BE519106A - - Google Patents

Info

Publication number
BE519106A
BE519106A BE519106DA BE519106A BE 519106 A BE519106 A BE 519106A BE 519106D A BE519106D A BE 519106DA BE 519106 A BE519106 A BE 519106A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
steroid
aspergillus
chloroform
dione
product
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Publication of BE519106A publication Critical patent/BE519106A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C12BIOCHEMISTRY; BEER; SPIRITS; WINE; VINEGAR; MICROBIOLOGY; ENZYMOLOGY; MUTATION OR GENETIC ENGINEERING
    • C12PFERMENTATION OR ENZYME-USING PROCESSES TO SYNTHESISE A DESIRED CHEMICAL COMPOUND OR COMPOSITION OR TO SEPARATE OPTICAL ISOMERS FROM A RACEMIC MIXTURE
    • C12P33/00Preparation of steroids
    • C12P33/06Hydroxylating
    • C12P33/08Hydroxylating at 11 position
    • C12P33/10Hydroxylating at 11 position at 11 alpha-position

Landscapes

  • Organic Chemistry (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Zoology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Wood Science & Technology (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Microbiology (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Biotechnology (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Bioinformatics & Cheminformatics (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Genetics & Genomics (AREA)
  • Steroid Compounds (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE POUR L'OXYDATION   MICROBIOLOGIQUE   DE STEROIDES. 



   L'invention a trait à un procédé pour l'oxydation microbiologique de stéroïdes et a pour objet la préparation de certains dérivés oxydés de séroïde, avec des procédés particulièrement avantageux pour obtenir ces dérivés. Ces dérivés oxydés de stéroïdes, en particulier les dérivés llahydroxy de stéroïdes du groupe comprenant les 3-oxo-20-cé to-pregnenes et les 3-oxy-20-cé to-pregnenes, sont des intermédiaires pour la préparation d'hormonescorticales et/du d'autres produits utiles. 



   Il a été établi que des   stéroides   peuvent être transformés en les dérivés oxydés (en particulier les sté roï des   non-'substitués   en position 11 en les dérivés lla-hydroxy) en les soumettant à   l'action   d'enzymes d'un caractère oxydant d'aspergillus en la présence d'oxygène. L'action des enzymes peut être utilisée soit en faisant réagir ensemble, dans un milieu aqueux, le sté roï de, l'oxygène et les enzymes S cellules non-proliférantes de l'aspergillus,soit, de préférence, en incorporant le   stéroide   dans une culture aérée de l'aspergillus. 



   Les espèces oxydantes d'aspergillus utilisables dans la pratique de l'invention comprennent, entre autres, l'aspergillus niger, l'aspergillus amstelodami, l'aspergillus nidulans et l'aspergillus désigné sous la référence A.T.C.C.   Il,267   (ce nombre représentant l'identification donnée au microorganisme lors du dépôt à la   American   Type Culture Collection, Washington, D. C.). De préférence, la tension de l'aspergillus niger utilisé est celle identifiée sous la référence   "Wisc.   (Wisconsin)   72-2",   ou son équivalent, la dérivation de cette tension étant décrite par Perlman, Kita et Peterson dans Arch. of Biochemistry, volume II, p. 123   (1946).   



    @  
D'une manière générale, les conditions de culture de l'aspergillus pour les buts envisagés par 1'invention sont (à l'exception de ce qui se 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 passe pour l'inclusion du stéroïde à oxyder) les mêmes que celles de la culture de microorganismes pour la production d'autres métabolites, par   exem-   ple l'acide citrique; ainsi l'aspergillus niger est développé au contact d'un agent nutritif approprié (dans ou sur cet agent) en la présence d'oxygène (air). Un agent nutritif approprié comprend essentiellement une source de facteurs azotés et une source assimilable de carbone et d'énergie. 



  Cet agent peut être un hydrate de carbone (tel que sucrose, mélasses, glucose, maltose, amidon ou dextrine), et/ou le stéroïde lui-Sine. Cependant, de préférence, l'agent comprend une source assimilable de carbone et d'énergie en sus du stéroïde; et de préférence également, cette source est au moins une partie essentielle d'un membre du groupe comprenant (1) des acides gras ayant au moins 14 atomes de carbone et (2) des graisses. L'emploi de cette source lipoïde de carbone et d'énergie.(en particulier l'emploi d'une huile graisseuse) est avantageux en raison du fait qu'il enrichit l'utilité du   stéroide   en vue de la transformation envisagée. 



   Parmi les graisses utilisables pour le but de l'invention, on peut citer : l'huile qui provient du lard, l'huile de soja, l'huile de lin, l'huile de coton, l'huile d'arachide, l'huile de coco, l'huile de grain, l'huile de ricin, l'huile de sesame, l'huile brute de palme, le suif de la graisse de mouton, l'huile de spermaceti, l'huile d'olive, la tristearine, la tripalmitine, la trioleine et la trilaurine. Parmi les acides gras utilisables pour le but de l'invention, on peut citer : l'acide stéarique; l'acide palmitique, l'acide oléique, l'acide linoléique et l'acide myristique. 



   La source des facteurs azotés peut être organique (par exemple farine de soja, liqueur d'une infusion de grains, extrait de viande et/ou des produits solubles de distillerie) ou synthétique (par exemple en étant constituée par des composés simples, organiques et inorganiques susceptibles de synthèse, tels que des sels d'ammonium, des azotates alcalins, des acides aminés ou l'urée). 



   Parmi les stéroïdes qui peuvent être transformés en les dérivés oxydés utiles par la pratique de l'invention, il faut citer ceux de la série des 3-oxo (ou   oxy)-20-céto-pregnenes   (ou pregnanes) et de la série des 3-oxo (ou oxy)-17-céto (ou   bydroxy)-androstenes   (ou andostranes), la série des   4-pregnene-3,20-diones   (notamment la progesterone et la   11-desoxy-17-   hydroxycorticosterone, ou l'acétate de ces composés) étant préférée.

   Ces stéroïdes sont indiqués à titre d'exemple par la progesterone, la 16a-hydro- 
 EMI2.1 
 xyprogesterone, la l'a-hydroxyprogesterone, la 11-désoxy-17-hydroxycorticos- térone (composé S de Reichstein), l'acétate de   ll-désoxy-17-hydroxycorticos-   térone, la désoxycorticostérone, l'acétate de désoxycorticostérone, la pregnanolone, la ¯   5-pregnenolone.,   la 3-succinyl- ¯ 5-pregnenolone, la 
 EMI2.2 
 anârostenedione-3,17,16-déhydroprogesterone et la testosterone. à où un groupe hydroxy oxydable est présent dans le stéroïde et où son oxydation possible n'est pas désirée, ce groupe peut être transformé en un   grou-   pe résistant à l'oxydation et susceptible de reconversion en un groupe hydroxyle; par exemple un ester, un éther ou un groupe halogéné. 



   Les exemples qui suivent sont uniquement donnés pour illustrer à titre d'exemple divers modes de mise en oeuvre de l'invention (toutes les températures de fusion (M.P.) étant en centigrades et toutes les rotations spécifiques étant dans le chloroforme   à   moins d'indication contraire). 



     EXEMPLE   I (a) Fermentation.-
On prépare un milieu ayant la composition suivante : solides provenant d'une liqueur d'une infusion de grains 3 g. 



  Nh4H2PO4 3 g. 



  CaCO3 2,5 g. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 huile de soja 2,2 g. progestérone   0,20   g. 



   Eau distillée quantité pour faire un litre le pH du milieu est réglé à 7,0 ¯ 0,1 (avec une solution d'hydroxyde de so- dium); et 100 ml. de portions du milieu sont réparties dans 500 ml. de bal- lons   Erlenmeyer,   et les ballons sont bouchés avec du coton et sont   stérili-   sés à l'autoclave pendant 30 minutes à 120 . Lorsque les ballons sont froids, chacun d'eux reçoit 5 à 10% d'un ensemencement végétal de aspergillus niger   (Wisc.   72-2; voir   Perlman,   Kita et Peterson, Arch. of Biochemistry, vol. II, p.   123,   1946) également D.A. Kita, thèse de bachelier   es-sciences,   univer- sité de Wisconsin,   1944),   obtenu comme décrit ci-après.

   Les ballons sont soumis à une agitation mécanique pendant 72 heures dans une chambre mainte- nue à 25 ; puis le contenu des ballons est refroidi, est réglé à un pH 4,0 ¯ 0,2 avec de l'acide sulfurique et est filtré par succion à travers des tampons filtrants Seitz. (L'ensemencement végétal utilisé est développé à partir de cultures sur souches (fiole lyophilisée ou plantes d'agar) pen- dant   24-72   heures (avec ou sans périodes successives de   24-72   heures) dans un milieu ayant la composition suivante : 15 g. de solides provenant d'une   liqueur d'une infusion de grains, 10 g. de sucre brun, 6 g. NaNO3, 0,001 g. 



  ZnSO4, 1,5 g. KH2PO4 anhydre, 0,5 g. MgSO4,7H2O, 5 g. CaC03, 2 g. d'huile   provenant de lard, et de l'eau distillée en quantité suffisante pour faire un litre, le milieu étant stérilisé à l'autoclave pendant 30 minutes à 120 . 



   (b)Extraction de produits d'oxydation. 



   1880 ml. d'un filtrat de culture obtenu comme décrit en a sont épuisés avec 4 parties de 1 litre de chloroforme et l'extrait au chloro- forme (combiné) est filtré et est évaporé jusqu'à siccité dans le vide. Le résidu est repris dans 15 ml. de méthanol (aqueux) à 80 %, et la solution résiduelle est épuisée avec 4 parties de 15 ml. d'hexane (qui   élimine   les impuretés graisseuses). La solution de méthanol est alors concentrée sous un faible volume et est épuisée avec 3 parties de 20 ml. de chloroforme. 



  L'extrait au chloroforme (combiné) est séché sur du sulfate de sodium et est évaporé jusqu'à siccité, en laissant un résidu (environ 411 mg. ) qui cristallise en le laissant reposer. 



  (c) Séparation des constituants I   et II.   



   Le résidu (contenant des constituants désigné comme I et II) est dissous dans de l'acétone chaude, puis on le laisse cristalliser. Le constituant I (une dihydroxyprogesterone) est difficilement soluble dans l'acétone et par suite se sépare de la solution, alors que le constituant II (lla-hydroxyprogesterone) reste dans la liqueur-mère. Après répétition de la cristallisation quatre fois par redissolution du résidu cristallisé dans de l'acétone chaude puis en laissant cristalliser (en recueillant la liqueur-mère chaque fois), le constituant I est obtenu sensiblement pur avec un rendement d'environ 8 mg. Lors de la recristallisation dans de l'éthanol à 95%, le constituant I a les propriétés suivantes :M.P. environ   250-2530     (par capillarité); Ó )23 + 100  (c. 0,28); U.V., # alc.max. 236 m/u @ 15.000) ; . R.

   D 2,98/u(0) , z89 max. 6,04 = 15.000); I.R. Nujol 2,98 u (OH), 589 u (20-cétone), et 6,04   u ( ¯max. 4-3-cétone); analyse (calculée pour C21H30O4; C,   72,80;   H,   8,73)   C. 72,66, et H. 8,75. Ces indications représentent le constituant I comme étant une dihydroxyprogesterone, probablement la 6,11a-=dihydroxyprogestero- ne (oxydation avec l'acide chromique fournit une tétracétone et l'acétyla- tion fournit un diacétate, montrant que les deux groupes hydroxy sont se-   condaires).   



    (d)   oxydation du constituant I pour une tétracétone. 



   A une solution de   550 mg.   de la dihydroxy-progesterone (I) 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 obtenue   cone   décrit en c dans 4 ml. d'acide acétique glacial, on ajoute 31,3 mg. d'acide chromique dans 3 ml. d'acide acétique. Après avoir fait reposer à la température ambiante-pendant   1/2   heure, 1 ml. d'alcool est a- jouté et la solution est concentrée jusqu'à siccité dans le vide. Le rési- du est repris dans 2 ml. d'eau et 15 ml. de chloroforme et la phase de chloroforme est lavée avec une solution diluée de bicarbonate de sodium, puis avec de l'eau. Après séchage sur du sulfate de sodium, le solvant est évaporéjusqu'à siccitédans le vide,laissant un résidu (pesant environ 55,6 mg.), qui cristallise au contact du frottement avec de l'acétone.

