BE515954A - - Google Patents

Info

Publication number
BE515954A
BE515954A BE515954DA BE515954A BE 515954 A BE515954 A BE 515954A BE 515954D A BE515954D A BE 515954DA BE 515954 A BE515954 A BE 515954A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
milk
heat exchanger
casing
cooler
terized
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE515954A publication Critical patent/BE515954A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01JMANUFACTURE OF DAIRY PRODUCTS
    • A01J9/00Milk receptacles
    • A01J9/04Milk receptacles with cooling arrangements

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Husbandry (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Heat-Exchange Devices With Radiators And Conduit Assemblies (AREA)
  • Dairy Products (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS AUX ECHANGEURS DE CHALEUR EN PARTICULIER POUR DES APPAREILS 
DE FERME ET DE   LAITERIEo   
L'invention est relative à des échangeurs de chaleur à utiliser en particulier dans des appareils de ferme et de laiterie, et a notamment pour but d'empêcher le dépôt de globules de beurre provenant du lait sur son parcours entre la machine à traire et la cruche ou autres appareils de stocka- ge, et également de construire un appareil qui puisse être facilement net-   toyéo   Bien que l'invention soit décrite en se référant particulièrement an refroidissement de lait, elle peut également s'appliquer au   refroidissemert   d'autres liquides.

   L'échangeur de chaleur peut également s'appliquer à la pasteurisation de laito Le terme "cruche" utilisé dans ce texte est destiné à comprendre un appareil collecteur quelconque. 



   Des refroidisseurs à lait comprennent d'ordinaire l'emploi d'eau froide qu'on fait couler à travers le refroidissement puis à   l'égoût   ou qu'on recueille de nouveau. De nombreuses fermes ou bien les loges dans lesquelles on trait les vaches, ne sont pas pourvues d'une alimentation d'eau convena- ble,et un autre but de l'invention consiste à construire un refroidisseur qui ne dépend pas   d'ne   alimentation d'eauo Un autre but de l'invention con- siste à construire un refroidissanr dans lequel la basse température s'éta- blit très rapidement, en permettant à l'appareil d'être mis en marche rapide- ment. 



   Suivant la présente invention, un échangeur de chaleur pour le traitement de liquides tel que du lait, comprend une enveloppe extérieure fermée, un dispositif unitaire d'enroulements de tuyauteries disposés suivant un même axe les uns au-dessus des autres, des moyens de support du dispositif unitaire à l'intérieur de l'enveloppe de manière à former un espace libre entre les enroulements et l'enveloppe, une entrée du liquide au sommet de l'enveloppe et une sortie au fond, et des moyens pour guider l'écoulement du liquide à partir de l'entrée de manière qu'il s'écoule uniformément sur les surfaces des enroulements.

   De préférence, les moyens de guidage de l'é- coulement du lait depuis l'entrée le font couler à la fois sur les deux péri- phéries extérieure et intérieure des enroulementso 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
De préférence, les enroulements ont la forme d'un tube en une pièce enroulé en   héliceo     Ou   bien, les enroulements peuvent comprendre des spires circulai- res découpées, dont les extrémités s'adaptent de façon étanche au liquide à des lumières disposées du côté opposé du distributeur ou de la tubulure partant du sommet jusqu'au fond du dispositif unitaire, et chacune des ouver- tures d'un c8té du distributeur   communique   avec une ouvertire disposée de l'autre côté, reliée au tube voisin supérieur de manière que le liquide puis- se s'écouler à travers des enroulements successifs.

   



   Un refroidisseur à lait conforme à la présente invention peut comprendre une enveloppe à travers laquelle du lait peut s'écouler, une ins- tallation de réfrigération commandée par une force motrice possédant un cir- cuit fermé pour la mise en circulation du réfrigérant, et comprenant une con- 'duite disposée dans l'enveloppe, constituant un élément de dissipation de la chaleur sur lequel on fait couler le lait. L'installation de réfrigération est de préférence du genre dans lequel l'extraction de la chaleur est réali- sée par la détente d'un gaz ou par l'évaporation d'un liquide, en faisant en sorte que la détente ou l'évaporation se produisent à l'intérieur de la conduite.

   Le gaz le mieux approprié utilisé dans un réfrigérant du genre à détente, est le dichlorodifluorométhène qui est tout-à-fait inoffensif à l'égard du lait, si une fuite quelconque devait se produire. L'invention comprend dans son domaine un appareil à   traitée   mobile comprenant un support roulant sur lequel est monté au moins un ou plusieurs échangeurs de   chaleir   ou réfrigérants du genre décrit plus haut. En outre, une installation de réfrigération peut également être montée sur le chariot, ainsi qu'un ou plu= sieurs dispositifs pulsatoires pour appareil à traire. Le support roulant peut également être muni d'un appareil de pesée propre à porter chaque cruche dans   laquelle'le   lait est amené, venant des refroidisseurs. Chaque échangeur de chaleur peut être suspendu à une superstructure.

   Le support roulant peut également être muni d'appareils de pesée supportant une cruche. 



   L'invention comprend également dans son domaine un refroidisseur pour le lait dans lequel l'échangeur de chaleur est pourvu de moyens permet- tant de le fixer directement au goulot de la cruche. 



   Dans le cas où le refroidisseur doit être utilisé quand on trait à la main,il peut être muni d'un récipient dans lequel on verse le lait à partir du seau, et d'un robinet de contrôle pour régler le débit d'alimenta- tion dans le refroidisseur. 



