BE515474A - - Google Patents

Info

Publication number
BE515474A
BE515474A BE515474DA BE515474A BE 515474 A BE515474 A BE 515474A BE 515474D A BE515474D A BE 515474DA BE 515474 A BE515474 A BE 515474A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
switch
liquid
pump
contactor
controlled
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE515474A publication Critical patent/BE515474A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07FCOIN-FREED OR LIKE APPARATUS
    • G07F13/00Coin-freed apparatus for controlling dispensing or fluids, semiliquids or granular material from reservoirs
    • G07F13/02Coin-freed apparatus for controlling dispensing or fluids, semiliquids or granular material from reservoirs by volume
    • G07F13/025Coin-freed apparatus for controlling dispensing or fluids, semiliquids or granular material from reservoirs by volume wherein the volume is determined during delivery

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Control Of Vending Devices And Auxiliary Devices For Vending Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENT AUX APPAREILS DE CONTROLE DE LIQUIDES A COMMANDE PAR PIECES 
DE MONNAIE. 



   Il est intéressant dans les postes de distribution de liquides, tels que l'essence, l'huile et liquides analogues, de pouvoir fournir en car- burants les conducteurs de voitures au moyen d'un appareil distributeur de li- quide commandé par des pièces de monnaie et rendu ainsi dans une certaine me- sure automatique, spécialement lorsque le poste de distribution est fermé ou que le personnel est débordé de travail.   Malgré   le progrès de la technique dans ce domaine, un certain nombre de problèmes   n9ont   pas été encore résolus en ce qui concerne le prix de revient et la sécurité de fonctionnement d'appareils distributeurs de liquides de ce genre à commande par pièces de monnaie. 



   La présente invention a pour objet de résoudre ces problèmes d'une façon satisfaisante du point de vue pratique et de réaliser un dispositif ap- plicable à la fois à tous les appareils distributeurs de liquide déjà existants à commande manuelle ou par moteur, ainsi qu'aux appareils qui seraient spécia- lement construits à cette fin. Par exemple., ce dispositif peut être appliqué aux pompes à   essence.   



   La principale caractéristique de l'invention consiste en ce que l'organe de déclenchement au dispositif automatique commandé par une pièce de monnaie actionne directement ou indirectement un contact électrique, de pré- férence un micro-interrupteur comportant un bras de contact oscillant, dispose dans le circuit électrique d'une bobine   d'un   interrupteur dénommé contacteur qui est connecté au circuit électrique du moteur d'une pompe et dont l'armatu- re est en même temps reliée mécaniquement, par l'intermédiaire d'un ensemble de leviers, à une roue d'engrenage ou organe analogue susceptible d'être en- grenée ou dégrenée d'une roue disposée sur un système d'arbres provenant de l'indicateur du débit de l'appareil distributeur de liquide ou de tout autre point du circuit de distribution, par exemple,

   du compteur de liquide   habit  1   d'une pompe à essence. Cette roue d'engrenage est en outre reliée avec des 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 organes interrupteurs qui agissent à l'encontre de l'organe de déclenchement de l'automate commandé par une pièce de monnaie, sur le micro-interrupteur de façon à couper le courant de la bobine du contacteur lorsque l'indicateur de débit a effectué un tour complet correspondante par exemple, à cinq li- tres de liquide distribué. Dans sa forme de réalisation préférée cet inter- rupteur comporte un cliquet à ressort dont une extrémité est actionnée par le dit organe de déclenchement, tandis que son autre extrémité s'engage dans l'une des deux encoches ménagées sur un disque formant came, actionné par un'ressort et qu'un levier fait osciller.

   Il est en outre préférable dans ce dispositif, de disposer au centre le couloir principal des pièces de monnaies de l'automate et de prévoir au bas de ce dispositif un collecteur de pièce communiquant avec   l'automate   
Pour   empêcher   une utilisation frauduleuse d'une pompe à essence habituelle équipée d'un appareil auxiliaire conforme à la présente invention, l'interrupteur normal de la pompe et le contacteur peuvent être reliés en parallèle aux conducteurs allant au moteur de la pompe et à des points diffé- rents d'un commutateur tournant ou d'un dispositif analogue auquel sont con- nectés les conducteurs principaux d'alimentation.

