BE524746A - - Google Patents

Info

Publication number
BE524746A
BE524746A BE524746DA BE524746A BE 524746 A BE524746 A BE 524746A BE 524746D A BE524746D A BE 524746DA BE 524746 A BE524746 A BE 524746A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
ignition device
contact
movable part
fixed
rest
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE524746A publication Critical patent/BE524746A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H05ELECTRIC TECHNIQUES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • H05BELECTRIC HEATING; ELECTRIC LIGHT SOURCES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR; CIRCUIT ARRANGEMENTS FOR ELECTRIC LIGHT SOURCES, IN GENERAL
    • H05B41/00Circuit arrangements or apparatus for igniting or operating discharge lamps
    • H05B41/02Details
    • H05B41/04Starting switches
    • H05B41/06Starting switches thermal only

Landscapes

  • Thermally Actuated Switches (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   F. KNOBEL, résidant à ENNENDA (Glarus, Suisse). 



   DISPOSITIF D'ALLUMAGE POUR TUBES FLUORESCENTS. 



   La présente invention est relative à un dispositif d'allumage pour tubes fluorescents à basse tension avec bobine de self en série, du ty- pe dans lequel, en série avec les deux électrodes du tube, est monté un con- tact de repos comprenant une partie mobile et une partie stationnaire, et dans lequel un fil thermique librement monté coopère avec un bras d'un le- vier de manoeuvre qui agit sur la partie mobile du contact de repos dans le sens d'ouverture de ce dernier lors du passage de courant dans ce fil ther- mique, provoquant ainsi, en combinaison avec la bobine de self et un con- densateur monté entre les deux électrodes, l'allumage automatique du tube fluorescent.

   Dans un dispositif de ce genre, il est en outre connu de monter en série avec le fil thermique librement monté, une résistance supplémentai- re qui est mise en court-circuit lors de l'ouverture du contact de repos de manière à provoquer une augmentation brusque du courant passant dans le fil thermique et, par suite, une ouverture plus rapide du contact de repos. 



   Or il y a des circonstances - par exemple lorsqu'un tube fluores- cent est très vieux, usé ou défectueux, ou lorsque la température ambiante est anormalement basse, ou encore lorsque la tension du réseau est trop basse etc. - dans lesquelles ces dispositifs ne travaillent pas de façon satisfai- sante, c'est-à-dire dans lesquelles le tube fluorescent n'est pas allumé. 



  On observe alors le phénomène désigné par "vacillement", dans lequel le tube s'allume par intermittance à chaque interruption de courant sans que soit ob- tenu un flux de courant continuel correspondant à celui existant dans un tu- be brûlant normalement. Si ce vacillement se prolonge, par exemple parce que le tube est difficilement accessible, les contacts, le fil thermique et le condensateur d'allumage sont surchargés et il en résulte une diminution de la sécurité de fonctionnement du dispositif d'allumage. 



   Selon la présente invention ce désavantage est évité par une lame bimétallique, fixée à la partie mobile du contact de repos et coopérant de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 telle façon avec un cliquet fixé au boîtier du dispositif d'allumage, qu'un échauffement du contact de repos causé par le vacillement du tube provoque une flexion de la lame bimétallique qui vient s'engager dans le cliquet, de sorte que le contact de repos reste ouvert. Ainsi le dispositif d'allumage est automatiquement coupé lorsque le tube vacille au lieu de s'allumer, de sorte que le danger d'un endommagement des éléments du dispositif dû à une surchar- ge est éliminé. 



   Le temps de manoeuvre d'un dispositif d'allumage du type sus-men- tionné dépend essentiellement de l'inertie thermique du fil thermique. Du point de vue de la construction, on ne peut cependant augmenter à volonté cette inertie, de sorte que, dans beaucoup de cas l'on doit augmenter arti- ficiellement le courant de chauffage de la cathode, dit de court-circuit, afin d'amener à la cathode l'énergie calorifique nécessaire pendant le temps de chauffage relativement court. Cette augmentation artificielle du courant de court-circuit pendant la période de chauffage pourrait s'obtenir par exem- ple à l'aide d'un contre-enroulement, suivant le brevet Suisse no. 265 338 du 6 août 1948.

   Ce contre-enroulement complique cependant le montage et, en outre, un courant de chauffage de cathode extrêmement élevé présente diffé- rents inconvénients, de sorte qu'il n'est toléré que lorsque l'on désire a- voir en premier lieu un temps de manoeuvre court. 



   On obtient une autre forme de réalisation d'un dispositif d'allu- mage de ce genre, selon la présente invention, en réalisant la résistance supplémentaire au moyen d'un conducteur présentant un coefficient de tempé- rature négatif, de manière à augmenter le temps de manoeuvre du dispositif d'allumage. 



