BE512003A - - Google Patents

Info

Publication number
BE512003A
BE512003A BE512003DA BE512003A BE 512003 A BE512003 A BE 512003A BE 512003D A BE512003D A BE 512003DA BE 512003 A BE512003 A BE 512003A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
vehicle body
drums
screens
drum
spiked
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE512003A publication Critical patent/BE512003A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C3/00Treating manure; Manuring
    • A01C3/06Manure distributors, e.g. dung distributors

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Soil Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Fertilizing (AREA)
  • Treatment Of Sludge (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  EPANDEUR DE FUMIER MONTE SUR CHASSIS MOBILE. 



   La présente invention concerne un épandeur de fumier monté sur châssis mobile et comportant un tambour à pointes fermant la partie postérieure de la caisse du véhicule ainsi constitué.. Elle a notaient pour but de permettre la réalisation   d'un   épandeur de fumier   à   grand ren- dement,   c9est-à-dire   capable d9épandre   ls   quantités importantes dé fû- mier devant être travaillées par unité de temps   d'une   manière uniforme et à l9état finement   divisée   transversalement au sens d'avancement du châssis. 



   Par opposition aux constructions connues, dans lesquelles il est prévu un ou plusieurs tambours horizontaux à pointes,1-'invention est caractérisée par le fait que 19'épandeur comporte plusieurs tambours à pointes verticaux. Etant donné que les tambours à pointes ainsi dispo- sés font saillie vers l'arrière hors du profil de la caisse du véhicule sur plus de la moitié de leur pourtour, la force centrifuge projetant le fumier agit suivant une tangente au tambour dont la direction est plus ou moins inclinée par rapport à la direction d'avancement. On peut ain- si obtenir à l'extrémité postérieure du véhicule une largeur d'épandage incomparablement plus grande que cela n'était possible jusqu'ici avec des dispositifs   additionnelsq   dans le cas de tambours à pointes disposés horizontalement.

   C'est justement cette possibilité d'épandage transver- salement au sens d'avancement qui est nécessaire lorsque de grandes quan- tités de'fumier doivent être étalées par unité de temps,c'est-à-dire pour l'obtention   d'un   rendement élevé, car la vitesse   d'avancement   sur le champ est limitée et,lors de l'épandage du fumier sur une bande de terrain é- troite, l'épaisseur d'étalement   obtehue   est trop grande. 'On a déjà propo- sé à cet effet des appareils dans lesquels le fumier est déversé ou pro- jeté directement sur le coté. On a ainsi obtenu également de grandes lar- geurs d'épandage par une projection centrifuge vers le haut.

   Mais tandis que, dans ce cas,chaque parcelle de fumier part pour sa libre trajectoire dans   1?air    de la même position en hauteur dans   19espace,   et que sa dis-   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
 EMI2.1 
 tribution sur toute la largeur d9épandage ne dépend que de la différence de taille et du poids de ces parcelleset ainsi de leur inertie., on ob- tient cet avantage, suivant   1?invention    que la hauteur à partir de la- quelle les diverses parcelles de fumier sont projetées par effet centri- fuge est variable. Des parcelles de même taille et de même poids seront alors projetées plus loin si elles partent d'un point plus élevé du tam- bour que si elles quittent celui-ci en un point situé moins haut.

   Tandis que, dans tous les dispositifs connus, le processus de projection par ef- 
 EMI2.2 
 fet centrifuge pendant la marche ne s9étend que selon deux coordonnées dans 19espace, il est assuré diaprés 1?invention selon trois coordonnées. 



  On comprendra que   1?on   obtient ainsi des possibilités tout à fait nouvel- les de distribution précise. 
 EMI2.3 
 



  Cet effet est dpautant plus efficace, suivant l'invention, que les variations de taille et de poids des parcelles de fumier coopèrent ici encore à 1?obtention de la largeur d-'épandage. On peut donc utiliser également la possibilité offerte par 1?invention pour faire varier égale- ment 1?angle dDépandage9 et assurer simultanément 1?épandage selon des an- gles différents. 