   En conséquence, ces conduc- teurs alimenteront en courant le moteur de la pompe dans une position du com- mutateur tournant par l'intermédiaire de l'interrupteur normal, et, dans une autre position du commutateur, par l'intermédiaire du contacteur. Dans ce dernier cas, le micro-interrupteur est relié à la bobine du contacteur par l'intermédiaire d'une borne spéciale du commutateur. 



   A titre d'exemple, on a décrit ci-dessous et représenté au dessin annexé une forme de réalisation d'un appareil distributeur de liquide muni d' un dispositif automatique suivant l'invention à commande par pièces de monnaie. 



   La fig. 1 est une vue de face du distributeur de liquide, la paroi avant étant enlevée. 



   La fige 2 en est une vue en élévation horizontale, la paroi laté- rale étant enlevée. 



   La fig. 3 est un schéma de connexion. 



   Les fig.   4   et 5 représentent une variante de l'appareil suivant deux vues latérales à angle droit. 



   Les fig. 6 et 7 sont relatives à une forme de réalisation modifiée. 



   La figure 1 représente un appareil de contrôle de liquides confor- me à l'invention, tel qu'utilisé en combinaison avec une pompe à essence habi- tuelle représentée en trait mixte qui est supposée être munie d'un équipement standard, savoir d'une pompe P, d'un cadran indicateur N avec un compteur et un indicateur de débit 1 ainsi que d'un tuyau distributeur B et d'un interrup- teur normal 2 de la pompe à essence. La conduite d'alimentation 3 de la pompe et la conduite de   refoulement 4   de celle-ci sont représentées d'une façon sché- matique. La lettre M désigne un automate commandé par des pièces de monnaie et le chiffre de référence 5 désigne un organe de déclenchement de type commun de cet automate.

   Cet organe de déclenchement coopère avec l'une des extrémités d'un cliquet 8 actionné par un ressort qui fait partie des moyens d'interrup- tion 7, 8, l'autre extrémité du cliquet 8 s'engageant dans l'une des deux en- coches 7',   7"   prévues sur le pourtour d'un disque oscillant 7 formant came et actionné par le ressort   24.   L'extrémité du cliquet 8 mentionnée en premier lieu actionne, sous l'influence du dit organe de déclenchement 5 et à   l'encon-   tre de l'action du ressort 23, le bras de contact oscillant 6, soumis à l'ac- tion d'un ressort, du micro-interrupteur D dont le rôle sera expliqué ci- après.

   La came 7 est en outre munie d'un doigt réglable 38 qui peut être ac- tionné par un bras oscillant 22 relié à une extrémité d'une bielle 21 dont l' autre extrémité est munie d'un coude ou d'un organe analogue 20. Ce dernier organe est commandé à son tour par un doigt 19 fixé d'une manière réglable sur une roue dentée 18 qui engrené avec une autre roue dentée 17 dont elle peut être degrénée et qui est reliée, par l'intermédiaire d'un ensemble de le- viers 13,   12,   Il à l'armature de l'électro-aimant 9 d'un interrupteur E dénom-   O@   mé contacteur. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La roue dentée 17 peut être également mise en prise ou hors de prise avec une roue   14   entraînée par les arbres 15 et 16 qui sont entraînés eux-mêmes à partir du débitmètre 1, ou, si on le désire, par toute autre source d'énergie convenable, par exemple à partir d'un compteur de liquide connu, non représenté au dessin. 



   Dans la forme de réalisation représentée, l'automate à pièces de monnaie M est disposé au centre de l'appareil (fig. 1). Cet automate com- porte un calibre 25 pour les pièces, dont les bras coudés 26 sont   pivotés   sur le levier 29 soumis à   l'action   d'un ressort. Un doigt 27 prévu sur ce levier peut être commandé par la cane 31 prévue sur le bras 30 qui peut être actionné à son tour par la   came   33 commandée par le volant de déclenchement à main 32.