   On donne dans ce qui suit une description d'un certain nombre de formes différentes d'appareils à traire confotmes à l'invention, en se référant aux dessins en annexe,sur lesquels : la figure 1 est une vue schématique d'une forme de l'appareil dans lequel un certain nombre de refroidisseurs à lait sont supportés sur un élément mobile indépendant des cruches. la figure 2 est une vue schématique analogue à la figure 1, sur laquelle chaque refroidisseur s'adapte directement au sommet d'une cruche,. 



   La figure 3 est une coupe à travers l'un des refroidisseurs,.. 



   La figure 4 est une élévation de profil de la tubulure du refroi- disseur représenté sur la figure 3, ainsi que de portions des tubes de refroi- dissement qui y sont associés. 



   La figure 5 est une coupe en plan, suivant la ligne 5-5, du dis- positif représenté sur la figure 3. 



   La figure 6 est une vue en plan. 



   La figure 7 représente en partie en élévation et en partie en coupe, une autre forme de refroidisseur   comprenant   un tube de refroidisse- ment unique enroulé en hélice. 



   La figure 8 est une vue schématique   d'un   appareil constitué de 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 deux éléments mobiles, dont l'un porte les éléments de refroidissement et l'autre l'installation de réfrigération, et la figure 9 est une vue schématique d'un appareillage constitué de deux éléments mobiles, dont l'un porte les unités de refroidissement et le réfrigérateur, et l'autre les cruches, l'appareil de pesée et les dispo- sitifs pulsatoireso 
En se référant au dispositif représenté sur la figure 1, une pla- te-forme 10 munie d'une superstructure 11 est montée sur quatre roulettes 
12 de manière que l'appareillage puisse se déplacer aisément entre les stal- ; les à vaches 13.

   Au sommet de la superstructrue sont suspendus deux refroi- disseurs 14 à travers lesquels on fait circuler le réfrigérant provenant d'un appareil de réfrigération 15 par des tubes d'alimentation et de retour 16 et 17. Pour simplifier les dessins, ces tubes sont représentés comme n'étant disposés que sur un des réfrigérants. Comme d'ordinaire, un tube à vide 18 s'étend le long de la loge à vache en une position surélevée et est muni sur sa   longueur   d'un certain nombre de tubes d'embranchement 19 auxquels on peut relier des tubes flexibles 20 aboutissant à chacun des deux dispositifs pul- satoires 21 de construction connue. Les dispositifs pulsatoires peuvent ê- tre supportés par des bras 22 raccordés sur pivots en 23 au sommet de la superstructure,.

   Deux tubes d'aspiration flexibles 24 passent de chaque dis- positif pulsatoire à un appareil à traire ordinaire 25, muni de tubes flexi- bles 26 aboutissant aux mamelles 27 et d'un tube flexible d'alimentation du lait 28, qui délivre le lait au refroidisseur   14.   Le lait refroidi est in- troduit du fond du refroidisseur dans une cruche 30 par un tube flexible 29. 



   Pour que le lait de chaque vache puisse être pesé, on'suspend la cruche à la superstructure par une chafne ou un ceâble 31 raccordé à une balance à ressort 32, qui, à son tour, est raccordée à une pince 33 qui saisit le bord de la cruche. Un élévateur (non représenté) peut être relié à la chaîne ou un câble 31 de manière que la cruche puisse être rapidement soulevée du sol et abaissée quand elle est pleine. 



   Le refroidisseur et la cruche doivent être soumis tous deux au vide pendant le remplissage, et dans ce but, des tubes flexibles 34 et 35 sont prévus, raccordés à des tubes qui traversent respectivement les couver- cles du refroidisseur et de la cruche. Deux de ces refroidisseurs peuvent être suspendus côte-à-côte à la superstructure et sont raccordés transver- salement à deux cruches disposées en-dessous d'eux. Un couvercle spécial 104 est prévu sur chaque cruche; il porte un tube de remplissage et un tube à vide qui le traversent, et il est muni de pinces 105 pour le fixer en po- sition. Le couvercle porte également un joint de fermeture étanche convena- ble. 



   Un dispositif différent représenté sur la figure 2 convient à l'emploi quand le lait n'a pas besoin d'être pesé, et dans cet exemple, cha- que refroidisseur peut être disposé de manière à se raccorder directement au goulot de la cruche sur laquelle il est fixé par des pinces 106. Le refroidisseur est suspendu à la superstructure 11 comme on le décrit plus haut ou bien il peut y être fixé de façon rigide en évitant ainsi tout tube flexible entre lui et l'appareil de réfrigération 15. Des connexions flexi- bles non-représentées peuvent être prévues-entre le refroidisseur et la cru- che. Quand la cruche est remplie, on desserre les pinces 106 et on abaisse la cruche pour la séparer du refroidisseur, au moyen d'un mécanisme approprié de levage et d'abaissement représenté schématiquement en 36.

   La cruche est ensuite enlevée et on en dispose une vide en-dessous d'un refroidisseur, puis on la lève et la fixe au refroidisseur par des pinces 106. Comme le refroi- disseur est raccordé directement à la cruche, un tube à vide unique 34 peut servir à appliquer le vide à ces deux pièces. 



   Dans le dispositif différent représenté schématiquement sur la figure 8, deux éléments mobiles peuvent être prévus, dont un est disposé de manière à supporter les refroidisseurs 14, les dispositifs pulsatoires 21 et les bras de pulsation 22, tandis que l'autre élément mobile 38 peut être disposé pour supporter   l'appareil   de réfrigération 15. Dans ce cas, les cru- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ches peuvent reposer sur le sol et le lait leur est délivré à partir des re- froidisseurs par les tubes de sortie flexibles 29. 



