BE516281A - - Google Patents

Info

Publication number
BE516281A
BE516281A BE516281DA BE516281A BE 516281 A BE516281 A BE 516281A BE 516281D A BE516281D A BE 516281DA BE 516281 A BE516281 A BE 516281A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
weld
link
shearing
forging
circular
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE516281A publication Critical patent/BE516281A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16GBELTS, CABLES, OR ROPES, PREDOMINANTLY USED FOR DRIVING PURPOSES; CHAINS; FITTINGS PREDOMINANTLY USED THEREFOR
    • F16G13/00Chains
    • F16G13/12Hauling- or hoisting-chains so called ornamental chains
    • F16G13/14Hauling- or hoisting-chains so called ornamental chains built up from readily-separable links

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Forging (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE POUR L'EXECUTION DE CHAINES DEVANT RESISTER AUX SOLLICITATIONS   ELEVEES.   



   On connaît déjà plusieurs procédés différents pour l'exécu- tion de chaînes destinées à supporter n'importe quelles sollicitations, en particulier des sollicitations élevées, par exemple les chaînes d'extraction pour exploitations minières. Certains de ces procédés utilisent la sou- dure électrique pour la fermeture des différents maillons préalablement pliés et accrochés l'un à l'autre. Dans ce cas, les maillons de la chaîne sont ré- chauffés par les électrodes mises en place, préalablement au processus de soudure proprement dit, de telle manière que le dos des maillons se   réahauf-   fe dans un circuit de dérivation, après quoi seulement les surfaces en bout du maillon, qui ne se touchaient pas jusqu'alors, sont pressées l'une contre l'autre et amenées ainsi à se souder l'une à l'autre. 



   Comme on le sait, chaque opération de soudage donne lieu à la formation d'un bourrelet ou-boudin de soudure. Jusqu'à présent, ce boudin était soit enlevé à l'aide d'une ébarbeuse indépendante de la soudeuse, soit refoulé en partie sur le maillon, on chassé dans celui-ci. Cette incorpora- tion du boudin par refoulement donne lieu à la formation de renfoncements ou de points de recouvrement, lesquels entraînent une réduction de la sec- tion et, par conséquent une diminution de la résistance mécanique de cette dernière. 



   Les avantages essentiels du procédé selon l'invention consis- tent en ce que le boudin n'est ni refoulé sur le maillon de la chaîne, ni chassé dans celui-ci, cela ni en tout ni en partie. Par conséquent, ce pro- cédé n'engendre pas un point faible au point de soudure, dû   à   des retassures, crevasses ou autres altérations de la structure métallique, ni ne produit   un manque d'uniformité dans la section du maillon ; deplus, la méthode se-   lon laquelle le boudin est cisaillé ne conduit pas à la formation d'échan- crures sur la surface du maillon. 



  Le matriçage entre étampes circulaires qui, conformément au procédé selon l'invention, succède au cisaillement, élimine la moindre échancrure qui 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pourrait encore subsister et augmente encore la résistance mécanique des chaînes dans une mesure élevée par la formation d'une texture de surface uniforme. 



   Afin d'éliminer les inconvénients existants dans les procédés connus, la présente invention propose un procédé applicable à l'exécution de chaînes devant résister aux sollicitations élevées, procédé dans lequel les maillons préalablement cintrés et accrochés l'un à l'autre sont, l'un   après'l'autre,   réchauffés électriquement et soudés électriquement, avec formation d'un boudin de soudure, soumis au point de soudure à une action de matriçage entre étampes circulaires, après quoi s'opère le cisaillement de la bavure de matriçage avec cette particularité que, préalablement au ma-   trigage   entre étampes circulaires, 60% environ du bourrelet ou boudin de soudure sont cisaillés dans le sens longitudinal de la branche du maillon en laissant d'abord intactes certaines parties de ce bourrelet,,

   situées en des points diamétralement opposés de part et d'autre d'un plan passant par les centres des maillons, les parties ainsi laissées du bourrelet de soudure étant ensuite enlevées par cisaillement. 



   Grâce au procédé selon l'invention - dans lequel contrairement aux procédés connus à ce jour, il est possible d'effectuer toutes les opé- rations du procédé à l'aide d'une seule machine, on peut augmenter nota- blement la teneur du métal en carbone et de réaliser ainsi les résistances supérieures à 80   kg/mm2,     c'est-à-dire,   plus la teneur de carbone est élevée, et plus dure demeure le boudin à l'état chaud. Un boudin de cette dureté pénètre donc encore plus profondément dans les points de soudure et réduit de ce fait la section. 