   Si l'on donnait à la masse du conducteur à coefficient de tempé- rature négatif une valeur aussi grande que cela est nécessaire pour la char- ge permanente existante, le retard de la manoeuvre serait trop grand pour le but envisagé. Il convient donc de donner à la masse de ce conducteur une va- leur plus faible que cela est nécessaire pour sa charge permanente, de manière à avoir un retard désiré de la manoeuvre lors de la mise en court-circuit du conducteur à coefficient de température négatif. En même temps, cette mise en court-circuit débranche ce conducteur en service permanent et n'entraîne pas de perte, comme cela serait le cas si, pour augmenter le retard de la manoeu- vre, ce conducteur était relié en permanence en série avec le fil thermique. 



   On a représenté, sur le dessin annexé, plusieurs formes de réali- sation, données à titre d'exemples non limitatifs, de dispositifs d'allumage conformes à la présente invention. 



   La fig. 1 est une vue illustrant un coupe-circuit thermique; la fig. 2 est une vue partielle, à plus grande échelle, du coupe- circuit thermique; la fig. 3 montre, dans une vue correspondant à celle de la fig. 



  2, le coupe-circuit dans une autre position; la fig. 4 représente un contact de repos; la fig. 5 est une vue en plan de la partie inférieure du contact de la fig. 4 ; la fig. 6 représente une variante du contact de repos; la fig. 7 montre le schéma de montage du dispositif d'allumage; 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la fig. 8 montre en vue partielle une autre forme de réalisation d'un coupe-circuit thermique ; et la fig. 9 représente le schéma de montage d'une autre forme de réalisation d'un dispositif d'allumage pour tubes fluorescents. 



   Comme il ressort de la fig. 1 la partie stationnaire 2 et la par- tie mobile 3 d'un contact de repos, ainsi que les oreilles de connexion cor- respondantes sont fixées dans un boîtier 1 en matière isolante. Des oreilles de connexion 4 et 5 sont reliées à une traverse 6 et un piton 7 respective- ment. Une douille 10 portant un levier de manoeuvre 11 est montée rotative- ment sur ce piton 7. La référence 12 désigne un fil thermique dont une extré- mité est reliée à la traverse et dont l'autre extrémité est enroulée autour de la douille 10. La résistance supplémentaire consiste en une boucle 37 for- mée par une partie du fil thermique reliant la douille 10 à l'oreille de con- nexion 9. Dans cette boucle 37 est connecté un conducteur B ayant un coeffi- cient élevé de température négatif.

   Le but et l'effet de ce conducteur B se- ra décrit plus loin en détail à l'aide de la fig. 9. Une connexion par fil de cuivre 38 est reliée à un contact 39 prévu sur et isolé par rapport à la par- tie mobile 3 du contact de repos. Cette connexion par fil de cuivre 38 est uti- lisée pour court-circuiter la résistance supplémentaire 37 lorsque le contact de repos est ouvert. Le fil thermique est maintenu à l'état tendu par un res- sort 13 agissant sur le levier 11. 



   La référence 14 désigne une lame bimétallique fixée par un rivet de contact 18 à la partie mobile 3 du contact de repos de manière telle que lorsque ce dernier s'échauffe sa chaleur est transmise à la lame bimétallique 14 provoquant une flexion de celle-ci. La lame bimétallique 14 coopère avec un cliquet 15 présentant un crochet 16 et fixé par un adhésif adéquat, par exemple une résine synthétique, dans une rainure 17 du boîtier 1 en matière isolante. Ce cliquet est de préférence également en bi-métal, de sorte qu'il exécute une flexion dans la même direction et d'un ordre de grandeur simi- laire à la flexion de la bande bimétallique 14 lors d'un changement de la température ambiante variant entre les limites de -25  et + 100 C (Fig. 2). 



   Ainsi qu'il ressort du schéma représenté à la fig. 6 le fil ther- mique 12, et partant, les oreilles de connexion 8 et 9, est monté en série sur quelques spires de la self   25.   En outre le contact de repos 2,3 est con- necté entre les électrodes 28,29 du tube 27, c'est-à-dire en série avec la self 25 au réseau 32,   33.  Finalement un condensateur 24 est connecté entre les électrodes 28,29 tandis qu'un contact 23 permet de shunter le contact de repos 2,3. 