   Dans le dispositif représenté sur la figure 9, les cruches 30, l'appareil de pesée et les dispositifs pulsatoires peuvent être portés de façon connue par un élément mobile tandis qu'un autre élément mobile porte les refroidisseurs 14 et l'installation de réfrigération 15. Les deux élé- ments peuvent amssi être disposés étroitement l'un contre l'autre de manière que le tube d'alimentation de lait 28 venant de l'appareillage à traire pui s- se être raccordé au refroidisseur, tandis qu'un tube court pour le lait re- froidi s'étend entre le refroidisseur et la cruche. Un des refroidisseurs représentés sur la figure 9 confient à l'emploi au cas où on trait à la main et est muni dans ce but sur son couvercle d'un entonnoir 106 qui délivre le lait par un robinet de réglage 107. 



   Dans l'un quelconque des   dispositifss   renseignés ci-dessus l'ins- tallation de réfrigération peut être du genre dans lequel on comprime un gaz puis on le laisse se détendre dans un évaporateur, et, en se détendant, le gaz absorbe de la chaleur du milieu environnant. Un gaz qui convient à l'em- ploi dans une installation de ce genre est le   dichlordifluorométhène   qui   n'est'pas   toxique et qui est entièrement inoffensif vis-à-vis du lait, au cas où il se produirait une fuite. 



   Ou bien, l'installation de réfrigération peut être du type à ré- frigération par absorption, dans lequel un liquide volatil tel   que ;1' ammonia-   que liquide est disposé de manière à s'évaporer dans un évaporateur et, ce faisant, absorbe de la chaleur. L'invention s'applique également à une ins- tallation de réfrigération dans laquelle le liquide qui a été refroidi est disposé de manière à s'écouler à travers l'élément de refroidissement. 



   Comme on le décrit plus loin, l'élément d'évaporateur ou de re- froidisseur est disposé à l'intérieur de l'enveloppe d'un refroidisseur et on s'arrange de manière que le lait s'écoule sur la surface de l'élément. 



   L'invention se rapporte particulièrement à une construction du   refroidisseur qui permette de le nettoyer facilement ; cequi est un point   important dans tout appareillage de laiterie. 



   Le refroidisseur représenté sur les figures 3 à 6 comprend une enveloppe extérieure 71 en tôle métallique munie d'une paroi conique 72 por- tant un tube de sortie 63 pour l'évacuation du lait, réglé par un robinet rotatif à noix 95. L'extrémité supérieure du refroidisseur est fermée par un couvercle 73 auquel est fixé un joint étanche en caoutchouc 74 qui' re - pose sur le sommet de l'enveloppe et est maintenu solidement en place par des pinces à ressort 75 qui pivotent sur des oreilles 76 disposées sur l'en- veloppe. Le couvercle comprend une portion en ferme de coupole 77 portait un tube 78 qui le traverse, auquel est raccordée la conduite d'alimentation du lait 29. A l'extrémité intérieure du tube 78 est fixé un distributeur de lait 79 qui peut être muni ou non d'un filtre 96 et qui fait couler le lait en cascade ou en pluie.

   L'élément de refroidissement ou évaporateur est suspendu par un certain nombre de tiges 80 au couvercle 73. Il comprend un certain nombre de tubes circulaires interrompus 81, disposés sur un même axe, et les deux extrémités de chaque tube résultant de l'interruption sont adaptés à des supports formés sur un distributeur ou tubulure 82. Comme on le voit, chaun des supports du côté droit de;la tubulure est raccordé à un support du tube se trouvant au-dessus de lui et à gauche de la tubulure, par un passage incliné 83 excepté le support le plus élevé du côté droit qui est raccordé à l'intérieur d'une saillie creuse 84 qui dépasse à l'extérieur de la tubulure,et de même,le support de gauche, au fond, est raccordé à une saillie creuse dépassante 85. 



   Le corps réfrigérant est alimenté par un tube 86 à la saillie du fond 85 et de là au tube interrompu le plus voisin du fond, et il quitte finalement l'échangeur de chaleur par un tube 87 raccordé à la saillie creuse supérieure 84. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Les tiges 80 qui suspendent l'unité peuvent être soudées à deux tubes circulaires supérieurs interrompus 810 Les tubes 86 et 87 traversent, des trous appropriés du couvercle 73. L'intérieur   de:!'enveloppe   est main- tenu sous vide au moyen d'un tube 69 traversant un autre trou du couvercle,, 
Les tubes interrompus 81 peuvent être espacés les uns des autres par des é- léments d'espacement 88 analogues à des bagues de manière que l'espace inté- rieur de l'enveloppe extérieure soit subdivisé en un espace annulaire exté- rieur 89 et un espace intérieur cylindrique 90. 



   Comme on le voit sur la figure 5, le dispositif de refroidissement ou évaporateur est disposé excentriquement par rapport aux parties dépassan- tes du distributeru ou de la tubulure 82. Une auge de distribution du lait 
91 est supportée par le tube interrompu du sommet de l'évaporateur, en en étant écartée, et la pluie de lait tombe dans le distributeur à partir du pulvérisateur 79 ou du filtre 96.

   L'auge est munie d'une paroi de fond co- nique 92   dirige   vers le haut9 qui se raccorde à une paroi périphérique de manière à former une auge 93 en forme de V, munie d'un certain nombre de per- forations 98 disposées au-dessus du sommet du tube interrompu 94 le plus é- levé de manière qu'une partie du courant de lait ruisselle à l'extérieur du tube dans l'espace annulaire 89, pendant qu'une autre partie ruisselle le long de la surface intérieure du tube à l'intérieur de l'espace   cylindrique   
90  On réalise ainsi la surface de refroidissement maximumo L'auge est munie de pieds de support 99 et peut facilement être enlevée du sommet de l'appareil et de cette manière;

   lorsque l'élément est retiré de l'enveloppe extérieure en enlevant le couvercle, l'intérieur et l'extérieur de l'élément peuvent être facilement nettoyés, de même que la face intérieure   de;l'enve-   loppe   extérieureo   
Un thermomètre 100, du type à cadran, peut être prévu pour la mesure de la température du lait refroidi, et est disposé de manière que l'élément répondant à la température soit attenant au robinet 95. 



