BE510547A - - Google Patents

Info

Publication number
BE510547A
BE510547A BE510547DA BE510547A BE 510547 A BE510547 A BE 510547A BE 510547D A BE510547D A BE 510547DA BE 510547 A BE510547 A BE 510547A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fuel
basket
center
gases
hopper
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE510547A publication Critical patent/BE510547A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24BDOMESTIC STOVES OR RANGES FOR SOLID FUELS; IMPLEMENTS FOR USE IN CONNECTION WITH STOVES OR RANGES
    • F24B7/00Stoves, ranges or flue-gas ducts, with additional provisions for convection heating 
    • F24B7/02Stoves, ranges or flue-gas ducts, with additional provisions for convection heating  with external air ducts

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Solid-Fuel Combustion (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS AUX:GENERATEURS DE CHALEUR. 



   L'invention est relative aux générateurs de-chaleur. 



   Jusqu'ici dans les appareils de ce genre, les résultats obtenus laissaient à désirer à bien des points de vue. 



   En premier   lieu,,   l'échange thermique était médiocre notamment en raison du fait qu'un "trou   d'air"   se créait autour du foyer., l'air étant repoussé par la trop grande température de l'enveloppe et matelassé dans les parties supérieures des locauxo En second lieu, le foyer, dans le cas dé foyers à combustibles solides tel le charbon, se trouve après peu de temps,encrassé au point de ne plus pouvoir fonctionner normalement; il en résulte une nécessité de fréquents arrêts de l'appareil pour son nettoyage (décrassage), qui provoque d'autre part des poussières abondantes.'' 
La présente invention a pour but de remédier à ces inconvénients par l'une ou l'autre des particularités suivantes prises seules ou en com-   binaison.   



   Selon   1*'invention,   le générateur de chaleur se compose d'un corps, généralement circulaire, en un ou plusieurs élémentsdont la partie infé- rieure jusqu'au niveau supérieur de la corbeille dont il sera parlé plus loin, est pourvue d'ailettes radiales extérieures et/ou intérieures de grand développement en vue d'assurer et un échange thermique maximum à cet endroit, et une canalisation de la colonne d'air ascendant léchant les parois exté- rieures du corps, dont la partie supérieure est composée d'une paroi triple permettant à l'air ambiant de circuler à vitesse linéaire très grande entre les deux parois extérieure et médiane et aux gaz de combustion ou une partie au moins de ceux-ci de circuler dans les mêmes conditions entre les parois médiane et intérieure à grande vitesse linéaire également,

   permettant entre ces deux gaz un échange de calorie dans d'excellentes conditions. Un autre avantage de ce système réside dans la suppression de surfaces surchauffées en contact avec l'air ambiant. L'air circule donc plus vite ce qui permet 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 un meilleur échange thermique et un brassage plus énergique de l'air du lo- cal ou volume à chauffer. 



   Le profil aérodynamique extérieur du corps permet un écoulement laminaire de l'air chauffée sans turbulence freinant ledit écoulement. Une autre particularité de l'invention consiste,dans le cas d'appareils pour combustibles solides, dans la forme et la réalisation particulière et l'a- gencement de la grille qui est formée principalement d'une corbeille à deux ou plusieurs plans inclinés, d'inclinaison variable en combinaison avec un cône central en forme de cloche, dont les libertés de mouvements sont une translation verticale accompagnée d'une rotation autour d'un axe vertical passant par le centre de la corbeille, ledit cône étant relié par tout moyen approprié, à des commandes placées au dessus ou dans la partie supérieure de l'appareil de chauffage, notamment-par un axe tubulaire qui déverse dans l'atmosphère une grande quantité d'air chaud. 



   Suivant une autre particularité de l'invention une   trémie.à   com- bustible est prévue au centre de l'appareil qui permet d'emmagasiner le com- bustible nécessaire à une longue période de chauffe et assure de par sa po- sition une répartition annulaire du combustible et des gaz chauds de combus- tion, favorisant ainsi l'échange thermique recherché. Des orifices peuvent être prévus qui permettent l'échappement des gaz de distillation du combus- tible en réserve à des endroits tels qu'ils puissent être brûlés dans la chambre de combustion avant leur évacuation. 