   Le résidu cristallisé est dissous dans 2 ml. de benzène et est adsorbé dans une colonne d'alumine lavée à l'acide sulfurique (lg.); puis la colonne est soumise à une élution avec du benzène (10 fractions, formant au total 250 ml.),fournissant environ 40 mg. de cristaux d'un jaune clair. Après deux recristallisations dans un mélange acétone-hexane, le produit (une té- tracétone) a les propriétés suivantes :   M.P.     environ 144 -   146 ; ( Ó )23 + 143  (c,  0,87);     U.V.,   alc.max. 249 m/u (    = Il.500);     #   2%max. KOH dans   du méthanol 255 m/u ( c 9.800), 370 m/u ( #= 8.900); analyse (calculée pour c21lH26o4 : C. 73,66; H. 7,65) C. 73,77 et H, 7,66.

   Le spectre   d'absorption, qui précède est caractéristique des 3,6- ¯ 4-endiones, et l'un des groupes hydroxyles du constituant I est par conséquent en position -6. Le second groupe hydroxy du constituant I est indiqué comme étant en   position lla par les contributions à la rotation moléculaire faite par ce groupe hydroxyle dans le constituant I ( ¯ (M)D = -10 ), par le groupe   acétoxy correspondant dans le diacétate de 1 (-37 ) et par le groupe céto dérivé du précédent par oxydation pour donner la tétracétone précitée (+ 407 ). Les contributions des groupes lla-hydroxy, lla-acétoxy et 11-céto, lorsqu'ils sont attachés à la progesterone,   sont   (M)D - 16 , -51  et +302 , respectivement. 



  (d alternatif) Acétylation du constituantI. 



   18,3 mg. de la dihydroxyprogesterone (I) obtenue comme décrit en c est acétylée par traitement avec 1 ml. de pyridine et 1 ml. d'anhydri- de acétique pendant 16 heures ; les agents d'acétylation sont éliminés par   évaporation dans le vide ; etle résidu (pesant environ 24 mg. ) est cristal-   lisé dans un mélange   éther-étbylique-hexane.   Le produit (un diacétate de la   formule C25H3406) a les propriétés suivantes ; M.P. environ 154-155 ; ( Ó )23 + 80,6  (c., 0,92); analyse (calculée : c, 69,74; et H, 7,96)   C, 69,74 et H.   8,09.   



  (e) Isolement de la 11a-hydroxyprogesterone (constituant II) 
Toute la liqueur-mère provenant de la cristallisation du con- stituant I (voir section c) est combinée et est dissoute dans 2 ml. de chlo- roforme et 4 ml. de benzène; et la solution est soumise à une   chromatogra-   phie sur une colonne de 6 g. d'alumine lavée à l'acide sulfurique. La colon- ne est soumise à une élution avec 150 ml. d'un mélange de 1 partie de chlo- roforme et de 2 parties de benzène, et les solvants sont évaporés dans le vide, fournissant environ 163   mg.   d'une fraction cristallisée qui est puri- fiée par cristallisation dans un mélange acétone-éther.

   Le produit, la lla- hydroxyprogesterone, a les propriétés suivantes : M.P. environ   166-167 ;     (Ó)22  +177,5  (c.1,22); U.V., # alc. 241 m/u (#-17.000); I.r., D max.   



     # Nujol     2,91   /u (OH),   5,85   u (20-cétone) et 5,97   /u   (        4-3-cétone);   analyse (calculée pour C21H30O3:C.   76,33;   H.   9,16)   C. 76,12 et H. 9,28. 



  Le produit n'est pas identique à la 11 ss   -hydroxyprogesterone   connue, qui fond à 187 - 188 ; il forme un monoacétate; et il peut être oxydé pour don- ner la 11-oetoprogesterone connue. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   (f) Acetylation de la 11a-hydroxyprogesterone. 



   19,2 mg. de la lla-hydroxyprogesterone obtenue comme décrit en e sont acétylés par traitement avec 1 ml. de pyridine et 1 ml. d'anhydride   acétique pendant 16 heures ; agents d'acétylation sont éliminés par éva-   poration dans le vide ; et le résidu (pesant envir.on 21,4 mg. ) est cristal- lisé dans un mélange acétone-hexane. Le produit, un acétate de la formule   C23H3204, a les propriétés suivantes : M.P. environ 172-174 ; analyse (calculée : C.74,16; H. 8,66) C. 73,91, et H. 8,50 et ( Ó (23 + 1550 (c. 



  0,379).   



   (f alternatif) oxydation de la 11a-hydroxyp[rogesterone pour obtenir la 11- cétoprogesterone. 



   8,5 mg. d'acide chromique dans 2,5 ml. d'acide acétique gla- cial sont ajoutés à une solution de 20,8 mg. de lla-hydroxyprogesterone ab- tenue comme décrit   en   dans 2 ml. d'acide acétique glacial. Après avoir laissé reposer à la température ambiante pendant 1 heure, 1 ml. d'alcool est ajouté et la solution est évaporée jusqu'à siccité dans le vide. Le ré- sidu est repris dans 2 ml. d'eau et 15 ml. de chloroforme, et la phase de chloroforme est lavée avec une solution diluée de bicarbonate de sodium, puis avec de l'eau. Après séchage sur du sulfate de sodium,le solvant est éliminé dans le vide, laissant un résidu (pesant environ 20,4 mg.) qui cris- tallise spontanément.

   Le produit (11-cétoprogestérone), lorsqu'il a recris- tallisé dans un mélange acétone-hexane (ou dans l'éther) a les propriétés   suivantes : M.P. environ 170-171,5  (capillarité); ( ) 23 + 276  (c., 0,29), + 229  (c., 0,52 dans l'acétone). Fuchs et Reichstein, Helv., 23, 684 (1940) ont indiqué que la 11-cétoprogesterone fondait à 173-175  (bloc) et ( Ó) 14  + 238,4 (acétone) Un exemple de 11-cétoprogesterone préparée   
D à partir de la corticostérone suivant le procédé de Fuchs et Reichstein et fondant à 170,5 - 172 , avait ( Ó)   23    + 221  (c. 0,51 dans l'acétone). 



   D 
Lorsque cet échantillon est mélangé avec de la 11-cétoprogesterone obtenue comme décrit ci-dessus, le point de fusion est d'environ   169-172,5 ;   et les spectres dans l'infra-rouge de ces 11-cétoprogesterone préparées dans des conditions différentes sont identiques à tous égards. 



   EXEMPLE 2 
Un milieu ayant la composition suivante est préparé : 3 g. de so-   lides provenant d'une liqueur d'une infusion de grains ; 2go d'huile de soja ; 3 g. NH4H2PO4; 0,15 g. d'acétate de 17-hydroxy-11-désoxycorticostérone; et la quantité d eau distillée pour faire 1 litre, le pH du milieu étant   réglé à 6 avec une solution d'hydroxyde de sodiumo 50 ml. de ce milieu sont répartis dans 250 ml. de ballons d'Erlenmeyer et les ballons sont obturés avec du coton et sont stérilisés à la manière usuelle (à l'autoclave).

   Lors- que les ballons sont froids, chacun est ensemencé avec   2 %   d'un ensemence- ment végétal d'aspergillus niger (Wisc. 72-2) qui s'est développé sur le même genre de milieu mais sans le   stéroide   pendant 72 heures, et les bal- lons sont maintenus à 25  sur un agitateur mécanique pendant 48 heures. A- près incubation, le contenu des ballons est refroidi et est épuisé trois ,fois avec un volume égal de chloroforme. La présence d'un dérivé oxydé du substrat de stéroïde dans l'extrait de chloroforme est indiquée par un es- sai par le procédé chromatographique à cloison de papier-filtre de Zaffaroni et autres (Science, vola III, p. 6, 1950) (système toluène-propylène-gly- col), le dérivé oxydé ayant une mobilité égale ou analogue à celle de la hydrocortisone. 



   EXEMPLE 3 
Dans les mêmes conditions de fermentation que celles décrites dans la section a de l'exemple 1,à l'exception du fait que la teneur en prohesterone du milieu est 0,5 g. par litre et que l'organisme d'ensemence- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ment est l'aspergillus type A.T.C.C. 11,267, et, en utilisant les mêmes pro- cédés d'épuisement, de séparation et d'isolement que ceux décrits dans la section b et suivantes de l'exemple 1, la 6,lla-dihydroxyprogesterone et la lla-hydroxyprogesterone sont obtenues dans le même ordre de pureté et de rendement. 



   EXEMPLE (a) Fermentation. 



   Les mêmes conditions de fermentation que celles décrites dans la section de l'exemple 1 sont employées à l'exception du fait que la 11- désoxy-17-hydroxycorticosterone (composé S de Reichstein) est incorporée avec une teneur de   0,50   g. par litre à la place de la progestérone. 



   (b) Epuisement et séparation des produits d'oxydation. 



   3100 ml. du filtrat de culture obtenu en a (en se basant sur une fermentation de 1,75 g. du composé S) sont épuisés avec 5 parties de 1,5 litre de chloroforme et l'extrait au chloroforme combiné est filtré et est évaporé jusqu'à siccité dans le vide, la température du liquide qui dis- tille n'excédant pas 40 . Le résidu semi-cristallisé (pesant environ 1,00 g.) est mis en suspension dans 20 ml. de chloroforme chaud, et le précipi- té cristallisé (pesant environ 424 mg.) est séparé par filtration.

   Lors de la recristallisation, le produit obtenu ( ¯ 4-pregnene-11a,17a,21- triol-3,20-dione) a les propriétés suivantes : aiguilles prismatiques, M.P. environ 216-219 ; ( Ó) 24 + 117    (c.0,46   dans l'éthanol absolu); 
D alc.max. 242 m/u   #     = 15,000);   analyse (calculée pour C21H30O5; C, 69,50, et H. 8,34) C. 69,46 et H   8,390   (c) Isolement d'un autre produit d'oxydation. 



   La liqueur-mère au chloroforme combiné, obtenue dans b est éva- porée jusqu'à siccité, et le résidu est repris dans un petit volume d'acé- tone. En refroidissant dans un réfrigérateur, un produit cristallisé est obtenu ; et deux recristallisations avec le même solvant fournissent un pro- duit ayant les propriétés suivantes : M.P. environ 248-250 ; ( Ó) 24  + 
D   97  (c. 0,50 dans l'éthanol absolu); alc. 241 m/u ( # D 16,000); max. analyse (calculée pour C21HEO5; c. 69,58 et H. 8,34) C. 69,45 et H. 8,53. 



  Le produit est isomère avec la .6 r-pregnene-11a,17a,21-triol-3,20=dione.   



   (d)   Acétvlation   de la 4-=pregnene-11a,17a,21-triol-3,20-dione. 



   14 mg. de ¯ 4-pregnene-11a,17a,21-triol-3,20-dione (voir sec- tion b) sont acétylés par traitement avec 1 ml. de pyridine et 1 ml.   d'anhy-   dride acétique pendant 20 heures à la température ambiante. Les agents d'a- cétylation sont éliminés par évaporation dans le vide, le résidu est dissous dans l'éther, et l'éther est laissé s'évaporer spontanément à la température ambiante. Il s'ensuit une cristallisation; et après recristallisation deux fois dans un mélange acétone-éther, le monoacétate est obtenu sous forme de prismes ayant les propriétés suivantes : M.P. environ 205,5-208 ; (Ó) 
22 + 117  (c.   0,84);   analyse (calculée pour C25H34O7:   C.67,25   et H. 7,68) 
C. 67,34 et H. 7,67. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  (d alternatif) Oxydation de la ¯ 4-pregnene-11a,17a,21-triol-3,20-dione pour obtenir l'adrénostérone. 



   Une solution de 27,2 mg. d'acide chromique dans 5,5 ml. d'acide acétique glacial est ajoutée à une solution de 18,0 mg. de ¯ 4-pregnene-   lla,17a,21-triol-3,20-dione   (M.P. 216-219 ) dans 2 ml. d'acide acétique gla- cial, l'addition étant effectuée en cinq fois sur un intervalle d'une heure. 



  Après avoir laissé reposer deux nouvelles heures à la température ambiante, 1 ml. d'alcool est ajouté et le mélange est concentré dans le vide pour fai- re un sirop. Le résidu est réparti entre 3 ml. d'eau et 15 ml. de chlorofor- me; et la phase de chloroforme est séparée, et est épuisée à l'eau, puis à une solution de bicarbonate de sodium et à nouveau à l'eau. Le chloroforme est alors évaporé, laissant un résidu cristallisé pesant environ 13 mg; et, après deux recristallisations dans l'alcool, le produit a les propriétés suivantes : M.P. environ 221-225 ; ( ¯ D 24 + 284  (c. 0,51); et l'ana-   lyse (calculée pour C19H24O3: C. 75,97 et H. 8,05) C. 75,71 et H. 7,97.

   Le produit, l'adrenostérone, ne peut pas se distinguer d'un échantillon authen-   tique de ¯   4-androstène-3,11,17-trione   (adrenostérone) préparée par oxy- dation de la cortisone avec de l'acide chromique, en ce qui concerne le point de fusion (aucune dépression lors du mélange), la rotation spécifi- que et le spectre dans l'infra-rouge. 