  Par conséquent, le cisaillement préalable signifie une augmentation de la résistance mécanique, laquelle présente une importance essentielle en parti- culier dans le cas de chaînes d'extraction pour mines. 



   Les dessins annexés représentent d'une manière détaillée les opérations essentielles du procédé selon l'invention, conformément à un mode d'exécution préféré de celui-ci: 
La Fig. 1 représente le maillon de chaîne cintré. 



   La Fig. 2 est une vue du maillon cintré, sur lequel on a appliqué les électrodes. 



   La Fig. 3 représente le maillon après l'achèvement de la soudure. ' 
La fig. 3a est une vue en coupe du maillon, prise à proximité immédiate du point de soudure. 



   La   Fig. 4   représente l'opération de cisaillement qui constitue la caractéristique essentielle de l'invention. 



   La Fig. 5 représente le maillon en coupe après l'achèvement du cisaillement, mais préalablement à l'intervention des étampes de la presse. 



   La Fig. 6 représente l'opération du matriçage entre étampes circu- laires . 



   La Fig. 7 est une vue en coupe du maillon, les lames de cisail- lement ou d'ébarbage étant également indiquées, le tout après l'achèvement du cisaillement. 



   Les différentes opérations du procédé selon l'invention ont 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 été représentées dans l'ordre dans lequel elles se déroulent successive- ment dans une seule et même machine. Chaque maillon individuel de la chai- ne, tel que représenté dans la Fig. 1 , est cintré préalablement, accro- ché automatiquement au maillon précédent et ensuite complètement plié, mais de telle façon que ses surfaces en bout n'entrent pas encore en contact les électrodes viennent ensuite s'appliquer et produisent un réchauffage du maillon, conformément à la Fig. 2. La Fig. 3 montre le maillon de chaîne dont le soudage a été terminé et qui présente un grand boudin de soudure qui a été produit au cours de l'opération de soudage.

   Les opérations dé- crites jusqu'ici sont généralement connues et ne forment pas comme telles l'objet de la présente invention. 



   La caractéristique essentielle, du procédé selon l'invention réside dans l'opération qui succède à celle décrite en dernier lieu. Le grand boudin de soudure, mis en évidence par la section transversale de la   Fig. 3.a.,   entoure la zone de soudure d'une façon non uniforme. Comme on l'a indiqué par les surfaces grisées de la Fig. 4,   60%   environ de la mas- se de ce boudin sont enlevés par cisaillement, de sorte qu'il ne reste dé- sormais qu'une bavure relativement étroite en deux points diamétralement op- posés de la section du maillon. 



   La Fig. 5 montre le maillon de la chaîne tel qu'il se présente après le sectionnement d'environ   60%   du boudin de soudure. 



  On y reconnaît également les deux étampes ou mâchoires de la presse desti- née au matriçage circulaire de la section. 



   Lorsque, comme il ressort de la Fig.5, les mâchoires de la presse s'appliquent autour du maillon et font subir à celui-ci un matri- çage circulaire, les racines des bavures, qui adhèrent encore au maillon de part et d'autre de la section de celui-ci, se trouvent fortement rétré- cies, de sorte que ces crêtes peuvent être aisément cisaillées à l'aide de lames de cisaille au cours de l'opération finale, représentée dans la Fig. 7, ce qui permet d'obtenir une section parfaitement circulaire du maillon de chaîne. 



   Cette section du maillon n'est pas diminuée par des résidus incrustés ou repoussés du boudin de soudure, mais présente sur toute sa superficie une texture irréprochable, qui a pour résultat une résistance mécanique maximum. 



   Les essais de rupture à la traction, effectués avec des mail- lons de chaîne exécutés conformément au procédé selon la présente invention montrent des cassures tout à fait irréprochables et qui, en particulier, ne se situent guère dans la zone de soudure, mais presque toujours dans le cintre. 



  Cette seule circonstance fait ressortir la grande efficacité et le carac- tère rationnel du procédé selon l'invention. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCEDURE FOR THE EXECUTION OF CHAINS THAT MUST WITHSTAND HIGH SOLICITATIONS.