   Une forme de refroidisseur plus simple est représentée sur la figure 7. Au lieu de la série de tubes interrompus et de la tubulure, on utilise un tube unique 101 enroulé en hélice dont le diamètre est d'environ 28 mm (1 1/8 pouces). L'enroulement inférieur du tube est raccordé au tu- be d'alimentation 86 qui peut avoir environ 12 mm (1/2 pouce) de diamètre. 



  Le tube de retour 87 fait partie intégrante de l'enroulement supérieur. Une pièce de tête 102 est fixée à l'enroulement supérieur, et a une forme annu- laire telle que le lait qui s'écoule du fond de l'auge 91 ruisselle unifor- mément le long des surfaces intérieure et extérieure des spires hélicoïdales. 



  Les enroulements du serpentin sont ou bien fixés directement les uns aux au- tres par étamage, ou bien sont espacés à une petite distance les uns des autres par des rubans hélicoïdaux 103 qui y sont soudés ou étamés. A part ces différences, le refroidisseur est construit de la même façon que celui décrit plus haut. 



   Dans le cas où l'appareil doit être utilisé quand on trait à la main, au lieu de raccorder le tube d'alimentation du lait 29 à un tube tra- versant le couvercle, le couvercle peut être muni d'un récipient dans le- quel on verse le lait du seau à traire, et ce récipient peut être muni d'un robinet réglable de manière que le lait puisse s'écouler dans le distributeur 79 au débit voulu. 



   REVENDICATIONS.      

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS TO HEAT EXCHANGERS IN PARTICULAR FOR APPLIANCES
FARM AND DAIRY
The invention relates to heat exchangers to be used in particular in farm and dairy equipment, and its object in particular is to prevent the deposition of globules of butter originating from the milk on its path between the milking machine and the milking machine. jug or other storage apparatus, and also to construct an apparatus which can be easily cleaned. Although the invention is described with particular reference to the cooling of milk, it can also be applied to the cooling of other liquids. .

   The heat exchanger can also be applied to the pasteurization of laito The term "jug" used in this text is intended to include any collecting apparatus.



   Milk coolers usually involve the use of cold water which is run through the cooler and then down the drain or collected again. Many farms or the stalls in which the cows are milked are not provided with a suitable water supply, and another object of the invention is to construct a cooler which does not depend on feed. Another object of the invention is to construct a cooler in which the low temperature is established very quickly, allowing the apparatus to be put into operation quickly.



   According to the present invention, a heat exchanger for the treatment of liquids such as milk, comprises a closed outer casing, a unitary device for winding pipes arranged along the same axis one above the other, support means of the unitary device inside the casing so as to form a free space between the windings and the casing, a liquid inlet at the top of the casing and an outlet at the bottom, and means for guiding the flow liquid from the inlet so that it flows evenly over the surfaces of the windings.

   Preferably, the means for guiding the flow of milk from the inlet cause it to flow both over the two outer and inner peripheries of the windings.

 <Desc / Clms Page number 2>

 
Preferably, the windings are in the form of a one-piece tube wound in a helix. Or, the windings can comprise cut-out circular turns, the ends of which fit in a liquid-tight manner to openings arranged on the opposite side. of the distributor or the tubing from the top to the bottom of the unitary device, and each of the openings on one side of the distributor communicates with an opening disposed on the other side, connected to the neighboring upper tube so that the liquid then flow through successive windings.

   



   A milk cooler in accordance with the present invention may comprise a casing through which milk can flow, a motive force controlled refrigeration plant having a closed circuit for circulating the refrigerant, and comprising a pipe disposed in the casing constituting a heat dissipating element on which the milk is made to flow. The refrigeration installation is preferably of the kind in which the extraction of heat is carried out by the expansion of a gas or by the evaporation of a liquid, ensuring that the expansion or evaporation occur inside the pipe.

   The most suitable gas used in a refrigerant of the expansion type is dichlorodifluoromethene which is quite harmless to milk should any leak occur. The invention comprises in its field a mobile treated apparatus comprising a rolling support on which is mounted at least one or more heat exchangers or refrigerants of the type described above. In addition, a refrigeration installation can also be mounted on the cart, as well as one or more pulsating devices for milking apparatus. The rolling support can also be provided with a suitable weighing device to carry each jug in which the milk is brought, coming from the coolers. Each heat exchanger can be suspended from a superstructure.

   The rolling stand may also be fitted with weighing devices supporting a jug.



   The invention also comprises in its field a cooler for milk in which the heat exchanger is provided with means allowing it to be attached directly to the neck of the jug.



   In the event that the cooler is to be used when milking by hand, it can be provided with a container into which the milk is poured from the bucket, and a control valve to adjust the feed flow. tion in the cooler.



   A description is given in the following of a number of different forms of milking apparatus according to the invention, with reference to the accompanying drawings, in which: FIG. 1 is a schematic view of one form of the apparatus in which a number of milk coolers are supported on a movable element independent of the jugs. Figure 2 is a schematic view similar to Figure 1, in which each cooler fits directly to the top of a jug ,.



   Figure 3 is a section through one of the coolers, ..



