BE508764A - - Google Patents

Info

Publication number
BE508764A
BE508764A BE508764DA BE508764A BE 508764 A BE508764 A BE 508764A BE 508764D A BE508764D A BE 508764DA BE 508764 A BE508764 A BE 508764A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
scissors
blade
eyelet
scissor
cold
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE508764A publication Critical patent/BE508764A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D53/00Making other particular articles
    • B21D53/60Making other particular articles cutlery wares; garden tools or the like
    • B21D53/64Making other particular articles cutlery wares; garden tools or the like knives; scissors; cutting blades
    • B21D53/642Making other particular articles cutlery wares; garden tools or the like knives; scissors; cutting blades scissors

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Scissors And Nippers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE DE FABRICATION DE   CISEAUX,   
L'invention concerne un procédé pour la fabrication de oiseaux. 



  Jusqu'à présent, on a régulièrement fabriqué les ciseaux en forgeant tout d'abord la forme extérieure des ciseaux dans une matrice, en découpant en- suite la pièce de ciseaux brute ainsi obtenue dans des machines à découper, puis en soumettant la pièce obtenue à des opérations de durcissement, lima- ge, lissage, polissage, nickelage ou en continuant à les traiter d'autre façon,. 



   .L'invention a pour but de simplifier ce procédé, en particulier en tenant compte de l'emploi toujours plus important dans la fabrication de ciseaux d'aciers antirouilles ou exempts de mouchetures qu'on ne peut for- ger dans des matrices qu'en les chauffant à 1050 à   1100 ,   ce qui occasionne par rapport au forgeage en matrices d'aciers normaux qui n'ont besoin d'être chauffées que jusque   600-700 ,   des augmentations notables des prix des agents de chauffage, tels que coke, gaz, huile ou   électricitéo   
L'invention a en outre pour but de réduire de façon notable les déchets d'aciers, ce qui est très important au point de vue économique quand on'utilise des tôles fortement alliéeso Grâce à l'invention, il est possible de réduire la quantité ordinaire de déchets qui dans le procédé à chaud,

   s'é- lève à environ 30-50 %, jusqu'à   10-12   % seulement de la matière soumise à la déformation. 



   L'invention a encore pour but de créer la possibilité de fabri- quer les pièces brutes en tôles les plus finement limées, lissées et polies de fers profilés qui, après avoir reçu la forme désirée de ciseaux dans des formes d'estampage de poli très brillant ou chromées, présentent une surface extérieure si lisse, exempte de pailles, de pores et de rayures, que les sa- laires dépensés jusqu'à présent pour le limage, le lissage et le polissage et les prix de matériaux de limage et de polissage sont réduits jusqu'au cin-   quièmeo   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Il est connu de marteler des ciseaux à froid en partant d'un fil de fer doux. Des ciseaux de ce genre sont si doux qu'ils se plient très facilement et   quils   ne satisfont par conséquent pas aux exigences qu'on impose en général aux ciseaux. 



     L'invention   a donc également pour but un procédé de fabrica- tion de ciseaux de haute qualité par pressage à froid ou estampageo On entend sous ces termes la mise en forme dans des matrices correspondan- tes, à des températures situées en-dessous de la température de recristallisa- tion de la matière traitée 
Un autre but de l'invention consiste en un procédé de fabrica- tion de ciseaux de façon aussi simple que possible et par conséquent   d'un   bon-marché correspondant, en utilisant en particulier un matériau de gran- des solidité et résistance au découpages en particulier un acier spécial fortement allié qui ne nécessite pas de traitement spécial d'ennoblisse- ment de sa surface, alors que dans les procédés connus, les pièces brutes sont forgées à chaud puis découpées, limées,

   polies   et'le   plus souvent sou- mises à un   ennoblissement   superficiel. 



   L'invention a également pour but de fabriquer des ciseaux   qui.,   pour une haute   qualité,   sont également bon marche. 



   Suivant la présente invention, la mise en forme des ciseaux s'effectue sur une pièce brute découpée   d'une   matière laminée, uniquement par déformation à froide et cela en majeure partie par laminage à froide Comme on l'a dit plus haut, on entend par laminage à froid une déformation en-dessous de la température de recristallisation du matériau déformé. 



   Le laminage à froid de la pièce dont est formée la lame de ci- seaux., peut s'effectuer dans le sens longitudinal des ciseaux ou dans le sens transversal. En cas de production de l'oeillet par laminage à froid., le lami- nage s'effectue de préférence en direction transversale. 



   - On continue ensuite à traiter à froid la pièce. brute de ciseaux ainsi obtenue, par exemple par découpage,\! estampage ou polissage. Le durcis- sement des ciseaux peut s'effectuer dans la phase d'opération considérée pour autant que nécessaire d'après le matériau de départ utilisé. On peut par exem- ple faire passer les lames de ciseaux, en particulier lorsque les oeillets doivent y être soudés dans la suite., sur une courroie de transport à travers un four à durcir et ensuite les tremper. 



