

 44 and bolted to the base 10 by bolts 56.

   A flange 57 is provided with ears 58 which are bolted to the vice base 12 by bolts 60 and contact the sides of the plates 44. thus completing the whole of the structure supporting the mandrel on the base 10 of the hydraulic press. Pin 61 unites plates 44 and supports mandrel 36 when pin 42 is removed.



   A nut 62 is screwed onto the threaded portion 52 of the mandrel and it has a spherical surface 64 resting on a spherical surface of corresponding shape at the outer end of the opening 50. It should be noted in the above that the mandrel 36 can swing around the axis 42. when the latter is put in place to support it in the position drawn in solid lines. To allow precise adjustment of the position of the head end 38 of the mandrel, a screw stop 66 engaged in a threaded opening of the plate ± 60 is provided. By means of an appropriate adjustment of the stop screw 66. place the head 38 so as to leave the desired clearance between it and the interior surfaces of the passage in the die.

   In practice, the spherical part of the ball head 38 of the mandrel has dimensions such with respect to the circular section of the passage in the die that an annular space remains around the ball head in the curved part of the passage of the die. die, this space having a transverse dimension equal to the nominal thickness of the wall of the tube plus the necessary clearance which in the case of a thin-walled tube can be about 0.002 "to 0.004" (0.05 to 0.10 mm ).



   The surface of the mandrel in the area S which connects the neck 40 to the ball head 38 is concave as in FIG. 2 shows this best, to serve as a guide surface for the part of the tube located on the inner side of the elbow.



   The tubular blank is shown at 70 and its beveled ends 72 and 74 are sized to provide the material necessary to maintain substantially the same wall thickness in the completed bend as in the blank. The long side 76 of the blank obviously corresponds to the outer radius of the bend and provides the additional material necessary to prevent excessive thinning of the wall of the bend.



   The spherically concaved end surface 34 of the plunger is shaped to receive and partially envelop the spherical head 38 of the mandrel and the extension 32 of the plunger must extend the annular space 78 between the reduced portion 28 of the plunger and the adjacent surface. of the passage in the die up to the vicinity of the zone designated by the letter D so as to guide the material of the tube as much as possible when it is pressed around the intermediate curved part of the passage in the die.

   In practice, the extension 32 of the plunger can extend very close to the area designated by the letter Do
In use, the mandrel 36 occupies the position shown in solid lines and is retained in this position by the pin 42 which is inserted through the aligned openings in the mandrel and the side plates 44. The exact position of the spherical head 38 of the mandrel is determined by the adjustment of the screw stop 66. As has been said above, the base 10 is that of a hydraulic press and the plunger or punch 24 is associated with the movable press head. by hydraulic pressure so as to force the tube section 70 from the position drawn in dotted lines in FIG. 2 in the position shown in solid lines in the same figure.

   It should be noted that the movement of the plunger 24 forces one end of the tube section into the intermediate curved part of the passage of the die and into the annular space delimited between the spherical head 38 and the adjacent surfaces of the passage in the die. The part of the tube section which is thus forced into the annular passage is slightly deformed and takes a shape which is approximately that shown in

 <Desc / Clms Page number 3>

 Fig. 2. To complete the elbow, retain axis 42 and move the chuck to the right by means of a suitable device.

   In the simplified form of the invention shown here, the displacement of the mandrel can be obtained by the rotation of the nut 62 so as to cause the ball head 38 to exit through the deformed end of the elbow. separate the two halves 14a and 14b of the die and remove the completed elbow. At this time the bend has the shape shown at 80 in FIG. 4 and to finish it suffices to deburr the irregular end 82.



   It should be noted that the upper part of the tube section 70 is confined in the space between the reduced part 28 of the plunger and the adjacent surface of the passage in the die and that, therefore, the thickness of the wall of the tube section at its upper end cannot be significantly increased. Further, the bend is formed without serious thinning of the bend wall outside the spoke by the extra material provided by the long side 76 of the tube member.



   The guide surface S between the head 38 and the reduced diameter neck 40 of the mandrel serves to shape and guide the part of the bend within its radius to give it the shape shown in FIG. 2 and the removal of the chuck head completed to give this surface the small radius shown in Figs. 2 and 40
The result of the operation is to compress the outer radius of the bend by forcing material between the die cavity and head 38. This tends to thicken the wall of the bend where it would normally thin. At the same time, the small inner radius is formed in tension substance by the withdrawal of the mandrel.