   Suivant une autre particularité de   1-'invention.,   le pourtour sur lequel le tambour à pointes fait saillie librement vers 1?arrière va- rie en hauteur sur la longueur du tambour, une partie de la longueur du tambour à pointes ne faisant notamment saillie vers l'arrière que sur la moitié de ce pourtour ou sur une zone inférieure à cette moitié, des écrans de recouvrement particuliers étant prévus judicieusement à cet ef- fet. De ce fait,   1.9 épandage   peut également être dirigé en partie vers les bandes de terrain situées en arrière du véhicule, ou même jusque vers une bande de terrain située de   1-'autre   côté de ce véhicule.

   Ce moyen permet, dans chaque casde régler la distribution., lors de l'épandage, 
 EMI2.4 
 d-lune manière qui n9était possible encore dans aucune machine connue, avec des moyens aussi simples. Les écrans de recouvrement peuvent être disposés en haut ou en bas. 



   Suivant un mode de réalisation préféré de 1?inventionsils sont disposés dans la partie supérieure du tambour et présentent une lar- geur croissant continuellement depuis 1?orifice le plus large vers l'ori- fice le plus étroit. Les écrans de recouvrement peuvent être réglables, en ce sens qu9ils sont alors montés à coulissement ou à pivotement, ou   qu9ils   portent des baguettes formant des écrans additionnels en soi régla- bles.

   Les écrans de recouvrement sont montés judicieusement de manière élastique,et se rapprochent de préférence du tambour à pointes au fur et 
 EMI2.5 
 à mesure qu9ils sont plus éloignés de leur axe de piyôement9 de sorte que les pierres ou mottes volumineuses peuvent déformer ces écrans de recouvrement par pression et ne peuvent se coincera 
Le rendement du nouvel épandeur de fumier peut être augmen- té sans difficultés par 1-'utilisation de plusieurs tambours. Suivant un mode de réalisation préféré de   1?invention,   il est prévu deux tambours à pointes à axes parallèles tournant en sens inverses, dont les périphéries se rapprochent au cours de leur rotation en direction de   1-'intérieur   de la caisse du véhicule.

   On obtient ainsi un épandage bilatéral, tandis que les bandes de terrain situées en arrière du véhicule subissent un épanda- 
 EMI2.6 
 ge croisé, aucune irrégularité de 19'épaisseur d9épandge ne pouvant tou- tefois se produire lorsque on limite de façon convenable la quantité de fumier devant être épandue en ce point, par   une..   limitation judicieuse des longueurs des tambours participant à cet épandage. Etant donné que les sens de rotation, qui peuvent être quelconques en soi sans s'écarter de 1?invention  sont de préférence tels que des points de la périphérie des tambours se rapprochent   l'un   de 1?autre en direction de 1?intérieur de la 
 EMI2.7 
 caisse du véhicule, aucune fermeture étanche n9a besoin d9 être prévue en- tre les deux tambours à pointes. 



   Les axes des tambours peuvent être inclinés par rapport à la direction d'avancement,notamment vers   1?arrières   afin de projeter le voi- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le d'épandage selon un certain angle sur le sol. Toutefois les axes des tambours sont judicieusement verticaux ou sensiblement verticaux'pendant l'épandage, afin de laisser les parcelles de fumier tomber en chute libre. 



   Suivant un avantage particulier de   1-'invention,   les pointes rapportées sur les tambours coupent en même temps le fumier pour le rédui- re en morceaux, sans qu'il soit nécessaire de prévoir à cet effet des dents fixes ou des dispositifs spéciaux de coupe ou de fragmentation com- me cela est le cas dans un grand nombre de machines munies de tambours'ho-   rizontaux9   ce qui rend alors 19épandeur de fumier complexe et d'un prix de revient élevé. Les pointes ont   judicieusement.:,   suivant 1?invention, la forme de dents de coupe et de projection, et présententde préférence vers   19 avant   une arête de coupe en biseau ou curviligne   et,   sur leur face postérieure, une surface d'entraînement faisant saillie de préféren- ce vers le bas.

   On peutgrâce à cette conformation, augmenter dans une mesure notable l'effet poursuivi. 



   On peut prévoirsuivant l'invention, à 1?intérieur de la caisse du   véhicule,   des tôles de guidage ou déflecteurs réglables par rap- port aux tambours à pointes. Ceci permet non seulement de modifier et de régler l'angle de projection centrifuge, mais également de comprimer une fois encore le fumier avant son attaque par les pointes, ce qui est important pour le découpage par ces pointes ou dents. 