   Pendant la dernière partie de la course du bras 30, la came   34   de ce dernier coopère avec le doigt 5' de l'organe de déclenchement 5 dépla- gant ainsi les doigts 36 du bras 35 vers le bas, dans les rainures 37, à condition que des pièces en nombre et de valeur appropriée aient été   introdui-   tes dans l'automate. 



   Ainsi qu'on le voit dans la figure 3, le micro-interrupteur B sus-mentionné est relié au circuit de la bobine de 1'électro-aimant 9 du contacteur E qui est reliée à son tour au circuit du moteur électrique P de la pompe. Conformément au schéma,l'interrupteur habituel 2 de la pompe à essence et le contacteur E sont reliés en parallèle aux câbles d'alimentation du moteur P de la pompée mais à des points différents d'un   commutateur   tournant 
39 qui peut être remplacé par tout autre dispositif remplissant le même rôle et auquel sont connectés les câbles d'alimentation appartenant, dans l'exemple représenté, à un réseau triphasé I, II, III.

   En conséquence, dans la position représentée en trait plein en figure 3, le courant alimente directement le moteur de la pompe par l'intermédiaire de l'interrupteur 2, tandis que lors- que le commutateur 39 se trouve dans la position représentée en trait mixte, le courant alimente le moteur P par l'intermédiaire du contacteur E, le micro- interrupteur D étant, dans ce dernier cas, relié à la bobine 9 du contacteur E par un plot spécial du commutateur tournant 39. 



   Ainsi, lorsque des pièces, d'une valeur appropriée ont été intro- duites dans l'automate, l'organe de déclenchement 5 actionne le cliquet 8 qui connecte à son tour le micro-interrupteur D à l'aide du bras de contact 6, de sorte que le circuit électrique comprenant l'électro-aimant 9, le con- tacteur E et le moteur de la pompe est fermé. En même temps que le moteur de la pompe démarre, l'armature 10 est attirée et son mouvement vers le haut provoque, par l'intermédiaire de l'ensemble de leviers 11, 12, 13, la venge en prise de la roue dentée 17 avec les pignons   14   et 18, de sorte que la rotation de la roue 14 est transmise à la roue 18.

   Lorsque l'indicateur de débit du liquide a effectué un tour complet correspondant, par exemple, à la fourniture de 5 litres de liquide, le doigt 19 de la roue 18 actionne le coude 20, ce qui a pour effet que le micro-interrupteur D est ouvert par l' intermédiaire des organes 21, 22, 38, 7, 8, 30 et 6 et que le circuit élec- trique est interrompu. Le moteur de la pompe   s'arrête   et la roue dentée 7 est dégrénée des roues 14 et 18. 



   Afin de tenir compte des variations du prix du liquide sans avoir à modifier l'automate,un réglage de la quantité de liquide débité peut être obtenu en remplaçant le coude 20 de la bielle 21 par une crémail- lère   40   engrenant avec la roue dentée 18 et en disposant une butée fixe 48 sur la bielle en tout point convenable de sa longueur (fig.   4   et 5). Cette butée 48 coopère avec un organe d'arrêt réglable 46 limitant le mouvement vers le bas de la bielle. L'organe   d'arrêt     46   est monté sur un secteur den- té 44 pivoté sur un axe fixe 45 de l'appareil.

   Le secteur denté peut oscil- ler verticalement et il est en prise avec une roue dentée 42 solidaire d'un tambour   41   pouvant tourner à l'intérieur de l'appareil et portant une gra- duation qui montre par exemple le prix actuel de 5 litres   d'essence.   Cette graduation est visible à travers une glace montée dans la paroi de l'appa- reil. Il est évident qu'une rotation du tambour 41 élèvera ou abaissera l' organe d'arrêt   46   et modifiera le calage   angulaire   de la roue 18 qui est nécessaire pour provoquer le déclenchement du micro-interrupteur D par l' 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 intermédiaire des organes 18, 21, 22, 38, 7, 8 et   6.   