  (d alternatif 2) Transformation de ¯ 4-pregnene-11a,17a,21-triol-3,20- dione en l'acétate de cortisone. 



   100 mg. de      4-pregnene-11a,17a,21-triol-3,20-dione (M. P.216-   2l9 )   sont dissous dans 0,5 ml. de pyridine qui a été séchée entièrement sur BaO, et 0,97 ml. d'une solution de 159,6 mg. d'anhydride acétique dans 5 ml. de pyridine sèche sont ajoutés à la température ambiante. On laisse reposer le mélange à la température ambiante pendant 12-16 heures, puis   le mélange est évaporé jusqu'à siccité dans le vide ; le résidu est   repris dans du chloroforme. La solution est épuisée avec de l'acide chlor-   hydrique dilué, une solution de bicarbonate de sodium et de l'eau ; le   chloroforme est alors éliminé dans le vide.

   Le résidu amorphe (pesant en- viron 109 mg.) est dissous dans 2 ml. d'acide acétique glacial et, tout en agitant, une solution de 22 mg. de Cr03 dans 2 ml. d'acide acétique gla- cial est ajoutée goutte à goutte. Après que le mélange de la réaction a reposé à la température ambiante pendant 1 heure, 1 ml. d'alcool est ajouté et le mélange est concentré pour former un sirop. Le sirop est réparti en- tre 3 ml. d'eau et 15 ml. de chloroforme et l'extrait au chloroforme est lavé à l'eau (jusqu'à ce qu'il soit débarrassé du chloroforme), puis avec une solution de bicarbonate de sodium et à nouveau à l'eau. La solution au chloroforme est séchée sur du sulfate de sodium et est évaporée jusqu'à siccité dans le vide, laissant un résidu cristallisé pesant environ 93 mg. 



  Ce résidu est recristallisé dans   l'acétone :   le premier produit, pesant environ 51 mg. fond à 237,8 ; et un second produit d'environ 11 mg. est ob- tenu. Après recristallisation deux fois dans l'acétone, le produit (de l'a- cétate analytiquement pur de cortisone) a les propriétés suivantes : M.P. 



    243-244 ,   les cristaux tournant à une couleur opaque à   85-90    et ne montrant aucune dépression dans le point de fusion lors de leur mélange avec un é- chantillon authentique d'acétate de cortisone fondant à   242-244    et deve- nant opaque à   84-95 ;   ( Ó) 22 + 1680 (c.0,63 dans l'acétone), + 204  (C.0,63) analyse (calculée pour   C23H3006 : C.   68,65 et H. 7,46) C. 68,67 et H. 7,54. Le spectre d'infra-rouge du produit est identique à celui d'un échantillon authentique d'acétate de cortisone. 



   EXEMPLE 5 (a)Fermentation. 



   Les mêmes conditions de fermentation que celles décrites dans la 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 section a de l'exemple 1 sont utilisées à l'exception du fait que l'acétate de   ll-désoxy-17-hydroxycorticostérone   est incorporé avec une teneur de 0,50 g. par litre à la place de progestérone. 



  (b) Epuisement du produit   d'oxvdationo   
 EMI8.1 
 Le filtrat de culture obtenu en .a'par fermentation de 1,9 g. d'acétate de ll-désoxy-17-hydroxycorticostérone est épuisé avec du chloroforme et le chloroforme est éliminé de l'extrait comme décrit dans la section b de l'exemple 4. Le résidu, pesant environ 420 mg., lorsqu'il est traité ultérieurement comme décrit dans cette section b fournit environ 156 mg. de cristaux. Après deux recristallisations avec l'acétone, le produit 4-pregnene lIa,17a,21-triol 3,2-dione fond à 215-218 .

   (Du mycélium séché de cette fermentation, l'acétate de ll-désoxy-17-hydroxycorticostérone est récupérable par épuisement avec l'hexane pour éliminer la matière lipoïde, puis avec de l'acétone, l'élimination de l'acétone dans le vide laissant un résidu cristallisé pesant environ 1,35 g.; et la recristallisation du résidu avec de l'acétone fournissant environ 930 mg. du composé pur fondant. à 234-2380). 



   EXEMPLE 6 (a) Fermentation. 



   Les mêmes conditions de fermentation que celles décrites dans la   section.5!:.   de l'exemple 1 sont utilisées, à l'exception du fait que la désoxycorticostérone est incorporée à une teneur de 0,25 g. par litre à la place de progestérone. 
 EMI8.2 
 



  (b) Isolement de leépicorticostérone. 



     3,58   litres de filtrat de culture obtenu   en .si (en   se basant sur la fermentation de 1 g. de désoxycorticostérone) sont épuisés avec 4 parties de 2 litres de chloroforme, et les extraits au chloroforme sont refroidis et concentrés, fournissant environ 1,01 g. d'un produit solide amorphe. Ce produit solide est dissous dans 5 ml. de chloroforme et 20 ml. de benzène et la solution est chromatographiée sur une colonne de 30 g. de gel de silice.

   L'élution se produit comme suit : 
 EMI8.3 
 
<tb> 
<tb> Eluat <SEP> Volume <SEP> Solides
<tb> fiai.) <SEP> (mg.)
<tb> Chloroforme-benzène <SEP> (1:4) <SEP> 300 <SEP> Traces
<tb> Chloroforme-benzène <SEP> (1:1) <SEP> 500 <SEP> Traces
<tb> Chloroforme <SEP> 400 <SEP> Traces
<tb> Acétone-chloroforme <SEP> (1: <SEP> 9) <SEP> 340 <SEP> Traces
<tb> Acétone-chloroforme <SEP> (1:4) <SEP> 850 <SEP> 670,2
<tb> Acétone-chloroforme <SEP> (1:1) <SEP> 525 <SEP> 103,2
<tb> Acétone <SEP> 250 <SEP> 19,5
<tb> 
 
Les produits solides ayant subi une élution avec le mélange acétone-chloroforme (1: 4) cristallisent aisément sous forme de barreaux à partir de mélanges acétone-éther, ou sous forme de prismes à partir d'acétate   d'éthyle,   ayant les propriétés suivantes : 
 EMI8.4 
 M.P. 153-154 ;

   ( al ) 22,5 + 168  (c. 0,7); analyse (calculée pour cZlH3o 4; 
D C. 72,80 et H. 80,73) C. 72,90 et H.   8,76.   Le produit est la ¯   4-pregnene-   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 11a,21-diol-3,20-dione, telle   quelle   est préparée par la transformation suivante. 



   (c) Transformation en l'acétate'de   déhvdrocorticostérone.   



   Une portion de 34,3 mg. de ¯ 4-pregnene-11a, 21-diol-3,20-dione obtenue comme décrit dans la section b est dissoute dans 1,0 ml. d'une so- lution de   114,0   mg. d'anhydride acétique dans 10,0 ml. dans de la pyridine sèche. Après avoir laissé reposer la solution à la température ambiante pen- dant 12-16 heures,les solvants sont éliminés par concentration dans le vi- de ; et le résidu est dissous dans du chloroforme, est lavé avec de l'acide chlorhydrique dilué, une solution de bicarbonate de sodium et de l'eau, et est séché sur du sulfate de sodium. La solution est alors concentrée jusqu'à siccité et l'acétate-21 brut est dissous dans   1,5     ml.   d'acide acétique gla- cial. 1,1 mlo d'une solution de 53,3 mgo d'acide chromique dans 5,0 ml. d'a- cide acétique est ajouté.

   Au bout de 35 minutes, un ml. de méthanol est a- jouté et la solution est concentrée jusqu'à siccité dans le vide, puis le résidu d'un vert sombre est repris dans du chloroforme et de l'eau, et la phase claire de chloroforme est lavée avec une solution de bicarbonate de sodium et à l'eau puis est séchée sur du sulfate de sodium. Le chloroforme est alors évaporé, laissant environ 36,9 mg. d'un résidu sirupeux qui com- mence à cristalliser spontanément. Le produit est recristallisé avec un mélange d'acétone et d'éther, fournissant 18,6 mgo d'aiguilles se ramollis- sant à 169  et fondant à   172-177 .   La recristallisation avec la même paire de solvants élève le point de fusion à 177,5 - 179 .

   (Un échantillon au- thentique d'acétate de déhydrocorticostérone fond à 178 - 179,5 ; il n'y a pas de dépression dans le point de fusion d'un mélange; et les spectres dans l'infra-rouge des deux produits sont identiques.) Le produit présente les propriétés supplémentaires suivantes :(Ó) 22 + 239  (c. 0,5) ; analyse (calculée pour   C23H3005  : C. 71,46 et H. 7,84) C. 71,54 et H. 7,99. 



   EXEMPLE 7 (a) Fermentation 
Les mêmes conditions de fermentation que celles décrites dans la section a de l'exemple 1 sont utilisées, à l'exception du fait que la 17a-hydroxy-progesterone est incorporée avec une teneur de 0,25 g. par li- tre à la place de la progestérone. 



    (b) Epuisement   et isolement de produits   d'oxvdationo   
Le filtrat de culture obtenu   en .Si   (en se basant sur la fermen- tation de 1 g. de 17a-hydroxyprogestérone) est épuisé avec du chloroforme comme décrit dans la section b de l'exemple 4. Le résidu, pesant environ 514 mg., est dissous dans du chloroforme et la solution est chromatographiée sur 15 g. de silice. Le chromatogramme subit une élution avec 1300   ml..d'un   mélange de   5 %   d'acétone dans du chloroforme et les solvants sont-évaporés, laissant environ 245 mg. de cristaux incolores, qui sont recristallisés avec un mélange acétate d'éthyle-hexane.

   Le produit, qui est isomère avec la 11a,   17a-dihydroxyprogestérone   décrite ci-après et est supposé être la 17a-méthyl-   D-homo- ¯ 4-androsténe-11a, 17a-diol-3,20-dione (composé X)' a les propriétés suivantes : M.P. 261-262 ; ( Ó) 3 + 46  (c. 0,74); analyse (calcu-   lée pour C21H30O4: C.  72,80   et H.  8,73)   C   72,92   et   H.     8,840   
Une nouvelle élution du chromatogramme avec 550 ml. d'acétone à 10% dans du chloroforme et une évaporation des solvants fournissent envi- ron 150 mg. d'un produit cristallisé.

   Lors de la recristallisation avec un mélange acétate d'éthyle-éther, le produit est obtenu sous forme de plaques incolores ayant les propriétés suivantes M.P. 219-221 ; (Ó) 22 + 87  

 <Desc/Clms Page number 10> 

 (c.0,57); et analyse (calculée pour C21H30O4 :   C.   72,80 et H.8,73) C. 73,11   et H. 8,70. Le produit est la lla, 17a-dihydroxyprogestérone telle qu'elle est préparée lors de son oxydation pour former la # 4-pregnene-17a-ol-   3,11,20-trione connue. 



    (c)   Oxydation du composé X. 



   24,3 mg. du composé X sont oxydés avec 15 mg. d'anhydride chro- mique dans de l'acide acétique glacial, et le mélange de la réaction est re- pris   comas   décrit dans la section de l'exemple 6 et le produit est cris- tallisé avec un mélange acétone-éther. La 11-cétone ainsi obtenue sous for- me de plaques incolores a les propriétés   suivantes :   M.P. 238-242 ; ( Ó) 22 + 121  (co   0,48);   et analyse (calculée pour   C2lH2804   C,73,23 et H. 



    8,19)   C. 73,33 et H. 8,34. 



    (d)   Oxydation de la 11a,17a-dihydroxyprogestérone. 



   37,9 mg. de   lla,17a-dihydrqxyprogestérone   sont oxydés avec 20 mg. d'anhydride chromique comme décrit précédemment et les produits d'oxy- dation sont cristallisés avec un mélange acétate d'éthyle-éther sous forme de tétrahedrone incolore ayant les propriétés suivantes   :-M.P.   232-235 ; ( Ó)22 + 186  (c.   0,33);   et analyse (calculée pour C21H28O4: C. 73,23 et H.   8,19)   C. 73,24 et H. 8,37. Le point de fusion et la rotation spécifi- que concordent avec les indications rapportées par Kritchevsky et autres, J.A.C.S. 74, 483   (1952).   



  (d alternatif)   Acétylation   de 11a,17a-dihydroxyprogestérone. 



   22,1 mg. de   lla,17a-dihydroxyprogestérone   sont acétylés par trai- tement avec 0,5 ml. de pyridine et 0,5 ml. d'anhydride acétique à la tempé- rature ambiante pendant 18 heures. Les agents d'acétylation sont éliminés par évaporation dans le vide et le résidu cristallisé est recristallisé -dans un mélange acétone-éther, fournissant de larges prismes ayant les pro- priétés suivantes :M.P.   205-208 ;   ( Ó) 24 +   65      (c.0,61);   et analyse (calculée pour C23H32O5 :C. 71,10 et H. 8,30) C.   71,01   et H. 8,16. 