   D'autres détails et particularités de l'invention apparaîtront au cours de la description des dessins annexés donnés à simple titre expli- catif et non limitatif, dans lesquels 
Fig. 1 est une vue en élévation d'un générateur de chaleur au charbon conforme à l'invention, avec brisures partielles permettant de mon- trer l'agencement des organes internes. 



   Fig. 2 est une vue en plan du même générateur, et 
Fig. 3 est une vue en élévation de la partie inférieure d'un gé- nérateur de chaleur équipé pour l'utilisation de combustibles liquides. 



   Les mêmes éléments sont désignés dans les trois figures par les mêmes références. 



   Le générateur se compose d'un corps en deux éléments inférieur 12 et supérieur 13. L'élément inférieur 12 est pourvu de prises d'air 14, de ventouses 14' d'un regard 15 et d'une ouverture 16 destinée au logement d'un cendrier 17. Il est pourvu d'ailettes radiales extérieures 18 de grand développement, ce qui assure une canalisation de l'air à sa surface. Cet é- lément 12 est monté sur un socle 19. 



   A l'intérieur de l'élément 12 est placée une corbeille   20 ajou-   rée en quatre pièces prenant appui sur un épaulement 21 de l'élément   12   et sur un support 22 à la partie inférieure. Le support 22 limite vers le bas la course d'un organe en cloche 23 ajouré qui, en coopération avec la cor- beille 20 réalise la grille du foyer. 



   Une des particularités essentielles de cette grille réside dans le fait que la cloche est mobile de haut en bas et peut roter autour de son axe vertical. Cette particularité permet un nettoyage rationnel du foyer et sans poussières', les commandes étant situées à la partie supérieure du géné- rateur toutes manoeuvres étant aisées et ne nécessitant l'ouverture d'aucun orifice. 



   L'élément supérieur 13 qui vient s'adapter sur l'élément infé- rieur 12 se compose d'une triple paroi 24 en forme de tuyau juxtaposé à pa- roi médiane longitudinale. Il en résulte que des conduits verticaux exté- rieurs 25 voisinent avec des conduits similaires intérieurs 26 ce qui permet à l'air de circuler à grande vitesse dans les conduits 25 tandis que les gaz chauds de combustion passent en grande partie par les conduits 26. L'échange thermique est donc assuré dans de bonnes conditions. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Au centre de l'élément 13 est logée une trémie 27 à travers laquelle passe un axe de commande creux 28 de la cloche 230 La trémie 27 est reliée à une bouche de chargement 29 
A sa partie postérieure, l'élément 13 est muni d'un regard 30 permettant l'accès aux organes internes à l'assemblage ainsi qu'en cas de nécessité. Immédiatement au dessus un carneau de récupération 31 avec con- duit d'évacuation des gaz permet le fonctionnement de l'appareil en tirage direct en démasquant l'orifice 32 devant lequel joue un volet 33 par un mécanisme à leviers, ou en tirage indirect l'orifice   32   étant masqué par le volet 33.

   Les gaz de combustion lèchent alors les parois médianes et intérieures, rencontrent dans la moitié arrière du générateur une chicane 34 située au dessus de l'orifice 32 et qui oblige les gaz à dévier vers l'avant, avant d'être évacués par l'orifice   35,   le carneau 31 et le conduit d'évacuation. 



   En considérant la Fig. 2 notamment, on remarquera la disposi- tion nouvelle des commandes. Un levier-manivelle combiné 36 permet d'ani- mer la cloche 23 par l'intermédiaire de son axe de commande creux 28 de mouvements dont il a été parlé, en coopération avec des guides 37, 38 et d'un pignon 39. 



   Un levier 40 actionne par l'intermédiaire des axes 41 et 42 et des bielles   43,   44, le volet 33, masquant et démasquant l'orifice de tirage direct 32. 