   Une forme de réalisation modifiée de l'appareil conforme à l' invention est représentée dans les figures 6 et 7. Dans cette   forme   de réa- lisation l'automate à pièces de monnaie M et le mécanisme de déclenchement coopérant avec ce dernier et comprenant le volant à main 32, la   came   33, le bras de commande 30 et l'organe de déclenchement oscillant 5, sont les   mêmes   que dans la figure 1 l'organe de déclenchement 5 (non représenté)

   actionne le levier 8' correspondant au levier 8 de la figure 1 qui commande à son tour le bras de contact à ressort 6' dont l'extrémité inférieure est légère- ment incurvée pour former une came coopérant avec un galet   54   monté à l'extré- mité d'un levier   53.   Lorsque le bras de contact 6' actionne le   micro-interrup-   teur D qu'il ferme, le courant passe, comme dans le cas précédent, à travers la bobine 9 du contacteur E qui ferme à son tour le circuit du moteur élec- trique P de la pompe et attire son armature 10 qui est articulée sur un levier 51 dont une extrémité est reliée aux levier sus-mentionné 53 par l'intermédiai- re d'une bielle 52,tandis que l'autre extrémité   64   de ce levier 51 est adap- tée pour empêcher l'engagement d'une clef sur.

   un arbre 65 de retour au zéro. 



   En série avec la bobine 9 du contacteur sont montés un autre élec-   tro-aimant   50 et un autre micro-interrupteur 63, ce dernier maintenant le cir- cuit normalement fermé. Lorsque le bras de contact 6' actionne le   micro-inter-   rupteur D, le courant passe également à travers la bobine de l'aimant 50, de sorte que l'armature 66 de cet aimant est attirée et provoque un mouvement vers le haut de la tige   55.   L'extrémité inférieure de cette tige est reliée par l'intermédiaire d'une bielle 56 à un bras oscillant   57   pivoté sur l'arbre d'une roue dentée de mesure 61 et portant, à son extrémité extérieure, un pi- gnon intermédiaire 58 constamment engagé avec la roue de mesure   61,   Lorsque la tige 55 se déplace vers le haut,

   le pignon intermédiaire 58 est basculé pour venir également en prise avec le pignon 59 calé sur l'arbre de l'indica- teur de débit rotatif 1 de l'appareil distributeur, de sorte que la roue de   mesure   61 tourne en fonction de la quantité de liquide débitée. La roue de mesure 61 porte un bras indicateur 62 qui est ramené au zéro par un ressort de pression   67   aussitôt que le pignon intermédiaire 58 n'est plus en prise avec le pignon   59.   Le bras indicateur 62, lorsqu'il a oscillé dans le sens des aiguilles d'une montre par suite de la rotation du pignon 59, rotation qui dépend de la quantité de liquide débitée par la pompe P,

   actionne en un point approprié de sa course le deuxième micro-interrupteur 63 qui est monté d'une façon réglable pour pouvoir être placé en un point convenable de la graduation indiquant le volume de liquide débité, de sorte que le circuit électrique comprenant le micro-interrupteur D, la bobine 9 du contacteur et la bobine d'un électro-aimant 50 se trouve interrompu. A ce moment, l'arma- ture 10 du contacteur E est libérée de sorte qu'elle retombe et ramène le levier 53 dans sa position initiale en annulant ainsi la pression exercée sur le micro-interrupteur D. Au même instant, l'électro-aimant 50 libère son armature 66 de sorte que le pignon intermédiaire 58 est dégagé du pignon   59.   De ce fait, tous les organes reviennent dans leur position initiale et sont prêts à   recommencer   une opération de distribution. 



   Bien entendu, le dispositif décrit ci-dessus peut être modifié de nombreuses manières sans sortir du cadre de l'invention. 



    REVENDICATIONS.   



   Ayant ainsi décrit mon invention et me réservant d'y apporter tous perfectionnements ou modifications qui me   parai.traient   nécessaires, je revendique comme ma propriété exclusive et privative. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENT OF PARTS-CONTROLLED LIQUID CONTROL DEVICES
OF CURRENCY.



   It is advantageous in stations for the distribution of liquids, such as gasoline, oil and similar liquids, to be able to supply the drivers of cars with fuel by means of a liquid dispensing apparatus controlled by parts. change and thus returned to some degree automatically, especially when the dispensing station is closed or the staff is overworked. Despite the progress of the technique in this field, a certain number of problems have not yet been solved with regard to the cost price and the operational safety of coin operated liquid dispensing apparatus of this kind.