   Pour la compression ultérieure du fumier9il est prévu sui- vant l'invention sur le fond coulissant de la caisse du véhicule9 par exemple du type en soi connu assurant une alimentation automatique en fu- mier, une paroi antérieure fixée sur ce fond. Le fond coulissant est formé par des lattes séparées pouvant coulisser dans des guides et qui sont déplacées à partir des lattes extrêmes dans l'une ou   1-'autre   direc-   tion   de sorte qu'aucun intervalle ne peut se former. 



   Le tambour à pointes peut avoir toute conformation dési- rée ; il peutpar exemple, être formé par un tambour fermé muni de poin- tes rapportéesou constitué par l'assemblage de secteurs entre lesquels des baguettes munies de pointes peuvent être introduites ou serrées. 



   On décrira maintenant en regard des dessins annexés, donnés à titre non limitatif9 un mode de réalisation de   1?épandeur 'objet   de l'invention. 



   La fige 1 est une vue de profil en élévation de cet épan- deur. 



   La fig. 2 est une vue en plan correspondanteo 
La figo 3 est une vue de   19 arrière.   



   Les fig.   4   et 5 sont des vues de détail de deux variantes. 



   Les figo 6 7 et 8 montrent comment s'effectue l'épandage dans trois positions en hauteur différentes. 



   Les fige 9 et 10 sont des vues en plan et de profil   d'une   dent de coupe et de projection. 



   La fig. 11 est une vue de profil du fond coulissant de l'ap- pareil. 



   La fig. 12 est une vue en plan correspondant à la fig. 11. 



   La figo 13 est une vue en coupe partielle par la ligne A-B de la fig. 11 mais dessinée à plus grande échelle. 



   Deux   tambours 4,,   sont montés à 1?extrémité postérieure ouver- te de la caisse du véhicule., qui est délimitée par les deux parois laté-   , rales   1. sur des traverses 2   et,2.   Comme visible en particulier sur la fige   6,   ces tambours font saillie vers   l'arrière,   sur la majeure partie de leur périphérie, en dehors du profil de la caisse du véhicule, de sorte que le fumier, par suite des sens de rotation opposéstels que des 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pôints de la périphérie soient dirigés l'un vers   1?autre.en     direction ,de   l'intérieur de la caisse du véhicule (comme montré par les flèches C et D), est projeté, par la force centrifuge,

   sur les bords   extrêmes le   des parois latérales du véhicule transversalement à la direction d'avancement   F   et   dans la direction indiquée par les flèches P1. . L'entrainement des tam-   bours est assuré, à partir d'une source de force motrice de tout type dé- siré, par   l'arbre 1   et un renvoi   d9angle   6, et s'exerce sur   l'un   des tam- bours directement et sur   11' autre   tambour par une chaine 7 lui imprimant m entraînement en sens inverseo 
Des écrans de recouvrement 9 sont montés à pivotement dans des paliers oscillants 8, portés par les montants   extrêmes¯10   de la caisse du véhicule, et ces écrans sont sollicites vers les tambours par des res- sorts 11,

   l'écartement entre ces écrans et les tambours ¯4 étant plus grand au voisinage des axes de pivotement 8 et diminuant au fur et à mesure qu'on s'écarte de ceux-ci,comme montré en particulier sur les fige 7 et 8, de sorte que les pierres ou autres morceaux volumineux peuvent faire pivoter les écrans de recouvrement,malgré Inaction des ressorts 11, et ne se coincent pas. La largeur de ces écrans de recouvrement 9 est dif- férente suivant les diverses positions en hauteur,de sorte que leur con- tour externe est incliné par rapport à la longueur des tambours. On mo- difie ainsi l'angle   d'épandage   comme montré par les flèches P2 et P3 sur les figs. 7 et 8, par comparaison à la figo 6.

   On réalise ainsi non seu- lement un épandage latéral dans une'seule direction, mais aussi un épan- dage latéral selon plusieurs inclinaisons et vers   19 intérieur   Comme le montre la fig. 4, le contour externe des écrans de recouvrement peut être modifié par une baguette de recouvrement 13, réglable autour de   l'axe   12, ou, comme le montre la fig.   5  par une   baguette 12.   pouvant coulisser dans des fentes 14. Des gradins discontinus peuvent également être utilisés comme contours marginaux. La quantité de fumier distribuée avec un an- gle d'épandage influencé et déterminé par les écrans de recouvrement, dé- pend de la mesure dans laquelle ces écrans de recouvrement et leurs élé- ments s'étendent avec une largeur variable sur la longueur des tambours. 