   EXEMPLE 8 (à) Fermentation. 



   Les mêmes conditions de fermentation que celles décrites dans la   section   de l'exemple 1 sont utilisées, à l'exception du fait que l'asper- gillus type A.T.C.C. 11,267 est employé à la place du aspergillus- niger et que la 17a-hydroxyprogestérone est incorporée, avec une teneur de 0,25 g. par litre, à la place de la progestéroneo (b) Epuisement de produits d'oxydation. 



   Le filtrat de culture obtenu en a (en se basant sur la fermen- tation de 875 mg. de 17a-hydroxyprogestérone) est épuisé avec du chlorofor- me comme décrit dans la section Il de l'exemple 1 et le chloroforme est éli- miné, laissant un résidu d'environ 536 mg. Le résidu est dissous dans le chloroforme et la solution est chromatographiée sur 15 g. de silice.   L'élu-   tion avec 300 ml. de chloroforme élimine environ 35 mg. de sous-produits non identifiés; une nouvelle élution avec 200 ml. de 5 % d'acétone dans du chloroforme élimine environ 20 mg. du composé D-homo décrit dans l'exemple 
7;

   et une élution avec 1500 ml. de 10 % d'acétone dans du chloroforme éli- mine environ 410 mg. du produit primaire de   lla,17a-dihydroxyprogestérone,   fondant à 215-219  et ayant ( Ó) 24 + 87  (c.   0,52),   
D 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
EXEMPLE 9 (a) Fermentation. 



   Les mêmes conditions de   fermentation.que   celles décrites dans la section a de l'exemple 1 sont utilisées, à l'exception du fait que la 5pregnenolone est incorporée, avec une teneur de 0,50 g. par litre, à la place de la progestérone. 



  (b) Epuisement et isolement de produits d'oxydation. 



   Le filtrat de culture obtenu en a (en se basant sur la fermenta- 
 EMI11.1 
 tion de 1 g. de A 5-pregnenolone) est épuisé avec du chloroforme - cpmme dé- crit dans la section b de l'exemple 1, fournissant 169 mg. d'un produit de stéroïde exempt de graisse. Le produit est dissous dans la ml. d'un mélange de chloroforme et de benzène dans les proportions 1:3, et la solution est chromatographiée sur 4 g. d'alumine lavée à l'acide sulfurique. L'élution du   chromatogramme   avec 150 ml. d'un mélange chloroforme-benzène (1: 1) et l'évaporation des solvants fournissent environ 40 mgo de lla-hydroxyproges- térone, et après recristallisation dans un mélange acétone-éther, le pro- duit fond à 156-159  et a ( Ó) 24 +   171    (c.  0,52).   



   D 
Une nouvelle élution du chromatogramme avec 150 ml. de chlorofor- me puis l'évaporation du chloroforme fournissent environ 75 mg. d'un pro- duit (probablement la   6,lla-dihydroxyprogestérone)   qui, après recristalli-   sation dans l'acétone, fond à 247-250  et a # alc. 235 m/u ( = max. 



  14,000).   



   La ¯ 5-pregnenolone non oxydée peut être récupérée en épuisant le mycélium sec avec du chloroforme, en éliminant   le¯chloroforme   dans le vide, en maintenant en suspension le résidu dans l'hexane, en filtrant les 
 EMI11.2 
 cristaux résulta"% (pesant environ 654 mg.), et en recristallisant dans l'acétone. La àl -pregnenolone récupérée fond à 186-190  et à ( o: ) D 2+   + 24    (c.l,4). 



   EXEMPLE 10 
 EMI11.3 
 Utilisant le procédé décrit dans les sections n et ¯b de l'exem- ple 4, mais avec l'aspergillus.type AoToCoCo   11,267   comme organisme de fermentation à la place du aspergillus niger, on obtient 582 mg. de cristaux insolubles dans le chloroforme et ayant les propriétés suivantes : M.P. 216- 
 EMI11.4 
 219 ; ( 0<.) 23 + 117  (c. 1,00 dans l'éthanol absolu); et l'analyse (calculée pour CzlHp05 : Co 69,58 et Ho 8,34) C. 69,88 et H. 8,090 Le produit, après recristallisation dans l'acétone montre dans l'infra-rouge un spectre identique à celui de la L1 4-pregnene-lla,l7a,21-triol-3,20-dione authen- tique. 



   EXEMPLE11 
Dans les mêmes conditions que celles de l'exemple 10, mais en faisant fermenter la 11-desoxy-17-hydroxycorticostérone avec une teneur de 1 g. par litre, on obtient, en partant de 1 g., un rendement de 467 mgo de 
 EMI11.5 
 -pregnene-lla,17a,2l-triol-3,20-dioneo 
EXEMPLE 12 Dans les mêmes conditions que celles de l'exemple 10, mais en 
 EMI11.6 
 utilisant l'acétate de 11-desoxy-17-hydroxycorticostérone$ on obtient un rendement d'environ 204 mg. de 6. 4-pregnene-l1a,17a,21-triol-3,20-dioneo 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 
EXEMPLE 13 
Dans les mêmes conditions que celles de l'exemple 12, -mais en doublant la durée de fermentation, on obtient un rendement d'environ 220 
 EMI12.1 
 mgo de d 4-pregnene-lla,17a,21-triol-3,20-dione. 



   EXEMPLE 14 
Dans les mêmes conditions que celles de l'exemple   4,.mais   en utilisant un mélange brut de saponification de   11-désoxy-17-hydroxycorti-   costérone, on obtient environ 589 mgo de ¯   4-pregnene-lla,17a,21-triol-   3,20-dione.Le mélange brut de saponification pour l'addition à 2 litres du milieu est préparé en mettant en suspension 1,0 go de ll-désoxy-17hydroxycorticostérone dans un mélange de 47 ml. de méthanol et d'une solution de 700 mgo de bicarbonate de potassium dans 13 ml. d'eau, puis en agitant la suspension pendant 18 heures à la température ambiante dans un ballon bouché. 



   EXEMPLE 15 
Dans les mêmes conditions que celles décrites dans l'exemple   4,   mais en incorporant le stéroïde avec une teneur de 0,25 go par litre et en utilisant le microorganisme aspergillus amstelodami à la place du aspergillus niger, environ   383   mg. d'un produit stéroïdal sont obtenus à partir de 
 EMI12.2 
 0,5 gag de 11-désoxy 17-hydroxycorticostéronee Ce produit est repris dans 10 ml. de chloroforme et le précipité cristallisé (pesant environ 164 mg.) est récupéré par filtration et est recristallisé dans l'acétoneo Le produit fond à 217-220  et son spectre à l'infra-rouge est identique à celui de la 
 EMI12.3 
 4¯pregnene-lla,17a,2l-triol-3,20-dione authentique. 



   La liqueur-mère au chloroforme est évaporée jusqu'à siccité, est reprise dans un peu d'acétone et est refroidie, et les cristaux qui en résultent (pesant environ 33 mgo) sont recristallisés dans l'acétone. Le produit fond à 248,5 - 250  et son spectre d'infra-rouge est identique à celui du produit décrit dans la section c de l'exemple 4. 



   EXEMPLE 16 
Dans les mêmes conditions que celles de l'exemple 4,mais en utilisant l'aspergillus nidulans à la place du aspergillus niger, environ 732 mg. d'un produit stéroidal sont récupérés à partir de 1,0   g.   de 11-désoxy-   17-hydroxycorticostérone. A   partir de ce produit stéroidal, on obtient en- 
 EMI12.4 
 viron 571 mg.

   de /), 4-pregnene-lla,17a,21-triol-3,20-dionl qui, après re- cristallisation dans l'acétone, fond à   216-219  .et   montre le spectre d'infra-rouge   correcto   
D'autres milieux que ceux décrits dans les exemples qui précèdent peuvent être utilisés pour les buts envisagés dans l'invention, la seule exigence résidant bien entendu dans le fait que ces milieux doivent être aptes à supporter le développement ou la prolifération de l'aspergillus particulier en la présence d'oxygène.

   Tout acide citrique obtenu comme sous- produit (comme dans le cas de l'utilisation de sucrose ou de mélasses, par exemple comme partie ou comme tout de la source de carbone et d'énergie), ou tous autres produits précieux obtenus (par exemple des amylases ou des protéinases, peuvent être récupérés suivant les procédés conventionnels pour la récupération de ces produits en partant de cultures d'aspergillus. 



   Une alimentation appropriée en oxygène (stérile) peut être maintenue pen- dant la fermentation, ce qui peut être effectué suivant le procédé conven- tionnel d'assurer des fermentations en la présence d'oxygène,   c'est-à-dire   en exposant une large surface du milieu à l'air ou en immergeant une cul- ture aérée. La durée d'incubation peut déterminer le degré d'oxydation avec 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 certains substrats de stéroïdes et l'incubation est arrêtée bien entendu lorsque l'agent contient la teneur la plus élevée du produit désiré, ce qui est aisé à déterminer pour chaque sorte de conditions. 



   Dans les exemples indiqués précédemment, le substrat de stéroïde est incorporé dans l'agent de fermentation avant l'ensemencement avec l'aspergillus ; et, dans un cas de ce genre, le substrat de stéroïde est dissous de préférence dans du chloroforme pour faciliter la manipulation (par exemple 1 mlo de chloroforme pour 100 ml. du milieu), le chloroforme étant éliminé du milieu pendant la stérilisation   (c'est-à-dire   avant l'ensemencement).

   Cependant, le substrat de   stérofde   peut être ajouté après l'ensemencement et même après que s'est produite une prolifération sensible de l'as-   pergilluso   Donc le substrat de stéroïde peut être transformé en un produit d'oxydation en amenant en contact commun le stéroïde et l'air dans une suspension aqueuse de cellules non-proliférantes de l'aspergillus ou en amenant en contact commun le stéroïde,   l'air   et des enzymes de l'aspergillus dans un agent aqueux exempt de cellules.

   Ainsi une culture de trois jours d'aspergillus niger proliféré sur le même milieu que celui utilisé dans l'exemple le mais sans la progestérone, est soumise à une centrifugation, est à nouveau mise en suspension dans l'eau distillée, est soumise à une nouvelle centrifugation, est encore mise en suspension dans l'eau distillée ; la suspension est placée dans un flacon; la progestérone (par exemple)   est ajoutée ; flacon est agité à 25  pendant 24 heures ; la suspension   est filtrée, et la lla-hydroxyprogestérone formée est récupérée par épuisement au chloroforme du filtrat et par un nouveau traitement tel que celui décrit dans les sections   b   et suivantes de l'exemple 1. D'autres expédients qui sont conventionnels dans la fermentation peuvent être utilisés pour la mise en oeuvre pratique de l'invention.

   C'est ainsi que l'aspergillus peut être développé sur un milieu le mieux adapté à sa prolifération, le mycélium peut être séparé du liquide de culture après une prolifération sensible, et le mycélium peut être remis en suspension dans un nouveau milieu contenant le substrat de stéroïde (par exemple le milieu décrit dans l'exemple 1). Egalement le mycelium d'aspergillus peut être utilisé d'une manière répétée, c'est-à-dire que le liquide de culture contenant le dérivé oxydé du stéroïde peut être séparé du   mycelium,   le premier étant traité pour récupérer ledit dérivé, alors que le dernier est remis en suspension dans une nouvelle quantité du milieu de substrat de stéroïde. 



   Les dérivés oxydés des stéroïdes obtenus dans la mise en oeuvre pratique de l'invention sont des intermédiaires pour la préparation d'hormones corticales et/ou d'autres produits utiles. C'est ainsi que la llahydroxyprogestérone est convertible en la 11-céto-progestérone connue comme décrit précédemment, aussi bien qu'en l'acétate de cortisone par exemple.

   A titre d'illustration, la lla-hydroxyprogestérone peut être réduite par voie catalytique avec du palladium dans de l'acétate d'éthyle pour former la allopregnane-lla-ol-3,20-dione; cette dernière peut être réduite avec de l'hydrure de lithium et d'aluminium en   l'allopregnane-3,11a,20-triol;   ce dernier peut être traité avec un agent acylant (par exemple un agent d'acétylation) dans des conditions douces pour obtenir le dérivé 3-acyle (par exemple l'acétate   d'allopregnane-3,lla,20-triol-3);   ce dernier peut être oxydé avec de l'acide chromique pour former la   3-acétoxy-allopregnane-11,20-   dione ; et cette dernière peut être convertie, par des procédés décrits dans la technique (par exemple par Rosenkranz, Pataki et Djerassi,   J.A.C.S.   