   Le dispositif d'allumage décrit fonctionne comme suit : 
En supposant qu'on applique une tension alternative, de 220 V par exemple, aux bornes terminales 32,33 il en résultera un flux de courant passant de la borne 32 par la self 25, l'électrode 28, l'oreille de connexion 5, le contact de repos 2,3 fermé, l'oreille de connexion 4 et l'électrode 29 pour retourner par la seconde borne terminale 33. Simultanément un courant est induit dans les spires de la self 25 situées entre les oreilles de con- nexions 8 et 9. Ce courant passe de l'oreille 8 à la traverse 6 par le fil thermique 12, la douille 10, le piton 7 et à l'oreille 9.

   Le fil thermique parcouru par ce courant s'échauffe et, ce faisant, se dilate de sorte que le levier 11, sous l'action du ressort 13, effectue un mouvement vers le bas en direction de la flèche, provoquant ainsi la rupture du contact entre la partie mobile 3 du contact de repos, reliée à l'oreille de connexion 5, et la partie stationnaire 2 du contact de repos, reliée elle à l'oreille de con- nexion 4. La séparation des contacts 18 provoque une interruption brusque de courant ayant pour résultat une haute tension d'induction dans la self 25, tension qui normalement est suffisante pour allumer le tube fluorescent dont 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les électrodes 28,29 ont préalablement été chauffées par le flux de courant précédant à une température de 600 C environ.

   Toutefois il peut arriver que malgré des électrodes intactes, et malgré une très haute tension inductive la lampe ne s'allume pas, pour une raison quelconque. Par exemple le tube fluorescent peut être très usé ou défectueux, ou la température ambiante peut être anormalement basse ou encore parce qu'il y a sous-tension dans le réseau. 



  Dans un cas pareil le dispositif d'allumage intacte tentera continuellement et sans succès d'allumer le tube par une ouverture et fermeture répétée des contacts   18.   Cet état est désigné par "vacillement" parce que la lampe s'al- lume par intermittence,   c'est-à-dire   chaque fois que le courant interrompu par les contacts 18 provoque une haute tension inductive, sans que soit ob- tenu un flux de courant continuel correspondant à celui d'une lampe brûlant normalement. Or, si par exemple le tube vacillant est situé à un endroit peu accessible, il se peut qu'un certain temps s'écoule jusqu'à ce qu'on arrête ce vacillement en échangeant le tube. Entretemps les contacts, le fil thermi- que et le condensateur sont continuellement surchargés et il en résulte une diminution de la sécurité de fonctionnement.

   Ce désavantage est éliminé dans le dispositif d'allumage selon la présente invention. En effet, dans ce dis- positif, un échauffement du contact de repos dû au vacillement provoque un échauffement et partant une flexion de la lame bimétallique 14 qui, lors d'u- ne des fréquentes interruptions de courant est engagée par le crochet 16 du cliquet 15 et maintenue dans la position représentée à la fig.   3.   Les dimen- sions des parties 14 et 15 sont telles que la distance séparant les contacts 18 est de 0,5 mm environ. 



   Dans une variante représentée dans les figures 4 et 5 une ouver- ture 20 est prévue dans la partie mobile 3 du contact de repos. Cette ouver- ture diminue la transmission de la chaleur vers l'extrémité de cette partie 3 opposée à la lame bimétallique de sorte que celle-ci est chauffée plus ra-   pidement.   



   Dans la variante représentée à la fig. 6 la partie mobile 3 du contact de repos est plus courte et la lame bimétallique 14 est fixée à la partie 3 par un rivet 19 tandis que le contact 18 est relié directement à la lame 14 seulement, de sorte que toute sa chaleur est transmise immédiatement à la lame qui fléchit très rapidement, et fortement. 



   Le dispositif d'allumage ainsi bloqué doit naturellement pouvoir être remis en position normale dès que la cause du vacillement de la lampe est éliminée.On pourrait par exemple prévoir à cet effet, un dispositif de rappel mécanique. Mais comme les dispositifs d'allumage du type décrit ne sont pas, en général, accessible sans autre du dehors une telle solution ne serait pas satisfaisante. Un dispositif de rappel beaucoup plus simple est obtenu par le contact de rappel 23 représenté à la fig.   7.   Ce contact de rap- pel 23 est de préférence formé par un contact à pression prévu à un endroit facilement accessible, tel que l'armature d'illumination, et relié aux deux oreilles de connexion 4 et 5.

   Si, la lampe réparée et le réseau connecté, on court-circuite le contact 23, ce qui correspond au fond à un pontage des con- tacts 18 ouverts, le courant de chauffage passe à nouveau normalement par le tube 27 et la self 25. Le fil thermique 12 s'échauffe à nouveau et le levier 11 effectue à nouveau un mouvement en direction de la flèche jusqu'à ouver- ture maximum des contacts 18. Cette ouverture maximum des contacts 18 dépas- sant l'ouverture dans la position bloquée représentée à la fig. 3, la lame bimétallique 14, qui s'est très rapidement adaptée à la température ambiante, exerce une force de rappel sur le crochet 16 et se dégage de celui-ci au mo- ment où l'ouverture des contacts est suffisante pour permettre à la lame de retourner dans sa position initiale. Le dispositif d'allumage est à ce moment de nouveau dans sa position normale de travail. 