   On suppose connu le procédé de fabrication de ciseaux à partir de fils de fer doux par martelage à froid. Les ciseaux obtenus de cette   maniè-   re sont certes très bon marché mais à cause de leur   douceur  même quand on les a rendu aptes au durcissement par addition ultérieure de carbone., ils sont de qualité si pauvre qu'on ne peut pas les comparer aux ciseaux fabri- qués en aciers capables de durcir et en particulier en aciers spéciaux. Le procédé suivant la présente invention a par contre pour but des ciseaux de haute qualité, en particulier des ciseaux en aciers spéciaux fortement alliés et permet la fabrication de ciseaux de ce genre à des prix considérablement   in-   férieurs aux prix actuels de ciseaux correspondants. 



   Suivant un autre mode d'exécution de 1?invention, le pressage à froid ou estampage   s'effectue   dans une forme dans laquelle la matrice infé- rieure aussi bien que la matrice supérieure sont convexes de sorte que la lame de ciseaux est concave des deux cotés. Par suite de cette construction, on obtient un fluage particulièrement bon de la matière de sorte qu'il est même possible de mettre en forme à froid par ce moyen un acier spécial forte- ment allié. 



   Suivant encore une autre réalisation de l'invention, on fabrique tout d'abord une matière laminée ayant.la largeur et'le profil de la lame de ciseaux désirée.   On   découpe la lame de ciseau sur cette matière, ou bien on   l'estampe,   on fixe un oeillet à une extrémité, par exemple par soudage, et on réunit deux lames de ce genre par un pivot pour former une paire de ciseaux. 



  La lame de ciseaux reçoit déjà sa courbure de préférence avant le   laminage.   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



  On y introduit ensuite la   demi-lune,   que ce soit en utilisant une   tôle   correspondante qui est maintenue par le pivot des ciseaux et est fixée par exemple par un trou prévu dans la pièce inférieure des ciseaux et dans lequel pénètre une saillie de la tôle, ou au moyen de pièces glissant l'u- ne sur l'autre, serties de façon correspondante dans les deux moitiés de ciseaux. Par ce procédé, on n'applique qu'un très petit nombre   d'opérations,   de sorte que les ciseaux ne nécessitent que peu de main d'oeuvreo On peut également fabriquer par ce procédé des ciseaux à pointes plus longues si on estampe ultérieurement la pièce.

   On peut également obtenir la courbure par estampageo 
Suivant une autre réalisation de l'invention, les ciseaux ou tout-au-moins la lame de ciseaux consiste en une tôle d'acier, en   particu-   lier   en   acier spécial, pliée dans le sens transversale, et les deux lames de ciseaux sont munies chacune,près du pivot, d'une saillie qui porte une demi-lune. 



   Le procédé de   l'invention   est extraordinairement susceptible de subir des modifications. On décrit dans ce qui, uniquement à titre d'exemples, quelques possibilités d'exécution. 



   Dans l'exemple de construction suivant les figo 1-8, on   décou-   pe ou estampe à partir d'une tôle d'une épaisseur d'environ 5 mmo laminée aussi unie que possible, éventuellement finement polie, exempte de pores, une pièce brute conforme aux   figo   1 et 2. Cette pièce brute consiste ainsi en un oeillet 1 dont la périphérie extérieure correspond à celle de   l'oeil-   let final et en une pièce inférieure 2 dont la longueur correspond à celle de la lame finale des ciseaux, mais dont la largeur est notablement plus petite que celle de la lame de ciseaux finale. Par laminage de cette partie inférieure 2 perpendiculairement au sens de sa longueur, on obtient une la- me de ciseaux telle que représentée sur les   figo   3 et 4.

   La pièce inférieu- re 2' est fortement agrandie suivant sa largeur et son épaisseur est forte- ment diminuéeo On découpe ensuite la lame pour lui donner sa forme finale, comme le montrent les fige 5 et 6. 



   Ensuite, comme le montrent les fige 7 et 8, on donne à la moi- tié totale des ciseaux au moyen de la presse à friction ou du marteau pneumatique, la forme désirée ayant la section désirée, la pointe désirée et l'arrondissement nécessaire des oeillets, sans produire aucun déchet. 



  On forme en même temps dans cette phase d'estampage la courbure de la lame ce qui dans les procédés utilisés jusqu'à présent   à   la fabrication de ci- seaux devait s'effectuer par une opération de mise en forme particulière et difficile. Finalement, les pièces de ciseaux ainsi terminées sont dur- cies,   limées,,   lissées et polies. 



   Suivant le second exemple d'exécution   (fige   9-16), on découpe ou estampe également une pièce brute, comme le montrent les fige 9 et 10, à partir   d'une   tôle d'environ 5 mm. d'épaisseur, laminée aussi unie que possible, finement polie et exempte de pores. Cette pièce brute possède é- galement un oeillet 3 qui correspond à la forme finale de   l'oeillet   des ci- seaux; toutefois, la partie inférieure 4 à laminer qui se rattache à   l'oeil-   let a une longueur notablement plus petite que celle de la lame de ciseaux à   produire,,   tandis que la largeur de cette partie est environ égale à la largeur de la trame de ciseaux à produire. La partie 4 est etirée par lami- nage dans le sens de sa longueur.