   Les tambours ¯4 portent des pointes qui, comme le montrent les figs. 9 et 10,comportent une arête de coupe 16. dirigée vers l'avant, et une surface de projection 17 faisant saillie vers le bas. Cette con- formation, judicieuse pour renforcer 1?effet de division et de projection centrifuge, peut être obtenu sans difficultés étant donné que les dents ne doivent pas travailler avec des éléments coopérants  méme   entre les deux tambours,comme le montre 1-'intervalle suffisant ménagé entre ceux-ci sur la fig.   3.   



     L'effritement   du fumier est assuré   d'une   façon générale uni- quement par le passage rapide des dents contre la masse compacte de fu- mier à l'intérieur de la caisse du véhicule et au point le plus étroit entre les tambours et les arêtes extrêmes 1? des fers cornières 10. 



   Afin que le fumier sort avance constamment sur toute la hau- teur de la caisse du véhiculez-le fond de cette caisse est monté à coulis- sement et est formé de lattes séparées 18, logées dans des guides 19 en forme d'U (Fig.   13) et   formant, à l'extrémité postérieure, un renvoi sous forme   dune   boucle semi-circulaire 20. Les deux lattes extrêmes 18a et 18b peuvent être déplacées par coulissement dans   1-'un   ou   19 autre   sens, au moyen de câbles 21, et elles font alors glisser devant elles toutes les autres lattesdans   l'un   ou l'autre sens, de sorte qu'aucun inter- valle ne peut se former entre elles.

   Une paroi antérieure 22, s'étendant sur toute la hauteur et la largeur de la caisse du véhicule, est fixée sur le fond coulissant à son extrémité avant et est guidée dans les mêmes guides 19. Le fumier est ainsi amené constamment aux tambours 4. sur tou- te sa hauteur. Des déflecteurs 23 (Fige 6) peuvent être disposés à l'in- térieur de la caisse du véhicule, vers une extrémité, ces déflecteurs s'étendant sur toute la hauteur de cette caisse et ayant une position an- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 gulaire réglable. Le fumier est comprimepar ces déflecteurs'immédiatement avant son attaque par les dents des tambours.'En   outrée  ils'permettent de faire varier l'angle   d'épandage]  étant donne que les arêtes extrêmes 1' sont supprimées lors de 1?utilisation de déflecteurs réglables 23.

   Une autre manière   d9influencer   et de modifier l'angle   dépandage   consisté à pré- voir une possibilité de réglage des paliers des tambours dans le sens lon- gitudinal de la caisse du   véhicule,   afin que le pourtour des tambours fas- se plus ou moins saillie vers l'arrière. 



   Les détails de contruction peuvent être modifiés   9 dans le   domaine des équivalences techniques;, sans se'écarter de   1-'invention.     



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MANURE SPREADER MOUNTED ON MOBILE CHASSIS.



   The present invention relates to a manure spreader mounted on a mobile frame and comprising a spiked drum closing the rear part of the body of the vehicle thus formed. It noted the aim of allowing the production of a manure spreader with great yield. specifically, that is, capable of spreading the large quantities of timber to be worked per unit time in a uniform manner and in a finely divided state transversely to the direction of advance of the frame.



   As opposed to known constructions, in which one or more horizontal spike drums are provided, 1-'invention is characterized in that the spreader comprises several vertical spike drums. Since the spiked drums thus arranged project rearwardly out of the profile of the vehicle body over more than half of their circumference, the centrifugal force throwing the manure acts at a tangent to the drum whose direction is more or less inclined with respect to the direction of travel. It is thus possible to obtain at the rear end of the vehicle an incomparably greater spreading width than was hitherto possible with additional devices in the case of spiked drums arranged horizontally.

   It is precisely this possibility of spreading transversely in the direction of advance which is necessary when large quantities of manure have to be spread per unit of time, that is to say to obtain high efficiency, because the forward speed on the field is limited and, when spreading manure on a narrow strip of land, the spreading thickness obtained is too great. Apparatuses have already been proposed for this purpose in which the manure is discharged or thrown directly to the side. Large spreading widths were thus also obtained by upward centrifugal projection.