   The object of the present invention is to solve these problems in a satisfactory manner from a practical point of view and to provide a device applicable both to all already existing liquid dispensing apparatuses with manual or motor control, as well as to to devices which are specially constructed for this purpose. For example, this device can be applied to gasoline pumps.



   The main characteristic of the invention consists in that the trigger member with the automatic device controlled by a coin directly or indirectly actuates an electrical contact, preferably a microswitch comprising an oscillating contact arm, arranged in the electrical circuit of a coil of a switch called a contactor which is connected to the electrical circuit of the motor of a pump and of which the armature is at the same time mechanically connected, via a set of levers, to a gear wheel or the like capable of being engaged or disengaged from a wheel arranged on a system of shafts coming from the flow indicator of the liquid dispensing device or from any other point in the circuit distribution, for example,

   of the liquid meter 1 of a petrol pump. This gear wheel is further connected with

 <Desc / Clms Page number 2>

 switching devices which act against the triggering device of the coin operated automaton, on the microswitch so as to cut off the current of the contactor coil when the flow indicator has performed a full turn corresponding, for example, to five liters of dispensed liquid. In its preferred embodiment, this switch comprises a spring-loaded pawl, one end of which is actuated by said trigger member, while its other end engages in one of the two notches made on a disc forming a cam, actuated. by a spring and which a lever oscillates.

   It is also preferable in this device, to have in the center the main corridor of coins of the automaton and to provide at the bottom of this device a coin collector communicating with the automaton.
To prevent fraudulent use of a conventional gasoline pump fitted with an auxiliary device according to the present invention, the normal pump switch and the contactor may be connected in parallel with the conductors going to the pump motor and to different points of a rotary switch or similar device to which the main supply conductors are connected.

   Accordingly, these conductors will supply current to the pump motor in a rotating switch position through the normal switch, and, in another switch position, through the contactor. In the latter case, the microswitch is connected to the contactor coil through a special terminal of the switch.



   By way of example, there has been described below and shown in the accompanying drawing an embodiment of a liquid dispensing apparatus provided with an automatic device according to the invention to be controlled by coins.



   Fig. 1 is a front view of the liquid dispenser with the front wall removed.



   Fig. 2 is a horizontal elevational view thereof with the side wall removed.



   Fig. 3 is a connection diagram.



   Figs. 4 and 5 show a variant of the apparatus in two side views at right angles.



   Figs. 6 and 7 relate to a modified embodiment.



   Figure 1 shows a liquid monitoring apparatus according to the invention, as used in combination with a conventional gasoline pump shown in phantom which is assumed to be fitted with standard equipment, viz. a pump P, an indicator dial N with a meter and a flow indicator 1 as well as a distributor pipe B and a normal switch 2 of the fuel pump. The supply line 3 of the pump and the discharge line 4 thereof are shown diagrammatically. The letter M designates an automaton controlled by coins and the reference numeral 5 denotes a trigger device of the common type of this automaton.

   This trigger member cooperates with one of the ends of a pawl 8 actuated by a spring which forms part of the interrupting means 7, 8, the other end of the pawl 8 engaging in one of the two. notches 7 ', 7 "provided on the periphery of an oscillating disc 7 forming a cam and actuated by the spring 24. The end of the pawl 8 mentioned in the first place actuates, under the influence of said trigger member 5 and against the action of the spring 23, the oscillating contact arm 6, subjected to the action of a spring, of the microswitch D, the role of which will be explained below.

   The cam 7 is furthermore provided with an adjustable finger 38 which can be actuated by an oscillating arm 22 connected to one end of a connecting rod 21, the other end of which is provided with an elbow or the like. 20. The latter member is in turn controlled by a finger 19 fixed in an adjustable manner on a toothed wheel 18 which meshes with another toothed wheel 17 of which it can be degenerated and which is connected, via a set of levers 13, 12, II to the armature of the electromagnet 9 of a switch E denominated O @ me contactor.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The toothed wheel 17 may also be engaged or disengaged with a wheel 14 driven by the shafts 15 and 16 which are themselves driven from the flowmeter 1, or, if desired, by any other source of pressure. suitable energy, for example from a known liquid meter, not shown in the drawing.