   Les cylindres de laminage ont alors de pré- férence un profil correspondant à la forme finale- de la surface des ciseaux, comme on peut le voir sur les fige 11 et 12. On représente à titre d'exemple sur la fig. 11 quelques profils hachurés. Après cette opération la pièce   4'   peut avoir par exemple une forme rectangulaire, parallèle convexe, conca- ve-convexe, concave-trapézoïdale, concave-triangulaire dans laquelle le trian- gle peut être isocèle comme le montre une des coupes, ou   scalène,   comme le montre une autre coupe. La face concave représente régulièrement la face in- térieure des ciseaux.   On   découpe à partir de la pièce laminée des fige 11 et 12, la forme de ciseaux suivant les fige 13 et 14.

   Finalement, on donne aux oeillets, à la presse à friction ou au marteau pneumatique, comme le mon- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 trent les fig. 15 et 16, la forme arrondie nécessaire et à la partie infé- rieure de la lame la forme pointue nécessaire et en outre on obtient à la presse la courbure nécessaire à l'opération de découpage. 



   Dans le troisième exemple d'exécution   (fig.   18-25) on part d'une pièce brute représentée sur les fige 17 et 18, qui a une forme qui fa- vorise particulièrement 1-l'économie de matière. L'épaisseur de matière de cette pièce brute également découpée ou estampée à partir de tôles lami- nées unies finement polie, exempte de pores, n'est que de 2 mm. Par   lami-   nage de l'extrémité supérieure 5 de la pièce brute destinée à former l'oeillet, perpendiculairement à sa longueurs, on obtient une surface d'oeil- let 5', analogue à celle représentée sur les fige 19 et 20. Cette surfacé d'oeillet 5' laminée à une épaisseur de matière de 1 mm. reçoit alors sa forme exacte désirée par découpage ou estampage,  comme   le montrent les fige 21 et 22.

   La pièce brute représentée sur les fige 21 et 22 passe alors dans une forme soigneusement mesurée,, sous la presse à friction et reçoit la pointe nécessaire à l'extrémité inférieure de la lame 6; la lame elle- même reçoit le profil désirée et sur sa face intérieure la courbure néces- saire à 1?opération de découpage, et l'oeil   acquiert   une forme 7 correspon- dant à celle d'un demi-tube arrondie vers le haut sur sa face extérieure et plate sur sa face intérieure., comme on le montre sur les fige 23 et 24. 



  Dans un mode opératoire particulier on découpe ou estampe tout d'abord une forme d'oeillet exactement égale 8 à partir d'une tôle de 1 mmo d'épaisseur, on lui donne ensuite dans une matrice, au moyen d'une presse à friction ou du marteau pneumatique, la forme   d'un   demi-tube correspondant   exactement a.   la forme 7. On soude ensuite ce demi-oeillet 8 au demi-oeillet 7 par le pro- cédé de soudure au fil. Ce procédé occasionne des frais de main-d'oeuvre de parachèvement un peu plus élevésmais on obtient par contre une économie de matière notable. 



   Dans un autre exemple de réalisation de l'invention, une pièce brute conforme à la fig. 25 est estampée à partir   d'une   tôle d'acier spécial d'environ 5   mm   d'épaisseur,laminée   unie,   finement polie, exempte de pores comme le montrent la figo 25 en plan et la fige 26 en   élévation.   Cette piè- ce brute comprend un oeillet 1 dont la périphérie extérieure correspond à l'oeillet final et une pièce 2 dont la longueur correspond à celle de la lame finale des ciseaux, mais dont la largeur atteint par exemple 5 mm et est par conséquent notablement plus petite que la lame de ciseaux finale. 



  On presse cette pièce brute dans une matrice fabriquée en acier spécial for- tement allié, polie à un haut degré de brillance et chromée, à une   températu-   re de 300 - 500  de manière que 1?oeillet 1 reçoive l'arrondi désiré, que la partie inférieure de la lame 2' acquière la pointe désirée et que les faces intérieure et extérieure de la lame 2 reçoivent une forme concave telle que représentée en plan sur la figo 27 et en élévation sur la fig. 28. Les sec- tions sont caractérisées par des hachures sur les fig. 25, 27 et 28. 



   La fige 29 représente un profil au moyen duquel on peut construi- re les ciseaux; la   fige   30 représente sept genres   différents   d'oeillets de ci- seaux la   figo31   représente une vue en élévation d'une moitié de ciseaux con- forme à 1?invention; la   figo   32, une vue de profil de la fige 31. La fige 33 représente en élévation une autre forme d'une moitié de ciseaux immédiatement après l'avoir découpée à partir du profil suivant la fig.   29,  munie d'un oeil- let appliquée. La fige 34 représente la moitié de ciseau suivant la figo 33 après l'estampage final, et la   figo   35 une vue de profil correspondant à la fig. 34. 