   Figure 4 is a side elevation of the tubing of the cooler shown in Figure 3, together with portions of the cooler tubes associated therewith.



   Figure 5 is a plan section, taken on line 5-5, of the device shown in Figure 3.



   Figure 6 is a plan view.



   Figure 7 shows, partly in elevation and partly in section, another form of cooler comprising a single helically wound cooling tube.



   Figure 8 is a schematic view of an apparatus consisting of

 <Desc / Clms Page number 3>

 two mobile elements, one of which carries the cooling elements and the other the refrigeration installation, and FIG. 9 is a schematic view of an apparatus consisting of two mobile elements, one of which carries the cooling units and the refrigerator, and the other the jugs, the weighing apparatus and the pulsating devices.
With reference to the device shown in FIG. 1, a platform 10 provided with a superstructure 11 is mounted on four castors.
12 so that the equipment can move easily between the stalls; cows 13.

   From the top of the superstructure are suspended two coolers 14 through which the refrigerant from a refrigeration apparatus 15 is circulated by supply and return tubes 16 and 17. To simplify the drawings, these tubes are shown. as being placed only on one of the refrigerants. As usual, a vacuum tube 18 extends along the cow house in an elevated position and is provided along its length with a number of branch tubes 19 to which flexible tubes 20 can be connected terminating. to each of the two pul- satisers 21 of known construction. The pulsating devices can be supported by arms 22 connected to pivots at 23 at the top of the superstructure.

   Two flexible suction tubes 24 pass from each pulsating device to an ordinary milking machine 25, provided with flexible tubes 26 terminating at the udders 27 and a flexible milk supply tube 28, which delivers the milk. to the cooler 14. The cooled milk is introduced from the bottom of the cooler into a jug 30 through a flexible tube 29.



   In order for each cow's milk to be weighed, the jug is suspended from the superstructure by a chain or cable 31 connected to a spring scale 32, which in turn is connected to a clamp 33 which grips the rim. from the jug. An elevator (not shown) can be connected to the chain or cable 31 so that the jug can be quickly lifted off the ground and lowered when full.



   Both the cooler and the jug should be subjected to a vacuum during filling, and for this purpose flexible tubes 34 and 35 are provided, connected to tubes which pass through the lids of the cooler and the jug, respectively. Two of these coolers can be hung side by side from the superstructure and are connected transversely to two jugs arranged below them. A special cover 104 is provided on each jug; it carries a filling tube and a vacuum tube passing through it, and it is provided with clamps 105 to fix it in position. The cover also carries a suitable sealing gasket.



   A different device shown in Figure 2 is suitable for use when the milk does not need to be weighed, and in this example each cooler can be arranged so as to connect directly to the neck of the jug on the top. which it is fixed by clamps 106. The cooler is suspended from the superstructure 11 as described above or it can be rigidly fixed therein, thus avoiding any flexible tube between it and the refrigeration appliance 15. flexible connections not shown can be provided between the cooler and the jug. When the jug is full, the clamps 106 are released and the jug is lowered to separate it from the cooler, by means of an appropriate lifting and lowering mechanism shown schematically at 36.

   The jug is then removed and a vacuum is placed below a cooler, then lifted and secured to the cooler by clamps 106. As the cooler is connected directly to the jug, a single vacuum tube 34 can be used to apply a vacuum to these two parts.



   In the different device shown schematically in Fig. 8, two movable elements can be provided, one of which is arranged to support the coolers 14, the pulsating devices 21 and the pulsating arms 22, while the other movable element 38 can be provided. be arranged to support the refrigeration appliance 15. In this case, the cru-

 <Desc / Clms Page number 4>

 ches can rest on the ground and milk is delivered to them from the coolers through the flexible outlet tubes 29.



   In the device shown in Figure 9, the jugs 30, the weighing apparatus and the pulsating devices can be carried in a known manner by a movable element while another movable element carries the coolers 14 and the refrigeration installation 15. The two elements can be arranged closely together so that the milk feed tube 28 from the milking apparatus can be connected to the cooler, while a tube can be connected to the cooler. short for chilled milk runs between the cooler and the jug. One of the coolers shown in figure 9 is suitable for use in the case of milking by hand and is provided for this purpose on its cover with a funnel 106 which delivers the milk through a control valve 107.



   In any of the devices mentioned above, the refrigeration installation may be of the type in which a gas is compressed and then allowed to expand in an evaporator, and, by expanding, the gas absorbs heat. of the surrounding environment. A suitable gas for use in such an installation is dichlordifluoromethene, which is not toxic and is completely harmless to milk in the event that a leak should occur.



   Or, the refrigeration plant may be of the absorption refrigeration type, in which a volatile liquid such as liquid ammonia is arranged to evaporate in an evaporator and thereby absorbs. heat. The invention is also applicable to a refrigeration plant in which the liquid which has been cooled is arranged so as to flow through the cooling element.



   As will be described later, the evaporator or cooler element is disposed inside the casing of a cooler and arranged so that the milk flows over the surface of the cooler. 'element.



   The invention relates particularly to a construction of the cooler which allows it to be easily cleaned; which is an important point in any dairy equipment.



   The cooler shown in Figures 3 to 6 comprises an outer casing 71 of sheet metal provided with a conical wall 72 carrying an outlet tube 63 for the discharge of milk, regulated by a rotary nut 95. L ' upper end of the cooler is closed by a cover 73 to which is attached a rubber seal 74 which rests on the top of the casing and is held securely in place by spring clips 75 which pivot on lugs 76 arranged. on the envelope. The cover comprises a cupola-like portion 77 carrying a tube 78 which passes therethrough, to which the milk supply line 29 is connected. At the inner end of the tube 78 is attached a milk dispenser 79 which may be fitted or not of a filter 96 and which makes the milk flow in cascade or in rain.