  73, 4055, 1951),en l'acétate de cortisone. Une telle conversion peut, par exemple, être effectuée en traitant la 3-acétoxy-allopregnane-11,20-dione avec de l'anhydride acétique et de l'acide p-toluène-sulfonique pour obte- 
 EMI13.1 
 nir l'acétate de 11'20-dienol de la 3-acétoxy-allopregnane-11'20-d.ione et, sans isolement, être traitée avec un excès d'acide   perbenzoïque   dans du chloroforme, suivi par saponification avec une solution d'hydroxyde de sodium-2N pour obtenir la   allopregnane-3,17a-diol-11,20-dione;   cette dernière est bromée dans du chloroforme pour obtenir la 21-bromo-allopragnane-3,17a-   diol-11,20-dione;

     cette dernière est traitée avec de l'iodure de sodium 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 dans de l'aoétone, suivi par de l'acétate de potassium, pour fournir l'acé- tate d'allopregnane-3,17a-21-triol-11,20-dione-21 (composé D de Reichstein); cet acétate est oxydé avec la N-bromo-acétamide pour fournir l'acétate d'al- lopregnane-3,11,20-trione-17a,21-diol-21; cet acétate est bromé et, sans i- solement,est traité avec de l'iodure de sodium pour obtenir l'acétate de ¯ 4-2-iodo-pregnene-17a,21-diol-3,11,20-trione-21;

   et cet acétate est traité à son tour avec de la poussière de zinc dans du dioxane et de l'étha- nol pour fournir l'acétate de cortisoneo La ¯   4-pregnene-lla,17a,21-triol-   3,20-dione est convertible en la adrenostérone connue comme décrit précé-   demment, aussi bien qu'en l'acétate de cortisone par exemple, cet acétate faisant l'objet de la section d alternatif 2 de l'exemple 4. La ¯ 4-pre-   gnene-11a,21-diol-3,20-dione est convertible en l'acétate de déhydrocor- ticostérone connu tel que décrit précédemment. La   11a,17a-dihydroxyproges-   térone est convertible en   la #    4-pregnene-17a-ol-3,11,20-trione connue comme décrit précédemment. 



   L'invention peut être mise en oeuvre avec des variantes sans sor- tir du cadre de cette invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  METHOD FOR THE MICROBIOLOGICAL OXIDATION OF STEROIDS.



   The invention relates to a process for the microbiological oxidation of steroids and relates to the preparation of certain oxidized derivatives of seroid, with particularly advantageous processes for obtaining these derivatives. These oxidized derivatives of steroids, in particular the llahydroxy derivatives of steroids from the group comprising 3-oxo-20-ce to-pregnenes and 3-oxy-20-ce to-pregnenes, are intermediates for the preparation of cortical hormones and / of other useful products.



   It has been established that steroids can be transformed into the oxidized derivatives (in particular the steroids of the non-'substituted in position 11 in the lla-hydroxy derivatives) by subjecting them to the action of enzymes of an oxidizing character. of aspergillus in the presence of oxygen. The action of the enzymes can be used either by reacting together, in an aqueous medium, the steroid, oxygen and the enzymes of the non-proliferating cells of aspergillus, or, preferably, by incorporating the steroid in. an aerated culture of aspergillus.



   The oxidizing species of aspergillus which can be used in the practice of the invention include, inter alia, Aspergillus niger, Aspergillus amstelodami, Aspergillus nidulans and aspergillus designated under the reference A.T.C.C. II, 267 (this number representing the identification given to the microorganism on deposit in the American Type Culture Collection, Washington, D. C.). Preferably, the tension of the Aspergillus niger used is that identified under the reference "Wisc. (Wisconsin) 72-2", or its equivalent, the derivation of this tension being described by Perlman, Kita and Peterson in Arch. of Biochemistry, volume II, p. 123 (1946).



    @
In general, the conditions for growing aspergillus for the purposes envisaged by the invention are (except as noted above)

 <Desc / Clms Page number 2>

 passes for inclusion of the steroid to be oxidized) the same as those of the culture of microorganisms for the production of other metabolites, eg citric acid; thus aspergillus niger is developed on contact with an appropriate nutrient (in or on this agent) in the presence of oxygen (air). A suitable nutrient essentially comprises a source of nitrogenous factors and an assimilable source of carbon and energy.



  This agent can be a carbohydrate (such as sucrose, molasses, glucose, maltose, starch or dextrin), and / or the steroid itself. Preferably, however, the agent comprises an assimilable source of carbon and energy in addition to the steroid; and preferably also, this source is at least an essential part of a member of the group comprising (1) fatty acids having at least 14 carbon atoms and (2) fats. The use of this lipoid source of carbon and energy (in particular the use of a fatty oil) is advantageous because it enriches the utility of the steroid for the intended transformation.



   Among the fats which can be used for the purpose of the invention, mention may be made of: the oil which comes from bacon, soybean oil, linseed oil, cottonseed oil, peanut oil, 'coconut oil, grain oil, castor oil, sesame oil, crude palm oil, tallow from sheep fat, spermaceti oil, olive oil , tristearine, tripalmitin, triolein and trilaurine. Among the fatty acids which can be used for the purpose of the invention, there may be mentioned: stearic acid; palmitic acid, oleic acid, linoleic acid and myristic acid.



   The source of the nitrogenous factors may be organic (e.g. soybean meal, liquor from a grain infusion, meat extract and / or soluble distillery products) or synthetic (e.g. consisting of simple compounds, organic and inorganics susceptible to synthesis, such as ammonium salts, alkali nitrogenates, amino acids or urea).



   Among the steroids which can be converted into the oxidized derivatives useful by the practice of the invention, there should be mentioned those of the series of 3-oxo (or oxy) -20-keto-pregnenes (or pregnanes) and of the series of 3-oxo (or oxy) -17-keto (or bydroxy) -androstenes (or andostrans), the series of 4-pregnene-3,20-diones (especially progesterone and 11-deoxy-17-hydroxycorticosterone, or l (acetate of these compounds) being preferred.

   These steroids are indicated by way of example by progesterone, 16a-hydro-
 EMI2.1
 xyprogesterone, α-hydroxyprogesterone, 11-deoxy-17-hydroxycorticosterone (Reichstein's compound S), 11-deoxy-17-hydroxycorticosterone acetate, deoxycorticosterone, deoxycorticosterone acetate, pregnanolone, ¯ 5-pregnenolone., 3-succinyl- ¯ 5-pregnenolone,
 EMI2.2
 anârostenedione-3,17,16-dehydroprogesterone and testosterone. where an oxidizable hydroxy group is present in the steroid and its possible oxidation is not desired, this group can be transformed into an oxidation resistant group capable of reconversion to a hydroxyl group; for example an ester, an ether or a halogenated group.



   The examples which follow are only given to illustrate by way of example various embodiments of the invention (all the melting temperatures (MP) being in centigrade and all the specific rotations being in chloroform unless otherwise indicated. opposite).



     EXAMPLE I (a) Fermentation.-
A medium is prepared having the following composition: solids obtained from a liquor of an infusion of grains 3 g.



  Nh4H2PO4 3 g.



  CaCO3 2.5 g.

 <Desc / Clms Page number 3>

 soybean oil 2.2 g. progesterone 0.20 g.



   Distilled water quantity to make one liter the pH of the medium is adjusted to 7.0 ¯ 0.1 (with sodium hydroxide solution); and 100 ml. portions of the medium are distributed in 500 ml. Erlenmeyer flasks, and the flasks are stoppered with cotton and are autoclaved for 30 minutes at 120. When the balloons are cold, each of them receives 5-10% of a plant seeding of Aspergillus niger (Wisc. 72-2; see Perlman, Kita and Peterson, Arch. Of Biochemistry, vol. II, p. 123, 1946) also DA Kita, Bachelor of Science thesis, University of Wisconsin, 1944), obtained as described below.

   The flasks are subjected to mechanical agitation for 72 hours in a chamber maintained at 25; then the contents of the flasks are cooled, adjusted to pH 4.0 ¯ 0.2 with sulfuric acid and filtered with suction through Seitz filter pads. (The plant seeding used is developed from cultures on strains (lyophilized flask or agar plants) for 24-72 hours (with or without successive periods of 24-72 hours) in a medium having the following composition: 15 g of solids from a liquor of an infusion of grains, 10 g of brown sugar, 6 g of NaNO3, 0.001 g.



  ZnSO4, 1.5 g. Anhydrous KH2PO4, 0.5 g. MgSO4.7H2O, 5g. CaCO3, 2 g. oil from bacon, and distilled water in sufficient quantity to make one liter, the medium being sterilized in the autoclave for 30 minutes at 120.



   (b) Extraction of oxidation products.



   1880 ml. of a culture filtrate obtained as described in a are exhausted with 4 1 liter parts of chloroform and the chloroform extract (combined) is filtered and evaporated to dryness in vacuo. The residue is taken up in 15 ml. 80% methanol (aqueous), and the residual solution is exhausted with 4 parts of 15 ml. hexane (which removes fatty impurities). The methanol solution is then concentrated to a small volume and is used up with 3 parts of 20 ml. of chloroform.



  The chloroform extract (combined) is dried over sodium sulfate and evaporated to dryness, leaving a residue (approx. 411 mg.) Which crystallizes on standing.



  (c) Separation of constituents I and II.



   The residue (containing components designated as I and II) is dissolved in hot acetone and then allowed to crystallize. Component I (a dihydroxyprogesterone) is sparingly soluble in acetone and therefore separates from solution, while component II (11a-hydroxyprogesterone) remains in the mother liquor. After repeating the crystallization four times by redissolving the crystallized residue in hot acetone and then letting it crystallize (collecting the mother liquor each time), component I is obtained substantially pure with a yield of about 8 mg. Upon recrystallization from 95% ethanol, component I has the following properties: M.P. about 250-2530 (by capillarity); Ó) 23 + 100 (c. 0.28); U.V., # alc.max. 236 m / u @ 15,000); . R.

   D 2.98 / u (0), z89 max. 6.04 = 15,000); I.R. Nujol 2.98 u (OH), 589 u (20-ketone), and 6.04 u (¯max. 4-3-ketone); analysis (calcd for C21H30O4; C, 72.80; H, 8.73) C. 72.66, and H. 8.75. These indications represent component I as being a dihydroxyprogesterone, probably 6,11a- = dihydroxyprogesterone (oxidation with chromic acid gives tetracetone and acetylation gives a diacetate, showing that the two hydroxy groups are se- condaires).



    (d) oxidation of component I for a tetracetone.



   Has a solution of 550 mg. dihydroxy-progesterone (I)

 <Desc / Clms Page number 4>

 obtained cone described in c in 4 ml. of glacial acetic acid, 31.3 mg are added. chromic acid in 3 ml. acetic acid. After standing at room temperature - for 1/2 hour, 1 ml. alcohol is added and the solution is concentrated to dryness in vacuum. The residue is taken up in 2 ml. of water and 15 ml. of chloroform and the chloroform phase is washed with dilute sodium bicarbonate solution, then with water. After drying over sodium sulfate, the solvent is evaporated to dryness in vacuo, leaving a residue (weighing about 55.6 mg.), Which crystallizes on contact with acetone on contact.

   The crystallized residue is dissolved in 2 ml. of benzene and is adsorbed in an alumina column washed with sulfuric acid (lg.); then the column is eluted with benzene (10 fractions, making a total of 250 ml.), yielding about 40 mg. of light yellow crystals. After two recrystallizations from acetone-hexane, the product (a tetacetone) has the following properties: M.P. about 144 - 146; (Ó) 23 + 143 (c, 0.87); U.V., alc.max. 249 m / u (= Il.500); # 2% max. KOH in methanol 255 m / u (c 9,800), 370 m / u (# = 8,900); analysis (calculated for c21lH26o4: C 73.66; H 7.65) C. 73.77 and H, 7.66.

   The above absorption spectrum is characteristic of 3,6- ¯ 4-endiones, and one of the hydroxyl groups of component I is therefore in position -6. The second hydroxy group of component I is indicated as being in position 11a by the contributions to the molecular rotation made by this hydroxyl group in component I (¯ (M) D = -10), by the corresponding acetoxy group in the diacetate of 1 (-37) and by the keto group derived from the previous one by oxidation to give the above-mentioned tetracetone (+ 407). The contributions of lla-hydroxy, lla-acetoxy and 11-keto, when attached to progesterone, are (M) D - 16, -51 and +302, respectively.



  (d alternative) Acetylation of component I.



   18.3 mg. dihydroxyprogesterone (I) obtained as described in c is acetylated by treatment with 1 ml. of pyridine and 1 ml. acetic anhydride for 16 hours; acetylating agents are removed by evaporation in a vacuum; andthe residue (weighing about 24 mg.) is crystallized from an ether-ethyl-hexane mixture. The product (a diacetate of the formula C25H3406) has the following properties; M.P. about 154-155; (Ó) 23 + 80.6 (c., 0.92); Analysis (calculated: c, 69.74; and H, 7.96) C, 69.74 and H. 8.09.