   It is clear that the representation of the present invention is simplified for the sake of clarity and that in reality an automatic device can be provided to bring in place and move the mandrel in order to speed up production. However. the principles of operation are illustrated by the simplified structure described above and the modifications necessary to make the operation more fully automatic remain within the scope of the present invention.



   Although the invention has been described using a cylindrical tubular blank, it is obvious that it is also applicable to other shapes of square tubes. oval. etc.



   In the above drawings and description of the improved method and apparatus for making small radius elbows, use has been made of clear, concise and correct terms to enable any person not skilled in the art to practice the invention. .



   CLAIMS.



   1.- A method of manufacturing elbows from sections of tubes open at both ends, characterized in that a section of tube is pushed longitudinally in part in a die in which is formed an elongated passage of circular section comprising two extreme rectilinear parts and a curved part connecting rectilinear parts, and partly in an annular space delimited by the curved part of the passage and a partially spherical part therein. after which this part is withdrawn by the end of the tube section which has been forced beyond the annular space, in order to flatten and straighten 1-'extreme by conforming it to the extreme rectilinear part of the die.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. - Appareil pour fabriquer des coudes à partir de tronçons de tubes à extrémités ouvertes,, caractérisé en ce qu'il comprend une matrice traversée par un passage allongé, ce passage étant constitué par deux parties rectilignes extrêmes faisant un certain angle entre elles et une <Desc/Clms Page number 4> partie intermédiaire courbe raccordant les deux parties extrêmes. 2. - Apparatus for making elbows from sections of tubes with open ends ,, characterized in that it comprises a die crossed by an elongated passage, this passage being constituted by two end rectilinear parts forming a certain angle between them and a <Desc / Clms Page number 4> curved intermediate part connecting the two end parts. un plongeur se déplaçant dans une des parties rectilignes extrêmes de ce passage et comprenant à l'extrémité une partie de diamètre réduit dont la dimension est telle quelle s'adapte dans le tronçon de tube qui à son tour s'adapte dans le passage, et un épaulement destiné à attaquer l'extrémité du tronçon de tube,, un mandrin pourvu d'une tête destinée à être maintenue à l'intérieur de la partie intermédiaire courbe de ce passage et à y définir un espace annulaire. a plunger moving in one of the extreme rectilinear parts of this passage and comprising at the end a part of reduced diameter, the size of which is such as it fits into the section of tube which in turn fits into the passage, and a shoulder intended to attack the end of the tube section, a mandrel provided with a head intended to be held inside the curved intermediate part of this passage and to define an annular space therein. un dispositif pour forcer le plongeur dans une extrémité du passage, un dispositif pour supporter le mandrin dans l'autre extrémité du passage avec la tête maintenue dans la partie intermédiaire courbe du passage et pour retirer le mandrin du passage après que le plongeur ait pénétré dans le passage pour refouler un tronçon de tube en partie autour de la partie courbe intermédiaire du passage à travers l'espace annulaire et dans la partie rectiligne extrême du passage dans laquelle se trouve le mandrin. a device for forcing the plunger into one end of the passage, a device for supporting the mandrel in the other end of the passage with the head held in the curved intermediate part of the passage and for removing the mandrel from the passage after the plunger has entered the passage for pushing a section of tube partly around the intermediate curved part of the passage through the annular space and into the end rectilinear part of the passage in which the mandrel is located. 3.- Appareil suivant la revendication 2. caractérisé en ce que le passage a en substance une section circulaire uniformeo 4.- Appareil suivant la revendication 3. caractérisé en ce que la tête du mandrin comprend un? partie sphérique 5.- Appareil suivant la revendication 3.caractérisé en ce que la tête du mandrin est sphérique et le mandrin comporte un cou de diamètre réduit. 3.- Apparatus according to claim 2 characterized in that the passage has substantially a uniform circular section 4.- Apparatus according to claim 3. characterized in that the head of the mandrel comprises a? spherical part 5.- Apparatus according to claim 3.caractérisé in that the head of the mandrel is spherical and the mandrel has a neck of reduced diameter. 60- Appareil suivant la revendication 5. caractérisé en ce que le côté du cou à l'intérieur de la partie courbe du passage est façonné de manière à avoir une courbe concave de rayon sensiblement supérieur au rayon intérieur de la partie courbe du passage. 60- Apparatus according to claim 5, characterized in that the side of the neck inside the curved part of the passage is shaped so as to have a concave curve with a radius substantially greater than the inside radius of the curved part of the passage. 7.- Appareil suivant la revendication 2. caractérisé en ce que l'extrémité de la partie réduite d'extrémité du plongeur est concave au moins en partie pour recevoir la tête du mandrino 8.- Appareil suivant la revendication 2. caractérisé en ce que le dispositif pour supporter le mandrin comprend un pivot et une butée réglable venant en contact avec le mandrin pour permettre de régler la position transversale de la tête dans le passage. 7.- Apparatus according to claim 2 characterized in that the end of the reduced end part of the plunger is concave at least in part to receive the head of the mandrino 8.- Apparatus according to claim 2. characterized in that the device for supporting the mandrel comprises a pivot and an adjustable stop coming into contact with the mandrel to allow adjustment of the transverse position of the head in the passage. 9.- Appareil suivant la revendication 8. caractérisé en ce que le pivot comporte un élément amovible pouvant être introduit dans le mandrin pour le maintenir en place pendant le déplacement du plongeur vers l'in- térieur. cet élément de pivot étant amovible pour permettre de retirer le mandrin hors du passage. 9. Apparatus according to claim 8, characterized in that the pivot comprises a removable element which can be introduced into the mandrel to hold it in place during the displacement of the plunger inwardly. this pivot element being removable to allow the mandrel to be withdrawn from the passage. 10.- Appareil suivant la revendication 2. caractérisé en ce que la tête a des dimensions transversales inférieures aux dimensions transversales correspondantes du passage, d'une quantité légèrement plus grande que deux fois l'épaisseur nominale de la paroi des tronçons de tube à fa- çonnero llo- Procédé de fabrication d'un coude à partir d'un tronçon de tube. caractérisé en ce qu'on place le tronçon de tube dans une matrice ayant un passage en forme de coude comprenant une partie courbe, on introduit un mandrin à tête dans le passage jusqu'au coude pour délimiter un espace restreint du côté extérieur du code. le mandrin ayant une surface courbe concave adjacente au côté intérieur du coude, on refoule le tronçon de tube dans la matrice en partie au delà. 10.- Apparatus according to claim 2. characterized in that the head has transverse dimensions smaller than the corresponding transverse dimensions of the passage, by an amount slightly greater than twice the nominal thickness of the wall of the tube sections to fa - çonnero llo- A method of manufacturing an elbow from a section of tube. characterized in that the tube section is placed in a die having an elbow-shaped passage comprising a curved portion, a head mandrel is introduced into the passage up to the elbow to delimit a restricted space on the outer side of the code. the mandrel having a concave curved surface adjacent to the inner side of the elbow, the tube section is pushed back into the die partly beyond. de la tête pour extruder la matière sous pression du côté extérieur du coude et la couder du côté intérieur du coude, après quoi on retire la tête pour façonner la matière du côté intérieur du coude sous tension. from the head to extrude the material under pressure from the outer side of the elbow and bend it from the inner side of the elbow, after which the head is removed to shape the material from the inner side of the elbow under tension.
BE528975D BE528975A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE528975A true BE528975A (en)