   Dans la forme de réalisation représentée à la fig. 8 un tel con- tact de rappel est prévu directement sur le boîtier 1 du dispositif d'allumage, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 le bras 21 étant relié d'une part à l'oreille de connexion 4 et présentant d'autre part un contact 22 coopérant avec un contact correspondant relié à l'oreille de connexion 5. Un bouton poussoir en matière isolante fixé au bras 
21 permet de fermer les contacts 22 pour le rappel. 



   Le montage représenté à la fig. 9, d'un dispositif d'allumage pour tube fluorescent à basse tension R comporte un circuit s'établissant à partir d'un conducteur de réseau P, un interrupteur de réseau C, une self D, une cathode k1, un contact de repos a2, une cathode K2, pour revenir au con- ducteur 0 du réseau. Sur quelques spires de la self D sont montés en série un conducteur chauffant B, qui peut être mis en court-circuit par un contact al et un fil thermique A. Ce dernier se dilate en s'échauffant et ferme d'a- bord, au moyen d'un bras de levier de manoeuvre (non représenté) le contact al, puis ouvre le contact de repos a2' qui, de façon connue et du fait de la rupture brusque du courant, provoque une tension induite dans la self D et, par suite, amorce l'allumage du tube fluorescent. 



   Lors de cette manoeuvre,on utilise comme résistance supplémen- taire, au lieu d'une résistance ohmique avec coefficient de température né- gligeable, le conducteur B, auquel on donne un coefficient de température négatif élevé et qui consiste par exemple en oxyde d'uranium, de cuivre, de manganèse, de nickel, etc. Comme le conducteur B a une résistance à froid qui est de 5 à 20 fois plus élevée que sa résistance à chaud, le courant ini- tial dans le fil thermique A est limité à une valeur faible, telle que ce fil ne peut encore pratiquement pas s'échauffer et se dilater. Par contre, ce courant suffit pour chauffer la masse relativement faible du conducteur 
B. Du fait de cet échauffement, sa résistance diminue et le courant augmen- te, de sorte que la température du conducteur B augmente encore, sa résis- tance électrique diminue, etc.

   Le courant plus fort chauffe alors le fil A qui se dilate, de sorte qu'au bout d'un temps de retard déterminé, le contact auxiliaire al se ferme et met en court-circuit le conducteur B. En outre, comme on l'a dit, l'ouverture du contact de repos a2 provoque l'allumage du tube. Du fait de la mise en court-circuit du conducteur B, il n'y a pas be- soin de lui donner une masse convenant pour une charge permanente; il peut au contraire avoir une masse sensiblement plus faible, que l'on peut choisir suivant le temps de retard désiré. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Dispositif d'allumage pour tubes fluorescents à basse tension avec bobine de self en série, du type dans lequel, en série avec les deux é- lectrodes du tube, est monté un contact de repos, comprenant une partie mo- bile et une partie stationnaire, et dans lequel un fil thermique librement monté coopère avec un bras d'un levier de manoeuvre qui agit sur la partie mobile du contact de repos dans le sens d'ouverture de ce dernier lors du passage de courant dans ce fil thermique provoquant ainsi, en combinaison avec la bobine de .self et un condensateur monté entre les deux électrodes l'allumage automatique du tube fluorescent, et dans lequel est montée, en sé- rie avec le fil thermique, une résistance supplémentaire qui est mise en court-circuit lors de l'ouverture du contact de repos, dispositif caractéri- sé par une lame bimétallique,

   fixée à la partie mobile du contact de repos et coopérant de telle façon avec un cliquet fixé au boîtier du dispositif d'allumage, qu'un échauffement du contact de repos causé par le vacillement du tube provoque une flexion de la lame bimétallique qui vient s'engager dans le cliquet, de sorte que le contact de repos reste ouvert.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   F. KNOBEL, residing in ENNENDA (Glarus, Switzerland).



   LIGHTING DEVICE FOR FLUORESCENT TUBES.



   The present invention relates to an ignition device for low voltage fluorescent tubes with an inductor coil in series, of the type in which, in series with the two electrodes of the tube, is mounted a rest contact comprising a movable part and a stationary part, and in which a freely mounted thermal wire cooperates with an arm of an operating lever which acts on the movable part of the rest contact in the opening direction of the latter during the passage of current in this thermal wire, thus causing, in combination with the choke coil and a capacitor mounted between the two electrodes, the automatic ignition of the fluorescent tube.