   La fig. 29 représente en pointillé différents profils que peut posséder le ruban d'acier 1 sur lequel on découpe la lame de ciseaux suivant les traits mixtes. On applique, par exemple par soudure, à la lame de ciseaux 2 découpée suivant les traits mixtes un oeillet 3, comme le montre la fige 31. 



  L'oeillet peut avoir une forme quelconque. Les sept formes d'oeillet repré- sentées sur la fig. 30 ne sont naturellement données qu'à titre   d'exemplee   Les formes   d'oeillets   désignées par les chiffres 3-8 peuvent consister sim-   plement   en tubes découpés. Les formes d'oeillets 4-7 peuvent être pliées à 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 partir d'un fil, et les formes 5, 6 et 9 peuvent être forgées9 estampées ou   couléeso   
Le profil laminé 1 porte sur sa face inférieure, c'est-à-dire sur la face qui doit fermer la face intérieure de la lame de ciseaux, une petite courbure en forme d'hélice qui forme la courbure de la lame de ci- seau terminée. 



   La lame de ciseau 10 suivant la figo 33 provient également du ruban que représente la figo   29   toutefois une grande partie de la longueur de la lame de ciseaux ne correspond pas à la ligne latérale du ruban 1. La pointe de la lame de ciseaux 10 a par conséquent un profil représenté en 11 qui ne convient pas aux ciseaux terminés. La lame de ciseaux est par consé-   quent9   soit avant soit après avoir appliqué   l'oeillet,12,   estampée à froid de manière à recevoir à sa pointe le profil 1' comme le montre la fig. 6. 



  La courbure peut également être estampée en même   tempse   
Dans un exemple d'exécution encore différent, on estampe,  comme   le montre la fig. 36 une pièce brute à partir d'une tôle d'acier spécial ayant par exemple 0,5 mm d'épaisseur. Dans cette figure, ainsi que dans les suivantes, les sections sont indiquées en pointillés. La figo 37, vue de profil de la fig  36 montre que la tôle est plane. Cette pièce brute est estampée en creux à froid de manière à recevoir une forme telle que repré- sentée par les fig  38 et 39. Suivant ces figures, la tôle est pliée en sens transversal dans le champ de la lame de ciseaux 2, tandis que l'oeil- let des ciseaux a la forme   d'un   anneau à profil en forme de demi-cercle. 



  La lame de ciseaux 2 est munie   d'un   orifice   4   pour le pivot. Dans le creux de la lame de ciseaux   2   on introduit une pièce d'acier durcie 5, munie d'un orifice qui correspond à   l'orifice 4,   de manière que les pièces d'acier 5 des deux demi-ciseaux sont maintenues dans leurs positions par rapport aux demi-ciseaux 2 après avoir disposé le pivot dans l'orifice 4. Les pièces d'acier 5 possèdent, comme le montre la figo 41 à échelle agrandie, une saillie 6, dénommée   demi-lune.   Les deux demi-lunes se déplacent   1-lune   sur l'autre quand on ferme les ciseaux et facilitent ainsi l'opération de dé- coupage aux ciseaux'. 



   L'exécution de 1?oeillet 3 s'effectue au moyen   d'une   pièce cor- respondante 7 ayant également un profil en forme de   demi-tube,   qui est fixée à la pièce 3, par exemple par soudure. 



   La figo 40 représente une lame de ciseaux 8 qui correspond es-   sentîellement   à la lame 2 toutefois avec cette différence qu'elle n'est pas reliée à un oeillet, mais possède seulement une saillie 9 qui sert à la fixa- tion d'un oeillet   fabriqué   à part. 



   Les renseignements individuels des exemples   d'exécution   ont uni- quement pour but d'expliquer l'invention; en particulier,les matériaux ci- tés,leurs épaisseurs et formes peuvent être modifiés dans de larges limites ' suivant les nécessités. Les machines citées, par exemple des presses à fric- tion et marteaux   pneumatiques,   peuvent être remplacées par d'autres machines ou appareils de mises en forme. De   même;,   dans les exemples suivant les fig. 



    25-28.,   la lame de ciseaux seule peut être pressée ou estampée à part et   1-'oeil-   let peut être raccordé à la lame forgée terminée de façon quelconque, par exemple par   soudure,   brassage ou collage. Le profil de la lame des ciseaux n'a pas besoin   d'être   uniforme sur toute sa longueur et peut aussi être con-   struit   différemment sur une partie de sa longueur. Evidemment, la courbure de la face intérieure de la moitié des ciseaux peut   ëtre   obtenue à la presse. 



   Il est en outre possible de traiter les pièces brutes avant le pressage à froide par exemple par laminage à froid. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCESS FOR MANUFACTURING SCISSORS,
The invention relates to a method for making birds.



  Until now, scissors have been regularly manufactured by first forging the outer shape of the scissors in a die, then cutting the rough piece of scissors thus obtained in cutting machines, and then subjecting the piece obtained. to operations of hardening, filing, smoothing, polishing, nickel plating or by continuing to treat them in any other way ,.