   Un levier à traction 45 actionne,par l'intermédiaire de la biel- lette 46 le volet 47 de réglage de l'évacuation des gaz de combustion. 



   En Fig. 3 on a représenté un brûleur à combustible liquide 48 connu en soi équipant le générateur de chaleur. Dans ce cas, la cloche 23 est pleine et dans une position renversée. Par un réglage judicieux de la hauteur de la cloche, le dard enflammé peut être plus ou moins épanoui en vue d'obtenir le meilleur rendement. 



   Il est évident que l'invention n'est pas limitée à l'exemple de réalisation décrit et représenté et que bien des modifications peuvent être apportées à la nature, aux formes, aux genres, aux nombres et aux dimensions des éléments entrant dans sa réalisation sans pour cela sortir du cadre de l'invention. 



   REVENDICATIONS. 



   Générateur de chaleur caractérisé par l'une ou l'autre des par- ticularités suivantes prises seules ou en combinaison : 
1. Le générateur de chaleur se compose d'un corps généralement circulaire, en un ou plusieurs éléments,dont la partie inférieure jusqu'au niveau supérieur de la corbeille est pourvue d'ailettes radiales extérieu- res et/ou intérieures de grand développement en vue d'assurer et un échange thermique maximum à cet endroit, et une canalisation de la colonne d'air ascendant léchant les parois extérieures du corps. 



   2 Le générateur de chaleur se compose d'un corps en un ou plu- sieurs éléments dont la partie supérieure est composée d'une paroi triple permettant à l'air ambiant de circuler à vitesse linéaire très grande entre les deux parois extérieure et médiane et aux gaz de combustion ou une par- tie au moins de ceux-ci de circuler dans les mêmes conditions entre les pa- rois médiane et intérieure à grande vitesse linéaire également, permettant entre ces deux gaz un échange de calorie dans d'excellentes conditions. 



   3. Le profil aérodynamique extérieur du corps permet un écoule- ment laminaire de l'air chauffé, sans turbulence freinant ledit écoulement. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS FOR: HEAT GENERATORS.



   The invention relates to heat generators.



   Hitherto in devices of this kind, the results obtained left much to be desired in many respects.



   In the first place, the heat exchange was mediocre in particular due to the fact that an "air hole" was created around the hearth., The air being repelled by the too high temperature of the envelope and padded in the upper parts of the rooms Secondly, the hearth, in the case of solid fuel stoves such as coal, is found after a short time, clogged to the point of not being able to function normally; this results in the need for frequent stops of the device for cleaning (scrubbing), which also causes abundant dust. ''
The object of the present invention is to remedy these drawbacks by one or the other of the following features taken alone or in combination.



   According to the invention, the heat generator consists of a body, generally circular, of one or more elements, the lower part of which up to the upper level of the basket, which will be discussed later, is provided with fins. radial exterior and / or interior of great development in order to ensure maximum heat exchange at this location, and a channeling of the rising air column licking the exterior walls of the body, the upper part of which is composed of a triple wall allowing the ambient air to circulate at very high linear speed between the two outer and middle walls and the combustion gases or at least part of these to circulate under the same conditions between the middle and inner walls at also high linear speed,

   allowing between these two gases an exchange of calories under excellent conditions. Another advantage of this system is the elimination of overheated surfaces in contact with the ambient air. The air therefore circulates more quickly which allows

 <Desc / Clms Page number 2>

 better heat exchange and more vigorous stirring of the air in the room or space to be heated.



   The exterior aerodynamic profile of the body allows a laminar flow of heated air without turbulence slowing down said flow. Another particularity of the invention consists, in the case of apparatus for solid fuels, in the particular shape and construction and the arrangement of the grate which is formed mainly of a basket with two or more inclined planes, of variable inclination in combination with a central bell-shaped cone, the freedom of movement of which is vertical translation accompanied by rotation about a vertical axis passing through the center of the basket, said cone being connected by any means suitable for controls placed above or in the upper part of the heating apparatus, in particular by a tubular shaft which discharges a large quantity of hot air into the atmosphere.