   In a device of this type, it is also known to mount in series with the freely mounted thermal wire, an additional resistor which is short-circuited when the normally closed contact is opened so as to cause an increase. sudden current flowing through the thermal wire and, consequently, faster opening of the normally closed contact.



   However, there are circumstances - for example when a fluorescent tube is very old, worn or defective, or when the ambient temperature is abnormally low, or when the mains voltage is too low, etc. - in which these devices do not work satisfactorily, that is to say in which the fluorescent tube is not lit.



  The phenomenon referred to as "flickering" is then observed, in which the tube lights up intermittently at each current interruption without obtaining a continuous current flow corresponding to that existing in a normally burning tube. If this flickering is prolonged, for example because the tube is difficult to access, the contacts, the thermal wire and the ignition capacitor are overloaded and the operating safety of the ignition device is reduced.



   According to the present invention this disadvantage is avoided by a bimetallic strip, fixed to the movable part of the rest contact and cooperating with

 <Desc / Clms Page number 2>

 such a way with a pawl fixed to the housing of the ignition device, that heating of the rest contact caused by the wobbling of the tube causes a bending of the bimetal blade which engages in the pawl, so that the contact of rest remains open. Thus the ignition device is automatically switched off when the tube wobbles instead of igniting, so that the danger of damage to the components of the device due to overloading is eliminated.



   The operating time of an ignition device of the above-mentioned type depends essentially on the thermal inertia of the thermal wire. From the point of view of construction, however, this inertia cannot be increased at will, so that in many cases the heating current of the cathode, known as the short-circuit, must be artificially increased in order to 'supplying the necessary heat energy to the cathode during the relatively short heating time. This artificial increase of the short-circuit current during the heating period could be obtained, for example, by means of a counter winding, according to Swiss patent no. 265 338 of August 6, 1948.

   This counter winding, however, complicates the assembly and, in addition, an extremely high cathode heating current has various drawbacks, so that it is only tolerated when it is desired to have a first time. short maneuver.



   Another embodiment of such an ignition device according to the present invention is obtained by providing the additional resistance by means of a conductor having a negative temperature coefficient, so as to increase the resistance. operating time of the ignition device.



   If the mass of the negative temperature coefficient conductor were given as great a value as is necessary for the existing dead load, the maneuver delay would be too great for the intended purpose. It is therefore advisable to give the mass of this conductor a value lower than that necessary for its permanent load, so as to have a desired delay in the maneuver when the temperature-coefficient conductor is short-circuited. negative. At the same time, this short-circuiting disconnects this conductor in permanent service and does not entail a loss, as would be the case if, to increase the delay of the maneuver, this conductor were permanently connected in series with the thermal wire.



   Several embodiments, given by way of nonlimiting examples, of ignition devices in accordance with the present invention have been shown in the accompanying drawing.



   Fig. 1 is a view illustrating a thermal circuit breaker; fig. 2 is a partial view, on a larger scale, of the thermal circuit breaker; fig. 3 shows, in a view corresponding to that of FIG.



  2, the circuit breaker in another position; fig. 4 represents a rest contact; fig. 5 is a plan view of the lower part of the contact of FIG. 4; fig. 6 represents a variant of the rest contact; fig. 7 shows the assembly diagram of the ignition device;

 <Desc / Clms Page number 3>

 fig. 8 shows a partial view of another embodiment of a thermal circuit breaker; and fig. 9 shows the assembly diagram of another embodiment of an ignition device for fluorescent tubes.



   As can be seen from FIG. 1 the stationary part 2 and the movable part 3 of a rest contact, as well as the corresponding connection ears are fixed in a housing 1 made of insulating material. Connection ears 4 and 5 are connected to a crosspiece 6 and a peg 7 respectively. A sleeve 10 carrying an operating lever 11 is rotatably mounted on this eyelet 7. Reference 12 designates a thermal wire, one end of which is connected to the cross member and the other end of which is wound around the sleeve 10. The additional resistor consists of a loop 37 formed by a portion of the thermal wire connecting the socket 10 to the connection lug 9. In this loop 37 is connected a conductor B having a high negative temperature coefficient.

   The purpose and effect of this conductor B will be described in detail later with the aid of fig. 9. A copper wire connection 38 is connected to a contact 39 provided on and isolated from the moving part 3 of the rest contact. This copper wire connection 38 is used to short the additional resistor 37 when the normally closed contact is open. The thermal wire is maintained in the tensioned state by a spring 13 acting on the lever 11.