   The object of the invention is to simplify this process, in particular by taking into account the ever more important use in the manufacture of scissors for rustproof or speckless steels which can only be forged in dies only. by heating them to 1050 to 1100, which causes compared to forging in dies of normal steels which only need to be heated up to 600-700, significant increases in the prices of heating agents, such as coke, gas, oil or electricity
A further object of the invention is to significantly reduce the scrap of steel, which is very important from an economic point of view when using highly alloyed sheets. Thanks to the invention, it is possible to reduce the quantity ordinary waste which in the hot process,

   amounts to about 30-50%, up to only 10-12% of the material subjected to deformation.



   Another object of the invention is to create the possibility of manufacturing the most finely filed, smoothed and polished sheet metal blanks of profiled irons which, after having received the desired shape of scissors in very polished stamping shapes. shiny or chrome-plated, have such a smooth outer surface, free of chaff, pores and scratches, that the wages heretofore expended on filing, smoothing and polishing and the prices of filing and polishing materials are reduced until the fifth

 <Desc / Clms Page number 2>

 
It is known to hammer cold scissors from a soft wire. Scissors of this kind are so soft that they bend very easily and therefore do not meet the requirements generally imposed on scissors.



     The object of the invention is therefore also a process for manufacturing high quality scissors by cold pressing or stamping. These terms are understood to mean shaping in corresponding dies, at temperatures below the temperature. recrystallization temperature of the treated material
Another object of the invention is to provide a method of manufacturing scissors as simply as possible and therefore inexpensively, using in particular a material of high strength and resistance to cutting. in particular, a special high-alloy steel which does not require any special finishing treatment on its surface, whereas in known processes, the raw parts are hot forged then cut, filed,

   polished and most often subjected to surface finishing.



   It is also an object of the invention to manufacture scissors which, for high quality, are also inexpensive.



   According to the present invention, the shaping of the scissors is carried out on a raw piece cut from a rolled material, only by cold deformation and this mainly by cold rolling As stated above, this is understood to mean by cold rolling a deformation below the recrystallization temperature of the deformed material.



   The cold rolling of the part of which the scissor blade is formed can be carried out in the longitudinal direction of the scissors or in the transverse direction. When producing the eyelet by cold rolling, the rolling is preferably carried out in the transverse direction.



   - We then continue to treat the part cold. raw scissors thus obtained, for example by cutting, \! stamping or polishing. The hardening of the scissors can be carried out in the relevant operating phase as far as necessary depending on the starting material used. For example, the scissor blades, particularly where the eyelets are to be welded thereafter, can be passed over a conveyor belt through a hardening oven and then quenched.



   It is assumed that the method of manufacturing scissors from soft iron wires by cold hammering is known. The scissors obtained in this way are certainly very inexpensive but because of their softness even when they have been made suitable for hardening by subsequent addition of carbon., They are of such poor quality that they cannot be compared to scissors made of steels capable of hardening and in particular of special steels. The method according to the present invention, on the other hand, has as its object high-quality scissors, in particular scissors made of special high-alloy steels, and allows the manufacture of scissors of this kind at prices considerably lower than the current prices of the corresponding scissors.



   According to another embodiment of the invention, the cold pressing or stamping takes place in a shape in which the lower die as well as the upper die are convex so that the scissor blade is concave in both directions. quoted. As a result of this construction, a particularly good flow of the material is obtained, so that it is even possible to cold-form high-alloy special steel by this means.



   According to yet another embodiment of the invention, a laminate material having the desired width and profile of the scissor blade is first produced. The chisel blade is cut out of this material, or else it is stamped, an eyelet is fixed at one end, for example by welding, and two such blades are joined by a pivot to form a pair of scissors.



  The scissor blade already receives its curvature preferably before rolling.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



  The half-moon is then introduced therein, either by using a corresponding sheet which is held by the pivot of the scissors and is fixed, for example, by a hole provided in the lower part of the scissors and into which a projection of the sheet penetrates, or by means of pieces sliding one over the other, crimped correspondingly in the two scissor halves. By this process, only a very small number of operations are applied, so that the scissors require little labor. Scissors with longer points can also be made by this process if the stamping is subsequently stamped. room.

   We can also obtain the curvature by stamping.
According to another embodiment of the invention, the scissors or at least the scissor blade consists of a steel sheet, in particular of special steel, bent in the transverse direction, and the two scissor blades are each provided, near the pivot, with a projection which carries a half-moon.



   The process of the invention is extraordinarily susceptible to modifications. We describe in what, only by way of examples, some possibilities of execution.



   In the construction example according to Figs 1-8, a piece is cut or stamped from a sheet with a thickness of about 5 mm rolled as even as possible, possibly finely polished, free of pores, a part rough in accordance with fig. 1 and 2. This rough part thus consists of an eyelet 1 whose outer periphery corresponds to that of the final eye and of a lower part 2 whose length corresponds to that of the final blade of the scissors, but whose width is notably smaller than that of the final scissor blade. By rolling this lower part 2 perpendicular to the direction of its length, a scissor blade is obtained as shown in Figs 3 and 4.