   In the embodiment shown, the coin machine M is arranged in the center of the apparatus (Fig. 1). This automaton comprises a gauge 25 for parts, the bent arms 26 of which are pivoted on the lever 29 subjected to the action of a spring. A finger 27 provided on this lever can be controlled by the cane 31 provided on the arm 30 which can in turn be actuated by the cam 33 controlled by the handwheel 32.

   During the last part of the stroke of the arm 30, the cam 34 of the latter cooperates with the finger 5 'of the triggering member 5 thus moving the fingers 36 of the arm 35 downwards, in the grooves 37, to provided that coins in the appropriate number and value have been introduced into the machine.



   As can be seen in figure 3, the aforementioned microswitch B is connected to the circuit of the coil of the electromagnet 9 of the contactor E which is in turn connected to the circuit of the electric motor P of the switch. pump. According to the diagram, the usual switch 2 of the fuel pump and the contactor E are connected in parallel with the power cables of the pump motor P but at different points of a rotary switch
39 which can be replaced by any other device fulfilling the same role and to which are connected the power cables belonging, in the example shown, to a three-phase network I, II, III.

   Consequently, in the position shown in solid lines in Figure 3, the current is supplied directly to the pump motor via switch 2, while when switch 39 is in the position shown in phantom , the current supplies the motor P via the contactor E, the microswitch D being, in the latter case, connected to the coil 9 of the contactor E by a special pad of the rotary switch 39.



   Thus, when coins of an appropriate value have been introduced into the automaton, the trigger device 5 actuates the pawl 8 which in turn connects the microswitch D with the aid of the contact arm 6. , so that the electric circuit comprising the electromagnet 9, the contactor E and the pump motor is closed. At the same time as the pump motor starts, the armature 10 is attracted and its upward movement causes, through the means of the set of levers 11, 12, 13, the venge in engagement of the toothed wheel 17 with the pinions 14 and 18, so that the rotation of the wheel 14 is transmitted to the wheel 18.

   When the liquid flow indicator has made a full turn corresponding, for example, to the supply of 5 liters of liquid, the finger 19 of the wheel 18 actuates the elbow 20, which has the effect that the microswitch D is opened by means of members 21, 22, 38, 7, 8, 30 and 6 and the electrical circuit is interrupted. The pump motor stops and the toothed wheel 7 is disengaged from the wheels 14 and 18.



   In order to take into account variations in the price of the liquid without having to modify the automaton, an adjustment of the quantity of liquid delivered can be obtained by replacing the elbow 20 of the connecting rod 21 by a rack 40 meshing with the toothed wheel 18 and by placing a fixed stop 48 on the connecting rod at any suitable point along its length (Figs. 4 and 5). This stop 48 cooperates with an adjustable stop member 46 limiting the downward movement of the connecting rod. The stopper 46 is mounted on a toothed sector 44 pivoted on a fixed axis 45 of the apparatus.

   The toothed sector can oscillate vertically and it engages with a toothed wheel 42 integral with a drum 41 which can turn inside the apparatus and bears a graduation which shows for example the current price of 5 liters. of gasoline. This graduation is visible through a glass mounted in the wall of the appliance. It is obvious that a rotation of the drum 41 will raise or lower the stopper 46 and modify the angular setting of the wheel 18 which is necessary to cause the triggering of the microswitch D by the.

 <Desc / Clms Page number 4>

 intermediary of organs 18, 21, 22, 38, 7, 8 and 6.



   A modified embodiment of the apparatus according to the invention is shown in Figures 6 and 7. In this embodiment the coin machine M and the trigger mechanism cooperating therewith and comprising the handwheel 32, the cam 33, the control arm 30 and the oscillating trigger member 5, are the same as in figure 1 the trigger member 5 (not shown)

   actuates the lever 8 'corresponding to the lever 8 of figure 1 which in turn controls the spring contact arm 6', the lower end of which is slightly curved to form a cam cooperating with a roller 54 mounted at the end - mited with a lever 53. When the contact arm 6 'actuates the micro-switch D which it closes, the current passes, as in the previous case, through the coil 9 of the contactor E which closes on its turns the circuit of the electric motor P of the pump and attracts its armature 10 which is articulated on a lever 51, one end of which is connected to the aforementioned lever 53 by the intermediary of a connecting rod 52, while the the other end 64 of this lever 51 is adapted to prevent the engagement of a key on.

   a return tree 65 to zero.