   Reference 14 designates a bimetallic strip fixed by a contact rivet 18 to the movable part 3 of the rest contact in such a way that when the latter heats up its heat is transmitted to the bimetallic strip 14 causing bending thereof. The bimetallic strip 14 cooperates with a pawl 15 having a hook 16 and fixed by a suitable adhesive, for example a synthetic resin, in a groove 17 of the housing 1 made of insulating material. This pawl is preferably also made of bi-metal, so that it bends in the same direction and of an order of magnitude similar to the bending of the bimetal strip 14 upon a change in ambient temperature. varying between the limits of -25 and + 100 C (Fig. 2).



   As emerges from the diagram shown in FIG. 6 the thermal wire 12, and hence the connection ears 8 and 9, is mounted in series on a few turns of the coil 25. In addition, the rest contact 2, 3 is connected between the electrodes 28,29 of the tube 27, that is to say in series with the inductor 25 to the network 32, 33. Finally a capacitor 24 is connected between the electrodes 28,29 while a contact 23 makes it possible to bypass the rest contact 2, 3.



   The described ignition device works as follows:
Assuming that we apply an alternating voltage, of 220 V for example, to the terminal terminals 32,33 this will result in a flow of current passing from the terminal 32 through the choke 25, the electrode 28, the connection lug 5 , the rest contact 2, 3 closed, the connection lug 4 and the electrode 29 to return via the second terminal terminal 33. At the same time, a current is induced in the turns of the coil 25 located between the connection lugs. 8 and 9. This current passes from the ear 8 to the crosspiece 6 via the thermal wire 12, the socket 10, the eyelet 7 and to the ear 9.

   The thermal wire traversed by this current heats up and, in doing so, expands so that the lever 11, under the action of the spring 13, performs a downward movement in the direction of the arrow, thus causing the contact to break. between the mobile part 3 of the rest contact, connected to the connection lug 5, and the stationary part 2 of the rest contact, connected to the connection lug 4. The separation of the contacts 18 causes a sudden interruption of current resulting in a high induction voltage in the inductor 25, which voltage is normally sufficient to light the fluorescent tube whose

 <Desc / Clms Page number 4>

 the electrodes 28, 29 have previously been heated by the preceding current flow to a temperature of approximately 600 C.

   However, it can happen that despite intact electrodes, and despite a very high inductive voltage, the lamp does not light up, for whatever reason. For example, the fluorescent tube may be very worn or defective, or the ambient temperature may be abnormally low or even because there is undervoltage in the network.



  In such a case the intact ignition device will continuously and unsuccessfully attempt to ignite the tube by repeatedly opening and closing contacts 18. This state is referred to as "flickering" because the lamp lights up intermittently, that is to say each time the current interrupted by the contacts 18 causes a high inductive voltage, without being obtained a continuous current flow corresponding to that of a lamp burning normally. Now, if, for example, the wobbling tube is located in an inaccessible place, a certain time may elapse until this wobbling is stopped by exchanging the tube. In the meantime, the contacts, the thermal wire and the capacitor are continuously overloaded, resulting in reduced operational reliability.

   This disadvantage is eliminated in the ignition device according to the present invention. In fact, in this device, heating of the rest contact due to wobbling causes heating and hence bending of the bimetallic strip 14 which, during frequent interruptions of current is engaged by the hook 16 of the pawl 15 and held in the position shown in FIG. 3. The dimensions of the parts 14 and 15 are such that the distance between the contacts 18 is about 0.5 mm.



   In a variant shown in Figures 4 and 5, an opening 20 is provided in the movable part 3 of the rest contact. This opening reduces the transmission of heat to the end of this part 3 opposite to the bimetallic strip so that the latter is heated more quickly.



   In the variant shown in FIG. 6 the movable part 3 of the rest contact is shorter and the bimetallic blade 14 is fixed to the part 3 by a rivet 19 while the contact 18 is connected directly to the blade 14 only, so that all its heat is transmitted immediately to the blade which flexes very quickly, and strongly.



   The ignition device thus blocked must naturally be able to be returned to its normal position as soon as the cause of the flickering of the lamp is eliminated. For example, a mechanical return device could be provided for this purpose. But since ignition devices of the type described are not, in general, accessible without other from the outside, such a solution would not be satisfactory. A much simpler return device is obtained by the return contact 23 shown in FIG. 7. This return contact 23 is preferably formed by a pressure contact provided at an easily accessible place, such as the illumination frame, and connected to the two connection ears 4 and 5.