  (e) Isolation of 11α-hydroxyprogesterone (component II)
All the mother liquor from the crystallization of component I (see section c) is combined and dissolved in 2 ml. of chloroform and 4 ml. benzene; and the solution is subjected to chromatography on a 6 g column. alumina washed with sulfuric acid. The column is eluted with 150 ml. of a mixture of 1 part chloroform and 2 parts benzene, and the solvents are evaporated in vacuo, yielding about 163 mg. of a crystalline fraction which is purified by crystallization from an acetone-ether mixture.

   The product, 11a-hydroxyprogesterone, has the following properties: M.P. about 166-167; (Ó) 22 +177.5 (c.1.22); U.V., # alc. 241 m / u (# -17,000); I.r., D max.



     # Nujol 2.91 / u (OH), 5.85 u (20-ketone) and 5.97 / u (4-3-ketone); analysis (calculated for C21H30O3: C. 76.33; H 9.16) C. 76.12 and H 9.28.



  The product is not identical to the known 11 ss -hydroxyprogesterone, which melts at 187 - 188; it forms a monoacetate; and it can be oxidized to give the known 11-oetoprogesterone.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   (f) Acetylation of 11α-hydroxyprogesterone.



   19.2 mg. of lla-hydroxyprogesterone obtained as described in e are acetylated by treatment with 1 ml. of pyridine and 1 ml. acetic anhydride for 16 hours; acetylating agents are removed by evaporation in a vacuum; and the residue (weighing approx. 21.4 mg) is crystallized from acetone-hexane. The product, an acetate of the formula C23H3204, has the following properties: M.P. about 172-174; analysis (calculated: C.74.16; H. 8.66) C. 73.91, and H. 8.50 and (Ó (23 + 1550 (c.



  0.379).



   (f alternative) oxidation of 11a-hydroxyp [rogesterone to obtain 11-ketoprogesterone.



   8.5 mg. of chromic acid in 2.5 ml. of glacial acetic acid are added to a solution of 20.8 mg. 1α-hydroxyprogesterone contained as described in 2 ml. glacial acetic acid. After allowing to stand at room temperature for 1 hour, 1 ml. alcohol is added and the solution is evaporated to dryness in a vacuum. The residue is taken up in 2 ml. of water and 15 ml. of chloroform, and the chloroform phase is washed with dilute sodium bicarbonate solution, then with water. After drying over sodium sulfate, the solvent is removed in vacuo, leaving a residue (weighing about 20.4 mg) which spontaneously crystallizes.

   The product (11-ketoprogesterone), when recrystallized from an acetone-hexane mixture (or from ether) has the following properties: M.P. about 170-171.5 (capillarity); () 23 + 276 (c., 0.29), + 229 (c., 0.52 in acetone). Fuchs and Reichstein, Helv., 23, 684 (1940) reported that 11-ketoprogesterone melted at 173-175 (block) and (Ó) 14 + 238.4 (acetone) An example of 11-ketoprogesterone prepared
D from corticosterone by the method of Fuchs and Reichstein and melting at 170.5 - 172, had (Ó) 23 + 221 (c. 0.51 in acetone).



   D
When this sample is mixed with 11-ketoprogesterone obtained as described above, the melting point is about 169-172.5; and the infrared spectra of these 11-ketoprogesterone prepared under different conditions are identical in all respects.



   EXAMPLE 2
A medium having the following composition is prepared: 3 g. solids from a liquor of an infusion of grains; 2go of soybean oil; 3 g. NH4H2PO4; 0.15 g. 17-hydroxy-11-deoxycorticosterone acetate; and the quantity of distilled water to make 1 liter, the pH of the medium being adjusted to 6 with a 50 ml sodium hydroxide solution. of this medium are distributed in 250 ml. Erlenmeyer flasks and the flasks are sealed with cotton and are sterilized in the usual way (in an autoclave).

   When the balloons are cold, each is seeded with 2% of a plant seed of Aspergillus niger (Wisc. 72-2) which has grown on the same kind of medium but without the steroid for 72 hours. , and the flasks are kept at 25 on a mechanical stirrer for 48 hours. After incubation, the contents of the flasks are cooled and are used up three times with an equal volume of chloroform. The presence of an oxidized derivative of the steroid substrate in the chloroform extract is indicated by assay by the filter paper septum chromatographic method of Zaffaroni et al. (Science, vola III, p. 6, 1950). (toluene-propylene-glycol system), the oxidized derivative having a mobility equal or similar to that of hydrocortisone.



   EXAMPLE 3
Under the same fermentation conditions as those described in section a of Example 1, except that the prohesterone content of the medium is 0.5 g. per liter and that the seed organism

 <Desc / Clms Page number 6>

 ment is Aspergillus type A.T.C.C. 11,267, and, using the same exhaustion, separation and isolation procedures as described in section b and following of Example 1, 6, 11a-dihydroxyprogesterone and 11a-hydroxyprogesterone are obtained in the same order of purity and yield.



   EXAMPLE (a) Fermentation.



   The same fermentation conditions as those described in the section of Example 1 are employed except that 11-deoxy-17-hydroxycorticosterone (Reichstein's compound S) is incorporated in a content of 0.50 g. per liter instead of progesterone.



   (b) Depletion and separation of oxidation products.



   3100 ml. of the culture filtrate obtained in a (based on a fermentation of 1.75 g. of the compound S) is exhausted with 5 parts of 1.5 liters of chloroform and the combined chloroform extract is filtered and is evaporated to at dryness in a vacuum, the temperature of the liquid which distills not exceeding 40. The semi-crystallized residue (weighing about 1.00 g.) Is suspended in 20 ml. of hot chloroform, and the crystalline precipitate (weighing about 424 mg) is filtered off.

   Upon recrystallization, the product obtained (¯ 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione) has the following properties: prismatic needles, M.P. about 216-219; (Ó) 24 + 117 (c 0.46 in absolute ethanol);
D alc.max. 242 m / u # = 15,000); analysis (calculated for C21H30O5; C, 69.50, and H. 8.34) C. 69.46 and H 8.390 (c) Isolation of another oxidation product.



   The combined chloroform mother liquor obtained in b is evaporated to dryness, and the residue is taken up in a small volume of acetone. By cooling in a refrigerator, a crystalline product is obtained; and two recrystallizations with the same solvent give a product having the following properties: M.P. about 248-250; (Ó) 24 +
D 97 (c. 0.50 in absolute ethanol); alc. 241 m / u (# D 16,000); max. analysis (calculated for C21HEO5; c. 69.58 and H. 8.34) C. 69.45 and H. 8.53.



  The product is isomeric with .6 r-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20 = dione.



   (d) Acetylation of 4- = pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione.



   14 mg. of ¯ 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione (see section b) are acetylated by treatment with 1 ml. of pyridine and 1 ml. acetic anhydride for 20 hours at room temperature. The acetylating agents are removed by evaporation in vacuo, the residue is dissolved in ether, and the ether is allowed to evaporate spontaneously at room temperature. Crystallization follows; and after recrystallization twice from an acetone-ether mixture, the monoacetate is obtained in the form of prisms having the following properties: M.P. about 205.5-208; (Ó)
22 + 117 (c. 0.84); analysis (calculated for C25H34O7: C.67.25 and H. 7.68)
C. 67.34 and H. 7.67.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  (d alternative) Oxidation of ¯ 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione to obtain adrenosterone.



   A solution of 27.2 mg. of chromic acid in 5.5 ml. glacial acetic acid is added to a solution of 18.0 mg. of ¯ 4-pregnene-lla, 17a, 21-triol-3,20-dione (M.P. 216-219) in 2 ml. of ice acetic acid, the addition being carried out five times over an hour's interval.



  After allowing to stand for two more hours at room temperature, 1 ml. alcohol is added and the mixture is concentrated in vacuo to make a syrup. The residue is distributed between 3 ml. of water and 15 ml. chloroform; and the chloroform phase is separated, and is depleted with water, then with sodium bicarbonate solution and again with water. The chloroform is then evaporated, leaving a crystalline residue weighing about 13 mg; and, after two recrystallizations from alcohol, the product has the following properties: M.P. about 221-225; (¯ D 24 + 284 (c. 0.51); and analysis (calculated for C19H24O3: C. 75.97 and H. 8.05) C. 75.71 and H. 7.97.

   The product, adrenosterone, cannot be distinguished from an authentic sample of ¯ 4-androstene-3,11,17-trione (adrenosterone) prepared by oxidation of cortisone with chromic acid, regarding the melting point (no depression during mixing), the specific rotation and the infrared spectrum.



  (d alternative 2) Transformation of ¯ 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione to cortisone acetate.



   100 mg. of 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione (M. P.216-219) are dissolved in 0.5 ml. of pyridine which was dried completely over BaO, and 0.97 ml. of a solution of 159.6 mg. acetic anhydride in 5 ml. of dry pyridine are added at room temperature. The mixture is allowed to stand at room temperature for 12-16 hours, then the mixture is evaporated to dryness in vacuum; the residue is taken up in chloroform. The solution is made up with dilute hydrochloric acid, sodium bicarbonate solution and water; the chloroform is then removed in a vacuum.

   The amorphous residue (weighing about 109 mg.) Is dissolved in 2 ml. of glacial acetic acid and, while stirring, a solution of 22 mg. of Cr03 in 2 ml. of glacial acetic acid is added dropwise. After the reaction mixture has stood at room temperature for 1 hour, 1 ml. alcohol is added and the mixture is concentrated to form a syrup. The syrup is distributed between 3 ml. of water and 15 ml. of chloroform and the chloroform extract is washed with water (until free of chloroform), then with sodium bicarbonate solution and again with water. The chloroform solution is dried over sodium sulfate and evaporated to dryness in vacuo, leaving a crystalline residue weighing about 93 mg.



  This residue is recrystallized from acetone: the first product, weighing approximately 51 mg. melts at 237.8; and a second product of about 11 mg. is obtained. After recrystallization twice from acetone, the product (analytically pure cortisone acetate) has the following properties: M.P.



    243-244, the crystals turning to an opaque color at 85-90 and showing no depression in the melting point when mixed with an authentic sample of cortisone acetate melting at 242-244 and becoming opaque at 84-95; (Ó) 22 + 1680 (c 0.63 in acetone), + 204 (C 0.63) assay (calculated for C23H3006: C. 68.65 and H. 7.46) C. 68.67 and H. 7.54. The infrared spectrum of the product is identical to that of an authentic sample of cortisone acetate.



   EXAMPLE 5 (a) Fermentation.



   The same fermentation conditions as those described in

 <Desc / Clms Page number 8>

 section a of Example 1 are used except that 11-deoxy-17-hydroxycorticosterone acetate is incorporated in a content of 0.50 g. per liter instead of progesterone.



  (b) Depletion of oxvdationo product
 EMI8.1
 The culture filtrate obtained in .a 'by fermentation of 1.9 g. 11-Deoxy-17-hydroxycorticosterone acetate is depleted with chloroform and the chloroform is removed from the extract as described in section b of Example 4. The residue, weighing about 420 mg., when it is removed. further processed as described in this section b provides approximately 156 mg. of crystals. After two recrystallizations with acetone, the product 4-pregnene IIa, 17a, 21-triol 3,2-dione melts at 215-218.

   (From the dried mycelium from this fermentation, ll-deoxy-17-hydroxycorticosterone acetate is recoverable by exhaustion with hexane to remove lipoid material, then with acetone, removing acetone in vacuum leaving a crystalline residue weighing about 1.35 g .; and recrystallizing the residue with acetone yielding about 930 mg of the pure compound melting at 234-2380).



   EXAMPLE 6 (a) Fermentation.



   The same fermentation conditions as those described in section.5!:. of Example 1 are used, except for the fact that deoxycorticosterone is incorporated in a content of 0.25 g. per liter instead of progesterone.
 EMI8.2
 



  (b) Isolation of epicorticosterone.



     3.58 liters of culture filtrate obtained in .si (based on the fermentation of 1 g. Of deoxycorticosterone) is used up with 4 parts of 2 liters of chloroform, and the chloroform extracts are cooled and concentrated, providing approximately 1 , 01 g. of an amorphous solid product. This solid product is dissolved in 5 ml. of chloroform and 20 ml. of benzene and the solution is chromatographed on a column of 30 g. silica gel.