   The cooling element or evaporator is suspended by a number of rods 80 from the cover 73. It comprises a number of interrupted circular tubes 81, arranged on the same axis, and the two ends of each tube resulting from the interruption are adapted to supports formed on a distributor or tubing 82. As can be seen, each of the supports on the right side of the tubing is connected to a support of the tube lying above it and to the left of the tubing, by a inclined passage 83 except for the uppermost support on the right side which is connected inside a hollow projection 84 which projects outside the tubing, and likewise the left support, at the bottom, is connected to a protruding hollow projection 85.



   The coolant body is fed through a tube 86 to the bottom protrusion 85 and thence to the interrupted tube closest to the bottom, and it finally leaves the heat exchanger through a tube 87 connected to the upper hollow protrusion 84.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The rods 80 which suspend the unit can be welded to two upper interrupted circular tubes 810 The tubes 86 and 87 pass through suitable holes in the cover 73. The interior of the casing is kept under vacuum by means of a tube 69 passing through another hole in the cover ,,
The interrupted tubes 81 may be spaced apart from each other by ring-like spacers 88 so that the interior space of the outer casing is subdivided into an exterior annular space 89 and a ring-shaped space. cylindrical interior space 90.



   As can be seen in FIG. 5, the cooling device or evaporator is disposed eccentrically with respect to the protruding parts of the distributor or of the pipe 82. A milk distribution trough
91 is supported by the interrupted tube at the top of the evaporator, away from it, and the rain of milk falls into the dispenser from sprayer 79 or filter 96.

   The trough is provided with a conical bottom wall 92 directed upwards9 which connects to a peripheral wall so as to form a V-shaped trough 93, provided with a number of perforations 98 arranged. above the top of the uppermost interrupted tube 94 so that part of the milk stream trickles out of the tube into the annulus 89, while another part trickles down the surface inside the tube inside the cylindrical space
90 This achieves the maximum cooling surface. The trough is provided with support feet 99 and can easily be removed from the top of the apparatus and in this way;

   when the element is removed from the outer casing by removing the cover, the interior and exterior of the element can be easily cleaned, as can the inner face of the outer casing.
A thermometer 100, of the dial type, may be provided for measuring the temperature of the cooled milk, and is arranged so that the element responding to the temperature is adjacent to the tap 95.



   A simpler form of cooler is shown in Figure 7. Instead of the series of interrupted tubes and tubing, a single helically wound tube 101 is used with a diameter of approximately 28 mm (1 1/8 inches). ). The lower winding of the tube is connected to the supply tube 86 which may be about 12mm (1/2 inch) in diameter.



  The return tube 87 is an integral part of the upper winding. A head piece 102 is attached to the top coil, and has an annular shape such that the milk flowing from the bottom of the trough 91 flows evenly along the inner and outer surfaces of the helical turns.



  The coil windings are either attached directly to each other by tinning, or are spaced a small distance from each other by helical ribbons 103 welded or tinned thereto. Apart from these differences, the cooler is constructed in the same way as that described above.