   In series with the coil 9 of the contactor are mounted another electromagnet 50 and another microswitch 63, the latter maintaining the circuit normally closed. When the contact arm 6 'activates the microswitch D, the current also passes through the coil of the magnet 50, so that the armature 66 of this magnet is attracted and causes an upward movement of the magnet. the rod 55. The lower end of this rod is connected by means of a connecting rod 56 to an oscillating arm 57 pivoted on the shaft of a measuring toothed wheel 61 and carrying, at its outer end, a pi - intermediate gnon 58 constantly engaged with the measuring wheel 61, When the rod 55 moves upwards,

   the intermediate pinion 58 is tilted to also engage with the pinion 59 wedged on the shaft of the rotary flow indicator 1 of the distributor apparatus, so that the measuring wheel 61 turns according to the quantity of liquid delivered. The measuring wheel 61 carries an indicator arm 62 which is returned to zero by a pressure spring 67 as soon as the intermediate pinion 58 is no longer in engagement with the pinion 59. The indicator arm 62, when it has oscillated in the clockwise as a result of the rotation of the pinion 59, rotation which depends on the quantity of liquid delivered by the pump P,

   actuates at a suitable point of its stroke the second microswitch 63 which is mounted in an adjustable manner so as to be able to be placed at a suitable point on the graduation indicating the volume of liquid delivered, so that the electrical circuit comprising the micro- switch D, the coil 9 of the contactor and the coil of an electromagnet 50 is interrupted. At this moment, the armature 10 of the contactor E is released so that it falls back and returns the lever 53 to its initial position, thus canceling the pressure exerted on the microswitch D. At the same time, the electro magnet 50 releases its frame 66 so that the intermediate pinion 58 is released from the pinion 59. As a result, all the members return to their initial position and are ready to start a distribution operation again.



   Of course, the device described above can be modified in many ways without departing from the scope of the invention.



    CLAIMS.