   Elution occurs as follows:
 EMI8.3
 
<tb>
<tb> Eluat <SEP> Volume <SEP> Solids
<tb> fiai.) <SEP> (mg.)
<tb> Chloroform-benzene <SEP> (1: 4) <SEP> 300 <SEP> Traces
<tb> Chloroform-benzene <SEP> (1: 1) <SEP> 500 <SEP> Traces
<tb> Chloroform <SEP> 400 <SEP> Traces
<tb> Acetone-chloroform <SEP> (1: <SEP> 9) <SEP> 340 <SEP> Traces
<tb> Acetone-chloroform <SEP> (1: 4) <SEP> 850 <SEP> 670.2
<tb> Acetone-chloroform <SEP> (1: 1) <SEP> 525 <SEP> 103.2
<tb> Acetone <SEP> 250 <SEP> 19.5
<tb>
 
The solid products eluted with the acetone-chloroform mixture (1: 4) readily crystallize in the form of bars from acetone-ether mixtures, or in the form of prisms from ethyl acetate, having the following properties :
 EMI8.4
 M.P. 153-154;

   (al) 22.5 + 168 (c. 0.7); analysis (calculated for cZ1H3o 4;
D C. 72.80 and H. 80.73) C. 72.90 and H. 8.76. The product is ¯ 4-pregnene-

 <Desc / Clms Page number 9>

 11a, 21-diol-3,20-dione, as prepared by the following transformation.



   (c) Conversion to dehydrocorticosterone acetate.



   One serving of 34.3 mg. of ¯ 4-pregnene-11a, 21-diol-3,20-dione obtained as described in section b is dissolved in 1.0 ml. of a solution of 114.0 mg. acetic anhydride in 10.0 ml. in dry pyridine. After allowing the solution to stand at room temperature for 12-16 hours, the solvents are removed by concentration in the vacuum; and the residue is dissolved in chloroform, washed with dilute hydrochloric acid, sodium bicarbonate solution and water, and dried over sodium sulfate. The solution is then concentrated to dryness and the crude acetate-21 is dissolved in 1.5 ml. of glacial acetic acid. 1.1 ml of a solution of 53.3 mgo of chromic acid in 5.0 ml. acetic acid is added.

   After 35 minutes, one ml. of methanol is added and the solution is concentrated to dryness in vacuum, then the dark green residue is taken up in chloroform and water, and the clear chloroform phase is washed with a solution of sodium bicarbonate and water and then dried over sodium sulfate. The chloroform is then evaporated, leaving about 36.9 mg. of a syrupy residue which begins to crystallize spontaneously. The product is recrystallized from a mixture of acetone and ether, yielding 18.6 mg of needles softening at 169 and melting at 172-177. Recrystallization with the same pair of solvents raises the melting point to 177.5 - 179.

   (An authentic sample of dehydrocorticosterone acetate melts at 178 - 179.5; there is no depression in the melting point of a mixture; and the infrared spectra of the two products are identical.) The product exhibits the following additional properties: (Ó) 22 + 239 (c. 0.5); analysis (calculated for C23H3005: C. 71.46 and H. 7.84) C. 71.54 and H. 7.99.



   EXAMPLE 7 (a) Fermentation
The same fermentation conditions as those described in section a of Example 1 are used, except that the 17α-hydroxy-progesterone is incorporated in a content of 0.25 g. per liter instead of progesterone.



    (b) Depletion and isolation of oxvdation products
The culture filtrate obtained in .Si (based on the fermentation of 1 g. Of 17α-hydroxyprogesterone) is stripped with chloroform as described in section b of Example 4. The residue, weighing about 514 mg ., is dissolved in chloroform and the solution is chromatographed on 15 g. silica. The chromatogram was eluted with 1300 ml of a mixture of 5% acetone in chloroform and the solvents were evaporated leaving about 245 mg. colorless crystals, which are recrystallized with an ethyl acetate-hexane mixture.

   The product, which is isomeric with 11a, 17a-dihydroxyprogesterone described below and is assumed to be 17a-methyl-D-homo- ¯ 4-androstene-11a, 17a-diol-3,20-dione (compound X) 'has the following properties: MP 261-262; (Ó) 3 + 46 (c. 0.74); analysis (calculated for C21H30O4: C. 72.80 and H. 8.73) C 72.92 and H. 8.840
Elution the chromatogram again with 550 ml. 10% acetone in chloroform and evaporation of the solvents provided about 150 mg. of a crystallized product.

   Upon recrystallization with an ethyl acetate-ether mixture, the product is obtained in the form of colorless plates having the following properties M.P. 219-221; (Ó) 22 + 87

 <Desc / Clms Page number 10>

 (c. 0.57); and analysis (calculated for C21H30O4: C. 72.80 and H.8.73) C. 73.11 and H. 8.70. The product is 11a, 17a-dihydroxyprogesterone as prepared upon oxidation to form the known # 4-pregnene-17a-ol-3,11,20-trione.



    (c) Oxidation of compound X.



   24.3 mg. of compound X are oxidized with 15 mg. Chromic anhydride in glacial acetic acid, and the reaction mixture is taken up as described in the Example 6 section, and the product is crystallized with acetone-ether. The 11-ketone thus obtained in the form of colorless plaques has the following properties: M.P. 238-242; (Ó) 22 + 121 (co 0.48); and analysis (calculated for C21H2804 C, 73.23 and H.



    8.19) C. 73.33 and H. 8.34.



    (d) Oxidation of 11a, 17a-dihydroxyprogesterone.



   37.9 mg. of 11a, 17a-dihydrqxyprogesterone are oxidized with 20 mg. chromic anhydride as described above and the oxidation products are crystallized with an ethyl acetate-ether mixture in the form of colorless tetrahedrone having the following properties: -M.P. 232-235; (Ó) 22 + 186 (c. 0.33); and analysis (calculated for C21H28O4: C. 73.23 and H 8.19) C. 73.24 and H. 8.37. The melting point and specific rotation agree with the indications reported by Kritchevsky et al., J.A.C.S. 74, 483 (1952).



  (d alternative) Acetylation of 11a, 17a-dihydroxyprogesterone.



   22.1 mg. of 11a, 17a-dihydroxyprogesterone are acetylated by treatment with 0.5 ml. of pyridine and 0.5 ml. acetic anhydride at room temperature for 18 hours. The acetylating agents are removed by evaporation in a vacuum and the crystallized residue is recrystallized in an acetone-ether mixture, providing large prisms having the following properties: M.P. 205-208; (Ó) 24 + 65 (c 0.61); and analysis (calculated for C23H32O5: C.71.10 and H.8.30) C. 71.01 and H. 8.16.



   EXAMPLE 8 (to) Fermentation.



   The same fermentation conditions as described in the section of Example 1 are used, except that Aspargillus type A.T.C.C. 11.267 is used instead of aspergillus niger and 17α-hydroxyprogesterone is included, with a content of 0.25 g. per liter, instead of progesterone (b) Depletion of oxidation products.



   The culture filtrate obtained in a (based on the fermentation of 875 mg. Of 17α-hydroxyprogesterone) is depleted with chloroform as described in section II of Example 1 and the chloroform is removed. , leaving a residue of about 536 mg. The residue is dissolved in chloroform and the solution is chromatographed on 15 g. silica. Elution with 300 ml. of chloroform removes about 35 mg. unidentified by-products; another elution with 200 ml. of 5% acetone in chloroform removes about 20 mg. of the D-homo compound described in example
7;

   and elution with 1500 ml. of 10% acetone in chloroform eliminates about 410 mg. the primary product of 11a, 17a-dihydroxyprogesterone, melting at 215-219 and having (Ó) 24 + 87 (c. 0.52),
D

 <Desc / Clms Page number 11>

 
EXAMPLE 9 (a) Fermentation.



   The same fermentation conditions as those described in section a of Example 1 are used, except that 5pregnenolone is incorporated, with a content of 0.50 g. per liter, instead of progesterone.



  (b) Depletion and isolation of oxidation products.



   The culture filtrate obtained in a (based on the fermentation
 EMI11.1
 tion of 1 g. of A 5-pregnenolone) is depleted with chloroform - as described in section b of Example 1, yielding 169 mg. of a fat free steroid product. The product is dissolved in ml. of a mixture of chloroform and benzene in the proportions 1: 3, and the solution is chromatographed on 4 g. alumina washed with sulfuric acid. Elution of the chromatogram with 150 ml. of a chloroform-benzene mixture (1: 1) and evaporation of the solvents give about 40 mgo of lla-hydroxyprogesterone, and after recrystallization from an acetone-ether mixture, the product melts at 156-159 and has (Ó) 24 + 171 (c. 0.52).



   D
Elution the chromatogram again with 150 ml. of chloroform followed by evaporation of the chloroform to provide about 75 mg. of a product (probably 6, 11a-dihydroxyprogesterone) which, after recrystallization from acetone, melts at 247-250 and has # alc. 235 m / u (= max.



  14,000).



   Unoxidized ¯ 5-pregnenolone can be recovered by depleting the dry mycelium with chloroform, removing chloroform in a vacuum, keeping the residue in suspension in hexane, filtering
 EMI11.2
 crystals resulted "% (weighing about 654 mg.), and recrystallizing from acetone. The α1 -pregnenolone recovered melts at 186-190 and at (o:) D 2+ + 24 (tl, 4).



   EXAMPLE 10
 EMI11.3
 Using the method described in sections n and ¯b of Example 4, but with Aspergillus.type AoToCoCo 11.267 as the fermentation organism in place of Aspergillus niger, 582 mg is obtained. crystals insoluble in chloroform and having the following properties: M.P. 216-
 EMI11.4
 219; (0 <.) 23 + 117 (c. 1.00 in absolute ethanol); and analysis (calculated for Cz1Hp05: Co 69.58 and Ho 8.34) C. 69.88 and H. 8.090 The product, after recrystallization from acetone, shows in the infrared a spectrum identical to that of authentic L1 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione.



   EXAMPLE 11
Under the same conditions as those of Example 10, but by fermenting 11-deoxy-17-hydroxycorticosterone with a content of 1 g. per liter, we obtain, starting from 1 g., a yield of 467 mgo of
 EMI11.5
 -pregnene-lla, 17a, 2l-triol-3,20-dioneo
EXAMPLE 12 Under the same conditions as those of Example 10, but in
 EMI11.6
 using 11-deoxy-17-hydroxycorticosterone acetate $ a yield of about 204 mg is obtained. of 6.4-pregnene-l1a, 17a, 21-triol-3,20-dioneo

 <Desc / Clms Page number 12>

 
EXAMPLE 13
Under the same conditions as those of Example 12, -but by doubling the fermentation time, a yield of approximately 220 is obtained.
 EMI12.1
 mgo of d 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione.



   EXAMPLE 14
Under the same conditions as those of Example 4, but using a crude saponification mixture of 11-deoxy-17-hydroxycorticostone, approximately 589 mgo of ¯ 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol is obtained. - 3,20-dione. The crude saponification mixture for addition to 2 liters of the medium is prepared by suspending 1.0 gb of 11-deoxy-17hydroxycorticosterone in a mixture of 47 ml. of methanol and a solution of 700 mgo of potassium bicarbonate in 13 ml. of water, then stirring the suspension for 18 hours at room temperature in a stoppered flask.



   EXAMPLE 15
Under the same conditions as those described in Example 4, but incorporating the steroid with a content of 0.25 gb per liter and using the microorganism aspergillus amstelodami instead of aspergillus niger, approximately 383 mg. of a steroidal product are obtained from
 EMI12.2
 0.5 gag of 11-deoxy 17-hydroxycorticosteronee This product is contained in 10 ml. of chloroform and the crystallized precipitate (weighing approximately 164 mg.) is recovered by filtration and is recrystallized from acetone. The product melts at 217-220 and its infrared spectrum is identical to that of
 EMI12.3
 Genuine 4¯pregnene-11a, 17a, 2l-triol-3,20-dione.



   The chloroform mother liquor is evaporated to dryness, is taken up in a little acetone and is cooled, and the resulting crystals (weighing about 33 mgo) are recrystallized from acetone. The product melts at 248.5 - 250 and its infrared spectrum is identical to that of the product described in section c of Example 4.



   EXAMPLE 16
Under the same conditions as those of Example 4, but using aspergillus nidulans instead of aspergillus niger, approximately 732 mg. of a steroid product are recovered from 1.0 g. of 11-deoxy-17-hydroxycorticosterone. From this steroid product, one obtains in-
 EMI12.4
 approximately 571 mg.

   de /), 4-pregnene-lla, 17a, 21-triol-3,20-dionl which, after recrystallization in acetone, melts at 216-219. and shows the correct infrared spectrum
Media other than those described in the preceding examples can be used for the purposes envisaged in the invention, the only requirement of course being that these media must be able to support the development or proliferation of aspergillus. especially in the presence of oxygen.

   Any citric acid obtained as a by-product (as in the case of the use of sucrose or molasses, for example as part or as all of the carbon and energy source), or any other valuable products obtained (for example amylases or proteinases, can be recovered according to the conventional methods for the recovery of these products starting from cultures of aspergillus.