   But while, in this case, each patch of manure leaves for its free path in the air from the same position high up in space, and its dis- @

 <Desc / Clms Page number 2>

 
 EMI2.1
 tribution over the entire spreading width depends only on the difference in size and weight of these plots and thus on their inertia. This advantage is obtained according to the invention that the height from which the various plots of manure are projected by centrifugal effect is variable. Plots of the same size and weight will then be thrown further if they start from a higher point on the drum than if they leave it at a lower point.

   While, in all known devices, the projection process by ef-
 EMI2.2
 The centrifugal force during walking extends only in two coordinates in space, it is ensured according to the invention in three coordinates.



  It will be understood that in this way entirely new possibilities of precise distribution are obtained.
 EMI2.3
 



  This effect is all the more effective, according to the invention, as the variations in size and weight of the manure plots here again cooperate in obtaining the spreading width. The possibility offered by the invention can therefore also be used to also vary the spreading angle9 and simultaneously ensure the spreading at different angles.



   According to another feature of the invention, the periphery on which the spiked drum protrudes freely towards the rear varies in height along the length of the drum, part of the length of the spiked drum not protruding in particular. towards the rear only on half of this perimeter or on an area less than this half, particular covering screens being judiciously provided for this purpose. Therefore, 1.9 spreading can also be directed in part towards the strips of land located behind the vehicle, or even up to a strip of land located on the other side of this vehicle.

   This means allows, in each case to regulate the distribution., During spreading,
 EMI2.4
 in a way that was not yet possible in any known machine, with such simple means. The cover screens can be arranged at the top or at the bottom.



   According to a preferred embodiment of the invention they are disposed in the upper part of the drum and have a width continuously increasing from the widest orifice to the narrower one. The cover screens can be adjustable, in the sense that they are then mounted to slide or pivot, or that they carry rods forming additional screens adjustable in themselves.

   The cover screens are judiciously resiliently mounted, and preferably approach the spiked drum as they go.
 EMI2.5
 as they are further away from their center line so that large stones or clods can deform these cover screens by pressure and cannot get stuck
The efficiency of the new manure spreader can be increased without difficulty by the use of several drums. According to a preferred embodiment of the invention, there is provided two spiked drums with parallel axes rotating in opposite directions, the peripheries of which approach each other during their rotation towards the interior of the vehicle body.

   Bilateral spreading is thus obtained, while the strips of land located behind the vehicle are subjected to spreading.
 EMI2.6
 However, when the amount of manure to be spread at this point is suitably limited the amount of manure to be spread at this point by a judicious limitation of the lengths of the drums involved in this spreading, no irregularity in the thickness of the spreading can occur. Since the directions of rotation, which may be any per se without departing from the invention, are preferably such that points on the periphery of the drums approach each other towards the interior of the drum. the
 EMI2.7
 vehicle body, no watertight seal needs to be provided between the two spiked drums.



   The axes of the drums can be inclined with respect to the direction of advance, in particular towards the rear in order to project the vehicle.

 <Desc / Clms Page number 3>

 spreading it at a certain angle on the ground. However, the axes of the drums are judiciously vertical or substantially vertical during spreading, in order to let the manure plots fall in free fall.



   According to a particular advantage of the invention, the tips attached to the drums simultaneously cut the manure in order to reduce it to pieces, without it being necessary to provide for this purpose fixed teeth or special cutting devices. or fragmentation, as is the case in a large number of machines fitted with horizontal drums9 which then makes the manure spreader complex and costly. The tips are suitably in accordance with the invention in the form of cutting and projection teeth, and preferably have a bevel or curvilinear cutting edge towards the front and, on their rear face, a projecting drive surface. preferably downwards.

   Thanks to this conformation, it is possible to significantly increase the effect pursued.



   In accordance with the invention, there may be provided within the vehicle body guide plates or deflectors adjustable with respect to the spiked drums. This not only makes it possible to modify and adjust the angle of centrifugal projection, but also to compress the manure once again before it is attacked by the tips, which is important for cutting by these tips or teeth.



   For the subsequent compression of the manure9il is provided according to the invention on the sliding bottom of the body of the vehicle9, for example of the type known per se ensuring an automatic feed of manure, a front wall fixed to this bottom. The sliding bottom is formed by separate slats which can slide in guides and which are moved from the end slats in either direction so that no gap can be formed.