Family

ID=162113

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE528975D BE528975A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE528975A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0020248B1 (en) Apparatus for moulding cylindrical pieces
EP2188110B1 (en) Method for manufacturing tubes by welding
CH414137A (en) Method of molding a hollow plastic body and apparatus for carrying out this method
FR2993879A1 (en) METHOD AND INSTALLATION FOR MANUFACTURING A HOLLOW GLASS ARTICLE HAVING A SPECIFIC GLASS INTERIOR DISTRIBUTION
BE528975A (en)
EP0041432B1 (en) Apparatus for deforming tubes
EP0198779B1 (en) Drawing device for forming a tube starting from a metal strip
EP0036365A1 (en) Process for manufacturing workpieces by hydraulic-pressure shaping, and apparatus for carrying out this process
FR2487233A1 (en) METHOD FOR MANUFACTURING CARTRIDGE SLEEVES AND CARTRIDGE SLEEVES OBTAINED THEREBY
CA2649640C (en) Device and method for compression molding of plastic articles
FR2529109A1 (en) Heat exchanger tube sleeving from domed chamber - entails bending sleeve and straightening it by feeding into tube via straightening triangulated rollers.
CH312310A (en) Method of forming an elbow from a section of tube and installation for implementing this method.
CH412300A (en) Method of molding a plastic object, and apparatus for carrying out this method
BE427219A (en)
BE678840A (en)
BE513072A (en)
BE493062A (en)
BE504508A (en)
BE572323A (en)
CH293510A (en) Device for the manufacture, on an extrusion machine, of a plastic element.
BE400468A (en)
BE435826A (en)
BE438371A (en)
BE551271A (en)
CH356641A (en) Process for manufacturing a tubular rivet and tubular rivet obtained by this process