   According to another feature of the invention, a fuel hopper is provided in the center of the apparatus which allows the fuel necessary for a long heating period to be stored and ensures, by its position, an annular distribution. fuel and hot combustion gases, thus promoting the desired heat exchange. Orifices may be provided which allow the escape of distillation gases from the fuel in reserve at places such that they can be burned in the combustion chamber before their discharge.



   Other details and features of the invention will emerge from the description of the appended drawings, given purely for explanatory and non-limiting purposes, in which
Fig. 1 is an elevational view of a coal-fired heat generator according to the invention, with partial break-away allowing the arrangement of the internal components to be shown.



   Fig. 2 is a plan view of the same generator, and
Fig. 3 is an elevational view of the lower part of a heat generator equipped for the use of liquid fuels.



   The same elements are designated in the three figures by the same references.



   The generator consists of a body in two lower 12 and upper 13 elements. The lower element 12 is provided with air intakes 14, suction cups 14 ', a manhole 15 and an opening 16 intended for the housing of the generator. 'an ashtray 17. It is provided with radial outer fins 18 of great development, which ensures a channeling of the air at its surface. This element 12 is mounted on a base 19.



   Inside the element 12 is placed a basket 20 added in four parts resting on a shoulder 21 of the element 12 and on a support 22 at the lower part. The support 22 downwardly limits the stroke of a perforated bell member 23 which, in cooperation with the basket 20, forms the grate of the hearth.



   One of the essential features of this grid resides in the fact that the bell is movable from top to bottom and can rotate around its vertical axis. This peculiarity allows rational cleaning of the hearth and without dust, the controls being located at the upper part of the generator, all operations being easy and not requiring the opening of any orifice.



   The upper element 13 which fits onto the lower element 12 consists of a triple wall 24 in the form of a juxtaposed pipe with a longitudinal median wall. As a result, exterior vertical ducts 25 adjoin similar interior ducts 26 which allows air to flow at high speed through ducts 25 while the hot combustion gases largely pass through ducts 26. The heat exchange is therefore ensured under good conditions.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In the center of the element 13 is housed a hopper 27 through which passes a hollow control shaft 28 of the bell 230 The hopper 27 is connected to a loading mouth 29
At its rear part, the element 13 is provided with a viewing window 30 allowing access to the internal components of the assembly as well as in case of necessity. Immediately above, a recovery flue 31 with gas evacuation duct allows the device to operate in direct draft by unmasking the orifice 32 in front of which a shutter 33 plays by a lever mechanism, or in indirect draft l 'orifice 32 being masked by the flap 33.

   The combustion gases then lick the median and inner walls, encounter in the rear half of the generator a baffle 34 located above the orifice 32 and which forces the gases to deflect forward, before being evacuated by the orifice 35, the flue 31 and the exhaust duct.



   Considering FIG. 2 in particular, the new arrangement of the controls will be noted. A combined crank lever 36 enables the bell 23 to be animated by means of its hollow control shaft 28 of the movements mentioned above, in cooperation with guides 37, 38 and a pinion 39.



   A lever 40 operates via the pins 41 and 42 and the connecting rods 43, 44, the shutter 33, masking and unmasking the direct draw orifice 32.



   A traction lever 45 actuates, via the link 46, the flap 47 for regulating the discharge of the combustion gases.



   In Fig. 3 shows a liquid fuel burner 48 known per se equipping the heat generator. In this case, the bell 23 is full and in an inverted position. By judicious adjustment of the height of the bell, the flaming dart can be more or less open in order to obtain the best performance.



   It is obvious that the invention is not limited to the embodiment described and shown and that many modifications can be made to the nature, shapes, types, numbers and dimensions of the elements entering into its production. without departing from the scope of the invention.



   CLAIMS.