   The spike drum can have any desired conformation; it may, for example, be formed by a closed drum provided with attached spikes or formed by the assembly of sectors between which rods provided with spikes can be introduced or clamped.



   With reference to the accompanying drawings, given without limitation, an embodiment of the spreader according to the invention will now be described.



   Fig. 1 is a side elevational view of this spreader.



   Fig. 2 is a corresponding plan view
Figo 3 is a rear view.



   Figs. 4 and 5 are detail views of two variants.



   Figures 6, 7 and 8 show how the spreading is carried out in three different height positions.



   Figures 9 and 10 are plan and profile views of a cutting and projection tooth.



   Fig. 11 is a side view of the sliding bottom of the apparatus.



   Fig. 12 is a plan view corresponding to FIG. 11.



   Figo 13 is a partial sectional view taken along line A-B of fig. 11 but drawn on a larger scale.



   Two drums 4, are mounted at the rear open end of the vehicle body., Which is delimited by the two side walls 1. on cross members 2 and, 2. As visible in particular in fig 6, these drums protrude towards the rear, over most of their periphery, outside the profile of the vehicle body, so that the manure, as a result of the opposite directions of rotation such as of

 <Desc / Clms Page number 4>

 points of the periphery are directed towards each other. in the direction of the interior of the vehicle body (as shown by arrows C and D), is thrown, by centrifugal force,

   on the end edges of the side walls of the vehicle transversely to the direction of travel F and in the direction indicated by the arrows P1. . Drums are driven from a source of motive force of any type desired by the shaft 1 and a bevel gear 6, and is exerted on one of the drums directly. and on 11 'another drum by a chain 7 printing it m drive in reverse
Cover screens 9 are pivotally mounted in oscillating bearings 8, carried by the end uprights ¯10 of the vehicle body, and these screens are urged towards the drums by springs 11,

   the spacing between these screens and the drums ¯4 being greater in the vicinity of the pivot axes 8 and decreasing as one moves away from them, as shown in particular on figs 7 and 8, so that stones or other bulky pieces can rotate the cover screens, despite the inaction of the springs 11, and do not get caught. The width of these cover screens 9 is different according to the various height positions, so that their outer contour is inclined with respect to the length of the drums. The spreading angle is thus modified as shown by arrows P2 and P3 in FIGS. 7 and 8, compared to fig. 6.

   This not only achieves lateral spreading in one direction, but also lateral spreading in several inclinations and inwards. As shown in FIG. 4, the external contour of the cover screens can be modified by a cover strip 13, adjustable around the axis 12, or, as shown in FIG. 5 by a rod 12. slidable in slots 14. Discontinuous steps can also be used as marginal contours. The quantity of manure distributed with a spreading angle influenced and determined by the cover screens, depends on the extent to which these cover screens and their elements extend with a variable width over the length of the covers. drums.



   The drums ¯4 have points which, as shown in figs. 9 and 10, have a cutting edge 16. directed towards the front, and a projection surface 17 projecting downwards. This formation, judicious in order to reinforce the dividing and centrifugal throwing effect, can be obtained without difficulties since the teeth do not have to work with cooperating elements even between the two drums, as shown by the sufficient interval. formed between them in FIG. 3.



     Manure crumbling is generally ensured only by the rapid passage of the tines against the compact mass of manure inside the vehicle body and at the narrowest point between the drums and the ridges. extremes 1? angle irons 10.



   So that the manure comes out constantly advancing over the entire height of the vehicle body, the bottom of this body is slidably mounted and is formed of separate slats 18, housed in U-shaped guides 19 (Fig. 13) and forming, at the rear end, a return in the form of a semi-circular loop 20. The two end slats 18a and 18b can be moved by sliding in 1-'one or 19 other direction, by means of cables 21 , and they then slide in front of them all the other slats in one or the other direction, so that no gap can form between them.

   A front wall 22, extending over the entire height and width of the vehicle body, is fixed to the sliding bottom at its front end and is guided in the same guides 19. The manure is thus constantly brought to the drums 4. over its entire height. Deflectors 23 (Fig. 6) can be arranged inside the body of the vehicle, towards one end, these deflectors extending over the entire height of this body and having an an-

 <Desc / Clms Page number 5>

 adjustable gular. The manure is compressed by these deflectors immediately before it is attacked by the teeth of the drums. In addition they allow the spreading angle to be varied] since the end ridges 1 'are eliminated when using deflectors. adjustable 23.