   An adequate supply of oxygen (sterile) can be maintained during fermentation, which can be accomplished according to the conventional method of ensuring fermentations in the presence of oxygen, i.e. by exposing an oxygen. large area of the medium in the air or by immersing a ventilated culture. The incubation time can determine the degree of oxidation with

 <Desc / Clms Page number 13>

 certain steroid substrates and the incubation is of course stopped when the agent contains the highest content of the desired product, which is easy to determine for each kind of conditions.



   In the examples indicated above, the steroid substrate is incorporated into the fermentation agent before inoculation with aspergillus; and, in such a case, the steroid substrate is preferably dissolved in chloroform to facilitate handling (e.g. 1 ml of chloroform per 100 ml of the medium), the chloroform being removed from the medium during sterilization (i.e. i.e. before seeding).

   However, the steroid substrate can be added after seeding and even after substantial proliferation of aspergillus has occurred. Therefore the steroid substrate can be transformed into an oxidation product by bringing the steroid into common contact. steroid and air in an aqueous suspension of non-proliferating aspergillus cells or by bringing the steroid, air and aspergillus enzymes into common contact in an aqueous cell-free agent.

   Thus a three-day culture of aspergillus niger proliferated on the same medium as that used in the example but without progesterone, is subjected to centrifugation, is again suspended in distilled water, is subjected to a new centrifugation, is further suspended in distilled water; the suspension is placed in a vial; progesterone (for example) is added; flask is shaken at 25 for 24 hours; the suspension is filtered, and the lla-hydroxyprogesterone formed is recovered by depleting the filtrate with chloroform and by a new treatment such as that described in sections b and following of Example 1. Other expedients which are conventional in fermentation can be used for the practical implementation of the invention.

   This is how aspergillus can be grown on a medium best suited for its proliferation, the mycelium can be separated from the culture fluid after substantial proliferation, and the mycelium can be resuspended in a new medium containing the substrate. steroid (for example the medium described in Example 1). Also the aspergillus mycelium can be used repeatedly, i.e. the culture liquid containing the oxidized derivative of the steroid can be separated from the mycelium, the former being treated to recover said derivative, while the latter is resuspended in a further amount of the steroid substrate medium.



   The oxidized derivatives of the steroids obtained in the practical implementation of the invention are intermediates for the preparation of cortical hormones and / or other useful products. Thus, llahydroxyprogesterone is convertible into the known 11-keto-progesterone as described above, as well as cortisone acetate, for example.

   By way of illustration, 11a-hydroxyprogesterone can be catalytically reduced with palladium in ethyl acetate to form allopregnan-11a-ol-3,20-dione; the latter can be reduced with lithium aluminum hydride to the allopregnane-3,11a, 20-triol; the latter can be treated with an acylating agent (eg an acetylating agent) under mild conditions to obtain the 3-acyl derivative (eg allopregnane-3, 11a, 20-triol-3 acetate); the latter can be oxidized with chromic acid to form 3-acetoxy-allopregnane-11,20-dione; and the latter can be converted, by methods described in the art (for example by Rosenkranz, Pataki and Djerassi, J.A.C.S.



  73, 4055, 1951), in cortisone acetate. Such a conversion can, for example, be effected by treating 3-acetoxy-allopregnane-11,20-dione with acetic anhydride and p-toluenesulfonic acid to obtain.
 EMI13.1
 Remove the 11'20-dienol acetate from 3-acetoxy-allopregnane-11'20-d.ione and, without isolation, be treated with excess perbenzoic acid in chloroform, followed by saponification with a solution of 2N sodium hydroxide to obtain allopregnan-3,17a-diol-11,20-dione; the latter is brominated in chloroform to obtain 21-bromo-allopragnan-3,17a- diol-11,20-dione;

     the latter is treated with sodium iodide

 <Desc / Clms Page number 14>

 in aoetone, followed by potassium acetate, to provide allopregnane-3,17a-21-triol-11,20-dione-21 acetate (Reichstein's compound D); this acetate is oxidized with N-bromo-acetamide to provide al-lopregnane-3,11,20-trione-17a, 21-diol-21 acetate; this acetate is brominated and, without isolation, is treated with sodium iodide to obtain ¯ 4-2-iodo-pregnene-17a, 21-diol-3,11,20-trione-21 acetate ;

   and this acetate is in turn treated with zinc dust in dioxane and ethanol to provide cortisoneo acetate La ¯ 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol- 3,20-dione is convertible into the known adrenosterone as described above, as well as into cortisone acetate for example, this acetate being the subject of alternative section d 2 of example 4. ¯ 4-pre- gnene -11a, 21-diol-3,20-dione is convertible to the known dehydrocorticosterone acetate as previously described. 11a, 17a-dihydroxyprogesterone is convertible to the known # 4-pregnene-17a-ol-3,11,20-trione as previously described.



   The invention can be carried out with variations without departing from the scope of this invention.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. L'invention a pour objet : 1. Un procédé pour la transformation d'un stéroide en un dérivé oxydé de ce stérol'de, caractérisé par les points suivants, séparément ou en combinaison : 1 Le procédé consiste à soumettre le stéroïde à l'action d'en- zymes d'un type oxydant d'aspergillus en la présence de l'oxygène; 2 Pour introduire 1-oxygène au moins en position-lla d'un sté- roïde non-substitué en position 11, le stéroïde non-substitué en position-11 est soumis à l'action d'enzymes d'un type oxydant d'aspergillus en la pré- sence d'oxygène; The subject of the invention is: 1. A process for the conversion of a steroid into an oxidized derivative of this steroid, characterized by the following points, separately or in combination: The process comprises subjecting the steroid to the action of enzymes of an oxidizing type of Aspergillus in the presence of oxygen; 2 To introduce 1-oxygen at least at position-11a of an unsubstituted steroid at position 11, the steroid unsubstituted at position-11 is subjected to the action of enzymes of an oxidizing type of. aspergillus in the presence of oxygen; 3 Pour obtenir un dérivé lla-hydroxy d'un stéroïde du groupe comprenant les 3-oxo-20-céto-pregnenes et les 3-oxy-20-céto-pregnenes, le procédé consiste à soumettre un stéroïde non-substitué en position-11 du groupe précité à l'action d'enzymes d'un type oxydant d'aspergillus en la présence d'oxygène; 4 Lorsque le stéroïde est soumis à l'action d'enzymes d'un type oxydant d'aspergillus en la présence d'oxygène, ce type d'aspergillus appar- tient au groupe comprenant l'aspergillus niger Wise. 72-2, l'aspergillus amstelodami, l'aspergillus nidulans et l'aspergillus type AoToC.C. Il,267; 5 Le stéroïde traité est la progestérone; 6 Le stéroide traité appartient au groupe comprenant la 17-hy- droxy-11-désoxycorticostérone et les esters de celle-ci; 3 To obtain a 11a-hydroxy derivative of a steroid from the group consisting of 3-oxo-20-keto-pregnenes and 3-oxy-20-keto-pregnenes, the method comprises subjecting an unsubstituted steroid to the position- 11 of the aforementioned group to the action of enzymes of an oxidizing type of Aspergillus in the presence of oxygen; When the steroid is subjected to the action of enzymes of an oxidizing type of Aspergillus in the presence of oxygen, this type of Aspergillus belongs to the group comprising Aspergillus niger Wise. 72-2, Aspergillus amstelodami, Aspergillus nidulans and Aspergillus type AoToC.C. He, 267; The steroid treated is progesterone; The steroid treated belongs to the group consisting of 17-hydroxy-11-deoxycorticosterone and esters thereof; 7 Le stéroide traité est la désoxycorticostérone; 8 Le stéroïde traité est la 17a-hydroxyprogestérone; 9 Le stéroide traité est la ¯ 5-pregnenolone; la Le stéroïde est incorporé dans un agent de fermentation sus- ceptible de supporter la prolifération d'un type oxydant d'aspergillus, puis cet agent est ensemencé avec ce type d'aspergillus et est soumis à une in- cubation en la présence d'oxygène; <Desc/Clms Page number 15> EMI15.1 11 Pour séparer la 4-pregnene-lla,17a,21-triol-3,20-dione du produit brut d'oxydation microbiolqgique de la 17-hydroxy-11-désoxy- corticostérone, le procédé consiste à mettre en suspension ce produit d'o- xydtion dans un solvant d'hydrocarbure chloré, puis à récupérer le produit insoluble dans ledit solvant; 7 The steroid treated is deoxycorticosterone; 8 The steroid treated is 17α-hydroxyprogesterone; 9 The steroid treated is ¯ 5-pregnenolone; The steroid is incorporated into a fermentation agent capable of supporting the proliferation of an oxidizing type of Aspergillus, then this agent is inoculated with this type of aspergillus and subjected to incubation in the presence of. oxygen; <Desc / Clms Page number 15> EMI15.1 11 To separate 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione from the crude product of microbiological oxidation of 17-hydroxy-11-deoxy-corticosterone, the process consists of suspending this product of oxidation in a chlorinated hydrocarbon solvent, followed by recovering the product insoluble in said solvent; 12 Pour la séparation prévue dans l'alinéa 11 , le solvant utilisé appartient au groupe comprenant le chloroforme, le dichlorure d'éthylène et le trichloréthylène. 12 For the separation provided for in paragraph 11, the solvent used belongs to the group comprising chloroform, ethylene dichloride and trichlorethylene. 2. Les dérivés oxydés des stérofdes obtenus par la mise en oeuvre du procédé défini ci-dessus sont, par exemple : - L'un des dérivés lla-hydroxy des 3-oxo-20-céto-pregnenes et des 3-oxy-20-céto-pregnenes; - La lla-hydroxyprogestérone; EMI15.2 - La 0 4-pregnene-lla,17a,21-triol-3,20-dione; - La a 4-pregnene-lla,21-diol-3,20-dione; - La 17a-méthyl-D-homo- A 4-androstène-lla,17a-diol-3,20-dione; - La lla-17a-dihydroxyprogestérône. 2. The oxidized derivatives of the sterofids obtained by carrying out the process defined above are, for example: - One of the lla-hydroxy derivatives of 3-oxo-20-keto-pregnenes and of 3-oxy-20 -keto-pregnenes; - lla-hydroxyprogesterone; EMI15.2 - 0 4-pregnene-11a, 17a, 21-triol-3,20-dione; - A 4-pregnene-11a, 21-diol-3,20-dione; - 17a-methyl-D-homo- A 4-androstene-11a, 17a-diol-3,20-dione; - lla-17a-dihydroxyprogesterone.
BE519106D 1952-04-10 BE519106A (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US318813XA 1952-04-10 1952-04-10
US280652XA 1952-06-28 1952-06-28

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE519106A true BE519106A (en)

Family

ID=26703242

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE519106D BE519106A (en) 1952-04-10

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE519106A (en)
CH (1) CH318813A (en)
FR (1) FR1080612A (en)

Also Published As

Publication number Publication date
CH318813A (en) 1957-01-31
FR1080612A (en) 1954-12-10

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2756179A (en) Production of delta 1 bonds in the a ring of the cyclopentanopolyhydrophenanthrene nucleus by streptomyces lavendulae
US2753290A (en) Microbiological production of 7-and 15-hydroxy-progesterones
US2695260A (en) Process for the oxygenation of steroids with the oxygenating activity of neurospora
IL27858A (en) Microbiological process for the preparation of 11beta-hydroxysteroids
BE519106A (en)
US3481974A (en) 3-alkoxy - 14-oxo-17beta-ol-8,14-secoestra-1,3,5(10),9(11) - tetraenes and ester derivatives
US2793162A (en) Production of 11beta-hydroxy-steroids by colletotrichum
US2793163A (en) 11beta-hydroxylation of pregnadienes by coniothyrium helleborine
US2950226A (en) Method of producing 11alpha-hydroxysteroids with the genus fusarium
US2888384A (en) Process for the production of 10-hydroxy-19-nortestosterone by rhizopus
US2962512A (en) Oxidation of steroids and products thereof
US3577318A (en) Process for making 6-hydroxy-3-keto delta**4-steroids of the pregnane and androstane series
US3631031A (en) Intermediate useful in the synthesis of aldosterone
US3063989A (en) 2beta-hydroxy-9 alpha-halo-11-oxygenated pregnenes
SU242777A1 (en) METHOD OF OBTAINING OPTICALLY ACTIVE
US3098079A (en) Alpha-nortestololactones
BE565167A (en)
US3063992A (en) 2beta-hydroxy steroids and microbiological method of producing same
BE505355A (en)
CH339923A (en) Process for the preparation of 3-keto-steroids of the pregnan group
BE562962A (en)
BE548450A (en)
CH359700A (en) Process for preparing 1,4-pregnadienes
BE540478A (en)
BE677227A (en)