   Heat generator characterized by one or other of the following peculiarities taken alone or in combination:
1. The heat generator consists of a generally circular body, in one or more elements, the lower part of which up to the upper level of the basket is provided with radial outer and / or inner fins of great development in view to ensure maximum heat exchange at this location, and a channeling of the rising air column licking the outer walls of the body.



   2 The heat generator consists of a body in one or more parts, the upper part of which is made up of a triple wall allowing the ambient air to circulate at very high linear speed between the two outer and middle walls and the combustion gases or at least part of them to circulate under the same conditions between the median and inner walls at high linear speed also, allowing between these two gases an exchange of calories under excellent conditions.



   3. The exterior aerodynamic profile of the body allows laminar flow of heated air, without turbulence slowing said flow.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

4. La grille est formée principalement d'une corbeille à deux ou plusieurs plans inclinés d'inclinaison variable en combinaison avec un cône central dont les libertés de mouvements sont une translation vertica- le accompagnée d'une rotation autour d'un axe vertical passant par le'centre <Desc/Clms Page number 4> de la corbeille, ledit cône étant relié par tout moyen approprié à des commandes placées au-dessus ou dans la partie supérieure de l'appareil de chauffage, notamment par un axe tubulaire qui déverse dans l'atmosphère une grande quantité d'air chaud. 4. The grid is formed mainly of a basket with two or more inclined planes of variable inclination in combination with a central cone whose freedom of movement is a vertical translation accompanied by a rotation around a vertical axis passing through. by the center <Desc / Clms Page number 4> of the basket, said cone being connected by any appropriate means to controls placed above or in the upper part of the heating apparatus, in particular by a tubular shaft which discharges a large quantity of hot air into the atmosphere. 5. Une trémie à combustible est prévue au centre de l'appareil qui permet d'emmagasiner le combustible nécessaire à une longue période de chauffe et assure de par sa position une répartition annulaire du combusti- ble et des gaz chauds de combustion, favorisant ainsi l'échange thermique recherché. 5. A fuel hopper is provided in the center of the appliance which allows the fuel necessary for a long heating period to be stored and ensures, by its position, an annular distribution of the fuel and the hot combustion gases, thus promoting the desired heat exchange. 6. La trémie selon 5 est pourvue d'orifices permettant l'échap- pement des gaz de distillation du combustible en réserve à des endroits tels qu'ils puissent être brûlés dans la chambre de combustion avant leur évacuation. 6. The hopper according to 5 is provided with orifices allowing the escape of the distillation gases from the fuel in reserve at places such that they can be burned in the combustion chamber before their evacuation. 7. Générateur de chaleur tel que décrit et/ou représenté ou présentant l'une ou l'autre des particularités décrites ou représentées. en annexe 2 dessins. 7. Heat generator as described and / or shown or having one or the other of the features described or shown. in appendix 2 drawings.
BE510547D BE510547A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE510547A true BE510547A (en)

Family

ID=149622

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE510547D BE510547A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE510547A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE510547A (en)
FR2666871A1 (en) Installation for producing heat from a fuel burnt in a boiler connected to the base of an industrial chimney
EP0094890A1 (en) Boiler using solid fuel of the tube radiation furnace type, method for the transformation of a boiler and device for carrying it out
CH615270A5 (en)
FR2618526A1 (en) Draught limiter for a heating appliance, in particular for a fireplace equipped with an insert hearth
FR2516206A1 (en) Automatic type coiler burner - uses granular fuel which is fed by endless screw and supplied with heated air thermostatically controlled
EP0214010A1 (en) Burner with a gasifying stage for a heating device, and heating device comprising such a burner
BE425405A (en)
BE454020A (en)
BE532437A (en)
CH604080A5 (en) Incinerator with horizontal auger
BE563673A (en)
BE532381A (en)
BE505604A (en)
BE473059A (en)
BE428047A (en)
BE395132A (en)
BE459493A (en)
BE489065A (en)
BE475882A (en)
BE414056A (en)
BE463165A (en)
BE411689A (en)
BE535138A (en)
CH248414A (en) Heating appliance comprising a direct draft fireplace for solid fuels.