   Several different methods are already known for the production of chains intended to withstand any stresses, in particular high stresses, for example extraction chains for mining operations. Some of these processes use electric welding to close the various links previously folded and hooked to one another. In this case, the links of the chain are reheated by the electrodes put in place, prior to the actual welding process, so that the back of the links is reheated in a branch circuit, after which only the surfaces at the end of the link, which had not previously touched each other, are pressed against each other and thus made to weld together.



   As is known, each welding operation gives rise to the formation of a weld bead or bead. Until now, this sausage was either removed using a trimming machine independent of the welder, or partially driven back on the link, we drove into it. This incorporation of the strand by upsetting gives rise to the formation of recesses or overlap points, which lead to a reduction in the section and, consequently, a reduction in the mechanical resistance of the latter.



   The essential advantages of the process according to the invention consist in that the rod is neither pushed back onto the link of the chain, nor driven into it, neither in whole nor in part. Consequently, this process does not create a weak point at the weld point, due to sinkings, crevices or other alterations in the metal structure, nor does it produce a lack of uniformity in the section of the link; in addition, the method by which the strand is sheared does not lead to the formation of indentations on the surface of the link.



  The forging between circular stamps which, in accordance with the method according to the invention, follows the shearing, eliminates the smallest indentation which

 <Desc / Clms Page number 2>

 could still remain and further increase the mechanical strength of the chains to a high extent by forming a uniform surface texture.



   In order to eliminate the drawbacks existing in the known methods, the present invention proposes a method applicable to the execution of chains which must withstand high stresses, a method in which the links previously bent and hooked to one another are, l 'one after' the other, electrically heated and electrically welded, with formation of a weld bead, subjected at the welding point to a stamping action between circular stamps, after which the stamping burr is sheared with this peculiarity that, prior to the swaging between circular stamps, about 60% of the weld bead or bead is sheared in the longitudinal direction of the branch of the link, leaving first parts of this bead intact,

   located at diametrically opposed points on either side of a plane passing through the centers of the links, the parts thus left of the weld bead then being removed by shearing.



   By virtue of the process according to the invention - in which, unlike the processes known to date, it is possible to carry out all the operations of the process using a single machine, the content of the product can be significantly increased. metal to carbon and thus achieve strengths greater than 80 kg / mm2, that is to say, the higher the carbon content, the harder the strand remains in the hot state. A bead of this hardness therefore penetrates even deeper into the weld points and thereby reduces the section.



  Therefore, the pre-shear means an increase in the mechanical strength, which is of essential importance in particular in the case of extraction lines for mines.



   The accompanying drawings show in detail the essential operations of the method according to the invention, in accordance with a preferred embodiment thereof:
Fig. 1 represents the bent chain link.



   Fig. 2 is a view of the bent link, on which the electrodes have been applied.



   Fig. 3 represents the link after the completion of the weld. '
Fig. 3a is a sectional view of the link, taken in the immediate vicinity of the weld point.



   Fig. 4 represents the shearing operation which constitutes the essential characteristic of the invention.



   Fig. 5 shows the link in section after the completion of the shearing, but before the intervention of the stamps of the press.



   Fig. 6 shows the forging operation between circular stamps.



   Fig. 7 is a sectional view of the link with the shearing or deburring blades also shown, all after the completion of the shearing.



   The various operations of the method according to the invention have

 <Desc / Clms Page number 3>

 have been represented in the order in which they take place successively in one and the same machine. Each individual link in the chain, as shown in FIG. 1, is bent beforehand, hooked automatically to the previous link and then completely folded, but in such a way that its end surfaces do not yet come into contact the electrodes then come into contact and produce a heating of the link, in accordance with Fig. 2. FIG. 3 shows the chain link whose welding has been completed and which has a large weld bead which has been produced during the welding operation.

   The operations described so far are generally known and do not as such form the object of the present invention.



   The essential characteristic of the method according to the invention resides in the operation which follows that described last. The large weld bead, shown by the cross section in Fig. 3.a., surrounds the weld area in a non-uniform fashion. As indicated by the shaded areas in FIG. 4.60% of the mass of this strand is sheared off, so that only a relatively narrow burr remains at two diametrically opposed points of the link section.



   Fig. 5 shows the chain link as it looks after about 60% of the weld rod has been severed.



  We can also recognize the two stamps or jaws of the press intended for circular die-forging of the section.