   Another way of influencing and modifying the spreading angle consists in providing a possibility of adjusting the bearings of the drums in the longitudinal direction of the body of the vehicle, so that the periphery of the drums protrudes more or less towards the back.



   Construction details may be varied within the scope of technical equivalences without departing from the invention.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. @ 10. Epandeur de fumier monté sur châssis mobile, muni d'au moins un tambour à pointes obturant l'extrémité postérieure de la caisse du véhicule, caractérisé en ce que le ou les tambours à pointes sont dis- posés verticalemento 20. Modes de réalisation de cet épandeur de fumierpré- sentant les particularités conjugables suivantes : @ 10. Manure spreader mounted on a mobile frame, provided with at least one spiked drum closing off the rear end of the vehicle body, characterized in that the spiked drum (s) are arranged vertically. 20. Embodiments of this manure spreader having the following combination features: a) Le tambour à pointes fait saillie vers l'arrière en de- hors du profil de la caisse du véhicule sur plus de la moitié de son pourtour. b) La partie de la périphérie par laquelle le tambour à pointes fait saillie librement vers 19 arrière varie dans la hauteur du tambouro c) Une partie de la longueur du tambour à pointes ne fait saillie vers 19arrière que sur la moitié de son pourtour ou sur moins de la moitié de son pourtour,des écrans de recouvrement étant judicieuse- ment prévus à cet effet. d) Les écrans de recouvrement sont montés sur la partie supérieure du tambour et présentent une largeur croissant constamment depuis l'orifice le plus large jusqu'à l'orifice le plus étroit. a) The spiked drum protrudes rearward beyond the profile of the vehicle body over more than half of its circumference. b) The part of the periphery by which the spiked drum protrudes freely backwards varies in the height of the tambouro c) A part of the length of the spiked drum only protrudes backwards on half of its periphery or on less than half of its perimeter, covering screens being judiciously provided for this purpose. d) The cover screens are mounted on the upper part of the drum and have a constantly increasing width from the widest hole to the narrowest hole. e) Les écrans de recouvrement sont réglables (par exemple par coulissement ou pivotement) ou portent des baguettes formant des é- crans supplémentaires montés de façon réglable sur ces écrans. f) Les écrans de recouvrement sont montés élastiquement sur la caisse du véhicule et se rapprochent de préférence du tambour à poin- tes au fur et à mesure que la distance à partir de leur axe de pivotement augmente. g) Deux tambours à pointes à axes parallèles tournent dans des directions opposées et¯leurs périphéries se rapprochent en direction de l'intérieur'de la caisse du véhicule. h) Les axes des tambours sont perpendiculaires ou sensible- ment perpendiculaires lors de l'épandage. e) The cover screens are adjustable (for example by sliding or pivoting) or carry rods forming additional screens mounted in an adjustable manner on these screens. f) The cover screens are resiliently mounted on the vehicle body and preferably approach the spiked drum as the distance from their pivot axis increases. g) Two spiked drums with parallel axes rotate in opposite directions and their peripheries approach towards the interior of the vehicle body. h) The axes of the drums are perpendicular or substantially perpendicular when spreading. i) Les pointes ont la forme de dents de coupe et de projec- tion,et présentent.\) à cet effet, une arête de coupe à forme biseautée ou curviligne, et,à leur partie postérieure, une surface dentraînement fai- sant saillie de préférence vers le bas. j) Des déflecteurs réglables par rapport aux tambours sont disposés à 1?intérieur de la caisse du véhicule. k) Le fond de la caisse du véhicule est monté à coulissement, et une paroi antérieure est fixée sur ce fond. i) The tips have the form of cutting and projection teeth, and have. \) for this purpose, a beveled or curvilinear cutting edge, and, at their posterior part, a projecting drive surface preferably down. j) Adjustable deflectors relative to the drums are arranged inside the body of the vehicle. k) The bottom of the vehicle body is slidably mounted, and a front wall is attached to this bottom. 1) Le fond de la caisse du véhicule est formé par des lat- <Desc/Clms Page number 6> tes séparées montées à coulissement dans des guides et déplacées dans l'un ou l'autre sens sous la commande des deux lattes extrêmes. 1) The bottom of the vehicle body is formed by <Desc / Clms Page number 6> your separate slidably mounted in guides and moved in either direction under the control of the two end slats. En annexe 2 dessins. In appendix 2 drawings.
BE512003D BE512003A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE512003A true BE512003A (en)