   In the event that the appliance is to be used when milking by hand, instead of connecting the milk supply tube 29 to a tube passing through the lid, the lid can be provided with a container in the- which is poured the milk from the milking bucket, and this container may be provided with an adjustable valve so that the milk can flow into the distributor 79 at the desired rate.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1/ Echangeur de chaleur pour le traitement de liquides, caraoté- risé en ce qu'il comprend une enveloppe extérieure fermée, un dispositif uni- taire d'enroulements de tubes superposés coaxialement, des moyens pour suppor- ter l'élément à l'intérieur de l'enveloppe de manière à former un espace en- tre les enroulements et l'enveloppe, une entrée pour le liquide au sommet de l'enveloppe, une sortie au fond, et des moyens pour guider l'écoulement du liquide à partir de l'entrée de manière qu'il s'écoule uniformément sur les surfaces des enroulements. <Desc/Clms Page number 6> 1 / Heat exchanger for the treatment of liquids, characterized in that it comprises a closed outer casing, a unitary device for winding tubes superimposed coaxially, means for supporting the element to the interior of the casing so as to form a space between the windings and the casing, an inlet for liquid at the top of the casing, an outlet at the bottom, and means for guiding the flow of liquid from. inlet so that it flows evenly over the surfaces of the windings. <Desc / Clms Page number 6> 2/ Echangeur de chaleur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les moyens de guidage de l'écoulement du liquide à partir de l'en- trée,le font couler sur les deux périphéries extérieure et intérieure de- l'enroulement. 2 / Heat exchanger according to claim 1, characterized in that the means for guiding the flow of liquid from the inlet, cause it to flow over the two outer and inner peripheries of the winding. 3/ Echangeur de chaleur, suivant la revendication 2, caractéris é en ce que les spires ont la forme d'un tube hélicoïdal d'une pièce. 3 / Heat exchanger according to claim 2, characterized in that the turns have the shape of a one-piece helical tube. 4. Echangeur de chaleur suivant les revendications 1 à 3, carac- térisé en ce que les enroulements comprennent des spires circulaires inter- rompues dont les extrémités s'adaptent de façon étanche au fluide sur des ouvertures disposées sur des faces opposées d'un distributeur ou d'une tubu- lure qui s'étend du sommet jusqu'au fond du dispositif unitaire d'enroulements, chacune des ouvertures d'un côté du distributeur communiquant avec une ouver- ture disposée de l'autre côté et raccordée au tube voisin supérieur de maniè- re que le réfrigérant puisse traverser des spires successives. 4. Heat exchanger according to claims 1 to 3, characterized in that the windings comprise interrupted circular turns the ends of which fit in a fluid-tight manner on openings arranged on opposite faces of a distributor. or a tubing which extends from the top to the bottom of the unitary winding device, each of the openings on one side of the distributor communicating with an opening on the other side and connected to the neighboring tube upper so that the coolant can pass through successive turns. 5/ Echangeur de chaleur suivant les revendications 1 à 4, carac- térisé en ce que les enroulements sont espacés les uns des autres et râccor- dés les uns aux autres par des bagues d'espacement ou analogues. 5 / Heat exchanger according to claims 1 to 4, charac- terized in that the windings are spaced from each other and râccor- dés each other by spacing rings or the like. 6/ Echangeur de chaleur suivant les revendications 1 à 5, carac- térisé en ce que l'enveloppe extérieure est munie d'un couvercle amovible sur lequel est monté le dispositif unitaire d'enroulement des tubes. 6 / Heat exchanger according to claims 1 to 5, charac- terized in that the outer casing is provided with a removable cover on which is mounted the unitary device for winding the tubes. 7/ Echangeur de chaleur suivant la revendication 6, caractéri- sé en ce que les tubes d'entrée et de retour pour le fluide échangeur de cha- leur traversent le couvercle et sont raccordés aux spires de fond et du som- met de l'élément, et en ce qu'un tube d'admission du liquide à refroidir tra- verse également le couvercle., 8/ Echangeur de chaleur suivant la revendication 7, caractérisé en ce qu'un tube à vide traverse également le couvercle. 7 / Heat exchanger according to claim 6, charac- terized in that the inlet and return tubes for the heat exchanger fluid pass through the cover and are connected to the bottom and top turns of the. element, and in that an inlet tube for the liquid to be cooled also passes through the cover., 8 / heat exchanger according to claim 7, characterized in that a vacuum tube also passes through the cover. 9/ Echaageur de chaleur suivant les revendications 6 à 8, carac- térisé en ce qu'on dispose un joint étanche à l'air entre.le couvercle et l'enveloppe. 9 / Heat exchanger according to claims 6 to 8, charac- terized in that there is an airtight seal between the cover and the casing. 10. Echangeur de chaleur suivant les revendications 1 à 9, carac- térisé en ce que les moyens de guidage du courant de liquide au-dessus des spires peuvent comprendre une auge (91) disposée de façon amovible au sommet du dispositif unitaire d'enroulement tubulaire et portant un fond bombé ou conique dirigé vers le haut qui se raccorde à une paroi périphérique pour former une auge circulaire (93) portant sur sa paroi, de fond des perforations disposées au-dessus et à distance de la spire la plus élevée. 10. Heat exchanger according to claims 1 to 9, characterized in that the means for guiding the stream of liquid above the turns may comprise a trough (91) removably disposed at the top of the unit winding device. tubular and carrying a domed or conical bottom directed upwards which connects to a peripheral wall to form a circular trough (93) carrying on its wall, bottom perforations arranged above and at a distance from the highest coil. 11/ Refroidisseur à lait caractérisé en ce qu'il comprend une enveloppe à travers laquelle on fait couler le lait, une installation de réfrigérant commandée par force motrice comprenant un circuit fermé pour la circulation du réfrigérant et renfermant une conduite disposée à l'intérieur de l'enveloppe, constituant un élément d'extraction de la chaleur au-dessus duquel on fait couler le lait. 11 / Milk cooler characterized in that it comprises a casing through which the milk is made to flow, a refrigerant installation controlled by a motive force comprising a closed circuit for the circulation of the refrigerant and containing a pipe arranged inside the casing, constituting an element for extracting the heat above which the milk is made to flow. 12/ Refroidisseur suivant la rebendication 11, caractérisé en ce que l'installation de réfrigération est du genre dans lequel on produit l'extraction de chaleur par la détente d'un gaz ou l'évaporation d'un liqui- de, de manière que la détente ou l'évaporation se produisent dans la con- duite à l'intérieur de l'enveloppe. 12 / Cooler according to claim 11, characterized in that the refrigeration installation is of the type in which the extraction of heat is produced by the expansion of a gas or the evaporation of a liquid, so that expansion or evaporation occurs in the duct inside the casing. 13/ Appareil à traire mobile, caractérisé en ce qu'il comprend un support sur roues sur lequel sont montés au moins un ou plusieurs échan- geurs de chaleur ou refroidisseurs suivant les revendications 1 à 12. 13 / Mobile milking apparatus, characterized in that it comprises a support on wheels on which are mounted at least one or more heat exchangers or coolers according to claims 1 to 12. 14/ Appareil à traire mobile suivant la revendication 13; ca- ractérisé en ce qu'on monte également sur le support roulant un appareil de réfrigération. 14 / mobile milking apparatus according to claim 13; charac- terized in that a refrigeration appliance is also mounted on the rolling support. 15/ Appareil à traire mobile suivant les revendications 13 et 14, caractérisé en ce qu'on monte également sur le support un ou plusieurs <Desc/Clms Page number 7> dispositifs pulsatoires pour un appareil à traire. 15 / mobile milking apparatus according to claims 13 and 14, characterized in that also mounted on the support one or more <Desc / Clms Page number 7> pulsating devices for a milking machine. 16/ Appareil à traire mobile suivant la revendication 15, carac- térisé en ce que les dispositifs pulsatoires sont fixés, au moyen de bras mobiles, à la charpente montée sur roues. 16 / mobile milking apparatus according to claim 15, charac- terized in that the pulsating devices are fixed, by means of movable arms, to the frame mounted on wheels. 17/ Appareil à traire mobile suivant les revendications 13 à 16, caractérisé en ce que chacun des échangeurs de chaleur est suspendu à une superstructure montée sur le support roulant et est muni d'un tube d'alimen - tation destiné à le raccorder au couvercle d'une cruche. 17 / mobile milking apparatus according to claims 13 to 16, characterized in that each of the heat exchangers is suspended from a superstructure mounted on the rolling support and is provided with a feed tube for connecting it to the cover of a jug. 18/ Appareil à traire mobile suivant la revendication 17, carac- térisé en ce que le support roulant est muni d'un appareil de pesage devart porter une crucheo' 19/ Refroidisseur à lait suivant les revendications 11 à 16, ca- ractérisé en ce que des moyens sont prévus pour fixer le refroidisseur à lait directement au goulot d'une cruche. 18 / mobile milking apparatus according to claim 17, charac- terized in that the rolling support is provided with a weighing device devart to carry a jug. 19 / Milk cooler according to claims 11 to 16, charac- terized in that means are provided for fixing the milk cooler directly to the neck of a jug. 20/ Appareil à traire mobile suivant la revendication 19, carac- térisé en ce que des moyens soht prévus sur le support roulant pour porter une cruche, et pour la lever ou l'abaisser par rapport au refroidisseur. 20 / mobile milking apparatus according to claim 19, charac- terized in that the soht means provided on the rolling support for carrying a jug, and for raising or lowering it relative to the cooler. 21/ Refroidisseur à lait comprenant un échangeur de chaleur sui- vant les revendications 1 à 10, caractérisé en ce que le couvercle du refroi- disseur est muni d'un récipient ou d'un entonnoir comprenant un robinet de réglage à travers lequel le lait coule dans l'enveloppeo 22/ Appareil à traire, caractérisé en ce qu'il comprend un appa- reillage à traire à pulsations, un réfrigérateur commandé par force motrice comprenant un élément d'extraction de la chaleur disposé dans une enveloppe, une conduite d'alimentation de lait disposé entre l'appareillage à traire et l'enveloppe, et une sortie disposée sur l'enveloppe pour délivrer le lait refroidi dans une cruche ou dans un autre appareil collecteur. 21 / Milk cooler comprising a heat exchanger according to claims 1 to 10, characterized in that the cover of the cooler is provided with a receptacle or a funnel comprising an adjustment valve through which the milk flows in the envelope 22 / Milking apparatus, characterized in that it comprises a pulsating milking apparatus, a motor-driven refrigerator comprising a heat extracting element arranged in a casing, a milk supply pipe arranged between the milking apparatus and the casing, and an outlet disposed on the casing for delivering the cooled milk into a jug or other collecting apparatus. 23/ Echangeur de chaleur pour le traitement de lait substantiel - lement tel que décrit en se référant aux figures 3 à 6 ou à la figure 7 des dessins en annexeo 24/ Appareil à traire mobile substantiellement tel que décrit en se référant à la figure 1, ou à la figure 2, on à la figure 8, ou à la figure 9 des dessins en annexe. en annexe 5 dessins. 23 / Heat exchanger for the treatment of milk substantially as described with reference to figures 3 to 6 or to figure 7 of the attached drawings 24 / Mobile milking apparatus substantially as described with reference to figure 1 , or in Figure 2, one in Figure 8, or in Figure 9 of the accompanying drawings. in appendix 5 drawings.
BE515954D BE515954A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE515954A true BE515954A (en)