   When, as shown in Fig. 5, the jaws of the press are applied around the link and subject it to a circular die-forging, the roots of the burrs, which still adhere to the link on both sides other of the section thereof, are found strongly narrowed, so that these ridges can be easily sheared with the aid of shear blades during the final operation, shown in FIG. 7, which makes it possible to obtain a perfectly circular section of the chain link.



   This section of the link is not reduced by residues encrusted or pushed back from the welding rod, but presents over its entire surface an irreproachable texture, which results in maximum mechanical resistance.



   Tensile breakage tests, carried out with chain links carried out in accordance with the process according to the present invention, show completely flawless breaks which, in particular, are hardly located in the weld zone, but almost always. in the hanger.



  This circumstance alone highlights the high efficiency and the rational nature of the process according to the invention.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Procédé pour l'exécution de chaînes devant résister aux sollicitations de toutes espèces, en particulier aux sollicitations élevées, procédé dans lequel les maillons de chaîne préalablement cintrés et accrochés l'un à l'autre subissent successivement les opérations consistant à les réchauf- fer électriquement, à les souder électriquement, avec formation d'un bour- relet de soudure, à soumettre leur zone de soudure à un matriçage entre étam- pes circulaires et à cisailler ensuite les bavures résiduelles de matrigage, caractériséen ce que, préalablement au matriçage entre étampes circulaires, 60% environ du boudin de soudure sont cisaillés dans le sens longitudinal de la branche du maillon, 1. Process for the production of chains which must withstand the stresses of all kinds, in particular high stresses, process in which the chain links previously bent and attached to one another successively undergo the operations consisting in heating them. electrically, to weld them electrically, with formation of a weld bead, to subject their weld area to a forging between circular stems and then to shearing the residual burrs from the forging, characterized in that, prior to the forging between circular stamps, approximately 60% of the weld rod is sheared in the longitudinal direction of the branch of the link, en laissant d'abord intactes certaines parties de ce bourrelet situées en des points diamétralement opposés de part et d'autre <Desc/Clms Page number 4> du plan passant par les centres des maillons, les parties ainsi laissées du boudin de soudure étant ensuite enlevées par cisaillement. by first leaving intact certain parts of this bead located at diametrically opposed points on either side <Desc / Clms Page number 4> of the plane passing through the centers of the links, the parts thus left of the weld rod being then removed by shearing. 2. Machine pour l'exécution du procédé suivant la revendication 1, caractérisée par deux paires d'outils cisaillant décalés l'un par rapport à l'autre, agissant suivant la direction de la branche du maillon et servant à détacher le bourrelet de soudure, une de ces paires opérant le cisaillement immédiatement après la soudure électrique,tandis que l' autre paire intervient après que le maillon a été soumis à l'action de matrices circulaires. en annexe 2 dessins.- 2. Machine for carrying out the method according to claim 1, characterized by two pairs of shearing tools offset relative to each other, acting in the direction of the branch of the link and serving to detach the weld bead , one of these pairs shearing immediately after electric welding, while the other pair occurs after the link has been subjected to the action of circular dies. in appendix 2 drawings.
BE516281D BE516281A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE516281A true BE516281A (en)

Family

ID=153522

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE516281D BE516281A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE516281A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE516281A (en)
FR2515541A1 (en)
FR2474908A1 (en) CLOSED CHAMBER EXTRUSION METHOD AND DEVICE FOR CONFIGURING A METAL ROD IN A TULIP-SHAPED WORKPIECE
BE537193A (en)
US1072614A (en) Method of electrically welding chain-links.
JP2004261861A (en) Method of manufacturing cap nut
BE516572A (en)
BE491468A (en)
BE427250A (en)
BE398108A (en)
FR3037517A1 (en) PROCESS FOR OBTAINING A WELDING ELECTRODE
BE518891A (en)
BE522958A (en)
FR2810265A1 (en) Method of edge assembly of metal sheets involves forming corresponding tongues and holes in edges of sheets and subjecting them to pressure
BE652912A (en)
CH181891A (en) Process for the establishment of hollow valves for internal combustion engines.
BE525197A (en)
CH219980A (en) Manufacturing process for metal profiles.
BE390518A (en)
BE531924A (en)
CH266157A (en) Process for manufacturing objects from metal sheets and object manufactured according to this process.
BE503780A (en)
FR2492689A1 (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF A METAL HOLLOW PROFILE
BE382814A (en)
BE401892A (en)