   Having thus described my invention and reserving the right to make any improvements or modifications that seem necessary to me, I claim as my exclusive and private property.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1 - Appareil de contrôle, commandé par des pièces de monnaie, pour le débit d'un liquide, utilisable en combinaison avec des appareils distribu- teurs de liquide connus à commande par moteur et comportant un organe de dé- clenchement de l'automate à pièces de monnaie disposé de façon à actionner un bras de contact oscillant d'un interrupteur monté dans le circuit de la bobine d'un contacteur qui est relié au circuit du moteur électrique de la pompe, caractérisé par le fait que l'armature d'un électro-aimant, qui est <Desc/Clms Page number 5> connectée électriquement à ce contacteur, est reliée mécaniquement par l' intermédiaire d9un système de leviers à une roue dentée qui, par suite des mouvements de cette armature, 1 - Control device, controlled by coins, for the flow of a liquid, usable in combination with known motor-controlled liquid dispensing devices and comprising a device for triggering the automatic device. coins arranged so as to actuate an oscillating contact arm of a switch mounted in the coil circuit of a contactor which is connected to the circuit of the electric motor of the pump, characterized by the fact that the armature of an electromagnet, which is <Desc / Clms Page number 5> electrically connected to this contactor, is mechanically connected by means of a system of levers to a toothed wheel which, as a result of the movements of this armature, est mise en prise ou hors de prise avec deux autres roues dentées dont l'une est entraînée à partir du débit-mètre de liquide de la pompe et dont l'autre commande des organes interrupteurs par lesquels le dit circuit de contrôle électrique comprenant le dit électro- aimant et le contacteur peut être coupé d'une façon connue et interrompre le débit du liquide en même que l'opération de mesure lorsque le débit-mè- tre de la pompe a atteint une position correspondant à une quantité prédéter- minée du liquide débitée 2 - Appareil de contrôle suivant 1, caractérisée par le fait, is engaged or disengaged with two other toothed wheels, one of which is driven from the liquid flow meter of the pump and the other of which controls the switching members by which said electrical control circuit comprising said electromagnet and the contactor can be cut in a known manner and interrupt the flow of liquid at the same time as the measuring operation when the flow meter of the pump has reached a position corresponding to a predetermined quantity of the liquid. liquid flow 2 - Control device according to 1, characterized by the fact, que les organes d'interruption consistent en un cliquet actionné par un res- sort et dont une extrémité est commandée par l'organe de déclenchement tandis que son autre extrémité s'engage dans l'une des deux encoches prévues sur le pourtour d'une came en forme de disque actionnée par un ressort et qui peut osciller sous l'action d'un bras coopérant avec une bielle commandée par la roue dentée mentionnée en dernier lieu. that the interrupting members consist of a pawl actuated by a spring and one end of which is controlled by the tripping member while its other end engages in one of the two notches provided on the periphery of a disc-shaped cam actuated by a spring and which can oscillate under the action of an arm cooperating with a connecting rod controlled by the last mentioned toothed wheel. 3 = Appareil de contrôle suivant 1, combiné avec un dispositif distributeur de liquide du type habituel, comportant une pompe entraînée par un moteur électrique, caractérisé par le fait que le contacteur et l'inter- rupteur habituel du dispositif distributeur de liquide sont reliés en paral- lèle aux conducteurs d'alimentation du moteur de la pompe et à des points différents d'un commutateur tournant auquel sont connectés les câbles d'a- limentation, de sorte que dans une position de ce commutateur les câbles alimentent en courant le moteur de la pompe par l'intermédiaire de l'inter- rupteur habituel, tandis que dans une autre position de ce commutateur, les câbles alimentent le moteur de la pompe par l'intermédiaire du contacteur, 3 = Control apparatus according to 1, combined with a liquid dispensing device of the usual type, comprising a pump driven by an electric motor, characterized in that the contactor and the usual switch of the liquid dispensing device are connected in parallel to the supply conductors of the pump motor and to different points of a rotary switch to which the supply cables are connected, so that in one position of this switch the cables supply current to the motor from the pump via the usual switch, while in another position of this switch, the cables supply the pump motor via the contactor, l'interrupteur mentionné en premier lieu et qui est commandé par le bras de contact oscillant étant connecté dans ce dernier cas à la bobine du con- tacteur par l'intermédiaire d'un plot spécial du commutateuro 4 - Appareil de contrôle suivant 1, caractérisé par le fait que des moyens sont prévus pour régler la quantité de liquide débité lors de l'introduction d'une pièce de monnaie ayant la même valeur. en annexe 3 dessins, the switch mentioned in the first place and which is controlled by the oscillating contact arm being connected in the latter case to the coil of the contactor by means of a special pad of the switch o 4 - Following control apparatus 1, characterized in that means are provided to adjust the quantity of liquid debited during the introduction of a coin having the same value. in appendix 3 drawings,
BE515474D BE515474A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE515474A true BE515474A (en)

Family

ID=152965

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE515474D BE515474A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE515474A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE515474A (en)
FR2663216A1 (en) Improved mechanical device for carrying out the operating cycle in an automatic machine for dispensing coffee and/or other hot drinks
BE528957A (en)
US1751073A (en) Automatic liquid-fuel dispenser
BE675308A (en)
FR2588106A1 (en) AUTOMATIC TICKET DISPENSER WITH MANUAL CONTROL
CH137046A (en) Prepayment meter.
BE372190A (en)
BE412277A (en)
BE507108A (en)
BE393998A (en)
CH463299A (en) Device for presetting the volume to be delivered for fluid dispenser
BE622388A (en)
CH134049A (en) Indicating mechanism for devices dispensing measured quantities of liquid.
CH99314A (en) Liquid dispenser meter.
BE661219A (en)
BE398105A (en)
CH213028A (en) Liquid or gas dispensing device.
CH134230A (en) Prepayment electricity meter.
BE336745A (en)
BE351171A (en)
CH103010A (en) Liquid meter.
BE397208A (en)
BE419188A (en)
CH120853A (en) Automatic winding device.