   The lower part 2 'is greatly enlarged along its width and its thickness is greatly reduced. The blade is then cut to give it its final shape, as shown in figs 5 and 6.



   Then, as shown in Figs 7 and 8, half the scissors are given by means of the friction press or the pneumatic hammer, the desired shape having the desired section, the desired point and the necessary rounding of the edges. eyelets, without producing any waste.



  At the same time, in this stamping phase, the curvature of the blade is formed, which in the processes used hitherto for the manufacture of scissors had to be carried out by a particular and difficult shaping operation. Finally, the scissor pieces thus finished are hardened, filed, smoothed and polished.



   According to the second exemplary embodiment (fig 9-16), a blank part is also cut or stamped, as shown in figs 9 and 10, from a sheet of about 5 mm. thick, rolled as smooth as possible, finely polished and free of pores. This blank also has an eyelet 3 which corresponds to the final shape of the eyelet of the scissors; however, the lower rollable portion 4 which attaches to the eye has a length significantly less than that of the scissor blade to be produced, while the width of this portion is approximately equal to the width of the weft. of scissors to produce. Part 4 is stretched by rolling in the direction of its length.

   The rolling rolls then preferably have a profile corresponding to the final shape of the surface of the scissors, as can be seen on pins 11 and 12. FIG. 11 some hatched profiles. After this operation, the part 4 'can have for example a rectangular shape, parallel convex, concave-convex, concave-trapezoidal, concave-triangular in which the triangle can be isosceles as shown in one of the sections, or scalene, as shown in another cut. The concave face regularly represents the inside face of the scissors. From the rolled piece of figs 11 and 12, the scissors shape is cut according to figs 13 and 14.

   Finally, we give the eyelets, friction press or pneumatic hammer, like the mon-

 <Desc / Clms Page number 4>

 trent fig. 15 and 16 the necessary rounded shape and at the lower part of the blade the necessary pointed shape and furthermore the curvature required for the cutting operation is obtained with the press.



   In the third example of execution (fig. 18-25), the starting point is a blank shown on figs 17 and 18, which has a shape which particularly favors the economy of material. The material thickness of this blank, also cut or stamped from finely polished plain rolled sheet, free of pores, is only 2 mm. By rolling the upper end 5 of the blank intended to form the eyelet, perpendicular to its length, an eyelet surface 5 'is obtained, similar to that shown in figs 19 and 20. This 5 'eyelet surfaced laminated to a material thickness of 1 mm. then receives its exact desired shape by cutting or stamping, as shown in Figs 21 and 22.

   The blank shown on the pins 21 and 22 then passes in a carefully measured shape ,, under the friction press and receives the necessary tip at the lower end of the blade 6; the blade itself receives the desired profile and on its inner face the curvature necessary for the cutting operation, and the eye acquires a shape corresponding to that of a half-tube rounded upwards on its outer face and flat on its inner face., as shown in figs 23 and 24.



  In a particular procedure, we first cut or stamp an eyelet shape exactly equal to 8 from a sheet of 1 mmo thickness, then it is given in a die, by means of a friction press. or pneumatic hammer, the shape of a half-tube corresponding exactly to a. form 7. This half-eyelet 8 is then welded to the half-eyelet 7 by the wire welding process. This process results in slightly higher finishing labor costs, but on the other hand a significant saving in material is obtained.



   In another exemplary embodiment of the invention, a blank according to FIG. 25 is stamped from a special steel sheet approximately 5 mm thick, plain rolled, finely polished, free of pores as shown in fig 25 in plan and fig 26 in elevation. This rough part comprises an eyelet 1 whose outer periphery corresponds to the final eyelet and a part 2 whose length corresponds to that of the final blade of the scissors, but whose width reaches for example 5 mm and is consequently notably smaller than the final scissor blade.



  This blank is pressed into a die made of high-alloy special steel, polished to a high degree of shine and chromed, at a temperature of 300 - 500 so that the eyelet 1 receives the desired roundness, that the lower part of the blade 2 'acquires the desired point and that the inner and outer faces of the blade 2 receive a concave shape as shown in plan in FIG. 27 and in elevation in FIG. 28. The sections are characterized by hatching in figs. 25, 27 and 28.



   The pin 29 represents a profile by means of which the scissors can be constructed; Fig 30 shows seven different kinds of scissor eyelets Fig 31 shows an elevational view of a half of a scissor according to the invention; fig 32, a profile view of the pin 31. The pin 33 shows in elevation another shape of a half of scissors immediately after having cut it from the profile according to fig. 29, provided with an applied eye. The pin 34 represents the half of the chisel following figo 33 after the final stamping, and figo 35 a side view corresponding to fig. 34.



   Fig. 29 shows in dotted lines different profiles that may have the steel tape 1 on which the scissor blade is cut along the dotted lines. An eyelet 3 is applied, for example by welding, to the blade of scissors 2 cut along the phantom lines, as shown in fig 31.