Family

ID=150586

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE512003D BE512003A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE512003A (en)

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1141119B (en) * 1960-06-29 1962-12-13 Mengele & Soehne Masch Karl Manure spreader with spreader drums rotating around vertically arranged axes
US3656638A (en) * 1970-03-26 1972-04-18 John L Jacobson Hay distributor
US4068804A (en) * 1974-05-06 1978-01-17 Sperry Rand Corporation Method and machine for tearing apart stacked crop material bales
US5501404A (en) * 1992-05-26 1996-03-26 Meyer Manufacturing Corporation Manure spreader with vertical expellers
US7871024B2 (en) 2007-07-27 2011-01-18 H & S Manufacturing Co., Inc. Manure spreader with reverse flighting

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1141119B (en) * 1960-06-29 1962-12-13 Mengele & Soehne Masch Karl Manure spreader with spreader drums rotating around vertically arranged axes
US3656638A (en) * 1970-03-26 1972-04-18 John L Jacobson Hay distributor
US4068804A (en) * 1974-05-06 1978-01-17 Sperry Rand Corporation Method and machine for tearing apart stacked crop material bales
US5501404A (en) * 1992-05-26 1996-03-26 Meyer Manufacturing Corporation Manure spreader with vertical expellers
US7871024B2 (en) 2007-07-27 2011-01-18 H & S Manufacturing Co., Inc. Manure spreader with reverse flighting

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP3455411B1 (en) Apparatus for in-place recycling of materials forming part of a roadway pavement
BE512003A (en)
WO2001087047A1 (en) Leaf stripper, more particularly designed for selective vine leaf stripping
EP0269501B1 (en) Broadcaster for granulated produce
EP0015800A1 (en) Sowing process and machine
FR2912280A1 (en) MACHINE AND METHOD FOR CENTRIFUGAL SPREADING OF FERTILIZERS OR SIMILAR PRODUCTS IN GRAINS
WO2001019167A1 (en) Device for setting a plastic film or the like, in particular for agricultural purposes
FR2698237A1 (en) Grass cutting machine, - Has flail device to progressively reduce the height of grass, with separate final level cutter.
FR2669806A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MODIFYING THE SPECTRUM OF A CENTRIFUGAL SPREADING MACHINE FOR GRAIN PRODUCTS, WITH A VIEW TO SPREADING ON THE FIELD EDGE.
FR2625987A1 (en) APPARATUS ESPECIALLY ASSOCIATED WITH A TRACTOR FOR TRANSPOSING BOTTLES OF COMPOST
FR2717103A1 (en) Hydrocarbon waste treatment device
FR2795909A1 (en) Equipment for regenerating grass areas consists of frame with toothed wheel to lift soil in order to allow seeding tube to insert grass seed from seed distributor and final roller to restore surface
FR2595191A1 (en) Plant crusher
FR2492621A1 (en) Machine for maintenance of turfed playing surfaces - has array of oscillating cutters cutting drainage channels in soil
FR2531304A1 (en) Device for the transverse spreading of manure.
BE896006A (en) PROCESS FOR THE PERMANENT IMPROVEMENT OF THE SURFACE DRAINAGE OF LANDS, PREFERABLY, GROUNDS COVERED WITH GRASS, AND APPARATUS FOR CARRYING OUT SAID METHOD
FR2471231A1 (en) Press for cutting blank discs from step fed strip - uses laterally reciprocating feed rollers with synchronised guide for output waste strip (SE 13.7.81)
FR2530924A1 (en) Improved land-clearance and recovery machine.
SU1514256A1 (en) Combined soil-tilling machine
FR2484966A1 (en) Centrifugal directional spreader for oysters - has horizontal revolving drum with ribs supplied from endless belt fed from hopper
FR2885482A1 (en) CENTRIFUGAL SPREADING DEVICE OF A PULVERULENT OR GRANULAR PRODUCT
FR2618633A1 (en) Movable spreading device for a dry or moist spreading product particularly manure
FR2540330A1 (en) Machine for breaking up various products delivered in bulk
FR2622764A1 (en) Device for cropping vegetables such as beet
US1352725A (en) Agricultural machine