   If, the lamp repaired and the network connected, the contact 23 is short-circuited, which basically corresponds to a bridging of the open contacts 18, the heating current again passes normally through the tube 27 and the inductor 25. The thermal wire 12 heats up again and the lever 11 again performs a movement in the direction of the arrow until the maximum opening of the contacts 18. This maximum opening of the contacts 18 exceeds the opening in the blocked position. shown in fig. 3, the bimetallic strip 14, which has adapted very quickly to the ambient temperature, exerts a restoring force on the hook 16 and disengages from the latter at the moment when the opening of the contacts is sufficient to allow the blade to return to its original position. The ignition device is at this moment again in its normal working position.



   In the embodiment shown in FIG. 8 such a return contact is provided directly on the housing 1 of the ignition device,

 <Desc / Clms Page number 5>

 the arm 21 being connected on the one hand to the connection lug 4 and on the other hand having a contact 22 cooperating with a corresponding contact connected to the connection lug 5. A push button made of insulating material fixed to the arm
21 is used to close contacts 22 for recall.



   The assembly shown in fig. 9, of an ignition device for a low-voltage fluorescent tube R comprises a circuit being established from a network conductor P, a network switch C, a choke D, a cathode k1, a rest contact a2, a cathode K2, to return to conductor 0 of the network. A heating conductor B is mounted in series on a few turns of the coil D, which can be short-circuited by a contact al and a thermal wire A. The latter expands on heating and closes on board, by means of an operating lever arm (not shown) the contact a1, then opens the rest contact a2 'which, in a known manner and due to the sudden breaking of the current, causes an induced voltage in the choke D and , therefore, initiates the lighting of the fluorescent tube.



   During this operation, instead of an ohmic resistor with negligible temperature coefficient, the conductor B, which is given a high negative temperature coefficient and which consists, for example, of oxide, is used as an additional resistance. uranium, copper, manganese, nickel, etc. As the conductor B has a cold resistance which is 5 to 20 times higher than its hot resistance, the initial current in the thermal wire A is limited to a low value, such that this wire can still hardly warm up and expand. On the other hand, this current is sufficient to heat the relatively low mass of the conductor.
B. As a result of this heating, its resistance decreases and the current increases, so that the temperature of the conductor B increases further, its electrical resistance decreases, and so on.

   The stronger current then heats the wire A which expands, so that at the end of a determined delay time, the auxiliary contact al closes and short-circuits the conductor B. In addition, as is the case said, the opening of the rest contact a2 causes ignition of the tube. Due to the short-circuiting of the conductor B, there is no need to give it a suitable mass for a permanent load; on the contrary, it can have a significantly lower mass, which can be chosen according to the desired delay time.



   CLAIMS.



   1. Ignition device for low-voltage fluorescent tubes with inductor coil in series, of the type in which, in series with the two electrodes of the tube, is mounted a rest contact, comprising a movable part and a stationary part, and in which a freely mounted thermal wire cooperates with an arm of an operating lever which acts on the movable part of the rest contact in the opening direction of the latter during the passage of current in this thermal wire causing thus, in combination with the self coil and a capacitor mounted between the two electrodes the automatic ignition of the fluorescent tube, and in which is mounted, in series with the thermal wire, an additional resistor which is shorted. circuit when the normally-open contact is opened, device characterized by a bimetallic strip,

   fixed to the movable part of the rest contact and cooperating in such a way with a pawl fixed to the housing of the ignition device, that heating of the rest contact caused by the wobbling of the tube causes bending of the bimetallic blade which comes s 'engage in the pawl, so that the normally closed contact remains open.


    

Claims (1)