  The eyelet can have any shape. The seven eyelet shapes shown in fig. 30 are of course given only by way of example. The eyelet shapes designated by the numerals 3-8 may consist simply of cut tubes. Eyelet shapes 4-7 can be bent to

 <Desc / Clms Page number 5>

 from a wire, and shapes 5, 6 and 9 can be forged9 stamped or cast o
The rolled profile 1 has on its lower face, that is to say on the face which must close the inner face of the scissor blade, a small helical curvature which forms the curvature of the scissor blade. bucket finished.



   The scissor blade 10 according to fig 33 also comes from the ribbon shown in fig 29 however a large part of the length of the scissor blade does not correspond to the lateral line of the ribbon 1. The tip of the scissor blade 10 has therefore a profile shown at 11 which is not suitable for finished scissors. The scissor blade is therefore either before or after having applied the eyelet 12, cold-stamped so as to receive at its tip the profile 1 'as shown in FIG. 6.



  The curvature can also be stamped at the same time
In a still different example of execution, stamping, as shown in FIG. 36 a blank from a special steel sheet, for example 0.5 mm thick. In this figure, as well as in the following, the sections are indicated in dotted lines. Figo 37, side view of Fig 36 shows that the sheet is flat. This blank is cold-stamped so as to receive a shape as shown in Figs 38 and 39. According to these figures, the sheet is bent in transverse direction in the field of the scissor blade 2, while the eye of the scissors has the shape of a ring profile in the shape of a semi-circle.



  The scissor blade 2 is provided with a hole 4 for the pivot. In the hollow of the scissor blade 2 is introduced a hardened piece of steel 5, provided with an orifice which corresponds to the orifice 4, so that the steel pieces 5 of the two half-scissors are held in their positions relative to the half-scissors 2 after having placed the pivot in the orifice 4. The steel parts 5 have, as shown in figo 41 on an enlarged scale, a projection 6, called a half-moon. The two half-moons move 1-moon over the other when the scissors are closed and thus facilitate the cutting operation with the scissors.



   The execution of the eyelet 3 is effected by means of a corresponding part 7 also having a profile in the form of a half-tube, which is fixed to the part 3, for example by welding.



   Figo 40 shows a scissor blade 8 which essentially corresponds to blade 2, however with the difference that it is not connected to an eyelet, but only has a projection 9 which serves to fix a eyelet made separately.



   The individual information in the working examples is for the purpose of explaining the invention only; in particular, the above materials, their thicknesses and shapes can be varied within wide limits as required. The machines mentioned, for example friction presses and pneumatic hammers, can be replaced by other machines or shaping devices. Likewise, in the examples according to FIGS.



    25-28., The scissor blade alone can be pressed or stamped apart and the eye can be connected to the finished forged blade in any way, for example by welding, stirring or gluing. The profile of the scissor blade need not be uniform over its entire length and can also be constructed differently along part of its length. Obviously, the curvature of the inner face of half of the scissors can be obtained with the press.