Family

ID=153297

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE515954D BE515954A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE515954A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1017473A5 (en) DEVICE AND METHOD FOR COOLING BEVERAGES.
EP0059201A1 (en) Refrigerated receiver
BE515954A (en)
FR2465979A1 (en) CONDENSER WITH HEAT TRANSFER CHARACTERISTICS
EP2601472B1 (en) U-tube vaporizer
FR2784175A1 (en) Portable immersion cooler for e.g. milk, wines and unfermented juice
FR2913763A1 (en) Condenser i.e. exchanger, for heat pump, has tubes connected with each other by straps for forming tube bundle that is spirally rolled around central cylinder, where tube bundle is twisted, and tubes have specific diameter
CA2339885C (en) Transportable device for storing and supplying cryogenic fluid, especially medical oxygen
FR2800449A1 (en) REFRIGERATED AND / OR HEATED LABORATORY CABINET
EP0093646B1 (en) Apparatus for cooling milk
FR2526145A1 (en) Installation for cooling milk - includes water-cooled heat exchanger between milk feed pump and refrigerated tank
CH324506A (en) Heat exchanger
FR2811068A1 (en) Wine heating-cooling container heat exchanger has pair of spaced plates with gap forming one heat exchange circuit and space between spirally wound plates forming second circuit
BE422819A (en)
FR2529655A1 (en) RUNOFF ATMOSPHERIC REFRIGERATOR COMPRISING CHUTS
FR2511763A1 (en) Rapid cooling system for drinks - uses serpentine pipe passing through ice box of refrigerator to cool liquid
FR2501348A1 (en) PROCESS FOR VAPORIZING A PURE LIQUID
FR2801371A1 (en) Transportable apparatus for storing/supplying acryogenic fluid, esp oxygen for medical purposes, has handling collar with condensate collector
BE623686A (en)
BE537895A (en)
WO2007000674A1 (en) Fountain for supplying chilled water
BE536554A (en)
BE399187A (en)
BE435064A (en)
FR2854558A1 (en) Container e.g. feeding bottle, reheating apparatus for babies, has cover for covering upper part of case, and pump transferring fluid from reservoir and transferring jet of hot fluid directly on external surface of container