2. Dispositif d'allumage selon la revendication 1, caractérisé en ce que ledit cliquet fixé au boîtier est en bimétal et disposé de façon à affectuer, lors d'un changement de la température ambiante, une flexion égale à et dans la même direction que celle effectuée par la lame bimétalli- que fixée à la partie mobile du contact de repos. <Desc/Clms Page number 6> 2. Ignition device according to claim 1, characterized in that said pawl fixed to the housing is made of bimetal and arranged so as to affect, during a change in the ambient temperature, a bending equal to and in the same direction as that carried out by the bimetallic blade fixed to the movable part of the rest contact. <Desc / Clms Page number 6> 3. Dispositif d'allumage selon les revendications 1 et 2, carac- térisé en ce que la partie mobile du contact de repos présente une ouverture allongée réduisant la transmission de chaleur vers l'extrémité de la partie mobile opposée à la lame bimétallique. 3. Ignition device according to claims 1 and 2, charac- terized in that the movable part of the rest contact has an elongated opening reducing the transmission of heat towards the end of the movable part opposite the bimetallic strip. 4. Dispositif d'allumage selon les revendications 1 et 2, carac- térisé en ce que la lame bimétallique est fixée à la partie mobile du contact de repos au moyen du rivet de contact de cette dernière. 4. Ignition device according to claims 1 and 2, charac- terized in that the bimetallic blade is fixed to the movable part of the rest contact by means of the contact rivet of the latter. 5. Dispositif d'allumage selon les revendications 1 et 2, carac- térisé en ce que la lame bimétallique est fixée à la partie mobile raccourcie du contact de repos au moyen d'un rivet séparé et que le rivet de contact est prévu à la lame bimétallique dans le but d'atteindre une transmission directe de la chaleur à cette lame. 5. Ignition device according to claims 1 and 2, characterized in that the bimetallic blade is fixed to the shortened movable part of the rest contact by means of a separate rivet and that the contact rivet is provided at the end. bimetallic blade in order to achieve direct heat transmission to this blade. 6. Dispositif d'allumage selon la revendication, caractérisé en ce que le cliquet coopérant avec la lame bimétallique est fixé au moyen d'un adhésif dans une rainure du boîtier. 6. Ignition device according to claim, characterized in that the pawl cooperating with the bimetallic blade is fixed by means of an adhesive in a groove of the housing. 7. Dispositif d'allumage selon la revendication, caractérisé par un contact de rappel destiné à shunter le contact de repos afin d'ouvrir plus grand ce dernier pour libérer la lame bimétallique de l'emprise du cliquet. 7. Ignition device according to claim, characterized by a return contact intended to bypass the rest contact in order to open the latter wider to release the bimetallic blade from the grip of the pawl. 8. Dispositif d'allumage selon les revendications 1 et 7, carac- térisé en ce que le contact de rappel est un contact à pression prévu sur l'armature d'illumination. 8. Ignition device according to claims 1 and 7, characterized in that the return contact is a pressure contact provided on the illumination frame. 9. Dispositif d'allumage selon les revendications 1 et 7, carac- térisé en ce que le contact de rappel est prévu sur le boîtier du dispositif d'allumage. 9. Ignition device according to claims 1 and 7, characterized in that the return contact is provided on the housing of the ignition device. 10. Dispositif d'allumage selon la revendication, caractérisé en ce que la résistance supplémentaire consiste en un conducteur à coefficient de température négatif, de manière à augmenter le temps de manoeuvre ou iner- tie du dispositif d'allumage. 10. Ignition device according to claim, characterized in that the additional resistance consists of a conductor with a negative temperature coefficient, so as to increase the operating time or inertia of the ignition device. 11. Dispositif d'allumage selon les revendications 1 et 10, carac- térisé en ce que la masse de ce conducteur à coefficient de température né- gatif est adaptée au degré de temps de retard désiré et en tous cas plus fai- ble que cela est nécessaire pour sa charge en permanence. 11. Ignition device according to claims 1 and 10, charac- terized in that the mass of this conductor with a negative temperature coefficient is adapted to the desired degree of delay time and in any case lower than that. is necessary for its permanent charge.
BE524746D BE524746A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE524746A true BE524746A (en)

Family

ID=159263

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE524746D BE524746A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE524746A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0620580B1 (en) Auxiliary trip device for circuit breaker
EP2333805B1 (en) Remotely controlled switchgear and power distribution device provided with such a switchgear
EP0517618B1 (en) Load-break device for electric circuit
BE524746A (en)
EP2333804B1 (en) Switching device having a contact welding indicator
EP0034979B1 (en) Fuel burner provided with an electric motor
FR2953979A1 (en) Switchgear for starting circuit in electrical terminal distribution panel, has triggering mechanism acting on main contacts via actuator, and button for closing movable contact to allow order to close main contacts and resetting switchgear
BE556106A (en)
FR2675004A3 (en) STARTER FOR LOW PRESSURE DISCHARGE LAMPS POWERED BY AN ALTERNATING CURRENT.
BE378470A (en)
FR2953986A1 (en) Switchgear for starting circuit in electrical terminal distribution panel, has triggering mechanism acting on main contacts via actuator, and button for closing movable contact to allow order to close main contacts and resetting switchgear
FR2735613A1 (en) IMPROVEMENT TO ELECTRIC CONTACTORS
BE663308A (en) Diode device, auxiliary or integrated, providing an extinguishing warning for staircase timers
BE512006A (en)
BE567707A (en)
WO1989011175A1 (en) Protective power variator
FR2953985A1 (en) Remote operated switchgear for use in outgoing circuit that is arranged in upstream of current limiter device of electric distribution device, has movable control contact that is closed on fixed control contact arranged on base of actuator
CH334969A (en) Automatic device for the command and control of a burner
CH425954A (en) Staircase timer control device providing an extinguishing warning
BE502171A (en)
BE485426A (en)
BE416523A (en)
BE465414A (en)
BE536951A (en)
EP0009454A1 (en) Circuit breaker with an electrodynamic tripping device