   It is also possible to treat the raw parts before cold pressing, for example by cold rolling.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1) Procédé de fabrication de ciseaux à partir d'une pièce brute découpée d'une manière laminée,caractérisé en ce que la mise en forme de la pièce brute s'effectue en grande partie par déformation à froids, de pré- férence par laminage à froide dans une mesure telle que la largeur ou la <Desc/Clms Page number 6> longueur de la pièce déformée soit notablement modifiée. 1) A method of manufacturing scissors from a blank cut in a rolled manner, characterized in that the shaping of the blank is largely carried out by cold deformation, preferably by rolling cold to such an extent that the width or <Desc / Clms Page number 6> length of the deformed part is significantly modified. 2) Procède suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le laminage à froid s9effectue dans le sens perpendiculaire à la lame de ciseaux. 2) Method according to claim 1, characterized in that the cold rolling s9effect in the direction perpendicular to the scissor blade. 3) Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le laminage à froid de la lame de oiseaux s'effectue dans le sens de sa longueur au moyen de cylindres dont les profils correspondent au profil final de la lame de oiseaux. 3) Method according to claim 1, characterized in that the cold rolling of the bird blade is effected in the direction of its length by means of cylinders whose profiles correspond to the final profile of the bird blade. 4) Procédé suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce qu'on découpe, à partir d'une tôle ayant au moins la même épaisseur que la lame de ciseaux finale, une pièce brute qui possède à une extrémité la forme de l'oeillet des ciseaux,, et à l'autre extrémité, une partie servant à la confection de la lame de ciseaux, et ayant une longueur ou une largeur notablement plus petite que celle de la lame de ciseaux à obtenir. 4) Process according to claims 1 to 3, characterized in that cutting, from a sheet having at least the same thickness as the final scissor blade, a blank which has at one end the shape of the eyelet of the scissors ,, and at the other end, a part used for making the scissor blade, and having a length or a width notably smaller than that of the scissor blade to be obtained. 5) Procédé suivant les revendications 2 à 4, caractérisé en ce qu'on découpe, à partir d'une tôle d'épaisseur plus grande que celle de la lame des ciseaux, une pièce brute sur laquelle la partie devant former l'oeillet a une largeur notablement plus petite que celle de l'oeillet à préparer., qu'on lamine cette pièce brute dans le sens transversal jusqu'à une épaisseur notablement inférieure à celle de l'oeillet à préparer, et qu'on donne à l'oeillet sur cette pièce la forme d'une demi-lune dans une EMI6.1 opération d9estampage. 5) A method according to claims 2 to 4, characterized in that cutting, from a sheet of thickness greater than that of the blade of the scissors, a blank on which the part to form the eyelet has a width appreciably smaller than that of the eyelet to prepare. eyelet on this piece the shape of a half moon in a EMI6.1 stamping operation. 6) Procédé de fabrication de ciseaux par déformation à froid, caractérisé en ce qu'on presse ou qu'on estampe à froid une pièce brute découpée à partir d'une matière laminée., dans une matrice dont les faces inférieures et supérieures sont convexes, de manière que la lame de ci- seaux reçoive au-dessus et en-dessous une face concave. 6) A method of manufacturing scissors by cold deformation, characterized in that one presses or cold stamps a blank cut from a rolled material., In a die whose lower and upper faces are convex , so that the blade of scissors receives above and below a concave face. 7) Ciseaux préparés suivant le procédé de la revendication 6, caractérisés en ce que la lame de ciseaux est limitée par une face concave sur une partie notable de sa longueur,, aussi bien à l'intérieur qu'à l'ex- térieuro 8) Procédé de fabrication de ciseaux, caractérisé en ce que la lame de ciseaux est préparée par simple découpage à partir d'un profil la- miné correspondant ayant la largeur de la lame des ciseaux., et en ce que les oeillets des ciseaux sont fixés à demeure à cette pièce découpée? par exemple par soudure 9) Procédé, suivant la revendication 8, caractérisé en ce que la pointe de la lame des ciseaux est estampée à froid après le découpage. 7) Scissors prepared according to the method of claim 6, characterized in that the scissor blade is limited by a concave face over a significant part of its length ,, both inside and outside. 8) A method of manufacturing scissors, characterized in that the scissor blade is prepared by simple cutting from a corresponding rolled profile having the width of the scissor blade., And in that the eyelets of the scissors are permanently attached to this cut piece? for example by welding 9) Method according to claim 8, characterized in that the tip of the scissor blade is cold stamped after cutting. 10) Ciseaux caractérisés en ce que les lames consistent chacune en une tôle d'acier, en particulier en une tôle d'acier spécial, repliée transversalement et en ce que les deux lames de ciseaux sont munies chacune près du pivot d'une saillie qui porte une demi-lune. 10) Scissors characterized in that the blades each consist of a sheet of steel, in particular of a special steel sheet, folded transversely and in that the two scissor blades are each provided near the pivot with a projection which wears a half moon. 11) Ciseaux suivant la revendication 10, caractérisés en ce que la lame et l'oeillet consistent en une pièce de tôle d'acier mince, l'oeil- let possédant une section en forme de demi-tube? qu'on transforme en oeil- let complet par une pièce qui y est adaptéeo 12) Ciseaux suivant la revendication 10, caractérisés en ce que la lame seule est faite d'une tôle d'acier mince et en ce que l'oeillet pré- paré à part est raccordé à la lame des ciseaux de façon quelconque, par exem- ple par soudage. 11) Scissors according to claim 10, characterized in that the blade and the eyelet consist of a piece of thin sheet steel, the eye having a section in the form of a half-tube? that we transform into a complete eye by a part which is adapted to it 12) Scissors according to claim 10, characterized in that the blade alone is made of a thin steel sheet and in that the eyelet prepared separately is connected to the blade of the scissors in any way, for example - ple by welding.
BE508764D BE508764A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE508764A true BE508764A (en)

Family

ID=148382

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE508764D BE508764A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE508764A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
JP3772110B2 (en) Hollow steering rack shaft and manufacturing method thereof
CH630705A5 (en) SELF-PERFORATING AND SELF-TAPPING SCREW AND ITS MANUFACTURING METHOD.
EP0056776B2 (en) Method of manufacturing hollow one-piece axle blanks, and axle blanks obtained
BE508764A (en)
JP4420725B2 (en) Bush with blind groove for oil sump for chain and method for manufacturing the same
EP1690612B1 (en) Method for enlarging the ends of a hollow tubular profile, for example the ends of a stabilizer bar for a rear axle assembly of a motor vehicle
JP2012250266A (en) Method for manufacturing metal ring
US432656A (en) Manufacture of bands
JP2014069220A (en) Hollow rack bar manufacturing device and hollow rack bar manufacturing method
BE633632A (en)
BE382814A (en)
BE515600A (en)
BE390518A (en)
BE516281A (en)
US368061A (en) Heney a
BE427250A (en)
US1448862A (en) Method of forming cam shafts and the like
BE360791A (en)
BE437592A (en)
BE506095A (en)
BE444992A (en)
BE428603A (en)
BE431330A (en)
CH155664A (en) Process for the manufacture of a metal propeller propeller and metal propeller propulsion established according to this process.
BE551053A (en)